GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Pressupostos generals – Pla Econòmic Financer PLA ECONÒMIC I FINANCER consolidat de l’Ajuntament de Barcelona 2019- 2020. El Plenari del Consell Municipal, en sessió del dia 29 de novembre del 2019 adoptà el següent acord: Aprovar el Pla Econòmic i Financer Consolidat 2019-2020 de l’Ajuntament de Barcelona (Exp. F-1903) que s’annexa, en virtut de Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera; i la seva tramesa als òrgans competents de la tutela financera de l’Ajuntament de Barcelona per la seva aprovació. La Generalitat de Catalunya, de conformitat amb l’article 55.1.e) del Decret 43/2019, de 25 de febrer, i l’article 10.1 de l’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals, va resoldre, en data 17 de desembre de 2019: Aprovar el pla econòmic i financer per als exercicis 2019 a 2020 aprovat pel Ple de l’Ajuntament de Barcelona el 29 de novembre de 2019. MEMÒRIA RELATIVA AL PLA ECONÒMIC I FINANCER CONSOLIDAT DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA 2019-2020 PER INCOMPLIMENT DE LA REGLA DE DESPESA Nota prèvia Mitjançant acord de la Comissió d’Economia i Hisenda celebrada el 14 de novembre de 2017 fou aprovat inicialment el Pressupost general corresponent a l’exercici 2018 de l’Ajuntament de Barcelona, el qual preveia un increment de la despesa computable, d’acord amb la definició que en fa l’article 12 de la LOEPSF. Aquest estableix que la variació de la despesa computable de les corporacions locals no podrà superar la taxa de referència de creixement del Producte Interior Brut a mig termini de l’economia espanyola, la qual estava fixada en el 2,4% per al citat exercici 2018. En conseqüència, es preveia que l’execució prevista del pressupost comportaria l’incompliment de la regla de despesa, d’acord amb les projeccions de liquidació de l’exercici incloses en l’expedient, i en relació al sostre de despesa computable pel 2017 fixat per nota metodològica rebuda de la Subdirección General de Relaciones Financieras con las Entidades Locales del MINHAFP1 (Nota metodológica para la adecuación del PEF 2016/2017 en cumplimiento de lo dispuesto en los artículos 5 y 9.2 de la Orden HAP/2105/2012, en endavant la Nota Metodològica del MINHAFP). Atès l’anterior previsió d’incompliment de la regla de despesa, mitjançant acord del Consell Plenari de data 26 de gener de 2018 fou aprovat el pla econòmic i financer preventiu per als exercicis 2018 i 2019 d’acord amb l’establert als articles 20 i següents de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostaria i Sostenibilitat Financera. Aquest fou 1 D’acord amb aquesta nota, de data 5 de desembre de 2017, el sostre de despesa computable de l’exercici 2017 per al perímetre AAPP de l’Ajuntament de Barcelona es fixa en 2.529.380.047,52€. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 tramés en data de 21 de desembre de 2018 (registre d’entrada núm. E9000/00203881/2018) a l’òrgan de tutela financera per a la seva aprovació. En resposta a l’anterior tramesa, mitjançant escrit de la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor de 24 de gener de 2019 fou comunicat a l’Ajuntament “que en el moment de l’aprovació del pla esmentat no es podia constatar l’import de l’incompliment de la regla de la despesa en l’exercici 2018 al no disposar de les dades reals de l’execució de la despesa”, i en conseqüència, calia “que l’ens local primer procedeixi a liquidar el 2018 del grup integrat per l’Ajuntament i els ens dependents d’aquest classificats en el sector de les administracions públiques i, en el supòsit que finalment constati el dit incompliment, procedeixi a l’aprovació per part del ple d’un pla econòmic i financer per als exercicis 2019 a 2020 amb compliment en ambdós exercicis de les regles fiscals.” En aquest sentit, un cop liquidat per l’Ajuntament el pressupost corresponent a l’exercici 2018 del grup integrat per l’Ajuntament i els ens dependents d’aquest classificats en el sector de les administracions públiques2, fou constatat, d’acord amb la previsió efectuada, l’incompliment de la citada regla de la despesa. El quadre següent recull l’import del citat incompliment: Descripció 2018 Límit despesa computable any 2018 2.571.286.293 Despesa computable executada 2018 2.633.526.480 Incompliment constatat -62.240.187 Aquesta informació fou comunicada al