------------------------------------------------------ Dinamització i difusió del Reglament de Participació Ciutadana Informe de seguiment Democràcia Activa i Descentralització de l'Ajuntament de Barcelona – gener 2019 Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Índex Metodologia de treball..................................................................................................................3 Procediment emprat................................................................................................................3 Documentació post reunió......................................................................................................4 Seguiment de les reunions...........................................................................................................5 Setembre..................................................................................................................................5 Octubre.....................................................................................................................................5 Novembre...............................................................................................................................10 Desembre...............................................................................................................................13 Gener......................................................................................................................................14 Conclusions.................................................................................................................................20 Annex...........................................................................................................................................22 itxa de control Dades del document Títol Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament Projecte / Entitat Colectic Organisme de contractació Districte de Ciutat Vella Tipus de document Informe de seguiment Autoria Bru Aguiló i Núria Alonso Versió Data Descripció dels canvis V. 1.0 5 de novembre Document inicial V. 2.0 29 de novembre Ampliació de mostra d’entitats V. 3.0 21 de gener Tancament i valoracions finals -----------------------------------------pàgina 2------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Metodologia de treball Procediment emprat El treball s’inicia a partir d’una base de dades proporcionada per Democràcia Activa on hi trobem les entitats de Ciutat Vella. Amb aquesta base de dades fem un primer cribratge, seleccionant aquelles entitats clau a partir de dos criteris no excloents. El primer, arrelament i treball de l’entitat al territori; el segon, capacitat d’incidència i d’estratègia de l’entitat, possibilitat de treball en xarxa amb altres entitats. Establim un primer contacte amb les entitats seleccionades (92) a partir d’un mail genèric. Passats uns dies, si no s’obté resposta, s’envia un mail personalitzat a cada entitat. Passats els dies, si no s’obté resposta, es truca a cada entitat per tal de concertar una data per celebrar la reunió. Aquest és el procés més feixuc del projecte. En una segona fase hem ampliat la mostra a les 61 entitats mapejades com a mapa d’actors en el procés de participació de Via Laietana. Cal dir que la base de dades inicial presenta moltes dades desfasades (telèfons inexistents, mails erronis, etcètera) que s’han anat corregint de manera progressiva a mesura que s’anaven detectant. Per tant, un dels fets a destacar és el retorn d’una base de dades notablement actualitzada en relació a la inicial amb la que treballàvem fruit del treball de prospecció. Per a concertar les reunions sempre es plantegen les opcions des d’una flexibilitat i disponibilitat total per part de Colectic. Les reunions solen durar entre 45 i 90 minuts. El material que duem són les infografies sobre iniciatives, consultes i processos; el Reglament de Participació; un resum del Reglament de Participació; la documentació burocràtica necessària a aportar per a iniciar una Iniciativa Ciutadana. Després de cada reunió s’envia un correu electrònic a mode de cloenda, on es faciliten recursos i es resolen dubtes, i es fa una petita relatoria o informe intern. Altres accions realitzades que surten d’aquesta lògica van ser: penjar una peça a la web de Colectic sobre la possibilitat de realitzar les reunions comentades; difusió d’aquesta peça a partir de la newsletter de Tot Raval; newsletter monotemàtica sobre el projecte dut a terme (reunions amb entitats per explicar Nou Reglament de Participació Ciutadana) enviada pel Pati Llimona posant en còpia a totes les entitats amb qui treballen. -----------------------------------------pàgina 3------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Documentació post reunió Després de cada reunió s’envia un correu electrònic a la persona/entitat en qüestió amb contingut relacionat amb el Nou Reglament de Participació ciutadana. Per una banda, enllaços als espais web de Democràcia Activa on s’explica les quatre grans temàtiques del reglament: òrgans, de participació, processos participatius, iniciatives ciutadanes i consultes ciutadanes. Alhora, es proporciona també un enllaç a la plataforma de participació decidim.barcelona. En el cas de necessitats específiques, resolució de dubtes sorgits durant la reunió, etcètera, s’inclouen també en aquest mail. >>> Després de la reunió d'avui, traslladem alguns recursos que us poden ser d'utilitat: Participació Ciutadana, com participar > http://ajuntament.barcelona.cat/participaciociutadana/ca/com-participar Participació Ciutadana, òrgans de participació > http://ajuntament.barcelona.cat/participaciociutadana/ca/com-collaborar-un- organ-de-participacio Participació Ciutadana, processos de participació > http://ajuntament.barcelona.cat/participaciociutadana/ca/com-es-pot-promoure-i- participar-en-un-proces-participatiu Participació Ciutadana, Iniciatives