Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2017-2018 Resultats sintètics Àrea metropolitana de Barcelona  La renda anual neta mitjana de les llars metropolitanes de Barcelona és de 34.292 € l’any 2017-2018.  L’any 2017-2018, el 21,3% de la població metropolitana es troba en situació de risc de pobresa (683,8 milers de persones). Aquesta proporció és més elevada a la primera corona metropolitana (22,8%) que al municipi de Barcelona (19,7%).  Les carències materials més esteses entre la població metropolitana l’any 2017-2018 són: no poder fer front a despeses imprevistes (30,3%) i no poder permetre’s anar de vacances almenys una setmana l’any (30,2%).  Les carències materials que més s’han reduït entre la població metropolitana entre 2016-2017 i 2017-2018 són: no poder fer front a despeses imprevistes (del 36% al 30,3%) i, en menor mesura, haver tingut endarreriments en el pagament de rebuts de l’habitatge o de compres ajornades (de l’11,9% al 10,5%).  L’any 2017-2018, més d’un terç de les llars metropolitanes que viuen en habitatges de lloguer (35,8%) destinen més del 40% dels seus ingressos a costos associats amb l’habitatge. S’han reduït les llars afectades respecte el 2016-2017 (37,3%).  La població de 1 6 a 34 anys amb sobrecàrrega de les despeses de l’habitatge que resideix a la primera corona metropolitana ha augmentat significativament entre 2016-2017 i 2017-2018 (del 14,1% al 17,5%). No obstant, la sobrecàrrega continua essent superior al municipi de Barcelona (25,1%). 1 Ingressos mitjans L’any 2017-2018 la renda anual neta mitjana de les llars metropolitanes de Barcelona és de 34.292 €. Respecte l’any 2016-2017 (33.251 €), hi ha hagut un increment del 3,1%. Territorialment, la mitjana d’ingressos anual de les llars és superior al municipi de Barcelona (36.183 €) que a la resta de l’àrea metropolitana (32.264 €). El creixement de la renda ha estat desigual beneficiant-se més la primera corona metropolitana, on hi ha hagut un augment del 5%, per un 1,6% al municipi de Barcelona. Taula 1. Renda anual neta mitjana per llar, persona i unitat de consum (euros). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 Resta àrea metropolitana Àrea metropolitana de Barcelona de Barcelona Barcelona 2016-2017 2017-2018 2016-2017 2017-2018 2016-2017 2017-2018 Renda anual neta mitjana per 35.605 36.183 30.727 32.264 33.251 34.292 llar Renda anual neta mitjana per 15.140 15.474 12.124 12.782 13.628 14.124 persona Renda anual neta mitjana per 21.926 22.390 18.348 19.248 20.133 20.814 unitat de consum Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. Desigualtat social El coeficient de Gini1 és un dels indicadors estàndards més utilitzats per mesurar la desigualtat econòmica. L’any 2017-2018 aquest indicador marca pel conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona un 0,328. La desigualtat d’ingressos es manté estable respecte el 2016-2017 (0,329). Territorialment, la desigualtat d’ingressos ha crescut lleugerament al municipi de Barcelona (de 0,334 en 2016-2017 a 0,338 en 2017-2018), mentre que a la resta de l’àrea metropolitana l’evolució ha estat la contrària, registrant un lleuger descens (de 0,315 en 2016-2017 a 0,310 en 2017-2018). Tot i les tendències inverses que han seguit els territoris metropolitans, l’any 2017-2018 la ciutat central continua sent més desigual en termes de distribució de rendes que la resta de l’àrea metropolitana de Barcelona. 1 El coeficient de Gini és un indicador que mesura el grau de desigualtat de la distribució de renda. La seva puntuació se situa entre 0 (màxima igualtat) i 1 (màxima desigualtat). 2 Taula 2. Coeficient de Gini. Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 2016-2017 2017-2018 Barcelona 0,334 0,338 Resta àrea metropolitana de Barcelona 0,315 0,310 Àrea metropolitana de Barcelona 0,329 0,328 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. Llindar de risc de pobresa Segons el criteri d’Eurostat, el llindar de risc de pobresa es fixa en el 60% de la mediana dels ingressos equivalents2 de la població. Per tant, aquest llindar varia en funció de com ho faci també la mediana dels ingressos de la població cada any. Per tal d’obtenir una idea del nivell d’ingressos familiars que situaria (o no) a la població en risc de pobresa en funció de la composició de la seva llar, és possible calcular valors il·lustratius del llindar de risc de pobresa per cada tipus de llar. L’any 2017-2018 a l’àrea metropolitana de Barcelona, el llindar de risc de pobresa se situa per les llars unipersonals en 10.789 € anuals i per les llars composades per dos adults i dos infants en 22.658 € anuals. Respecte l’any 2016-2017, hi ha un augment del llindar de risc de pobresa del 4,2% per a tots els tipus de llars. Taula 3. Llindar de risc de pobresa (60% de la mediana d’ingressos) segons tipus de llars (euros, valors il·lustratius). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 Llindar de risc de pobresa 2016-2017 2017-2018 Unipersonals 10.353 10.789 Llars de dos adults i dos infants 21.742 22.658 Llars de dos adults sense infants 15.530 16.184 Llar d'un adult amb dos infants 16.565 17.263 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. 2 Els ingressos equivalents són els ingressos per unitat de consum, estimats a partir de l’escala de l’OCDE modificada. Segons aquesta escala, el primer adult de cada llar tindria un valor d’1 com a unitat de consum, la resta d’adults de 0,5 i els menors de 14 anys de 0,3. 3 Risc de pobresa La taxa de risc de pobresa mesura la pobresa en termes relatius, és a dir, mesura quantes persones es considera que tenen ingressos baixos en relació amb el conjunt de la població. L’any 2017-2018 el 21,3% de la població metropolitana viu en risc de pobresa (683,8 milers de persones). Aquest percentatge es manté pràcticament als mateixos nivells que en 2016-2017 (20,8%). Els canvis tant al municipi de Barcelona (del 19,2% al 19,7%) com a la primera corona metropolitana (del 22,4% al 22,8%) no han estat significatius, essent la proporció de població en risc de pobresa superior a la primera corona metropolitana. Taula 4. Taxa de risc de pobresa* (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 2016-2017 2017-2018 Barcelona 19,2 19,7 Resta àrea metropolitana de Barcelona 22,4 22,8 Àrea metropolitana de Barcelona 20,8 21,3 *La taxa de risc de pobresa ha estat calculada en base al llindar de risc de pobresa de l’àrea metropolitana de Barcelona. Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. El risc de pobresa a l’àrea metropolitana de Barcelona varia en funció de les característiques sociodemogràfiques de la població. Tenint en compte l’edat, els grups que pateixen un risc de pobresa més elevat l’any 2017-2018 són els menors de 16 anys (26,4%) i la població d’entre 16 i 34 anys (26,1%), mentre que la població de 65 anys i més és la menys afectada per aquest fenomen (17,8% al 2017-2018). A l’interior de la metròpoli, al municipi de Barcelona, els menors de 16 anys són el grup amb el risc de pobresa més elevat (28,3%), mentre que a la primera corona metropolitana, en canvi, és la població d’entre 16 i 34 anys (26,2%). Les diferències territorials són importants entre menors, adults i població gran. En el cas dels menors 16 anys, el risc de pobresa és més elevat a la ciutat central que a la primera corona metropolitana (28,3% i 25%, respectivament). En canvi, en el cas dels adults i la població gran, els residents a la primera corona metropolitana tenen un risc més elevat de patir pobresa. Entre els adults (de 35 a 64 anys), la diferència és de quatre punts (16,5% per 20,6%). En el cas de la població 4 gran (65 anys i més) és entre els que les diferències són més significatives, gairebé de deu punts (13,9% per 22,4%). Figura 5. Taxa de risc de pobresa* segons característiques socials (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2017-2018 Resta àrea Àrea metropolitana Barcelona metropolitana de de Barcelona Barcelona Total 19,7 22,8 21,3 Sexe Homes 20,2 22,3 21,3 Dones 19,2 23,3 21,2 Grups d'edat Menors de 16 anys 28,3 25,0 26,4 De 16 a 34 anys 26,1 26,2 26,1 De 35 a 64 anys 16,5 20,6 18,6 De 65 anys i més 13,9 22,4 17,8 Lloc de naixement Espanya 12,2 18,1 15,2 Resta del mon 39,4 45,1 41,8 Nivell d'estudis Estudis obligatoris o inferiors 25,8 27,5 26,8 Estudis secundaris postobligatoris 17,8 24,4 21,0 Estudis superiors 12,1 12,7 12,3 Tipus de llar Unipersonal 19,8 39,9 27,7 Llars sense infants dependents 12,1 18,1 14,9 Llars amb infants dependents 26,8 22,8 24,6 Relació amb l'activitat Ocupats 16,3 16,4 16,4 Aturats 38,2 49,1 44,0 Jubilats 9,8 17,9 13,4 Altres situació d'inactivitat 24,5 30,6 27,8 *La taxa de risc de pobresa ha estat calculada en base al llindar de risc de pobresa de l’àrea metropolitana de Barcelona. Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2017-2018. Per lloc de naixement, la població nascuda fora d’Espanya és la que presenta un risc de pobresa més elevat l’any 2017-2018 a l’àrea metropolitana de Barcelona (41,8%), trenta punts per sobre del que presenta la població nascuda a Espanya (15,2%). Hi ha diferències significatives per territoris, havent un risc superior entre els residents d’origen estranger a la primera corona metropolitana (45,1% per 39,4% al municipi de Barcelona). L’any 2017-2018 les diferències de risc de pobresa a l’àrea metropolitana de Barcelona segons el nivell d’estudis també són molt importants. A mesura que el nivell d’estudis assolit és superior, més es redueix el risc de pobresa. 5 En relació a la composició de les llars, les diferències també són notòries. L’any 2017- 2018, la població metropolitana que viu a llars unipersonals i les que inclouen infants dependents són les més vulnerables econòmicament. El 27,7% de les persones que viuen soles es troba en situació de risc de pobresa, així com el 24,6% de la població que viu en llars amb infants dependents. En el cas de la població que viu sola, el seu risc de pobresa és significativament més elevat a la primera corona metropolitana (39,9%). Per últim, la relació amb l’activitat és un altre factor que està relacionat amb el risc de patir pobresa. La desocupació (44%) i algunes situacions d’inactivitat al marge de la jubilació (27,8%) representen els principals riscos. A la primera el risc de patir pobresa és molt més alt entre els aturats (49,1% per 38,2% a Barcelona), els jubilats (17,9% per 9,8%) i entre altres inactius (30,6% per 24,5%). Transferències socials Els resultats de la taxa de risc de pobresa abans i després de transferències socials informen de l’eficàcia del sistema de protecció social respecte la garantia d’ingressos de la població. En termes generals, l’any 2017-2018 en el conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona la població en risc de pobresa va passar de constituir el 42,4% abans de transferències socials al 21,3% després de transferències socials, una reducció del 49,8%. Els mateixos resultats segons grups d’edat mostren la importància de les pensions de jubilació i de viudetat en termes de reducció de pobresa. La població de 65 anys i més és la que clarament redueix més el seu risc de pobresa després de les transferències socials (del 82,5% al 17,8%). L’altre tipus de prestació amb major capacitat de protecció és la prestació d’atur contributiva, la qual recau sobretot en la població de 35 a 64 anys. Aquesta població és la que més redueix el seu risc de pobresa gràcies a les transferències socials, després de comptabilitzar les prestacions de jubilació i supervivència (del 25,4% al 18,6%). Tanmateix, les dades posen de relleu la limitada capacitat de les prestacions socials en la reducció de la pobresa infantil i juvenil constituint els grups poblacionals menys beneficiats en termes redistributius. 