Oficina Municipal de Dades Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de Barcelona. Desembre de 2019 L’Índex de Confiança del Consumidor de Barcelona cau notablement el mes de desembre, després de la recuperació del juny de 2019. L’ICC de Barcelona (90,0) és 12,3 punts superior a l’ICC que estima el CIS per a l’economia espanyola (77,7) L’Índex de Confiança del Consumidor (ICC) es va situar a Barcelona, al desembre de 2019, en 90,0 punts. Aquest resultat suposa una notable caiguda de la confiança del consumidor de 23,6 punts (-20,8%), respecte al juny de 2019, i de 15,5 punts respecte a la dada de desembre de 2018 (-14,6%). L’evolució del valor de l’ICC en el període juny-desembre, es deriva tant del deteriorament de la situació actual (-24,8%), com de les expectatives futures, encara que aquestes ho fan de manera més moderada (- 17,8%). Gràfic 1: Índex de Confiança del Consumidor Barcelona 2018-2019 Font: Baròmetres 2018 i 2019. OMD Ajuntament de Barcelona 1 Oficina Municipal de Dades Tal com s’explica a la Nota metodològica, la definició de l’Índex de Confiança del Consumidor és una mitjana aritmètica de tres índexs: el de l’economia de les llars, el de l’economia del territori de referència (en el nostre cas, l’economia de Barcelona) i el del mercat de treball. El gràfic 3 mostra l’evolució d’aquests tres índexs: el d’economia de les llars mostra una davallada més moderada, fins als 105,2 punts (-10,4%), que el de l’economia de Barcelona, 82,8 punts (-27%) i que l'índex de mercat de treball, 82,8 punts (-25,3%). Gràfic 3: Índex de Confiança del Consumidor. Per components. Barcelona 2018-2019 Font: Baròmetres 2018 i 2019. OMD Ajuntament de Barcelona Al gràfic 4 es pot veure el desglossament de cada component de confiança de Barcelona en termes de la valoració de la situació actual i de les expectatives futures. La reducció de la confiança en l’economia de Barcelona es deriva de l’evolució negativa dels dos factors, si bé és la situació la que presenta una reducció percentual més gran (-38,5%). En el cas de l’economia de les llars i del mercat laboral, l’evolució es similar tant per la situació com per les expectatives. 2 Oficina Municipal de Dades Gràfic 4: Components de la Confiança del Consumidor. Barcelona 2018 i 2019. Font: Baròmetres 2018 i 2019. OMD Ajuntament de Barcelona 3 Oficina Municipal de Dades Segons les estimacions del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), l’evolució negativa de la confiança del consumidor s’ha registrat també en el conjunt de l’economia espanyola, amb un índex que es situa en 77,7 punts i que suposa una reducció de 13,2 punts respecte al desembre de 2018 (-14,5%) i de 24,6 punts respecte al juny de 2019 (-24%). El perfil de l’evolució de la situació actual (-27%) i de les expectatives (-21%) es molt similar al presentat en el cas de Barcelona. Gràfic 2: Índex de Confiança del Consumidor Barcelona i Espanya 2018 i 2019 Fonts: Baròmetres 2018 I 2019. OMD Ajuntament de Barcelona i CIS Informació retrospectiva L’Oficina Municipal de Dades amb l’objectiu d’obtenir l’ICC va fer una ampliació del qüestionari del Baròmetre, per tal de disposar d’informació dels tres components de l’índex. Ara bé, la pregunta sobre confiança en l’economia de les llars ja estaba inclosa al qüestionari original del Baròmetre, raó per la qual ha estat possible obtenir les sèries històriques d’aquesta component de l’ICC des de 2010. Els resultats es mostren als gràfics adjunts. La sèrie històrica mostra la recuperació de la confiança des de mínims del desembre de 2012 (64,1), fins a un màxim el juny d’enguany (117,4), i el canvi de tendència d’aquest mes de desembre (105,2). També es constata una sistemàtica millor valoració de les expectatives que de la situació. Aquesta tendència també es detecta en la sèrie històrica del CIS per a l’economia espanyola, encara que de forma molt més suau, amb valors molt més propers en expectatives i situació. 4 Oficina Municipal de Dades Gràfic 5: Índex de Confiança en l’economia de les Llars Barcelona 2010-2019 Font: Baròmetres 2010-2019. OMD Ajuntament de Barcelona 5 Oficina Municipal de Dades NOTA METODOLÒGICA La confiança del consumidor és un indicador del consum de les llars, element bàsic de la demanda agregada d’una economia i, per tant, clau en l’anàlisi de l’evolució econòmica a curt termini. L’Índex de Confiança del Consumidor (ICC) mesura el sentiment, optimista o pessimista, que tenen les llars respecte a la seva economia, tant en el passat com en el futur, segons les seves expectatives. Aquest sentiment condiciona la seva propensió al consum. Per aquest motiu, inversors, fabricants, bancs i governs fan servir aquest indicador en el diagnòstic sobre la dinàmica econòmica. L’Índex de Confiança del Consumidor va néixer als anys seixanta a USA, per iniciativa d’un grup empresarial sense afany de lucre, The Conference Board i, també de la Universitat de Michigan. Posteriorment s’ha estès a tot el món. A la Comissió Europea és responsabilitat de la DG EcoFin, en el programa European Business Cycle Indicators. A Espanya s’elabora des de 2004 i és una estadística oficial. Inicialment va ser responsabilitat de l’Instituto de Crédito Oficial (ICO) i, des de 2011, és responsabilitat del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). El Banc d’Espanya inclou l’ICC com a indicador principal de la demanda agregada de l’economia espanyola al Boletin Económico i ha mostrat la seva correlació cíclica amb l’evolució del PIB1. Per a Catalunya aquest indicador no està disponible. No existeix una metodologia totalment homogènia de l’ICC, però la confiança sempre queda definida com una mitjana entre l’avaluació retrospectiva de la dinàmica econòmica (situació) i l’avaluació del futur d’aquesta dinàmica (expectatives). El CIS fa servir tres components de confiança per definir l´Índex de Confiança dels Consumidors general, aquestes tres components són:  Confiança en l’economia de la llar  Confiança en l’economia de referència  Confiança en el mercat de treball En els tres casos la l’Índex de Confiança es defineix de la següent forma: [(Saldo respostes + i - respecte Situació + 100) + (Saldo respostes + i – respecte Expectatives + 100) ] / 2 L’Índex de Confiança del Consumidor general (ICC) és la mitjana aritmètica dels tres índexs esmentats. 1 J. Jareño “Las encuestas de opinión en el análisis coyuntural de la economía española”. Banco de España. Doc nº 0706. 2007. 6