Secretaria General presidència de la Ima. Sra. Regidora Maria Buhigas i San José. Hi assisteixen les Imes. Sres. i els Ims. Srs.: Janet Sanz Cid, Eloi Badia Casas, Laia Bonet Rull, Jordi Coronas i Martorell, Eva Baró i Ramos, Max Zañartu i Plaza, Celestino Corbacho Chaves, Oscar el Sr. Joan Caparrós Hernández, que actua per delegació del secretari general i que certifica. També hi assisteix la regidora, Ima. Sra. Elsa Artadi i Vila. Excusen la seva absència les Imes. Sres. i els Ims. Srs.: Gemma Tarafa Orpinell, Lucía Martín González, María Rosa Alarcón Montañés, David Escudé Rodríguez, Joaquim Forn i Chiariello i Jordi Martí Galbis. 16.00 h. Part decisòria / Executiva Única. SOTMETRE-LA a informació pública durant un termini de trenta dies hàbils, a comptar 178.1 del Text Refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat per Municipal. Tercer.- PUBLICAR-LA també a la Gaseta Municipal i al web de La Sra. BUHIGAS dona inici a la sessió sotmetre-la a informació pública. Recorda, també, que es va acordar temps de 10 minuts per al Govern i de 5 minuts de rèplica per als grups municipals, en dos torns. CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 1/9 vehicles contaminants a la ciutat, el que es coneix com la zona de baixes emissions. salvar vides, atès que avui dia hi ha molts col·lectius en situació de risc per culpa de la greu contaminació, entre altres infants i gent gran. Matisa que és una mesura que neix amb la voluntat de protegir tothom, però especialment els col·lectius més vulnerables, ja que protegeix precisament els barris tota mena, adverteixen que la contaminació mata. Així doncs, més enllà dels plans per concrecions i accions específiques que combatin aquesta situació injusta. Explica que la zona de baixes emissions abastarà una superfície 22 vegades superior a demostrant molt efectiva per a la salut. Així, amb la posada en funcionament de la zona de baixes emissions, es preveu evitar que 50.000 cotxes dels més contaminants 120.000 vehicles del parc contaminant actual. Subratlla, també, la col·laboració que hi ha hagut entre les diferents administracions: Govern de la Generalitat, els ajuntaments situats a la zona de baixes emissions Metropolitana. econòmics i socials, sense deixar de treballar en futures mesures complementàries. tot, i assegura que es continuarà treballant i escoltant a tothom per incorporanr la seva veu en totes les accions. Manifesta, també, que és una proposta sòlida tècnicament, atès que el text segueix tots els criteris tècnics i científics: una zona de baixes emissions per reduir un 30% les partícules en suspensió, tal com han fet altres ciutats, però que a més a més permet 2 Insisteix que és una proposta vinculada a altres accions i que va acompanyada de les climàtica. Avisa, també, que és una proposta de la qual totes les administracions són CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 2/9 que la Generalitat ha de tirar endavant. Reitera, doncs, que és un pas més però molt important per poder concretar la lluita contra la contaminació i insta a continuar treballant junts per millorar la salut de tota la ciutadania de Barcelona. La Sra. BUHIGAS dona pas a la intervenció de la resta de grups. El Sr. ZAÑARTU reconeix que, coneixent les dades sobre la contaminació de la ciutat en els darrers anys i les conseqüències òbvies sobre la salut i el benestar dels barcelonins, ningú pot posar en dubte que cal assumir totes les mesures coordinades que permetin obtenir una reducció dràstica de les emissions contaminants. Ara bé, creu que estratègia global i concreta, coordinada amb un desplegament coherent i sobretot que inclogui els grans emissors de la ciutat, com el port i aeroport. Recorda que els últims anys han aparegut tot un seguit de plans, programes i mesures de govern, tant metropolitans com de ciutat, entre els quals, al seu parer, es la present ordenança, derivada del programa metropolità i del programa de mesures ex ante Coincideix que és desitjable reduir la presència dels contaminants més rellevants per vacances estivals, quan la ciutat està mig buida. És per això que dubta que la zona de baixes emissions permeti a la ciutat acostar-se als valors desitjables. Creu, en tot cas, que ben desenvolupada ha de ser una part de tot un full de ruta que sí que permeti reduir les emissions de contaminants a Barcelona. Destaca, però, que alguns aspectes la manca de previsió del seu seguiment, etc., la