Bellaterra, maig 2019 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2018 (EMEF 2018) La mobilitat a l’àmbit territorial del Sistema Tarifari Integrat de l’àrea de Barcelona Informe sintètic per a l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) IERMB. Bellaterra, juny de 2018 Índex PRESENTACIÓ 4 MARC DE REFERÈNCIA 9 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 11 1 Característiques bàsiques de la mobilitat 12 1.1 Anàlisi territorial 12 2 Motiu del desplaçament 13 2.1 Anàlisi territorial 13 3 Mode de transport 14 3.1 Anàlisi territorial 14 3.2 Mobilitat d'ús compartit 16 3.3 Lloc d'aparcament dels desplaçaments en vehicle privat 18 4 El temps de la mobilitat 19 4.1 Durada mitjana percebuda dels desplaçaments 19 5 Dinàmiques territorials de la mobilitat 22 5.1 Tipus de fluxos a l'STI 22 5.2 Àmbits metropolitans 24 5.3 Indicadors de síntesi 30 2 Índex LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA DE LA MOBILITAT 33 1 Ús subjectiu dels modes de transport 34 1.1 Nivell d'ús subjectiu dels modes de transport 34 2 Valoració dels modes de transport 38 2.1 Valoració dels mitjans de transport 38 3 Eines de consulta de la mobilitat 40 3.1 Eines de consulta de la mobilitat 40 4 Avaluació de la xarxa de transport públic 44 4.1 Segons variables de la xarxa de transport públic 44 5 Tinença de vehicle a la llar 45 5.1 Segons variables territorials 45 FITXA TÈCNICA 46 QÜESTIONARI 51 3 PRESENTACIÓ 4 Presentació  L’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) és una estadística de periodicitat anual, promoguda per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Va iniciar-se el 2003 i des del 2014 és estadística oficial.  L’objectiu d’aquest informe és conèixer les característiques bàsiques de la mobilitat en dia feiner (de dilluns a divendres no festius) de l’any 2018, de la població resident a l’àmbit territorial del Sistema Tarifari Integrat (STI), inclòs el Berguedà, de 16 i més anys.  El treball de camp es va dur a terme durant els mesos d’octubre, novembre i va finalitzar a mitjans de desembre.  Cal destacar que el mesos d’octubre i novembre han estat els més plujosos dels darrers anys.  Pel que fa a les incidències en la xarxa de transport públic metropolità a continuació es destaquen les més rellevants: o 15/10 – Tram sense circulació de la línia R1 de Rodalies o 31/10 – Vaga dels treballadors de RENFE. Serveis mínims al 66% o 15/11 – Línia R1 (Maresme) vies sense circulació degut a la caiguda d’un arbre o 15/11 – Incidència tècnica, línies S1 i S2 de FGC sense servei de trens en sentit descendent als trams de Terrassa- Sabadell- St. Cugat o 1/12 – Línia R4 de Rodalies sense circulació entre les estacions de Terrassa i Manresa degut a una esllavissada de terres que ha fet descarrilar un tren.  En les incidències per carretera, destacar les retencions diàries als principals accessos a Barcelona. 5 Presentació  L’informe s’estructura en tres blocs: BLOC 1. MARC DE REFERÈNCIA  Contextualització d’algunes característiques territorials i de la situació demogràfica a l’àmbit territorial del Sistema Tarifari Integrat. BLOC 2. LA MOBILITAT EN DIA FEINER  S’analitzen els desplaçaments de la població general, entre els que s'inclouen els desplaçaments in itinere (per accedir a la feina) de la població que fa 8 o més viatges laborals (ja que els realitza igualment qualsevol altre treballador). • La població que fa 8 o més desplaçaments per motiu laboral és la que es caracteritza pel fet que l’acció de desplaçar-se és un element clau en la seva ocupació (transportistes, missatgers, comercials, tècnics, taxistes, etc.). Dins de l’anàlisi de les característiques bàsiques de la mobilitat dels residents a l’STI també s’han inclòs les dades d’aquesta població relatives als desplaçaments in labore (durant la feina).  La informació recollida en aquesta primera part es refereix als aspectes següents: o El motiu de desplaçament. o L’origen i la destinació del desplaçament o El mode/mitjà de transport utilitzat. o La mobilitat diferencial segons el segment de població. o El temps de la mobilitat. 6 Presentació PART 3. LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA  A la segona part de l’informe s’estudien les percepcions, les predisposicions i les valoracions dels ciutadans vers alguns dels elements que expliquen la mobilitat. Els temes tractats són: o L’ús subjectiu dels modes de transport. o La valoració dels diferents mitjans de transport. o Eines de consulta de la mobilitat. o La valoració dels principals elements del transport públic. o La tinença de vehicle a la llar. FITXA TÈCNICA 7 Presentació  La divisió territorial utilitzada per analitzar la mobilitat a l’àmbit territorial del Sistema Tarifari Integrat correspon a: Àmbits territorials  Per efecte dels arrodoniments en la ponderació dels desplaçaments, és possible que algunes dades desagregades no sumin exactament el nombre total de desplaçaments. Aquest fet només afecta el darrer dígit i no comporta una interpretació incorrecta.  Al llarg de l’informe també es fa una anàlisi de resultats segons variables sociodemogràfiques: sexe, grups d’edat, situació professional, nivell d’estudis finalitzats i discapacitat.  