Servei de Documentació i Accés al Coneixement de l’Ajuntament de Barcelona Memòria 2018 Barcelona, 2019 Presentació Memòria 2018 2 El Servei de Documentació i Accés al Coneixement en xifres 3 Què fem al SEDAC? 4 Serveis d’Accés I Atenció al Públic 5 a. Ajuntament de Barcelona 6 b. Ciutadania 9 Serveis d’Accés i Descoberta 11 a. Serveis Intranet 13 b. Serveis Internet 16 Repositori institucional BCNROC per la 17 documentació de difusió pública o Novetats 18 o Multimèdia 20 o Imatges fixes 21 o Documents textuals 22 Catàleg BCNEXPLOR@ 24 c. Biblioteques departamentals 25 d. Les Revistes 27 SERVEI DE DOCUMENTACIÓ I ACCÉS AL CONEIXEMENT 2018 Consultes presencials Consultes serveis Vistes de documents ateses electrònics municipals a BCNROC Préstecs corporatius Descàrregues de Documents documents de bases municipals en línia de dades comercials Registres bibliogràfics al catàleg Fotografies en línia Revistes en línia BCNExplor@ 3 QUÈ FEM AL SEDAC? AJUDEM A DESCOBRIR EL CONEIXEMENT MUNICIPAL Garantim l’accés, per tothom, al mon digital. Adaptem els serveis d’informació PORTEM LA INFORMACIÓ ON a les necessitats requerides per la ESTÀ L’USUARI comunitat Portem els recursos d’informació als nostres usuaris allà on es troben. Més enllà de les parets físiques. PROTEGIM LA MEMÒRIA MUNICIPAL I CREEM CONTINGUTS Recollim, digitalitzem i preservem el patrimoni bibliogràfic de l’Ajuntament de Barcelona com memòria de la societat actual i les futures COOPEREM I INNNOVEM PER CONTRIBUIR AL DESENVOLUPAMENT DE LA COMUNITAT Proporcionem fonts d’informació per tal que els usuaris puguin desenvolupar els seus interessos i activitats. PROPORCIONEM ACCÉS A INFORMACIÓ DE QUALITAT I CONTRASTADA Donem les eines per a una ciutadania informada i un personal municipal eficient i CAPACITEM ALS NOSTRES USUARIS Eixamplem els coneixements documentat informacionals dels nostres usuaris per capacitar-los en l’ús de la informació Font imatges: Ebook Friendly [en línia]. Warszawa : Indigo Piotr Kowalczyk, 2010 [Consulta: 9 de setembre de 2019]. 4 Disponible a: SERVEIS D’ACCÉS I ATENCIÓ AL PÚBLIC (SAAP) 2018 Serveis Presencials Servei d'Accés i Atenció al públic Usuaris Consultes 10.874 El Servei d’Accés i Atenció al Públic (SAAP) és la porta 1.641 1.524 802 d’entrada a tots els serveis d’informació que requereixen de l’atenció presencial dels bibliotecaris-documentalistes. Ajuntament Ciutadania La mitjana diària de consultes ateses ha estat de 47/dia. Evolució consultes Totes s’han respost en un 11.085 màxim de 48 hores, acomplint10.601 10.874 els requeriments marcats a la 8.805 Carta de Serveis. 7.820 El 64% dels usuaris atesos des del SAAP han plantejat les seves consultes per canals digitals, un 18% en persona i un 16% per telèfon. 2014 2015 2016 2017 2018 El 88% de les consultes han estat realitzades pels departaments municipals. Aquestes tenen, generalment, un grau de complexitat i d’especialització molt més elevat que les plantejades per la ciutadania. 5 SERVEIS D’ACCÉS I ATENCIÓ AL PÚBLIC (SAAP) 2018 Ajuntament de Barcelona Consultes Ajuntament GerènciaS egureta Distric- Ecologia Municipal t i Drets 2% Prevenci Socials El personal del grupEntitats tes Urbana munici- 8% 8% ó 1% Ajuntament de Barcelona pals 1% Altres necessita documentació i 13% Gerèncie Presidèn Drets s informació, de forma cia i Ciutadani 1% ràpida i fiable, que el Economi a 1% permeti assolir elsa 10% objectius que tenen assignats dins de la Corporació. Gerèn- Gerèn-cia cies Recursos 79% 76% La tasca del SEDAC és servir de suport per a la recerca d’aquesta informació i facilitar les fonts d’informació que Dte. Nou Barris Dte. Gràcia Dte. Les Corts s’adaptin millor als Dte. Ciutat 3% 2% 1% objectius municipals. Vella Dte. Sant 3% Andreu 6% Dte. Sarrià-Sant Gervasi Dte. Sant Martí 6% 31% 906 peticions/mes dels departaments Dte. Horta- Guinardó municipals 10% Dte. Eixample Dte . Sants- 17% Montjuïc21% Setembre, desembre i febrer han estat els mesos de més Barcelona IMU Barcelona Consell