MILLORA DE RELACIONS DE PROXIMITAT A L’ESPAI PÚBLIC Districte de Sants-Montjuïc JUSTIFICACIÓ Per què i des d’on ho pensem? L’espai públic històricament és un lloc de trobada i de conflicte, és espai de participació i no només de circulació. La creixent heterogeneïtat social producte dels canvis globals a les nostres ciutats s'expressa en usos més diversos i complexes que poden derivar en una gestió del conflicte deficitària. D'una banda els usos intensius d'alguns espais poden arribar a convertir-se en usos privatius o pràctiques irresponsables de grups determinats. D'altra la pèrdua d'habilitats socials per autogestionar les diferències, sumat a cert abandó de l'espai públic com a lloc de socialització, provoca tensions que poden prendre forma de denúncia, sospita i sensació d’inseguretat. De fet al nostre districte hi ha demandes que es fan en aquest sentit: peticions de més policia, de més prohibicions, de major control són habituals en els diversos espais de participació oblidant la ineficàcia d’aquestes mesures i la mort de la vida al carrer que provoquen. Som conscients que nostres carrers expressen compatibilitats complexes i a vegades conflictives. És per això que estem obligades a repensar actuacions integrals i preventives per a enriquir l'experiència d'una ciutat diversa des del dret a la ciutat de tothom afavorint la compatibilitat d’usos. La prevenció és un procés més lent, però a la llarga més transformador. Per tant, s'ha de recordar que l'espai públic també és el lloc de trobada per excel·lència a la nostra ciutat, ja que posar en valor aquesta dimensió relacional permet assumir-lo com a instrument de permanent aprenentatge col·lectiu. Les rehabilitacions formals materialitzades en dissenys inclusius són molt importants, però també ho són les revitalitzacions de les relacions de proximitat per trobar en les diversitats, les riqueses. Reconèixer la dimensió simbòlica de l'espai públic s'imposa en un moment de canvis ràpids i profunds i davant d'una tradició d'actuacions urbanístiques de volums i formes abans que com elements simbòlics i comunitaris. De fet entendre l'espai públic com a instrument de polítiques integrals es tradueix en potenciar la seva capacitat per generar redistribució social, cohesió comunitària i autoestima col·lectiva a través d'intervencions que potenciïn la dignificació dels llocs i 1 les persones; la tolerància i coresponsabilitat i finalment un sentiment de pertinença a la ciutat i al barri des de les diversitats de trajectòries vitals. A més pensar l'espai públic des del dret a la ciutat és també garantir els usos vinculats a la sostenibilitat de la vida. El model de ciutat com a objecte de consum oblida els espais de convivència i els temps i sabers de la vida quotidiana. Davant d'un context de fortes pressions del mercat per extreure beneficis privats d'un bé comú com és la ciutat, s'han de trobar instruments per prioritzar i protegir el seu valor d'ús per als que l'habiten i l'enriqueixen. Així mateix el dret a la ciutat també té a veure amb garantir perspectives inclusives en termes socials, de gènere, d'edat, de cultura o d’origen. Es diu que la ciutat no és neutral i reflexa relacions de poder. El seu disseny i dinàmica regula fluxos, estableix jerarquies i prioritats i afavoreix uns valors sobre altres. Així privilegia certs usos associats a un usuari home, blanc, en edat productiva i amb capacitat adquisitiva; i anul·la o des legitima uns altres. En moltes ocasions aquesta deslegitimació s'associa a la vulnerabilitat social o a col·lectius determinats que són freqüentment estigmatitzats. Joves, migrants o persones sense llar poden arribar a ser focus de mirades excloents quan usen l'espai públic amb major o fins i tot igual intensitat que altres grups. Es tracta llavors de trobar mecanismes de regulació de l'espai públic en termes preventius i inclusius que permetin desenvolupar una vida quotidiana plena per tothom al temps que afavorir els usos compatibles dels nostres carrers. LA SITUACIÓ DEL DISTRICTE De l'anàlisi de dades que ens arriben al districte en relació a temes de convivència, tenim per una banda les quantitatives via trucada als cossos policials i per l'altra la qualitativa que ens arriba a través de les instàncies veïnals, Consells de barri, Consells Sectorials i altres espais de participació. Les dades policials, per tant les qualitatives, relacionades amb temes de convivència al districte de Sants-Montjuïc que s'han treballat ens apareixen en tants per mil de forma clara en el grup anomenat activitats molestes en l'espai públic. La segona en nombre serien el grup de les incidències en la convivència veïnal i per darrere la segueixen activitats indegudes en l'espai públic i, per últim, els incidents per degradació de l'espai públic. Per barris i fixant-nos en els dos grans grups trobaríem que és el Poble-sec on s'hi acumulen més nombre d'activitats molestes a l'espai públic i incidents amb la convivència veïnal, seguit de lluny encara pel barri d'Hostafrancs. Per poder llegir les 2 dades per barris amb perspectiva es recomana comparar-les amb els requadres generals de districte i de ciutat de cada gràfic, ja que permet veure la situació d'excepcionalitat o, més o menys normalitat en què es troba cada barri. Font pròpia: Anàlisi dels incidents relacionats amb la convivència a partir de dades cossos policials 2014-2016 Font pròpia: Anàlisi dels incidents relacionats amb la convivència a partir de dades cossos policials 2014-2016 3 Font pròpia: Anàlisi dels incidents relacionats amb la convivència a partir de dades cossos policials 2014-2016 Font pròpia: Anàlisi dels incidents relacionats amb la convivència a partir de dades cossos policials 2014-2016 4 A continuació es presenten dades provinents de d’altres fonts estadístiques en aquest cas dels IRIS. L’IRIS (acrònim d’Incidències, Reclamacions i Suggeriments) és un programa multicanal de l’ajuntament de Barcelona per gestionar les peticions de servei, avisos, incidències i reclamacions dels ciutadans. El resultat de l’explotació i agrupació de les dades relatives a aquesta font ens aporta informació sobre les incidències en l’espai públic. Així doncs, es pot comprovar com la recollida i neteja de l’espai urbà concentra més del 50% del conjunt dels IRIS registrats, el segueixen amb un 20% les molésties de soroll a la via pública i amb un 17% les qüestions relatives a la seguretat, quedant en menys d’un 10% els problemes vinculats a temes socials. IRIS Districte Sants-Montjuïc 2016 Molèsties soroll a la via pública Recollida i 20% neteja de l'espai urbà 54% Problemàtiques socials a l'espai públic 9% Prevenció i seguretat 17% Font pròpia: Anàlisi del registre de l’IRIS En conclusió les dades, la part quantitativa, sobre incidencies en l’espai públic tant d’IRIS com de dades de l’activatat des dels cossos policials estan centrades basicament en qüestions relatives a la neteja, les activitats molestes a l’espai públic i incidències que pertorven la convivència veïnal. Totes elles repartides de forma bastant simètrica pel conjunt dels barris però amb major incidència al barri de Poble-sec i d’Hostafrancs. 