©c 2019 Agència de Salut Pública de Barcelona Tots els drets reservats. No es permet la reproducció total ni parcial de las imatges o textos d’aquesta publicació sense prèvia autorització. www.aspb.cat Aquesta publicació està sota una llicència Creative Commons Reconeixement – NO Comercial – Compartir igual (BY-NC-ND) www.creativecommons.org 1 Aquest estudi s’ha fet en virtut de l’acord de col·laboració entre l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC) i L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) Responsables de l’informe: Carmen Gallego Cortés Marta Olabarría Sáenz de Viguera Catherine Pérez. Cap del Servei de Sistemes d’Informació Sanitària Lucía Artazcoz. Directora de l’Observatori de la Salut Autoria i redacció: Carmen Gallego Cortés Marta Olabarría Sáenz de Viguera Catherine Pérez Col·laboradores: Celia Sánchez Sara Valmayor Dolores Martos Agència de Salut Pública de Barcelona Agraïments: Professionals del Registre Civil i del Servei de Patologia Forense de l’IMLCFC a Barcelona Cita suggerida: Gallego C, Olabarría M, Pérez K. Persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit 1997-2018. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona, 2019 Edita: Agència de Salut Pública de Barcelona Novembre 2019 2 Índex 1 Característiques sociodemogràfiques de les persones mortes a Barcelona per le- sions per col·lisió de trànsit l’any 2018 6 2 Característiques de la col·lisió de les persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit l’any 2018 8 3 Característiques de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit l’any 2018 12 4 Gravetat de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de tràn- sit l’any 2018 17 5 Evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit en el període 1997-2018 19 6 Característiques de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona l’any 2018 24 7 Evolució del nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Bar- celona en el període 2006-2018 29 8 Conclusions 33 Índex de taules 34 Índex de figures 36 3 Resum L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) coordina el Sistema d’Informació de Lesions i Accidents de Trànsit amb la finalitat de conèixer la magnitud i monitorar l’evolució del nombre de persones lesionades per col·lisió de trànsit a Barcelona. Es va iniciar a començament dels anys 90 i inclou diferents fonts com són les urgències hospitalàries, els comunicats d’accident de la Guàrdia Urbana de Barcelona, les morts informades per l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya, el Registre de Mortalitat, i les enquestes de salut. En aquest document s’analitza la informació proporcionada per l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC). Aquest informe té com a objectius: a) descriure les característiques de les persones mortes a Barcelona per lesions per trànsit l’any 2018, en funció de variables sociodemogràfiques, característiques de la col·lisió, i tipus de lesió i b) descriure l’evolució i les característiques de les persones mortes a Barcelona per trànsit des de l’any 1997 fins al 2018. Cal assenyalar que s’inclouen les persones mortes a Barcelona per lesions per trànsit, tant si la col·lisió ha ocorregut a Barcelona ciutat, com si ha ocorregut fora, però la persona ha mort a Barcelona al ser traslladada a un hospital de la ciutat. L’anàlisi estadística inclou tots els casos menys en dos capítols on s’analitza la mostra incloent-hi només els casos en els quals la col·lisió ha tingut lloc a Barcelona. Com a fonts de dades s’han utilitzat els informes d’autòpsia del Servei de Patologia Forense de l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (IMLCFC), informació de l’IMLCFC específica pels lesionats per trànsit, el full de defunció del registre civil i el registre d’accidents i víctimes per trànsit de la Guardia Urbana de Barcelona (GUB). S’ha fet una anàlisi estadística descriptiva amb distribució de freqüències segons sexe, i en alguns casos segons grup d’edat i mode de transport. L’any 2018 van morir 48 persones per lesions per col·lisió de trànsit a Barcelona, de les quals 33 eren homes (68,8%) i 15, dones (31,3%). El 69,7% dels homes tenien entre 18 i 64 anys, el 27,3% eren majors de 64 anys i va haver un home menor de 18 anys. En les dones, el 46,7% eren majors de 64 anys, i un 53,3% tenien entre 18 i 64 anys. El 42,4% dels homes i el 33,3% de les dones van tenir la col·lisió a Barcelona ciutat. Segons el vehicle implicat i la posició de la persona respecte al vehicle, el 63,6% dels homes i el 13,3% de les dones eren conductores i el 30,3% dels homes i el 53,3% de les dones eren vianants. En els homes, el 48,5% eren conductors de vehicle de dues rodes a motor, cinc (15,2%) usuaris de turisme, un (3%) era usuari de bicicleta i un (3%) era passatger de turisme. En les dones, una (6,7%) era conductora de turisme, una (6,7%) era passatgera de turisme, una (6,7%) era conductora d’un vehicle de dues rodes a motor i una (6,7%) era passatgera i una (6,7%) era usuària de bicicleta. L’evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit 4 des de l’any 1997 mostra quatre períodes destacats: de 1997 a 2001 una marcada reducció de 155 a 89 morts (43% de reducció); de 2002 a 2005 un període estable amb uns 90 morts anuals; de 2006 a 2008 un altre període decreixent passant de 78 a 55 morts (29% de reducció); i un període de 2009 a 2012 amb uns 60 morts anuals. L’any 2013 s’observa una important reducció del 28% respecte l’any anterior, i fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb uns 47 morts anuals. L’any 2017 es va recollir el nombre més baix de persones mortes per col·lisió de trànsit, 37, però l’any 2018 la xifra torna a augmentar fins a 48, en línia amb la tendència d’entre 2013 i 2016. De les 24 persones mortes a Barcelona per una col·lisió de trànsit ocorreguda a la ciutat l’any 2018, el 75% eren homes i el 25%, dones. El 66,7% de les persones eren conductores d’un vehicle de dues rodes a motor, el 22,2% eren vianants i el 11,1%, conductores de turisme. Destaca l’absència de persones mortes usuàries de bicicleta. El 50% de les persones vianants mortes van ser atropellades per un turisme, el 30% per una motocicleta, el 10% per un camió i un altre 10% per un autobús. L’evolució mostra dos períodes destacats, de 2006 a 2008 amb una marcada reducció de 50 a 39 morts (22% de reducció total), tot i que l’any 2009 augmenta el nombre de persones mortes a 50 (22% d’augment respecte a 2008). El període de 2009 a 2013 és un altre període de reducció passant de 50 a 32 persones mortes (36% de reducció total). Tot i així, l’any 2014 torna a augmentar a 40 defuncions (25% d’augment respecte a 2013) i, des d’aquest any fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb unes 35 morts anuals. L’any 2017 es va donar el nombre més baix de persones mortes, 21, i l’any 2018, encara que la xifra ha augmentat a 24, es manté com la segona més baixa de tota la sèrie. 