activitat d’aquests Activa 1% Regional CESB1% Escolar Consorci usuaris1% IMEB 1% 1% Educació 1% 1%Biblioteques IMH BCN3% IMSS Mercabarna 3% 2% 1% IMD Parcs i 4% IMH Enguany les Jardins 30% consultes municipals 4% IMPaisatge han disminuït un 2% 6% respecte a l’any IMI ICUB anterior Agència de 9% 26% Salut Pública 7% 6 SERVEIS D’ACCÉS I ATENCIÓ AL PÚBLIC (SAAP) 2018 Ajuntament de Barcelona Per donar resposta a les Tipus de fonts d'informació facilitades consultes plantejades pels departaments, el 69% de recursos d’informació utilitzats Fonts impreses han estat electrònics i el 31% 31% impresos. Fonts electròniques 69% El 40% de consultes s’han contestat utilitzant el catàleg col·lectiu del SEDAC i les biblioteques departamentals. El 33% dels recursos d’informació que s’han usat Altres Fonts electròniques utilitzades per donar resposta han estat catàlegs Web 4% Estadística Arxius revistes electròniquesLlibres Seus web d'imatge Altres2% electrònics 1% 1% procedents de bases de dades repositori 2% 1% comercials o de repositoris de BCNROC lliure accés. 5% Bases de dades fulltext Catàleg propi 11% 40% El 92% de les fonts Revistes d’informació impreses 33% utilitzades han estat llibres. Només un 8% han estat articles de revista o revistes en suport paper. Tipus de consultes municipals El 34% dels recursos en Bibliogràfica suport paper es deixen en 2% Tècnica (TI) Factual préstec. 8% 1% Formativa 1% Difusió Selectiva 5.895 préstecs Informació 19% corporatius Temàtica 69% Mitjana préstecs: 491 al mes 7 SERVEIS D’ACCÉS I ATENCIÓ AL PÚBLIC (SAAP) 2018 Ajuntament de Barcelona Consultes per temes Serveis Altres El 72% del les matèries més Medi Ambient Socials 1% consultades per part del 3% 2D%emografia 2% personal municipal pertanyen Urbanisme a l’especialització de la 5% col·lecció: gestió pública i Economia legislació local, autonòmica, 7% estatal i europea. Cultura/Hist. 8% Gestió pública Normativa 62% 10% Un 10% de les peticions sobre gestió pública s’han centrat en preguntes sobre la gestió de l’Ajuntament de Barcelona. Documents en préstec corporatiu El 35% de les consultes sobre DVD/CD legislació, han estat referents 2% a la normativa municipal i el Pub. 65% restant eren d’altres Periòdiques jurisdiccions. 35% Monografies 63% 200 peticions de préstec interbibliotecari i d’obtenció de documents Petició de documents al SEDAC des de centres externs Estalvi del servei de préstec interbibliotecari: Préstec 2.499 € en compra de Interbib. 33% llibres 15.240 € en Obtenció de subscripcions de revistes documents (Articles de revista) 67% 8 SERVEIS D’ACCÉS I ATENCIÓ AL PÚBLIC (SAAP) 2018 AjuntamCieunttaddeanBiaarcelona Tipologia d'usuaris de ciutat Consulta ciutadana Institucions La biblioteca del SEDAC està 19% oberta a la ciutadania, empreses, institucions i a tothom interessat per facilitar l’accés lliure a la Ciutadania documentació pública 81% municipal i permetre la recerca sobre l’acció de govern de l’Ajuntament de Barcelona al llarg del temps. Tipus d'institucions usuàries Àrea Els ciutadans individuals Metropolitana 2% Organismes realitzen el 81% de les Biblioteques Altres estatalsbiblioteques 1% consultes externes i lesConsorci Universitats 2% institucions el 19%. 15% Ajuntaments 2% Biblioteques Generalitat i especialitzades Parlament Generalitat 17% 35% Al 2018, les peticions de les institucions han augmentat 1 Universitats (Recerca) punt respecte a l’any anterior. 26% Dins del global d’institucions, Tipus de consultes ciutadanes usuàries, les consultes Bibliogràfica plantejades per la GeneralitatFactual Tècnica (TI) 8% 1% 1% de Catalunya han augmentat 9 punts respecte al 2017. Ús sala 29% Temàtica 61% Les Universitats representen el 41% dels usuaris institucionals. 