Secretaria General ACTA DE LA COMISSIÓ D'ECONOMIA I HISENDA Sessió de 17 de setembre de 2019 A la Sala Lluís Companys de la Casa Consistorial de la casa de la ciutat, el 17 de Sres. i els Ims. Srs.: Montserrat Ballarín Espuña, Jordi Rabassa Massons, Jordi Martí Grau, Jaume Collboni Cuadrado, Francesc Xavier Marcé Carol, Ernest Maragall i Mira, Miquel Puig i Raposo, Montserrat Benedí i Altés, Elsa Artadi Vila, Ferran Mascarell i Canalda, María Luz Guilarte Sánchez, Josep Bou i Vila i Eva Parera Escrichs, assistits per l'assessora jurídica, la Sra. Míriam Cabruja Escobedo, que actua per delegació del secretari general i que certifica. interventor adjunt. Excusen la seva absència els Ims. Srs.: Marc Serra Solé i Joan Subirats Humet. S'obre la sessió a les 16.34 h. CCM 5/19 Economia 1/57 El PRESIDENT dona la benvinguda als membres de la comissió, manifesta que es Reglament orgànic municipal. A continuació, assenyala que en aquesta comissió es debatrà sobre el model econòmic ciutat i, per tant, intentar que els debats siguin tan potents com sigui possible. Demana als grups municipals, doncs, que cadascú des del seu punt de vista intenti marcar-se com a objectiu treballar per aquest bé de la ciutat. substitució dels regidors que assisteixen regularment a les sessions però que formalment no hi estan adscrits de cara a la propera comissió. També comenta que el Sr. Serra ha excusat la seva absència. propostes a dictaminar, relatius a expedients de patrimoni, amb un temps de quatre minuts per al Govern i dos per a la resta de grups; els punts 10, 11 i 12, relatius també a punts 1 i 16, relatius a la compareixença sol·licitada pel Grup de Cs i la proposició del per al Govern, vuit per al Grup del PP i cinc minuts per a la resta de grups, i finalment els punts 14 i 18, una proposició de JxC i un prec de Cs, relatius a la campanya de comerç de Nadal, amb un temps màxim de vuit minuts per al Govern, sis per al Grup de JxC, quatre i mig pel al Grup de Cs i tres minuts per a la resta de grups. Atès que es tracta de la primera sessió del mandat, comenta que el punt sobre autònoma, i que es mantingui el rigor literal per evitar equívocs, tal com ha passat en alguna ocasió. En segon lloc, apunta que hi ha hagut alguns problemes informàtics amb el sistema informàtic Copérnico. Malgrat que entén que no es pot exigir que tot funcioni preparar les intervencions amb rigor i donar el respecte que es mereixen a totes les Per acabar, indica que el president de la comissió acaba de dir que els regidors han de representar tots els ciutadans, però constata que llueix simbologia partidista i, per tant, president de tots. CCM 5/19 Economia 2/57 El PRESIDENT agraeix aquests comentaris però assenyala que la regulació sobre el funcionament de la comissió és competència de la Junta de Portaveus, que és on llibertat de lluir els símbols que consideri convenient. I) II) Part Informativa a) Despatx d'ofici resolucions següents: (2018/15) De la gerent municipal, de 19 de juny de 2019, que prorroga el contracte relatiu als serveis d'assistència tècnica per a l'estratègia d'impuls del consum responsable adjudicat a F. Priv. Cat. Prevenció Residus/Consum, per als exercicis 2019- 2020, i per un import de 57.094,52 euros (IVA inclòs). (0692/19) Del gerent de Comerç i Mercats, de 26 de juny de 2019, que inicia expedient, aprova el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu als serveis de conceptualització, programació, coordinació, producció, execució, difusió i avaluació de les accions que conformaran part de la campanya de promocio de Nadal 2029-2020 en suport al comerç de proximitat, per als exercicis 2019-2020, i per un import de 266.563,00 euros (IVA inclòs). (0686/19) Del gerent de Comerç i Mercats, de 26 de juny de 2019, que inicia expedient, aprova el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu als serveis d'instal·lació, manteniment i desmuntatge d'enllumenat nadalenc de determinades vies de la ciutat de Barcelona, per a l'exercici 2019, i per un import de 266.805,00 euros (IVA inclòs). (2018/24) De la gerent municipal, de 22 de juliol de 2019, que prorroga el període del contracte relatiu a l'Estrategia d'Impuls de Política Alimentària adjudicat a Revista Soberania Alimentaria Biodi, per als exercicis 2019-2020. (2019/205) De la gerent municipal, de 22 de juliol de 2019, que adjudica a Espai Ambiental, SCCL el contracte relatiu a la prestació del servei de gestió de l'equipament Espai Consum Responsable i l'organització i gestió de les activitats i jornades al voltant del Dia Mundial de les Persones Consumidores i del Consum Responsable, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 35.526,78 euros. (957/19) Del gerent de Turisme, Comerç i Mercats, de 24 de juliol de 2019, que adjudica a Institut per la Millora Social i EC el contracte relatiu a l'anàlisi de la Maduresa Digital del comerç del Poblenou 2016-2019, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 14.671,25 euros ((IVA inclòs). (2019/399) De la gerent municipal, de 22 de juliol de 2019, que inicia expedient, aprova el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu a la contractació de la prestació de serveis per a la celebració de la V Fira de Consum Responsable i d'Economia Social i Solidària a la plaça Catalunya, per als exercicis 2019-2020, i per un CCM 5/19 Economia 3/57 import de 135.141,51 euros )IVA inclòs). Acords de la Comissió de Govern de 2 de maig de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de 292.424,62 euros, de conformitat amb la documentació i amb la distribució PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de despeses derivades de les Eleccions a les Corts Generals del dia 28 d'abril de 2019, per un import total de 279.620,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la 19042495; i PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de (Solinbar), per un import total de 3.000.000,00 euros, de conformitat amb la Municipal. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 9 de maig de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de amb els ingressos provinents de la Generalitat de Catalunya en concepte de fons de Turisme de Barcelona, per un import de 2.750.000,00 euros, de conformitat amb la Municipal: i DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. consistent en transferències de crèdit de la pròrroga del Pressupost General de CCM 5/19 Economia 4/57 euros, per fer front a despeses per la indemnització a la entitat esportiva Club Patí PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. DONAR-NE compte a la Comissió Acords de la Comissió de Govern de 16 de maig de 2019 consistent en transferències de crèdit de la pròrroga del Pressupost General de euros, per fer front a despeses derivades del subministrament de tanques per la ciutat de consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme 4.192.820,12 euros, de conformitat amb la documentació i amb la distribució PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 23 de maig de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme 724.851,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la distribució PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal; i DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme, per un import total de 231.363,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la 19051195; PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal; i DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. CCM 5/19 Economia 5/57 Acords de la Comissió de Govern de 30 de maig de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme, per un import total de 629.844,16 euros, de conformitat amb la documentació i amb la 19052095; PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal i DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 6 de juny de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de Acords de la Comissió de Govern de 26 de juny de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de amb els ingressos provinents de la Comissió Europea, per atendre despeses derivades de 2012, per un import total de 74.464,92 euros, de conformitat amb la documentació i comptable 19061995; PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal; i DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de derivades de les Eleccions Municipals del dia 26/05/2019, per un import total de 279.620,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la distribució PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal; i DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 4 de juliol de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de CCM 5/19 Economia 6/57 tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme, per un import total de 46.000,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la 19062595; i PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. DONAR compte d´aquest acord a la Comissió d´Economia i Hisenda. consistent en la modificació de la incorporació de Romanent de Crèdit al Pressupost Vinya i 160.389,10 euros restant finançat amb Romanent Líquid de Tresoreria positiu consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de de Catalunya en concepte de fons de foment del turisme (FFT), per finançar projectes municipals en matèria de turisme, segons acord de la Comissió de Govern de 5 de desembre de 2018, per un import total de 18.884,00 euros, de conformitat amb la consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de Desenvolupament Regional (FEDER) per al projecte EDUSI (Estratègia de desenvolupament Urbà, sostenible i integrat) EIX BESÓS, per un import total de 493.500,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la distribució Acords de la Comissió de Govern de 18 de juliol de 2019 (2018/578) ALLIBERAR la quantitat de 217.316,00 euros (IVA inclòs), en concepte de baixa en la licitació, del contracte 18004319 que té per objecte Contractació serveis per a la realització d'auditories de compliment dels exercicis 2018-2019 del 65% dels ens que depenen de l'Ajuntament de Barcelona i totalitat de consorcis, fundacions i associacions dependents donant col·laboració i suport a la Intervenció General, el qual CCM 5/19 Economia 7/57 ha estat adjudicat a l'empresa FAURA CASAS AUDITORS SL, amb NIF B58671710, i retornar-lo a les partides i exercicis que s'indiquen en aquest document. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme, per un import total de 87.000,00 euros, de conformitat amb la documentació i amb la 19070895; i PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. DONAR COMPTE Acords de la Comissió de Govern de 26 de juliol de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de del restabliment econòmic financer del Camp de Futbol Municipal de la Bàscula del Districte de Sants-Montjuïc, per un import total de 12.641,67 euros, de conformitat amb consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de atendre despeses del EIT Start-Up Grant Agreement number SUGA 2019 EIT Urban Mobility, per un import total de 328.225,00 euros, de conformitat amb la documentació comptable 19071795; i PUBLICAR aquest acord a la Gaseta Municipal. DONAR (16005782-002) MODIFICAR, a l'empara dels articles 219, 105 i 106 del TRLCSP, el contracte 16005782-002 que té per objecte Auditoria Ajuntament i grup econòmic municipal (Lot 3), adjudicat a l'empresa FAURA CASAS AUDITORS SL, amb NIF B58671710, per un import màxim de 9.730,82 euros (IVA inclòs), d'acord amb els informes i documentació que consta en l'expedient, en el sentit d'incloure en el Lot 3 l'entitat Institut Municipal d'Urbanisme, per haver modificat la seva forma jurídica durant l'exercici 2018 passant d'organisme autònom a entitat pública empresarial i donar-la de baixa del Lot 2 del contracte; AMPLIAR l'autorització i disposició de la despesa de l'esmentat contracte per un import de 9.730,82 euros, IVA inclòs, amb càrrec a la partida i al pressupost que s'indiquen en aquest document, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici; FIXAR en 402,10 euros l'import del reajustament de la garantia definitiva; RETENIR-LO del preu del contracte atesa la declaració del contractista d'acollir-se a aquesta modalitat de constitució de garantia; i REQUERIR l'adjudicatari per tal que comparegui a les dependències de la Gerència de Presidència i Economia per a la seva formalització en el CCM 5/19 Economia 8/57 termini de 15 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la notificació. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 5 de setembre de 2019 (16005866-002) MODIFICAR, a l'empara dels articles 219, 105 i 106 del TRLCSP, el contracte 16005866-002 que té per objecte Auditoria Ajuntament i grup econòmic municipal (Lot 2), adjudicat a l'empresa AUREN AUDITORIES SP SLP - UNIAUDIT OLIVER CAMPS SL Unión Temporal de Empresas, amb NIF U66892589, per un import de 3.751,00 euros (IVA inclòs), d'acord amb els informes i documentació que consta en l'expedient, en el sentit d'excloure del Lot 2 l'entitat Institut Municipal d'Urbanisme, per haver modificat la seva forma jurídica durant l'exercici 2018 passant d'organisme autònom a entitat pública empresarial i donar-la d'alta al Lot 3 del contracte; ALLIBERAR la disposició de la despesa del contracte 16005866-002 que té per objecte Auditoria Ajuntament i grup econòmic municipal (Lot 2), per un import de 3.751,00 euros, IVA inclòs, amb càrrec a la partida i al pressupost que s'indiquen en aquest document. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 12 de setembre de 2019 consistent en generació de crèdit per majors ingressos del Pressupost General de tercer trimestre de 2018, per finançar projectes municipals en matèria de turisme, per un import total de 46.509,85 euros, de conformitat amb la documentació i amb la a) Informes b) Compareixences Govern municipal Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/37) Que comparegui el responsable de Comerç del Govern municipal per donar compte de les accions que es duran a terme en la seva regidoria per protegir el comerç de la nostra ciutat de la competència deslleial que suposa la venda irregular il·legal. CCM 5/19 Economia 9/57 El PRESIDENT recorda que aquest punt es tractarà conjuntament amb el punt 16 de La Sra. GUILARTE exposa que Barcelona genera unes pèrdues de més de 130 milions representen un perjudici directe per al comerç de proximitat i els altres 69 són pèrdues hi ha màfies que trafiquen també amb els venedors. A continuació, creu que aquest tema hauria de preocupar al Govern per una qüestió de aliments, amb el perill consegüent per a la salut dels consumidors. A més a més, indica Colau i es dediquen també a llogar ombrel·les a les platges. Per tant, constata que hi ha tot un sistema ben organitzat i permanent. produeix a causa de les polítiques populistes de Barcelona en Comú, a les quals el Grup del PSC no fa front. En aquest sentit, pregunta a la regidora de Comerç si el Govern és conscient de tot el que ha de fer un comerciant per complir amb les seves obligacions permisos sanitaris. Subratlla que, si a més a més el comerciant ofereix al carrer els seus embargar. Però els comerciants han de veure com el Govern municipal permet que aquells que no compleixen amb la legalitat els arrabassen tot aquest esforç que fan per contribuir a la hisenda pública i crear ocupació professionalitzada a la ciutat. Dit això, pregunta si la Sra. Ballarín si ha dedicat algun temps, o si pensa fer-ho, a quantificar el nombre de llocs de treball que aquesta activitat destrueix en el sector del comerç. Apunta que seu Grup sí que ho ha fet i afirma que el sector també, i ho quantifica aproximadament en 2.000 llocs de treball directes que han deixat de crear-se a la ciutat, i molts més si es tenen en compte els indirectes. competència deslleial. Tampoc no ha manifestat com pensa ajudar el comerç. Indica que el missatge per omissió que continua llançant el Govern municipal és el de la permissivitat total amb aquells que cometen delictes i perjudiquen centenars de milers que afronta les seves obligacions tributàries, mentre que la venda il·legal no solament no paga llicències, sinó que contribueix a augmentar la conflictivitat de la ciutat a causa creen llocs de treball, o si contràriament continuaran subvencionant amb els diners de única finalitat partidista, el qual a més a més, podria estar emparant les màfies que societat amb totes les garanties i amb un projecte de vida digne, no es podrien haver destinat al comerç de Barcelona, als reptes que afronta, com ara el de la digitalització. CCM 5/19 Economia 10/57 El Sr. BOU exposa que Barcelona és una gran ciutat per a viure-hi i creu que tots ho contràriament a la llarga perjudicaran els negocis als quals volen ajudar, com les botigues, les indústries o les grans superfícies. Afegeix que el turisme ha de saber que Barcelona és una ciutat segura tot i que té problemes de seguretat. Pensa que és important donar aquest missatge perquè altrament faran una mala tasca com a regidors de Barcelona. A continuació comenta que el dissabte anterior va acompanyar milers de persones a la manifestació del Tsunami Veïnal, a les quals va transmetre el missatge anterior. Però raó. Assenyala que aquesta gent són veïns i comerciants que no sempre pensen de la mateixa manera perquè de vegades tenen interessos contraris, però en aquesta nacionalista ni constitucionalista. Per tant, apunta que qui no ho entengui així no va bé. calcula que actualment hi ha dos mil manters a la ciutat, mentre que PIMEC va quantificar en 134 milions les pèrdues per al sector econòmic de Barcelona. Així, doncs, considera que el Govern municipal no ha tingut més remei que començar actuar Seguidament, opina que cal abordar aquesta situació amb unitat i per tant el seu grup seguretat. També demana que el Govern abandoni les vacil·lacions en aquesta matèria. A més a més, creu que per resoldre un problema és molt important que tot el Govern en sigui conscient. Per aquestes raons, el seu grup ha presentat aquesta proposició, la qual insta el Govern a creu que cal saber quina és la situació actual i preveure com pot evolucionar. En primer els ingressos del teixit comercial i en els llocs de treball eliminats. En aquest sentit, deslleial, si bé admet que en alguns casos hi poden haver concorregut altres causes. En segon lloc, diu que també caldria informació sobre el frau en els impostos i preus més a més, el seu grup no ha entès mai les subvencions i ajudes atorgades al col·lectiu deixat de recaptar i el nombre de persones que es dediquen a aquesta activitat il·legal. Reconeix que el Sr. Batlle ha fet una gran feina i sempre li han donat suport perquè creuen que aquest és el camí que cal seguir. Argumenta que la via pública no pot ser CCM 5/19 Economia 11/57 Dit això, exposa cinc propostes per abordar el problema del top manta. En primer lloc, més suport del Govern als agents de la Guàrdia Urbana, un suport que reconeix que ha del punt de vista de la seguretat, del compliment de la normativa i atenció social. En combatre aquests tipus de pràctiques il·legals. En quart lloc, implicar-hi tots els cossos seguretat, Guàrdia Civil en temes de falsificació de productes i Policia Nacional en material. La Sra. BALLARÍN dona la benvinguda a tots els presents i espera, com a Per començar, aconsella als grups proposants que actualitzin els argumentaris, perquè segurament allò que diuen sobre el top manta es podria correspondre amb un altre moment, però està convençuda que ni la diagnosi ni la crítica que fan sobre aquesta de Barcelona en Comú i del PSC fa referència a la lluita contra el comerç ambulant no autoritzat i creu que des que es va constituir el Govern actual ha quedat ben palès per a Tot seguit, argumenta que el fenomen del top manta no és un problema de seguretat en indica que en tot cas es pot parlar de vulneració de drets laborals, de drets dels consumidors perquè es fan compravendes sense garanties que poden generar problemes de salut pública, de falsificació de marques o de competència deslleial. En aquest sentit, apunta que els seixanta-mil comerços que operen de manera legal, que són la majoria de comerços de la ciutat, han de complir amb normes tributàries, de la Seguretat Social i de protecció dels consumidors, normes que generen costos econòmics, de temps i burocràtics, de manera que quan algú altre opera sense complir aquestes normes els posa en una situació de desavantatge. il·legal a la via pública, que no es pot permetre, i les persones que es veuen abocades a fer aquesta activitat, que com tothom han de tenir dignitat. En aquest sentit, recorda que tracta de persones dotades de dignitat i de drets inviolables. Seguidament, creu que el Govern ha abordat la lluita contra aquesta activitat il·legal de informe i els explicarà de manera detallada. CCM 5/19 Economia 12/57 la proposició, li estranya que els grups proposants, que estan molt atents a tot el que passa amb el top Govern actual va ser una campanya de comunicació explicant que el comerç legal fa ciutat, contràriament al comerç il·legal. Afegeix que aquesta campanya era adreçada bàsicament als turistes i visitants de la ciutat, que són els principals usuaris del top el comerç legal. Pel que fa a les persones que es dediquen a la venda ambulant il·legal, apunta que es exerceixen el top manta i que en aquests moments estan deixant de fer aquesta activitat com a conseqüència de les actuacions del Govern. Apunta que estan treballant en un formativa i laboral dirigida a aquest col·lectiu i altres persones vulnerables. També estan cooperant amb altres administracions per trobar una solució conjunta en aquest intervenció social adreçada als venedors ambulants i les seves famílies. Per acabar, es posa a disposició dels grups municipals per donar-los més detalls concrets sobre aquestes actuacions. limitar a llegir el text de les iniciatives, però atès que han fet una intervenció més llarga no pot ser la seguretat, però després de les intervencions que ha escoltat manifesta que provocar al comerç de la ciutat ni el perjudici a la hisenda municipal. Per tant, indica ho, els portaveus dels grups proposants ja han esmentat un estudi de PIMEC que es va presentar dos mesos enrere que responia exactament a les mateixes preguntes. En relació amb aquest estudi, creu que els grups de Cs i del PP en deuen conèixer les conclusions però que no les han estudiades ni les han entès. Subratlla que aquest estudi diu que suposant que cada manter vengui cada dia la totalitat de les coses que té a la de les vendes del comerç minorista a la ciutat. Per tant, considera que aquesta no és la fenomen és més cara. Per tant, constata que aquest tampoc no és el tema central. A més són de Barcelona. CCM 5/19 Economia 13/57 Per tant, opina que els arguments dels grups proposants no són vàlids, la qual cosa no implica que no hi hagi arguments per combatre la venda ambulant il·legal, com els drets que no valia la pena fer-lo. Malgrat tot, creu que sí que val la pena fer-lo, però insisteix que no pels motius que donen els grups proposants. A continuació, assenyala que allò que perjudica de debò el comerç de Barcelona i de totes les ciutats del planeta és el comerç electrònic. En aquest sentit, apunta que el Grup públic que en fa el comerç electrònic. Espera, doncs, que en defensa del comerç de proximitat els dos grups proposants hi votin favorablement. top districte de Ciutat Vella. En aquest sentit, afirma que Ciutat Vella està molt amenaçada com a barri per diverses raons, entre les quals hi ha el top important. El motiu més important, afegeix, és la substitució de veïns per turistes, i com que volen defensar la pervivència de Ciutat Vella, i concretament de la Barceloneta, com a barri real