Secretaria General ACTA DE LA COMISSIÓ D'ECONOMIA I HISENDA Sessió de 20 de novembre de 2019 A la Sala Lluís Companys de la Casa Consistorial de la casa de la ciutat, el 20 de novembre de Regidor Jordi Castellana Gamisans. Hi concorren les Imes. Sres i els Ims. Srs.: Montserrat Ballarín Espuña, Jordi Rabassa Massons, Jordi Martí Grau, Francesc Xavier Marcé Carol, Miquel Puig i Raposo, Montserrat Benedí i Altés, Elsa Artadi Vila, Ferran Mascarell i Canalda, María Luz Guilarte Sánchez, Josep Bou i Vila i Eva Parera Escrichs, assistits per l'assessora jurídica, la Sra. Míriam Cabruja Escobedo, que actua per delegació del secretari general i que certifica. Excusen la seva absència els Ims. Srs.: Marc Serra Solé, Joan Subirats Humet, Jaume Collboni Cuadrado i Ernest Maragall i Mira. Juncosa, interventor general. S'obre la sessió a les 16.34 h. els punts 15 i 20. I) II) Part Informativa a) Despatx d'ofici En compliment de l'article 63.1 del Reglament Orgànic Municipal, es comuniquen les resolucions següents: (1014/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia Recursos i Promoció Econòmica. de 9 d'octubre de 2019, que adjudica a Blanc Celebracions SL el contracte relatiu a la coordinació de les accions que es realitzin per la campanya de Nadal, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 17.272,75 euros (IVA inclòs). (988/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, d'11 d'octubre de 2019, que adjudica a Sociologia Col·legi Doctors i Llicen. Cient. Pol, el contracte relatiu a la revisió del qüestionari per l'Enquesta d'Hàbits de Compra i Enquesta Fluxos d'Atractivitat 2020, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 7.260,00 euros (IVA inclòs). (1009/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, d'11 d'octubre de 2019, que adjudica a Impento, SL. el contracte relatiu a l'elaboració i acompanyament en la implantació del pla estratègic de l'Associació de Comerciants de Creu Coberta, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 12.705,00 euros. CCM 7/19 Economia 1/35 (1019/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, d'11 d'octubre de 2019, que adjudica a Gespart, SL. el contracte relatiu a l'actualització de l'eina de diagnosi de l'abastiment a la ciutat de Barcelona, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 8.470,00 euros (IVA inclòs). (0897/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, de 17 d'octubre de 2019, que adjudica a Airun Serveis Culturals, SL. el contracte relatiu al servei d'oficina tècnica per a la coordinació de la cinquena edició del concurs per a l'ornamentació nadalenca d'aparadors dels comerços i de les parades de mercats de diferents barris de la ciutat de Barcelona, per als exercicis 2019-2020, i per un import de 22.324,50 euros (IVA inclòs). (0897/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, de 17 d'octubre de 2019, que allibera la quantitat de la despesa del contracte relatiu al servei de l'oficina tècnica per a la coordinació de la cinquena edició del concurs per a l'ornamentació nadalenca d'aparadors dels comerços i de parades de mercats de diferents barris de la ciutat de Barcelona adjudicat a Airun Serveis Culturals, SL, per als exercicis 2019-2020, i per un import de 2.480,50 euros. (1111/19) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, de 17 d'octubre de 2019, que adjudica a Foot Analytics, SL. el contracte relatiu al servei de comptatge d'afluències de visites en el carrer Gran de Sant Andreu, per als exercicis 2019-2020, i per un import de 4.948,90 euros (IVA inclòs). (2019/590) Del gerent de l'Àrea d'Economia, Recursos i Promoció Econòmica, de 29 d'octubre de 2019, que inicia expedient, aprova el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu als serveis de manteniment dels continguts de la secció de tràmits del web de Barcelona Internacional Welcome vinculats a l'arribada de talent internacional, per a l'exercici 2020 i per un import de 36.300,00 euros (IVA inclòs). (1374/15) Del primer tinent d'alcaldia, de 5 de novembre de 2019, que prorroga el contracte relatiu a l'arrendament de la finca del carrer de Santa Fe, 2B, coneguda com Torre Llobeta, a favor de la Sra. Concepción Comas de Argemir Argüello, per als exercicis 2019-2020, i per un import de 62.609,78 euros (IVA inclòs). Acords de la Comissió de Govern de 24 d'octubre de 2019 que té per objecte la selecció de diferents entitats financeres que actuïn com a entitats col·laboradores en la prestació del servei de cobrament de tributs, taxes, multes i altres tramitació ordinària, a l'empara de l'article 219 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, d'Economia i Hisenda. (16005774-002) PRORROGAR, per un període comprès des del 30.12.2019 fins al 30.12.2020, el contracte 16005774-002 que té per objecte auditoria Ajuntament i grup econòmic mun. (Lot 1), adjudicat a l'empresa ERNST & YOUNG, amb NIF B78970506, per un import total de 120.165,98 euros (IVA inclòs), d'acord amb els informes i documentació que consta en l'expedient. AUTORITZAR i DISPOSAR la despesa de l'esmentat contracte per un import de 120.165,98 euros, IVA inclòs, amb càrrec a la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import (IVA inclòs) de 120.165,98 euros a l'exercici pressupostari de l'any 2020 i a l'aplicació pressupostària D/22706/93112 0701, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici. REQUERIR l'adjudicatari per tal que comparegui a les dependències de la Gerència de Pressupostos i Hisenda per a la seva formalització en el termini CCM 7/19 Economia 2/35 de 15 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la notificació. DONAR-NE compte a la Comissió de Economia i Hisenda. (16005866-003) PRORROGAR, per un període comprès des del 30.12.2019 fins al 30.12.2020, el contracte 16005866-003 que té per objecte auditoria Ajuntament i grup econòmic mun. (Lot 2), adjudicat a l'empresa UNIAUDIT OLIVER CAMPS, SL UTE AUREN AUDITORES SP SLP, amb NIF U66892589, per un import total de 50.263,40 euros (IVA inclòs), d'acord amb els informes i documentació que consta en l'expedient. AUTORITZAR i DISPOSAR la despesa de l'esmentat contracte per un import de 50.263,40 euros, IVA inclòs, amb càrrec a la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import (IVA inclòs) de 50.263,40 euros a l'exercici pressupostari de l'any 2020 i a l'aplicació pressupostària D/22706/93112 0701, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici. REQUERIR l'adjudicatari per tal que comparegui a les dependències de la Gerència de Pressupostos i Hisenda per a la seva formalització en el termini de 15 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la notificació. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. (16005782-003) PRORROGAR, per un període comprès des del 30.12.2019 fins al 30.12.2020, el contracte 16005782-003 que té per objecte auditoria Ajuntament i grup econòmic mun. (Lot 3), adjudicat a l'empresa FAURA CASAS AUDITORS SL, amb NIF B58671710, per un import total de 228.668,22 euros (IVA inclòs), d'acord amb els informes i documentació que consta en l'expedient. AUTORITZAR i DISPOSAR la despesa de l'esmentat contracte per un import de 228.668,22 euros, IVA inclòs, amb càrrec a la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import (IVA inclòs) de 228.668,22 euros a l'exercici pressupostari de l'any 2020 i a l'aplicació pressupostària D/22706/93112 0701, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici. REQUERIR l'adjudicatari per tal que comparegui a les dependències de la Gerència de Pressupostos i Hisenda per a la seva formalització en el termini de 15 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la notificació. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. (16005783-002) PRORROGAR, per un període comprès des del 30.12.2019 fins al 30.12.2020, el contracte 16005783-002 que té per objecte auditoria Ajuntament i grup econòmic mun. (Lot 4), adjudicat a l'empresa, CONSULTORIA SA GABINETE TECNICO DE AUDITORIA Y amb NIF A58604745, per un import total de 81.844,40 euros (IVA inclòs), d'acord amb els informes i documentació que consta en l'expedient. AUTORITZAR i DISPOSAR la despesa de l'esmentat contracte per un import de 81.844,40 euros, IVA inclòs, amb càrrec a la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import (IVA inclòs) de 81.844,40 euros a l'exercici pressupostari de l'any 2020 i a l'aplicació pressupostària D/22706/93112 0701, condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'exercici. REQUERIR l'adjudicatari per tal que comparegui a les dependències de la Gerència de Pressupostos i Hisenda per a la seva formalització en el termini de 15 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la notificació. DONAR-NE compte a la Comissió d'Economia i Hisenda. Acords de la Comissió de Govern de 31 d'octubre de 2019 sobre estades en establiments turístics (IEET) del quart trimestre del 2018 i primer trimestre del Hisenda. CCM 7/19 Economia 3/35 Acords de la Comissió de Govern de 7 de novembre de 2019 Benestar Social i Famílies de la Generalitat de Catalunya per al 2019, aprovada en Comissió de acord a la Gaseta