5 La recollida qualitativa a través dels diferents espais de participació i escrits dirigits als districte es pot agrupar en els següents temes: • Incidències en la convivència veïnal (normalment entre privats per problemes de sorolls, obres, humitats, animals de companyia, etc...) • Incidències per degradació de l’espai públic (vandalisme, pintades, etc...) • Incidències per activitats molestes a l’espai públic(baralles, consum d’alcohol, etc...) • Incidències per activitats indegudes a l’espai públic (venda ambulant, mendicitat, etc...) Uns dels processos de recollida de propostes ciutadanes va tenir lloc durant el 2016 a del PAD 2016-2019, recollim aquí les relacionades amb l’eix del Bon Viure (Convivència i seguretat): - Incrementar el nombre d’educadors/es de carrer al districte - Campanyes específiques per fomentar la convivència i el civisme al districte - Augmentar àrees de gossos als districte - Policia de Barri: model de proximitat - Projectes artístics d’intervenció comunitària - Pla d’Usos del Poble Sec Davant les incidències comunicades a districte (via instància o via consells) sempre activem un servei a l’espai públic que ens permeti identificar la situació, objectivar-la i fer-hi propostes. En funció del motiu de la queixa, s’activa un servei més preventiu o reactiu a l’espai. La feina tècnica del districte és compartir la informació del veïnat i serveis, identificar problemàtiques i fer propostes d’actuació quan es consideri necessari. Pel que fa a la victimització, malgrat certes demandes d'actuacions policials per a la resolució de conflictes vivim un període en què la victimització presenta una tendència estable, i s’identifica una creixent preocupació dels ciutadans per temes de convivència als barris (que com hem comentat anteriorment podem agrupar en 4 categories: activitats indegudes a l’espai públic, activitats molestes a l’espai públic, 6 incidents en la convivència veïnal i incidents per degradació de l’espai públic). Les dades provinents dels serveis que fan intervenció a carrer així com l’anàlisi dels incidents relacionats amb la convivència reforcen la necessitat d'intervencions amb un major caràcter preventiu i comunitari. L’enquesta identifica que el fet d’haver patit un conflicte de convivència deteriora la percepció de seguretat al barri de maner amés significativa que no pas el fet d’haver estat víctima d’un delicte. Concretament aquesta mesura respon a conflictes latents i manifestos de relativament baixa intensitat però de molt diverses tipologies: Tensions al voltant dels usos diversos dels parcs durant el dia, sorolls derivats de l'oci nocturn concentrat, conflictes en espais interiors d'ús públic; concentració de persones sense llar en determinats parcs i places; degradació de l’espai públic, baixa intensitat d'ús en espais que queden desèrtics, etc. El tipus de problemàtiques i la seva heterogeneïtat requereixen un enfocament general preventiu i integral, però s'han de desenvolupar estratègies específiques en cada cas. Les respostes als problemes a l'espai públic sempre han de ser respostes integrals, que assumeixin la diversitat i potencialitat dels actors socials existent al territori. D'altra banda la prevenció va lligada a la sostenibilitat de les solucions. Per això és tan important la detecció de les problemàtiques com la identificació dels recursos existents per resoldre'ls dins de la pròpia comunitat. Les actuacions llavors han de facilitar l'articulació dels recursos propis de la comunitat de proximitat al voltant de cada problemàtica. D'aquesta manera es potencia la coresponsabilitat i les habilitats per a la pròpia gestió dels conflictes. D'altra banda per als temes de seguretat es compta amb el “Pla Local de Prevenció i de Seguretat Ciutadana de Barcelona. 2016-2019”. Una mesura de govern que és va presentar el 23 de març de 2016 que considera la prevenció a la ciutat com el conjunt d’actuacions, d’intervencions i de mesures que permeten anticipar-se als riscos potencials i a les situacions de conflicte, i fomenta la cooperació entre les organitzacions, entitats i els cossos que tenen competències en aquests àmbits. Aquest pla pretén unificar els criteris d’intervenció entre districtes identificant una estratègia comuna de ciutat, que tingui en compte les particularitats dels diferents col·lectius i territoris, que afronti les problemàtiques de nova aparició amb el principi de rendiment de comptes davant la ciutadania. 7 Si bé és aquest pla és una política que està directament compromesa a favor de la promoció de la convivència com a estratègia de prevenció del conflicte i de foment de la seguretat ciutadana, respon a altres necessitats i identifica línies de treball de ciutat complementaries a les proposades en la present mesura de govern. A l’hora de plantejar la mesura hem tingut en compte els diferents serveis que actualment ja treballen directament amb temes de convivència per donar resposta a diferents realitats detectades. A més a més dins els cossos de seguretat hi ha dispositius específics de proximitat que treballen amb els diferents agents de la comunitat del districte. Actualment al districte podem comptar amb: • Equip de civisme: que intervé a través de plans de treball específics per espais del districte. Aquest és un servei específic de districte que compta amb 4 professionals que treballen en medi obert, en franges horàries en funció de l’espai d’intervenció. Els plans de treball per espais es van definint i revisant en funció de les problemàtiques i diagnosi realitzades. • Mediacions entre veïns/es per problemes de convivència, com a estratègia de gestió del conflicte a través del diàleg i la corresponsabilització. • Suport a comunitats de veïns/es: aquest Servei s’adreça a comunitats de veïns/es i propietaris/es que tenen o poden tenir conflictes i/o dificultats tant pel que fa a l’àmbit organització interna com el que fa referència a la convivència. • Mesures alternatives a la sanció amb majors i menors d’edat (segons contemplen les ordenances municipals, d’aquelles sancions lleus que són bescanviables per mesures educatives). • Serveis socials especialitzats a l’espai públic del districte: 8 educadors/es de carrer que treballen amb joves, 4 educadors/es en medi obert per atendre a les persones sense llar, servei de gestió de conflictes per intervencions intensives a l’espai públic, etc... • Taules de seguiment per temes: Taula de policia administrativa, taula de coordinació policial, taula d’habitatge i convivència, taula de proximitat i taula de sense llar i assentaments. No és l'objectiu de l'actual mesura de govern intervenir en aquests serveis, sinó complementar-los des d'una perspectiva i comunitària. Així mateix proposar uns espais prioritaris d’intervenció que serveixin de prova pilot a futures propostes en d’altres espais al districte. 