Ciutadanes > http://ajuntament.barcelona.cat/participaciociutadana/ca/com-promoure- iniciatives-ciutadanes Participació Ciutadana, Consultes Ciutadanes > http://ajuntament.barcelona.cat/participaciociutadana/ca/com-promoure-i-votar- en-consultes-ciutadanes Plataforma de participació decidim.barcelona > https://www.decidim.barcelona -----------------------------------------pàgina 4------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Seguiment de les reunions Data de la reunió Amb qui ens hem reunit, Entitat (Persones i càrrecs, si s’escau) • Punts destacats • Dubtes que han sorgit, si s’escau Setembre 26/09/2018 Reunió amb Tot Raval (Anna Mateo i Òscar Esteban | Tècnica de Participació Comunitària i Director) • Coneixen reglament. • Breu pluja d’idees sobre tipologia d’entitats a les que oferir la formació i sobre entitats concretes. Entitats que s’han anomenat: ◦ Acció Raval, ◦ Acció Reina Amalia, ◦ Asociación de Vecinos Illa RPR (Robadors-Picalquers-Roig), ◦ Associacions de comerciant, com Fem Raval o Eix Comercial, ◦ Entitats socials, referent Sandra Calixto. • Enviaran mail tipus perquè el moguin entre els seus contactes: resum del material, què oferim, què aprendran les persones/entitats assistents a les reunions/formacions. Octubre 09/10/2018 Reunió amb Associació de Veïns del Raval (Antonio i Mercè | President temporal i Secretària de l’Associació) • Coneixien el Reglament. • Moltes crítiques amb la gestió per part de l’Ajuntament de la participació, en tant que aquesta és invisibilitzada i no vinculant. • Crítiques al nou reglament perquè «engloba massa coses». -----------------------------------------pàgina 5------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< • Referència a l’article 112 per arbitrari. Article 112 Facilitació de la declaració d’utilitat pública L’Ajuntament pot proposar a l’administració o administracions competents que determinades entitats siguin declarades d’utilitat pública o d’interès social. • Dubtes que han sorgit: ◦ Quan no es pot promoure una iniciativa? ◦ Quines diferències hi ha amb l’anterior reglament? 15/10/2018 Reunió amb CCAR (Antonio García | Tècnic de voluntariat i incidència política i social) • No coneixien el Reglament tot i que participen del Consell Municipal d’Immigració de Barcelona com a membres i al Consell Municipal LGTBI com a oients. • En la reunió desperta especial interès els efectes vinculats, i per tant major possibilitat d’incidència, de les possibilitats que ofereixen les Iniciatives Ciutadanes així com les Consultes Ciutadanes. • Ens comenta que ara per ara no tenen previst tirar endavant cap iniciativa, però que en un futur potser sí. 15/10/2018 Reunió amb Lloc de la Dona (Nieves de León Reyes | Directora) • No coneixien el Reglament. • En la reunió desperta especial interès els efectes vinculats, i per tant major possibilitat d’incidència, de les possibilitats que ofereixen les Iniciatives Ciutadanes així com les Consultes Ciutadanes. • Ens comenta que ara per ara no tenen previst tirar endavant cap iniciativa, però que en un futur potser sí. • Participen en el Consell de Barri (on més hi participen i el que troben més útil), en el Consell de Districte, en el Consell de Dones i en la Taula de dones del Raval. -----------------------------------------pàgina 6------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< • Interès en possibilitat de tirar endavant iniciatives en copartenariat amb altres entitats, associacions o espais a partir d’interessos i objectius similars. 17/10/2018 Reunió amb LaFede (Néstor Calbet i Dani Gómez | Tècncis d’Incidència i Serveis) • No coneixien el Reglament. • En la reunió desperta especial interès els efectes vinculats, i per tant major possibilitat d’incidència, de les possibilitats que ofereixen les Iniciatives Ciutadanes així com les Consultes Ciutadanes. • Participen en el Consell de Cooperació (on més hi participen i el que troben més útil), en el Consell de Districte, en el Consell de Dones i en la Taula de dones del Raval. • Molt interès en el nou reglament, amb les possibilitats que ofereixen les iniciatives i les consultes. • Interès en possibilitat de tirar endavant iniciatives en partenariat amb altres entitats, associacions o espais a partir d’interessos i objectius similars. • Imperatiu possibilitar participació digital vinculant. • Interès d’oferir càpsules formatives sobre el Reglament de Participació a les entitats federades. • Dubtes que han sorgit: ◦ Quan de temps passa entre que entrego signatures per a convocar consulta i es convoca consulta? 17/10/2018 Reunió amb Asociación Ucraninana “Djerelo” (Olga Dzyuban | Presidenta) • No coneixia el reglament. • Planteja molt més necessitats a transmetre a AjB que qüestions relacionades amb la participació o incidència. • Moltes problemàtiques detectades: ◦ En relació al col·lectiu: problemes en relació als permisos de residencia, al fet d’haver de treballar sense papers i per tant en negre, en el fet derivat de no poder cotitzar, situació dramàtica de cerca de feina i habitatge. En definitiva, Llei d’Estrangeria. Problemàtiques concretes també en relació a col·lectiu de dones migrants d’Ucraïna que són explotades sexualment. Problemàtiques -----------------------------------------pàgina 7------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< també en tant que gran xifra de persones refugiades provinents d’Ucraïna a Barcelona i Catalunya. Necessitat d’acompanyament i activitat d’intercanvi d’idiomes. Necessitat d’assessoria legal. ◦ En relació a la seva associació: no tenen fons de finançament, ni espai físic per a poder reunir-se ni on tenir local o despatx per a la seva associació. Necessitat d’assessoria legal. • Coneixen el Consell d’Immigració de Barcelona amb qui es posaran en contacte. • Tenen contacte amb Oriol Amorós (Secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania). • Fan un munt d’activitats: el festival anual UcraniaFest, activitats relacionades amb literatura, música, moda, sovint plantejades com a intercanvi cultural i d’altres vegades plantejat com a espai de trobada entre comunitat de persones ucraïneses. • Dubtes que han sorgit: ◦ Seria interessant que es posessin en contacte amb Gerdard Verdés, i que ell les acompanyés o derivés son fos necessari en tant que associació amb gran dinamisme alhora que necessitats. • En fer aquesta tasca de detecció, traslladem el cas a Gerard Verdés. 