LA SÍNDICA DE BARCELONA ADVERTEIX DE LA NECESSITAT D’INFORMAR ADEQUADAMENT DELS FUTURS TALLS DE LES LÍNIES 2 I 5 DEL METRO  A finals de juliol quedarà sense servei el tram entre les estacions de Paral·lel i Sagrada Família de l’L2 i el trajecte entre Collblanc i Can Vidalet de l’L5. Aquests talls coincidiran en el temps amb el ja existent de la línia 1 de metro.  Després de les queixes rebudes pel tall de l’L1, i en previsió als futurs talls de les línies 2 i 5 de metro, la síndica Vilà adverteix de la necessitat de comunicar clarament les alternatives de transport. Barcelona, 18 de juliol del 2019 – La síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha ressaltat la rellevància de mantenir a la ciutadania correctament informada i la necessitat de comunicar i senyalitzar de forma clara i senzilla les alternatives de transport als futurs talls de metro de les línies 2 i 5, que s’allargaran durant un mes i coincidiran en el temps amb el de l’L1. Arran de les queixes ciutadanes formalitzades a la Sindicatura de Greuges de Barcelona i del malestar expressat pels usuaris de l’L1, la síndica Vilà ha recordat la necessitat de garantir el dret a la mobilitat de la ciutadania. Comunicar bé és de vital importància Per tal que els barcelonins i les barcelonines puguin preveure amb garanties les alternatives de transport o la durada del nou trajecte, la Sindicatura emet una sèrie de recomanacions a TMB per aquests i futurs talls que puguin produir-se: - Informar amb suficient antelació i mitjançant cartells, senyalització i megafonia a tota la xarxa de transport públic de Barcelona. És important que aquests avisos es produeixin abans de la validació del tiquet de transport, ja que només d’aquesta manera s’evitarà el perjudici a la ciutadania. - Detallar les alternatives de transport que s’han pensat per a les persones amb diversitat funcional i per a col·lectius amb dificultats de mobilitat. Cal que en els cartells, senyalització i megafonia aparegui l’explicació en termes d’accessibilitat. - La importància de la presència de personal d’atenció de Transports Metropolitans de Barcelona que pugui ajudar a la ciutadania a solucionar els seus dubtes de mobilitat durant el temps que duri el tall. - La traducció a l’anglès de tots els elements de comunicació que s’utilitzin. El tall de la línia 2 comprèn, entre altres, estacions com les de Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia o Sagrada Família, amb gran presència de turistes. - Informació a xarxes socials i altres suports digitals amb suficient antelació dels talls de les línies 2 i 5 de metro, així com de les alternatives. - Identificar si en el recorregut afectat pels talls hi ha centres o serveis que puguin veure perjudicat el dret a la mobilitat de persones amb diversitat funcional i oferir alternatives amb garanties. - Coordinació amb les entitats del territori afectat, amb caràcter previ i amb l’objectiu de garantir una correcta planificació. - Informar de les línies tradicionals d’autobús (a banda de les de xarxa ortogonal, que ja s’informa) i que puguin utilitzar-se per cobrir determinats trams. El tall de l’L2 La línia 2 de metro també patirà talls entre Paral·lel i Sagrada Família durant el període comprès entre el 27 de juliol i el 30 d’agost. Es tracta d’un trajecte de sis estacions que TMB ja ha comunicat que serà cobert amb la línia regular D50 de bus. “Esperem que la freqüència de pas pugui igualar-se a la del metro i que els busos siguin de doble compartiment per tal que la ciutadania pateixi la menor afectació possible”, ha detallat la Síndica. Un altre dels problemes que pot haver-hi amb el D50 és que el seu origen i final està en obres. Actualment fa un recorregut alternatiu però l’objectiu és tornar a fer el trajecte anterior, que permetrà cobrir les 6 estacions de metro. Segons la informació de la mateixa obra, no estarà disponible fins a l’agost del 2019, sense especificar data. Una de les opcions que el díptic informatiu oficial de TMB proposa per comunicar Paral·lel amb Passeig de Gràcia és l’H16, però la parada més pròxima a l’estació de Paral·lel, en el trajecte d’anada, és a 1 quilòmetre (14 minuts). En el trajecte de tornada, la parada més pròxima a l’L2 de Paral·lel està a 700 metres (9 minuts). El tall de l’L5 La línia 5 de metro també patirà talls entre les estacions de Collblanc i Can Vidalet durant el període comprès entre el 29 de juliol i l’1 de setembre. Es tracta d’un trajecte de dues estacions que serà cobert amb un bus llançadora. “És un tram curt que no arriba als dos quilòmetres i amb un bus llançadora que tingui la suficient freqüència no haurien de generar-se situacions problemàtiques”, ha manifestat la síndica. Evitar situacions generades amb el tall de l’L1 La Síndica de Barcelona ha estat conscient dels problemes patits pel grup cooperatiu TEB, de persones amb diversitat funcional amb seu al barri de Sant Andreu, que denunciava que no s’havien tingut en compte les persones amb discapacitat en el disseny d’alternatives de transport al tall de l’L1. L’entitat va fer èmfasi a dir que les alternatives ofertes per TMB impliquen caminar prop d’un quilòmetre, fet que consideren “inviable per a moltes persones amb diversitat funcional”. Actualment es troben en converses amb TMB i l’Ajuntament per intentar posar una solució a aquest problema. “S’han d’evitar situacions com aquesta ocasionada a l’L1 abans de l’inici del tall de les línies 2 i 5 de metro. Per tant, cal treballar pensant en aquells col·lectius que tinguin més dificultat de mobilitat i que des del primer dia les alternatives siguin vàlides per a tota la ciutadania”, ha explicat la síndica Vilà.