GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ANNEX III MEMÒRIA SOBRE L’APLICACIÓ DE MESURES SOCIALS, AMBIENTALS I D’INNOVACIÓ EN LA CONTRACTACIÓ PÚBLICA DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA DURANT 2018. Es presenten les dades numèriques i econòmiques sobre contractes públics adjudicats en l’any 2018 que incorporen mesures socials, ambientals o d’innovació. La font d’aquestes dades és el gestor SAP-contractes, en el qual estan integrades únicament les següents entitats: Mandant 300 001-Ajuntament de Barcelona (gerències i districtes) Mandant 301 002-Institut Municipal d’Informàtica 003-Institut Municipal d’Educació de Barcelona 006-Institut de Cultura de Barcelona 015-Institut Municipal de Serveis Socials No es trobaran en aquest estudi dades de la resta d’entitats del Grup Municipal, motiu pel qual cal considerar la present memòria com a parcial, atenent a la manca actual d’eines informàtiques on estiguin integrades totes les entitats de l’organització, i on poder consultar els diversos indicadors de contractació pública, entre ells, els de compra pública sostenible. L’abast temporal de l’extracció de dades és des de l’01/01/2018 fins a 31/12/2018 (data en què s’ha realitzat la consulta de dades matriu). 1. NOMBRE DE CONTRACTES ADJUDICATS 2018 AMB MESURES SOCIALS, AMBIENTALS O D’INNOVACIÓ D’aquest recull de dades s’ha exclòs la contractació menor, atenent: ! que es considera que els contractes adjudicats seguint aquest procediment no han d’estar subjectes a la incorporació de mesures socials, perquè essent contractació directa el seu propòsit quedaria desvirtuat. ! que el nombre de contractes que seguint aquest procediment han incorporat mesures de contractació pública sostenible és molt poc significatiu (16 contractes entre les cinc entitats objecte d’estudi) ! que tot i que sí que estan plenament sotmesos a les Instruccions tècniques per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en la contractació pública, sempre que el seu objecte correspongui als àmbits d’aplicació definits per aquestes, el nombre de contractes menors que incorporen mesures ambientals també ha estat molt poc significatiu (7 –4 d’ells conjuntament amb mesures socials-). ! que, en conseqüència, la immensa majoria dels contractes que han seguit aquest procediment d’adjudicació no incorporen mesures de contractació pública sostenible. 1 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.1 NOMBRE DE CONTRACTES AMB MESURES SOCIALS I AMBIENTALS SÍ NO ENS ÍTEM INCORPOREN INCORPOREN TOTAL % SOBRE TOTAL CLÀUSULES CLÀUSULES CONTRACTES Clàusules Socials i Ambientals 345 324 669 51,56% 001-AJUNTAMENT DE Només Cl socials 209 x 669 31,24% BARCELONA Només Cl ambientals 29 x 669 4.33% Socials+ambientals alhora 107 x 669 15,99% Clàusules Socials i Ambientals 88 29 117 75,21% 002-IMI Només Cl socials 85 x 117 72,64%Només Cl ambientals 0 x 117 0% Socials+ambientals alhora 3 x 117 2,56% Clàusules Socials i Ambientals 8 22 30 26,6% 003-IMEB Només Cl socials 2 x 30 6,66%Només Cl ambientals 2 x 30 6,66% Socials+ambientals alhora 4 x 30 13,33% Clàusules Socials i Ambientals 45 206 251 17,92% 006-ICUB Només Cl socials 30 x 251 11,95%Només Cl ambientals 30 x 251 11,95% Socials+ambientals alhora 15 x 251 5,97% Clàusules Socials i Ambientals 5 11 16 31,25% 015-IMMS Només Cl socials 5 x 16 31,25%Només Cl ambientals 2 x 16 12,50% Socials+ambientals alhora 3 x 16 18,75% Clàusules Socials i Ambientals 146 268 414 35,26% TOTAL 4 INSTITUTS Només Cl socials 129 x 414 31,15%Només Cl ambientals 41 x 414 9,90% Socials+ambientals alhora 25 x 414 6,03% Clàusules Socials i Ambientals 491 592 1083 45,33% TOTAL AJ BCN + 4 Només Cl socials 438 x 1083 40,44% INSTITUTS Només Cl ambientals 70 x 1083 6,46% Socials+ambientals alhora 132 x 1083 12,18% ! Tots els òrgans de contractació estudiats incorporen clàusules socials i ambientals en els seus contractes públics. ! Pel que fa l’Ajuntament de Barcelona (gerències i districtes) més del 50% dels contractes adjudicats en 2018 incorpora alguna mesura social o ambiental. Més del 15% dels contractes d’aquests incorporen alhora mesures socials i ambientals. ! Pel que fa a les quatre entitats del Grup Municipal que s’han pogut estudiar, més del 35% de la seva contractació adjudicada en 2018 ha incorporat alguna mesura social o ambiental. Més del 6% dels contractes incorporen mesures socials i ambientals alhora. ! Entre les entitats del grup municipal estudiades cal destacar el nombre d’expedients de contractació adjudicats per l’Institut Municipal d’informàtica amb mesures Socials i Ambientals el qual supera el 75% 2 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.1.1 DESGLOSSAMENT 001-AJUNTAMENT DE BARCELONA 1.1.1.1 GERÈNCIES I DISTRICTES PER NOMBRE DE CONTRACTES (CL. SOCIALS I AMBIENTALS) 001- PER GERÈNCIES ÍTEM CONTRACTES TOTAL CL SA= SÍ CONTRACTES % Clàusules Socials i Ambientals 49 178 27,53% 01-GERÈNCIA DE RECURSOS Només Cl socials 29 178 16,29%Només Cl ambientals 4 178 2,25% Socials+ambientals alhora 16 178 8,99% Clàusules Socials i Ambientals 30 47 63,83% 02-GERÈNCIA DE DRETS SOCIALS Només Cl socials 29 47 61,70%Només Cl ambientals 0 47 0,00% Socials+ambientals alhora 1 47 2,13% Clàusules Socials i Ambientals 28 46 60,87% 04-GERÈNCIA DE SEGURETAT I PREVENCIÓ Només Cl socials 14 46 30,43%Només Cl ambientals 3 46 6,52% Socials+ambientals alhora 11 46 23,91% Clàusules Socials i Ambientals 49 63 77,78% 05-GERÈNCIA D'ECOLOGIA URBANA Només Cl socials 25 63 39,68%Només Cl ambientals 2 63 3,17% Socials+ambientals alhora 22 63 34,92% Clàusules Socials i 15 60 25,00% 07-GERÈNCIA DE Ambientals PRESIDÈNCIA I ECONOMIA Només Cl socials 9 60 15,00%Només Cl ambientals 0 60 0,00% Socials+ambientals alhora 6 60 10,00% Clàusules Socials i Ambientals 27 58 46,55% 08-GERÈNCIA DE DRETS DE Només Cl socials 20 58 34,48% CIUTADANIA Només Cl ambientals 0 58 0,00% Socials+ambientals alhora 7 58 12,07% TOTAL GERÈNCIES Clàusules Socials i Ambientals 198 452 43,81% Només Cl socials 126 452 27,88% Només Cl ambientals 9 452 1,99% Socials+ambientals alhora 63 452 13,94% 3 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 CONTRACTES TOTAL 001-PER DISTRICTES ÍTEM % CL SA= SÍ CONTRACTES Clàusules Socials i Ambientals 10 20 50,00% Només Cl socials 4 20 20,00% 0601-CIUTAT VELLA Només Cl ambientals 2 20 10,00% Socials+ambientals alhora 4 20 20,00% Clàusules Socials i Ambientals 17 23 73,91% Només Cl socials 12 23 52,17% 0602-EIXAMPLE Només Cl ambientals 4 23 17,39% Socials+ambientals alhora 1 23 4,35% Clàusules Socials i Ambientals 7 12 58,33% Només Cl socials 5 12 41,67% 0603-SANTS-MONJUÏC Només Cl ambientals 0 12 0,00% Socials+ambientals alhora 2 12 16,67% Clàusules Socials i Ambientals 11 18 61,11% Només Cl socials 1 18 5,56% 0604-LES CORTS Només Cl ambientals 3 18 16,67% Socials+ambientals alhora 7 18 38,89% Clàusules Socials i Ambientals 6 16 37,50% 0605-SARRIÀ Només Cl socials 6 16 37,50% ST.GERVASI Només Cl ambientals 0 16 0,00% Socials+ambientals alhora 0 16 0,00% Clàusules Socials i Ambientals 10 17 58,82% Només Cl socials 5 17 29,41% 0606-GRÀCIA Només Cl ambientals 5 17 29,41% Socials+ambientals alhora 0 17 0,00% Clàusules Socials i Ambientals 14 20 70,00% 0607-HORTA- Només Cl socials 4 20 20,00% GUINARDÓ Només Cl ambientals 4 20 