Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Memòria 2015 BCN Versió Accesible ÍNDEX 1. ORGANITZACIÓ 4 1.1. ÒRGANS DE GOVERN 4 1.2. ORGANIGRAMA 9 2. LÍNIES ESTRATÈGIQUES 11 2.1. AUTONOMIA PERSONAL I VIDA INDEPENDENT 11 2.1.1. Suport als serveis a les persones 11 • Lleure 12 • Educació 15 • Esports 16 • Cultura 18 • Turisme 22 • Serveis socials 22 • Altres serveis a les persones 23 2.1.2. Serveis especialitzats per a persones amb discapacitat 25 • Servei d’Atenció al Públic (SAP) 25 • Equips Interdisciplinaris per a la Petita Infància (EIPI) 27 • Equip d’Assessorament Laboral (EAL) 31 • Servei Municipal d’Assistent Personal (SMAP) 37 • Servei Públic de Transport Especial (STE) 37 • Pla d’equipaments de serveis socials 40 2.1.3. Projectes amb entitats 43 • Subvencions i projectes amb entitats 43 • Projectes singulars 45 2.2. CIUTAT SENSE BARRERES 46 2.2.1. Accessibilitat 46 • Ponència d’Accessibilitat 46 • Accessibilitat física a l’espai urbà i als edificis 47 • Accessibilitat comunicativa 49 2.2.2. Mobilitat 50 • Xarxa de transport públic de TMB 50 • Aparcament 51 2.2.3. Habitatge 51 2.2.4. Recerca i coneixement 52 • Participació en xarxes 52 2.2.5. Participació 53 3. ACTIVITAT INSTITUCIONAL 55 • Comunicació 57 • Recursos humans, formació i gestió d’expedients 58 1. ORGANITZACIÓ L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de Barcelona (IMPD) és un organisme autònom de l’Ajuntament de Barcelona. L’IMPD té com a missió promoure activitats, programes i serveis per a les persones amb discapacitat i diversitat funcional de Barcelona, mitjançant els propis equips de treball i la col·laboració amb les entitats, per a la millora de la qualitat de vida, l’autonomia personal i la vida independent d’aquestes persones. També té la missió de dissenyar i impulsar polítiques de promoció de l’accessibilitat als serveis, activitats i espais de la ciutat, tant pel que fa a les possibilitats de desplaçament com a les d’accés i gaudi d’aquests recursos per part de les persones amb discapacitat com a membres de la ciutadania. 6 1.1. ÒRGANS DE GOVERN Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Els òrgans de govern de l’IMPD són el Consell Rector, la Comissió Executiva i la Presidència. Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Consell Rector (IMPD) El Consell Rector està format per deu regidors/es o càrrecs de l’Ajuntament i per deu representants de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona escollits per elecció directa. Durant el 2015, s’han celebrat dues reunions i s’han renovat els membres que en formen part, d’acord amb la nova composició de la corporació municipal. Els membres del Consell Rector escollits han estat els següents: De gener a agost • Per part de l’Ajuntament Presidenta • Irma Rognoni Viader Regidora de Família, Infància, Usos del temps i Discapacitats Vicepresidenta • Maite Fandos Payà Tinenta d’alcalde de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Membres: • M. Pilar Altarriba Muradell Representant d’UpB • Xavier Amador Pitarch Director de Relacions Institucionals • Pilar Díaz López Regidora del PSC • Ricard Gomà Carmona Regidor d’ICV • Cristina Iniesta Blasco Delegada de Salut • Glòria Martín Vivas Regidora del PPC 7 • Àngel Miret Serra Àrea de Gerent de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports Drets Socials • Alberto Piedrabuena Granes Memòria 2015 Coordinador de la Gerència d’Habitat Urbà Institut Municipal de Persones amb Discapacitat • Representants de les persones amb discapacitat (IMPD) Discapacitat física: Josep Ramon Carrillo Yeste, Antonio Guillén Martínez, Rosa Ortolà Pons i M. Carme Riu Pascual Trastorn mental: Albert Ferrer Piñol i M. Jesús Peláez Artacho Discapacitat auditiva: Albert Ramon Casellas Garriga Discapacitat visual: Raquel Díaz Caro Discapacitat intel·lectual: Jordi de Bolós Giralt • Representants dels treballadors i treballadores Centrals sindicals: David Plantada Sagrera (UGT) Comitè d’empresa: M. Rosa Molins Raboso • Amb veu i sense vot Interventora delegada: Pilar Pérez Andreu Secretària delegada: Eva Redó Verdaguer Gerent: Ramon Lamiel Villaró De setembre a desembre • Per part de l’Ajuntament Presidenta • Laia Ortiz Castellví Tinenta d’alcalde de Drets Socials Vicepresidenta • Laura Pérez Castaño Regidora de Cicles de Vida, Feminismes i LGTBI Membres: 8 • Maria Magdalena Barceló Verea Regidora de C’s Àrea de Drets Socials • Montserrat Benedí i Altés Memòria 2015 Regidora d’ERC Institut • Manel Mora Sánchez Municipal de Persones amb Representant de la CUP Discapacitat (IMPD) • Pilar Díaz López Representant del PSC • Ricard Fernández Ontiveros Gerent de l’Àrea de Drets Socials • Mercè Homs i Molist Regidora de CiU • Glòria Martín Vivas Representant del PPC • Joan Andreu Verdaguer Vizcarra Director adjunt a Hàbitat Urbà • Representants de les persones amb discapacitat Discapacitat física: Josep Ramon Carrillo Yeste, Antonio Guillén Martínez, Rosa Ortolà Pons i M. Carme Riu Pascual Trastorn mental: Albert Ferrer Piñol i M. Jesús Peláez Artacho Discapacitat auditiva: Albert Ramon Casellas Garriga Discapacitat visual: Raquel Díaz Caro Discapacitat intel·lectual: Jordi de Bolós Giralt • Representants dels treballadors i treballadores Centrals sindicals: David Plantada Sagrera (UGT) Comitè d’empresa: M. Rosa Molins Raboso • Amb veu i sense vot Interventora delegada: Interventora delegada: Pilar Pérez Andreu Secretari delegat: Antoni Galiano Barajas Gerent: Ramon Lamiel Villaró Comissió Executiva 9 La Comissió Executiva està formada per sis membres designats Àrea de per l’Ajuntament i sis dels representants de les persones amb Drets Socials discapacitat del Consell Rector. El 2015 s’ha celebrat una reunió Memòria 2015 i se n’ha designat la nova composició després de les eleccions Institut municipals: Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) De gener a agost • Per part de l’Ajuntament Presidenta • Irma Rognoni Viader Regidora de Família, Infància, Usos del Temps i Discapacitats Membres: • Fèlix Arnal Bigas Direcció de Serveis de Mobilitat • Raül Casas Velo Transports Metropolitans de Barcelona • Lorenzo di Pietro Barcelona Activa • Glòria Figuerola Anguera Qualitat de Vida, Igualtat i Esports • Rosa Mateu Torres Patronat Municipal de l’Habitatge • Representants de les persones amb discapacitat Discapacitat física: Josep Ramon Carrillo Yeste i M. Carme Riu Pascual Trastorn mental: Albert Ferrer Piñol i M. Jesús Peláez Artacho Discapacitat auditiva: Albert Ramon Casellas Garriga Discapacitat visual: Raquel Díaz Caro Discapacitat intel·lectual: Jordi de Bolós Giralt • Amb veu i sense vot Interventora delegada: Pilar Pérez Andreu Secretari delegat: Antoni Galiano Barajas Gerent: Ramon Lamiel Villaró 10 Àrea de Drets Socials De agost a desembre Memòria 2015 • Per part de l’Ajuntament Institut Municipal de Presidenta Persones amb Discapacitat • Laia Ortiz Castellví (IMPD) Tinenta d’alcalde de Drets Socials Membres: • Fèlix Arnal Bigas Direcció de Serveis de Mobilitat • Raül Casas Velo Transports Metropolitans de Barcelona • Francisco Ramos Barcelona Activa • Rosa Mateu Torres Patronat de l’Habitatge • Jordi Sánchez Masip Gerent de l’Institut Municipal de Serveis Socials • Representants de les persones amb discapacitat Discapacitat física: Josep Ramon Carrillo Yeste i M. Carme Riu Pascual Trastorn mental: Albert Ferrer Piñol i M. Jesús Peláez Artacho Discapacitat auditiva: Albert R. Casellas Garriga Discapacitat visual: Raquel Díaz Caro Discapacitat intel·lectual: Jordi de Bolós Giralt • Amb veu i sense vot Interventora delegada: Pilar Pérez Andreu Secretari delegat: Antoni Galiano Barajas 11 Gerent: Ramon Lamiel Villaró Àrea de Drets Socials Memòria 2015 1.2. ORGANIGRAMA Institut Municipal de Persones amb L’activitat de l’IMPD s’ordena al voltant de tres eixos: Discapacitat (IMPD) Promoció i suport. Treballa conjuntament amb diversos departaments municipals, centrals i territorials, assessora i busca respostes perquè les persones amb discapacitat puguin fer ús dels serveis i gaudir-ne. També fomenta la participació ciutadana i l’associacionisme mitjançant el suport a les entitats de persones amb discapacitat de la ciutat i la dinamització de les comissions de participació. Té una incidència especial en les línies estratègiques d’accessibilitat física i comunicativa, mobilitat, accés i suport a la llar, atenció social i altres serveis personals, integració educativa i sociolaboral, i participació i promoció associativa. Serveis d’atenció directa. Són serveis que donen resposta a les demandes d’informació, atenció precoç, treball, assistència personal, acolliment residencial i transport de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona. Planificació i prospectiva. Observa la realitat social i les tendències poblacionals de les persones amb discapacitat per preveure’n els escenaris de futur i les possibles respostes. També controla la producció dels serveis i elabora projectes i noves propostes. ORGANIGRAMA IMPD CONSELL RECTOR CONSELL ASSESSOR COMISSIÓ EXECUTIVA GERÈNCIA COORDINACIÓ I COMUNICACIÓ ADMINISTRACIÓ SECRETARIA DELEGADA PLANIFICACIÓ I PROMOCIÓ SERVEIS PROSPECTIVA I SUPORT D’ATENCIÓ DIRECTA CENTRAL TERRITORIAL ATENCIÓ AL ATENCIÓ INSERCIÓ ASSISTENT SERVEIS TRANSPORT PÚBLIC PRECOÇ LABORAL PERSONAL RESIDENCIALS ESPECIAL 2. LÍNIES ESTRATÈGIQUES El programa anual de l’IMPD per al 2015, aprovat en el Consell Rector de 30 de març de 2015, agrupa les actuacions de l’Institut – moltes de les quals es porten a terme amb la col·laboració d’altres òrgans i departaments municipals– al voltant dels dos objectius previstos en el marc estratègic i en el full de ruta 2012-2015 de l’Ajuntament de Barcelona. AUTONOMIA PERSONAL I VIDA INDEPENDENT • Suport als serveis a les persones • Serveis especialitzats per a persones amb discapacitat • Pla d’equipaments • Projectes amb entitats 13 Àrea de Drets Socials CIUTAT SENSE BARRERES Memòria 2015 • Accessibilitat Institut • Mobilitat Municipal de Persones amb • Habitatge Discapacitat (IMPD) • Recerca i coneixement • Participació 2.1. AUTONOMIA PERSONAL I VIDA INDEPENDENT Aquest objectiu engloba les actuacions destinades a fomentar i facilitar la prestació de serveis i a donar suport als àmbits municipals per tal que les persones amb discapacitat puguin viure a la ciutat de la manera més autònoma i independent possible. 