Enquesta Òmnibus Municipal: Direcció de Serveis de Comerç Presentació de Resultats Del 12 al 26 de juny de 2019 Registre Públic d'Enquestes i Estudis d'Opinió: r19013 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió Registre d’Enquestes i Estudis d’Opinió r19013 ENQUESTA ÒMNIBUS MUNICIPAL DIRECCIÓ DE SERVEIS DE COMERÇ PRESENTACIÓ DE RESULTATS DEL 12 AL 26 DE JUNY DE 2019 Departament d’Estudis d’Opinió - Gabinet Tècnic de Programació Oficina Municipal de Dades C/ Avinyó, 32, 2a planta Tel. 934 027 918 08002 Barcelona Protegim el Medi Ambient. No imprimiu aquest document si no és necessari. Tots els drets reservats. Aquesta publicació no pot ser reproduïda, ni en tot ni en part, ni registrada en o transmesa per un sistema de recuperació en cap forma ni en cap mitja sigui electrònic, mecànic, per fotocòpia, de gravació o altres, sense el permís del propietari del copyright. 1 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió ÍNDEX 003 FITXA TÈCNICA 005 COMERÇ ELECTRÒNIC 008 Compra per internet 010 Freqüència de compra per internet 011 Compra a la botiga física o online segons tipus de producte 013 Valoració de la compra a la botiga física vers online 014 PERFIL DELS ENTREVISTATS 2 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió FITXA TÈCNICA ÀMBIT més). S’han aplicat quotes per a cadascun DATA DE REALITZACIÓ Municipi de Barcelona. dels estrats. A més, s'han establert quotes Del 12 al 26 de juny de 2019 marginals per a persones en situació d’atur UNIVERS en cadascun dels districtes. EMPRESA DE TREBALL DE CAMP Població de Barcelona de 16 anys i més. Gesop S.L. AFIXACIÓ GRANDÀRIA DE LA MOSTRA Proporcional a la població segons el Padró 1000 entrevistes. municipal d’habitants. METODOLOGIA PONDERACIÓ Entrevista personal realitzada amb suport No és procedent. informàtic (CAPI) al carrer. PROCEDIMENT DE MOSTREIG ERROR MOSTRAL Mostreig aleatori estratificat. Els estrats Per a un nivell de confiança del 95,5% (2σ), s’han format per l’encreuament dels deu i P = Q, l'error és de ±3,2 per al conjunt de la districtes municipals amb el sexe i amb mostra. l’edat dels ciutadans (l’edat es divideix en sis categories: de 16 a 24, de 25 a 34, de 35 a 44, de 45 a 54, de 55 a 64 i de 65 anys i 3 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió SIGLES Base. Perfil d’enquestats que responen a la pregunta de l’estudi Número de respostes. Quantitat de respostes valorades per la pregunta concreta de l’estudi. En el cas de gràfics amb evolució s’indica el nombre d’entrevistes de la darrera consulta. Tipus de resposta. Possibilitat o possibilitats que s’han contemplat per a la pregunta formulada 4 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió 01 Comerç electrònic 5 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS COMERÇ ELECTRÒNIC COMPRA PER INTERNET FREQÜÈNCIA d’aquest resultat. Es deixa el gràfic evolutiu per Comprar alguna vegada per internet ho han fet 6 fer el seguiment. Enguany s’ha preguntat per la freqüència de de cada 10 ciutadans/es de Barcelona. compra per internet a les persones que hi havien És una compra influenciada entre altres factors comprat els darrers 12 mesos, a diferència per l’edat, que es divideix en dos grups. Un, que d’anteriors edicions, en que es preguntava a les està per sota de la mitjana, en el que és situa la que hi havien comprat alguna vegada. La majoria població de 55 anys o més. En aquest el de persones que ha comprat el darrer any per segment més distanciat de la mitjana és el de 65 internet ho fa de manera ocasional (46,2%). El anys o més (22%). La resta es situa per damunt 24,1% ho fa cada mes i l’11,3% cada dos mesos. d’aquesta i la màxima proporció es dona en la Segueix el 9,9% que ho fa cada dues setmanes i franja d’edat de 25 a 34 anys (90,5%). cada setmana hi compra el 8,2%. La compra diària la realitza el 0.2%. A la vegada els homes (69,7%) hi han comprat una mica més que