Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat: gener-desembre 2017 Informe d’execució BC N Febrer 2018 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Drets de Ciutadania, Participació i Transparència Direcció de Drets de Ciutadania i Diversitat Drets de Ciutadania, Participació i Transparència Ajuntament de Barcelona Febrer 2018 ÍNDEX 1.INTRODUCCIÓ 4 2.OBJECTIUS GENERALS I ESPECÍFICS 5 3. EIXOS ESTRATÈGICS, LÍNIES DE TREBALL I ACCIONS A REALITZAR 6 4. CONTINGUTS DE LES FORMACIONS 7 5. DESENVOLUPAMENT DE LES ACCIONS DURANT EL 2017 9 5.1. Eix 1: sensibilització 9 5.1.1. Línia d’actuació 1: informació 9 5.2. EIX 2: CAPACITACIÓ 10 5.2.1. Línia d’actuació 2: formació de grups- objectiu 10 5.2.2. Línia d’actuació 3: formació transversal 22 5.3. Eix Incorporació a la cultura institucional 26 5.3.1 Línia d’actuació 4: acollida a nou personal 26 5.3.2 Línia d’actuació 5: incidència en accions formatives existents 26 5.3.3 Linia d’actuació 6: sensiilització de personal directiu 27 6. INDICADORS GLOBALS 28 7. ENTITATS, PROFESSIONALS I/O SERVEIS DIRECCIÓ DE SERVEIS DE DRETS DE CIUTADANIA I DIVERSITAT FORMADORES DEL PLA DE FORMACIÓ EN DDHH I INTERCULTURALITAT 30 8. CAP AL 2018 31 9. PRESSUPOST EXECUTAT 33 10. ANNEX: PROGRAMES DE FORMACIÓ 34 INTRODUCCIÓ La Mesura de Govern “Programa Barcelo- sembre del 2016 i de la qual presentem en na Ciutat de Drets” que es va aprovar el aquest document les accions realitzades mes de juny del 2016, té l’objectiu de pro- durant el 2017. Aquesta mesura de go- mocionar un model de ciutat diversa, in- vern, més enllà de proposar la realització tercultural i polièdrica on totes les perso- de cursos concrets, té com a objectiu inte- nes tinguin un accés real, efectiu i en grar l’enfocament en drets i el reconeixe- condicions d’igualtat a tots els drets hu- ment de la diversitat en la manera de fer mans reconeguts i garantits a la ciutat. Les de la Institució. línies d’actuació de la mesura es dividei- xen entre accions de prevenció i accions El present document recull totes les acci- de garantia. Per prevenir les violacions de ons de formació interna dutes a terme drets, les administracions públiques po- aquest any 2017 des de la Direcció de Ser- den aprovar normes o implementar políti- veis de Drets de Ciutadania i Diversitat i ques d’una banda, adreçades al respecte els diferents serveis que depenen de la di- dels drets humans, és a dir, a impedir la - violació directa d’un dret per part de la sos o el Pla BCN Intercultural, així com 4 mateixa administració i, de l’altra, a la seva quines accions ja estan previstes pel 2018 protecció, és a dir, dirigides a establir les i quines noves actuacions s’implementa- Direcció de Serveis de Drets de condicions necessàries per al gaudi efec- ran. Ciutadania tiu dels drets. i Diversitat Pla de Formació Entre les accions de protecció dels drets interna en drets humans el Programa Barcelona Ciutat de humans i interculturalitat Drets inclou el desplegament de diversos plans de formació dirigits tant a la ciutada- nia com al mateix personal de l’Ajunta- ment, entre ells la Mesura de Govern del Pla de formació interna en drets humans i interculturalitat que es va aprovar el de- OBJECTIUS GENERALS I ESPECÍFICS Els objectius que ens havíem marcat en Donar a conèixer els diferents àmbits aquesta Mesura de Govern són els se- temàtics i substantius que afecten els güents: drets humans i la diversitat, i que tenen una repercussió directa en la tasca del Objectius generals: personal municipal. Sensibilitzar a tots/es els treballadors i Fomentar la cultura de drets humans i el treballadores de l’Ajuntament de Barce- reconeixement de la diversitat entre el lona en drets humans i interculturalitat. personal municipal, en especial en llocs de treball i funcions que tinguin un ma- Incorporar l’enfocament en drets hu- jor impacte sobre els drets de la ciuta- mans i el reconeixement de la diversitat dania. en l’exercici de les tasques del personal municipal perquè repercuteixi positiva- Prevenir les vulneracions de drets hu- ment sobre el gaudi i l’exercici efectiu mans i la discriminació en la tasca diària dels drets de la ciutadania. del personal de l’Ajuntament. 5 Capacitar els treballadors i treballado- Direcció de Serveis res municipals per detectar situacions de Drets de Proporcionar a tot el personal municipal de discriminació, tracte no igualitari o Ciutadania informació sobre les obligacions muni- i Diversitat cipals en relació a la protecció i el res- els mecanismes de garantia dels drets. Pla de Formació pecte dels drets humans i la diversitat. interna en drets humans i interculturalitat 3. E IXOS ESTRATÈGICS, LÍNIES DE TREBALL I ACCIONS A REALITZAR El gran nombre de treballadors i treballa- Per aquest motiu, el disseny d’aquest pla dores que integren el personal municipal1, de formació interna s’articula mitjançant així com la diversitat de tasques i funcions tres eixos estratègics, que es desenvolu- que desenvolupen, fa impossible que en el pen a través de 6 línies d’actuació que es període 2017-2019 es pugui formar a tot el concreten en 10 accions. personal municipal per instal·lar la capaci- tat d’esdevenir actors/es de protecció dels drets humans des del seu lloc de treball. són els eixos de treball, les línies d’actua- ció i les accions que es van establir en la Mesura de Govern i que en el present in- forme anirem desgranant una per una, ex- Humans i Organització dona una xifra de 6.357 plicant el que s’ha pogut portar a terme, el treballadors/treballadores municipals als quals s’han de sumar al voltant de 6.000 més dels Insti- que no i el que està per desenvolupar de tuts Municipals. cara al proper any. 6 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans Acció 1: píndola informativa i i interculturalitat càpsules d’autoaprenentatge Acció 2: campanyes Eix 1. Sensibilitzar Línia d’actuació 1: informació temàtiques Acció 3: xerrades i nformatives Acció 4: formació de grups Línia d’actuació 2: formació objectiu segons funció de grups-objectiu Acció 5: formació de grups Eix 2. Capacitar objectiu a demanda Línia d’actuació 3: formació Acció 6: programació a transversal l’oferta de recursos humans Acció 7: incorporació de Línia d’actuació 4: acollida a criteris en projectes nou personal d’acollida a nous treballadors/es Acció 8: introducció de Eix 3. Incorporar a la cultura Línia d’actuació 5: criteris en accions formatives institucional incidència en accions formatives existents Acció 9: Capacitació d’equips en formació interna Línia d’actuació 6: Acció 10: informació/ sensibilització formació de gerents, de personal directiu directius i comandaments 4. CONTINGUT DE LES FORMACIONS Durant aquest any 2017 hem treballat tant Les dimensions de la perspectiva inter- continguts de drets humans com d’intercul- cultural. turalitat/diversitat. A continuació desgra- nem els continguts que s’han impartit en Diferència entre un projecte d’expressió les formacions dutes a terme durant aquest de la diversitat i una acció intercultural. curs. A l’annex es poden trobar exemples de programes de formació. Contextos d’aplicació de projectes amb perspectiva intercultural. Continguts de drets humans Introducció a la perspectiva interseccional Informació sobre mecanismes de ga- rantia de drets humans: OND i Síndica Introducció a la perspectiva interseccio- de Greuges. nal. El Dret a la Participació i què comporta. Orígens del concepte d’inters ec cio na- La garantia del dret a la participació, ac- litat. Feminisme postcolonial. 