2.1.1. SUPORT ALS SERVEIS A LES PERSONES Col·laboració amb els àmbits de serveis a les persones. L’IMPD treballa amb les àrees municipals de serveis a les persones dels districtes i de la ciutat per garantir que les persones amb discapacitat tinguin accés a l’ús i al gaudi dels equipaments i serveis corresponents: lleure, educació, esports, cultura, serveis socials, etc. L’any 2015 s’han efectuat 2.878 intervencions de promoció i suport en aquests àmbits d’actuació. Lleure Suport al bany per a persones amb mobilitat reduïda L’IMPD fa el seguiment del servei de suport al bany a la platja, adreçat a aquelles persones amb mobilitat reduïda que no poden accedir a l’aigua de manera autònoma. El servei està disponible a la platja de la Barceloneta i a la zona de banys del Fòrum (matins d’11 a 14 h) i a la platja de la Nova Icària (matins d’11 a 14 h i tardes de 16 a 19 h). No cal cap sol·licitud 14 prèvia. El servei funciona durant els caps de setmana i festius del mes de juny i de la segona quinzena de setembre, i tots els dies de Àrea de Drets Socials la setmana de l’1 de juliol al 15 de setembre. Memòria 2015 L’activitat durant el 2015 ha estat la següent: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) 2015 2014 Persones ateses 2.655 2.515 Voluntaris/àries 92 159 Intervencions 5.310 4.496 Hores d’atenció 2.301 2.484 L’Espai de Mar fa la funció d’infraestructura al servei de suport al bany de la platja de la Barceloneta. Lleure infantil i juvenil Campanya Vacances d’estiu 2015. L’IMPD fa la valoració i la gestió de les sol·licituds de monitor de suport per incloure infants amb discapacitat, d’un a disset anys, en les activitats de lleure d’estiu, i també en fa el seguiment. S’han valorat 433 sol·licituds (70 % per a nens i 30 % per a nenes) i s’ha considerat necessari un/a monitor/a de suport per a 375 infants. El cost total de la campanya ha estat de 410.874,91 € i inclou l’ajut econòmic als casals especials i el cost i la formació dels monitors de suport. Nens/es Torns Nens/es Torns Dies Districte sol·licitants sol·licitants atorgats atorgats coberts Cost (€) Ciutat Vella 41 161 33 111 550 38.635,33 € Eixample 51 175 50 145 718 44.368,93 € Sants - Montjuïc 48 171 44 81 385 28.305,36 € Les Corts 30 105 27 83 406 23.141,46 € Sarrià - Sant Gervasi 15 53 15 47 232 10.390,06 € Gràcia 26 90 17 63 289 16.667,20 € Horta - Guinardó 61 200 55 165 837 60.242,55 € Nou Barris 48 190 42 148 745 58.571,37 € Sant Andreu 42 134 37 120 580 38.919 € Sant Martí 71 225 55 157 774 54.546,73 € Total 433 1.504 375 1.120 5.516 373.787,99 € Aquest any, per primera vegada, 28 infants sense discapacitat, però amb informe de necessitats educatives especials, han tingut també monitors de suport. L’IMPD ha organitzat dos mòduls de formació per a 57 monitors de suport, amb un cost de 1.410,92 €: un mòdul sobre la inclusió en el lleure dels infants amb discapacitat i l’altre més específic sobre els nens i les nenes amb trastorn de l’espectre autista. Casals especials d’estiu per a infants. Per equiparar el cost de les activitats especials al de les activitats ordinàries de la campanya d’estiu s’ha atorgat un ajut econòmic a les entitats que organitzen activitats de lleure per a infants amb pluridiscapacitat. S’ha donat suport a dotze centres per a activitats de casal de lleure, amb un 16 total de 216 infants (151 nens i 65 nenes) i un cost de 35.676 €. Àrea de Drets Socials Activitats estables de lleure per a infants i joves. Col·laboració per Memòria 2015 a la inclusió d’infants en les activitats de lleure de les entitats i equipaments següents: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat – Ciutat Vella: suport i formació als casals infantils de Drassanes, (IMPD) Casal de Joves Pau Alòs, Pati Llimona, projecte de Franja Raval i Franja Barceloneta, i a la ludoteca de la placeta del Pi. S’ha iniciat la coordinació amb els professionals dels casals i l’EAP de Ciutat Vella. – Eixample: modificació del plec de condicions dels casals infantils del districte, acció que ha tingut com a resultat la incorporació de quatre monitors de suport per a la inclusió d’infants amb discapacitat. – Sants - Montjuïc: s’ha començat a treballar amb l’Associació de Veïns de la Vinya per a la inclusió dels infants en les activitats de lleure i per a l’adaptació del lleure al barri de la Zona Franca. – Horta - Guinardó: incorporació de vuit monitors de suport per a la inclusió de divuit infants amb discapacitat als equipaments infantils, en aplicació del nous plecs de condicions. – Nou Barris: activitats d’estiu del centre infantil La Cosa Nostra - Tronada. – Sant Martí: incorporació de monitors de suport per a la inclusió d'infants i joves amb discapacitat a dos equipaments infantils municipals: Casal infantil el Drac i Ludoteca Maria Gràcia Pont. Lleure per a persones adultes Seguiment del projecte de mediació i oci inclusiu 1+ a l’Eixample (Centre Cívic Urgell), coordinat per les entitats Ràtio i Fundació Catalana Síndrome de Down. Es preveu l’elaboració d’un protocol d’actuació per a les dues entitats que pugui ser aplicat a tots els equipaments culturals del districte. Temps de Barri, Temps per tu. Projecte de temps de respir per a famílies i cuidadors d’infants, joves i adults amb discapacitat, que ofereix activitats de lleure en espais municipals, en col·laboració amb la Direcció d’Usos del Temps. L’activitat de 2015 ha estat la següent: 17 – Infants: participació de 199 infants. S’ha ampliat a 3,5 h Àrea de quinzenals a tots els districtes de la ciutat i setmanals a sis Drets SocialsMemòria 2015 districtes de la ciutat a petició de les famílies: Ciutat Vella, Sants - Montjuïc, Les Corts, Horta - Guinardó, Nou Barris i Sant Institut Martí. Municipal de Persones amb – Adults: participació de 102 persones, amb periodicitat quinzenal Discapacitat (IMPD) i amb sessions extraordinàries durant els períodes d’estiu i de Nadal. Educació Col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona. Coordinació per a l’acceptació dels dictàmens de l’EAP en la valoració del monitors de suport a la campanya de vacances d’estiu. Col·laboració amb l’IMEB. Per a la 2a Jornada Col·laborativa Universitat Ciutat “De l’institut a la Universitat. Un itinerari inclusiu?” i en la reedició del còmic Som capaços. Sensibilització. S’ha donat suport a l’organització de diverses activitats en l’àmbit educatiu: – Ciutat Vella: activitats de sensibilització als IES Pau Claris i Verdaguer i a l’Escola Labouré. – Eixample: coordinació amb les escoles de música del districte que acullen el projecte Música a l’abast, per a nens i nenes amb pluridiscapacitat. – Les Corts: suport a dues escoles per a l’atenció a alumnes amb necessitats especials en horari no lectiu (menjador). – Sarrià - Sant Gervasi: disseny d’un programa de suport en la comunicació amb suport tecnològic per millorar la comunicació entre els alumnes, els professionals i les famílies de les escoles especials del districte. Es preveu fer-ne el seguiment durant un any. – Gràcia: suport al districte en l’adquisició del material robòtic educatiu adaptat “Logo We do”; activitat de sensibilització 18 “Juga amb Gràcia”; i seguiment del projecte Aprèn a utilitzar el teu mòbil, amb l’Escola Lèxia. Àrea de Drets Socials – Horta - Guinardó: participació en el comitè tècnic Memòria 2015 d’INTERXARXES, adreçat a la població infantil de 0-18 anys. Institut – Nou Barris: seminari interdisciplinari amb l’EAP de Nou Barris; Municipal de Persones amb tallers de sensibilització a sis escoles de primària i a dues Discapacitat escoles de secundària; VII Jornades de sensibilització “Escolta. (IMPD) Veus com no som tan diferents?”, amb la participació d’escoles de primària, escoles especials i centres ocupacionals. També s’ha treballat amb l’entitat Biciclot i amb l’Escola d’Hoteleria de Barcelona per a la inclusió de persones amb discapacitat. Esports Programa L’Esport Inclou Participació en la Comissió Assessora del programa, assessorament de l’accessibilitat en la comunicació de l’Institut Barcelona Esports, de les instal·lacions esportives i dels ajuts tècnics; i coordinació amb els tècnics pel que fa a incidències. També s’ha promogut la participació d’escoles d’educació especial en les activitats