A la imatge es representa l’àmbit SIMMB, àmbit de planificació dels nous pdM i PDI de l’ATM. Tot i això, aquest àmbit no es contempla en els resultats de l’edició de l’EMEF 2018. 8 MARC DE REFERÈNCIA 9 Marc de referència  2El Sistema Tarifari Integrat (STI), té una extensió de 8.112,8 km , més del 25% del territori de Catalunya. La superfície de sòl 2 urbà (1004,5 km ), representa el 12,4% del total de l’àmbit.  La població de l’STI l’any 2018 és de 5,7 milions incloent el Berguedà. Sistema Tarifari Integrat 2018 Font d'informació Superfície (km²) 8.112,8 Idescat Superfície en sòl urbà* (km²) 1.004,5 IERMB a partir de Mapa de Cobertes de Sòl de Catalunya (2009), CREAF Densitat total (hab/km²) 709,4 Idescat Densitat per sòl urbà (hab/km²) 5.729,7 IERMB a partir de Mapa de Cobertes de Sòl de Catalunya (2009), CREAF * Sòl urbà: urbanitzat residencial compacte i lax, vies de comunicació, zones d’esport i lleure, zones industrials i comercials, zones verdes urbanes, sòls nus urbans i altres improductiu artificial. 2017 2018 Diferències 2017-2018 Informació bàsica demogràfica i social Font d'informació Absolutes % Absolutes % Absolutes % Total S i stema Tari far i Integrat 5.720.617 100% 5.755.521 100% 34.904 0,6% Barcelona 1.620.809 28,3% 1.620.343 28,2% -466 0,0% Població Idescat. Padró Resta 1a Corona STI 1.235.170 21,6% 1.246.290 21,7% 11.120 0,9% continu Total 1a Corona STI 2.855.979 49,9% 2.866.633 49,8% 10.654 0,4% Fora 1a CM STI 2.864.638 50,1% 2.888.888 50,2% -24.250 0,8% INE. Encuesta de Evolució població 2008-2018 199.270 3,5% Población Activa INE. Enquesta de Província de Barcelona 12,1 11,3 -0,8 Población Activa Taxa d'atur Barcelona 10,0 10,2 0,2 Ajuntament de BCN 10 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 11 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 1. Característiques bàsiques de la mobilitat 1.1. Anàlisi territorial Individus Desplaçaments Corones Absoluts % Absoluts % Població general amb mobilitat 1.306.030 93,1% 5.422.287 28,6% Barcelona Població general sense mobilitat 96.450 6,9% - - Total 1.402.480 100% 5.422.287 28,6% Població general amb mobilitat 953.462 91,7% 3.881.241 20,5% Resta Primera Corona Població general sense mobilitat 85.947 8,3% - - STI Total 1.039.409 100% 3.881.241 20,5% Població general amb mobilitat 2.259.491 92,5% 9.303.528 49,1% Total P r imera Població general sense mobilitat 182.398 7,5% - - Corona ST I Total 2.441.889 100% 9.303.528 49,1% Població general amb mobilitat 2.199.938 92,7% 9.654.388 50,9% Fora 1a CM STI Població general sense mobilitat 173.945 7,3% - - Total 2.373.883 100% 9.654.388 50,9% Població general amb mobi l i tat 4.459.429 92,6% 18.957.915 100,0% Total STI Població general sense mobi l i tat 356.343 7,4% - - Total 4.815.772 100% 18.957.915 100,0% 4,1 Mitjana en els desplaçaments per corones 3,9 3,9 3,8 3,7 Resta Primera Total Primera Barcelona Total STI Fora 1a CM STI Corona STI Corona STI 12 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 2. Motiu del desplaçament 2.1. Anàlisi territorial Barcelona 19,8% 37,8% 13,5% 28,8% Resta Primera Corona STI 19,5% 37,4% 14,0% 29,1% Fora 1a CM STI 19,5% 38,4% 13,5% 28,6% Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa ocupacional Tornada a casa personal 13 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 3. Mode de transport 3.1. Anàlisi territorial Fora 1a CM STI 40,2% 9,1% 50,7% Resta 1a corona STI 45,6% 22,2% 32,2% Barcelona 49,4% 30,6% 20,0% Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat 14 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 3. Mode de transport 3.1. Anàlisi territorial 3.1.1. Mobilitat d’ús compartit per corona de residència Corona de Residència Resta 1a Fora 1a CM Barcelona Total STI corona STI Taxi 92,9% 84,0% 99,7% 93,0% VTC .. .. .. 6,2% Total 100% 100% 100% 100% Cotxe privat 96,8% 97,1% 98,2% 97,8% Cotxe compartit 2,8% 2,9% 1,6% 2,0% Total 100% 100% 100% 100% Moto privada 97,2% 100,0% 98,1% 98,1% Moto compartida 2,8% .. 1,9% 1,9% Total 100% 100% 100% 100% Bicicleta privada 68,3% 83,9% 98,4% 81,8% Bicicleta compartida 31,7% .. .. 18,2% Total 100% 100% 100% 100% Nota₁: Mostra VTC Barcelona, Resta 1a corona i Fora 1a CM STI: 14,9,4 Mostra Moto compartida Resta 1a corona: 0. Mostra Bicicleta compartida Resta 1a corona i Fora 1a CM STI: 16,19 Nota₂: Cotxe i moto contemplen la modalitat com a conductor i com a acompanyant 15 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 3. Mode de transport 3.2. Mobilitat d’ús compartit 3.2.1 Mobilitat d’ús compartit. Persones amb les que es comparteix el vehicle privat (segons mode de transport)  En els desplaçaments amb vehicle compartit, l’acompanyant sol ser, amb una xifra molt distant a la resta d’opcions, un familiar (81,0%). El segueix un company de feina o estudis amb un 7,6%. Company Amic i Familiar i Mode privat de transport Familiar Amic de feina, company de Altres Total amics estudis feina Cotxe com a conductor 84,4% 5,7% 6,8% 2,5% .. .. 100% Cotxe com a acompanyant 74,3% 10,6% 9,3% 4,3% .. .. 