GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Altres anuncis – Mobilitat, transport i circulació ANUNCI DECRET D'ALCALDIA S1/D/2019-2142, de 10 d'octubre, de convocatòria del procediment per l'atorgament de les llicències temporals d'ús comú especial del domini públic per a l'estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d'ús compartit en règim d'explotació econòmica al terme municipal de Barcelona. Expedient núm. 19SD0011D Volum 2 L’Alcaldia, en data 10 d’octubre de 2019, ha adoptat el següent Decret: Convocar el procediment per l’atorgament de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona, de conformitat a l’establert a l’article 17 de l’Annex del Decret d’Alcaldia de data 4 de juliol de 2019, publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 8 d’agost de 2019, que s’adjunta com Annex 1. Atorgar un termini de 15 dies hàbils per la presentació de les sol·licituds. Publicar aquest Decret i els seus annexos al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i al perfil contractant. Delegar la competència per l’atorgament de les esmentades llicències, així com d’aquells actes que es derivin del procediment d’atorgament, a la Regidora de Mobilitat, de conformitat amb l’establert a l’article 5 de l’Annex del Decret d’Alcaldia de data 4 de juliol de 2019, publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 8 d’agost de 2019. Delegar la competència per a l’aprovació de les futures convocatòries per a l’atorgament de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona, així com per al seu atorgament, a la Regidora de Mobilitat, de conformitat amb l’establert a l’article 5 de l’Annex del Decret d’Alcaldia de data 4 de juliol de 2019, publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 8 d’agost de 2019. Aprovar el Codi de Bones Pràctiques de Seguretat Viària que s’annexa al present Decret com Annex 2, com a condició de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona, i sotmetre’l a informació pública per un termini de 10 dies hàbils en el què les persones interessades podran formular al·legacions, de conformitat amb l’establert als articles 83.2 i 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i disposar que si no es formula cap al·legació ni reclamació durant el termini d’informació pública, l’aprovació esdevindrà definitiva sense necessitat de cap acte. Respecte l’aprovació del Codi de Bones Pràctiques de Seguretat Viària, el document restarà exposat al públic pel termini de 10 dies hàbils al Departament d'Informació i Documentació de 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa la Gerència d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat (Av. Diagonal, núm. 230, planta segona, de dilluns a divendres de 10 a 13 hores). Tanmateix, i als efectes de garantir l’accés per mitjans telemàtics, també podrà consultar-se a: https://ajuntament.barcelona.cat/ca/informacio-administrativa/exposicio-publica Es poden presentar al·legacions i reclamacions en aquest període a qualsevol oficina del Registre General de l’Ajuntament de Barcelona i, en general, per qualsevol dels mitjans que permet la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Contra l’aprovació de la convocatòria, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant l’Alcaldia, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de la resolució de la convocatòria. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant els jutjats de la província de Barcelona en el termini de dos mesos comptadors des del dia següent de la recepció de la notificació. No obstant, en el cas de desestimació presumpta del recurs de reposició, el termini serà de sis mesos des de l'endemà del dia en què el referit recurs s'entengui desestimat. També es pot interposar directament recurs contenciós administratiu davant dels jutjats de l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu de la província de Barcelona en el termini de dos mesos. Igualment, les persones interessades poden interposar qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus drets. Barcelona, 11 d’octubre de 2019. La Secretaria Delegada (P.D.16.10.2015), Natàlia Amorós i Bosch). 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa ANNEX 1 PROCEDIMENT D’ATORGAMENT DE LLICÈNCIES TEMPORALS D’ÚS COMÚ ESPECIAL DEL DOMINI PÚBLIC PER A L’ESTACIONAMENT DE BICICLETES, CICLOMOTORS I MOTOCICLES D’ÚS COMPARTIT EN RÈGIM D’EXPLOTACIÓ ECONÒMICA AL TERME MUNICIPAL DE BARCELONA. 1. Presentació de sol·licituds. A. Els interessats han de presentar sol·licitud que inclogui la següent documentació relativa al compliment dels requisits per poder resultar adjudicatari de la llicència: 1. DNI o NIE de la persona sol·licitant, si es tracta de persona física, o de la persona que legalment la representi en cas de persona jurídica. En cas d’actuar per mitjà de representant, cal acreditar aquesta representació mitjançant qualsevol mitjà vàlid en dret que deixi constància fidedigna de la seva existència. 2. Si es tracta d'una persona jurídica, cal aportar la targeta d’identificació fiscal, l'escriptura de constitució de la persona jurídica , els estatuts vigents i l’acreditació de la seva inscripció en el Registre competent. 