8 OBJECTIUS I LINIES ACTUACIÓ Què volem fer? Aquesta mesura de govern neix d`una perspectiva preventiva i pretén: Establir un marc d`actuacions integrals vinculades a l`ús de l`espai públic i la millora de les relacions de proximitat per a promoure la coresponsabilitat social, la compatibilitat dels usos diversos i la valoració de la diversitat des d`un marc de dret a la ciutat Això es tradueix en diverses accions que s'ordenen sota 5 línies d'actuació amb objectius específics en cada cas 1. Dinamització i millora de relacions de proximitat Facilitar i promoure els vincles comunitàries a l’espai públic a través de accions de dinamitzacions i participació veïnal 2. Corresponsabilitat Desenvolupar accions de sensibilització i corresponsabilitat en relació a problemàtiques d’ús intensiu diürns i nocturns d’espais públics 3. Urbanisme tàctic Desplegar accions i intervencions urbanístiques lleugeres de millora i revitalització d’espais en desús, anodins o degradats (interiors d`edificis d’ús públic) 4. Inclusió Social Impulsar accions coordinades per treballar amb col·lectius en situació de vulnerabilitat social a l’espai públic 5. Instrument de diagnosis i avaluació Dissenyar un instrument de diagnosi, mapeig i seguiment de les diverses tipologies de conflicte que permeti activar protocols d’actuació ajustats a les necessitats del districte i avaluar les intervencions realitzades 9 LINIES ACTUACIÓ: 1. Dinamització i millora de relacions de proximitat Aquest eix de treball vol facilitar i promoure els vincles comunitaris a l’espai públic a través d’accions de dinamització i participació veïnal en places i altres espais on les relacions veïnals que es puguin donar determinen la bona convivència i el coneixement mutu. Hem identificat uns espais d’intervenció prioritària com són Jardins de la Mediterrània, les Places del barri d’Hostafrancs, El Parc de l’Espanya Industrial, La Plaça de la Farga, la Plaça Navas i Plaça Olivereta però tenim altres espais del districte en estudi. Es tracta d’articular el teixit d’entitats i persones del barri al voltant d’intervencions puntuals complementades a vegades per millores urbanístiques i/o d’urbanisme tàctic com jocs efímers, instal·lacions a l’espai públic, etc. Actuacions (veure fitxes de les pàgines 23 a 28): 1.1 Jardins de la Mediterrània 1.2 Places d’Hostafrancs 1.3 Parc Espanya Industrial 1.4 Pl. Farga 1.5 Pl. Navas 1.6 Pl. Olivereta 10 2. Corresponsabilitat (en relació a problemàtiques d’ús intensiu d’espais públics) Aquest eix busca desenvolupar accions de sensibilització i corresponsabilitat en relació a problemàtiques d’ús intensiu diürns i nocturns d’espais públics identificant diferents temàtiques d’intervenció. Actuació 2a. Oci nocturn responsable i taules de treball compartides En algunes zones del districte es dóna un ús intensiu en franja nocturna de l’espai públic per l’alta concentració de locals amb oferta d’oci nocturn. Aquesta intensitat provoca molèsties al veïnat per la concentració de persones i les possibles conductes incíviques que se’n poden despendre, sobretot vinculades al consum. Les queixes rebudes en aquests espais estan relacionades amb la brutícia i el soroll. Hi ha tres espais al districte que concentren l’oferta lúdica nocturna que són la Plaça d’Osca i entorns, la zona Sud del Poble-sec (carrer Blai-Blesa, Nou de la Rambla, Parc de les 3 Xemeneies) i el Poble Espanyol. Però tenint en compte la diagnosi per cada un hi proposem diferents actuacions; Actuació 2a.1 (veure fitxa pàgina 29): Plaça d’Osca Reducció horaris de terrasses: durant el 2017 s’ha introduït una disminució d’una hora en l’horari de llicència de terrasses a l’espai públic. Aquesta és una primera mesura mentre es començar a treballar en una Ordenació Singular de l’espai. La Ordenació Singular és el mecanisme legal que permet intervenir en aquells espais amb molta presència de vetlladors a l’espai públic i limita la distribució i el número de taules. Així mateix al juliol de 2016 es van suspendre la possibilitat de donar noves llicències en el Triangle dels carrers compresos entre Pg. St. Antoni, Eix Creu Coberta-Ctra. De Sants i C/Tarragona. Aquesta suspensió va ser el pas previ per definir un Pla d’Usos a la zona afectada, a través d’un primer estudi tècnic i un procés participatiu amb entitats, veïnat i tècnics del districte. L’aprovació definitiva del pla d’usos es preveu al juliol de 2017. Campanya Reducció de soroll a les zones d’Oci nocturn de la ciutat de Barcelona Presència dels 2 educadors de la campanya a la plaça d’Osca i entorns fomentant reduir la contaminació acústica a les zones d’oci nocturn de la ciutat: - Sensibilitzar i implicar a la ciutadania en la reducció dels nivells sonors. Ajudats per una piruleta pròpia de la campanya, que serà l’excusa per apropar-se al grup. - Implicar i informar als locals nocturns sobre la temàtica de la campanya. Enganxar l’adhesiu de la campanya. 11 Els educadors fan presència a l’espai de 23 a 04h els dijous, divendres i dissabtes per poder treballar amb els col·lectius que es queden a l’espai una vegada tancades les terrasses dels locals. Aquesta feina de sensibilització es podrà acompanyar de la instal·lació de dispositius fixes que ajuden a difondre el missatge del silenci a l’espai públic per la millora del descans veïnal. Actuació 2a.2 (veure fitxa pàgina 30): Poble-sec (carrer Blai- Blesa, Nou de la Rambla, Jardins Tres Xemeneies i entorns) El pla d’usos aprovat al barri del Poble-sec el passat maig de 2016 limita i regula l’obertura de nous establiments de pública concurrència. Tot i així hi ha una alta concentració de locals amb llicència entre els carrers Blai-Blesa i Nou de la Rambla) que genera impacte veïnal. El servei de gestió de conflictes, a petició del districte, està fent una diagnosi social intensiva a l’espai per identificar les dinàmiques a l’espai públic (fluxes de gent, perfil usuaris per espais). Aquesta diagnosi es va iniciar el passat mes de desembre i encara no està tancada. La intervenció inclou diferents fases de treball: la observació no participant de nit-matinada, el contacte amb els clients/es i usuaris de l’espai, contacte amb els diferents serveis d’intervenció a la zona i finalment el contacte amb els locals de pública concurrència. La diagnosi ens permetrà crear una taula de treball conjunta entre veïnat i establiments per treballar des de la corresponsabilitat de cadascun dels actors i l’impacte que generen a l’espai públic. Aquest espai de treball incorporarà les conclusions i propostes extretes de la diagnosi prèvia. Actuació 2a.3 (veure fitxa pàgina 31): Poble Espanyol Després d’un estudi de l’impacte acústic del Poble Espanyol al barri de Font de Guatlla s’inicia un treball conjunt entre els promotors de l’espai, els veïnat, cossos de seguretat i el districte per anar fent seguiment de les molèsties generades per la programació d’actes al Poble Espanyol. Aquest espai de treball compartit incideix específicament en: • Identificació principals problemàtiques vinculades a l’activitat del Poble Espanyol tant a nivell acústic com de gestió de les persones abans i després dels actes. Recollida d’informació veïnal i dels serveis a l’espai públic. • Proposta i seguiment de les millores implementades 12 Actuació 2a.4 (veure fitxa pàgina 32): Dispositiu de vigilància a l’espai públic Aquesta línea de treball es reforçarà amb l’ampliació del dispositiu de vigilància de la Guàrdia Urbana durant els mesos d’estiu. Aquesta proposta parteix d’una prova pilot durant el 2016 amb l’objectiu de disminuir les molèsties per persones a l’espai públic a Sants Montjuic en l’horari de 22h a 03h. El fet d’incidir en zones del districte on hi ha reiterades queixes veïnals, zones com les places, jardins i parcs on la incidència de persones i d’actes incívics augmenta, el fet de treballar de forma constant, permet que els agents en siguin coneixedors de les problemàtiques existents durant la franja horària del torn de nit. Aquestes queixes són diferents a les del torn de matí i/o de la tarda. Cal destacar que en places on les queixes perduren en el temps, el fet de veure patrulles per l’entorn corregint infraccions, identificant i fins i tot absentant a menors fent jocs de pilota a altes hores, ens hem trobat em el reconeixement dels veïns. 