100% Moto com a conductor 89,2% .. .. n/a n/a n/a 100% Moto com a acompanyant .. .. .. n/a n/a n/a 100% Total 81,0% 7,4% 7,6% 3,1% .. 0,5% 100% *No s’han considerat les respostes NS/NC, ja que no tenen mostra representativa. **Les respostes estan calculades sobre els desplaçaments 16 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 3. Mode de transport 3.2. Mobilitat d’ús compartit 3.2.1 Mobilitat d’ús compartit. Persones amb les que es comparteix el vehicle privat (motiu de transport)  A les persones residents a l’STI que han realitzat els seus desplaçaments en vehicle privat (cotxe o moto) se’ls hi ha demanat qui els acompanyava. En cas d’haver fet servir més d’un mitjà en un mateix desplaçament es va demanar per l’últim.  Existeixen diferències en la mobilitat ocupacional entre aquelles persones que viatgen amb un familiar (52,5%) i les que ho fan amb un company de feina o estudis (38,7%).  Anar acompanyat d’un familiar en els desplaçaments de mobilitat personal és el més habitual. Company Amic i Familiar i Motiu desplaçament Familiar Amic de feina, company de Altres Total amic estudis feina Mobilitat ocupacional 52,5% 3,8% 38,7% 3,1% .. .. 100% Mobilitat personal 85,6% 8,6% 2,0% 3,1% .. .. 100% Tornada a casa ocupacional 52,8% 8,1% 32,3% 3,4% .. .. 100% Tornada a casa personal 88,8% 6,7% 1,0% 3,1% .. .. 100% Total 81,0% 7,4% 7,6% 3,1% 0,4% 0,5% 100% *No s’han considerat les respostes NS/NC, ja que no tenen mostra representativa. **Les respostes estan calculades sobre els desplaçaments 17 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 3. Mode de transport 3.3. Lloc d’aparcament dels desplaçaments en vehicle privat 3.3.1. Lloc d’aparcament del cotxe dels desplaçaments amb destinació Barcelona – fora de Barcelona Destinació Barcelona (només anades) Residents a la resta 1 Residents a fora de la Lloc d'aparcament del cotxe Residents a Bcn Total corona STI 1a CM STI Carrer* 28,4% 31,3% 38,5% 33,2% Reservat en destinació (carrer/subterrani)* 28,4% 37,5% 26,3% 29,3% Altres** 43,3% 31,1% 35,2% 37,5% Total 100% 100% 100% 100% Destinació fora de Barcelona (només anades) Residents a la resta 1 Residents a fora de la Lloc d'aparcament del cotxe Residents a Bcn Total corona STI 1a CM STI Carrer* 44,4% 49,8% 53,2% 52,1% Reservat en destinació (carrer/subterrani)* 41,4% 33,1% 31,6% 32,5% Altres** 14,1% 17,1% 15,2% 15,4% Total 100% 100% 100% 100% * Inclou: tipus d’aparcament pagant i gratuït **Inclou: no aparca, només para un moment; intercanvi (estació de tren i autobusos); propietat, lloguer o concessió; pàrquing de pagament per hores o minuts; altres llocs; i no ho sap, no contesta 18 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 4. El temps de la mobilitat 4.1. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments 4.1.1. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments segons mode de transport Barcelona Resta 1a Corona STI 15,5 15,3 21,5 25,1 Total Total 23,1 22,5 Total STI 34,1 38,6 15,3 Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat 21,1 Total 1a Corona STI Fora 1a Corona CM STI Total 21,8 15,5 15,219,9 23,2 39,1 Total Total Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat 20,7 22,9 Temps expressat en minuts 35,7 51,0 Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat 19 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 4. El temps de la mobilitat 4.1. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments 4.1.2. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments segons tipus de desplaçament Barcelona Resta 1a Corona STI 19,6 14,7 Total Total 23,1 22,5 43,7 31,7 Total STI Intermunicipals Intramunicipals Intermunicipals Intramunicipals 15,9 Total 1a Corona STI Fora 1a Corona CM STI Total 21,8 32,6 13,0 18,1 Total Total 22,9 20,7 Intermunicipals Intramunicipals 35,4 30,4 Temps expressat en minuts Intermunicipals Intramunicipals Intermunicipals Intramunicipals 20 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 4. El temps de la mobilitat 4.1. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments 4.1.3. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments segons mode de transport i tipologia del recorregut Mode de transport Corona d'origen i destinació Total Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat BCN-BCN i vicev. 15,3 28,4 18,2 19,7 Interns Resta 1a corona-Resta 1a corona i vicev. 14,9 28,5 15,7 16,9 Fora 1a CM STI - Fora 1a CM STI i vicev. 14,9 29,1 12,6 13,9 BCN-Resta 1a corona i vicev. 25,1 42,6 26,9 35,0 BCN-Fora 1a CM STI i vicev. .. 69,9 48,9 58,3 De connexió interior BCN- Fora STI i vicev. .. 224,8 111,8 178,9 Resta 1a corona- Fora 1a CM STI i vicev. 28,6 65,5 42,0 47,1 Total 15,3 39,1 21,1 21,8 Temps expressat en minuts. 