Secretaria General COMISSIÓ DE DRETS SOCIALS, CULTURA I ESPORTS Sessió de 21 de gener de 2020 ACTA A la Sala Lluís Companys de la Casa Consistorial de la casa de la ciutat, el 21 de gener ordinària, sota la presidència de la Ima. Sra. Regidora Laura Pérez Castaño. Hi concorren les Imes. Sres. i els Ims. Srs.: Margarita Marí-Klose, Lucía Martín González, Gemma Tarafa Orpinell, Joan Subirats Humet, David Escudé Rodríguez, Francesc Xavier Marcé Carol, Montserrat Benedí i Altés, Eva Baró i Ramos, Elisenda Alamany i Gutiérrez, Gemma Sendra i Planas, Neus Munté i Fernández, Ferran Mascarell i Canalda, Maria Magdalena Barceló Verea, Oscar Ramírez Lara i Eva Parera Escrichs, delegació del secretari general i que certifica. La Sra. PÉREZ envia una abraçada al treballador municipal que ahir a la tarda va ser manera possible. La Sra. BENEDÍ se suma, en nom del seu grup, als desitjos que el treballador ferit es Stolpersteine. La Sra. PÉREZ comenta que el punt 7 (proposició del Grup de JxCat) també es retira, i pregunta si hi ha consens per avançar-ho tot a la part informativa per tal que el tinent pugui ser. La Sra. BENEDÍ explica que, per les inclemències del temps, la regidora Gemma Sendra, responsable , tampoc no hi ha arribat, de manera que a La Sra. PÉREZ diu que, en aquest cas, es tractarà la part informativa. CCM 1/20 DSocials 1/64 I) II) Part Informativa a) resolucions següents: (20172036) De la gerent municipal, de 20 de desembre de 2019, que prorroga, de mutu acord, el contracte de la gestió i explotació dels serveis esportius de la pista poliesportiva municipal Josep Comellas, ubicat al carrer Neptú, 6-12 adjudicat a Fundación Marcet. despesa del contracte relatiu a la gestió de les inscripcions, la producció, la direcció tècnica, la regidoria dels tallers, actes i activitats, així com el subministrament, 12.829,33 euros (IVA inclòs). (20191021) Del gerent del districte de Sant Martí, de 3 de desembre de 2019, desembre de 2019, que adjudica a Spora Sinergies SCCL el contracte relatiu a per un import de 12.384,35 euros. LTGBI, de 12 de desembre de 2019, que adjudica a Bru Lain Escandell el contracte relatiu als serveis tècnics revista Barcelona Societat 24-25-26-27, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 18.091,92 euros (IVA inclòs) LGTBI, de 12 de desembre de 2019, que prorroga de mutu acord la vigència del contracte relatiu al desenvolupament de diversos projectes europeus (lot 2) per a LGTBI, de 13 de desembre de 2019, que inicia expedient, declara la urgència, aprova CCM 1/20 DSocials 2/64 el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu a la gestió dels 2019-2020 i per un import de 89.438,89 euros (IVA inclòs). (190400093) De la gerent municipal, de 17 de desembre de 2019, que inicia expedient, aprova el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu al carrer de Martí i Franquès, s/n del districte de les Corts, per als exercicis 2020-2021, i per un import de 44.795,60 euros (IVA inclòs). LGTBI, de 16 de desembre de 2019, que declara desert el contracte relatiu als als exercicis 2019-2020 i per un import de 89.438,89 euros. novembre de 2019, que allibera la quantitat de 5.215,97 euros (IVA inclòs) en Humans adjudicat a la Fundació Surt, Fundació de Dones, per als exercicis 2019-2020. (20162157) De la gerent del districte de Gràcia, de 28 de novembre de 2019, que cancel·la i/o retorna a la Fundació Pere Tarrés la garantia definitiva de 8.849,86 gent gran a La Violeta i la dinamització del programa de gent gran del districte de garantia. (2075/2015) De la gerent del districte de Sant Andreu, de 29 de novembre de 2019, que cancel·la i/o retorna a la Fundació Pere Tarrés la garantia definitiva satisfactòriament el contracte i vençut el termini de garantia. (3506/2017) De la gerent del districte de Sant Andreu, de 29 de novembre de 2019, que cancel·la i/o retorna a Serveis, Obres i Manteniment, SL. la garantia definitiva de 19.663,48 euros constituïda per respondre del compliment de la instal·lació de 2 pistes de bàsquet, coberta i edifici de vestidors no permanents, al complert satisfactòriament el contracte i vençut el termini de garantia. (17010243) De la gerent municipal, de 2 de desembre de 2019, que prorroga el contracte relatiu a la gestió del casal de barri Trinitat Nova adjudicat a UTE Gestió Casal del Barri TN, per un import de 146.844,08 euros (IVA inclòs). CCM 1/20 DSocials 3/64 (2169/2019) De la gerent del districte de Sant Andreu, de 5 de desembre de 2019, que adjudica a Samuel Aranda Millan el contracte relatiu al Comissariat calidoscopi cultural 2020, per als exercicis 2019-2020, i per un import de 6.050,00 euros (IVA inclòs). (2018/53) De la gerent municipal, de 12 de desembre de 2019, que prorroga el documentació justificativa de projecte presentats a la convocatòria de subvencions 82.401,00 euros (IVA inclòs) (s/n) De la gerent municipal, de 12 de desembre de 2019, que inicia expedient, aprova el plec de clàusules i autoritza la despesa del contracte relatiu a la gestió del (IVA inclòs) (19010014) Del gerent del districte de Nou Barris, de 20 de desembre de 2019, que aprova el reajustament de les anualitats del contracte relatiu al reajustament Suport Entitat certificat 2020, per als exercicis 2019-2020 i per un import de 0,00 euros. (20171060) De la gerent municipal, de 22 de desembre de 2019, que prorroga dinamització sociocultural del centre cívic Can Felipa adjudicat a Progess Projectes i Gestió de Serveis Socials, SA., i per un import de 60.453,04 euros (IVA inclòs). despesa del contracte relatiu al servei de vigilància i seguretat de les dependències Seguretat Catalunya, SL., per als exercicis 2019-2020, i per un import de 0,00 euros. Acords de la Comissió de Govern de 12 de desembre de 2019 subministrament de mobiliari de reposició i nova instal·lació per als equipaments dependents de la Gerència de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de amb les previsions del plec de prescripcions tècniques, mitjançant tramitació ordinària, amb la utilització del procediment obert, i amb un valor estimat del APROVAR les actuacions preparatòries efectuades, el plec de clàusules administratives particulars i el plec de prescripcions tècniques reguladors del contracte. CONVOCAR la licitació per a la seva adjudicació. AUTORITZAR la despesa de CCM 1/20 DSocials 4/64 Cultura i Esports. (20189201) MODIFICAR el contracte 17006723-003, que té per objecte la administratives on es preveu la modificació del contracte, i de conformitat amb de 138.889,96 euros, IVA inclòs. ALLIBERAR la disposició de la despesa per un import de 138.889,96 euros, amb càrrec a la partida 22719/23231/0602 dels pressupostos per un import de 138.889,96 euros, amb càrrec a la partida 22719/23231/0602 dels pressupostos 2019-2020 amb el següent desglossament: 69.999,30 euros, IVA inclòs comparegui per a formalitzar la modificació del contracte a les dependències del Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. (20181000) PRORROGAR per un període comprès des del 01.01.2020 fins al 31.12.2020, el contracte 17004085-001 que té per objecte el servei de prevenció i convivència a la Franja Besòs, adjudicat a la Fundació Pere Tarrés, amb NIF càrrec a la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import (IVA inclòs) comparegui a les dependències del Districte de Sant Martí per a la seva formalització en el termini de 15 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la notificació; DONAR el contracte que té per objecte la gestió, dinamització i coordinació del centre cívic la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import de 259.885,00 euros CCM 1/20 DSocials 5/64 del contracte a les dependències del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, carrer Anglí 31 planta primera. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Social, Cultura i Esports. el contracte que té per objecte la gestió, dinamització i coordinació del centre cívic Can Castelló, casal de gent gran Can Castelló, casal de gent gran Can Fàbregas i casal amb càrrec a la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import de la pròrroga del contracte a les dependències del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, carrer Anglí 31 planta primera. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Social, Cultura i Esports. 2020, el contracte que té per objecte la gestió, dinamització i coordinació del centre la partida i pressupost amb el desglossament següent: un import de 245.345,00 euros del contracte a les dependències del Districte de Sarrià-Sant Gervasi, carrer Anglí 31 planta primera. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Social, Cultura i Esports. Acords de la Comissió de Govern de 19 de desembre de 2019 (20180259) PRORROGAR, de mutu acord, el termini de vigència del contracte que té per objecte la gestió i desenvolupament del projecte VinclesBcn i el subministrament de 2.000 tauletes, servei de manteniment de 3.000 tauletes i 3.000 connexions a internet, durant el termini comprès entre els dies 1 de gener de 2020 i estableixen els articles 29 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del del Parlament Europeu i del Consell 2014/23 / UE i 2014/24 / UE, de 26 de febrer de SALTÓ, amb CIF U-67369173, la despesa de 961.069,92 euros, inclòs el 10% i el 21% CCM 1/20 DSocials 6/64 929.125,92 euros amb càrrec a la partida 0201 22719 23033 i 31.944,00 euros amb Socials (passeig de Sant Joan núm. 75 9è). DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. (17001408 (2054/2017)) PRORROGAR per un període comprès des del 01.01.2020 fins al 31.12.2020, el contracte 17001408-001 que té per objecte els desglossament següent: un import net de 140.328,74 euros i import IVA de 14.032,87 Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. (20169204) ACORDAR la continuïtat del servei del contracte número 15C00020, que té per objecte la Gestió i explotació del centre cívic i Casal infantil Cotxeres i article 288 a) de la Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic i el plec de clàusules 77.597,04 euros a favor de Transit Projectes, NIF B59489351, adjudicatària del pressupostària D/0602/48998/33711 en aquest mateix document. REQUERIR dependències del Departament de Recursos Interns. DESIGNAR com a responsable la Sra. Maribel Ujeda. DONAR-NE COMPTE a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. (20169203) ACORDAR la continuïtat del servei del contracte número 15C00024, que té per objecte la Gestió i explotació del centre cívic i casal infantil de la Sagrada 9/2017 de Contractes del Sector Públic i el plec de clàusules administratives, segons CCM 1/20 DSocials 7/64 contracte a les dependències del Departament de Recursos Interns. DESIGNAR com a responsable la Sra. Maribel Ujeda. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. (20209201 ) ADJUDICAR el contracte núm. 19C00018, que té per objecte la Gestió i dinamització CC Casa Elizalde, ubicats al carrer València, 302 del Districte de següent desglossament: un import de 188.564,11 euros amb càrrec al pressupost de termini màxim de 15 dies hàbils següents a la recepció de la notificació de Recursos Interns. DESIGNAR com a responsable de la concessió la Sra. Maribel Ujeda. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. 19C00018, que té per objecte la Gestió i dinamització CC Casa Elizalde, per un import de 39.242,87 euros, IVA inclòs (28.655,89 euros any 2020 i 10.586,98 euros any 2021) amb càrrec al Pressupost/os i Partida/es indicades en aquest mateix document, per Esports. (20209203) ADJUDICAR el contracte núm. 19C00020, que té per objecte la Gestió i dinamització CC Casa Golferichs, ubicat a la Gran Via de les Corts Catalanes, aquesta modalitat de constitució de garantia. DESIGNAR com a responsable de la concessió la Sra. Maribel Ujeda. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. 19C00020, que té per objecte Gestió Centre Cívic Casa Golferichs i Espai Català Roca per un import de 39.262,24 euros, IVA exclòs (22.844,42 euros any 2020 i 16.417,82 CCM 1/20 DSocials 8/64 euros any 2021) amb càrrec al Pressupost/os i Partida/es indicades en aquest mateix Socials, Cultura i Esports. (20209204) ADJUDICAR el contracte núm. 19C00021, que té per objecte la Gestió i dinamització CC Ateneu Fort Pienc i casal infantil Fort Pienc, ubicats a la Pl. les dependències Dept. Recursos Interns. DESIGNAR com a responsable de la concessió a la Sra. Maribel Ujeda. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. 