ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER EMEF 2016 LA MOBILITAT A L’ÀMBIT DEL SISTEMA TARIFARI INTEGRAT DE L’ÀREA DE BARCELONA EMEF 2016 1. DADES BÀSIQUES A continuació es mostren els resultats principals sobre la mobilitat en dia feiner de la població de 16 anys i més resident a l’àmbit del sistema tarifari integrat (STI) de l’àrea de Barcelona per a l’any 2016. La informació recollida fa referència als desplaçaments duts a terme el darrer dia feiner abans de fer l’enquesta telefònica: de dilluns a divendres no festius. 4.713.222 persones residents a l’àmbit de l’STI 16.047.237 desplaçaments en dia feiner 3,4 desplaçaments/persona en dia feiner Un desplaçament es correspon amb un únic motiu i pot tenir una o més etapes dutes a terme amb modes de transport diferents. Una etapa és cadascun dels trajectes que es duen a terme en un desplaçament, quan aquest es fa combinant diversos mit- jans de transport. 1. DADES BÀSIQUES Població sense mobilitat Població amb mobilitat Població amb 8 desplaçaments (9,5%) (90,5%) laborals diaris o més (1,5%) 449.929 persones 4.263.293 persones 63.526 persones 0 desplaçaments 16.047.237 desplaçaments 889.155 desplaçaments in labore 17.738.900 etapes Aquest grup inclou les persones que no van Aquest grup comprèn la població per a la qual l’acció fer cap desplaçament durant el dia anterior de desplaçar-se és un element clau de la seva feina: a l’entrevista. transportistes, missatgers, comercials, tècnics, taxistes, serveis d’urgències i emergències, etc. Les dades que es presenten a continuació se centren en els 16 milions de desplaçaments de la població, excloent-ne els desplaçaments in labore. 2. MOTIU DEL DESPLAÇAMENT La mobilitat per motius personals (35,1%, 5,6 M de desplaçaments al dia) és superior a la mobilitat per motius de feina i d’estudis (20,8%, 3,3 M de desplaçaments al dia), que anomenem mobilitat ocupacional. La resta de desplaçaments són els de tornada al domicili (44,1%, 7,1 M de desplaçaments al dia). Els motius principals dels desplaçaments d’homes i dones són el treball i les compres, si bé les diferències en termes rela- tius entre ambdós motius són destacables. En el cas dels homes, segueixen els desplaçaments per oci, diversió i esports. Pel que fa a les dones, el tercer motiu prin- cipal dels desplaçaments en dia feiner és acompanyar persones. HOMES DONES TOTAL Motiu de desplaçament Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Treball 1.552.247 19,9% 1.215.278 14,7% 2.767.525 17,2% Estudis 263.648 3,4% 306.974 3,7% 570.622 3,6% Mobilitat ocupacional 1.815.895 23,3% 1.522.252 18,5% 3.338.147 20,8% Compres 557.710 7,1% 890.009 10,8% 1.447.719 9,0% Metge/hospital 147.204 1,9% 231.068 2,8% 378.272 2,4% Visita a un amic/familiar 229.301 2,9% 256.800 3,1% 486.101 3,0% Acompanyar persones 516.737 6,6% 848.145 10,3% 1.364.882 8,5% Gestions personals 211.483 2,7% 213.138 2,6% 424.622 2,6% Oci/diversió/àpats/esports 537.026 6,9% 449.067 5,4% 986.093 6,1% Passeig 312.624 4,0% 232.373 2,8% 544.997 3,4% Mobilitat personal 2.512.086 32,2% 3.120.601 37,9% 5.632.687 35,1% Tornada a casa 3.474.709 44,5% 3.601.695 43,7% 7.076.403 44,1% Total STI 7.802.690 100,0% 8.244.547 100,0% 16.047.237 100,0% 3. MODE DE TRANSPORT La població de l’STI es desplaça principalment en modes no motoritzats (aquests desplaçaments engloben el 41% de la mobilitat diària), si bé la mobilitat en vehicle privat representa el 39% del global. La mobilitat en transport públic suposa el 19,7% dels desplaçaments, que es fan principalment amb mitjans ferroviaris. Modes no