ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2018 (EMEF 2018) Fulletó principals resultats Bellaterra, abril de 2019 1 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.1. Dades bàsiques  A continuació es mostren els principals resultats sobre la mobilitat en dia feiner de la població de 16 anys i més resident a l’àmbit del Sistema Tarifari Integrat (STI) de l’àrea de Barcelona, per a l’any 2018.  La informació recollida fa referència als desplaçaments duts a terme el darrer dia feiner abans de fer l’enquesta. 4.815.772 18.957.915 Persones residents a l’àmbit de l’STI Desplaçaments en dia feiner 3,9 Desplaçaments/persona en dia feiner  Un desplaçament es correspon amb un únic motiu i pot tenir una o més etapes dutes a terme amb modes de transport diferents.  Una etapa és cadascun dels trajectes que es duen a terme en un desplaçament, quan aquest es fa combinant diversos mitjans de transport. 2 LA MOOBBILIILTIATTA TE NE ND IDA IFAE IFNEEINR AER L ’AST LI 'RMB 1.. Carractterriittzaciió de lla mobiilliittatt a ll’'RSMTIB 1.1. Dades bàsiques Població Població Població amb 8 desplaçaments sense mobilitat amb mobilitat laborals diaris o més (7,4%) (90,9%) (1,7%) 356.343 persones 4.376.048 persones 83.382 persones 0 desplaçaments 18.957.915 desplaçaments 1.086.656 desplaçaments in 20.985.400 etapes labore Aquest grup inclou les persones Aquest grup comprèn la població que no van realitzar cap en què l’acció de desplaçar-se és desplaçament durant el dia un element clau en la seva anterior a l’entrevista. ocupació: taxistes, missatgers, transportistes, comercials, tècnics, serveis d’urgències i emergències, etc. Les dades que es presenten a continuació se centren en els 18,9 milions de desplaçaments de la població, excloent-ne els desplaçaments in labore. 3 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.2. Motiu del desplaçament 1.2.1. Dades generals  La mobilitat personal (38,0%, 7,2 M desplaçaments/dia) és superior a la mobilitat ocupacional (19,6%, 3,7 M desplaçaments/dia). La resta de desplaçaments són els de tornada al domicili (42,4%, 8 M desplaçaments/dia).  Els principals motius per moure’s són el treball, acompanyar/ tenir cura de persones, les compres quotidianes, i l’oci. El treball i l’oci assoleixen percentatges més elevats entre els homes; les compres i acompanyar/ tenir cura de persones, en canvi, entre les dones. Les dones es desplacen més per motius personals que els homes. Home Dona Total Motiu del desplaçament Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Treball i gestions de treball 1.785.447 19,3% 1.386.461 14,3% 3.171.907 16,7% Estudis 259.185 2,8% 284.440 2,9% 543.625 2,9% Mobi l i tat ocupacional 2.044.632 22,1% 1.670.900 17,2% 3.715.532 19,6% Compres quotidianes 625.389 6,8% 950.101 9,8% 1.575.490 8,3% Compres no quotidianes 116.416 1,3% 183.491 1,9% 299.907 1,6% Metge/Hospital 163.950 1,8% 252.613 2,6% 416.563 2,2% Visita amic/familiar 261.655 2,8% 318.926 3,3% 580.581 3,1% Acompanyar/tenir cura de persones 724.124 7,8% 1.097.178 11,3% 1.821.302 9,6% Gestions personals 236.013 2,6% 234.009 2,4% 470.022 2,5% Oci (espectacles,cinemes, restaurants, esports) 754.075 8,2% 663.231 6,8% 1.417.305 7,5% Sense destinació fixe/passejar 366.202 4,0% 258.043 2,7% 624.245 3,3% D'Altres desplaçaments .. .. .. .. .. .. Mobi l i tat personal 3.249.628 35,1% 3.958.696 40,8% 7.208.324 38,0% Tornada a casa o domici l i 3.954.540 42,8% 4.079.519 42,0% 8.034.059 42,4% Total ST I 9.248.800 100% 9.709.115 100% 18.957.915 100% 4 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.3. Mode de transport 1.3.1. Dades generals  Els modes principals de desplaçament de la població de l’STI són els de la mobilitat activa (43,9%) i el vehicle privat (38,1%). En transport públic es realitzen el 17,9% dels desplaçaments en dia laborable.  