21 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.1. Tipus de fluxos a l’STI  Partint de la perspectiva municipal, els desplaçaments a l‘STI, es poden classificar en: • Intramunicipals (O=D): 13,0 milions de desplaçaments, representen el 68,4 %. • Intermunicipals: 6,0 milions de desplaçaments, representen el 31,6%. Homes Dones Total Àmbit territorial de Intermunicipals Intramunicipals Total Intermunicipals Intramunicipals Total Intermunicipals Intramunicipals Total residència 440.875 2.106.356 2.547.231 259.345 2.615.711 2.875.056 700.220 4.722.067 5.422.287 Barcelona 17,3% 82,7% 100% 9,0% 91,0% 100% 12,9% 87,1% 100% Resta 1a 857.186 1.047.169 1.904.355 746.228 1.230.658 1.976.886 1.603.414 2.277.827 3.881.241 corona STI 45,0% 55,0% 100% 37,7% 62,3% 100% 41,3% 58,7% 100% 2.037.024 1.652.236 3.689.259 2.760.190 3.204.938 5.965.128 4.797.214 4.857.174 9.654.388 Fora 1a CM STI 55,2% 44,8% 100% 46,3% 53,7% 100% 49,7% 50,3% 100% 3.335.085 5.913.716 9.248.800 2.657.809 7.051.307 9.709.115 5.992.893 12.965.022 18.957.915 Total ST I 36,1% 63,9% 100% 27,4% 72,6% 100% 31,6% 68,4% 100% Homes Dones 44,8% 55,0% 82,7% 44,8% 55,0% 53,7% 62,3% 82,7% 91,0% 55,2% 45,0% 55,2% 45,0% 46,3% 17,3% 37,7% 17,3% 9,0% Barcelona Resta 1a corona Fora 1a CM STI Barcelona Resta 1a corona Fora 1a CM STI Barcelona Resta 1a corona Fora 1a CM STI Intermunicipals Intramunicipals Intermunicipals Intramunicipals Intermunicipals Intramunicipals 22 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.1. Tipus de fluxos a l’STI 5.1.1. Mitjana de desplaçaments per persona i dia Intramunicipals Intermunicipals Total Total STI 2,4 2,7 Total STI 1,6 1,2 Total STI 4,0 3,9 Fora 1a CM STI 2,2 2,5 Fora 1a CM STI 1,9 1,5 Fora 1a CM STI 4,1 4,0 Resta 1a corona STI 1,9 2,1 Resta 1a corona STI 1,9 1,5 Resta 1a corona STI 3,8 3,7 Barcelona 3,1 3,4 Barcelona 0,8 0,4 Barcelona 3,9 3,8 Home Dona Home Dona Home Dona Total STI 2,5 3,0 Total STI 1,7 1,3 Total STI 4,2 4,3 Fora 1a CM STI 2,3 2,7 Fora 1a CM STI 2,1 1,7 Fora 1a CM STI 4,4 4,4 Resta 1a corona STI 2,0 2,4 Resta 1a corona STI 2,0 1,7 Resta 1a corona STI 4,0 4,1 Barcelona 3,3 3,7 Barcelona 0,8 0,4 Barcelona 4,1 4,2 Home Dona Home Dona Home Dona 23 Que realitza el desplaçament General LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.2. Àmbits metropolitans  En aquest capítol, s’analitzen les dinàmiques territorials de la mobilitat a l’STI tenint en compte els desplaçaments de les persones residents en aquest àmbit.  El tipus de desplaçaments que s’analitzen, tenint en compte la mobilitat a l’STI dels i les residents en aquest territori, amb independència de l’àmbit de residència, són els següents: • Desplaçaments interns: aquells amb origen i destinació a la mateixa unitat territorial d’estudi. • Desplaçaments de connexió interior: es tracta de desplaçaments interns a l’STI, que tenen l’origen i la destinació en diferents unitats territorials d’estudi. • Desplaçaments de connexió exterior: es tracta de desplaçaments amb origen a l’STI i destinació fora de l‘STI i viceversa. • Desplaçaments externs: són aquells desplaçaments amb origen i destinació fora de l’STI, realitzats per les persones residents en aquest territori. 24 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.2. Àmbits metropolitans 5.2.1. Panoràmica general Origen i destinació Desplaçaments Percentatge Barcelona - Barcelona 4.896.155 25,8% Resta 1a Corona STI - Resta 1a Corona STI 2.859.475 15,1% Fora 1a CM STI - Fora 1a CM STI 8.277.283 43,7% Total inte rns 16.032.913 84,6% Barcelona - Resta 1a Corona STI i viceversa 1.092.776 5,8% Barcelona - Fora 1a CM STI i viceversa 901.982 4,8% Resta 1a Corona STI - Fora 1a CM STI i viceversa 560.480 3,0% Total de connex ió inte r ior 2.555.238 13,5% Barcelona - Fora STI i viceversa 38.005 0,2% Resta 1a Corona STI - Fora STI i viceversa 19.592 0,1% Fora 1a CM STI - Fora STI i viceversa 153.989 0,8% Total de connex ió ex te r ior 211.586 1,1% Fora STI - Fora STI 158.179 0,8% Total ex te rns 158.179 0,8% Total 18.957.915 100% 25 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.2. Àmbits metropolitans 5.2.1. Panoràmica general  Sense tenir en compte els desplaçaments interns a cada àmbit territorial, les relacions diàries més importants es donen entre Barcelona i la resta de la primera corona del STI, i viceversa; representant el 2,9% del total de desplaçaments metropolitans diaris. Destinacions Orígens Total Barcelona Resta 1a Corona STI Fora 1a CM STI Fora STI Barcelona 4.896.155 552.571 447.046 17.536 5.913.308 Resta 1a Corona STI 540.205 2.859.475 283.760 .. 3.694.126 Fora 1a CM STI 454.936 276.720 8.277.283 76.934 9.085.874 Fora STI 20.470 8.905 77.054 158.179 264.608 Total 5.911.765 3.697.671 9.085.143 263.335 18.957.915 Destinacions Orígens Total Barcelona Resta 1a Corona STI Fora 1a CM STI Fora STI Barcelona 25,8% 2,9% 2,4% 0,1% 31,2% Resta 1a Corona STI 2,8% 15,1% 1,5% .. 19,5% Fora 1a CM STI 2,4% 1,5% 43,7% 0,4% 47,9% Fora STI 0,1% 0,0% 0,4% 0,8% 1,4% Total 31,2% 19,5% 47,9% 1,4% 100% 26 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.2. Àmbits metropolitans Mobilitat ocupacional Destinacions 5.2.2. Motiu del desplaçament Orígens Total Barcelona Resta 1a Corona STI Fora 1a CM STI Fora STI Barcelona 901.121 127.191 108.154 .. 1.146.181 Resta 1a Corona STI 251.846 391.446 85.289 .. 732.942 Fora 1a CM STI 232.907 111.948 1.393.272 43.244 1.781.371 Fora STI .. .. 9.236 43.321 55.038 Total 1.387.684 631.256 1.595.951 100.641 3.715.532 Mobilitat personal Destinacions Orígens Total Barcelona Resta 1a Corona STI Fora 1a CM STI Fora STI Barcelona 1.993.399 117.292 50.921 .. 