motoritzats 3.165.448 Modes 19,7% ferroviaris 6.621.588 A peu 59,9% Cotxe96,5% 87,7% 41,3% Transport públic 6.260.202 39,0% Autobús 37,6% Moto Transport privat 10,2% Bicicleta Altres Furgoneta/camió 3,5% 2,5% 2,1% 4. MODE DE TRANSPORT: ANÀLISI PER ÀMBITS DE L’STI La mobilitat en vehicle privat augmenta a mesura que l’àmbit de residència s’allunya de Barcelona. El transport públic, per contra, disminueix. Els barcelonins utilitzen el transport públic en el 32,8% dels desplaçaments, mentre que els residents a la resta de l’RMB ho fan en l’11,7% dels desplaçaments en dia feiner i els residents a la resta de l’STI, en el 5%. 6.621.588 3.165.448 6.260.202 Total STI 41,3% 19,7% 39% Resta STI 611.438 87.904 1.068.15634,6% 5% 60,4% Total RMB 6.010.150 3.077.544 5.192.04642,1% 21,6% 36,4% Resta RMB 2.480.197 741.968 3.119.693 Modes no motoritzats 39,1% 11,7% 49,2% Total 1a corona STI 3.529.952 2.335.576 2.072.353 44,5% 29,4% 26,1% Transport públic Resta 1a corona STI 1.368.016 819.618 1.134.006 41,2% 24,7% 34,1% Barcelona 2.161.936 1.515.958 938.347 Transport privat 46,8% 32,8% 20,3% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 5. MODE DE TRANSPORT: ETAPES Caminar és la manera més habitual de moure’s per als residents a l’STI (39,8%). A continuació, el cotxe és el mitjà que més s’utilitza (34,2%). Les dones es desplacen més caminant que els homes (44,5% i 34,9%, respectivament) i també utilitzen més el transport públic (22,9% davant del 16,4%); en canvi, els homes es desplacen més amb vehicle privat (46,7% davant del 31,7%). HOMES DONES TOTAL Mitjà de transport Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Caminant 2.724.847 34,9% 3.667.377 44,5% 6.392.224 39,8% Bicicleta 155.110 2,0% 74.254 0,9% 229.364 1,4% Total modes no motoritzats 2.879.957 36,9% 3.741.631 45,4% 6.621.588 41,3% Autobús 360.646 4,6% 799.811 9,7% 1.160.457 7,2% Metro 438.271 5,6% 568.391 6,9% 1.006.662 6,3% Altres mitjans ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, tramvia) 396.627 5,1% 456.452 5,5% 853.078 5,3% Resta transport públic 84.384 1,1% 60.867 0,7% 145.250 0,9% Total transport públic 1.279.927 16,4% 1.885.521 22,9% 3.165.448 19,7% Cotxe 3.039.905 39,0% 2.447.641 29,7% 5.487.546 34,2% Moto 475.602 6,1% 164.637 2,0% 640.239 4,0% Furgoneta/camió 126.286 1,6% 5.119 0,1% 131.405 0,8% Resta vehicle privat 1.012 0,0% 0 0,0% 1.012 0,0% Total vehicle privat 3.642.806 46,7% 2.617.396 31,7% 6.260.202 39,0% Total 7.802.690 100,0% 8.244.547 100,0% 16.047.237 100,0% EMEF 2016 6. MOTIU DEL DESPLAÇAMENT I MODE DE TRANSPORT En els desplaçaments per motiu de feina o d’estudis la població utilitza principalment mitjans motoritzats. Entre aquests, el vehicle privat és majoritari (51,5%), encara que el transport públic és present en més del 28% d’aquests desplaçaments. En els desplaçaments per motius personals, la població es mou sobretot amb mitjans no motoritzats (53,8%). 32,1% 31,7% 51,5% 50,6% Modes no motoritzats 14,1% 14,7% Transport públic 28,5% 53,8% 29,3% 53,6% 20% 20,1% Transport privat Mobilitat Mobilitat Tornada a casa Tornada a casa ocupacional personal ocupacional personal 7. DISTRIBUCIÓ HORÀRIA DELS DESPLAÇAMENTS Més del 90% dels desplaçaments en dia feiner tenen lloc entre les set del matí i les nou del vespre. La franja punta de la mobilitat es registra entre les cinc de la tarda i les vuit del vespre, hores durant les quals es concentra el 23% dels desplaçaments. Principalment, tenen lloc viatges per motius personals i les tornades a casa. La mobilitat ocu- pacional es concentra, sobretot, a primera hora del matí (entre les set i les nou). 