GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: f1af-e4d4-3a20-c89d DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 ANNEX I: NOVES MESURES SOCIALS DE L’ÀMBIT DE LA IGUALTAT 1.- NOU CRITERI D’ADJUDICACIÓ DE FOMENT DE LA CONTRACTACIÓ FEMENINA El Pla de contractació pública sostenible 2018, en el seu article 5. “Altres possibles criteris d’adjudicació” declarava que el llistat de mesures socials presentades en la Guia de contractació pública social no estava configurat com a un catàleg rígid i, en aquesta consideració, proposava a l’organització que “d’acord amb les previsions de l’article 145.2 de la LCSP/2017, s’inclou especialment en el Pla la possibilitat d’incloure com a criteri d’adjudicació el foment de la contractació femenina.” En aquesta mateixa línia, el Pla 2019 contempla en el seu punt 4.”Objectius generals del Pla de contractació pública 2019, proposar a l’organització nous models de criteris d’adjudicació, i en concret assolir la incorporació d’un criteri d’adjudicació avaluable de forma automàtica per al Foment de la contractació femenina, al catàleg de mesures socials de la Guia de contractació pública social i el Decret d’alcaldia de contractació pública sostenible, de 24 d’abril de 2017¸ tenint en compte que la mesura és citada textualment en l’article 145.2.1ª de la LSCPS 9/2017 entre el llistat de les finalitats a què es referiran les característiques socials d’un contracte en base a les quals s’avaluarà la millor relació qualitat-preu dins d’una pluralitat de criteris d’adjudicació. Atenent a l’esmentat anteriorment, la Comissió de contractació pública socialment responsable, amb la col·laboració i assessorament del Departament de Transversalitat de Gènere i la Direcció de coordinació de contractació administrativa proposa el següent model de clàusula per al criteri d’adjudicació esmentat: 1.1. FOMENT DE LA CONTRACTACIÓ FEMENINA Consideracions generals d’aplicació Mentre la presència de dones en el mercat laboral de manera general, i en especial en determinats sectors professionals, continuï sent inferior a la dels homes és recomanable incorporar de manera proporcionada en el contracte públic, atenent a les consideracions d’article 145 de la LCSP 9/2017 un criteri d’adjudicació de càlcul automàtic de foment de la contractació femenina, en tots aquells contractes en què hi intervinguin persones treballadores, i en els quals llur termini d’execució (menys de tres mesos) no desaconselli la seva aplicació. La mesura NO s’incorporarà en aquells casos en els quals, degut a les característiques del contracte o del sector d’activitat, s’hagi incorporat com a condició especial d’execució la mesura de Paritat entre homes i dones en els perfils i categories professionals sobre el conjunt de la plantilla contractada. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: f1af-e4d4-3a20-c89d DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 Model de clàusula: Foment de la contractació femenina Per tal de fomentar la contractació femenina es valorarà amb XXX punts aquella oferta en la qual l’entitat licitadora es comprometi a incorporar per a l’execució de l’objecte del contracte, prenent com a referència el nombre mínim de persones i perfils professionals indicat al PPT, un nombre més gran de dones, [en funció de les característiques específiques de la prestació i en cas que es consideri adient, caldrà indicar aquí aquelles variables necessàries per a la presentació de l’oferta, com poden ser el tipus de jornada, el nombre d’hores, les categories professionals objecte de la mesura, etc...] aplicant la fórmula* següent: P = (NM / MOM) X 10 Resultant: P (Puntuació obtinguda) = NM / MOM (millor oferta en relació al nombre de dones que es compromet a contractar). Obtindrà la màxima puntuació l’oferta que proposi un nombre més gran de dones. La resta d’ofertes obtindran una puntuació decreixent i proporcional. *Nota: Altres fórmules, sempre que distribueixin la puntuació de forma proporcional, són possibles, en funció de les variables que es vulguin invocar per adequar el criteri d’adjudicació a les característiques concretes de la prestació. La determinació del tipus de jornada o del nombre d’hores en què s’emmarcarà la valoració de la més gran contractació femenina haurà de ser establerta per l’òrgan de contractació en funció de les característiques concretes de la prestació. En tot cas, cal evitar que el criteri d’adjudicació fomenti qualsevol tipus de contractació precària. La puntuació màxima aplicable a aquest criteri d’adjudicació serà d’un 10% de la puntuació total. 2.