2.164.147 Resta 1a Corona STI 135.412 1.225.669 50.752 .. 1.413.822 Fora 1a CM STI 105.073 67.055 3.348.793 25.332 3.546.253 Fora STI .. .. 9.408 70.272 84.102 Total 2.237.645 1.410.678 3.459.874 100.127 7.208.324 Tornada ocupacional Destinacions Orígens Total Barcelona Resta 1a Corona STI Fora 1a CM STI Fora STI Barcelona 560.692 197.770 182.465 .. 940.927 Resta 1a Corona STI 88.181 279.879 85.772 .. 453.832 Fora 1a CM STI 77.434 63.399 994.332 .. 1.136.527 Fora STI .. .. 31.335 8.361 49.055 Total 733.893 542.820 1.293.904 9.724 2.580.341 Tornada personal Destinacions Orígens Total Barcelona Resta 1a Corona STI Fora 1a CM STI Fora STI Barcelona 1.440.944 110.318 105.506 .. 1.662.053 Resta 1a Corona STI 64.765 962.480 61.946 .. 1.093.529 Fora 1a CM STI 39.523 34.318 2.540.886 .. 2.621.722 Fora STI .. .. 27.075 36.225 76.414 Total 1.552.543 1.112.918 2.735.413 52.844 5.453.718 27 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.2. Àmbits metropolitans 5.2.3. Mode de transport Origen - Destinació Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat Total BCN-BCN i vicev. 2.709.072 1.467.727 719.356 4.896.155 BCN-Resta 1a corona i vicev. 68.768 566.271 457.736 1.092.776 BCN-Fora 1a CM STI i vicev. .. 423.517 474.124 901.982 BCN-Fora STI i vicev. .. 22.578 15.427 38.005 Resta 1a corona-Resta 1a corona i vicev. 1.701.021 371.235 787.219 2.859.475 Resta 1a corona-Fora 1a CM STI i vicev. 9.484 107.698 443.298 560.480 Resta 1a corona-Fora STI i vicev. .. .. .. 19.592 Fora 1a CM STI-Fora 1a CM STI i vicev. 3.768.468 389.330 4.119.485 8.277.283 Fora 1a CM STI-Fora STI i vicev. .. 23.168 127.346 153.989 Fora STI-Fora STI i vicev. 65.169 19.443 73.567 158.179 Total 8.329.798 3.399.115 7.229.002 18.957.915 28 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.2. Àmbits metropolitans 5.2.4. Autocontenció per corona de residència  L’autocontenció és un dels principals indicadors per resumir el caràcter de la mobilitat en un territori, i es pot definir com el percentatge de desplaçaments realitzats per la població resident que tenen com origen i destinació el propi àmbit de residència. Desplaçaments interns (R=O=D) Total desplaçaments Àmbit territorial Grandària Municipal Autocontenció Més de 100.000 habitants 85,5% Barcelona Total 85,5% Menys 10.000 habitants 25,8% Entre 10.001-15.000 habitants 31,3% Entre 15.001-40.000 habitants 43,4% Resta 1a corona Entre 40.001-100.000 habitants 55,9% Més de 100.000 habitants 56,5% Autocontenció Total 54,2% Corona de residència Municipal Corones Menys 10.000 habitants 39,9% Barcelona 85,5% 85,5% Entre 10.001-15.000 habitants 46,3% Entre 15.001-40.000 habitants 58,5% Resta 1a Corona STI 54,2% 71,9% Fora 1a CM STI Entre 40.001-100.000 habitants 66,9% Total 1a Corona STI 72,4% 79,8% Més de 100.000 habitants 71,6% Fora 1a CM STI 57,2% 79,0% Total 57,2% Menys 10.000 habitants 39,7% Entre 10.001-15.000 habitants 45,8% Entre 15.001-40.000 habitants 56,3% Total Entre 40.001-100.000 habitants 62,0% Més de 100.000 habitants 76,8% Total 64,7% 29 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.3. Indicadors de síntesi 5.3.1. Presentació  S’han calculat dos indicadors destinats a classificar els diversos àmbits territorials de l‘STI en base a les seves relacions amb la resta del territori: • La ràtio d’atracció i emissió (RAE), permet classificar els àmbits com a receptors o generadors de desplaçaments. És el quocient entre el nombre de desplaçaments atrets i el nombre de desplaçaments emesos. Valors inferiors a 1 indiquen que l’àmbit és emissor i valors per sobre d’1 que és receptor. Desplaçaments atrets realitzats per no residents a l’àmbit RAE = Desplaçaments emesos realitzats per residents a l’àmbit • L’índex d’obertura (IO), permet obtenir una visió general del conjunt de fluxos que incideixen sobre el territori de cada àmbit. És el quocient dels desplaçaments de connexió amb l’exterior (entrades més sortides al territori) i els desplaçaments interns. Valors inferiors a 1 indiquen que la mobilitat interna té un major pes relatiu (territori tancat) i valors superiors a 1 que la mobilitat connectiva té un major pes relatiu (territori obert). Desplaçaments de connexió de l’àmbit amb l’exterior IO = Desplaçaments interns de l’àmbit 30 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.3. Indicadors de síntesi 5.3.2. Ràtio d’atracció i emissió (RAE) + ATRACCIÓ 2,07 0,82 0,66 + EMISSIÓ Barcelona Resta 1a corona STI Fora 1a CM STI 31 LA MOBILITAT EN DIA FEINER 5. Dinàmiques territorials de la mobilitat 5.3. Indicadors de síntesi 5.3.3. Índex d’obertura (IO) + OBERTURA 0,59 0,41 0,21 + TANCAMENT Barcelona Resta 1a corona STI Fora 1a CM STI 32 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 33 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 1. Ús subjectiu dels modes de transport 1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport 1.1.1 Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport per corones de residència Corona de residència Mode transport Resta 1a corona Barcelona Fora 1a CM STI Total STI STI Mobilitat