1.400 1.285 Mobilitat 1.232 1.213 ocupacional 1.200 1.135 1.083 1.000 1.029 Mobilitat personal 1.000 976 955 991 850 867 893 914 Tornada a casa ocupacional 800 Tornada a casa 556 personal600 Total 400 333 288 200 151 70 117 Nota:32 25 17 33 0 Les franges horàries amb un mínim de 20 observacions mostrals no s’inclouen a la taula. Desplaçaments expressats en milers. 8. DURADA MITJANA PERCEBUDA DELS DESPLAÇAMENTS La durada mitjana percebuda pels residents a l‘STI pel que fa als desplaçaments fets en dia feiner és de 22,3 minuts. La durada dels desplaçaments intermunicipals (32,2 minuts) duplica la dels que es fan dins dels municipis de residència. Els desplaçaments en què la població inverteix més temps són els que es fan amb transport públic (38,2 minuts). La diferència s’amplia encara més segons el mode de transport i la classe de recorregut dels desplaçaments. Així, els desplaçaments de menys durada són els intramunicipals que es fan amb vehicle privat (11,9 minuts) i els de més durada són els intermunicipals que es fan amb transport públic (50,6 minuts). 40 40 Classes de Durada 35 35 desplaçaments Mode mitjana (min) 30 30 Intramunicipal Modes no motoritzats 16,1 25 22,3 25 22,3 Transport públic 27,1 20 20 Transport privat 11,9 15 15 Total 16,8 . 10 32,2 16,8 10 16,4 38,2 20,3 Intermunicipal Modes no motoritzats 21,2 5 5 Transport públic 50,6 0 0 Transport privat 26,0 Intermunicipals Intramunicipals Modes no Transport Transport motoritzats públic privat Total 32,2 De 0 a 1 h D’1 a 2 h De 2 a 3 h De 3 a 4 h De 4 a 5 h De 5 a 6 h De 6 a 7 h De 7 a 8 h De 8 a 9 h De 9 a 10 h De 10 a 11 h D’11 a 12 h De 12 a 13 h De 13 a 14 h De 14 a 15 h De 15 a 16 h De 16 a 17 h De 17 a 18 h De 18 a 19 h De 19 a 20 h De 20 a 21 h De 21 a 22 h De 22 a 23 h De 23 a 24 h 9. FLUXOS SEGONS ELS ÀMBITS DE L’STI Partint de la perspectiva d’àmbits metropolitans, els desplaçaments a l‘STI es classifiquen en: • Interns:* 13,0 milions de desplaçaments, que representen el 81,1%. Classes de fluxos Desplaçaments % • C onnexions internes:** Interns 13.007.797 81,1% 2,8 milions de desplaçaments, que representen el 17,4%. Connexions internes 2.798.551 17,4% • Connexions exteriors i desplaçaments externs:*** Connexions exteriors 240.889 1,5% 240.889 desplaçaments, que representen l’1,5%. i desplaçaments externs * Interns: Barcelona-Barcelona, resta de la primera corona de l’STI - resta de la primera Total 16.047.237 100,0% corona de l’STI, resta de l’RMB - resta de l’RMB, resta de l’STI - resta de l’STI. ** Connexions internes: Barcelona - resta de la primera corona de l’STI, Barcelona - resta de l’RMB, Barcelona - resta de l’STI, resta de la primera corona de l’STI - resta de l’RMB, resta de la primera corona de l’STI - resta de l’STI, resta de l’RMB - resta de l’STI. *** Connexions exteriors i desplaçaments externs: Barcelona - fora de l’STI, resta de la primera corona de l’STI - fora de l’STI, resta de l’RMB - fora de l’STI, resta de l’STI - fora de l’STI, fora de l’STI - fora de l’STI. 10. FLUXOS INTERNS I ENTRE ÀMBITS DE L’STI 50 Fora de l’STI 1.489 (477) 75 176 4.228 54 (1.106) 302 717 9 (107) 19 231 12 175 2.374(551) 26 41 221 65 4.200 Nota: 1.028 555 Desplaçaments expressats en milers. Entre parèntesis, els desplaçaments interurbans. 11. RÀTIO PÚBLIC/PRIVAT SEGONS ELS ÀMBITS DE L’STI El 65 % dels desplaçaments en dia feiner dels resi- 4/100 dents al conjunt de l’STI tenen l’origen i la destinació (5/100) al mateix municipi de residència. 