A la mobilitat activa destaquen els desplaçaments fets caminant (96,0%) i al vehicle privat els desplaçaments en cotxe (86,1%). En transport públic, 35,5% 32,5% 26,4% l’autobús és el més utilitzat, seguit de prop pel metro (35,5% i 32,5%, respectivament). 5,6% 96,0% 3.399.115 17,9% 8.329.798 43,9% 86,1% 3,1 % 0,9% 7.229.002 38,1% 10,1% 3,8% 5 Caminant Bicicleta VMP i cadira rodes Autobús Cotxe Metro Moto Altres ferroviaris Camió i furgoneta Resta transport públic LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.3. Mode de transport 1.3.1. Dades generals  Caminar és la manera més habitual de moure’s per les persones residents al STI (42,2%), seguit del cotxe (32,8%).  Les dones es desplacen en major proporció que els homes caminant (46,1% i 38,1%, respectivament) i en transport públic (21,1% enfront del 14,6%). En canvi, els homes ho fan en major mesura en vehicle privat (44,7% enfront del 31,9%). Home Dona Total Motiu del desplaçament Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Caminant 3.524.243 38,1% 4.471.738 46,1% 7.995.980 42,2% Bicicleta 201.507 2,2% 60.691 0,6% 262.199 1,4% Cadires de rodes i vehicles de mobilitat personal 45.097 0,5% 26.522 0,3% 71.619 0,4% Total Mobi l i tat act i va 3.770.847 40,8% 4.558.951 47,0% 8.329.798 43,9% Autobús 408.366 4,4% 797.128 8,2% 1.205.494 6,4% Metro 466.598 5,0% 638.917 6,6% 1.105.515 5,8% Altres ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, Tramvia) 386.479 4,2% 512.469 5,3% 898.948 4,7% Resta transport públic 86.024 0,9% 103.134 1,1% 189.157 1,0% Total T ransport públ i c 1.347.468 14,6% 2.051.647 21,1% 3.399.115 17,9% Cotxe 3.298.134 35,7% 2.926.782 30,1% 6.224.916 32,8% Moto 577.849 6,2% 151.702 1,6% 729.551 3,8% Furgoneta/camió i resta privat 254.502 2,8% 20.033 0,2% 274.535 1,4% Total Vehicle pr i vat 4.130.485 44,7% 3.098.517 31,9% 7.229.002 38,1% Total ST I 9.248.800 100% 9.709.115 100% 18.957.915 100% 6 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.3. Mode de transport 1.3.2. Anàlisi territorial  La mobilitat en vehicle privat augmenta a mesura que l’àmbit de residència s’allunya de Barcelona, en detriment del transport públic. Els barcelonins i les barcelonines utilitzen el transport públic en el 30,6% dels desplaçaments, mentre que els residents a la resta del RMB ho fan en el 10,2% dels seus desplaçaments en dia feiner i, en el cas dels residents a la resta de l’STI, en el 5,1%. Total STI 43,9%; 8.329.798 17,9%; 3.399.115 38,1%; 7.229.002 Resta STI 37,1%; 833.411 5,1%; 114.185 57,8%; 1.298.413 Total RMB 44,9%; 7.496.387 19,7%; 3.284.930 35,5%; 5.930.589 Resta RMB 41,4%; 2.540.550 10,2%; 624.340 48,4%; 2.966.534 Total AMB 46,8%; 4.955.837 25,1%; 2.660.590 28,0%; 2.964.056 Segona corona AMB 39,7%; 506.538 11,0%; 140.694 49,3%; 629.722 Total primera corona AMB 47,8%; 4.449.298 27,1%; 2.519.896 25,1%; 2.334.333 Resta primera corona AMB 45,6%; 1.771.709 22,2%; 860.736 32,2%; 1.248.796 Barcelona 49,4%; 2.677.589 30,6%; 1.659.160 20,0%; 1.085.537 0% 20% 40% 60% 80% 100% Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat 7 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.3. Mode de transport 1.3.2. Anàlisi territorial  El Barcelonès és la comarca amb un comportament de la mobilitat més diferent a la resta, ja que aquella realitzada amb modes sostenibles (mobilitat activa i transport públic) arriba fins al 78,7% del conjunt dels desplaçaments.  