activa Mai/Quasi mai 5,4% 7,1% 8,1% 7,1% A vegades/Sovint 51,6% 48,5% 49,4% 49,8% Quasi sempre/sempre 43,0% 44,4% 42,6% 43,1% Total 100% 100% 100% 100% Transport públic Mai/Quasi mai 9,9% 19,9% 43,8% 28,8% A vegades/Sovint 48,9% 46,9% 42,0% 45,1% Quasi sempre/sempre 41,2% 33,1% 14,2% 26,2% Total 100% 100% 100% 100% Cotxe global Mai/Quasi mai 24,1% 12,5% 5,0% 12,2% A vegades/Sovint 56,5% 52,0% 41,4% 48,1% Quasi sempre/sempre 19,4% 35,5% 53,5% 39,7% Total 100% 100% 100% 100% Moto Mai/Quasi mai 80,5% 85,2% 86,6% 84,5% A vegades/Sovint 11,2% 9,6% 9,6% 10,1% Quasi sempre/sempre 8,3% 5,2% 3,8% 5,4% Total 100% 100% 100% 100% 34 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 1. Ús subjectiu dels modes de transport 1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport 1.1.2 Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport públic 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Metro Bus TMB Bus urbà (NO Bus interurbà Tramvia Renfe rodalies Renfe FGC Taxi/VTC TMB) regional/mitja distància Barcelona Resta 1a corona Fora 1a CM STI 35 Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai Sí Mai/Quasi mai LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 1. Ús subjectiu dels modes de transport 1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport 1.1.3 Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport segons si és d’ús privat o compartit Resta 1a Fora 1a CM Barcelona Total STI Corona STI STI Avalui l'ús que vostè fa del cotxe privat 5,5 6,6 7,6 6,9 Avalui l'ús que vostè fa del cotxe compartit 0,4 0,4 0,4 0,4 Avalui l'ús que vostè fa de la moto privada 7,1 6,8 6,5 6,8 Avalui l'ús que vostè fa de la moto compartida 0,7 0,2 0,3 0,4 Avalui l'ús que vostè fa del taxi amb llicència 4,5 4,6 4,1 4,4 Avalui l'ús que vostè fa del vehicle VTC 1,2 0,9 0,9 1,1 Fora 1a CM STI Cotxe Moto Taxi/VTC 10 Sempre 10 Sempre 10 Sempre 10 Sempre 10 Sempre 10 Sempre 7,6 6,5 4, 1 0,4 0,3 0, 9 0 Mai 0 Mai 0 Mai 0 Mai 0 Mai 0 Mai Cotxe privat Cotxe compartit Moto privada Moto compartida Taxi amb llicència Vehicle VTC 36 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 1. Ús subjectiu dels modes de transport 1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport 1.1.4 Segons discapacitat reconeguda legalment (residents a l’àmbit Fora 1a CM STI) 15,7% 14,0% 42,1% 48,6% 46,9% 54,1% 42,0% 42,7% 35,7% 50,6% 43,3% 41,3% 41,6% 44,0% 15,7% 7,4% 9,8% 4,6% Amb Sense Amb Sense Amb Sense discapacitat discapacitat discapacitat discapacitat discapacitat discapacitat Transport públic . Mobilitat activa . Cotxe Mai/Quasi mai A vegades/Sovint Quasi sempre/Sempre 37 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 2. Valoració dels modes de transport 2.1. Dades generals per àmbits territorials Àmbit territorial Resta Primera Fora 1a CM Barcelona Total Corona STI STI Bicicleta 8,2 8,1 8,2 8,2 A peu 8,4 8,2 8,3 8,3 VMP 7,4 8,1 7,7 7,7 Moto/ ciclomotor 8,0 8,0 8,2 8,1 Tramvia 7,4 7,6 6,9 7,4 Cotxe 7,5 7,9 8,0 7,8 FGC 7,2 7,3 7,2 7,2 Taxi/VTC 6,6 6,6 6,6 6,6 Bus TMB 7,0 7,1 6,5 6,9 Bus interurbà 6,6 6,9 6,6 6,7 Bus urbà altres municipis 6,5 6,9 6,3 6,5 Renfe regional 6,4 6,8 6,6 6,5 Metro 7,0 7,2 6,6 6,9 Renfe rodalies 6,4 6,8 6,2 6,3 38 Mitjà de transport LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 2. Valoració dels modes de transport 2.1. Valoració dels mitjans de transport 2.1.1. Valoració de diferents elements referents als serveis de transport públic: accessibilitat i punts de venda (residents a l’àmbit Fora 1a CM STI) 7,8 7,6 7,4 7,2 7,0 6,8 6,6 6,4 6,2 6,0 Tramvia FGC Metro Bus urbà d'altres Bus interurbà Bus urbà de Bcn Renfe Renfe rodalies munic ipis (no (TMB) regional/mitja TMB) distància L'accés o i tinerari fins a la parada/estació L'espai per moure's dins l'estació L'accessibilitat i mobilitat dins dels vehicles que utilitza L'accessibilitat a l'hora de pujar o baixar del vehicle L'accessibilitat a la informació de l'oferta i serveis Punts de venda de títols de transport 39 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 3. Eines de consulta de la mobilitat 3.1. Eines de consulta de la mobilitat 3.1.1 Consulta d’horaris i rutes al transport públic Àmbits territorials On consulta els horaris i rutes del transport Resta 1a Barcelona Fora 1a CM STI Total ST I públic quan l'utilitza? corona STI Al web/APP del propi operador que utilitzo 48,7% 46,6% 52,8% 50,6% Google, Google Maps, Internet 28,9% 23,4% 27,5% 26,6% A la parada o estació 18,0% 22,2% 19,6% 19,8% No els consulto, ja els conec de memòria 15,0% 14,6% 7,8% 11,8% Horaris en paper, atenció al client, personal 2,4% 2,9% 8,5% 4,6% empreses operadores,amics o coneguts A d’altres webs/APPs genèriques (moovit,...). 4,9% 2,2% 0,9% 2,6% Al Mou-te 1,7% 2,1% 2,3% 1,9% 40 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 3. Eines de consulta de la mobilitat 3.1. Eines de consulta de la mobilitat 3.1.2 Consulta d’incidències del transport públic Àmbits territorials Resta 1a Consulta les incidències del transport públic Barcelona Fora 1a CM STI Total ST I corona STI Sí, al web/APP del servei/operador que utilitzaré 16,0% 15,3% 17,3% 16,5% Sí, a Google, Google Maps, Internet 6,3% 6,8% 6,8% 6,6% Sí, a la ràdio/TV/premsa 3,2% 2,9% 4,6% 3,6% Sí, a les xarxes socials (com Twitter) del servei/operador que 2,4% 2,2% 4,2% 2,9% utilitzaré Si, a la mateixa parada o estació 2,3% 2,9% 2,2% 2,6% Sí, a les xarxes socials (com Twitter) d’usuaris que alerten de les 1,2% .. 