3. Declaració responsable sobre el compliment dels requisits d’acord amb el model de l’annex 1.1. B. Les sol·licituds s’han de presentar a l’oficina del Registre General de la Gerència d’Ecologia Urbana situada a l’Avinguda Diagonal 230, 2a planta, 08018 Barcelona. Horari de 8:30 a 14 hores, o a qualsevol dels registres establerts a l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu de les administracions públiques, en el termini de quinze dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació d’aquesta convocatòria al Perfil del contractant. Si l’últim dia del termini de presentació de sol·licituds és inhàbil, s’entén prorrogat al primer dia hàbil següent. Les sol·licituds presentades fora de termini no seran admeses. C. Si s’observessin defectes o omissions en la sol·licitud presentada, s’ha de requerir als interessats per tal que en un termini màxim de 10 dies hàbils d’ençà la recepció els corregeixin o esmenin, amb l’advertiment de què en cas de no fer-ho es considera que desisteix de la seva sol·licitud. Quan s’evidenciï una manca de compliment dels requisits per poder resultar adjudicatari de llicència, es desestimarà la sol·licitud mitjançant resolució motivada. 2. Procediment d’atorgament: Un cop acreditat el compliment dels requisits, es procedirà de conformitat a l’establert a l’article 16 de la regulació del nombre i les condicions d’atorgament de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona aprovada pel Decret d’Alcaldia de data 4 de juliol de 2019, que es reprodueix a continuació: 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa a. Cada empresa pot sol·licitar el nombre màxim de llicències per empresa establert a l’article 3.5 de la present regulació. b. Les empreses sol·licitants i admeses s’han d’ordenar mitjançant sorteig públic als efectes d’establir l’ordre d’assignació de llicències. c. El nombre total de les llicències assignades a cada empresa és el resultat de la suma de les operacions descrites en els següents punts: i. Es procedeix a dividir el nombre total de llicències establert a l’article 3 pel nombre de sol·licitants admesos. En primera instància s’adjudica a cada empresa el quocient resultant, nombre enter per defecte, o el nombre sol·licitat per empresa si aquest és inferior. ii. L’assignació de les llicències restants es realitzarà en segona instància seguint la regla precedent. iii. En cas que finalitzada aquesta segona instància restin llicències per assignar, aquestes s’assignaran per l’ordre de classificació del sorteig a les empreses que hagin sol·licitat un nombre de llicències superior a l’obtingut fins aquest moment, fins a exhaurir el nombre total de llicències establertes a l’article 3, o al nombre total de llicències sol·licitades. d. El resultat d’aquest procediment d’adjudicació de llicències serà notificat a les persones interessades. e. Un cop notificat el resultat del procediment d’adjudicació, les empreses han de presentar la documentació acreditativa del compliment de les condicions establertes a l’article 8 e), g) i h) i a l’article 15 de la present disposició en el termini de 10 dies. Un cop comprovada la documentació aportada s’atorgarà la llicència. f. Si queden llicències sobrants que per renúncia o per qualsevol altre motiu quedin vacants, aquestes s’acumulen fins a una nova convocatòria pública a realitzar de conformitat amb les prescripcions anteriorment descrites. g. Les empreses que renunciïn a llicències assignades, no poden participar en les convocatòries que es celebrin en el termini inferior a un any des del moment de la renúncia. 3. Base i mecànica del sorteig/Mesa de valoració A. El sorteig públic establert a l’article 16 b) de l’esmentada regulació es durà a terme davant d’una mesa i es convocarà a través del perfil del contractant. El sorteig consisteix en assignar un número aleatori a cada sol·licitant, els quals es dipositaran davant de la Mesa, que aixecarà acta. El sorteig es realitzarà davant la Mesa. B. El President de la Mesa presidirà l’acte per efectuar el sorteig, assistit pel secretari de l’Ajuntament o funcionari en qui hagi delegat, el qual donarà compte de l’acte d'obertura i el seu resultat. La Mesa de valoració estarà constituïda pel: 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa President/a: Gerent Adjunt de Mobilitat e Infraestructures, Manuel Valdés López, o persona que el substitueixi Vocals: 1. Director de Mobilitat, Adrià Gomila i Civit, o persona que el substitueixi 2. Tècnica de Mobilitat, Margarita Fernández-Armesto Sánchez, o persona que la substitueixi. 3. Secretaria Delegada, Sra. Natàlia Amorós o persona que la substitueixi Les persones que composen la Mesa de valoració regiran el seu comportament per les pautes i criteris continguts en el Codi ètic de conducta de l’Ajuntament de Barcelona, tot d’acord amb la previsió de la disposició addicional d’aquest Codi, publicat a la Gaseta municipal del dia 13 de desembre de 2017 i declararan expressament en la primera reunió que no concorren en cap conflicte d’interessos. En aquest acte s’atorgaran les llicències. Primer, s’adjudicaran les llicències de ciclomotors i motocicletes i després, s’adjudicaran les de bicicletes. C. La proposta de resolució, juntament amb la seva documentació annexa, a més de l’acte d’obertura es remetran a l'òrgan competent per tal que resolgui l’atorgament de les llicències. 4. Nombre de llicències a atorgar: De conformitat a l’establert a l’article 3.5 de la regulació del nombre i les condicions d’atorgament de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona, aprovada pel Decret d’Alcaldia de data 4 de juliol de 2019, el nombre de llicències per al primer any per les bicicletes d’ús compartit en règim d’explotació econòmica es fixa en 3.975, de les quals només es poden adjudicar a una mateixa persona 1.325. En el cas dels ciclomotors i motocicletes, el nombre de llicències es fixa en 6.958, de les quals només es poden adjudicar a una mateixa persona 2.319. El nombre de llicències serà revisat anualment amb les condicions previstes a l’article 18 de la regulació esmentada. 