La importància de l’avaluació en salut pública i efectes en salut del programa Treball als Barris Mª José López i Vanessa Puig-Barrachina Ponència presentada per Mª José López i Vanessa Puig-Barrachina amb motiu de la jornada "Avaluació de Polítiques i Serveis Municipals", celebrada el dia 23-01-2019 Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) L’ ASPB dirigeix i gestiona els centres i serveis de salut pública de la ciutat per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. • La seva raó de ser és vetllar per la salut de les persones residents a Barcelona i visitants “La visió de futur de l’Agència de Salut Pública de Barcelona és ser una organització de referència en la gestió i la innovació en salut pública… Aspira a l’excel·lència en els seus serveis, integrant la bona pràctica en salut pública a través de l’avaluació” Observatori d’Impactes en Salut i Qualitat de Vida de les Polítiques Municipals «Transparència i rendiment • El 2015 s’aprova la Mesura de Govern d’Acció de comptes»: Conjunta per a Reduir les Desigualtats, la importància de demostrar i incloent la creació de l’Observatori mostrar públicament quines d’Impactes en Salut i Qualitat de Vida de accions s’estan portant a terme les Polítiques Municipals. i quins són els efectes d’aquestes accions «Salut en totes les polítiques»: Aproximació que te en compte la implicació en la salut de totes les decisions preses, buscant sinergies entre els diferents sectors i fomentant la intersectorialitat Observatori d’Impactes en Salut i Qualitat de Vida de les Polítiques Municipals • Monitoritzar la salut i els seus Vigilància determinants mitjançant indicadors de salut recollits de manera periòdica • Avaluar noves polítiques Avaluació de polítiques • Crear un repositorid’avaluacions 1. Avaluació de noves polítiques • Quins tipus d’avaluacions? - Estimacions d’Impacte en Salut (EIS) - Avaluacions de procés - Avaluacions de resultat • Quines accions? - Accions del Programa d’Acció Municipal (2016-2020) pertanyents a diferents sectors - Intervencions amb cobertura i pressupost rellevant - Innovadores 1. Avaluació de noves polítiques Alguns exemples… • Avaluació del Pla de Salut Mental • Avaluació d’una intervenció per a reduir la pobresa energètica • Estimació de l’impacte en salut de soroll derivat d’activitats d’oci nocturn a Ciutat Vella • Avaluació de “Treball als Barris” , programa de reinserció laboral • ... Cites: cos Arial cos 7 2. Repositori d’avaluacions • Creació d’un repositori com a eina per a la sistematització i ús de les avaluacions realitzades • Aquest repositori inclou informació sobre: - les accions avaluades, - característiques metodològiques de l’avaluació, - resultats obtinguts - documents de referència • Actualment el repositori conté les avaluacions en les que ha paticipat l’ASPB des del 2010 2. Repositori d’avaluacions • En el període 2010-2018, s’han portat a terme 39 avaluacions • 22 d’aquestes intervencions pertanyen al sector salut • 17 intervencions en altres sectors, com ara: - Urbanisme i vivenda - Ocupació i condicions de treball - Mobilitat i transport • 22 de las intervencions tenen com a objectiu disminuir desigualtats socials Actualment s’està treballant en la web en la que es podrà accedir a tota la informació de l’Observatori Efectes en salut del programa de reinserció laboral Treball als Barris Vanessa Puig-Barrachina, Patrícia González-Marín; Davide Malmusi; Imma Cortès-Franch, Xavier Bartoll, Xavier; Èlia Díez, Ferran Daban; Eva Clotet; Lucía Artazcoz, Carme Borrell, i l’equip tècnic de “Treball als Barris” SALUT FÍSICA I MENTAL Per què avaluem un programa de reinserció? PRESTACIONS ECONÒMIQUES PER ATUR Deteriorament de la Accés a béns i serveis