9 SERVEIS D’ACCÉS I ATENCIÓ AL PÚBLIC (SAAP) 2018 Ciutadania Matèries més consultades pels Els usuaris externs també ciutadans prefereixen les fonts d’informació digitals davant de les fonts impreses. Demografia 21% Gestió pública 19% Així doncs, el 76% dels recursos d’informació Economia 14% proporcionats han estat Urbanisme 11% recursos electrònics. Normativa 11% Cultura/Història 9% Via Pública 5% Medi Ambient 5% El canal preferit dels ciutadans Serveis Socials 3% per comunicar-se amb el Altres 2% SEDAC ha estat el correu electrònic. Canals de les consultes ciutadanes correu postal 1% El 18% de les consultes plantejades per correu-e, Telèfon arriben a través del Servei 11% municipal IRIS i el 82% restant a través de la bústia Digital de correu electrònic del 52% Persona SEDAC. 36% La informació demogràfica de Barcelona ha estat el tema Fonts d'informació per les consultes més demanat, igual que l’any externes anterior, per la qual cosa la font d’informació més Base de Web SEDAC dades consultada per part dels fulltext Recursos web 1% Arxius bibliotecaris ha estat el 4% 1% Vídeos d'imatge 1% Departament d’Estadística. Revistes 1% repositori 5% BCNROC 7% Departament Estadística Al 2018, destaquem que hi haWeb municipal 14% 47% hagut un 30% de consultes Catàleg propi destinades a la preparació 19% d’oposicions. 0 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2017 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 SerSvereviesis EElleecttrròònincsic s Dues plataformes: INTRANET I INTERNET 182.135 852.569 SERVEIS 24x7x365 66.918 40.755 Dues comunitats: CIUTADANIA I PERSONAL MUNICIPAL 1 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Electrònics Visites portals Intranet i Internet 14.000 12.000 10.000 8.000 6.000 4.000 2.000 0 Els serveis d’informació electrònics inclouen tots els serveis d’informació que els Serveis Intranet Serveis i Internet usuaris poden usar de forma autònoma des de les diferents plataformes i dispositius que ofereix el SEDAC Evolució serveis electrònics 200.000 180.000 160.000 140.000 120.000 100.000 80.000 60.000 40.000 20.000 0 2018 2017 2016 Visites 182.135 163.839 151.547 2 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Intranet Ús destacat a Intranet 28.613 consultes a Intranet Biblioteca Digital Proview 5% 418 planes visualitzades/dia Recursos lingüístics 17% Cerca i troba 50% Actualitat 28% Consultes secció d'Actualitat Normativa municipal Notícies pendent jurídiques d'aprovació 7% 8% Notícies 11% Ressenyes Nova 13% normativa 49% Nova Servei d’Alertes normativa publicada 12% per correu electrònic: 966 usuaris subscrits Usuaris servei d'alertes per temes 2.444 documents alertats Treball i Recursos Economia i humans Finances. (Revistes) Administració i Hisenda 11% gestió pública. (Revistes) Govern 9% 26% Augment de 12% usuaris Economia i Finances. respecte 2017 Hisenda 12% Administració i gestió pública. Govern Dret (Revistes) (Revistes) 20% 22% 3 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Intranet E-books 24x7x365 10.527 accessos Aranzadi e-books 123 llibres electrònics Recursos de qualitat des del despatx Amb eines individuals de parametrització de la informació 4 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Intranet Evolució descàrrega de documents electrònics Les bases de dades comercials són d’ús restringit pel personal 140.000 municipal. Els usuaris les utilitzen, 120.000 de forma autònoma, des del seu 100.000 despatx a través del portal del 80.000 SEDAC qui s’encarrega de vetllar pel bon funcionament d’aquest 60.000 servei, del respecte de les 40.000 condicions d’ús de les llicències 20.000 contractades, de resoldre els 0 problemes de connexió i, també, 2014 2015 2016 2017 2018 formar als usuaris per tal que Docs. Descarregats sàpiguen treure el màxim profit d’aquests recursos electrònics. Cost €/document descarregat 44.998 sessions a bases de dades comercials 7,1 187 sessions/dia 1,2 1,1 0,8 0,7 0,6 0,1 516 documents descarregats/dia Augment del 39% de descàrregues Comparativa accesso Registradores Registre Mercantil Registre Propietat Del total de consultes a les bases de dades de Registradors, les 3007 2698 peticions fetes al Registre Mercantil han representat un 26% i el 74% 1512 restant s’han fet al registre de la 1079 Propietat. 