Municipal. DONAR-NE COMPTE a la Comissió d'Economia i Hisenda. Urbana, per un import d'1.998.983,92 euros, de conformitat amb la documentació i amb la b) Mesures de govern c) Informes d) Compareixences Govern municipal III) Propostes a dictaminar a) Ratificacions b) Propostes d'acord Barcelona de Serveis Municipals, SA, Informació i Comunicació de Barcelona, SA, Barcelona Consultors, SL. NOMENAR, com a soci únic de Barcelona de Serveis Municipals, SA, auditors pròrroga del contracte número 16005782-003 (Lot 3). El Sr. MARTÍ GRAU explica que el Plenari del Consell Municipal és qui té la funció de seu grup perquè aquesta pròrroga ja és prevista en el contracte i la feina que ha fet aquesta empresa considera que és correcta tècnicament. El Sr. MASCARELL anuncia el vot favorable del Grup de JxCat. Pregunta si els honoraris i les condicions seran els mateixos. CCM 7/19 Economia 4/35 El Sr. SIERRA anuncia el vot favorable del Grup de Cs perquè entenen que és positiu que El Sr. MARTÍ GRAU confirma que les condicions seran les mateixes perquè es tracta de la es tornarà a convocar una nova licitació, amb diversos lots, per adjudicar les auditories dels Es dictamina amb el posicionament favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans i Barcelona pel canvi i amb la reserva de vot de Partit Popular. extraordinari, amb càrrec a les reserves voluntàries existents en el balanç de situació de BIMSA, la quantitat de dotze milions tretze mil quatre-cents seixanta-un euros amb trenta-set cèntims indistintament, el Conseller delegat de BIMSA, Sr. Jordi Campillo Gàmez i el Director General materials i jurídics necessaris per a fer efectiu aquest acord. concurs i BIMSA va anar reduint les accions a mesura que el soci privat que va guanyar el Aquestes accions, afegeix, es varen vendre mitjançant subhasta, operació que ha generat un inicial i final de les accions. seu grup perquè, sense qüestionar el dividend, aquesta partida correspon al capítol VIII i no pas als capítols I a VII, per no generar dèficit, i es pot destinar a inversió en àmbits tan diversos com emprenedoria, habitatge, rehabilitació o altres àmbits. Per tant, el seu grup vol estudiar El Sr. MASCARELL anuncia el vot favorable del Grup de JxCat. Comenta que varen fer una VIII imposa algunes limitacions i impedeix que aquests diners es puguin assignar a capítols de despesa habituals com habitatge o altres polítiques. Opina que segurament es podrien fer servir procediments reglamentaris i està segur que serà objecte de debat en aquesta comissió, en el CCM 7/19 Economia 5/35 dels grups en el seu moment. Es dictamina amb el posicionament favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Junts per Catalunya i Ciutadans i amb la reserva de vot d'Esquerra Republicana, Partit Popular i Barcelona pel canvi. (3-147/2019) APROVAR definitivament, atès que no s'han presentat reclamacions durant el període d'exposició pública, la modificació de crèdit de la pròrroga del Pressupost General de extraordinaris per import de 5.990.471,16 euros i suplements de crèdit per import de 1.277.061,94 euros finançats ambdós amb Romanent de Tresoreria per a Despeses Generals corresponent a la Liquidació del Pressupost 2018 (7.267.533,10 euros), de conformitat amb la 19092790; i AUTORITZAR als Presidents dels Organismes Autònoms Municipals, a utilitzar com a fons de finançament de les despeses de personal corresponents a la execució de la i 2008 el Romanent de Tresoreria per a Despeses Generals de cada organisme amb les quanties El Sr. MARTÍ GRAU recorda que aquesta modificació pressupostària ja es va aprovar ha estat en exposició pública i no ha rebut al·legacions. Per tant, la comissió ha de dictaminar la corresponent del Pla econòmic financer en el Plenari anterior perquè anés associat a aquesta proposta, en lògica amb allò que havien aprovat inicialment. Per tant, en aquesta sessió no es presentarà la modificació pressupostària afegida al Pla econòmic financer. El Sr. MASCARELL anuncia el vot favorable del Grup de JxCat. Indica que es tracta del que hi haurà altres votacions molt importants i transcendentals, espera trobar-hi aquest mateix consens. %. Es dictamina amb el posicionament favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel canvi. CCM 7/19 Economia 6/35 IV) Part decisòria / Executiva a) Ratificacions b) Propostes d'acord integral, preventiu i correctiu, i la conservació dels cementiris i dels edificis auxiliars. Aclareix que abans de presentar aquesta proposta a la comissió ja va ser dictaminada favorablement pel municipals. de prestacions patrimonials públiques no tributàries, però aquella mesura era simplement un Posteriorment Cementiris de Barcelona va fer un treball per actualitzar els costos i va elaborar sobretot les relacionades amb el manteniment i la conservació perquè aquests conceptes nou cementiris de la ciutat per garantir-ne els nivells de manteniment necessaris. Recorda que els edificis de nínxols ocupen una superfície de 2.400.000 metres quadrats i, per tant, hi ha molta feina a fer. Aquest pla director té una vigència de vuit anys i suposa una inversió superior el manteniment i per aquesta raó presenten aquesta proposta. drets de conservació, indica que històricament la tarifa ha estat molt per sota de la que hi ha als ingressos derivats de serveis complementaris i cremació els dos darrers anys han disminuït, raó per la qual es proposa aquesta actualització de tarifes. grup per permetre aquesta aprovació inicial i que es pugui començar tot el procés de diàleg i caràcter públic i anteriorment era una taxa. Indica que en aquesta mesura hi ha tres blocs i el primer és el que els genera més dubtes, perquè dobla les tarifes del dret de conservació de sepultures. Assenyala que no és obligatori que aquestes tarifes cobreixin la totalitat el cost, sinó justificable. Així, recorda que en aquest àmbit el Consell Tributari demana un informe més detallat i més justificatiu. demanda i hi ha el risc que esdevingui una infraestructura infrautilitzada. Per tant, caldria cementiri. los públics per una qüestió de protecció de dades. CCM 7/19 Economia 7/35 totes les taxes i impostos urbans que ha iniciat el Govern municipal. Al seu grup, doncs, li agradaria participar en una negociació sobre aquest tema i anuncia que faran les al·legacions que convingui per tal de reduir la pressió fiscal, que en aquests moments sembla desfermada. Govern la incrementi en un 100 %, mesura que considera excessiva. Per tant, manifesta que la incapacitat de gestió del Govern municipal repercuteix en els ciutadans i no creu que aquesta sigui una política adequada ni eficaç. Creu que el fet que aquesta taxa sigui una de les més tributari als ciutadans. En aquest cas, a més a més, considera que la taxa és desproporcionada i inapropiada. En aquest sentit, apunta que la negligència i deixadesa en el manteniment dels mesures preventives, a més a més de responsabilitzar-se en aquell moment de les conseqüències que va tenir aquell incident. A més a més, remarca que no hi ha pla director de cementiris ni tampoc cap informe amb dades objectives que justifiqui aquesta apujada que es pretén fer. Per aquestes raons, anuncia el vot contrari del seu grup a la proposta. També comenta que aquell mateix matí han presentat un prec per tal que es bonifiqui aquesta taxa a les famílies afectades per aquella ensulsiada, mesura que el Govern ha rebutjat. Els demana, doncs, que reconsiderin aquesta decisió. que les taxes actuals són molt baixes però que allò important és la base imposable, perquè el significatiu. un empresari com ell. A més a més, en aquest cas assenyala que algú ha comès un gran error i cap impost, però creu que en aquest cas és important actualitzar els preus sobre la base del pla Per aquestes raons, anuncia el vot favorable del Grup del PP a la proposta. La Sra. PARERA anuncia el vot contrari del Grup de Barcelona pel Canvi a la proposta. En coherència amb el criteri aplicat a les altres ordenances fiscals, entén que aquesta apujada és el cost de tota la infraestructura de cementiris. Recorda que fa uns anys el Síndic de Greuges ja va emetre un informe en el qual es deia que comparativament morir a Barcelona era molt car, i constata que el Govern municipal continua en aquesta línia. CCM 7/19 Economia 8/35 aquest moment la situació és molt complicada i si no es fa aquest exercici de responsabilitat encara pot empitjorar i es poden tornar a produir desgràcies. Per tant, qualifica de demagògia considerar que la situació dels cementiris és dolenta però alhora votar en contra de fer un esforç per intentar resoldre el problema. El Sr. MASCARELL reconeix que la situació dels cementiris és delicada, però justament per La Sra. BALLARÍN explica que hi ha un pla director de cementiris i la memòria Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya i Partit Popular, desfavorable de Ciutadans i Barcelona pel canvi i abstenció d'Esquerra Republicana i Junts per Catalunya. APROVADA La Sra. BALLARÍN exposa que dels habitatges de lloguer social per als quals es proposa la seu grup a la proposta. Considera que aquesta bonificació del 95 % es