6 Taula 6. Taxes de risc a la pobresa* abans i després de transferències socials segons grups d'edat (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2017-2018 Reducció del Reducció del Reducció del risc de risc de risc de Després de Després de pobresa amb pobresa amb pobresa amb Abans de pensions de totes les pensions de la resta de el total de transferències jubilació i de transferències jubilació i prestacions transferències socials supervivència socials supervivència socials socials (variació (variació (variació percentual) percentual) percentual) Menors de 16 37,5 36,6 28,3 -2,6 -22,7 -24,7 anys De 16 a 34 anys 32,0 29,7 26,1 -7,2 -12,3 -18,6 Barcelona De 35 a 64 anys 29,3 23,4 16,5 -20,2 -29,5 -43,7 De 65 anys i més 78,3 18,4 13,9 -76,5 -24,5 -82,3 Total 41,4 25,6 19,7 -38,3 -22,9 -52,4 Menors de 16 30,2 29,6 25,0 -2,2 -15,5 -17,4 anys Resta àrea De 16 a 34 anys 35,5 32,8 26,2 -7,6 -20,2 -26,3 metropolitana De 35 a 64 anys 34,5 27,3 20,6 -21,0 -24,5 -40,4 de Barcelona De 65 anys i més 87,6 25,0 22,4 -71,5 -10,3 -74,4 Total 43,4 28,4 22,8 -34,6 -19,7 -47,5 Menors de 16 33,5 32,7 26,4 -2,4 -19,0 -21,0 anys Àrea De 16 a 34 anys 33,7 31,2 26,1 -7,4 -16,3 -22,5 metropolitana De 35 a 64 anys 32,0 25,4 18,6 -20,7 -26,8 -41,9 de Barcelona De 65 anys i més 82,5 21,4 17,8 -74,1 -16,9 -78,5 Total 42,4 27,0 21,3 -36,3 -21,1 -49,8 *La taxa de risc de pobresa ha estat calculada en base al llindar de risc de pobresa de l’àrea metropolitana de Barcelona Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2017-2018. Privació material La privació material es defineix com la manca forçada de capacitat per consumir una sèrie de béns considerats com a bàsics en el context europeu per assolir quotes de benestar estàndards3. L’any 2017-2018 la proporció de població metropolitana afectada per privació material moderada (privació en almenys 3 ítems) és del 14,1%, mentre que la privació material severa (privació en almenys 4 ítems) afecta al 4,9%. Per altra banda, la població metropolitana que pateix privació material l’any 2017-2018 presenta carències en 3,45 ítems de mitjana (intensitat de la privació material). Des d’una òptica territorial, la privació material moderada és més elevada a la ciutat central que a la primera corona metropolitana (15% i 13,1%, respectivament). 3 Els ítems que estableix l’Eurostat en el càlcul de les taxes de privació són els següents: (1) no poder fer front a despeses imprevistes; (2) no poder permetre’s anar de vacances almenys una setmana l’any; (3) haver tingut endarreriments en el pagament de rebuts de l’habitatge o de compres ajornades; (4) no poder permetre’s ingerir un àpat de carn, pollastre o peix almenys cada dos dies; (5) no poder permetre’s mantenir l’habitatge a una temperatura adient; (6) no poder permetre’s tenir rentadora; (7) no poder permetre’s tenir televisió en color; (8) no poder permetre’s tenir telèfon; (9) no poder permetre’s tenir automòbil. 7 Gràfic 7. Taxes de privació material i de privació material severa i intensitat de la privació (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2017-2018 16 4,00 15,0 14,1 14 3,52 3,45 3,50 3,39 13,1 12 3,00 10 2,50 8 2,00 6 5,4 1,50 4,9 4,5 4 1,00 2 0,50 0 0,00 Barcelona Resta àrea metropolitana Àrea metropolitana de de Barcelona Barcelona Taxa de privació material Taxa de privació material severa Intensitat de la privació Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2017-2018. L’anàlisi d’aquest fenomen per grups d’edat permet observar que l’any 2017-2018 és la població menor de 16 anys (16,8%) i la població d’entre 16 i 34 anys (17%) els col·lectius que més pateixen privació material moderada. No obstant això, també es pot observar que entre aquestes poblacions aquest fenomen ha tendit a reduir-se en els darrers anys. Taula 8. Taxa de privació material segons grups d'edat (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 Resta àrea metropolitana de Àrea metropolitana de Barcelona Barcelona Barcelona 2016-2017 2017-2018 2016-2017 2017-2018 2016-2017 2017-2018 Menors de 16 anys 20,5 21,5 17,7 13,0 18,9 16,8 De 16 a 34 anys 20,8 17,1 19,6 16,9 20,2 17,0 De 35 a 64 anys 13,4 15,0 13,8 12,9 13,6 13,9 De 65 anys i més anys 9,0 8,6 9,3 9,6 9,2 9,1 Total 15,1 15,0 14,9 13,1 15,0 14,1 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. 