De forma menys acusada que el Barcelonès, el Garraf, el Baix Llobregat, i el Vallès Occidental també tenen un destacable comportament sostenible. Les i els residents a Osona són els que fan un major ús del vehicle privat (61,7%) seguits dels del Moianès (61,1%). 0% 20% 40% 60% 80% 100% Alt Penedès 41,3%; 148.872 6,1%; 22.078 52,6%; 189.872 Anoia 34,5%; 138.921 6,1%; 24.453 59,5%; 239.772 Bages 40,3%; 238.635 4,7%; 28.035 55,0%; 326.179 Baix Llobregat 42,6%; 1.109.876 14,4%; 376.155 43,0%; 1.120.199 Baix Penedès STI 39,3%; 124.584 8,5%; 27.006 52,2%; 165.327 Barcelonès 49,0%; 3.610.357 29,7%; 2.192.043 21,3%; 1.565.966 Berguedà 40,1%; 56.409 2,5%; 3.582 57,3%; 80.620 Garraf 51,3%; 254.128 11,2%; 55.506 37,5%; 185.612 Maresme 41,2%; 608.886 7,9%; 116.142 50,9%; 753.109 Moianès 34,4%; 15.143 4,5%; 1.967 61,1%; 26.848 Osona 34,4%; 190.105 3,9%; 21.720 61,7%; 340.616 La Selva STI 35,5%; 69.614 3,8%; 7.423 60,7%; 119.050 Vallès Occidental 40,8%; 1.231.400 13,5%; 406.239 45,8%; 1.382.255 Vallès Oriental 38,5%; 532.869 8,4%; 116.767 53,0%; 733.576 Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat 8 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.4. Motiu del desplaçament i mode de transport  En els desplaçaments per motiu de feina o d’estudis (mobilitat ocupacional) la població utilitza principalment mitjans motoritzats, sent prioritari el vehicle privat (51,7%) respecte el transport públic (28,0%).  En els desplaçaments per motius personals, en canvi, el mode més utilitzat és la mobilitat activa (55,8%), seguit del vehicle privat (31,6%) i del transport públic (12,6%). 31,6% 31,3% 51,7% 51,4% Vehicle privat 12,6% 12,9% Transport públic 28,0% 28,8% 55,8% 55,9% 20,2% 19,8% Mobilitat activa Mobilitat Mobilitat personal Tornada a casa Tornada a casa ocupacional ocupacional personal 9 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.5. El temps de la mobilitat 1.5.1. Distribució horària dels desplaçaments  Quasi el 90% dels desplaçaments en dia feiner tenen lloc a la franja horària entre les 7 hores i les 21 hores.  La franja horària punta del matí es registra entre les 7h i les 10h, amb el 18,1% dels desplaçaments, mentre que la franja horària punta de la tarda és entre les 16h i les 20h, amb el 31,2% dels desplaçaments.  Es registra una franja horària punta al matí entre les 7h i les 9h per motiu ocupacional molt marcada, mentre que la tornada està repartida en dues franges, entre les 14h i les 15h, i entre les 18h i les 19h.  La mobilitat personal té una franja horària de matí més extensa, entre les 8h i les 13h, i una franja de tarda entre les 16h i les 20h. 1.800 1.657 1.600 1.476 1.498 1.400 1.304 1.278 1.155 1.157 1.134 1.132 1.128 1.200 1.068 1.037 1.019 975 1.000 800 680 600 383 332 400 168 167 200 101 36 22 20 34 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Motiu personal Tornada motiu personal Motiu ocupacional Tornada motiu ocupacional Total * Les franges horàries amb un mínim de 20 observacions mostrals no es mostren al gràfic 10 Milers de desplaçaments LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 1. Caracterització de la mobilitat a l’STI 1.5. El temps de la mobilitat 1.5.2. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments  La durada mitjana percebuda per les persones residents a l‘STI dels desplaçaments realitzats en dia feiner és de 21,8 minuts.  La durada dels desplaçaments intermunicipals (32,6 minuts) duplica la d’aquells realitzats dins dels propis municipis (15,9 minuts).  Els desplaçaments que es fan en transport públic són aquells en què la població inverteix més temps (39,1 minuts), seguits del vehicle privat (21,1 minuts) i la mobilitat activa (15,3 minuts).  Les diferències s’amplien encara més segons el tipus de recorregut dels desplaçaments. Així, els desplaçaments de menys durada són intramunicipals en vehicle privat (11,9 minuts) i els de més durada són els que es realitzen amb transport públic i de caràcter intermunicipal (51,9 minuts). Tipus de Mode de Durada mitjana desplaçament transport (minuts) 21,8 39,1 Mobilitat activa 14,8 32,6 Transport públic 27,1 21,1 Intramunicipal 15,9 15,3 Vehicle privat 11,9 Total 15,9 Mobilitat activa 21,7 Transport públic 51,9 Intermunicipal Vehicle privat 27,0 Total 32,6 11 Intermunicipals Intramunicipals Mobilitat activa Transport públic Vehicle privat LA MOBBILILITITAATT E NEN D IDAI AFE FINEEINR EAR L ’AS TLI’RMB 2. Diinàmiiques tterriittoriialls 2.1. Tipus de fluxos segons àmbits metropolitans  Partint de la perspectiva d’àmbits metropolitans, els desplaçaments a l‘STI es poden classificar en: • Interns¹: 15,5 milions de desplaçaments, que representen el 81,8%. • Connexions internes²: més de 3 milions de desplaçaments, que representen el 16,3%. • Connexions exteriors i desplaçaments externs³: 369.765 desplaçaments, que representen el 2,0%. Tipus de fluxos Desplaçaments Percentatge Interns 15.502.268 81,8% Connexions internes 3.085.882 16,3% Connexions exteriors i desplaçaments externs 369.765 2,0% Total 18.957.915 100% ¹ Interns: Barcelona-Barcelona, resta 1a corona STI-Resta 1a corona STI, Resta AMB-Resta AMB, Resta RMB-Resta RMB, Resta STI-Resta STI. ² Connexions internes: Barcelona-Resta 1a corona STI, Barcelona-Resta AMB, Barcelona-Resta RMB, Barcelona-Resta STI, Resta 1a corona STI-Resta AMB, Resta 1a corona STI-Resta RMB, Resta 1a corona STI-Resta STI, Resta RMB-Resta STI, Resta AMB-Resta RMB, Resta AMB-Resta STI ³ Connexions exteriors i desplaçaments externs: Barcelona-Fora STI, Resta 1a corona STI-Fora STI, Resta AMB-Fora STI, Resta RMB-Fora STI, Resta STI-Fora STI, Fora STI-Fora STI 12 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.1 Tipus de fluxos segons àmbits metropolitans  El 64,7% dels desplaçaments realitzats pels residents de l’STI en dia feiner tenen l’origen i la destinació en un mateix municipi, mentre que el 35,3% restant són desplaçaments intermunicipals.  Les dones fan proporcionalment més desplaçaments intramunicipals que els homes, per a qualsevol àmbit residencial. Àmbit territorial de Intramunicipals Intermunicipals Total residència Home Dona Total Home Dona Total Home Dona Total Barcelona 80,7% 89,7% 85,5% 19,3% 10,3% 14,5% 100% 100% 100% Resta 1a corona 50,4% 57,9% 54,2% 49,6% 42,1% 45,8% 100% 100% 100% 2a corona 49,5% 54,8% 52,2% 50,5% 45,2% 47,8% 100% 100% 100% AMB 65,5% 74,2% 70,0% 34,5% 25,8% 30% 100% 100% 100% Resta RMB 52,9% 63,2% 58,2% 47,1% 36,8% 41,8% 100% 100% 100% RMB 60,8% 70,2% 65,0% 39,2% 29,8% 35,0% 100% 100% 100% Resta STI 53,9% 61,3% 57,5% 46,1% 38,7% 35,0% 100% 100% 93% ST I 59,9% 69,2% 64,7% 40,1% 30,8% 35,3% 100% 100% 100% 13 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.1. Tipus