7/110/1000 12/100 41/100 L’autocontenció municipal varia segons els àmbits (9/100) metropolitans: la ciutat de Barcelona és el territo- 26/100 13/100 ri amb una autocontenció municipal més elevada (23/100) (87%), molt per sobre dels valors de la resta d’àmbits 20/100 22/100 49/100 metropolitans. (47/100) En termes generals, la quota d’ús del transport públic 87/100 80/100 decreix a mesura que els desplaçaments s’allunyen 210/100 126/100 89/100 de Barcelona ciutat. Quant a la mobilitat interna a Barcelona, per cada desplaçament que es fa en transport privat se’n fan més del doble en transport públic (2,1). Pel que fa als desplaçaments que connecten amb Bar- Nota: celona, l’ús del transport públic és superior o pràcti- Ràtio = desplaçaments en transport públic per cada 100 desplaçaments en transport privat. Entre parèntesis, ràtio de desplaçaments intermunicipals. cament igual que l’ús del vehicle privat. Resta STI Resta STI Resta RMB Resta RMB Resta AMB Resta AMB Resta 1a Resta 1a corona STI corona STI Barcelona Barcelona Resta 1a Resta 1a corona STI corona STI Resta AMB Resta AMB Resta RMB Resta RMB Resta STI Resta STI EMEF 2016 12. DESPLAÇAMENTS INTRAMUNICIPALS I INTERMUNICIPALS: ANÀLISI PER GÈNERE Partint de la perspectiva dels àmbits metropolitans, els desplaçaments a l‘STI es classifiquen en: • Intramunicipals (O = D): 10,8 milions de desplaçaments, que representen el 67,4%. • Intermunicipals: 5,2 milions de desplaçaments, que representen el 32,6%. INTRAMUNICIPALS INTERMUNICIPALS TOTAL HOMES DONES HOMES DONES HOMES DONES Barcelona 1.830.833 2.212.790 349.637 222.981 2.180.471 2.435.771 84,0% 90,8% 16,0% 9,2% 100,0% 100,0% Resta 1a corona STI 851.148 1.041.758 777.337 651.397 1.628.485 1.693.155 52,3% 61,5% 47,7% 38,5% 100,0% 100,0% Resta AMB 264.978 372.046 266.758 231.425 531.736 603.472 49,8% 61,7% 50,2% 38,3% 100,0% 100,0% Resta RMB 1.443.045 1.763.472 1.156.215 843.918 2.599.260 2.607.390 55,5% 67,6% 44,5% 32,4% 100,0% 100,0% Resta STI 442.337 588.423 420.402 316.336 862.739 904.759 51,3% 65,0% 48,7% 35,0% 100,0% 100,0% Total 4.832.341 5.978.489 2.970.349 2.266.058 7.802.690 8.244.547 61,9% 72,5% 38,1% 27,5% 100,0% 100,0% 13. DESPLAÇAMENTS INTERMUNICIPALS: MOTIU Tal com s’ha vist, per al global de desplaçaments, la mobilitat personal predomina respecte de l’ocupacional (35,1% i 20,8%, respectivament). Per contra, si només s’analitzen els desplaçaments intermunicipals, predomina la mobilitat per motius de feina o d’estudis en gairebé tots els fluxos metropolitans (l’excepció es registra en les relacions intracorona). MOBILITAT MOBILITAT TORNADA OCUPACIONAL PERSONAL A CASA TOTAL Barcelona Resta 1a corona STI 34,2% 20,7% 45,1% 100,0% Resta AMB 40,5% 14,9% 44,6% 100,0% Resta RMB 36,4% 17,4% 46,2% 100,0% Resta STI 37,9% 16,2% 45,9% 100,0% Resta 1a corona STI Resta 1a corona STI 28,3% 28,1% 43,7% 100,0% Resta AMB 32,0% 24,0% 44,0% 100,0% Resta RMB 37,8% 17,3% 44,9% 100,0% Resta AMB Resta AMB 28,9% 25,9% 45,2% 100,0% Resta RMB 37,3% 18,4% 44,3% 100,0% Resta RMB Resta RMB 28,5% 26,4% 45,1% 100,0% Resta STI 35,1% 23,0% 41,9% 100,0% Resta STI Resta STI 27,5% 26,9% 45,5% 100,0% Total STI 32,4% 22,7% 44,9 % 100,0% 14. ANÀLISI COMARCAL: MODALITATS DE TRANSPORT El Barcelonès és la comarca amb un comportament de la mobilitat diària més diferent de la resta, ja que la mobilitat feta amb mitjans sostenibles (a peu o en bicicleta, i en transport públic) arriba fins al 78,1% del conjunt dels desplaçaments. Tot i que de manera menys acusada que el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Garraf també tenen un comportament més sos- tenible que la resta de