19C00021, que té per objecte la Gestió i dinamització CC Ateneu Fort Pienc i casal infantil Fort Pienc, per un import de 45.283,41 euros (25.393,75 euros any 2020 i 19.889,66 euros any 2021) amb càrrec al Pressupost/os i Partida/es indicades en de Drets Socials, Cultura i Esports. tramitació ordinària, amb la utilització del procediment obert, amb un pressupost base de licitació de 330.203,34 euros (IVA inclòs) i un valor estimat de 549.352,89 euros; APROVAR les actuacions preparatòries efectuades, el plec de clàusules administratives particulars i el plec de prescripcions tècniques reguladors del i amb càrrec a les partides i als pressupostos amb el desglossament següent: un Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. CCM 1/20 DSocials 9/64 al 31 de desembre de 2021, amb una cànon mínim anual de 21.000,00 euros i amb un valor estimat de 776.625,00 euros; amb número de contracte 19C00027, mitjançant 160 i successius de la LCSP; APROVAR les actuacions preparatòries efectuades, el plec de clàusules administratives particulars i el plec de prescripcions tècniques reguladors del contracte; CONVOCAR la licitació per a la seva adjudicació. DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. de Barcelona i la Societat Cultural i Esportiva La Lira, per a la gestió corresponsable de de Barcelona; ATORGAR una subvenció excepcional mitjançant concessió directa, a favor de la Societat Cultural i Esportiva La Lira, amb NIF G58301466, per un import de denominat "Projecte sociocultural i de dinamització de SCE la Lira", el qual ascendeix despesa de 52.776,75 euros a favor de la Societat cultural i Esportiva La Lira, amb abans del 31 de març de 2021, presenti la justificació dels fons rebuts, mitjançant un a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. dinamització sociocultural del Centre Cívic Can Felipa, amb núm. de contracte 19003196, mitjançant tramitació ordinària, amb la utilització del procediment obert, amb un pressupost base de licitació de 810.852,89 euros (IVA inclòs) i un valor plec de clàusules administratives particulars i el plec de prescripcions tècniques reguladors del contracte; CONVOCAR la licitació per a la seva adjudicació; Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. CCM 1/20 DSocials 10/64 Cultural i Recreativa La Pau, amb NIF G58315672, per haver obtingut la millor proposta de preus comunicats pel desenvolupament de tallers i activitats; DISPOSAR concepte de subvenció prevista a la base quarta de les bases reguladores de càrrec al/s pressupost/os i partida/es indicats en aquest mateix document, beneficiària que, en el termini de 5 dies hàbils, comparegui a les dependències municipals per la signatura del conveni de formalització de la gestió cívica; REQUERIR conveni; DONAR-NE compte a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports. b) Mesures de govern Prevenció del sensellarisme femení i la introducció de la perspectiva de gènere fa gestions per podran assecar les mantes, entre molts altres problemes. Entén que és una qüestió donar al llarg del matí més explicacions sobre les mesures que es prendran. Dit això, comenta que, per aconseguir les claus per treballar la mesura de prevenció persones sense llar, es va dur a terme una investigació mitjançant entrevistes a les protagonistes de la situació, que van posar de manifest que els equipaments aquesta mesura, el Govern es compromet a incloure la mirada de gènere en A continuació, assenyala que actualment es dediquen 35 milions anuals a les els espais, així com un seguit de programes que tenen un cost aproximat de 600.000 euros. Tot seguit, observa que, si bé només el 13% de les persones que viuen al carrer són dones, les que hi arriben, tal com diuen elles mateixes, són les que viuen situacions molt greus de deteriorament físic i de deteriorament i patiment psicològic, i les que pateixen més violència. A més, hi ha una invisibilitat de dones que no estan vivint al CCM 1/20 DSocials 11/64 abundant i més propera. conjuntament i pressionant, i les mesures de prevenció per no arribar al carrer, en què es treballa de manera coordinada amb serveis municipals en matèria de violència masclista, serveis de sense llar, formació a professionals, establiment de protocols equipaments, tant als centres residencials com als centres de dia, perquè puguin mesures. La Sra. BENEDÍ posa de manifest que la pobresa, com tantes altres situacions «feminització de la pobresa» i té connotacions i derivades diferenciades de la pobresa masculina, una de les quals és el sensellarisme femení, que segueix pautes distintes al masculí, de manera que, si no es tracta globalment amb perspectiva de gènere, no es persones malviuen als carrers de Barcelona, entre les quals aproximadament un 13% són dones, que pateixen un deteriorament físic i mental més ràpid i accentuat que els homes, en part per la major inseguretat física i sexual amb què es troben; en part custòdia de les seves criatures, i en gran part perquè quan arriben a la situació de viure al carrer han passat per un llarg periple de violències i exclusions: abans temporals, sobreocupats, inadequats i desprotegits i de vulneració extrema, una vulneració, però, invisible. Subratlla que aquest és el sensellarisme ocult, de portes abordatge diferenciat. Assenyala que la mesura que presenta avui el Govern planteja aquesta mirada diferenciada i aquest tractament específic, i prioritza totes les formes de prevenció, la implicació i coordinació de totes les administracions amb assignació de recursos i calendarització, i amb la participació de les entitats amb expertesa i bagatge en aquest àmbit. Entén que les dones que viuen aquesta situació i, per tant, poden realitat del dia a dia, que fins i tot hi surten citades, però comenta que ahir mateix al CCM 1/20 DSocials 12/64 amb els indicadors adients. Afegeix que, atès que el sensellarisme femení fa poc temps que es tracta, cal que aquesta sigui una mesura viva, que pugui anar La Sra. MUNTÉ se suma, en nom del seu grup, als millors desitjos per a la recuperació del treballador municipal ferit ahir i, pel que fa a la mesura presentada, mostra la total coincidència del seu grup en relació amb les grans diferències o especificitats que presenta el sensellarisme femení, començant per la invisibilitat: és un fenomen difícil de percebre i, fins i tot, de quantificar en un recompte de persones sense llar, ja que, per exemple, algunes dones, conscients que al carrer són més vulnerables visió de gènere en el disseny dels equipaments per a persones sense llar. En aquest sentit, comenta que les entitats que treballen des de fa molt de temps i amb molta la seguretat, la intimitat, etc. Per això, el seu grup considera que seria pertinent que, suport econòmic per tal que aquestes entitats poguessin adaptar els seus equipaments per atendre millor, amb més qualitat, més seguretat i més intimitat les dones que viuen al carrer. A continuació, posa de manifest que, tal com indica la mesura, la mobilitat internacional ha fet que existeixin més dones als carrers de Barcelona, algunes de les quals estan amb infants i corren el risc afegit de patir les conseqüències que es qüestioni la seva capacitat de tenir cura dels infants. Seguidament, subratlla que la primera acció més determinant per a les persones que Conclou que la mesura és positiva però cal un treball més intens al costat de les entitats. La Sra. BARCELÓ envia, en nom del seu grup, una abraçada al treballador ferit ahir, a la seva família i a tot el seu equip, i li desitja una ràpida recuperació. Dit això, agraeix la presentació de la mesura i el diàleg mantingut amb els diferents la ciutat no han tingut visibilització i necessiten unes condicions adequades als espais CCM 1/20 DSocials 13/64 continuïtat, i que el diagnòstic ja està fet, de manera que ara cal posar en marxa els recursos. Respecte del comentari de la Sra. Pérez sobre les gestions per intentar activar borrasca estigués avisada des de fa dies. Subratlla que dormir al carrer o en un equipament no ha de ser una qüestió de temperatura i que els recursos existeixen, només cal posar-los en funcionament (per exemple, les 80 places que ha esmentat la A continuació, explica que el seu grup va anar a un assentament irregular del districte de Sant Martí i va parlar amb una família, que va dir que hi havia places per a la mare i la filla però no per al pare o per al marit. Remarca que els costa molt trencar aquest aquestes famílies. Per acabar, manifesta preocupació pel calendari de la mesura, ja que les úniques actuacions que es fixen per al 2020 són mesures de diagnòstic i de coordinació amb la temps, i el temps perdut no es recupera), i remarca que quan es presenten línies El Sr. RAMÍREZ se suma, en nom del seu grup, a les paraules i els desitjos de recuperació per al treballador ferit, tot el seu equip i la seva família, i agraeix la presentació de la mesura, així com la disposició tant de la regidora com de la comissionada amb tots els grups municipals per consensuar les actuacions. Tot seguit, indica que fa pocs dies la Fundació Arrels va fer públiques les dades de sensellarisme a la ciutat, que posaven de manifest que el 2019 Arrels havia ajudat persones que dormen al carrer ha pujat un 60% en cinc anys i actualment se situa en 1.200. A continuació, comenta que, si bé és cert que la proporció de dones que dormen al carrer o en equipaments residencials és molt reduïda en comparació amb els homes, molt elevada. El seu grup considera molt important la part de la mesura referida a la prevenció, CCM 1/20 DSocials 14/64 actuï, però també és necessària la col·laboració interadministrativa amb la precoç de les dones vulnerables, i subratlla que és necessari i urgent augmentar les metodologia i increment dels centres per tal de tractar els problemes mentals vinculats a la situació que pateixen les dones. Per acabar, assenyala que el seu grup aposta per una major col·laboració amb les entitats del tercer sector, la intervenció de les quals és bàsica tant en la fase de diagnòstic com en la de solucions. desprèn que tothom comparteix el diagnòstic, que també coincideix amb el de les associacions del tercer sector que treballen en aquest àmbit. Dit això, assenyala que les dades que diuen que les dones representen el 13% de les Per això, considera que és important ampliar i millorar els mecanismes de detecció per tal de saber, entre altres coses, quines persones no estan al carrer perquè estan subratlla que cal més coordinació entre les institucions i amb les empreses del tercer referència a una major coordinació en relació amb la gent gran, és perfectament voluntariat des del tercer sector, que està al carrer, pot donar lloc a més rendiment i a un major i millor servei per a les persones que més ho necessiten. A continuació, subratlla que les dones amb fills són un col·lectiu molt més vulnerable que qualsevol altre, perquè sovint pels fills es veuen empeses a aguantar situacions a casa i aguanten per la situació econòmica, per la situació laboral i perquè si no ho un col·lectiu que necessita més protecció, perquè la situació no només afecta la dona, sinó també els menors. La Sra. PÉREZ situació de sense llar (des del sistema de salut, el sistema penitenciari, els serveis de protecció de la infància, etc.), i reconeix que encara cal desenvolupar molt la mesura, . CCM 1/20 DSocials 15/64 que hi ha dades que no es tenen. Per exemple, ara mateix no se sap quantes dones cara més visible del fenomen, i que és aquí on hi ha la diferència entre homes i dones: les xarxes relacionals de les dones són molt més fortes i el fet de tenir fills fa les dones molt més resilients. A continuació, comenta que hi ha actuacions que provenen del mandat anterior i esmenta el programa de dones sense llar que treballa el centre ASSIS i els projectes Rosario Endrinal i es farà la concertació de places, i hi ha places noves que entraran de les 80 ja aquest primer any. donant exemple pel que fa a la necessitat de mirar les coses més invisibles i que totes les polítiques socials tinguin mirada de gènere. Conclou que, com ja ha dit, la mesura és una mesura viva i es treballarà durant tot el ES DONA PER TRACTADA c) Informes La Sra. MARÍ-KLOSE comenta que aquest informe respon al compromís de facilitar el el Pla, que va tenir un suport bastant general, és molt complex, ja que les polítiques de joventut travessen moltes dimensions. Subratlla especialment la complexitat i la magnitud que representa recollir totes les dades i portar un control sobre