5 1 Característiques sociodemogràfiques de les persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit l’any 2018 L’any 2018 van morir 48 persones a Barcelona per col·lisió de trànsit de les quals 33 van ser homes (68,8%) i 15 dones (31,3%). En els homes hi ha una major proporció de persones entre 18-35 anys que en les dones (72,7% i 27,3%) així com adultes entre 36-64 anys (75% i 25%). Hi ha hagut una persona menor d’edat morta (Taula1.1). El 90,9% dels homes i el 60% de les dones mortes eren nascudes a Espanya (Taula1.2). El 42,4% dels homes y el 33,3% de les dones mortes residien a Barcelona ciutat, mentre que el 45,5% dels homes i el 33,3% de les dones residien en altres municipis de Barcelona. Quatre homes i dues dones residien a altres províncies d’Espanya. (Taules1.3 i 1.4). El 33,3% dels homes i ninguna dona van morir al lloc de la col·lisió, mentre que el 66,7% dels homes i el 100% de les dones van morir a l’hospital on van ser traslladades (Taula 1.5). Taula 1.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i edat. IMLCFC, 2018 Sexe Edat Home Dona Total N % fila % col N % fila % col N % fila % col 0-17 anys 1 100,0 3,0 0 0,0 0,0 1 100,0 2,1 18-35 anys 8 72,7 24,2 3 27,3 20,0 11 100,0 22,9 36-64 anys 15 75,0 45,5 5 25,0 33,3 20 100,0 41,7 65-98 anys 9 56,3 27,3 7 43,8 46,7 16 100,0 33,3 Total 33 68,8 100,0 15 31,3 100,0 48 100,0 100,0 Font: IMLCFC 6 Taula 1.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i país d’origen. IMLCFC, 2018 Sexe País d’origen Home Dona Total N % N % N % Espanya 30 90,9 9 60,0 39 81,3 Alemanya 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Ucraïna 0 0,0 1 6,7 1 2,1 República de Sud-àfrica 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Estats Units d’Amèrica 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Colòmbia 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Xile 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Perú 1 3,0 1 6,7 2 4,2 Pakistà 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 1.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2018 Sexe Lloc de residència Home Dona Total N % N % N % Barcelona ciutat 14 42,4 5 33,3 19 39,6 Altres municipis Barcelona 15 45,5 5 33,3 20 41,7 Altres províncies Espanya 4 12,1 2 13,3 6 12,5 Desconegut 0 0,0 3 20,0 3 6,3 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 1.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i província de residència. IMLCFC, 2018 Sexe Província de residència Home Dona Total N % N % N % Barcelona 29 87,9 10 66,7 39 81,3 Girona 2 6,1 0 0,0 2 4,2 Lleida 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Madrid 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Tarragona 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Saragossa 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Desconeguda 0 0,0 3 20,0 3 6,3 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 1.5: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2018 Sexe Lloc defunció Home Dona Total N % N % N % Hospital 22 66,7 15 100,0 37 77,1 Lloc accident 11 33,3 0 0,0 11 22,9 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 7 2 Característiques de la col·lisió de les persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit l’any 2018 El 54,5% dels homes (18 casos) i el 40% de les dones (6 casos) van tenir la col·lisió a Barcelona ciutat. La resta van tenir la col·lisió fora de Barcelona ciutat (Taula 2.1). Segons el dia de la setmana en què va ocórrer la col·lisió, tant en els homes com en les dones hi va haver una major freqüència en dimecres (18,2% i 33,3%, respectivament), seguit en les dones de divendres (26,7%) (Taula 2.2). Respecte al mes en què es produí la col·lisió, en els homes va haver una major freqüència de persones mortes en els mesos de setembre i octubre (15,2%) i en les dones en el mes d’agost (20%) (Taula 2.3). Segons la posició de la persona respecte al vehicle, el 63,6% dels homes i el 13,3% de les dones eren conductors/es i el 30,3% i el 53,3% eren vianants. Hi va haver un home i dues dones passatgeres mortes (Taula 2.4). Segons tipus d’usuari, el 48,5% dels homes eren conductors de vehicle de dues rodes a motor, el 15,2% eren conductors de turisme i el 3%, usuaris de bicicleta. En les dones, hi va haver una conductora de vehicle de dues rodes a motor, una conductora de turisme, una passatgera de turisme i una d’un vehicle de dues rodes a motor i una usuària de bicicleta mortes (Taula 2.5). En el cas dels nou vianants homes atropellats, tres ho van ser per una motocicleta (33,3%), dos ho van ser per un autobús (22,2%), un ho va ser per un turisme (11,1%), un per un camió (11,1%) i en dos es desconeix. En el cas de les set dones atropellades, cinc ho van ser per un turisme (71,4%), una per una motocicleta (14,3%) i una per un autobús (14,3%) (Taula 2.6). En homes i en dones el tipus de col·lisió més freqüent va ser l’atropellament (27,3% i 46,7%, respectivament). El segon tipus de col·lisió més freqüent va ser el xoc contra un obstacle fix (15,2% en homes i 6,7% en dones) (Taula 2.7). 8 Taula 2.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de la col·lisió. IMLCFC, 2018 Sexe Lloc col·lisió Home Dona Total N % N % N % Barcelona 18 54,5 6 40,0 24 50,0 Fora de Barcelona 15 45,5 9 60,0 24 50,0 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 2.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i dia de la col·lisió IMLCFC, 2018 Sexe Dia lesió Home Dona Total N % N % N % Dilluns 5 15,2 0 0,0 5 10,4 Dimarts 5 15,2 3 20,0 8 16,7 Dimecres 6 18,2 5 33,3 11 22,9 Dijous 1 3,0 1 6,7 2 4,2 Divendres 5 15,2 4 26,7 9 18,8 Dissabte 5 15,2 2 13,3 7 14,6 Diumenge 5 15,2 0 0,0 5 10,4 Desconegut 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 2.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i mes de la col·lisió IMLCFC, 2018 Sexe Mes lesió Home Dona Total N % N % N % Gener 1 3,0 1 6,7 2 4,2 Febrer 3 9,1 2 13,3 5 10,4 Abril 2 6,1 0 0,0 2 4,2 Maig 2 6,1 0 0,0 2 4,2 Juny 1 3,0 1 6,7 2 4,2 Juliol 4 12,1 2 13,3 6 12,5 Agost 4 12,1 3 20,0 7 14,6 Setembre 5 15,2 2 13,3 7 14,6 Octubre 5 15,2 2 13,3 7 14,6 Novembre 3 9,1 1 6,7 4 8,3 Desembre 2 6,1 1 6,7 3 6,3 Desconegut 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 9 Taula 2.