comarques. El residents a Osona són els que més fan servir el vehicle privat (69,3%). Àmbit territorial de residència 14. ANÀLISI COMARCAL: MODALITATS DE TRANSPORT Alt Penedès 98.496 20.674 174.00833,6% 7,1% 59,4% Anoia 140.199 16.522 200.96639,2% 4,6% 56,2% Bages 198.745 34.098 298.88137,4% 6,4% 56,2% Baix Llobregat 879.628 383.059 999.42238,9% 16,9% 44,2% Baix Penedès 86.944 19.779 143.82034,7% 7,9% 57,4% Barcelonès 2.886.473 2.003.098 1.374.74246,1% 32,0% 21,9% Garraf 190.504 42.778 183.06945,8% 10,3% 44,0% Maresme 539.884 140.312 589.94642,5% 11,0% 46,4% Osona 133.309 8.931 320.833 Modes no motoritzats 28,8% 1,9% 69,3% Selva 52.241 8.574 103.65631,8% 5,2% 63,0% Transport públic Vallès Occidental 969.595 384.017 1.245.49437,3% 14,8% 47,9% Vallès Oriental 445.569 103.607 625.366 Transport privat 37,9% 8,8% 53,2% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 15. ANÀLISI COMARCAL: MOBILITAT INTERNA O AUTOCONTENCIÓ Osona Del total de desplaçaments fets pels residents a l‘STI en dia 413(89,2%) feiner, el 82,5% tenen l’origen i la destinació a la mateixa co- marca de residència. Selva98 Bages (59,3%) Les comarques que presenten un grau més elevat d’autocon- 455 tenció són el Barcelonès i Osona (89,6% i 89,2%, respectivament). (85,6%) Vallès Oriental Vallès 909 Nota: Anoia Occidental (77,4%) Maresme Milers de desplaçaments dels residents amb origen i destinació a la comarca 281 2.147 951 (% respecte del total de desplaçaments dels residents a la comarca). (78,7%) (82,6%) (74,9%) Alt Penedès Baix 227 Llobregat Barcelonès 1.625 5.616 Baix Penedès (77,5%) (71,8%) (89,6%) 203 (81,2%) Garraf 315 (75,7%) 16. ANÀLISI COMARCAL: PRINCIPALS DESPLAÇAMENTS INTERCOMARCALS Les relacions de més magnitud es registren entre el Bar- Osona celonès i el Baix Llobregat (731 milers de desplaçaments) i entre el Barcelonès i el Vallès Occidental (412 milers de 21 22 Selva desplaçaments). Bages 26 Nota: 24 Desplaçaments expressats en milers. 128 Vallès Només s’han considerat fluxos > 20.000 desplaçaments/dia. Oriental 37Anoia Vallès 30 Occidental 27 Maresme 412 164 25 107 Alt 24 230 Penedès Baix Barcelona Llobregat Garraf 46 731 EMEF 2016 17. MOBILITAT A BARCELONA CIUTAT: MOTIU DEL DESPLAÇAMENT 1,91 milions 4,2 milions Pel que fa als desplaçaments de connexió, predomi- na la mobilitat ocupacional, de manera que és motiu 14,5% Mobilitat ocupacional20,0% d’un terç dels desplaçaments (35,4%). Quant als des- 29,4% 35,4% Mobilitat personal plaçaments interns, predomina la mobilitat personal 28,0% Tornada a casa personal (37,5%). 16,4% 37,5%18,7% Tornada a casa ocupacional 18. MOBILITAT A BARCELONA CIUTAT: DISTRIBUCIÓ MODAL Pel que fa als desplaçaments amb origen i destinació 1,91 milions Barcelona ciutat, són majoritaris els desplaçaments a 64.446 4,2 milions peu i en bicicleta (52,1%). La quota d’ús del transport 3,4% públic se situa en el 32,5%. 1.364.550 Modes no motoritzats Quant als fluxos de connexió, l’ús del transport pú- 894.212 2.186.527 32,5% Transport públic46,8% 951.304 52,1% blic engloba la meitat dels desplaçaments. 49,8% 649.342 Transport privat 15,5% Classes de fluxos Desplaçaments % No motoritzats 2.250.975 36,8% Transport públic 2.315.854 37,9% Transport privat 1.543.553 25,3% Total 6.110.382 100,0% 19. MOBILITAT A L’AMB: MOTIU DEL DESPLAÇAMENT 1,26 milions 8,71 milions Els desplaçaments per motius personals en els fluxos Mobilitat ocupacional interns a l’AMB són majoritaris i representen quatre 15,5%30,3% 20,3% de cada deu desplaçaments. Pel que fa als desplaça- 36,4% Mobilitat personal ments de connexió, els més destacats són els que es 28,1% Tornada a casa personal fan per motius ocupacionals. 