aquesta qüestió, i felicita els equips de la Regidoria, del Departament de Joventut i de Especifica que es recullen més de 300 indicadors que presenten informació de que es despleguen (es despleguen 182 mesures recollides al Pla, i en aquest desplegament hi ha implicats uns 28 agents i unitats organitzatives). avaluació intermèdia, que ha estat un diàleg entre tècnics i joves que ha donat CCM 1/20 DSocials 16/64 districte i taules interdepartamentals amb tots els agents implicats en la Pla i que encara en queden dos anys, i explicita que les xifres concretes es poden El Sr. ZAÑARTU indica que el seu grup considera que en aquesta avaluació hi ha un problema metodològic, així com un problema de fons de les polítiques de joventut i del Pla. valoracions i les conclusions de les taules, el seu grup entén que potser hauria estat tard. participat han estat membres del secretariat i dels equips tècnics de casals de joves i joves a través del Node Jove, i comenta que totes aquestes taules són enriquidores i donen una perspectiva subjectiva i interessant que entén que cal comparar amb En darrer lloc, reconeix que és un pla complex i subratlla que les polítiques de joventut, a més de ser interdepartamentals, han de tenir en compte que són molts els actors que les apliquen, i molts actuen de manera autònoma. Per això, és molt comunicació interna-externa, no només entre departaments, serveis i polítiques, sinó també amb sindicats, gremis, patronals, etc., de manera que es creïn sinergies entre actors. juvenil, espais joves i tècnics de Joventut dels districtes) i subratlla que per al seu grup una política de joventut eficaç ha de ser transversal, no ha de ser reduccionista ni Tot seguit, lamenta la manca de concreció dels objectius, que són molt obvis (per dels indicadors, però no es mostri quins són aquests indicadors, cosa que dificulta la comprensió del conjunt de la valoració, i el preocupa el percentatge del Pla no iniciat. CCM 1/20 DSocials 17/64 incompliments i retards, en alguns àmbits que són molt estratègics, són rellevants. per a infants i joves que es va tractar en una comissió anterior. joventut, al juny del 2017, el seu grup va criticar, entre altres coses, que primer es al revés. A continuació, fa èmfasi en la necessitat de tractar, mitjançant plans com aquest, de marxar de Barcelona (des del 2009 hi ha hagut un augment del 62,5%) i hi ha un Demana que això es modifiqui per tal que el Pla sigui molt més útil. Tot seguit, posa de manifest que, malgrat que gairebé 44.000 nois i noies han rebut atenció individual sobre salut sexual i reproductiva, les malalties de transmissió treballant molt intensament. molt bé. En darrer lloc, recorda que quan el Govern va presentar el Pla de joventut va dir que no es podien incloure en la guia de contractació social les clàusules juvenils per quant a recuperació de les dades com per les tasques de seguiment i avaluació, i recorda que el seu grup, tant en la presentació del Pla, el juny del 2017, com en problemes de la joventut, que a Barcelona representa el 15% de la població. A parer del seu grup, els joves de la ciutat necessiten instruments i oportunitats per poder tenir un futur que ells mateixos puguin governar. Per això, aposta per voluntat de superació que els permetin exercir la seva llibertat personal. CCM 1/20 DSocials 18/64 docents, per tal que aquesta orientació inclogui no només les sortides universitàries, sinó també les sortides de formació professional, especialment de formació professional dual que impliqui empresaris i joves. Subratlla que calen bones campanyes informatives i de comunicació perquè els joves sàpiguen que existeix aquesta oferta. només 800 joves, el 0,4% de la població jove de la ciutat, i entre els joves no associats la participació va ser encara més baixa, quan el 85% dels joves de la ciutat no estan associats) i coincideix que és un pla poc concret i poc ambiciós que no mesura i, en segon terme, que es faci una campanya comunicativa i de difusió entre el jovent perquè tingui accés a aquest habitatge. En darrer lloc, observa que cal apostar per les mesures que es van aprovar el 2008 per fase molt inicial) i treballar intensament pels joves associats i pels no associats enfortint mesures concretes com ara la de les sales nocturnes de les biblioteques. La Sra. PARERA diu que, a parer seu, aquests informes són necessaris per tenir una idea generalitzada i una avaluació sobre els punts més febles i els punts més forts en què cal treballar, i se suma a les observacions, totes molt oportunes, que han fet els companys de la resta de grups. joves cada cop han de triar abans quin és el camí professional que volen seguir, i és en el qual cal col·laborar amb el sector privat. En aquest sentit, esmenta una iniciativa programa de formació i inserció. Entén que aquestes iniciatives són molt interessants i cal fomentar-les més en col·laboració amb el sector privat. emancipar abans). un problema greu per als joves. CCM 1/20 DSocials 19/64 les mesures que inclou. Entén que és una pregunta molt difícil de respondre, però que és necessari fer-se-la i pensar què representaria per a tots els joves que han pogut accedir a aquests serveis i equipaments no haver-hi accedit. Reconeix que seria infants i famílies, i informa que durant aquest any els ATE estaran a tots els districtes manifest que cal consolidar aquest tipus de serveis). del 30%, ja que tothom hi ha tingut moltes esperances, però, pel que es veu, no va per gaire bon camí. ES DONA PER TRACTAT d) Compareixences Govern municipal Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/459) Que comparegui el responsable del Govern Municipal per tal de construir el 2011 amb una xarxa de canonades instal·lades de coure i poc temps CCM 1/20 DSocials 20/64 hi hagués una incidència amb la dosificació dels polifosfats en aquest sistema de de Salut Pública va procedir en un control rutinari a tancar per precaució la cuina en eren correctes i que totes les mostres de cuina, banys i aules eren correctes. Actualment, la situació està del tot solucionada, ja que, tal com es va decidir a inicis de curs, durant les vacances de Nadal es van substituir tant les canonades com els termos, de manera que ara hi ha una xarxa de canonades de polipropilè i uns termos individuals a cada aula per tal de suprimir definitivament el tractament de polifosfats, procediria a aquesta substitució i es van prendre noves mostres per realitzar una La Sra. BARCELÓ agraeix la compareixença de la Sra. Truñó i la informació que ha facilitat, però lamenta la manca de transparència del Govern municipal, que no va en va dir res el 3 de desembre al Consell Escolar del Districte de Sant Martí. A parer seu, és un tema prou important per informar-ne, ja que els problemes relacionats amb la salut sempre són molt importants i ho són encara més si hi estan implicats els funcionament el 2011 i, per tant, no és gaire antiga, és la xarxa general o bé prové solucionarà el problema, i quin és el compromís perquè no torni a sorgir. i subratlla que la desinformació davant temes de salut genera molta incertesa i desconfiança. CCM 1/20 DSocials 21/64 La Sra. SENDRA coincideix que la informació és important, especialment en espais informació que es faciliti sobre aquesta qüestió, sobre la qual també vol saber per generalitzada. Pregunta si és que hi ha un pou soterrani o alguna filtració. Entén que cal facilitar les explicacions necessàries per tranquil·litzar sobretot les famílies, ja que amb aquests temes, a més, es creen alarmes molt de pressa, de manera que com abans es resolguin, millor. a la Generalitat, però considera que és el moment de tractar això i donar garanties i tranquil·litat al conjunt de la població. En darrer lloc, diu que cal evitar generar alarma, perquè les alarmes no són bones, i que el que cal fer és estudiar les situacions, donar-hi resposta i, sobretot, conjuntament, posar tots els instruments possibles per aconseguir la informació que permeti preveure, planificar i actuar amb temps, i donar sortida a les necessitats que el Govern faciliti la informació pertinent i respongui ràpidament i amb transparència tant a les persones afectades o interessades com als grups municipals. fet les obres per certificar que tot és correcte i que, per tant, ningú, especialment les Conclou que cal evitar que per a les famílies portar un fill a aquesta escola suposi angoixa, i que el Govern ha de ser capaç de generar espais de confiança mútua per compartir tota la informació. El Sr. RAMÍREZ coincideix que el Govern municipal ha de ser més transparent i ha de facilitar més respostes, sobretot per les famílies dels nens i les nenes que van a aquesta escola bressol, ja que són qui realment pateixen per si hi ha algun tipus de contaminació. CCM 1/20 DSocials 22/64 aigua envasada, una situació gens habitual. Observa que si es fa servir aigua envasada per a consum i per a la cuina és perquè alguna cosa no funciona adientment i això fa subministrament ni per beure ni per cuinar, ha faltat una pedagogia per part de gestió de la situació, que no ve del novembre del 2019, sinó, segons alguna informació, de fa vuit anys: el 2011 els experts ja van recomanar que els nens no seus fills podran gaudir de la salut pública necessària. del problema, i que es confirmi si el problema ha quedat resolt. cosa que no hi ha hagut en aquest tema. Per això, considera que és una per als grups municipals, que han de saber què ha passat, igual que tota la ciutadania, part de la qual potser també està afectada pel problema, ja que sembla estrany que només afecti una escola. que indica que hi ha un problema important, i per què són els pares qui han de fet si no hi hagués hagut una denúncia dels pares. Per acabar, subratlla que cal aclarir la situació i assegurar que no es repetirà, així com La Sra. TRUÑÓ assegura que el problema està resolt definitivament, ja que, com ha CCM 1/20 DSocials 23/64 escenari de les reformes fetes per tal de tenir-ne totes les garanties. Subratlla que el Govern comparteix la necessitat de continuar invertint en millores a embotellada i el tractament de polifosfats, i comenta que, com que no hi havia cap risc per als infants, la reforma es va anar posposant fins al darrer Nadal. Puntualitza, preparatius per fer la reforma. la direcció del centre, que en tot moment han estat facilitadores, han agilitzat les tasques i han contribuït a portar a bon port les reformes que calia fer en un temps curt. La Sra. BARCELÓ remarca que la millor manera de no generar alarmisme és facilitant administracions públiques competents han omès informació. amb diners públics, estigui nou anys sense poder utilitzar aigua per cuinar ni per que el seu grup no pretén generar alarmisme, sinó que es faciliti la informació pertinent, sobretot a les famílies. Conclou que no hauria calgut sol·licitar aquesta compareixença si les administracions públiques competents haguessin gestionat el problema adientment, i lamenta que desinformades i hagin tingut por que el problema pogués perjudicar la salut dels seus fills. La Sra. SENDRA comenta que quan hi ha un problema en una escola, sobretot si és que tot és correcte i, en cas que no ho sigui, actuar amb rapidesa. manera que es pugui actuar amb rapidesa quan hi hagi un problema. A parer seu, que poder respondre ràpid i bé quan hi ha un problema de salut a una escola municipal, ja seria un gran pas de futur. paraules de la comissionada que el problema està resolt, així com que, quan es disposés dels resultats de les darreres analítiques, es facilitessin a tots els grups i es convoqués les famílies per explicar-los els documents i quina és la nova situació per CCM 1/20 DSocials 24/64 no fos per qüestions positives i del seu projecte pedagògic. El Sr. RAMÍREZ insisteix a demanar que els informes es facilitin als grups i comenta que, a parer del seu grup, si encara no es coneixen els resultats de les darreres anàlisis, la situació no està resolta. una situació de risc per a la seva salut i hi ha hagut manca de transparència total i una immediatament. La Sra. PARERA pregunta si quan es va donar la llicència a aquesta escola municipal i llicència i tirar endavant una construcció cal fer determinades comprovacions i que, moment, en voldria saber el motiu. La Sra. TARAFA comenta que en un tema tan delicat com la salut dels infants convé no barrejar-ho tot: una cosa és parlar de la millora dels canals de comunicació i de la transparència i, una altra, assumir que les actuacions relacionades amb la salut