justifica per si sola a seu grup va proposar incloure aquestes bonificacions a les ordenances fiscals de 2016, però el Govern en aquell moment va argumentar que legalment no era possible. Celebra, per tant, que finalment el Govern municipal apliqui aquesta mesura, que ja es va aprovar amb les ordenances de 2018. Així, doncs, apunta que entre 2015 i 2018 es va perdre el temps i no es va aprovar aprofitat per aplicar-la. El Sr. MASCARELL anuncia el vot favorable del Grup de JxCat a la proposta perquè considera sectors públic i privat es podran afrontar alguns dels reptes que té la ciutat de Barcelona en CCM 7/19 Economia 9/35 La Sra. GUILARTE exposa que els habitatges de lloguer social posats a disposició de les anuncia el vot favorable del Grup de Cs a la proposta. Assenyala que el lloguer social i perfectament amb el model del seu grup. Considera que aquest tipus de mesures al capdavall el resoldre aquesta emergència habitacional, però les dades objectives constaten que hi ha gairebé assolir acords entre els sectors públic i privat, col·laboració a la qual el Govern municipal continua posant tota mena de traves, té com a resultat que no es facin polítiques eficients, de seguretat. Govern segurament tampoc no podrà complir totes les promeses que ha fet en aquest àmbit de situació, sinó que cal fer polítiques veritables de col·laboració públicoprivada per tal que que abandoni el biaix ideològic, que és absolutament incapacitant, per poder desenvolupar PP. Així, doncs, anuncia el vot favorable del seu grup. el vot favorable del Grup de Barcelona pel Canvi. La Sra. BALLARÍN assenyala que aquesta mesura simplement és una millora tècnica. Comenta terme. de ser a sol·licitud de les persones, però això depèn de la legislació estatal. Apunta, doncs, que la feina que ha de fer el Govern espanyol en aquest àmbit és bastant important. La Sra. BALLARÍN comparteix la reflexió que fa el Sr. Castellana i creu que algunes de les municipis, per fer una regulació que gravi veritablement la capacitat econòmica i que els municipis hi puguin influir. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel canvi. APROVADA CCM 7/19 Economia 10/35 c) Proposicions V) Part d'impuls i control a) Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Esquerra Republicana: (M1923/260) La Comissió d'Economia i Hisenda insta el Govern municipal a dotar de recursos suficients el Consell Econòmic i Social de Barcelona (CESB) per tal que pugui exercir de manera eficient i empoderada el diàleg social i propositiu que serveixi per abordar les qüestions econòmiques, polítiques i socials cabdals de la ciutat de Barcelona. El Sr. PRESIDENT informa que el Grup de JxCat ha presentat una transacció a aquesta El Sr. PUIG llegeix el text de la proposició i celebra la transacció que han arribat amb el Grup aquesta proposició pot semblar innòcua, demana que se la prenguin seriosament perquè el que les infraestructures i els recursos humans, materials i econòmics adequats per al seu funcionament. Immediatament després es va nomenar la Sra. Rosa Virós, persona de prestigi reconegut i que havia estat rectora de la Universitat Pompeu Fabra, com a presidenta del CESB. Cinc anys més tard, per acord de tots els grups municipals es va acordar incloure aquest consell a la Carta municipal de Barcelona, el títol VIII de la qual és dedicat específicament a aquesta institució. dissortadament va morir i una altra persona en va ocupar la presidència en règim interí. Finalment, dos anys enrere, es va nomenar la Sra. Marina Subirats com a presidenta, la qual va havia aconseguit els recursos materials i humans suficients per portar a terme la seva tasca. coherent amb allò que diu i, si realment es prenen seriosament el Consell Econòmic i Social, se però que sigui coherent i que actuï en conseqüència. El Sr. MASCARELL anuncia el vot favorable del Grup de JxCat a la proposició perquè és una prova de la reputació participativa que Barcelona ha tingut històricament, reputació construïda per als ciutadans i també de cara enfora. Manifesta que aquesta reputació és positiva per al bon participació es demostra justament no creant espais participatius a mida, sinó fent possible que tots aquells que existeixen, encara que no siguin afins o vinculats a les dinàmiques CCM 7/19 Economia 11/35 governamentals, puguin fer correctament la seva tasca. Així, manifesta que és fonamental que la sempre. els objectius i admet que el CESB fa una tasca important i que la memòria anual que publica és que mostra tot el respecte cap a aquesta institució. El Sr. BOU comenta que la setmana anterior es va reunir amb el Comitè Executiu del CESB i li varen transmetre les mateixes inquietuds que han motivat aquesta proposició. Assenyala que aquest organisme, amb solament tres persones contractades, no pot dur a terme la tasca que té encomanada. Subratlla que el CESB ha estat infrafinançat des de fa anys, infrautilitzat i fins i tot ignorat pel Govern municipal. El Grup del PP creu que el CESB, com a òrgan independent barcelonins. Per aquestes raons, anuncia el vot favorable del Grup del PP a la proposició. Afegeix que una de les al·legacions que presentarà el seu grup al projecte de pressupostos de 2020 serà per demanar un increment de la dotació per al CESB. La Sra. PARERA comenta que un dels problemes de ser un grup municipal nou en el consistori és que hi ha moltes qüestions que desconeixen i no les poden analitzar adequadament. En aquest cas, indica que per al Grup de Barcelona pel Canvi és molt complicat avaluar, solament amb la La Sra. BALLARÍN fa un reconeixement a la tasca del CESB i manifesta que el Govern es compromet a treballar per garantir que aquest organisme tingui els recursos suficients per econòmica i social de Barcelona. Hi són representats els empresaris, en aquest moment mitjançant Foment del Treball i PIMEC, i els sindicats més representatius, els quals analitzen municipal incloent-lo en un títol específic. De la feina que fa en destaca els balanços socioeconòmics anuals, que són un dels dictàmens que fa aquest consell de manera periòdica per analitzar la situació de la ciutat de Barcelona. CESB, tal com ja han esmentat alguns dels portaveus que han intervingut anteriorment, com la argumenta que una presidència fixa hauria donat més estabilitat a aquest consell. Per aquestes raons, anuncia el vot favorable dels grups del Govern a la proposició per reafirmar compartit amb la resta de grups polítics representats al consistori. Comenta que el pressupost de Pel que fa a la manca de personal, indica que les restriccions legals per a la contractació que hi ha hagut els darrers anys no han afavorit cap institució. Tanmateix, apunta que les persones contractades no han de fer tota la feina del consell i, per tant, han de tenir vies per poder externalitzar alguns estudis, que podria fer la universitat, i també han de poder tenir bona CCM 7/19 Economia 12/35 hagin de menester, de manera que els facilitaria la feina. També creu que podria tenir una millor comunicació amb els tècnics municipals. adequat. una persona de prestigi i amb projecció pública, com ho van ser les Sres. Virós i Subirats, Finalment, reitera que el Govern continuarà treballant per augmentar els recursos del CESB, presidència, considera que és una qüestió molt important no solament per visualitzar la feina del dictàmens són realment independents. qüestió. En canvi, no ha entès els arguments dels grups de Cs i Barcelona pel Canvi, perquè en aquesta comissió no han de definir el full de ruta, la valoració o el pressupost del CESB, sinó que han de fiscalitzar el Govern i reclamar-li que ho faci millor. Però és el mateix CESB qui ha de presentar un projecte i uns objectius, i explicar quins mitjans han de menester per assolir-los. El Sr. SIERRA recomana al Sr. Puig que llegeixi el Reglament orgànic municipal i li recorda primer cal pensar què es vol fer i després assignar els recursos necessaris. La Sra. PARERA replica al Sr. Puig que el contingut de la seva intervenció no té res a veure amb la que ha fet el portaveu del Grup de Cs. Insisteix, doncs, que aquesta proposició parteix de la base que els recursos del CESB no són suficients i ella no està en condicions, per la informació de què disposa, de valorar aquesta situació. La Sra. BALLARÍN reitera el compromís del Govern amb el CESB i el reconeixement de la del pressupost. El Sr. PUIG lamenta no haver sabut ser més eloqüent i li hauria agradat que la seva intervenció hagués servit per convèncer algun dels dos grups que no han emès un vot favorable. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya i Partit Popular i abstenció de Ciutadans i Barcelona pel canvi. APROVADA AMB TEXT TRANSACCIONAT amb el redactat següent: (M1923/260) La Comissió d'Economia i Hisenda insta el Govern municipal insta el Govern municipal a dotar de recursos suficients el Consell Econòmic i Social de Barcelona de manera eficient i empoderada el diàleg social i propositiu que serveixi per abordar les qüestions econòmiques, polítiques i socials cabdals de la ciutat de Barcelona. CCM 7/19 Economia 13/35 Del Grup Municipal Junts per Catalunya: un instrument de cooperació publico-privada que promogui la màxima col·laboració de les empreses del sector turístic per desenvolupar accions de mecenatge i patrocini que contribueixin urbanístiques, ambientals i socials i culturals en els diferents districtes de la ciutat. pretén que es recuperi la col·laboració publicoprivada, que històricament ha estat un tret col·laboració i va provocar desconfiança entre ambdós sectors. Apel·la al PSC, que és el nou soci del Govern municipal, per millorar en aquest sentit. beneficis per al conjunt de la societat. En aquest sentit, el Grup de JxCat creu que, més enllà amb el sector per combatre les actituds turismofòbiques, que tant poden provenir de les institucions com de la societat. de 2013, que anava més enllà dels compromisos i les obligacions legals vigents i pretenia fomentar la col·laboració voluntària en el marc de la responsabilitat social corporativa. Apunta que per obtenir aquesta col·laboració segurament el Govern ha de fer una feina més intensiva i les empreses i els agents que treballen a la ciutat, convèncer-los que a llarg termini és millor treballar conjuntament i que les empreses del sector són les primeres a beneficiar-se de tenir una ciutat millor i una bona convivència amb els veïns. Assenyala que aquest Contracte per Ciutat Vella potser va tenir un impacte petit, però general a tots els barris del districte, com la remodelació del triangle Comtal, finançada en part per un hotel, o la remodelació de la plaça de Ramon Berenguer el Gran, finançada en part per un altre hotel. Finalment, indica que no estan pensant només en actuacions urbanístiques, sinó també reverteixin positivament en el territori i que hi hagi un marc comú per a totes aquestes accions que sigui flexible, perquè cada empresa és diferent, que vagi en la línia de buscar una governança col·lectiva. entre el Govern municipal i els ciutadans gairebé sempre es basa en els impostos i les normativa. Per tant, calen accions coordinades i còmplices entre els sectors públic i privat. En desinteressadament pel bé de la ciutat. Per tant, creu que crear marcs de diàleg i col·laboració ciutat. Finalment, indica que aquesta proposició és tan genèrica que en permet una interpretació àmplia i és més una manifestació de voluntats que no pas una mesura concreta, cas en què podrien discutir-la. La Sra. GUILARTE exposa que el model turístic del Grup de Cs es basa en la qualitat i en la considera que el model de col·laboració publicoprivada és una fórmula que permet abordar els CCM 7/19 Economia 14/35 reptes de la ciutat en tots els àmbits, també en el turístic. Tot seguit, apunta que les empreses són les primeres a demanar a l'Administració que reguli, actius culturals. Tanmateix, afirma que el Govern municipal manté una actitud turismofòbica, que considera que el sector privat és un enemic i permet que aquells que sembren el caos i mantenen la ciutat segrestada impunement durant tantes setmanes cometent il·legalitats, quan hauria de prendre mesures per posar fi a aquesta situació. Per tant, assenyala que si el grup proposant tingués prou força per obligar el Govern a canviar aprofitar i enfortir la col·laboració publicoprivada, el seu grup votaria a favor de la proposició. privat, com ara seguretat jurídica, i manifesta que precisament els partits separatistes són els causants que Barcelona ofereixi la pitjor imatge, que la iniciativa privada fugi espaordida de la inseguretat jurídica és una de les barreres més importants per a la col·laboració publicoprivada i de Barcelona ja té entitats, com ara Barcelona Turisme, on pot col·laborar amb el sector privat. grup proposant. El Sr. BOU exposa que les empreses cada cop són més conscients del deure que tenen de contribuir a la societat, en part perquè els seus clients així ho exigeixen. Apunta que el una altra. En aquest sentit, diu que les empreses turístiques han de contribuir, juntament amb el sector públic, en la conservació i millora del patrimoni i dels espais públics de la ciutat, perquè convé a tothom. Així, indica que la col·laboració publicoprivada permet aprofitar els recursos i Know how que tenen les empreses i que a vegades manca al sector públic. Per aquesta raó, anuncia el vot favorable del Grup del PP a la proposició, en coherència amb la seva trajectòria de defensa de la col·laboració publicoprivada, sempre que es faci amb transparència i sense favoritismes per causa ideològica. amb la col·laboració del consorci Turisme de Barcelona i el Consell de Turisme. Tanmateix, no creu que calgui crear un organisme nou, que suposaria una altra despesa. concretar pugui buidar de contingut altres instruments que ja existeixen, com el Consell de Turisme i Ciutat, el consorci Turisme de Barcelona i altres canals no estrictament vinculats al turisme que ja permeten aquest tipus de col·laboració. Per tant, esperarà a escoltar el torn de rèplica per acabar de decidir el sentit del volt. és legítim i fins i tot obligat apel·lar a la complicitat de les empreses de la ciutat, especialment mateixa de la societat civil, i per tant hi ha molta feina a fer. A continuació, apunta que una cosa és fer accions puntuals amb una empresa determinada que CCM 7/19 Economia 15/35 una altra de diferent és crear un instrument nou. En aquest sentit, recorda que tant el tinent sociocultural en un sentit ampli. Afegeix que el Govern està treballant molt intensament perquè desenvolupar aquests projectes. Creu que aquesta mesura es podrà presentar el 5 de desembre. Indica que aquest instrument està pensat per incloure-hi empreses privades i l'Administració, per promoure el mecenatge i el patrocini, i pot facilitar les desgravacions fiscals. Lamenta que els darrers anys aquest instrument no hagi estat tan actiu com haurien volgut, però apunta que Per tot plegat, anuncia el vot favorable dels grups del Govern i insisteix que de fet aquesta primers resultats. Turisme, un instrument que anys enrere va crear el Sr. Mascarell. No vol comentar la intervenció del portaveu del Grup de Cs perquè sempre apel·len a Matrix i mentre existeixi Seguidament, reconeix que la paraula instrument potser no és la més precisa, però aclareix que la seva intenció no és crear un organisme nou, sinó que més aviat pensen en un programa específic que en primer lloc serveixi per fer recomanacions, promoció de la feina que es fa i de buscar totes les col·laboracions possibles, en àmbits diferents, per aprofitar les prioritats de Tot seguit, comenta que quan es va fer el programa Contracte per Ciutat Vella es va intentar treballar en temes de formació per aprofitar totes les possibilitats. Lamenta que aquest programa moment perquè, a més a més, es va fer en el districte que té més pressió de tota la ciutat. Finalment, apunta que aquest instrument pot ser útil per descentralitzar aquestes tasques i treballar des dels districtes per tal que hi hagi un contacte més proper amb els ciutadans i les empreses del sector. organisme nou sinó reaprofitar-ne un altre ja existent. La Sra. GUILARTE puntualitza que la posició del seu grup va més en aquesta línia de reaprofitar algun organisme ja existent que pugui canalitzar totes aquestes actuacions. Espera, doncs, que el Govern presenti propostes per poder valorar-les i votar-hi a favor. Finalment, afirma que el món de Matrix és el que proposa el Grup de JxCat i considera que no anuncia el vot favorable del seu grup. recorda que el món del patrocini i el mecenatge té unes regles de joc i hi ha contractes i acords, i CCM 7/19 Economia 16/35 legal a les operacions de mecenatge i patrocini. Finalment, remarca que la Fundació Barcelona la fiscalitat, més enllà de la responsabilitat social corporativa, de la reputació, del veïnatge o del benefici a mitjà termini. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Partit Popular i Barcelona pel canvi i abstenció de Ciutadans. APROVADA Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/275) La Comissió d'Economia i Hisenda acorda que el Govern Municipal presenti i succeït a Barcelona en les últimes setmanes. La Sra. GUILARTE exposa que durant les darreres setmanes han vist com una part important de la ciutat ha patit conseqüències greus per les protestes i atacs dels grups radicals separatistes públic, i dels danys al mobiliari urbà, a locals i vehicles privats, assenyala que els grans pertorbat el son i la tranquil·litat del dia a dia. Per aquesta raó, el Grup de Cs considera que és mesura, en la seva línia de connivència i permissivitat davant de fets molt greus. Apunta que decidit desallotjar els ocupants de la plaça de la Universitat i ha assumit les responsabilitats que pertocava els comerciants no haurien patit durant vint dies, que han tingut pèrdues entre el 30 % i el 50 % de la facturació, tal com ha avançat Barcelona Oberta. tota aquesta zona, especialment a determinades hores que en un context normal són les de màxima activitat comercial. Assenyala que aquesta situació és poc engrescadora per als Universitat, amb escombraries, barricades, olors i problemes de seguretat accentuats, perquè Dit això, acusa el Govern municipal de no haver tingut temps per dedicar als