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i posició en el vehicle. IMLCFC, 2018 Sexe Posició respecte al vehicle Home Dona Total N % N % N % Conductor/a 21 63,6 2 13,3 23 47,9 Passatger/a 1 3,0 2 13,3 3 6,3 Vianant 10 30,3 8 53,3 18 37,5 Desconeguda 1 3,0 3 20,0 4 8,3 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.5: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus d’usuari. IMLCFC, 2018 Sexe Tipus usuari Home Dona Total N % N % N % Conductor/a turisme 5 15,2 1 6,7 6 12,5 Passatger/a turisme 1 3,0 1 6,7 2 4,2 Conductor/a vehicle dues rodes motor 16 48,5 1 6,7 17 35,4 Passatger/a vehicle dues rodes motor 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Usuari/a bicicleta 1 3,0 1 6,7 2 4,2 Vianant 9 27,3 7 46,7 16 33,3 Desconegut/da 1 3,0 3 20,0 4 8,3 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 2.6: Vianants morts a Barcelona per trànsit segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2018 Sexe Vehicle en el que circulava o pel qual va ser atropellat Home Dona Total N % N % N % Turisme 1 11,1 5 71,4 6 37,5 Motocicleta 3 33,3 1 14,3 4 25,0 Autobús 2 22,2 1 14,3 3 18,8 Camió 1 11,1 0 0,0 1 6,3 Desconegut 2 22,2 0 0,0 2 12,5 Total 9 100,0 7 100,0 16 100,0 Font: IMLCFC, GUB 10 Taula 2.7: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de col·lisió IMLCFC, 2018 Sexe Tipus de col·lisió Home Dona Total N % N % N % Atropellament 9 27,3 7 46,7 16 33,3 Col·lisió fronto-lateral 2 6,1 0 0,0 2 4,2 Abast 2 6,1 0 0,0 2 4,2 Xoc contra obstacle fix 5 15,2 1 6,7 6 12,5 Caiguda (dues rodes) 2 6,1 0 0,0 2 4,2 Atropellament+Xoc contra obstacle fix 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Desconeguda 12 36,4 7 46,7 19 39,6 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC, GUB 11 3 Característiques de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit l’any 2018 En aquest apartat es descriuen les lesions i les regions anatòmiques afectades segons sexe, edat i mode de transport. Cal tenir en compte que cada persona pot tenir més d’una lesió i per tant més d’una regió anatòmica afectada. Tant en homes com en dones, les lesions més freqüents van ser les lesions internes i les fractures (93,9% i 87,9% respectivament en homes i 93,3% i 86,7% respectivament en dones). Les ferides obertes van ser les terceres lesions més freqüents tant en homes com en dones (60,6% i 40%, respectivament) (Taula 3.1). Les fractures i les lesions internes van ser les lesions més freqüents en tots els grups d’edat. Les persones majors de 65 anys presenten una menor proporció de lesions internes i de lesions de vasos respecte la resta dels grups (Taula 3.2). En usuaris de turisme les lesions més freqüents van ser les fractures (100%), seguides de les lesions internes (75%). El 100% de les persones usuàries de vehicles de dues rodes a motor, de bicicleta i vianants van presentar lesions internes. El segon tipus de lesió més freqüent en aquests grups van ser les fractures (88,9%, 50% i 93,9%, respectivament) (Taula 3.3). En homes les regions anatòmiques més freqüentment afectades van ser el tòrax (84,8%) i el cap/coll (84,8%), seguides de les extremitats superiors (60,6%). En les dones la regió anatòmica més freqüentment afectada va ser el cap/coll (93,3%), seguida del tòrax (80%) i les extremitats tant superiors com inferiors (40% en ambdós casos) (Taula 3.4). En el grup de 18-35 anys les regions anatòmiques més freqüentment afectades van ser el cap/coll i el tòrax (81,8% en ambdós casos), en el grup de 36-64 anys i en el de majors de 64 anys va ser el cap/coll (90% i 87,5%, respectivament). Les persones majors de 64 anys van ser les que major freqüència de lesions en extremitats superiors van presentar (68,8%) (Taula 3.5). Segons mode de transport, les regions anatòmiques més freqüentment afectades entre les persones usuàries de turisme van ser tòrax i cap/coll (100% i 87,5%, respectivament), en persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor va ser el tòrax (88,9%), en persones usuàries de bicicleta el cap/coll i las extremitats superiors (100% en ambdós casos) i en vianants va ser la regió del cap/coll (100%). Les lesions a les extremitats inferiors van ser més freqüents en les persones usuàries de turisme (75%) (Taula 3.6). 12 Taula 3.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 Sexe Home Dona Total N % N % N % Fractura Sí 29 87,9 13 86,7 42 87,5 No 4 12,1 2 13,3 6 12,5 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Luxació No 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Lesió Interna Sí 31 93,9 14 93,3 45 93,8 No 2 6,1 1 6,7 3 6,3 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Ferida Oberta Sí 20 60,6 6 40,0 26 54,2 No 13 39,4 9 60,0 22 45,8 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Lesió de Vasos Sí 5 15,2 2 13,3 7 14,6 No 28 84,8 13 86,7 41 85,4 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Contusió Sí 19 57,6 5 33,3 24 50,0 No 14 42,4 10 66,7 24 50,0 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 13 Taula 3.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 Edat 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % Fractura Sí 1 100,0 10 90,9 17 85,0 14 87,5 42 87,5 No 0 0,0 1 9,1 3 15,0 2 12,5 6 12,5 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Luxació No 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Lesió Interna Sí 1 100,0 11 100,0 20 100,0 13 81,3 45 93,8 No 0 0,0 0 0,0 0 0,0 3 18,8 3 6,3 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Ferida Oberta Sí 1 100,0 5 45,5 11 55,0 9 56,3 26 54,2 No 0 0,0 6 54,5 9 45,0 7 43,8 22 45,8 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Lesió de Vasos Sí 1 100,0 2 18,2 3 15,0 1 6,3 7 14,6 No 0 0,0 9 81,8 17 85,0 15 93,8 41 85,4 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Contusió Sí 1 100,0 2 18,2 13 65,0 8 50,0 24 50,0 No 0 0,0 9 81,8 7 35,0 8 50,0 24 50,0 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 14 Taula 3.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 Tipus usuari Usuari turisme U2RM Usuari bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Fractura Sí 8 100,0 16 88,9 1 50,0 15 93,8 40 90,9 No 0 0,0 2 11,1 1 50,0 1 6,3 4 9,1 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Luxació No 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Lesió Interna Sí 6 75,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 42 95,5 No 2 25,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 2 4,5 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Ferida Oberta Sí 4 50,0 9 50,0 1 50,0 11 68,8 25 56,8 No 4 50,0 9 50,0 1 50,0 5 31,3 19 43,2 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Lesió de Vasos Sí 1 12,5 3 16,7 0 0,0 2 12,5 6 13,6 No 7 87,5 15 83,3 2 100,0 14 87,5 38 86,4 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Contusió Sí 3 37,5 9 50,0 1 50,0 9 56,3 22 50,0 No 5 62,5 9 50,0 1 50,0 7 43,8 22 50,0 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor Taula 3.