20,00% Socials+ambientals alhora 6 20 30,00% Clàusules Socials i Ambientals 18 22 81,82% Només Cl socials 15 22 68,18% 0608-NOU BARRIS Només Cl ambientals 0 22 0,00% Socials+ambientals alhora 3 22 13,64% Clàusules Socials i Ambientals 24 31 77,42% Només Cl socials 21 31 67,74% 0609-SANT ANDREU Només Cl ambientals 2 31 6,45% Socials+ambientals alhora 1 31 3,23% Clàusules Socials i Ambientals 30 38 78,95% Només Cl socials 10 38 26,32% 0610-SANT MARTÍ Només Cl ambientals 0 38 0,00% Socials+ambientals alhora 20 38 52,63% TOTAL DISTRICTES Clàusules Socials i Ambientals 147 217 67,74% Només Cl socials 83 217 38,25% Només Cl ambientals 20 217 9,22% Socials+ambientals alhora 44 217 20,28% 4 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 DISTRICTES PER PROCEDIMENT TOTAL SOCIAL AMBIENTAL AMBDUES 0601-CIUTAT VELLA OBERT 10 4 2 4 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 0 0 0 0 0602-EIXAMPLE OBERT 15 12 2 1 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 2 0 2 0 0603- SANTS-MONTJUIC OBERT 7 5 0 2 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 0 0 0 0 0604- LES CORTS OBERT 10 1 2 7 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 1 0 1 0 05-SARRIÀ-ST. GERVASI OBERT 6 6 0 0 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 0 0 0 0 06-GRÀCIA OBERT 8 5 3 0 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 2 0 2 0 07-HORTA-GUINARDÓ OBERT 12 4 3 5 NEGOCIAT 1 0 0 1 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 1 0 1 0 08-NOU BARRIS OBERT 15 15 0 0 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 3 0 0 3 09-SANT ADREU OBERT 24 21 2 1 NEGOCIAT 0 0 0 0 DERIVAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 10-SANT MARTÍ OBERT 30 10 0 20 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 0 0 0 0 TOTAL 147 83 20 44 5 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.1.1.2 GERÈNCIES I DISTRICTES PER PROCEDIMENT GERÈNCIES PER PROCEDIMENT TOTAL SOCIAL AMBIENTAL AMBDUES 01-RECURSOS OBERT 23 12 4 7 NEGOCIAT 17 17 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 9 0 0 9 02-DRETS SOCIALS OBERT 24 23 0 1 NEGOCIAT 6 6 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 0 0 0 0 04- SEGURETAT I PREVENCIÓ OBERT 25 13 3 9 NEGOCIAT 1 1 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 2 0 0 2 05- ECOLOGIA URBANA OBERT 46 25 2 19 NEGOCIAT 0 0 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 3 0 0 3 07-PRESIDÈNCIA I ECONOMIA OBERT 12 6 0 6 NEGOCIAT 1 1 0 0 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 2 2 0 0 08-DRETS DE CIUTADANIA OBERT 21 19 0 2 NEGOCIAT 2 1 0 1 RESTRINGIT 0 0 0 0 DERIVAT 4 0 0 4 TOTAL 198 126 9 63 ! Les gerències incorporen mesures Socials i Ambientals en un nombre lleugerament superior al conjunt dels districtes (198-147). ! Destaca la Gerència d’Ecologia Urbana sobre la resta en la incorporació d’aquestes mesures en la seva contractació. ! Per part dels districtes, destaquen Sant Andreu i Sant Martí, en la incorporació de mesures socials i ambientals en els seus contractes públics. Pel que fa al procediment, el més utilitzat per a la inclusió de mesures de contractació sostenible és el procediment obert. 6 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.2 INDICADOR DE COMPRA PÚBLICA INNOVADORA GERÈNCIA CPI=SÍ IMPORT CL. Cl TOTAL TOTAL IMPORT % NOMBR %IMPORT ADJUDICACIÓ SOCIALS=SÍ AMBIENT=Sí CONTRACTES TOTS CONTRACTES CONTRACTES CPI ADJUDICACIÓ 001-AJUNTAMENT DE BARCELONA 3 835.559,56 € 1 0 669 146.902.709,35 € 0,45% 0,57% TOTAL 4 INSTITUTS 41 6.355.468,17 € 24 0 414 102.929.887,80 € 9,90% 6,17% 002-IMI 3 787.035,09 € 3 0 117 64.384.274,55 € 2,56% 1,22% 003-IMEB 6 548.715,19 € 4 0 30 2.373.123,93 € 20,00% 23,12% 006-ICUB 30 4.976.157,89 € 15 0 251 28.786.835,84 € 11,95% 17,29% 006-IMMS 2 43.560,00 € 2 0 16 7.385.653,48 € 12,50% 0,59% TOTAL AJ BCN + 4 INSTITUTS 44 7.191.027,73 € 25 0 1083 249.832.597,15 € 4,06% 2,88% 1.2.1 DESGLOSSAMENT CPI AJBCN GERÈNCIA CPI=SÍ IMPORT CL. Cl TOTAL TOTAL IMPORT % NOMBR ADJUDICACIÓ SOCIALS=SÍ AMBIENT=Sí CONTRACTES TOTS CONTRACTES CONTRACTES %IMPORT CPI ADJUDICACIÓ 01-GERÈNCIA DE RECURSOS 1 70.000,00 € 0 0 178 37.216.327,95 € 0,56% 0,19% 02-GERÈNCIA DE DRETS SOCIALS 0 0,00 € 0 0 47 5.929.017,01 € 0,00% 0,00% 04-GERÈNCIA DE SEGURETAT I PREVENCIÓ 1 655.820,00 € 0 0 46 21.185.200,94 € 2,17% 3,10% 05-GERÈNCIA D'ECOLOGIA URBANA 0 0,00 € 0 0 63 38.425.549,70 € 0,00% 0,00% 07-GERÈNCIA DE PRESIDÈNCIA I ECONOMIA 1 109.739,56 € 1 0 60 6.218.148,47 € 1,67% 1,76% 08- GERÈNCIA DE DRETS DE CIUTADANIA 0 0,00 € 0 0 58 8.814.729,71 € 0,00% 0,00% TOTAL GERÈNCIES 3 835.559,56 € 1 0 452 117.788.973,78 € 0,66% 0,71% ! 44 contractes han seleccionat l’indicador de CPI, per un import d’adjudicació superior als 7,19 M€ ! Pel que fa a l’Ajuntament de Barcelona han estat 3 contractes, per un import de 835.559,56 €. Els 41 restants corresponent a les 4 entitats del grup Municipal estudiades, suposant un import global superior als 6,3M. ! Destaquen entre ells els 30 seleccionats per l’ICUB, per un import 4,97 M€ ! 25 dels 44 contractes que han seleccionat aquest indicador han incorporat també mesures socials, corresponent 1 d’ells a l’Ajuntament de Barcelona i els 24 restants als 4 instituts estudiats. Cap dels 44 contractes seleccionats com a CPI incorpora mesures ambientals. 7 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ! No hi ha cap contracte per par dels districtes que hagin seleccionat l’indicador. ! Tanmateix, l’indicador CPI de SAP-contractes no permet anar més enllà de la vessant numèrica, i presenta certs dubtes sobre l’encert en la seva selecció. 1.3 NOMBRE DE MESURES SOCIALS I AMBIENTALS INCORPORADES 1.3.1. MESURES SOCIALS MESURES ENTITAT 001- Catàleg de Mesures Socials Ajuntament 002-IMI 003- 006- 015-de IMEB ICUB IMSS TOTAL Barcelona 01.01-Objecte del contracte amb eficiència social 316 88 6 30 5 445 01.02-Pressupost màxim de licitació desglossat 214 60 2 23 3 302 01.03-Informació de la subcontractació en la fase de licitació 26 32 0 0 0 58 02.01-Valoració del preu màxim 35% 106 32 0 16 0 154 02.02-Oferta anormalment baixa (per no adequació de l’oferta als costos salarials) 69 19 0 8 0 96 02.03-Contractació indefinida de les persones treballadores ocupades en l’execució del contracte 33 35 0 2 0 70 02.04-Salaris de les persones treballadores ocupades en l’execució del contracte 60 1 1 8 1 71 02.05-Millores en Accessibilitat Universal 24 1 0 0 0 25 03.00-Informació de la subcontractació en la fase d’execució 201 60 4 8 4 277 03.01-Subcontractació amb empreses d’economia social 8 0 0 0 0 8 03.02-Pagament del preu a les empreses subcontractades 201 60 4 8 4 277 03.03-Subrogació de la plantilla laboral 11 3 0 3 0 17 03.04-Manteniment de les condicions laborals durant la vigència del contracte 75 47 0 5 2 129 03.05-Contractació de persones en situació d’atur amb dificultats especials d’inserció laboral o d’exclusió social 13 4 2 9 0 28 03.06.01-Pla d’igualtat 43 50 3 1 0 97 03.06.02-Paritat entre homes i dones en els perfils i categories professionals 40 2 0 6 0 48 03.06.03-Comunicació inclusiva (Llenguatge i imatge no sexistes) 65 48 1 0 0 114 03.06.04-Mesures contra l’assetjament sexual i per raó de sexe 28 49 0 1 0 78 03.07-Igualtat d’oportunitats i no-discriminació de les persones LGTBI 35 28 0 1 0 64 03.08-Conciliació coresponsable