de fluxos segons àmbits metropolitans Fluxos de connexió amb resta STI i fora STI  Les relacions origen-destinació on hi ha més desplaçaments són internes a la resta RMB (4.986), Barcelona (4.896), internes a la resta 1a corona STI (2.859), internes resta STI (1.918) i Barcelona – resta 1a corona STI (1.093). Fluxos interns RMB Desplaçaments expressats en milers 14 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.2. Ràtio públic/privat segons àmbits metropolitans Fluxos de connexió amb resta STI i fora STI  Les relacions origen-destinació on hi ha més desplaçaments en transport públic que en vehicle privat són les internes de Barcelona (204/100), Barcelona – resta 1a corona STI (124/100). Fluxos interns RMB Ràtio: Desplaçaments en transport públic/ 100 desplaçaments en vehicle privat 15 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.3 Autocontenció municipal segons àmbits metropolitans  L’autocontenció municipal varia segons els àmbits metropolitans: la ciutat de Barcelona és el territori amb una autocontenció municipal superior (85,5%), molt per sobre dels valors de la resta d’àmbits metropolitans. Àmbit territorial de Autocontenció municipal residència Home Dona Total Barcelona 80,7% 89,7% 85,5% Resta 1a corona STI 50,4% 57,9% 54,2% 1a corona STI 67,8% 76,7% 72,4% Resta AMB 49,5% 54,8% 52,2% AMB 65,5% 74,2% 70,0% Resta RMB 52,9% 63,2% 58,2% RMB 60,8% 63,2% 65,6% Resta STI 53,9% 61,3% 57,5% STI 59,9% 69,2% 64,7% 16 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.4 Motiu dels desplaçaments intermunicipals  Com s’ha vist, per al global de desplaçaments, la mobilitat personal (38,0%) predomina respecte a l’ocupacional (19,6%).  Per contra, si només s’analitzen els desplaçaments intermunicipals, predomina la mobilitat per motius de feina o d’estudis (31,3%) respecte la personal (25,5%) en gairebé tots els fluxos metropolitans. L’excepció es dóna en les relacions intermunicipals intracorona, on pràcticament s’iguala el pes de la mobilitat personal al de la mobilitat ocupacional. Flux Intermunicipal Mobilitat Mobilitat Tornada a casa Total Origen Destinació ocupacional personal Resta 1a corona 34,7% 23,1% 42,2% 100% Resta AMB 39,9% 18,0% 42,1% 100% Barcelona Resta RMB 37,9% 16,1% 46,0% 100% Resta STI 30,9% 23,3% 45,8% 100% Resta 1a corona 25,5% 30,2% 44,3% 100% Resta 1a corona Resta AMB 32,4% 25,8% 41,8% 100% STI Resta RMB 36,9% 19,1% 44,0% 100% Resta STI 35,7% 14,7% 49,6% 100% Resta AMB 28,2% 28,7% 43,2% 100% Resta AMB Resta RMB 34,7% 25,0% 40,3% 100% Resta RMB 27,9% 29,8% 42,3% 100% Resta RMB Resta STI 27,1% 29,9% 43,1% 100% Fora STI 31,1% 26,8% 42,1% 100% Resta STI 27,1% 29,9% 43,1% 100% Resta STI Fora STI 31,1% 26,8% 42,1% 100% Total ST I 31,3% 25,5% 42,7% 100% 17 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.5. Tipus de fluxos segons comarca de residència  Del total de desplaçaments realitzats per les persones residents a l‘STI en dia feiner, un 82,6% tenen l’origen i la destinació a la mateixa comarca de residència.  Les comarques que presenten un grau més elevat d’autocontenció són el Bages (89,3%) el Barcelonès (88,5%), el i Osona (88,2%); la comarca amb menor grau d’autocontenció és el Moianès (60,6%). Milers de desplaçaments dels residents amb origen i destinació a la comarca (% sobre el total de desplaçaments dels residents a la comarca) 18 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 2. Dinàmiques territorials 2.6. Principals desplaçaments intercomarcals  Les relacions de major magnitud es donen entre el Barcelonès i el Baix Llobregat (771 mil desplaçaments), entre el Barcelonès i el Vallès Occidental (483 mil desplaçaments) i entre el Barcelonès i el Maresme (232 desplaçaments).  