les dones (63,9%). Evolució: La comparació històrica es veu alterada al modificar la base, passant enguany a De la població que ha comprat alguna vegada la freqüència de compra els darrers 12 mesos en per internet, el 88% també ho ha fet durant els lloc de comprar alguna vegada. Tot i això darrers dotze mesos. l’impacte és relatiu ja que afecta a un 10% de les persones que hi havien comprat alguna vegada i Evolució: El creixement de la compra per internet gairebé es veu compensat per la baixada de la al llarg del temps es manté en nivells similars a compra ocasional i l’augment de la mensual. Cal l’any passat. seguir en les properes onades la concreció 6 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió RESUM DE RESULTATS COMERÇ ELECTRÒNIC COMPRA BOTIGA FÍSICA O ONLINE Els productes d’informàtica, telefonia, igual. En quant als articles d’informàtica, SEGONS EL TIPUS DE PRODUCTE fotografia i electrònica mantenen la preferència telefonia i electrònica també es realitzada més per la compra física (57,1%) vers l’online La tria entre la compra a la botiga física o fer-la pel tram d’edat de 25 a 34 anys (51%). Per (41,1%). Així es compren només a la botiga online depèn del tipus de producte. Així la aquest tipus de productes la compra online es compra de producte fresc física el 39,2% i només online 18,6%, però (carn, peix, més preferida pels homes (52.6%) que per les fonamentalment físicament compra el 17,9% i verdura...) es fa pràcticament tota a la botiga dones (30,1%). física. També tant la resta d’aliments fonamentalment online el 22,5%. , com els VALORACIÓ DE LA COMPRA EN BOTIGA altres productes quotidians, es compren En el cas de la compra de productes relacionats FÍSICA VERS ONLINE exclusivament només a la botiga física (el 85,7% amb l’oci i la cultura la compra online és la i el 76,1% respectivament). preferida (63,8%) a la física (34,8%). El 26,3% La compra en la botiga física és preferida a parament de la llar de la població fa la compra només online l’online principalment per l’atenció i el tracte Els productes de és d’aquests productes mentre que un 13% sol els rebuts (83,8%), per la gestió de les compren exclusivament (55,8%) o compra físicament. devolucions i/o els problemes (64,2%) i per fonamentalment (29,2%) a la botiga física. La l’experiència global de fer la compra. Mentre compra preferida per internet d’aquest tipus de PERFILS DE COMPRA ONLINE que la compra online es preferida a la física en productes és del 12,3%. quant a les ofertes i promocions (59,7%), en la Analitzant els perfils de compra preferida online La compra de roba, calçat i complements es relació qualitat-preu (56%), i en la veritat de superiors al 40%, que es dona en dos tipus de prefereix fer físicament pel 87,2% de la població productes i marques (52,6%). productes, s’observa que la compra de per bé que la compra només a la botiga física és productes d’oci i cultura és preferida online El temps total dedicat a la compra i disposar del 37,7% i la que hi compra fonamentalment és sobretot per persones del trams d’edat dels 25 del producte obté valoracions similars: online u del 49,5%. Prefereix fer la compra d’aquest tipus als 34 anys i dels de 35 a 44 anys (70,1% i 40,8% i a la botiga física el 39,9%. de productes online el 12,6%. 68,2% respectivament), i dones i homes per un 7 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió COMPRA PER INTERNET COMERÇ ELECTRÒNIC EVOLUCIÓ CARACTERÍSTIQUES SOCIODEMOGRÀFIQUES % 80 69,0 70 66,6 60 64,9 61,7 50 40 30 20 10 0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 CM_8 Ha comprat alguna vegada per internet? 1000 8 (comerç electrònic) Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió COMPRA PER INTERNET DARRERS 12 MESOS COMERÇ ELECTRÒNIC CARACTERÍSTIQUES SOCIODEMOGRÀFIQUES NO SÍ 12,0 88,0 C_R8B I en els darrers dotze mesos ha comprat per Ha comprat per internet 9 internet? 