7 Direcció de Serveis en les polítiques públiques. Interacció Processos de diferenciació i cofuncio- de Drets de del dret a la participació amb altres drets. nament dels eixos d’opressió. Ciutadania Bones i males pràctiques en la imple- i Diversitat mentació i l’exercici del dret a la partici- Elements clau del concepte d’int er- Pla de Formació pació en l’àmbit municipal de Barcelona. seccionalitat: poder, complexitat i situa- interna en drets humans cionalitat. i interculturalitat L’enfocament basat en drets humans. Cultures i identitats. La construcció Marc normatiu, internacional i nacional i de la diversitat cultural les obligacions que se’n deriven. Què és cultura. Com s’estructuren les cultures i les identitats culturals? Continguts en els diferents àmbits de la discriminació i del discurs de l’odi: Principis generals de totes les cultures (projecte, intercanvi, selecció de va- El racisme i els diferents àmbits de la dis- lors...). criminació: islamofòbia, antigitanisme, aporofòbia, antisemitisme, xenofòbia... Identitat i construcció de l’imaginari en- torn de la diversitat cultural a Occident. Com s’arriba a la discriminació: la pirà- El mite del progrés. mide de l’odi. Desconstruir l’universalisme per arribar a una societat intercultural. Continguts en interculturalitat La mirada intercultural aplicada Continguts sobre diversitat religiosa als projectes Minories religioses a Barcelona: una La mirada intercultural aplicada als pro- aproximació a la gestió de la diversitat jectes: per què apostem per la intercul- religiosa des de l’àmbit local. turalitat? Marc de reconeixement a la diversitat Introducció a la perspectiva intercultural. religiosa. El mapa religiós de Barcelo- Els tres principis de la interculturalitat. na. El marc de gestió de la diversitat: marc La pràctica funerària dins l’Islam. legal i àmbits competencials. El judaisme com a tradició religiosa, co- L’Islam com a tradició religiosa, el pro- munitats jueves a Barcelona. testantisme. La pràctica funerària dins el judaisme. La religió dins l’àmbit funerari, mort i re- - ons religioses. necessitats emergents. 8 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat 5. DESENVOLUPAMENT DE LES ACCIONS DURANT EL 2017 Eix 1: sensibilització La sensibilització consisteix a donar a co- Acció 2: campanyes temàtiques nèixer la cultura i l’enfocament en drets humans i interculturalitat a tots els treba- Durant aquest any 2017 no hem desenvo- lladors i treballadores municipals mitjan- lupat aquesta acció, ja que es durà a ter- çant la difusió d’informació sobre la ma- me l’any 2018 amb el suport del Centre de tèria. La sensibilització del personal municipal respecte als drets humans per- - metrà destacar la rellevància de l’enfoca- minació i que desenvoluparà els contin- ment en drets en les polítiques públiques i guts que han de donar pas a les campa- que, en alguns casos, es puguin prevenir nyes temàtiques sobre els drets humans a vulneracions de drets. la ciutat. Acció 3: xerrades informatives 5.1.1. Línia d’actuació 1: informació Aquesta acció s’està començant a posar Acció 1: píndola informativa i càpsules en marxa a partir de l’elaboració del catà- d’autoaprenentatge leg de sessions informatives i formatives 9 sobre les diferents temàtiques que afecten Direcció de Serveis Aquesta acció consisteix a realitzar un ma- els drets humans i la interculturalitat. de Drets de terial online al qual tinguin accés tots i totes Aquest catàleg és un recull de propostes Ciutadania els treballadors i treballadores de l’Ajunta- d’entitats, professional i dels mateixos i Diversitat ment de Barcelona, en aquest cas, hi tin- serveis de la Direcció de Serveis de Drets Pla de Formació dran accés a aquesta càpsula tant el per- interna en drets humans sonal funcionari com aquell personal que - i interculturalitat treballa per a l’Ajuntament i que està con- ció). En aquests moments s’ha pogut pre- tractat per empreses externes. La idea és sentar aquest catàleg en els districtes de que sigui un material molt dinàmic, visual i Ciutat Vella i Horta- Guinardó, i durant el que es pugui resoldre en poc temps per tal 2018 es desplegarà en la resta de distric- de comunicar el missatge que volem trans- tes. Aquest material es lliurarà juntament metre i arribar al nombre més gran possible amb el llançament de la píndola informati- de treballadors i treballadores. va virtual. Per desenvolupar aquesta acció s’ha con- tractat Eduxarxa SCCL, cooperativa sense ànim de lucre, que està desenvolupant tant els continguts teorico-pràctics de la píndola com els continguts audiovisuals i el web on s’allotjarà. El projecte que s’està desenvolupant amb Eduxarxa té com a objectiu realitzar dos vídeos, un referent als drets i l’altre refe- rent a l’interculturalitat. Aquests vídeos donaran pas als dos itineraris formatius en drets i interculturalitat. Aquests contindran 6 càpsules d’autoaprenentatge, i cada càpsula tindrà un cas pràctic en relació a cada un d’aquests itineraris. Aquest cas pràctic donarà pas a triar entre dues opci- ons, una correcta i una altra d’incorrecta, i a la segona part de la càpsula s’explicarà la part teòrica que volem transmetre. 5.2 EIX 2: CAPACITACIÓ 5.2.1 Línia 2: formació l’enfocament en drets humans i la diversi- de grups-objectiu: tat en els llocs de treball. Acció 4: formació de grups objectiu Per aquest any 2017 s’han triat els grups segons funció objectiu següents per capacitar: tramita- Les tasques i funcions desenvolupades agents de la Guàrdia Urbana, personal de per determinats treballadors i treballado- Serveis Socials. res municipals tenen especial incidència sobre els drets de la ciutadania, per aquest En les graelles que venen a continuació es motiu es converteixen en grup objectiu de pot veure el detall de què s’ha treballat la capacitació per a la incorporació de amb aquests grups i els indicadors de les formacions que s’han dut a terme: 10 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació Formació policia de barri del districte de Nou Barris interna en drets humans Agents seleccionats per policia de barri i interculturalitat Destinataris en el districte de Nou Barris. - La diversitat religiosa a Nou Barris (1 hora). Continguts - Drets de ciutadania i no discriminació (2 hores). de la formació - La diversitat cultural als barris (3 hores). Hores de formació 6 hores de formació. 