5. Atorgament de les llicències A. L’òrgan competent atorgarà les llicències provisionalment als sol·licitants que hagin presentat les sol·licituds que resultin del sorteig, atenent a la proposta de resolució emesa pels serveis tècnics municipals. La resolució de l’òrgan competent, serà objecte de publicació al Butlletí Oficial de la Província i al perfil del contractant. Així mateix serà objecte de notificació de tots els sol·licitants admesos. B. En el termini de deu dies hàbils a comptar des de la publicació, l’adjudicatari de la llicència ha de presentar la documentació següent: i. Relativa al compliment de les obligacions tributaries i de la seguretat social 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa a. Certificació administrativa positiva d’estar al corrent de les obligacions tributàries exigides en els paràgrafs b), c) i d) de l’article 13.1 del RGLCAP, expedida per l’òrgan competent de l’administració tributària estatal, la data de la qual haurà de ser, en qualsevol cas, inferior als sis mesos anteriors a l’últim dia del termini per presentar les proposicions. b. Document acreditatiu d’estar donat d’alta a l’IAE en l’exercici corrent o, l’últim rebut degudament abonat, en l’epígraf corresponent a l’activitat d’arrendament de bicicletes o motocicletes d’ús compartit i en relació amb les activitats que realitzi en la data de presentació de la sol·licitud. En cas de no estar donat d’alta en presentar la sol·licitud, model 036/037 d’alta censal en l’epígraf d’IAE esmentat. c. Certificació administrativa positiva d’estar al corrent de les obligacions de Seguretat Social de l’article 14.1 del RGLCAP, expedida per l’òrgan competent i en iguals termes que recull l’apartat b) anterior. ii. Relativa a la prevenció de riscos laborals Declaració responsable del sol·licitant on manifesti que, en relació als seus treballadors, inclosos autònoms, compleix estrictament amb les mesures de prevenció de riscos laborals establerts per la normativa vigent, incloses les obligacions en matèria de formació i vigilància de la salut amb el compromís de presentar la documentació necessària i suficient que justifiqui la veracitat de la declaració anterior si així se li requereix per l’Ajuntament. iii. Relativa al compliment de les condicions per l’atorgament de les llicències establertes a l’article 8 e), g) i h) i a l’article 15 de la regulació del nombre i les condicions d’atorgament de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona aprovada pel Decret d’Alcaldia de 4 de juliol de 2019. a. En relació a les assegurances de responsabilitat civil establert a l’article 8.e) de la regulació, s’ha d’aportar declaració responsable i certificat de la companyia asseguradora, que acrediti que disposa durant tota la durada de la llicència respectiva, de l’assegurança de responsabilitat civil per cobrir els danys que es puguin ocasionar a terceres persones, siguin usuaris o no, i al domini públic. En el cas de les motos i els ciclomotors cal acreditar que disposen, com a mínim, de l’assegurança obligatòria de responsabilitat civil establerta legalment. b. En relació amb el pagament de les despeses que s’hagin meritat pels anuncis de publicitat i convocatòria per l’adjudicació de les llicències que atorguen el dret d’ús, establert a la clàusula 8.g) de la regulació de referència, cal adjuntar el comprovant del pagament meritat pels anuncis de publicitat de la convocatòria. c. D’acord amb l’article 8.h) de la regulació de referència, s´ha de constituir una garantia definitiva per assegurar el bon compliment de les determinacions de la llicència que es fixa en un 10% de l’import de la taxa pel conjunt dels vehicles i s'ha de dipositar en qualsevol de les formes admeses en dret. Com a mitjà de garantia s'admetran, a més d'en metàl·lic, l'aval bancari, els valors, els títols de crèdit de l'Estat, les cèdules del Banc de Crèdit Local o 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa qualsevol altra de les previstes en el LCSP, que haurà d'expedir-se segons el model que s'adjunta com a annex núm. 1.2. d. En relació amb l’acreditació de l’establert a l’article 15 de l’esmentada regulació, cal aportar: d.1 Comprovant de sol·licitud d’inscripció dels vehicles al registre de BSM. d.2 Declaració responsable signada pel legal representant de l’empresa referida a que disposen de mecanismes de geocalització (tant per a bicicletes com a motocicletes) i en cas de bicicletes, a més a més caldrà una declaració responsable signada pel mateix legal representant, on exposi que la flota es composa de bicicletes elèctriques o mecàniques. En cas de les motocicletes, s´haurà d’aportar una declaració responsable signada pel legal representant de d’empresa on exposi que la flota es elèctrica i disposa del distintiu ambiental de la DGT de zero emissions. C. No procedirà l’elevació a definitiva de la llicència atorgada si la documentació exigida no es presenta en el termini establert, o de la mateixa s’evidencia la manca de compliment dels requisits legals. 6. Eficàcia de la llicència L’atorgament de la llicència temporal d’us comú especial serà plenament eficaç i obligatòria tant per a l’Ajuntament com per al titular del dret atorgat, quan l’adjudicació sigui definitiva. Un cop aportada la documentació requerida, s´ha de dictar resolució d’adjudicació definitiva per part de l’òrgan competent, resolució que s´ha de publicar al BOPB i al Perfil del contractant. El termini de vigència de les llicencies començarà a comptar a partir dels 30 dies següents a la notificació de l’atorgament de la llicència definitiva, de conformitat a l’establert a l’article 4 de l’Annex del Decret d’Alcaldia de data 4 de juliol de 2019. 