Contractació pública socialment responsable Aquest document és fruit del projecte de col·laboració entre el Consorci de Salut i Social de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona per l’adaptació de les noves clàusules de contractació social i ambiental en les entitats proveïdores de salut a la ciutat. Ambdues entitats han impulsat el Grup de Treball de Contractació Responsable del Sector Salut, format per professionals de les següents entitats: Ajuntament de Barcelona, Consorci de Salut i Social de Catalunya, Consorci Sanitari de Barcelona, Agència de Salut Pública de Barcelona, PAMEM, Fundació de Gestió de l’Hospital de Sant Pau, Consorci Sanitari Integral, Consorci Parc de Salut Mar, Consorci Hospital Clínic, Parc Sanitari Pere Virgili, Laboratori de Referència de Catalunya i Imatge Mèdica Intercentres. El document íntegre es pot trobar a www.consorci.org. 1. La nova llei de contractació pública...............................4 2. Les clàusules socials..........................................................5 Exemples de clàusules socials..........................................7 • contracte ................................................................................7 • ......................................8 • .................9 • ................................................................9 • LGTBI .......................................................................................10 • ......................10 • ................11 • s.........12 3. Les clàusules ambientals.................................................13 4. Conclusions del grup de treball.......................................15 3 1. La nova llei de contractació pública La nova llei de contractació pública publicada en el BOE el passat 9 de novembre transposa, a l’ordenament jurídic espanyol, dues de les tres Directives de contractació de la Unió Europea: la Directiva 2014/23/UE relativa a l’adjudicació dels contractes de concessió i la Directiva 2014/24/UE sobre contractació pública. La nova llei de contractació pública va entrar en vigor el dia 9 de març de 2018. Una de les novetats més importants a la nova llei és la inclusió, de manera transversal a totes les licitacions, d’aspectes i clàusules socials i ambientals amb l’objectiu de fomentar la compra pública amb responsabilitat social i ambiental. La nova llei posa en relleu la dimensió instrumental de la contractació pública per a assolir un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, seguint la pauta marcada per l’Estratègia Europa 2020. A més, afavoreix el desenvolupament d’una economia basada en un creixement sostenible amb els recursos, que sigui respectuosa amb el medi ambient i socialment responsable. 4 2. Les clàusules socials Les clàusules socials inclouen accepcions i àmbits d’actuació molt diversos, des del compliment dels principis d’igualtat de matèria social, la reinserció de persones desfavorides o excloses del mercat de treball, o les accions positives contra l’atur o l’exclusió social. Podem agrupar els diferents tipus de clàusules socials segons: Objecte del contracte: clarament la incorporació de clàusules contracte, així com la seva descripció en el PCAP o plec de condicions. Personal contractat: clàusules que tenen a veure amb les condicions contractuals i d’estabilitat de la plantilla que executarà el contracte. Igualtat i no discriminació: clàusules que incentiven les mesures d’igualtat i no discriminació a aplicar per les empreses, i orientades a garantir la igualtat d’oportunitats sense discriminació per gènere, orientació sexual o discapacitat. Subcontractació: clàusules orientades a fomentar la contractació d’empreses d’economia social i a garantir el pagament de les empreses subcontractades i les obligacions amb els seus assalariats. 5 del contracte, com a criteris de valoració en l’adjudicació o com a condició d’execució. Valoració Condició d’execució Objecte del contracte X Pressupost màxim de licitació X Valoració del preu a un màxim del 35% X Personal contractat Valoració Condició d’execució X Salari de les persones contractades X Contractació de persones aturades o en risc d’exclusió X social Igualtat i no discriminació Valoració Condició d’execució Igualtat de gènere X No discriminació de persones LGTBI X Accessibilitat i treballadors amb discapacitat X Subcontractació Valoració Condició d’execució Foment empreses economia social X Pagament d’empreses subcontractades X 6 Exemples de clàusules socials Considerant el nombre mínim de persones treballadores i les categories professionals corresponents que s’estableixen en la clàusula ... del plec de prescripcions tècniques, es valorarà, com a garantia d’una execució més ponderació màxima de ... punts, l’estabilitat laboral en el si de l’empresa de les persones tècniques que executaran el contracte. L’empresa ha de declarar, respecte de cada persona, el nombre de dies treballats amb l’empresa amb la mateixa de presentació de proposicions. L’empresa que, segons la informació que faciliti, sumi més dies amb contractació estable de les persones treballadores requerides com a mínim en el plec de prescripcions tècniques rebrà la màxima puntuació. El nombre mínim de dies a partir del qual s’atorgarà la puntuació és de ... 