29 en total. Nombre de persones 14 policies de barri. formades 15 sergents i caporals. Grau de satisfacció 3,94 sobre 5. Aida Guillen, directora de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat. Entitats/professionals que realitzen la formació Cristina Fernàndez, doctora en dret i ciència política, consultora en drets humans. Maria Mateu, formadora i consultora intercultural del sector privat, social i públic Districte de Nou Barris. Lloc de realització Plaça Major, 1. Formació acollida agents de la Guàrdia Urbana Sessió d’acollida de nous cossos policials que venen d’altres Destinataris administracions. Els conceptes clau dels drets humans i les corresponents obligacions. Continguts de la formació La responsabilitat de la policia de respectar i protegir els drets humans en una societat democràtica. La importància i les característiques del principi d’igualtat i de no discriminació en la gestió de la diversitat. Hores de formació 2 hores. Nombre de persones 49 persones. formades Grau de satisfacció No tenim informació. 11 Entitats/professionals Cristina Fernàndez, doctora en dret i ciència política, consultora Direcció de Serveis que realitzen la formació en drets humans. de Drets de Ciutadania Lloc de realització Carrer de la Guàrdia Urbana, 1-3. i Diversitat Formació policia de barri del districte dels districtes de Sant Andreu i Sant Martí Pla de Formació interna en drets humans Agents seleccionats per policia de barri en els districtes de Sant Destinataris i interculturalitat Andreu i Sant Martí. - La diversitat religiosa a Nou Barris (1 hora i mitja). Continguts - Drets de ciutadania i no discriminació (2 hores). de la formació - La diversitat cultural als barris (3 hores). - Poble gitano: reptes de futur (1 hora i mitja). Hores de formació 7 hores. Nombre de persones 25 persones. formades Grau de satisfacció 3,8 sobre 5. Aida Guillen, directora de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat. Cristina Fernàndez, doctora en dret i ciència política, consultora Entitats/professionals en drets humans. que realitzen la formació Maria Mateu, formadora i consultora intercultural. Paqui Perona, mediadora i coordinadora dels projectes d’inter- venció social per a l’empoderament de les dones gitanes de la Fundació Surt al barri de La Mina,de l’entitat “Veus Gitanes”. Lloc de realització Espai Bombers, Carrer de Lleida, 30. 12 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat Unitats de Suport Administratiu de Serveis Socials. Destinataris 27 persones formades (3 grups). Els deures de l’Ajuntament respecte als drets humans i la no discriminació. L’enfocament intercultural. Continguts Estereotip, perjudici, discriminació. Tenir-ho en compte des del de la formació nostre lloc de treball. Tipus de discriminació. Informació sobre mecanismes de garantia de drets humans: OND i Síndica de Greuges. Hores de formació 2 hores. Grau de satisfacció 4,4 sobre 5. Aida Guillen directora de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat. Entitats/professionals Cristina Fernàndez, doctora en dret i ciència política, consultora que realitzen la formació en drets humans. Ana Lemkow, tècnica de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat. Espai 1 de Drets socials, carrer de València, 344. Lloc de realització Casa Elizalde, carrer de València, 302. Destinataris 1a part. Conceptes: què són els drets humans i concepte de Continguts racisme. Com afecten la convivència i la garantia dels drets de la formació 2a part: estratègies per abordar situacions interculturals. Hores de formació 5 hores hores de formació. Nombre de persones 10 persones. formades Grau de satisfacció 4,3 (sobre 5). Entitats/professionals que realitzen la formació La Xixa Teatre (4 hores). 13 Lloc de realització Carrer de Ferran, 32. Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació Destinataris al Ciutadà/ana. interna en drets humans 1a part. Conceptes: que són els drets humans i concepte de i interculturalitat Continguts racisme. Com afecten la convivència i la garantia dels drets de la formació 2a part: estratègies per abordar situacions interculturals. Hores de formació 6 hores de formació. Nombre de persones 11 persones. formades Grau de satisfacció 4,5 sobre 5. Entitats/professionals que realitzen la formació La Xixa Teatre (5 h). Lloc de realització Carrer de Calàbria, 66. 2a planta. Previsió de properes Febrer de 2018. formacions De cara al 2018 s’ha treballat intensament l’eix temàtic de drets humans com de l’eix amb el Consorci d’Educació de Barcelona d’interculturalitat. Les demandes rebudes han vingut o bé d’un altre departament, a mestres que es desenvoluparà durant el com és el cas de les peticions dutes a ter- primer trimestre del 2018. En total s’han me per la Direcció de Serveis de Democrà- dut a terme 5 reunions amb el Consorci cia Activa i pel Departament de Joventut, o bé d’un districte, com és el cas de tot el programa formatiu “Com fer una escola projecte de formació que s’ha implemen- intercultural” del qual s’oferirà la primera tat a Ciutat Vella. edició el primer trimestre del 2018, en el - en interculturalitat. A l’annex 1 es pot con- nes formacions s’han dut a terme a de- sultar el programa. manda: Acció 5: formació de grups-objectiu A demanda 14 Durant aquest any 2017 s’han rebut diver- Direcció de Serveis de Drets de ses demandes de formació a mida, tant de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat Formació: mecanismes de garantia de drets humans dirigit a tècnics/ques de districte que realitzen informes de contestació a les queixes dirigides a la Síndica de Greuges Direcció, departament o districte que fa la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat. sol·licitud Tècnics/ques de districtes que duen a terme la tasca de contestar Destinataris les queixes que fan arribar a la Síndica de Greuges. Sessió de treball per millorar la qualitat de les respostes de les Continguts sindicatures de greuges de Barcelona i Catalunya i reivindicar-les de la formació com a defensores dels drets de la ciutadania. Hores de formació 2 hores. Nombre de persones 20 (aprox.). formades Grau de satisfacció No tenim dades. Aida Guillen, directora de la Direcció de Serveis de Drets de Entitats/professionals Ciutadania i Diversitat. que realitzen la formació Tècnics/ques de les sindicatures de Barcelona i Catalunya. Espai de formació Drets Socials. Carrer de València, 344, espai 2. 