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Annex 1.1.- MODEL DE DECLARACIÓ RESPONSABLE Qui sotasigna el/la senyor/a ....................................................................................., amb DNI/NIE núm.............................., en nom propi / en qualitat de representant legal de la persona física/jurídica ...................................................................................., amb NIF ........................................, amb l’adreça de correu electrònic a efectes de notificació (@) .................................. ), per concórrer a la convocatòria per l'atorgament de llicències temporals d’ús comú especial de referència, convocat per l'Ajuntament de Barcelona mitjançant anunci al Perfil del contractant, acceptant i sotmetent-se plenament a les Condicions d’atorgament de les llicències, DECLARA SOTA LA SEVA RESPONSABILITAT Què la persona física o jurídica que representa 1. Està en possessió de les autoritzacions/permisos necessàries per a exercir l’activitat i que en prova d'això adjunta al present document la documentació exigida. 2. Reuneix totes i cadascuna de les condicions exigides en la present convocatòria. 3. No es troba inclòs en cap de les circumstàncies que impedeix contractar amb l'Administració Pública que determina l'art 71 de la LCSP. 4. Està al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l’Ajuntament de Barcelona. 5. Compleix totes les obligacions d’identificació inequívoca dels vehicles (registre i/o matriculació) i identificació visual dels vehicles. En el cas de les bicicletes, els vehicles disposen d’un element que permet el compliment de l’obligació de lligar el vehicle als ancoratges disposats a l’efecte. 6. Garanteix l’accessibilitat en temps real de les dades dels vehicles desplegats, a efectes de control a través d’un punt de transmissió de dades (FTP o similar, pendent d’especificació tècnica) així com el lliurament de les dades establertes a l’art.8 del Decret. 7. Es compromet a facilitar les dades segons l’Annex 1.3 en el moment que la flota estigui operativa. 8. (En cas de sol·licitud de llicències de motocicletes o ciclomotors) S’adhereix al Codi de Bones Pràctiques1, establert com a condició de les llicències temporals d’ús comú especial de referència. 9. En relació amb el personal, compleix estrictament les mesures de protecció i prevenció de riscos laborals, incloses les obligacions en matèria de formació i vigilància de la salut establerts per la normativa vigent, així com el compromís de fer-ho durant tota la vigència de les llicències atorgades. 10. Compleix les obligacions legals en matèria d’igualtat efectiva de dones i homes. 1 S’adjunta com a Annex 3 el Codi de Bones Pràctiques. 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa 11.Sol·licita (indicar nombre de llicències que se sol·liciten) ............. llicències de bicisharing i/o (indicar nombre de llicències que se sol·liciten) ............. llicències de motosharing.. Nom, data i signatura i, en cas de persona jurídica, segell 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Annex 1.2. MODEL D'AVAL Anagrama i adreça de l'Entitat avaladora L'entitat (raó social de l'entitat de crèdit) ................................................., amb NIF ..... amb domicili, a efectes de notificació i requeriment, a ........................................................................................ núm. ...... CP ............ municipi ............................................................................. i en el seu nom (nom i cognoms dels apoderats) ............................................................................................... amb poders suficients per obligar-se en aquest acte, segons resulta de la validació efectuada en la part inferior d'aquest document. AVALA A (nom de la persona o entitat jurídica avalada) amb NIF ........................................ en virtut del que disposen les condicions d’atorgament de les llicències temporals d’ús comú especial del domini públic per a l’estacionament de bicicletes, ciclomotors i motocicles d’ús compartit en règim d’explotació econòmica al terme municipal de Barcelona, en concepte de (fiança, fiança provisional, fiança definitiva, fiança complementària o garantia especial) ............................................................................. i per respondre de les obligacions derivades de les llicències, davant l'Ajuntament de Barcelona, per la quantia de (en lletra) .................................................euros (en xifra) (...............................................