666 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió FREQÜÈNCIA DE COMPRA PER INTERNET* COMERÇ ELECTRÒNIC % 100 80 60 56,3 53,3 46,2 40 24,1 20,0 20 17,2 12,6 11,3 11,3 9,9 8,2 6,8 0 0,2 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 * Aquest 2019 es modifica la base preguntant a qui ha comprat per internet els darrers 12 mesos. Abans, a qui havia comprat alguna vegada. CM_9 Amb quina freqüència acostuma a comprar per Han comprat els darrers 12 mesos per internet DIàriament Mensualment 10 internet? 586 Setmanalment Cada dos mesos Cada quinze dies tO casionalment t Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió COMPRA BOTIGA FÍSICA O ONLINE SEGONS EL TIPUS DE PRODUCTE COMERÇ ELECTRÒNIC PRODUCTE FRESC (CARN, PEIX, VERDURA, HORTALISSA) 96,2 2,7 RESTA D’ALIMENTS (EXCEPTE PRODUCTE FRESC) 85,7 10,4 3,1 ALTRES PRODUCTES QUOTIDIANS (PRODUCTES DE NETEJA, HIGIENE PERSONAL, DROGUERIA, PERFUMERIA, 76,1 19,5 3,4 FARMÀCIA, HERBOLARI) PARAMENT DE LA LLAR (TÈXTIL DE LA LLAR, MOBLES, DECORACIÓ, ELECTRODOMÈSTICS, FERRETERIA, 55,8 29,2 9,9 2,4 2,7 FLORISTERIA) INFORMÀTICA, TELEFONIA, FOTOGRAFÍA, ELECTRÒNICA 39,2 17,9 22,5 18,6 ROBA. CALÇAT. COMPLEMENTS 37,7 49,5 10,2 2,4 OCI I CULTURA 13,0 21,8 37,5 26,3 0 20 40 60 80 100 % CM10B Per als següents productes, digui si els compra només Han comprat els darrers 12 mesos per internet Només a la botiga física Només online 11 a la botiga física, fonamentalment a la botiga física i a 586 Fonamentalment a la botiga física No compren aquest producte vegades online, fonamentalment online i a vegades a la Fonamentalment online botiga física, o només online. Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió PERFILS COMPRA PER INTERNET SUPERIORS AL 40% COMERÇ ELECTRÒNIC OCI I CULTURA INFORMÀTICA, TELEFONIA, ELECTRÒNICA CM10B Per als següents productes, digui si els compra només Han comprat els darrers 12 mesos per internet 12 a la botiga física, fonamentalment a la botiga física i a 586 vegades online, fonamentalment online i a vegades a la botiga física, o només online. Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió VALORACIÓ DE LA COMPRA EN BOTIGA FÍSICA VERS ONLINE COMERÇ ELECTRÒNIC L’ATENCIÓ I EL TRACTE REBUT 83,8 12,1 3,8 LA GESTIÓ DE LES DEVOLUCIONS I/O PROBLEMES 64,2 21,7 12,3 L’EXPERIÈNCIA GLOBAL DE FER LA COMPRA 55,6 33,3 10,8 ELS TEMPS TOTAL DEDICAT A LA COMPRA I DISPOSAR DEL PRODUCTE 39,9 18,3 40,8 LA VARIETAT DE PRODUCTES I MARQUES 22,2 24,1 52,6 LA RELACIÓ QUALITAT PREU 14,2 27,0 56,0 2,9 LES OFERTES I PROMOCIONS 12,8 25,3 59,7 2,2 0 20 40 60 80 100 % CM10C Dels següents elements que li llegiré en relació a l’acte Han comprat els darrers 12 mesos per internet Millor en el comerç físic Ns/Nc 13 de la compra, valori si creu que és millor en el comerç 586 Iguals tant físic com online físic, en el comerç online o són iguals tant en el físic Millor online com online. Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió 02 Perfil dels entrevistats 14 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió QUOTES PERFIL DELS ENTREVISTATS Q1 a Q3 Quotes 1000 15 Q6-Q7 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió POSICIONAMENT I DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z3 a Z12 Dades personals 1000 16 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió DADES PERSONALS PERFIL DELS ENTREVISTATS Z1,Z2 Dades posicionament 1000 17 Enquesta Òmnibus Municipal – Segona onada 2019 Oficina Municipal de Dades Presentació de Resultats – Direcció de Serveis de Comerç Departament d’Estudis d’Opinió ENQUESTES I ESTUDIS D’OPINIÓ Aquests estudis sociològics permeten Pla determinar les prioritats de la població, d’Estudis Sociològics conèixer la realitat social, saber com es valora l’activitat i els serveis municipals, i esbrinar Sèrie l’opinió sobre l’actuació política municipal. d’Avaluació Contínua Enquestes de Sistemes de Qualitat Investigació de Comunicació Estudis Ad-Hoc 18