adreçades a escoles. Dins del marc del programa Barcelona Esport Inclou, l’IMPD ha col·laborat en l’estudi “El capital social de la pràctica esportiva dels barcelonins amb discapacitat en CEMS”, elaborat per la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull. Suport a l’esport als districtes. L’IMPD ha donat suport a la integració de persones amb discapacitat en activitats esportives i en l’organització d’activitats d’esport adaptat: – Ciutat Vella: jornades Cooperem en la Diversitat, Lliga d’Hoquei+ i promoció de l’esport adaptat al CEM Colom. – Sants - Montjuïc: cursa adaptada del Cros Popular de Sants, Lliga d’Hoquei Plus, II Torneig Special Hoquei Poble Sec i promoció de l’ús de les instal·lacions esportives entre les entitats del districte. – Les Corts: suport al projecte de gimnàstica rítmica inclusiva del Club Esportiu Moragas, II Torneig Hoquei sobre Herba al RC Polo, Torneig Copa Barcelona, VIII Torneig Hoquei Plus del districte, IV Simposi “Discapacitat intel·lectual, esport i hoquei”, torneig de futbol sala i cursa per la paràlisi cerebral, bàsquet adaptat al poliesportiu de l’Illa i 1a Cursa d’Orientació Inclusiva Les 19 Corts - Sarrià - Sant Gervasi. – Sarrià - Sant Gervasi: Festa de l’Esport, cursa Correm junts per a Àrea de Drets Socials la discapacitat intel·lectual, activitat de sensibilització a les tres Memòria 2015 escoles del districte i activitat La moguda de Sarrià. Institut – Gràcia: Festa de l’Esport, cursa Els 10 blaus, Genesis Cycling i Municipal de Jornades de les Paralimpiades. Persones amb Discapacitat – Horta - Guinardó: Jornades Esport per a Tothom, jornades de (IMPD) tennis per a les escoles d’educació especial del districte, suport al Taller Escola Sant Camil en la lliga d’hoquei per a persones amb discapacitat intel·lectual i 3a jornada de petanca. – Nou Barris: 11a caminada popular inclusiva, 29a cursa popular amb la categoria discapacitat, natació inclusiva a les piscines Turó de la Peira, exhibició d’esgrima adaptat, VIII Torneig de futbol sala de centres ocupacionals i Mostra de futbol sala al Club Esportiu Torre Baró. – Sant Andreu: V Torneig de futbol sala per a persones amb discapacitat intel·lectual, del Taller Ocupacional Cordada. – Sant Martí: activitat de bici per a persones amb discapacitat intel·lectual d’ASPANIAS, i projecte pilot FutbolNet i Diversitat, de la Fundació Barça. Cultura Festes i celebracions públiques Festes de ciutat. L’IMPD ha col·laborat amb les àrees corresponents per tal de millorar l’accessibilitat dels actes següents: – La Mercè: reserves d’espai per a persones amb mobilitat reduïda en espectacles en espais oberts d’alta concurrència, subtitulació i llengua de signes del pregó i dotació de vàters adaptats a tots els espais de la festa i de rampes en cas de desnivells. També s’ha facilitat l’accés a persones amb mobilitat reduïda al castell de Montjuïc. – Cavalcada de Reis: reserves d’espai per a persones amb mobilitat reduïda i seguiment de l’accessibilitat, amb mesures d’accessibilitat a la comunicació en el parlament dels Reis. 20 Festes als districtes i als barris. També s’ha promogut Àrea de l’accessibilitat i la participació de persones amb discapacitat en Drets Socials els actes següents: Memòria 2015 Institut Municipal de – Ciutat Vella: festes majors del Barri Antic, Raval, Gòtic i Persones amb Barceloneta. Discapacitat (IMPD) – Eixample: festes majors de la Dreta de l’Eixample i del Fort Pienc. – Sants - Montjuïc: Festa Major de Sants i festes d’Hostafrancs, la Marina i el Poble Sec. – Les Corts: Festa Major, Diumenge de Festa, Cavalcada de Reis i Mostra de comerç. – Sarrià - Sant Gervasi: Festa Major de Sarrià. – Gràcia: Festa Major de Gràcia, amb un programa específic amb setze activitats inclusives; Festa de Sant Medir, Festa d’en Grassot i Dia Internacional de la Infància. – Horta - Guinardó: Diada de Sant Jordi. – Nou Barris: Festa Major de Nou Barris, Festa de Sant Froilà, Cavalcada de Reis, commemoració dels 100 anys de l’Institut Mental de la Santa Creu, Setmana de la Mobilitat Sostenible i activitats de flamenc. – Sant Andreu: festes majors de la Sagrera i de Sant Andreu. – Sant Martí: havaneres a la platja i Festa Major de la Vila Olímpica. Biblioteques Col·laboració amb Biblioteques de Barcelona: • Difusió de tres edicions publicades en versió de lectura fàcil a tota la Xarxa de biblioteques. • Formació de vint-i-cinc tècnics informàtics dels programes de suport a les aules i de quinze voluntaris del servei de préstec a domicili. • Gestió de les cessions de títols sobre inclusió i discapacitat i títols de lectura fàcil a les biblioteques i adquisició de nous exemplars. • Suport a l’organització de la jornada de treball “Què poden oferir les biblioteques a les persones amb discapacitat visual? , adreçada a educadors de l’ONCE i a escoles inclusives. 21 • Seguiment del projecte d’aules multimèdia i del projecte Club de lectura, accessible per a persones sordes. Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Teatre Municipal de Persones amb Mesures d’accessibilitat. L’IMPD ha fet promoció de l’accessibilitat Discapacitat (IMPD) a la cultura i ha treballat per a la programació de sessions de teatre amb diverses mesures d’accessibilitat: serveis d’acompanyament, audiodescripció en directe, programes de mà en Braille i/o lletra ampliada, subtitulació, visites tàctils a l’escenografia, maqueta tàctil de l’escenografia, localitats amb anell magnètic. Cal destacar les actuacions següents: – Teatre Lliure Montjuïc. Seguiment de la incorporació de les mesures d’accessibilitat en quatre espectacles accessibles. – Festival Grec. Assessorament i seguiment de la programació de tres espectacles accessibles. Revisió de l’estat de l’accessibilitat física i comunicativa dels espais escènics inclosos en la programació del Festival i assessorament als teatres sobre l’eliminació de barreres arquitectòniques. – Gran Teatre del Liceu. Assessorament per a l’activitat Liceu a la fresca. – Projecte de teatre infantil accessible. Elaboració i difusió d’un vídeo sobre el projecte, valorat com a Bona Pràctica per l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports de l’Ajuntament de Barcelona. – Sant Andreu Teatre. Dos espectacles infantils amb mesures d’accessibilitat. – Centres cívics. Suport a la programació d’espectacles de teatre accessible als centres cívics Cotxeres Borrell, Urgell i de les Corts. També s’ha donat suport a la programació d’espectacles de dansa al Casal de Joves Palau Alòs i al Casal de Barri, Espai Putxet. – Altres. Col·laboració en les activitats de Circ Corts (Les Corts) i suport a la programació d’espectacles inclusius de dansa (La Caldera i Asociación Kiakahart) i de circ (Compañía Cronopis). 22 Cultura i inclusió. Participació en la Fira Internacional de Àrea de Teatre Integratiu de Santa Coloma de Gramenet, en el Festival Drets Socials Inclús d’audiovisuals i discapacitat en el projecte Capacitats, Memòria 2015 d’intercanvi d’experiències al voltant de la dansa i altres arts Institut escèniques. Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) Museus Pla d’actuacions per a la millora de l’accessibilitat als museus de Barcelona Durant el 2015 s’han implementat les actuacions següents: – Museu del Disseny HUB. Suport a l’exposició temporal “Distinció: un segle de fotografia de moda”: plànol en relleu, fullet i textos de sala en Braille i lletra gran, audiodescripció d'imatges, làmines tàctils de set fotografies, senyalització podotàctil i interpretació en llengua de signes en l’acte de presentació. Cessió d’una cadira omnidireccional. – Museu de les Cultures del Món. Projecte pilot de millora de l’accessibilitat als continguts per a les persones amb discapacitat visual mitjançant la incorporació de dotze peces tàctils. També s’ha fet formació sobre com dissenyar i dinamitzar visites accessibles. – Museu Etnològic. Maqueta tàctil de l’edifici i l’entorn, anell magnètic portàtil, reproduccions tàctils en tots els àmbits expositius i espai tàctil amb peces representatives de la nova exposició permanent. Formació al personal d’atenció al públic. Cessió d’una cadira omnidireccional. – Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).Seguiment del Pla de millora de l’accessibilitat i presentació als col·lectius de persones amb diversitat funcional, visual i auditiva. Incorporació de dotze peces tàctils. Formació del personal dels serveis 23 educatius. Àrea de Drets Socials Taula de Millora de l’Accessibilitat dels Museus Consorciats. Memòria 2015 Participació en la taula de treball, l’objectiu de la qual és Institut compartir coneixement sobre projectes i actuacions de millora Municipal de Persones amb de l’accessibilitat. En formen part un total de catorze museus de Discapacitat diverses ciutats: Barcelona (11), Sant Boi de Llobregat (1), Sant (IMPD) Cugat del Vallès (1) i Lleida (1). Espais expositius als districtes. L’IMPD ha donat suport a la programació d’exposicions i activitats culturals als districtes següents: – Ciutat Vella: exposició “Segones versions”, al Casal de Joves del Palau Alòs; exposició “Caminem Junts”, al Casal de Barri Folch i Torres. – Eixample: exposició “Hàbitat”, als centres cívics Sagrada Família i Cotxeres Borrell. – Les Corts: exposició “Simulacions i Abstraccions”. – Sarrià - Sant Gervasi: promoció de diverses exposicions als centres cívics: ASPASIM, “Jo cuino, tu pintes”; “DIR imatges”, i exposició de fotografies i poesia. – Nou Barris: exposició “Dones sense limita...cions” a diversos equipaments del districte i exposició “L’altra cara de la vida”, a la Biblioteca Vilapicina i la Torre Llobeta. – Sant Martí: exposició itinerant sobre la discapacitat visual “Descobreix els sentits”, a diversos espais del districte. Turisme Vídeo promocional. Elaboració d’un vídeo promocional de la ciutat accessible en col·laboració amb la BCN Turisme, amb la participació de persones amb discapacitat i provisió de llengua de signes, subtitulació i audiodescripció en tres llengües. Serveis socials L’IMPD dóna suport als professionals dels Serveis d’Atenció Social Bàsica (SBAS) que ho requereixen per a l’atenció i el seguiment dels usuaris amb discapacitat atesos als centres de serveis socials municipals. Les actuacions de suport del 2015 han estat les següents: 24 Àrea de Drets Socials Suport als serveis socials 2015 2014 % variació Memòria 2015 Institut Actuacions de suport 1.075 621 73 % Municipal de Persones amb • Consultes i assessoraments Discapacitat 730 396 84 % (IMPD) • Casos de suport 67 42 60 % • Casos de seguiment 237 118 101 % • Informació permanent i altres 41 65 -37 % Nombre de professionals atesos 171 353 -52 % Nombre de casos (persones amb discapacitat) 996 405 146 % L’IMPD també treballa coordinadament amb altres organismes i xarxes de l’àmbit social: – Suport a les urgències. L’IMPD ha donat suport als Centres de Serveis Socials, als Serveis d’Integració Social i al Centre d’Urgència i Emergències Socials per facilitar places residencials d’urgència per a 33 persones amb discapacitat. – SESMDI (Servei Especialitzat en Salut Mental i Discapacitat Intel·lectual). Participació, juntament amb l’ICASS, el Parc Sanitari Sant Joan de Déu, el Consorci de Salut i el Consorci de Serveis Socials, per tal d’estudiar les demandes de recursos residencials per a persones amb discapacitat intel·lectual i trastorn de conducta. També s’ha col·laborat amb el projecte del Banc Solidari de Material Ortopèdic del districte de Nou Barris, el qual ha rebut 153 donacions de material i ha fet 154 contractes de lloguer de material a persones amb discapacitat. Altres serveis a les persones L’IMPD ha donat suport a les activitats i projectes dels àmbits 25 següents: Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Salut. A la ciutat, s’ha participat en el Programa d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva. Pel que fa als districtes, hi destaca la Institut Municipal de col·laboració en les activitats següents: Persones amb Discapacitat (IMPD) – Ciutat Vella: 1a Jornada de Salut Mental del Raval i programa de Salut Comunitària del Raval, en el marc del qual s’ha treballat amb la Guàrdia Urbana del districte i els Mossos d’Esquadra per promoure una atenció més adequada a les persones amb trastorn mental. – Eixample: projecte Districte Saludable. – Les Corts: projecte Espai Jove i Setmana de sensibilització sobre la Salut Mental Jove, del Centre d’Higiene Mental de les Corts. – Gràcia: projecte L’hort urbà per a persones amb trastorn mental. – Sant Andreu: certamen de curtmetratges Posa’t a la nostra pell. – Sant Martí: projecte Escales i Taula Comunitària de Salut Mental del Poblenou. Cooperació. Col·laboració amb el projecte Cooperem: Joves, Cooperació Internacional i Diversitat Funcional, a Ciutat Vella, per sensibilitzar i conscienciar els joves en temes de cooperació, diversitat funcional i solidaritat, juntament amb entitats del districte i el suport de la Direcció de Serveis de Solidaritat i Cooperació Internacional. Dona. Participació en el circuit territorial contra la violència vers les dones als districtes de Ciutat Vella, Horta - Guinardó, Sant Andreu i Sant Martí. A Sant Martí també s’ha participat en el projecte transversal Marxes exploratòries, sobre prevenció de situacions d’alt risc. Infància. Incorporació a la Xarxa d’infància Interxarxes d’Horta - Guinardó. Ocupació. Participació en la Xarxa laboral del Gòtic. Sensibilització. Projecte Comerç accessible al districte de Sant Martí, centrat en la necessitat d’un disseny universal al comerços i d’itineraris accessibles a la via pública per garantir la inclusió de les persones amb discapacitat. 26 També s’ha col·laborat en els projectes següents: Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Projecte "Adaptant-nos a casa", amb el Consorci Sanitari de Institut Barcelona i el Centre de Vida Independent, per tal de facilitar Municipal de el retorn al domicili de persones que han patit un procés de Persones amb Discapacitat discapacitat sobrevinguda per accident o per malaltia; si cal, es (IMPD) facilita material de suport tècnic i arranjaments de la llar. Durant el 2015 s’ha intervingut en catorze domicilis i s’ha fet un estudi sobre l’impacte econòmic i social d’aquestes intervencions, que ha anat a càrrec de l’Institut de Recerca en Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona. Mesura de govern Les Corts, un compromís vers la inclusió. L’IMPD col·labora en aquesta iniciativa del districte, de la qual en destaquen les activitats següents: • Promoció de la inserció laboral: contractació de tres persones amb discapacitat per al Festival Jardins de Pedralbes i de quatre centres especials de treball per a les tasques del districte següents: microurbanització Benavent, servei de missatgeria, serveis de subtitulació, serveis de secretaria tècnica de l’espai d’inclusió i, finalment, per al servei de repartiment a domicili al Mercat de les Corts. • 3a Trobada de l’Espai Inclusió 20+20+20, amb un total de 130 assistents entre entitats de persones amb discapacitat (23) i del tercer sector (26), agents econòmics i de coneixement (27) i universitats (4). Durant la jornada es va presentar l’informe “La col·laboració entre empreses, entitats i administració per a la 27 inclusió social”. Àrea de • Col·laboració en els projectes següents: projecte de Turisme Drets Socials Inclusiu, jornada de treball sobre responsabilitat empresarial, Memòria 2015 II Jornada Col·laborativa UPC - Ciutat/Districte, pis de formació Institut a la Vida Independent, projecte de les Taules d’Horts Urbans i Municipal de Projecte Alumni Solidari –ESADE. Persones amb Discapacitat (IMPD) 2.1.2 SERVEIS ESPECIALITZATS PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT Servei d’Atenció al Públic (SAP) El Servei d’Atenció al Públic de l’IMPD desenvolupa les activitats següents: Informació al públic. Telefònica i presencial a les persones amb discapacitat i a les seves famílies, a professionals i a entitats. També s’ofereix suport a les oficines d’atenció al ciutadà (OAC). S’ha atès un total de 5.116 persones, un 30,8 % de manera presencial (1.576 persones) i un 69,2 % per telèfon (3.540). Es tracta de sol·licituds d’informació, queixes i suggeriments sobre els temes següents: SAP. DEMANDES D’INFORMACIÓ PER ÀMBIT Salut i educació 0,4 % Habitatge Serveis socials i ajuts 21 % 17 % Laboral 2 % General (inclou integració de Transport i passi la base de dades) acompanyant 8 % 1 % 28 Targeta aparcament Àrea de Drets Socials 5 % Memòria 2015 Institut Municipal de Ajudes tècniques Persones amb Discapacitat 3 % (IMPD) Transport especial 43 % Integració de la base de dades. El SAP ha informat sobre el procés d’integració del registre de dades de les persones amb discapacitat ateses a l’IMPD en la base de dades de l’Àrea de Drets Socials (sol·licituds incloses a l’apartat “general” de la gràfica anterior). També ha gestionat l’autorització de 8.124 usuaris per fer efectiva aquesta integració. Gestió de queixes i suggeriments (IRIS). Resposta a 1.355 queixes i suggeriments. Tramitacions. L’IMPD fa la tramitació de la targeta del servei públic de transport especial, de la targeta de tolerància d’aparcament i de les sol·licituds de subvenció de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM). Des del 2015 s’ha assumit també la concessió de la targeta de tolerància d’aparcament. El nombre de tramitacions ha estat el següent: % Tramitacions 2015 2014 variació Targetes d’aparcament (tramitades i atorgades) 3.257 3.819 -15 % Targetes del servei de transport 29 especial (atorgades) 2.944 2.775 6 % Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Sol·licituds de subvenció de l’IVTM 25 - - Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Subvenció de l’IVTM. Tramitació de 25 sol·licituds, corresponents (IMPD) a nou entitats per a dues anualitats, ja que el 2014 no hi va haver convocatòria de subvenció. Equips Interdisciplinaris per a la Petita Infància (EIPI) Ubicats als districtes de Ciutat Vella i de Nou Barris, els Equips Interdisciplinaris per a la Petita Infància (EIPI) són serveis concertats i formen part de la Xarxa de Serveis d’Atenció Precoç de la Generalitat de Catalunya. Atenen nens i nenes amb problemes de desenvolupament, d’edats compreses entre els 0 i els 6 anys, per iniciativa de les famílies o bé per derivació de dispositius de salut, educació o serveis socials. Els equips dels EIPI estan formats per professionals de diverses disciplines, amb un total del 20.909 hores d’atenció contractades (14.841 d’atenció directa), distribuïdes de la manera següent: HORES D’ATENCIÓ PER TIPUS DE PROFESSIONAL 2 % 14 % 17 % 54 % 30 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de Persones amb 13 % Discapacitat (IMPD) Neuropediatre Psicòleg Logopeda Fisioterapeuta Treballador social Aquesta activitat ha permès atendre 774 infants (533 nens i 241 nenes), dels quals 340 són casos nous. Resultats de l’atenció directa 2015 Nens Nenes Total Nens i nenes atesos 533 241 774 Nous casos atesos 237 103 340 Baixes 167 78 245 L’evolució dels infants atesos ha estat la següent: 31 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 NENS I NENES ATESOS. EVOLUCIÓ ANUAL Institut Municipal de Persones amb 774 Discapacitat (IMPD) 692 576 557 546 544 340 247 265 229 241 247 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nens i nenes atesos Nous casos atesos Projectes singulars Prevenció. Activitats en col·laboració amb les escoles bressol que permeten assessorar les famílies i la coordinació amb els mestres per reduir els factors de risc, potenciar els factors de protecció de la família i l’entorn, i donar eines per poder fer una detecció precoç dels infants. El 2015 s’han desenvolupat els projectes de prevenció L’EIPI a l’escola (180 famílies) i Acompanyar amb el cos (49 famílies). Activitats terapèutiques de grup.Activitats per a grups reduïts d’infants sobre els temes següents: – Grups de nens i nenes i les seves famílies: activitat aquàtica, massatge infantil, psicomotricitat, prematurs i un espai per a vosaltres. Hi han participat 163 famílies, amb un total de 377 32 sessions. Àrea de – Grups de nens i nenes: pensament i llenguatge, simbolització i Drets SocialsMemòria 2015 relació, créixer junts petits, créixer junts grans i diferenciació. Hi han participat 24 nens i nenes, amb un total de 66 sessions. Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Creació de la Xarxa d’Atenció Precoç i Desenvolupament Infantil (IMPD) de Barcelona. En formen part: onze centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (EIPI de Ciutat Vella, CDIAP Eixample - Aspanias, CDIAP Eixample i Sant Gervasi - Fundació Catalana Síndrome de Down, CDIAP Sants - Montjuïc - Aspace, CDIAP Les Corts i Sarrià - Edai, CDIAP Gràcia Fundació Eulàlia Torras de Beà, CDIAP Horta - Guinardó - Agalma, EIPI Nou Barris, CDIAP Sant Andreu - Rella, CDIAP Sant Martí - ICASS i CDIAP Sant Marti-Edai) i dues associacions del sector (Associació Catalana d’Atenció Precoç i Unió de Centres d’Atenció Precoç de Catalunya). Les actuacions més destacades del 2015 de la Xarxa han estat les següents: • Suport a l’activitat aquàtica de vuit CDIAP, amb la coordinació de l’Institut Barcelona Esports, a càrrec de l’IMPD. • Signatura d’un conveni amb l’IMEB per a l’establiment d’un banc d’ajudes tècniques i d’un conveni amb la Fundació Nexe per a l’assessorament i suport als professionals de la Xarxa en casos d’infants amb pluridiscapacitat, finançat per l’IMPD. • Acord, amb finançament a càrrec de l’IMPD, per al servei de mediació i traducció intercultural per als professionals de la Xarxa. • Formació conjunta als professionals de la Xarxa: quatre accions formatives amb assistència de professionals de tots els CDIAP de la Xarxa. • Coordinació amb altres serveis públics d’atenció a la infància de la ciutat per a la millora de l’eficiència interserveis i l’acció comunitària (IMEB, Agència de Salut Pública i Societat Catalana de Pediatria). Equip d’Assessorament Laboral (EAL) L’Equip d’Assessorament Laboral (EAL) és un servei especialitzat 33 en la inserció laboral de les persones amb discapacitat al mercat laboral ordinari que està integrat en la línia d’ajudes i subvencions Àrea de Drets Socials establertes pel Departament de Treball de la Generalitat. Memòria 2015 L’activitat de l’EAL durant el 2015 ha tingut els resultats següents: Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) Resultats de l’EAL 2015 2014 % variació Persones ateses al servei d’acollida 287 385 -25,5 % Inscripcions a cursos 225 262 -14,1 % Contractes 272 253 7,5 % Persones en itineraris individuals de recerca, formació o inserció 527 580 -9,1 % Assessoraments legals 155 161 -3,7 % Servei d’Acollida. Acollida i valoració de les actuacions a desenvolupar amb l’usuari, en funció de les necessitats detectades. El 2015 s’han rebut 426 sol·licituds d’atenció (270 homes i 156 dones) i s’han atès 287 persones, de les quals 201 eren primeres demandes. Servei d’Acollida 2015 Persones ateses 287 Primeres demandes 201 34 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 EAL: PRIMERES DEMANDES. EVOLUCIÓ ANUAL Institut Municipal de Persones amb 385 Discapacitat (IMPD) 371 372 287 265 146 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Servei de Formació. Promoció de la millora del perfil dels usuaris, mitjançant l’assessorament i el seguiment de la inscripció a cursos, la gestió d’una borsa d’ofertes formatives i l’organització d’accions de formació pròpies. El total de persones inscrites en accions de formació ha estat de 158 (60 dones i 98 homes). Servei de Formació 2015 Persones informades d’ofertes de formació 298 Persones matriculades 158 Total matrícules 225 35 Accions formatives pròpies 21 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Servei d’Ocupació. Suport a la cerca d’ocupació mitjançant la Institut Municipal de gestió de la borsa d’ofertes de treball i l’assessorament i el Persones amb seguiment de la contractació. Aquest servei ha informat 362 Discapacitat persones d’ofertes d’ocupació (125 dones i 237 homes) i ha (IMPD) facilitat 272 contractes a 206 persones (73 dones i 133 homes). Servei d’Ocupació 2015 Persones informades d’ofertes d’ocupació 362 Persones contractades 206 Contractes laborals 272 Ofertes de treball gestionades 128 Ofertes de treball: nombre de llocs de treball 370 PERSONES CONTRACTADES PER TIPUS DE DISCAPACITAT 5 % 11 % 1 % 15 % 36 68 % Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Física Trastorn mental Visual Institut Municipal de Intel·lectual Auditiva Persones amb Discapacitat (IMPD) Servei de Suport. Elaboració dels itineraris individuals segons les necessitats personals de recerca, formació i inserció; també fa l’acompanyament i el seguiment de la persona en l’itinerari d’inserció laboral. L’any 2015 s’han elaborat itineraris per a 527 persones (185 dones i 342 homes), dels quals 305 són itineraris nous. El total d’actuacions ha estat el següent: Servei de Suport 2015 Actuacions de recerca 310 Actuacions de formació 57 Actuacions d’inserció 160 Persones amb itineraris individuals 527 Assessorament legal i administratiu. Assessorament destinat a usuaris, familiars d’usuaris i entitats. Han rebut assessorament 155 persones (57 dones i 98 homes). Servei d’Assessorament Legal i Administratiu 2015 Assessoraments a persones i famílies 155 Assessoraments a entitats i professionals 26 Altres actuacions per a la inserció laboral. A banda de l’activitat ordinària, cal destacar les actuacions de l’EAL següents: 37 Àrea de Drets Socials – Encomanda de gestió de Parcs i Jardins de Barcelona. Renovació Memòria 2015 de la col·laboració de l’IMPD que té per objectiu millorar la integració laboral dels treballadors/es amb discapacitat de Institut Municipal de la plantilla de Parcs i Jardins, mitjançant plans d’atenció i el Persones amb seguiment individual. Els resultats de l’any 2015 han estat: Discapacitat (IMPD) Actuacions 2015 Treballadors/es amb seguiment i/o suport 54 Avaluació d’acollida o canvi de destinació 9 També s’ha dissenyat i s’ha impartit formació en línia a 24 persones sobre metodologies de treball en jardineria. – Xarxa d’Inserció Barcelona (XIB). L’IMPD ha impulsat la creació d’aquesta Xarxa, de la qual en formen part set entitats de la ciutat que treballen en l’àmbit de la inserció laboral de les persones amb discapacitat en el mercat ordinari: ACAPPS, Fundació Aura, Fundació ECOM, FCSD, ACIDH, Fundació Joia i Fundació Tres Turons. Les actuacions més rellevants de la XIB durant el 2015 han estat les següents: • Creació de dues comissions de treball (de directors i de tècnics) per estructurar l’activitat de la Xarxa. • Incorporació i participació de la XIB en l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. • Inici de l’estudi “Sistema d’informació per avaluar l’impacte dels serveis d’inserció laboral en les persones amb discapacitat i/o trastorn de salut mental”, elaborat conjuntament amb l’IGOP - UAB. • Disseny d’un pla de màrqueting, amb imatge i logotip propi, amb l’objectiu d’unificar els procediments i les actuacions en els contactes amb empreses per captar llocs de treball. 