€). Aquest aval tindrà validesa mentre l'Ajuntament no autoritzi la devolució de la garantia. Aquest aval s'atorga solidàriament respecte a l'obligat principal, amb renúncia expressa al benefici d'exclusió a que es refereix l'article 1.830 del Codi Civil i amb el compromís de pagar al primer requeriment per fer-ho, amb subjecció als termes i condicions generals que disposa la Llei de Contractes del Sector Públic i l'article 56 del Reglament General de La Llei de Contractes de les Administracions Públiques, aprovat pel Reial Decret 1098/2001, d'12 d’octubre. (lloc i data d'expedició) (raó social de l'entitat) (signatures dels apoderats, degudament legitimades per fedatari públic) VERIFICACIÓ DE LA PRESENTACIÓ Província: Data: Núm. o Codi 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Annex 1.3 Requeriments de Compartició de Dades dels Operadors de Sharing Especificació de les dades a compartir amb l’Ajuntament de Barcelona Contingut: Al present document es detallen els continguts i mètodes establerts per a la compartició de dades a l’Ajuntament per part dels operadors de sharing llicenciats a la ciutat de Barcelona a través del operador municipal BSM, S.A. 1. Introducció 2. Especificacions 1.1. Informes via Correu 1.2. Dades via API Introducció Al present document es detallen els continguts i mètodes establerts per a la compartició de dades amb l’Ajuntament per part dels operadors de sharing llicenciats a la ciutat de Barcelona. Especificacions A continuació s’especifiquen els procediments per mitjà dels quals es realitzarà la recepció de les dades per part de BSM. S’habilitaran dos canals i tipologia de dades a rebre: Informes via Correu BSM podrà demanar informes amb la periodicitat que s’especifiqui (diaris, setmanals, mensuals). La petició anirà acompanyada de la plantilla corresponent, amb tota la informació que es requerirà. La comunicació es realitzarà per correu electrònic, motiu per qual serà necessari designar un interlocutor de l’operador, guanyador de les llicències, per a atendre a aquestes peticions. Dades via API S’entregarà un estàndard per a la definició de l’API a la que els operadors s’hauran d’adaptar per tal de que BSM pugui obtenir la informació necessària. Els noms dels camps, endpoints, formats i estructura final s’entregarà en el moment d’adjudicació i inici dels treballs d’integració. Es presenta una proposta mínima que pot no ser exactament la definitiva per motius d’espai i de llegibilitat. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Serà una API Rest/Json, autenticada per ambdues parts (BSM i operador) mitjançant estàndards com oauth2, SSL, apikey ! Les peticions es podran generar en els dos sentits. Des de BSM en una freqüència determinada (cada x segons), com també mitjançant un mètode de subscripció a la que BSM rebrà les notificacions en funció dels esdeveniments definits. ! En cas d’incidència BSM podrà demanar l’enviament de la informació d’un període o de vehicles concretes que l’operador enviarà en un fitxer electrònic compatible per a la importació als sistemes de BSM. ! Disponibilitat -> 24h x 7d ! Rendiment -> S’ha de garantir un temps de resposta que permeti la consulta i la operació correcta del sistema. ! Suport tècnic –> S’ha d’habilitar un contacte de negoci i un contacte responsable tècnic (telèfon i correu electrònic). ! Manteniment plataformes -> Assegurar un manteniment preventiu i correctiu dels serveis. ! Compliment acords de nivell de servei. o Temps de resposta i resolució d’incidències urgents -> 8 hores en horari laborable. Es consideren incidències urgents la no disponibilitat de la plataforma o degradació del temps de resposta del servei que no permeti l’ús òptim del sistema. o Temps de resposta de peticions i incidències no urgents -> 2 dies laborables no festius. o Temps de resolució d’aquestes ->5 dies hàbils. ! S’han de preveure petits canvis de formats, d’informació addicional i d’integració de les apis durant la vigència del contracte. Aquests canvis com a màxim s’han de dur a terme en un període d’un mes des de la petició. ! L’operador haurà de documentar la interfície i els casos d’ús i fluxos del seu sistema en referent a la API d’integració amb BSM i mantenir-la actualitzada. Es detalla a continuació el llistat de dades que s’hauran de compartir. - Consulta Vehicles -> per obtenir la informació detallada i actualitzada d’un o de tots els vehicles. Id_vehicle Identificador únic del vehicle Id_operador Identificador únic del operador (proveït per BSM) nom_operador Descriptiu del nom del operador matrícula Identificador visible del vehicle ( per les motos) llicència Número llicència assignada tipus_vehicle Tipus de vehicle (bicicleta, motocicleta, etc.) propulsió Tipus de propulsió 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa any_fabricació Data fabricació fabricant Fabricant model Model data_actualització Data últim canvi data_inici Data inici del servei data_fi Data fi del servei - Viatges -> per obtenir informació detallada d’un o de diferents viatges filtrant per zona per on ha passat el vehicle, entre dates, etc. Un viatge representa el trajecte d’un client del servei amb el tag de posició obtenint el punt d’inici i final. L’endpoint desenvolupat ha de permetre la consulta històrica de viatges. Id_vehicle Identificador únic del vehicle Identificador únic del operador (proveït per Id_operador BSM) nom_operador Descriptiu del nom del operador Identificador visible del vehicle ( per les matrícula motos) tipus_vehicle Tipus de vehicle (bicicleta, motocicleta, etc.) propulsió Tipus de propulsió id_viatge Identificador únic del viatge de l’operador durada_viatge Durada del viatge distancia_viatge Distància del viatge Punt_inici Posició lat/long inici del viatge Punt_final Posició lat/long fi del viatge Telemetria (informació de la ruta en format ruta GeoJSON) precisió precisió de la informació de la ruta data_inici data-hora inici del viatge data_fi data-hora fi del viatge - Telemetria -> donat un viatge o vehicle, BSM podrà fer una petició per a obtenir els detalls de telemetria dels viatges. Les coordenades proporcionades estaran codificades en WGS 84 (EPSG:4326) Id_vehicle Identificador únic del vehicle timestamp Data i hora Id_viatge Identificador únic del viatge latitud, longitud, altitud, velocitat, gps rumb, precisió gps, número de satèl·lits càrrega Informació sobre el nivell de bateria 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa - Canvis d’Estat -> Informació de l’estat de l’inventari de vehicles disponibles per a l’ús del client. L’endpoint desenvolupat ha de permetre la consulta històrica de l’estat en un rang de temps. Id_vehicle Identificador únic del vehicle Id_operador Identificador únic del operador (proveït per BSM) nom_operador Descriptiu del nom del operador matrícula Identificador visible del vehicle ( per les motos) tipus_vehicle Tipus de vehicle (bicicleta, motocicleta, etc.) propulsió Tipus de propulsió Estat del vehicle (en ús, disponible, reservat, en estat manteniment, espatllat, etc.) * motiu_estat Detall del motiu per a l’estat indicat * inici_estat Data i hora inici estat fi_estat Data i hora inici estat posició Posició del vehicle *Tipus estats Estat Descripció Motiu Descripció El vehicle esdevé Introducció de vehicle Disponible Inici_servei disponible per a l’ús en el servei Usuari finalitza el Finalització_usuari trajecte Vehicle transportat per Finalització_mobilitat operador Vehicle introduït al Finalització_manteniment servei després del manteniment Reservat Vehicle en utilització En_viatge En moviment En_reserva Reservat per usuari El vehicle està al Vehicle bloquejat per No carrer però Manteniment avaria en algun dels Disponible inoperatiu elements Nivell de bateria baix per Nivell_bateria a iniciar un viatge El vehicle ha estat Retirada del vehicle del Retirat retirat de la via Finalització_servei servei pública Inici_usuari Usuari inicia el trajecte Vehicle transportat per Inici_mobilitat operador Vehicle retirat per al Inici_manteniment manteniment 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa ANNEX 2 CODI DE BONES PRÀCTIQUES DE SEGURETAT VIÀRIA DE LES EMPRESES MOTOSHARING IMPLANTADES A BARCELONA 1. Introducció En la seva Declaració Institucional de data 24 de novembre de 2017 signat per tots els portaveus dels partits polítics i Regidor no adscrit, l'Ajuntament de Barcelona ha fixat com una de les seves prioritats treballar per incrementar la seguretat viària a la ciutat, fent especial incís en la disminució de les víctimes dels accidents de trànsit als carrers de Barcelona. En la mateix declaració va manifestar la necessitat, entre d'altres qüestions, treballar per fer la nostra ciutat un entorn lliure de víctimes de trànsit, incorporant el concepte de Visió 0 com a objectiu municipal, així com treballar per la cultura de la prudència i la responsabilitat quan es condueix un vehicle a motor, prestant especialment atenció als col·lectius més vulnerables. La mobilitat sostenible ha de ser, per definició, segura. La convivència de diferents modes de transport en el mateix espai exigeix que es pari molta atenció a la seguretat, donat que el sol fet de transitar pels carrers implica un nivell de risc d'accident determinat. Barcelona és la ciutat europea amb més motos per habitant, fet que s’explica per la seva configuració urbanística així com per les condicions meteorològiques de la nostra ciutat. Les flotes de vehicles compartits, i concretament els vehicles de dues rodes, estant tenint un fort creixement a Barcelona com a nova forma d'ús de l'espai públic i de mobilitat, esdevenint una eina per la gestió de la mobilitat sostenible. Per tal que els possibles impactes positius no afectin ni a l'ocupació desordenada de l'espai públic ni a la seguretat viària cal establir un marc regulador que permeti als operadors explotar els sistemes de forma segura i estable i que permeti a l'Ajuntament definir els usos i espais determinats a l'espai públic i minimitzar els impactes negatius. 2. Objectiu i abast Les empreses de motosharing estan compromeses amb la millora de la seguretat viària a Barcelona. Com a complement al marc regulador s'estableix la redacció d'un Codi de Bones Pràctiques- CBP - acordat entre l'Ajuntament de Barcelona i les empreses de motosharing implantades a Barcelona, per tal d’assolir els objectius que es marca la ciutat en termes de millora de seguretat viària i la convivència entre els diferents modes de mobilitat. L’abast del CBP s’exten a tots els operadors actuals de la ciutat amb la voluntat que sigui assumit també i de forma obligatòria per futurs operadors i serà recollit en la llicència municipal de cada operador. El seu incompliment pot suposar la retirada de les llicències en casos de reiteració. 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa El CBP tindrà en consideració els diversos camps d’actuació dels operadors des de la comunicació, passant per la gestió i registre de les persones usuàries, les condicions dels seus vehicles i altres elements de seguretat passiva, l’estacionament dels vehicles i la compartició de les dades entres les companyies amb la finalitat d’evitar males pràctiques i dotar-se d’una taula de seguiment formada per l’Ajuntament de Barcelona i els operadors. 