MEMÒRIA 2018 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM LES POLÍTIQUES MUNICIPALS DE CONSUM Des de l’Ajuntament de Barcelona entenem que el consum ha de perme- En l’àmbit de la participació i amb les oportunitats de la nova normativa tre tenir una vida digna, saludable i de qualitat, que fomenti les relacions municipal de participació ciutadana humanes, la proximitat, l’economia local, social i solidària, però també la Consum: amb nou reglament, ampliació d’entitats i grups de treball. cura del medi ambient, l’ecologia i les garanties i els drets de les persones El suport a les iniciatives ciutadanes i als projectes per un consum respon- consumidores en les relacions de consum. sable, per la defensa dels drets de les persones consumidores ha tingut La valoració del 2018 la podem concretar en la consolidació de les ac- la continuïtat amb la tercera convocatòria de subvencions i s’ha reforçat la cions de les noves polítiques públiques municipals en consum i les línies modalitat de la estratègiques plantejades des del 2015 des del Comissionat d’Economia que fas” de Barcelona Activa. Social i Desenvolupament Local i Consum i coordinades i executades des En l’àmbit de les polítiques municipals de desenvolupament econòmic de la Direcció de Serveis d’Economia Cooperativa, Social i Solidària i el De- local i de proximitat per una alimentació sana, sostenible i de proximi- partament de Consum amb els corresponents plans d’impuls de consum tat i una sobirania alimentària, s’ha continuat amb els reptes que recull responsable i política alimentària. el Pacte de la política alimentària urbana de Milà (2015), i en concret el Durant el 2018, - foment dels circuits curts de comercialització i l’alimentació de proximitat: i el nou Espai Consum Xarxa de Mercats de Pagès, els Menjadors Sans i Sostenibles, els paradis- tes verds dels mercats municipals o la proposta d’un Centre d’Intercanvi Responsable es consoliden com el referent d’atenció a les persones en Agroalimentari de Proximitat (CIAP) a Barcelona. A més, també destaca matèria de consum. l’impuls d’un Espai Participat cap a la sobirania alimentària. Cal destacar el suport municipal a la iniciativa ciutadana en el projecte i consum col·laboratiu en xarxa a través de les plataformes digitals s’ha con- prova pilot de la als cretat en l’edició de la primera guia de consum per fer servir les plata- districtes de Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. formes digitals en l’economia de plataforma i economia col·laborativa. Perquè… Consumir és triar com volem viure 02 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 03 OFICINA MUNICIPAL QUINS SERVEIS S’OFEREIXEN D’INFORMACIÓ DES DE L‘OMIC? A LES PERSONES CONSUMIDORES OMIC Gestió de denúncies, queixes i reclamacions assessorament sobre de persones residents drets com a persones a Barcelona o d’establi- consumidores L’OMIC és un servei d’atenció ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona ments ubicats a la ciutat que té com a missió informar i protegir les persones consumidores en les relacions de consum, atendre les seves consultes i tramitar les reclama- Col•laboració amb Conciliació en cas de cions mitjançant la mediació i l’aplicació del Codi de consum de Catalun- associacions o altres ya (Llei 22/2010, de 20 de juliol). entitats de consum mitjançant mediació El 2018, els indicadors dels canals d’atenció ens indiquen que continuen creixent les consultes a través dels diferents canals d’atenció (un 15,1 % Atenció als autònoms Lliurament de fulls més que l’any anterior), en especial el canal del 010. També incrementen i microempreses en de reclamació als les reclamacions tramitades, un 8,2 % respecte al 2017. serveis bàsics comerços i informació sobre els seus drets i L’atenció presencial es manté, però continua sent el canal més utilitzat per obligacions accedir al servei de consultes i reclamacions (un 58 %). Campanyes i accions Recopilació, actualització CONEIXEMENT DE L’OMIC formatives sobre i publicació de docu- consum ubicats a mentació legislativa en Barcelona matèria de consum 2014 2015 2016 2017 2018 13,38 % 16,60 % 20,30 % 18,80 % 19,01 % L’OMIC INCORPORA EL SERVEI DEL QUIOSC DE TRÀMITS 88.491 50,14 % 174.286 37,15 % 70.254 52,53 % MUNICIPAL EN XARXA Visites Pàgines Visitants A LES OFICINES vistes únics D’ATENCIÓ AL CIUTADÀ (OAC). 