17/10/2018 Reunió amb Tàndem Social (Sergi Rufat | Director) • No coneixia el reglament però n’havia sentit a parlar. • Són una consultoria estratègica per a entitats del tercer sector. • Per la seva tipologia, no empraran el Reglament de Participació però els interessa conèixer-lo de cara als seus “clients”. • Molt interessats en Òrgans i Processos de Participació. 25/10/2018 Reunió amb AMPA Institut Milà i Fontanals (Helena, Loli, Sònia, i tres persones més | Membres de l’AMPA) • No coneixien el reglament. • No participen amb assiduïtat en òrgans de participació sectorials ni territorials. En algunes ocasions han assistit al Consell d’Educació de Districte, però els temps quotidians fan impossible participació sostinguda. • Dubtes que han sorgit: -----------------------------------------pàgina 8------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< • Què passa amb les iniciatives majors a Districte però menors a Ciutat? • Com s’inicia una Iniciativa Ciutadana? 25/10/2018 Reunió amb Arrels Fundació (Beatriz Fernández i Ramon Noró | Cap del departament de gestió interna i Responsable d’incidència política i social) • No coneixien el reglament. • En la reunió desperta especial interès els efectes vinculats, i per tant major possibilitat d’incidència, de les possibilitats que ofereixen les Iniciatives Ciutadanes així com les Consultes Ciutadanes. • Molt interessats en l’aplicació del reglament, en la possibilitat d’incidència política i marcar agenda. • Molt interessats en iniciatives ciutadanes i consultes. • Reticències amb espais de participació tals com Consells ja siguin de barri, de districte, o sectorials. • Dubtes que han sorgit: ◦ Sorgeixen un seguit de dubtes de caire legal. Es recullen i es resolen en consonància amb Democràcia Activa (Orland Blasco) i Serveis Jurídics. Una vegada resolts els dubtes, es traslladen les respostes a Arrels Fundació ◦ Dubtes a apartat Annex. 25/10/2018 Reunió amb Punt de Referència (Rita Grané | Directora) • No coneixien el reglament. • Coneixen però no participen en òrgans de participació sectorials ni territorials. • Considera que les possibilitats que ofereix el Nou Reglament de Participació queden lluny de l’interès dels perfils d’usuaris de la seva organització, però sí que pot resultar interessant impulsar iniciatives com a organització. • Valoració positiva de la possibilitat d’incidència que ofereix el reglament. Ara bé, no veuen a dia d’avui assumible poder gestionar cap iniciativa per falta de múscul i d’energia en el personal intern. • Valoració positiva de la possibilitat de fer xarxa amb altres entitats del seu univers a l’hora de promoure una iniciativa ciutadana. -----------------------------------------pàgina 9------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< • Molt interessades en la plataforma decidim.barcelona, com a entitat i de cara als seus usuaris. 25/10/2018 Reunió amb Catalunya Voluntària (Lluc Martí i Ana Maria Gongadze | Coordinadores) • No coneixien el reglament. • Participen en varis òrgans i espais de participació: al Consell de Joventut, a la campanya “Barcelona al món”; a la xarxa de Punts d’Informació Juvenil; a la xarxa Anti-rumors; a la Coordinadora d’Entitats del Poble Sec. • Estan molt interessades en el nou reglament de participació, sobretot en la vessant d’Iniciatives Ciutadanes i la possibilitat d’aprovar o modificar normatives municipals. • Molt interessades en possibilitats que ofereix decidim.barcelona Novembre 05/11/2018 Reunió amb Novact (Dani Duocastellà | Tècnic de Participació) • Coneixien el Reglament, però no l’havien llegit amb atenció. • Tenen una xarxa de treball assentada, amb possibilitat d’incidència dins d’actors/universos clau com per exemple LaFede. • Interessades en Iniciatives Ciutadanes. Subratllen la necessitat de treballar en xarxa i de manera coordinada i estratègica amb d’altres actors amb qui poden compartir interessos i objectius. Com identificar aquests actors i entitats clau amb qui treballar en partenariat per promoure una iniciativa ciutadana? Pregunten si nosaltres els podríem facilitar aquest aterratge. • Subratllen la problemàtica amb els tempos: no veuen estratègic fer aquest tipus de reunions, d’explicació de possibilitats del Nou Reglament de Participació, a 6 mesos de les eleccions municipals. • Consideren clau la implementació d’iniciatives a través del decidim.barcelona. • Traslladaran el contingut de la reunió a l’equip, i consideraran en un futur incloure les iniciatives ciutadanes com a accions en els projectes que desenvolupen. 06/11/2018 -----------------------------------------pàgina 10------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Reunió amb el Consell d’Associacions de Barcelona (Miquel Àngel Aragón | Director) • Coneixien prèviament el Reglament de Participació Ciutadana, en tant que com a Consell d’Associacions de Barcelona van formar part del grup impulsor d’aquest. • Es posa sobre la taula la necessitat d’un replantejament integral de les accions dutes a terme per l’Ajuntament de Barcelona per tal de donar a conèixer el Nou Reglament de Participació alhora que empoderar a les entitats i associacions i animar-les a treure-li profit. • Cal centrar l’atenció en: ◦ La possibilitat que ofereix el Nou Reglament de Participació a les entitats de fer incidència política. ◦ La possibilitat que ofreiex el Nou Reglament de Participació per empoderar a les bases del teixit associatiu. • És necessària una guia pedagògica