3. Codi de Bones Pràctiques - CBP L’Ajuntament de Barcelona i les empreses operadores del motosharing acorden els següents punts del CBP: a) Pacte per la Mobilitat L'Ajuntament de Barcelona integrarà a les empreses de motosharing que operen a Barcelona al Pacte per la Mobilitat com així també als grups de treball de vehicles de dues rodes. La integració pot ser de forma individual o bé de forma associada. b) Comunicació Els missatges dels operadors promouran els valors de la conducció responsable, la sostenibilitat i el civisme. Aquesta comunicació es pot produir de forma individual en les accions de comunicació de cada operador i també es promourà la comunicació conjunta dels operadors amb l’Ajuntament de Barcelona. En les comunicacions in-app es posarà a disposició de les persones usuàries les normatives vigents en matèria de trànsit que regulen el servei i es treballaran estratègies per promoure el compliment de la normativa de forma directa a partir de la tecnologia dels operadors. A través de les apps i pàgines web dels diferents operadors es donaran missatges relacionats amb les bones conductes en la seguretat viària i el respecte a les normes de conducció a la ciutat. En cap cas, els operadors utilitzaran missatges que posin en valor la velocitat dels seus vehicles, conductes de risc, conductes incíviques o que en general posin en entre dit els valors de la convivència i el respecte a les normes establertes. c) Registre, gestió i control i verificació dels usuaris El control de tinença i la vigència dels permisos de conduir és imprescindible per la correcta utilització del servei i per tant s’han d’establir el procediment i mecanismes necessaris per dur a terme aquesta funció. En el moment del registre es donarà la informació de forma transparent sobre les condicions del servei així com de les cobertures de l’assegurança. Així mateix, aquesta informació serà fàcilment consultable a través de les apps o de les webs dels operadors. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Els passos necessaris pel registre contindran com a mínim la validació d’un permís de conduir vàlid i una fotografia que confirmi la identificació de la persona usuària. Les persones usuàries hauran de presentar, a més, un certificat amb els punts disponibles en el permís de conduir (obtenció via web de la DGT) en un període de 15 dies. Si passat aquest temps no es presentés el document, quedarà suspès del servei fins que presenti la documentació demanada. A més del control inicial, les persones usuàries hauran de presentar de forma anual la mateixa documentació. En el moment que la DGT tingui operativa una web service que permeti fer la consulta de si un conductor o conductora té permís en vigor o alguna pèrdua de vigència, els operadors demanaran a la DGT l’accés de forma immediata. Un cop tinguin l’accés faran servir aquesta eina de forma obligatòria abans de donar d’alta una persona usuària. En el termini de 3 mesos hauran comprovat que els usuaris o usuàries ja registrats compleixen les condicions del permís de conduir. Aquest procediment subsituirà a la necessitat de presentar el certificat amb els punts disponibles. També, en lloc de fer un control anual amb la documentació, es farà un control anual mitjançant la pàgina web de la DGT. Fins aquest moment, els operadors treballaran per millorar la tecnologia a fi d’evitar la falsetat documental o la suplantació. També treballaran per millorar la tecnologia de reconeixement de documents. En les webs de les diferents empreses constaran els permisos de conduir vàlids a l’estat espanyol i les seves possibles convalidacions amb permisos d’altres països. S’informarà específicament de la normativa de trànsit relativa a les persones menors com passatgers. No s’autoritzarà a conduir cap persona usuària en les següents condicions: ! No ser major d’edat. ! No disposar d’un permís de conduir vàlid per conduir el tipus de vehicle ofert per cada operador, ja siguin ciclomotors o motos. ! Haver estat expulsat per algun altre operador a causa d’un mal ús del servei. Les conductes que suposen l’expulsió del servei són: ! Conduir amb una taxa d’alcohol superior a la que correspongui a l’usuari o usuària. ! Conduir sota la influència de drogues o medicaments. ! Conduir de forma temerària o imprudent. ! Permetre l’ús del vehicle a una persona diferent a la registrada. ! Ús del vehicle per cometre delictes. ! Conduir sense el permís de conduir habilitant. ! Portar com passatger una persona menor incomplint les normes vigents. 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa d) Horari de servei S’observen moltes infraccions penals de les persones usuàries de motosharing en determinats horaris, fet que augmenta de forma progressiva des del seu inici del negoci. Aquesta situació augmenta el nivell de risc de les persones usuàries i la probabilitat de patir un accident. Per evitar aquestes situacions de risc, l'Ajuntament treballarà amb les empreses la possibilitat de limitar l'horari de l'activitat en funció del nombre dels fets delictius de seguretat viària i infraccions administratives per conduir sota la influència de l'alcohol / presència de drogues que denunciï la Guàrdia Urbana i/o buscarà mecanismes que permetin evitar la conducció sota la influència de l’alcohol/presència de drogues, vinculats a le pròpies Apps dels operadors. Així mateix, les empreses treballaran en el foment de la seguretat viària, com per exemple amb una pantalla prèvia a la conducció que pugui servir per valorar les facultats del conductor. e) Estat i manteniment dels vehicles Els vehicles i la seva seguretat són element central del servei del motosharing. Es d’interès dels operadors i de la ciutat les bones condicions dels vehicles quan són posats al servei de la persona usuària i el seu correcte manteniment per oferir un servei en condicions de màxima seguretat. Els operadors garantiran que els vehicles siguin segurs i amb totes les condicions per circular. En aquest sentit, cal