04 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 05 OMIC, DADES DEL SERVEI 2018 INSPECCIÓ 23.123 15,1 % 7.041 8,2 % DE CONSUM consultes reclamacions 5 % 1 % A partir de les reclamacions de les CANALS D’ATENCIÓ DE L’ OMIC persones consumidores, si s’escau, 21 % es fa la inspecció informativa co- rresponent. 4.443 consultes 2.530 consultes El total d’inspeccions del 2018 són 19,4 % 10,9 % , de les quals el motiu princi- 73 % pal és l’incompliment de les obli- 2.708 consultes 13.442 consultes gacions d’atenció, manca de fulls 11,7 % 58 % de reclamació, tiquet de compra, Primera inspecció preus, etcètera . Segona inspecció Tercera inspecció RESULTAT DE LA GESTIÓ DIRECTA En el dels casos, aquestes in- Pendent DE LES RECLAMACIONS A L’OMIC fraccions són esmenades en la pri- .. mera de les visites d’inspecció. Reclamacions Favorable al consumidor 2.811 54,0 % Pendents de resolució 1.025 19,7 % Durant el 2018 s’ha fet una prova Favorable a l’empresa 1.367 26,3 % pilot de campanya informativa per 5.203 empreses i comerços amb l’objec- tiu de disminuir la tipologia d’infrac- 1.172 / a altres organismes 666. cions més alta, és a dir, les relacio- 7.041 (incloent-hi les 5.203 de l’ ) nades amb l’atenció a les persones consumidores. Els sectors que més - Comencen a aparèixer El resultat de la prova pilot ha estat consultes i recla- consultes i recla- que, de les i esta- macions presenten col·lectius afectats macions sobre les - són els de serveis de pel tancament de relacions de consum panya, un compleixen amb la telecomunicacions, les clíniques dentals, a través de les plata- normativa de protecció de les per- compres on-line, serveis funeraris, els formes digitals en les sones consumidores. transports, subminis- aiguats i el canvi als anomenades econo- nous comptadors mies col·laboratives. digitals. 06 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 07 L’ESPAI CONSUM EN XIFRES.... RESPONSABLE L’Espai Consum Responsable ja és una realitat. Situat al Palau Foronda (ronda Sant Pau, 43-45 baixos), és el primer equipament especia- Actualment ofereix: litzat en consum responsable de Programa de sensibilització i 15 25 17 la ciutat i ofereix els seus serveis formació, amb activitats, tallers i ACTIVITATS CESSIONS ACCIONS a la ciutadania, entitats i tot tipus exposicions. PROGRAMADES D’ESPAIS D’ENXARXAMENT d’agents que vulguin conèixer o que necessitin recursos per incor- Punt de trobada per fomentar porar el consum responsable en el la interacció i les sinergies en la 4 seu relat i les seves pràctiques. promoció i pràctiques del consum EXPOSICIONS 295 47 responsable. AGENTS Vinculat amb l’OMIC, l’espai re- PERSONES força l’atenció a les persones con- Cessió gratuïta d’espais, amb sumidores que vulguin conèixer retorn social. Compta amb una 465 31 entitats del sector altres maneres de consumir, res- sala polivalent (capacitat de 60 82 3 entitats del territori PERSONES pectuoses amb el medi ambient i persones) i una aula per a 25 per- ENTITATS 11 serveis i programes municipals amb la societat. sones. 2 administracions Punt d’informació i assesso- públiques rament especialitzat (per correu 28 electrònic, amb possibilitat de cita ENTITATS prèvia). - cialitzats (revistes, fullets, oferta 54 TIPUS DE RECURSOS GENÈRICS DIFERENTS d’activitats i propostes a la ciutat, etcètera). revistes, informes o memòries, guies, fullets genèrics i fullets municipals. > barcelona.cat/consumresponsable +30 tipus de fullets de difusió d’iniciatives d’ESS i CR 08 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 09 EL SUPORT MUNICIPAL A LES IV FIRA DE CONSUM RESPONSABLE, INICIATIVES CIUTADANES DEL CONSUM ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA RESPONSABLE Durant el 2018 s’ha donat suport a iniciatives socials per apropar pràc- va rebre més de tiques de consum responsable a la ciutadania, de 77 entitats diferents i i que oferien productes (ali- amb una mentació, artesania i regals, llibres, tèxtil...) i serveis de l’economia social i solidària, cosa que facilita el consum responsable durant les festes de Nadal i l’any nou. 2018 77 2018 88 En aquesta edició, l’Espai Consum Responsable va tenir-hi una presència 2017 68 2017 80 estratègica, convidant a enfortir el relat i la visibilització dels principis del 2016 52 2016 61 consum responsable, i permetent que altres iniciatives de la ciutat esti- quals es convidava els visitants a conèixer, divertir-se i aprofundir en el Difusió i formació Pràctiques de consum responsable món del consum responsable. Associacions de persones consumidores. 