PROCÉS PARTICIPATIU PER A LA REFORMA DE LA PLAÇA DE SANT BERNAT CALBÓ DOCUMENT RETORN LACOL ARQUITECTURA COOPERATIVA ÍNDEX PROCÉS...............................................................................................................................................................................................4 METODOLOGIA..................................................................................................................................................................................6 PARTICIPACIÓ...................................................................................................................................................................................7 RESULTATS......................................................................................................................................................................................10 QÜESTIONS A RESOLDRE............................................................................................................................................................18 ANNEX...............................................................................................................................................................................................19 SESSIÓ PREPARATÒRIA PER FER AMB ELS INFANTS DE L'ESCOLA MAR BELLA.................................................................20 SESSIÓ AMB L'EQUIP DOCENT I L'AMPA DE L'ESCOLA MAR BELLA...........................................................................................47 REUNIÓ SOBRE L'EQUIPAMENT POLIVALENT (ASSUMEIX EL DISTRICTE)...............................................................................51 REUNIÓ AMB LA GENT GRAN DEL CASAL CAN SALADRIGAS........................................................................................................53 PRIMERA JORNADA VEÏNAL..........................................................................................................................................................................56 SEGONA JORNADA VEÏNAL............................................................................................................................................................................66 Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 2 PROCÉS El present document és el recull de resultats del procés participatiu per la Reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó. La zona concreta sobre la que s'ha treballat és la plaça Sant Bernat Calbó i el fragment de carrer Doctor Trueta entre la plaça i la Rambla del Poblenou. A més s'ha incorporat al debat l'espai polivalent resultant de l'ampliació de l'Escola Mar Bella. Conceptualment el procés s'ha dividit en tres fases per tal d'aconseguir una proposta consensuada entre les diferents parts interessades: FASE 1: TREBALL INTERN I DE PREPARACIÓ DEL PROCÉS L'inici del projecte va consistir en la cerca d'informació rellevant i necessària que va ajudar a definir el projecte i com a primera eina de treball i anàlisi per conèixer els antecedents i els condicionants. Alhora es van realitzar sessions de treball i reunions amb els tècnics i l'equip de govern així com sessions d'observació de l'espai i sessions informatives amb les entitats. FASE 2: TREBALL EXTERN A partir de la informació extreta en la fase 0, es van detectar una sèrie d'agents clau amb els que es va considerar oportú realitzar tallers tancats per tal d'assegurar-ne la participació i recollir de forma més completa les seves opinions. L'objectiu de les sessions va ser identificar les problemàtiques i els aspectes positius de l'espai i de l'entorn, així com les necessitats i els desitjos, buscant el màxim consens en els usos i els elements de disseny de la plaça. Per finalitzar aquest fase, es va realitzar una sessió oberta on es van acabar de treballar els dos blocs, equipament i plaça. D'aquesta manera s'han realitzat les 7 sessions tancades següents: Reunió informativa equip directiu de l'Escola Mar Bella Va ser el primer contacte amb l'Escola, per valorar la proposta de participació