15 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat Formació: Dret a la participació Direcció, departament o districte que fa la Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització. sol·licitud 17 tècnics/ques de la Direcció de Serveis de Democràcia Activa Destinataris 4 tècniques de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania. - Què és el dret a la participació i què comporta. - L ’enfocament basat en drets humans i la garantia del dret a la Continguts de la formació polítiques públiques. - Marc normatiu i les obligacions que se’n deriven. - Interacció del dret a la participació amb altres drets. Nombre de persones 21 persones. formades Hores de formació 2 hores de formació. Centre Cívic Sagrada Família. Espai de formació Carrer de Provença, 480. Grau de satisfacció 4,54 sobre 5. Entitats/professionals Institut de Drets Humans de Catalunya: David Bondia, director. que realitzen la formació Formació: Participació i diversitat Direcció, departament o districte que fa la Direcció de Serveis de Democràcia Activa i Descentralització. sol·licitud Destinataris Tècnics/ques de la Direcció de Serveis de Democràcia Activa. Models de gestió de la diversitat. Per què apostem per la intercul- turalitat? (30 minuts). Assimilacionisme. Multiculturalisme. Interculturalisme. Continguts de la formació Les dimensions de la perspectiva intercultural i la seva aplicació a partir d’exemples (1 h). Igualtat de drets i d’oportunitats, reconeixement de la diversitat, interacció positiva, participació diversa i sentiment de pertinença. 16 Dinàmica: en l’àmbit de la participació, com podem tenir en Direcció de Serveis compte les dimensions de la interculturalitat. de Drets de Ciutadania Nombre de persones 17 persones. i Diversitat formades Pla de Formació Hores de formació 5 hores. interna en drets humans Grau de satisfacció 4,5 sobre 5. i interculturalitat Entitats/professionals Kira Bermúdez, pedagoga i mediadora intercultural. que realitzen la formació Espai de formació Centre Cívic Sagrada Família. Carrer de Provença, 480. El districte de Ciutat Vella conjuntament amb el Pla BCN Intercultural van elaborar Pla de formació intercultural dirigit als treballadors i treballadores així com a l’equip de govern del districte. Les dues graellles següents formen part d’aquest pla de formació. Formació: Introducció a la perspectiva intercultural Direcció, Departament o Districte que fa la Districte de Ciutat Vella. sol·licitud Personal directiu, consellers i conselleres del districte Persones destinatàries de Ciutat Vella. - Donar a conèixer el marc teòric de la perspectiva intercultural. Continguts de la formació - Contribuir a la millora d’un tema o situació concreta amb la incorporació de la perspectiva intercultural. Nombre de persones 15 persones. formades Hores de formació 9 hores de formació. 17 Espai de formació Direcció de Serveis Grau de satisfacció 4/5 sobre 5. de Drets de Ciutadania Entitats/professionals Kira Bermúdez, pedagoga i mediadora intercultural. i Diversitat que realitzen la formació Programa BCN Intercultural. Pla de Formació interna en drets humans Formació: la mirada intercultural aplicada al disseny, execució i avaluació de projectes i interculturalitat Direcció, Departament o Districte que fa la Districte de Ciutat Vella sol·licitud Personal tècnic del Districte de Ciutat Vella (Direcció de Serveis a Persones destinatàries les persones i al territori del Districte de Ciutat Vella, 4 persones de Serveis Socials i foment de ciutat). Nombre de persones 18 persones. formades - Donar a conèixer el marc teòric de la perspectiva intercultural. - P rendre consciència del context i del lloc d’enunciació des d’on s’incorpora la mirada intercultural. Contingut de la formació - Conèixer i desenvolupar competències interculturals en el propi procés cap a la interculturalitat. - Aportar eines per autoavaluar la incorporació de la perspectiva intercultural al disseny, execució i avaluació de projectes i accions. Hores de formació 18 hores. Espai de formació Grau de satisfacció No tenim dades. Brigitte Vasallo, formadora i col·laboradora del Pla Barcelona Intercultural. Entitats/professionals Kira Bermúdez, pedagoga i mediadora intercultural. que realitzen la formació La Xixa Teatre (entitat col·laboradora amb el Pla Barcelona interculturalPrograma BCN Intercultural). 18 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans Formació: Intervenir i treballar des d’una mirada interseccional i interculturalitat Direcció, Departament o Districte que fa la Districte de Ciutat Vella. sol·licitud Professionals i entitats involucrades en el Circuit contra la violèn- Persones destinatàries cia vers les dones (professionals de PIADs, treballadores socials, tècniques de districte). Nombre de persones 29 persones. formades Aquest curs s’articula envers el concepte d’interseccionalitat, una eina que permet treballar des dels biaixos de discriminació Hores i contingut múltiples que travessen les persones (gènere, edat, classe, de la formació origen, etc.) i que ens permet adaptar-la a cada context, persona, col·lectiu i circumstància. Hores de formació 20 hores. Espai de formació Seu de districte de Ciutat Vella Grau de satisfacció 5 sobre 5. Espai de Formació Brigitte Vasallo, formadora i col·laboradora del Pla Barcelona Intercultural. Úrsula Santa Cruz, psicòloga comunitària i col·laboradora del Pla Entitats/professionals Barcelona Intercultural que realitzen la formació Marisela Montenegro, professora universitària i col·laboradora del Pla Barcelona Intercultural. Feixisme. Col·laboradora del Pla BCN Intercultural. Direcció, Departament o Districte Foment de ciutat. que fa la sol·licitud Programació amb perspectiva intercultural. Diversitat i minories religioses. Continguts Comunicació en perspectiva intercultural. de la formació La cultura des d’una mirada jove i diversa. Visita a l’oratori islàmic Camí de la Pau. Hores de formació 17,5 hores. Nombre de persones 20 persones. formades Espai de formació 19 Grau de satisfacció 3,93 sobre 5. Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania presentadora al programa Terrícoles de Betevé. i Diversitat Imma Soler, de la Biblioteca Sant Pau. Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat i col·laborador del Pla BCN Intercultural. Entitats/professionals Anna Sànchez, de Joves TEB, ara COLECTIC. que realitzen la formació Mercè Solé, de l’associació LINGUAPAX. Wafae Moussaoi, col·laboradora del Pla Barcelona Intercultural. Mustafa Hasnatadvocat, responsable de relacions públiques a Minhaj ul Quran International Spain. Gurdwara Sikh (Gagandeep Singh). 20 Formació: Eines i recursos pel foment de la interculturalitat Direcció de Serveis Direcció, Departament de Drets de o Districte que fa la DS Joventut + CJB. Ciutadania i Diversitat sol·licitud Pla de Formació Cultures i identitats: la construcció de la diversitat cultural. interna en drets Apliquem la perspectiva decolonial al nostre dia a dia. humans i interculturalitat Comunicació intercultural i competències interculturals en atenció Continguts directa. de la formació Perspectiva antiracista en la comunicació externa i les xarxes Socials . Eines i recursos per al foment de la interculturalitat. Hores de formació 15 hores de formació. 