33 22 6 46 27 7 52 29 7 7 % 3 % 31 % Alimentació 4 % Consum responsable Drets persones consum 15 % Habitatge Prevenció residus 5 % Turisme responsable Altres 2 % 7 % 26 % 10 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 11 2016 2017 2018 POLÍTICA ALIMENTÀRIA BCN RESUM 2018 L’octubre del 2015 Barcelona i més d’un centenar de governs locals d’arreu 1. COMUNITAT PAGESA 2. ALIMENTACIÓ d’Europa van signar el Pacte de política alimentària urbana de Milà i es van I AGRICULTURA URBANA SOSTENIBLE I DE comprometre a favor d’una alimentació socialment justa i ecològicament Tot i que la superfície cultivada a la PROXIMITAT sostenible. Un compromís que va acabar donant lloc a l’Estratègia d’impuls ciutat és testimonial, apostem per La ciutat ha anat ampliant el ven- de la política alimentària 2016-2019 de l’Ajuntament de Barcelona. la preservació dels espais agrícoles tall d’alternatives per al consum Des d’aleshores, la ciutat de Barcelona desplega una política adreçada productius. Per això aquest 2018: conscient per tal que els ciuta- cap a la sobirania alimentària que ens permeti transitar cap a un sistema dans i les ciutadanes de Barce- La Ponderosa alimentari sa, ambientalment sostenible i socialment just. lona puguin omplir el cistell amb S’ha treballat per articular un pro- productes frescos, de temporada - i de proximitat. Aquest 2018 hem derosa anomenat AgroVallbona en avançat en els següents projectes: el marc del Pla director del Consor- ci del Besos. S’ha acompanyat diverses entitats d’agricultura urbana de barri i el personal tècnic de dis- També s’ha col·laborat en l’impuls tricte interessats a impulsar aquest de l’Estratègia d’agricultura urbana tipus de mercats. També en la de- promoguda per l’Àrea d’Ecologia Urbana, que vol apropar la ciutada- directa d’aliments al barri de Baró nia als horts urbans i l’agroecologia de Viver que ha culminat amb un i donar suport a les iniciatives ciuta- servei de furgonetamercat amb la danes d’agricultura urbana. S’ha treballat en el disseny d’un pro- jecte pilot per proveir a dos menja- dors socials de competència muni- cipal (a Sant Andreu i a l’Eixample) i, en paral·lel, s’ha treballat per inclou- re criteris de proximitat en les licita- cions de les escoles bressol. 12 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 13 3. SEMBRANT INICIATIVES paradistes verds COL·LABORATIVAMENT Amb l’objectiu d’impulsar l’agro- alimentària S’ha treballat conjuntament amb Apostem per una política copro- ecologia i l’ESS als barris de mun- Es dona suport a l’informe ‘Arran de l’Institut de Mercats Municipals en la duïda, és a dir capaç d’articular tanya s’han mapejat i acompanyat terra. Indicadors de sobirania ali- campanya Mercats Verds per convi- i reforçar els espais de trobada i molts projectes agroecològics mentària a Catalunya’ sobre l’estat dar els paradistes dels mercats per participació amb el sector privat existents i s’està treballant en la actual i l’evolució recent del siste- i dotada d’un ventall de recursos i creació d’una xarxa de nodes agro- ma alimentari català elaborat per proximitat i directe de pagès. serveis que permetin consolidar ecològics repartits pel territori que Entrepobles i Arran de Terra. - i eixamplar la comunitat pagesa i proveeixin serveis complementaris el ventall d’iniciatives d’alimenta- entre ells. S’ha participat en un procés ini- ció sostenible i de proximitat exis- comu- ciat pel Pla estratègic metropolità tents. Aquest 2018 hem avançat nitàries i política alimentària en les següents línies d’acció: Es tracta d’un projecte d’aprenen- Central d’emmagatzematge i dis- Espai Participat tatge i servei en el marc de la po- tribució de producte de proximitat S’ha treballat la posada en marxa lítica alimentària. Durant l’any 2018, a l’Àrea Metropolitana de Barcelo- d’un Espai Participat on els diferents s’han fet dues sessions informati- na i s’ha començat a treballar amb actors del món agroecològic poden ves per donar a conèixer la propos- la pagesia (Unió de Pagesos) per interlocutar, valorar el funcionament ta i les potencialitats d’aquesta me- - dels projectes en curs i treballar ple- todologia. També, quatre sessions posta i en la posada en marxa d’una gats per a la seva consolidació. formatives i d’acompanyament per prova pilot. - - jectes ApS que seran desenvolu- mentaris sostenibles pats per part de diverses entitats. L’edició 2019 de la línia de sub- vencions “Impulsem el que fas” promogudes per Barcelona Activa promoure models agroalimentaris sostenibles. 