16,1% 36,1%17,3% Tornada a casa ocupacional 20. MOBILITAT A L’AMB: DISTRIBUCIÓ MODAL Anar a peu i en bicicleta representen la manera princi- 1,26 milions pal de moure’s en els desplaçaments interns (45,4%). 13.039 8,71 milions Els desplaçaments amb transport públic són lleuge- 1% rament superiors als que es fan amb transport privat. 2.425.512 Modes no motoritzats 422.607 27,8% En les connexions, anar caminant i en bicicleta són 33,5% 3.960.253 Transport públic824.131 45,4% modes de transport residuals, ja que l’ús del trans- 65,4% 2.329.864 Transport privat port privat és majoritari (el 65,4% davant del 33,5% del 26,7% transport públic). Classes de fluxos Desplaçaments % No motoritzats 3.973.291 39,8% Transport públic 2.848.119 28,6% Transport privat 3.153.996 31,6% Total 9.975.406 100,0% 21. MOBILITAT PER EDAT I PER GÈNERE HOMES (desplaçaments/dia) Mobilitat Mobilitat Tornada Gènere Edat ocupacional personal a casa Total 5 De 16 a 29 anys 30,4% 24,0% 45,6% 100,0% 4 Homes De 30 a 64 anys 27,0% 29,1% 43,9% 100,0% De 65 anys i més 1,4% 52,7% 45,8% 100,0% 3 Total 23,3% 32,2% 44,5% 100,0% 2 De 16 a 29 anys 29,7% 26,1% 44,3% 100,0%3,3 3,5 3,0 Dones De 30 a 64 anys 20,4% 36,5% 43,1% 100,0% 1 De 65 anys i més 1,0% 53,8% 45,2% 100,0% Total 18,5% 37,9% 43,7% 100,0% 0 De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 anys i més Total 20,8% 35,1% 44,1% 100,0% DONES (desplaçaments/dia) Modes no Transport Transport Gènere Edat motoritzats públic privat Total 5 De 16 a 29 anys 31,8% 29,8% 38,4% 100,0% 4 Homes De 30 a 64 anys 32,9% 13,5% 53,6% 100,0% De 65 anys i més 57,9% 13,9% 28,2% 100,0% 3 Total 36,9% 16,4% 46,7% 100,0% 2 De 16 a 29 anys 35,2% 36,9% 27,9% 100,0%3,4 3,8 2,5 Dones De 30 a 64 anys 42,6% 19,8% 37,6% 100,0% 1 De 65 anys i més 65,2% 21,1% 13,7% 100,0% 0 Total 45,4% 22,9% 31,7% 100,0% De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 anys i més Total 41,3% 19,7% 39,0% 100,0% 22. MOBILITAT SEGONS LA SITUACIÓ PROFESSIONAL Les persones jubilades, les pensionistes i les estudiants presenten una mitjana de desplaçaments diaris inferior a la resta. Les persones jubilades, les persones dedicades a les tasques de la llar i les persones que estan a l’atur es desplacen més per motius personals. D’altra banda, les persones estudiants i les ocupades efectuen més desplaçaments per motius ocu- pacionals (feina o estudis). Les persones estudiants són el col·lectiu que més utilitza el transport públic. La mobilitat a peu i en bicicleta és majoritària en tots els col·lectius, a excepció de la població activa ocupada, que es mou principalment amb vehicle privat. Desplaçaments/dia Mobilitat Mobilitat Tornada Situació professional ocupacional personal a casa Total 5 Actiu ocupat/ada 30,7% 26,0% 43,4% 100,0% 4 Actiu en atur 4,9% 50,8% 44,4% 100,0% Jubilat o pensionista 0,6% 54,1% 45,3% 100,0% 3 Tasques de la llar* — 53,3% 45,9% 100,0% Estudiant 31,7% 22,4% 45,9% 100,0% 2 3,7 3,6 2,8 3,2 3,2 Total 20,8% 35,1% 44,1% 100,0% 1 0 Modes no Transport Transport En actiu En actiu Jubilat/ada o Tasques Estudiant Situació professional motoritzats públic privat Total ocupat/ada a l’atur pensionista de la llar* Actiu ocupat/ada 31,7% 19,2% 49,1% 100,0% Actiu en atur 52,8% 17,7% 29,5% 100,0% Jubilat o pensionista 61,5% 17,2% 21,3% 100,0% Tasques de la llar* 64,4% 10,2% 25,4% 100,0% Estudiant 35,8% 42,4% 21,8% 100,0% * Inclou persones que es dediquen a les tasques de la llar menors de 65 anys. Total 41,3% 19,7% 39,0% 100,0% EMEF 2016 23. ÚS SUBJECTIU DELS MODES DE TRANSPORT S’ha demanat als entrevistats residents a l’STI sobre la percepció de 0,2% 5,2% l’ús de tres modes de transport: • Modes no motoritzats (a peu i en bicicleta). • Transport públic. • Transport privat (cotxe —conductor/acompanyant— i moto). 