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 Sexe Home Dona Total N % N % N % Cap i coll Sí 28 84,8 14 93,3 42 87,5 No 5 15,2 1 6,7 6 12,5 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Esquena Sí 10 30,3 5 33,3 15 31,3 No 23 69,7 10 66,7 33 68,8 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Tòrax Sí 28 84,8 12 80,0 40 83,3 No 5 15,2 3 20,0 8 16,7 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Extrem. sup. Sí 20 60,6 6 40,0 26 54,2 No 13 39,4 9 60,0 22 45,8 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Extrem. inf. Sí 13 39,4 6 40,0 19 39,6 No 20 60,6 9 60,0 29 60,4 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 15 Taula 3.5: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 Edat 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % Cap i coll Sí 1 100,0 9 81,8 18 90,0 14 87,5 42 87,5 No 0 0,0 2 18,2 2 10,0 2 12,5 6 12,5 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Esquena Sí 0 0,0 2 18,2 5 25,0 8 50,0 15 31,3 No 1 100,0 9 81,8 15 75,0 8 50,0 33 68,8 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Tòrax Sí 1 100,0 9 81,8 17 85,0 13 81,3 40 83,3 No 0 0,0 2 18,2 3 15,0 3 18,8 8 16,7 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Extrem. sup. Sí 1 100,0 4 36,4 10 50,0 11 68,8 26 54,2 No 0 0,0 7 63,6 10 50,0 5 31,3 22 45,8 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Extrem. inf. Sí 0 0,0 3 27,3 10 50,0 6 37,5 19 39,6 No 1 100,0 8 72,7 10 50,0 10 62,5 29 60,4 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 3.6: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 Tipus usuari Usuari turisme U2RM Usuari bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Cap i coll Sí 7 87,5 14 77,8 2 100,0 16 100,0 39 88,6 No 1 12,5 4 22,2 0 0,0 0 0,0 5 11,4 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Esquena Sí 5 62,5 5 27,8 1 50,0 3 18,8 14 31,8 No 3 37,5 13 72,2 1 50,0 13 81,3 30 68,2 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Tòrax Sí 8 100,0 16 88,9 1 50,0 13 81,3 38 86,4 No 0 0,0 2 11,1 1 50,0 3 18,8 6 13,6 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Extrem. sup. Sí 6 75,0 8 44,4 2 100,0 9 56,3 25 56,8 No 2 25,0 10 55,6 0 0,0 7 43,8 19 43,2 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Extrem. inf. Sí 6 75,0 7 38,9 0 0,0 6 37,5 19 43,2 No 2 25,0 11 61,1 2 100,0 10 62,5 25 56,8 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor 16 4 Gravetat de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit l’any 2018 En aquest apartat es descriu la gravetat de les lesions de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit segons el ISS (Injury Severity Score). Malgrat que totes les persones van morir no totes presentaven lesions greus. El 70,8% de les persones mortes per trànsit van patir lesions molt greus, el 25% lesions greus i el 2,1% (1 cas) lesions moderades. El percentatge de persones mortes amb lesions de molta gravetat és semblant en homes i en dones (69,7% i 73,3%, respectivament) (Taula 4.1). Aquesta proporció és major en persones entre 36-64 anys que en persones de 18-35 anys i en majors de 65 anys (80%, 72,7% i 62,5%, respectivament). La persona menor d’edat morta presentava lesions de caràcter greu (Taula 4.2). Segons el mode de transport el percentatge de persones mortes amb lesions de molta gravetat és major en persones usuàries de bicicleta i de vehicles de dues rodes a motor (100% i 88,9%) respecte a vianants (75%) i persones usuàries de turismes (37,5%) (Taula 4.3). Taula 4.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 Sexe Gravetat Home Dona Total N % N % N % Moderada (4-8) 1 3,0 0 0,0 1 2,1 Greu (9-24) 9 27,3 3 20,0 12 25,0 Molt greu (25-75) 23 69,7 11 73,3 34 70,8 Desconeguda 0 0,0 1 6,7 1 2,1 Total 33 100,0 15 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC 17 Taula 4.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 Edat Gravetat 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Total N % N % N % N % N % Moderada (4-8) 0 0,0 0 0,0 0 0,0 1 6,3 1 2,1 Greu (9-24) 1 100,0 3 27,3 4 20,0 4 25,0 12 25,0 Molt greu (25-75) 0 0,0 8 72,7 16 80,0 10 62,5 34 70,8 Desconeguda 0 0,0 0 0,0 0 0,0 1 6,3 1 2,1 Total 1 100,0 11 100,0 20 100,0 16 100,0 48 100,0 Font: IMLCFC Taula 4.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 Tipus usuari Gravetat Usuari turisme U2RM Usuari bicicleta Vianant Total N % N % N % N % N % Moderada (4-8) 1 12,5 0 0,0 0 0,0 0 0,0 1 2,3 Greu (9-24) 4 50,0 2 11,1 0 0,0 4 25,0 10 22,7 Molt greu (25-75) 3 37,5 16 88,9 2 100,0 12 75,0 33 75,0 Total 8 100,0 18 100,0 2 100,0 16 100,0 44 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor 18 5 Evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit en el període 1997-2018 L’evolució del nombre de persones mortes a Barcelona per lesions per col·lisió de trànsit des de l’any 1997 mostra quatre períodes destacats: de 1997 a 2001 una marcada reducció de 155 a 89 morts (43% de reducció), de 2002 a 2005 un període estable amb uns 90 morts anuals, de 2006 a 2008 un altre període decreixent passant de 78 a 55 morts (29% de reducció) i un període de 2009 a 2012 amb uns 60 morts anuals. L’any 2013 s’observa una important reducció del 28% respecte l’any anterior, i fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb uns 47 morts anuals. L’any 2017 es va recollir el nombre més baix de persones mortes per col·lisió de trànsit, 37, però l’any 2018 la xifra torna a augmentar fins a 48, en línia amb la tendència entre 2013 i 2016 (Taula 5.1 i Figura 5.1). En general, no varia la distribució de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit segons sexe (Taula 5.1) i edat (Taula 5.2 i Figura 5.2). No obstant, l’any 2018 hi ha hagut un augment en el percentatge de persones entre 36-64 anys (un 12% més respecte a l’any 2017) i una disminució de persones majors de 65 anys (un 7,2% menys). En relació al mode de transport, des de l’any 2006 s’observa un augment de la proporció de persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor amb un pic de morts el 2015 (51,1% del total de morts) i de bicicleta amb un pic de morts el 2016 (14,3% del total de morts). Així mateix, s’observa un augment en la proporció de