necessitat de fer de les sancions una en la definició dels col·lectius afectats i les autoritzacions) els fan dubtar de la real qual subratlla que, per tirar-la endavant, el balanç cost social-benefici ambiental ha de mostrar un saldo clarament favorable abans de desplegar tot un text que en alguns pública, tant de fons, en la definició del desplegament de la mesura, com de forma, en buits legals i oferir garanties jurídiques. La Sra. ARTADI celebra la iniciació del tràmit. Considera que és una de les mesures que quotidiana i en la corresponsabilitat de la ciutadania. Reconeix que és imprescindible CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 3/9 resultats desitjats. Anuncia, doncs, que a causa dels dubtes que tenen i, sobretot, de la però amb la voluntat de ser constructius i de poder solucionar-ho en les properes setmanes. Assenyala que quan es parla de contaminació dels vehicles, cal parlar de tres àmbits: transvasament cap a la gasolina, la qual cosa tindria un efecte contrari per a la crisi climàtica, perquè es produirien més emissions de CO2. Pregunta, per tant, quines són les estimacions i previsions que té el Govern en aquest sentit. Destaca també que el soroll és el gran oblidat de les contaminacions, especialment a Barcelona, on els nivells de contaminació acústica són molt elevats i tenen un impacte molt important sobre la salut. Recorda, a més, que hi ha una part dels vehicles que no seran assumits pel transport contaminants, sobretot pel que fa a CO2. Avisa, també, que cal avançar en la qüestió tres científics que han fet una gran tasca amb les bateries de liti, que al seu torn han permès que hi hagi cotxes elèctrics. Insta, doncs, a tenir una visió més holística en tot el tema del cotxe elèctric. Per acabar, apunta que cal abordar també el tema de la Quant al procés participatiu, demana informació sobre qui hi ha participat (entitats, canvi i el tipus de modalitat de transport i demana si la xarxa pública està preparada previsions de cada estació sobre les emissions de NOx, partícules i CO2 a partir de Adverteix, en tot cas, que el seu grup està en desacord amb el fet que les grups municipals. Finalment, pel que fa als transportistes, recorda que és un col·lectiu que, per volum i el vehicle privat. Subratlla que, malgrat haver-ne parlat i haver considerat la seva seu parer, aquesta alternativa no és suficient. El Sr. CORBACHO reconeix que tothom pot compartir els objectius de millorar la contaminació de la ciutat i el medi ambient, afavorir el benestar i la salut dels ciutadans, fer la ciutat més amable pacificant-ne el trànsit i ordenant-ne els usos amb els nous modes de mobilitat, i apostar per vehicles més ecològics i menys CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 4/9 contaminants. Recorda, però, que són qüestions que ja es van parlar fa tres anys i que que preveia mesures restrictives per als cotxes més contaminants en episodis de que no disposin del distintiu de la DGT, i mesures durant aquests tres anys per pal·liar Subratlla que els autobusos urbans continuen a la mateixa velocitat que fa tres anys, i que les línies 9 i 10 del metro continuen aturades. Afegeix que els intercanviadors per millorar la intermodalitat continuen igual i que segueix sense haver-hi vies segregades Generalitat millorar, transformar o canviar els aparcaments a les estacions de Rodalies per facilitar que els ciutadans puguin accedir-hi i traslladar-se al centre en un mitjà públic com el tren. Opina que durant aquests tres anys, el Govern hauria pogut implementar una prova pilot al centre de Barcelona per comprovar-ne les afectacions, i després anar-la DGT. En resum, creu que el Govern no ha fet els deures i que ara planteja una ordenança gent que menys recursos té. Tot seguit, anuncia que no farà públic el posicionament del seu grup fins al segon torn, quan hagi pogut sentir la resposta del Govern. El Sr. RAMÍREZ assegura que el Grup Municipal del PP comparteix els objectius per ciutadans i els col·lectius més vulnerables i millorar la salut pública de la ciutadania. pública bastant participatiu, amb al·legacions de diferents col·lectius afectats i gremis, inclòs el seu grup. Reitera que el seu grup està a favor de reduir la contaminació i millorar la qualitat de tant amb prohibicions i restriccions sinó amb mesures que afavoreixin la transició a vehicles menys contaminants. Creu que la mesura persisteix en la persecució del vehicle privat i la