pública no han estat correctes. En aquest sentit, com a regidora de Salut i presidenta dels anys han estat negatives, també les que es van fer en el moment de tancar la de la nova instal·lació es fa una analítica de control, però tot indica que els resultats seran negatius, com ho han estat sempre. Afegeix que es pot parlar de si hi ha un problema de disfunció de per què es fa servir hagut cap problema de salut pública i que aquests infants no han patit cap problema de salut pública. Subratlla que quan es parla de salut pública cal cenyir-se a les dades reals i no a dades imaginàries, i, en aquest cas, les dades reals són tres analítiques que han estat públics de totes, però indica que, per descomptat, es facilitaran tots els informes que es demanin. Per acabar, confirma que la col·laboració de les famílies ha estat absoluta; insisteix pel que fa a la salut pública i que totes les analítiques són negatives, i demana molta cura en un tema tan important per als pares i les mares. CCM 1/20 DSocials 25/64 ES DONA PER TRACTADA III) Propostes a dictaminar a) Ratificacions b) regulació dels preus dels lloguers que permeti la compareixença i el diàleg dels escau, la seva efectiva implementació a la ciutat de Barcelona. La Comissió haurà de Metropolitana i altres grans ciutats globals. Experiències internacionals en la regulació dels preus dels lloguers. Marc competencial i escenaris potencials de regulació. Impactes socials, econòmics i urbanístics de les regulacions dels preus dels La comissió estarà integrada per dos/dues regidors/es de cada un dels grups comissió prendrà els acords per majoria ponderada, les seves sessions tindran caràcter públic i podrà requerir la presència de les persones que consideri adients per Designar com a Presidenta i Vicepresidenta de la Comissió les Imes. Sres. Eva Baró Ramos i Lucía Martín González, respectivament. La Sra. MARTÍN recorda que la comissió a què fa referència la proposta va ser de grups en una primera reunió que es va fer al novembre. que ja poden fer altres ciutats de diferents països. Recorda que la primera interpel·lació institucional en aquest sentit la va fer regulació de preus, la qual cosa feia que cap grup polític i cap institució reclamés ciutadania. CCM 1/20 DSocials 26/64 de ciutats no es trobarien mai en la mateixa situació que aquestes. Posteriorment, però, tothom ha comprovat que les pujades de lloguers afecten també ciutats com impedir-ne pujades abusives, un percentatge que arriba fins al 70% quan les persones de Justícia va presentar una proposta al Parlament en aquest sentit, si bé finalment no va tirar endavant, probablement per una manca de coordinació i de treball previ no hi ha solucions úniques, la regulació dels lloguers és una eina imprescindible que cal posar en marxa de manera urgent i que, per tant, és important analitzar. Explica que el que es vol tractar en les quatre sessions de la comissió que se regulació de preus de lloguers; els marcs competencials i els possibles escenaris de regulació, i els impactes socials, econòmics i urbanístics de les regulacions dels preus veus molt diverses de gent amb expertesa, serveixin per aclarir dubtes i per impulsar entre totes una eina legislativa que és imprescindible si es vol garantir el dret a La Sra. BARÓ entén que la gran majoria dels grups municipals coincideix en la diagnosi ciutadania. Entén que, amb la diagnosi compartida, cal trobar la manera de plantejar, sense prejudicis, sense idees preconcebudes, possibles solucions, i debatre-les amb la màxima objectivitat possible. Assenyala que el seu grup considerava que Barcelona no es podia permetre el luxe de no fer aquest debat que ja havien fet moltes altres ciutats, atès que fa referència a un problema global, i, per això, el Plenari es va reunir en sessió extraordinària al juliol per CCM 1/20 DSocials 27/64 Entén que a la comissió, que considera que mereix el suport de tots els grups, es debatrà sobre les premisses, els condicionants, els requisits i els riscos possibles de la mesura, però opina que és de responsabilitat debatre-la i impulsar una política pública que té una vocació clarament estructural. Tot seguit, anima tots els grups polítics a, més enllà de denunciar el problema de diverses qüestions per facilitar una futura presa de decisions en aquest àmbit. Conclou que cal deixar de denunciar i fer diagnosi i començar a fer un pas endavant i tractar el tema amb objectivitat i posant-hi una miqueta de ciència, més enllà del màrqueting i de les proclames polítiques. van fer a la sessió extraordinària del Plenari del 23 de juliol, en la qual el Govern es va abstenir en aquesta proposta. Recorda que aleshores el seu grup demanava que aquesta comissió fos un espai de trobada per construir i per cercar solucions entre tots (en col·laboració i amb lleialtat una visió clarament metropolitana, atès que la problemàtica no es limita a la ciutat de dels preus del lloguer en particular, que es pateix a tota la ciutat, si bé en alguns reflexió ni a cap mesura que pugui contribuir a capgirar la situació. La Sra. BARCELÓ posa de manifest que els darrers cinc anys a la ciutat de Barcelona públic a la ciutat, i que cada cop hi ha més famílies que tenen adjudicat un habitatge de la ciutat, ja que, si bé sempre és important debatre i tenir presents les dades, i els temes que tractaria la comissió són interessants, el que necessita Barcelona són menys comissions i més grues de construcció. molt més enllà de limitar els preus, i assenyala que fa uns mesos el Sr. Ábalos, com a ministre de Foment, va modificar la LAU ampliant el temps de lloguer, però ara per sobre el control de preus a Berlín indiquen que no hi ha hagut els resultats que Per això, proposa que es creï una comissió de seguiment del desenvolupament del Pla CCM 1/20 DSocials 28/64 necessita la ciutat. El Sr. RAMÍREZ expressa el vot favorable del seu grup i explicita que aquest vot només sigui plural, com ho són les veus dels experts i els afectats en aquest àmbit, i objectiva. A continuació, indica que el canvi en la percepció del problema per part de la ciutadania requereix que els responsables polítics afavoreixin tant com puguin el tenen molt a aportar al debat per enriquir-lo i facilitar la cerca de solucions i polítiques públiques. En darrer lloc, explicita que més endavant ja es veurà quines són les conclusions de la comissió i quina utilitat tenen. La Sra. PARERA expressa el vot favorable del seu grup, que entén que el debat és propietari arrendador, que el primer que faria seria retirar del mercat la propietat. Puntualitza que aquest vot no implica estar a favor de la regulació ni en contra, sinó estar a favor del debat, sense el qual no té sentit posicionar-se, i en el qual cal donar vetar cap dels experts que proposin els grups municipals. no, seria molt complicat extreure una conclusió objectiva sobre mesures addicionals que es puguin fer. Entén també que el debat amb el sector serà sincer i que la comissió no donarà cap en blanc, escoltar què diuen els experts, analitzar les possibilitats, fer una anàlisi comparativa amb altres ciutats assimilables a Barcelona per veure quins resultats les seves experiències. Per acabar, comenta que per a grups petits com el seu, amb només dos regidors, és difícil assistir a les reunions de totes les comissions, però BxCanvi hi assistirà i hi contribuirà amb les millors aportacions possibles. La Sra. MARTÍN posa de manifest que aquest tema, que aquí és complex i innovador, amena i interessant perquè no sigui tan difícil assistir-hi. CCM 1/20 DSocials 29/64 pugui aplicar, no ho resoldrà tot, ja que cal aplicar un ventall ampli de mesures. Per acabar, qualifica de simplista la frase de la Sra. Barceló de «menys comissions i més grues», i observa que durant la bombolla immobiliària hi havia més grues que mai, els preus eren altíssims i tothom sap com va acabar tot. La Sra. BARCELÓ respon a la Sra. Martín que a qui demana que posi les grues és a ella, Es dictamina amb el posicionament favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Partit Popular i per un import de 8.999,99 euros, IVA inclòs, atesa la necessitat de regularitzar DISPOSAR I OBLIGAR la despesa per import de 8.999,99 euros, IVA inclòs, amb càrrec coneixement. La Sra. PÉREZ constata que tothom hi vota a favor. Es dictamina amb el posicionament favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel Canvi. IV) Part decisòria / Executiva a) Ratificacions b) c) Proposicions V) a) Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Esquerra Republicana: (M1923/447) La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports acorda instar al Govern municipal a: Que el govern presenti en 3 mesos, un informe sobre el grau de compliment i execució de la Mesura de Govern sobre Urbanisme de Gènere, presentada pel Govern municipal el març del 2017, així com les actuacions realitzades CCM 1/20 DSocials 30/64 aquestes, les noves propostes previstes a implementar i reduir així la bretxa de Jacobs: «Ningú no pot trobar què funcionarà per a les nostres ciutats veient ciutats jardí suburbanes, manipulant maquetes o inventant ciutats de somnis. Has de sortir i caminar», i observa que Jacobs deia això molt abans dels primers brots de (espai públic, mobilitat, equipaments, habitatge, participació i seguretat). Afegeix que és també la classe social, però, malgrat els avenços, les ciutats continuen estant pensades per a una classe heteronormativa, blanca, amb recursos i amb un perfil La Vanguardia situació de sensellarisme. àmbit, però el seu grup considera que cal ser ambicioses, fiscalitzar i anar més enllà públic. es demanava la incorporació de criteris de gènere a les clàusules de valoració tècnica projecte pilot de circuit urbà a Can Dragó. marxes exploratòries als barris, el projecte Poligoneres, la formació al personal, el dels elements urbans i la seva disposició, el Pla de mobilitat escolar amb perspectiva quotidiana a Gràcia o les mesures de conciliació familiar. Diu que fa la impressió que Subratlla que la formació i la conscienciació són qüestions clau en la lluita feminista, i CCM 1/20 DSocials 31/64 proposar espais urbans des del feminisme per a tothom. Afegeix que els espais no són neutres, sinó que condicionen, envien missatges i, sovint, expulsen un col·lectiu i ens excel·lència capaç de produir canvis no només en el teixit urbà, sinó també en el social, i ben utilitzat pot permetre reduir les desigualtats, entre les quals hi ha les de gènere. Pels motius exposats, el seu grup presenta aquesta proposició, que llegeix (comenta La Sra. VILA comenta que quan el Govern va presentar la mesura semblava una mesura molt ambiciosa, i ho plantejava de manera que semblava que abans gènere a Barcelona, cosa que no és certa: el SIR es dedicava a assessorar en aquestes carrer, i comenta que es va entendre que la millor manera de fer aquestes auditories Dit això, indica que, atès que no hi ha hagut cap retorn que permeti avaluar les actuacions concretes que plantejava la mesura de govern, el seu grup vota a favor de la proposició. Comenta que per a JxCat és interessant conèixer-ne el grau de directes sobre una part de la població especialment, però també sobre el conjunt. Per acabar, subratlla que cal fer una avaluació rigorosa, amb indicadors que realment en el dia a dia de les persones que utilitzen aquest espai públic i en gaudeixen, especialment les dones. La Sra. BARCELÓ expressa la convicció del seu grup que és molt important incloure la la Comissió de Drets Socials. informe, ja que en la presentació de la mesura de govern, al març del 2017, es va dir que ara sí que es compleixi el termini. concreció, i subratlla que si es vol fer realitat una mesura, cal especificar per a cada els plans que presenta el Govern no inclouen. CCM 1/20 DSocials 32/64 important és garantir la seguretat, que no hi hagi zones fosques i crear espais que considera, a més, que caldria incloure-hi lavabos, perquè en les diferents etapes del dada molt impactant en la qual caldria aprofundir: els infants de Barcelona tenen por Pels motius exposats, el seu grup vota a favor de la proposició. El Sr. RAMÍREZ expressa el vot favorable del seu grup, que veu, però, que de vegades quan el Grup Municipal del PP presenta iniciatives en algunes comissions, aquestes comissions. En aquest cas, observa que, si bé la perspectiva de gènere té a veure amb aquesta comissió, la mesura de govern a què fa referència es va presentar, debatre i flexibilitat que amb el PP. Dit això, recorda