13 Actuació 2b: Millora de convivència en relació als animals de companyia a l’espai públic La convivència en espais públics entre ciutadans/es que tenen animals de companyia i ciutadans/es que no en tenen sovint és complicada. El comportament cívic en relació als animals, la conducta del propi animal i el control d’aquesta per part dels seus amos genera conflictes reiterats en alguns espais del districte. A Barcelona, segons les darreres dades d’enquestes de serveis (2.014) hi ha prop de 70.000 gossos. Tanmateix, al cens d’animals de companyia de l’Ajuntament només n’hi consten degudament registrats 45.795. En el cas de Sants són 6.209 animals. Les propostes que aquí plantegem estan dins el marc de la Ordenança sobre la Protecció, la tinença i la venda d’animals de Barcelona. Actuacions (veure fitxes de les pàgines 33 a 35): 2b.1 Activitats d’educació canina 2b.2 Area d’esbarjo per gossos c/ Prioirat 2b.3 Campanya neteja 14 Actuació 2c. Cuidem l’espai públic A l’espai públic trobem molts usos diferenciats que poden arribar a entrar en conflicte amb el descans veïnal i l’ús responsable del mobiliari urbà. Així doncs plantegem en aquest eix una actuació de sensibilització en relació al cost del mobiliari urbà i el seu manteniment. El projecte que en aquest eix presentem és de senyalètica del mobiliari urbà, partint de la hipòtesi que la informació als ciutadans/es del cost del mobiliari urbà per tal de millorar-ne la conservació. Proposem fer el treball amb els infants del barri per tal de treballar la vinculació a l’espai i el sentiment d’identitat al barri. Els espais prioritzats per aquesta actuació són els Jardins de la Rambla de Sants, tot i que tenim d’altres espais en estudi. Actuació (veure fitxa de la pàgina 36): 2c.1 Senyalètica mobiliari urbà Jardins Rambla de Sants 15 3. Urbanisme tàctic Aquest eix impulsa accions i intervencions urbanístiques lleugeres de millora i revitalització d’espais en desús o degradats combinades amb accions de dinamització i implicació de la població oferint nous usos d’aquests espais pel veïnat. La incorporació de nous materials a l’espai públic genera interaccions diferents amb l’espai. Identificar conjuntament amb el veïnat els llocs que amb intervencions lleugeres poden millorar les relacions de proximitat són les propostes que incloem en aquest eix. Els espais prioritzats per aquesta actuació són els Jardins de la Rambla de Sants, la Rambla Badal o espais privats d’ús públic com són els patis interiors del c/ Química o Estrelles Altes del barri de La Marina, o Pl. Súria a La Bordeta, tot i que tenim d’altres espais en estudi. Actuacions (veure fitxes de les pàgines 37 a 39): 3.1 Jardins Rambla de Sants 3.2 Patis interiors c/ Química, Estrellas Altas i Pl. Suria 3.3 Rambla Badal 16 4. Accions coordinades amb els serveis per a la inclusió social L’Atenció Social a les persones amb vulnerabilitat social que fan ús de l’espai públic per a pernoctar, i a persones vinculades a dinàmiques com la de pidolar, recuperació de residus, i /o d'altres dinàmiques o situacions emergents que es donen a l'espai públic que provoquen exclusió social a la ciutat de Barcelona correspon al Departament d’Intervenció Social a l’Espai Públic de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta atenció es fa a partir del servei SIS Medi Obert que compta amb 4 professionals educadors de treball en medi obert, i l’assessorament d’un equip de suport amb els perfils d’assessoria jurídica, psicòloga per medi obert, treballadora familiar i unitat mòbil adaptada per a trasllat d’usuaris amb cadira de rodes. Aquest equip s’ha vist augmentat durant el 2017 per poder millorar l’atenció a les persones del districte de Sants- Montjuïc. La intervenció del SIS Medi obert actua a dos nivells: • A nivell individual, amb l'objectiu d'aconseguir una relació de vinculació i confiança que pugui afavorir l'atenció per respondre a les demandes i necessitats bàsiques detectades. • A nivell comunitari: per treballar l'entorn més immediat a on es troba la persona: veïns, comerços, usuaris del mateix espai, entitats i xarxa de suport, per a fer una tasca preventiva de convivència i de manera proactiva fer pedagògica social, incorporant aquests elements de diagnòstic sistèmic ens ajudarà a definir quin és l'impacte a l'espai públic i quins son els eixos d'intervenció que afavoreixen i milloren la situació individual de les persones i de l'entorn més immediat. La metodologia d’intervenció és: • Prospecció/detecció a carrer en horaris flexibles de matí/tarda/nit i recompte mensual, entès com l'observatori constant en quan a perfils de persones, problemàtiques, etc.. • Establiment de pla de treball amb les persones, per definir el grau de vulnerabilitat. • Definició conjunta amb els diferents serveis del districte dels mapes d'actors, zones especials d'actuació. • Projectes d'actuació comunitària segons índex de conflicte de convivència A més a més per poder donar resposta a la dinàmica d’assentaments en espai públic i en solars privats comptem amb el suport d’un equip de 2 prospectors de la Oficina Pla d’Assentaments Irregulars que fan propostes de capacitació i formació per als membres dels assentaments per poder millorar la situació de pobresa en la que es troben. Aquesta línia de treball s’ha pogut definir després d’una extensa diagnosi al districte de Sants-Montjuïc durant el 2016. L’objectiu d’aquesta línia d’actuació és intensificar les accions coordinades amb altres serveis de la ciutat per treballar amb col·lectius en situació de vulnerabilitat social a l’espai públic, tot implicant a la xarxa veïnal i social. 17 Com a prova pilot, proposem incidir en els Jardins de les Hortes de Sant Bertran, espai situat a la zona Sud del barri del Poble-sec. Històricament ha estat un espai molt utilitzat per diferents membres del col·lectiu sense llar per pernoctar però també per fer-ne estada durant el dia, algunes d’aquestes persones amb consum actiu de substàncies vinculades a un equipament proper. Aquests usos han degradat força l’espai i han desplaçat els usos veïnals del lloc, per la qual cosa es proposa retornar l’ús dels jardins al veïnat de la zona amb la realització d’activitats de dinamització i altres que es puguin proposar. Actuació 4.1 (veure fitxa pàgina 40): 4.1 Jardins Hortes Sant Bertran 18 5. Instrument de diagnosi i avaluació Aquesta línia d’actuació vol dissenyar un instrument de diagnosi, mapeig i seguiment de les diverses tipologies de conflicte que permeti activar protocols d’actuació ajustats a les necessitats del districte i avaluar les intervencions realitzades Cal dotar al districte d’una eina integrada de planificació, seguiment i avaluació de actuacions en relació als usos i conflictes a l’espai públic, incorporant totes les informacions que rebem al districte, bé sigui a partir dels serveis o bé sigui a partir dels ciutadans. Aquesta eina ens permetrà generar dades complexes i confiables combinant tècniques diverses (mapes d´actors; mapeigs; observacions; entrevistes; dades secundàries, etc.) i aprofitant tota la informació que rebem al districte. Així doncs plantegem generar un instrument que integri dades complexes per fer diagnosis, seguiment i avaluació d’actuacions de millora de relacions a l’espai públic ajustats a les necessitats del districte. 