8 Taxes privació material % Intensitat de la privació Les carències materials més esteses entre la població metropolitana l’any 2017-2018 són: no poder fer front a despeses imprevistes (30,3%), no poder permetre’s anar de vacances almenys una setmana l’any (30,2%) i tenir dificultats per arribar a final de mes (27,4%). Les variacions respecte el 2016-2017 han estat escasses, produint-se exclusivament un canvi significatiu en la impossibilitat de poder fer front a despeses imprevistes (del 36% al 30,3%) i, en menor mesura, en tenir endarreriments en el pagament dels rebuts de l’habitatge o de compres ajornades (del 11,9% al 10,5%). Figura 9. Tipus de carències materials (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 40 36,0 35 30,3 30,3 30,2 30 28,3 27,4 25 % 20 15 11,9 10,5 10 8,2 7,5 5 2,0 2,6 0 No poder fer front a No poder Haver tingut No poder No poder Dificultats per despeses permetre's anar de endarreriments en permetre's ingerir permetre's mantenir arribar a final de imprevistes vacances almenys el pagament de un àpat de carn, l'habitatge a una mes una setmana l'any rebuts de pollastre o peix temperatura adient l'habitatge o de almenys cada dos compres ajornades dies 2016-2017 2017-2018 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. Risc d’exclusió social La taxa de risc de pobresa o exclusió social (AROPE) mesura la població que es troba almenys en una de les següents situacions: risc de pobresa, privació material severa o baixa intensitat laboral a la llar4. Segons aquest indicador, l’any 2017-2018 el 25,1% de la població metropolitana es troba en risc de pobresa o exclusió, sense canvis significatius respecte el 2016-2017 (24,7%). Aquest risc és més elevat entre la població que resideix a la primera corona metropolitana (26,8%) que no pas entre la població resident al municipi de Barcelona (23,5%). 4 Llars on els membres en edat de treballar ho van fet per sota del 20% del seu potencial de treball durant l’any anterior al que es va realitzar l’entrevista. 9 Taula 10. Taxa de risc de pobresa o exclusió social (AROPE) i components (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 Resta àrea Àrea metropolitana de Barcelona metropolitana de Barcelona Barcelona 2016-2017 2017-2018 2016-2017 2017-2018 2016-2017 2017-2018 Taxa AROPE 23,1 23,5 26,3 26,8 24,7 25,1 Taxa de risc de pobresa 19,2 19,7 22,4 22,8 20,8 21,3 Taxa de privació material severa 4,8 4,5 5,7 5,4 5,3 4,9 Baixa intensitat de treball a la llar 4,6 5,6 6,7 7,2 5,7 6,4 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. Les situacions més greus de pobresa, és a dir, aquelles on es produeix la simultaneïtat entre almenys dos de les problemàtiques assenyalades, afecten al 5,3% de la població metropolitana. Gràfic 11. Interseccions entre les subpoblacions afectades pels components de la taxa de risc de pobresa o exclusió social (AROPE). Àrea metropolitana de Barcelona, 2017- 2018 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2017-2018. 