MUSEUS DE BARCELONA: EXPLOTACIÓ ESTADÍSTICA DE LES DADES DE VISITANTS DE 2016 Informe de resultats Abril de 2017 GESOP, Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública, S. L. c/ Llull 102 5a planta 08005 Barcelona • Tel. 93 300 07 42 • Fax 93 485 49 09 • www.gesop.net • www.twitter.com/_GESOP Índex Presentació i fitxa tècnica 3 Afluència de visitants als museus 10 Distribució de les enquestes 16 Resultat de les enquestes 25 Síntesi 46 ANNEX 48 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 2 PRESENTACIÓ I FITXA TÈCNICA Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 3 PRESENTACIÓ A les següents pàgines es presenta l’informe de resultats elaborat a partir de l’explotació estadística de les dades de visitants de setze museus de la ciutat de Barcelona durant el 2016, encarregat a GESOP per l’Institut de Cultura de Barcelona, amb l’objectiu de conèixer el perfil dels visitants i caracteritzar la seva visita al museu. Els setze museus analitzats són els següents: • Castell de Montjuïc • Museu de Cultures del Món • Fundació Miró • Museu Frederic Marès • CCCB • Museu de la Música • Museu d’Història de Barcelona (MUHBA) - Plaça del Rei • Museu Etnològic • Museu de Ciències Naturals de Barcelona - Museu Blau • Museu Picasso • Museu del Disseny • MACBA • Museu de Ciències Naturals de Barcelona - Jardí Botànic • Museu Marítim • El Born Centre de Cultura i Memòria* • Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes L’informe està estructurat en cinc apartats. En el primer s’exposen les dades d’afluència de visitants als museus. En el segon, es mostra la distribució de les enquestes realitzades i es compara amb la dels visitants, per tal de comprovar que la mostra obtinguda reflecteix la població objecte d’estudi. En tercer lloc, es presenta una anàlisi descriptiva de les dades recollides segons el museu, el mes, el dia i l’hora de la visita, així com per lloc de residència de la persona entrevistada**. Finalment, s’ofereix una síntesi dels resultats. * Del Born CCM només s’analitza la visita a les exposicions i al jaciment, no la de lliure accés. ** La Fundació Miró ha realitzat una pregunta addicional. Els seus resultats s’analitzen al seu informe individual, però no apareixen a l’informe global. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 4 PRESENTACIÓ:  Els setze museus analitzats han facilitat ENQUESTES AMB un total de 32.295 enquestes realitzades al ENQUESTES ENQUESTES MENYS DE 3 VA- MUSEU REALITZADES ANALITZADES llarg de 2016. Ara bé, tal com es va fer a RIABLES COMPL. l’edició de 2015, s’han descartat aquelles n % n % n % Castell de Montjuïc 2.624 100,0 103 3,9 2.521 96,1 enquestes que no tenien completades Fundació Miró 2.512 100,0 142 5,7 2.370 94,3 almenys tres de les set variables principals CCCB 7.635 100,0 86 1,1 7.549 98,9 del qüestionari, que aquest any han estat MUHBA Plaça del Rei 454 100,0 2 0,4 452 99,6 Museu Blau 886 100,0 8 0,9 878 99,1 634, el 2,0% del total. Museu del Disseny 2.170 100,0 1 0,0 2.169 100,0 Jardí Botànic 962 100,0 179 18,6 783 81,4  Així, doncs, finalment s’han tingut en compte El Born CCM 863 100,0 63 7,3 800 92,7 31.661 enquestes, el 98,0% de les facilitades Monestir de Pedralbes 1.902 100,0 4 0,2 1.898 99,8 inicialment. Museu de Cultures 677 100,0 28 4,1 649 95,9 Museu F. Marès 919 100,0 919 100,0 Museu de la Música 1.210 100,0 1 0,1 1.209 99,9  Ara bé, tres dels setze museus, el Museu Museu Etnològic 124 100,0 2 1,6 122 98,4 Marítim, el Museu Picasso i el MACBA, TOTAL 22.938 100,0 619 2,7 22.319 97,3 pràcticament no han facilitat enquestes del Museu Picasso 7.421 100,0 7.421 100,0 primer semestre de l’any. Per aquest motiu, MACBA 901 100,0 5 0,6 896 99,4 l’informe exposa els resultats de les Museu Maritim 1.035 100,0 10 1,0 1.025 99,0 22.319 enquestes dels tretze museus que TOTAL 9.357 100,0 15 0,2 9.342 99,8 sí han facilitat dades de tot l’any*. Les TOTAL 16 MUSEUS 32.295 100,0 634 2,0 31.661 98,0 dades dels altres tres s’exposen en un annex * Aquests tretze museus han proporcionat enquestes de tots els mesos de l’any, excepte el Museu del Disseny, que no n’ha facilitat cap del mes de gener. específica-ment dedicat a aquests museus. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 5 FITXA TÈCNICA Tècnica d’investigació. Entrevistes presencials a l’entrada del museu, en el moment d’adquirir l’entrada. Univers d’estudi. Visitants individuals dels museus analitzats al llarg de 2016. Dimensió de la mostra. 22.319 entrevistes, distribuïdes com s’exposa a la pàgina següent*. Disseny de la mostra. Selecció de la persona a entrevistar a partir d’un mostreig aleatori sistemàtic. Ponderació dels resultats. Per a l’anàlisi dels resultats, les dades s’han ponderat segons l’afluència de visitants per museu, mes i tipus de dia al llarg de 2016, com s’exposa a la pàgina 9. Error de la mostra. ± 0,6% per un nivell de confiança del 95% i p=q=0,5, en el supòsit de mostra aleatòria. Treball de camp. De gener a desembre de 2016. * A més, s’han fet 9.342 enquestes als 3 museus (Picasso, MACBA i Marítim) que no apareixen a l’agregat global si no només a l’annex. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 6 FITXA TÈCNICA DISTRIBUCIÓ DE LES ENQUESTES ANALITZADES CCCB 7.549 33,8 % Castell de Montjuïc 2.521 11,3 % Fundació Miró 2.370 10,6 % Museu del Disseny 2.169 9,7 % Monestir Pedralbes 1.898 8,5% Museu de la Música 1.209 5,4 % 22.319 enquestes Museu F. Marès 919 4,1 % analitzades Museu Blau 878 3,9 % El Born CCM 800 3,6 % Jardí Botànic 783 3,5 % Museu Cultures 649 2,9 % MUHBA - Pl. del Rei* 452 2,0 % Museu Etnològic* 122 0,5 % * Aquests museus han fet menys de 500 enquestes, i els seus resultats s’han de prendre amb cautela Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 7 FITXA TÈCNICA DISTRIBUCIÓ DE LES ENQUESTES ANALITZADES Per mes (%) Per dia de la visita (%) Gener 6,8 Feiner 60,1 Febrer 7,2 Cap de set- 39,9 Març 9,2 mana o festiu Abril 8,0 Maig 8,5 Per hora de la visita* (%) Juny 6,7 Juliol 8,3 Matí 18,6 Agost 8,1 Migdia 37,9 Setembre 8,5 Octubre 9,0 Tarda 43,0 Novembre 10,6 Nit 0,5 Desembre 9,1 * El matí comprèn els visitants que arriben fins a les 12 h. El migdia, els de les 12 h a les 14.59 h, els de la tarda els de les 15 h a les 19.59 h, i els de la nit, de les 20:00h fins les 02:00h. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 8 FITXA TÈCNICA CRITERI DE PONDERACIÓ Visitants individuals per museu Visitants individuals per mes Visitants individuals per tipus de dia Visitants Visitants Visitants individuals* individuals* individuals* n % n % n % Castell de Montjuïc 721.650 37,1 Gener 103.441 5,3 Feiners 963.873 49,5 Fundació Miró 367.512 18,9 Febrer 121.421 6,2 Cap de setmana i festius 981.908 50,5 CCCB 209.499 10,8 Març 147.827 7,6 TOTAL 1.945.781 100,0 MUHBA - Pl del Rei 137.460 7,1 Abril 173.187 8,9 Museu Blau 125.430 6,4 Maig 202.059 10,4 Museu del Disseny 70.974 3,6 Juny 134.610 6,9 Jardí Botànic 67.670 3,5 Juliol 186.919 9,6 Com a criteri de El Born CCM 57.956 3,0 Agost 197.783 10,2 ponderació s’ha fet servir Monestir Pedralbes 57.872 3,0 Septembre 171.851 8,8 la distribució dels visitants Museu Cultures 48.666 2,5 Octubre 196.624 10,1 individuals per museu, mes i tipus de dia. Museu F. Marès 37.037 1,9 Novembre 165.171 8,5 Museu de la Música 34.472 1,8 Desembre 144.888 7,4 Museu Etnològic 9.583 0,5 TOTAL 1.945.781 100,0 TOTAL 1.945.781 100,0 * Cal tenir en compte que:  A cada museu, en principi, només tenen possibilitat de participar en la investigació els visitants que compren entrades individuals, ja que els que vénen en grup no passen per taquilla de la mateixa manera que els altres. Per aquest motiu, a l’hora de definir el criteri de ponderació s’utilitzen només les dades d’entrades individuals.  Ara bé, no tots els visitants individuals són susceptibles de ser entrevistats, per diversos motius que varien en funció del museu. En qualsevol cas, a l’hora de calcular el criteri de ponderació, s’han tingut en compte tots els visitants individuals, independentment de si són susceptibles de ser enquestats o no, ja que s’ha partit de la hipòtesi que uns i altres no han de presentar un comportament diferent.  En el cas del Museu del Disseny només s’han tingut en compte els visitants individuals a partir de febrer, ja que no es disposa d’enquestes del mes de gener.  Del Born CCM només s’han tingut en compte els visitants de les exposicions i al jaciment, no els de lliure accés, perquè no són objecte d’aquesta enquesta. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 9 AFLUÈNCIA DE VISITANTS ALS MUSEUS Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 10 ELS TRETZE MUSEUS ANALITZATS HAN REBUT 2,2 MILIONS DE VISITANTS AL LLARG DE 2016. VISITANTS TOTALS Visitants % Individual 1.945.781 88,2 Indivi- Grup 259.818 11,8 dual Grup 88,2% 11,8% TOTAL 2.205.599 100,0 1,9 10,6 12,5 7,0 3,9 16,0 20,2 19,0 18,8 13,6 23,2 18,7 40,2 98,1 84,0 89,4 96,1 79,8 81,0 81,2 87,5 93,0 86,4 76,8 81,3 59,8 Castell de Fundació CCCB MUHBA Museu Museu del Jardí El Born Monestir Museu Museu F. Museu de Museu Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM* Pedralbes Cultures Marès la Música Etnològic * Del Born CCM només s’analitza la visita a les exposicions i al jaciment, no la de lliure accés. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 11 EL CASTELL DE MONTJUÏC, LA FUNDACIÓ MIRÓ I EL CCCB SÓN ELS MUSEUS MÉS VISITATS. ELS MESOS D’ABRIL A OCTUBRE SÓN ELS MÉS CONCORREGUTS, AMB EXCEPCIÓ DE JUNY. VISITANTS INDIVIDUALS PER MUSEU 721.650 367.512 209.499 137.460 125.430 70.974 67.670 57.956 57.872 48.666 37.037 34.472 9.583 Castell de Fundació CCCB MUHBA Museu Museu del Jardí El Born Monestir Museu Museu F. Museu de Museu Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM* Pedralbes Cultures Marès la Música Etnològic 1.945.781 VISITANTS INDIVIDUALS PER MES Visitants individuals Mitjana 202.059 186.919 197.783 147.827 173.187 171.851 196.624 165.171 mensual: 134.610 144.888 103.441 121.421 162.148 Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. * Del Born CCM només s’analitza la visita a les exposicions i al jaciment, no la de lliure accés. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 12 GLOBALMENT LA MEITAT DE LES VISITES ES FAN EN CAPS DE SETMANA O FESTIUS, PER BÉ QUE HI HA DIFERÈNCIES SEGONS EL MUSEU ANALITZAT. VISITANTS INDIVIDUALS: DIA DE LA VISITA Feiner Cap de setmana 49,5% 50,5% o festiu 39,7 38,6 37,5 48,9 65,4 58,9 64,4 72,2 65,2 67,2 77,9 71,4 81,2 60,3 61,4 62,5 51,1 34,6 41,1 35,6 27,8 34,8 32,8 22,1 28,6 18,8 Castell de Fundació CCCB MUHBA Museu Museu del Jardí El Born Monestir Museu Museu F. Museu de Museu Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM Pedralbes Cultures Marès la Música Etnològic Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 13 UN TERÇ DELS VISITANTS ACCEDEIX AMB ENTRADES DE LA TARIFA GENERAL I MÉS D’UNA QUARTA PART AMB UNA TARIFA REDUÏDA. VISITANTS INDIVIDUALS: TARIFA General Gratuïta 35,6% 36,5% Reduïda 27,9% 13,9 26,2 26,0 42,0 41,9 49,6 33,2 55,0 55,6 66,1 70,5 31,9 28,5 81,8 77,4 93,3 5,5 26,1 34,3 17,6 22,5 52,9 42,0 20,8 45,5 13,7 52,7 27,5 31,9 13,6 16,1 3,3 21,9 10,2 13,2 15,7 3,4 8,0 8,9 Castell de Fundació CCCB MUHBA Museu Museu del Jardí El Born Monestir Museu Museu F. Museu de Museu Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM Pedralbes Cultures Marès la Música Etnològic Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 14 ELS MESOS DE TARDOR I HIVERN SÓN ELS QUE REBEN PROPORCIONALMENT MÉS VISITES EN CAP DE SETMANA O FESTIU. VISITANTS INDIVIDUALS: DIA DE LA VISITA 4591,,00 6390,,46 51,0 47,1 53,1 412,71 ,3 3378,,5 5409,,80 4562,59 5426,,89 57,9 4554,07 62,00 445781,,,528 5454,,64 6390,,82 4545,,55 G62e,n7. F6e0,1 54,6 54,8 b. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. 