Des dels equipaments culturals FEM PINYA CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC Guia pràctica per formar part del canvi Tornar El canvi climàtic és un fenomen palpable provocat per l’escalfament del planeta que té efectes socials, culturals, ambientals i econòmics a escala global i local. Les activitats humanes en són la causa i les ciutats, com a nuclis Tenim el repte de canviar el món on aquestes activitats es densifiquen, en són les responsables. i, amb les nostres accions, podem Alhora, però, des de l’àmbit local tenim la capacitat d’actuar en ser corresponsables d’un model de conseqüència i procurar que les nostres accions ajudin a atenuar desenvolupament social, econòmic i el canvi climàtic. energètic que garanteixi que el clima no segueixi canviant. Tenim a l’abast En aquest context, presentem una guia pràctica perquè des dels canviar els barris, i si actuem a escala equipaments culturals, per la quantitat i diversitat de persones local podrem fer front a una problemàtica que els freqüenten, pugueu tenir un rol actiu per revertir aquesta d’escala global. situació. La iniciativa sorgeix en el marc del procés participatiu organitzat per l’Ajuntament de Barcelona amb els signants del En aquesta guia interactiva t’expliquem, Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat l’estiu del 2016, de manera entenedora, els principals i s’emmarca en el Compromís Barcelona pel Clima. fets que han provocat el canvi climàtic i els efectes que se n’han derivat. I et Al seu torn, mitjançant la Declaració pel Clima, l’Àrea proposem idees, consells i pràctiques Metropolitana de Barcelona (d’ara endavant, AMB) també s’ha perquè, en funció de les activitats que compromès a reduir el 40 % de les emissions de CO2 el 2030 desenvolupis en un equipament cultural i a contribuir a assolir un sistema energètic més sostenible. (ja siguis persona programadora, tallerista, usuària o entitat), puguis formar La guia vol assentar les bases per desenvolupar un treball en part d’aquest nou canvi. xarxa de revisió de les propostes educatives i culturals existents a la ciutat amb l’objectiu d’actualitzar-les i d’integrar-hi la variable climàtica. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM EL MÓN EL CANVI CLIMÀTIC EFECTES REPTES COMPROMISOS ACCIONS El clima està canviant Si seguim així, Si actuem, la temperatura la temperatura Des de fa més d’un segle la temperatura mitjana del nostre augmentarà augmentarà planeta va augmentant poc a poc però sense aturar-se. La entre 2,6 i 4,8 ºC entre 0,3 i 1,7 ºC comunitat internacional treballa perquè aquest augment no superi els 2 ºC, ja que, si ho fa, les conseqüències serien molt perjudicials per al planeta. De moment sembla que l’objectiu està lluny d’assolir-se, així que és molt important que tots comencem a contribuir per poder frenar aquest canvi. Les activitats humanes en són la causa L’augment de la temperatura coincideix amb el començament de la Revolució Industrial i, per tant, amb l’increment de l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) a l’atmosfera. Els experts afirmen, amb un 95 % de probabilitats, que l’escalfament global és degut als gasos emesos per les activitats humanes. Els gasos amb efecte d’hivernacle són els que permeten retenir a la Terra l’escalfor provinent del sol, tot simulant una capa protectora, Els experts poden afirmar i fan que el nostre planeta sigui habitable i no una bola de gel; però que l’escalfament emesos en excés, com passa actualment, provoquen que aquesta global és degut capa sigui massa gruixuda i hi hagi un sobreescalfament. als gasos emesos per les activitats Així doncs, com més gasos amb efecte d’hivernacle emetem a humanes l’atmosfera, més augmentarà la temperatura del planeta, per això 95 % cal reduir les nostres emissions. de probabilitats CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM EL MÓN EL CANVI CLIMÀTIC EFECTES REPTES COMPROMISOS ACCIONS Els efectes ja es IMPACTES AMBIENTALS perceben Les conseqüències del canvi climàtic les observem principalment a escala global i en el medi natural. L’efecte més mediàtic, atès al seu impacte Augment d’entre Augment del nivell Reducció de la Augment del Increment de Augment de les sever sobre un nombre molt 0,3 i 4,8 ºC de la mitjà del mar en mitjana de nombre d’incendis les inundacions onades de calor en temperatura mitjana uns 10 cm des de la precipitacions forestals i els fenòmens freqüència i durada elevat d’espècies i les seves de l’aire i de l’aigua dècada dels 90 anuals meteorològics conseqüències planetàries, és extrems el desgel, però n’hi ha molts d’altres. IMPACTES SOCIOECONÒMICS Aquests impactes a gran escala són algunes de les conseqüències més destacades i més fàcils d’apreciar, però en el nostre dia a dia, en els nostres barris, també podem veure efectes socioeconòmics. Increment de Migracions Augment de la Aparició de Accentuació de Augment de les preu d’alguns creixents per causes demanda energètica conflictes la pobresa per desigualtats entre productes perquè han climàtiques com a conseqüència socioeconòmics l'impacte sobre països i territoris esdevingut escassos de la regulació de degut a l'escassetat sectors bàsics temperatures més de recursos o als com l'agricultura o altes a l’estiu i més moviments migratoris l'habitatge baixes a l’hivern massius CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM EL MÓN EL CANVI CLIMÀTIC EFECTES REPTES COMPROMISOS ACCIONS Som a temps de MITIGACIÓ ADAPTACIÓ revertir la situació La mitigació s’ha de planificar Amb la mitigació podrem El nostre repte és aturar des dels diversos àmbits disminuir la intensitat dels l’augment de la temperatura, de la nostra societat: creant impactes però no fer-los i l’estratègia principal per iniciatives polítiques o pactes desaparèixer. Paral·lelament aconseguir-ho implica mitigar intergovernamentals amb haurem de reduir la nostra al màxim les causes de aquest fi i modificant les vulnerabilitat i promoure l’escalfament global i, per tant, nostres conductes i hàbits mesures que afavoreixin reduir l’emissió de gasos amb quotidians. l’adaptació a aquest escenari. efecte d’hivernacle. › Reduir el › Afavorir la presència consum elèctric. de verd a la ciutat. › Potenciar › Optimitzar els l’eficiència habitatges per fer-los energètica. més sostenibles. › Reduir l’ús dels › Modificar les combustibles infraestructures i fòssils. equipaments per fer front a crescudes i › Reduir el consum inundacions, tant de d’altres recursos rius com del nivell del (aigua, productes, mar. etc.). › Millorar els rendiments › Incentivar l’ús de les xarxes d’aigua i del transport electricitat. col·lectiu. › Adaptar els cultius i les tècniques agrícoles a les noves condicions climàtiques. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM EL MÓN EL CANVI CLIMÀTIC EFECTES REPTES COMPROMISOS ACCIONS El gran acord internacional Barcelona i l’AMB, compromeses amb el clima pel clima Les grans ciutats i municipis del nostre país han començat a fer front al canvi climàtic. La 21a Conferència de les Parts (COP21) Per fer-ho s’han creat grans projectes comuns per assolir, entre tots, els reptes plantejats: estableix un acord absolut d’estabilitzar l’augment de la temperatura mitjana global per sota dels 2 ºC, tot i que es faran esforços per garantir que sigui d’1,5 ºC. És a dir, es vol retornar als nivells de temperatura de la segona meitat del segle XIX, d’abans de la Revolució Industrial. Aquest objectiu es vol assolir durant la segona meitat del s. XXI, per això els PLA CLIMA PACTE DELS DECLARACIÓ PEL governs estatals, supramunicipals i locals Projecte de l'Ajuntament ALCALDES PEL CLIMA DE L’AMB de Barcelona que aglutina CLIMA I L’ENERGIA El Pla de sostenibilitat ja hi han començat a treballar. totes les accions al És una iniciativa europea aprovat pel Consell voltant del repte del canvi que aplega milers de Metropolità el 28 de climàtic i concreta, amb ciutats i pobles en accions gener de 2014 té com accions, els compromisos de mitigació i adaptació. a objectiu potenciar i internacionals, com A Catalunya hi ha més de ampliar els seus acords el Pacte d'Alcaldes i 600 municipis que hi estan relacionats amb la Alcaldesses pel Clima i adherits. Des del 2014, a mitigació i adaptació l'Energia Sostenible. les ciutats i pobles que en al canvi climàtic, per formen part, les emissions exemple, mitjançant la S'estructura en quatre de CO2 s'han reduït reducció del 40 % de les grans aspectes: la un 28 %. emissions de CO2 el 2030 mitigació, l'adaptació i i la contribució a un la resiliència, la justícia sistema energètic climàtica i l'impuls a més sostenible. l'acció ciutadana. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM EL MÓN EL CANVI CLIMÀTIC EFECTES REPTES COMPROMISOS ACCIONS Gràcies a les polítiques i compromisos dels organismes L’alentiment en les emissions de combustibles fòssils en els darrers anys –en part, degut a la crisi econòmica–, governamentals, però sobretot a causa dels canvis d’hàbits la creixent implementació d’energies renovables i, sobretot, la creació d’un marc polític adequat encoratgen a de gran part de la societat, durant la darrera dècada s’ha creure en les possibilitats reals d’assolir el repte que ens depara el segle XXI. pogut frenar l’increment de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. Tot i així, el recorregut serà força llarg i l’haurem de fer amb rapidesa si volem assolir els objectius que ens hem plantejat com a societat i aconseguir estabilitzar l’augment de la temperatura mitjana global per sota dels 2 ºC. Moltes persones han començat a formar part del canvi tot emprenent accions que fomenten una cultura més sostenible CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM ELS BARRIS ELS EQUIPAMENTS CULTURALS MOTORS PER AL CANVI En aquest repte col·lectiu és El 2016, les dades imprescindible l’acció local i, per aquesta de participació raó, els equipaments culturals són una dels centres cívics de Barcelona peça clau per a aquest canvi. demostren que són equipaments Amb una trajectòria consolidada als arrelats entre la municipis i una xarxa extensa i a l’abast ciutadania de tota la població, els equipaments culturals són un referent de proximitat per 52 als milers de persones que diàriament 499.629 assistents a les activitats centres cívics participen en les diferents activitats que de difusió cultural s’hi duen a terme. 143.154 5.246 entitats usuàries El seu paper com a porta d’entrada a la inscripcions a cursos dels centres cívics de formació cultura i com a node del teixit participatiu els situa en una posició privilegiada per 11.322 promoure noves conductes i hàbits entre activitats de formació un gran nombre de persones de caire divers. 6.898 activitats de difusió cultural En els municipis metropolitans els equipaments de cultura (biblioteques, casals de joves, etc.) aglutinen una destacada oferta d’activitats, alhora que són llocs centrals d’acció cívica ciutadana. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CANVIEM ELS BARRIS ELS EQUIPAMENTS CULTURALS MOTORS PER AL CANVI La capacitat dels equipaments “COMPARTIM UN PRIMAVERA I JORNADA DE GRUP MOTOR PROTOCOL culturals per generar espais FUTUR” VERDA SOSTENIBILITAT KM 0 DE BONES Programa metropolità Apropa a la ciutadania Programació Grup creat PRÀCTIQUES d’intercanvi i participació d’educació per a les accions i d’activitats que per fomentar Document que té ciutadana, divulgar conceptes la sostenibilitat: iniciatives en pro de fomenten i difonen la participació com a objectiu i difondre el coneixement contribueix a la la sostenibilitat que idees, estratègies d’entitats, implicar els usuaris reflexió crítica i el es duen a terme a i recursos de organitzacions, en la cultura de la els converteix en espais de foment d’actituds i la ciutat. A través sostenibilitat en experts, prevenció en l’ús referència en el foment de la accions que treballin d’un cicle anual de els àmbits de la associacions, i l’aprofitament per la cultura de la xerrades, activitats, quotidianitat i de la etc. en el disseny dels recursos, cultura de la sostenibilitat que sostenibilitat, fent debats i cursos es globalitat. i la programació així com també hem d’adquirir per fer front arribar les seves treballen temes com de continguts de posar de manifest als reptes que el clima ens activitats educatives els horts urbans, el l'Aula d’Educació els compromisos de forma gratuïta a consum responsable, Ambiental de les ambientals de planteja. la ciutadania a través l’eficiència energètica, Corts. l'Ateneu L'Harmonia dels equipaments el reciclatge o els en les seves culturals. hàbits alimentaris. Casal de tasques de gestió i Molts centres cívics de Barri Can manteniment. Barcelona i de l’Àrea Recto ret Metropolitana ja han començat a caminar en aquesta direcció amb la creació de projectes i la programació d’activitats Àrea socioambientals. Metropolitana de Barcelona ntre Cívic (AMB) Ce El Coll - ruguera Centre Cívi c La B Can Deu Ateneu L’Harmonia CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... EQUIP PROGRAMADOR Com a equip programador, teniu la possibilitat de fer més sostenible el vostre equipament a través de la programació d’activitats i esdeveniments i fent partícips els diferents públics usuaris de fer pinya contra el canvi climàtic! Per fer-ho, podeu consultar els protocols d’ambientalització d’esdeveniments i compartir les fitxes amb els talleristes perquè puguin fer més sostenibles les seves activitats. PER A SABER QUINS CONSELLS POTS APORTAR A LES PERSONES TALLERISTES I USUÀRIES, ESCULL LA TEMÀTICA: Com a equip programador, podeu fer pinya contra el canvi climàtic compartint ESCULL EL PROTOCOL: les eines d'aquesta guia amb els diferents públics del vostre equipament i animant-los a utilitzar-les en el seu dia a dia. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... TALLERISTA Com a tallerista tens l’oportunitat de conèixer persones que provenen de realitats diferents i transmetre’ls un aprenentatge que no se cenyeixi només als continguts específics del taller, sinó que també intenti despertar sensibilitats i fomentar la sostenibilitat. Et proposem accions que pots aplicar abans, durant i després de cada taller en relació amb els materials que empres, l'espai utilitzat i els continguts que transmets. ESCULL LA TEMÀTICA: A més, et recomanem visitar la pàgina Barcelona + Sostenible i el Mapa B+S per descobrir diferents iniciatives i projectes per contribuir a millorar la nostra ciutat CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Tria productes de proximitat i de temporada. › Neteja els vegetals utilitzant un recipient › Els aliments sobrants, és millor donar-los que Fomenta amb aigua en comptes d’aigua corrent. no pas llençar-los... les sobres mai no sobren! receptes amb › Prioritza que siguin ecològics o de “cost ambiental reduït”. › Recull l’aigua freda que es perd per l’aixeta › Separa correctament els residus. productes de mentre esperes que surti calenta, segur que temporada! › Millor si són d’origen vegetal en comptes et pot servir! › Rentar la vaixella i els estris de cuina amb el d’animal. rentaplats gasta menys aigua que si ho fem › Pensa estratègies perquè els aliments a mà. Investiga en aquesta guia com promoure es puguin consumir de moltes maneres l’alimentació agroecològica. diferents. › Si has de rentar a mà, pots fer-ho omplint una pica per ensabonar i una altra per esbandir. › Fes servir llum i ventilació naturals. › El diàmetre del recipient emprat per cuinar › Assegura’t d’apagar els llums i els ha de ser més gran que el del fogó, així electrodomèstics que es puguin › Descongela els aliments dins la nevera: aconseguiràs una cocció més eficient. desconnectar. el fred que desprenen ajuda a mantenir la temperatura interior. › Aprofita la calor residual del forn. Pots › Deixa refredar el menjar abans de posar-lo apagar-lo entre 5 i 10 minuts abans del final a la nevera. › Si no és necessari, no preescalfis el forn. de la cocció. › Evita obrir el forn mentre està en funcionament. La temperatura pot baixar ràpidament 25 ºC. › Fes recerca de continguts en cuina › Incorpora al teu discurs consells i propostes › Posa èmfasi en conceptes que ajudin a no sostenible i integra’ls al discurs del taller. sobre cuina responsable. malbaratar menjar, com la cuina (feta) amb sobres. › Mostra receptes que fomentin els productes › Posa èmfasi en els conceptes de de proximitat, de temporada i ecològics o sostenibilitat descrits. › Convida els participants a posar en pràctica que aprofitin sobres de menjar (per evitar el les idees del taller a casa seva. malbaratament alimentari). › Fes partícips els usuaris fent que aportin les seves pròpies tècniques per fer “cuina › Anima'ls a utilitzar la guia i a fixar-se en Més informació sobre cuina sostenible. sostenible”. la infografia que parla sobre els tallers de cuina. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Existeixen estores, tovalloles i roba › Fomenta el respecte pels materials d’ús › Quan es renten, les peces de roba de fibra especialitzada de producció sostenible; compartit perquè tinguin una vida útil més de plàstic produeixen residus perjudicials intenta utilitzar-ne. llarga. per als animals marins; evita utilitzar-ne. › En els casos que sigui possible, utilitza › Si els participants fan servir ampolles › Guarda per a un altre taller tot el material materials que puguin ser d’ús compartit. d’aigua, anima’ls a utilitzar recipients que sigui reutilitzable. reomplibles que no siguin de plàstic. Hi ha diverses marques de roba que aposten pels teixits sostenibles. › Els teixits fets amb cotó són més sostenibles que els sintètics. No oblidis la tovallola! Escull teixits › Si el temps, l’espai i l’activitat ho permeten, › Procura mantenir un ambient confortable › Un cop finalitzat el taller, ventila l’aula més sostenibles, programa els tallers en zones verdes utilitzant al mínim l’aire condicionat o la i procura que tots els llums i aparells com el cotó. properes al centre. calefacció. electrònics quedin apagats. › Si el taller ha de ser a l’interior, procura que › Portar un jersei a l’hivern i màniga curta a › Convida els participants a recollir i reciclar la ventilació i la llum siguin naturals. l’estiu és natural; que no passi al revés! els residus generats. › La salut corporal, el medi ambient i la › Durant les sessions, fomenta la idea que › Busca moments de reflexió per parlar sostenibilitat estan molt relacionats. la salut corporal, el medi ambient i la sobre hàbits sostenibles i com posar-los en Informa't d'algunes iniciatives que sostenibilitat estan molt relacionats. pràctica. treballen en aquesta línia. › Recorda als participants la capacitat que › Anima els participants a formar part del tenim per reduir els efectes del canvi canvi cap a una ciutat i una societat més climàtic. equilibrades i sostenibles. › Fes-los-en partícips fent que aportin les seves idees i poseu-les en pràctica. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Si compres materials especialitzats, tria › Fomenta el respecte pels materials d’ús › Quan es renten, les peces de roba de fibra Evita les els que tinguin un procés de fabricació compartit perquè tinguin una vida útil més de plàstic produeixen residus perjudicials ampolla d'aigua ampolles sostenible. llarga. per als animals marins; evita utilitzar-ne. d'un sol ús! › En els casos que sigui possible, utilitza › Els teixits de cotó són més sostenibles que › Guarda per a un altre taller tot el material Anima els materials esportius d’ús compartit. els sintètics. que sigui reutilitzable. participants També podem actuar de manera sostenible en › Si els participants fan servir ampolles a utilitzar el consum de productes tèxtils. Informa-te'n d’aigua, anima’ls a utilitzar-ne de cantimplora. aquí. reomplibles que no siguin de plàstic. › Si el temps, l’espai i l’activitat ho permeten, › Responsabilitza’t que l’activitat no alteri › Si l’activitat es porta a terme en un entorn programa part dels tallers a l’exterior. l’entorn natural on es desenvolupa. natural, abans de marxar procura que no s’hagi malmès. › Per a les caminades i excursions, defineix › A l’exterior, porta sempre una bossa de una ruta i un nombre adequat de persones plàstic per convidar els participants a › Recull i recicla els residus generats. participants per no malmetre el medi. recollir els residus que puguin generar. › Si el taller ha de ser a l’interior, procura que la ventilació i la llum siguin naturals. › Si el taller es fa en un ambient natural, › Incorpora al teu discurs consells i propostes › Convida els participants a posar en pràctica fomenta l’interès dels participants per sobre esport responsable i sostenible. les idees que hagin après al taller. conèixer l’entorn. › Recorda als participants les normes › Anima’ls a formar part del canvi cap a una › Fer esport a la natura està de moda; bàsiques de civisme si es fa esport al medi ciutat més sana i activa. procura que els participants prenguin natural. consciència dels impactes que hi podem › Fomenta el seu interès per cercar generar. › Fes-los partícips de l’esport “respectuós informació sobre l’esport “sostenible”. amb el medi natural” fent que aportin les Si organitzes sortides a la natura, informa’t de seves idees. com pots generar-hi el mínim impacte. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Recomana als participants que portin peces › Tingues cura del material: com més llarga › Quan es renten, les peces de roba de fibra de roba amb percentatges alts de cotó en sigui la seva vida útil, més sostenible serà. de plàstic produeixen residus perjudicials detriment de les sintètiques. per als animals marins; evita utilitzar-ne. › En tallers de llarga durada, proposa als Reutilitza › Utilitza materials reutilitzables, tant pel que participants portar menjar per compartir fet › Guarda per a un altre taller tot el material el vestuari! fa als productes d’avituallament com als a casa. que sigui reutilitzable. objectes específics per al teu taller. › Per a les obres de teatre, si heu d’utilitzar › Recopila teles i roba, segur que pots fer-ne aliments o materials fungibles en alguna disfresses o vestits, per exemple, amb un escena, simula’ls fins als assajos finals. taller de costura al mateix centre. › Si pots fer alguna sessió a l’exterior, › Intenta utilitzar al mínim l’aire condicionat › En tallers a l’interior, ventila l’aula i procura aprofita-ho. o la calefacció. apagar tots els llums i aparells electrònics. › Si el taller s’ha de fer a l’interior, procura › Sense utilitzar tots els llums disponibles › Convida els participants a recollir i reciclar que la ventilació i la llum siguin naturals. també pots crear un ambient de treball els residus generats. acollidor. › Pensa en escenografies que siguin › En acabar una obra de teatre, procura sostenibles. Utilitzar materials reutilitzats i que el material de l'escenografia que sigui pocs fungibles és una bona opció. reutilitzable es guardi per a una propera ocasió. › Algunes danses i balls tenen lligams › Posa èmfasi en els aspectes culturals i de › Informa't si hi ha obres actuals que tractin amb processos o històries de la natura; sostenibilitat que contingui el teu tipus de sobre el medi ambient o el canvi climàtic i informa-te’n. ball o obra de teatre. proposa-les als participants. › Moltes obres de teatre inclouen conceptes › Troba moments per reflexionar sobre › Proposa que els participants aportin idees sobre sostenibilitat; inspira't en aquest els continguts de sostenibilitat de l’obra per fer més sostenibles els tallers. exemple. representada. › Recorda als participants que duguin a terme els consells descrits en aquesta guia. › Anima’ls a formar part del canvi cap a una ciutat i una societat més sostenibles. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS Aprofita les › Sempre que sigui possible, empra › Recomana als participants amateurs que › Els llibres, les partitures i altres documents partitures de instruments musicals sostenibles: eviten comparteixin els instruments. dels participants que acaben un curs poden l’ús de components químics i utilitzen fustes servir per a l'alumnat dels cursos següents. cursos anteriors! amb certificats ambientals. › Si utilitzes partitures, intenta que siguin en format digital o reutilitzades. › Crea una xarxa de reaprofitament › Aprofita llibres i partitures de cursos d’instruments, llibres i partitures entre els anteriors. Si has de crear noves › Si els participants fan servir ampolles participants dels diferents tallers i cursos. composicions, procura utilitzar papers d’aigua, anima’ls a utilitzar-ne de reciclats o reutilitzats. reomplibles que no siguin de plàstic. › Si la sessió ho permet, prova de fer-la en › Utilitza de manera limitada l’aire condicionat › En tallers a l’interior, ventila l’aula i procura alguna zona verda propera al centre: serà o la calefacció. que tots els llums i aparells electrònics més agradable i sostenible. quedin apagats. › Portar un jersei a l’hivern i màniga curta a › Si el taller és a l’interior, demana una aula l’estiu és natural; que no passi al revés! › Si el clima a l'exterior és extrem (fred o amb ventilació i llum naturals. calor), assegurat que l'aula queda ben aïllada tancant portes i finestres. › La música i el cant també tenen una › Busca moments de reflexió on poder › Proposa que els participants aportin idees vessant reivindicativa, aprofita-la: proposa relacionar la música i la sostenibilitat. per fer més sostenibles els tallers. que alguna de les cançons tracti sobre problemàtiques ambientals. › Recorda als participants que posin en › Anima’ls a formar part del canvi cap a una Descobreix-ne algunes. pràctica els consells descrits. ciutat i una societat més sostenibles. › Recomana als participants que duguin ampolles i recipients reutilitzables. Descobreix els lligams entre música i sostenibilitat en aquest enllaç. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS Poden passar › Utilitza pintures biodegradables i d’origen › Procura no malgastar els materials › Tapa bé les pintures, esprais i retoladors per segles fins que vegetal o mineral en comptes de les que fungibles. poder-los tornar a fer servir. un pot de pintura s’elaboren amb components químics sintètics. › Comparteix materials i fomenta’n l’ús › Reutilitza i recicla tots els materials que o un esprai es respectuós. puguis: com més llarga sigui la seva vida degradin! Recorda › Procura utilitzar suports biodegradables o útil, més sostenibles seran. › Fes servir materials reciclats per al dibuix i portar-los al punt d’elaboració sostenible. les representacions artístiques. › Porta al punt verd els residus de pintures i verd. › No facis servir esprais que continguin esprais. metalls pesants. › Si és possible, intenta fer els tallers de › En els tallers a l’exterior, intenta causar el › En acabar una activitat en un espai natural, dibuix, pintura o grafits a l’exterior: és més mínim impacte possible als espais verds o recolliu els pots de pintura i els esprais. sostenible, ja que no consumiràs energia de naturals. l’edifici. › En sortir de l’aula, procura que tots els › Utilitza tan poc com puguis l’aire llums i aparells electrònics quedin apagats. › Si el taller es fa en un espai interior, procura condicionat o la calefacció. Portar un jersei que tingui ventilació i llum naturals: serà bo a l’hivern i màniga curta a l’estiu és natural; › Si el clima exterior és extrem (fred o per al medi ambient i també per a la vostra que no passi al revés! calorós), assegura’t que les finestres quedin salut. ben tancades. › Busca continguts que relacionin el dibuix i › Relaciona el motiu de les obres dels › Procura que les obres tinguin un impacte la pintura amb la sostenibilitat. participants amb la ciutat i la sostenibilitat. més enllà del centre on es creen i que reivindiquin una ciutat més verda i › Informa’t sobre noves tècniques sostenibles › Crea iniciatives que promoguin la unió de sostenible. per fer grafits com els “verds/vius” o els l’art i la sostenibilitat. “naturals”. › Busca moments de reflexió per discutir › Fomenta que les obres dels participants sobre com es pot lluitar contra el canvi Descobreix iniciatives i projectes que uneixin siguin inspiradores per al barri i la ciutat. climàtic a través de l’art. art i sostenibilitat. › Anima els participants a formar part del canvi cap a una ciutat i una societat més sostenibles. L’art hi té molt a dir! CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS La millor llavor › Procura utilitzar plàntules i llavors › Regar amb regadora és més eficient que › Si sobren plàntules, llavors o altres d’espècies autòctones, de temporada i amb mànega, però el reg gota a gota és el materials, utilitza’ls en un altre lloc o dona’ls que pots plantar ecològiques i que no siguin transgèniques! més sostenible. als participants: potser alguns s’animen a és animar els crear el seu propi hort! participants que › Utilitza sòls i adobs naturals. › Fes més eficient el reg seguint aquests consells. › Consumeix i comparteix els productes que es facin el seu Informa’t sobre els horts urbans i la seva generi l’hort. propi hort! viabilitat a les nostres ciutats. › Les ampolles d’aigua es poden transformar en planters portàtils. Pensa-hi! › Si les instal·lacions estan en bon estat, › Fes que els participants manipulin l’hort, així › Conserva l’hort en bon estat perquè sigui evitaràs pèrdues d’aigua i de sòl i l’hort serà s’hi implicaran més. productiu. més eficient. › Evita que malbaratin aigua, terra o plantes. › Un nou espai verd, per petit que sigui, farà › En equipaments amb poc espai, fer-hi un augmentar la biodiversitat urbana de la hort hidropònic és una opció molt bona! › Planta com a mínim 5 noves plàntules per ciutat. taller: segur que al llarg de l’any hauràs Descobreix, en aquest mapa, molts dels horts contribuït a tenir una ciutat més verda. › Recorda que les restes verdes són un urbans de la ciutat de Barcelona. material que es pot posar al compostador o, en darrer terme, a la brossa orgànica. › Fomenta els tipus d’horts més viables › Sensibilitza els participants envers la › Comenta als participants la capacitat que a la ciutat i comenta els beneficis i importància de tenir una ciutat més verda. tenim cada un de nosaltres per aconseguir inconvenients que presenten (p. ex.: horts Descobreix-ne els beneficis. una ciutat més verda. hidropònics). › Fomenta els hàbits d’estalvi d’aigua i › Anima’ls a crear el seu propi hort i a Informa’t sobre noves tècniques per a energia en l’horticultura. consumir els productes que generi. l’horticultura urbana, com la hidroponia o els jardins verticals. › Mostra la viabilitat i els avantatges de tenir › Anima’ls a formar part del canvi cap a una un hort productiu a la ciutat. ciutat i una societat més sostenibles. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Programa les sessions de manera que › Fomenta la reutilització de llibres i materials › Promou i proposa tasques per fer a casa en calgui emprar el mínim material fungible didàctics de segona mà. format digital i online. possible. › Utilitzar documents electrònics a l’hora de › Anima els participants a deixar al centre › Genera els continguts en format digital i fer treballs pot reduir molt la despesa de llibres i materials fungibles que no imprimeix com menys millor. paper, llapis i bolígrafs. necessitin un cop hagin acabat el curs: Incrementa el segur que es poden reutilitzar! › Fes servir materials didàctics d’ús compartit vocabulari dels i reutilitzables. participants: parla'ls sobre el canvi climàtic! › Si el temps ho permet, pots programar › Procura mantenir un ambient confortable a › Un cop finalitzat el taller, ventila l’aula i algunes sessions en espais verds o naturals l’aula utilitzant al mínim l’aire condicionat o assegura’t que tots els llums i aparells propers: estalviaràs energia i serà més la calefacció. electrònics quedin apagats. agradable. › Portar un jersei a l’hivern i màniga curta a › Si el clima exterior és extrem (fred o › Si el taller s’ha de fer a l’interior, procura l’estiu és natural; que no passi al revés! calorós), procura que les finestres quedin que la ventilació i la llum siguin naturals. ben tancades. › Si la sessió es fa a l’exterior, procura generar-hi el mínim impacte possible. › Inclou en el taller articles, pel·lícules o › Fes videofòrums i debats sobre articles, › Recomana llibres i lectures relacionats amb documentals que parlin sobre el canvi pel·lícules o reportatges que tractin sobre el el canvi climàtic i com podem fer-hi front. climàtic o la sostenibilitat. Alguns exemples. canvi climàtic. › Busca moments de reflexió per parlar › Informa’t, amb aquesta guia, dels reptes › Proposa treballs o redaccions sobre què sobre la sostenibilitat i sobre quins hàbits que tenim com a societat per fer front al podem fer cada un de nosaltres per fer sostenibles podem adquirir. canvi climàtic. front al canvi climàtic; intenteu posar-ho en pràctica durant els tallers. › Anima els participants a formar part del › Integra a la teva programació un temari canvi cap a una ciutat i una societat més sobre sostenibilitat. › Compartiu accions sostenibles que es sostenibles. duguin a terme en els països on es parla l’idioma que esteu aprenent. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Recomana als participants que portin els › Tingues cura dels ordinadors: com més › El 30 % del consum energètic dels seus propis ordinadors: s’hi familiaritzaran i llarga sigui la seva vida útil, més sostenibles ordinadors es produeix quan estan evitaràs que se n’hagin de comprar més. seran. engegats i no es fan servir. Recorda’t d’apagar-los quan acabis els tallers i, entre › El consum que genera la informàtica arreu › Si fas explicacions teòriques llargues o les diferents sessions, posa’ls en el mode del món produeix el 2 % de les emissions descansos, demana als participants que en espera. Si alguns de gasos contaminants. Procura que els posin els ordinadors en el mode en espera. ordinadors siguin eficients. › Si s’han utilitzat llibres durant el curs, ordinadors no guarda’ls per als següents participants. s’han de fer › Si utilitzes llibres o apunts, intenta que servir durant el estiguin online. taller, apaga’ls! › Ventila l’aula abans de començar el taller. › Si no és estrictament necessari, procura no › Ventila l’aula i procura que tots els llums, utilitzar l’aire condicionat o la calefacció. ordinadors i aparells electrònics quedin › Disposa els ordinadors de manera que es apagats. puguin ventilar correctament, ja que poden › Portar un jersei a l’hivern i màniga curta a arribar a generar força calor. l’estiu és natural; que no passi al revés! › Si és possible, intenta que l’aula tingui llum i › Si fas algun descans, procura apagar els ventilació naturals. llums i aparells electrònics. › Informa’t sobre temàtiques d’informàtica › Desenvolupa continguts que estiguin › Si es fa malbé un ordinador o queda verda o sostenible i l’impacte d’aquesta relacionats amb el consum energètic dels obsolet, informa't de què n'has de fer. activitat sobre el planeta. ordinadors, amb la sostenibilitat o amb mètodes per fer front al canvi climàtic. › Proposa als participants que aportin › Informa’t sobre la tecnologia mòbil ètica i idees per reduir el consum energètic o per sostenible. › Recorda als participants que posin en practicar la reutilització perquè els tallers pràctica els consells sobre l’ús eficient dels siguin més sostenibles. › Informa’t de les possibilitats de la ordinadors. informàtica per fer front al canvi climàtic. › Anima’ls a formar part del canvi cap a una ciutat i una societat més sostenibles aplicant aquests consells en la seva vida diària. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, TALLERISTA DE... CONSULTA LA INFOGRAFIA ABANS DURANT DESPRÉS › Recomana als participants que, si en tenen, › Si fas explicacions teòriques llargues › Gran part del consum energètic dels portin els seus aparells electrònics: s’hi o descansos, demana'ls que posin els aparells electrònics es produeix mentre Programa familiaritzaran i s’estalviarà material. aparells en el mode en espera. no es fan servir: recorda’t d’apagar-los en finalitzar la sessió. una sessió a › Procura que la informació per als › Tingues present que el consum energètic l'exterior, en participants estigui en format digital. que genera la informàtica arreu del món › Fomenta el reciclatge dels aparells un espai verd produeix el 2 % de les emissions de gasos electrònics: informa’t dels punts de › Si has d’utilitzar material de gravació contaminants. recollida més pròxims al centre; i recorda proper! especialitzat d’ús puntual, opta per llogar-lo. que els petits aparells electrònics sempre es poden portar als punts de venda d’electrodomèstics. Informa-te’n aquí. › Si l’estructura de la sessió i el temps ho › Si no és estrictament necessari, procura no › Ventila l’aula i procura que tots els llums, permeten, programa-la per poder-la portar a utilitzar l’aire condicionat o la calefacció. ordinadors i aparells electrònics quedin terme en un espai verd proper al centre. apagats. › Si fas algun descans, procura apagar els › Si utilitzes ordinadors, disposa’ls de manera llums i aparells electrònics. › Aconsegueix que, en fer tallers en zones que tinguin una bona ventilació: poden verdes, la teva activitat no hi generi cap arribar a generar força calor. impacte. › Si és possible, intenta que l’aula tingui llum i ventilació naturals. › Busca iniciatives i projectes 2.0 que tinguin › Motiva els participants a fer projectes › Proposa que els participants aportin idees la sostenibilitat ambiental i socioeconòmica audiovisuals o en xarxes socials que tractin per desenvolupar projectes de sensibilització com a eix principal. els efectes del canvi climàtic als barris. o actuació relacionats amb el canvi climàtic. › Informa’t sobre la tecnologia mòbil ètica i › Fomenta l’ús de dispositius electrònics › Potencia la idea que les noves tecnologies sostenible. i programaris per aplicar mesures són imprescindibles per fer front i energètiques o d’aigua que permetin sensibilitzar sobre el canvi climàtic. › Inspira’t en casos en què les noves consumir de manera més responsable. tecnologies puguin ajudar a sensibilitzar › Anima’ls a formar part del canvi cap a una sobre el canvi climàtic. › Utilitza la realitat virtual o augmentada ciutat i una societat més sostenibles aplicant per sensibilitzar els participants sobre les aquests consells en la seva vida diària. Consulta les 6 noves tecnologies per gestionar problemàtiques del canvi climàtic. la sostenibilitat. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS CONTINGUTS ESPAI MATERIALS Tornar QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... PARTICIPANT Un equipament cultural públic et dona la possibilitat de formar-te amb un gran ventall d’activitats de molts àmbits diferents, però també és un espai ideal per fomentar la cultura de la sostenibilitat. Per aquest motiu et facilitem informacions, recursos i bones pràctiques que podràs dur a terme de manera senzilla i quotidiana per així contribuir a fer pinya contra el canvi climàtic. ESCULL LA TEMÀTICA: CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Descongela els aliments a la nevera per aprofitar el fred que desprenen, i no hi posis menjar calent, que la faràs treballar més. Busca receptes per Les cassoles, a mida! reutilitzar els aliments Si és més gran el fogó sobrants, no els llencis! que l'olla, perdràs molta energia. Renta els aliments en recipients en comptes de fer-ho amb aigua corrent: estalviaràs molta aigua. Els productes, ecològics, de proximitat i de Utilitza els llums temporada! Els residus, a reciclar! El forn, apaga’l i els aparells de abans d’acabar climatització la cocció, la de manera calor residual responsable. també escalfa. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Utilitza els llums La llum i la i els aparells de ventilació, millor climatització naturals! de manera responsable. Pensa com reduir el consum d’energia i aigua i la generació de residus i proposa accions per aconseguir-ho. Desplaçar-te en bici, en transport públic o a peu són opcions sostenibles per anar al teu centre cultural. Busca un espai verd a prop del centre per fer-hi activitat física. Estores i materials específics, millor compartits! Els avituallaments, reutilitzables! CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Al medi natural, impacte zero! Procura que la roba Recull els residus que portes segueixi un i no malmetis procés d’elaboració l’entorn. sostenible. Desplaçar-te en bici, en transport públic o a peu són opcions sostenibles per anar al teu centre cultural. La llum i la ventilació, millor Els aparells naturals! electrònics, apaga’ls quan no els utilitzis! El material compartit, cuidem-lo! Evita utilitzar Com més llarga sigui la vida útil d’un ampolles d’un sol ús. objecte, més sostenible serà. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Utilitza els llums Abans de comprar Portar un jersei a l’hivern i una i els aparells de noves teles o materials, samarreta de màniga curta a l’estiu climatització proposa reutilitzar-ne és natural; que no passi al revés! de manera de cursos anteriors o responsable. aprofita peces que ja no facis servir. Quan acabis, tanca els aparells electrònics! Els avituallaments, reutilitzables! Els guions i documents, online! Imprimeix només allò que sigui estrictament necessari. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA En acabar l’activitat, comprova que els Portar un jersei a l’hivern i aparells electrònics i els una samarreta de màniga llums queden apagats. curta a l’estiu és natural; que no passi al revés! Si estàs començant a tocar un instrument, el pots compartir o llogar. Utilitza els llums i els aparells de climatització de manera responsable. Opta per instruments Procura imprimir només musicals més els documents que creguis sostenibles, que són indispensables. com aquests. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Portar un jersei a l’hivern i una Treu el màxim de profit de samarreta de màniga curta a l’estiu La llum i la pintures i esprais fent-ne és natural; que no passi al revés! ventilació, un bon ús i conservant-los millor naturals! correctament. Si s'han de llençar, a la deixalleria. Intenta que les teves obres serveixin per sensibilitzar la ciutadania i fer front al canvi climàtic. Desplaçar-te en bici, en transport públic o a peu són opcions sostenibles per anar al teu centre cultural. Opta per tècniques ecològiques com els "grafits verds". Fes les teves creacions artístiques en algun espai verd proper al teu centre cultural. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Aporta idees, fes pinya pel canvi! Pensa com reduir el consum d’energia i Reparteix les llavors del aigua i la generació teu hort i contribueix a de residus i fer una ciutat més verda i Planta espècies vegetals proposa accions sostenible. de varietats autòctones per aconseguir-ho Ampolles de plàstic, i en el moment de l’any durant els tallers. pneumàtics o palets adequat per a cadascuna. poden tenir una segona vida com a hort urbà. I de les restes orgàniques de l’hort, en podem fer compost. Si l’hort té una producció elevada, no llencis res: reparteix Regar amb una regadora els productes! és més eficient que fer-ho amb una mànega, però el reg gota a gota és el més sostenible. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Els llibres, compartits i reutilitzables! Pots veure pel·lícules o reportatges i llegir llibres te o articles que parlin clima sobre el canvi climàtic. change Imprimeix només allò que sigui estrictament necessari! Quan sigui possible, empra aparells electrònics amb alta eficiència energètica. Utilitza els Si apagues llums i els l’ordinador quan aparells de no el fas servir, climatització podràs estalviar de manera fins al 30 % del responsable. Aporta idees, fes pinya pel Si fas un descans o seu consum. canvi! Pensa com reduir el hi ha una explicació consum d’energia i aigua i llarga, posa la generació de residus. l’ordinador o tauleta en el mode en espera. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Utilitza els llums i els aparells de climatització de manera responsable. Si apagues l’ordinador quan no el fas servir, Portar un jersei a l’hivern i podràs estalviar una samarreta de màniga fins al 30 % del curta a l’estiu és natural; seu consum. que no passi al revés! Si fas un descans o hi ha una explicació llarga, posa l’ordinador en el mode en espera. Els apunts, online! Vigila que els ventiladors dels ordinadors no quedin obstruïts: s’escalfaran els aparells i l’aula. Imprimeix només allò que sigui estrictament necessari! CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A PARTICIPANT EN TALLERS DE... CONSULTA ELS CONSELLS PER A LA PERSONA TALLERISTA Aporta idees, fes pinya pel canvi! Els aparells Aprofita el gran impacte de electrònics que les xarxes socials i els nous no facis servir, dispositius per sensibilitzar porta'ls a un la ciutadania i fer front al punt verd. canvi climàtic. Els materials específics, millor compartir-los o llogar-los! Si no has de fer servir un aparell electrònic durant una estona, posa’l en el mode en espera. Quan acabis, Els dispositius, tanca els actualitza’ls, no aparells! els canviïs! CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... ENTITAT Cada centre cívic de la ciutat de Barcelona acull, de mitjana, unes 100 entitats a l’any. Així doncs, les persones que formeu part d’aquestes entitats representeu un elevat percentatge dels usuaris d’aquests equipaments. Per fer pinya contra el canvi climàtic, us animem a utilitzar els protocols d’ambientalització d’esdeveniments que proposa el Departament d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona per fer més sostenibles les vostres accions. ESCULL EL PROTOCOL: Segur que també us poden servir els recursos adreçats als talleristes i als participants. Feu-los una ullada! CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A ENTITAT... AMBIENTALITZACIÓ NETEJA I RESIDUS AMBIENTALITZACIÓ PROTOCOLS D'ESDEVENIMENTS EN ESDEVENIMENTS INTERNA Els esdeveniments tenen una gran capacitat de generar canvis i influir CO2 en l’extensió d’una nova cultura de sostenibilitat. L’objectiu principal d’introduir criteris de sostenibilitat en SOROLL: ALTRES ACCIONS DE PREVENCIÓ EMISSIONS: un acte és principalment, minimitzar Instal·la generadors amb emissions sonores DE RESIDUS: Compensa les emissions de gasos amb efecte més baixes i utilitza controladors de soroll Utilitza draps i parament de taula (tovalles i hivernacle degudes al transport (proveïdors l’impacte ambiental negatiu derivat ambiental. Estableix horaris per a determinades tovallons) de roba, i quan no sigui possible i participants), la il·luminació i climatització de la seva celebració i fomentar les activitats compatibles amb la vida a l’entorn i compreu-ne de materials reciclats. Adquireix d’espais i el consum energètic d’equips (so, selecciona les ubicacions menys sensibles per productes a granel o en envasos de gran