per a veïns i el comerç de proximitat, apunta que aquesta també és una raó per combatre la venda il·legal. No obstant aquest preàmbul, que li ha semblat imprescindible de fer, anuncia el vot favorable de la proposta perquè entén que el sentit del vot no ha de ser sobre les intencions que hi ha al darrere, sinó de la literalitat del text. I el que diu la proposició és top manta. I al seu manera que les decisions no es prenguin per intuïcions ni amb formulacions més o menys grandiloqüents, sinó que es basin en fets. La Sra. ARTADI palesa que és el primer cop que parlen del top manta perquè és la primera sessió de la comissió, però aquesta és una qüestió que cada setmana és present als mitjans de comunicació a causa del que qualifica de bonisme negligent del Govern top manta, que seves aparicions als mitjans de comunicació, assenyala que el dissabte anterior la Rambla de Barcelona era plena de manters. Dit això, el Grup de JxC troba interessant aquesta compareixença perquè volien saber el capteniment del Govern municipal sobre aquesta qüestió. Té la impressió que estan abordant aquest tema des de dues vessants. Per una banda, amb la visió heretada del tot plegat sigui un tema de seguretat i que la solució només depengui del Sr. Batlle. realitat tenen documentació i fins i tot botigues que no compleixen amb les obligacions que els corresponen. CCM 5/19 Economia 14/57 Tot seguit, argumenta la venda ambulant il·legal té implicacions generals, no solament civisme. Per aquesta raó creu que la Guàrdia Urbana ha de liderar les actuacions que es econòmic i no es pot dir que aquesta activitat no té un impacte molt concret en el les xifres i fer-ne la mitjana de la ciutat és negligir i menystenir el comerç i la restauració més afectats, que són els que estan mobilitzats. servir per justificar actituds xenòfobes les criticaran. En tot cas, està a favor del coneixement, que hi hagi dades municipals i estudis, i assenyala que la proposta del PP També remarca que cal lluitar contra els atacs a la propietat industrial i treballar en garantint. Seguidament, apunta que cal reconèixer el fracàs de les polítiques migratòries i il·legal i de les persones que es dediquen a aquesta activitat. produït aquesta compareixença. Tanmateix, agrairien a la regidora de Comerç que sigui que ha fet molta feina però entén que no fa cap concreció. Per tant, no saben si es La Sra. PARERA exposa que les primeres comissions del mandat han començat amb venda il·legal. Considera que la compareixença de la responsable de Comerç ha estat interessant, però creu que seria més interessant poder tenir una visió molt més àmplia Afirma que la venda il·legal afecta el comerç i no es pot dir el contrari perquè el perjudici econòmic per al comerç de proximitat ha estat quantificat en 65 milions problema de seguretat, com ho és també el fet que hi hagi màfies i tracta de persones. més, afegeix que també és un tema de drets socials. En aquest sentit diu que en aquesta qüestió hi ha dos drets a protegir. En primer lloc, esmenta els drets dels comerciants, que considera que és bàsic no solament pel greuge que ha mencionat abans, sinó també per la imatge de la ciutat, amb tot el que això comporta. En segon lloc, comenta que CCM 5/19 Economia 15/57 A continuació, demana que no es facin discursos simplistes o demagògics, perquè li sembla que hi ha una tendència a fer-ne. Així, considera que tothom té dret a guanyar- se la vida, però adverteix que ningú no té dret a practicar una activitat il·legal. Per tant, assenyala que la primera obligació del Govern és evitar que es produeixin activitats il·legals, i el primer pas per aconseguir-ho és evitar la venda ambulant il·legal. Reconeix perquè les mesures en aquest àmbit són molt visibles i els efectes es poden veure sentit. Ara bé, indica que si es queden només amb aquest primer pas hauran fracassat com a administració i com a societat. Per tant, reclama que es vagi més lluny i que aquest tema no es tracti des de la demagògia, com li ha semblat sentir en algunes ajudar-les a sortir del control de les màfies. Insisteix que han de treballar conjuntament en aquesta qüestió i no pas fent discursos demagògics, perquè és fàcil caure en aquesta temptació, però considera que és un error i una irresponsabilitat. aquesta activitat es desplaci a altres municipis més petits i amb menys recursos que Barcelona. La Sra. BALLARÍN constata que aquest tema té moltes subtileses i molts enfocaments, però vol emfasitzar les actuacions concretes que ha dut a terme el Govern. En primer lloc, recorda que els comerciants de Barcelona feia anys que reivindicaven que es fes venda ambulant irregular no era permesa a la ciutat. Apunta que hi havia turistes que, a legals. aquesta campanya, una part important de la qual va ser digital, que es va iniciar el dia 2 campanya es va estendre al metro i als autobusos de tota la ciutat. A final de mes i començament de setembre també es va distribuir material imprès als eixos comercials i a les associacions de comerciants. A més a més, aquesta campanya es va difondre a les pantalles del port de Barcelona. Considera, doncs, que aquesta és una primera concreció fer de cop i generant tensions innecessàries, que podrien provocar reaccions perjudicials. Assenyala, doncs, que aquesta és una altra actuació clara i contundent, tal En tercer lloc, apunta que per al Govern municipal les persones són prioritàries. Comenta que aquests venedors ambulants sovint no tenen documentació i es troben en efecte crida, per molt que aquest problema sigui global, un cop aquestes persones són a CCM 5/19 Economia 16/57 Pel que fa a la proposició que ha presentat el Grup del PP, anuncia que els grups del Govern hi votaran en contra. Entén que fer estudis és molt interessant i no pensa negar assenyala que les persones que actualment exerceixen el top manta a Barcelona són del punt de vista metodològic, algunes de les quals comparteix. Tot i així, celebra que estimacions i en cap cas concrecions sobre els perjudicis derivats de la venda ambulant derivarien per a la ciutat de Barcelona. Creu que cap, més enllà de criminalitzar i immediatament després hi entren els manters que hi van a negociar. Apunta que aquest de la regidora de Comerç i en tal cas el problema de comunicació seria dins del Govern mateix. A continuació, indica que aquest és un govern de continuïtat i, per tant, pregunta quins per fer-los. traslladi a altres ciutats limítrofes, perquè això no resoldria res. En qualsevol cas, apunta que aquesta gent ja viu i dorm fora de Barcelona i venen a la ciutat a vendre durant la jornada. Per tant, allò que demanen els comerciants és un pla de màrqueting, que no sap si el Govern està esperant que el faci el seu grup, tal com han fet amb el de seguretat, el sector. implicacions que té la venda ambulant il·legal. És conscient que és difícil quantificar coses molt maques però també autèntiques bestieses i pensa que la veritat fa lliure a tothom. A continuació, replica a la Sra. Ballarín que no pot parlar de la Constitució perquè que apel·lar a la Constitució en aquest tema és fer demagògia. CCM 5/19 Economia 17/57 fer demagògia. En aquest sentit, manifesta que potser algun dia serà polític però que de moment no ho és gaire. En tot cas, assenyala que a partir de les nou del vespre els manters tornen a omplir el passeig de Joan de Borbó i entren a la Rambla o al moll de la Fusta de seguida que poden, és a dir, van amunt i avall. Afegeix que aquests venedors ambulants no són intrínsecament violents, però quan els han fet marxar de tot arreu i perden el modus de vida, assegura que ell mateix els ha vist llançar cadires contra la Policia Portuària perquè són gent fornida. Tot seguit, afirma que ell no acusa els venedors ambulants de ser delinqüents ni vol que es pot fer sobretot en zones del Vallès. En aquest sentit, assenyala que aquesta gent ve de pagès i per tant saben cultivar la terra. Proposa, doncs, que es creïn cooperatives Afirma que no és partidari de fer marxar ningú, tret que es tracti de delinqüents 0,8 % del total de les vendes del comerç de Barcelona, tal com ha afirmat el Sr. Puig. problema i li diuen que han perdut un 30 % o un 40 % de vendes. Constata que tots els portaveus han coincidit que ni volen manters ni volen ser útil i per aquesta raó el seu grup hi votarà favorablement, encara que només sigui per estimular el Govern en la línia que ha anunciat i que contrasta amb la línia que duia el Govern anterior. La Sra. ARTADI manifesta que el seu grup intentarà ser propositiu. Creu que aquest una mateixa realitat que es viu a la ciutat de Barcelona. En tot cas, anuncia que tornaran que es facin actuacions policials, no solament de Guàrdia Urbana, sinó també control fronterer, de la cadena de distribució i de la via pública. També reclama mesures Cambra de Comerç, amb el sector comercial i amb el Síndic de Greuges, que és qui La Sra. PARERA anuncia el vot favorable del seu grup a la proposició. La Sra. BALLARÍN reconeix que la pressió que es fa a Barcelona sobre els manters els Per tant, estan treballant conjuntament amb la Direcció General de Comerç i amb CCM 5/19 Economia 18/57 Per acabar, reitera que el Govern municipal treballarà per trobar solucions a aquest fenomen, però entén que la solució no passa per fer un estudi que no saben quina utilitat podria tenir. La Sra. GUILARTE anuncia el vot favorable del Grup de Cs a la proposició. proposició. ES DÓNA PER TRACTADA III) Propostes a dictaminar a) Ratificacions b) Propostes d'acord (DP-E.07.6025.17) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del del Projecte de reparcel·lació, en la modalitat de compensació bàsica, del Projecte del Consell Municipal, en sessió de 29 de març de 2019, per a destinar-les a la Patrimoni dels Ens Locals; i FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. CCM 5/19 Economia 19/57 El Sr. MARTÍ exposa que el 29 de març proppassat el Plenari del Consell Municipal va detall de cadascuna, sinó que es limitarà a fer-ne una exposició general. En primer lloc, explica que es desestima una consideració sobre els terminis i el segon lloc, apunta que es demanava que totes les finques es destinin a lloguer públic, però dona garanties que aquests tràmits es faran amb tota la transparència. en la qual es demanava que aquesta finca es destinés a habitatges definitius. Per tant, consideració que es demana en aquesta al·legació. estimen o desestimen les al·legacions que havia presentat el PP. Assenyala que, dels gairebé 700 habitatges que es podrien fer en aquests solars públics, uns 200, és a dir, al voltant del 30 %, es destinaven a habitatge públic de lloguer, mentre que la resta es valorar els expedients, excepte en el punt 6, en el qual anuncia el vot favorable perquè creu que aquest serà un tema recurrent durant tot el mandat, tant en el Plenari com en les comissions. Considera que és lògic que sigui així. En aquest cas, estan parlant de set- cents habitatges, es desestimaran les al·legacions presentades pel PP i, per la informació que té el Grup de JxC, votaran a favor de les propostes tal com estan plantejades. Assenyala que el seu grup votarà en coherència amb allò que ja varen acordar en el Pla xifra que considera esgarrifosa. Entén, doncs, que una de les principals solucions és conjunt de promocions per afrontar el repte majúscul que té la ciutat en aquest moment. Reclama, doncs, els regidors del Grup del PP que intentin no entorpir aquests tràmits i que se sumin a les polítiques de progrés a favor de Barcelona. Afegeix que hi ha hagut molts moments en el passat immediat en què han posat dificultats al desplegament de CCM 5/19 Economia 20/57 Finalment, insta els regidors del Govern municipal a buscar la col·laboració de tots els grups per mirar que durant aquest mandat es pugui donar respostes reals als problemes La Sra. GUILARTE anuncia la reserva de