- FORMACIÓ EN GÈNERE I RECOLLIDA DE DADES DESAGREGADES PER SEXE/GÈNERE Els contractes de serveis en què hi ha implicada una interacció entre el personal que executa el contracte i la ciutadania com a usuària del servei, (gestió d’equipaments municipals, centres cívics, equipaments esportius, serveis d’atenció directa a la ciutadania, etc.) tenen unes característiques específiques que els fan especialment sensibles a l’aplicació de mesures que dotin el servei de garanties en la igualtat de tracte i d’oportunitats, la no-discriminació, o la protecció dels drets inherents a les persones. Es proposen aquí dues noves mesures d’aplicació pensades especialment per a la seva aplicació en aquests tipus contractes: un criteri d’adjudicació de caire automàtic sobre Formació en gènere i una condició especial d’execució d’obligada incorporació en els plecs en aquests tipus sobre Recollida de dades desagregades per sexe 2.1. FORMACIÓ EN GÈNERE Consideracions generals d’aplicació Per a la correcta execució d’alguns contractes pot ser imprescindible, degut a l’especificitat del seu objecte, que el personal contractat disposi de formació en igualtat de gènere. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: f1af-e4d4-3a20-c89d DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 Per altra banda, en tots aquells contractes en què hi estigui implicada una atenció directa a la ciutadania (especialment en els serveis de gestió d’equipaments), ja sigui presencial o no presencial, és especialment rellevant que el personal destinat a aquesta atenció directa compti amb formació en matèria de gènere, per tal d’oferir un servei amb les màximes garanties de respecte a les consideracions de gènere, tals com d’igualtat de tracte i d’oportunitats o la no -discriminació, entre d’altres. Per tal de fomentar entre les empreses licitadores la promoció d’aquests tipus de formació exigir- ne la seva aplicació, especialment a aquell que durant l’execució del contractes destinarà a l’atenció directa a persones usuàries, es proposen els següents models de clàusules que caldrà aplicar, de manera proporcionada, en funció de les característiques de la prestació. Per una banda com a criteri de solvència tècnica o professional (1), exigint a les empreses licitadores que determinats perfils del personal que calgui dedicar a l’execució de la prestació, compti amb una determinada formació en gènere en executar la prestació. En segon lloc (2) plantejant un criteri d’adjudicació que, bé vulgui valorar una formació en gènere superior respecte de l’exigida en el criteri de solvència (Alternativa 1), bé vulgui valorar que l’empresa es comprometi a proporcionar durant els 2 primers mesos d’execució aquest tipus de formació a les persones treballadores que dedicarà al servei (Alternativa 2). Per últim, la tercera proposta (3) correspon a una condició especial d’execució, la qual faria obligatòria per a l’empresa contractista la realització d’aquesta formació al personal de perfils determinats. Caldrà considerar en cada cas la possible incompatibilitat en l’aplicació simultània de les mesures proposades. Models de clàusules: 2.1.1. Com a criteri de solvència tècnica o professional “D’acord amb l’article 90.1.e LSCP, que el personal tècnic encarregat dins de l’execució del contracte de [...Funcions o perfils definits...], compti amb titulació corresponent a Formació en gènere expedida per un centre de formació acreditat, Administració pública, Universitat, Col·legi o associació professional amb el nivell de [ Màster / Grau / Postgrau...]” GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: f1af-e4d4-3a20-c89d DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 2.1.2. Com a criteri d’adjudicació automàtic Formació en gènere ALTERNATIVA1, quan es vol valorar que el personal compti amb una formació superior a l’exigida pel criteri de solvència tècnica i professional: Es valorarà amb un màxim del 10% de la puntuació total que el personal tècnic encarregat dins de l’execució del contracte de [...Funcions o perfils definits...] compti amb una formació acreditada en igualtat de gènere superior a l’exigida en la clàusula XX referent a la solvència tècnica i professional. L’empresa ha de declarar, respecte de cada persona, el nivell de formació superior a l’exigit com a criteri de solvència. La puntuació s’atorgarà d’acord amb la ponderació següent: (caldrà establir un sistema de valoració de l’oferta que concordi amb els paràmetres que reculli el criteri de solvència que s’hagi plantejat). Per a la valoració d'aquest criteri és imprescindible que la formació acreditada estigui certificada per un centre de formació acreditat, Administració pública, Universitat, Col·legi o associació professional. En el cas que no s’aporti l’esmentada certificació no es procedirà a valorar aquest aspecte. L’oferta de l’empresa licitadora esdevindrà obligació essencial i el seu incompliment suposarà la imposició d’una penalitat d e 1% del preu del contracte, que s’incrementarà mensualment fins un màxim del 10%, podent esdevenir causa d’extinció contractual. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ALTERNATIVA2, quan es vol valorar un compromís de l’empresa licitadora per formar en gènere en els primers mesos de l’execució del contracte les persones treballadores d’un determinat perfil: Es valorarà amb un màxim del 10% de la puntuació total l’oferta de l’empresa licitadora que es comprometia proporcionar al personal que dedicarà dins l’execució del contracte a l’atenció de persones usuàries, formació en igualtat de gènere. La puntuació s’atorgarà d’acord amb la ponderació següent*: Formació de 10 hores o més del 100% del personal implicat en l’atenció a persones usuàries. 