del temps laboral, familiar i personal 13 48 0 0 0 61 03.09-Persones treballadores amb discapacitat 24 46 3 0 0 73 03.10-Accessibilitat universal 22 17 0 0 2 41 03.11-Compliment de les normes sociolaborals en el procés productiu i en la distribució comercial 18 1 0 0 0 19 8 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.3.2. MESURES AMBIENTALS MESURES ENTITAT 001- Mesura ambiental Ajuntament 002- 003- 006- 015- TOTAL de Barcelona IMI IMEB ICUB IMSS 01-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els serveis d'alimentació 1 0 0 0 0 1 02-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en l'electricitat 1 0 0 0 0 1 03-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els elements de comunicació 6 0 1 2 0 9 04-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els equips informàtics 6 0 1 1 0 8 05-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en la fusta 5 0 0 0 0 5 06-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en el mobiliari d'oficina 2 0 0 0 0 2 07-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en projectes d'obres 40 0 0 0 0 40 08-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en esdeveniments 4 0 0 1 0 5 09-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en el paper 5 0 0 2 0 7 10-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en la neteja i la recollida selectiva de residus d'edificis 3 1 0 2 0 6 11-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els productes tèxtils 2 0 0 1 0 3 12-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els vehicles 14 0 0 1 2 17 13-Instrucció tècnica per a l'aplicació de criteris de sostenibilitat en les Exposicions 1 0 0 2 0 3 AL.001-Estalvi d’energia / eficiència energètica 23 0 0 5 0 28 AL.002-Energies renovables 0 0 3 0 0 3 AL.003-Estalvi d’aigua 2 0 0 0 0 2 AL.004-Reducció o limitació del soroll 26 0 0 5 0 31 AL.005-Reducció o limitació de les emissions de gasos contaminants 23 0 3 3 0 29 AL.006-Reducció o limitació de les emissions de gasos d’efecte hivernacle 1 0 0 0 0 1 AL.007-Reducció o limitació del contingut de substàncies tòxiques 4 0 0 3 0 7 AL.008-Materials d’origen reciclat 20 1 0 1 0 22 AL.009-Materials compostables 5 0 0 0 0 5 AL.010-Materials procedents d’explotacions forestals sostenibles 0 0 0 2 0 2 AL.011-Productes de comerç just 0 0 0 1 0 1 AL.012-Productes d’agricultura ecològica 0 0 1 0 2 3 AL.013-Reducció, reutilització de materials i/o altres mesures de prevenció de residus 8 1 0 10 0 19 AL.014-Recollida selectiva de residus 9 1 0 4 0 14 AL.015-Coneixements / formació / experiència ambiental prèvia del personal 0 0 0 0 0 0 AL.016-Realització de cursos de formació ambiental al personal 0 0 0 0 0 0 AL.017-Presentació d’informes periòdics amb dades ambientals (de consums, residus, etc.) 0 0 0 0 0 0 AL.018-Compromís ètic de l’empresa (compliment dels drets bàsics en el treball) 0 0 0 1 0 1 AL.019-Sistema de gestió ambiental de l’empresa 29 0 0 1 0 30 AL.020-Campanyes de comunicació ambiental dirigides als usuaris del servei 0 0 0 0 0 0 AL.021-Altres criteris de sostenibilitat 18 0 0 1 0 19 9 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.3.3 AL VOLTANT DE LES MESURES SOCIALS ! Tot que des de finals de 2016, amb l’aprovació de les Guia de contractació pública social, i posteriorment a partir de l’aprovació del Decret de contractació pública sostenible (abril 2017), els diferents òrgans de contractació de l’Ajuntament i el Grup ja havien iniciat la incorporació de mesures Socials i Ambientals en la seva contractació pública de manera generalitzada, algunes de les concrecions que les referències normatives mencionades dels dos punts anteriors apunten no s’hauran incorporat de manera intensiva fins ben entrat el mes d’abril de 2018. Motiu pel qual, per exemple, és explicable que no tots els contractes incloguessin la mesura 01.02, del pressupost de licitació desglossat (que la LSCP 9/2017 preceptua com a obligatòria), o que mesures com la 02.01 de Valoració del preu màxim d’un 35% (recolzada i ampliada per la Instrucció de l’Ajuntament de BCN per a l’aplicació de la LSCP 9/2017) no s’hagi incorporat en la majoria dels contractes amb mesures Socials i Ambientals. ! 445 Contractes en total (316 AJBCN) han incorporat mesures socials. D’entre aquests, 131 contractes han incorporat a més a més mesures ambientals (107 AjBCN i 24 la resta de entitats estudiades). ! En conseqüència, si només atenem a la incorporació de mesures socials el percentatge de contractes respecte del total de contractes adjudicats en 2018 (669) se situa en un 66,51%. ! La manca d’un recull d’indicadors qualitatius en l’aplicació gestora de la contractació actual no permet de moment anar més enllà del mer anàlisi quantitatiu d’aquestes dades. 1.3.3.1. AL VOLTANT DELS CRITERIS D’EXECUCIÓ SOCIALS ! 154 contractes incorporen la mesura 02.01. de Valoració del preu per sota del 35%, suposant un import d’adjudicació global superior als 34M€. ! 70 contractes han incorporat el criteri d’adjudicació 02.03 de Contractació indefinida del personal dedicat a l’execució del contracte, el que representa un 15,38% dels contractes que incorporen mesures Socials i Ambientals i un 10,46% del total de contractes. L’import de licitació d’aquests contractes ha estat superior als 55,4 M€, i han estat adjudicats per un import global de 51,8 M€. ! ! Respecte de la mesura 02.04. de Salaris de les persones treballadores dedicades a l’execució del contracte, un nombre global de 71 contractes han incorporat la mesura, el que representa un 15,95% del total de contractes que incorporen mesures Socials i Ambientals i un 10,61% de la totalitat de contractes, i han estat adjudicats per un import superior als 28M€. 1.3.3.2 AL VOLTANT DE LES CONDICIONS D’EXECUCIÓ SOCIALS ! 201 contractes han permès la subcontractació, i en conseqüència el mateix nombre ha incorporat la condició especial d’execució (obligatòria en aquests casos) 03.02. de pagament directes a subcontractistes. No obstant, no es té constància que durant el període d’estudi s’hagin donat les circumstàncies en cap d’aquests contractes per donar lloc a l’activació de la mesura. ! 8 contractes han incorporat la mesura 03.01. de Subcontractació d’empreses d’economia social, tots ells per part de l’entitat 001-Ajuntament de Barcelona, amb un import d’adjudicació global superior als 2,2M€. 10 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ! Un total de 28 contractes inclouen la mesura 03.05 Contractació de persones en situació d’atur amb dificultats especials d’inserció laboral o en risc d’exclusió social.. L’import de licitació d’aquests 28 contractes ha superat els 9 M€, essent adjudicats per un import total superior als 7,7M€. ! Pel que fa a les 4 mesures del bloc d’igualtat, 337 contractes han incorporat aquestes mesures, destacant l’ús de la mesura 03.06.03 de Comunicació inclusiva, incorporada en 114 contractes adjudicats per un import superior als 73,6 M€. 