vot del Grup de Cs. Assenyala que tots assequible, de manera que normalment prioritzaran que aquestes promocions es puguin realitzar. El Sr. BOU anuncia la reserva de vot del Grup del PP. Comenta que qui va presentar aquestes al·legacions va ser el Sr. Mulleras, en nom del seu partit, i assegura que hi ha coses que les arreglaran. Afegeix, simplement, que el seu grup farà polítiques al·legacions molt tècniques a uns expedients en els quals no han intervingut, atès que el seu grup no hi era el mandat anterior. El Sr. MARTÍ dona les gràcies als grups que han donat suport a aquestes desestimacions. Recorda que en el Plenari del mes de març aquests expedients es varen aprovar amb els vots de molts dels grups que hi ha representats en aquesta comissió i, per tant, el que fan amb aquest tràmit simplement és respondre a unes al·legacions que centrar en aquelles qüestions que siguin formals i de procediment, perquè els grups Seguidament, respon al Sr. Bou que, atès que ha esmentat el portaveu anterior del Grup del PP, és precisament amb el Sr. Mulleras amb qui haurien de mantenir aquest debat perquè és qui va presentar aquestes al·legacions just després del Plenari del mes de març proppassat. Per acabar, replica al Sr. Mascarell que el Govern municipal està absolutament compromès amb el creixement del parc públic de lloguer, perquè és una urgència indiscutible. Així, creu que si en alguna cosa va destacar el Govern anterior va ser en deixat apartades. Afegeix que caldrà prendre moltes mesures en aquest àmbit, com fer per evitar els increments dels preus, i sobretot aconseguir que totes les administracions compleixin amb les seves responsabilitats. Així, espera que la Generalitat de Catalunya doncs, que totes les administracions hi tenen molt a dir i molt a fer, de manera que anterior, en el mandat actual tots els grups polítics puguin contribuir a avançar en CCM 5/19 Economia 21/57 Govern va esperar al final del mandat per aprovar aquestes mesures. Per tant, en aquest cas el culpable no seria el Sr. Mulleras, que en aquests moments ja no és regidor, sinó el Govern municipal. durant el mandat anterior i que encara és vigent. Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal i JxCat, (DP-2019-27369) DESESTIMAR les al·legacions primera i segona, i ESTIMAR propietat municipal situada a la Gran Via de les Corts Catalanes núm. 832-838, acordada per aquest Plenari en sessió de 29 de març de 2019, per a destinar-la a la present acord; i, com a conseqüència, TENIR per aprovada la cessió; FORMALITZAR- Locals; i FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal i JxCat, abstenció (DP-2019-27371) DESESTIMAR les al.legacions presentades pel Grup Municipal del Barcelona (IMHAB) de la finca, de propietat municipal, situada al carrer Rossend Arús núm. 36-38, acordada per aquest Plenari en sessió de 29 de març de 2019, per tal de dur a terme una rehabilitació integral de la construcció existent, de conformitat amb conseqüència, TENIR per aprovada la cessió; FORMALITZAR la cessió, fent esment CCM 5/19 Economia 22/57 per tal de dur a terme una rehabilitació integral de la construcció existent, transmetre el es determini en concepte de contraprestació, formalitzant tots els documents públics i privats necessaris per a la seva instrumentalització, tot això amb subjecció als principis de la contractació pública; i FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal i JxCat, abstenció (DP-2019-27414) DESESTIMAR les al·legacions primera i segona, i ESTIMAR les al·legacions tercera i quarta, presentades pel Grup Municipal del Partit Popular de la finca 1F07a de propietat municipal situada amb front al carrer Mossén Amadeu Oller ubicada al Complex de Can Batlló, acordada per aquest Plenari en sessió de 29 de març Reglament del Patrimoni dels Ens Locals; i FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal i JxCat, abstenció (DP-2019-27415) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del Barcelona (IMHAB) de la finca municipal, situada al carrer Badajoz núm. 11-15, que es correspon amb la Finca Resultant núm. 4 del Projecte de Reparcel·lació del Polígon en sessió de 29 de març de 2019, per a licitar i constituir un dret de superfície a favor i com a conseqüència, TENIR per aprovada la cessió; FORMALITZAR la cessió, fent CCM 5/19 Economia 23/57 FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal, ERC i JxCat, abstenció de BxCanvi i reserva de vot de Cs i PP. (DP-2019-27416) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del Barcelona (IMHAB) de les finques municipals identificades com a Finca Resultant núm. R4-e, dels Projecte de reparcel·lació del PAU 2 de la MPGM de les Casernes de Sant Andreu i Sector III de la Modificació del PGM de Sant Andreu-Sagrera, i la Projecte 5b), amb front al carrer Constitució 43, acordada per aquest Plenari en sessió cooperatiu, mitjançant les corresponents licitacions dels diferents projectes de motivació; i, com a conseqüència, TENIR per aprovada la cessió; FORMALITZAR- Locals; i FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal, JxCat, abstenció (DP-2019-27419) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del Barcelona (IMHAB), de les finques municipals situades al pg. de Torras i Bages núm. 126-128, i c/ de la Constitució núm. 49, aprovada pel Plenari del Consell Municipal, en de protecció oficinal en règim de venda en dret de superfície, en els termes que resulten conseqüència, TENIR per aprovada la cessió; FORMALITZAR -LES, fent esment de FACULTAR l'Alcaldia per a realitzar totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord Es dictamina amb el posicionament favorable del Govern Municipal, JxCat, abstenció CCM 5/19 Economia 24/57 IV) Part decisòria / Executiva a) Ratificacions b) Propostes d'acord privatiu respecte dels edificis 1, 2, i 3 de la finca del carrer Bolívia núm. 196-200- Emilia Coranty núm. 8-16 coneguda com a Can Ricart, a favor de la Fundació Privada AAVC, amb la finalitat de destinar-los a Fàbrica per a la Creació en el camp de les arts visuals i multimèdia mitjançant el projecte Hangar, que permet posar a disposició dels artistes espais per als seus tallers, facilitar cobertura tècnica al desenvolupament de les realització de totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. CCM 5/19 Economia 25/57 cinc, però en el conveni mitjançant el qual es va fer la concessió constava que havien de ser deu anys més cinc. Per tant, aquesta proposta el que fa és resoldre aquest error de redacció. favorable del seu grup. desembre de 2018 el Grup del Partit Popular hi va votar en contra perquè creien que la concurs, amb totes les garanties i amb concurrència pública. Tot i així, assenyala que en aquest tràmit no es discuteix aquesta qüestió, sinó que simplement es resol un error material. Per tant, anuncia el vot favorable del seu grup. La Sra. PARERA anuncia el vot favorable del Grup de BxCanvi. equipament que gestiona una entitat que representa el conjunt dels artistes visuals de Catalunya des de fa com a mínim trenta anys. Per tant, opina que no tenia gaire sentit imaginar que hi pogués haver algú altre que pogués gestionar aquest equipament millor Votació favorable del Govern Municipal, ERC, JxCat, PP i BxCanvi i abstenció de Cs. APROVADA (DP-2019-27417) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del Metròpolis Barcelona SA, respecte de la finca de propietat municipal FR.01 del Projecte de Reparcel.lació del PAU 1 del PMU del Sector I: Colorantes-Renfe subàmbit 2 amb front al carrer Fernando Pessoa (registral 24.411 del Registre de la Propietat present acord i, com a conseqüència, TENIR per constituït el dret de superfície; FORMALITZAR-LO d'acord amb les condicions del document annex, que s'aprova; CCM 5/19 Economia 26/57 INSCRIURE'L en el Registre de la Propietat; i FACULTAR l'Alcaldia per a la realització de totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. El Sr. MARTÍ exposa que aquests expedients també es varen aprovar al Plenari del 19 desestimar en la seva totalitat. que implicarien. Tal com ha dit en els punts anteriors, creu que no té sentit presentar En segon lloc, indica que una altra de les al·legacions demanava que es justifiqués la necessitat de la creació del nou operador metropolità, i en aquest cas es posa a debat no té gaire sentit fer aquesta al·legació i que aquest debat ja es va fer en el moment de la En tercer lloc, apunta que el calendari i els tràmits de construcció dels habitatges estan aquestes promocions són destinades a lloguer. Puntualitza que aquest dret de superfície públic. Pel que fa a la transparència i a la gestió, repeteix que hi ha un registre oficial, tenint en compte que hi participa un operador privat, i quins solars es destinarien a Tanmateix, assenyala que han de votar la desestimació de les al·legacions del PP i, a El Sr. MASCARELL anuncia el vot favorable del Grup de JxCat, amb la intenció que que amb aquesta mesura es fa un primer pas per abordar la situació. govern o les iniciatives que han impulsat al Parlament de Catalunya mai no han estat les una gran rectificació del seu partit en les maneres de fer. CCM 5/19 Economia 27/57 habitacional, de la qual es va parlar molt durant el darrer mandat, però opina que es va fer poca cosa. Així, comenta que els grans objectius que es varen plantejar en aquell moment varen quedar reduïts a la mínima expressió. Per tant, el seu grup es posa a disposició del Govern i de tots els grups municipals per tal que aquesta mínima expressió es converteixi en la màxima expressió, és a dir, perquè es doni resposta a allò que necessiten els ciutadans. Puntualitza que fa aquest oferiment com a mostra de bona que té la ciutat, tal com els diu cada dia la gent de Barcelona mitjançant tots els sistemes de coneixement de la realitat de què disposen. La Sra. GUILARTE anuncia el vot favorable del Grup de Cs a desestimar aquestes al·legacions. Tal com ha dit abans el model de lloguer assequible encaixa amb els seu tenir en compte el temps del verb. Posteriorment varen presentar al·legacions en les quals demanaven explicacions sobre aquelles promocions que es varen aprovar a la darreria del mandat, de manera que semblava una jugada política. També criticaven la Metropolità de Promoció de Sòl i Gestió Patrimonial. Afegeix que en aquell moment no coneixien el soci privat i manifesta que sis mesos després continuen sense conèixer-lo. Per tant, demana al Govern municipal que els informi si hi ha novetats en aquest sentit. dels pisos. Tanmateix, indica que la resposta als dubtes plantejats en les al·legacions no ha estat satisfactòria i les al·legacions han estat denegades. Tan mateix, comenta que en Per acabar, repeteix al Sr. Mascarell que no posi en dubte que el PP serà més popular que mai, si més no garanteix que ho intentarà, i que ajudarà la gent que més ho necessita. En aquest sentit, recorda que ell mateix és empresari i sap què és donar feina i ajudar la gent. Per tant, li demana que no li parli del passat i que tingui confiança en el futur. expressat en els punts anteriors. El Sr. MARTÍ insisteix que en aquest tràmit es vota la desestimació de les al·legacions i projectes, construir els habitatges i distribuir-los, i fer tot això requereix temps. Està convençut que durant el mandat anterior es varen posar les bases per fer aquest salt CCM 5/19 Economia 28/57 metropolità del qual formen part Barcelona en Comú, el PSC, ERC i JxC. Per tant, als ciutadans. Així, doncs, demana que ningú no tingui cap dubte que aquest operador, BxCanvi. APROVADA (DP-2019-27418) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del Metròpolis Barcelona SA, respecte les finques de propietat municipal ubicades als carrers Cal Cisó núm. 44-48 (barri de la Marina del Prat Vermell del Districte de Sants- Montjuïc), Ulldecona núm. 16-24 (barri de la Marina del Prat Vermell del Districte de Sants-Montjuïc), i Gran de la Sagrera núm. 52-58 (barri de la Sagrera del Districte de com a conseqüència, TENIR per constituïts el drets de superfície; FORMALITZAR- LOS d'acord amb les condicions del document annex, que s'aprova; INSCRIURE'LS en el Registre de la Propietat; i FACULTAR l'Alcaldia per a la realització de totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord. BxCanvi. APROVADA (DP-2019-27420) DESESTIMAR les al·legacions presentades pel Grup Municipal del Metròpolis Barcelona SA, respecte de la finca de propietat municipal FR.05 del Projecte de Reparcel.lació del PAU 2 de la MPGM de Casernes de Sant Andreu amb front al passeig de Torras i Bages núm. 136-138 (registral 24.277 del Registre de la superfície; FORMALITZAR-LO d'acord amb les condicions del document annex, que s'aprova; INSCRIURE'L en el Registre de la Propietat; i FACULTAR l'Alcaldia per a la realització de totes les actuacions encaminades a concretar, clarificar i executar el present acord CCM 5/19 Economia 29/57 BxCanvi. APROVADA c) Proposicions V) Part d'impuls i control a) Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal ERC: del domini públic a les plataformes de comerç electrònic abans de la presentació de les properes ordenances fiscals. La totalitat de la seva recaptació es destinarà a polítiques de foment del comerç de proximitat. CCM 5/19 Economia 30/57 tema que els sembla important per liderar els canvis que creu que necessita la ciutat de vegades no permet adequar la regulació a la realitat, malgrat que segurament aquesta regulació és antiquada i no permet abordar els reptes que té la ciutat. Entén, doncs, que adequar la fiscalitat a una situació social i econòmica que no té res a veure amb la de deu, quinze o vint anys enrere. A continuació, exposa que després de la transacció a què han arribat amb el Govern aquesta proposició pretén crear un grup de treball amb la participació de tots els grups municipals i els agents implicats per crear una taxa per al comerç electrònic, el qual té moltes bondats però també genera unes externalitats negatives i competeix amb el ciutat que històricament ha tingut Barcelona. Aquest comerç, afegeix, competeix en una canvi, apunta que el comerç electrònic, més enllà de les característiques tecnològiques, també ocupa espai públic, però no hi ha cap figura que permeti que aquestes empreses aportin recursos a la ciutat per les externalitats negatives que genera. A continuació, assenyala que aquesta proposta vol incidir en la justícia tributària per garantir que tots els models de negoci aportin recursos a la ciutat per poder executar polítiques de protecció i de foment del comerç de proximitat. A més a més, creu que mesures com establir mínims exempts o exempcions a situacions particulars, com el repartiment a domicili de mercats municipals o de comerços vinculats a eixos i, per tant, permeten gravar aquelles activitats que es consideri oportú i no pas gravar a tothom de forma indiscriminada. toxicitat a la ciutat, especialment en aquest moment, quan tothom coneix la situació que criteri mediambiental per garantir un model de ciutat més sa per a tothom. Finalment, assenyala que el 20 % de compres en línia, i en determinats moments fins al 50 %, generen devolucions. Això implica que una furgoneta pot haver de fer quatre viatges per repartir un article, amb totes les conseqüències que això té pel que fa a model que volen defensar de comerç de proximitat. tots els sectors, com han demostrat des del seu espai polític. Per tant, creu que és millor fer un grup de treball que no pas implementar directament aquesta taxa perquè, malgrat CCM 5/19 Economia 31/57 Tot seguit, indica que aquesta taxa ha de tenir com a objectius protegir el petit comerç, reduir la desigualtat que genera el comerç electrònic a causa de les formes de contractació laboral que fa servir, i abordar els problemes que el comerç electrònic formes de repartiment que utilitza aquest tipus de comerç. Creu que aquests objectius són compartits per tots els grups municipals i pel Govern. Finalment, adverteix que hauran de vetllar per tal que, malgrat els avanços que es puguin fer amb aquesta mesura, no es produeixin també efectes negatius perquè recorda que tant els mercats municipals com les botigues de proximitat també fan servei a domicili. La Sra. GUILARTE exposa que el comerç està creixent a Espanya per damunt del 20 % imparable i aquestes dades palesen que aquest model de comerç no desapareixerà, compatibilitat i el valor afegit que generen ambdós models, que afirma que existeix i que es pot desenvolupar. Considera que gravar els uns per damunt dels altres pot generar un efecte rebot i perjudicar el comerç tradicional, però sobretot el consumidor, que és qui finalment pagarà aquestes taxes. A continuació, assenyala que en principi una taxa municipal ha de cobrir un servei públic. En aquest cas concret pregunta al grup proposant i al Govern si han pensat com que una altra mesura propagandística. tenir en compte que Barcelona ja és un dels municipis que tenen les taxes municipals més altes de tot Espanya, situació que ja minva prou la competitivitat de pimes i El Sr. BOU exposa que el comerç de proximitat és una eina bàsica per generar riquesa i cohesió entre els barris. Assegura que creu profundament en aquest sector, del qual ve ell mateix i encara hi és. Així, doncs, creu que cal potenciar-lo i ajudar-lo. CCM 5/19 Economia 32/57 Dit això, assenyala que el comerç de proximitat fa anys que competeix amb les grans superfícies i darrerament també amb les plataformes de comerç electrònic, però opina que aquestes dificultats no es resoldran amb polítiques proteccionistes ni apujant la pressió fiscal amb aquesta nova taxa, la qual es repercutiria als clients en el tiquet de compra. A més a més, considera que es posarien en perill llocs de treball en aquestes plataformes, desincentivaria la instal·lació de noves plataformes de comerç electrònic a la ciutat, podria crear problemes jurídics perquè aquestes empreses segurament recorrerien contra aquesta taxa als tribunals per possible incompliment de la Directiva europea de serveis. A més a més, indica que la recaptació de la taxa no repercutiria directament en el comerç de la ciutat, sinó que seria el Govern qui en decidiria la destinació. Tampoc creu que signifiqués una disminució de compra a les plataformes ni un augment de vendes del comerç de proximitat. Per tant, el Grup del PP creu que per potenciar el comerç de proximitat no cal perjudicar clients ni altres modalitats de comerç, sinó ajudar-lo a competir en les millors condicions. En aquest sentit, el seu grup proposa millorar la col·laboració entre els comerços fomentant la posada en marxa de plataformes electròniques de comerç de proximitat, també la col·laboració amb les plataformes electròniques existents per a la venda i la distribució, la implementació de BID, accions per afavorir la fidelitat dels clients i, en definitiva, potenciar la botiga i el botiguer. Considera que per potenciar el especialitzades, amb imatge i amb força, de manera que converteixin Barcelona en un gran aparador, i que no es converteixin en aquell tipus de botigues que tenen de tot però al final no tenen res. Afegeix que el comerç de proximitat ha de tenir productes específics, fets a mida. També remarca la importància del factor humà, que mai no es podrà defugir, i assenyala que aquesta és una eina exclusiva dels botiguers. En definitiva, opina que el botiguer ha de cercar altres idees i defensar-se amb altres armes perquè el futur no es pot canviar. Finalment, li preocupa la regulació del trànsit dels vehicles a la ciutat. Per aquesta raó, de punta a punta de Barcelona amb furgonetes, camions o bicicletes. Per aquestes raons, anuncia el vot contrari del seu grup a la proposició. plataformes de comerç electrònic, és profundament discriminatòria. En primer lloc, A continuació, assenyala que el comerç electrònic no es redueix a Amazon i apunta que el petit comerç també ven a aquesta gran empresa. Per tant, augura que aquesta mesura finalment repercutirà en el preu del producte, de manera que no resoldrà gaire res. CCM 5/19 Economia 33/57 lliurament de mercaderies, perquè també hi ha petits comerços que fan lliuraments a Reclama que no es criminalitzi un determinat sector econòmic, que aquest tema per trobar solucions. Finalment, assenyala que Barcelona no pot pretendre ser la ciutat de les start-up o la capital de Mobile i fer aquest tipus de propostes, perquè sembla una mica estrany i contradictori. Per aquestes raons, anuncia el vot contrari del Grup de BxCanvi a la proposició tal com problema, que reconeix que existeix, en el seu conjunt. La Sra. BALLARÍN recorda que el comerç de proximitat és un dels actius principals de Barcelona i que en determinats supòsits es pot beneficiar del comerç electrònic. Tot i així, reconeix que hi ha una competència deslleial perquè sovint empreses que no tenen cap tipus de vinculació amb la ciutat, que no hi paguen cap mena de tribut i que es limiten a vendre en línia i distribuir aquesta venda físicament a la ciutat. Seguidament, apunta que les associacions de comerciants de Barcelona i de moltes comerços que paguen tributs a la ciutat i les plataformes de fora, que no en paguen cap. durant la campanya electoral, que es va anomenar «la taxa Ballarín». El seu grup entén que aquesta mesura té molt de sentit des del punt de vista de justícia tributària, perquè distribució física de les vendes en línia i en les externalitats negatives que això consideracions justifiquen la taxa, perquè les taxes es cobren per prestar serveis municipals però també per la utilització del domini públic municipal. Tot seguit, recorda que la Llei catalana de comerç de 2017, aprovada amb un consens molt ampli, estableix que els ajuntaments han de regular i taxar mitjançant ordenança la distribució dels productes adquirits per internet o a distància. A més a més, afegeix que taxa no han de tenir cap mena de domicili físic a la ciutat de Barcelona, és a dir, grans plataformes o empreses domiciliades fora de la ciutat però que hi tenen clients, i que la CCM 5/19 Economia 34/57 Dit això, reconeix que el gran quid és aconseguir quantificar de manera correcta aquesta taxa. En aquest sentit, creu que la proposta del PSC, que consisteix a fer una quantificació basada en la facturació, és coherent i, per tant, en el supòsit que les aquesta batalla legal. En qualsevol cas, puntualitza que aquesta solament és una de les propostes possibles. També proposaven bonificacions per a aquelles empreses que facin la distribució mitjançant punts de recollida com ara mercats o comerços de la ciutat, i que les empreses que utilitzin exclusivament vehicles sostenibles també puguin tenir bonificacions. A continuació, creu que és positiu que Barcelona tingui la capacitat de plantejar aquesta mesura, que és valenta i que situa la ciutat en la fiscalitat del segle XXI, perquè la fiscalitat local no es limita a deu o vint anys, sinó que té més de cent anys. És a dir, es riquesa. Així, doncs, els grups del Govern són favorables a estudiar les possibilitats que ofereix aquesta taxa. treball sobre aquesta qüestió, perquè creu que és molt important que aquesta mesura no tot cas, voldria que aquesta mesura fos compartida àmpliament. eleccions, durant la campanya electoral i sobretot durant la precampanya, que és quan es fan la majoria de debats. En tot cas, assenyala que ha quedat palès que hi ha dos models diferents, però puntualitza que el seu grup no pretén que hi hagi algú que pagui més que els altres, sinó que aquesta mesura el que fa és compensar els tributs que paga el comerç de proximitat i que les nous models de negoci no paguen. Per tant, matisa que allò que es vol gravar no és el model de negoci. Tot seguit, es mostra favorable a totes les formes de col·laboració i, de