Les relacions amb el Barcelonès són les principals per les comarques del Baix Llobregat, el Garraf, l’Alt Penedès, Osona, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental, el Maresme i el Baix Penedès (municipis de l’STI).  La relació principal de les persones residents a l’Anoia és amb el Baix Llobregat; del Bages és amb el Vallès Occidental; de la Selva (municipis de l’STI) és amb el Maresme; del Moianès és amb Osona; i del Berguedà és amb el Bages. Nota: Desplaçaments expressats en milers Només s’han considerat fluxos >20.000 desplaçaments/dia 19 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.1 Mobilitat segons grup d’edat i sexe Desplaçaments/dia homes Mobilitat Mobilitat Tornada a Sexe Edat Total ocupacional personal casa 4,1 3,9 16 a 29 anys 27,5% 28,7% 43,8% 100% 3,7 30 a 64 anys 26,6% 31,6% 41,8% 100% Homes 65 anys i més 2,7% 52,2% 45,1% 100% Total 22,1% 35,1% 42,8% 100% 16 a 29 anys 28,6% 27,6% 43,8% 100% 16 a 29 anys 30 a 64 anys 65 anys i més 30 a 64 anys 19,6% 39,4% 41,1% 100% Dones 65 anys i més 1,6% 54,7% 43,6% 100% Total 18,3% 39,6% 42,2% 100% Desplaçaments/dia dones Mobilitat Transport Sexe Edat Vehicle privat Total activa públic 4,3 16 a 29 anys 37,0% 26,6% 36,4% 100% 3,6 30 a 64 anys 35,8% 12,3% 51,8% 100% 3,2 Homes 65 anys i més 60,2% 11,5% 28,3% 100% Total 40,8% 14,6% 44,7% 100% 16 a 29 anys 34,7% 35,4% 29,8% 100% 30 a 64 anys 44,2% 18,8% 37,0% 100% 16 a 29 anys 30 a 64 anys 65 anys i més Dones 65 anys i més 64,5% 18,1% 17,4% 100% Total 45,5% 18,1% 36,4% 100% 20 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.4. Mobilitat segons situació professional  Els jubilats/des o pensionistes i els i les estudiants presenten una mitjana de desplaçaments diaris inferior a la resta.  Les persones dedicades a les tasques de la llar, les/els jubilats/des o pensionistes i les persones aturades es desplacen més per motius personals, mentre que les/els estudiants i les persones ocupades efectuen més desplaçaments per motius ocupacionals (feina o estudis).  La població activa ocupada empren majoritàriament el vehicle privat. La mobilitat a peu i en bicicleta és el principal mode de transport per la resta de col·lectius. Mobilitat Mobilitat Tornada a Situació professional Total ocupacional personal casa Desplaçaments/dia Actiu ocupat/da 28,6% 30,2% 41,2% 100% 4,2 4,0 4,1 Actiu en atur 5,1% 51,8% 43,2% 100% Jubilat/da o pensionista 0,7% 54,9% 44,4% 100% 3,5 3,5 Tasques de la llar* 0,5% 55,5% 44,0% 100% Estudiant/a 28,1% 26,1% 45,8% 100% Altres .. .. .. .. Total 19,6% 38,0% 42,4% 100% Mobilitat Transport Situació professional Vehicle privat Total activa públic Actiu ocupat/da 34,8% 17,8% 47,5% 100% Actiu en atur 55,0% 18,7% 26,3% 100% Jubilat/da o pensionista 63,3% 14,2% 22,5% 100% Tasques de la llar* 64,9% 11,0% 24,0% 100% * Inclou persones que es dediquen a les tasques de la llar menor de 65 Estudiant/a 41,2% 38,0% 20,9% 100% anys. Altres .. .. .. .. Total 43,9% 17,9% 38,1% 100% 21 Actiu ocupat/da Actiu en atur Jubilat/da o pensionista Tasques de la llar* Estudiant/a LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport  S’ha demanat sobre l’ús de tres modes de transport: • Mobilitat activa (a peu, en bicicleta, patinet, segways i altres ginys)*. • Transport públic. • Vehicle privat (cotxe conductor/acompanyant i moto).  