19 RECURSOS Es destinaran recursos específics per al desenvolupament de les actuacions incloses en aquesta mesura, però també es comptarà amb els recursos ja previstos: - Recursos humans específics: o 8 informadors/es per a la campanya de neteja o 4 agents cívics per donar suport en espais d’especial atenció (BSM) o Ampliació hores Guàrdia Urbana (1 comandament + 5 agents) - Recursos econòmics (previsió): o Obres ja previstes: 4.807.950€ o Realització activitats i projectes: 127.000€ o Altres (agents cívics, hores GU): 213.000€ ESPAIS DE GOVERNANÇA Tot i que al Districte tenim diversos espais on es tracten, des de diverses perspectives, les relacions que afecten als espais públics, creiem que és molt important i més eficaç tractar-ho des de la proximitat. Per això entenem que el seguiment d’aquesta mesura s’ha de fer d’una forma integral des dels espais de treball compartits que ja existeixen o altres que es puguin crear ad hoc: . Comissions de Seguiment dels Barris (ampliada a tots els agents involucrats en aquestes mesures) . Responsables Tècnics del districte . Taula Policial del Districte . Taula Administrativa del Districte . Taula d’habitatge i Convivència interna del districte . Sectorial de Convivència . Sectorial d’Urbanisme . Altres taules o espais de treball que es considerin I sempre treballant tenint en compte els següents vectors:  Transversalitat  Coordinació  Avaluació i seguiment continu  Amb les xarxes i persones del territori En l’annex 1 d’aquesta mesura adjuntem el Quadre d’espais de Governança concrets per a cada actuació. 20 VALORACIÓ DE RESULTATS (indicadors d’avaluació) A banda de l’anàlisi i seguiment de l’evolució de les dades que la eina de diagnosi plantejada en la pàgina 15 d’aquest document permetrà realitzar, ha de ser competència del espais esmentats en el punt anterior tant la coordinació com el seguiment i la valoració de la mesura, especialment pel que fa a les intervencions realitzades en els espais d’actuació prioritària. Aquesta valoració podria elaborar-se de manera “parcial” per fer el seguiment de la mesura i també per valorar la seva implementació o abordar altres situacions no contemplades en aquesta mesura i anualment es presentarà una valoració més general. D’aquestes valoracions es donarà compte als Consells de Barri. Anualment s’elaborarà una memòria classificada segons els barris del districte. En aquesta memòria a més de la valoració s’haurà d’incorporar el grau de compliment del pla i l’impacte real que han tingut les actuacions desenvolupades. Si s’escau també incorporarà les línies d’actuació que es determinin per a l’any següent. És necessari per tant, incorporar periòdicament a l’Ordre del Dia de totes les reunions dels òrgans de seguiment de la mesura aquest punt. La prevenció és un procés molt més lent, però a la llarga és més transformador. Per això és important que els projectes d’intervenció en espais públics tinguin continuïtat en el temps i es desenvolupin durant tot l’any i no només en època de bon temps, quan es manifesten el conflictes. 21 ESPAIS D’ACTUACIÓ PRIORITÀRIA 1.3 2a.1 1.2 2c.1 2b.2 2a.2 1.5 1.6 3.3 3.1 1.4 4.1 3.2 2a.3 3.2 3.2 1.1 Dinamització Corresponsabilitat Urbanisme Tàctic Inclusió social TD Educadors canins (2b.1) TD Campanya de sensibilització de la millora de la neteja (2b.3) TD Vigilància en espais de GUB (2a.4) TD-Tot el districte 22 FITXES: ESPAIS D’ACTUACIÓ PRIORITÀRIA Línia 1: Dinamització Actuació 1.1: Jardins de la Mediterrània Espai interior d’illa del barri de la Marina de Port que conté comerços i bars, una zona de joc infantil i una antiga pista de bàsquet. Els usos actuals generen força queixa veïnal per molèsties de soroll i brutícia. Les persones que usen l’espai no són el veïnat dels edificis propers. Proposem dissenyar conjuntament la reforma de l’espai amb el veïnat i els diferents serveis i entitats que hi ha a l’espai. Aquesta és una de les mesures incloses en el Pla de Barris de la Marina. Objectius Definició conjunta de l’espai públic que volem Ús compartit i corresponsable de l’espai públic Aliances Entitats i serveis de l’espai. Comerços i locals de pública concurrència. Veïnat. Calendari 2017: Elaboració participada del projecte de reforma 2018: Obres a l’espai. Disseny de conjunt d’accions de dinamització que permetin provar usos diversos d'aquests espai i generen complicitats amb el veïnatge 2019: Dinamitzacions Pressupost  Obres: 1.557.500€  Activitats: 10.000€ anuals Indicadors  Número de reunions convocades en la definició del projecte i les dinamitzacions  Número de participants en les reunions convocades  Número de participants a les activitats  Número d’activitats proposades 23 Línia 1: Dinamització Actuació 1.2: Places d’Hostafrancs Projecte que es farà a les 4 places del barri: Plaça Herenni, Plaça Joan Corrades, Plaça Joan Pelegrí (en obres durant 2017) i plaça Ramon Aramon i Serra. Durant l’any 2016 ja s’han fet unes primeres actuacions en alguns d’aquests espais que han permès identificar les potencialitats de cada espai i dels actors implicats. La previsió del 2017 es proposar 3 accions a cada espai. En paral·lel al procés de dinamitzacions a les altres places del barri, durant el 2017 es durà a terme la remodelació de la Plaça Joan Pelegrí, un espai molt reivindicat pel veïnat. La definició del model de plaça s’ha fet de manera conjunta i consensuada amb el veïnat i entitats del barri. Objectius Integrar a les entitats del barri en el cicle de repensar i transformar entre tot/es l’espai comú Potenciar l’espai, els equipaments i les entitats del barri per donar solucions als veïns/es Crear diàleg entre els diferents col·lectius del barri per fomentar la col·laboració i respecte a l’espai comú. Aliances Agents socials de l’espai: entitats i veïns/es. Federació d’Associacions, Entitats i Comissions d’Hostafrancs (FAECH) Calendari 2017-2019: Dinamitzacions 2017: Reforma de la plaça Joan Pelegrí. Pressupost Dinamitzacions:18.000 € anuals Reforma plaça: 910.601,71€ Indicadors  Número de reunions convocades en la definició del projecte i les dinamitzacions  Número de participants en les reunions convocades  Número de participants a les activitats  Número d’activitats proposades 24 Línia 1: Dinamització Actuació 1.3: Parc de l’Espanya Industrial El parc de l’Espanya Industrial és la superfície verda més gran que tenim al districte. L’espai compta amb diferents l’equipaments a dins com són l’Escola Bressol Municipal Pau, el