5N9o,v9. Des. 58,3 49,2 53,5 55,0 62,5 39,9 47,2 52,5 45,4 40,1 45,2 37,3 Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Feiner Cap de setmana o festiu VISITANTS INDIVIDUALS: TARIFA 37,0 33,7 34,3 31,0 39,9 37,1 33,2 37,7 37,0 45,1 38,7 34,3 29,7 26,5 29,8 28,9 22,4 30,0 32,1 27,8 24,6 27,5 32,7 24,2 343,108,910 324531 39,2 39,2 3 30,8,280 3632,4876,50 32954,76 33427018,8,25 32981,829 322973,,9235 33154,,3087 238654,,15 239378,541,3 3236943,802,8 33243,271,0 Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. General Reduïda Gratuïta Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 15 DISTRIBUCIÓ DE LES ENQUESTES Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 16 LA RÀTIO D’ENQUESTES REALITZADES PER ENTRADES INDIVIDUALS VENUDES VARIA NOTABLEMENT ENTRE ELS DIFERENTS MUSEUS. VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MUSEU* 1.945.781 22.319 Segons les recomanacions fetes a informes anteriors, calia seguir el següent criteri per Visitants enquestes establir la ràtio a cada museu: individuals realitzades Visitants individuals anuals Ràtio Més de 250 mil 80 Ràtio De 100 mil a 250 mil 50 De 50 mil a 100 mil 40 visitants / enquestes: De 25 mil a 50 mil 30 87,2 Fins a 25 mil 20 Castell Miró CCCB MUHBA Blau Disseny Botànic El Born Pedralbes MCM F. Marès Música Etnològic 286,3 155,1 27,8 304,1 142,9 32,8 86,4 72,4 30,5 75,0 40,3 28,5 78,5 37,1 33,8 18,9 11,3 10,6 10,8 9,7 7,1 8,5 6,4 5,4 3,9 3,6 3,5 3,5 3,0 3,6 2,0 3,0 2,5 2,9 4,1 1,9 1,8 0,5 0,5 Castell de Fundació CCCB MUHBA Museu Museu del Jardí El Born Monestir Museu Museu F. Museu de Museu Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM** Pedralbes Cultures Marès la Música Etnològic * Per a la comparació, les dades de les enquestes en aquest apartat es presenten sense ponderar. ** Del Born CCM només s’analitza la visita a les exposicions i al jaciment, no la de lliure accés. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 17 LA RÀTIO D’ENQUESTES REALITZADES PER ENTRADES INDIVIDUALS VENUDES NO VARIA GAIRE AL LLARG DE L’ANY, PERÒ INCREMENTA ELS MESOS DE MÉS AFLUÈNCIA. VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MUSEU* 1.945.781 22.319 Visitants enquestes individuals realitzades Ràtio visitants / enquestes: 87,2 Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Agost Setembre Octubre Novembre Desembre 68,2 75,1 71,8 97,5 105,9 90,5 100,8 109,9 90,2 98,3 70,1 71,0 9,2 10,4 8,9 9,6 10,2 10,1 10,6 7,6 8,0 8,5 8,3 6,8 8,1 8,8 8,5 9,0 8,5 9,1 5,3 6,2 7,2 6,9 6,7 7,4 Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 18 VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MES CASTELL DE MONTJUÏC Visitants Enquestes FUNDACIÓ MIRÓ Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. CCCB Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 19 4,8 5,4 4,9 9,3 6,8 7,7 8,9 10,5 10,8 11,6 9,0 8,9 11,5 9,4 6,9 8,8 11,9 9,8 5,4 6,4 10,4 8,9 8,5 11,8 9,8 7,3 8,7 7,8 5,5 5,8 5,0 4,8 5,6 5,4 2,4 3,9 6,4 7,6 5,2 7,0 3,1 6,5 6,0 3,2 3,8 4,8 8,4 5,6 1,9 6,5 10,5 22,5 3,1 17,3 10,6 18,5 5,5 13,8 7,2 5,9 9,2 4,3 11,1 14,6 8,3 26,5 11,4 16,2 5,9 8,1 6,4 7,1 VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MES MUHBA PL. DEL REI Visitants Enquestes MUSEU BLAU Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. MUSEU DEL DISSENY Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 20 5,7 5,8 6,5 9,1 8,0 11,9 9,1 11,9 11,7 9,7 7,7 9,7 10,0 8,4 8,8 8,8 11,0 11,4 9,7 9,5 10,0 9,5 10,5 9,1 8,2 8,2 6,1 2,9 14,4 6,8 6,2 3,1 6,1 5,3 5,3 6,6 5,8 6,1 8,8 7,6 5,6 10,4 6,4 10,5 8,7 11,8 9,5 14,0 4,8 9,7 2,8 11,1 7,6 7,1 8,4 8,9 3,8 9,5 11,6 15,9 13,0 3,3 7,8 4,3 11,1 11,4 10,8 7,5 9,4 12,2 VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MES JARDÍ BOTÀNIC Visitants Enquestes EL BORN CCM Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. MONESTIR DE PEDRALBES Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 21 3,2 5,9 13,7 5,2 6,2 8,9 14,5 15,2 13,5 23,2 6,4 15,5 6,6 15,2 5,3 5,3 8,4 1,9 5,7 4,6 7,1 0,3 5,9 7,5 10,4 0,3 9,2 9,2 6,3 1,3 11,6 17,1 3,8 7,2 6,7 12,6 7,8 10,8 7,6 9,1 18,0 11,4 8,1 10,6 13,8 7,9 6,2 9,2 19,0 4,3 6,2 12,2 8,6 4,4 8,3 6,7 2,6 5,0 4,3 0,6 6,1 1,8 5,6 1,4 12,9 1,6 20,2 17,3 9,5 8,5 5,1 6,9 VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MES MUSEU DE CULTURES DEL MÓN Visitants Enquestes MUSEU F. MARÈS Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. MUSEU DE LA MÚSICA MUSEU ETNOLÒGIC Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Gen. Feb. Mar. Abr. Mai. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 22 9,9 6,7 7,9 8,2 10,9 7,8 8,9 6,5 9,6 6,4 8,5 5,1 9,0 6,1 8,0 5,1 11,5 14,4 7,6 16,0 4,4 6,4 6,0 10,3 9,8 9,9 8,9 10,9 4,0 9,5 7,9 11,4 4,2 9,7 8,2 7,1 8,0 9,5 11,0 8,8 12,1 7,9 9,2 7,2 6,3 5,7 7,9 3,4 10,2 8,0 9,0 9,4 9,4 8,3 11,5 6,5 8,9 7,3 9,8 7,7 6,6 7,4 9,0 9,5 20,4 13,5 18,9 12,5 5,2 6,6 5,7 7,8 6,6 8,3 9,0 10,3 6,6 8,6 4,9 7,4 8,3 11,6 5,7 7,5 7,3 8,1 7,4 8,3 5,8 6,8 6,6 6,9 4,7 5,7 2,5 6,2 A LA MAJORIA DE MUSEUS LA PROPORCIÓ D’ENQUESTES FETES EN DIES FEINERS ÉS MÉS ALTA QUE LA DE VISITANTS QUE HI VAN AQUESTS DIES. FEINERS: VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES 75,9 75,9 69,8 69,8 72,3 727,21,3 72,1 68,1 68,1 64,7 64,7 60,1 61,4 61,4 62,5 60,3 60,3 49,5 51,1 51,1 47,4 47,4 47,4 47,4 50,3 41,1 41,1 40,2 40,2 43,4 40,0 34,6 34,6 35,6 35,6 34,8 343,48,5 32,8 34,5 27,8 27,8 28,6 22,1 22,1 18,8 18,8 TOTAL CastellC daestFeull nddeacFióundCaCciCóB CMCCUBHBA MUMHuBseAu MMuusesueu del MuJsaerudí del El JBaorrdní MoEnle Bstoirrn MuMsoenuestMir useMu uFs.eMu useu de Museu MontjuMïcontjuMïciró Miró Pl. del RePi l. dBel aRuei DBislsaeuny BDoistsàennicy CBoCtMànic PedrCalCbeMs CuPlteudreraslbesMaCrèuslturelas Música Etnològic Visitants Enquestes CAPS DE SETMANA O FESTIUS: VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES 77,9 81,2 77,9 81,2 72,2 72,2 71,4 65,4 65,4 64,4 64,4 65,2 6655,2,5 67,2 65,5 58,9 58,9 59,8 59,8 60,0 56,6 50,5 52,6 52,6 52,6 52,6 48,9 48,9 49,7 39,9 39,7 39,7 35,3 38,6 35,3 38,6 37,5 30,2 303,21,9 31,9 27,7 272,924,1 7,7 27,9 24,1 TOTAL Castell CdaestFeulln deaciFóundCaCcCióB CMCUCHBBA MMUuHsBeAu MMusuesue udel MJuasreduí del El BJoardní MonEel sBtiorrn MuMseounesMtiruseuM Fu.seMuuseu de Museu MontjuïMc ontjuMïciró Miró Pl. del ReiPl. dBella Ruei DiBsslaeuny BDoistàsneincy CBCoMtànicPedraClbCeMs CuPltuerdersalbesMarCèsulturlea sMúsica Etnològic Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 23 EN TOTS ELS MESOS LA PROPORCIÓ D’ENQUESTES FETES EN DIES FEINERS ÉS MÉS ALTA QUE LA DELS VISITANTS QUE HI VAN AQUESTS DIES. FEINERS: VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES 75,9 69,8 72,3 68,1 65,9 69,0 72,1 64,7 68,1 60,1 60,3 61,4 59,2 61,7 62,4 62,5 61,3 55,8 58,0 58,3 53,5 55,0 56,5 49,5 50,3 49,2 51,1 52,5 52,6 47,2 47,4 4475,4,4 45,2 41,1 37,3 39,9 40,2 40,1 34,6 35,6 34,8 34,5 27,8 22,1 18,8 TOTAL GenC.astell dFeebF. undaciMó ar. CCCBAbr.MUHBAMai. MuseuJunM. useu deJul l. Jardí Ago.El BornSet.MonestiOr ct. MuseuNov. Des. Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM Pedralbes Cultures Visitants Enquestes CAPS DE SETMANA O FESTIUS: VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES 77,9 81,2 72,2 65,4 64,4 65,2 65,5 62,7 60,1 58,9 59,8 59,9 52,8 52,6 5524,,66 54,8 50,5 49,7 50,8 44,2 46,5 48,9 45,0 47,5 47,4 43,5 39,9 39,7 42,0 40,8 41,7 38,6 38,3 35,3 37,6 37,5 38,7 34,1 30,2 31,9 31,0 31,9 27,7 27,9 24,1 TOTAL GenC. astell dFeb.FundacMióar. CCCBAbr. MUHBAMai. MuseuJun.Museu dJeull. JardíAgo. El BornSet. MonestOirct. MuseuNov. Des. Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM Pedralbes Cultures Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 24 RESULTAT DE LES ENQUESTES Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 25 PERFIL DELS VISITANTS LLOC DE RESIDÈNCIA PRIMERA VISITA Barcelona ciutat 17,7 Sí 78,2 Resta de Catalunya 6,8 No 14,5 MITJÀ PRESCRIPTOR Resta d'Espanya 4,1 No consta 7,3 Resta d'Europa 44,3 Guies turístiques / mapes 25,0 Informació Turística 18,3 Resta del món 25,5 69,9 ENTRADES ADQUIRIDES No consta 1,5 1 entrada 25,0 Recomanació 12,7 Escola / Universitat 2,7 2 entrades 49,4 SEXE 3 entrades 10,1 Home 45,7 Web del centre/XS 3,0 4 entrades 9,6 Altres webs/XS 9,7 Dona 46,5 Més de 4 4,8 Mitjana: No consta 7,8 No consta 1,1 2,2 entrades Mitjans comunicació 5,3 Publicitat al carrer 1,2 Fulletons, tríptics 1,0 EDAT* ACOMPANYANT Correu, mail, sms... 0,3 Fins a 29 anys 16,8 En parella 36,2 Passava per davant 6,4 De 30 a 39 anys 12,0 Amb amics 19,7 Ja hi havia estat 6,7 De 40 a 49 anys 11,5 Sol/a 19,6 No consta 7,7 De 50 a 59 anys 7,9 Amb família (nens) 13,8 De 60 o més anys 6,2 Amb família i amics 9,0 No consta 45,5 No consta 1,7 * Donat que menys del 50% dels enquestats han donat informació sobre la seva edat, els resultats d’aquesta pregunta no es presenten en aquest informe. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 26 GAIREBÉ EL 70% DELS VISITANTS SÓN ESTRANGERS. ELS DOS MUSEUS MÉS VISITATS SÓN ELS QUE ATRAUEN MÉS TURISTES DE FORA DE L’ESTAT. LLOC DE RESIDÈNCIA EEUU i Canadà (8,5) Resta d’Amèrica (7,9) Al Museu Blau, al CCCB, el Japó (1,8) Museu del Disseny i al Born Resta d’Àsia (4,8) CCM predominen els visitants 69,9 Oceania (1,3) barcelonins i també sobresurten Àfrica (0,5) Resta No consta (0,9) els que venen de la resta de Resta 25,5 Catalunya. França (9,0) A la resta de museus, en canvi, Itàlia (6,7) són majoria els visitants Regne Unit (6,7) Europa Europa estrangers, especialment a la Alemanya (6,6) 17,7 44,3 Bèlgica i Holanda (2,5) Fundació Miró, el Castell de Rússia (1,6) Montjuïc i el MUHBA – Pl. del 6,8 4,1 1,5 Altres (10,5) Rei. No consta (1,2) Barcelona Resta de Resta Estranger No consta ciutat Catalunya d'Espanya MUSEU TOTAL Castell de Fundació MUHBA Museu M. del Jardí El Born M. de Pe- Museu Museu Museu Museu CCCB Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM dralbes Cultures F. Marès Música Etnològic (n=22319) (n=2521) (n=2370) (n=7549) (n=452) (n=878) (n=2169) (n=783) (n=800) (n=1898) (n=649) (n=919) (n=1209) (n=122) Barcelona ciutat 17,7 5,9 4,9 44,5 11,3 50,4 39,6 24,4 38,4 21,1 28,7 20,1 22,8 38,2 Resta de Catalunya 6,8 1,9 0,9 19,6 5,7 19,0 9,2 8,8 24,1 7,7 9,6 5,6 10,9 9,9 Resta d'Espanya 4,1 4,0 1,1 6,1 2,5 3,0 6,1 7,1 10,5 10,4 4,3 5,5 6,1 2,4 Estranger 69,9 86,8 91,1 29,4 80,2 23,6 44,4 58,9 24,1 59,6 55,4 67,0 58,7 47,9 Europa 44,3 52,0 63,0 20,6 39,9 19,3 27,3 43,0 16,1 46,0 34,7 42,3 41,5 30,0 Resta del món 25,5 34,8 28,1 8,8 40,4 4,4 17,2 15,9 8,0 13,6 20,7 24,8 17,2 17,9 No consta 1,5 1,4 2,0 0,4 0,3 4,0 0,7 0,8 2,8 1,2 2,0 1,8 1,4 1,6 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 27 LLOC DE RESIDÈNCIA A l’hivern és quan hi ha menys presència de visitants estrangers MES TOTAL Setem- Octu- Novem- Desem- Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Agost bre bre bre bre (n=22319) (n=1516) (n=1616) (n=2059) (n=1776) (n=1908) (n=1487) (n=1855) (n=1800) (n=1905) (n=2000) (n=2357) (n=2040) Barcelona ciutat 17,7 21,8 21,8 20,4 14,7 15,6 7,5 16,1 10,7 13,3 17,2 29,8 28,2 Resta de Catalunya 6,8 10,0 8,4 7,2 7,4 5,2 4,4 3,8 7,3 4,6 4,6 12,4 8,9 Resta d'Espanya 4,1 4,3 4,2 5,2 3,1 2,4 2,2 5,7 5,2 5,0 2,8 5,0 4,7 Estranger 69,9 63,6 64,2 65,4 73,2 75,0 83,3 72,2 76,0 76,1 73,9 51,2 56,8 Europa 44,3 37,1 42,8 45,8 48,0 51,5 45,9 42,3 53,6 43,1 50,0 31,3 32,2 Resta del món 25,5 26,5 21,4 19,6 25,2 23,5 37,4 29,9 22,4 33,0 23,9 19,9 24,6 No consta 1,5 0,3 1,4 1,8 1,6 1,8 2,5 2,2 0,8 0,9 1,6 1,5 1,5 DIA DE LA VISITA HORA DE LA VISITA TOTAL Cap de s. A la nit dels Feiner Matí Migdia Tarda Nit o festiu museus hi van sobretot els (n=22319) (n=13419) (n=8900) (n=4156) (n=8453) (n=9606) (n=104) barcelonins. Barcelona ciutat 17,7 9,6 25,7 20,0 14,1 20,3 52,7 Els caps de Resta de Catalunya 6,8 3,9 9,7 7,5 4,9 8,5 19,9 setmana o festius Resta d'Espanya 4,1 3,2 5,1 3,7 4,3 4,3 1,7 s’incrementa la Estranger 69,9 82,0 57,9 67,7 75,4 65,0 25,8 presència de barcelonins als Europa 44,3 51,4 37,4 46,6 48,8 38,4 11,4 museus, arribant a Resta del món 25,5 30,6 20,5 21,1 26,6 26,7 14,3 suposar una quarta part de les visites. No consta 1,5 1,4 1,6 1,2 1,3 1,9 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 28 LES CORTS I CIUTAT VELLA SÓN ELS DOS DISTRICTES QUE MÉS VISITANTS APORTEN ALS MUSEUS DE BARCELONA EN RELACIÓ A LA SEVA POBLACIÓ. LLOC DE RESIDÈNCIA: BARCELONA CIUTAT Els residents als districtes de Sant Andreu, Sants-Montjuïc, Nou Barris i Sant Martí són els que menys visiten Ciutat Vella els museus de la ciutat en relació al 15,2 pes que tenen en el conjunt de la població barcelonina. Eixample 16,8 Sants-Montjuïc Residents a 5,1 Barcelona ciutat (n=5.959) Les Corts 16,1 Sarrià-Sant Gervasi 7,6 Gràcia 7,6 Jardí Botànic Museu Blau Horta-Guinardó 8,5 Monestir Pedralbes MUHBA - Pl. del Rei Nou Barris Museu de la Música 5,9 Museu F. Marès Fundació Miró Sant Andreu 4,1 CCCB El Born CCM Sant Martí 7,9 Castell de Montjuïc Població* Museu del Disseny Enquestats No consta Museu de Cultures del Món 5,2 Museu Etnològic * FONT: Departament d'Estadística. Ajuntament de Barcelona. Xifres oficials de població a 1 de gener de 2016. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 29 LA MAJORIA DE VISITANTS CATALANS DE FORA DE BARCELONA VENEN DE LA RESTA DE L’ÀMBIT METROPOLITÀ. LLOC DE RESIDÈNCIA: RESTA DE CATALUNYA Resta de l'àmbit metropolità* 66,3 Residents a la resta de Catalunya (n=2.479) Resta de la província 18,8 Comarques de Girona 4,8 Població** Comarques de Lleida 2,6 Enquestats Comarques de Tarragona 5,7 No consta 1,8 * Resta del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Maresme. ** Font: Padró municipal d'habitants (INE) a 1 de gener de 2016 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 30 MADRILENYS, VALENCIANS I ANDALUSOS SÓN ELS VISITANTS DE LA RESTA D'ESPANYA MES HABITUALS. LLOC DE RESIDÈNCIA: RESTA D’ESPANYA No obstant, mentre els andalusos representen un 21,5% de la població de Madrid Astúries 20,6 3,5 la resta d'Espanya, només un 11,5% dels visitants de la resta Comunitat Valenciana Navarra d’Espanya resideixen 14,0 2,7 habitualment a Andalusia Residents a la resta d’Espanya Andalusia Rioja, La 11,5 2,6 (n=1.155) Balears, Illes Castella i Lleó 8,0 2,4 Galícia Múrcia 6,9 2,1 Castella-La Manxa Extremadura 6,4 2,1 País Basc Cantàbria 5,4 1,7 Aragó Ceuta i Melilla 4,4 0,5 Població* Canàries, Illes No consta 3,7 1,4 Enquestats * Font: Padró municipal d'habitants (INE) a 1 de gener de 2016 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 31 FRANÇA, ELS ESTATS UNITS/CANADÀ, EL REGNE UNIT, ITÀLIA I ALEMANYA SÓN ELS PRINCIPALS PAÏSOS D’ORIGEN DELS ESTRANGERS QUE VISITEN ELS MUSEUS DE LA CIUTAT. LLOC DE RESIDÈNCIA: ESTRANGER Europa Resta del món 63,5 36,5 Residents a França 12,9 Estats Units i Canadà 12,2 l’estranger (n=12.455) Regne Unit 9,6 Resta d'Amèrica 11,4 Itàlia 9,6 Japó 2,5 Alemanya 9,4 Resta d'Àsia 6,9 Bèlgica i Holanda 3,5 Oceania 1,9 Rússia 2,3 Africa 0,7 Resta d’Europa 15,1 No consta 0,9 No consta 1,2 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 32 HI HA LLEUGERAMENT MÉS DONES QUE HOMES ENTRE ELS VISITANTS DE LA MAJORIA DE MUSEUS, EXCEPTUANT EL CASTELL DE MONTJUÏC, EL MUSEU BLAU I EL MUSEU DE LA MÚSICA Total (n=22319) 45,7 46,5 7,8 Museu SEXE Castell de Montjuïc (n=2521) 50,3 41,6 8,1 Fundació Miró (n=2370) 42,1 47,2 10,7 CCCB (n=7549) 42,5 53,7 3,9 MUHBA - Pl. del Rei (n=452) 42,8 49,2 8,0 45,7 46,5 Museu Blau (n=878) 49,4 48,3 2,2 Museu del Disseny (n=2169) 40,8 54,9 4,4 Jardí Botànic (n=783) 41,3 49,4 9,3 7,8 El Born CCM (n=800) 47,0 48,1 4,9 Home Dona No consta Monestir Pedralbes (n=1898) 38,6 52,4 9,0 Museu Cultures (n=649) 35,0 45,9 19,1 Museu F. Marès (n=919) 47,2 47,3 5,5 Museu de la Música (n=1209) 53,9 41,4 4,6 Museu Etnològic (n=122) 31,0 52,7 16,4 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 33 4756,7,94 SEXE Home Dona No consta Total (n=22319) 45,7 46,5 7,8 Total (n=22319) 45,7 46,5 7,8 Mes Lloc de residència Gener (n=1516) 47,8 42,2 10,1 Barcelona ciutat (n=5959) 46,4 46,0 7,7 Febrer (n=1616) 43,5 47,9 8,5 Març (n=2059) 45,4 47,3 7,3 Resta de Catalunya (n=2479) 33,9 59,2 7,0 Abril (n=1776) 48,8 43,6 7,6 Resta d'Espanya (n=1155) 44,7 48,1 7,2 Maig (n=1908) 43,9 47,5 8,6 Resta d'Europa (n=8314) 47,1 45,4 7,5 Juny (n=1487) 44,3 46,3 9,4 Resta del món (n=4141) 46,2 45,4 8,4 Juliol (n=1855) 49,6 45,8 4,6 Agost (n=1800) 44,0 47,6 8,4 Districte de residència Setembre (n=1905) 44,7 46,9 8,4 Ciutat Vella (n=847) 50,3 41,4 8,3 Octubre (n=2000) 48,2 44,6 7,2 Eixample (n=1254) 50,9 43,2 5,8 Novembre (n=2357) 44,0 49,1 6,9 Sants-Montjuïc (n=376) 43,3 54,4 2,3 Desembre (n=2040) 43,9 48,2 7,8 Les Corts (n=724) 55,6 38,1 6,3 Dia de la visita Feiner (n=13419) 46,9 46,1 7,0 Sarrià-Sant Gervasi (n=554) 47,8 42,9 9,3 Cap de set. o festiu (n=8900) 44,6 46,9 8,5 Gràcia (n=666) 39,3 54,8 6,0 Hora de la visita Horta-Guinardó (n=441) 47,2 47,7 5,1 Matí (n=4156) 45,9 47,1 6,9 Nou Barris (n=228) 39,6 56,1 4,3 Migdia (n=8453) 45,0 47,1 7,9 Sant Andreu (n=291) 43,5 53,0 3,5 Tarda (n=9606) 46,5 45,6 7,9 Nit (n=104) 47,3 37,9 14,8 Sant Martí (n=434) 33,0 58,2 8,9 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 34 A TOTS ELS MUSEUS LA GRAN MAJORIA DELS VISITANTS HI VA PER PRIMERA VEGADA, EXCEPTE AL CCCB, ON MÉS DE LA MEITAT REPETEIX VISITA. Total (n=22319) 78,2 14,5 Museu PRIMERA VISITA AL MUSEU Castell de Montjuïc (n=2521) 83,6 6,0 Fundació Miró (n=2370) 83,5 7,8 78,2 CCCB (n=7549) 38,8 57,1 MUHBA - Pl. del Rei (n=452) 81,8 10,5 Museu Blau (n=878) 85,7 12,9 Museu del Disseny (n=2169) 81,9 15,7 14,5 Jardí Botànic (n=783) 79,8 15,9 7,3 El Born CCM (n=800) 70,0 25,9 Sí No No consta Monestir Pedralbes (n=1898) 81,8 15,2 Museu Cultures (n=649) 80,8 9,8 Museu F. Marès (n=919) 87,5 11,1 Museu de la Música (n=1209) 86,9 11,0 Museu Etnològic (n=122) 87,8 9,9 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 35 Total (n=22319) 78,5 14,4 7,1 Castell de Montjuïc (n=2521) 83,6 6,0 10,4 84,9 7,5 7,6 CCCB (n=7549) 38,8 57,1 4,1 81,8 10,5 7,7 Museu Blau (n=878) 85,7 12,91,4 81,9 15,7 2,3 Jardí Botànic (n=783) 80,1 15,5 4,4 70,0 25,9 4,1 Monestir de Pedralbes (n=1898) 81,8 15,2 3,0 80,8 9,8 9,4 Fundació F. Marès (n=919) 87,5 11,11,4 Entre els visitants barcelonins i de la resta PRIMERA VISITA AL MUSEU de Catalunya, més del 40% ja havia estat amb anterioritat en aquell museu. Sí No No consta Total (n=22319) 78,2 14,5 Total (n=22319) 78,2 14,5 Mes Lloc de residència Gener (n=1516) 74,8 17,1 Barcelona ciutat (n=5959) 46,7 46,3 Febrer (n=1616) 77,9 14,0 Març (n=2059) 73,2 14,5 Resta de Catalunya (n=2479) 50,2 44,9 Abril (n=1776) 76,9 15,0 Resta d'Espanya (n=1155) 81,6 14,4 Maig (n=1908) 83,3 10,5 Resta d'Europa (n=8314) 91,2 3,8 Juny (n=1487) 87,3 6,1 Resta del món (n=4141) 84,7 3,2 Juliol (n=1855) 81,3 12,2 Agost (n=1800) 79,7 12,3 Districte de residència Setembre (n=1905) 83,6 9,3 Ciutat Vella (n=847) 53,8 33,3 Octubre (n=2000) 80,9 11,6 Eixample (n=1254) 38,6 60,4 Novembre (n=2357) 66,6 27,2 Sants-Montjuïc (n=376) 43,4 55,8 Desembre (n=2040) 69,0 26,8 Les