fet, assenyala entre les empreses en aspectes com el repartiment. Per tant, és partidari de valorar les propostes que puguin sorgir, més enllà de la taxa. Per acabar, remarca que si se cenyeixen a la fiscalitat de vint o cent anys enrere tributària, que hauria de ser el principi bàsic de qualsevol sistema tributari. Reconeix que implementar aquesta mesura pot ser complex, però assegura que es pot fer perquè, Està segur que tots els grups són conscients que aquest és el punt més complex per aplicar aquesta mesura, però insisteix que hi ha fórmules per fer-ho. Així, doncs, de poder tirar endavant aquesta taxa i adequar, així, la fiscalitat als temps actuals i ajudar el comerç de proximitat. La Sra. ARTADI anuncia el vot favorable del Grup de JxCat, però sense pressuposar que no serà un instrument que solament serveixi per fer propaganda. Tot i així, creu que modernitzar el sistema tributari és un repte per a Barcelona, per a Catalunya i per a Europa, i per tant el seu grup sempre en serà favorable. CCM 5/19 Economia 35/57 A continuació, vol fer tres precisions. En primer lloc, diu que voler ser la capital del tributàries o amb els drets que han costat tant de protegir. Per tant, assenyala que si es recula en aquesta exigència farien un flac favor a la ciutat. En segon lloc, que pensar només en la tributació és començar la casa per la teulada, sinó aconseguir que els dos models puguin conviure. Per tant, creu que aquesta mesura En tercer lloc, manifesta que el seu grup no vol que aquesta sigui una taxa finalista perquè això és contrari a la racionalitat tributària i pressupostària. Assenyala que les taxes són finalistes quan el subjecte que la paga també és el beneficiari dels serveis prestats. La Sra. GUILARTE mostra sorpresa pel fet que es plantegi aquesta taxa com a única opció en un tema com aquest, al més pur estil del president Trump. En qualsevol cas, Per tant, li sembla que el grup proposant i el Govern donen per fet que un tipus de Seguidament, si realment es vol fomentar el comerç de proximitat, suggereix que es destinen a aquesta finalitat. En aquest sentit, apunta que entre 2015 i 2019 el pressupost prèviament exigeixin al Govern que compleixi amb les seves obligacions. Per acabar, matisa que no ha dit en cap moment que el Grup de Cs votarà en contra grup de treball perquè hi volen aportar tot allò que puguin. La Sra. PARERA reitera el vot contrari del Grup de BxCanvi i, en la mateixa línia del La Sra. BALLARÍN posa de manifest que hi ha molta feina per fer. Creu que aquesta no és una taxa contra ningú i que, a més de tot el tema recaptatori i dels recursos que finalista, també hi ha un element de pedagogia. En aquest sentit, apunta que aquesta ciutat. Per aquestes raons, assegura que el Govern estarà encantat de comptar amb el màxim possible de matèria gris treballant per aconseguir que es pugui implementar aquesta mesura. CCM 5/19 Economia 36/57 de fer un debat més seriós i no pas caricaturesc. Finalment, agraeix als grups que així ho han manifestat el suport a la proposta. La Sra. GUILARTE considera que el comentari del Sr. Castellana és totalment improcedent, perquè és la seva formació política la que sempre pretenen apoderar-se del discurs polític per ridiculitzar i deixar en evidència la resta de grups. Assenyala, doncs, Votació favorable de BnComú, PSC, ERC i JxCat, desfavorable de PP i BxCanvi i abstenció de Cs. APROVADA AMB TEXT TRANSACCIONAT amb el redactat següent: (M1923/78) grup de treball format pels grups municipals i els agents implicats per elaborar electrònic en un termini aproximat de 6 mesos. La totalitat de la seva recaptació es destinarà a polítiques de foment del comerç de proximitat. Del Grup Municipal JxCat: preparar i presentar de forma immediata una campanya de Nadal que suposi un punt com en durada totes aquelles propostes i activitats encaminades a potenciar el vessant cultural, solidari i de promoció econòmica i internacional de la ciutat en aquestes dates, i que es posi especial èmfasi en reforçar i renovar la il·luminació de carrers, CCM 5/19 Economia 37/57 relacionats amb el comerç, com el top manta o el comerç electrònic, i apunta que altre dels reptes que afronta el sector del comerç a Barcelona. Creu, doncs, que tot això sentit, han decidit aprofitar la primera sessió del mandat per parlar de la gran oportunitat anual per al sector del comerç, que és la campanya de Nadal. tres mesos de la constitució del nou Govern municipal. Apunta que el sector del comerç factura pràcticament una quarta part de les vendes anuals. En aquest context, creu que és important conèixer el posicionament del Govern i què està fent per ajudar aquest sector de manera especial durant la temporada nadalenca. Saben que els eixos comercials, les associacions de comerciants i els mercats municipals han fet un gran esforç des de fa temps i han reclamat que es facin polítiques que els ajudin i que Tot seguit, manifesta que el seu grup està inquiet perquè el Govern no ha explicat res sobre aquesta campanya i perquè el sector mateix els diu que no hi ha hagut interlocució sobre aquest tema i perquè hi ha una opinió general que les campanyes de Nadal dels darrers quatre anys es poden millorar molt. Per tant, espera que el canvi de vol saber si el Govern municipal es preocuparà perquè Barcelona torni a brillar. El Sr. SIERRA considera que és una veritat innegable que durant el mandat anterior es quan la Sra. Ballarín va deixar de formar part del Govern municipal. Aquesta qüestió ja Seguidament, exposa tres exemples de la involució en les campanyes de Nadal. En primer lloc, esmenta la pista de gel de la plaça de Catalunya, que el Grup Socialista En segon lloc, indica que Torrejón de Ardoz és la capital europea del Nadal, ciutat que té diverses pistes de gel i que fa unes campanyes de promoció de la ciutat i del comerç local. En tercer lloc, apunta que en molts carrers, alguns dels quals són eixos comercials com el carrer de Balmes, no varen tenir aquesta il·luminació durant el mandat anterior. es varen col·locar a la plaça de Sant Jaume. CCM 5/19 Economia 38/57 Dit això, comenta que és molt fàcil intervenir en aquesta qüestió perquè hi ha interlocutors molt vàlids, que representen la majoria del comerç de la ciutat, com la Fundació Barcelona Comerç o Barcelona Oberta. El Grup de Cs, doncs, opina que han de ser capaços de creure en aquest model. Així, contrasta els models del Sr. Abel benvinguda al món, i el model de la Sra. Colau, que semblava un homenatge a que han de ser capaços de construir un model propi, de qualitat, consensuat no solament amb els grups polítics, sinó també amb els agents del sector del comerç de la ciutat, per situar Barcelona en el mapa del món, per ser un referent també durant aquestes dates. Per acabar, remarca que aquesta no és una qüestió menor per als comerciants, els quals no pateixen només a causa del comerç electrònic, dels impostos o la competència deslleial, perquè durant la campanya de Nadal és quan la majoria de comerços fan una part important de la facturació anual. Per aquestes raons, demana que el Govern accepti el prec del seu grup, perquè encara hi ha temps per actuar i evitar que hi torni a haver un Nadal trist a Barcelona, com va anteriorment. Insisteix que encara hi són a temps i que no deixin aquesta qüestió per a Finalment, anuncia el vot favorable del seu grup a la proposició, que va en el mateix sentit que el seu prec. de proximitat, tal com ja han dit durant el debat del punt anterior, és un dels sectors desplega i perquè alguns estudis diuen que aporta fins a un 15 % de PIB de Barcelona, sinó també perquè és un element de cohesió als barris i genera vida en una ciutat que ha de ser cohesionada, que té molts centres i que vol equitat territorial. A continuació, indica que la campanya de Nadal és la més important perquè és quan es concentra un gran volum de vendes de la major part del comerç de proximitat. En aquest punt, recorda la regidora Trini Capdevila, de qui diu que va ser una ferma defensora del comerç de proximitat i la qual va treballar molt en aquest àmbit. Recorda que durant el mandat anterior el seu grup va presentar diverses iniciatives per donar que el Govern municipal va aprovar però que mai no va tirar endavant. També varen proposar treballar de manera consensuada amb els eixos comercials, el reforç i ampliació de la campanya de Nadal per fer-la més ambiciosa i més distribuïda al llarg de la ciutat, i reforçar el projecte de la plaça de Catalunya. A més a més, recorda que el seu grup ha presentat altres iniciatives per dinamitzar el comerç de les zones afectades cruïlles dels carrers de Mallorca-Nàpols i Provença-Urgell, on es construeixen les va ser bastant insatisfactòria. Aprofitant, doncs, que aquesta és la primera sessió de la comissió i que la volen encetar amb bons ànims i amb ganes que canviïn les coses, el seu grup valora molt positivament aquesta proposició, que pretén que durant la campanya de Nadal la ciutat estigui molt més il·luminada, també aprofitar més els atractius turístics que té Barcelona i desestacionalitzar aquesta activitat, i principalment fomentar aquest model comercial pertoca. CCM 5/19 Economia 39/57 darrera, diu que per Nadal és espectacular. També han defensat en diverses ocasions zones comercials, perquè els llums donen alegria i, encara que molesti una part del Govern municipal, el Nadal és temps de celebració. Tot seguit, assenyala que si un Nadal i en general un mes de desembre són bons per al ajudin a celebrar el Nadal i les tradicions del país. Per aquesta raó, demana al Govern Nadal simplement és el Nadal, una època en què hi ha esperit de convivència, també un component important de religió i sobretot el fet que les famílies es troben més unides. Per tant, destaca que és una època bona que tothom ha de celebrar. A continuació, demana al Govern que canviï el mercat, que anomena roig, de la plaça de Catalunya per un autèntic mercat nadalenc o per una pista de gel com ja hi havia Barcelona per aquesta qüestió. Per acabar, assenyala que ell mateix és pessebrista i per tant coneix bé aquesta activitat. santa Llúcia, tal com es fa a Vic, que és espectacular, amb milers de figures. En aquest més a més, assenyala que també hi ha persones que fan figures no religioses. Creu que La Sra. PARERA anuncia el vot favorable del Grup de BxCanvi. Diu que Barcelona té Opina que una bona planificació nadalenca ajuda la ciutat, mentre que una mala planificació nadalenca la perjudica. Per tant, afirma que una bona campanya de Nadal atrau turisme i afavoreix les compres en el comerç de proximitat perquè la gent passeja per la ciutat. Creu, doncs, que fer una bona campanya és molt necessari. Tot seguit, apunta que durant els darrers quatre anys el tema de debat ha estat el hi ha un prejudici absurd en contra de la religió i assegura que aquest prejudici castiga festa que té unes característiques determinades i, per tant, considera que fer un pessebre no compromet la laïcitat de l'Administració pública. Per aquestes raons, reitera el vot favorable del seu grup a aquesta proposició i manifesta que el seu grup contribuirà en la mesura que puguin a intentar que hi hagi més enllumenat i més Nadal el pròxim desembre. CCM 5/19 Economia 40/57 La Sra. BALLARÍN anuncia el vot favorable dels grups del Govern a la proposició del Grup de JxCat i que accepten el prec del Grup de Cs, en primer lloc perquè donen un suport incondicional al model de comerç de la ciutat de Barcelona i també perquè considera que cal donar força i visibilitat al comerç de proximitat durant el Nadal. Coincideix amb intervencions anteriors que el 25 % de mitjana de les vendes anuals es fan durant aquesta època i, per tant, és una oportunitat per a aquests negocis. Així, doncs, assegura que el Govern treballarà per continuar millorant aquesta campanya de Nadal, perquè Barcelona brilli