2018 2017 5 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Internet 115.945 visites als serveis Serveis d'Informació a Internet d’informació en línia a Internet 70000 60000 50000 40000 10% d’augment de visites 30000 als serveis Internet 20000 10000 0 web internet Ordenances internet BCNROC 318 visites/dia 1.825 planes consultades/dia Ordenances vigents al 2018 20000 Construcció de 70 datasets 18000 16000 d’informació a BCN Dades 14000 Obertes en format CSV i 12000 XML per reutilització 10000 8000 6000 4000 2000 0 519 visites i 225 descàrregues dels datasets a BCN Dades Obertes Visites Ordenances Planes visualitzades Ordenances 6 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Internet Accés Obert als documents municipals Difusió Transparència Reutilització Preservació bcnroc.ajuntament.barcelona.cat Indicadors ús 852.569 vistes de documents 49.614 vistes de les col·leccions 21.499 vistes de les comunitats Tipus de documents 21.586 documents textuals 44.594 fotografies 398 vídeos 5.534 Nous documents entrats 7 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 NOVETATS DESTACADES AL BCNROC CERCADOR MÉS FÀCIL PEL BCNROC Cerca a text complet només quan interessa Cerca exclusiva sobre la Gaseta Municipal Cerca per Departament municipal malgrat que aquest hagi tingut variacions de nom Miniatures dels documents en els resultats de cerca PROJECTE DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL ENTRE L’OHCH DE CUBA I AJUNTAMENT DE BARCELONA Totes les metadades de matèries del BCNROC s’han traduït a tres llengües (català, castellà i anglès) per una audiència internacional Es dóna accés a 251 documents d’imatge fixe (fotografies i postals), 2 vídeos en versió catalana i castellana que són el nucli del projecte de cooperació i 15 documents textuals relacionats 8 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 NOVETATS DESTACADES AL BCNROC MÉS VISIBILITAT MUNDIAL DELS DOCUMENTS MUNICIPALS Des del 2018, tots els documents municipals, digitals i/o digitalitzats, inclosos a BCNROC estan accessibles a nivell mundial, dins del Catàleg de biblioteques més gran del mon, Worldcat. Worldcat comparteix bilions de recursos d’informació entre totes les biblioteques que formen part de la cooperativa bibliotecària més important del mon OCLC. MÉS REUTILITZACIÓ PEL BCNROC Publiquem les col·leccions del repositori institucional a Open Data BCN Es crea 1 únic dataset on s’inclou tot el BCNROC i 69 datasets de diferents tipologies de documents 19 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 ELS DOCUMENTS VIDEO A BCNROC 398 vídeos en Accés Obert Compartim els vídeos municipals Preservem la memòria audiovisual Els vídeos recullen temes de ciutat que Els vídeos municipals són patrimoni cultural afecten a la vida social, laboral i al lleure de de la societat. Tenen valor econòmic, les persones que viuen i treballen a cultural i polític. Són testimoni Barcelona. El material audiovisual és una irreemplaçable de la història i fets font d’informació prioritària que permet que corporatius del passat que s’ha de la informació municipal arribi més fàcilment transmetre a les societats futures i a la ciutadania. reflecteixen la societat i la cultura per poder ser objecte d’estudi. 0 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 ELS DOCUMENTS IMATGE A BCNROC Font: Consorci de Biblioteques de Barcelona 37.022 187 fotografies en Accés Obert documents en Accés Obert: 3 noves col·leccions: 94 Programes de Festa Major60 fullets Biblioteca de Canyelles 27 cartells Biblioteca Ramon d’Alòs-Moner 6 Infografies Gerència Ecologia urbana 922 fotografies noves 108 gràfics nous 1 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 ELS DOCUMENTS TEXTUALS A BCNROC 532 481 100 70 18 138 108 883 349 8 93 580 391 548 71 826 159 1.126 634 214 203 832 45 1.530 84 2 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 ELS DOCUMENTS TEXTUALS A BCNROC 1.869 177 382 8.136 760 NOVA DOCUMENTACIÓ PER LA CIUTADANIA 152 36 356 