10% punts Formació de 5 hores o més del 100% del personal implicat en l’atenció a persones usuàries. 7% punts Formació de 10 hores o més de, com a mínim, el 50% del personal implicat en l’atenció a persones usuàries. 5% punts Formació de 5 hores o més de, com a mínim, el 50% del personal implicat en l’atenció a persones usuàries. 3% punts L’empresa que resulti adjudicatària haurà de proporcionar aquesta formació en gènere al personal que hagi destinat a l’atenció directa a les persones usuàries en el transcurs dels 2 primers mesos des de l’inici de la data de formalització del contracte. Per a la valoració d'aquest criteri és imprescindible que la formació estigui certificada per un centre de formació acreditat , Administració pública, Universitat, Col·legi o associació professional. En el cas que no s’aporti l’esmentada certificació no es procedirà a valorar aquest aspecte. L’empresa que resulti adjudicatària i hagi efectuat oferta sobre aquet particular, presentarà obligatòriament a l’òrgan de contractació l’acreditació de la realització de la formació en el termini de 15 dies a comptar des de la finalització del termini de 2 mesos esmentat en el paràgraf anterior. L’oferta de l’empresa licitadora esdevindrà obligació essencial i el seu incompliment suposarà la imposició d’una penalitat de 1% del preu del contracte, que s’incrementarà mensualment fins un màxim del 10 %, podent esdevenir causa d’extinció contractual. *Nota: La proposta de ponderació és orientativa i caldrà que s’adapti a les característiques concretes de la prestació, tals com el nombre de persones que executin el contracte. La puntuació màxima aplicable a aquest criteri d’adjudicació serà d’un 10% de la puntuació total. GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA - ANNEXOS - 1 d’agost del 2019 CSV: f1af-e4d4-3a20-c89d DECRET DE L'ALCALDIA S1/D/2019-1599 de 18 de juliol, d'aprovació del Pla de Contractació Pública Sostenible de l'Ajuntament de Barcelona per al 2019 ANNEX I Pla de contractació pública sostenible 2019 3.- Com a Condició Especial d’Execució Formació en gènere: A l’efecte de garantir l’execució d’un servei amb les màximes garanties de respecte a les consideracions de gènere, s’estableix com a condició especial d’execució la Formació en gènere al personal que l’empresa contractista dins l’execució del contracte dedicarà a [...l’atenció directa a les persones usuàries / altres perfils... ]. Caldrà que l’empresa contractista proporcioni aquesta Formació, que no serà mai inferior a 10 hores, durant els 2 primers mesos d’ençà de la formalització del contracte. Tot el personal dedicat a cobrir substitucions o baixes del personal d’aquest/s perfil/s professional/s també haurà de rebre la Formació durant el primer mes d’ençà de la seva incorporació, que serà de les mateixes característiques (a excepció que pel termini excessivament curt de la substitució o que per coincidència amb la finalització de la prestació no sigui possible realitzar-la) És imprescindible que la formació estigui certificada per un centre de formació acreditat, Administració pública, Universitat, Col·legi o associació professional. L’empresa contractista presentarà obligatòriament a l’òrgan de contractació l’acreditació de la realització de la formació en gènere en el termini de 15 dies a comptar des de la finalització del termini de 2 mesos esmentat més amunt. En el cas de les substitucions caldrà acreditar-la en el termini màxim de 15 dies des de la finalització de la seva realització. Aquesta condició d’execució contractual s’entén obligació essencial i els seu incompliment suposarà la imposició d’una penalitat de 1% del preu del contracte, que s’incrementarà mensualment fins un màxim del 10 %, podent esdevenir causa d’extinció contractual. 2.2. RECOLLIDA DE DADES DESAGREGADES PER SEXE/GÈNERE Consideracions generals d’aplicació Per poder fer una anàlisi amb perspectiva de gènere és imprescindible disposar de dades desagregades per sexe i/o gènere de totes les persones que tenen relació amb el servei, ja sigui com a usuàries, proveïdores o personal contractat. La mesura s’aplicarà com una condició especial d’execució en tots aquells contractes en què tingui lloc atenció directa a persones usuàries podent aplicar-se també especialment en aquells amb mà d’obra intensiva. Model de clàusula: Recollida de dades desagregades per sexe/gènere L’entitat adjudicatària aportarà totes les dades relatives a les persones amb relació amb el servei, ja sigui usuaris/àries, proveïdores o personal contractat, que li siguin requerides per l’òrgan de contractació durant l’execució del contracte, desagregades per [sexe i/o gènere]. 3. SUPORT S’ha establert un protocol d’assessorament amb el Departament de Transversalitat Gènere, tant per a les unitats promotores dels contractes com per a les empreses adjudicatàries. Mail de contacte: Tgenere.empreses@bcn.cat Les empreses a més poden comptar de manera complementària amb el Servei d’Assessorament per la Igualtat de l’OAE.