33,2% Usa tres modes La major part de la població utilitza de manera habitual dos o tres 61,4% Usa dos modes modes de transport (94,6%). Dins d’aquest grup, la majoria es consi- Usa un modes dera usuària de tres modes de transport (61,4%). No n’usa cap 24. VALORACIONS DELS MITJANS DE TRANSPORT Per al total de població usuària dels mitjans de transport (les persones que els utilitzen a vegades, sovint, quasi sempre o sempre), les valoracions mitjanes més elevades són per a anar a peu (8,4), la bicicleta (8,2) i la moto (8,1). Els transports públics més ben valorats són el tramvia (7,6) i els FGC (7,5). La valoració dels mitjans de transport varia segons l’ús que se’n fa. En conjunt, les persones que afirmen que utilitzen amb més freqüència un mitjà de transport determinat, més puntuació li atorguen. Mitjà de transport Nota mitjana 10 A peu 8,4 + 9 Bicicleta 8,2 8 Moto/ciclomotor 8,1 7 Cotxe 7,7 6 Tramvia 7,6 5 FGC 7,5 4 Taxi 7,1 3 Bus urbà de Barcelona (TMB) 7,1 2 Metro 7,1 1 Bus interurbà 6,9 0 Bus urbà d’altres municipis 6,8 A peu Bicicleta Moto Cotxe Transport públic Renfe regional / mitja distància 6,7 Renfe Rodalies 6,4 - A vegades Sovint Quasi sempre / sempre Total 25. PERCEPCIÓ DE SEGURETAT DELS MITJANS DE TRANSPORT Pel que fa a la por de tenir un accident amb els diferents mitjans de transport (en una escala del 0 al 10), la moto és el mitjà de transport percebut com a més insegur (5,6), seguida del cotxe quan s’hi va com a acompanyant (4,4) i de la bicicleta (4,3). D’altra banda, anar a peu i el transport públic es perceben com la manera de desplaçar-se més segura (2,1 i 2,9, respectivament). Com més es fa servir un mitjà de transport, la percepció1 0de la possibilitat de tenir-hi un accident és similar o menys elevada que si no es fa servir de manera freqüent, excepte entre els via9 nants. 8 7 Mitjà de transport Inseguretat mitjana 6 Moto/ciclomotor 5,6 + 5 Cotxe, acompanyant 4,4 4 Bicicleta 4,3 3 Cotxe, conductor 4,1 2 Transport públic 2,9 1 A peu 2,1 - 0 Moto Cotxe, Bicicleta Cotxe, Transport A peu acompanyant conductor públic Mitjà Alt Total 7,7 5,6 8,3 5,5 8,7 4,4 7,8 4,4 8,7 8,8 4,3 4,2 7,5 8,2 4,1 8,6 4,0 7,4 7,6 2,9 8,0 2,9 6,7 2,0 7,1 2,2 7,4 26. MOTIUS D’ÚS DEL TRANSPORT PÚBLIC Els residents a l’STI assenyalen que els motius pels quals utilitzen el transport públic són, per aquest ordre: la comoditat (20,5%), la dificultat per a aparcar el cotxe al lloc de destinació (18,3%) i el preu (12,5%). Motius per a utilitzar el transport públic Àmbits metropolitans Barcelona Resta 1a Resta Total Resta Total Resta STI Total STI corona STI AMB AMB RMB RMB És més còmode 20,5% 19,5% 20,3% 20,1% 20,8% 20,3% 23,3% 20,5% + És difícil aparcar allà on vaig 16,5% 20,1% 21,1% 18,2% 19,7% 18,6% 14,7% 18,3% És més barat que el cotxe 11,9% 13,0% 10,8% 12,2% 13,1% 12,4% 13,8% 12,5% No disposo de cotxe 10,8% 10,3% 7,6% 10,3% 10,6% 10,4% 10,7% 10,4% És més ràpid que el cotxe 11,7% 9,2% 10,3% 10,7% 6,7% 9,6% 4,7% 9,3% Vaig en transport públic perquè 5,5% 4,6% 7,5% 5,4% 6,3% 5,6% 7,3% 5,8% no tinc altre remei Per consciència ambiental. Per no 7,0% 4,3% 4,6% 5,9% 4,3% 5,4% 3,9% 5,3% contaminar o per contaminar menys Vaig més tranquil/il·la 3,8% 4,5% 5,7% 4,2% 6,3% 4,8% 7,7% 5,0% No tinc permís de conduir 3,4% 4,7% 3,9% 3,9% 3,4% 3,8% 4,3% 