14 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 15 QUÈ MÉS HEM FET DURANT EL 2018? CONSELL DE CONSUM EL REC: En l’àmbit de la participació i amb les oportunitats de la nova normativa muni- LA MONEDA CIUTADANA cipal de participació ciutadana s’ha impulsat el Consell Municipal de Consum: Des de la Amb nou reglament s’ha col·laborat a posar en marxa el rec (recurs econòmic ciutadà) moneda Ampliació d’entitats ciutadana de Barcelona, que neix per dinamitzar el comerç, els serveis de • Per la Setmana del Consum Responsable El rec ( ) és una variant de les monedes anomenades socials o locals, • Per consensuar un nou reglament exclusivament digital, que es pot fer servir amb aplicació mòbil, targeta • Per tractar el consum en les economies col·laboratives de pagament o pàgina web. Es presenta com una alternativa al sistema econòmic i monetari dominant globalitzat. La prova pilot s’ha dut a terme en els deu barris que conformen l’Eix Besòs GUIA TÈCNICA: CONSUM COL·LABORATIU de Barcelona en el marc del projecte europeu B-MINCOME, un projecte pilot d’innovació urbana i social de l’Àrea de Drets Socials. El repte d’informar de les noves dinàmiques, pràctiques i oportunitats > www.rec.barcelona d’un consum col·laboratiu en xarxa a través de les plataformes digitals s’ha concretat en la edició de la primera guia tècnica i pràctica de consum de plataforma de l’economia col·laborativa. La guia aporta consells consum a través de les plataformes digitals ja sigui entre particulars o entre empresa i particulars. 16 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 17 PLA DE TREBALL PER AL 2019 CONSUM RESPONSABLE DEPARTAMENT DE CONSUM Consolidar l’Espai Consum Res- del Pla del ponsable i la xarxa amb altres consells i idees per posar en de comunicació iniciat el 2018. Decret de mediació i actualitza- equipaments municipals. pràctica el consum responsa- - ció jurídica. ble als serveis d’informació de cursos per potenciar la política Competència sancionadora socials i ambientals. Seguiment l’OMIC. alimentària. municipal. Operativitzar les con- de l’aplicació de criteris de cura - Consell de Consum. Aprovar el clusions del grup de treball. social i ambiental en la nova con- sum Responsable amb noves nou reglament i consolidar els Acompanyament i suport a les vocatòria general de subvencions. activitats ofertes per entitats de grups de treball iniciats el 2018. iniciatives ciutadanes en consum Reforçar el punt d’informació i la ciutat. responsable. assessorament especialitzat en de moneda ciutadana (rec) per Ampliació a altres districtes de consum responsable. - impulsar el consum al comerç la campanya informativa cartell, i de proximitat. fulls de reclamació. POLÍTICA ALIMENTÀRIA OMIC - a la ciutat. tes Verds, treballant conjunta- i presència Constitució i posada en marxa ment amb l’Institut Municipal de els serveis de consum en altres - de l’Espai Participatiu, estructu- Mercats. serveis municipals d’atenció a la en atenció a les rat en diversos grups de treball per a models ciutadania com les OAC i l’OND reclamacions sobre les vendes per a projectes. agroalimentaris sostenibles a les on-line, plataformes digitals de Prova pilot per a la posada en subvencions “ les anomenades economies funcionament d’un centre d’em- col·laboratives. magatzematge i distribució de avaluació dels resultats de la prova productes agroecològics locals i pilot dels menjadors socials. posada en marxa d’altres projectes Redacció de la nova estratègia (en el marc del conveni UP-Ajun- de política alimentària. Com tament) per apropar el producte seguim a partir del 2020? Quines de proximitat a Barcelona, en els línies estratègiques ens plan- quals el petit comerç i els mercats tegem? Ho treballarem en el municipals esdevenen agents clau marc de l’Espai Participatiu i en i llocs estratègics. col·laboració amb altres àrees de l’Ajuntament implicades. 18 SERVEIS MUNICIPALS DE CONSUM | MEMÒRIA 2018 19 Com et pots posar en contacte amb nosaltres? OFICINA MUNICIPAL Presencial D’INFORMACIÓ A LES PERSONES CONSUMIDORES Ronda de Sant Pau, 43-45 (OMIC) Horari d’atenció: ajuntament.barcelona.cat/omic Telèfon per a trucades de fora de l’ àrea metropolitana. Tarifa ordinària. ESPAI CONSUM RESPONSABLE barcelona.cat/consumresponsable Com hi pots Metro: arribar? Busos: Parada Bicing: On et pots consum@bcn.cat adreçar? consumresponsable@bcn.cat espaiconsumresponsable@bcn.cat politicalimentaria@bcn.cat Entres? Ens truques? Ens escrius?