neveres, pantalles...). alternatives més sostenibles. Així mateix, a determinades activitats. volum i begudes en envasos retornables i/o Recursos: pots trobar més informació sobre la la introducció de bones pràctiques en reutilitzables. Instal·la sortidors a pressió i/o compensació d’emissions en aquest enllaç. l’àmbit de la sostenibilitat té també un fonts d’aigua. paper exemplificador i educatiu per als assistents a l’acte. MOBILITAT SOSTENIBLE: INFORMACIÓ AMBIENTAL: OBJECTES PROMOCIONALS I Facilita la informació sobre com arribar a Incorpora missatges sostenibles en els DE MARXANDATGE: peu, en bici i/o en transport públic. Instal·la elements de comunicació o materials Selecciona els articles amb criteris aparcaments de bicicletes temporals. Fomenta promocionals, aportant informació sobre les d’ecodisseny (que disposin d’alguna l’ús del transport privat compartit i dels característiques ambientals dels productes. ecoetiqueta), de comerç just, produïts vehicles de baixes emissions quan no són També és important informar sobre les accions amb materials més sostenibles (d’origen possibles els mitjans de transport públic. implantades per incidir en el comportament reciclat, renovable, compostable, menys Una idea: Pots oferir targetes o descomptes dels assistents i promoure la col·laboració contaminants...) i/o fabricats per empreses per l’ús transport públic i/o del servei de bicing. del públic en les mesures ambientals del tercer sector. També pots proporcionar informació sobre implementades. Una idea: si has d’organitzar una festa infantil webs que faciliten l’ús compartit de vehicles Una idea: pots preparar un taller per elaborar pots utilitzar ecocaramels (amb embolcall sense privats (ex. www.compartir.org) i/o restringir cartells de les accions ambientals que s’estan plàstic) i/o globus biodegradables. l’accés a l’aparcament a vehicles d’alta fent: “Aquí reciclem!”, “Promocionem el ocupació. consum responsable!”... CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A ENTITAT... AMBIENTALITZACIÓ NETEJA I RESIDUS AMBIENTALITZACIÓ PROTOCOLS D'ESDEVENIMENTS EN ESDEVENIMENTS INTERNA ELEMENTS DE EDUCACIÓ AMBIENTAL: CONSUM RESPONSABLE: RECINTE O EDIFICI: COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ: Entre les activitats previstes, inclou Compra productes i aliments ecològics (amb Escull el recinte o edifici on vols celebrar Aplica criteris d’ecoedició (paper 100% l’organització de tallers i activitats d’educació ecoetiqueta), de comerç just, de proximitat / l’esdeveniment tenint en compte criteris reciclat, ajust del tiratge, ús de tintes d’olis ambiental per als assistents. de proveïdors locals (km 0) i/o fabricats per ambientals, com que sigui fàcilment accessible vegetals o de base aquosa, acabats sense Una idea: es poden organitzar jocs amb els empreses del tercer sector. Fes un ús racional en transport públic, que disposi d’una política plastificacions, etc.) i utilitza les noves nens tots utilitzant alguns dels residus que s’han de l’aigua. Estalvia els recursos energètics i un sistema de gestió ambiental implantat o tecnologies i xarxes socials per fer difusió de generat durant la preparació de la festa. També i utilitza sistemes d’il·luminació eficients que implementi mesures de gestió ambiental l’esdeveniment. podeu fer joguines amb aquests materials (ex. LEDs). Aprofita la llum natural. Genera (sistemes d’estalvi d’energia i/o aigua, recollida Recursos: consulta la guia d’ecoedició. Recursos: l’Ajuntament disposa de diversos l’energia necessària in situ i d’origen renovable. selectiva de residus...) programes d’educació ambiental. Recursos: en aquest enllaç pots trobar informació sobre l’etiquetatge ecològic. GOT I VAIXELLA REUTILITZABLE: FORMACIÓ AMBIENTAL: INFRAESTRUCTURES I ORNAMENTACIONS: RECOLLIDA SELECTIVA DE RESIDUS: Per tal de reduir la generació de residus, Garanteix que les parts implicades (personal en Instal·la infraestructures (escenaris, estands, Organitza un sistema de recollida clara i utilitza gots i vaixella reutilitzable o retornable. estands, voluntaris, responsables de càtering, carpes...) i ornamentacions reutilitzades i/o accessible. Defineix la ubicació i els tipus de Només quan no sigui possible, fes-ne servir de tècnics de sales i manteniment, personal de reutilitzables. Si els materials són de fusta bujols en funció de les fraccions residuals compostable o de cartró (l’haureu de llençar neteja) reben la formació a l’inici de les seves demana que aquesta disposi de certificat de generades. Utilitza les bosses de colors conjuntament amb els residus orgànics). tasques sobre les pràctiques ambientals que gestió forestal sostenible. diferenciades per a cada fracció. Una idea: Organitzeu-vos amb les entitats i hauran d’aplicar durant l’esdeveniment. Recursos: es pot trobar informació sobre les Una idea: Reviseu si disposeu de papereres equipaments de la zona i dissenyeu un got Una idea: formeu un ‘equip verd’ amb empreses i productes amb certificats de gestió d'esdeveniments anteriors. Disposeu-les en reutilitzable conjunt de districte o barri que us voluntaris que s’encarreguin de donar suport a forestal sostenible en els següents enllaços: funció de les necessitats. A la zona de menjar pugui servir per tots els esdeveniments les iniciatives ambientals. FSC, PEFC, distintiu de garantia de qualitat poseu papereres per a la fracció orgànica. Recursos: l’Ajuntament disposa de diversos ambiental dels productes de fusta. Recursos: si no es disposa de papereres i serveis de préstec: gots retornables, vaixella, bosses per a la recollida selectiva es poden forn solar, cuina solar, taula i cadires de bidons sol·licitar a través del districte reutilitzats CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A ENTITAT... AMBIENTALITZACIÓ NETEJA I RESIDUS AMBIENTALITZACIÓ PROTOCOLS D'ESDEVENIMENTS EN ESDEVENIMENTS INTERNA Quan facis un esdeveniment a la via pública, tingues en compte la neteja i recollida selectiva abans, durant i a l'acabar. ABANS DE LA FESTA O L’ESDEVENIMENT PERSONA RESPONSABLE PAPERERES DE CARTRÓ DE LES COMUNICACIÓ ELEMENTS DE PREVENCIÓ DE SOSTENIBILITAT I NETEJA DIFERENTS FRACCIONS I NETEJA DE RESIDUS › Assigneu una persona de l’organització de › Identifiqueu els tipus de residus que › Als materials de comunicació incloeu › Valoreu quines accions de prevenció podeu la festa com a responsable de sostenibilitat es generaran, en funció del tipus missatges que facin referència al incorporar per a reduir la generació de i neteja. Aquesta persona s’haurà d’esdeveniment que organitzeu. Si se comportament cívic dels usuaris, per residus (got retornable, vaixella reutilitzable, d’identificar a la sol·licitud de llicència. serveix menjar heu de preveure papereres exemple: “A les festes també som cívics, sortidors a pressió, fonts d’aigua...). [Vegeu per a la fracció d’orgànica. no llencem brossa al terra” o “Fem una apartat d’Ambientalització d’esdeveniments] › La persona responsable de sostenibilitat i festa residu zero”, “A les festes també neteja haurà de desenvolupar les següents › Reviseu si teniu papereres de colors de separem la brossa”, etc. [Vegeu apartat › En cas que no pugueu usar vaixella funcions: festes anteriors i comproveu que estiguin en d’Ambientalització d’esdeveniments] reutilitzable, useu-ne de compostable (que bon estat i que en tingueu prou, en funció es llençaria a l’orgànica) o de cartró (que es - Ser el receptor del material que se del tipus d’esdeveniment, dels residus que › Podeu incorporar la recollida i neteja com llençaria al paper). subministra des del departament de neteja preveieu que es generin i de la previsió un punt final de la programació de la festa (papereres, bosses i tòtems). d’assistents. En cas que en necessiteu, per compartir la tasca entre diferents - Tenir cura de que les papereres no es sol·liciteu-les a través de Districte. participants. desbordin i, si es desborden, canviar › Reviseu si teniu suficients bosses de cada les bosses. color. En cas que en necessiteu, sol·liciteu- - Vetllar perquè la separació dels residus es les a través de Districte. faci de forma correcta. › Si la festa se celebra en horari diürn i és - Recuperar i guardar les papereres que de caràcter familiar, podeu sol·licitar al estiguin en bon estat i es puguin tornar a Districte els tòtems que indiquen on estan utilitzar per propers esdeveniments. ubicades les papereres. (Se subministraran segons disponibilitat) - Al finalitzar l’activitat, assegurar-se que l’espai queda en bon estat. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A ENTITAT... AMBIENTALITZACIÓ NETEJA I RESIDUS AMBIENTALITZACIÓ PROTOCOLS D'ESDEVENIMENTS EN ESDEVENIMENTS INTERNA DURANT LA FESTA A L’ACABAR LA FESTA O L’ESDEVENIMENT O L’ESDEVENIMENT PAPERERES DE CARTRÓ DE LES PAPERERES DE CARTRÓ DE LES NETEJA DIFERENTS FRACCIONS DIFERENTS FRACCIONS › Recolliu i netegeu l’espai per a que no › Sempre que sigui possible distribuïu les › Si la festa és de gran format, traieu les quedin residus a terra. L’espai ha de quedar papereres per l’espai agrupant-les de bosses de les papereres, lligueu-les i tal i com estava abans d’iniciar la festa. manera que les diferents fraccions quedin disposeu-les totes juntes i agrupades per juntes. colors. Un camió les recollirà i en arribar a planta les separarà per colors. › En l’espai on se serveixi menjar poseu-hi papereres marrons per l’orgànica. En funció › Si la festa és de petit format, traieu les L’Ajuntament valorarà el compliment del tipus d’estris que hagueu usat, poseu-ne bosses de les papereres, lligueu-les i d’aquestes instruccions per part també de blaves i/o de grogues. llenceu-les als contenidors corresponents. de l’organització, de cara a futures sol·licituds de celebracions. › Indiqueu als assistents on han de llençar la › Plegueu les papereres de cartró, i guardeu- vaixella a través de megafonia o de cartells les per posteriors festes. Si estan malmeses indicatius. Els plats s’han de llençar a les o brutes deixeu-les junt amb les bosses i papereres marrons si són compostables o a els operaris de recollida se les enduran per les blaves si són de cartró, un cop escurats. llençar. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A ENTITAT... AMBIENTALITZACIÓ NETEJA I RESIDUS AMBIENTALITZACIÓ PROTOCOLS D'ESDEVENIMENTS EN ESDEVENIMENTS INTERNA L’ambientalització interna d’equipaments FUNCIONAMENT INTERN DE L'EQUIPAMENT passa per escollir un model de gestió, la proposta de un sistema organitzatiu i desenvolupar uns protocols d’usos que siguin coherents amb una cultura adreçada a la sostenibilitat. Els criteris ambientals a tenir en compte variaran segons la tipologia i serveis que EFICIÈNCIA DE L'EDIFICI NETEJA GESTIÓ DE RESIDUS ofereix l’equipament, però hauran de Minimitzem el consum dels subministraments Estudiar els requeriments de neteja dels Incloure totes les fraccions de recollida dels nostres equipaments (aigua, electricitat, diferents espais i utilitzar productes el més habituals sense detriment de què per contemplar de forma general criteris gas). Una gestió adequada i un manteniment respectuosos possibles amb el medi ambient. l’activitat del centre puguin haver d’altres d’estalvi i eficiència energètica, estalvi acurat són dos pilars per poder aconseguir-ho. El paper higiènic i d’eixugamans haurà de ser recollides específiques. Estudiar la millor de cel·lulosa 100% reciclada. ubicació dels contenidors per facilitar la tasca d’aigua, gestió de residus, compres, del personal i usuaris. ús eficient dels espais, mobilitat... Gestionar un equipament amb criteris de sostenibilitat és un bon mitjà per afavorir que els usuaris adquireixin consciencia de la necessitat d’aprofitament dels recursos en cadascuna de les decisions i accions que prenen cada dia. EQUIPS INFORMÀTICS BAR I RESTAURACIÓ VENDING I DISPENSADORS D’AIGUA Els equips informàtics han de ser eficients en Servir productes de proximitat, d’agricultura Màquines de begudes calentes amb opció per relació al seu consum. S’han de configurar ecològica o comerç just. servir amb o sense got. Màquines de begudes perquè treballin per defecte a doble cara i en Ús de tovallons i parament de paper 100% fredes que no dispensin aigua envasada. qualitat esborrany. Els equips multifunció han reciclat. Utilització de vaixella reutilitzable Disposar de fonts d’aigua connectades a la xarxa de poder treballar amb paper 100% reciclat. o en el cas de vaixella per endur, que sigui i ús d’ampolles i gots reutilitzables, o venda compostable. d’alguns productes de comerç just són algunes de les accions que es poden dur a terme. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar QUÈ HI POTS FER TU, COM A ENTITAT... AMBIENTALITZACIÓ NETEJA I RESIDUS AMBIENTALITZACIÓ PROTOCOLS D'ESDEVENIMENTS EN ESDEVENIMENTS INTERNA ACTIVITATS COMPRES SOSTENIBLES GESTIÓ D'ESPAIS EXPOSICIONS Les compres verdes i socialment responsables Preparar un protocol d’us perquè quan es L’aprofitament màxim posterior dels materials de són una eina essencial per contribuir a un cedeixi o es llogui un espai del centre a tercers l’exposició, aplicació de solucions sostenibles en desenvolupament sostenible. L’energia, el aquests coneguin les bones pràctiques l’ús dels materials i utilització d’equips eficients paper, els electrodomèstics, o el mobiliari del ambientals que han de seguir en la seva són algunes de les tasques que cal tenir present centre entre d’altres són alguns exemples on utilització. en el disseny d’una exposició. podem incidir. DISSENY I PRODUCCIÓ DE MATERIALS ESDEVENIMENTS TALLERS Dissenys que minimitzin l’ús de paper, utilització En funció de la tipologia d’esdeveniment són Augmentar la sostenibilitat dels tallers que de paper 100% reciclat, càlcul acurat de còpies, molts els aspectes a tenir en compte en la seva s’organitzin és una tasca que involucra al elements en suport plàstic elaborats amb un únic organització, des del disseny de materials fins programador de l’activitat com als talleristes i material que faciliti el seu reciclatge posterior i la recollida selectiva... als propis participants. en general ús de noves tecnologies que estalviïn recursos de difusió. CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Tornar CRÈDITS ETAPA 1 Continguts: Lavola, S.A. Coordinació: Helena Barracó (Ajuntament de Barcelona), Ana Romero (Àrea Metropolitana de Barcelona), Lluís Sala (Col·legi Sant Ramon Nonat), Lluïsa Cendón, Oriol Garcia (La Fàbrica del Sol). Disseny, maquetació i il·lustracions: Gemma Solà (Lavola, S.A.) Edició a càrrec de l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. © Ajuntament de Barcelona © Àrea Metropolitana de Barcelona Barcelona, març 2018 ETAPA 2 Nous Continguts: Ajuntament de Barcelona Coordinació: Montserrat Rodés (Ajuntament de Barcelona), Martí Burriel (Lavola Anthesis), Carme de la Flor (Trànsit Projectes), Albert García (Twentic). Els continguts d'aquesta publicació estan subjectes a una Disseny, maquetació i il·lustracions dels nous continguts: llicència de Reconeixement - No comercial - Sense Obra Lavola Anthesis Derivada (by-nc-nd) amb finalitat no comercial i sense obra derivada. Es permet copiar i redistribuir el material Projecte desenvolupat en el marc de les subvencions del en qualsevol mitjà i format, sempre que no tingui finalitats PLA CLIMA de l’Ajuntament de Barcelona comercials i no es distribueixi cap obra derivada. © Ajuntament de Barcelona La llicència completa es pot consultar a: Barcelona, octubre 2019 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca CANVIEM CANVIEM QUÈ HI POTS FER, TU, COM A... equip programador tallerista participant entitat EL MÓN ELS BARRIS Gràcies a tots per... FER PINYA CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC