DECISIÓ DE LA SÍNDICA DE GREUGES REFERENT A LA QUEIXA PRESENTADA EN MATÈRIA DE NETEJA, REG I RECOLLIDA D'ESCOMBRARIES TRAMITACIÓ  El 15 de maig de 2018 el ciutadà va presentar una queixa en aquesta Sindicatura en què manifestava la seva disconformitat amb l’Ajuntament de Barcelona per la manca de solució a un problema que afecta la seva finca per la col·lisió continuada dels camions de recollida d’escombraries amb la façana de l’edifici.  El 18 de maig de 2018 la síndica de greuges va admetre a tràmit la queixa, ja que reunia els requisits reglamentaris, i va designar l’assessora corresponent perquè instruís l’expedient.  La comprovació del fet presumptament greujós ha comportat, en síntesi, l’estudi de les circumstàncies concurrents, l’anàlisi de la normativa aplicable i l’observació de si s’havien aplicat els principis de bona Administració per a la salvaguarda dels drets fonamentals a la ciutat. Amb aquesta finalitat, aquesta Sindicatura ha dut a terme les accions següents:  El 23 de maig de 2018 l’assessora va iniciar l’anàlisi de la documentació oficial presentada per la persona interessada.  El 24 de maig de 2018 va demanar informe a la Gerència Adjunta de Medi Ambient i Serveis Urbans de la Gerència d’Ecologia Urbana per tal de conèixer tant les intervencions dutes a terme com les previstes en relació amb la queixa presentada.  El 26 de juny de 2018 es traspassa la petició d’informació al Districte de Gràcia per tal de facilitar la informació sol·licitada.  El 21 de febrer de 2019 es va rebre l’informe del Districte de Gràcia en què es donava resposta a la demanda de la síndica de greuges i s’informava d’un seguit d’actuacions a realitzar durant l’any 2019 per solucionar el problema.  Durant els mesos següents aquesta assessoria va estar pendent de l’execució de les mesures anunciades per part del Districte de Gràcia.  El 19 de setembre de 2019 l’assessora va visitar el lloc dels fets.  El 20 de setembre de 2019 l’assessora, a partir de la documentació oficial aportada per la persona interessada, la informació facilitada pel Districte de Gràcia i l’anàlisi dels fets, va emetre un informe proposta amb les consideracions següents. CONSIDERACIONS Descripció de la queixa La persona promotora de la queixa exposa que pateix un problema des de fa temps i que consisteix en el fet que els camions de neteja xoquen contra el seu pis cada cop que giren al carrer del Beat Almató cap a la baixada de Sant Marià. A causa d’aquestes col·lisions la façana de l’edifici està malmesa i pateix humitats en el seu habitatge per filtracions d’aigua de la pluja. El ciutadà manifesta que cada cop que es produeix un accident d’aquest tipus, fins i tot han hagut d’intervenir els bombers en alguna ocasió, es desperten i es trenca el son de les persones que viuen al pis. Diu que totes les solucions aportades per l’Ajuntament fins ara han estat ineficaces. 1 Posició municipal A partir de l’informe municipal i de la informació oficial aportada a aquesta Sindicatura, resulta que conscients del problema al qual es refereix el ciutadà i de la complexa configuració del carrer a l’efecte de mobilitat, el Districte ha dut a terme, durant els darrers tres anys, diverses actuacions de manteniment de la via pública, com ha estat la instal·lació de fitons i el reforç de la senyalització vertical i horitzontal. Tanmateix, constatat l’insuficient resultat d’aquestes actuacions, s’ha analitzat el problema de la cruïlla objecte de la queixa amb la Guàrdia Urbana i el Departament d’Obres i Manteniment i s’ha conclòs que una solució que pot evitar que els vehicles grans topin amb l’edifici de la cantonada amb els carrers Beat Almató i baixada de Sant Marià seria ampliar el radi de gir fins a arribar als 2 metres de vorera. S’està treballant per poder executar aquesta actuació durant l’any 2019. Per altra banda, la Guàrdia Urbana ja ha implantat una limitació a la circulació de determinats vehicles; els de longitud superior a 8 metres, inclosa la càrrega, mitjançant un senyal R203 a la cruïlla del carrer Rubens i el passeig Mare de Déu del Coll. Normativa aplicable L’article 103 de la Constitució espanyola estableix que l’Administració pública serveix amb objectivitat els interessos generals i actua d’acord amb els principis d’eficàcia, jerarquia, descentralització, desconcentració i coordinació, amb submissió plena a la llei i al dret. L’article 106 de la Constitució espanyola estableix la indemnització per perjudicis causats pel funcionament dels serveis públics. L’article 32 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que els particulars tindran dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents, de tota lesió que pateixin dels seus béns i drets, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics. D’altra banda, l’article 41 de la Carta Europea dels Drets Fonamentals recull la bona Administració com a principi rector de l’actuació de les administracions públiques. I l’article XXIII de la Carta Europea de Salvaguarda dels Drets Humans a la Ciutat, signada per l’Ajuntament de Barcelona, estableix que les autoritats locals han de garantir l’eficàcia dels serveis públics i la seva adaptació a les necessitats dels usuaris vetllant per evitar qualsevol situació de discriminació o d’abús. Valoració i conclusions Aquesta Sindicatura considera que la informació rebuda evidencia que l’actuació del servei municipal ha estat insuficient, ja que, tot i l’anunci de les mesures previstes per solucionar el problema objecte de la queixa, aquestes encara no s’han executat i el problema persisteix. La persona promotora de la queixa exposava que, des que va adquirir un pis a la finca que fa cantonada amb els carrers Beat Almató i baixada de Sant Marià l’any 2002, va observar el problema descrit que molts cops els camions de recollida d’escombraries 2 topen contra l’edifici en fer el gir des del carrer Beat Almató cap a la baixada de Sant Marià. Segons la documentació facilitada, consta que el consistori és coneixedor del problema descrit, almenys des del setembre de 2015, ara fa 4 anys, i tot i les respostes enviades tant al promotor de la queixa com a aquesta assessoria en què s’informava de la intenció de solucionar-ho per part del Districte, a data d’avui encara no s’ha executat cap mesura de les anunciades, fet que evidencia la vulneració dels principis d’eficàcia i bona Administració que han de regir qualsevol actuació municipal. Per altra banda, seria convenient que, davant la constatació dels fets i la inactivitat municipal durant aquest temps, el consistori valori si es donen els elements objectius de la responsabilitat patrimonial pels danys causats en els interessos i drets de la ciutadania i incoï d’ofici, si s’escau, el corresponent expedient de responsabilitat patrimonial. Aquesta Sindicatura té com a missió valorar si s’ha produït un greuge i, considerats els fets i les normes aplicables, conclou que, en aquest cas, l’actuació del Districte de Gràcia no ha estat ajustada a dret ni eficaç. I, per tant, emeto la següent DECISIÓ  Estimar la queixa perquè l’actuació municipal no ha estat eficaç.  Advertir al Districte de Gràcia que executi sense més dilació les mesures que consideri adequades per solucionar el problema. Aquesta decisió es comunicarà a l’òrgan municipal competent, se’n donarà compte al Plenari del Consell Municipal en l’informe anual reglamentari i del seu contingut s’informarà la persona interessada. Barcelona, 26 de setembre de 2019 3