Prova pilot de pressupostos participatius La proposta de Pla d'Actuació Municipal 2016-2019 va incloure una actuació consistent en “crear mecanismes per a la participació ciutadana en els pressupostos municipals per decidir part de la despesa municipal”. En la proposta d’actuació s’especificava que es realitzaria una prova (o proves) pilot en alguns barris i àrees concretes per, si es considerava pertinent, estendre-ho al conjunt de la ciutat. A més a més, els districtes de Sants-Montjuïc, Gràcia, l’Eixample i Ciutat Vella feien referència a la possibilitat de realitzar accions de pressupostos participatius en els seus Plans d’Actuació de Districte (PAD). Amb aquesta voluntat, i amb l'objectiu d’aprofundir en la construcció de la ciutat democràtica, finalitzat el procés participatiu per a l'elaboració del PAM i els PAD, es va iniciar una prova pilot de pressupostos participatius que es desenvolupa amb metodologies diferents als districtes de Gràcia i Eixample entre els mesos de setembre de 2016 i juny de 2017. En la definició de les proves pilot es van plantejar un conjunt d’objectius estratègics en relació a l'aplicació d'un procés de pressupostos participatius a la ciutat i als que haurien de contribuir les experiències de Gràcia i l’Eixample: » Millorar la qualitat de la gestió i promoció de processos de coproducció de polítiques públiques, obrint l’administració a la participació ciutadana. » Justícia redistributiva, amb una identificació més acurada de les necessitats. » Aprofundir en la qualitat democràtica i la participació política. » Reforçar el teixit ciutadà, a partir de l’apoderament de veïns i veïnes que hi participen a través d’entitats o a nivell individual. » Promoure el desenvolupament de projectes innovadors i estratègics per al territori. Com s'ha esmentat, la prova pilot de pressupostos participatius s’ha portat a terme als districtes de Gràcia i l’Eixample, a partir de dos models diferents de participació i amb pressupostos i dinàmiques de gestió i seguiment diferenciades. Ambdues proves, amb un abast, un dimensionament, una dotació pressupostària i una comunicació i difusió limitades atenent al seu caràcter pilot, constituïen un banc de proves i d'experimentació de metodologies i eines de participació en el pressupost.  Els dos models de pressupostos participatius implementats a l'Eixample i a Gràcia Els aprenentatges dels dos models de participació als pressupostos en dos territoris han de permetre configurar un model per al conjunt de la ciutat, ampliant i obrint la participació en l'elaboració dels pressupostos municipals al conjunt de la ciutadania. Alhora, el treball realitzat per al desplegament de les dues iniciatives ha permès generar una dinàmica de treball i coordinació interna, entre la Gerència de Presidència i Economia, la Direcció de Democràcia Activa i Descentralització i les àrees i districtes municipals que serà molt útil de cara a la definició del model de futur. Les dues proves pilot comparteixen uns criteris i un marc conceptual comú: 1. Universalitat: un procés obert a tota la població, sigui de manera individual o des de col·lectivitats (espais comunitaris, associacions, moviments socials o altres col·lectius), sense exclusió. 2. Inclusiu: fomenta la participació de sectors exclosos, apoderant a través de la inclusió social. 3. Redistributiu: possibilita invertir la prioritat en el pressupost a favor dels col·lectius discriminats per la seva posició de classe, la seva condició de gènere o pel seu origen ètnic. 4. Deliberatiu: permet el trànsit d’una situació de conflicte inicial (competència entre diferents propostes/interessos) cap a la cerca del consens a través del diàleg. 5. Vinculant: la decisió final és de la ciutadania, sense possibilitat de veto de l’administració o dels tècnics (dins dels criteris fixats prèviament). 6. Co responsabilitat: facilita processos de coproducció i cogestió de polítiques públiques i fomenta la coresponsabilitat per part de la ciutadania en la gestió pública. 7. Transparència i control ciutadà: posa a disposició eines de transparència per a un control i seguiment del procés per part de la ciutadania i, a més, facilita més i millor transparència, control i seguiment ciutadà de la gestió econòmica. 8. Educatiu: com a procés pedagògic sobre la gestió econòmica de la ciutat/Ajuntament i escola de participació (via d’entrada a la ciutadania no organitzada a espais de participació política; politització per a una ciutadania activa). 