ATENCIÓ A PERSONES AMB NECESSITATS COMUNICATIVES ESPECIALS ALS SERVEIS MUNICIPALS Informacions i recomanacions per a l’atenció presencial i telefònica Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Ramon Lamiel, gerent Coordinació, seguiment i validació: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Rosa Farga Mota Gemma Gálvez Flaqué Montserrat Majoral Marginet Glòria Matas Montmany Assumpta Soler Farràs Roser Vilarrubí Torres Direcció d'Atenció Ciutadana Mercè Martínez Jímenez Edició: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Ajuntament de Barcelona Disseny gràfic i maquetació: Prado García Velázquez Alex Marco Varea Impressió: Impremta Municipal Tiratge: 500 exemplars ÍNDEX Presentació. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Persones sordes, sordcegues o amb discapacitat auditiva. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Recomanacions generals. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 0 Ajuts tècnics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1 Persones cegues o amb baixa visió. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2 Recomanacions generals. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2 Ajuts tècnics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 3 Persones amb dificultats de comunicació per discapacitat física o intel•lectual. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 5 Recomanacions generals. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 6 Ajuts tècnics. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 7 Recursos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 8 PRESENTACIÓ L’atenció al públic ha de ser una prioritat per a les administracions públiques i un dret per a tots els ciutadans i ciutadanes, incloses les persones amb discapacitat. En el cas de les persones amb dificultats per a la comunicació, les administracions estan obligades a dur a terme les actuacions necessàries perquè la informació els arribi de manera correcta i puguin interactuar amb els serveis públics en igualtat de condicions amb la resta de la ciutadania. Barcelona és, des de fa anys, una ciutat que aposta clarament per donar suport als drets de les persones amb discapacitat, tal i com recull la Declaració de Barcelona La ciutat i les persones amb discapacitat. Això fa encara més coherent i necessari oferir uns serveis municipals totalment accessibles, molt especialment pel que fa a 7 l’atenció presencial i telefònica, principal porta d’accés de la ciutadania a l’administració municipal. Institut Municipalde Persones amb Discapacitat Conscients de la necessitat d’estendre aquesta cultura a tots els serveis, des de l’ Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMD), Atenció a en el marc de la seva funció de suport als serveis municipals per tal de persones amb necessitats garantir l’atenció a les persones amb discapacitat, i amb la col•laboració comunicatives de la Direcció d'Atenció Ciutadana, s’ha elaborat el document que us especials als serveis presentem, on trobareu una informació resumida i precisa sobre el que municipals cal tenir en compte a l’hora d’atendre personal o telefònicament a persones amb problemes de comunicació. Paral• lelament, l’ IMD ofereix un assessorament continu a tots els serveis municipals per tal d’anar constru int, pas a pas, un model de serveis públics municipals a l’abast de tothom. A la Guia d’Ajuts, Prestacions i Serveis del web Barcelona Accessible (http://www.bcn.cat/accessible) trobareu més informació i recursos per fer accessible la comunicació a les persones amb discapacitat. Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Febrer de 201 4 Recomanacions generals • Cridar l’atenció amb un senyal abans de parlar. • Parlar quan ens estigu in mirant. • Situar-nos de manera que la nostra cara estigu i i l• luminada. • Parlar sense tapar-nos la boca o mantenir objectes amb els llavis. • Situar-nos a la seva alçada, sobretot si es tracta d’infants. • Vocali tzar bé, però sense exagerar ni cridar, amb un ritme i amb un to de veu normals. • Ser expressius sense gesticular amb excés. • Avisar quan canviem de tema de conversa. 1 0 • Construir frases curtes, correctes i simples, amb un ordre lògic. Institut Municipal • Evitar l’ús de paraules d’argot i poc habituals. de Persones amb Discapacitat • En cas d’incomprensió, repetir cercant altres paraules amb el mateix sentit. Atenció a • Proporcionar informació escrita. persones amb necessitats • En el cas de reunions, si és possible uti li tzar una taula rodona, per comunicatives especials als faci li tar la visió de totes les persones, i evitar que parli més d’una serveis persona a l’hora. municipals Audiòfon d'implant coclear PERSONES CEGUES O AMB BAIXA VISIÓ Entre les persones amb discapacitat visual hi ha una gran heterogeneïtat. H i ha persones cegues totals o gairebé totals, persones amb discapacitat visual moderada, greu o profunda i persones amb limitació visual lleugera. Recomanacions generals Ubicació a l’espai • Si les persones amb baixa visió o cegues es troben en un espai que no 1 2 coneixen és convenient oferir-los la possibi li tat d’acompanyar-los per localitzar l’ascensor, un despatx, els lavabos, etc. Institut Municipal de Persones amb • Donat que de vegades s’ajuden amb un bastó, és important que els espais Discapacitat de pas estigu in lliures d’obstacles i no hi hagi desnivells sense senyali tzar Atenció a per evitar que es puguin lesionar. persones amb necessitats • Els gossos pigall tenen permès per llei l’accés, amb el seu propietari , a comunicatives llocs públics com ara cinemes, restaurants, centres esportius, museus, etc. especials