3,8% Prefereixo el transport públic 3,6% 3,3% 2,5% 3,4% 3,2% 3,3% 2,5% 3,3% abans que el transport privat Pel bon funcionamient i l’oferta 1,8% 1,6% 1,8% 1,7% 2,0% 1,8% — 1,8% del transport públic Per evitar problemes de trànsit 1,2% 2,3% 2,4% 1,7% 1,8% 1,7% — 1,7% Tinc menys risc d'accidents 1,5% 1,9% — 1,6% 0,7% 1,3% — 1,3% - 27. MOTIUS D’ÚS DEL VEHICLE PRIVAT El motiu principal per a utilitzar el vehicle privat respecte del transport públic és la comoditat (26,6%), seguida de la manca d’oferta o oferta inadequada del transport públic (22,4%). Aquest segon motiu deixa d’ocupar aquesta posició a Barcelona i a la resta de la primera corona de l’STI, on és substituït per la rapidesa. Motius per a utilitzar el cotxe/moto Àmbits metropolitans Barcelona Resta 1a Resta Total Resta Total Resta STI Total STI corona STI AMB AMB RMB RMB És més còmode 26,7% 26,8% 27,4% 26,8% 26,4% 26,7% 26,1% 26,6% + Manca d'oferta / oferta inadequada 16,0% 17,7% 25,0% 17,8% 27,1% 21,3% 31,4% 22,4% del transport públic És més ràpid que el transport 21,4% 23,9% 21,7% 22,4% 18,8% 21,0% 13,8% 20,2% públic Perquè em porten 10,4% 9,0% 4,9% 9,2% 5,5% 7,8% 5,0% 7,5% És més barat que el transport 4,8% 4,8% 6,9% 5,1% 5,7% 5,3% 4,9% 5,3% públic Vaig en cotxe/moto perquè 4,3% 4,9% 4,9% 4,6% 5,0% 4,7% 6,0% 4,9% no tinc altre remei Vaig en cotxe/moto perquè 3,8% 3,6% 3,0% 3,6% 4,1% 3,8% 5,1% 4,0% tinc més llibertat És fàcil aparcar allà on vaig 3,0% 2,2% 1,8% 2,5% 1,3% 2,1% 1,5% 2,0% Faig moltes gestions / 1,6% 1,8% 1,2% 1,6% 1,6% 1,6% 1,7% 1,6% acompanyo gent Prefereixo el transport privat 1,5% 1,4% 1,3% 1,4% 1,7% 1,5% 1,6% 1,5% abans que el transport públic Inseguretat del transport públic — — — 0,4% — 0,3% — 0,3% Desconec el transport públic — — — — — 0,2% — 0,3% - FITXA TÈCNICA Univers Residents a l’àmbit territorial de l’STI de 16 anys i més. Mostra Mostreig estratificat polietàpic amb selecció prèvia i aleatòria de la mostra a través del Registre de Població de Catalunya. La mostra està integrada per 9.601 individus residents a l’àmbit de l’STI: 2.306 a Barcelona, 4.036 a la primera corona de l’STI, 5.287 a l’AMB i 8.223 a l’RMB. Amb una confiança del 95,5% i sota el supòsit de màxima indeterminació (p = q = 0,5), l’error màxim és ±1,0% per als residents al conjunt de l’STI. Recollida d’informació Entrevista telefònica amb metodologia CATI. Treball de camp Instituto Apolda, SL. Període de les enquestes Del 3 de novembre al 21 de desembre de 2016. Ponderació A partir del padró municipal de l’1 de gener de 2016. Equip investigador Supervisió del treball de camp, codificació i processament de les dades, i anàlisi dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropoli- tans de Barcelona (IERMB). Criteri general de publicació de dades En la publicació de resultats s’han tingut en compte les exigències de precisió que estableix l’Eurostat i que ha adoptat l’Idescat. Les dades són fiables i es poden publicar quan l’estimació de la cel·la té un mínim de 20 observacions mostrals i la taula té un mínim del 60% de les cel·les amb valors vàlids. Les cel·les o dades no publicables es marquen amb “—”. Zones metropolitanes Mostra Error Barcelona 2.306 2,1% Resta 1a corona STI 1.730 2,4% Total 1a corona STI 4.036 1,6% Resta AMB 1.251 2,8% Total AMB 5.287 1,4% Resta RMB 2.936 1,8% Total RMB 8.223 1,1% Resta STI 1.378 2,7% Total STI 9.601 1,0% Vic Moià Maçanet Manresa de la Selva Blanes Granollers Terrassa Igualada Sabadell BarcelonaMataró 1a corona Barcelona AMB Vilafranca Sant Feliu RMB del Penedès de Llobregat STI Vilanova i el Vendrell la Geltrú