9. Solidari: foment de la solidaritat, ja que prioritza projectes d’interès general, amb impacte positiu de gènere o mediambiental, per davant de l’interès particular; solidaritat de la ciutadania amb el conjunt de la ciutat. 10. Parteix de l’existent: es parteix dels processos de participació (PAM/PAD i altres a escala local) i els òrgans de participació ja existents (Consell de Ciutat, consells sectorials, consells de barri, taules comunitàries…). 11. Autoregulació: elaboració d’una proposta de regulació del procés per part de la ciutadania a partir de la prova pilot. 12. Articulació territorial i sectorial: afavoreix el fet de compartir una visió global de ciutat entre la ciutadania, alhora que fomenta processos territorials (barri/districte) i sectorials. www.bcn.cat 1 Les dues proves pilot, en funció de la seva aproximació metodològica, com s'explica en el següent apartat, han tingut noms diferenciats: » Dona forma a l’Eixample. » Coproducció de projectes a Gràcia. Totes dues experiències prenen el Pla d'Actuació de Districte (PAD) com a document diagnòstic del territori i estableixen àmbits d’actuació concrets per a la realització de propostes, de forma que concreten actuacions a partir de les línies estratègiques del PAD de Districte i amb criteri pressupostari. El pressupost sotmès a participació corresponia al capítol 2, de despesa corrent i l'assignació pressupostària era diferent atenent al volum de població de cadascun dels districtes: 500.000€ a l’Eixample i 150.000€ a Gràcia. L'àmbit temàtic de les propostes o projectes també variava per a cada districte: Eixample Gràcia » Polítiques per a gent gran » Dones, feminismes i diversitat sexual » Millora de la qualitat de l’aire i el verd urbà » Economia social i solidària » Cultura als barris: desenvolupar programacions estables » Foment de la cultura al Coll, Vallcarca i els Penitents i la i gratuïtes Salut » Campanyes i activitats contra la violència masclista i LGTBI » Impuls a l'Economia cooperativa, social i solidària Les eines per a la participació han estat tant digitals com presencials, si bé amb un pes diferent a cada prova pilot. Mentre al districte de l’Eixample s’ha fet un procés de participació fonamentalment digital, a Gràcia en canvi ha estat bàsicament presencial. Per al seu desenvolupament s'ha creat una taula tècnica per a la valoració de les propostes que inclou diferents professionals de l’Ajuntament de Barcelona, tant de districte com de les àrees implicades en les propostes i projectes fets per la ciutadania. Els districtes són els ens encarregats de fer les valoracions econòmiques dels projectes i d'implementar la seva execució. Metodologies utilitzades Les metodologies aplicades als dos districtes de la prova pilot són diferents. Al Districte de l’Eixample es va aplicar una metodologia que podríem anomenar més clàssica en la qual la ciutadania decidia una part dels pressupostos combinant la participació presencial (cites o trobades presencials) amb la participació digital o online (canalitzada a partir de la plataforma decidim.barcelona) seguint les fases habituals d’un procés de pressupostos participatius en una ciutat de la dimensió de Barcelona. www.bcn.cat 2 Al Districte de Gràcia, en canvi, es dissenya un procés específic que combina l’element bàsic dels pressupostos participatius amb un procés de coproducció presencial de projectes, que permet crear propostes innovadores per al territori en un seguit d’àmbits considerats estratègics. Amb el plantejament dues metodologies de construcció de propostes -una més individual en el cas de l'Eixample; i una més de construcció col·lectiva en el cas de Gràcia- volia posar a prova diferents ritmes, dinàmiques i espais de treball i, al mateix temps, veure la seva influència o repercussió en els projectes resultants. En la següent taula es presenten, sintèticament, les variacions metodològiques dels dos processos: Eixample Gràcia Metodologia bàsica Principalment digital Principalment presencial Dues sessions presencials 5 punts d’informació estables durant tot el Punts presencials en espais i equipaments Fase prèvia informativa procés amb facilitació digital públics Cobertura a tots els consells de barri Constitució de 3 taules de treball (una per A la plataforma decidim.barcelona cada eix) Fase proposta S’organitzen 5 trobades per debatre i fer 5 sessions presencials per cada taula amb propostes col·lectives seguiment des del districte Tècnics/ques municipals analitzen els Tècnics/ques municipals fan la primera Fase validació tècnica projectes i