motocicleta com a principals causants de contaminació a la ciutat i improvisada. Coincideix amb el Sr. Corbacho que, malgrat que fa tres anys que es treballa el Pla CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 5/9 renovació progressiva del parc automobilístic, explicant-ne pedagògicament a la que es puguin renovar els vehicles i les motocicletes que no compleixin els controls dels nivells de contaminants mínims, en lloc de limitar-se únicament a prohibir-los. Té la impressió que el Govern municipal sempre opta per la sortida més fàcil per als persones amb una renda econòmica més baixa, que no tindran capacitat econòmica per poder adquirir un nou vehicle que compleixi amb les normes, amb una important incidència en els gremis col·lectius i els treballadors autònoms que en el seu moment van fer una important inversió en un vehicle especialitzat probablement encara no aquest sentit, subratlla que la moratòria per poder-se adaptar a la normativa resulta del tot insuficient. Recorda, a més, que el 30% dels vehicles que circulen per Barcelona són motocicletes mesos, fet que pot generar un problema important en la mobilitat. mesures importants i estructurals en el transport públic, ja que no podrà absorbir tota la demanda que es generi amb les prohibicions. Es mostra convençut que la mesura no eficient. Recorda, també, que el darrer mandat es va fer una important i polèmica implantació de nous carrils bicis, però destaca que són clarament insuficients per absorbir part de la mobilitat que es pretén eliminar amb la prohibició de vehicles contaminants. A més, hi ha pendents les inversions a les línies 9 i 10 del metro, la D-30 per la Diagonal i una nova fase de la xarxa de bus de cara al futur. Reitera que el seu grup farà al·legacions, basades en un increment dels punts de tingui un coneixement més realista; extensió de les moratòries per als vehicles pesants, camions i altres vehicles professionals; ajudes als afectats per poder canviar de vehicle, i alliberament de la prohibició dels divendres a la tarda, que creu que no als grups la possibilitat de presentar-hi propostes i millores, tal com ha fet el seu grup. Mostra, per tant, sorpresa pel fet que els altres grups no ho hagin fet. Al seu parer, no es tracta només de venir a la Comissió a fer el discurs polític, sinó de treballar i del Grup de BxCanvi, que han pogut comentar amb el regidor Eloi Badia. Avança una per la predisposició del Govern a la col·laboració. CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 6/9 Explica que el seu grup té dues grans preocupacions pel que fa a aquest projecte. prolongat dels nivells de contaminació, raó per la qual no sorgeix de propostes parcs dissuasius ni en la millora del transport públic des de fora de Barcelona cap al centre, ni en propostes de transport de mobilitat compartida. En opinió seva, si tots aquests aspectes es deixen de banda, el que es fa és crear un problema econòmic sense aportar-hi una solució. Es mostra convençuda que cal millorar i protegir el medi ambient, però també que alhora el Govern hauria de ser facilitador i no només prendre mesures que el ciutadà pot percebre com a punitives. Per això el seu grup proposa modificar una mica la definició de vehicle contaminant, que es pugui acreditar que un vehicle no és contaminant en els límits establerts, en matriculació. També proposen tenir en compte aquelles persones que tenen un vehicle contaminant però que han de accedir a la ciutat per motius de força major, com tractaments mèdics, de recuperació, etc. Es mostra partidària de no agreujar la seva situació generant-los més obstacles o costos. Avança, en tot cas, que aquesta mesura ja ha estat acceptada per part del Govern. La darrera proposta del seu grup fa referència a la quantia de les infraccions, que consideren excessivament altes, per tant proposen revisar-la. El Sr. BADIA, per posar en context la importància de la mesura, explica que, segons població de Barcelona, dos són la contaminació i el medi ambient. que es parla de salut i de contaminació atmosfèrica, principalment de partícules. En aquest sentit, recorda que el vehicle elèctric també emet partícules i, per tant, pensar que la zona de baixes emissions és un pla per renovar el vehicle és un error, ja que no permetrà solucionar el principal problema que Barcelona té avui dia en temes de salut. Subratlla, per tant, que el cal abordar és un canvi en la mobilitat, on la zona de baixes