comerciants una visita, algunes paraules o una mica de suport, tal com ha fet el seu grup, ni per posar fi a les comerciants fan una part important dels ingressos anuals, en alguns casos fins al 40 %. Per tant, gales per no haver de recuperar tot el temps perdut i que la campanya de Nadal no hagués de començar més tard del que és habitual. Apunta que, davant de la incertesa que pateixen els comerciants, el Govern municipal té la responsabilitat de facilitar la convivència perquè es CCM 7/19 Economia 17/35 aquests drets perquè aquells que desenvolupen una activitat econòmica, creen llocs de treball i paguen impostos es puguin sentir tranquils. ciutat, el seu grup proposa que el Govern municipal rectifiqui i que els atengui. A tal fi, reclama públicament al sector amb mesures concretes per revertir com més aviat millor els danys que La Sra. PARERA palesa que aquest any ha estat molt complicat per al comerç perquè la ciutat que consolats i ambaixades recomanaven als seus connacionals que no viatgessin a Barcelona. afegit els aldarulls i la violència al carrer de les darreres setmanes, que han donat una imatge els comerços perquè molts han de tancar, afecta la vida diària dels ciutadans perquè hi ha zones tallades, i a més a més es produeixen desperfectes en el mobiliari urbà. Constata que tota aquesta situació té un cost per al comerç de la ciutat. Apunta que a aquests aldarulls cal afegir descriure. En aquestes circumstàncies, diu que els comerciants estan començant a pensar que ja no es pot anar al centre de Barcelona a comprar perquè hi pot haver carrers tallats i altres deixen a criteri del Govern decidir quines són les més adequades. Tanmateix, suggereix que durant la campanya de Nadal es podria permetre el comerç al carrer sense cobrar la taxa o important que el Govern tingui aquesta sensibilitat envers el sector perquè les circumstàncies difícils per les quals ha passat li costarà diners, no solament per reparar desperfectes, sinó també procés, la ciutat de Barcelona ha viscut diversos aldarulls provocats per ultres i radicals 1.044 contenidors destrossats, 6.400 metres quadrats de paviment afectat i una quantitat que aquesta situació ha suposat un perjudici molt greu, especialment per a aquells establiments que tenen productes peridors. Pel que fa a bars i restaurants, comenta que en molts casos no han pogut muntar les terrasses i han perdut clientela per evitar problemes. Barcelona i en aquest moment està patint la desacceleració econòmica general. Tot seguit, diu que aquesta situació ha creat una gran alarma als comerciants i restauradors de Gràcia, indica que els comerços han patit un descens de la facturació del 30 %, xifra que en fixos es mantenen. Afegeix que els eixos comercials han perdut entre un 12 % i un 15 %. En de 2017, del mes de novembre encara no hi ha dades i espera que el mes de desembre la situació CCM 7/19 Economia 18/35 A continuació, reitera que el Grup del PP creu profundament en el foment de la riquesa i de la comissió varen demanar al Govern municipal que destinés una partida extraordinària a fer Cs i Barcelona pel Canvi. proposició i comenta que en diverses reunions que han mantingut alguns regidors amb més enllà que la gran majoria de manifestacions dels darrers anys han estat pacífiques, més enllà de la defensa del dret de manifestació com un dret essencial per garantir la democràcia, considera que les iniciatives que debaten se centren en uns fets lamentables concrets que el Tanmateix, indica que aquests fets lamentables tenen origen en unes causes polítiques i, per una gran majoria de catalans no tenen dret a decidir el seu futur i això és el que genera inestabilitat política i econòmica. En aquest sentit, recorda que un regidor fins fa poc de president del seu partit, entre altres, han estat condemnats a més de cent anys de presó per fer política, per aplicar un programa electoral legal i legítim. Insisteix que aquestes consideracions les han compartides amb els agents econòmics i creu que és important plantejar-les en aquest moment. A continuació, apunta que els agents econòmics els demanen que els polítics siguin demanen que els polítics seguin i parlin. Aquests agents econòmics també els han dit que algun parlant i no pas fent discursos allunyats de la realitat de la ciutat, actitud que considera són totalment demagògics perquè volen fer veure que tot Barcelona està en flames i que no es pot venir a la ciutat. Nega rotundament aquesta visió dels fets. Reconeix que hi ha hagut incidents i aldarulls, que han condemnat, provocats per alguns manifestants i també per la policia, que ha fet actuacions totalment desproporcionades, i també les han denunciades. Finalment, assegura que els agents econòmics mateixos consideren que no és just fer un La Sra. ARTADI agraeix que aquestes tres iniciatives es tractin conjuntament perquè això permet fer un discurs més serè, gràcies també al to de les intervencions del Sr. Bou i de la Sra. Parera, i abordar diferents aspectes que els preocupen a tots. Dit això, el Grup de JxCat ha denunciat reiteradament les dificultats que tenen els sectors del comerç i de la restauració de Barcelona. Celebra que el Grup de Barcelona pel Canvi hagi plantejat la qüestió de la seguretat perquè en les diverses reunions que han mantingut amb aquests sectors també els han explicat els problemes de facturació del darrer estiu, que han estat importants en algunes zones de la ciutat. moltes altres qüestions, tot i que reconeix que la seguretat és un element central. Així, esmenta CCM 7/19 Economia 19/35 mantingués una actuació transversal i que quan es produïssin situacions excepcionals, com la els sectors econòmics. També demana que es faci un front comú per reclamar a la Generalitat i de Barcelona. produït les darreres setmanes. Indica que el pacte de Govern que varen subscriure els grups de Barcelona en Comú i del PSC va deixar al marge els temes nacionals i se centra en les qüestions municipals i en els fets que es produeixen a la ciutat. En aquest sentit, apunta que durant el els sectors comercial, de la restauració i hoteler, i en les empreses de serveis, la petita economia de la ciutat, que és la que la fa gran. Així, a més a més dels desperfectes causats en el mobiliari urbà, remarca efectes que aquests fets han tingut sobre la facturació de les empreses, que han de visitants a la ciutat. primera setmana de protestes contra la sentència els serveis de neteja i manteniment varen tenir una resposta molt ràpida per tornar a la normalitat, que és allò que necessita i exigeix el sector aldarulls perquè ni en té capacitat ni li correspon. Tot i així, indica que es pot consensuar amb el sector un seguit de mesures i afirma que el Govern hi està treballant. econòmics i socials per analitzar la situació, treballar conjuntament en la recuperació de la que han explicat als representants del sector, i han inclòs a la campanya de Nadal les aportacions que els han fet arribar. També han intensificat la campanya de promoció qual es destinarà un 50 % més de recursos respecte de la previsió inicial. A més a més, han CCM 7/19 Economia 20/35 ciutat. Finalment, mostra una preocupació especial pel centre de la ciutat, que en aquest moment té el mesures de promoció i de dinamització per als espais més afectats dirigides a les famílies, accions que aquesta mateixa setmana debatran amb els representants dels sectors econòmics del centre. pateix Barcelona. grups del Govern donaran suport o no a la proposició i li demana que ho aclareixi per poder les darreres setmanes, i considera que així no es pot governar. Indica que cal afrontar les mentre que el Govern municipal viu dels rèdits de les accions que impulsa el sector i no ha tingut cap iniciativa. partit havia dit que calia paralitzar econòmicament Catalunya. Per tant, constata que la situació ben còmodes. En tot cas, manifesta que la violència mai no ha de ser un mitjà per aconseguir un objectiu. any, pensant en el comerç i en les seves necessitats. Admet que tothom té dret a manifestar-se, requisits legals no es compleixen el comerç en resulta afectat. Replica, doncs, al portaveu del afectaran econòmicament el sector del comerç. Per tant, reconeix a la Sra. Artadi que hi ha En tot cas, mostra la predisposició del seu grup a participar en tots els àmbits per ajudar a revertir aquesta situació. Tot seguit, apunta que no és important que els grups del Govern votin favorablement o no a la proposició, sinó que allò significatiu és que apliqui les mesures necessàries. Així, tot i que li puguin semblar insuficients, considera que les mesures que ha anunciat la Sra. Ballarín són positives. Govern a actuar. cap a altres qüestions. Comenta que ja està avorrit de parlar del procés independentista, però si altres grups treuen aquest tema ell es veu obligat a fer algunes puntualitzacions. En primer lloc, assegura que el dret a decidir no existeix i que pràcticament no hi ha cap constitució que el reculli. En segon lloc, lamenta que hi hagi polítics a la presó, però manifesta que no hi són per fer política sinó perquè no han respectat la llei. En tercer lloc, desmenteix que mai hagi fet