en el procés i la viabilitat de que els i les alumnes puguessin fer-ho. Formació professorat per impartir el taller amb els infants Explicació dels objectius i l'ús del material del taller que haurien de realitzar amb els seus alumnes. Es van recollir propostes d'adeqüació del material de treball segons dues franges d'edat i es va definir el calendari de recollida del material. Sessions amb els infants de l'Escola Mar Bella Sessions que van dur a terme els propis mestres de l'escola on es va realitzar una diagnosi de la plaça i un recull de propostes i desitjos per a la reforma. A partir del material recollir, es van sistematitzar els resultats, concretant i agrupant idees. Sessió amb l'equip directiu i l'AMPA de l'Escola Mar Bella Reunió tipus entrevista amb l'equip directiu i l'AMPA de l'Escola Mar Bella on es van recollir dades per a la diagnosi i les idees i propostes per al futur de la plaça. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 3 Reunió amb les entitats sobre l'equipament polivalent Sessió on van participar l'Ajuntament, membres de l'AMPA de l'Escola Mar Bella i diferents entitats del barri amb l'objectiu de conèixer les possibilitats i les intencions respecte els usos i la gestió de l'espai polivalent per les diferents parts. Sessió amb la gent gran del casal de Can Saladrigas A partir de la reunió realitzada amb les entitats, es va detectar que mancava incorporar al procés a la gent gran, usuaris destacats de la plaça. Per aquest motiu es va realitzar un sessió al casal de Can Saladrigas on es van recollir les seves idees i necessitats per a la nova plaça així com informació rellevant per a completar la diagnosi. Primera jornada veïnal oberta Sessió on es va posar en comú la diagnosi de la plaça i l'espai polivalent feta en les trobades i sessions anteriors. A la primera part, realitzada a Can Saladrigas, es va treballar sobre les necessitats que hauria de resoldre l'equipament polivalent i la viabilitat de realitzar-les creuant-les amb el calendari d'activitats de l'escola. La segona part de la sessió es va realitzar a la plaça i va ser en format gimcana, parlant en diferents punts sobre activitats, elements de disseny, vegetació i mobilitat. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 4 FASE 3: VALIDACIÓ I RETORN Segona jornada veïnal oberta Sessió tipus taller on es va debatir a partir d'esquemes amb diferents estratègies i actuacions a la plaça extrets sobre els resultats de la primera fase del procés. La segona part de la sessió, es va centrar en seguir treballant diferents aspecte i necessitats de l'equipament polivalent. RESUM DE LES ACTIVITATS REALITZADES 20/03/2017 Reunió amb tècnics del districte. Inici del projecte 11/07/2017 Reunió al districte amb les entitats i l'arquitecte de l'escola 20/07/2017 Reunió interna de treball entre el tècnic de l'ajuntament i Lacol 18/09/2017 Reunió informativa Direcció Escola 05/10/2017 Formació professorat per impartir tallers infants 18/10/2017 Entrevista amb AMPA i Direcció Escola 20/10/2017 Recollida resultats tallers participatius infants 30/10/2017 Reunió amb entitats del barri implicades 16/11/2017 Sessió amb la gent gran de la plaça 23/11/2017 Reunió interna de treball entre el tècnic de l'ajuntament i Lacol 25/11/2017 Primera jornada veïnal oberta 22/12/2017 Reunió interna de treball entre el tècnic de l'ajuntament i Lacol 08/02/2018 Reunió de retorn de la fase 1 amb entitats 17/03/2018 Segona jornada veïnal oberta Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 5 METODOLOGIA El procés realitzat ha emprat una metodologia participativa basada en la complementarietat d’eines i tècniques diferents, procedent d’un plantejament interdisciplinari: Al llarg del procés s'han fet servir eines exploratives, analítiques i performatives segons les necessitats de cada fase de treball. A més de les tècniques tradicionalment emprades en l’àmbit social (entrevistes individuals, entrevistes grupals, tallers), s'han posat en practica tècniques de caràcter interdisciplinari on les ciències socials i l'arquitectura han estat treballades en el