com es mereix. Tanmateix, indica que això no vol dir tristor. Barcelona, sinó que es comença a planificar des del mes de gener i els serveis de Govern el mes de juliol ja hi havia molta feina feta, com saben els comerciants, perquè procés fins que es realitza la contractació. Insisteix, doncs, que els comerciants són perfectament conscients que no hi pot haver un replantejament absolut de la campanya assegura que reforçaran aquesta campanya. Pel que fa a la pista de gel, pensa que forma part del passat i, per tant, no la tornaran a instal·lar. A més a més, opina que Barcelona compta amb iniciatives molt més atractives per a la ciutadania, per als turistes i els visitants. Així, comenta que faran una campanya més ambiciosa, amb accents nous. En aquest sentit, informa que han pactat demandes dels comerciants. A més a més, per constatar que el Govern vol que Barcelona brilli més que en anys anteriors, apunta que hi haurà enllumenat a la Via paguen el 50 %. També estan estudiant la possibilitat amb un operador privat que es pugui il·luminar alguna façana. presentació pública molt detallada i explicada als mitjans de comunicació, conjuntament amb el sector del comerç. Per tant, això li impedeix desvelar en aquest moment els detalls de la campanya de Nadal, però insisteix que la planificació està molt avançada, que la presentaran properament i que inclourà les novetats en què estan treballant. Tot seguit, declara que el Govern està molt orgullós de moltes de les actuacions que ha fet els darrers anys, sobretot per identificar Barcelona amb uns valors determinats, entre les quals destaca la distribució de les activitats per tots els barris. De cara als propers anys, doncs, indica que un grup de treball estudiarà mesures per fer aquesta campanya més visible i forta. Insisteix, però, que això ja serà de cara a la pròxima campanya de Nadal, que es comença a planificar des del mes de gener. complementàries de la Fira del Consum Responsable que es fa a la plaça de Catalunya, valors també molt cristians. CCM 5/19 Economia 41/57 què el PSC era al Govern municipal, es fa un pessebre més cultural i un altre de més tradicional. A més a més, comenta que anys enrere, quan el Sr. Mascarell tenia responsabilitats al Govern municipal i ella era regidora del districte de les Corts, havien Sr. Bou, doncs, que la tradició pessebrista de Barcelona és molt important, si bé admet que potser no han projectat prou aquesta tradició fora de Barcelona. votar a favor de la proposició. Puntualitza que, si bé en aquesta proposició demanen que donar tots els detalls, però creu que els grups municipals, que també vetllen pels interessos de la ciutat i del sector comercial, haurien de tenir més informació per poder decreixement anterior. anterior va ser del 22 de novembre fins al 6 de gener, una setmana més que enguany. Amb referència al temps necessari per preparar la campanya de Nadal, apunta que cara a Nadal, perquè volen que aquesta sigui una època de celebració, de convivència, il·luminació escassa dels carrers, amb un disseny que pràcticament no es renova, amb anomenat «Encén el teu Nadal», perquè opina que això fomentava la creativitat i de les arts plàstiques. A més a més, indica que aquesta iniciativa creava sinèrgies entre els professionals, l'Administració pública i la societat. També recorda que tot un seguit de carrers i places importants varen quedar sense il·luminació per diverses causes. manifesta que el dia anterior els comerciants amb qui han parlat encara no sabien si En definitiva, insisteix que aquest és un tema prioritari i el seu grup es vol assegurar Comú no donava prioritat a aquesta qüestió. CCM 5/19 Economia 42/57 arreu perquè només hi havia quatre bombetes que ni tan sols no es veien. Constata, molts carrers sense il·luminar, sinó perquè les poques on hi havia enllumenat aquest era escàs i trist. El Sr. BOU demana al Govern municipal que enguany el pessebre cultural no sigui tan cultural i que sigui una mica més pessebre. Així, comenta que ha vist un pessebre fet amb capses de sabates i de cartró; un altre en què Sant Josep era una butaca, la mare de Déu una cadira i el nen jesús un tamboret. Assenyala que ha de fer un esforç tradició. Per acabar, explica que anys enrere va poder anar a Nova York amb la família, al Rockefeller Center, on hi havia una gran pista de gel i pregunta a la Sra. Ballarín si hi ha estat mai. Assegura que allò per Nadal és el centre del món. Per tant, replica que el gel no està passat de moda. La Sra. BALLARÍN comenta que ha estat a Nova York, però indica que en aquesta ciutat fa molt més de fred que no pas a Barcelona i, a més, no ha de reduir un 30 % les emissions i la contaminació que produeixen les pistes de gel. A continuació, insisteix que les mesures concretes de la campanya de Nadal les presentaran als mitjans de comunicació. En qualsevol cas, opina que el diàleg continu i futur del comerç de la ciutat. la nit perquè és el darrer divendres del mes de novembre, dia en què se celebra el Black comerciants els qui demanen començar la campanya de Nadal en aquesta data importada dels Estats Units. de comerciants i, a més a més, hi ha prevista una reunió amb ells la setmana pròxima, altres raons per compensar la situació que pateixen en aquesta zona a causa de les obres Votació favorable de BnComú, PSC, ERC, JxCat, Cs, PP i BxCanvi. APROVADA Del Grup Municipal Cs: (M1923/57) Que el Govern municipal requereixi la Presidència de la Cambra de Comerç de Barcelona, per tal que aquesta respectada institució que representa, serveixi a finalitats de reactivació de l'economia i empreses de la nostra ciutat. CCM 5/19 Economia 43/57 ES RETIRA Del Grup Municipal PP: entres altres aspectes: - El nombre de persones que es dediquen a aquesta activitat eliminats a causa la competència deslleial que suposa la venda ambulant il·legal. - La quantitat defraudada en impostos, taxes i preus públics (acta censal d'activitat empresarial, IVA, IRPF, retencions d'empresa, seguretat social, recollida de residus, ocupació de l'espai públic, etc.) que suposa aquesta economia submergida i el seu municipal sobre aquestes parades de venda il·legal. PSC. APROVADA b) Proposicions amb contingut de Declaració institucional c) Precs Del Grup Municipal JxCat: trimestre del 2020 i que es consensuï amb els paradistes la ubicació de la carpa del mercat provisional. CCM 5/19 Economia 44/57 La Sra. ARTADI està segura que la regidora de Comerç coneix molt bé el mercat treballin per poder aprovar el pressupost amb el tràmit ordinari. També demanen que la ubicació de la carpa provisional es consensuï amb els paradistes i amb els comerços del document previ per definir les característiques del nou mercat, que recollís les tancat i es preveu que en el futur en tanquin més per jubilació dels titulars. A més a comenta que durant el darrer any i mig el mercat ha patit dificultats econòmiques i per paradistes la ubicació de les instal·lacions provisionals i posteriorment es licitaran les endarreriment important, de manera que és molt difícil que les obres de remodelació puguin començar el darrer trimestre de 2020. anava endarrerida o no, però constata que en aquest moment hi ha més parades tancades president i el vicepresident al capdavant, tenen molt clar que aquesta remodelació és pressupostos municipals contemplessin aquesta actuació. necessitat que hi hagi un supermercat per generar sinèrgies amb el comerç del voltant. perdre paradistes i per revitalitzar tot el potencial que té. La Sra. BALLARÍN reitera que no poden acceptar el prec malgrat que el Govern vol que tot plegat vagi tan ràpid com sigui possible. En tot cas, comparteix el desig que el pressupost de 2020 es pugui aprovar, però indica que la dotació pressupostària és una condició necessària però no suficient per poder iniciar les obres. Del Grup Municipal Cs: CCM 5/19 Economia 45/57 (M1923/38) Que el Govern municipal refaci la planificació de la propera campanya de Nadal amb accions que contribueixin a dinamitzar el comerç de Barcelona i doni un canvi d'orientació respecte a les campanyes precedents. Del Grup Municipal PP: per part de la Generalitat. CCM 5/19 Economia 46/57 Barcelona és del mes de juny de 2019. Aquest informe situava el deute total en 49,7 empresarials amb 10,7 milions, entre els quals destacava Barcelona Activa amb 4,3 milions. Constata que gairebé un trimestre més tard encara no tenen dades actualitzades. en el període de 2012 a 2018. Tanmateix, el seu grup quantifica aquest deute ciutadà en 350 milions, 42 dels quals corresponen a inversions en escoles bressol, 71 a construcció públic i 60 a serveis sanitaris. Remarca que durant el mandat anterior es va aprovar una que doni la darrera informació disponible sobre aquesta qüestió. El Sr. MARTÍ diu que no accepta el prec. Puntualitza que hi ha dos aspectes que cal Considera que és habitual que una administració que té un pressupost tretze o catorze aquesta situació es va resoldre durant el mandat anterior i vol que els regidors estiguin tranquils perquè assegura que hi ha un control sobre aquest deute. En segon lloc, celebra que el PP utilitzi el concepte de deute ciutadà, que consisteix en consorcis recollits a la Carta municipal i altres institucions coparticipades entre altres. Indica que, prenent com a referència el pressupost de 2011 de la Generalitat, aquest deute és de 284 milions, tot i que el PP el quantifica en 350. En qualsevol cas, coincideix amb el Sr. Bou que són molts de diners. Reconeix que en els darrers Dit això, considera que el deute de la Generalitat pel que fa a les escoles bressol és Bou, sinó a 57 milions, i remarca que hi ha sentències judicials que obliguen la Generalitat a pagar aquest deute. Per tant, apunta que a mesura que les sentències siguin fermes aquest deute ciutadà deixarà de ser una consideració política i passarà a ser un obligacions, però de moment no ha pres mesures concretes en aquest sentit. CCM 5/19 Economia 47/57 Hisenda, la qual també ha de servir precisament perquè el Govern informi els grups de obligatòriament en aquesta comissió. El Sr. BOU constata que gairebé totes les dades que ha donat són correctes, però admet probablement aniran sortint altres qüestions, adverteix que serà insistent en el d) Preguntes Del Grup Municipal ERC: (M1923/41) Quines accions ha dut a terme fins ara el Govern municipal per tal possible Brexit sense acord per tal de captar activitat econòmica i inversions provinents de Regne Unit cap a la ciutat i preparar el teixit productiu a qui pugui afectar negativament aquesta situació? CCM 5/19 Economia 48/57 El Sr. PUIG exposa que tres mesos després del referèndum pel Brexit, tres anys enrere, va presentar un pla per atraure inversions i talent a Catalunya. El seu grup hi va votar a favor perquè varen considerar que era una mesura que calia fer perquè, de fet, moltes ciutats europees ho començaven a fer. Aquest pla, afegeix, es va presentar amb molta Aquest pla, continua, constava de tres parts. Hi havia una primera part prospectiva, que consistia a fer un viatge a Londres; una part atractiva, que consistia a captar empreses, i assessorament. moltes informacions sobre Amsterdam, Dublín o Frankfurt, però ha estat incapaç de tractar aquesta qüestió, el Govern hagi informat els grups municipals sobre què ha passat amb aquell pla. referèndum, el Govern municipal va organitzar una missió econòmica a Londres, tenint en compte les circumstàncies que es donaven en aquell moment. Ja varen assenyalar que el Brexit era una mala notícia però que alhora podia ser una oportunitat Aleshores el Govern municipal va presentar el pla que ha esmentat el Sr. Puig. Aquest pla va ser coordinat amb Acció i Catalonia Trade & Investment, organismes de la Generalitat de Catalunya, i creu que poden estar satisfets del nivell de cooperació institucional que es va produir. En concret, comenta