vianants, assolint-se un pic l’any 2016 (46,9%). El 2017 va disminuir la proporció de vianants morts fins al 35,1%, xifra que es manté al 2018 amb 33,3%. D’altra banda, disminueix la proporció de persones usuàries de bicicleta (del 10,8% al 2017 al 4,2% en 2018) i augmenta la proporció de persones usuàries de vehicles de dues rodes a motor respecte als anys 2016 i 2017, arribant a la xifra del 37,5% (Taula 5.3 i Figura 5.3). Respecte al lloc on ha ocorregut la col·lisió, a partir de l’any 2007 s’ha millorat la recollida d’aquesta informació amb un augment destacable de la identificació de les col·lisions a la ciutat fent disminuir el percentatge de llocs de col·lisió etiquetats com a desconeguts arribant al 0% des de l’any 2014 (Taula 5.4 i Figura 5.4) 19 Taula 5.1: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2018 Sexe Any Home Dona Total N % N % N % 1997 113 72,9 42 27,1 155 100,0 1998 96 66,7 48 33,3 144 100,0 1999 93 75,0 31 25,0 124 100,0 2000 81 70,4 34 29,6 115 100,0 2001 64 71,9 25 28,1 89 100,0 2002 55 64,0 31 36,0 86 100,0 2003 63 70,8 26 29,2 89 100,0 2004 65 71,4 26 28,6 91 100,0 2005 65 75,6 21 24,4 86 100,0 2006 57 73,1 21 26,9 78 100,0 2007 43 64,2 24 35,8 67 100,0 2008 39 70,9 16 29,1 55 100,0 2009 48 71,6 19 28,4 67 100,0 2010 46 71,9 18 28,1 64 100,0 2011 48 80,0 12 20,0 60 100,0 2012 40 63,5 23 36,5 63 100,0 2013 33 73,3 12 26,7 45 100,0 2014 38 74,5 13 25,5 51 100,0 2015 37 82,2 8 17,8 45 100,0 2016 31 63,3 18 36,7 49 100,0 2017 24 64,9 13 35,1 37 100,0 2018 33 68,8 15 31,3 48 100,0 Total 1212 71,0 496 29,0 1708 100,0 Font: IMLCFC Figura 5.1: Nombre de persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2018 20 Taula 5.2: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2018 Edat Any 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Desconeguda Total N % N % N % N % N % N % 1997 10 6,5 57 36,8 32 20,6 54 34,8 2 1,3 155 100,0 1998 19 13,2 53 36,8 30 20,8 36 25,0 6 4,2 144 100,0 1999 9 7,3 54 43,5 18 14,5 42 33,9 1 0,8 124 100,0 2000 7 6,1 55 47,8 23 20,0 27 23,5 3 2,6 115 100,0 2001 6 6,7 42 47,2 26 29,2 15 16,9 0 0,0 89 100,0 2002 3 3,5 28 32,6 21 24,4 32 37,2 2 2,3 86 100,0 2003 7 7,9 33 37,1 20 22,5 29 32,6 0 0,0 89 100,0 2004 6 6,6 31 34,1 24 26,4 30 33,0 0 0,0 91 100,0 2005 7 7,5 33 35,5 16 17,2 27 29,0 10 10,8 93 100,0 2006 7 9,0 25 32,1 29 37,2 17 21,8 0 0,0 78 100,0 2007 3 4,5 28 41,8 17 25,4 18 26,9 1 1,5 67 100,0 2008 2 3,6 18 32,7 18 32,7 17 30,9 0 0,0 55 100,0 2009 5 7,5 17 25,4 28 41,8 17 25,4 0 0,0 67 100,0 2010 6 9,4 17 26,6 19 29,7 22 34,4 0 0,0 64 100,0 2011 2 3,3 18 30,0 19 31,7 20 33,3 1 1,7 60 100,0 2012 1 1,6 18 28,6 26 41,3 18 28,6 0 0,0 63 100,0 2013 3 6,7 15 33,3 15 33,3 12 26,7 0 0,0 45 100,0 2014 3 5,9 15 29,4 18 35,3 15 29,4 0 0,0 51 100,0 2015 2 4,4 16 35,6 19 42,2 8 17,8 0 0,0 45 100,0 2016 0 0,0 11 22,4 18 36,7 20 40,8 0 0,0 49 100,0 2017 2 5,4 9 24,3 11 29,7 15 40,5 0 0,0 37 100,0 2018 1 2,1 11 22,9 20 41,7 16 33,3 0 0,0 48 100,0 Total 111 6,5 604 35,2 467 27,2 507 29,6 26 1,5 1715 100,0 Font: IMLCFC Figura 5.2: Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2018 21 Taula 5.3: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i any. IMLCFC, 1997-2018 Tipus usuari Any Usuari turisme U2RM Usuari bicicleta Vianant Altres Desconegut Total N % N % N % N % N % N % N % 1997 34 21,9 32 20,6 0 0,0 70 45,2 3 1,9 16 10,3 155 100,0 1998 39 27,1 46 31,9 4 2,8 48 33,3 0 0,0 7 4,9 144 100,0 1999 24 19,4 32 25,8 0 0,0 47 37,9 0 0,0 21 16,9 124 100,0 2000 29 25,2 33 28,7 0 0,0 39 33,9 0 0,0 14 12,2 115 100,0 2001 8 9,0 20 22,5 0 0,0 23 25,8 1 1,1 37 41,6 89 100,0 2002 10 11,6 18 20,9 0 0,0 29 33,7 0 0,0 29 33,7 86 100,0 2003 2 2,2 16 18,0 1 1,1 30 33,7 0 0,0 40 44,9 89 100,0 2004 16 17,6 32 35,2 1 1,1 32 35,2 1 1,1 9 9,9 91 100,0 2005 20 21,5 27 29,0 1 1,1 28 30,1 2 2,2 15 16,1 93 100,0 2006 8 10,3 36 46,2 2 2,6 26 33,3 2 2,6 4 5,1 78 100,0 2007 6 9,0 28 41,8 1 1,5 25 37,3 1 1,5 6 9,0 67 100,0 2008 1 1,8 27 49,1 1 1,8 22 40,0 0 0,0 4 7,3 55 100,0 2009 6 9,0 27 40,3 1 1,5 31 46,3 1 1,5 1 1,5 67 100,0 2010 7 10,9 20 31,3 4 6,3 31 48,4 0 0,0 2 3,1 64 100,0 2011 9 15,0 22 36,7 5 8,3 21 35,0 1 1,7 2 3,3 60 100,0 2012 17 27,0 22 34,9 1 1,6 20 31,7 0 0,0 3 4,8 63 100,0 2013 2 4,4 17 37,8 4 8,9 18 40,0 1 2,2 3 6,7 45 100,0 2014 10 19,6 20 39,2 1 2,0 18 35,3 1 2,0 1 2,0 51 100,0 2015 8 17,8 23 51,1 1 2,2 12 26,7 0 0,0 1 2,2 45 100,0 2016 1 2,0 13 26,5 7 14,3 23 46,9 0 0,0 5 10,2 49 100,0 2017 6 16,2 11 29,7 4 10,8 13 35,1 1 2,7 2 5,4 37 100,0 2018 8 16,7 18 37,5 2 4,2 16 33,3 0 0,0 4 8,3 48 100,0 Total 271 15,8 540 31,5 41 2,4 622 36,3 15 0,9 226 13,2 1715 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor Figura 5.3: Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons mode de transport i any. IMLCFC, 1997-2018 22 Taula 5.4: Persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2018 Lloc col·lisió Any Barcelona Fora de Barcelona Desconegut Total N % N % N % N % 1997 83 53,5 40 25,8 32 20,6 155 100,0 1998 66 45,8 70 48,6 8 5,6 144 100,0 1999 52 41,9 33 26,6 39 31,5 124 100,0 2000 57 49,6 31 27,0 27 23,5 115 100,0 2001 44 49,4 18 20,2 27 30,3 89 100,0 2002 40 46,5 12 14,0 34 39,5 86 100,0 2003 24 27,0 16 18,0 49 55,1 89 100,0 2004 47 51,6 20 22,0 24 26,4 91 100,0 2005 38 40,9 12 12,9 43 46,2 93 100,0 2006 50 64,1 7 9,0 21 26,9 78 100,0 2007 47 70,1 16 23,9 4 6,0 67 100,0 2008 39 70,9 16 29,1 0 0,0 55 100,0 2009 50 74,6 16 23,9 1 1,5 67 100,0 2010 48 75,0 14 21,9 2 3,1 64 100,0 2011 42 70,0 18 30,0 0 0,0 60 100,0 2012 36 57,1 26 41,3 1 1,6 63 100,0 2013 32 71,1 11 24,4 2 4,4 45 100,0 2014 40 78,4 11 21,6 0 0,0 51 100,0 2015 35 77,8 10 22,2 0 0,0 45 100,0 2016 37 75,5 12 24,5 0 0,0 49 100,0 2017 21 56,8 16 43,2 0 0,0 37 100,0 2018 24 50,0 24 50,0 0 0,0 48 100,0 Total 952 55,5 449 26,2 314 18,3 1715 100,0 Font: IMLCFC Figura 5.4: Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2018 23 6 Característiques de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona l’any 2018 En aquest apartat es descriuen les característiques, lesions i gravetat de les 24 persones mortes a Barcelona per una col·lisió de trànsit que ha ocorregut a Barcelona ciutat, així com les característiques d’aquestes col·lisions. S’exclouen per tant, les persones que han patit la col·lisió fora de Barcelona. El 75% (18 casos) de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona eren homes i el 25% (6), dones. El 33,3% de les dones i el 16,7% dels homes tenien més de 64 anys, el 33,3% i el 50% tenien de 36 a 64 anys, el 33,3% i el 33,3% tenien de 18 a 35 anys i no va haver-hi casos en