i clara del Reglament de Participació i de les seves potencialitats. • Cal partir d’una perspectiva estratègica tenint en compte les federacions d’entitats existents i i el seu potencial com a catalitzadores. • Cal fer entendre la distància existent entre participació i incidència política: no és el mateix. • Calen formacions sobre com emprar el Nou Reglament de Participació per fer incidència política, i per tant replantejar o subratllar el que es comenta en el punt anterior. Per exemple; com les noves eines que promou el reglament poden ser utilitzades per associacions territorials per fer incidència local? En àmbit de barri o de districte. • Es parla sobre la idoneïtat de càpsules formatives a federacions sobre el Nou Reglament de Participació. • En síntesi, es considera que el Nou Reglament de Participació és una eina molt valuosa que pot permetre a associacions i entitats fer incidència política, així com d’altres eines d’incidència conegudes i emprades; es considera que es requereixen accions formatives tant a entitats d’abast i incidència territorial (barri, districte) com a federacions per tal d’analitzar la distància entre incidència política i participació i veure com el nou emprar el nou Reglament a partir d’objectius i necessitats concretes. • Es proposen dues tipologies d’accions formatives: ◦ Formació a les entitats sobre incidència política i com fer ús del nou reglament coproduides en aliança entre Colectic i Torre Jussana – CAB. Es podrien incloure al catàleg formatiu de Torre Jussana. ◦ Laboratori d'incidència política. Es podria organitzar conjuntament des del CAB i estaria adreçada a les federacions estratègiques. -----------------------------------------pàgina 11------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< 6/11/2018 Reunió amb Servei Civil Internacional (Josep M. Ballarín Cuadra, Sepi | Àrea de Gestió) • No coneixen el Nou reglament de Participació tot i haver col·laborat en la recollida de signatures de les iniciatives per la remunicipalització de l’aigua i el canvi de nom de la plaça Antoni López. • Veuen potencialitat en utilitzar eines del reglament com a manera de fer campanya de cara la ciutadania, tenen reticències en els efectes reals que pot tenir. • També com a mecanisme per posar debats polítics del seu interès en el ple municipal. • Pensen que pot ser molt útil per ells a partir del moment en que es permeti la recollida de signatures digital. 12/11/2018 Reunió amb SOS Racisme (Alba Cuevas, Edoardo Bazzaco i Mònica López | Membres de la Junta Directiva) • Coneixen bé el reglament, han estat part la comissió de valoració i han participat en les primeres Iniciatives, tot i que no les han impulsat. • La reunió ha servit per valorar de quina manera el podrien fer servir per a l’acció municipal. • Veuen una limitació en el grau d’efectivitat del reglament, no vinculant. • Valoren utilitzar les iniciatives ciutadanes per introduir un punt en l’odre del dia del consell Municipal, convocar una audiència pública o iniciar la modificació d’una normativa. • En el cas d’una audiència pública, veuen molt interessant que la entitat implicada sigui la que presenti el tema, així com també buscar a expertes per reforçar les seves idees. • Ha sortit el dubte si en les iniciatives ciutadanes les persones amb padró sense domicili fix també tenen dret a vot. 29/11/2018 Reunió amb Xarxa de Migració, Gènere i Desenvolupament (Sara Cuentas) • Associació molt crítica amb el Reglament de participació ciutadana. -----------------------------------------pàgina 12------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< • Segons la seva visió, el reglament planteja una participació tutoritzada, dintre dels límits de l’Ajuntament. No empodera la ciutadania sinó que permet certes intervencions dintre del marc establert. • Critica al plantejament colonial, androcèntric i eurocèntric del que s’entén com a participació en aquest reglament. Seria interessant fer una reunió amb la Xarxa MGD per veure com integrar aquestes postures en la participació municipal. 30/11/2018 Reunió amb Genera (Anna Saliente) • Estaven al cas del reglament però no el coneixien amb detall • Estan acostumats a fer incidència política treballant als grups municipals directament. Ho valoren com estratègia més efectiva que fer servir els mecanismes de participació establerts en el reglament • Donat els temes amb els que treballen prefereixen no vincular-la a la recollida de suports, atès que el debat entorn el treball sexual pot ser portat a postures abolicionistes que podrien xocar amb la defensa dels drets de les treballadores sexuals. • Valoren com bona estratègia plantejar com a punt d’una ordre del dia qüestions relatives a la trata amb finalitats d’explotació sexual, ja que és una temàtica que genera més consens ciutadà. Consideren interessant portar aquest punt a partir d’una iniciativa ciutadana i no de la mà de cap partit polític. Desembre 14/12/2018 Reunió amb Fundació Setba (Cristina Sampere, presidenta) • Grans diferències amb el plantejament polític en el que es basa el reglament de participació ciutadana. • Posen en qüestió que certes decisions i plantejaments recaiguin en la ciutadania i no en els experts i/o polítics. • Creuen més en el sistema representatiu que en un sistema que incorpori mecanismes de democràcia directa. -----------------------------------------pàgina 13------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< 17/12/2018 Reunió amb Drac Màgic (Anna Solà i Marta Selva) • Valoren positivament les eines descrites en el reglament, sobretot per superar les relacions directes amb representants polítics. • No acaben de veure com fer-les servir dintre de les activitats de Drac Màgic • Si que ho valoren en col·laboració amb altres entitats. 