2 grups. Nombre de persones 29 persones (26 persones informadores del Punt d’Informació formades Aquest curs acaba el gener del 2018, per la qual cosa no dispo- Grau de satisfacció sem del grau de satisfacció. Centre D’estudis Africans, Jessica Gonzàlez, politòloga i coordi- nadora de projectes interculturals. Entitats/professionals que realitzen la formació Aixada Antiracista, entitat juvenil. Ateneu l’Harmonia, carrer de Sant Adrià, 20. Casal de joves Girapells. Espais de la formació Espai Avinyó. La Vaqueria, SCI. Formació: àmbit funerari i diversitat religiosa a Barcelona Direcció, Departament o Districte que fa la sol·licitud Diversitat religiosa: marc de referència i mapa religiós de la ciutat. L’Islam com a tradició religiosa, comunitats islàmiques a Barcelo- na. Continguts La pràctica funerària dins l’Islam. de la formació El judaisme com a tradició religiosa, comunitats jueves a Barcelona. La pràctica funerària dins del judaisme. 21 Direcció de Serveis Hores de formació 6 hores. de Drets de Ciutadania Nombre de persones i Diversitat 17 persones. formades Pla de Formació interna en drets Espai de formació humans i interculturalitat Grau de satisfacció 4,3 sobre 5. Entitats/professionals que realitzen la formació 5.2.2. Línia d’actuació 3: La mirada interseccional: com abordar formació transversal els eixos de discriminació des de l’ad- ministració pública. Acció 6: programació a l’oferta de recursos humans En la graella següent podem veure els de- talls del mateix: Aquest any 2017 s’ha dut a terme el curs Formació: la mirada interseccional: com abordar els eixos de discriminació des de l’administració pública Nombre de persones 25 persones. formades Aquest curs s’articula envers el concepte d’interseccionalitat, una 22 eina que permet treballar des dels biaixos de discriminació Continguts múltiples que travessen les persones (gènere, edat, classe, Direcció de Serveis de la formació de Drets de origen, etc.) i que ens permet adaptar-la a cada context, persona, Ciutadania col·lectiu i circumstància. i Diversitat Hores de formació 25 hores. Pla de Formació interna en drets humans Grau de satisfacció 4, 44 sobre 5. i interculturalitat laboradora del Pla BCN Intercultural. Entitats/professionals Brigitte Vasallo, formadora especialista en interculturalitat i que realitzen la formació col·laboradora del Pla BCN Intercultural. Marisela Montenegro, professora universitària i col·laboradora del Pla Barcelona Intercultural. Espai de formació Ajuntament de Barcelona, Carrer d’Escar, 1. De cara al 2018, s’han proposat els se- güents cursos per a l’oferta transversal: de l’enfocament dels drets humans. La mirada interseccional: com abordar La Direcció de Serveis de Drets de Ciuta- els eixos de la desigualtat des de l’ad- dania i Diversitat ha ofert altres forma- ministració. cions per a professionals de l’Ajuntament de Barcelona fora de l’oferta transversal: Les minories religioses: una aproxima- ció a la gestió de la diversitat religiosa Aquest any 2017 s’han ofert les accions en l’àmbit local. informatives i formatives següents fora de l’oferta transversal adreçada a treballa- Com garantim els DDHH i la no discri- dors i treballadores municipals i personal minació. extern: 23 Nombre de persones 22 persones. Direcció de Serveis formades de Drets de Ciutadania Diversitat religiosa a Barcelona. Breu introducció a l’Islam: i Diversitat Pla de Formació - Continguts interna en drets dà a Barcelona: reptes i necessitats. humans de la formació i interculturalitat Mesura de Govern sobre la garantia del tracte igualitari a les entitats religioses quant a la realització d’activitats puntuals a l’àmbit públic. Hores de formació 3 hores. Grau de satisfacció 4,25 sobre 5. Entitats/professionals/ equipaments que realitzen la formació Espai de la formació 24 Minories religioses a Barcelona, una aproximació a la diversitat religiosa des de l’àmbit local Direcció de Serveis de Drets de Nombre de persones 33 persones. Ciutadania formades i Diversitat Diversitat religiosa i drets humans: Pla Barcelona Ciutat de Drets. Pla de Formació interna en drets Marc de reconeixement de la diversitat religiosa. El mapa religiós humans de Barcelona. i interculturalitat El marc de gestió de la diversitat religiosa: marc legal i àmbits competencials. Protestantisme, una introducció a la tradició religiosa. El Cristianisme evangèlic a Barcelona. L’Islam com a tradició religiosa: una mirada a la història, precep- Continguts tes i principals festivitats. de la formació Comunitats islàmiques a Catalunya. Els llocs de culte islàmics a Barcelona. Gestió de la diversitat religiosa en l’àmbit local: reptes i àmbits d’actuació relacionats amb les comunitats islàmiques i esglésies evangèliques. Mesura de govern sobre la garantia del tracte igualitari a les entitats religioses quant a la realització d’activitats puntuals a l’àmbit públic. Visites a l’Església Evangèlica Protestant de Barcelona i al Centre Islàmic Camí de la Pau. Hores de formació 12 hores. Grau de satisfacció 4,33 sobre 5. Entitats/professionals/ equipaments que realitzen la formació Espais de la formació La diversitat religiosa a Nou Barris barris: en el marc del projecte amb el Servei de Mediació Nombre de persones 12 persones. formades La diversitat religiosa al Districte de Nou Barris. La situació del futur oratori islàmic de Nou Barris. Continguts Normatives de local. de la formació Islamofòbia, detecció, gestió i procés per minimitzar l’efecte. Hores de formació 5 hores. Grau de satisfacció No hi ha grau de satisfacció numèric. Entitats/professionals/ equipaments que 25 Wafae Moussaoui, membre de la Unitat Contra el Feixisme i el realitzen la formació Direcció de Serveis de Drets de Espai de formació Seu del Districte de Nou Barris, plaça Major de Nou Barris, 1. Ciutadania i Diversitat Pla de Formació Per últim, durant el mes de desembre, - interna en drets humans l’equip de la Direcció de Serveis de Drets nació). i interculturalitat de Ciutadania i Diversitat ha rebut les se- güents formacions: Capacitació per a la pau i la transforma- Islam i comunitats islàmiques a Barce- Cultura de Pau. lona: demandes i situacions de discri- minació. Aquesta formació l’han dut a terme dues persones de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversi- 5.3. Eix 3: incorporació a la cultura institucional 5.3.1. Línia d’actuació 4: acollida de nou personal Acció 7: incorporació d’acollida a nou personal S’han realitzat 4 formacions presencials d’acollida: 3 Formacions dutes a terme a les noves incorporacions de les Unitats de Gestió Adminis- trativa en els Centres de Serveis Socials (UGAS). Esmentada en la línia d’actuació 2, acció 4 (formació de grups objectiu). Formació d’acollida a agents de la Guàrdia Urbana. Esmentada en la línia d’actuació 2, acció 4 (formació de grups objectiu). Personal de nova incorporació en el departament de Democràcia Activa. Esmentada en la línia d’actuació 2, acció 5 (formació de grups objectiu segons demanda). Incorporació de càpsules online en l’itinerari d’acollida de l’entorn virtual d’aprenentatge. 