38 • Trobades formatives i de coaching aplicat a la recerca de feina en què han participat 23 professionals. Àrea de Drets Socials Memòria 2015 – Xarxa d’Economia Social de Barcelona (XESB).Participació Institut a la Xarxa, liderada per Barcelona Activa, que té per missió Municipal de propiciar un marc adequat per compartir, amplificar i reorientar Persones amb Discapacitat l’estratègia d’inclusió sociolaboral a la ciutat. (IMPD) – Mesura de govern per a la contractació responsable.Participació en la Comissió de Contractació Responsable, que tracta les mesures d’inclusió social i d’accessibilitat universal a tenir en consideració en la compra pública i en les polítiques d´inclusió al mercat laboral de persones amb risc d’exclusió. En aquesta línia de treball, l’IMPD ha donat suport especialitzat a l’organització municipal per saber com cal vincular les polítiques públiques de caràcter social a la contractació pública de béns i serveis, i també s’ha donat suport a altres administracions públiques pel que fa a la compra pública. L’IMPD també ha participat en sis activitats formatives i divulgatives –organitzades per administracions, entitats del tercer sector i universitats– amb l’objectiu de divulgar i sensibilitzar sobre la possibilitat d’aplicar polítiques d’inclusió en la contractació pública de béns i serveis en els àmbits tècnic, gerencial i polític, a més de tractar les possibilitats que obre el nou marc normatiu de les directives comunitàries. També s’ha participat, com a membre, en el Foro de la Contratación Socialmente Responsable, impulsat per la Fundació ONCE i el CERMI. Servei Municipal d’Assistent Personal (SMAP) Aquest servei promou la vida independent de les persones amb discapacitat, mitjançant la figura de l’assistent personal, que possibilita a les persones amb discapacitat la realització de les activitats que farien en absència de limitacions funcionals, de manera que augmenta la seva autonomia i independència. L’element clau del servei rau en el paper decisori de l’usuari a l’hora de triar, com i en quines activitats de la seva vida farà ús de l’assistent personal. El Servei d’Assistent Personal ha atès un total de 32 persones (28 persones amb discapacitat física i quatre amb discapacitat intel·lectual) i ha finançat 66.377 hores d’assistència personal. Les sis entitats i empreses acreditades que donen aquest servei han contractat un total de 128 persones com a assistents personals. 39 Àrea de Drets Socials Quant a l’habitatge, hi ha acord d’ús i habitació per a nou usuaris Memòria 2015 que viuen a sis habitatges de la Vila Olímpica i a dos de Diagonal Mar. També hi ha quatre persones que viuen en un habitatge de la Institut Municipal de Casa Bloc. La resta d’usuaris viuen en domicilis particulars. Persones amb Discapacitat (IMPD) S’ha fet formació als professionals de Casa Bloc per treballar amb la filosofia de vida independent. Servei Públic de Transport Especial (STE) És un servei complementari al transport públic regular, adreçat a persones amb mobilitat reduïda, que es pot utilitzar quan no hi ha transport públic regular adaptat disponible. És un servei de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i de l’IMPD, gestionat per l’IMPD i les empreses CETRAMSA i TCC. L’activitat del servei, de manera resumida, ha estat la següent: Població atesa: 5.064 persones han fet ús del servei (881 usuaris de serveis fixos i 4.725 esporàdics; 542 d'aquestes persones han utilitzat les dues modalitats de serveis). Viatges: 331.055 viatges efectuats en microbús (21,5 %) o en serveis de taxi individuals o compartits (78,5 %). Per tipologia de viatges: – Fixos: 158.147 viatges destinats a centres de serveis socials especialitzats, centres de formació reglada, ocupacional o centres esportius i llocs de treball (44,8 % en microbús i 55,2 % en taxi). 40 – Esporàdics: 172.908 viatges amb destinacions diverses (oci, esport, lleure, etc.). El 99,8 % d’aquests viatges es fan en taxi Àrea de i el 0,2 % restant en microbús. Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de Persones amb SERVEI DE TRANSPORT ESPECIAL 2015 Discapacitat (IMPD) Nombre d’usuaris 5.064 Nombre de viatges 331.055 SERVEIS FIXOS Nombre d’usuaris 881 Nombre de viatges 158.147 SERVEIS ESPORÀDICS Nombre d’usuaris 4.725 Nombre de viatges 172.908 NOMBRE D’USUARIS PER TIPUS DE VIATGE (2010-2015) 4.725 4.542 3.828 3.330 3.323 3.558 881 627 726 803551 581 41 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Persones amb Discapacitat (IMPD) Usuaris serveis fixos Usuaris serveis esporàdics EVOLUCIÓ ANUAL DELS VIATGES PER TIPUS (2010-2015) 312.130 331.710 331.055 302.809 286.714 270.521 42 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Fixos Esporàdics Total Pla d’equipaments de serveis socials Conveni en matèria de serveis socials. L’estat de desenvolupament del conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, pel que fa als equipaments destinats a persones amb discapacitat, és el següent: 153.138 158.992 148.989 153.820 133.473 137.048 146.624 137.048 157.601 174.109 158.147 172.908 PREVIST PREVIST PREVIST EN FUNCIONAMENT FUNCIONAMENT CONVENI FUNCIONAMENT SENSE DATA SENSE DATA DESESTIMADES (obres acabades) (pendent obres) 19 residències 11 residències 3 residències 3 residències 2 residències 675 places 323 places 123 places 134 places 90 places Montserrat Betriu (24) Cheshire (36) CPB (45) Fontanilles (45) Mas Sauró (48) Torres Esclat (46) i Bages (60) CPB II (30) Via Guasp (45) AFAP (12) Guttmann (40) Fenals (60) Pere Mitjans (30) Tres Pins (27) TEB (34) 43 ACAM (29) Àrea de Montnegre (24) Drets Socials Memòria 2015 Estímia (Auxília) (16) Institut Aspace (19) Municipal de Persones amb 15 llars-resid. 6 llars 1 llar 3 llars 5 llars Discapacitat 368/285 places 88 places 24 places 96 places 69 plac(IeMsPD) MD Lourdes Civader (18) (18) Ent. Mègara (7) T. Guinardó (6) Via Les Corts (24) Aspasim (24) T. Artesà (24) Assistencial Megara Gsis (48) Iniciativa Solidària Can Calopa (12) (24) TEB (24) (14) El Xop (12) Proavis (6/18 a Via FCPC (16) Assistencial) 72 places CAE (centre de dia 44 places 12 places annex a la residència) Montserrat Betriu (12) Pere Mitjans Esclat (5) (Pg. Taulat) Tres Pins (12) Estimia/Auxilia (12) Aspace (15) 2 CAE (centre de dia) 1 centre de dia 1 centre de dia 120 places 28 places 60 places Pere Mitjans (28 Guttmann (60) Inauguració del Centre Integral Montjuïc, amb 45 places de residència i 15 de centre de dia. Aquest equipament, gestionat per ASPACE, estava previst en el Pla d’equipaments i s’ha construït en un solar cedit per l’Ajuntament. Durant el 2015, l’Ajuntament ha finançat 15 de les 19 places amb les quals s’ha obert inicialment aquesta residència. Inici d’activitat de la residència Mas Sauró, ubicada a Collserola, al barri de Sarrià - Sant Gervasi. Ofereix 48 places residencials, distribuïdes en tres mòduls de setze persones, destinades a persones amb discapacitat intel·lectual amb suport extens i trastorns de conducta. Cada mòdul està format per dos submòduls de vuit llits cadascun, amb menjador i sala d’estar, sala de cuidadors i servei de bugaderia, entre altres espais. 44 La residència Pere Mitjans, ubicada a l’edifici del Banc de Sang Àrea de Drets Socials i Teixits de Catalunya (situat al passeig Taulat del districte de Memòria 2015 Sant Martí) ha iniciat l’activitat amb 26 places residencials per a persones amb discapacitat física, intel·lectual i sensorial. El nou Institut Municipal de equipament es distribueix entre la totalitat de la primera planta – Persones amb en vuit unitats de convivència amb capacitats variables de dos a Discapacitat sis usuaris–, gran part de la planta baixa –que estarà destinada (IMPD) a la ubicació del Centre d’Atenció Diürna– i una petita part de la planta soterrani de l’edifici. 2.1.3. PROJECTES AMB ENTITATS Subvencions i projectes amb entitats Convocatòria de ciutat. Han rebut subvenció 185 projectes, per un import de 470.928,59 €. Àmbit Projectes presentats Projectes Import subvencionats atorgat Acció comunitària 3 2 3.065,00 € Adolescència i joventut 9 8 13.525,00 € Comerç de proximitat i promoció econòmica 1 - - Cultura 17 4 14.000,00 € Dones 5 4 9.000,00 € Drets civils 8 6 14.050,00 € Esports 89 85 239.688,59 € Hàbitat urbà 1 1 1.500,00 € Immigració 1 1 6.000,00 € Medi ambient 2 2 6.500,00 € Participació i associacionisme 20 20 43.800,00 € Qualitat de vida 25 19 41.500,00 € Salut 24 21 37.300,00 € Temps i conciliació 14 12 41.000,00 € Total 219 185 470.928,59 € Convocatòria de districtes. Han rebut subvenció 223 projectes, d’un total de 250 presentats, per un import de 235.755,37 €. Projectes Projectes Import Districte presentats subvencionats atorgat Ciutat Vella 18 15 21.965,37 € Eixample 22 20 31.250,00 € Sants - Montjuïc 25 21 17.100,00 € Les Corts 39 30 44.400,00 € Sarrià - Sant Gervasi 41 41 41.600,00 € 46 15 15 Àrea de Gràcia 11.750,00 € Drets Socials Memòria 2015 Horta - Guinardó 46 44 44.940,00 € Institut Municipal de Nou Barris 9 8 9.250,00 € Persones amb Discapacitat Sant Andreu 10 6 3.150,00 € (IMPD) Sant Martí 25 23 10.350,00 € Total 250 223 235.755,37 € Projectes amb entitats i convenis. L’IMPD ha donat suport econòmic a projectes d’entitats de l’àmbit de les persones amb discapacitat per un total d'1.812.142 €, mitjançant subvenció (117 projectes) o bé a través de convenis amb entitats (14 projectes), per a la promoció dels àmbits següents: Projectes Import Àmbit amb subvenció Convenis atorgat Autonomia personal i vida independent 30 - 377.000,00 € Atenció social per a persones amb discapacitat 76 3 783.642,00 € 47 Inserció laboral 11 8 584.500,00 € Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Altres àmbits - 3 67.000 € Institut Total 117 14 1.812.142,00 € Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) Projectes singulars ObertaMent. Continua la col·laboració de l’IMPD en aquest projecte, l’objectiu del qual és la lluita contra les pràctiques estigmatitzadores i discriminatòries que viuen les persones amb un problema de salut mental. Durant aquest any les activitats més rellevants han estat: • Campanya de sensibilització “No facis com si res”. • Equip de portaveus: 150 intervencions en primera persona en mitjans de comunicació. S’ha fet formació a 47 activistes, que han participat en aquest equip. • Equip de sensibilització: format per més de 415 universitaris i periodistes. “Parlem-ne”, l’activitat més destacada, ha consistit en 170 converses sobre salut mental amb la ciutadania. • Equip d’alerta estigma: ha recollit 200 notificacions amb connotacions estigmatitzants, que han analitzat i en les quals s'ha intervingut. Horts urbans: – Seguiment de la cessió a entitats. L’IMPD ha fet el seguiment de quinze convenis de col·laboració entre l’IMPD, l’Àrea de Medi Ambient i quinze entitats de persones amb discapacitat i s’ha revisat el sistema de renovació dels convenis per al proper any. – Nous convenis. S’han signat dos convenis nous per a la cessió de taules d’hort urbà (Centre Ocupacional Paideia i Centre d’Higiene Mental de les Corts) que es troben a l’Hort Comunitari del barri de la Maternitat - Sant Ramon, en el marc del projecte de les superilles. També s’ha facilitat la participació de persones amb discapacitat als horts comunitaris del Pou de la Figuera i Can Cadena. 