10 L’impacte social dels costos de l’habitatge Els costos associats a l’habitatge que assumeixen les llars (interessos hipotecaris5 o rebuts de lloguer, de subministraments, d’assegurances, etc.) s’han incrementat al conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona entre 2016-2017 i 2017-2018. En termes generals, la despesa mensual mitjana en habitatge de les llars ha pujat un 4,1% durant aquest període (de 450 € en 2016-2017 a 469 € en 2017-2018). Les variacions més importants s’observen segons el règim de tinença. Els llogaters han vist créixer les seves despeses en un 2,6% (de 810 € a 831 €). En canvi, els propietaris mantenen les seves despeses més estables. Des d’una òptica territorial, la despesa de l’habitatge és en general més elevada al municipi de Barcelona que a la resta de l’àrea metropolitana de Barcelona. No obstant, entre 2016-2017 i 2017-2018, l’increment més important dels costos de l’habitatge s’ha produït entre els llogaters de la primera corona metropolitana (un 7%, de 699 € a 748 €). Figura 12. Despesa mensual mitjana en habitatge segons règim de tinença (€ mensuals/llar). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 Resta àrea metropolitana Àrea metropolitana de Barcelona de Barcelona Barcelona Variació Variació Variació 2016- 2017- 2016- 2017- 2016- 2017- percentual percentual percentual 2017 2018 2017 2018 2017 2018 (%) (%) (%) En propietat totalment 254 251 -1,1 224 228 1,7 238 239 0,4 pagada En propietat amb 458 478 4,3 407 389 -4,4 426 424 -0,6 pagaments ajornats En lloguer o relloguer 872 880 0,9 699 748 7,0 810 831 2,6 Total 520 542 4,3 381 396 3,8 450 469 4,1 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. L’any 2017-2018, el 12,9% de la població metropolitana destina més del 40% dels seus ingressos a despeses de l’habitatge6. Aquesta xifra es manté estable respecte 2016-2017 (12,5%). Tot i l’estabilitat general, hi ha hagut una reducció de la població en règim de lloguer afectada per aquesta situació (del 37,3% al 35,8%). 5 Els indicadors estàndards a la Unió Europea relatius a la despesa d’habitatge només consideren la part d’interessos de l’hipoteca, mentre que la part d’amortització es considera inversió i, per tant, no computa com a despesa. 6 La taxa de sobrecàrrega de despeses de l’habitatge mesura aquesta situació. 11 Gràfic 13. Taxa de sobrecàrrega de despeses de l'habitatge segons règim de tinença (% total població). Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018. 40 37,2 37,5 37,3 36,8 35,2 35,8 35 30 25 20 15,1 15,3 15 12,9 12,5 10,1 10,5 10 4,2 5 4,0 3,6 3,63,0 3,3 2,2 1,8 2,2 2,21,8 1,8 0 En En En lloguer Tota l En En En lloguer Tota l En En En lloguer Tota l propietat propietat o relloguer propietat prop ietat o relloguer prop ietat propietat o relloguer tota lment amb tota lment amb tota lment amb pagada pagaments pagada pagaments pagada pagaments ajornats ajornats ajornats Barcelona Resta àrea metropolitana de Barcelona Àrea metropolitana de Barcelona 2016-2017 2017-2018 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. Si s’atén a les edats, és la població d’entre 16 i 34 anys la que pateix aquesta problemàtica en una proporció més elevada l’any 2017-2018 (20,9%). Al municipi de Barcelona, però, la taxa es notablement més alta que a la primera corona (24,7% per 16,8%, respectivament). Això no obstant, ambdós territoris presenten evolucions contraposades, havent un descens de la població jove afectada per sobrecàrrega a la ciutat central (de 27,2% a 24,7%) i una pujada a la resta de l’àrea metropolitana (de 14,1% a 16,8%). 12 % Figura 14. Taxa de sobrecàrrega de despeses de l'habitatge segons grups d'edat. Àrea metropolitana de Barcelona, 2016-2017 i 2017-2018 30 27,2 24,7 25 20,9 20,9 20 17,6 16,8 14,7 15,115,3 15 14,3 13,6 13,8 14,1 14,0 13,9 12,9 12,3 12,5 11,1 11,3 10,5 9,9 10,1 10 9,2 5,9 5,3 5,0 5 3,9 4,2 4,8 0 Menors De 16 a De 35 a De 65 Tota l Menors De 16 a De 35 a De 65 Tota l Menors De 16 a De 35 a De 65 Tota l de 16 34 anys 64 anys anys i de 16 34 anys 64 anys anys i de 16 34 anys 64 anys anys i anys més anys més anys més Barcelona Resta àrea metropolitana de Barcelona Àrea metropolitana de Barcelona 2016-2017 2017-2018 Font: IERMB i Idescat, Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida, 2016-2017 i 2017-2018. 