menors de 18 anys (Taula 6.1). El 66,7% de les persones mortes residien a la ciutat, cinc persones (20,8%) residien en altres municipis de Barcelona i una en altres províncies d’Espanya (Taula 6.2). El 38,9% dels homes i el 100% de les dones van morir a l’hospital, en canvi el 61,1% dels homes van morir al lloc de la col·lisió (Taula 6.3). El 66,7% de les persones mortes eren conductors/es de vehicles de dues rodes a motor, el 22,2% eren vianants i dues persones eren conductores de turisme. No va morir ninguna persona usuària de bicicleta per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona (Taula 6.4). Els tipus de col·lisió més freqüents van ser l’atropellament (50%) i el xoc contra obstacle fix (20,8%) (Taula 6.5). En relació als atropellaments, el 50% de les persones vianants mortes van ser atropellades per un turisme, un 30% per una motocicleta, una persona per un autobús i una persona per un camió (Taula 6.6). Els dos tipus de lesió més freqüents van ser les fractures i les lesions internes (95,8% i 100%, respectivament) (Taula 6.7), i la regió anatòmica més freqüentment afectada va ser el tòrax (91,7%) seguida de la regió del cap/coll (87,5%) (Taula 6.9). En tots els tipus d’usuari les regions més afectades són també cap/coll i tòrax, i destaca un percentatge més elevat d’afectació d’extremitats en persones usuàries de turisme en comparació amb la resta de grups (42,9%) Taula 6.10). Segons l’escala de gravetat ISS (Injury Severity Score), el 75% de les persones mortes per una col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona havien patit lesions molt greus i el 24 25%, lesions greus (Taula 6.11). El 50% de les persones usuàries de turisme, el 83,3% de les persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor i el 70% dels vianants van patir lesions molt greus (Taula 6.12). Taula 6.1: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i grup d’edat. IMLCFC, 2018 Sexe Edat Home Dona Total N % fila % col N % fila % col N % fila % col 18-35 anys 6 75,0 33,3 2 25,0 33,3 8 100,0 33,3 36-64 anys 9 81,8 50,0 2 18,2 33,3 11 100,0 45,8 65-98 anys 3 60,0 16,7 2 40,0 33,3 5 100,0 20,8 Total 18 75,0 100,0 6 25,0 100,0 24 100,0 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.2: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2018 Sexe Lloc de residència Home Dona Total N % N % N % Barcelona ciutat 12 66,7 4 66,7 16 66,7 Altres municipis Barcelona 5 27,8 0 0,0 5 20,8 Altres províncies Espanya 1 5,6 0 0,0 1 4,2 Desconegut 0 0,0 2 33,3 2 8,3 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.3: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2018 Sexe Lloc defunció Home Dona Total N % N % N % Hospital 7 38,9 6 100,0 13 54,2 Lloc accident 11 61,1 0 0,0 11 45,8 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.4: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus d’usuari. IMLCFC, 2018 Sexe Tipus usuari Home Dona Total N % N % N % Conductor/a turisme 2 11,1 0 0,0 2 8,3 Conductor/a vehicle dues rodes motor 12 66,7 0 0,0 12 50,0 Vianant 4 22,2 6 100,0 10 41,7 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC, GUB 25 Taula 6.5: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de col·lisió. IMLCFC, 2018 Sexe Tipus de col·lisió Home Dona Total N % N % N % Atropellament 6 33,3 6 100,0 12 50,0 Col·lisió fronto-lateral 2 11,1 0 0,0 2 8,3 Abast 2 11,1 0 0,0 2 8,3 Xoc contra obstacle fix 5 27,8 0 0,0 5 20,8 Caiguda (dues rodes) 2 11,1 0 0,0 2 8,3 Atropellament+Xoc contra obstacle fix 1 5,6 0 0,0 1 4,2 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 6.6: Vianants morts per atropellament ocorregut a Barcelona segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2018 Sexe Vehicle en el que circulava o pel qual va ser atropellat Home Dona Total N % N % N % Turisme 0 0,0 5 83,3 5 50,0 Motocicleta 2 50,0 1 16,7 3 30,0 Autobús 1 25,0 0 0,0 1 10,0 Camió 1 25,0 0 0,0 1 10,0 Total 4 100,0 6 100,0 10 100,0 Font: IMLCFC, GUB Taula 6.7: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 Sexe Home Dona Total N % N % N % Fractura Sí 17 94,4 6 100,0 23 95,8 No 1 5,6 0 0,0 1 4,2 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Luxació No 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Lesió Interna Sí 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Ferida Oberta Sí 11 61,1 4 66,7 15 62,5 No 7 38,9 2 33,3 9 37,5 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Lesió de Vasos Sí 3 16,7 2 33,3 5 20,8 No 15 83,3 4 66,7 19 79,2 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Contusió Sí 9 50,0 3 50,0 12 50,0 No 9 50,0 3 50,0 12 50,0 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC 26 Taula 6.8: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 Tipus usuari Usuari turisme U2RM Vianant Total N % N % N % N % Fractura Sí 2 100,0 11 91,7 10 100,0 23 95,8 No 0 0,0 1 8,3 0 0,0 1 4,2 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Luxació No 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Lesió Interna Sí 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Ferida Oberta Sí 1 50,0 7 58,3 7 70,0 15 62,5 No 1 50,0 5 41,7 3 30,0 9 37,5 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Lesió de Vasos Sí 0 0,0 3 25,0 2 20,0 5 20,8 No 2 100,0 9 75,0 8 80,0 19 79,2 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Contusió Sí 1 50,0 6 50,0 5 50,0 12 50,0 No 1 50,0 6 50,0 5 50,0 12 50,0 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor Taula 6.9: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 Sexe Home Dona Total N % N % N % Cap i coll Sí 15 83,3 6 100,0 21 87,5 No 3 16,7 0 0,0 3 12,5 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Esquena Sí 6 33,3 1 16,7 7 29,2 No 12 66,7 5 83,3 17 70,8 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Tòrax Sí 17 94,4 5 83,3 22 91,7 No 1 5,6 1 16,7 2 8,3 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Extrem. sup. Sí 10 55,6 2 33,3 12 50,0 No 8 44,4 4 66,7 12 50,0 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Extrem. inf. Sí 8 44,4 2 33,3 10 41,7 No 10 55,6 4 66,7 14 58,3 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC 27 Taula 6.10: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 Tipus usuari Usuari turisme U2RM Vianant Total N % N % N % N % Cap i coll Sí 2 100,0 9 75,0 10 100,0 21 87,5 No 0 0,0 3 25,0 0 0,0 3 12,5 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Esquena Sí 1 50,0 4 33,3 2 20,0 7 29,2 No 1 50,0 8 66,7 8 80,0 17 70,8 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Tòrax Sí 2 100,0 11 91,7 9 90,0 22 91,7 No 0 0,0 1 8,3 1 10,0 2 8,3 