48 2.2. CIUTAT SENSE BARRERES Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Sota aquest objectiu s’articulen tota una sèrie d’actuacions per Institut Municipal de avançar en la construcció d’un model de ciutat de futur sense Persones amb barreres, dissenyat de manera transversal per garantir el gaudi Discapacitat de tots, els drets de les persones amb discapacitat i que faci (IMPD) possible l’autonomia personal i la vida independent mitjançant la implicació i la participació de la ciutadania. 2.2.1 ACCESSIBILITAT Ponència d’Accessibilitat Té per funció coordinar les polítiques d’accessibilitat i vetllar per la seva aplicació tècnica en els entorns construïts de la ciutat i en els serveis d’abast municipal. L’IMPD presideix aquesta taula tècnica amb l’objectiu de promoure una visió transversal de l’accessibilitat. Compta amb la participació de referents tècnics de diversos àmbits i àrees municipals amb responsabilitat en la gestió dels entorns construïts, serveis i processos de comunicació, com ara Hàbitat Urbà, Mobilitat, Projectes urbans, Cultura, Esports, Mercats, BIMSA i BSM, entre d’altres. El 2015 s’ha iniciat l’anàlisi per establir les bases per al futur Pla d’accessibilitat de la ciutat, d’acord amb la Llei 13/2014, del 30 d’octubre, d’accessibilitat. Accessibilitat física a l’espai urbà i als edificis L’any 2015 s’han fet 575 intervencions d’assessorament i suport de l’accessibilitat física a la ciutat destinades a garantir l’accés i la utilització a totes les persones –en condicions de màxima autonomia i igualtat– de l’espai urbà, dels edificis, dels equipaments, de les instal·lacions públiques i de pública concurrència. Espais i equipaments de la ciutat. L’IMPD ha realitzat assessorament i seguiment tècnic en matèria d’accessibilitat en els projectes bàsics i executius de diverses intervencions, en coordinació amb Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA), com ara la urbanització de la plaça de les Glòries, el Parc del Camí Comtal a la Sagrera, la Casa de les Aigües o el Casal de Barri Can Portabella, entre d’altres. 49 L’IMPD ha participat en la Ponència de la Regulació de Béns a Àrea de Drets Socials l’Espai Públic, per treballar els temes “Iniciatives d’innovació en Memòria 2015 elements urbans” i “Reixes i tapes”, i en la Comissió Tècnica de Terrasses, òrgan dissenyat per avaluar aspectes tècnics Institut Municipal de previstos en l’Ordenança de terrasses. També ha col·laborat en Persones amb l’elaboració de criteris tècnics en matèria d’accessibilitat per a la Discapacitat disposició de les terrasses als espais d’ús públic. (IMPD) Col·laboració amb projectes d’accessibilitat dels districtes. L’IMPD treballa amb les direccions de serveis de llicències i espai públic dels districtes per vetllar per l’accessibilitat. L’any 2015 s’ha col·laborat en la millora de l’accessibilitat dels equipaments i dels espais següents: – Ciutat Vella: OAC del Club de Futbol Barceloneta, escoles d'adults del Gòtic i de la Barceloneta, accessos a les pistes de Drassanes, Casal de Gent Gran Casc Antic, i la Reial Acadèmia de Ciències Mèdiques. Pel que fa a via pública, plaça Vicens Martorell, plaça Folch i Torres, i l’encreuament entre passeig de Borbó i carrer de l'Almirall Churruca. – Eixample: remodelació d’un tram de l’avinguda del Paral·lel. – Sants - Montjuïc: seu del districte i Casal de Gent Gran Sant Cristòfol. Quant a la via pública: Gran Via de les Corts Catalanes, plaça d’Espanya, plaça de les Matemàtiques, les fonts de Montjuïc i els carrers de Gavà i dels Alts Forns. – Les Corts: complex esportiu Arístides Maillol, ampliació dels centres cívics Joan Oliver “Pere Quart” i Riera Blanca. També s’ha fet el seguiment de la remodelació de la plaça del Centre. – Sarrià - Sant Gervasi: centres cívics l’Elèctric, Casa Sagnier i Casa Orlandai, Biblioteca Joan Maragall i OAC. Pel que fa a via pública, s’han revisat els projectes del dipòsit pluvial del rei Martí, la nova gasolinera del barri de Sarrià i el carrer Bonaplata. – Gràcia: Espai Jove Fontana, Espai Juvenil La Sedeta i refugi de la plaça del Diamant. També s’ha fet seguiment de les millores d’accessibilitat als barris de la Salut i del Coll. – Horta - Guinardó: Escola Bressol Guinardó, Casal de Joves del Guinardó, Casal de Barri de Montbau, Biblioteca de Montbau i zona anomenada UA3, al voltant del Mercat del Guinardó. –Nou Barris: equipament esportiu de Can Cuyàs, Espai Social 50 Guineueta, local La Cosa Nostra, Centre Esportiu Artesania, monument a Salvador Puig Antich i zona de les Cotxeres de Borbó. Àrea de Drets Socials – Sant Andreu: Can Portabella i local cedit a l’Associació Centre Pont Memòria 2015 del Dragó al recinte de la Fabra i Coats. Institut – Sant Martí: Casal Joan Casanelles, IES Poblenou i remodelació de Municipal de la plaça de la Infància. Persones amb Discapacitat (IMPD) Comissió tècnica de terrasses. Elaboració dels criteris tècnics d’accessibilitat d’aplicació en aquesta ordenança. Ponència de béns a l’espai públic. Anàlisi de l’accessibilitat dels elements del mobiliari que formen part del catàleg municipal de béns a l’espai públic. Col·laboració amb la Càtedra d’Accessibilitat (UPC). Per a la millora de l’accessibilitat del comerç al Casc Antic i al barri de Sants: – Projecte CASBA (Casc Antic Sense Barreres). Presentació dels resultats de la segona edició de l’estudi, juntament amb la Facultat d’Arquitectura de la UPC, la Comissió de Persones amb Diversitat Funcional del Casc Antic i del districte de Ciutat Vella. Inici de la tercera edició de l’estudi. S’ha incorporat la informació sobre accessibilitat referent a comerços, equipaments i via pública al Mapa Barcelona + Sostenible. – Projecte SASBA (Sants Sense Barreres). Hi col·laboren la Càtedra d’Accessibilitat, la Direcció de Comerç, el districte de Sants Montjuïc, l’Associació de Comerciants de Creu Coberta i l’IMPD. S’han presentat els resultats de l’estudi i s’ha iniciat el pla de treball per a la subvenció de reformes per a l’accessibilitat dels comerços. L'any 2016 es preveu ampliar la zona d’estudi. – Projecte KanGo. Col·laboració entre la Fundació Abertis, la Fundació Catalana Síndrome de Down, Transports Metropolitans 51 de Barcelona (TMB), l'empresa emergent Aditium de Telefónica Àrea de i el suport de l’IMI - Hàbitat Urbà i sis centres educatius. El Drets Socials projecte KanGo pretén facilitar l’ús del transport públic entre la Memòria 2015 població escolar del districte de Sarrià - Sant Gervasi, alhora que Institut s’hi incorpora la participació de les persones amb discapacitat Municipal de com a “cooperants viaris”. Persones amb Discapacitat (IMPD) Accessibilitat comunicativa L’any 2015 s’han fet 268 actuacions de promoció i suport de l’accessibilitat per garantir l’accessibilitat comunicativa en la informació, els tràmits, les gestions municipals i les activitats culturals. Comunicació i informació accessible en tràmits, gestions i actuacions municipals. A la ciutat, l’IMPD ha col·laborat en l’actualització del vídeo de difusió del servei de teleassistència, amb subtitulació, audiodescripció i llengua de signes. Col·laboració amb projectes d’accessibilitat en la comunicació dels districtes. L’any 2015 s’ha col·laborat en la millora de l’accessibilitat en la comunicació pel que fa a les activitats i als equipaments: – Ciutat Vella: Centre Cívic Drassanes, Casal de Barri Folch i Torres, projecte Raval Cultural i actes del projecte Cooperem en la diversitat. – Eixample: Casal Infantil Urgell. – Sants - Montjuïc: edició digital accessible de la Guia d’entitats per a persones amb discapacitat del districte de Sants - Montjuïc. – Les Corts: tallers i conferències al Centre Cívic Can Déu, actes de l’Espai d’Inclusió i a diversos espais de participació ciutadana del districte: grup de treball d’entitats d’inclusió, consells de barri, audiències públiques, Consell Sectorial de Drets Socials i plenari del districte. Informació accessible sobre la ruta del Casc Antic i la ruta de tapes de l’eix comercial Sants - Les Corts. – Sarrià - Sant Gervasi: accessibilitat a l’edició dels plans d’autoprotecció en cas de nevades, incendis i ventades per als barris de les Planes, Vallvidrera, la Font del Mont, Can Caralleu i Peu del Funicular i l’edició digital de la Guia d’entitats per a persones amb discapacitat del districte de Sarrià - Sant Gervasi. 