1,7% 1,4% incidències Sí, a d’altres webs/APPs genèrics (moovit, Proper bus, citymapper.). 1,5% .. .. 0,9% No, perquè desconec on consultar-ho 32,8% 37,5% 34,0% 34,3% No, però sé on consultar-ho 32,5% 25,8% 26,7% 28,4% No les consulto 4,8% 4,1% 4,9% 4,7% Altres .. .. 1,9% 1,2% NS/NC 1,0% 2,7% 1,5% 1,7% 41 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 3. Eines de consulta de la mobilitat 3.1. Eines de consulta de la mobilitat 3.1.3 Consulta de l’estat del trànsit Àmbits territorials Resta 1a Consulta de l'estat del trànsit Barcelona Fora 1a CM STI Total ST I corona STI Sí, per evitar cues (si he de canviar d’itinerari o d’horari) 17,4% 19,8% 21,3% 19,4% Sí, sempre 10,3% 9,3% 10,1% 10,1% Sí, per valorar alternatives en el transport 2,7% 1,2% 1,2% 1,3% A vegades 1,7% 1,3% 1,2% 1,3% Sí, quan la meterologia està complicada .. .. 0,8% 0,6% No, no el consulto mai 62,6% 60,9% 55,6% 59,0% Només el consulto si he de realitzar un desplaçament poc 5,2% 6,5% 9,8% 8,0% freqüent Altres .. 1,5% 1,2% 1,2% NS/NC .. .. .. 0,2% 42 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 3. Eines de consulta de la mobilitat 3.1. Eines de consulta de la mobilitat 3.1.4 Canal de comunicació per a la consulta de l’estat del trànsit Àmbits territorials Canals de comunicació per a la cosulta de l'estat Resta 1a corona Barcelona Fora 1a CM STI Total ST I del trànsit STI WEB/APP 62,0% 66,1% 52,7% 57,4% La radio (falques) 14,7% 12,8% 19,4% 17,0% Web o Apps de trànsit:SCT,DGT,RACC o Similars 9,8% 9,0% 14,2% 12,0% La TV (informatius) 9,3% 8,2% 14,1% 11,4% Al navegador del cotxe (vehicle o GPS) 7,9% 6,5% 7,4% 7,4% NS/NC 5,0% 5,1% 4,8% 5,0% Xarxes socials 3,6% .. 5,4% 4,2% Altres 3,6% .. 3,9% 3,5% Waze 3,8% .. 2,8% 3,0% 43 LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 4. Avaluació de la xarxa de transport públic 4.1. Segons variables de la xarxa de transport públic Barcelona Resta 1a corona STI Fora 1a CM STI 1. Qualitat global de la 6,5 xarxa de transport públic 7,3 7,4 6,1 en el seu municipi 2. Quantitat d’oferta de 6,3 transport públic 7,7 7,5 5,7 intramunicipal 3. Quantitat d’oferta de 6,1 transport públic 6,8 7,2 5,8 intermunicipal 4. El preu del transport públic en relació als 4,2 4,6 4,2 4,0 serveis oferts 44 Valoració de l’oferta de transport públic (independentment del seu ús) LA DIMENSIÓ SUBJECTIVA 5. Tinença de vehicle a la llar 5.1 Segons variables territorials Corones de residència Tinença de vehicle a la llar Resta Primera Barcelona Fora 1a CM STI Total STI Corona STI Població total Quants cotxes hi ha a la seva residència habitual? 0,9 1,2 1,5 1,0 Quantes motos/ciclomotors hi ha a la seva residència habitual? 0,3 0,3 0,3 0,3 Quantes bicicletes hi ha a la seva residència habitual? 0,8 1,1 1,5 1,0 Quants 'altres vehicles' hi ha a la seva residència habitual? 0,1 0,1 0,2 0,1 Població que disposa de vehicle Quants cotxes hi ha a la seva residència habitual? 1,2 1,4 1,7 1,5 Quantes motos/ciclomotors hi ha a la seva residència habitual? 1,2 1,3 1,4 1,3 Quantes bicicletes hi ha a la seva residència habitual? 2,0 2,2 2,4 2,3 Quants 'altres vehicles' hi ha a la seva residència habitual? 1,7 1,8 1,9 1,8 45 FITXA TÈCNICA 46 FITXA TÈCNICA Dades bàsiques de l’EMEF 2018 Univers - Residents a l’àmbit territorial de l’STI, incloent el Berguedà, de Àmbit metropolità Mostra Error 16 i més anys. Barcelona 2.200 2,1% Mostra - Mostreig estratificat polietàpic. Extracció prèvia i aleatòria de la Resta 1a corona 1.706 2,4% mostra del Registre de població de Catalunya. La mostra està integrada Total 1a corona 3.906 1,6% per 10.117 individus residents a l’àmbit de l’STI: 2.200 a Barcelona, Resta AMB 1.202 2,9% 3.906 a la primera corona de l’AMB, 5.108 a l’AMB i 7.943 a l’RMB. Total AMB 5.108 1,4% Amb una confiança del 95,5% i sota el supòsit de màxima Resta RMB 2.835 1,9% indeterminació (p=q=0,5), l’error màxim és ±1,0% per als residents al Total RMB 7.943 1,1% conjunt de l’STI. Resta STI 2.174 2,1% Part de la mostra d’aquesta edició és panell (col·laboració durant 3 anys Total STI 10.117 1,0% consecutius). Comarca Mostra Error Recollida informació - Entrevista telefònica amb metodologia CATI (9.798), entrevista autoadministrada per internet amb la Alt Penedès 403 5,0% metodologia CAWI (249) i entrevista presencial domiciliàries assistides per ordinador amb la metodologia CAPI (70). Anoia 400 5,0% Treball de camp - Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública SL (GESOP). Bages 400 5,0% Període d’enquestació (incloent retrucades) - Del 16 d’octubre al 13 de deseBmabixr eLldoeb2re0g1a8t. 1.509 2,6% Equip investigador - Supervisió del treball de camp, codificació i processamBeanitxd Peelneesddèasd (ems ui naincàipliissi dSTeIls) resu1lt0a0ts a càr1r0ec,0% de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). Barcelonès 3.080 1,8% Berguedà 402 5,0% Criteri general de publicació de dades - En la publicació de resultats s’ha tingut en compte les exigències de precisió que Garraf 400 5,0% estableix Eurostat i que ha adoptat l’Idescat. Les dades són fiables i es poden publicar quan l’estimació de la cel·la té un Maresme 670 3,9% mínim de 20 observacions mostrals i la taula té un mínim del 60% de les cel·les amb valors vàlids. Les cel·les o dades no publicables es marquen amb “..”