donen feed back per a la seva validació de les propostes millora No hi ha fase de priorització: els projectes A partir de suports digitals, només de no es prioritzen Fase priorització persones empadronades a la ciutat Les persones participants adapten els projectes L’equip coordinador del procés valida i L’equip coordinador pressuposta els Fase validació tècnica pressuposta les 50 propostes amb més projectes suports Presentació presencial dels projectes finalistes Votacions a la plataforma decidim.barcelona, Votacions a punts presencials i a la Fase votacions tancada a la ciutadania empadronada al plataforma decidim.barcelona, tancada a la districte ciutadania empadronada al districte Presentació presencial dels projectes guanyadors Reunió de la comissió de seguiment amb Licitació i arrencada de Els projectes es distribueixen entre els tècnics l’àrea administrativa per a la definició de la projectes responsables del districte per a la seva gestió metodologia de licitació i l'arrencada de cada projecte Seguiment i rendició de Espais presencials amb els participants dels Espai presencial i plataforma comptes projectes i plataforma decidim.barcelona decidim.barcelona www.bcn.cat 3 A nivell presencial, s’han usat dinàmiques metodològiques diferents en funció de l'objectiu de la sessió: informació, realització de propostes, treball per l'elaboració de projectes o presentació i explicació de les propostes o projectes. A nivell digital, s’ha usat la plataforma amb metodologies de priorització a partir de suports i de decisió a partir del sistema de votació del carret de la compra, que permetia seleccionar projectes a realitzar fins a assolir el màxim fixat per la dotació pressupostària assignada. Tanmateix, per la pròpia configuració del procés de pressupostos participatius, no s'han emprat mecanismes per promoure la dinamització de la participació digital. A nivell de comunicació i difusió, s’han habilitat punts d'informació d'ambdós processos en equipaments del districte i a l'espai públic que, alhora, han permès acostar a la ciutadania plataforma digital de participació. La difusió ciutadana dels pilots ha estat limitada atès el dimensionament inicial i els recursos humans i materials disponibles. A nivell intern, la comunicació també ha estat clau, a partir de l'establiment de mecanismes de traspàs d’informació. L’avaluació continuada ha estat fonamental per anar ajustant el procés als reptes que la ciutadania, els tècnics i tècniques municipals, la plataforma de participació o el mateix procés anaven presentant. 3.3. Fases El procés de pilotatge es va llançar al setembre de 2016 i fins al mes de juny de 2017 es van portar a terme les fases d’informació, de generació de propostes, de validació tècnica, de votació i d'arrencada de projectes. A partir del mes de juliol, el procés continua amb la licitació de projectes i s’allarga fins a principis de 2018 amb l’execució de projectes, el seu seguiment i la rendició de comptes. Dona forma a l’Eixample Coproducció de projectes a Gràcia www.bcn.cat 4 Dona forma a l’Eixample Informació 27-10-2016 - 28-02-2016 Es duen a terme dues sessions, en què s’informa la ciutadania sobre el procés, la seva voluntat, l'abast i el funcionament, així com dels criteris de selecció dels àmbits i les línies estratègiques sobre les quals es poden fer propostes d’actuació, priorització i tria a partir del decidim.barcelona i les trobades presencials. Durant tot el procés estan en funcionament en 5 espais d’informació i facilitació estables. Recollida de propostes 27-10-2016 - 27-11-2016 Les propostes que no es corresponen amb els criteris o àmbits establerts, les que no compleixen la legalitat vigent i les que no son de competència municipal es descarten a la fase inicial. Queden també excloses les propostes que impliquen despesa d’inversió. Si hi ha propostes similars o iguals, es demana a les persones que les han plantejat que s’uneixin o es complementin. A nivell presencial, s’organitzen 5 trobades per debatre i fer propostes col·lectives, una per cada àmbit. Aquests debats es duen a terme per afavorir l’aportació de diferents col·lectius i veus del districte. En les trobades i als punts d'informació habilitats a cada barri hi ha una persona que facilita l'aportació personal a decidim.barcelona Priorització de propostes 28-11-2016 - 23-12-2016 La priorització es desenvolupa exclusivament en la plataforma digital. Les persones empadronades a Barcelona disposen de 10 suports per a repartir entre totes les propostes. Les 