Corts (n=724) 61,7 31,5 Dia de la visita Feiner (n=13419) 83,3 9,5 Sarrià-Sant Gervasi (n=554) 37,1 61,0 Cap de set. o festiu (n=8900) 73,2 19,4 Gràcia (n=666) 25,8 70,7 Hora de la visita Horta-Guinardó (n=441) 54,9 36,5 Matí (n=4156) 77,7 16,4 Nou Barris (n=228) 57,0 39,8 Migdia (n=8453) 81,5 11,4 Sant Andreu (n=291) 44,8 53,8 Tarda (n=9606) 74,9 16,7 Nit (n=104) 53,7 41,0 Sant Martí (n=434) 43,9 46,8 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 36 ELS VISITANTS ADQUIREIXEN, DE MITJANA, 2,2 ENTRADES. ELS DEL MUSEU BLAU SÓN ELS QUE ADQUIREIXEN MÉS ENTRADES, DE MITJANA Total (n=22319) 2,2 Museu ENTRADES ADQUIRIDES Castell de Montjuïc (n=2521) 2,4 Mitjana d’entrades Museu Miró (n=2370) 2,1 2,2 CCCB (n=7549) 1,7 MUHBA (n=452) 2,1 49,4 Museu Blau (n=878) 3,0 25,0 Museu del Disseny (n=2169) 2,0 10,1 9,6 Jardí Botànic (n=783) 2,5 4,8 1,1 El Born CCM (n=800) 2,4 1 entrada 2 entrades 3 entrades 4 entrades Més de 4 No consta Monestir de Pedralbes (n=1898) 2,3 MCM (n=649) 2,1 El CCCB és l’únic que Museu F. Marès (n=919) 2,1 presenta una mitjana inferior a 2,0 entrades Museu de la Música (n=1209) 2,2 adquirides per visitant. Museu Etnològic (n=122) 2,2 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 37 Mitjana Total (n=22319) 2,2 Castell de Montjuïc (n=2521) 2,4 2,0 CCCB (n=7549) 1,7 2,1 Museu Blau (n=878) 3,0 2,0 Jardí Botànic (n=783) 2,5 2,4 Monestir de Pedralbes (n=1898) 2,3 2,1 Fundació F. Marès (n=919) 2,1 ENTRADES ADQUIRIDES Mitjana Total (n=22319) 2,2 Total (n=22319) 2,2 Mes Lloc de residència Gener (n=1516) 2,2 Barcelona ciutat (n=5959) 2,3 Febrer (n=1616) 2,2 Març (n=2059) 2,3 Resta de Catalunya (n=2479) 2,5 Abril (n=1776) 2,2 Resta d'Espanya (n=1155) 2,3 Maig (n=1908) 2,1 Resta d'Europa (n=8314) 2,2 Juny (n=1487) 2,3 Resta del món (n=4141) 2,1 Juliol (n=1855) 2,3 Agost (n=1800) 2,4 Districte de residència Setembre (n=1905) 2,3 Ciutat Vella (n=847) 2,2 Octubre (n=2000) 2,2 Eixample (n=1254) 2,1 Novembre (n=2357) 2,0 Sants-Montjuïc (n=376) 1,9 Desembre (n=2040) 2,2 Les Corts (n=724) 2,6 Dia de la visita Feiner (n=13419) 2,2 Sarrià-Sant Gervasi (n=554) 2,4 Cap de set. o festiu (n=8900) 2,3 Gràcia (n=666) 2,0 Hora de la visita Horta-Guinardó (n=441) 2,4 Matí (n=4156) 2,2 Nou Barris (n=228) 2,3 Migdia (n=8453) 2,2 Sant Andreu (n=291) 2,4 Tarda (n=9606) 2,2 Nit (n=104) 2,5 Sant Martí (n=434) 2,6 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 38 LA MAJORIA VISITA ELS MUSEUS EN PARELLA, SEGUITS DELS QUE HI VAN SOLS O AMB ELS AMICS. AMB QUI HA VINGUT ACOMPANYAT? 36,2 El Museu Blau és l’únic que la majoria dels seus visitants hi 19,7 19,6 13,8 va amb la família (i fills/es). En 9,0 canvi, el Museu del Disseny, el 1,7 Frederic Marès i el CCCB destaquen perquè al voltant En parella Amb amics Sol/a Amb família Amb família i No consta d’un 30% dels seus visitants hi (nens) amics va sol. MUSEU TOTAL Castell de Fundació MUHBA Museu M. del Jardí El Born M. de Pe- Museu Museu Museu Museu CCCB Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic CCM dralbes Cultures F. Marès Música Etnològic (n=22319) (n=2521) (n=2370) (n=7549) (n=452) (n=878) (n=2169) (n=783) (n=800) (n=1898) (n=649) (n=919) (n=1209) (n=122) En parella 36,2 37,0 36,4 34,8 43,1 20,6 29,2 51,7 37,2 39,8 33,6 40,2 32,1 33,8 Amb amics 19,7 24,1 16,8 23,8 15,8 6,1 25,3 15,1 13,6 17,7 19,9 14,8 15,3 17,3 Sol/a 19,6 15,8 21,0 27,7 22,4 12,5 29,3 16,4 17,8 19,4 22,8 28,3 25,9 23,0 Amb família (nens) 13,8 12,0 15,0 5,0 11,6 44,1 7,8 8,0 17,6 10,6 11,9 10,2 22,0 13,4 Amb família i amics 9,0 9,4 8,8 7,0 5,8 15,4 7,5 7,3 11,8 11,1 10,2 5,0 3,8 10,6 No consta 1,7 1,8 2,1 1,7 1,4 1,2 0,9 1,4 2,0 1,4 1,7 1,5 1,0 1,9 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 39 AMB QUI HA VINGUT ACOMPANYAT? MES TOTAL Setem- Octu- Novem- Desem- Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Agost bre bre bre bre (n=22319) (n=1516) (n=1616) (n=2059) (n=1776) (n=1908) (n=1487) (n=1855) (n=1800) (n=1905) (n=2000) (n=2357) (n=2040) En parella 36,2 38,5 34,9 34,3 37,1 39,0 36,4 30,2 30,1 40,0 39,2 41,2 34,2 Amb amics 19,7 16,4 17,9 17,6 19,6 21,9 22,2 19,6 19,9 21,5 19,6 19,5 18,6 Sol/a 19,6 18,3 22,8 20,3 18,3 18,9 17,9 19,8 17,9 19,1 18,5 22,7 21,8 Amb família (nens) 13,8 16,5 14,6 17,2 13,7 11,6 10,7 20,7 18,7 11,0 10,4 7,8 13,4 Amb família i amics 9,0 8,4 7,2 9,1 8,3 7,1 10,4 8,1 11,8 7,7 10,7 7,8 10,5 No consta 1,7 1,9 2,6 1,5 3,0 1,4 2,5 1,6 1,5 0,7 1,5 1,1 1,5 Els mesos de juliol i agost DIA DE LA VISITA HORA DE LA VISITA són els que més es va als museus amb la família. TOTAL Cap de s. Feiner Matí Migdia Tarda Nit o festiu (n=22319) (n=13419) (n=8900) (n=4156) (n=8453) (n=9606) (n=104) En parella 36,2 36,8 35,6 36,4 38,3 33,5 41,0 Amb amics 19,7 20,4 19,0 17,0 18,8 22,0 27,9 Sol/a 19,6 20,6 18,6 17,8 19,2 21,1 13,6 Amb família (nens) 13,8 13,1 14,6 17,5 12,8 13,3 8,7 Amb família i amics 9,0 7,7 10,2 9,8 9,1 8,5 5,2 No consta 1,7 1,4 2,0 1,5 1,8 1,6 3,6 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 40 AMB QUI HA VINGUT ACOMPANYAT? LLOC DE RESIDÈNCIA TOTAL Barcelo- Resta Resta Resta Resta na ciutat de Cat. d'Esp. d'Europa del món (n=22319) (n=5959) (n=2479) (n=1155) (n=8314) (n=4141) En parella 36,2 28,2 35,3 35,3 40,1 36,3 Amb amics 19,7 19,6 15,8 15,3 19,8 21,1 Sol/a 19,6 22,9 14,7 19,4 16,4 24,1 Amb família(nens) 13,8 18,0 20,6 14,8 13,5 9,3 Amb família i amics 9,0 9,3 12,1 12,4 8,7 8,0 No consta 1,7 2,1 1,6 2,7 1,5 1,3 DISTRICTE DE RESIDÈNCIA TOTAL Ciutat Eixam- Sants- Les Sarrià-S. Horta- Nou Sant Sant Gràcia Vella ple Montjuïc Corts Gervasi Guinardó Barris Andreu Martí (n=22319) (n=847) (n=1254) (n=376) (n=724) (n=554) (n=666) (n=441) (n=228) (n=291) (n=434) En parella 36,2 24,6 30,7 34,2 28,7 26,5 30,4 25,8 37,2 30,2 22,8 Amb amics 19,7 21,3 18,1 21,2 21,7 18,8 28,4 16,1 12,7 15,6 17,1 Sol/a 19,6 31,7 23,5 21,9 20,8 19,4 21,1 21,8 16,6 17,6 19,0 Amb família(nens) 13,8 12,2 19,5 16,6 15,9 21,7 12,9 23,3 23,3 28,6 22,0 Amb família i amics 9,0 7,9 7,4 4,4 10,9 12,3 5,9 10,1 9,5 7,3 13,6 No consta 1,7 2,3 0,8 1,8 2,1 1,3 1,2 2,9 0,8 0,5 5,5 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 41 LES GUIES TURÍSTIQUES I/O ELS MAPES SÓN ELS PRINCIPALS