17/12/2018 Reunió amb Espai Mescladís (Martín Habiague) • Valora positivament l’esforç per incorporar altres perfils en la participació municipal, sobretot gràcies a la potenciació de la participació digital. • Valora positivament d'incorporació de mecanismes de democràcia directa tot i veient-ne limitacions en el cas d'entitats més petites. Importància del treball en xarxa. 21/12/2018 Reunió amb Fundació Surt (Mònica Barnola, Àrea d’Empoderament Comunitàri) • Coneixen els espais de participació de l’Ajuntament • Els interessa si podem fer formació o tallers a ciutadania per explicar els mecanismes de participació • Veuen interès en mecanismes com incorporar un punt a l’ordre del dia al Consell Municipal per generar debat tant entre els grups municipals com a la ciutadania. • Molt d’interès de col·laborar amb la iniciativa És una qüestió de gènere. • Els sorprèn que no estiguessin regulades les iniciatives ciutadanes o les consultes prèviament al reglament. -----------------------------------------pàgina 14------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Gener 8/01/2019 Reunió amb Palau Alòs (Carol Pujadas | Directora) • Molt interessats en el canvi de model de participació, obrir-ho a la ciutadania no tant vinculada al teixit associatiu tradicional • Reflexions sobre quina és la millor manera de difondre aquests mecanismes de participació. Pensen en altres vies de difusió tipus campanyes al metro, etc. • Ofereixen col·laboració en la difusió de del reglament, tant a joves com a entitats que treballin amb joves al seu entorn 9/01/2019 Reunió amb Avismon (Daniel Salvador. Director i Ester Pascual, treballadora social) • Mostren molt d’interès sobre com fer servir el reglament per reforçar les seves activitats d’assistència a la gent gran. • Valoren positivament el suport tècnic de l’Àrea per a l’impuls d’iniciatives, de manera autònoma no es veuen amb capacitat de tirar endavant una petició així. -----------------------------------------pàgina 15------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament >>>>>>>> Entitat Data reunió Coneixen Òrgans participació Aplicació reglament? Destacats i Observacions reglament 1 TotRaval 26/09/2018 Sí - - Reunió estratègica per cercar suport en execució del projecte, difusió i contacte amb altres entitats 2 Associació de Veïns del Raval 09/10/2018 Sí - Reticències - 3 CCAR 15/10/2018 No Participen al Consell Actualment no, en el Interès aspectes vinculants. Municipal d’Immigració futur potser Interès participació digital. de Barcelona i al Consell Municipal LGTBI 4 Lloc de la Dona 15/10/2018 No Consell de Barri, Consell Actualment no, en el Interès aspectes vinculants. de Districte, Consell de futur potser Interès en iniciatives en Dones i Taula de dones copartenariat. del Raval Interès participació digital. 5 LaFede 17/10/2018 No Entre d’altres, Consell de Sí Federació d’entitats, gran capacitat Cooperació (on més hi d’iniciar sinergies amb gran nombre participen i consideren d’entitats. més útil) Interès aspectes vinculants. Interès en incidència estratègica. Interès participació digital. 6 Asociación Ucraniana 17/10/2018 No Coneixen Consell No Detecció d’associació amb moltes «Djerelo» d’Immigració de necessitats, traspàs fet a Barcelona tot i que no hi Democràcia Activa participen 7 Tàndem Social 17/10/2018 No - No - 8 AMPA Institut Milà i Fontanals 25/10/2018 No Coneixen Consell de Actualment no, en el Interès en iniciatives en barri i Consell futur potser copartenariat, no soles. d’Educació de districte 9 Arrels Fundació 25/10/2018 No Reticències amb espais Sí Gran capacitat de planificació de participació com ara estratègica i voluntat d’incidència pàgina 16 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament >>>>>>>> Entitat Data reunió Coneixen Òrgans participació Aplicació reglament? Destacats i Observacions reglament Consells Interès aspectes vinculants. Interès participació digital. 10 Punt de Referència 25/10/2018 No Coneixen òrgans de Actualment no, en el Interès aspectes vinculants. participació sectorials i futur potser. Interès en iniciatives en territorials, però no en copartenariat. participen Interès participació digital (tant com a entitats com per les seves usuàries). 11 Catalunya Voluntària 25/10/2018 No Consell de Joventut, Sí Molt interès aspectes vinculants campanya «Barcelona al (Iniciatives Ciutadanes i aprovació o món», xarxa de Punts modificarcióde normatives d’Informació Juvenil, municipals).Interès participació Xarxa Anti-rumors; digital. Coordinadora d’Entitats del Poble Sec. 12 Novact 05/11/2018 Sí l’existència, no el - Sí Gran capacitat d’iniciar sinergies contingut amb gran nombre d’entitats. Interès aspectes vinculants. Interès en incidència estratègica. Subratllen necessitat de participació digital vincuant i efectiva. 13 Consell d’Associacions de 06/11/2018 Sí - Sí (Re)Plantejament de les accions Barcelona realitzades i previstes per tal d’implementar l’ús del nou reglament 14 Servei Civil Internacional 06/11/2018 No - Sí Potencialitat del nou reglament com a campanya i per incidència. Subratllen necessitat de participació digital vinculant i pàgina 17 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament >>>>>>>> Entitat Data reunió Coneixen Òrgans participació Aplicació reglament? Destacats i Observacions reglament efectiva. 15 SOS Racisme 12/11/2018 Si Coneixen, fan seguiment Si Voluntat d’incorporar iniciatives com mecanisme d’acció comunicativa, incorporar punts a l’ordre del dia com a mecanisme de generar debat. 16 Genera 30/11/2018 No Coneixen, no participen Si Consideren fer servir el reglament per introduir punts a l’ordre del dia en temes que no generin massa debat o controvèrsia 17 Xarxa MGD 29/11/2018 No Coneixen, no participen No Molt crítiques amb el plantejament de participació tutoritzada en el que es basa el reglament. 18 Fundació Setba 14/12/2018 No Coneixen i segueixen No Són molt crítiques amb la l’activitat d’alguns participació municipal. Creuen més Consells en el sistema representatiu que en un sistema que incorpori mecanismes de democràcia directa. 19 Drac Màgic 17/12/2018 No Coneixen i segueixen Pot ser però no tan Troben interessant possibles l’activitat d’alguns com a Drac sinó en utilitzacions del reglament però Consells aliança amb altres més a nivell personal / veïnal entitats 20 Espai Mescladís 17/12/2018 No No En col·laboració amb Valoren positivament la altres entitats incorporació de mecanismes de participació més directa. També la possibilitat de participació digital per ampliar l’espectre de participació. pàgina 18 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament >>>>>>>> Entitat Data reunió Coneixen Òrgans participació Aplicació reglament? Destacats i Observacions reglament 21 Fundació Surt 21/12/2018 No Si Possible Els ha sorprès que fins ara no estiguessin regulades les iniciatives o les consultes 22 Centre Euro-arab Anul·lada 23 Palau Alòs 8/01/2019 No Si Si Difondre entre els joves i altres entitats de joves 24 Avismon 9/01/2019 No Si Si Interès per reforçar les seves activitats 25 CREART Anul·lada 26 Sindicat d’Estudiants Anul·lada pàgina 19 ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Conclusions Per iniciar les reunions, es pregunta si coneixien el Reglament de Participació i si participen d'algun òrgan de participació. Val a dir que hi ha certa reticència general dels espais de participació no vinculants (processos i òrgans), i l’interès general es desperta en explicar iniciatives i consultes ciutadanes com a mecanismes, en part, d’acció vinculant. Destacar també l’interès que desperta la plataforma de participació ciutadana decidim.barcelona, en tant que obra un nous ritmes i dinàmiques de participació (destacant la possibilitat, encara no efectiva, de recollir signatures per a iniciatives de manera vinculant a través de la plataforma). Una de les formes clau per aterrar el nou Reglament de Participació a la quotidianitat d’entitats ha estat vincular necessitats i objectius de l’interlocutor (entitat amb qui es fa la reunió) amb eines que preveu el nou Reglament de Participació. Altre fet destacat és la possibilitat d’establir aliances estratègiques entre entitats/associacions/organitzacions per tal de tirar endavant Iniciatives Ciutadanes. Per tant, en síntesi, majoritàriament i partint de les entitats, associacions i organitzacions amb qui ens hem reunit s’ha detectat que: • No es coneix el Nou Reglament de Participació Ciutadana; • Hi ha reticències amb dinàmiques de participació consultiva (Òrgans i Processos); • Desperta interès els trams o accions de participació vinculant (iniciatives i consultes); • Hi ha entitats amb capacitat d’incidència i de planificació estratègica interessades en l’ús i aplicació del Nou Reglament de Participació; • Hi ha interès i necessitat d’ús vinculant de plataforma digital de participació decidim.barcelona Les entitats més consolidades són les que veuen la possibilitat d’incorporar aquestes eines en la seva acció, com a manera de reforçar campanyes o provocar un debat polític i públic entorn. Amb aquestes el treball a fer és potenciar el Reglament com una eina d’incidència política. El repte el tenim en les entitats més petites, amb una acció més localitzada al territori, que acostumen a destinar tot els seus recursos a la seva finalitat. Amb aquestes entitats és difícil fins i tot plantejar la reunió on fer la explicació dels canvis que proposa el Reglament. Proposes replantejar les reunions amb aquestes entitats, agrupant-les i proposant-li’s realitzar tallers d’estratègia i incidència política al territori, agrupant entitats per sectors o agrupacions territorials. Reforç de l’acció política de l’entitat més enllà del reglament. -----------------------------------------pàgina 20------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< La difusió del reglament s’ha d’adaptar més al públic amb el que es vol treballar. Es proposen tallers enfocats a fomentar la participació ciutadana de manera més sectorial i focalitzat amb els col·lectius que es considerin prioritaris. Treballar-ho de manera coordinada amb entitats i institucions referents de cada sector. També cal tenir en compte el calendari propi del mon associatiu en el moment de voler plantejar accions de treball amb elles. De cara a la difusió i dinamització del Reglament de Participació ciutadana per a tota la ciutat, recomanem: • Transformar les reunions amb les entitats i associacions més petites en formacions sobre incidència política i participació, adreçades a sectors concrets. • Elaborar aquestes formacions en un format més actiu i participatiu, tipus taller. • Elaborar-les en col·laboració amb entitats, institucions i agents de referència de cada un dels sectors. • Mantenir les reunions d’explicació del Reglament a entitats grans, que actuïn com actors estratègics o tinguin capacitat d’impulsar una campanya política per si soles. -----------------------------------------pàgina 21------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Annex Dubtes que han sorgit a la reunió amb Arrels Fundació >>> • Pregunta Resposta a priori Resposta Democràcia Activa Resposta enviada a Arrels Articles. >>> • Per tal de poder tirar endavant una Iniciativa ciutadana (IC) amb una associació o organització com a grup promotor cal que aquesta “tingui la seva activitat a Barcelona”. Què s’entén per “tenir la seva activitat a Barcelona”? A priori, sembla que el reglament NO estableix què s’entén per “tenir la seva activitat a Barcelona”. Per tant, parlem de qualsevol associació o organització que tingui la seva seu social a Barcelona i/o que tingui activitat a Barcelona. Que les entitats tinguin activitat a Barcelona es refereix que tinguin la seu a la ciutat i que part de l’activitat es faci a la ciutat. El reglament no estableix què s’entén per “tenir la seva activitat a Barcelona”. S'entendrà doncs que les entitats tinguin activitat a Barcelona es refereix: que tinguin la seu a la ciutat i que part de l’activitat es faci a la ciutat. Article 11.2 Comissió Promotora de la Iniciativa Ciutadana 2. També poden ser promotores de la iniciativa ciutadana qualsevol entitat ciutadana, les associacions no lucratives, les organitzacions empresarials, els sindicats i els col·legis professionals que tinguin el seu àmbit d’actuació a Barcelona, previ acord del seu òrgan de direcció, sempre que no hagin estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques discriminatòries per raó de sexe o de gènere o dels drets humans. >>> • Es poden destinar els ajuts econòmics que dóna l’AjB per a IC a alliberar (contractar) a persones? A priori, sembla que el reglament NO restringeix les tipologies de despeses. Per tant, SÍ es poden destinar els ajuts econòmics a contractar persones. -----------------------------------------pàgina 22------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Sí que es poden desitnar part de les subvencions per la recollida de signatures a contractar a algú. El reglament no restringeix les tipologies de despeses. Per tant, SÍ es poden destinar els ajuts econòmics a contractar persones. Article 7.2 i 7.3 Suport tècnic i econòmic de l’Ajuntament i despesa màxima realitzada per la Comissió Promotora 2. Així mateix, l’Ajuntament ha de facilitar ajut econòmic a aquelles iniciatives que hagin obtingut el nombre de signatures mínimes necessàries per a les despeses degudament justificades. Aquest ajut consistirà en un euro per signatura recollida, amb el màxim resultant de multiplicar aquest euro per la quantitat de signatures exigides, d’acord amb el que s’estableix a l’article 10 d’aquest reglament. Aquesta quantitat podrà ser modificada mitjançant l’acord del Consell Municipal. 3. La despesa total realitzada per la Comissió Promotora no pot superar el doble de la quantitat màxima a la qual s’ha fet esment en l’apartat anterior. >>> • En el procés d’iniciar una IC, s’entrega a registre la petició d’inici i l’AjB té un mes per respondre si la IC és acceptada, o no. En el cas de silenci administratiu, què passa? A priori, el reglament NO contempla la possibilitat de silenci administratiu. És correcte, el reglament no contempla la possibilitat de silenci administratiu. El reglament no contempla la possibilitat de silenci administratiu. Article 15 Comprovació de la sol·licitud i admissió a tràmit 1. Un cop rebuda la sol·licitud, i amb caràcter previ a la recollida de signatures, l’Ajuntament ha de comprovar que la iniciativa ciutadana que es proposa s’adequa als requisits establerts en el aquest reglament i que la sol·licitud s’acompanya dels documents necessaris. Abans de fer cap requeriment formal, l’Ajuntament pot convocar la Comissió Promotora per aclarir els termes de la seva proposta i informar de les circumstàncies i condicionants que pot tenir. 3. (…) Si la documentació presentada fos incompleta s’ha de donar trasllat a la Comissió Promotora perquè, en un termini màxim de deu dies, adjunti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud. 5. En un termini màxim d’un mes comptat des de la presentació de la sol·licitud, s’ha de comunicar a la Comissió Promotora o a les persones signants de la sol·licitud de la iniciativa la seva admissió a tràmit i la validació de la proposta de plecs de recollida presencial de signatures i el formulari digital, si s’escau, o contràriament la seva no admissió a tràmit, la qual, en tot cas, ha de ser motivada. Aquest termini queda en suspens -----------------------------------------pàgina 23------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< durant el temps en què sigui convocada la Comissió Promotora en els termes indicats en l’apartat 1 d’aquest article, de manera que se’n continuarà el còmput quan hagin acabat les trobades. En el cas que no s’admeti la sol·licitud de la iniciativa ciutadana, i a banda dels recursos administratius i jurisdiccionals que procedeixin contra la resolució administrativa corresponent, la Comissió Promotora pot presentar una queixa davant la Comissió d’Empara regulada al capítol 10 d’aquest reglament. >>> • En les Iniciatives Ciutadanes en que s’inclouen punts a l’ordre del dia, la Comissió Promotora pot assistir a les reunions, plenaris, etcètera on s’hagi inclòs el seu punt? A priori, NO ho especifica a cap article i punt. A més, les els plenaris són públics i per tant oberts. Des de Democràcia Activa s’està intentant que en tots els casos que la mateixa comissió promotora pugui presentar, ella mateixa, el punt al plenari. Fins ara, per exemple, s’ha aconseguit a la iniciativa de Riera de Cassoles i els serveis jurídics ho recolzen. Els plenaris són públics i, per tant, oberts. Des de Democràcia Activa, amb el vist-i-plau de serveis jurídics, s’està intentant que en tots els casos la mateixa comissió promotora pugui presentar, ella mateixa, el punt al plenari. Fins ara, per exemple, s’ha aconseguit en alguna de les iniciatives. >>> • En el cas de modificació o aprovació d’una normativa municipal, què passa si la Comissió Promotora se’n desentén per desacord? “Retirar la seva proposta” és sinònim o no d’aturar el procés d’aprovació? Una vegada entreguem les signatures necessàries per modificar o aprovar una ordenança municipal, i aquestes signatures són validades amb el padró, quin recorregut s’estableix? Quina capacitat de la Comissió Promotora d’incidència; assistir a les reunions de treball com a membres de ple dret, assistir-hi sense veu ni vot, amb veu però no vot, ...? Estem treballant en poder presentar-vos una resposta fefaent. Article 18 Efectes de la recollida efectiva de les signatures 1. Una vegada acreditat per part de la Secretaria General de l’Ajuntament que la iniciativa ciutadana ha recollit el nombre de signatures vàlides requerit, es produeixen els efectes següents: (…) e) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, se n’ha d’ordenar la tramitació dintre dels tres mesos següents, sens perjudici de l’establert en el Reglament orgànic municipal i en les normes reguladores del funcionament dels