Poliesportiu Municipal de l’Espanya industrial, el Punt d’Informació Juvenil, el Punt Multimèdia i el Servei de Llicències i Inspecció. A més a més compta amb una àrea de jocs infantils, àrea per gossos, diferents pistes esportives (bàsquet, petanca, frontó) i usos molt diversos durant el dia. En el parc hi trobem molts usos diferents més o menys intensius i periòdics. Així mateix tenint en compte la proximitat de l’Estació de Sants hi ha usos molt esporàdics i de ciutat. Objectius Integrar al veïnat de la plaça en el cicle de repensar i transformar entre tot/es l’espai comú Potenciar l’espai, els equipaments i les entitats del barri per donar solucions als veïns/es Crear diàleg entre els diferents col·lectius que fan ús de l’espai de manera periòdica per fomentar la col·laboració i respecte a l’espai comú. Aliances Veïnat del parc Entitats del barri Col·lectius usuaris del parc Calendari 2017-2019 Pressupost Serveis: 156.000€ anuals (BSM compartits amb altres espais) Mateniment: 7.000€ (cistelles) Indicadors  Número de veïns/es contactats i col·lectius contactats  Número de participants en les reunions convocades  Número de limitacions fetes pels agents cívics 25 Línia 1: Dinamització Actuació 1.4: Plaça de la Farga La plaça de la Farga dins el barri de la Bordeta és un espai públic que conté un espai per gossos, una àrea de jocs infantils, una pista esportiva oberta i unes petanques. Així mateix compta amb dos equipaments municipals molt propers com són l’Escola Bressol Esquirol i el Poliesportiu Municipal de la Bordeta. L’espai compta amb usos força diferenciats entre setmana del cap de setmana, i sobretot el cap de setmana la pista esportiva presenta un ús força intesiu. Objectius Integrar al veïnat de la plaça en el cicle de repensar i transformar entre tot/es l’espai comú Potenciar l’espai, els equipaments i les entitats del barri per donar solucions als veïns/es Crear diàleg entre els diferents col·lectius del barri per fomentar la col·laboració i respecte a l’espai comú. Aliances Veïnat de la plaça Entitats i col·lectius del barri Calendari 2017-2019 Pressupost Activitats: 6.000€/ any Indicadors  Número de veïns/es contactats  Número de participants en les reunions convocades  Número de dies de servei del Pati Obert del Jacint Verdaguer  Número d’usos al Pati del Jacint Verdaguer  Número de limitacions fetes pels agents cívics 26 Línia 1: Dinamització Actuació 1.5: Plaça Navas Plaça del barri del Poble-sec que integra diferents usos i molt intensos sobretot quan arriba el bon temps. Entre aquests usos podem destacar el joc de pilota entre infants i joves del barri, zona de jocs infantils amb un ús molt intensiu i d’amplitud horària, vetlladors d’establiments de pública concurrència, etc... En alguns casos aquests usos són incívics per part d’alguns col·lectius. Per tal de descongestionar aquesta intensitat d’ús a la plaça pel joc de pilota, el districte va obrir a partir de l’estiu 2016 el Pati de l’Escola Jacint Verdaguer diàriament, així ajudàvem a esponjar la plaça i oferíem un espai preparat pel joc de pilota dels infants i joves. Així mateix durant la primavera de 2017 l’equip de civisme farà un porta a porta a tot el veïnat de la plaça i recollirà les seves percepcions i aportacions en relació a la plaça. Amb aquesta informació es farà l’anàlisi i propostes d’actuació a l’espai. I finalment s’incorporarà la figura dels agents cívics a l’espai, com una figura de control per limitar aquelles conductes incíviques. Objectius Integrar al veïnat de la plaça en el cicle de repensar i transformar entre tot/es l’espai comú Potenciar l’espai, els equipaments i les entitats del barri per donar solucions als veïns/es Crear diàleg entre els diferents col·lectius del barri per fomentar la col·laboració i respecte a l’espai comú. Aliances Veïnat de la plaça Entitats i col·lectius del barri Calendari 2017-2019 Pressupost 156.000€ anuals (BSM compartits amb altres espais) Indicadors  Número de veïns/es contactats  Número de participants en les reunions convocades  Número de dies de servei del Pati Obert del Jacint Verdaguer  Número d’usos al Pati del Jacint Verdaguer  Número de limitacions fetes pels agents cívics 27 Línia 1: Dinamització Actuació 1.6: Plaça Olivereta Plaça situada a la part sud del barri de Sants-Badal, que aglutina diferents espais: zona de jocs infantils, pista de bàsquet de sorra de lliure accés, àrea de gossos, zona de petanques, etc... Els veïns fa molt temps que reivindiquen la reforma de l’espai conjunta que permeti identificar aquells usos més intensos, millorar els equipaments de la plaça (jocs infantils, àrea de gossos) i equilibrar els espais dedicats a cada ús. Així mateix l’Espai de la Plaça de la Olivereta ha estat protagonista de les dinamitzacions al barri, que s’inicien fa 7 anys i que cada vegada prenen un caràcter més comunitari amb la participació de diferents entitats i serveis del barri. Objectius Integrar a les entitats del barri en el cicle de repensar i transformar entre tot/es l’espai comú Potenciar l’espai, els equipaments i les entitats del barri per donar solucions als veïns/es Crear diàleg entre els diferents col·lectius del barri per fomentar la col·laboració i respecte a l’espai comú. Aliances Veïnat Entitats i serveis del barri Calendari 2017-2019 Pressupost Activitats: 25.000 € anuals Previsió obres: 1.865.239€ (projecte) Indicadors  Número de reunions convocades en la definició del projecte i les dinamitzacions  Número de participants en les reunions convocades  Número d’activitats proposades  Número d’entitats participants  Número de participants a les activitats 28 Línia 2a: Corresponsabilitat Actuació 2a.1: Plaça d’Osca La plaça d’Osca és un espai amb gran concentració de locals de pública concurrència, en la que s’han fet diverses actuacions al llarg dels últims anys: Reducció horaris de terrasses: durant el 2017 s’ha introduït una disminució d’una hora en l’horari de llicència de terrasses a l’espai públic. Aquesta és una primera mesura mentre es començar a treballar en una Ordenació Singular de l’espai. La Ordenació Singular és el mecanisme legal que permet intervenir en aquells espais amb molta presència de vetlladors a l’espai públic i limita la distribució i el número de taules. Així mateix al juliol de 2016 es van suspendre la possibilitat de donar noves llicències en el Triangle dels carrers compresos entre Pg. St. Antoni, Eix Creu Coberta-Ctra. De Sants i C/Tarragona. Aquesta suspensió va ser el pas previ per definir un Pla d’Usos a la zona afectada, a través d’un primer estudi tècnic i un procés participatiu amb entitats, veïnat i tècnics del districte. L’aprovació definitiva del pla d’usos es preveu al juliol de 2017. Per tal de treballar també amb la gent que queda a l’espai després de la recollida de les terrasses i del tancament dels bars per aquest 2017 tenim previst treballar amb la Campanya Reducció de soroll a les zones d’Oci nocturn de la ciutat de Barcelona. Contrastarem l’impacte de les mesures preses així com tota la informació recollida pels serveis amb una taula de seguiment a l’espai. Aliances Veïnat i entitats Locals de Pública Concurrència Serveis Calendari 2017-2019 Indicadors:  Número de reunions convocades  Número de participants en les reunions convocades  Número d’activitats autoritzades a l’espai  Limitacions efectuades a l’espai pels educadors de la campana de reducció del soroll. 