MITJANS PRESCRIPTORS DELS MUSEUS DE LA CIUTAT. MITJÀ PRESCRIPTOR Guies turístiques / mapes 25,0 Guies i informació turística Informació Turística 18,3 43,3 Recomanació 12,7 Recomanacions personals Escola / Universitat 2,7 15,4 Web del centre/XS 3,0 Internet Altres webs/XS 9,7 12,7 Mitjans comunicació 5,3 Publicitat al carrer 1,2 Mitjans de comunicació i publicitat Fulletons, tríptics 1,0 7,9 Correu, mail, sms... 0,3 Ja hi havia estat 6,7 Passava per davant 6,4 No consta 7,7 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 42 MITJÀ PRESCRIPTOR MUSEU TOTAL Castell de Fundació MUHBA Museu M. del Jardí CCCB Montjuïc Miró Pl. del Rei Blau Disseny Botànic (n=22319) (n=2521) (n=2370) (n=7549) (n=452) (n=878) (n=2169) (n=783) Guies i informació turística 43,3 51,6 48,3 17,0 46,0 38,9 33,7 50,7 Recomanacions personals 15,4 11,9 18,2 25,1 17,9 9,7 22,6 14,9 Internet 12,7 15,6 5,4 18,7 13,3 23,5 9,0 7,9 Mitjans de com. i publicitat 7,9 3,1 6,3 22,4 1,8 8,8 14,2 12,1 Ja hi havia estat 6,7 5,6 4,1 9,5 9,9 5,7 8,1 4,4 Les fonts d’informació turística són el Passava per davant 6,4 4,1 1,9 5,4 7,6 8,0 8,4 5,3 principal mitjà prescriptor a la majoria No consta 7,7 8,1 15,8 1,9 3,5 5,4 4,2 4,6 dels museus, amb les excepcions del CCCB, El Born CCM, el Museu de Cultures del Món i el Museu Etnològic. MUSEU Les recomanacions són els principals prescriptors del CCCB, mentre els TOTAL El Born M. de Pe- Museu Museu Museu Museu mitjans de comunicació ho són també CCM dralbes Cultures F. Marès Música Etnològic al CCCB i al Born CCM. (n=22319) (n=800) (n=1898) (n=649) (n=919) (n=1209) (n=122) El Museu de les Cultures i l’Etnològic Guies i informació turística 43,3 19,0 55,6 17,0 44,9 48,5 21,8 són els que més persones han visitat Recomanacions personals 15,4 14,2 11,9 9,1 10,4 19,1 13,0 després de passar-hi per davant. Internet 12,7 8,8 7,2 2,9 5,2 11,9 2,8 Mitjans de com. i publicitat 7,9 21,0 4,4 19,4 4,9 3,9 11,7 Ja hi havia estat 6,7 15,0 12,1 3,1 8,2 9,4 13,0 Passava per davant 6,4 16,0 3,7 46,8 20,1 2,8 37,0 No consta 7,7 6,0 5,1 1,8 6,2 4,5 0,7 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 43 MITJÀ PRESCRIPTOR MES TOTAL Setem- Octu- Novem- Desem- Gener Febrer Març Abril Maig Juny Juliol Agost bre bre bre bre (n=22319) (n=1516) (n=1616) (n=2059) (n=1776) (n=1908) (n=1487) (n=1855) (n=1800) (n=1905) (n=2000) (n=2357) (n=2040) Guies i informació turística 43,3 36,0 37,7 39,3 42,3 44,6 48,4 41,6 48,3 49,4 50,5 37,6 36,7 Recomanacions personals 15,4 15,8 16,8 18,6 11,4 14,2 13,8 16,1 16,3 16,5 12,9 18,1 15,7 Internet 12,7 13,9 9,4 11,5 12,9 14,0 12,0 16,7 12,6 12,8 9,5 12,4 14,7 Mitjans de com. i publicitat 7,9 11,7 11,7 7,7 7,4 6,1 5,3 4,5 7,1 4,2 9,1 12,9 9,7 Ja hi havia estat 6,7 9,1 6,6 4,9 7,3 6,0 5,0 7,7 3,7 5,2 5,6 8,3 12,4 Passava per davant 6,4 10,4 8,7 7,5 7,4 7,6 8,1 5,9 3,7 6,4 5,9 4,0 3,4 No consta 7,7 3,1 9,1 10,5 11,3 7,5 7,4 7,5 8,3 5,5 6,6 6,7 7,3 DIA DE LA VISITA HORA DE LA VISITA TOTAL Cap de s. Feiner Matí Migdia Tarda Nit o festiu (n=22319) (n=13419) (n=8900) (n=4156) (n=8453) (n=9606) (n=104) Guies i informació turística 43,3 49,4 37,3 42,5 45,8 41,3 6,0 Recomanacions personals 15,4 14,7 16,2 17,2 13,8 16,4 18,7 Internet 12,7 13,2 12,3 12,2 13,2 12,6 5,2 Mitjans de com. i publicitat 7,9 5,9 9,8 8,8 7,4 7,9 10,5 Ja hi havia estat 6,7 4,3 9,0 6,3 5,7 7,7 21,6 Passava per davant 6,4 4,5 8,2 4,8 5,5 8,0 20,1 No consta 7,7 8,1 7,3 8,1 8,7 6,0 17,9 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 44 MITJÀ PRESCRIPTOR LLOC DE RESIDÈNCIA Els turistes estrangers són els que més TOTAL Barcelo- Resta Resta Resta Resta citen les fonts d’informació turística, na ciutat de Cat. d'Esp. d'Europa del món mentre que els barcelonins i els residents a la resta de Catalunya i (n=22319) (n=5959) (n=2479) (n=1155) (n=8314) (n=4141) d’Espanya són els que més coneixen Guies i informació turística 43,3 12,3 12,2 33,4 54,5 55,7 els museus per recomanacions personals. Recomanacions personals 15,4 21,4 23,0 25,0 12,3 12,5 Internet 12,7 14,3 17,0 14,1 11,0 13,0 Els mitjans de comunicació / la publicitat i haver-hi estat en una visita Mitjans de com. i publicitat 7,9 17,7 20,0 10,3 4,5 3,3 anterior també sobresurten entre els Ja hi havia estat 6,7 21,9 15,7 5,6 2,3 1,7 barcelonins i la resta de catalans. Passava per davant 6,4 7,6 4,8 5,4 6,4 6,2 No consta 7,7 4,8 7,2 6,3 9,1 7,5 DISTRICTE DE RESIDÈNCIA TOTAL Ciutat Eixam- Sants- Les Sarrià-S. Horta- Nou Sant Sant Gràcia Vella ple Montjuïc Corts Gervasi Guinardó Barris Andreu Martí (n=22319) (n=847) (n=1254) (n=376) (n=724) (n=554) (n=666) (n=441) (n=228) (n=291) (n=434) Guies i informació turística 43,3 20,6 7,7 3,2 19,5 10,4 4,7 10,4 10,1 7,0 8,8 Recomanacions personals 15,4 20,0 20,3 29,2 21,7 23,0 27,6 19,2 16,0 25,5 22,2 Internet 12,7 14,9 13,5 17,5 15,9 13,2 12,9 21,6 9,5 15,1 12,2 Mitjans de com. i publicitat 7,9 14,6 21,0 16,8 14,3 19,2 22,5 17,7 27,4 19,3 13,0 Ja hi havia estat 6,7 17,4 25,1 26,0 17,9 24,2 25,0 20,4 27,5 19,9 24,7 Passava per davant 6,4 5,7 10,7 5,4 6,3 4,0 5,4 5,3 5,8 12,9 14,3 No consta 7,7 6,7 1,8 2,0 4,5 6,0 2,0 5,5 3,8 0,2 4,7 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 45 SÍNTESI Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 46  La gran majoria dels visitants als museus de Barcelona són residents a l’estranger, sobretot a països europeus, mentre que el 17,7% són veïns de la ciutat de Barcelona. El Castell de Montjuïc, la Fundació Miró i el CCCB són els museus més visitats però, mentre els dos primer reben principalment visitants estrangers, el CCCB atrau sobretot barcelonins. El MUHBA manté un perfil de visitant estranger, mentre el Museu Blau és el que presenta major proporció de barcelonins i el Born CCM el que compta amb més presència de visitants procedents de la resta de Catalunya.  En la majoria de museus hi ha una lleugerament major presència de dones que homes, per bé que les proporcions s’igualen quan es tenen en compte conjuntament. A quasi tots ells més del 80% dels visitants hi acudeix per primera vegada, amb les excepcions del Born CCM i el CCCB, museu en el que més de la meitat de visitants ja havia estat anteriorment. Entre els visitants residents a Barcelona i la resta de Catalunya, els que repeteixen visita superen el 40%.  