seu conjunt. S'ha posat especial atenció en que les propostes generessin entorns inclusius i tinguessin en compte els diferents agents que viuen la plaça per poder acollir la màxima diversitat d'experiències possible. TÈCNIQUES UTILITZADES Entrevistes Diàleg entre un investigador i varis interlocutors amb representativitat amb l'objectiu de: Conèixer les característiques i funcionament de la plaça i el seu entorn Establir un primer contacte i generar relacions Conèixer les activitats que actualment realitzen les entitats o l'escola a l'espai Identificar les necessitats dels diferents agents Tallers Sessions amb diferents dinàmiques i material de treball, realitzats de manera tancada quan s'ha volgut recollir les veus dels agents que seria més difícil accedir i de manera oberta per a recollir altres veus de barri, ambdues amb l'objectiu de : Involucrar de forma activa la comunitat de l'escola. Debatre cada una de les temàtiques per arribar al màxim consens Identificant les causes de les necessitats i els àmbits en el que es pot intervenir Treball a l'espai Sessió tipus gimcana al propi espai de treball i debat per poder fer les comprovacions pertinents de les propostes que s'havien anat recollint i recollir de noves de les persones que usen normalment l'espai amb l'objectiu de: Recollir més opinions de les persones que no havien participat del procés Prendre consciència de les dimensions i possibilitats Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 6 PARTICIPACIÓ En el que portem desenvolupat del procés participatiu, s'ha arribat a un total de 290 persones, algunes a nivell individual i d’altres representants d’entitats. La implicació i expectatives amb el procés han estat molt diferents. En total han participat activament 7 entitats del barri: Escola La Mar Bella, AMPA de l'Escola La Mar Bella, Salvem la Repla, Comissió d'equipaments, AAVV Poblenou, Coordinadora d'entitats de Poblenou, Casal d'avis de Can Saladrigas. En la següent taula s'especifica el nombre d'assistents a cada sessió de treball i la separació segons gènere. Taller infants Sessió gent gran 1a jornada veïnal 2a jornada veïnal núm. persones 168 4 30 (taller) 15 100 (carrer) segons gènere 50% nenes 75% dones 40% dones 40% dones 50% nens 25% homes 60% homes 60% homes Cartells per a la difusió dels tallers amb la gent gran i les sessions obertes Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 7 Per tal d'acotar el projecte i que la participació s'ajustés a les possibilitats tècniques es va partir d'una sèrie de condicionants tant per al disseny de la plaça com per als usos i la gestió de l'equipament poliesportiu. CONDICIONANTS DISSENY DE LA PLAÇA Projecte plataforma única Necessitat d'entrada de vehicles d'emergència (roda dura 4metres) Necessitat d'entrada de vehicles als pàrquings c/Galceran Marquet i c/Doctor Trueta Preveure ubicació bicing Preveure ubicació contenidors neteja ("Bunquers" recollida pneumàtica) actualment a la Plaça Preveure ubicació càrrega i descàrrega supermercat CONDICIONANTS USOS (I GESTIÓ) DE L'EQUIPAMENT Ús veïnal: Divendres tarda i caps de setmana (amb marge tardes entre setmana: en funció ús escolar). 1r període (2 anys): Dinamització de la gestió tècnica per part de l'Ajuntament. Objectiu: establir òrgan de governança entre dinamització tècnica Ajuntament i entitats del barri organitzadores d'activitats. Planta baixa compta amb paviment del sòl delicat (usos permesos a nivell orientatiu: assemblees, conferències, sopars, cinema, dansa, balls, esport). Preveu usos escolars esportius, però també disposara de cadires, taules i projector. 1r pis (i a contemplar el seu ús a partir de dos anys, havent consolidat usos veïnals planta baixa): usos veïnals sala d'estudi i pati ambiental. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 8 RESULTATS A continuació es recullen els temes tractats duran les diferents sessions amb el grau d'acord corresponent a cadascun d'ells. Amb gris es mantenen els consensos alts de la primera fase i en negre s'incorporen els temes que s'han seguit treballant. Són dades que serviran a nivell d'indicadors per a la realització de la proposta de zonificació genèrica. TEMA NIVELL DE CONSENS Concepció de la plaça Plaça de referència del cas antic ALT “Ha de ser un punt focal del barri. S'entén com una Plaça Major del Poblenou i s'ha de reforçar”. A les diverses entrevistes i tallers realitzats es repeteix la idea de plaça del casc antic de forma constant. Permetre activitats puntuals de la Festa Major ALT “És la plaça del poble: inici i final de cercaviles, correfocs, actes principals de la FM, botifarrada, escenari per concerts”. “Un dia vaig anar a la plaça per la nit que feien un concurs de disfresses perquè era la nit de Halloween i havies de desfilar per una passarel·la”. A les diverses entrevistes i tallers realitzats es demana que la nova plaça ha de seguir permetent les activitats abans esmentades. Espai diàfan i polivalent, sense elements a mig ALT A les diverses entrevistes i tallers realitzats es demana que quedi lliure en l'espai central i no s'hi instal·li cap element com jocs infantil i que els bancs se situïn al perímetre. Principal ús dels infants i la gent gran ALT Importància de tenir una plaça socialitzada i compartida on es facin compatibles els diferents usos d'estar, terrasses i joc. Cal reforçar el veïnatge i la inclusió en relació als veïns i l'escola. A les diverses entrevistes i tallers realitzats s'explica que la plaça la usen principalment els infants a l'hora d'entrada i sortida de l'escola i els avis i àvies del barri. Es tracta d'un espai de joc, trobada i d'estar per xerrar. Concepció unificada de plaça + carrer ALT A les diverses entrevistes i tallers realitzats s'ha rebut molt positivament la idea i s'ha cregut molt necessari repensar l'espai de manera conjunta. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 9 Activitats Jocs tradicionals de córrer i amagar-se ALT “A la tarda en un dia de sol, estava jugant amb la Tània i amb la Ivet. Jugàvem a que nosaltres havíem de pillar al Noè i a l'Ot i després ells ens pillaven a nosaltres”. “Molts dies quan sortíem de l'escola, unes nenes de la classe anàvem a l'església i jugàvem al pica paret”. A les diverses entrevistes i tallers realitzats s'ha explicat que els infants juguen principalment a jocs tradicionals i es voldria que seguís sent d'aquesta manera. El joc amb pilota crea conflictes ALT A Barcelona està prohibit jugar a pilota, els infants juguen igualment i per tant més que prohibir caldria trobar un espai on es pogués jugar sense molestar. “Un dia a la tarda a la plaça el Joel i jo estàvem jugant a futbol i li vam donar a una senyora i ens va insultar”. La gent gran expressa la molèstia amb els jocs de pilota dels infants a la plaça. A les diverses entrevistes i tallers s'ha detectat aquest conflicte i actualment els pares i mares ja miren de solucionar-lo fent usar pilotes de plàstic en comptes de cuir o no permetent que es jugui a futbol. És un pacte no escrit tot i que no sempre es respecta. Jocs pintats al paviment ALT “Els jocs dels infants no han de crear nous volums, podrien ser dibuixats a terra”. Es recull de manera positiva majoritàriament la idea de pintar jocs al paviment i la tanca de l'escola. Plaça com a pati puntual ALT Des de l'escola es comenta que el pati se'ns queda petit i es pensa en la possible ampliació d'aquest amb l'espai de la plaça de forma puntual. La proposta es rep positivament en la sessió oberta sense definir com hauria de ser la gestió d'aquests moments. Pati obert Solució per millorar la convivència a la plaça ALT El joc amb pilota, font de conflicte, es podria fer al pati de l'escola, a més, ampliar l'espai de joc per als infants. Requeriment de treball de gestió del projecte pati obert ALT L'escola fa ús del pati de dilluns a divendres fins les 18:30 amb activitats extraescolars que haurien de prioritzar-se respecte la obertura del pati. A la part de sorra, tenen elements mòbils que no voldrien que es fessin malbé, o que es perdessin. Es pregunten com es podria fer compatible amb el pati obert sense haver de recollir-los cada dia. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 10 Es podria intercanviar la col·locació de la part de sorra i la pista esportiva, per tenir la pista a l'entrada i plantejar una obertura parcial del pati. Mobilitat Els límits conceptuals de la plaça han de ser el més grans possibles ALT Es vol donar prioritat als vianants respecte els cotxes Sense una pilona que impedeixi el pas dels cotxes a Dr. Trueta, no s'aconseguirà una zona pacificada real. Tot i les possibles dificultats de pas i maniobra es veu bé que els pàrquings de passatge Massaguer i Galceran Marquet no accedeixin per la plaça i passatge Massaguer sigui de doble sentit. Caldria evitar. Però que es convertís en una artèria amb excés de circulació. Al tallar el tram de Dr. Trueta es requereix un estudi viari a nivell de barri ALT Es detecta un conflicte de circulació a escala de barri. Les pilones fan que s'hagi de fer molta volta per accedir als pàrquings. Caldria evitar l'excés de volta per entrar i sortir del barri amb un estudi viari general, canviant sentits de circulació i estudi de les pilones. Evitar que els grans camions arribin a Rambla amb Dr. Trueta amb una senyalització a l'encreuament amb Llacuna. Descongestionar de trànsit rodat ALT A les diverses entrevistes i tallers realitzats es remarca la problemàtica que creen els vehicles al seu pas per la plaça o quan es fa càrrega i descàrrega. Fan menys segur l'espai i creen límits reduint l'espai plaça. Càrrega i descàrrega Reforçar i millorar les zones de càrrega i descàrrega fora de la plaça ALT Caldria evitar al màxim que la càrrega i descàrrega es fes davant de les portes dels diferents establiments, com per exemple a Galceran Marquet per fer subministrament de l'escola o a la cantonada amb la plaça per abastir els petits començos o el supermercat. Caldria repensar els xamfrans de la rodona, per exemple tres zones de càrrega i descàrrega i una de contenidors i a carrer Taulat n'hi hauria d'haver també una. Limitar el seu ús a uns horaris concrets, ja que a més d'un problema de circulacions, creen molèsties de soroll quan fan marxa enrere. Vegetació Plantes enfiladisses com a verd vertical a la tanca de l'escola ALT Es creu que és una bona estratègia ja que pot augmentar el verd a la zona i crear un espai més acollidor sense ocupar. Es planteja inclús la possibilitat de fer-ho extensiu a altres parets cegues de l'entorn, com les del nou edifici del gimnàs. Pot ajudar a generar intimitat i també un espai més acollidor al pati de l'escola. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 11 No col·locar jardineres ni altres elements ALT L'estratègia principal hauria de ser de treure elements, per tant, si poden no haver-hi pilones ni obstacles de cap tipus millor. Enjardinar amb plantes als escocells MIG Agrada la idea de que comerciants, veïnat o l'escola puguin participar del manteniment els escocells, però s'alerta que hi ha experiències similars al barri en que es comença amb bona voluntat però s'acaba abandonant i genera mala imatge. Es proposen escocells plantats elevats per a què els gossos no malmetin l'enjardinament. Alhora es comenta que cal no fer el sòl excessivament impermeable. No duplicar la línia d'arbres dels costat de l'escola ALT Es considera que trauria espai a la plaça, especialment en un lloc on es concentra molta gent (entrada de l'escola). Es reforça una visual des de Dr. Trueta que centra l'edifici del gimnàs, mentre el que es vol és entendre que la plaça s'eixampla en aquell punt i no que hi ha un edifici que domina (com passava abans l'església). Plantar noves espècies d'arbrat quan els plataners morin ALT Agrada la sensació de “sostre” i recolliment que generen actualment els arbres. Es veu positiu que si es planten nous arbres no siguin plataners (en especial per les al·lèrgies) però es demana que es vigili en que les noves espècies no generin tampoc al·lèrgies, brutícia (fruits o similar, fulles caient tot l'any...), que sigui ornamentals i amb gran presència. Zona més verda en general ALT A les diverses entrevistes i tallers realitzats s'expressa el desig de que hi hagi més vegetació a la plaça però no hi