La major part de la població utilitza habitualment dos o tres modes de transport (94,6%). Dins d’aquest grup, la majoria es considera usuària de tres modes de transport (59,0%). 0,2% no n'usa cap 59,0% usa els tres modes 5,2% usa un mode 35,7% usa dos modes *L’edició EMEF 18 inclou per primer cop dins els modes actius, el patinet, segways i altres ginys. 22 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’STI 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.2. Valoració dels mitjans de transport  Les valoracions mitjanes més elevades dels mitjans de transport les obté el caminar (8,3), la bicicleta (8,2) i la moto o ciclomotor (8,1). Els transports públics més ben valorats són el tramvia (7,4) i els FGC (7,2).  La valoració dels mitjans de transport varia segons l’ús que se’n fa. En conjunt, els individus que afirmen utilitzar amb més freqüència un determinat mitjà de transport, més puntuació li atorguen. Nota A vegades Sovint Quasi sempre o sempre Mitjà de transport mitjana Caminant 8,3 9,0 8,7 8,9 8,7 Bicicleta 8,2 8,4 + 7,8 8,3 8,2 7,3 7,3 7 ,8 7,5 Moto o ciclomotor 8,1 7,3 8,3 8,2 6,6 6 ,9 8,1 Cotxe 7,8 7,8 Patinet, segways i altres ginys 7,7 6,9 Tramvia 7,4 FGC 7,2 Metro 6,9 Bus interurbà 6,7 Taxi/VTC 6,6 Bus urbà d'altres municipis 6,5 Renfe regional i mitja distància 6,5 Rodalies Renfe 6,3 - A peu Bicicleta Moto Cotxe Transport públic 23 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB 2.1. Segons motiu del desplaçament  Els desplaçaments per motius personals (incloent la tornada a casa) en els fluxos interns a l’AMB són majoritaris i representen el 67,7% desplaçaments. En els desplaçaments de connexió són els realitzats per motius ocupacionals els més destacats (63,5). Desplaçaments interns AMB (10,14 milions) Desplaçaments de connexió amb l’AMB (1,47 milions) Mobilitat personal Tornada a casa Mobilitat Tornada a casa des de motiu personal des de motiu 19,2% pesonal 28,9% Tornada a personal 17,3% casa des 38,8% de motiu 27,4% 19,2% ocupacional 36,1% 13,0% Motiu Motiu Tornada a casa ocupacional ocupacional des de motiu ocupacional 24 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 5. Tipus de fluxos a l’AMB 5.2. Segons mode de transport  La mobilitat activa (caminar, anar en bicicleta o en VMP) és la forma principal de moure’s internament en l’àmbit (48,9%). Els desplaçaments en vehicle privat i els realitzats en transport públic són molt similars, no obstant això, els realitzats en vehicle privat són lleugerament superiors.  En les connexions, en modes actius són modes de transport residuals, sent l’ús del vehicle privat el majoritari (64,9%), i sent l’ús del transport públic del 33,8%. Desplaçaments interns AMB (10,14 milions) Desplaçaments de connexió amb l’AMB (1,47 milions) 1,3% Mobilitat Mobilitat Vehicle activa activa privat 25,7% Vehicle Transport privat 33,8% 48,9% públic 25,4% 64,9% Transport públic Interns Connexió Total Tipus de fluxos Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Mobilitat activa 4.960.260 48,9% 18.975 1,3% 4.979.236 42,9% Transport públic 2.570.508 25,4% 498.048 33,8% 3.068.557 26,4% Vehicle privat 2.605.695 25,7% 957.643 64,9% 3.563.339 30,7% Total 10.136.464 100% 1.474.667 100% 11.611.131 100% 25 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA CIUTAT 6. Tipus de fluxos a Barcelona 6.1. Segons motiu del desplaçament  En els desplaçaments