52 – Gràcia: web de la festa major, premis Vila de Gràcia, Festa de la Nit de l’Esport i fulletons dels centres cívics. Àrea de Drets Socials – Horta - Guinardó: sala d’actes de la Biblioteca Mercè Rodoreda. Memòria 2015 – Nou Barris: continguts web i Consell sectorial de discapacitats. Institut plenaris del districte. Municipal de – Sant Martí: Persones amb Discapacitat (IMPD) 2.2.2 MOBILITAT Xarxa de transport públic de TMB Autobusos Mesures d’accessibilitat. La Xarxa d’autobusos té: Mesura d’accessibilitat Disponibilitat Vehicles de pis baix i rampa Tota la flota SIU – Sistema d’informació a l’usuari Tota la flota PIU – Pantalles d’informació a l’usuari 274 marquesines PSI – Panells solars d’informació 19 parades Metro Mesures d’accessibilitat. La Xarxa de metro té: Situació Estacions de metro Estacions amb ascensor des del carrer fins a les andanes 122 88 % Estacions en obres per instal·lar-hi ascensor 3 2 % Estacions amb projecte d’obres per instal·lar-hi ascensor 14 10 % 53 Total estacions 139 100 % Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Aparcament Municipal de Persones amb Discapacitat Pla de reserves públiques d’aparcament dels districtes.Publicació (IMPD) actualitzada del Pla de reserves a Ciutat Vella i a Nou Barris; en procés d’actualització a l’Eixample, Sants - Montjuïc i Les Corts. Assessorament per a la incorporació de noves reserves a l’Eixample, Sants - Montjuïc i Sarrià - Sant Gervasi. 2.2.3. HABITATGE Pla d’Habitatge 2008-2016. Dins del seguiment del Pla durant el 2015, hi destaquen les actuacions següents: • 142 habitatges adjudicats a persones amb discapacitat. • 6 habitatges cedits a dues entitats de persones amb discapacitat intel·lectual i persones amb trastorn mental, amb el seguiment de l’IMPD. 2.2.4. RECERCA I CONEIXEMENT Projecte Usuari. El registre de dades de les persones amb discapacitat ateses a l’IMPD s’ha integrat en el registre que fan servir diversos serveis de l’Àrea de Drets Socials, el Sistema d’Informació d’Acció Social. En el procés per fer aquesta integració, el Servei d’Atenció al Públic ha demanat el consentiment a 13.474 persones, en compliment de la Llei de protecció de dades, de manera que en finalitzar l’any el registre consta de 31.995 persones. El nou aplicatiu representa una millora en la gestió de la informació i l’atenció a la ciutadania perquè permet compartir informació entre diversos serveis municipals, així com la interoperabilitat amb altres administracions públiques, fet que redueix el nombre de documents que es requereixen als usuaris. Participació en xarxes 54 Observatori Europeu Ciutats i Pobles per a Tothom. L’IMPD promou Àrea de l’Observatori i en gestiona la secretaria. Durant el 2015 s’han Drets Socials publicat 66 bones pràctiques i s’han donat d’alta vuit ciutats i Memòria 2015 una entitat. Així, en acabar l’any, l’Observatori té 123 ciutats i Institut pobles, 23 entitats adherides al projecte i un banc de 341 bones Municipal de pràctiques publicades a la pàgina web (www.bcn.cat/europeforall) Persones amb Discapacitat sobre els temes següents: (IMPD) Àmbit de l’experiència Nombre d’experiències Accessibilitat física (entorn urbà, edificis...) 383 Accessibilitat comunicativa 44 Mobilitat i transport 30 Participació i informació ciutadana 52 Treball i contractació pública 33 Educació, lleure i esports 72 Serveis socials i salut 27 Total 341 Grup de treball Barrier - free City for All d’Eurocities. Barcelona és membre de la Xarxa de ciutats Eurocities i l’IMPD participa en el grup de treball Barrier - free City for All. L’activitat durant el 2015 ha consistit en una reunió de treball, celebrada a Lisboa, juntament amb la conferència “Cities for accessibility, jobs and inclusion: breaking down barriers together”. S’ha elaborat el document “Eurocities policy messages ‘Cities for accessibility’”, que es preveu enviar a la Comissió Europea amb la voluntat de posar en relleu el paper dels governs locals per donar compliment a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de l’ONU. També s’ha participat en la reunió celebrada en el marc del Fòrum de Mobilitat d’Eurocities a Tallin, centrat en la “ Mobilitat urbana inclusiva”, on es va presentar l’experiència de Barcelona en aquest camp. 55 Àrea de Drets Socials 2.2.5. PARTICIPACIÓ Memòria 2015 Institut Recull tota una sèrie d’actuacions destinades a fomentar la Municipal de Persones amb participació ciutadana de les persones amb discapacitat i a Discapacitat promoure l’associacionisme en aquest sector. (IMPD) Taules temàtiques de participació. L’IMPD ha convocat quatre taules de participació temàtiques, integrades per representants de les persones amb discapacitat del Consell Rector, entitats del sector de persones amb discapacitat i tècnics municipals. S’han celebrat reunions sobre els temes següents: Taula temàtica Entitats Reunions Assistents Accessibilitat a les platges i suport al bany 4 1 8 Accessibilitat a museus 4 1 7 Sistemes d’informació a l’usuari a la Xarxa d’autobusos (PIU i SIU) 4 1 1 Millores a introduir en el Servei 10 2 14 Públic de Transport Especial Òrgans de participació als districtes. Suport i participació en els òrgans municipals de participació dels districtes següents: Districte Òrgans Entitats Reunions Assistents Ciutat Vella 1 7 14 71 Eixample 1 35 2 9 Sants - Montjuïc 2 14 4 54 Les Corts 1 23 15 296 Sarrià - Sant Gervasi 2 25 5 40 Gràcia 2 8 14 52 Horta - Guinardó 1 13 5 62 Nou Barris 5 26 16 48 Sant Andreu 2 11 13 221 Sant Martí 1 4 1 10 Total 18 166 89 863 57 Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. Àrea de Implementació d’una campanya de comunicació per commemorar Drets Socials aquesta diada, amb el disseny d’un logotip identificatiu, Memòria 2015 l’estampació de 4.000 samarretes i la producció de 400 Institut banderoles. Aquests materials s’han utilitzat en actes, jornades, Municipal de xerrades, exposicions, sessions de teatre i cinema celebrats al Persones amb Discapacitat voltant d'aquest dia. S’ha col·laborat en 54 activitats (infantils, (IMPD) esportives, tallers, xerrades, exposicions i altres activitats lúdiques) organitzades per entitats de persones amb discapacitat, entre les quals destaca la flashmob de Sant Andreu, on van participar 900 persones. 3. ACTIVITAT INSTITUCIONAL Activitat dels òrgans de govern – Consell Rector. Ha celebrat dues reunions i s’han tractat els temes següents: aprovació dels comptes anuals i del pressupost; presentació de la Memòria i del programa anual de l’IMPD; autorització de despeses per al transport especial, el Servei Municipal d’Assistent Personal, la convocatòria general de subvencions 2015 i els serveis de monitors de suport a les activitats de vacances d’estiu. – Comissió Executiva. Ha celebrat una reunió durant la qual s’han presentat els comptes anuals, el seguiment del programa anual de l’IMPD 2014 i la previsió del programa per al 2015, i s’ha informat sobre el servei de transport especial. Participació en altres òrgans municipals. Consell Municipal d’Habitatge Social, Consell Municipal de l’Esport, Consell Municipal de Benestar Social, Ponència d’Accessibilitat, Consell General del Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. Participació en altres òrgans. Comissió de seguiment d’ObertaMent i Consell Social de l’Institut Guttmann. Recepció de representants d’ajuntaments i d’institucions. 58 Delegacions del Brasil, Japó, Mèxic i Portugal. Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) Comunicació L’IMPD ha estat present en actes públics i a internet a través de les actuacions següents: Campanyes de comunicació. L’IMPD ha desenvolupat 10 campanyes sobre diversos temes. Mitjans de comunicació. L’IMPD ha aparegut 49 vegades en els mitjans de comunicació. Internet. Gestió de les pàgines web Barcelona Accessible (www.bcn.cat/accessible) i de l’IMPD (www.bcn.cat/imd), amb un total de 86.077 visites: 59 Àrea de Drets Socials – Actualització de continguts: 560 entrades a les seccions de Memòria 2015 Notícies i Agenda. Institut – Newsletter Barcelona Accessible: 42.693 lectures. Municipal de Persones amb – Xarxes socials: compte twitter @BCN_Accessible, Discapacitat 1.072 seguidors. (IMPD) Publicacions. L’any 2015 s’han editat les publicacions següents: • Fullet del Servei de Transport Especial: 2.200 exemplars. • Conte En Jordi: 200 exemplars. • Altres materials: 4.000 samarretes per al Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat i 400 banderoles a la via pública. Vídeos. Edició de dos vídeos: Connectats i Teatre infantil accessible. Recursos humans, formació i gestió d’expedients Contractació. Vuit contractes laborals i cinc nomenaments de funcionaris interins. Gestió d’expedients administratius. 129 expedients administratius de despeses i ingressos. Formació. 58 accions formatives i 254 participants. 60 Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) Àrea de Drets Socials Memòria 2015 Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) barcelona.cat/accessible