que en el debat de la mesura el seu grup en tot moment va defensar des de la transversalitat i sense cap tipus de visió paternalista, per eliminar els efectiva la conciliació laboral, personal i familiar. A continuació, observa que la majoria de les actuacions de la mesura van en la línia de generar, fomentar i garantir un canvi de model, però hi manca el calendari de mesura malgrat la transacció del termini de nou mesos, però entén que la mesura preveu accions molt poc concretes per donar visibilitat i modificar el model urbà, així com per visualitzar aquestes accions transformadores al llarg del termini que quin és el calendari previst per a aquestes, així com quina ha estat la formació al La Sra. PARERA diu que a ella també la va sorprendre veure aquesta proposició en aquesta comissió i no a Urbanisme, tot i que no té cap problema a debatre-la on es CCM 1/20 DSocials 33/64 implementar més mesures. carrers més insegurs per a les dones, amb el qual no només alerta, sinó que pot intervenir en els punts detectats per millorar-ne la il·luminació, augmentar-hi la Barcelona podria tenir en compte la iniciativa de Sant Cugat. Valora positivament, de la Colònia de Santiveri o la reurbanització de la Meridiana, però subratlla que hi ha alguns punts que clarament necessiten millor il·luminació (també a les marquesines vigilància. plantejada pel Sr. Ramírez. La SECRETÀRIA explica que, atès que la proposició parla de gènere, es va considerar que sí que encaixava a la Comissió de Drets Socials; observa que hi ha temes que són transversals i que per tant poden afectar a vàries comissions, i assegura que en funció del grup polític que la presenta. públic és imprescindible per tenir una ciutat més amable i més justa. Per això, el Posa de manifest que la mesura a la qual fa referència la proposició tenia dues línies de treball: la percepció de seguretat entre homes i dones, i els recorreguts, les necessitats de la vida quotidiana, on hi ha el tema de les cures. En aquest sentit, subratlla que continuen sent les dones les que més assumeixen aquestes càrregues, temes de transport públic, que utilitzen més les dones, o la vida comunitària, i es continuarà treballant en aquesta línia i perquè les dones tinguin un paper molt actiu en la definició dels espais públics. arribar en el temps que demanava ERC inicialment. A continuació, comenta que Barcelona ha estat capdavantera en aquest àmbit i hi ha avançat molt, per exemple en la generació de metodologies internes i en formació CCM 1/20 DSocials 34/64 gènere en alguns dels projectes que es van iniciar en el mandat anterior, en mobilitat Gerència Municipal quines aportacions fa en la incorporació de la mirada de gènere xarxa quotidiana amb tallers amb famílies, amb dones, al Coll, a Vallcarca, un projecte no només tenen un impacte ambiental positiu, sinó que també són espais de joc, per a la relació comunitària, per seure, etc., que incorporen la mirada de les cures, com ho estan fent ara els entorns escolars per facilitar també els usos familiars. parades a demanda del nit bus metropolità o el bus a demanda de Torre Baró o Ciutat Meridiana). fet un estudi que recull algunes línies de treball interessants). Per acabar, diu que el Govern és conscient que, malgrat els avenços, cal exigir-se més, i vota a favor de la proposició amb el compromís total de continuar treballant en aquesta línia. La Sra. MARTÍN expressa el vot favorable del seu grup. La Sra. ALAMANY agraeix el suport de tots els grups i observa que en algun moment caldrà plantejar com pot liderar Barcelona les polítiques de gènere a escala metropolitana i buscar complicitat i aliances amb altres administracions (per exemple, Metropolitana). petites coses concretes que afecten diferents barris i diferents districtes. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel Canvi. APROVADA AMB TEXT TRANSACCIONAT amb el redactat següent: (M1923/447) La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports acorda instar al Govern municipal a: Que el govern presenti en 9 mesos, un informe sobre el grau de CCM 1/20 DSocials 35/64 compliment i execució de la Mesura de Govern sobre Urbanisme de Gènere, presentada pel Govern municipal el març del 2017, així com les actuacions obtinguts per aquestes, les noves propostes previstes a implementar i reduir així la Del Grup Municipal Junts per Catalunya: (M1923/463) La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports insta al Govern municipal a: La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports acorda: - Proposar al Consorci de Biblioteques de Barcelona i al propi govern de la ciutat recuperar el Llibre manteniment que es correspongui amb el seu ús. - Presentar la previsió pressupostària, calendarització i execució contra el pressupost 2020 i anys següents del mandat. RETIRADA Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/456) La Comissió de Drets socials, Cultura i Esports acorda instar al La Sra. BARCELÓ posa de manifest que ser mare o pare canvia la vida de les persones i de les famílies, que la maternitat és una etapa del cicle vital que genera canvis físics, Per això, el seu grup al febrer del 2016 ja va presentar una proposta semblant a la no ha dut a terme, cosa habitual en la legislatura passada (espera que en aquesta no es mantingui aquest costum). Observa que, si bé hi ha alguns ajuts per a bolquers o alimentació, no hi ha cap pla Per acabar, pregunta al Govern si està satisfet amb els ajuts que es destinen a les enuncia la proposició i observa que les dones a qui va adreçada la proposta pot ser que necessitin, per exemple, continuar formant-se o plans per trobar feina. CCM 1/20 DSocials 36/64 La Sra. ALAMANY comenta que sovint es parla del sostre de vidre, referit als obstacles invisibles que fan difícil per a una dona tenir una carrera professional ascendent en la mateixa proporció que un home, però no es parla gaire del terra enganxifós, que és la dificultat de les persones que es troben en pitjors condicions socials per sortir de la pobresa: malgrat els avenços, ni el sostre de vidre ni el terra enganxifós són realitats embaràs precoç i pobresa: les noies amb rendes més baixes poden tenir una tendència a quedar-se embarassades precoçment i, alhora, el fet de quedar-se embarassades les condemna a una pobresa cada vegada més aguda. Afirma que el seu grup sempre serà al costat de qui defensi el dret de les dones a no és un dret, sinó un fracàs de la societat en general, i comenta que, mentre que el raonable; quan el 2017 el Congrés va acordar instar el Govern a desfer la reforma de altres coses, per evitar que hi hagi dones que acabin amb embarassos precoços o indesitjats i, finalment, amb fills que no volen. prevenció del sensellarisme femení, i subratlla que cal anar a les qüestions de fons sobretot quan hi ha iniciatives polítiques que tracten les dones com a víctimes sense capacitat ni autonomia per prendre les decisions que més els convinguin, com en el cas dels embarassos indesitjats, especialment quan es parla de col·lectius amb rendes cal encaixar-ho en una política estratègica de fons i, alhora, molt més concreta, una socioeconòmic i la seva salut. Atès el plantejament parcial de la proposició, el seu La Sra. MUNTÉ expressa el vot favorable del seu grup, que comparteix els principis multiplica enormement el factor de vulnerabilitat, i les dades mostren que un període. Afegeix que és necessari cuidar la qualitat de vida quan la dona està CCM 1/20 DSocials 37/64 atendre la dona i les seves diferents necessitats al llarg de tot el cercle vital és clau per ser més eficaços. El Grup de JxCat entén que emmarcar la proposició en aquesta estratègia li dona més fortalesa i coherència. continua sent un dels grans problemes del segle XXI mesures recollides en plans de suport o en línies estratègiques per a les dones i la família. que proporcionen diferents ajudes a aquestes dones embarassades que es troben en autonòmic, i els metges de Serveis Socials donen execució a les 49 mesures proposades als plans esmentats. amb tots els serveis socials per tal de donar respostes a aquests problemes, i comenta El seu grup entén que amb aquest tipus de propostes i amb aquestes línies específiques de suport es poden donar respostes i garantir que les dones reben a reforçar la protecció de les dones gestants. També entén que es poden donar embarassades en el lloc de feina, i contribuir a la implementació de campanyes informatives per tal de conscienciar i donar a conèixer els plans. Per acabar, subratlla que el PP sempre defensarà el dret i la vida. La Sra. PARERA expressa el vot favorable del seu grup, convençut que cal ajudar les dones embarassades que afronten la maternitat en solitud o es troben en situació de risc de vulnerabilitat, i subratlla que la maternitat no ha de ser mai un problema ni ha trobar en una situació difícil i evitar que cap dona es trobi en la situació terrible mitjans, i comenta que associacions com la Fundació María Raventós o FEDAIA estan CCM 1/20 DSocials 38/64 tercer sector que estan fent una gran tasca. després del part, assessorament laboral i jurídic, instruments per ajudar a la inserció sociolaboral de les mares que els permetin viure de manera autònoma, cobertura de sanitaris ofereixen una sèrie de serveis gratuïts reconeguts a la cartera, però la Llei de serveis socials catalana i la cartera de serveis socials que desplega no preveuen qualsevol circumstància de la vida que pugui comportar vulnerabilitat, casos en què els mateixos centres de Serveis Socials, amb el treballador social i amb la demanda en aquest cas de la dona, estableixen la tipologia de suport que es necessita. tots els recursos que es posen a disposició de les dones en una situació com aquesta, reproductiva a la ciutat aprovada el 2014: - Programa específic de suport a adolescents embarassades que permet oferir primària i especialitzada. - Programes «Ja tenim un fill», «Ja som mares» i «Benvingut, nadó», i programes amb famílies específics dels districtes de Nou Barris i Sants-Montjuïc, com ara el grup de mares vulnerables Mimos, a la zona del CAP Rio de Janeiro o les intervencions a - Intervencions específiques amb dones embarassades consumidores de drogues, molt especialment a la zona de la Mina; atenció en salut mental perinatal a les dones programes de la mateixa estratègia, com ara el «Parlem-ne, no et tallis», que mostren de barris desfavorits de la ciutat. parentals «Som mares i pares, no superheroïnes i superherois!», «Avancem juntes» o «Compartint coneixences», i la col·laboració especial amb alguns recursos que porta a terme el tercer sector, com ara les llars maternoinfantils, la Fundació María Raventós, infància i família. però, com sempre, està disposat a millorar tot allò que es consideri que es pot complementar des de Serveis Socials. CCM 1/20 DSocials 39/64 La Sra. BARCELÓ dona les gràcies als grups que han donat suport a la proposició i diu perquè aquests no són gaire accessibles. Afegeix que, en qualsevol cas, no hi ha un tingut lloc a Barcelona: 1. Una dona embarassada amb un fill de nou mesos acudeix a Serveis Socials i, aquí, és derivada a una entitat que no rep cap ajut de diners públics, i es diu que no hi ha recursos, no té xarxa de suport i no té plaça en una escola bressol pública de la ciutat ni a cap espai familiar. 2. Una dona es deriva a una altra entitat perquè es diu que hi ha manca de pressupost per a bolquers o no es poden donar ajuts per al transport. mesos, i la visita amb la treballadora social, al novembre, gairebé un any després, i es diu que per accedir als Serveis Socials cal estar empadronat almenys un any a la ciutat. Observa, a més, que trigar un any a rebre aquestes visites pot generar un sense haver fet els controls mèdics pertinents. Lamenta que el Govern, que presumeix de feminisme i de treballar per la igualtat i pregunta quin és el posicionament del PSC davant la proposta. La Sra. FUERTES aclareix que el fet que hagi fet un esforç per portar aquí totes les actuacions no significa que aquestes no siguin accessibles per a la ciutadania, i insisteix que els centres de Serveis Socials en coordinació amb la treballadora social o el treballador social valoren quins són els itineraris més adients en cada cas en funció de la demanda i la situació. Dit això, subratlla que el seu grup té una sensibilitat més que contrastada cap a qualsevol situació que pugui comportar vulnerabilitat, i es treballa amb famílies i possible i amb un alt grau de compromís. Entén que no es poden barrejar casos particulars, que es contrastaran per veure què ha passat, amb la situació general de La Sra. MARÍ-KLOSE expressa el vot contrari del seu grup. La Sra. BARCELÓ diu que al PSC, que fa dos anys va donar suport a una mesura semblant, potser se li està encomanant alguna cosa del seu soci de govern, i remarca que el més perillós en política és la incoherència. En aquest sentit, diu al Govern que aquesta tarda parlarà de feminització de la pobresa després de votar en contra de social, i subratlla que el feminisme és més que un eslògan, són accions que ajuden CCM 1/20 DSocials 40/64 Votació favorable de Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel Canvi, desfavorable de Barcelona en Comú i Partit dels Socialistes de Catalunya i REBUTJADA amb el redactat següent: (M1923/456) La Comissió de Drets socials, Cultura i Esports acorda instar al govern contra la feminització de la pobresa i la precarietat a Barcelona. 