26 Les càpsules incorporades són una entrevista titulada “Barcelona i els Drets Humans” a l’Aida Guillen, directora de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat; i dues Direcció de Serveis formacions que es van dur a terme i de les quals se n’ha editat un vídeo. Aquestes formaci- de Drets de Ciutadania ons són: Competències bàsiques de les UGAS (Temari sobre drets i diversitat, Aida Guillen, i Diversitat directora de la DS de Drets de Ciutadania i Diversitat) i Cultures i identitats (Lola López, Comissionada d’Immigració, Interculturalitat i Diversitat). Pla de Formació interna en drets A banda d’aquestes càpsules ja gravades de les formacions dutes a terme, també s’incor- humans porarà la píndola informativa que s’està treballant amb Eduxarxa. i interculturalitat 5.3.2. Línia d’actuació 5: A més, el 2017, s’han pogut implementar incidències en accions formatives aquests criteris de manera concreta en existents una formació sobre la normativa del taxi, on vam poder fer algunes recomanacions i Acció 8 i 9: introducció de criteris aportacions que van quedar recollides en en accions formatives i capacitació el PPT que els formadors i les formadores d’equips en formació interna van transmetre als agents que van rebre la formació. Aquestes dues accions s’expliquen juntes, perquè la feina que s’ha dut a terme aquest En el quadre següent es pot visualitzar les any, en referència a la introducció de crite- accions formatives en què s’han aplicat ris de drets humans i interculturalitat, s’ha aquests criteris: implementat a través de la formació de formadors. I, concretament, a la Guàrdia Urbana, en col·laboració amb el Departa- ment de Desenvolupament. Això s’ha fet dotant de criteris a les persones que for- en aquelles formacions que estan relacio- nades amb tècniques d’operativa d’acci- ons policials pel que fa a la preservació dels drets humans a l’hora d’aplicar aquestes operatives. Formacions on s’han Acció realitzada per sol·licitud de la Guàrdia Urbana en una transmès els criteris de formació sobre la normativa del taxi. Introducció de criteris i DDHH i diversitat recomanacions al PPT que van fer arribar des de GUB. 5.3.2. Línia d’actuació 6: l’any 2018 amb la idea que es puguin afe- sensibilització de personal directiu gir hores de formació al Mestratge de di- rectius i directives de l’Escola d’Adminis- Acció 10: informació/formació tració Pública. de gerents, directius i comandaments Actualment s’està treballant en aquesta actuació per poder-la desenvolupar durant 27 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat 6. INDICADORS GLOBALS Així doncs, fent la suma del nombre de un total de 178,5 hores de formació. A la persones formades arribem la suma de graella adjunta es poden visualitzar els nú- 469 persones en acabar l’any 2017, amb meros d’aquest any 2017. Persones Hores Acció formativa formades de formació Agents GUB policia de barri al districte de Nou Barris: - Policia de barri: agents de prevenció i garantia de drets humans 29 6 - Diversitat religiosa a Nou Barris. - Diversitat cultural als barris. 28 Curs d’acollida a nous agents de la GUB: Direcció de Serveis - Drets humans i interculturalitat. Implicacions en el treball 49 2 de Drets de policial. Ciutadania i Diversitat Agents GUB policia de barri als districtes de Sant Andreu i Sant Pla de Formació Martí interna en drets - P olicia de barri: agents de prevenció i garantia de drets humans i interculturalitat humans. 25 7 - Diversitat religiosa a Nou Barris. - Diversitat cultural als barris. - Poble gitano: reptes de futur. Curs d’acollida a les UGAS (Unitats de Gestió Administrativa): - Treballem per la ciutat, treballem per les persones, treballem 10 2 pels drets humans. Curs d’acollida a les UGAS (Unitats de Gestió Administrativa): - T reballem per la ciutat, treballem per les persones, treballem 11 2 pels drets humans. Curs d’acollida a les UGAS (Unitats de Gestió Administrativa): - Treballem per la ciutat, treballem per les persones, treballem 6 2 pels drets humans. 10 5 - Drets humans i interculturalitat. Curs tramitadors i tramitadores d’OACs. 11 6 - Drets humans i interculturalitat. Curs: Mecanismes de garantia dels DDHH. 20 2 Curs: Dret a la participació. 21 2 Curs: Diversitat i participació. 17 5 Curs: Introducció a la perspectiva intercultural a Ciutat Vella 15 9 (personal directiu). Curs: La mirada intercultural aplicada al disseny, execució i 18 18 avaluació. Curs: Intervenir i treballar des d’una mirada interseccional 29 20 20 17,5 Curs: Eines i recursos per al foment de la interculturalitat. 29 15 17 6 Curs: La mirada interseccional, com abordar els eixos de 25 25 desigualtat des de l’administració pública. 29 - 22 2 Direcció de Serveis gents. de Drets de Ciutadania i Diversitat Curs: Minories religioses a Barcelona, una aproximació a la Pla de Formació 33 12 diversitat religiosa des de l’àmbit local. interna en drets humans i interculturalitat Curs: Diversitat religiosa Nou Barris. 12 5 Curs: Islam i comunitats islàmiques a Barcelona: demandes i 20 4 situacions de discriminació. 20 4 (ofert per l’Escola de Cultura de Pau). TOTAL 469 178,5 7. E NTITATS, PROFESSIONALS I/O SERVEIS DS DE DRETS DE CIUTADANIA I DIVERSITAT PROVEÏDORS DEL PLA DE FORMACIÓ EN DDHH I INTERCULTURALITAT Tal com es va esmentar en el document de També s’ha comptat amb les professio- la Mesura de Govern, els continguts de les nals següents, expertes en drets humans i accions que contempla aquest pla no han interculturalitat: estat impartits i elaborats únicament per la Direcció de Drets de Ciutadania i Diversi- Cristina Fernàndez Bessa tat, sinó que, en molts casos, s’han dut a Maria Mateu terme en col·laboració i de manera convin- Kira Bermúdez guda amb les entitats expertes en drets Brigitte Vasallo Fàtima Hassoun d’aquesta manera, en la mesura possible, en l’enfortiment de la seva tasca. D’aques- Marisela Montenegro ta manera, mitjançant el pla, es reivindica i Tània Adam es divulga el coneixement existent per Imma Soler part de les entitats expertes. Cal afegir que, a banda de les entitats amb les quals 30 hem pogut treballar aquest 2017, també Anna Sànchez hem comptat amb un ampli ventall de pro- Mercè Solé de LINGUAPAX Direcció de Serveis de Drets de fessionals experts en la matèria. Mustafa Hasnat Ciutadania Gurdwara Sikh (Gagandeep Singh) i Diversitat Per tal de poder treballar braç a braç amb Pla de Formació les entitats, s’hi han dut a terme dues reu- I els/les següents professionals i/o serveis interna en drets nions, la primera, per poder presentar el de la pròpia DS també han donat forma- humans i interculturalitat pla de formació i recollir les propostes per ció: part de les entitats; i la segona, per poder donar comptes de quines accions s’han Aida Guillen (directora DS de Drets de dut a terme aquest any 2017. Ciutadania i Diversitat) Cristina Monteys (coordinadora de Per les formacions d’aquest 2017 s’ha comptat amb les entitats següents: - La Xixa Teatre Institut de Drets Humans de Catalunya Ana Lemkow (tècnica DS de Drets de Centre d’Estudis Africans Ciutadania i Diversitat) Veus Gitanes Escola de Cultura de Pau De cara a l’any 2018 també comptarem amb les següents entitats per a la forma- Novact (Institut Internacional per l’Ac- ció No Violenta) Escola de Cultural de Pau ANUE (Associació per a les Nacions Unides a Espanya) IDHC (Institut de Drets Humans de Ca- talunya). 