mantenir el vehicle d’acord amb els standards recomanats pel fabricant i, a més, s’inspeccionaran els vehicles en intervals màxims de cada canvi de bateria, per mantenir el bon estat dels elements dels vehicles que contribueixen de forma directa o indirecta a la seva seguretat. Els elements que com a mínim caldrà revisar en aquests intervals màxims són: pneumàtics, llantes, sistema de frenada, transmissió, intermitents, llums, direcció, retrovisors i display. Els vehicles hauran de disposar en tot moment de tots els documents legalment requerits. Els operadors posaran en disposició de l’usuari o usuària la possibilitat de reportar en tot moment si algun element del vehicle no està en les condicions òptimes. Si els elements reportats pels usuaris afecten a la seguretat en la circulació, els vehicles s’hauran de posar fora de servei fins que hagin estat revisats i garantit el seu correcte funcionament. 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Un cop a l’any o en el cas d’un vehicle implicat en un accident o que se n’hagi notificat una col·lisió serà revisat de forma exhaustiva per revisar aquells elements que no es detecten en una inspecció ocular. Els plans de manteniment de cada vehicle mitjançant la matrícula podran ser consultats en la pàgina web de cada operador. f) Casc: element de protecció El casc és l’element de seguretat passiva més important en la conducció dels vehicles de dues rodes. Els cascs proveïts pels operadors són elements de cortesia per garantir que les persones usuàries disposen dels elements bàsics en la conducció. Segons l’OMS, el casc redueix el número i gravetat de les lesions. L’ús correcte dels casc pot reduir el risc de mort en un 40 % i el de lesió greu en un 70 %. Si el casc no és de la talla adequada o no està degudament lligat pot sortir expel·lit. Això passa en el 20 % dels accidents greus. El casc haurà d’estar homologat i ha de garantir les condicions requerides de seguretat així com les d’higiene. Els operadors oferiran talles diferents que seran informades a través de l’app per tal de permetre a l’usuari o usuària saber la seva disponibilitat i adequació. Els cascs seran renovats en funció de la seva homologació. En cas de cascs que hagin estat involucrats en un accident o col·lisió seran retirats immediatament per al seu ús futur. En cas d’altres elements de seguretat passiva, necessaris però no obligatoris, tal com jaquetes, guants o calçat tancat, els operadors promouran el seu ús. g) Estacionament L’Ajuntament ha posat en marxa un Pla d’estacionament de motos amb l’objectiu d’ordenar el seu estacionament minimitzant la seva ocupació de l’espai públic. A més, amb aquesta mesura es guanyarà espai per les persones vianants en les voreres. En aquest sentit, els operadors informaran al seus usuaris i usuàries de les normes d’estacionament i es treballarà per disposar d’eines més efectives en el futur. h) Compartir la informació Els operadors informaran a la Guàrdia Urbana de totes aquelles dades estadístiques que disposin de les persones usuàries (edat, sexe, anys antiguitat en permís de conduir, mobilitats mitjanes, estudi de franges horàries...) que ajudin a prevenir i a investigar l'accidentalitat a Barcelona. Aquesta informació respectarà la normativa vigent de Protecció de Dades. 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 15 d’octubre del 2019 CSV: e920-2fea-b427-99aa Les empreses promouran les modificacions de les condicions generals de contractació del servei per autoritzar a la GUB a traslladar qualsevol informació referent a infraccions (penals i administratives) realitzades pels seus usuaris i usuàries i sempre i exclusivament per fets relacionats amb la prestació del servei Aquesta restricció no afecta quan la informació requerida estigui dins d’una investigació policial. i) Seguretat viària laboral La Guàrdia Urbana de Barcelona s'ofereix a impartir de forma gratuïta sessions de seguretat viària laboral a les persones treballadores de les empreses de motosharing que les demanin. j) Controls policials Els operadors s’abstindran de donar informació a les persones usuàries per cap mitjà (app, web, display....) dels llocs i horaris dels controls policials. 4. Compliment L’adhesió al Codi de Bones Pràctiques és una garantia de seguretat i millora de la convivència per a tots els usuaris de la via pública. En aquest sentit, els operadors es comprometen de manera fefaent al compliment de tot el seu articulat i en especial, aquells estipulats al punt 3 apartat c, e, f, h, i, j que fan referència expressa a la seguretat de les persones usuàries i que per tant, es consideren condicions essencials i per tant el seu incompliment és considerat de caràcter greu. 5. Taula de seguiment D’aquest CBP es deriva una Taula de seguiment formada per una persona representant de cada operador, una persona responsable de la Guàrdia Urbana de Barcelona i una persona responsable de la Direcció de Serveis de Mobilitat. Els objectius de la Taula són: ∀ Vetllar pel compliment d’aquest Codi i l’adhesió de futurs operadors. ∀ Analitzar l’evolució del servei i proposar modificacions del Codi. ∀ Ser un espai d’intercanvi i diàleg entre l’Ajuntament de Barcelona i els operadors. ∀ Intercanviar dades sobre el funcionament del servei, flotes i plans de treball conjunt. Aquest Codi de Bones Pràctiques es revisarà prèvia aprovació de les futures convocatòries de llicències. La Taula serà convocada per la Guàrdia Urbana amb una freqüència semestral. 20 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007