cap CCM 7/19 Economia 21/35 Sigui com sigui, apunta que les notícies que han aparegut a la premsa internacional no han afavorit gens Barcelona i algunes ciutats competidores les han aprofitades. Per tant, afirma que el seu grup sempre ha defensat Barcelona. Tot seguit, insisteix que els fets ocorreguts a la ciutat les darreres setmanes han estat provocats per unes persones amb una ideologia no constitucionalista i recorda que els constitucionalistes no han cremat res ni han trencat res. econòmic que aquesta situació ha tingut per al sector comercial. Sap que aquesta qüestió és complexa, però creu que haurien de ser conscients del patiment de les empreses i dels autònoms, i espera que el Govern municipal prengui alguna mesura per ajudar aquests sectors, perquè algunes petites empreses han quedat molt afectades. El Sr. CASTELLANA troba paradoxal que alguns grups considerin que reclamar que els de la ciutat i opina que les mesures que proposa el Govern són positives. Per aquestes raons, anuncia el vot favorable del seu grup a ambdues proposicions. La Sra. ARTADI anuncia el vot favorable del seu grup a ambdues proposicions. Espera que aquestes iniciatives serveixin per trobar un marc de col·laboració en altres casos similars i per treballar conjuntament en la reclamació de totes les mesures que necessita la ciutat. La Sra. BALLARÍN manifesta que hi ha grups que volen resoldre el conflicte però fa la impressió que el Grup de Cs en viu, i això li preocupa molt. Insisteix que el Govern no pot donar ajuts directes al comerç. Pel que fa a la proposició presentada pel Grup de Barcelona pel Tot seguit, anuncia el vot favorable dels grups del Govern a ambdues proposicions, amb les puntualitzacions que ha fet sobre els ajuts directes al comerç. Vol que aquesta qüestió quedi absolutament clara perquè aquesta actuació no seria legal. Finalment, pel que fa a la pregunta del Grup del PP, reitera que el Govern municipal està voluntat del Govern és consensuar tots aquests aspectes perquè no volen generar un alarmisme que empitjori la situació. La Sra. PARERA agraeix el suport dels grups a la proposició. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel canvi. APROVADA Del Grup Municipal Partit Popular: CCM 7/19 Economia 22/35 aprovat inicialment al darrer Plenari, contempla un augment desproporcionat de les taxes de terrasses i vetlladors, mesura que qualifica de destralada. Indica que aquest sector ha estat un conseqüència dels aldarulls de les darreres setmanes. A més a més, pateixen la incertesa sobre els efectes de la desacceleració econòmica general. Apunta que el sector de la restauració ja ha expressat en diversos fòrums el rebuig a aquest increment abusiu, que en alguns casos amb una terrassa de 22,5 metres quadrats de superfície passaria de pagar 2.017,55 euros anuals deixa aquest sector en una situació molt difícil en el pitjor moment. Per aquestes raons, demana que el Govern municipal deixi de considerar els establiments que increments no siguin superiors i que el Govern negociï amb el sector per trobar altres fórmules. de taules a la terrassa perquè no podrà assumir aquest increment de taxes. En definitiva, el Grup del PP amb aquesta mesura pretén donar un impuls al creixement econòmic, al benestar social i sector. Remarca que estan parlant de quantitats importants per als establiments petits i, si treballadors de Barcelona es quedaran sense feina. proposició perquè va més enllà de les propostes que fa el mateix sector, el qual reconeix que entre la proposta actual i la que fa el Grup del PP és massa gran. Considera que es podria trobar poc més de cent euros el mes, quantitat que no és tan excessiva si es compara amb els preus de lloguer de locals. En tot cas, assenyala que durant la tramitació de les ordenances fiscals podran negociar aquests aspectes per introduir-hi modificacions. La Sra. ARTADI diu que aquest increment de taxes de terrasses u vetlladors que proposa el Govern municipal el troben desmesurat i abusiu. Adverteix que si aquesta mesura i altres no es corregeixen serà molt difícil que el Grup de JxCat pugui donar suport a les ordenances fiscals. Creu que les iniciatives del Govern posen en perill a curt termini la viabilitat de negocis de restauració. A més a més, alerta que la recaptació municipal pot disminuir perquè aquestes mesures poden provocar el tancament de terrasses. En aquest sentit, comenta que a aquest increment cal afegir-hi els preus de lloguer dels locals comercials, que són especialment alts al la ciutat les grans marques del tèxtil estiguin substituint els establiments de restauració. El seu afavoreix. CCM 7/19 Economia 23/35 irregular i que el Govern municipal no vol abordar la reforma de la Rambla. Per tant, indica que generant una pressió sobre el sector de la restauració que els preocupa. En tot cas, reitera que aquest increment és abusiu, però també volen ser realistes i reconeix que de la persecució a la qual el Govern municipal sotmet aquest gremi. No entén per què el Govern està en contra de les terrasses però en canvi permet les acampades permanents i sense permís en il·legal, situació que ha costat diners a la hisenda municipal i ha conculcat els drets de la resta de ciutadans, entre ells els restauradors. Denuncia que el Govern dona tota mena de facilitats als primers però, en canvi, als restauradors els tancarien immediatament el negoci si ocupessin A continuació, recorda que durant el mandat anterior el Govern municipal ja va aplicar restriccions significatives a les terrasses, sense cap mena de consens i ni tan sols de diàleg amb el sector. Constata que en aquest mandat torna a fer el mateix i persegueix sistemàticament un sector que és vital per a la ciutat, perquè les terrasses formen part de la vida dels barcelonins. Adverteix sobre les conseqüències negatives que pot tenir aquest capteniment sobre la creació de llocs de treball en aquest sector clau. política a Catalunya, i tenint en compte els danys que ha patit aquest sector, especialment a les zones més cèntriques de la ciutat, amb pèrdues importants de facturació, els restauradors mereixen una resposta del Govern molt més comprensiva i amb més contenció. Reclama, doncs, Tot seguit, seu grup valora el fons de la proposició i opina que aquesta taxa de terrasses i zones de Barcelona arriba al 2.000 %. Considera, doncs, que el context actual i la situació que contempla en les ordenances és excessiva, tal com han dit repetidament. Pel que fa concretament a la taxa de terrasses, opina que no ajudarà a recaptar més diners, sinó que reduirà debat del punt anterior, en què es proposaven mesures per ajudar el comerç, apunta que mesures. anuncia el vot favorable del seu grup a la proposició. modificació de les ordenances fiscals al Plenari ja varen explicar-ne els arguments, varen donar exemples sobre les implicacions que podia tenir la modificació de la taxa de terrasses i varen dir CCM 7/19 Economia 24/35 comparar amb el dels quioscos, que paguen una taxa superior a la dels establiments de restauració. Així, doncs, aquest estudi va permetre fer una proposta de categorització dels Restauració subratllin els increments, que en alguns casos molt puntuals el preu de la taula per taula amb quatre cadires passarà de pagar 0,55 euros el dia a pagar-ne 0,49. En tot cas, apunta que a Venècia es paguen 8 euros per taula i dia, o 4,65 a Milà. Després de la negociació oportuna, el Govern presentarà la proposta definitiva, que confia que serà aprovada de manera àmplia. Quant als aldarulls, reitera que és una qüestió puntual. El Govern municipal està convençut que ben aviat es tornarà a la normalitat i que aquesta normalitat serà duradora. i volen promoure aquest sector. De fet, comenta que la primera mesura de govern que es va fer Govern creu molt en aquest sector, en aquest moment hi estan col·laborant econòmicament, taxativament, doncs, que hi hagi cap persecució de terrasses. El Sr. BOU recorda que al final de la primera intervenció ha instat el Govern a seure a negociar amb el sector i amb la resta de partits polítics. De la intervenció de la Sra. Ballarín li ha semblat camí correcte, però demana que el Govern no imposi els seus criteris, perquè al capdavall un demana que el Govern entengui que costa molt de facturar i que hi ha molts negocis que passen fa a les terrasses de la Via Júlia, assegura que les coneix molt bé i, tot i que li sembla bé que el En molts casos, afegeix, són negocis regentats per famílies que tenen un o dos empleats i si les excessiu. Per acabar, torna a reclamar que el Govern escolti el sector i que hi negociï. El Sr. CASTELLANA comenta que el seu grup ha parlat amb tots els sectors i amb les també per garantir la qualitat de les terrasses, qualitat que en aquest moment ja tenen la majoria La Sra. ARTADI observa que no es poden limitar a comparar les taxes de Barcelona amb les CCM 7/19 Economia 25/35 en alguns casos es produeixen increments del 400 %, situació totalment inassumible per a molts establiments. En tot cas, opina que Venècia no pot ser un exemple per a Barcelona. La Sra. GUILARTE creu que aquesta mesura és un error enorme i un càstig a les classes Observa que aquesta és una zona prou gran i que no es limita solament al passeig de Gràcia. Hi Insisteix, doncs, que fer aquesta apujada de taxes en el context actual és absurd. La Sra. BALLARÍN es compromet a escoltar el sector de la restauració i tota la resta de sectors, perquè a més a més són molt actius i hi estan en contacte permanent. Tanmateix, apunta que les ordenances definitives. Insisteix que el sector de la restauració té tot el reconeixement del Votació favorable de Partit Popular i Barcelona pel canvi, desfavorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya i Esquerra Republicana i abstenció de Junts per Catalunya i Ciutadans. REBUTJADA Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: (M1923/282) La Comissió d'Economia i Hisenda acorda instar el Govern municipal a dissenyar, presentar i aplicar de forma urgent un paquet de mesures per pal·liar i revertir durant els propers mesos les pèrdues que ha patit el comerç de la ciutat com a conseqüència de la inseguretat i els desordres que l'han afectat des d'aquest estiu. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel canvi. APROVADA b) Proposicions amb contingut de Declaració institucional c) Precs Del Grup Municipal Esquerra Republicana: (M1923/261) Que el govern municipal, mitjançant Barcelona Activa, arribi a un acord de col·laboració amb les associacions que treballen amb el col·lectiu de persones amb la condició tutories individuals i orientació per a aquestes persones. per inserir-se en el món laboral, tot i que en bona part poden desenvolupar moltes tasques CCM 7/19 Economia 26/35 associacions de famílies amb membres TEA com ells mateixos reclamen a l'Administració més adequades a cada un dels seus perfils i desenvolupar els punts forts que tenen. També permetria que les empreses aprofitin les capacitats de les persones diagnosticades amb rendiment més alt que la mitjana en el desenvolupament de tasques en empreses de tecnologia, la tolerància zero als errors. Precisament aquestes característiques a vegades els exclouen del mercat laboral però els fa especialment valuosos en moltes empreses. ja hi ha programes que poden servir de model. Remarca en aquest cas no haurien de parlar de discapacitat perquè tots els assistents a la comissió, per exemple, són discapacitats en algun sentit. Es tracta, doncs, de persones amb moltes capacitats, fins i tot supercapacitades, i les les entitats. Suggereix, doncs, que es pot parlar amb aquestes entitats per fer una inserció doncs, que no hi ha cap problema a estendre aquesta feina als TEA. la població que en podria ser usuària. Caldria estudiar, doncs, mecanismes per fer arribar tota aquesta informació a la gent interessada. Finalment, es posa a disposició de la comissionada per col·laborar-hi en allò que calgui. ACCEPTAT Del Grup Municipal Junts per Catalunya: activitat econòmica. pressuposa que té el Govern. Apunta que si hi hagués transparència i un diàleg veritable amb els sectors econòmics no caldria fer-lo. CCM 7/19 Economia 27/35 bonificacions. El Govern havia informat que aquesta mesura representaria al voltant de 29 qüestió ja la tractaran en una altra sessió, però també tindrà efecte sobre els comerços, restauració i pimes. El seu grup vol conèixer detalls sobre aquest impacte, perquè suposa que el afectats. Altrament, consideraria que hauria estat imprudent que el Govern fes aquesta proposta. Per acabar, llegeix el text del prec. transparència totes les reformes i modificacions que plantegen. De fet, apunta que cadascuna de les modificacions té un expedient on hi ha molta informació. A més a més, recorda que en les reunions que han mantingut amb els grups municipals els han ofert que els tècnics de la Tanmateix, apunta que no té sentit presentar un informe detallat sobre aquesta qüestió el mateix un increment del 5,45 %, que es repartirà de manera més justa perquè tothom pagarà un tipus econòmics, informa que, segons les dades que tenen, es produirà una abaixada en la mitjana dels rebuts. Així, en el cas dels aparcaments els rebuts tindran una baixada del 5,25 %, en el cas espectacles, que serà del 2,72 %. Constata, doncs, que es produirà una redistribució dels La Sra. ARTADI replica que és evident que els preocupen els temes econòmics perquè són a la i que conté altres dades, a més a més de les mitjanes. Tot i que la Sra. Ballarín hagi parlat de baixades del 2 %, indica que hi ha un increment global de la recaptació de 30 milions i, per tant, aquests resultats. També vol saber quins sectors tindran algun impacte i com serà aquest impacte. Govern i els tècnics estan a la seva disposició per donar-li la informació que hagi de menester. Tot i així, no accepta el prec. NO ACCEPTAT (M1923/286) Que el govern municipal impulsi un pla de dinamització del comerç de barri i de proximitat al Congrés-Indians, de forma consensuada amb la Unió de Botiguers, per tal de diversificar la oferta comercial i atraure nous consumidors. CCM 7/19 Economia 28/35 Unió de Botiguers. També creu que els grups municipals comparteixen la importància de donar suport al comerç de proximitat. Amb aquest prec es fan seva una petició de la Unió de Botiguers de Congrés-Indians per defensar el comerç de barri en una zona que necessita mesures de dinamització econòmica i comercial. Recorda que anys enrere es va elaborar un pla diversifiqui per atraure nous clients. A més a més, apunta que el pla de comerç per a aquesta locals buits són petits, entre 20 i 30 metres quadrats la majoria, té una població envellida i amb La Sra. BALLARÍN destaca que en el període 2016-2019 des de la Direcció de Comerç i des anomenar pla de dinamització comercial, a la pràctica ho ha estat. Per tant, afirma que han quals esmenta subvencions per a la campanya de Nadal, una campanya de distribució de bosses potenciat sinèrgies amb el sector de la restauració. En aquest sentit, han participat en totes les barri. En definitiva, estan fent moltes activitats. A continuació, informa que la Direcció de Comerç hi ha aportat 17.700 euros per posar en marxa diferents accions, i 21.000 euros en subvencions per a dinamització, reforç i digitalització. El districte de Sant Andreu hi ha aportat gairebé 8.000 euros en infraestructures. En conclusió, admet que no hi ha hagut un pla de dinamització que dugui aquest nom, però constata que estan treballant en múltiples iniciatives. Tanmateix, assenyala que si el districte considera que fer un pla formal és una prioritat li donaran suport. La Sra. ARTADI entén que accepta el prec i que el Govern treballarà conjuntament amb el districte i amb la Unió de Botiguers. ACCEPTAT Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/274) Que el Govern municipal reforci, mitjançant Barcelona Activa, els programes de formació i ocupació adreçats a als col.lectius que presenten més dificultats en el mercat de treball en un escenari de desacceleració econòmica: majors de 45 anys, amb especial atenció a les dones i els joves. comparables a les de 2012. A més a més, indica que en aquell moment el país era submergit en una crisi, de manera que les dades actuals encara són més preocupants. Els treballadors afectats CCM 7/19 Economia 29/35 que aquestes dades, sumades a la precarietat laboral, que és molt important, suposen un risc per A continuació, apunta que hi ha col·lectius molt sensibles als canvis de cicle econòmic, com ara els majors de quaranta-cinc anys, els joves i les dones. Indica que aquests col·lectius són els que pateixen més precarització en el lloc de treball i els que tenen més dificultats per afrontar una reforçar els programes de formació i ocupació que es fan des de Barcelona Activa. Així, anuncia que el seu grup està treballant en un conjunt de mesures, que pròximament presentaran a la comissió i que esperen poder consensuar amb el Govern municipal, per elaborar un model mesures hi hauria un pla innovador per a la consecució de convenis de col·laboració amb els centres de formació professional dual per tal que es pugui accedir a mòduls específics de reciclatge, també convenis de col·laboració amb els parcs tecnològics de la ciutat, o mecanismes definitiva, es tracta de programes que vagin més enllà dels cursos clàssics i de les borses feina o que estan en risc de perdre-la és una de les prioritats de Barcelona Activa. Dintre de treball i a analitzar com es treballen aspectes com la recapacitació de treballadors en actiu o la formació i capacitació que no estan treballant. Entre els col·lectius dels quals Barcelona aturats fa més de dos anys que es troben en aquesta situació. Tracten amb més interès encara els majors de cinquanta-cinc anys, que ja són a prop de la jubilació i tenen menys temps per formar- se i tornar al mercat de treball. També esmenta el col·lectius de dones, veïns de barris amb una situació socioeconòmica més vulnerable o persones que venen de la renda garantida. Seguidament, es mostra disposada a estudiar què més es pot fer, però mentrestant informa que 13.645 de les quals eren dones, 8.000 eren majors de quaranta-cinc anys i gairebé 2.600 eren a la franja de més de cinquanta-cinc anys, 6.700 eren joves de