13 % Nota metodològica Les Estadístiques metropolitanes sobre condicions de vida (EMCV) és una operació d’estadística experimental que s’emmarca en l’actuació estadística “Estimació territorial de l’Enquesta de condicions de vida”, reconeguda en el Pla Estadístic de Catalunya 2017-2020. Aquesta nova font de dades pren el relleu de la que fins ara havia estat la referent en l’àmbit metropolità, l’Enquesta de condicions de vida i hàbits de població (ECVHP)7, també coneguda com l’Enquesta Metropolitana. Les EMCV es construeixen a partir de les dades que ofereix l’Enquesta de condicions de vida (ECV), una operació de periodicitat anual realitzada per l’INE des de 2004 i ampliada a Catalunya per l’Idescat i l’IERMB des de 20168. El mètode d’elaboració de les EMCV ha estat dissenyat i desenvolupat conjuntament per l’IERMB i l’Idescat. Aquest mètode es basa en la suma de mostres (data pooling) de dues edicions consecutives de l’ECV, aplicant els procediments pertinents per construir una mostra estrictament transversal, (re)calibrada per les diferents corones metropolitanes que conformen l’àmbit metropolità. Més informació: https://iermb.uab.cat/ca/enquestes/cohesio-social-i-urbana Conceptes bàsics Llar privada Persona o conjunt de persones que ocupen un habitatge familiar principal en què comparteixen despeses i participen conjuntament en el seu manteniment. Ingressos nets de la llar Ingressos nets que els membres de la llar han percebut durant l'any anterior al de l'entrevista. (Per tant, en l'enquesta del 2016 es pregunta pels ingressos percebuts el 2015.). La renda familiar disponible es calcula a partir dels següents components:  (+) Renda bruta monetària o quasi monetària de l'assalariat  (+) Renda bruta no monetària de l'assalariat  (+) Cotitzacions socials a càrrec de l'ocupador 7 De l’ECVHP s’han realitzat fins a 6 edicions amb una periodicitat quinquennal entre 1985 i 2011. 8 Amb el suport del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona. 14  (+) Beneficis o pèrdues monetàries brutes de treballadors per compte propi (inclosos drets de propietat intel·lectual)  (+) Valor dels béns produïts per a autoconsum  (+) Prestacions per atur  (+) Prestacions per vellesa  (+) Prestacions per supervivència  (+) Prestacions per malaltia  (+) Prestacions per invalidesa  (+) Ajuts per a estudis  (+) Ajuts per a família/fills  (+) Ajuts per exclusió social no classificada en altres apartats  (+) Ajuts per a habitatges  (+) Lloguer imputat  (+) Renda procedent del lloguer d'una propietat o terreny  (+) Interessos, dividends i guanys d'inversions de capital en empreses no constituïdes en societats  (+) Transferències periòdiques monetàries percebudes d'altres llars  (+) Renda percebuda per als menors de 16 anys  (−) Interessos pagats de préstecs hipotecaris  (−) Cotitzacions socials a càrrec de l'ocupador  (−) Impost sobre la renda i cotitzacions socials (inclou devolucions/ingressos complementaris per ajustos en impostos sobre la renda, impost sobre la renda retinguda en origen i cotitzacions socials, si s'escau)  (−) Impost sobre el patrimoni  (−) Transferències periòdiques monetàries pagades entre llars Renda mitjana per persona La renda mitjana per persona s'obté dividint els ingressos nets de la llar entre el nombre de membres d'aquesta llar. Renda mitjana per unitat de consum de la llar i de les persones Els ingressos per unitat de consum de la llar s'obtenen dividint els ingressos totals de la llar entre el nombre d'unitats de consum (membres de la llar) que componen la llar. Cada membre té un pes específic. Per determinar el nombre d'unitats de consum equivalents de les llars s'utilitza l'escala de l'OCDE modificada, que dóna un pes d'1 al primer adult, un pes de 0,5 a la resta d'adults i un pes de 0,3 als menors de 14 anys. Una vegada s'ha calculat l'ingrés per unitat de consum de la llar s'adjudica aquest a cada membre de la llar. 15 Mediana d’ingressos És el valor que, un cop ordenats tots els individus segons els ingressos (de menys a més), en deixa una meitat per sota d'aquest valor i l'altra per sobre. 16