7 Ponderació màxima de ... punts. Prenent com a referència les retribucions salarials establertes en el conveni de ..., publicat a ..., es consideraran les retribucions salarials superiors que l’empresa licitadora proposa aplicar a les persones que executin el contracte públic. Es consideraran els salaris referits a la o les categories professionals següents: ... La màxima puntuació s’atorgarà a la retribució salarial total més alta en la categoria professional corresponent (si s’escau, es podrà distribuir la puntuació entre diferents categories professionals). Es considerarà la retribució salarial computant el salari base i els complements següents: ... La resta d’ofertes amb propostes salarials superiors a les que estableix el conveni de referència rebran una puntuació inversament proporcional. 8 Considerant el cas que s’hagin de produir noves incorporacions o substitucions del personal actual dins de les categories professionals corresponents es valorarà, amb una ponderació màxima de ... punts, la contractació laboral de persones amb risc d’exclusió social o persones en situació d’atur de llarga durada. L’empresa ha d’informar en cada nova contractació o substitució de la contractació de persones en risc d’exclusió social o d’atur de llarga durada. També es podrà aportar un compromís de col·laboració amb els serveis d’integració de persones en risc d’exclusió social o amb serveis de col·locació de personal dels municipis de referència per tal de gestionar la cobertura de les ampliacions de plantilla o les substitucions de l’actual. L’empresa contractista aportarà, en el termini màxim de deu dies posteriors a la data de formalització del contracte, el Pla d’igualtat de gènere o les mesures orientades a garantir la igualtat de gènere que aplicarà en l’execució del contracte per garantir la igualtat d’oportunitats i no-discriminació per qüestions de gènere, tant per a garantir una proporció paritària en les persones contractades com en els càrrecs de responsabilitat. establert el protocol o pla d’actuació, la persona responsable del contracte podrà atorgar un termini complementari de deu dies o posar a disposició el seu pla d’igualtat perquè sigui assumit i aplicat pel contractista. 9 · L’empresa contractista aportarà, en el termini màxim de quinze dies posteriors a LGTBI la data de formalització del contracte, el protocol o pla d’actuació que aplicarà en l’execució del contracte per a garantir la igualtat d’oportunitats i no-discriminació de les persones LGTBI, tant si és el cas entre el personal que executa el contracte com en les persones destinatàries de la prestació. Les mesures poden consistir en formació en continguts relacionats amb les discriminacions que poden patir les persones LGTBI i en el coneixement de la diversitat pel que fa a l’orientació sexual, la identitat de gènere i l’expressió de gènere. establert el protocol o pla d’actuació, la persona responsable del contracte podrà atorgar un termini complementari de deu dies. Considerant el nombre mínim de persones treballadores i les categories professionals corresponents que s’estableixen en la clàusula ... del plec de prescripcions tècniques, es demana com a garantia d’execució la contractació d’un mínim del 2% de personal amb discapacitat amb compliment amb el qual disposa el Reial Decret legislatiu 1/2013. En el cas de no complir amb aquesta condició d’execució, s’aplicarà una penalització del 2% del contracte que arribar a una sanció màxima del 10% de l’import del contracte. 10 del contracte i incorporar els valors tècnics, socials i ètics de l’economia social, s’estableix com a condició d’execució contractual la subcontractació de la prestació consistent en que es realitza en el PPT, amb empreses Llei 5/2011, de 29 de març, d’economia social. Les empreses subcontractades han d’acreditar la solvència econòmica i tècnica, i la capacitat d’obrar requerides per Aquesta subcontractació s’estima que representa un ...% del pressupost del contracte (no pot ser superior al 35%). L’empresa subcontractista ha de comunicar a l’òrgan de contractació, una vegada formalitzat el contracte, l’empresa essencial contractual comportarà l’extinció del contracte. L’empresa contractista pot requerir assessorament i l’ajut a l’empresa municipal Barcelona Activa per seleccionar l’empresa d’economia social que col·labori en l’execució del contracte. 11 Quan una empresa subcontractista al·legui morositat de l’empresa contractista en el pagament del preu que li correspongui per la prestació realitzada segons les obligacions de de desembre, que estableix mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, s’estableix com a obligació contractual entre les parts, que l’òrgan de contractació pagui directament a l’empresa subcontractista. Davant el requeriment d’una empresa subcontractista, l’òrgan de contractació ha de donar audiència a l’empresa contractista perquè en el termini màxim de deu dies al·legui l’òrgan de contractació farà el pagament directament a l’empresa subcontractista amb detracció del preu al contractista principal. 12 3. Les clàusules ambientals Les clàusules ambientals s’han d’adaptar a les condicions concretes de cada contracte, podent-se agrupar de la manera següent: • Consums i emissions: Clàusules enfocades a la reducció de consums tan directes com els que s’originen en la prestació de serveis. • Productes i materials: Clàusules que fan referència als materials que componen un producte o al producte en si. S’orienten a la valoració positiva d’aquells productes sostenibles i ecològics. • Economia circular: Clàusules orientades a afavorir cicles complets en la utilització dels productes, que garanteixen Les clàusules ambientals poden ser incloses tant en l’objecte de contracte, com en la prescripció tècnica i condició d’execució o com a criteri de valoració, depenent del tipus de contracte, els serveis que es presten i la maduresa del mercat. 13 instruccions tècniques per a l’aplicació de criteris ambientals a diferents tipus de contractes de subministrament, obres i serveis. Les clàusules ambientals s’han de personalitzar per a cada concentrem en els principals contractes de serveis del sector: • Alimentació • Neteja • Manteniment • Bugaderia i uniformitat 13 Serveis Serveis de Serveis de Serveis de d’alimentació neteja i manteniment bugaderia i recollida de uniformitat residus Aliments Productes de ne- Productes de ne- Limitació de subs- d’agricultura teja amb menys teja amb menys tàncies tòxiques ecològica càrrega contami- càrrega conta- dels principals teixits nant i recollida de minant i recollida residus de residus Producte fresc i Paper higiènic i - de temporada eixugamans 100% tètiques reciclades reciclat Aliments de co- - merç just turals d’agricultura ecològica o comerç just Materials i pro- Productes de neteja ductes ecològics amb menys càrrega en parament contaminant i recolli- de taules cuina i da de residus neteja - Ajust d’horaris de Bones pràctiques Bones pràctiques gètica en la ma- serveis per millora ambientals en ambientals en l’exe- quinària utilitzada l’execució del cució del servei energètica servei Bones pràctiques - ambientals en energètica en ca en la maquinària l’execució del la maquinària utilitzada servei utilitzada - gètica en la ma- quinària utilitzada Prevenció i gestió Prevenció i gestió Prevenció i ges- Prevenció i gestió de de residus de residus tió de residus residus Gestió ambiental de reciclatge les peces en desús i reducció de l’em- balatge Formació ambien- Formació ambien- Formació Formació ambiental tal del personal tal del personal ambiental del del personal personal 14 Economia circular Consums i emissions Producte 4. Conclusions del grup de treball El Grup de Treball de Contractació Responsable del Sector Salut considera que per a començar a introduir les clàusules socials i mediambientals, la contractació dels serveis complementaris a l’assistència (neteja, alimentació, bugaderia, etc.) és la més adient i de més fàcil aplicació. Cal tenir en compte que l’obligació de l’acompliment de la llei vincularà La contractació per a la compra de productes presenta més d’innovació, revertint la compra de productes en compra de serveis associada a resultats concrets. En aquest mateix apartat, el poden introduir-se clàusules socials i mediambientals, de manera fàcil i immediata. Les variables que s’han considerat per a l’avaluació de la introducció d’aquestes clàusules són: factibilitat, immediatesa, control i preu. D’aquestes variables, la que més preocupa és el possible impacte que a nivell global, que va més enllà del producte en si, tot i que siguin El grup valora molt positivament el fet que la nova llei incorpori la possibilitat de realitzar consultes prèvies al procés de licitació, acompanyat del fet de poder intercanviar informació, coneixement i experiències entre els diferents actors de l’administració. Aquests elements ajuden a detectar els impactes reals en els preus, en relació a l’aplicació d’aquestes clàusules, i avaluar quins efectes D’altra banda, el grup va avaluar també de l’1 al 10 la possibilitat d’implantació d’aquestes clàusules - socials i ambientals -, i el resultat és que la seva possibilitat d’implantació està per sobre del 6 en ambdós casos i se situa per damunt del 7 si excloem l’impacte de la variable preu, clarament per sota de la resta de variables analitzades. canvi que suposa l’aplicació de la nova llei de contractació pública, com un valor de llarg recorregut a aportar a la ciutadania. 15