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Extrem. sup. Sí 2 100,0 4 33,3 6 60,0 12 50,0 No 0 0,0 8 66,7 4 40,0 12 50,0 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Extrem. inf. Sí 2 100,0 3 25,0 5 50,0 10 41,7 No 0 0,0 9 75,0 5 50,0 14 58,3 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor Taula 6.11: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 Sexe Gravetat Home Dona Total N % N % N % Greu (9-24) 5 27,8 1 16,7 6 25,0 Molt greu (25-75) 13 72,2 5 83,3 18 75,0 Total 18 100,0 6 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC Taula 6.12: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 Tipus usuari Gravetat Usuari turisme U2RM Vianant Total N % N % N % N % Greu (9-24) 1 50,0 2 16,7 3 30,0 6 25,0 Molt greu (25-75) 1 50,0 10 83,3 7 70,0 18 75,0 Total 2 100,0 12 100,0 10 100,0 24 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor 28 7 Evolució del nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona en el període 2006-2018 En aquest apartat es descriu l’evolució del nombre de morts a Barcelona per una col·lisió ocorreguda a Barcelona ciutat. Es mostra l’evolució des de l’any 2006, que és l’any a partir del qual també es disposa, per a cada persona morta, de les característiques de la col·lisió a partir del registre de la Guardia Urbana de Barcelona. L’evolució mostra dos períodes destacats, de 2006 a 2008 amb una marcada reducció de 50 a 39 morts (22% de reducció total) i tot i que l’any 2009 augmenta el nombre de persones mortes a 50 (22% d’augment respecte a 2008), el període de 2009 a 2013 és un altre període de reducció passant de 50 a 32 persones mortes (36% de reducció total). Tot i així, l’any 2014 torna a augmentar a 40 defuncions (25% d’augment respecte a 2013) i, des d’aquest any fins al 2016 la mortalitat es manté estable amb uns 35 morts anuals. L’any 2017 es va donar el nombre més baix de persones mortes, 21 i l’any 2018, encara que la xifra ha augmentat a 24, es manté com a la segona més baixa de tota la sèrie (Taula 7.1 i Figura 7.1). En general, no varia la distribució de les persones mortes a Barcelona per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona ciutat segons sexe (Taula 7.1) i edat (Taula 7.2 i Figura 7.2), encara que l’any 2018 s’aprecia un augment en el percentatge de persones d’entre 18-35 anys (un 14,3% més respecte a l’any 2017). En relació al mode de transport, s’observa un augment de la proporció d’usuaris de bicicleta des de l’any 2010 encara que amb una posterior reducció sobretot en els anys 2014 i 2015. Els anys 2016 i 2017 aquesta proporció torna a augmentar i el 2018 no hi ha ninguna persona usuària de bicicleta morta. Així mateix, s’observava des de l’any 2014 una reducció de la proporció de persones usuàries de turisme (passant del 10% al 2,7% l’any 2016), que l’any 2017 va augmentar i el 2018 ho va fer encara més, arribant a un 8,3%. L’any 2018 ha augmentat també la proporció de persones usuàries de vehicle de dues rodes a motor en un 7,1% i la de vianants en un 8,4% (Taula 7.3). 29 Taula 7.1: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2018 Sexe Any Home Dona Total N % N % N % 2006 38 76,0 12 24,0 50 100,0 2007 30 63,8 17 36,2 47 100,0 2008 24 61,5 15 38,5 39 100,0 2009 38 76,0 12 24,0 50 100,0 2010 34 70,8 14 29,2 48 100,0 2011 30 71,4 12 28,6 42 100,0 2012 20 55,6 16 44,4 36 100,0 2013 25 78,1 7 21,9 32 100,0 2014 31 77,5 9 22,5 40 100,0 2015 31 88,6 4 11,4 35 100,0 2016 23 62,2 14 37,8 37 100,0 2017 14 66,7 7 33,3 21 100,0 2018 18 75,0 6 25,0 24 100,0 Total 356 71,1 145 28,9 501 100,0 Font: IMLCFC Figura 7.1: Nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2018 30 Taula 7.2: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2018 Edat Any 0-17 anys 18-35 anys 36-64 anys 65-98 anys Desconeguda Total N % N % N % N % N % N % 2006 0 0,0 17 34,0 24 48,0 9 18,0 0 0,0 50 100,0 2007 2 4,3 18 38,3 13 27,7 13 27,7 1 2,1 47 100,0 2008 2 5,1 15 38,5 11 28,2 11 28,2 0 0,0 39 100,0 2009 1 2,0 15 30,0 20 40,0 14 28,0 0 0,0 50 100,0 2010 3 6,3 12 25,0 17 35,4 16 33,3 0 0,0 48 100,0 2011 1 2,4 13 31,0 15 35,7 12 28,6 1 2,4 42 100,0 2012 0 0,0 9 25,0 17 47,2 10 27,8 0 0,0 36 100,0 2013 0 0,0 10 31,3 13 40,6 9 28,1 0 0,0 32 100,0 2014 1 2,5 15 37,5 15 37,5 9 22,5 0 0,0 40 100,0 2015 2 5,7 13 37,1 15 42,9 5 14,3 0 0,0 35 100,0 2016 0 0,0 7 18,9 14 37,8 16 43,2 0 0,0 37 100,0 2017 0 0,0 4 19,0 9 42,9 8 38,1 0 0,0 21 100,0 2018 0 0,0 8 33,3 11 45,8 5 20,8 0 0,0 24 100,0 Total 12 2,4 156 31,1 194 38,7 137 27,3 2 0,4 501 100,0 Font: IMLCFC Figura 7.2: Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2018 31 Taula 7.3: Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i any. IMLCFC, 2006-2018 Tipus usuari Any Usuari turisme U2RM Usuari bicicleta Vianant Altres Desconegut Total N % N % N % N % N % N % N % 2006 4 8,0 25 50,0 0 0,0 20 40,0 1 2,0 0 0,0 50 100,0 2007 2 4,3 21 44,7 0 0,0 23 48,9 0 0,0 1 2,1 47 100,0 2008 1 2,6 23 59,0 0 0,0 15 38,5 0 0,0 0 0,0 39 100,0 2009 3 6,0 22 44,0 0 0,0 24 48,0 1 2,0 0 0,0 50 100,0 2010 3 6,3 18 37,5 3 6,3 24 50,0 0 0,0 0 0,0 48 100,0 2011 4 9,5 16 38,1 4 9,5 18 42,9 0 0,0 0 0,0 42 100,0 2012 3 8,3 17 47,2 1 2,8 15 41,7 0 0,0 0 0,0 36 100,0 2013 1 3,1 14 43,8 2 6,3 14 43,8 1 3,1 0 0,0 32 100,0 2014 4 10,0 20 50,0 1 2,5 14 35,0 1 2,5 0 0,0 40 100,0 2015 3 8,6 20 57,1 0 0,0 12 34,3 0 0,0 0 0,0 35 100,0 2016 1 2,7 10 27,0 6 16,2 20 54,1 0 0,0 0 0,0 37 100,0 2017 1 4,8 9 42,9 3 14,3 7 33,3 1 4,8 0 0,0 21 100,0 2018 2 8,3 12 50,0 0 0,0 10 41,7 0 0,0 0 0,0 24 100,0 Total 32 6,4 227 45,3 20 4,0 216 43,1 5 1,0 1 0,2 501 100,0 Font: IMLCFC U2RM: Usuari vehicle dues rodes motor Figura 7.3: Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons mode de transport i any. IMLCFC, 2006-2018 32 8 Conclusions Aquest document descriu les característiques de les persones mortes per lesions per col·lisió de trànsit a Barcelona l’any 2018, en funció de variables sociodemogràfiques, característiques de la col·lisió, tipus de lesió i gravetat, així com la seva evolució des de l’any 1997 fins al 2018. Inclou, per tant, dades de 21 anys sobre les característiques de les persones mortes per trànsit a Barcelona. També descriu les característiques de les persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a la ciutat l’any 2018 i la seva evolució. Aquest Registre contribueix a la vigilància de la seguretat vial de la ciutat, i suposa un complement essencial a les altres fonts d’informació com són el Registre d’Accidents i Víctimes de la Guàrdia Urbana i el Registre de Dades d’Urgències Hospitalàries de lesions per Accident de Trànsit (DUHAT). S’inclouen