que immediatament es va intensificar la presència de Barcelona en les fires internacionals que es fan a Londres i que podien significar oportunitats per a Barcelona. Entre elles, esmenta la fira Going Global de 2017, el congrés sectorial European Resources Week, la fira London Design Week, i també la participació en el programa de Barcelona Global anomenat «Barcelona London Day». En definitiva, es va intensificar la promoció de la ciutat en esdeveniments britànics. Finalment, informa que el 5 de setembre varen rebre el nou ambaixador britànic, Hugh després de les eleccions al Regne Unit farien una trobada amb les institucions principals ciutat de Londres. També varen acordar fer una trobada, en coordinació amb la Cambra de Comerç Britànica, quan hi hagi dades sobre com es produirà el Brexit, perquè precisament el problema que han tingut fins ara és que aquesta informació no se sap. CCM 5/19 Economia 49/57 El Sr. PUIG felicita irònicament el Sr. Collboni perquè ha estat capaç de fer veure que ha dit alguna cosa sense dir res. Constata que ha reconegut que el Govern municipal canviar de seu en cas que es produís el Brexit. Afegeix que ciutats com Amsterdam, París, Frankfurt o Dublín ja haurien captat més inversions que Barcelona encara que no haguessin fet res, però indica que sí que hi han treballat. En canvi, dedueix de la una mica, que sempre és millor que quedar-se aturat. ES DÓNA PER TRACTADA (M1923/42) Quines accions ha dut a terme el Govern municipal per tal de garantir una CCM 5/19 Economia 50/57 Barcelona. Troba sorprenent que aquesta circumstància només es doni en aquest aeroport i remarca que no solament es veu afectada la imatge de la ciutat, sinó que també perjudica els barcelonins que volen viatjar durant les vacances i les famílies dels barcelonins que els volen visitar. El Sr. COLLBONI comenta que tradicionalment, conjuntament amb la Generalitat de política aeroportuària. En primer lloc, esmenta el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries, que ja va actuar en les crisis anteriors. Així, assenyala que durant les vagues de Barcelona i la Cambra de Comerç. En segon lloc, apunta que al Comitè de Coordinació organisme és copresidit pel ministeri i pel Departament de Política Territorial. Comenta desplegament del projecte «Barcelona a punt», que té com a objectiu millorar el la gestió dels conflictes laborals com els que es varen produir el darrer estiu. Tot seguit, informa que hi ha prevista una nova reunió del Comitè de Coordinació van més enllà de la gestió aeroportuària. Afegeix que el Govern municipal manté un contacte permanent amb el Departament de Territori i amb la Delegació del Govern a El Sr. PUIG agraeix les explicacions i no dubta que el Govern es preocupa per aquest tema i que fa gestions. Però li hauria agradat sentir que el Govern municipal exercirà tota la pressió política que pugui sobre AENA per evitar que es produeixin danys tan greus a la ciutat i als seus ciutadans. En aquest sentit, apunta que el Govern espanyol en aquest moment és dirigit pel PSOE i que AENA, que és un organisme que depèn El Sr. COLLBONI comparteix la preocupació del Sr. Puig i coincideix amb ell que, tot i Barcelona i tot Catalunya. Així, doncs, assegura que el Govern municipal ha pres totes han pogut. ES DÓNA PER TRACTADA Del Grup Municipal JxCat: (M1923/39) En quin punt es troba i quin és el calendari previst pel govern municipal respecte la implantació del salari mínim de ciutat? CCM 5/19 Economia 51/57 El Sr. MASCARELL exposa que el salari mínim de ciutat és un tema cabdal, que hauria de ser un punt de referència i que el Govern hauria de definir una política que permeti i que el salari mínim sigui una mesura de referència per construir una ciutat més democràtica, més justa, més benestant i més pròspera. També proposa que es mantingui o que es reprengui la negociació amb sindicats, patronals i agents socials, negociació que va començar anys enrere, fins i tot abans que governés Barcelona en Comú, amb tal que aquestes assumeixin el salari mínim de ciutat. També troba que seria molt de la ciutat és generar llocs de treball de qualitat i amb salaris adequats. Per aconseguir- ho, assenyala que és prioritari que hi hagi una activitat econòmica que generi un valor afegit que permeti pagar salaris adequats. Tot i que la qüestió del salari mínim de ciutat és un debat obert a Barcelona, indica que aquesta és una competència del Govern de recorda que el Govern del PSOE ja va apujar el salari mínim interprofessional. Dit això, recorda que hi ha hagut dues iniciatives importants que han tingut el suport 1.200 euros, i que ha de ser una referència en la negociació col·lectiva entre els agents no ofereixi treballadors que surten dels processos de formació si les ofertes de treball no comporten un salari mínim de mil euros mensuals. En segon lloc, en el marc de en els processos de contractació les clàusules de la normativa europea que regulen el mesures, conjuntament amb el Consell Econòmic i Social de Barcelona, per trobar fórmules que millorin la contractació. convençut i sospita que el Sr. Collboni afegeix algun matís a les polítiques que en Comú i el PSC. Així, recorda que el Sr. Pisarello havia manifestat que no es podien permetre que a Barcelona ningú guanyi menys de mil euros mensuals per la seva feina, Suposa que aquesta tesi és vigent i, si és així, demana que es prenguin mesures. CCM 5/19 Economia 52/57 Tal com ha manifestat anteriorment, insisteix que el seu grup vol col·laborar amb el com ara Londres, que tampoc no té competències en aquest àmbit, on hi ha milers possible desenvolupar iniciatives que ajudin Barcelona a ser un referent en aquesta compromet a ajudar-los. ES DÓNA PER TRACTADA Del Grup Municipal Cs: (M1923/56) Quin contingut transcendent per a la nostra ciutat va tenir la trobada entre l'Excma. Alcaldessa i el MHP de la Generalitat i en quina quantitat es xifra el deute de la Generalitat de Catalunya amb l'Ajuntament de Barcelona, i quina quantitat d'euros deixa d'aportar la Generalitat a les seves obligacions en els diferents consorcis en els que participem conjuntament? CCM 5/19 Economia 53/57 La Sra. GUILARTE exposa que des que el Govern de la Generalitat es va bolcar en el sacrificable, entre altres coses, les obligacions que té amb els ciutadans de Barcelona explicacions que el Sr. Martí ha donat anteriorment sobre el deute de la Generalitat amb vençut, però no tenen cap notícia sobre el deute no vençut. Per tant, allò que saben en en total cap a 300 milions si es tenen en compte les aportacions als consorcis que la bipartit ha emprès les accions necessàries per reclamar aquest deute. No es conforma de saber que hi ha una comissió bilateral i pregunta què està fent aquesta comissió, en quin punt es troba, quins temes està tractant actualment i si hi ha cap compromís o si el compleixi amb les seves obligacions amb els ciutadans de Barcelona. El Sr. MARTÍ no pretén convèncer la Sra. Guilarte, però li demana que quan es plantegi queda recollit en el balanç i té una data de venciment. Assegura que en aquest aspecte exigir el pagament, tret dels 57 milions de les escoles bressol que ha comentat aportacions als consorcis, tant en els que preveu la Carta municipal com aquells en els exigència política i no pas legal. Afegeix que continuaran exigint-li aquest compliment. habitatge o en educació, competències que té compartides amb la Generalitat. des del Parlament de Catalunya també és pot treballar molt per la ciutat de Barcelona, fent que la Generalitat pagui allò que és just que rebin els ciutadans de Barcelona i que CCM 5/19 Economia 54/57 La Sra. GUILARTE discrepa del Sr. Martí perquè el primer que va fer el Govern municipal va ser arribar a un acord amb els partits separatistes per penjar un llaç groc a més a més, no han sentit que el Sr. Collboni faci cap referència a aquesta qüestió, i fins president Torra no sabia de què li parlaven quan li preguntaven per aquest deute. Creu, Barcelona en Comú va arribar al Govern municipal. Afegeix que, malgrat que hi hagi reclamacions ni planteja els temes que realment són prioritaris per a la ciutat. competència compartida, o el deute pels equipaments per a la tercera edat. En conclusió, palesa que aquest problema és extremadament greu que afecta les polítiques socials de què presumeix el Govern municipal però que no practica. Demana, Assenyala que un deute es pot reclamar judicialment quan està escrit, i això és el que han fet. apunta que les exigències que fan serviran perquè de mica en mica la Generalitat vagi primers a encapçalar aquestes exigències han estat el Govern de Barcelona en Comú durant el mandat anterior i el Govern actual. Així, comenta que per poder fer arribar el per comptes de deixar-li els diners, perquè sabien que no els retornarien. Per tant, entén que ningú no els pot acusar de finançar la Generalitat. En tot cas, creu que no és convenient barrejar el procés amb altres temes i, malgrat que pensin diferent, opina que ES DÓNA PER TRACTADA Del Grup Municipal PP: (M1923/36) Per quin motiu el Govern Municipal no ha adherit la ciutat de Barcelona al servei de tramitació de la Finestreta Única Empresarial, recollida en la Llei 16/2015 de Simplificació de l'Activitat Administrativa i d'Impuls de l'Activitat Econòmica a fi que CCM 5/19 Economia 55/57 tràmits, incrementar la transparència, simplificar els procediments i eliminar els temps per iniciar una activitat. Entre altres mesures, aquesta llei regulava el servei de la relació a la seva activitat. Apunta que actualment la finestreta única empresarial ja és present al 97 % dels municipis de Catalunya, però entre el 3 % que no tenen aquest servei encara hi ha la ciutat de Barcelona, tal com es veu al mapa de municipis adherits que es pot trobar al web de Canal Empresa. Tot seguit, llegeix el text de la pregunta. juliol de 2018 i el mes de juny de 2019 no han respectat aquesta autonomia municipal. una millora de la regulació tècnica evident per actuar sobre les activitats econòmiques. També troba molt interessant com es planteja la interoperativitat entre ambdues administracions. Però malgrat aquests aspectes positius, indica que no es reconeix el règim especial de Barcelona i, per tant, hi pot haver una invasió de les competències municipals. En aquest sentit, el Govern municipal ha demanat que es reconegui diferenciat pel que fa a les solucions tecnològiques i que es reconegui la capacitat normativa de Barcelona. Puntualitza que no es tracta de reclamar autonomia, sinó que que fa que les solucions que la ciutat de Barcelona pugui autoaplicar-se siguin positives i serveixin per fer les coses millor. El Sr. BOU agraeix la resposta, però apunta que els botiguers i els empresaris en pateixen les conseqüències. En tot cas, assenyala que si el Govern municipal té raó i empresaris, dels botiguers i dels industrials de Barcelona, que són la base, juntament conclusió, ofereix a la Sra. Ballarín el seu esforç per empènyer en aquesta direcció, perquè creu profundament que no es pot trencar la il·lusió de cap persona que es vulgui una llicència, tal com li ha passat a ell personalment. els tràmits. Simplement volen que es faci millor que allò que planteja la Generalitat. oferir un servei veritablement útil per a totes les persones que volen fer aquesta passa en la seva vida i engegar una empresa. Afirma que el Govern municipal té molt assumit pla que pretén simplificar tota la tramitació administrativa. CCM 5/19 Economia 56/57 ES DÓNA PER TRACTADA e) Seguiment Proposicions / Declaracions de Grup VI) Mocions VII) Declaracions Institucionals No havent-hi altres assumptes per tractar, la Presidència aixeca la sessió a les 19.29 h. Signat electrònicament per :Miriam Cabruja Escobedo - DNI 43402654K (SIG) Data :2019.10.11 13:55:14 CEST Raó:Aixecament Acta Lloc : Barcelona CCM 5/19 Economia 57/57