50 propostes que reben més suports passen a la següent fase. Als punts d'informació habilitats a cada barri hi ha una persona que facilita l'aportació personal a decidim.barcelona. Durant aquesta fase, atès que es tracta d'una prova pilot, s’estableixen mecanismes d’avaluació, per tal de corregir i millorar el procediment. Una de les mesures de millora es la construcció d'itineraris d’informació i facilitació al districte, tant en aquesta fase com en la de votació, per facilitar l’accés al procés i a la plataforma. Valoració i viabilitat de les propostes 24-12-2016 - 01-02-2017 Les 50 propostes que obtenen més suports es valoren tècnicament en funció de la seva viabilitat per part d'una comissió integrada per tècnics/ques municipals experts dels diferents àmbits. Decisió de propostes 08-02-2017 - 26-02-2017 Les persones registrades a decidim.barcelona i empadronades al districte de l’Eixample poden consultar el cost de les propostes per tal de triar i decidir les millors per al districte, sense excedir-se del pressupost total i invertint un mínim de 200.000€. S'utilitza el sistema del cistell de la compra. www.bcn.cat 5 Coproducció de projectes a Gràcia Execució - Seguiment - Rendició de comptes 01-03-2017 - 01-03-2018 S’inicien els procediments administratius, el disseny de projectes i la seva execució. Al novembre 2017 es fa el seguiment dels projectes a partir de la plataforma com a espai obert a tothom. La rendició de comptes serà al febrer 2018 en espais presencials adequats on s'exposaran els projectes i les actuacions que s’han dut a terme. Presentació 26-10-2016 - 09-11-2016 Des de principis de novembre fins a mitjans de desembre es constitueixen tres taules temàtiques per definir projectes en 3 àmbits derivats del PAD: 1. Dones, feminismes i diversitat sexual 2. Economia social i solidària 3. Foment de la cultura als barris del Coll, Vallcarca i els Penitents i la Salut Els veïns, així com les entitats del territori poden participar presencialment presentant propostes i treballant les que altres persones presenten i es facilita un procés de treball comunitari perquè de cada taula temàtica surtin entre 3 i 10 projectes estratègics de cada àmbit. Valoració de propostes 15-12-2016 - 26-01-2017 L’Ajuntament fa l'avaluació sobre la viabilitat dels projectes elaborats per les taules obertes i descarta els que, per qüestions tècniques, legals, de competències o pressupostàries, no son viables. També assigna un cost a cada projecte En aquest període de temps hi ha un retorn dels resultats de la valoració a les taules obertes, per a que els projectes s’adaptin als suggeriments tècnics. Fins a finals de gener les taules acaben de definir els detalls dels projectes per presentar-los a la ciutadania. Aquesta presentació dels projectes seleccionats serveix també per resoldre dubtes. Votació 08-02-2017 - 26-02-2017 Totes les persones empadronades al Districte de Gràcia, poden votar presencialment al punt informatiu del Districte de dilluns a divendres, al un punt de votació mòbil a l'espai públic o directament a la plataforma per triar els projectes més interessants per al Districte. Retorn 28-02-2017 - 30-03-2017 Durant el mes de març, un cop finalitzada la fase de votació, es publiquen els resultats obtinguts i s'informa del temps previst d’implementació de cada projecte. Execució - Rendició de comptes 31-03-2017 - 01-03-2018 A partir del mes de juliol es comencen a implementar els projectes. La rendició de comptes serà al febrer 2018 en espais presencials adequats on s'exposaran els projectes i les actuacions que s’han dut a terme. www.bcn.cat 6 Dona forma a l’Eixample, els resultats. En aquest apartat, es presenten un conjunt de dades relatives a les propostes plantejades, els projectes seleccionats i les principals magnituds vinculades a la participació ciutadana. A nivell quantitatiu, especialment pel que fa a les dades de participació, cal tenir en compte l'abast limitat de la prova pilot i, en conseqüència, la difusió/visibilitat reduïda que es va efectuar.  