als serveis municipals Desplaçaments • Si ens oferim per guiar-los hem d’oferir-los el braç d’una manera natural. Les persones amb discapacitat visual acostumen a agafar-se del colze de l’acompanyant. • Caminar amb normalitat i avisar quan sigu i necessari remarcar algun obstacle. Les persones cegues caminen sempre un pas més enrere i el contacte amb el colze de l’acompanyant els permet detectar perfectament un graó o un canvi de direcció. • Si el pas es fa estret, posar-los el braç darrere l’esquena per indicar que es posin al darrere. • Si entrem en una sala de reunions, orientar-los en l’espai i en la disposició del mobiliari . • Si convé localitzar algun objecte, posar-los la mà al damunt. • Procurar no canviar els objectes de lloc, i si es fa, informar-ne. 1 3 Entrevistes • Presentar a totes les persones assistents a l’entrevista, i informar d’on Institut Municipalde Persones amb estan situades. Discapacitat • Si ens adrecem a una persona amb discapacitat visual, anomenar-la o Atenció a tocar-la lleugerament perquè se n’adoni . persones amb necessitats • Sempre que sigu i possible, traduir la informació visual a informació oral. comunicatives especials als • Parlar amb to i volum de veu normals. serveis municipals Ajuts tècnics Impresos • Uti li tzar una mida de lletra adequada (cos equivalent a Arial 1 2), un bon contrast de color entre la lletra i el fons, i un tipus de lletra “de pal sec”, ben definit i sense ornaments (arial, calibri . . .). Informació en Braille en una exposició d'art PERSONES AMB DIFICULTATS DE COMUNICACIÓ PER DISCAPACITAT FÍSICA O INTEL•LECTUAL Algunes discapacitats físiques (accident vascular, esclerosi múltiple, malalties musculars, paràlisi cerebral, laringotomia. . .) poden comportar dificultats greus de comprensió o d’expressió. Les dificultats de comunicació més freqüents en aquests casos són: • Dificultats d’articulació de les paraules. • Dificultats d’expressió verbal. • N ivell baix de comprensió dels missatges. • Manca de memòria. En el cas de les persones amb discapacitat intel• lectual, en la majoria dels casos tenen dificultats de comprensió o d’expressió. Les més freqüents són: 1 5 • Dificultats de comprensió. Institut Municipal de Persones amb • Expressió limitada de la parla. Discapacitat • Comprensió limitada de la lectura. Atenció a • Pobresa de vocabulari . persones ambnecessitats comunicatives especials als serveis municipals Recomanacions generals • Uti li tzar un llenguatge senzill i d irecte, evitant conceptes abstractes i reflectint amb claredat les idees que vulguem transmetre. • Si hem d’uti li tzar conceptes abstractes, posar exemples concrets i pràctics i comparacions que facilitin la comprensió. • Uti li tzar paraules del llenguatge d’ús habitual, i sempre que es dirigim a persones adultes uti li tzar un llenguatge d’adults. • Si no els entenem, dir-ho perquè ens ho expliquin d’un altra manera, i confirmar que han entès el que els hem comunicat. 1 6 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Atenció a persones amb necessitats comunicatives especials als serveis municipals Domòtica per a persones amb dificultats de comunicació RECURSOS Hi ha moltes empreses que ofereixen aquests tipus de serveis a la nostra ciutat. Sense ànim de recomanar cap empresa en particular, us oferim una relació de les que coneixem perquè han treballat amb nosaltres en alguna ocasió: • ACAPPS: subtitulació gravada o en directe, accessibilitat@accaps.org. • Acils Comunicació: interpretació en llengua de signes per a persones sordes i sord-cegues, info@acils.org. • Àgils Comunicació: interpretació en llengua de signes, tel. 93 1 1 2 79 96 / 627 476 1 22. • APSO: interpretació en llengua de signes, tel. 685 67 74 69 / 655 93 78 76. 1 8 • APSOCECAT: interpretació per a persones sord-cegues, tel. 93 331 73 66 Institut Municipal / 678 71 2 61 9. de Persones amb Discapacitat • Associació Lectura Fàcil: textos en lectura fàcil per a persones amb discapacitat intel• lectual o problemes de comprensió, lecturafaci l@cobdc.org. Atenció a • CESYA: subtitulació i audiodescripció, info@cesya.es. persones amb necessitats • FESOCA: interpretació en llengua de signes, interpretes@fesoca.org. comunicatives especials als • Fundació Tres Turons: subtitulació gravada o en directe, audiodescripció serveis municipals gravada o en directe, fundació@els3turons.org. • ONCE: Brai lle, textos amb lletra gran i alt contrast, accessibi li tat de llocs web, pdf accessibles, rgn@once.es. • Punts Suspensius: interpretació en llengua de signes, subtitulació gravada o en directe, audiodescripció, accessibi litat de llocs web, audioguies i videoguies, hola@puntssuspensius.net. • SILS: interpretació en llengua de signes, i ls@silsweb.com . • Subtil: interpretació en llengua de signes, subtitulació gravada o en directe, instal• lació de bucles magnètics, audiodescripció, subtil@subtil.cat. • Via Libre: i n terpretaci ó en llengua de s i gnes, subti tu laci ó gravada o en d i recte, Brai l le, i n stal• lac i ó de bucles magnèti cs , barcelona.accesibi lidad@fundaciononce.net . També us facilitem assessorament a: • Departament d'Internet Ajuntament de Barcelona: assessorament sobre pdf accessibles i accessibi li tat web, mmartinezj@bcn.cat. • Institut Municipal de Persones amb Discapacitat: assessorament sobre qualsevol qüestió relativa a l'atenció a les persones amb discapacitat, ggalvez@bcn.cat . BCN Atenció a persones amb necessitats comunicatives especials als serveis municipals bcn.cat/ accessible twitter.com/BCN_Accessible telèfon: 010 (24h) Telèfon 010. Establiment: 0,47 €. Cost/mínim: 0,06 €. Tarifat per segons. IVA inclòs.