les persones mortes a Barcelona per lesions per trànsit, tant si la col·lisió ha ocorregut a Barcelona ciutat, com si la col·lisió ha ocorregut fora de la ciutat però la persona ha mort a Barcelona al ser traslladada a un hospital de la ciutat. L’evolució del nombre de persones mortes per lesions per col·lisió de trànsit a Barcelona al llarg dels anys mostra, tal com s’ha observat en altres fonts d’informació, una tendència decreixent amb períodes d’estabilitat. Pel conjunt de la sèrie la reducció observada és del 69%. L’any 2018, set de cada deu persones mortes eren homes. En les dones hi ha una major proporció de persones adultes de més de 65 anys que en els homes, i en canvi en els homes hi ha una major proporció de persones entre 18 i 64 anys que en les dones. La majoria de les persones mortes van tenir la col·lisió en municipis de la província de Barcelona diferents de la capital (20 de les 48 persones mortes): un terç eren conductors/es de vehicle de dues rodes a motor i un altre terç eren vianants. També s’ha de destacar que el percentatge de morts produïdes en persones usuàries de bicicleta respecte al total és del 4,2% i que totes han ocorregut fora de Barcelona, canviant la distribució respecte els anys anteriors. El patró de l’any 2018 es mostra similar al d’anys anteriors en distribució de sexe i edat. Tot i això, s’observa un augment de persones usuàries de vehicles de dues rodes a motor mortes. Es mostra un patró d’accidentalitat urbà on els grups vulnerables són les persones usuàries de vehicles de dues rodes a motor i les persones vianants, a més de les persones usuàries de turisme. Des de 2013 s’observa un període d’estabilitat en el nombre de defuncions per morts de trànsit a la ciutat de Barcelona que es manté per sota de 50 casos. Malgrat tot, hi ha oscil·lacions temporals que recorden que cal continuar implementant intervencions a la ciutat de Barcelona orientades a millorar la seguretat vial, amb particular atenció als grups més vulnerables. 33 Índex de taules 1.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i edat. IMLCFC, 2018 . 6 1.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i país d’origen. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i província de residència. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.5 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i lloc de la col·lisió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i dia de la col·lisió IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i mes de la col·lisió IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i posició en el vehicle. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.5 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus d’usuari. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.6 Vianants morts a Barcelona per trànsit segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.7 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de col·lisió IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 3.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 3.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 3.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 3.5 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 3.6 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 4.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 4.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons grup d’edat i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 34 4.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 5.1 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2018 20 5.2 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2018 21 5.3 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons tipus d’usuari i any. IMLCFC, 1997-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 5.4 Persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 6.1 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i grup d’edat. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.2 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de residència. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.3 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i lloc de defunció. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.4 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus d’usuari. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 6.5 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de col·lisió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6.6 Vianants morts per atropellament ocorregut a Barcelona segons sexe i vehicle implicat. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6.7 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 6.8 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i tipus de lesió. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 6.9 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 6.10 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i regió anatòmica afectada. IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . 28 6.11 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 6.12 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i gravetat (ISS). IMLCFC, 2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 7.1 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 7.2 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 7.3 Persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons tipus d’usuari i any. IMLCFC, 2006-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 35 Índex de figures 5.1 Nombre de persones mortes a Barcelona per trànsit segons sexe i any. IMLCFC, 1997-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 5.2 Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons edat i any. IMLCFC, 1997-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 5.3 Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons mode de transport i any. IMLCFC, 1997-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 5.4 Percentatge de persones mortes a Barcelona per trànsit segons lloc de la col·lisió i any. IMLCFC, 1997-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 7.1 Nombre de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons sexe i any. IMLCFC, 2006-2018 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 7.2 Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons grup d’edat i any. IMLCFC, 2006-2018 . . . . . . . . . . . . 31 7.3 Percentatge de persones mortes per col·lisió de trànsit ocorreguda a Barcelona segons mode de transport i any. IMLCFC, 2006-2018 . . . . . . . . 32 36