emissions és tan sols una eina més. mesura permetrà rebaixar les emissions de CO2 (un 15% les de diòxid de nitrogen, un 6% les de CO2). Al seu parer, el que serà més important és el vehicle que deixi de significatiu en la salut de les persones. Subratlla també la importància de la mesura en la qualitat dels barris: menys soroll, Pel que fa a les accions del Govern els darrers tres anys, apunta les següents: millorar freqüències i acabar la xarxa ortogonal en quatre anys en lloc de vuit, reforçar busos de barri i fer arribar el metro a la Marina. Tot plegat ha derivat en un augment CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 7/9 si es proporciona transport públic, la gent demana transport públic. Reconeix que cal un debat per acompanyar el canvi modal amb les tarifes del transport transport públic gratuït a qui desballesti el seu vehicle. Subratlla que més de 5.000 augmentat un 35%, un increment que, en opinió seva, demostra el nivell de compromís i el salt qualitatiu que ha fet Barcelona. Afegeix, a més, que es farà una llicències per a bicicleta i motocicleta; posteriorment vindran les de patinets i cotxes. Es mostra convençut, doncs, que a Barcelona hi ha mitjans de transport, una xarxa superilles de Sant Antoni, Poblenou, Horta, Hostafrancs i les Corts van canviant les principals vies. Afirma, doncs, que Barcelona ha fet els deures i pot afrontar una zona de baixes emissions sense problemes. Reconeix que encara hi ha reptes, per exemple en els desplaçaments interurbans. director de Park & Ride, tot a principis del 2020. Afegeix que el Govern municipal ha la línia 9 són dues xarxes metropolitanes de primer ordre que cal incrementar, al costat de Rodalies i dels FGC. Demana, per tant, a tots els grups que conjuntament defensin i busquin el compromís possible. El Sr. ZAÑARTU es mostra convençut, contràriament al que han apuntat altres grups, que ja té ara mateix un problema de mobilitat Barcelona. Recorda que hi ha molts estudis que demostren que la millora del transport públic per si sola no representa un transformant en un pla de renovació del parc automobilístic. Explica que hi ha la por que la zona de baixes emissions a curt termini redueixi el nombre de cotxes que contaminen, però que a llarg termini suposi una renovació de la flota, amb la qual cosa la gent entrarà a la zona de baixes emissions amb vehicles més moderns. Recorda, per tant, que el seu grup defensa mesures de reducció del trànsit no tant relacionades amb una zona de baixes emissions com a tal sinó amb un peatge de toxicitat o de congestió. salvatge; creu, doncs, que cal tractar el tema de logística a curt, mitjà i llarg termini. CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 8/9 als punts neuràlgics de la ciutat, i la bici només representa el 3% de la part modal de desplaçaments en dia feiner. Al seu parer, cal tenir-ho en compte i intentar millorar-ho. Subratlla que el mode de transport que més augmenta durant els últims anys, La Sra. ARTADI insta de nou al Govern a compartir més informació i convida el regidor a no crear confusió amb el vehicle elèctric. En opinió seva, hi ha qui té interès a fer veure que és el mateix que un cotxe de combustió. Demana, també, quin recorregut es donarà a les motos, un tema que es va votar per unanimitat en el plenari i del qual no tenen retorn. També pregunta pels mecanismes de seguiment, control i adaptació de la mesura per tal que realment sigui eficient. durant els propers trenta dies el Govern sigui sensible a les possibles al·legacions, àrea metropolitana. Per tant, insta a lluitar pel canvi del model actual i apostar per una mobilitat futura que segurament ha de ser menys individual i més compartida. Insisteix que fer desaparèixer el cotxe a la regió metropolitana serà impossible. presentar les al·legacions corresponents. La Sra. BUHIGAS recorda a la Sra. Artadi que no pot fer reserva de vot. El Sr. BADIA agraeix als grups que hagin permès seguir amb el tràmit, i assegura que estan oberts a totes les aportacions i al·legacions per tal que les abstencions passin a vot favorable. Votació favorable de Barcelona en Comú i Partit dels Socialistes de Catalunya i Barcelona pel Canvi. APROVADA No havent-hi altres assumptes per tractar, la Presidència aixeca la sessió a les 16.42 h. Signat electrònicament per :CPISR-1 C Joan Caparros Hernandez Data :2019.11.14 12:48:59 CET Raó:Aixecament Acta Lloc : Barcelona CCM 7/19 Ecologia2 EXT. 9/9