29 Línia 2a: Corresponsabilitat Actuació 2a.2: Poble-sec (carrer Blai- Blesa, Nou de la Rambla, Jardins Tres Xemeneies i entorns) El pla d’usos aprovat al barri del Poble-sec el passat maig de 2016 limita i regula l’obertura de nous establiments de pública concurrència. Tot i així hi ha una alta concentració de locals amb llicència entre els carrers Blai-Blesa i Nou de la Rambla) que genera impacte veïnal. El servei de gestió de conflictes, a petició del districte, està fent una diagnosi social intensiva a l’espai per identificar les dinàmiques a l’espai públic (fluxes de gent, perfil usuaris per espais). Aquesta diagnosi es va iniciar el passat mes de desembre i encara no està tancada. La intervenció inclou diferents fases de treball: la observació no participant de nit-matinada, el contacte amb els clients/es i usuaris de l’espai, contacte amb els diferents serveis d’intervenció a la zona i finalment el contacte amb els locals de pública concurrència. La diagnosi ens permetrà crear una taula de treball conjunta entre veïnat i establiments per treballar des de la corresponsabilitat de cadascun dels actors i l’impacte que generen a l’espai públic. Aquest espai de treball incorporarà les conclusions i propostes extretes de la diagnosi prèvia. L’actuació a l’espai es concretarà després d’aquest treball de diagnosi i actualització de la realitat que tenim a la zona sud del Poble-sec en relació a l’Ocu Nocturn. Aliances Veïnat Locals Pública Concurrència Serveis del districte i de seguretat Calendari 2017-2019 Indicadors:  Número de reunions convocades  Número de participants en les reunions convocades  Seguiment de les aportacions i percepció del veïnat 30 Línia 2a: Corresponsabilitat Actuació 2a.3: Poble Espanyol Després d’un estudi de l’impacte acústic del Poble Espanyol al barri de Font de Guatlla s’inicia un treball conjunt entre els promotors de l’espai, els veïnat, cossos de seguretat i el districte per anar fent seguiment de les molèsties generades per la programació d’actes al Poble Espanyol. Aquest espai de treball compartit incideix específicament en: • Identificació principals problemàtiques vinculades a l’activitat del Poble Espanyol tant a nivell acústic com de gestió de les persones abans i després dels actes. Recollida d’informació veïnal i dels serveis a l’espai públic. • Proposta i seguiment de les millores implementades La feina que es faci des dels espais de seguiment acabarà en identificar aquells temes que cal incorporar en els protocols d’actuació en la programació d’esdeveniments a l’espai. Aliances Veïnat Promotors Poble Espanyol Serveis de seguretat Calendari 2017-2019 Indicadors:  Número de reunions convocades  Número de participants en les reunions convocades  Número d’activitats amb impacte programades a l’espai  Elaboració d’un document de protocol de programació 31 Línia 2a: Corresponsabilitat Actuació2a.4: Dispositiu Vigilància en Espais Públics de GUB durant els mesos d’estiu Aquesta proposta parteix d’una prova pilot durant el 2016 amb l’objectiu de disminuir les molèsties per persones a l’espai públic a Sants Montjuic en l’horari de 22h a 03h. El fet d’incidir en zones del districte on hi ha reiterades queixes veïnals, zones com les places, jardins i parcs on la incidència de persones i d’actes incívics augmenta, el fet de treballar de forma constant, permet que els agents en siguin coneixedors de les problemàtiques existents durant la franja horària del torn de nit. Aquestes queixes són diferents a les del torn de matí i/o de la tarda. Cal destacar que en places on les queixes perduren en el temps, el fet de veure patrulles per l’entorn corregint infraccions, identificant i fins i tot absentant a menors fent jocs de pilota a altes hores, ens hem trobat em el reconeixement dels veïns. Els indicadors utilitzats per objectivar el malestar dels veïns i dissenyar aquest servei van ser les queixes reiterades i escrits a Regidoria, i les trucades a la Guàrdia Urbana. El servei compta amb personal uniformat de dilluns a dissabte: 1 comandament + 5 agents, així doncs el dispositiu era molt visible al lloc patrullat, actuant en totes aquelles situacions relacionades amb el civisme, seguretat ciutadana i puntualment en infraccions de trànsit. Els espais prioritaris d’intervenció van ser Poble-sec, Hostafrancs i Sants. Proposta Activar el Dispositiu de Vigilància en Espais Públics entre els mesos d’abril i octubre de 2017, fent-lo coincidir amb el bon temps i la major presència de persones a l’espai públic. Pressupost 57.000€ anuals (mesos estiu) Indicadors  Número de trucades rebudes durant l’estiu 2016 sense el dispositiu en comparació amb les rebudes en el mateix període de 2017  Número de trucades ateses en relació al total de trucades rebudes 32 Línia 2b: Corresponsabilitat Actuació 2b.1: Activitats d’Educació Canina Partint de la prova pilot efectuada al 2016, proposem que aquesta activitat arribi a tots els barris del districte, incidint especialment en els espais on tenim àrees de gossos especialment habilitades. Per al 2017 proposem els següents espais per a les activitats Parc de la primavera, Jardins de les Hortes de Sant Bertran, plaça Margarita Xirgu, Jardins de Málaga, Parc de l’Espanya Industrial, Can Mantega, Carrer Priorat, Plaça Olivereta, Plaça de la Farga, Jardins de Celestina Vigneaux, Rambla de Badal, Can Batlló, Parc de la Font Florida, Jardins de Can Ferrero i Jardins dels Drets Humans. Objectius Oferir recursos als propietaris de gossos per a un millor control dels seus gossos. Fent especial incidència en els aspectes més conflictius per a la convivència com baralles, lladrucs o jocs massa excitants per als gossos. Aliances Udols, Associació pel Benestar del Gos Urbà Propietari/es d’animals Calendari 2017 Pressupost 12.000€/any Indicadors  Número de participants per activitat  Número de consultes de seguiment  Mitjana de consultes per sessió  Número de sessions 33 Línia 2b: Corresponsabilitat Actuació 2b.2: Creació d’una àrea d’esbarjo per gossos al carrer Priorat. Per tal de poder millorar la convivència entre propietaris de gossos i no propietaris de gossos cal que oferim espais adequats per al seu lleure. En aquest sentit s’ha treballat per dissenyar conjuntament amb el veïnat i els propietaris de gossos un espai d’esbarjo de gossos al carrer Priorat. S’ha iniciat un espai de treball compartit entre veïns i usuaris de l’espai per poder anar valorant el funcionament i implementant les millores a les dificultats detectades. Objectius Oferir espais adequats per al lleure dels gossos on puguin anar sense lligar i assolir un ús compartit plural, respectuós i consensuat de l’espai públic. Aliances Veïnat de la zona Usuaris/es de l’espai Calendari 2017-2018 Pressupost: Previsió obres: 460.610€ Indicadors  Número de reunions convocades en la definició del projecte i el seguiment dels usos  Número de participants en les reunions convocades 34 Línia 2b: Corresponsabilitat Actuació 2b.3: Campanya de sensibilització per a la millora de la