2016-2024. Aquests Del Grup Municipal Partit Popular: (M1923/450) La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports acorda instar al diferenciada El Sr. RAMÍREZ explica que el seu grup presenta aquesta proposició arran de la sobre concerts educatius que, a parer seu, vulnera el dret dels pares a escollir els centres educatius per als seus fills. projecte de decret que es debatrà al Parlament de Catalunya no és més que un atac a dels seus fills, malgrat les manifestacions de la ministra Celaá, que ha dit que els fills no pertanyen als pares i ha posat en dubte el dret dels pares a triar centre educatiu, totalment emparat per la Constitució. de ser equitativa i inclusiva, i superant el fracàs escolar, i comenta que el seu grup Afegeix que, atès que el dret a mantenir els concerts educatius té cobertura en les resolucions del Tribunal Constitucional i en la resta de normativa, cal facilitar als pares CCM 1/20 DSocials 41/64 pedagògic, sempre que sigui legítim, legal i que aporti qualitat i oportunitats. Observa que si els concerts educatius no es mantinguessin, moltes famílies no podrien pagar- los i deixarien de poder escollir un model educatiu que funciona per als seus fills. inclusiva important, ja que permet que moltes famílies amb fills amb necessitats mantenir els concerts també a aquestes escoles diferenciades: si els pares escullen la legislació i la normativa; si ho fes, actuaria amb arbitrarietat i sectarisme, donaria lloc a una autèntica situació de discriminació educativa, i incompliria la normativa. Subratlla que cada vegada que es retiren aquests concerts, els tribunals donen la raó legals. Pels motius exposats, el seu grup presenta aquesta proposició, que enuncia. La Sra. SENDRA diu al Sr. Ramírez que no entén el seu plantejament ni de què parla, ja arribada massiva i constant de persones amb necessitats específiques, etc. Subratlla finançament del servei públic, ja que diu que el servei públic ha de finançar escoles que no posin cap impediment de gènere ni diferència de gènere en el seu accés; el fomentar la coeducació, i la Llei contra la violència masclista diu que la coeducació és bàsica per lluitar contra el sexisme. En definitiva, són molts els elements que inclusió i eliminar qualsevol rol sexista i discriminatori, de manera que fomentar des coeducació; convida a llegir els informes de la Fundació Bofill i a mirar totes les declaracions del moviment Me Too, i demana coherència. una àmplia majoria va instar el Govern a no renovar el concert en aquests centres. Recorda, a més, que la darrera renovació no es va fer pas per una decisió política del CCM 1/20 DSocials 42/64 Govern de la Generalitat, sinó per part del Govern del PP aprofitant la vigència de els ciutadans i les ciutadanes de demà amb esperit crític i on es gesta una societat que es vol que sigui diversa, inclusiva, equitativa, igualitària i feminista, i els nens i les nenes, per poder treballar amb aquests valors amb independència i amb el màxim centres educatius de la mateixa manera que ho estan en els esplais i en els centres coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes; la Convenció dels drets dels infants; la Declaració dels drets humans, i altres reculls de la mateixa importància. Per acabar, vota en contra de la proposició i explica que fer-ho no és votar en contra compost per centres de titularitat pública i de titularitat concertada sostinguts amb fons públics, el model educatiu de Marta Mata, el de tants mestres de la República o La Sra. BARCELÓ posa de manifest que el seu partit, que sempre ha dit que cal un que la llei empara aquest finançament i entén que no es pot canviar les famílies a meitat de curs. nois i les noies es relacionin des del primer moment, ja que és el que faran després al al desenvolupament professional, personal i cultural, sinó que també es generen relacions personals i afectives que són determinants per al desenvolupament del projecte vital de les persones. El seu grup considera que és important impulsar els evitar qualsevol tipus de discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social que determini públiques no hi hauria les places suficients per garantir un dret tan important com és CCM 1/20 DSocials 43/64 de respectar. intentant insinuar que els pares no es podien desgravar les aportacions que feien a les fundacions de les escoles concertades. A parer seu, el que cal tenir en compte és que aquestes escoles tenen una bona funciona. decideixen si una cosa és legal o no i aquests han de respectar la llei, i hi ha una sentència del Tribunal Constitucional de fa un any i mig que reconeix explícitament sexe, atesos els drets de les escoles i els dels pares. és convèncer les escoles que canviïn el model, no pas anar en contra del que estableix volen per als seus fills. Pels motius exposats, el seu grup vota a favor de la proposició. els centres sostinguts amb fons públics, siguin de titularitat pública o privada, amb tothom assumeix. A continuació, indica que el dret de les escoles no existeix i que el dret de les famílies concertada respecte al context català. educatives del 2019, que es va presentar a la Comissió, les escoles concertades de educatiu que les públiques, tres vegades menys alumnat estranger i quatre vegades CCM 1/20 DSocials 44/64 com a mínim la mateixa diversitat que als carrers del seu barri. Amb aquest objectiu, passat. percentuals de la mitjana catalana en escolarització obligatòria de la pública respecte són quatre de cada deu infants, a Catalunya en són set. Entén que hi ha un repte important i que cal contextualitzar molt bé la realitat específica de Barcelona. Subratlla que el compromís del Govern implica no segregar en cap cas nens i nenes en també espais de competències per a la vida. En aquest sentit, esmenta un informe de aprendre a aprendre i aprendre a conviure, i remarca que no es pot conviure en un entorn segregat, sinó que es conviu en una ciutat diversa i en escoles cada vegada més diverses en un entorn de justícia de gènere i de feminisme. diferenciada legitima i reprodueix el patriarcat, el sexisme i la discriminació de sexe i de gènere; celebra que per fi aquestes escoles es deixaran de finançar amb diners públics, i explicita el vot en contra de la proposició. votat en contra. Dit això, afirma que el seu grup continuarà defensant el model educatiu de la ciutat ideològics es digui que mantenir aquest model és una anomalia, la realitat és que hi ha diferents resolucions del Tribunal Constitucional que donen la raó als pares, ja que seus fills dins del model educatiu, que inclou escoles concertades, públiques, privades i diferenciades. Remarca que no és una anomalia. Per acabar, insisteix que el Grup del PP continuarà defensant el model educatiu dels diferents conceptes, però observa que ella també ho ha fet, i el seu grup no pot estar CCM 1/20 DSocials 45/64 parental, que no respecta els drets dels infants i dels joves. La Sra. BARCELÓ diu a la comissionada que anar a una escola concertada no és en cap anomalia és que no hi hagi prou oferta pública a les escoles bressol municipals de Barcelona, o la tarifació social actual. anomalia concertada a Barcelona en relació amb el que té al conjunt de Catalunya, i observa quan Barcelona té el repte de, com a mínim, assimilar-se als pesos de pública i Dit això, repeteix que el Govern celebra que per fi es deixin de finançar amb diners públics escoles segregades per sexe. Votació favorable de Partit Popular i Barcelona pel Canvi, desfavorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana i REBUTJADA Del Grup Municipal Barcelona pel Canvi: (M1923/470) La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports insta el Govern municipal a cercar sinèrgies col·laboratives amb totes aquelles entitats i empreses que inclogui voluntariat i que estiguin disposades a contribuir al desenvolupament personal i la dignitat de les persones grans que necessiten atenció. En aquest mateix adreçada específicament a les empreses sobre els diversos programes socials que que vulguin col·laborar. La Sra. PARERA posa de manifest que a Barcelona hi ha aproximadament 400.000 persones de més de 65 anys, i el 80% de les persones de més de 75 anys tenen algun grau de dependència o necessitat de suport social, però no coneixen els serveis i 89% de les persones de 65 anys o més no coneixen els canals o espais de comunicació impedeix accedir a serveis que els beneficiarien. CCM 1/20 DSocials 46/64 les persones grans, i assenyala que Barcelona té un gran potencial, un conjunt voluntariat que està disposat a col·laborar en polítiques socials que comportin la integració social i la millora del benestar social. Observa que aquestes empreses podrien participar amb els seus programes de responsabilitat social corporativa en els Per això, el seu grup presenta aquesta proposició, que enuncia. departament de responsabilitat social corporativa per poder contactar-hi i fer la campanya informativa adreçada específicament a elles que planteja la proposició, i gent gran no sap com funciona i sovint no hi té ni accés ni les eines per poder accedir- hi. Per acabar, indica que el seu grup també proposa que es treballin les sinergies conjuntament amb el Consell Municipal de les Persones Grans, i recorda que la proposició incorpora una esmena del Govern que es va fer arribar ahir a tots els grups, que reflecteix que no es tracta de suplantar per part de les empreses del tercer La Sra. BENEDÍ recorda que el seu grup, que coincideix que molts dels serveis que cartera de serveis de Serveis Socials i el seu centre de referència, ja que una de les principals responsabilitats i obligacions de les administracions públiques és fer arribar a la ciutadania aquesta informació pels canals que siguin necessaris i adequats, perquè no pot ser que la majoria de la ciutadania de Barcelona no tingui coneixement de molts dels serveis que ofereix la ciutat sobre gent gran, infants o feminisme, entre altres àmbits. envelliment creixent de la població de les darreres dècades ha fet evident la necessitat de polítiques actives de suport i ajut a la dependència, i Barcelona, com a ciutat responsable que no vol ni pot desatendre els problemes de tota la seva Municipal de Gent Gran, el Consell Municipal de Benestar Social i el Grup de Treball tradueixi en polítiques i no arribi a les persones que la necessiten. implicar-se en aquesta tasca, conscient de la tradició participativa de les entitats i empreses de la ciutat, moltes amb un departament o una política de responsabilitat social corporativa que inclou la figura del voluntariat, que pot ser sensible i sentir-se cridada a col·laborar en les polítiques i accions municipals dirigides a millorar el benestar i la integració social de les persones. Subratlla que sempre caldrà informar CCM 1/20 DSocials 47/64 per assegurar-se que tothom treballa en la mateixa direcció, la de la protecció, el suport i la millora de les condicions de vida de la gent gran. Entén que la proposició facilitarà que la informació flueixi i arribi a les persones que la necessiten, i per això el seu grup hi vota a favor. La Sra. MUNTÉ comenta que el desenvolupament econòmic i social dels darrers anys ha fet que les empreses apostin cada vegada més per la seva responsabilitat social, per adquirir compromisos amb diferents col·lectius amb una implicació voluntària i solidària, fins i tot més enllà del que estableix la legislació vigent, conscients que això reconeguda per part de la societat en general. El seu grup troba lògic i positiu que el