8. CAP AL 2018 Durant l’any 2018 continuarem amb les di- següent podem veure un resum de la pre- ferents accions del Pla de formació previs- visió per al 2018, que ja s’ha començat a tes per al període 2017-2019. En la graella treballar durant l’any 2017: Eix sensibilització Tenir disponible per a tot el personal municipal el projecte de la píndola informativa i les càpsules d’autoaprenentatge. Acció 1: píndola informa- Fer-ne difusió entre tots els districtes i sectors per impulsar-ne tiva i càpsules d’autoa- l’ús entre tots i totes les treballadores municipals. prenentatge Utilitzar el material audiovisual per les formacions pròpies que duem a terme des de la direcció. Acció 2: campanyes - temàtiques sos pels DDHH. Presentar el catàleg de formació i la píndola informativa a tots els 31 Acció 3: xerrades districtes i sectors. Direcció de Serveis informatives Implementar les sessions informatives o formatives que ens facin de Drets de des de les diferents àrees de l’Ajuntament a través del Catàleg. Ciutadania i Diversitat Pla de Formació Eix capacitació interna en drets humans Seguir capacitant els tres grups objectius que es van triar per al i interculturalitat 2017, ja que encara falten molts professionals per formar. Previsions per capacitar GUB durant el 2018: formar dos distric- barri. Previsions per capacitar personal de serveis socials: proposar una Acció 4: formació de formació per l’oferta dins el catàleg de serveis socials, seguir amb grups objectiu el curs d’acollida de les UGAS i estendre-ho a la resta del perso- nal de les UGAS. OACS: durant el 2018 hi ha prevista una formació per la qual hauran de passar tots els tramitadors/res. Incorporar dos nous grups objectius. Mmestres del Consorci d’Educació de Barcelona. Tècnics i tècniques de prevenció. Augmentar les formacions a demanda oferint de manera proactiva les accions del catàleg de formació i altres que puguin sortir. Actualment, hi ha prevista una formació pels JIPS (Jove Vine i disposa d’eines i recursos per al foment de la interculturalitat i es Acció 5: formació de durà a terme el primer trimestre del 2018. Per al tercer trimestre grups objectiu segons es preveu oferir en els PIJ, JIPS i Ates una formació en drets demanda humans als i les professionals per tal que això reverteixi en els joves amb els quals treballen. Implementar la formació a demanda del departament d’interven- ció social en l’espai públic (a l’espera de rebre resposta a la proposta duta a terme el juliol del 2017). Implementar els 3 cursos que s’han proposat des de la mesura de Acció 6: formació govern per l’oferta transversal. voluntària a l’oferta transversal Tornar a proposar aquests cursos per a la proposta formativa del 2019 i presentar noves propostes. Eix cultura institucional Acció 7: Incorporació Visualitzar els indicadors d’impacte del material ofert a l’entorn de criteris en projectes virtual d’aprenentatge. d’acollida a nous Acordar poder participar en les formacions d’acollida no només treballadors/es de GUB i de Serveis Socials sinó d’aquelles que no tenen catàleg de formació propi i els hi fan una acollida presencial des de Acordar fer acollida als nous treballadors i les noves treballadores 32 que entren a la Gerència de Drets de Ciutadania, Participació i Transparència per poder incorporar els criteris en drets humans i Direcció de Serveis interculturalitat i que ho adoptin en les seves tasques a l’Ajunta- de Drets de ment. Ciutadania i Diversitat Acció 8: formació Acordar poder formar als formadors contractats pel departament Pla de Formació de formadors en DDHH interna en drets i diversitat cions. humans i interculturalitat Acció 9: Formació Implementar la formació en el mestratge de l’administració a directius pública. 9. PRESSUPOST EXECUTAT El pressupost executat va ser de: 35.229,13 € 33 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat 10. A NNEX: PROGRAMES FORMATIUS Com fem una escola intercultural? (20 hores) 1a sessió: Cultures i identitats. La construcció de la diversitat cultural (2,5 h) Lola Lòpez Data: 1 de febrer del 2018 de 17 a 19:30 h progrés. 2a sessió: Per què cal apostar per la interculturalitat en els centres educatius? (2,5 h) Kira Bemúdez 34 Data: 8 de febrer del 2018 de 17 a 19:30 h - Direcció de Serveis de Drets de tègies d’adaptació a la diversitat”. Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets cultural i un projecte intercultural. humans i interculturalitat La Xixa Teatre Data: 15 de febrer del 2018 de 17 a 19:30 h estereotips des de la pràctica com a eina aplicable a la tasca diària. les relacions interculturals no són les cultures sinó les persones). interseccional? 4a sessió: El mètode de l’incident crític com a eina de comunicació intercultural (2,5 h) La Xixa Teatre Data: 22 de febrer del 2018 de 17 a 19:30 h mètode dels incidents crítics (descentrament, comprensió de l’altre i negociació intercultural). 5a sessió: La mirada intercultural a la pràctica (I) (2,5 h) Edgar Iglesias Data: 1 de març del 2018 de 17 a 19:30 h Aula Centre Currículum Metodologia Comunitat incorporar per millorar? 6a sessió: La mirada intercultural a la pràctica (II) (2,5 h) Edgar Iglesias 35 Data: 8 de març del 2018 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania entorn d’un cas hipotètic amb les persones participants en el curs. i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans 7a sessió (no presencial, 2,5 h) i interculturalitat Data: 15 de març treball tindrà com a objectiu fer una proposta per abordar de manera pràctica algun tema concret (casos concrets, projecte més ampli, activitats, etc.) i portar-lo a debat/comentari al centre educatiu. 