neteja en relació als animals de companyia Dins la Campanya de sensibilització ciutadana i comercial per a la millora de la neteja dels carrers i places de la ciutat hi haurà una línia de treball a peu de carrer específica per treballar el tema de la neteja i els animals de companyia. En el districte de Sants-Montjuïc comptarem amb la intervenció de 8 informadors/es a l’espai públic. Els espais d’especial incidència són aquells on detectem més presència de propietaris de gossos, de manera que cada parella informativa té una ruta diferenciada per zones del districte. Així doncs fem especial incidència en espais com el Parc de l’Espanya Industrial, la Rambla Brasil i Badal, els Jardins de Celestina Vigneaux, etc... Es repartirà un díptic informatiu recordant la normativa fent èmfasi en relació a la recollida d’excrements. Objectius Conscienciar de la necessitat de recollir els excrements i els pipis dels animals als propietaris d’aquests. Aliances: Propietaris de gossos Informadors/es de campanya Millora de la neteja. Calendari 2017 Pressupost: Ecologia urbana (ciutat) Indicadors  Número de persones enquestades  Números de persones informades  Número de material de sensibilització repartit  Seguiment dels punts amb problemàtica detectada 35 Línia 2c: Corresponsabilitat Actuació 2c.1: Senyalètica en el mobiliari urbà als Jardins de la Rambla de Sants Els Jardins de la Rambla de Sants van ser inaugurats a l’agost de 2016 obrint així un nou espai públic al districte que connecta tres barris: Bordeta, Sants i Sants-Badal. Així mateix és un nou eix de connexió amb la ciutat de l’Hospitalet. Aquest espai ha estat molt ben rebut pels veïnat però també hem identificat algunes conductes incíviques relacionades amb l’ús de l’espai i el mobiliari urbà. Per aquest motiu proposem treballar amb un centre educatiu el cost del mobiliari urbà, tot dissenyant unes petites plaques que identifiquin el cost de cada element, per millorar-ne la conservació. Objectius Conscienciar del cost dels elements de mobiliari urbà. Reduir les reposicions i reparacions del mobiliari urbà a l’espai. Aliances Centres educatius propers Veïnat Entitats Calendari 2017-2018 Pressupost 10.000€ anuals Indicadors  Número de reunions convocades en la definició del projecte  Número de participants en les activitats  Número de mobiliari per reposar/reparar (abans i després de l’actuació) 36 Línia 3: Urbanisme tàctic Actuació 3.1: Foment d’usos veïnals als Jardins de la Rambla de Sants Els Jardins de la Rambla de Sants van ser inaugurats a l’agost de 2016 obrint així un nou espai públic al districte que connecta tres barris: Bordeta, Sants i Sants-Badal. Així mateix és un nou eix de connexió amb la ciutat de l’Hospitalet. Aquest espai ha estat molt ben rebut pels veïnat però també hem identificat algunes conductes incíviques relacionades amb l’ús de l’espai i el mobiliari urbà. Per això proposem intervencions tàctiques als Jardins que permeten obtenir beneficis immediats, mitjançant la incorporació de mobiliari efímer es proposen usos diferents en un espai determinat. Aquestes són intervencions de petita escala, baix cost i sovint temporals per millorar un espai. Treballarem aquestes propostes a partir dels espais veïnals per connectar- les millor amb les necessitats/dificultats detectades. Aquesta és una estratègia pilot en diversos espais que podem implementar en d’altres espais del districte més endavant. Objectius Foment de l’ús veïnal als Jardins amb un ús cívic i respectuós. Aliances Veïns/es Calendari 2017-2019 Pressupost 20.000€ anuals Indicadors  Número de reunions de definició de les activitats  Número de participants a les reunions de definició de les activitats  Número d’intervencions a l’espai  Número de participants a les activitats 37 Línia 3: Urbanisme tàcitc Actuació 3.2: Foment d’usos veïnals als patis interiors del veïnat de Química i d’Estrelles Altes del barri de la Marina i Pl. Súria a La Bordeta. Els patis interiors d’alguns edificis del barri de la Marina són espais privats però d’ús públic, això genera queixa veïnal per alguns usos Per això proposem intervencions tàctiques als patis que permetin obtenir beneficis immediats, mitjançant la incorporació de mobiliari efímer es proposen usos diferents en un espai determinat. Aquesta és una estratègia pilot en diversos espais que podem implementar en d’altres espais del districte més endavant. Objectius Foment de l’ús veïnal als patis amb un ús cívic i respectuós. Aliances Veïnat Entitats i serveis del barri Calendari 2017-2019 Pressupost 6.000€/anuals Indicadors  Número de reunions de definició de les activitats  Número de participants a les reunions de definició de les activitats  Número d’intervencions a l’espai  Número de participants a les activitats 38 Línia 3: Urbanisme tàctic Actuació 3.3: Foment d’usos veïnals a la Rambla Badal Situarem aquesta proposa a la part de la Rambla Badal, entre el carrer de Sants i l’Avda. Antoni Capmany, que té una estructura física i de funcionament marcadament diferent a la part de la Rambla Brasil. En aquest espai hi proposem intervencions tàctiques als patis que permetin obtenir beneficis immediats, mitjançant la incorporació de mobiliari efímer es proposen usos diferents en un espai determinat. Aquesta és una estratègia pilot en diversos espais que podem implementar en d’altres espais del districte més endavant. En aquest espai ja es va oferir un espai de joc efímer durant les vacances de nadal, dirigit als infants, que va tenir molt bona acollida entre les famílies del barri. Objectius Foment de l’ús veïnal a la Rambla amb un ús cívic i respectuós. Aliances: Veïnat Entitats i serveis del barri Calendari 2017-2019 Pressupost 10.000€/anuals Indicadors  Número de reunions de definició de les activitats  Número de participants a les reunions de definició de les activitats  Número d’intervencions a l’espai  Número de participants a les activitats 39 Línia 4: Inclusió social Actuació 4.1: Jardins de les Hortes de Sant Bertran L’espai dels Jardins de les Hortes de Sant Bertran és un espai situat a la zona Sud del barri del Poble-sec. Històricament ha estat un espai molt utilitzat per diferents membres del col·lectiu sense llar per pernoctar però també per fer-ne estada durant el dia, algunes d’aquestes persones amb consum actiu de substàncies vinculades a un equipament proper. Aquests usos han degradat força l’espai i han desplaçat els usos veïnals del lloc. S’han fet diverses intervencions a l’espai en els últims anys, i molta presència intensiva dels serveis de prospecció per vincular-se als usuaris. Actualment no tenim pernocta ni presència continuada de persones sense llar a l’espai. Objectius Recuperar l’espai dels Jardins de les Hortes de Sant Bertran per a diferents usos veïnals. Definir conjuntament quins canvis volem a l’espai per millorar-ne l’ús de tots els ciutadans. Aliances Centres educatius propers Veïnat Entitats Calendari Inici 2017 Pressupost 10.000€ anuals Indicadors  Número de reunions de definició de les activitats  Número de participants a les reunions de definició de les activitats  Número d’intervencions a l’espai  Número de participants a les activitats 40 ANNEX 1: QUADRE ESPAIS DE GOVERNANÇA 41