districtes. -----------------------------------------pàgina 24------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< 4. Quan les iniciatives ciutadanes consisteixin a proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, la Comissió Promotora pot retirar la seva proposta abans de la seva votació per a l’aprovació definitiva si considera que el contingut final de la proposició normativa ha estat modificat substancialment respecte a la proposta inicial durant la seva tramitació. >>> • Si hi ha una signatura que no és vàlida, s’invalida tot el plec de signatures? A priori no s’especifica enlloc aquesta qüestió? S’invalida només la signatura i no pas tot el plec, sí? Exacte, només s’invalida la signatura i no pas tot el plec. Ara bé, si hi ha algun plec no firmat pels fedataris sí que s’anul·la totes les signatures d’aquell plec. Només s’invalida la signatura i no pas tot el plec. Ara bé, si hi ha algun plec no firmat pels fedataris sí que s’anul·la totes les signatures d’aquell plec. >>> • Quins són els percentatges exactes en relació a suport a iniciatives d’àmbit territorial menor a districte així com consultes ciutadanes que no siguin estrictament ni de districte ni de ciutat? Aquest és doncs l’articulat. És complicat dur-ho a terme en un àmbit inferior a districte. Barri i carrer es pensen més en lògiques comunitàries i no polítiques. Article 10 Signatures necessàries per a la tramitació d’una iniciativa ciutadana 4. Quan les iniciatives es refereixin a més d’un districte, cal recollir les signatures resultants de la suma de cada districte indicada a l’apartat anterior reduïdes en el percentatge següent. Nombre Percentatge de districtes reducció 2 10,00% 3 15,00% 4 20,00% 5 30,00% 6 40,00% 7 45,00% 8 50,00% 9 55,00% 10 60,00% 5. Les iniciatives per a la convocatòria d’un consell de barri han de recollir l’1% de signatures vàlides de la població total del barri afectat amb un mínim de 25 i un màxim de 450. -----------------------------------------pàgina 25------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< 6. En el cas de les iniciatives ciutadanes per promoure una consulta en un àmbit territorial inferior a un districte, el nombre de signatures que cal recollir és del 10% de la població afectada sempre que, com a mínim, se’n recullin 250 i sense que se n’exigeixin més de 4.700. 7. En el cas de les iniciatives ciutadanes per promoure un procés participatiu o la creació d’un òrgan de participació d’àmbit de barri o zones inferiors al districte, el nombre de signatures que caldrà recollir ha de ser del 2% de signatures vàlides de la població total del territori afectat amb un mínim de 50 i un màxim de 900. Article 71 Àmbit territorial de les consultes ciutadanes 1. Com a criteri general, les consultes ciutadanes es refereixen al conjunt de la ciutat. 2. Excepcionalment, es poden convocar consultes ciutadanes d’àmbit d’un districte o més d’un districte, si l’afectació del resultat és tan singular que es pot determinar clarament aquest àmbit territorial. Tanmateix, si el pressupost necessari per poder executar la proposta és superior al 5% del pressupost municipal, la consulta ciutadana serà d’àmbit de ciutat. 3. En determinades ocasions que s’han de justificar, es poden convocar consultes d’àmbit inferior al districte. En aquests casos, l’excepcionalitat ha de venir determinada per acord d’una majoria de dos terços del Consell de Districte afectat i, posteriorment, amb la mateixa majoria per part del Plenari del Consell Municipal. Amb caràcter previ a aquests acords s’ha d’acreditar la celebració d’un procés participatiu, els resultats del qual formen part de la informació de la consulta. Igualment, s’ha d’acreditar quin és el posicionament del o dels consells de barri i els òrgans de participació afectats. 4. No són en cap cas d’àmbit territorial inferior a districte les consultes en les quals el cost de l’execució de la proposta que es vol sotmetre a votació sigui superior a la quantitat resultant de l’operació següent: a) En primer lloc, cal determinar quina és la població total de Barcelona en el moment de la convocatòria (PT). b) En segon lloc, s’ha de calcular quin és el 5% del pressupost municipal (PM) de l’any de la convocatòria. c) Seguidament, s’ha d’indicar la població afectada, que són totes les persones empadronades en l’àmbit territorial de la consulta (PA). d) El límit pressupostari és el resultat de multiplicar la població afectada (PA) pel 5% del pressupost municipal (PM) dividit pel total de la població de la ciutat (PT): (PA x PM)/PT. >>> • Per què votació altra vegada del Ple Municipal per majoria simple per aprovat decret de convocatòria? Perquè tot i reglament de participació, no és exigible a un càrrec electe el vot en una direcció o una altre. -----------------------------------------pàgina 26------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop Informe de seguiment – Dinamització i difusió del Reglament <<<<< Perquè tot i reglament de participació, no és exigible a un càrrec electe el vot en una direcció o una altre. Article 18 Efectes de la recollida efectiva de les signatures f) Si la iniciativa ciutadana consisteix a proposar la convocatòria d’una consulta ciutadana, la proposta s’ha de sotmetre a l’aprovació del Consell Municipal, el qual s’ha de limitar a comprovar que la iniciativa s’adequa a l’ordenament jurídic d’acord amb l’article 74.3. Article 74 Acord d’aprovació de les consultes ciutadanes 3. Quan la consulta provingui d’una iniciativa ciutadana de les previstes a l’apartat 2, lletra f), de l’article 8 que hagi recollit les signatures vàlides suficients, el Consell Municipal només pot denegar, per majoria simple, la seva celebració si no s’adequa a l’ordenament jurídic. -----------------------------------------pàgina 27------------------------------------------------- Colectic SCCL - F60939956 - C. dels Salvador, 8 bx 08001 Barcelona - +34 93 442 58 67 - colectic.coop