La participació » 200 propostes presentades, de les quals 126 passen a la fase de priorització (74 es descarten per no complir els criteris inicials de legalitat, àmbit d'actuació, competència municipal i tipus de despesa). » 50 propostes amb més suports –aquesta priorització ciutadana es realitza a partir de la distribució de 10 suports entre totes les propostes - passen a la fase d'estudi de viabilitat. » 22 propostes viables tècnicament que passen a la fase de decisió/votació (validades i pressupostades). » 17 projectes escollits per la ciutadania amb un import final de 486.000 €. » 328 votants totals (0,12% de la població del districte). » 201 vots obtinguts per la proposta més votada (61%). » 87 trobades i punts d'informació presencials. » 19 persones participants a les sessions presencials. » 6.936 visualitzacions úniques a la plataforma de participació digital decidim.barcelona » 4.392 suports rebuts a les propostes i projectes des de la plataforma de participació digital decidim.barcelona » 60,6% estat d'execució dels projectes a desembre de 2017. En la següent infografia, es presenta el resultat de les votacions de la fase de decisió, per tant les propostes seleccionades i l'import de cadascuna d'aquestes. www.bcn.cat 7  Les propostes Finalment, les propostes es transformen en projectes al territori per part de l’equip tècnic. A partir de la taula següent es mostra una breu descripció de cadascun dels projectes fets des de l’equip tècnic del districte, l’import de facturació i la empresa que a dut a terme el projecte. www.bcn.cat 8  Els projectes Campanyes i activitats contra la violència masclista i lgtbi 1 ULLERES Proposta inicial Programa de sensibilització i transformació per a estudiants de primer i segon cicle d’E.S.O. en l’àmbit de les violències masclistes. Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 16.000 € 21.230 € Candela i Coeducacció Projecte Projecte "Ulleres" te l'objectiu d’eradicar les violències masclistes. Es farà un abordatge integral amb perspectiva de gènere per posar en qüestió el model tradicional de masculinitat i mostrar els costos implícits d’aquest model respecte a la violència, la salut, el benestar, etc. Resultat El projecte s’ha dut a terme a l’Institut Maragall. El centre ha valorat molt positivament la intervenció i seguirà treballant i formant-se en aquesta línia coeducativa, així com aplicant bones pràctiques que s'han elaborat en aquest procés. Aquest projecte podria tenir continuïtat al centre i pot ser aplicat en altres centres educatius. El projecte es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona 2 EIXAMPLEM DIVERSITATS Proposta inicial Projecte de detecció i prevenció de la LGTBIfòbia dins les escoles Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 63.000€ 39.775 € Trama i Laboratorio Malaka Projecte A través de xerrades amb el professorat i les famílies, així com de tallers de sensibilització i creació col·lectiva, el projecte permet que l’alumnat de 5è i 6è pugui expressar la seva visió sobre la diversitat de gènere, sexual i afectiva, mitjançant la creació artística, per sensibilitzar a la seva comunitat educativa i a la ciutadania Resultat S’ha format a l’alumnat i professorat a 6 escoles del districte: Immaculada Concepció, Sagrada Família, Concepció, Encants, Dominiques de l'Ensenyament i Griselda. Els centres han quedat molt satisfets amb la intervenció feta. S'han produït accions artístiques que es divulgaran a les escoles i a un acte conjunt entre tots els centres participants. El projecte es pot trobar a la plataforma Teixim Xarxes (bones pràctiques per la prevenció de la violència sexista i LGTBIfòbica) i pot ser aplicat en altres centres educatius Podeu veure el vídeo del projecte Impuls a l'economia cooperativa, social i solidària 3 PROCÉS COMUNITARI PER PROJECTES AGROALIMENTARIS Proposta inicial Procés comunitari per projectes agroalimentaris Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 26.200€ 26.600€ Tarpuna, SCCL i Xarxa de Consum Solidari Projecte Davant la dificultat per a enxarxar projectes agroalimentaris, els menjadors escolars ecològics s’han mostrat com una bona eina per a vincular diferents actors lligats tant a la comunitat educativa com al territori com són el professorat, les famílies, els equips de cuina i monitoratge i els agricultors i agricultores de l’entorn Resultat informe amb l’objectiu d’iniciar un procés d’acompanyament a les escoles públiques de l’Eixample, que parteix de la realitat i necessitats de cadascuna d’elles, per tal d’aconseguir canvis sòlids i duradors en el temps que arrelin en els currículums escolars i en els projectes educatius de les escoles. El projecte es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona 4 L'ESCOLA COOPERATIVA A L'EIXAMPLE Proposta inicial Escola Cooperativa, Social i Solidària Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 40.500€ 20.640€ Nusos, activitats culturals i científiques, SCCL Projecte Estudi de l'encaix de la proposta al districte i