Els visitants adquireixen 2,2 entrades, de mitjana. Més d’un terç va al museu acompanyat de la seva parella i al voltant d’un de cada cinc hi va sol o amb els amics. El Museu Blau és l’únic en el qual la majoria dels seus visitants hi va amb la família i conseqüentment també és el museu on s’adquireixen, de mitjana, més entrades per visitant.  Donat que els estrangers són àmplia majoria entre els visitants, les fonts d’informació turística són el principal mitjà prescriptor dels museus de la ciutat. En canvi, les recomanacions personals, els mitjans de comunicació i la publicitat i el fet d’haver visitat el museu amb anterioritat són les fonts d’informació que més citen els visitants barcelonins i els de la resta de Catalunya. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 47 ANNEX Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 48 ANNEX  En aquest annex s’inclouen els resultats de les enquestes del Museu Picasso, el Museu Marítim i el MACBA, que no es presenten a l’informe global donat que comencen el treball de camp entre el juny i l’agost*, cosa que fa poc recomanable la comparació i la agregació de resultats amb la resta de museus.  Els resultats de visitants i enquestes dels tres museus es presentaran amb detall a l’informe individual de cadascun d’ells. VISITANTS INDIVIDUALS PER MUSEU TOTAL ENQUESTES ANALITZADES Total 2016** (828.560) (184.035) (158.057) 7.421 348.450 110.865 87.805 1.025 896 Museu MACBA Museu Museu Museu MACBA Picasso Marítim Picasso maritim *El MACBA i el Museu Marítim comencen el treball de camp al juny, mentre el Museu Picasso el comença a l’agost. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 49 ANNEX VISITANTS INDIVIDUALS vs. ENQUESTES REALITZADES PER MUSEU* Visitants Enquestes Ràtio Museu Picasso Ràtio 47,0 MACBA Ràtio 123,7 25,3 25,8 22,5 24,1 22,7 23,2 18,4 20,4 17,5 18,7 18,1 18,2 15,1 14,4 14,1 15,7 13,0 11,0 12,7 14,4 9,5 10,2 9,9 4,9 Ago. Set. Oct. Nov. Des. Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. Segons les recomanacions fetes a l’informe Museu Marítim Ràtio 85,7 de l’any passat, calia seguir el següent criteri per establir la ràtio a cada museu: Visitants individuals anuals Ràtio 20,4 Més de 250 mil 80 17,0 16,1 16,5 17,8 19,1 15,0 De 100 mil a 250 mil 50 14,8 11,612,9 De 50 mil a 100 mil 40 10,4 10,210,5 7,7 De 25 mil a 50 mil 30 Fins a 25 mil 20 Jun. Jul. Ago. Set. Oct. Nov. Des. * La distribució de les enquestes analitzades no es pondera donat que el que ens interessa analitzar aquí és el treball de camp, no els resultats globals de les enquestes. Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 50 ANNEX LLOC DE RESIDÈNCIA MUSEU Museu Museu MACBA Picasso Marítim (n=7421) (n=896) (n=1025) RESTA DE CATALUNYA RESTA D’ESPANYA Barcelona 15,4 18,7 MUSEU MUSEU Resta Catalunya 3,9 4,3 Museu Museu MACBA MACBA Resta d’Espanya 4,0 3,8 Marítim Marítim Resta d’Europa 49,2 48,5 (n=32) (n=41) (n=39) (n=41) Resta del món 23,8 22,9 Alt Penedès 4,9 6,5 Andalusia 1,3 4,9 No consta 100,0 3,8 1,8 Anoia 8,0 10,2 Aragó 16,1 16,4 Baix Llobregat 13,5 17,4 Astúries 1,3 4,6 Barcelonès 23,9 23,6 Balears, Illes 4,6 6,3 DISTRICTE DE BARCELONA Berguedà 5,1 Canàries, Illes 2,1 MUSEU Garraf 1,3 3,4 Castella i Lleó 1,7 3,1 Museu Maresme 6,2 9,5 Castella-La Manxa 9,0 5,4 MACBA Marítim Osona 2,3 Com. Valenciana 31,4 11,0 (n=129) (n=178) Vallès Occidental 5,2 7,4 Galícia 3,9 4,0 Ciutat Vella 19,6 31,0 Vallès Oriental 2,7 Madrid 26,8 20,6 Eixample 14,8 17,1 Girona 14,4 7,0 Múrcia 1,3 7,8 Sants-Montjuïc 5,5 6,8 Lleida 2,3 País Basc 1,5 9,7 Les Corts 18,1 15,8 Tarragona 3,9 4,8 No consta 1,2 4,0 Sarrià-Sant Gervasi 5,8 2,8 No consta 16,3 Gràcia 4,5 4,0 Horta-Guinardó 9,1 7,1 Nou Barris 1,9 4,2 Sant Andreu 3,6 1,5 Sant Martí 4,0 3,3 No consta 12,9 6,4 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 51 ANNEX RESTA D’EUROPA SEXE MUSEU MUSEU Museu Museu Museu MACBA MACBA Marítim Picasso Marítim (n=451) (n=509) (n=7421) (n=896) (n=1025) Alemanya 11,0 18,8 Home 45,4 45,0 55,5 Bèlgica i Holanda 7,4 4,4 Dona 54,6 47,9 30,6 França 20,4 25,1 No consta 7,1 13,9 Itàlia 20,9 9,9 Regne Unit 14,8 9,2 Rússia 2,7 7,1 EDAT Resta d’Europa 19,8 23,0 MUSEU No consta 3,1 2,6 Museu Museu MACBA Picasso Marítim (n=7421) (n=896) (n=1025) Fins a 29 anys 35,5 12,7 RESTA DEL MÓN De 30 a 39 anys 20,1 19,5 MUSEU De 40 a 49 anys 13,1 20,1 Museu MACBA De 50 a 59 anys 11,5 15,9 Marítim De 60 o més anys 7,1 16,6 (n=212) (n=237) No consta 100,0 12,7 15,1 Estats Units i Canadà 45,9 41,1 Mitjana 36,1 45,5 Resta d'Amèrica 16,4 18,6 Japó 9,2 7,5 Resta d'Àsia 14,2 19,6 PRIMERA VISITA AL MUSEU Oceania 9,1 8,5 MUSEU Africa 0,8 0,9 Museu Museu MACBA No consta 4,4 3,9 Picasso Marítim (n=7421) (n=896) (n=1025) Si 92,2 73,9 78,4 No 7,8 18,4 18,3 Ns/Nc 7,7 3,4 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 52 ANNEX NÚMERO D’ENTRADES MITJÀ PRESCRIPTOR MUSEU MUSEU Museu Museu Museu Museu MACBA MACBA Picasso Marítim Picasso Marítim (n=7421) (n=896) (n=1025) (n=7421) (n=896) (n=1025) Una 23,8 36,6 23,5 Guies turístiques / mapes 41,6 20,6 25,8 Dues 54,4 46,2 45,1 Informació Turística 31,3 13,1 15,9 Tres 10,3 6,9 12,8 Mitjans comunicació 6,2 3,1 2,5 Quatre 7,0 6,1 9,7 Publicitat al carrer 0,3 1,3 0,5 Més de 4 4,5 2,6 6,1 Web del centre/XS 5,4 0,6 7,4 No consta 0,0 1,6 2,7 Altres webs/XS 14,6 11,1 7,8 Mitjana 2,2 1,9 2,3 Recomanació 0,3 21,6 4,9 AMB QUI HA VINGUT Passava per davant 0,2 5,1 3,3 MUSEU Fulletons, tríptics 0,7 0,1 Museu Museu Correu, mail, sms... 0,3 0,1 MACBA Picasso Marítim Ja hi havia estat 0,0 8,5 5,7 (n=7421) (n=896) (n=1025) Escola / Universitat 3,3 0,3 Sol/a 24,9 31,0 20,3 No consta 0,0 10,6 25,8 En parella 36,1 29,4 31,3 Amb família(nens) 12,0 6,7 16,1 Amb amics 21,2 23,6 16,2 Amb família i amics 5,7 5,6 12,1 No consta 0,1 3,6 4,0 Explotació estadística de les dades de visitants dels museus de Barcelona el 2016. Març de 2017 53 Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública, S.L. C/ Llull 102 5a planta 08005 Barcelona Tel. 93 300 07 42 Fax 93 485 49 09 www.gesop.net www.twitter.com/_GESOP