1.3.4 AL VOLTANT DE LES MESURES AMBIENTALS ! La gran majoria de les Instruccions tècniques per a l’ambientalització de contractes van ser aprovades l’any 2015, i algunes d’elles fins i tot amb anterioritat. Per tant el recorregut de la seva aplicació és més ampli. Tanmateix, aquestes i les mesures ambientals alternatives a les Instruccions han patit un procés de consolidació i aplicació durant 2016 , 2017 i 2018, amb l’aprovació d’una nova Instrucció (exposicions) i la publicació del compendi de mesures en la Guia de contractació pública ambiental aprovada pel Decret de contractació pública sostenible d’abril de 2016. ! Pel que fa a l’aplicació tant de les Instruccions tècniques d’ambientalització com de les mesures alternatives s’observa una notable diferència en la seva aplicació a favor de l’entitat 001-Ajuntament de Barcelona respecte de les 4 entitats del Grup municipal estudiades: ! 177 contractes (136 AJBCN) han incorporat mesures ambientals. D’entre aquests, 131 contractes han incorporat a més a més mesures socials (107 AJBCN i 24 la resta de entitats estudiades). ! En conseqüència, si només atenem a la incorporació de mesures ambientals el percentatge de contractes que n’incorporen respecte del total de contractes adjudicats en 2018 (669) se situa en un 26,45%. ! L’aplicació de les Instruccions ambientals té una casuística diferent a la de les mesures socials, les quals poden ser incloses en gairebé qualsevol tipologia de contracte. Les esmentades instruccions corresponen a àrees de compra concretes, proposant els criteris i condicions a aplicar en funció de si comprem fusta, paper, una obra o vehicles, citant alguns exemples. ! Pel que fa als criteris ambientals alternatius només són susceptibles d’aplicació quan no són d’aplicació les Instruccions. ! Les Instruccions tècniques d’ambientalització proposen criteris d’adjudicació i condicions d’execució per als contractes que estiguin sota el seu abast d’aplicació. Els indicadors que suposen aquests criteris i condicions no es recullen fins ara en el gestor d’expedients de contractació SAP-contractes, i en conseqüència això no permet explotar-ne més dades. ! Impedeix també relacionar els nombres presentats en la taula 1.2.2. per les àrees de compra a què es refereixen, o bé estudiar quins dels contractes que no han incorporat mesures d’alguna de les Instruccions ho podrien haver fet. Exemple: 62 contractes de l’entitat 001-Ajuntament de Barcelona, han estat qualificats com a contractes d’Obres, i entre ells només 40 han incorporat la Instrucció tècnica d’ambientalització d’obres, l’abast de la qual són els contractes de redacció de projectes d’edificació, de nova construcció, de reforma o de rehabilitació, de redacció de projectes d’urbanització o infraestructures (projectes d’obres de l’espai públic, siguin d’urbanització, remodelació o manteniment), o d’execució d’obres d’urbanització i edificació, conseqüència dels anteriors. Els motius d’aquets decalatge (62/40) no es poden esbrinar si no se sotmeten a estudi un per un aquests contractes, i així amb la resta d’Instruccions o mesures. 11 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.4IMPORTS D’ADJUDICACIÓ DELS CONTRACTES ADJUDICATS 2018 EN RELACIÓ A LES MESURES SOCIALS I AMBIENTALS IMPORT IMPORT IMPORT % IMPORT ADJUDICACIÓ ENS CL. ADJUDICACIÓ CL. ADJUDICACIÓ TOTAL ADJUDICACIÓ SA=SÍ CL.SA= SÍ SA=NO CL.SA=NO ADJUDICATS TOTS (IVA INCLÒS) (IVA INCLÒS) (IVA INCLÒS) CL.SA=SÍ vs TOTAL 001-AJUNTAMENT DE 62,79% BARCELONA 345 92.233.036,17 € 324 54.669.673,18 € 669 146.902.709,3 5 € TOTAL 4 INSTITUTS 146 70.616.202,73 € 268 32.313.685,07 € 414 102.929.887,8 68,61% 0 € 94,46% 002-IMI 88 60.817.761,91 € 29 3.566.512,64 € 117 64.384.274,55 € 86,00% 003-IMEB 8 2.040.855,19 € 22 332.268,74 € 30 2.373.123,93 € 25,21% 006-ICUB 45 7.256.827,09 € 206 21.530.008,75 € 251 28.786.835,84 € 6,78% 006-IMMS 5 500.758,54 € 11 6.884.894,94 € 16 7.385.653,48 € 65,18% TOTAL AJ BCN + 4 INSTITUTS 491 162.849.238,90 € 592 86.983.358,25 € 1083 249.832.597,1 5 € ! L’entitat 001- Ajuntament de Barcelona ha adjudicat 345 contractes amb incorporació mesures Socials i Ambientals, per un import de 92.233.036,17 €, el qual suposa un 62,79% del total dels seu import adjudicat en 2018 (exclosos contractes menors). En els quadres següents es troba el desglossament d’aquests imports i percentatges per gerències i districtes. ! El conjunt de les 4 entitats del Grup Municipal estudiades han adjudicat un total de 146 contractes amb mesures Socials i Ambientals, per un import global de 70.616.202,73 €, import que representa un 68,61% de la seva contractació adjudicada. ! Tanmateix, si atenem al desglossament per cadascuna de les entitats estudiades, cal destacar que l’entitat 002-Institut Municipal d’Informàtica presenta uns imports d’adjudicació de contractes amb mesures Socials i Ambientals molt elevats, per sobre dels 60M€, el que representa un 94,61% de l’import total de la seva contractació adjudicada. També molt destacable és el 86% presentat per l’entitat 003-Institut Municipal d’Educació de Barcelona, amb un import d’adjudicació superior als 2 M€ corresponent a 8 contractes. 12 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.4.1 DESGLOSSAMENT IMPORT D’ADJUDICACIÓ 001-AJUNTAMENT DE BARCELONA 1.4.1.1 IMPORT D’ADJUDICACIÓ MESURES SOCIALS I AMBIENTALS GERÈNCIES ADJUDICACIÓ IMPORT IMPORT CL. CL. ADJUDICACIÓ TOTAL ADJUDICACIÓ % IMPORT GERÈNCIA SA=SÍ SA= SÍ SA=NO CL.SA=NO CL.SA= TOTS (CL.SA= ADJUDICACIÓ (IVA INCLÒS) CL.SA=SÍ(IVA INCLÒS) SÍ+NO SÍ+NO)(IVA INCLÒS) vs TOTAL 01-GERÈNCIA DE RECURSOS 49 10.613.536,91 € 129 26.602.791,04 € 178 37.216.327,95 € 28,52% 02-GERÈNCIA DE DRETS SOCIALS 30 3.513.146,33 € 17 2.415.870,68 € 47 5.929.017,01 € 59,25% 04-GERÈNCIA DE SEGURETAT I PREVENCIÓ 28 6.920.524,99 € 18 14.264.675,95 € 46 21.185.200,94 € 32,67% 05-GERÈNCIA D'ECOLOGIA URBANA 49 37.486.767,66 € 14 938.782,04 € 63 38.425.549,70 € 97,56% 07-GERÈNCIA DE PRESIDÈNCIA I ECONOMIA 15 1.176.032,82 € 45 5.042.115,65 € 60 6.218.148,47 € 18,91% 08- GERÈNCIA DE DRETS DE CIUTADANIA 27 5.498.479,77 € 31 3.316.249,94 € 58 8.814.729,71 € 62,38% TOTAL GERÈNCIES 198 65.208.488,48 € 254 52.580.485,30 € 452 117.788.973,78 € 55,36% ! Les gerències de l’entitat 001-Ajuntament de Barcelona ha adjudicat 198 contractes amb mesures Socials i Ambientals, per un import de 65.208.488,48 €, el qual suposa un 55,36% del total del conjunt del seu import adjudicat en 2018 (exclosos contractes menors). ! Cal destacar que pel que fa a l’import d’adjudicació les Gerències de Drets Socials, Drets de Ciutadania, i Ecologia urbana, han dedicat més del 60% de l’import adjudicat durant 2018 a contractes amb mesures socials i ambientals, arribant en el cas de d’Ecologia urbana fins el 97,56% del total del seu import adjudicat. 13 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019. ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.4.1.2 IMPORT D’ADJUDICACIÓ MESURES SOCIALS I AMBIENTALS DISTRICTES IMPORT IMPORT ADJUDICACIÓ % IMPORT DISTRICTE CL. SA= SÍ CL. ADJUDICACIÓ TOTAL ADJUDICACIÓ TOTS SA=SÍ SA=NO CL.SA=NO CL.SA= (CL.SA= ADJUDICACIÓ (IVA INCLÒS) (IVA INCLÒS) SÍ+NO SÍ+NO) CL.SA=SÍ (IVA INCLÒS) vs TOTAL 001-CIUTAT VELLA 10 3.671.404,43 € 10 730.144,99 € 20 4.401.549,42 € 83,41% 02-EIXAMPLE 17 3.835.065,64 € 6 179.950,50 € 23 4.015.016,14 € 95,52% 03-SANTS MONTJUIC 7 2.988.532,19 € 5 47.896,14 € 12 3.036.428,33 € 98,42% 04-LES CORTS 11 640.290,25 € 7 40.616,48 € 18 680.906,73 € 94,03% 05-SARRIÀ-ST.GERVASI 6 916.973,74 € 10 118.978,13 € 16 1.035.951,87 € 88,52% 06-GRACIA 10 526.173,96 € 7 333.874,25 € 17 860.048,21 € 61,18% 07-HORTA-GUINARDÓ 14 2.288.080,50 € 6 453.363,14 € 20 2.741.443,64 € 83,46% 08-NOU BARRIS 18 2.214.806,55 € 4 62.750,80 € 22 2.277.557,35 € 97,24% 09-SANT ANDREU 24 6.448.518,50 € 7 17.957,99 € 31 6.466.476,49 € 99,72% 10-SANT MARTÍ 30 3.494.701,93 € 8 103.655,46 € 38 3.598.357,39 € 97,12% TOTAL DISTRICTES 147 27.024.547,69 € 70 2.089.187,88 € 217 29.113.735,57 € 92,82% ! Els districtes de l’Ajuntament de Barcelona ha adjudicat en conjunt 147 contractes amb mesures Socials i Ambientals, per un import total de 27.024.547,69 €, el qual suposa un 92,82% del total d’import adjudicat en 2018 (exclosos contractes menors) pel conjunt dels districtes de l’Ajuntament de Barcelona. ! Cal destacar que pel que fa a l’import d’adjudicació la majoria dels districtes han dedicat durant 2018 percentatges superiors al 80% dels seus imports d’adjudicació a contractes amb mesures socials i ambientals, arribant en alguns casos gairebé al 100% del respectiu import de la seva contractació adjudicada, exclosos els contractes menors, com en el cas dels districtes de l’Eixample, Nou Barris, Sant Martí, Sants-Montjuïc, fins arribar al 99,72% que presenta Sant Andreu. 14 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 1.5. ASSOLIMENT OBJECTIUS DEL PLA DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA SOSTENIBLE 2018 Tot i que durant 2018 s’ha treballat per la construcció i posada en marxa d’una eina que permeti el seguiment de les mesures socials, ambientals i d’innovació en la contractació pública, l’aplicació SAI, encara no s’ha pogut procedir a la seva implantació. Per aquest motiu no es disposa en l’actualitat d’un recull de dades extensió de l’aplicació de les mesures socials. Pel que fa als indicadors ambientals i d’innovació s’ha treballat en un evolutiu de l’aplicació que ja s’ha executat. Com a resultat, l’aplicació SAI que es pretén implantar en el primer trimestre de 2019 incorporarà ja les preguntes dels tres àmbits (social, ambientals i innovació). Tanmateix, el gestor d’expedients SAP-contractes presenta certs indicadors sobre contractació pública sostenible, tot i que limitats que han permès disposar de l’estudi que es troba en els punts anteriors. Es recorda que les dades exposades per la memòria estan basades en l’adjudicació de contractes amb mesures Socials Ambientals i d’Innovació. Tot que des de finals de 2016, amb l’aprovació de les Guia de contractació pública social, i posteriorment a partir de l’aprovació del Decret de contractació pública sostenible (abril 2017), els diferents òrgans de contractació de l’Ajuntament i el Grup ja havien iniciat la incorporació de mesures Socials, Ambientals i d’Innovació en la seva contractació pública de manera generalitzada, algunes de les concrecions que les referències normatives mencionades dels dos punts anteriors apunten no s’hauran incorporat de manera intensiva fins ben entrat el mes d’abril de 2018. Per aquest motiu, és explicable que no tots els contractes incloguin la mesura 01.02, del pressupost de licitació desglossat (que la LSCP 9/2017 preceptua com a obligatòria), o que mesures com la 02.01 de Valoració del preu màxim d’un 35% (recolzada i ampliada per la Instrucció de l’Ajuntament de BCN per a l’aplicació de la LSCP 9/2017) no s’hagi incorporat en la majoria dels contractes amb mesures Socials i Ambientals. 1.5.1. Mesures socials: Pel que fa a les mesures socials, el Pla 2018 va plantejar a tota l’organització un seguit de prescripcions, recomanacions i observacions en base a les pròpies indicacions o prescripcions recollides al Decret de contractació pública sostenible i la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Púbic, així com a la Instrucció Municipal d’aplicació de la LSCP 9/2017. A partir del recull de dades quantitatives presentat en els punts anteriors, tot i les limitacions ja avançades, s’ha cercat elaborar un quadre-resum de compliment dels objectius del Pla 2018 que es presenta a continuació: 15 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 TIPUS* MESURA DEFINICIÓ OBJECTIUS PLA 2018 ASSOLIMENT OBJECTIUS 2018 OBLIGATÒRIA? RECOMANACIÓ/OBSERVACIÓ ASSOLIT? OBSERVACIONS ! La mesura s’ha automatitzat a partir Desglossament del del 9 de març, al gestor SAP-Def. interna pressupost de SÍ Preceptuat per l’Art. 100.2 LSCP PARCIAL contractes per a tots els expedients de licitació 9/2017 contractació que inclouen mesures socials. ! 58 contractes de total dels 201 que han permès la subcontractació Fase de licitació: NO inclouen la mesura d’informació de la Def. Informació sobre la SÍ subcontractació en fase de licitacióinterna subcontractació Fase d’Execució: SÍ ! 277 de 277 contractes han inclòs la mesura per a la fase d’execució ! 154 contractes dels 445 estudiats incorporen una valoració del preu inferior al 35% En general, la Valoració del preu valoració del preu no ! Amb la instrucció municipal per a Crit. (inferior a un 35% haurà de superar Caldrà motivar en l’expedient la inclusió d’una puntuació superior PARCIAL l’aplicació de la LSCP 9/2017 adjudica més del 35% de la (16/03/2018) es reforça la ció del total) puntuació total al 35%. recomanació de la Guia social, i establerta s’estableix el criteri general que la puntuació del preu no serà superior al 35%. Oferta anormalment Crit. baixa (per no ! La mesura s’ha incorporat en 69 dels adjudica adequació de SÍ NO 445 expedients de contractació ció l’oferta als costos estudiatssalarials) Contractació laboral indefinida de les S’aplicarà en el supòsit que no hi ! 70 contractes dels 445 estudiats han hagi subrogació. incorporat el criteri d’adjudicació de Crit. persones Contractació indefinida, el que adjudica treballadores NO Davant l’existència d’una SÍ representa un 15,38% dels contractes ció ocupades en l’execució del contractació laboral precària, que incorporen mesures SA i un 10,46% del total dels 669 contractes a contracte amb poca estabilitat adjudicats Salaris de les D’aplicació preferent per afavorir ! Un nombre global de 71 contractes Crit. persones millors retribucions en els dels 445 estudiats han incorporat la adjudica treballadores NO sectors on es trobin les ocupades en categories professionals menys SÍ mesura, el que representa un 15,95% ció del total de contractes que incorporen l’execució del qualificades, especialment les de mesures SA i un 10,61% de la totalitat contracte retribucions més precàries dels 669 contractes adjudicats. Contractació de SÍ, en contractes en els que hagin de D’aplicació preferent quan sigui ! 13 contractes dels 445 estudiats Cond. persones en situació d’atur o en situació participar més 15 significativa la participació de NO ES POT incorporen la mesura, però no es Execució persones mitjans personals per l’execució DETERMIN disposa d’indicadors qualitatius que de risc d’exclusió treballadores en la del contracte. AR permetin concloure que s’ha aplicat social seva execució correctament ! 13 dels 277 contractes que permeten Quan es consideri que pot la subcontractació incorporen la Cond. Subcontractació representar una eficiència social NO ES POT mesura, però no es disposa Execució amb empreses NO establir que el contractista DETERMIN d’indicadors qualitatius que permetin d’economia social subcontracti empreses AR concloure que s’ha aplicat d’economia social correctament SÍ: sempre que en Cond. Pagament del preu els plecs no es ! Els 100% contractes que han permès Execució a les empreses prohibeixi Sí la subcontractació (277) han subcontractades expressament la incorporat la mesura subcontractació Cal que es compleixin de Cond. Subrogació de la manera acumulativa les estrictes ! 17 expedients dels 445 estudiats han Execució plantilla laboral NO consideracions precisades sen la Sí incorporat la mesura.Guia de contractació pública social ! 129 expedients dels 445 estudiats han SÍ, en tots els incorporat la mesura. Manteniment de les contractes en amb Cond. condicions laborals persones NO ES POT ! La manca d’indicadors qualitatius Execució durant la vigència treballadores DETERMIN impedeix conèixer si en l’execució del del contracte dedicades a la seva AR contracte intervenen persones execució treballadores, la quantitat o la desagregació per gènere. 16 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ! 97 contractes dels 445 estudiats han incorporat la mesura. Únicament es podrà exceptuar la seva inclusió en cas que no ! 92 dels 97 contractes tenen un termini Cond. intervinguin persones en d’execució superior als 3 mesos Execució Pla d’igualtat SÍ l’execució del contracte o quan PARCIALel curt termini d’execució del ! La manca d’indicadors qualitatius mateix (menys de tres mesos) impedeix conèixer si en l’execució del no aconselli la seva aplicació. contracte intervenen persones treballadores, la quantitat o la desagregació per gènere. ! 48 contractes dels 445 estudiats han SÍ: en contractes on D’aplicació preferent quan es incorporat la mesura. considera essencial que Cond. Paritat en perfils i intervinguin més de categories 100 persones l’empresa contractista garanteixi NO ES POT ! La manca d’indicadors qualitatius Execució DETERMIN impedeix conèixer el nombre de professionals treballadores una paritat efectiva, especialment on la segregació AR persones treballadores que intervenen vertical sigui més evident en un contractes o la desagregació per gènere. ! 114 contractes dels 445 estudiats han incorporat la mesura. Exceptuable en aquells contractes on no hi intervinguin ! 109 dels 114 contractes tenen un Comunicació relacions personals o elements termini d’execució superior als 3 Cond. inclusiva SÍ de comunicació o quan el curt PARCIAL mesos. Execució termini d’execució del mateix (menys de tres mesos) no ! La manca d’indicadors qualitatius aconselli la seva aplicació. impedeix conèixer si en l’execució del contracte intervenen relacions personals o elements de comunicació. ! 78 contractes dels 445 estudiats han incorporat la mesura. Únicament es podrà exceptuar la inclusió d’aquesta condició ! 74 dels 78 contractes tenen un termini Mesures contra d’execució en cas que no d’execució superior als 3 mesos.Cond. l’assetjament sexual SÍ intervinguin persones en Execució i per raó de sexe l’execució del contracte o quan PARCIAL ! La manca d’indicadors qualitatius el curt termini d’execució del impedeix conèixer si en l’execució del mateix (menys de tres mesos) contracte intervenen persones no aconselli la seva aplicació. treballadores, la quantitat o la desagregació per gènere. ! 64 expedients dels 445 estudiats han incorporat la mesura. Igualtat D’aplicació preferent quan sigui Cond. d’oportunitats i no- NO significativa la necessitat de NO ES POT ! La manca d’indicadors qualitatius Execució discriminació de les mitjans personals per a DETERMIN persones LGTBi l’execució del contracte. AR impedeix conèixer si en l’execució del contracte intervenen persones treballadores. Es podrà exceptuar la inclusió d’aquesta condició d’execució en ! 61 expedients dels 445 estudiats han Conciliació del temps cas que no intervinguin persones incorporat la mesura. Cond. en l’execució del contracte o NO ES POT ! La manca d’indicadors qualitatius Execució laboral, personal i SÍ quan el curt termini d’execució DETERMIN impedeix conèixer si en l’execució del familiar del mateix (menys de tres AR contracte intervenen persones mesos) no aconselli la seva treballadores. aplicació. ! 73 expedients dels 445 estudiats han Les empreses amb + de 50 incorporat la mesura. persones treballadores han de Cond. Persones treballadores amb SÍ presentar el certificat conforme NO ES POT DETERMIN ! La manca d’indicadors qualitatius i de Execució discapacitat compleixen amb el 2% mínim de AR seguiment impedeix conèixer el persones treballadores amb nombre de persones treballadores de discapacitat les empreses contractistes. ! 25 contractes han incorporat el criteri d’adjudicació de Millores en Accessibilitat. Crit. SÍ: Com a condició Adjudica d’execució Quan el contracte tingui com a Accessibilitat destinatària la ciutadania o el NO ES POT ! 41 contractes han aplicat la Condició ció Especial d’Execució.Universal NO: com a Criteri mateix personal de DETERMIN i Cond. d’adjudicació l’Ajuntament. AR ! La manca d’indicadors qualitatius i de Execució seguiment impedeix conèixer si el destinatari de la prestació és la ciutadania o el personal de l’Ajuntament. 17 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ! 19 dels 445 contractes estudiats han aplicat la Condició Especial d’Execució. ! 10 dels 19 contractes estan qualificats com a de subministraments. Quan el contracte inclou el ! Segons l’objecte del contracte dels 9 Compliment de les subministrament d’un bé, per contractes restants qualificats com de normes exemple en els contractes serveis es pot concloure que Cond. sociolaborals en el SÍ harmonitzats que incloguin PARCIAL incorporen subministraments.Execució procés productiu i en la distribució subministraments de béns electrònics. ! No es pot determinar per què la resta comercial de contractes de subministraments no han inclòs la mesura. ! La manca d’indicadors qualitatius impedeix saber si un contracte don qualificat com de subministraments, inclou el subministrament d’un bé. ! En general, l’estudi individualitzat de cadascuna de les clàusules permet afirmar que es compleixen en gran mesura les recomanacions i observacions recollides en el Pla 2018. ! Tanmateix, es pot concloure també que la manca d’un sistema de recull d’indicadors qualitatius impedeix en un gran nombre de casos determinar de manera efectiva l’assoliment dels objectius. 1.5.2. Mesures ambientals: El Pla 2018 establí objectius per a l’aplicació de les Instruccions tècniques ambientals, en alguns casos de manera xifrada i concreta. Malgrat que el gestor d’expedients SAP-contractes inclou un indicador a partir del qual s’han pogut extreure les dades presentades en els quadres de l’apartat 1.2., les eines de què es disposa no permeten concloure el grau d’assoliment dels objectius marcats en 2018. A més del ja assenyalat anteriorment, determinats objectius ambientals no depenen dels contractes licitats durant el 2018, sinó dels contractes vigents (en molts casos plurianuals). Tanmateix, amb la informació del treball realitzat al llarg de l'any 2018 des del Programa Ajuntament + Sostenible s’ha elaborat el següent quadre-resum sobre el progrés dels objectius del Pla 2018 i el seu previsible assoliment, a manca d'un estudi detallat que es realitzarà al llarg de l'any 2019. MESURA OBJECTIU PLA 2018 ASSOLIMENT OBJECTIUS 2018 ASSOLIT? OBSERVACIONS 65080 t CO2 evitades gràcies Mantenir l’adquisició del 100% al consum de 166 GWh electricitat 100% verda GdO Electricitat d’electricitat verda amb Garantia d’Origen (GdO), de fonts renovables o de Sí en 2017; des d’estiu 2018 cogeneració d’alta eficiència gestionat per Barcelona Energia. En 2017 es va aconseguir un I. Assolir un ús de paper reciclat superior 89% del paper d’oficina i 16 al 90% per al conjunt de l’Ajuntament de 18 Districtes / Gerències Paper d’oficina II. Garantir que cap àrea ni districte Sí superior al 75%. estigui per sota del 75% Pendent anàlisi dades 2018. Assolir un nivell de compra de fusta: I. Sí, IT Obres a BIMSA implantada en fase de Fusta I. amb garanties de procedència Sí licitació, redacció de projecte i d’explotacions sostenibles del 90% del execució d’obres. total 18 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 II. del 100% en cas de la fusta tropical. II. Projectes d’espai públic i infraestructures: 92% dels plecs incorporen 7 de 9 possibles criteris. Projectes d’edificació: 100% dels plecs incorporen 3 de 11; més del 50% 6 de 11possibles criteris ambientals. I. Sí, IT Obres a BIMSA I. Aplicar la instrucció tècnica d’obres en implantada en fase de el 100% dels projectes de BIMSA. licitació, redacció de projecte i II. Revisar els continguts de les memòries execució d’obres. de sostenibilitat dels plecs de redacció de projectes d’espai públic i II. Projectes d’espai públic i Projectes d’obres d’infraestructures i de redacció de Sí infraestructures: 92% dels projectes d’edificació de BIMSA. plecs incorporen 7 de 9 III. Incloure en els plecs de redacció de possibles criteris. Projectes projectes d’edificació una lletra mínima de d’edificació: 100% dels plecs qualificació energètica igual o superior a incorporen 3 de 11; més del la lletra B. 50% 6 de 11 possibles criteris ambientals. Projecte exemplar: Pla d’ambientalització dels Campionats de Waterpolo 2018 (IBE). Durant 2018 l’Institut Barcelona Esports ha treballat en l’ambientalització dels plecs dels grans esdeveniments esportius (Marató, etc). Implementació del got reutilitzable des de 2017 en Elaborar un pla d’ambientalització i festes de Gràcia i Sants, assegurar l’aplicació de les mesures alguns espais de la Festa de d’ambientalització més rellevants la Mercè, instal·lacions (mobilitat sostenible, limitació de soroll, gestionades per BSM, i des de Esdeveniments gots reutilitzables, gestió de residus i 2018 Guinguetes de les altres) en com a mínim 3 principals festes PARCIAL platges (premi Rezero). o esdeveniments (Mercè, Grec, festes de Districtes), i en com a mínim un dels Reducció de residus a terra grans esdeveniments gestionat per BSM reduït entre un 50 i un 66% al Fòrum. en espais de festes de la Mercè. Nou model de recollida selectiva per a esdeveniments elaborat per Direcció de Serveis de Neteja. Des el Programa Ajuntament + Sostenible elaboració d’una Miniguia d’ambientalització d’Esdeveniments. I. Mantenir que en el 100% dels I. El plec ho incorpora i el contractes de serveis de menjador 90% dels aliments provenen d’escoles bressol municipals s’incorporin d’agricultura ecològica. Els aliments frescos, de temporada i criteris ambientals es d’agricultura ecològica, d’acord amb els Sí (I) mantenen en els plecs criteris definits en la instrucció tècnica de publicats per l’IMEB. Serveis de serveis d’alimentació. PARCIAL (II) menjador II. Des del Programa II. Estendre la incorporació de criteris NO ES POT Ajuntament + Sostenible ambientals en la contractació de serveis DETERMINAR (III) elaboració d’una Mini-guia de càtering puntuals, fomentant els d’ambientalització de serveis productes ecològics i de comerç just, així de càtering. com l’eliminació de gots, vaixella i envasos de plàstic d’un sol ús. Elaboració d’una Instrucció 19 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 Tècnica per l’eliminació de III. Iniciar la incorporació d’aquests plàstic d’un sol ús en edificis criteris de forma uniforme en els serveis municipals. de vending dels edificis municipals. III. Bona pràctica Plecs Vènding Museu Ciències Naturals. I. Mantenir en els contractes de subministrament de roba de treball de personal propi (Parcs i Jardins, GUB, Bombers, BSM) l’obligatorietat d’acreditar la garantia que el tèxtils provinguin d’un procés de producció que respecti els drets bàsics en el treball recollits en la I. + II. S'ha incorporat als declaració de l’Organització Internacional plecs de: vestuari d'hivern del Treball relativa als principis i drets P&J (2018-19) + Uniforme fonamentals. La forma d’acreditació està bàsica GUB (2018-19). Altres descrita en la instrucció tècnica de contractes pendent anàlisi Tèxtils sostenibilitat en els productes tèxtils. SÍ dades (BSM, ...)III. Criteris de la IT Tèxtils II. En els contractes d’adquisició de incorporats en els plecs de vestuari, mantenir l’obligatorietat de Serveis de Recollida de limitació de presència de substàncies Residus Municipals i Neteja de químiques dels principals teixits utilitzats l’Espai Públic respecte els en la confecció de roba de treball. uniformes del personal III. Incorporar els dos criteris anteriors en els grans contractes de serveis externalitzats de l’Ajuntament de Barcelona (Ex. neteja i recollida de residus, enllumenat, .....) I. Dades d’adquisició vehicles I. Doblar el percentatge de vehicles de x flota (EV; HV; GV): baixes emissions (turismes i furgonetes 2016: 57% (48%; 4%; 5%). elèctrics, híbrids o de gas) adquirits per a 2017: 56% (39%; 6%; la flota municipal. 11%).% Flota (EV; HV; GV) II. Considerar les prioritats dels vehicles 2016: 26% (19%; 2%; 5%). que cal adquirir establertes en la 2017: 32% (24%; 2%; 6%) instrucció tècnica de sostenibilitat en els vehicles en la fase prèvia de totes les Durant 2018 la Guàrdia Vehicles licitacions. Urbana ha incorporat 145 PARCIAL vehicles híbrids en la seva III. Elaborar un Pla de compra de vehicles flota, un creixement de la que inclogui com a objectius principals flota de vehicles de baixes l’exclusió d’adquirir turismes dièsel, emissions del 5% en 2017 al aconseguint una disminució mínima en les 89% en 2018 adquisicions de turismes per 2018 del 50%) així com una reducció de II. Preguntes incorporades en l’adquisició de furgonetes dièsel, adaptant qüestionari vehicles SAI i actualitzant la instrucció de vehicles en aquet sentit. III. IT Vehicles revisada i aprovada durant 2018 (publicada a GM 27/11/2018) D’acord amb l’establert a la instrucció, i ja incorporat en el contracte actual, mantenir l’obligatorietat que els 4 Neteja i productes de neteja generals tinguin el Implementat en el Plec de la Recollida de mínim de càrrega contaminant (amb Gerència de Recursos: 404 residus ecoetiqueta). En cas de substitució de Sí edificis municipals (518.100 d’edificis productes per part de les empreses m2) contractistes, es farà una valoració del compliment de les característiques ambientals establertes en el plec. I. Mantenir els criteris de qualitat I. Ambientalitzat el plec: ambiental i d’economia circular per a Producció, instal·lació, Elements de elements publicitaris i de comunicació en Sí seguiment i retirada comunicació el contracte general de la Direcció de d’elements publicitaris i Comunicació (Gerència de Recursos), d’altres elements de seguint la instrucció. comunicació. 