8a sessió (2,5 h) Edgar Iglesias Data: 22 de març de 17 a 19:30 h Sessió de retorn i de comentari del treball plantejat al centre educatiu. Durada: El curs consta d’un total de 20 hores, dividides en 6 sessions presencials de 2,5 hores cada una i d’un treball (comptabilitzat en 2,5 h) que cada participant lliurarà a través de la platafor- ma virtual. Lloc i dates: Curs: Minories religioses a Barcelona, una aproximació a la gestió de la diversitat religiosa des de l’àmbit local Objectius: la ciutat de Barcelona. Adreçat a: 36 Durada: 12 hores Direcció de Serveis Personal formador: de Drets de Ciutadania Continguts: i Diversitat Sessió 1: La diversitat religiosa a Barcelona (3 h) Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat Sessió 2: L’Islam com a tradició religiosa. Les comunitats islàmiques a Barcelona (3 h) Sessió 3: El protestantisme com a tradició religiosa. Les comunitats evangèliques a Barcelona (3 h) Sessió 4: Gestió de la diversitat religiosa en l’àmbit local (3 h) les comunitats islàmiques i les esglésies evangèliques. Mesura de Govern sobre la garantia del tracte igualitari a les entitats religioses quan a la realització d’activitats. Curs: Els drets humans i la no discriminació des del nostre lloc de treball Objectius Proporcionar al personal de l’Ajuntament de Barcelona coneixements sobre els drets hu- mans, la no discriminació per aportar eines i capacitats que contribueixin a l’efectivitat dels drets humans des d’una perspectiva d’atenció i reconeixement de la diversitat des dels seus llocs de treball. Adreçat a Personal formador 37 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació Durada: 15 hores interna en drets humans Continguts i interculturalitat Sessió 1: Els drets humans ahir i avui (a càrrec d’ANUE) (3 h) vídeo: la Declaració Universal dels Drets Humans. Sessió 2: Les garanties dels drets humans des de l’àmbit universal a l’àmbit local (a càrrec de IDHC) (3 h) Apunts pràctics de l’Ajuntament: presentació de la Síndica de Greuges (a càrrec de la Síndica de Greuges). Sessió 3: La Carta de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat (Direcció de Serveis /a càrrec de l’Institut de Drets Humans de Catalunya) (3 h) Apunts pràctics de l’Ajuntament: Presentació del programa Barcelona Ciutat de Drets (a càrrec de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat) i Sessió 4: Discriminació i discursos d’odi. Narratives i contranarratives (I) (3 h) Apunts pràctics de l’Ajuntament: Presentació de l’OND i la no discriminació (a càrrec de l’OND) . Presentació de l’Estratègia anti-rumors de Barcelona com l’estratègia de prevenció del racisme i la discriminació (a càrrec de l’equip tècnic interculturalitat). l’altre (diferent) com a enemic (a càrrec de l’Escola Cultura de Pau). grupals, mecanismes per desconstruir la imatge de l’altre. Sessió 5: Discriminació i discursos d’odi. Narratives i contranarratives (II) (3 h) NOVACT). 38 Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania Metodologia i Diversitat Es combinaran sessions teòriques amb sessions pràctiques. Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat municipals Objectius polítiques públiques. Adreçat a Cap de secció Cap de departament Durada: 15 hores Personal formador Continguts Sessió 1: Introducció (a càrrec de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat) (3 h) públiques de l’Ajuntament de Barcelona? Sessió 2: Els elements claus de l’enfocament basat en drets humans (a càrrec d’Olga del Rio) (3 h) Sessió 3: El dret a la participació (a càrrec de l’IDHC) (3 h) 39 Direcció de Serveis Sessió 5: incorporació de l’EBDH en el cicle de polítiques públiques (II) (a càrrec d’Olga de Drets de del Rio) (3 h ) Ciutadania i Diversitat Pla de Formació interna en drets humans Metodologia i interculturalitat Es combinaran sessions teòriques amb sessions pràctiques. Formació adreçada al personal tècnic del districte de Ciutat Vella La present proposta formativa s’ha plantejat com un espai de coneixement de la perspectiva es duen a terme en el districte de Ciutat Vella. A partir d’una contextualització i de l’exposició dels fonaments teòrics de la perspectiva intercultural es proposarà un treball pràctic que orienti a valorar si s’està tenint en compte la perspectiva intercultural tant en el disseny, l’execució com l’avaluació dels projectes. La formació voldrà reivindicar projectes i experiències que ja s’estan realitzant en el de la incorporació de la perspectiva intercultural que, com a procés que és, necessita presents en la tasca professional diària. Objectius 40 1. D onar a conèixer el marc teòric de la perspectiva intercultural i incorporar-lo al treball en el nostre àmbit. Direcció de Serveis 2. Prendre consciència del context i del lloc d’enunciació des d’on s’incorpora la mirada de Drets de Ciutadania intercultural. i Diversitat 3. Conèixer i desenvolupar competències interculturals en el mateix procés cap a la intercul- Pla de Formació turalitat. interna en drets 4. Aportar eines per autoavaluar la incorporació de la perspectiva intercultural al disseny, humans i interculturalitat execució i avaluació de projectes i accions. Continguts Sessió 1: Context i punts de partida per treballar amb perspectiva intercultural diversa del districte. Sessió 2: Introducció a la perspectiva intercultural assimilacionisme, multiculturalisme i interculturalisme. cultural i un projecte intercultural. perspectiva intercultural com a eina de disseny, execució i avaluació dels projectes. incorporar per millorar? Sessió 3: Eines per a la incorporació de la perspectiva intercultural a projectes Sessió 4: 41 Part 1: La interculturalitat comença per un mateix/a (2 h) Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat Pla de Formació Part 2: La comunicació amb perspectiva intercultural (2 h) interna en drets humans - i interculturalitat logia rigorosos. Persones destinatàries Personal tècnic del districte de Ciutat Vella. Nombre màxim de participants: 25 persones. Durada: 4 sessions de 4,5 hores de durada, amb 30 minuts de pausa. Data i lloc de realització Dates: divendres 3, 10, 17, 24 de novembre, de 10 h a 14:30 h Lloc: Seu del districte de Ciutat Vella. Sala Ernest Lluch (Pl. Bonsuccés, 3, 3a planta). Formació d’introducció a la perspectiva intercultural adreçada al personal directiu Districte de Ciutat Vella Juny 2017 La present proposta formativa s’ha plantejat com un espai de coneixement de la perspectiva ajudarà a tenir present la mirada intercultural en les accions i polítiques. A partir de situacions, temes o problemàtiques reals aportades per les persones participants, tinguin presents en la tasca professional diària. Programa de continguts Objectius 1. Donar a conèixer el marc teòric de la perspectiva intercultural. 42 avaluar polítiques públiques. 3. C ontribuir a la millora d’un tema o situació concreta amb la incorporació de la perspectiva Direcció de Serveis intercultural. de Drets de Ciutadania Continguts i sessions i Diversitat Sessió 1 Pla de Formació interna en drets humans i interculturalitat ciutat: el seu impacte i la contribució del districte en aquestes polítiques. Exercici: Les dimensions de la interculturalitat aplicades a una política/funció/acció o àrea de millora. Què fem bé? Què podem incorporar o canviar per millorar? Sessió 2 Persones destinatàries Professionals directius i consellers/es Durada: 2 sessions de 4,5 hores (*amb mitja hora de pausa inclosa) Data i lloc de realització grup participant. i anònima, pugui valorar el curs.