situació econòmica essencials Aïllament social Pèrdua d’autoestima Estigmatització Conductes relacionades amb la salut Incertesa futur Estrès prolongat POLÍTIQUES ACTIVES D’OCUPACIÓ (INSERCIÓ) Elaboració Vanessa Puig-Barrachina A T U R Treball als barris • Programa d’inserció laboral de Barcelona Activa • A qui va dirigit? - S’implementa en barris amb més atur i necessitats estructurals (“Lleis de Barris” 2/2004) - Persones destinatàries en general presenten situacions d’atur de llarga durada, i tenen altes dificultats d’inserció (estudis formals, llengua estrangera…) • Objectiu principal: millorar l’ocupabilitat a través de 1) assessorament personalitzat; 2) formació professional; 3) espais de recerca de treball; 4) tallers per la millora de competències personals i professionals. Cites: cos Arial cos 7 Objectiu • Analitzar els canvis en la salut mental i la salut general de les persones participants al programa Treball als Barris un any després de la seva incorporació. Metodologia • Disseny: estudi pre-post intervenció sense grup comparació • Mostra: Persones en situació d’atur que han participat a Treball als Barris entre maig de 2015 i juliol de 2016 (N inicial= 1001, N final= 699). • Recollida d'informació: - Pre-intervenció: qüestionari auto complimentat - Post-intervenció: 1 any després, qüestionari via telefònica amb entrevistadora - Informació de registres de Barcelona Activa • Tipus d’informació recollida: estat de salut general, de salut mental, condicions laborals i d’atur abans i després de la intervenció… • L’estudi es complementa amb un concept mapping (tècnica d’anàlisi qualitativa) Resultats: estat de salut a l’iniciar el programa Prevalença de mala salut mental Prevalença de mala (GHQ-12) salut general 80 72,5 80 70 61,9 70 60 60 50 50 40 34,9 40 27,9 30 30 27,5 25,521,1 20 15,2 20 16,8111,6 12,4 10 10 7,5 0 0 Població ocupada Població aturada Participants Població ocupada Població aturada Participants Bcn 16-64 anys Bcn 16-64 anys "Treball als Bcn 16-64 anys Bcn 16-64 anys "Treball als barris" barris" Homes Dones Homes Dones *Població de Bcn: Enquesta de Salut de Barcelona, 2017 Resultats: estat de salut un any després Canvis en la prevalença de mala salut mental (GHQ-12) 80,0 80,0 75,2 73,1 70,0 70,0 71,2 61,1 60,0 61,8 60,0 50,0 62,9 50,0 40,0 40,0 39,5 34,3 33,8 30,0 30,0 27,0 27,4 20,0 20,0 16,3 10,0 10,0 0,0 0,0 1 2 1 2 Homes Homes aturats Homes treballant Dones Dones aturades Dones treballant *Existeix significació estadística (p<0,01) en tots els casos, tant en homes com en dones Resultats: estat de salut un any després Canvis en la prevalença de consum de medicaments per la salut mental 30,0 30,0 29,1 28,2 27,1 25,0 25,0 23,2 20,0 20,5 20,0 19,6 16,5 17,0 17,3 15,0 15,0 14,6 12,6 10,0 10,0 6,1 5,0 5,0 0,0 0,0 1 2 1 2 Homes Homes aturats Homes treballant Dones Dones aturades Dones treballant *Existeix significació estadística (p<0,01) en tots els casos, tant en homes com en dones Resultats: estat de salut un any després Canvis en la prevalença de mala salut general 35,0 35,0 32,9* 31,8 30,0 30,0 30,4 28,0 28,7 26,8 25,0 24,9 25,0 25,4 22,4 20,0 19,2 20,0 15,0 14,6 15,0 13,3 10,0 10,0 5,0 5,0 0,0 0,0 1 2 1 2 Homes Homes aturats Homes treballant Dones Dones aturades Dones treballant *p<0,01 Conclusions • La salut mental d’homes i dones millora un any després d’entrar al programa “Treball als Barris”, independentment de la situació laboral. No obstant, s’observa una major milloria en aquelles persones que troben feina. • En general no s’observen canvis en la salut general un any després d’entrar al programa. Més informació de l’avaluació: https://salutiatur.wordpress.com/ https://www.youtube.com/watch?v=p8R6n91jUmM Gràcies vpuig@aspb.cat