assumeixi un paper actiu en el foment de la responsabilitat social corporativa. serveis que existeixen adreçats a aquest col·lectiu. Recorda que recentment el Govern va acceptar un prec del seu grup al Plenari que demanava aprofundir en tot allò que conjunt de la gent gran. Subratlla que sumar esforços comporta multiplicar resultats, que la ciutat és molt rica en el teixit associatiu i social, amb entitats que tenen una llarguíssima experiència, i que cal aprofitar la voluntat i el treball creixent del món privat i les empreses. Per acabar, expressa el vot favorable del seu grup, que també compartia el redactat inicial de la proposició, però entén perfectament el sentit de la transacció. La Sra. BARCELÓ fa referència al prec que ha esmentat la Sra. Benedí i subratlla que si els recursos existeixen però no són accessibles, no són útils, i això és molt important, sobretot quan es tracta de persones grans, que cada cop en seran més a la ciutat. poden ajudar a pal·liar els efectes negatius de la dependència i de la soledat que inclusiva, que inclou un apartat de voluntariat perquè qualsevol persona que ho vulgui pugui col·laborar amb les entitats socials de la ciutat. Afegeix que el voluntariat social permet donar suport a moltes entitats que treballen en àmbits com la pobresa, la infància, persones amb diversitat funcional, persones amb alguna addició, joventut, salut o gent gran, i Barcelona sempre ha demostrat la seva solidaritat en temes de voluntariat. Per acabar, expressa el vot favorable del seu grup, que troba molt positiu que es facin campanyes de sensibilització a empreses, que el voluntariat estigui més present necessitats socials que tenen moltes persones de la ciutat. CCM 1/20 DSocials 48/64 El Sr. RAMÍREZ posa de manifest que el seu grup sempre ha defensat les relacions intergeneracionals, que considera vitals perquè tothom valori les persones al marge grans són molts útils per a la societat, de manera que sempre cal valorar tot allò que les persones grans poden aportar a aquestes relacions intergeneracionals. maltractaments a la gent gran, cada vegada més freqüents, per impedir que la gent gran amb poca capacitat per fer-hi front els accepti com una cosa normal, i quan es va presentar la mesura de govern de promoció de les persones grans a la ciutat de Barcelona 2017-2021 ja va dir que una de cada quatre persones grans viuen soles i que moltes persones tenen més de 85 anys. Per això, entén que caldria ampliar Per acabar, expressa el vot favorable del seu grup, que considera molt positiu que col·laborar sobre els programes socials que ofereix per a les persones grans que necessiten atenció, i també considera que seria convenient establir protocols de col·laboració amb aquestes empreses per tal de desenvolupar de forma més coordinada aquests programes. millora de la vida de les persones grans. Tot seguit, assenyala que el Govern hi vota a favor i posa de manifest que les feines es fan amb professionals, no només amb persones voluntàries. manera molt senzilla. Observa, però, que la informació sí que arriba, com demostra, per exemple, el fet que un 73,9% de les persones més grans de 80 anys tinguin accés a teleassistència, o que un nombre molt important de les 90.000 persones que viuen soles a la ciutat ja hagin accedit a un servei com aquest, i la teleassistència i el SAD són dos serveis molt ben valorats. Tanmateix, entén que tot és millorable. necessàries la màxima acció comunitària possible i la màxima interacció amb més agents de la ciutat possible, i esmenta algunes de les accions que ja funcionen augmentar el capital social (el voluntariat i les empreses i entitats ja participen en aquest espai municipal); les línies de subvencions de la Fundació Catalana del CCM 1/20 DSocials 49/64 produeix una interacció molt important amb la xarxa comunitària i on també hi ha empreses i entitats. Conclou que ja existeixen moltes xarxes però com més es millorin i com més millori la comunicació amb les persones grans, millor. La Sra. PARERA agraeix el suport de tots els grups i comenta que BxCanvi sempre té la porta dels despatxos oberta per negociar i transaccionar amb el Govern, però aquest hi truca poc. treballar conjuntament en la mateixa línia, i esmenta una de les experiències molt que aquest servei es podria oferir a persones grans perquè fessin visites culturals, fer activitats com concerts de música, clubs de lectura i espectacles de màgia, que fan els voluntaris i en les quals poden participar escoles que treballen amb discapacitats, que els poden fer interactuar amb gent gran en aquests centres. Conclou que hi ha moltes sinergies possibles per fer un acompanyament a les persones grans, fer-los fer activitats i que se sentin més acompanyades. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel Canvi. APROVADA AMB TEXT TRANSACCIONAT amb el redactat següent: (M1923/470) La Comissió insta al Govern municipal a reforçar sinèrgies col·laboratives amb totes aquelles entitats i empreses que estiguin disposades a contribuir al desenvolupament personal i la dignitat de la gent gran. En aquest b) Proposicions amb contingut de Declaració institucional c) Precs Del Grup Municipal Esquerra Republicana: marxa enguany un programa que permeti la col·locació, de manera progressiva, de llambordes stolpersteine a la ciutat, en memòria dels barcelonins i les barcelonines que van ser víctimes del nazisme, en col·laboració amb el Memorial Democràtic de Catalunya i amb la participació de les Taules de la Memòria Històrica dels districtes i CCM 1/20 DSocials 50/64 8 stolpersteine dedicades a diferents persones de la nostra ciutat representatives dels col·lectius que van patir la repressió del nazisme, com, per exemple, els republicans i republicanes, la comunitat jueva, el poble gitano o el col·lectiu LGTBI. RETIRAT Del Grup Municipal Junts per Catalunya: (M1923/437) Que el govern compleixi els acords per tal garantir que les escoles Sant Andreu poden incorporar-se després de les vacances de Setmana Santa amb les La Sra. MUNTÉ posa de manifest que a Barcelona hi ha construccions amb amiant, un en la construcció per aïllar tant tèrmicament com acústicament, i és perillós quan es degrada (el pas del temps és un factor clau en la degradació). Per això hi ha una per corregir determinades situacions, i recorda que a la darrera sessió de la Comissió però, que pot passar que un equipament públic no tingui amiant però tingui al costat o a prop una edificació que sí que en tingui, sigui de titularitat pública o privada, i hi a Sant Andreu. Assenyala que, en el cas de les escoles Gaia i Leonor Serrano, el Govern es va comprometre a protegir i estabilitzar de manera provisional les plaques de famílies consideren que hi ha alguna altra solució possible, de manera que els terminis es veuen alterats perquè es pugui discutir i arribar a una solució tan consensuada com sigui possible (inicialment es preveia actuar pel pont de la En aquest context, el seu grup presenta aquest prec, que enuncia, i que ha estat per «garanteixi» i «després de les vacances de Setmana Santa» per «després de les La Sra. TARAFA indica que el Govern accepta el prec i agraeix el to de la intervenció. problema quan es degrada o quan és molt antic. Tot seguit, recorda que al maig-juny es presentarà el Pla de desamiantat de la ciutat CCM 1/20 DSocials 51/64 la Generalitat i la comunitat educativa per trobar la solució de màxim consens. Per acabar, comenta que cal un període gran per poder actuar quan els infants no hi La Sra. PÉREZ comenta que no es disposa del redactat final del prec, amb la transacció incorporada. A requeriment de la Presidenta, la SECRETÀRIA diu que li ho poden fer arribar per escrit. ACCEPTAT amb el redactat següent: (M1923/437) Que el govern garanteixi que les escoles Gaia, 9 graons i EBM Leonor (M1923/436) Que el govern municipal, de manera urgent, doti dels recursos necessaris per què el Gimnàs Social Sant Pau pugui desenvolupar la seva activitat en condicions òptimes, assumint els costos de les persones derivades dels serveis socials les dutxes, i que en la propera Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports, el govern presenti un informe detallat de quantes persones són derivades a altres entitats de així com sota quin règim. situació econòmica crítica. el gimnàs, una entitat que atén 800 derivacions procedents de Serveis Socials, que té 100 socis en situació de vulnerabilitat, 50 nens que hi fan extraescolars, 150 criatures tenen accés ni tan sols a un bany digne a la ciutat. es mereixen, perquè ni tan sols el regidor del Districte els ha rebut en una reunió. Per tot plegat, el seu grup entén que el Govern municipal no ha tingut sensibilitat CCM 1/20 DSocials 52/64 situació, el seu grup presenta aquest prec, que enuncia, i comenta que és probable que a la ciutat hi hagi altres entitats en la mateixa situació. La Sra. FUERTES diu que els membres del Govern coneixen perfectament el gimnàs pel que fa a la generació de vincle i de comunitat, i hi han mantingut diverses mantingut amb la Generalitat (amb Immigració i amb Afers Socials) per afavorir la A continuació, explica que, pel que fa a la possibilitat de gestionar el que havia estat havia fet. Paral·lelament, però, es treballa perquè el gimnàs pugui rebre una reconèixer, sempre que sigui possible, les derivacions que es facin al gimnàs. pot parlar de derivacions com a tals. del projecte que han de presentar per poder rebre la subvenció extraordinària. Tanmateix, el Govern no té cap inconvenient a fer arribar una llista de les principals Govern donarà al gimnàs una resposta proactiva amb el compromís polític que fins ara no ha tingut, i el dotarà dels recursos necessaris perquè pugui continuar prestant els serveis socials que presta. La Sra. FUERTES respon que el que entén que demana el prec, tal com està redactat, és un informe sobre les persones que es deriven a altres entitats de caràcter social, i dins del marc normatiu, per col·laborar amb el gimnàs de manera ordenada. ACCEPTAT Del Grup Municipal Ciutadans: del mòbil. CCM 1/20 DSocials 53/64 afirmat que aproximadament el 30% dels nens menors de vuit anys utilitza el mòbil cada dia, cosa que fa que la seva graduació en miopia hagi augmentat 1,75 diòptries recomana la meitat. els usos que no siguin positius i que provoquin problemes físics o psicològics. Per això, del mòbils). també als pares i les mares. Salut Pública. sinó també a les seves famílies i al seu entorn, ja que això és el que pot generar que la prevenció sigui un èxit. mitjà i llarg termini, que treballi tota una sèrie de factors protectors, com ara siguin molt menys vulnerables a desenvolupar conductes de risc com pot ser ACCEPTAT Del Grup Municipal Partit Popular: (M1923/451) Que el Govern Municipal agilitzi el procés de valoració i CCM 1/20 DSocials 54/64 El Sr. RAMÍREZ posa de manifest que, segons les darreres dades disponibles, de desembre de 2018, 8.188 persones estaven pendents de la valoració del programa parlamentari, el 25 de juny de 2019 de les 28.563 persones que havien mort abans de de millorar molt la gestió de tots els instruments perquè els processos siguin més administratius). Per acabar, recorda que el seu grup sempre ha reclamat la finestreta única per en el que demana. Recorda, però, que la valoració de dependència no la fa gent als programes PIA pel grau 1, i aquest gran augment de persones a les quals de xoc i un pla de reforç el 2016 i el 2018 per anar absorbint aquesta llista, i les dades tres precs, però sí concretar algunes mesures que podrien ajudar a agilitzar el procés de valoració i elaboració dels PIA. molt important la col·laboració interadministrativa. Per acabar, demana que es facilitin les dades actualitzades, respecte de les quals la Sra. Tarafa ha dit que hi havia certa estabilitat, per entendre quina és la situació actual del problema. La Sra. TARAFA confirma que es facilitaran les dades tan bon punt es tinguin per escrit CCM 1/20 DSocials 55/64 ACCEPTAT (M1923/452) Instar al Govern Municipal a adoptar les mesures necessàries per Friendly. amb els drets de tots els infants i de la ciutadania, demostri el seu compromís amb les famílies nombroses de la ciutat, perjudicades per la convocatòria de subvencions. Posa de manifest que Barcelona, ciutat compromesa amb la infància, el 2016 va ser reconeguda per UNICEF com a Ciutat Amiga de la Infància, i assenyala que diverses family friendly, com ara Amsterdam, París, Londres, Edimburg, Roma, Dublín, Munich, Viena o Florència, que