disseny de proposta didàctica amb l'objectiu de treballar les competències col·laboratives a l’escola Resultat S’ha realitzat l'estudi d’encaix de la proposta i el disseny d’una proposta didàctica a implementar que contempla formació als mestres la execució de la proposta amb alumnes El projecte es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona i pot ser aplicat en altres centres educatius 5 ANÀLISI DE LES EXPECTATIVES DE PARTICIPACIÓ DELS JOVES DE SANT ANTONI Proposta inicial Projecte jove Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 7.000€ 7.000€ ITD SL Projecte El projecte s'ha desenvolupat a partir d’una fase exploratòria de diagnosi i d’una dinàmica per recollir les expectatives dels joves Resultat D’aquest projecte n’ha sortit un mapa de perfils juvenils de Sant Antoni, i un estudi de les seves expectatives El projecte i les conclusions es poden trobar a la plataforma decidim.barcelona www.bcn.cat 1 6 NOVES FORMES D'HABITATGE SOCIAL Proposta inicial Estudi de viabilitat per un model d'habitatge alternatiu als pisos socials de l'Eixample (Ex: futurs pisos del solar de germanetes o la Model) Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 15.000€ 15.000€ Straddle3 constructors, SL Projecte S'endega un estudi sobre noves maneres de trobar habitatge social per oferir un habitatge al jovent de l’eixample incloent-hi propostes de projectes col·laboratius Resultat L’Estudi es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona Millora de la qualitat de l’aire i el verd urbà 7 #RESPIRANET Proposta inicial Campanya per difondre la situació de la qualitat de l'aire a l'Eixample Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 15.000€ 15.000€ La Creativa Projecte Instal·lació que permet visualitzar l’aire que respirem a Barcelona, amb una escenificació d’elements contaminants, amb globus i altres suports que contindran missatges sobre bones i males pràctiques.. Resultat La instal·lació pedagògica explica què és la contaminació, les seves conseqüències i com cal posar-hi solució. És un espai didàctic i amè adreçat a tota la família La instal·lació esta a disposició de qualsevol centre educatiu. Només cal fer despesa en els material fungibles (globus) i la demanda al Districte. 8 PLA DE REDUCCIÓ DE LA CONTAMINACIÓ Proposta inicial Pla de reducció de la contaminació de vehicles comercials al barri (abans obligatorietat en l’ús de vehicles no contaminants pel desenvolupament d'activitats lucratives al barri) Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 52.500€ 52.499€ IS Global, Ideas for Change, IACC FAB LAB Barcelona Projecte Resultat L’estudi es pot consultar a la plataforma decidim.barcelona. www.bcn.cat 2 9 AULA VIVA Proposta inicial Escoles millorant el verd urbà Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 17.800€ 17.800€ Jardins d'Emma Projecte El projecte en horari lectiu, vol implicar directament als mestres i als alumnes en la millora de l’espai urbà que envolta els centres. Proposa un programa pedagògic per a treballar dins del currículum escolar Resultat Hi han participat l’escola Els llorers i l’escola bressol l'Arbret. S’ha concretat en diverses accions amb els nens i nenes. El projecte ha tingut molt bona acollida i es pot ampliar a altres escoles. El projecte es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona 10 JO CONTAMINO, TU CONTAMINES... NOSALTRES CONTAMINEM Proposta inicial Sensibilitzar als que usen el transport contaminant privat de la seva contribució a la mala qualitat de l'aire i al soroll excessiu Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 18.000€ 18.000€ ETRA Bonal Projecte Software que permeti automatitzar els índex de contaminació i difondre'ls Resultat Al tractar-se d'una millora de software, el resultat d'aquest projecte és perdurable en el temps i enriqueix amb nova informació els plafons lumínics actuals de la ciutat amb els índex de contaminació La ciutadania podrà saber l’índex de contaminació a partir dels plafons lumínics de la ciutat 11 QUÈ RESPIREM? Proposta inicial Campanya de sensibilització als instituts: Què respirem? Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 16.000€ 10.951€ Cultura Sostenible. Thigis Projecte Producció d’un nou material pedagògic per al professorat, el qual podrà circular entre les escoles per explicar què és la contaminació atmosfèrica, com es mesura i com ens afecta. Resultat Els productes finals del projecte son: la maleta educativa i una App que estan a disposició de qualsevol centre educatiu. La presentació es va fer en el marc del Dia sense cotxes el on també hi van haver tallers per a l’alumnat. Ambdós productes estan a disposició dels centres educatius. www.bcn.cat 3 12 ESTUDI DEL SOROLL NOCTURN Proposta inicial Estudi del soroll nocturn Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 4.000€ 4.033€ MODELO Ingeniería acústica y audiovisual Projecte Aquest estudi es realitzarà en activitats extraordinàries com els concerts a la Sagrada Família i plaça Universitat de forma que ens permetin proposar mesures correctores per a fer compatibles l’activitat amb l'entorn i la ordenança de medi ambient Resultat El projecte es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona (Plaça Universitat) El projecte es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona (Sagrada Família) Cultura als barris 13 ILLES DE CULTURA Proposta inicial Activitats culturals als interiors d'illa Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 112.000€ 100.525,11€ Calaix de Cultura Projecte Un nou programa d'espectacles als interiors d’illa de l’Eixample. Concerts de diferents estils musicals, circ, activitats infantils, màgia, malabars, tallers...A cada barri de l'Eixample hi haurà dos jardins interiors d'illa que acolliran aquest cicle estable d'espectacles. Resultat El cicle Illes de Cultura s'ha desenvolupat entre el 27 d'octubre i el 29 de desembre del 2017. S'han realitzat 40 espectacles i accions a 12 interiors d'illa del Districte (garantint l'equilibri entre els barris) i amb una participació de 2,237 persones 14 OPEN HOUSE Proposta inicial Garantir l'accessibilitat al Patrimoni de l'Eixample Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 9.000 Projecte Alguns edificis emblemàtics de l'Eixample, tancats o privatitzats, podran ser visitats en la jornada Open House 2017 donant a conèixer el Patrimoni Cultural Català Resultat www.bcn.cat 4 Desenvolupar polítiques per a la Gent Gran 15 LOCALITZACIÓ DE BARRERES ARQUITECTÒNIQUES Proposta inicial Reduir les barreres arquitectòniques al carrer Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 26000 Projecte Projecte per a detectar i localitzar les barreres arquitectòniques al Districte Resultat 16 ACCESSIBILITAT DE LES FINQUES AL BARRI DE SANT ANTONI Proposta inicial Mapeig dels habitatges del barri on viu gent gran, gent gran sola Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 30.000€ 28.434€ BOED Arquitectura Projecte Donat que des dels serveis municipals es coneix on viu la gent gran del barri el projecte es transforma en una auditoria del grau d’accessibilitat de les finques del barri de Sant Antoni . Es realitza un treball de camp de 24 setmanes per a detectar aquelles llars amb dificultats d’accessibilitat per la gent gran Resultat S'han analitzat un total de les 49 illes, 1036 finques residencials, cal destacar que gran part son practicable per a les persones grans. L'estudi ens aporta la informació de les finques que no son accessibles, però sobre les que s'hi pot intervenir L’Estudi es pot trobar a la plataforma decidim.barcelona 17 PASSEGEM PEL BARRI Proposta inicial Estudiar la possibilitat de posar bancs per a la gent gran a les voreres Pressupost inicial Pressupost final Empresa contractada: 18.000€ 11.712, 80€ Colectivo Punto 6 Projecte Estudi participat a partir de marxes exploratòries, per definir les necessitats de les persones grans en els espais públics del districte (de descans, d’autonomia, d’oci, de relació, etc) i per donar criteris per la col•locació de bancs en la via pública. Resultat Cal destacar de l'estudi, que s'han tingut en compte tots els elements del mobiliari urbà, la configuració dels espais i l’ergonomia dels elements proposats, així com els materials, la senyalització i el seu manteniment. Destacar també la implicació de les persones participants en l'aportació dels elements qualitatius El document de criteris consensuats es pot trobar al decidim.barcelona www.bcn.cat 5 1. Principals conclusions de la prova pilot de pressupostos participatius La prova pilot de pressupostos participatius ha permès posar en pràctica dos mecanismes de participació ciutadana vinculada als pressupostos municipals: una participació més deliberativa en el cas de Gràcia, generant taules transversals de coproducció de projectes; i una participació més directa en el cas de l’Eixample, a partir de la priorització i votació directa de les propostes fetes per la ciutadania. El desenvolupament dels dos processos pilot de participació en els pressupostos municipals ha permès identificar alguns elements claus a tenir en compte en la configuració de futurs models de participació als pressupostos. 