. Moianès 399 5,0% Osona 401 5,0% Selva (municipis STI) 72 11,8% Vallès Occidental 1.279 2,8% Vallès Oriental 602 4,1% Total 10.117 1,0% 47 FITXA TÈCNICA Dades bàsiques de l’EMEF 2018 Ponderació - A partir del padró municipal a 1 de gener de 2018. Equip investigador - Supervisió del treball de camp, codificació i processament de les dades i anàlisi dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). Criteri general de publicació de dades - En la publicació de resultats s’ha tingut en compte les exigències de precisió que estableix Eurostat i que ha adoptat l’Idescat. Les dades són fiables i es poden publicar quan l’estimació de la cel·la té un mínim de 20 observacions mostrals i la taula té un mínim del 60% de les cel·les amb valors vàlids. Les cel·les o dades no publicables es marquen amb “..”. Nota: Per efecte dels arrodoniments en la ponderació dels desplaçaments, és possible que algunes dades desagregades no sumin exactament el nombre total de desplaçaments. Aquest fet només afecta el darrer dígit i no comporta una interpretació incorrecta. 48 FITXA TÈCNICA Definicions bàsiques Desplaçament - trajecte que es fa des d’un origen fins a una destinació per qualsevol motiu fent servir un o més modes de transport. Mitjà principal del desplaçament - en l’assignació del mitjà principal es prioritzen els mitjans de transport motoritzats (transport públic i vehicle privat) per sobre dels no motoritzats, i el transport públic per sobre el vehicle privat. L’ordre de priorització dels mitjans és el següent: Renfe regional > Renfe Rodalies > FGC > Tramvia > Metro > Bus interurbà > Bus TB > Altres autobusos urbans > Taxi/VTC > Cotxe com a conductor > Cotxe com a acompanyant > Moto com a conductor > Moto com a acompanyant > Furgoneta/Camió > Bicicleta > Ginys (cadira de rodes o scooter, patinet, segway o altres ginys) > Caminar Mode de transport  Mobilitat activa: caminant, bicicleta, bicicleta compartida, cadira de rodes, scooter o vehicles per persones amb dificultats de mobilitat, patinet, segway o altres ginys.  Transport públic: autobús urbà, autobús interurbà, metro, tramvia, FGC, Renfe rodalies, Renfe regional, autobús empresa, autobús escolar, autocar i taxi/VTC.  Vehicle privat: cotxe com a conductor, cotxe com acompanyant, cotxe compartit, moto com a conductor, moto com acompanyant, moto compartida i furgoneta/camió. Etapes i multimodalitat - un desplaçament pot estar constituït per més d’una etapa, cadascuna de les quals es pot dur a terme amb modes de transport diferents. Quan només s’utilitza un mitjà els desplaçaments són unimodals i quan s’utilitza més d’un mitjà són multimodals. Població professional - aquella part de la població que afirma haver realitzat 8 o més desplaçaments diaris per motius laborals. Es tracta de persones que tenen l’acció de desplaçar-se com a un element clau en la seva ocupació (transportistes, missatgers, comercials, tècnics, etc). En el present informe només s’inclouen els desplaçaments d’anada i tornada a la feina, així com els desplaçaments personals que l’entrevistat hagi fet al llarg del dia. 49 FITXA TÈCNICA Definicions bàsiques Autocontenció - proporció de desplaçaments interns a un àmbit (al qual es resideix) sobre el total de desplaçaments generats d’aquest àmbit. Es pot calcular des de la perspectiva de municipi, corona o comarca. Desplaçaments interns (R=O=D) Total desplaçaments Ràtio atracció i emissió (RAE) - és el quocient entre el nombre de desplaçaments atrets i el nombre de desplaçaments emesos. Valors inferiors a 1 indiquen que l’àmbit és emissor i els valors per sobre d’1 que és receptor. Desplaçaments atrets realitzats per no residents a l’àmbit RAE = Desplaçaments emesos realitzats per residents a l’àmbit Índex d’obertura (IO) - és el quocient dels desplaçaments de connexió amb l’exterior (entrades més sortides al territori) i els desplaçaments interns. Valors inferiors a 1 indiquen que la mobilitat interna té un major pes relatiu (territori tancat) i valors superiors a 1 que la mobilitat connectiva té un major pes relatiu (territori obert). Desplaçaments de connexió de l’àmbit amb l’exterior IO = Desplaçaments interns de l’àmbit Ocupació declarada dels vehicles - persones per vehicle en cadascuna de les etapes en els que es fa servir el cotxe/moto (conductor o acompanyant). És una dada declarada per l’entrevistat que inclou a persones menors de 16 anys. Ocupació calculada dels vehicles - estimació de l’ocupació dels vehicles entesa com la relació entre el total de viatges (suma dels conductors i acompanyants) respecte dels viatges com a conductor. 50 QÜESTIONARI 51 Qüestionari 52 Qüestionari 53 Qüestionari 54