Les comunitats amb més documents publicats al 2018 988 202 145 134 92 70 69 66 53 44 3 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Serveis Internet barcelona.cat/sedac/bcnexplora Noves catalogacions 2018 48.866 registres Recursos Bibliogràfics electrònics Altres 5% 2% i 66.578 documents digitals i/o digitalitzats Revistes 28% Monografies 65% Al 2018, el SEDAC i les biblioteques departamentals han implantat un nou sistema de gestió bibliotecària, anomenat Worldshare i han passat a formar part de la El nou catàleg BCNEXPLOR@ connecta als usuaris cooperativa bibliotecària mundial més important amb els recursos d’informació municipals i amb anomenada OCLC. bilions de recursos mundials de la resta de biblioteques Més funcionalitats pels usuaris i estalvi de temps i més eficiència gràcies a que s’optimitzen els fluxos de 4 treball SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Biblioteques departamentals Servei de Documentació d’Educació Ambiental La Fàbrica del Sol. Passeig de Salvat Papasseit, 1 dilluns-dijous: 10-14h/15-18:30 h i divendres: 10-14h. Biblioteca especialitzada en recursos d’educació ambiental, entre ells, materials per la docència i la formació, aparells mesuradors de l’energia, kits experimentals i maletes temàtiques. Tots ells s’ofereixen en préstec a les escoles i els particulars que els demanin. Usuaris: 1.230 Consultes: 566 Préstecs: 967 Exposicions temàtiques: 15 Accions de difusió: 630 Biblioteca del Centre de Formació del Laberint Parc del Laberint d'Horta C/ Germans Desvalls, s/n Dilluns, dimecres i divendres: 9’30-13’30 h I dimarts i dijous: 15’30- 19’30h. Usuaris: 1.379 Especialitzada en temes de botànica, jardineria, disseny de Consultes: 1.716 jardins, arquitectura del paisatge, medi ambient, ecologia i Préstecs: 1.545 agricultura. És la memòria documental dels parcs de Barcelona i Exposicions temàtiques: 10 de les activitats realitzades per l’Ajuntament de Barcelona des Accions de difusió: 30 de Parcs i Jardins. 5 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Biblioteques departamentals Fons documental associatiu Torre Jussana Torre Jussana-Centre de Serveis a les Associacions Av. Cardenal Vidal i Barraquer, 30 Horari: Cal demanar cita prèvia Fons especialitzat en el món associatiu, el tercer sector, les polítiques públiques sobre participació ciutadana i altres temàtiques com ara els comportaments i les actituds socials. S’adreça, principalment, a les persones vinculades a associacions, fundacions i cooperatives, estudiants i investigadors/es, professionals de l’administració pública i tercers interessats en aquestes temàtiques. Usuaris: 4 Préstecs: 6 Biblioteca Funerària de Cementiris Col·lecció de Carrosses Fúnebres. Cementiri Montjuïc Mare de Déu del Port, 56-58 Horari: Cal demanar cita prèvia Fons especialitzat en temàtica funerària que s’ubica a l’espai destinat a la col·lecció de carrosses fúnebres del cementiri de Montjuïc. Acull rituals funeraris de diverses civilitzacions, des de la prehistòria fins l’actualitat, destacant els fons especialitzats en els ritus funeraris a l’Antic Egipte. Usuaris: 10 Consultes: 26 Préstecs: 5 6 SERVEIS D’ACCÉS I DESCOBERTA 2018 Les Revistes Servei de Circulació de Revistes L'usuari demana al SEDAC un o varis títols en circulació ,via intranet El SEDAC torna a SEDAC incorpora el enviar el nou usuari a la llista 127 usuaris de número al d'usuaris que vol circulació al 2016 següent rebre una revista usuari en en circulació43 revistes circulant circulació SEDAC envia la L'usuari té revista a l tres dies per primer usuari de circulació amb la Estalvi en revistesmirar-se la revista i llista de circulants quan 33.256 €/any retornar-la al SEDAC el número d’estalvi en apareix al subscripcions mercat duplicades Rendibilitza la despesa corporativa Revistes municipals corrents Format paper 13% Revistes corrents 110 paper 440 electròniques Format electrònic 122 subscripcions paper i digital 87% 251 premsa paper i digital 257 revistes municipals 7