ha una estratègia clara en com fer-ho. Es parla de vegetació a escala humana, substituir les pilones per jardineres, paviment tou i plantat, plantar flors i plantes als escocells dels arbres. Elements de disseny Col·locar bancs a Dr. Trueta amb Rambla MIG És la zona més solejada tot i que es considera l'espai menys agraït avui en dia (contenidors, càrrega i descàrrega, aparcament....) i caldrà millorar-lo si es vol que sigui atractiu per estar-hi. Varietat tipològica de zones per seure ALT Tot i que hi ha gent que no li agraden els grans bancs de pedra quadrats sense respatller de la part inferior de la plaça entenen que hi ha col·lectius que els és útil. Es demana assegurar la varietat i que hi hagi bancs correguts amb respatller. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 12 Bancs correguts amb respatller no cadiretes ALT Els bancs sense respatller no són còmodes per la gent gran i les cadiretes no permeten la bona relació entre les persones que s'hi asseuen. De manera força consensuada es demanen bancs llargs i amb respatller. Espai d'estar al costat de l'escola per l'assolellament ALT “La gent gran s'ha anat desplaçant a la Rotonda del Casino ja que els toca més el sol i els bancs tenen respatller.” A partir dels esquemes d'assolellament es creu convenient col·locar els bancs en la banda de l'escola, ja que és on toca més el sol. Moure l'estació de Bicing a Dr. Trueta entre Rambla i Llacuna ALT En el taller es mostra un alt consens en aquesta ubicació respecte d'altres. Moure l'estació de Bicing ALT “L'estació del Bicing és molt llarga i crea un límit”. Es creu que hauria d'estar ubicada a la calçada i no a la vorera. A les diverses entrevistes i tallers realitzats s'ha detectat que hi ha un cert conflicte amb l'excés de circulació de bicicletes. Aquest fet es veu agreujat per la gran dimensió de l'estació del Bicing i en com moltes persones creuen la plaça per estacionar-hi la bicicleta. Es creu que canviant l'estació de lloc es reduiria el moviment de bicicletes a la plaça. Reubicar els aparcaments de bicicletes ALT Amb l'avançament de la tanca de l'escola es perdran els aprcaments actuals. No es vol que també s'avancin per tal de no perdre espai de plaça. Seria ideal col·locar-los fora de l'espai plaça, com al tram superior de Galceran Marquet o al carrer d'anar al mercat de biaix. No posar un WC públic a la plaça ALT A la segona jornada veïnal s'ha comentat la possibilitat de fer ús dels lavabos del poliesportiu mentre aquest estigui obert. Tot i la demanda inicial des de l'AMPA de resoldre el problema de la mancança de wc, durant la sessió oberta s'ha considerat que queda resolt amb els lavabos dels bars de la zona. Nova ubicació dels contenidors a Taulat i cantonada inferior de Rambla amb Dr. Trueta ALT Es creu que el millor per la plaça seria situar els contenidors a fora, per aconseguir que sigui diàfana. No es veu situar-lo a la part superior del carrer Galceran Marquet perquè es massa estret, pot generar mals usos (orins) i és massa proper on juguen els infants. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 13 No col·locar més terrasses de les ja existents i agrupar-les al màxim ALT Es demana estudiar, en el cas que el restaurant de la plaça demanés tenir terrassa, veure la possibilitat de situar-la a Galceran Marquet o Dr. Trueta junt amb les altres. Fonts decoratives i per beure ALT “Un dia a l'inici d'estiu que feia sol (...) la meva mare ens va portar globus d'aigua.(...). El joc no era de tirar globus d'aigua si no que omplíem els globus i ens mullàvem. Aquell dia m'ho vaig passar molt bé”. A les diverses entrevistes i tallers s'ha detectat el desig de que hi hagi una font que funcioni, per beure o una altra d'ús decoratiu. Millora de la il·luminació ALT Es considera que la il·luminació actual no és acollidora i es proposa llum blanca i a l'escala de la plaça. Equipament polivalent Espai polivalent d'ús veïnal amb prioritat escolar MIG Des de les entitats es parteix d'aquests premissa i es debat per aconseguir la viabilitat de la compatibilitat d'usos. Des de l'escola i l'AMPA es