de connexió predomina la mobilitat ocupacional, sent el motiu d’un terç dels desplaçaments (36,0%). En els desplaçaments interns predomina la mobilitat personal amb un 40,7% sobre el total. Desplaçaments interns Barcelona (4,90 milions) Desplaçaments de connexió Barcelona (2,03 milions) Mobilitat personal Tornada a casa Mobilitat Tornada a casa des de motiu personal des de motiu 20,4% pesonal 29,4% Tornada a personal 16,4% 40,7% casa des de motiu 27,2% 18,4% ocupacional 36,0% Motiu 11,5% Motiu Tornada a casa ocupacional ocupacional des de motiu ocupacional 26 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA CIUTAT 6. Tipus de fluxos a Barcelona 6.2. Segons mode de transport  En els desplaçaments amb origen i destinació Barcelona ciutat són majoritaris els desplaçaments a peu, en bicicleta i VMP (55,3%). La quota d’ús del transport públic se situa en el 30,0%.  En els fluxos de connexió l’ús del transport públic engloba quasi la meitat dels desplaçaments (49,8%). Desplaçaments interns Barcelona (4,90 milions) Desplaçaments de connexió Barcelona (2,03 milions) Vehicle 3,6% Mobilitat privat activa Mobilitat 14,7% activa Vehicle privat 46,6% 55,3% 49,8% 30,0% Transport Transport públic públic Interns Connexió Total Tipus de fluxos Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Mobilitat activa 2.709.072 55,3% 73.109 3,6% 2.782.181 40,2% Transport públic 1.467.727 30,0% 1.012.366 49,8% 2.480.094 35,8% Vehicle privat 719.356 14,7% 947.288 46,6% 1.666.643 24,1% Total 4.896.155 100% 2.032.763 100% 6.928.918 100% 27 FITXA TÈCNICA 28 Fitxa tècnica Univers. Residents a l’àmbit territorial de l’STI, incloent el Àmbit Mostra Error Berguedà, de 16 i més anys. Barcelona 2.200 2,1% Mostra. Mostreig estratificat polietàpic. Extracció prèvia i Resta 1a corona 1.706 2,4% aleatòria de la mostra del Registre de població de Catalunya. Total 1a corona 3.906 1,6% La mostra està integrada per 10.117 individus residents a Resta AMB 1.202 2,9% l’àmbit de l’STI: 2.200 a Barcelona, 3.906 a la primera Total AMB 5.108 1,4% corona de l’AMB, 5.108 a l’AMB i 7.943 a l’RMB. Amb una Resta RMB 2.835 1,9% confiança del 95,5% i sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q=0,5), l’error màxim és ±1,0% per als Total RMB 7.943 1,1% residents al conjunt de l’STI. Resta STI 2.174 2,1% Part de la mostra d’aquesta edició és panell (col·laboració Total STI 10.117 1,0% durant 3 anys consecutius). Recollida informació. Entrevista telefònica amb metodologia CATI (9.798), entrevista autoadmisnistrada per internet amb la metodologia CAWI (249) i entrevista presencial domiciliàries assistides per ordinador amb la metodologia CAPI (70). Treball de camp. Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública SL (GESOP). Període d’enquestació (incloent retrucades). Del 16 d’octubre al 13 de desembre de 2018. Ponderació. A partir del padró municipal a 1 de gener de 2018. Equip investigador. Supervisió del treball de camp, codificació i processament de les dades i anàlisi dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). Criteri general de publicació de dades. En la publicació de resultats s’ha tingut en compte les exigències de precisió que estableix Eurostat i que ha adoptat l’Idescat. Les dades són fiables i es poden publicar quan l’estimació de la cel·la té un mínim de 20 observacions mostrals i la taula té un mínim del 60% de les cel·les amb valors vàlids. Les cel·les o dades no publicables es marquen amb “..”. 29