1. Participació en els pressupostos integrada amb la participació estable i amb els projectes que ja es desenvolupen És a dir amb les actuacions, projectes o iniciatives de districte. 2. Disseny clar i participat del procés de participació als pressupostos Una de les consignes més compartides en l’avaluació del procés del projecte pilot és que és necessari implementar un disseny clar i detallat del procés a tots els nivells, que inclogui clarament des dels objectius fins als rols de cada àmbit de treball, així com qui integra i com funciona cada òrgan de coordinació i articulació. 3. Més dotació pressupostària i per a projectes d'inversió Per tal de dotar de més rellevància, visibilitat i impacte al procés es planteja valorar la possibilitat d'ampliar el percentatge i el volum de pressupost que es sotmet a participació ciutadana i d'obrir altres capítols del pressupost, com ara les actuacions o projectes d'inversió. 4. Pla de comunicació intern i ciutadà, que contempli la comunitat com a principal actor de comunicació Es fa necessari acompanyar el procés de participació d’un procés de comunicació pedagògic dirigit a la ciutadania -organitzada i a títol individual- per afavorir i facilitar una participació constructiva i informada. També cal vetllar per una comunicació interna que faciliti l'apoderament i el protagonisme dels professionals municipals. 5. Planificació i calendari ampli i suficient que permeti construir cada fase com un procés, atenent a les necessitats i particularitats que li són pròpies, que s'insereixi en les dinàmiques positives existents i que doni lloc a processos i oportunitats a mig i llarg termini. En aquest sentit, cal tenir present el temps que implica la construcció col·lectiva de propostes i projectes, un fet que enriqueix clarament el procés i que genera dinàmiques relacionals i de col·laboració ciutadanes que contribueixen a enfortir el capital social de la ciutat. 6. Lideratge i recursos humans i econòmics suficients El lideratge i la coordinació del procés, impulsat des de la Direcció de Democràcia Activa i Descentralització, ha de comptar, des d'un inici amb tots els agents municipals implicats, tant municipals com agents ciutadans que vulguin contribuir a impulsar i a dissenyar conjuntament el procés. Un marc de treball conjunt -transversal- o un equip executiu que integri totes les mirades pot facilitar la construcció d'un relat conjunt i la construcció d'aliances per a un millor desenvolupament del procés. Un altre factor clau en la construcció d'un procés sostenible (i per tant, també, en les relacions i resultats del procés) és la dels recursos humans dedicats. El plantejament del projecte pilot introduït un altre encàrrec de treball als districtes, sense canviar la planificació de treball dels equips tècnics: per tant, incrementant la càrrega de feina i de responsabilitats. Per a un millor desenvolupament del procés cal garantir un suport extraordinari en recursos humans (interns) i/o que s'alliberin equips que permetin fer front a les noves càrregues de feina. 7. Hibridació en les metodologies i eines de participació El fet de poder testar dues metodologies diferents de construcció de propostes -una individual i l’altre col·lectiva- i l’ús diferenciat de l’eina principal –una digital i l’altre presencial- ha suposat obtenir resultats ben diferents, tant pel que fa al projectes com al grau de satisfacció ciutadana. És a partir de l’avaluació que entenem que el disseny metodològic s’ha de proposar i pensar dins de cada fase i en funció d’aquesta i el resultat que se n’espera. Tampoc es pot concebre sense contemplar-lo de forma híbrida, és a dir que combini en cada fase la participació digital i presencial, les metodologies individuals i col·lectives, de forma que es complementin i millorin els resultats, triant l’ús d’eines i metodologies sempre en funció de l’objectiu de cada fase. 8. La participació digital La plataforma decidim.barcelona s'entén com un projecte estratègic de la participació a la ciutat, i de fet, la prova pilot ha suposat oportunitats de desenvolupament per a la plataforma (encara en creixement), atès que hi tenia un rol central. El potencial de la participació digital és enorme, si bé planteja molts reptes de cara a la ciutadania i a l'administració en els quals cal seguir treballant per aprofitar tot el potencial de la digitalització de la participació. www.bcn.cat 1