reclama la prioritat d'ús del poliesportiu ja que es tracta de l'ampliació de l'escola, però no s'acaba de veure la polivalència ni l'ús veïnal. Posicions enfrontades sobre si l'espai és únicament un espai escolar, que es pot deixar a entitats quan no se'n fa ús, o compleix la doble funció també com a espai obert a les entitats. Prioritat de l'AMPA respecte altres entitats del barri BAIX Des de l'escola es creu que l'AMPA no és una entitat més i que cal que les activitats que programin, ja que estan lligades a la comunitat educativa, haurien de tenir prioritat respecte d'altres que es proposin des del barri. Les entitats creuen que hauria d'haver un límit horari per a que des de l'escola i l'AMPA es programessin coses però a partir de certa hora, la programació i la possibilitat d'ús hauria de venir també per part de les entitats. Una part dels participants creuen que fora de l'horari escolar l'AMPA és una entitat més del barri i ha de gestionar les activitats igual que les altres entitats. Activitats poliesportives i de sala d'actes MIG La pista de bàsquet està projectada per a ús escolar i per tant, per fer un ús lúdic, principalment d'infants. Es mostra molta preocupació per l'ús extensiu de la pista i el manteniment d'aquesta. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 14 Altres usos com assemblees, trobades veïnals o sopars de barri en l'espai polivalent poden malmetre el paviment. Es comenta que hi ha molt espais al barri infrautilitzats com són la biblioteca o el Casal de barri i que aquestes activitats podrien realitzar-se allà. Es detecten mancances de l'espai per acollir la doble funció, degut a la logística de muntatge de l'escenari i a recollir o preparar l'espai per als diferents usos i entitats. El material requerit és propi de cada entitat ALT El material de poliesportiu de l'escola és només d'ús escolar Les entitats haurien de portar el seu propi material però cal solucionar la problemàtica de l'emmagatzematge Gestió municipal ALTA Es veu útil la figura de coordinació que es proposa pels primers anys des del Districte. Gestió de l'espai: manteniment de l'edifici, o seguretat de les persones. Programació de les activitats: comissió de gestió, on l'Ajuntament formés part, que s'encarregués de la polivalència d'usos i la programació de les activitats. Responsabilitats de les entitats MIG La neteja de l'espai va a càrrec de l'entitat que en fa ús. Les entitats s'haurien de responsabilitzar del bon ús de l'espai i la resolució dels possibles conflictes durant el transcurs de l'activitat que realitzen. Altres grups creuen que d'aquests temes hauria de fer-se càrrec l'Ajuntament. Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 15 Límit plaça Possible límit Àrees d’activitat Aparcament Càrrega i descàrrega Pilona Circulació Arbre Verd vertical Escocell verd Banc Contenidors Aparcament de bicis Terrassa QÜESTIONS A RESOLDRE Pati obert Es demana més informació respecte el projecte de Patis Oberts: normativa, monitoratge i resolució de conflictes, recursos que s'aporten, etc. No es veu clar qui és qui ha de prendre la decisó de si l'escola d'adereix al projecte de Patis Oberts. Mobilitat Viabilitat que els pàrquing de Passatge Massaguer i Galceran Marquet no accedeixin per la plaça i per tant, Passatge Massaguer sigui de doble sentit. Gestió de les zones de càrrega i descàrrega: evitar que es faci dintre de la plaça, reforçar amb més zones els xamfrans de la rodona i Taulat i limitar els horaris. Es demana estudi de viari general per adequar la mobilitat a la restricció viaria de la plaça. Elements de disseny Manca informació sobre la recollida pneumàtica de residus. Es vol saber si inclourà tot tipus de brossa o només orgànica i de rebuig. Equipament polivalent Els participants al taller comenten que senten la necessitat de seguir debatent sobre la gestió de l'espai polivalent amb més temps i més informació sobre els límits i les possibilitats reals de fer compatibles els dos usos (horaris, magatzems, adequació de l'espai, etc.). Procés participatiu per a la reforma de la plaça de Sant Bernat Calbó 17