ofereixen descomptes per a famílies nombroses, així com propostes atractives estacions de tren, parcs amb zones reservades per a nens, programació infantil en teatres i cinemes, etc.). això ha fet que els equips tècnics escollissin una xarxa o una altra. A continuació, indica que Barcelona participa en moltes xarxes, però entén que és bo que quan entra en un espai, ho faci amb totes les capacitats. Per això, després de municipis familiars, que no és una prioritat política. Catalunya i amb altres ajuntaments propers per anar obtenint informació i en el seu moment poder fer un seguiment de si es decideix presentar la candidatura com a ciutat membre. Conclou que el Govern prefereix continuar destinant els recursos a les xarxes on ja té Barcelona sí que vulgui formar part de la Xarxa Europea de Municipis Family Friendly. CCM 1/20 DSocials 56/64 famílies, Barcelona seria més atractiva com a destinació turística per a aquests col·lectius. En darrer lloc, subratlla que any rere any les famílies nombroses i les associacions subvenció específica per a famílies ni per a famílies nombroses, i no se les té del tot Econòmica perquè la valori, ja que hi podria trobar utilitat. NO ACCEPTAT d) Preguntes Del Grup Municipal Esquerra Republicana: (M1923/449) Quina valoració fa el Govern municipal del Projecte Prometeus i quines mesures prendran per donar-li continuïtat i garantir-ne la qualitat assolides fins al moment? La Sra. BARÓ formula la pregunta i posa èmfasi en la importància que el projecte Prometeus continuï els estudiants. Tot seguit, indica que el projecte va començar el 2016 amb un doble objectiu: barri del Raval, i generar referents de barri i de comunitat que estimulessin els nois i les noies en emmirallar-se en aquests referents que els permetessin veure tot el recorregut (personal, professional i acadèmic) que ells també podien fer. A continuació, expressa la preocupació del seu grup davant la possibilitat que el win-win, i subratlla que la gran aportació del Prometeus, a parer del seu grup, és que trenca prejudicis i sostres de vidre, seva comunitat. Entenen que garantir això o no garantir-ho té conseqüències directes La Sra. TRUÑÓ agraeix la pregunta sobre un projecte que empeny trajectòries Raval i el diari El Raval, dues entitats socials que van empènyer un projecte al qual posteriorment el Districte i Pla de barris han anat donant suport i el qual han anat reforçant per acompanyar-lo en el seu creixement. Per tot plegat, és un molt bon CCM 1/20 DSocials 57/64 Destaca com a elements especialment positius del projecte la singularitat de dels entorns més desafavorits per aconseguir que pensin que anar a la universitat també és una opció per ells/elles (hi ha un bon equilibri entre nois i noies); la joves han anat a seguir els seus estudis, els diversos districtes implicats, el Pla de de motivació a ESO i a batxillerat, acompanyament abans i durant la universitat amb mentories específiques, espais de relació entre els joves, classes de reforç i ajuts econòmics per a taxes universitàries i transport). La Sra. BARÓ agraeix la descripció exhaustiva que ha fet la Sra. Truñó del projecte Prometeus, però observa que també demanava quines mesures es prendran per una mica esquiva. La Sra. PÉREZ diu a la Sra. Truñó, que vol tornar a intervenir, que se li ha acabat el temps, i les convida a continuar la conversa en un altre moment. ES DONA PER TRACTADA Del Grup Municipal Ciutadans: (M1923/457) Quants menors hi ha a la ciutat de Barcelona que viuen en La Sra. BARCELÓ formula la pregunta i manifesta el desig que la resposta no es quedi en la part quantitativa, ja que darrere els números hi ha persones (en aquest cas, menors). La Sra. FUERTES informa que, a desembre de 2019, hi havia 188 menors que vivien amb famílies en assentaments irregulars; la majoria pertanyien a famílies que viuen de manera itinerant i tenen una subsistència basada en la ferralla i altres materials, si sanitària. CCM 1/20 DSocials 58/64 cas). La Sra. BARCELÓ agraeix la resposta, però subratlla que caldria fer molt més del que es fa, i demana a la Sra. Fuertes que pensi en com dormiran aquesta nit aquests 188 menors amb les seves famílies. Lamenta que es continuï volent justificar que hi hagi menors que visquin en Social que vagi a parlar amb les famílies que hi ha als assentaments irregulars per comprovar que viuen en condicions que no són adequades ni per a les persones adultes ni per als menors. Remarca que cal garantir els drets dels infants, el dret a la vida, a la supervivència i al desenvolupament, tal com diu UNICEF i el seu grup comparteix, i que aquestes famílies han de tenir una sortida. En aquest sentit, posa de manifest que en alguns no per a tota la família, sinó que en deixen fora un dels membres, de manera que continuen vivint en assentaments irregulars perquè no es volen separar. demana més concreció en la propera intervenció de la comissionada, la primera resposta de la qual ha estat difusa i amb moltes excuses. La Sra. FUERTES contesta que en la seva resposta ha donat dades quantitatives i qualitatives per explicar la intervenció que es fa, i no creu que en cap cas hagi justificat res, perquè, òbviament, el Govern comparteix que aquesta situació és indesitjada (recorda que a la seva primera intervenció ha fet servir la paraula «malauradament»). perfectament de què estan parlant perquè coneixen molt bé aquestes dinàmiques, per això el Govern és molt actiu pel que fa a innovació, a propostes i a avaluació, i aquest és un dels casos a què dediquen més recursos. ES DONA PER TRACTADA Del Grup Municipal Barcelona pel Canvi: (M1923/468) Quina és la situació actual de la societat mixta Habitatge Metròpolis Barcelona, quines seran les properes actuacions en relació a aquest projecte i si es preveu revisar o modificar els criteris per a la participació del sector La Sra. PARERA formula les preguntes i exposa que a mitjan 2018 es va aprovar CCM 1/20 DSocials 59/64 condicions. La Sra. MARTÍN posa de manifest que Habitatge Metròpolis Barcelona és una assequible mitjançant un operador de col·laboració publicoprivada en què habitatges en vuit anys. Observa que això que sembla tan raonable i tan necessari, i que funciona en països de tradicionalment la relació entre administracions públiques i promotors privats consistia en la venda de sòl per part de les administracions públiques i la compra per part dels promotors privats, que promovien habitatge lliure principalment de venda o, en tot cas, protegit que es desqualificava poc després, cosa que ha conduït a la situació actual. Dit això, explica que després que la licitació es tanqués al juliol només amb una proposta que no acabava de complir els requisits, la llei preveu passar a una altra fase, que és el procediment negociat (alguns punts dels plecs es poden modificar, amb certa flexibilitat) amb publicitat (obert a totes les empreses privades, tant si tornar a passar pel Plenari. Per acabar, diu que no és un tema senzill perquè és una innovació en polítiques treballar amb aquestes lògiques, però el Govern considera que val la pena innovar i continuarà intentant que això arribi a bon port, que entén que és el que interessa a tothom. bé és positiu fer un negociat amb publicitat i que passi pel Ple, caldria haver detectat tenir-los en compte. escurçat amb els dos anys que ja han transcorregut. moltes coses que no es poden arreglar simplement canviant uns plecs. Insisteix que part de la dificultat prové del fet que el model és completament nou i no hi ha estructures administratives, legislatives en general, que facilitin això: en aquest país, CCM 1/20 DSocials 60/64 crear un operador com aquest és molt complicat, mentre que crear una socimi és rapidíssim. ES DONA PER TRACTADA infants i adolescents amb discapacitat i fer-les més inclusives. La Sra. PARERA explicita que les àrees de lleure i de jocs són un espai de convivència de les àrees de joc: el 2018 només un 25% de les àrees de joc eren accessibles, amb renovades i perfectament accessibles. En aquest context, el seu grup voldria saber quines actuacions hi ha previstes per a aquest mandat, si es tindran en compte les recomanacions per a unes àrees de joc accessibles i inclusives elaborades per la Xarxa un any que es va presentar el Pla i és evident que hi ha un gran dèficit en aquest punt. La Sra. MARÍ-KLOSE agraeix la pregunta i diu que comparteix el diagnòstic que hi ha un dèficit pel que fa a les àrees de joc accessibles. molts no estan ubicats a les zones de més demanda. fer accessibles les àrees de joc estàndards. Per això, en el mandat anterior es van proper mandat es preveu arranjar 40 àrees de joc més en funció del pressupost i del PIM. de joc accessibles i inclusives, que, de fet, van servir com a eina inicial de treball del són accessibles per a nens amb discapacitat, i els pares amb nens amb dificultats de mobilitat tenen problemes per portar-los al parc a jugar. Subratlla que per a aquests nens és important poder anar al parc a jugar i, alhora, per als nens que no tenen cap discapacitat és important poder compartir joc amb nens que sí que en tenen. CCM 1/20 DSocials 61/64 àrees de joc. La Sra. MARÍ-KLOSE comenta que aquest trimestre es presentarà la guia tècnica de recomanacions per a unes àrees de joc accessibles i inclusives adreçada als ES DONA PER TRACTADA e) Seguiment Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal Junts per Catalunya: proposició aprovada dins de la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports del dia 17 de setembre de 2019, amb el següent contingut: (M1923/33) Que el Govern municipal presenti, a la propera Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports, un la ciutat de Barcelona i quina previsió tenen sobre quan estaran disponibles pels veïns La Sra. MUNTÉ enuncia la proposició de la qual el seu grup demana seguiment i aquest sentit, observa que el cens podria mostrar que a la ciutat hi ha el doble de per reclamar que es convoqui la comissió de seguiment de la mesura del 30%. Dit això, assenyala que la majoria dels habitatges buits o vacants estan en un procés de rotació normal, i que en el temps que triguen a reassignar-se a una nova família, hi ha un seguit de tasques de manteniment, i de vegades aquests processos que CCM 1/20 DSocials 62/64 rehabilitació molt intenses, que impliquen processos lents, igual que és lenta la com ho és per a ella. presentarà a la propera sessió. La Sra. MUNTÉ agraeix la intervenció de la regidora i diu que el seu grup és conscient és molt important disposar de la informació. ES DONA PER TRACTAT VI) Mocions VII) Declaracions Institucionals 1. - La Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports acorda: PRIMER. Emprendre accions de sensibilització, informació i formació que arribin a familiars, institucions, professionals, persones grans i la resta de la societat. SEGON. Difondre els recursos de decidir, així com de les mesures de protecció per a aquelles persones que no poden decidir per elles mateixes. Alhora que reivindicar una justícia ràpida i eficaç per a les persones grans maltractades. TERCER. Involucrar els mitjans de comunicació municipals en el bon tracte a les persones grans i en la divulgació del maltractament a crear un telèfon específic, gratuït i confidencial per a persones grans maltractades. CINQUÈ. Treballar de forma conjunta i coordinada amb les entitats de la ciutat que fan accions per a prevenir i aturar el maltractament a les persones grans. SISÈ. Commemorar el Dia Mundial de la Presa de Consciència sobre el Maltractament a les Persones Grans, el 15 de juny. SETÈ. Traslladar aquests acords al Consell Municipal de Benestar Social, al Consell Municipal de Gent Gran i al Grup de Treball Envelliment de La Sra. BENEDÍ dona les gràcies a tots els grups municipals per haver signat la declaració i agraeix també la presència dels representants del grup promotor del moviment per aturar el maltractament a les persones grans, que agrupa 73 entitats i organitzacions diverses. Tot seguit, llegeix la declaració. Votació favorable de Barcelona en Comú, Partit dels Socialistes de Catalunya, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, Ciutadans, Partit Popular i Barcelona pel Canvi. CCM 1/20 DSocials 63/64 APROVADA La Sra. PÉREZ dona les gràcies a tothom i dona per finalitzada la sessió a les 13.37 h. Signat electrònicament per :Maria Teresa Ordoñez Rivero - DNI 37740755D (SIG) Data :2020.02.13 12:53:07 CET Raó:Aixecament Acta Lloc : Barcelona CCM 1/20 DSocials 64/64