menys de trenta anys. Constata, col·lectius més afectats. amb Joventut, entre altres. Així, doncs, accepta el prec. reflectides en el pressupost per als propers exercicis. ACCEPTAT Del Grup Municipal Partit Popular: través de tot tipus de canals (mitjans de comunicació, xarxes socials, esdeveniments, fires, etc.) específicament dirigida a enfortir la marca Barcelona i atraure el turisme nacional perdut durant els darrers anys. CCM 7/19 Economia 30/35 valentia. posicionin clarament Barcelona al marge del procés separatista. En segon lloc, demana que el Govern inverteixi tots els recursos disponibles per dur a terme una campanya de recuperació de de comunicació, xarxes socials i fires, entre altres mètodes. La Sra. PARERA diu irònicament que ha arribat a sospitar que el PP ha posat micròfons al seu despatx perquè les propostes i preguntes que fan avui són molt coincidents. Pregunta si el turisme espanyol a Barcelona. El Sr. MARCÉ comenta que una consultora acaba de publicar una informació que situa indicadors diferents. Considera que és positiu ser autocrítics però que també convé deixar-se estimar una mica. Apunta que aquesta solament és una dada entre moltes altres, però considera que és important. Tot i així, reconeix que temps enrere Barcelona havia arribat a ocupar la moltes més ciutats i per tant és normal que hi hagi un cert ball de posicions. Afegeix que ser la En segon lloc, remarca que els indicadors generals de turisme de Barcelona continuen essent bons. Així, creu que el mes de novembre el tancaran amb un 2 % de creixement. Recorda que sovint tenen un debat profund sobre diversos aspectes del turisme, però insisteix que els indicadors generals diuen que la situació evoluciona positivament. En tercer lloc, han observat una desacceleració del turisme estatal, i seria absurd negar-ho. En comenta que un creuer, per votació popular, va decidir no atracar a Barcelona i anar a Tarragona. A continuació, assenyala que Turisme de Barcelona no ha fet una campanya especial de promoció a curt termini, sinó que ha fet la que fa cada any, amb uns destins determinats. solament perquè això vincula Barcelona amb un turisme més sostenible a les ciutats espanyoles, viatjar a Barcelona amb més facilitat. Aquesta infraestructura també potencia Barcelona com a ciutat de compres. A més a més, en els objectius de turisme per a 2020 hi ha un cert èmfasi en aquest tema perquè el turisme no solament és un element de riquesa econòmica, sinó també de positiva. Ara bé, puntualitza que aquests objectius no es poden assolir amb una campanya, sinó assistint per abordar aquesta qüestió, amb campanyes de comunicació a Televisió Espanyola i altres canals que arriben al conjunt del mercat espanyol, i també amb un seguit de polítiques relacionades amb acords amb alguns operadors o algunes ciutats. Així, estan parlant amb Bilbao CCM 7/19 Economia 31/35 Per aquestes raons, accepta el prec i espera haver respost a la pregunta. El Sr. BOU puntualitza que en aquest cas no es produeix una desacceleració, sinó una que havia trobat gent que no tenia una opinió bona de Catalunya. Per això reclama que es faci desaparèixer el procés separatista de Barcelona, perquè està convençut que hi ha una part important de gent que no ve a Barcelona perquè està enfadada perquè li volen destruir la nació. el mes de novembre. La Sra. PARERA opina que atreure turisme en el fons és una operació de seducció i afirma que Per acabar, constata que el Govern ha pres mesures i, per tant, dona la pregunta per resposta, la qual agraeix. El Sr. MARCÉ diu que a ell no el poden acusar de processista. En tot cas, apunta que el Sr. Bou respondre a la realitat, perquè entén que la seva funció no és entrar en les justificacions o les explicacions. Per tant, insisteix que la dada objectiva és que el turisme espanyol a Barcelona ha disminuït i la funció del Govern és mirar de posar-hi remei. ACCEPTAT Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: (M1923/283) Que el govern municipal prepari una sèrie mesures concretes adreçades a recaptar com per renunciar-hi. Per tant, indica que és important trobar solucions a aquesta situació. Creu informàtic, que segons els treballadors és complicat i els costa saber com funciona. Per tant, no laboral perjudica. Demana, doncs, que el Govern apliqui una sèrie de mesures per corregir renuncia a aquests ingressos i que se segueixen els procediments oportuns per recuperar-los, però insisteix que tenen una incidència alta. La Sra. BALLARÍN puntualitza que en aquesta qüestió també hi ha incloses les multes, que liquidació a 31 de desembre de 2019 és del 94 %. Tanmateix, confirma que hi ha procediments CCM 7/19 Economia 32/35 mentre que a Madrid aquest percentatge va ser del 90,4 %. Considera, doncs, que estan en una situació molt bona, tot i que admet que es pot continuar millorant aquestes dades. Pel que fa a les multes, la situació és diferent. Comenta que cobrar multes és difícil a tot arreu que les multes en aquest moment es comuniquen de manera més fluïda i estan intentant intercanviar la informació més fàcilment amb la Direcció General de Trànsit. Una altra mesura ha estat contractar, mitjançant la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, una empresa que tindrà un sistema SAP aplicat a la recaptació tributària, mesura absolutament innovadora. Indica que ha costat mot de temps i esforços implementar aquest sistema, però creu que ha estat un èxit i falten pocs mesos per acabar tota la implementació. La Sra. PARERA lamenta que la Sra. BALLARÍN no hagi pogut respondre al tema de ACCEPTAT d) Preguntes Del Grup Municipal Esquerra Republicana: (M1923/262) Quina és la proposta de calendarització i els membres que conformaran el grup de comerç electrònic en un termini aproximat de 6 mesos? setembre el seu grup va presentar una proposició que va rebre un suport molt ampli de la comissió en la qual demanaven que les plataformes de comerç electrònic contribueixin a la Apunta que el Govern hi va introduir una esmena i que es va acordar constituir un grup de ara. Afegeix que al seu grup li agradaria participar en aquests treballs, en tant que varen ser els qui varen proposar la iniciativa. La Sra. BALLARÍN assenyala que les darreres setmanes han estat complicades per la situació primer lloc el Govern va decidir crear un grup de treball intern, en el qual hi ha implicades les direccions de Mobilitat, Comerç, Serveis Jurídics, Secretaria, Tresoreria i Intervenció, també àmbit molt concret i no el domina tothom. Així, han contactat amb un professor de la Universitat Autònoma de Madrid que els pot ajudar molt. A continuació, apunta que aquest grup de treball intern farà una primera proposta i durant el primer semestre de 2020 es pugui fer el treball intern i el debat amb els grups de També han de tenir en compte que, en funció de com es configuri aquesta taxa, caldrà pensar CCM 7/19 Economia 33/35 com es recapta. formar part els grups municipals i els agents implicats. Malgrat això, com que són conscients que aquest repte és important, adverteix que estaran atents al compliment dels terminis que ha anunciat la Sra. Ballarín, tot i que siguin diferents dels que varen aprovar en comissió. En tot cas, reconeix que aquesta és una qüestió complicada perquè les administracions locals tenen un més al concepte de justícia tributària. La Sra. BALLARÍN insisteix que el Govern vol obrir aquest grup de treball, però primer vol tenir algunes propostes mínimament sòlides. ES DÓNA PER TRACTADA Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/266) Quin és el capteniment de l'actual Govern municipal respecte a la continuïtat de l'escorxador de Mercabarna? escorxadors en centres de productes frescos com Mercabarna. Opina que, amb independència els sacrificis amb el ritus halal funció principal. La Sra. BALLARÍN apunta que fa molt que parlen sobre aquesta qüestió. Indica que la decisió els entesos diuen que el sacrifici animal és millor que es faci en origen. També assenyala que que una de les possibilitats que es plantegen és tancar-lo. Recorda que durant el mandat anterior empresa que es presentés al concurs. Tanmateix, hi ha uns compromisos amb les empreses que El Sr. SIERRA creu que el Govern municipal coincideix amb la posició del seu grup, per les escorxador. Demana a la Sra. Ballarín, doncs, que amb una mesura de govern o mitjançant un CCM 7/19 Economia 34/35 ES DÓNA PER TRACTADA Del Grup Municipal Partit Popular: desperfectes en comerços i la disminució de clients causats pels aldarulls de radicals separatistes que han tingut lloc a la ciutat durant les darreres setmanes? ES DÓNA PER TRACTADA Del Grup Municipal Barcelona pel canvi: Turisme de Barcelona i des de l'Ajuntament per revertir la tendència a la baixa en el nombre de ES DÓNA PER TRACTADA e) Seguiment Proposicions / Declaracions de Grup VI) Mocions VII) Declaracions Institucionals No havent-hi altres assumptes per tractar, la Presidència aixeca la sessió a les 19.41 h. CCM 7/19 Economia 35/35 El document original ha estat signat electrònicament per: Miriam Cabruja Escobedo el dia 03/12/2019 a les 17:46, que fa autorització documental.