20 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 II. Aplicació transversal de l’ús de II. Segons enquesta a materials reciclats en els elements de responsables de comunicació comunicació de paper estàndards (díptics, d’àrees i districtes feta en tríptics, pòsters,...) en altres contractes 2018: 90% dels díptics i de comunicació d’àrees i districtes. tríptics; 80% dels pòsters i cartells. I. Aplicar els criteris d’eficiència energètica definits en la instrucció d’equips informàtics en l’adquisició d’estacions de treball, equips portàtils i equips multifunció. II. Per a l'adquisició d'equips multifunció I i II. Aplicat en considerar els criteris ambientals bàsics Plec IMI (2017) : 545 equips Equips que permeten minimitzar el consum de sobretaula i 352 portàtils; informàtics recursos per tal d’aconseguir que estigui PARCIAL Plec Printing Gerència de configurada la impressió a doble cara i en Recursos (2017, 4 anys): 443 blanc i negre per defecte a tots els equips equips en 23 Edificis informàtics de l’Ajuntament. III. Implementar els criteris anteriors en tots els grans contractes i en com a mínim un 80% de les àrees i districtes de l’Ajuntament de Barcelona. Aprovació de la instrucció l’any 2017 a iniciativa de l’ICUB. Iniciar l’aplicació dels criteris ambientals Exposicions definits en la instrucció tècnica per a PARCIAL 3 contractes han indicat estar l’aplicació de criteris de sostenibilitat en sota l’abast de la instrucció, 2 exposicions a l'ICUB. dels quals corresponen a l’ICUB i inclouen l'aplicació de la Instrucció. Un total de 84 contractes indiquen que incorporen criteris ambientals alternatius que no els són d’aplicació Són d’aplicació els criteris definits en la directa per estar sota l'abast Mesures Guia de contractació pública ambiental. d'alguna instrucció tècnica ambientals en Caldrà valorar en la fase de definició de NO ES POT d’ambientalització, destacant altres cada contracte quins criteris ambientals DETERMINAR els 29 que inclouen la contractacions poden ser prioritaris per a la seva reducció o limitació de les incorporació, seguint les indicacions emissions de gasos establertes en la Guia. contaminants, els 28 que incorporen estalvi d’energia o eficiència energètica, o els 22 que incorporen Materials d’origen reciclat. 1.5.3. Compra pública Innovadora: El Pla 2018 establí 5 capítols d’objectius per a l’aplicació de mesures de Compra Pública Innovadora: 1.- Definir les necessitats contractuals pensant en la innovació. 2.- Programació anticipada i diàleg amb el mercat 3.- Prescripcions tècniques obertes indicant rendiments i funcionalitats 4.- Introducció de tecnologia 5.- Finançament 21 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 Malgrat que el gestor d’expedients SAP-contractes inclou un indicador a partir del qual s’han pogut extreure les dades presentades en els quadres de l’apartat 1.2., la manca d’un recull d’indicadors qualitatius impedeix determinar a partir d’aquestes dades l’assoliment dels objectius definits en el Pla 2018 o anar més enllà de les xifres exposades. 1.6. INDICADORS DERIVATS DELS PROTOCOLS D’ASSESSORAMENT ESTABLERTS SOBRE LES MESURES SOCIALS, AMBIENTALS I D’INNOVACIÓ. Durant l’exercici 2018 seguint els canals establerts en els protocols establerts d’assessorament sobre l’aplicació de determinades mesures socials i ambientals: que es presenten de manera sintètica tot seguit. Cal entendre que les dades a sota exposades no es poden relacionar directament amb els volums dels quadres dels punts anteriors, tenint en compte la limitació ja explicada de la consulta a SAP-contractes: 1.6.1. Departament de transversalitat de gènere Nombre de consultes per part d'instàncies municipals: 4 Instància predominant: IMI Nombre de consultes per part d'empreses: 17 Tipus predominant: microempresa Sector predominant: TIC Clàusules més freqüents: Pla d'igualtat (13), Protocol contra l'assetjament (12), LGTBI (8), Conciliació corresponsable (5) Consulta més freqüent: Documentació a presentar 1.6.2. Barcelona Activa (Servei d’assessorament mesures 3.1 i 3.5) Mesura 3.5 Contractació de persones en situació d’atur amb dificultats d’inserció laboral o en risc d’exclusió social. Unitats Promotores assessorades: ! Barcelona d'Infraestructures Municipals SA ! Institut Municipal d’Hisenda ! Institut Municipal d’Urbanisme ! Districte de Ciutat Vella ! Districte d’Horta-Guinardó ! Districte de Nou Barris ! Fundació Museu Picasso Empreses adjudicatàries assessorades: oferiment del servei de preselecció de persones i suport en la definició del/s perfil/s professional/s a contractar: ! Empreses adjudicatàries assessorades: 81 ! Empreses que han sol·licitat el servei de cerca de candidats/es al Servei d’assessorament en Clàusules Socials : 47 ! Nombre de licitacions vinculades a les empreses que han sol·licitat el servei: 74 Raons més habituals per les quals algunes de les empreses assessorades no sol·liciten el servei de cerca de candidats/es en el moment de l’assessorament han estat: ∀ La demanda es posposa, segons el calendari d’execució de l’obra o servei 22 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ∀ La demanda es posposa perquè el plec de la licitació només contempla la clàusula 3.5. per substitucions, noves contractacions posteriors o neteja de final de l’obra ∀ L’empresa contracta directament a persones que es van derivar, anteriorment, des del Servei d’assessorament en Clàusules Socials ∀ L’empresa utilitza altres fonts de reclutament Mesura 3.1. de Subcontractació d’Empreses d’Economia Social Unitats Promotores assessorades: ! Drets Socials ! Economia i Treball ! Institut Municipal d'Hisenda ! Drets de Ciutadania, Participació i Transparència ! Districte Ciutat Vella ! Barcelona Activa ! Medi ambient i serveis urbans ! Districte Nou Barris ! Districte d'Horta-Guinardó ! TERSA ! Institut Municipal Informàtica ! Institut Barcelona Esports ! Institut Municipal de Parcs i jardins En paral·lel s’han assessorat 10 empreses en la recerca d’empreses d’economia social per l’aplicació de la clàusula. Els sectors més destacats sobre els que s’han fet consultes són els següents: ! Obres i rehabilitacions ! Transport ! Missatgeria ! Neteja ! Càtering ! Gestió de residus ! Serveis de comunicació ! Bugaderia 1.6.3.Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa Les consultes rebudes per part de la DCCA sovint inclouen alhora aspectes generals i concrets. La seva classificació esdevé complicada. Tanmateix tot seguit es presentes alguns volums orientatius: Nombres de consultes rebudes sobre contractació pública sostenible: 51 Unitats orgàniques/ens que més consultes han realitzat: ! Gerència d’Ecologia Urbana ! Gerència de Seguretat i Prevenció ! Districte de Nou Barris ! Consorci del Museu de Ciències Naturals ! Institut Municipal d’Hisenda Rànquing de consultes més freqüents: 1.-Aspectes sobre el desglossament del pressupost de licitació 2.-Criteri d’Adjudicació de millora salarial 3.-Criteri d’adjudicació de contractació indefinida 4.-Subcontractació en general 23 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: be58-412c-ceff-d138 DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 5.-Subcontractació d’empreses d’economia social 6.-Subrogació 7.-Contractració reservada 24