Ministeri d’Hisenda mitjançant la OVELL el 30 d’abril de 2019, i a la Generalitat de Catalunya el 7 de maig de 2019. Així mateix, en resposta a l’anterior tramesa, mitjançant escrit de la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor de 22 de maig de 2019 fou comunicat a l’Ajuntament “que, atès que en aquest tancament comptable s’ha incomplert la regla de la despesa prevista a l’article 12 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, cal que el Ple de l’ens local aprovi un pla econòmic i financer en els termes previstos als articles 21 i 23 de la Llei esmentada i a l’article 10 de l’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals, i que el trameti al Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya per a la seva aprovació definitiva.” La necessitat de sotmetre l’aprovació d’un pla econòmic-financer al Ple del Consell Municipal L’article 21.1 de la LOEPSF estableix que en cas d’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària, de l’objectiu de deute públic o de la regla de despesa, l’Administració 2 D’acord amb el criteri de la Direcció General de Política Financera i Assegurances de la Generalitat de Catalunya, la data d’aprovació de les entitats no subjectes a comptabilitat pressupostaria correspon amb la formulació de comptes dels administradors. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 incomplidora formularà un pla econòmic-financer que permeti en l’any en curs i el següent el compliment dels objectius o de la regla de despesa. D’acord amb l’article 23.4 de la LOEPSF aquest pla econòmic-financer ha d’estar aprovat pel Ple i ha de ser remès a la Generalitat de Catalunya (en tant que òrgan de tutela financera dels ens locals catalans) per la seva aprovació i seguiment. L’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals, en el seu article 10 i a l’apartat 5 de l’annex 2, estableix que l’aprovació per acord plenari del pla econòmic-financer s’ha d’acreditar mitjançant la tramesa al Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya de la següent documentació: a) Models PR-0 “Dades generals” i PR-1.2 “Previsions d'ingressos i despeses” (Formulari 9). Dades consolidades del grup integrat per l'ens local i els ens dependents que no es financen majoritàriament amb ingressos de mercat. Aquest document ha de detallar les dades relatives a la darrera liquidació pressupostària aprovada i les previsions d'ingressos i despeses per als propers exercicis (l’any en curs i el següent). b) Memòria del president o de la presidenta de l'ens local relativa a les hipòtesis utilitzades en l'elaboració de les previsions d'ingressos i despeses. L’Ordre HAP/2105/2012, de 1 d’octubre, per la qual es desenvolupen les obligacions de subministrament d’informació previstes en la LOEPSF (en endavant Ordre HAP/2015/2012) estableix al seu art. 9 que la Corporació Local, en el termini de cinc dies naturals des de l’aprovació del pla econòmic-financer per l’òrgan que exerceixi la tutela financera, el remetrà al Ministeri d’Hisenda i Funció Pública (en endavant MINHAFP) per a la seva publicació al seu portal web. Per tal de remetre la informació al MINHAFP, la Subdirección General de Relaciones Financieras con las Entidades Locales ha publicat el “Manual de la aplicación PEFEL2 para la elaboración y remisión a MINHAFP de planes económico Financieros en aplicación del art. 21 de la Ley Orgánica 2/2012, de 27 de abril, de Estabilidad Presupuestaria y Sostenibilidad Financiera” (en endavant Manual PEFEL2). Aquest manual introdueix, a l’empara de l’art. 5 de l’Ordre HAP/2015/2012, un model únic i normalitzat de PEF per al subsector Administració Local a elaborar en cas d’incompliment de les regles fiscals previstes a la LOEPSF. Conclusions Per tant, vistes les consideracions anteriors, a continuació s’inclou el detall del Pla econòmic- financer consolidat 2019-2020 de l’Ajuntament de Barcelona per a la preceptiva aprovació per part del Plenari del Consell Municipal; i la posterior tramesa al Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, òrgan competent per la seva aprovació, si s’escau, i seguiment, i al Ministeri d’Hisenda per a la seva publicació. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Contingut del Pla Econòmic i Financer - Escenari Pressupostari Plurianual L’article 20 del RLGEP-EL, estableix la informació mínima que ha de contenir el pla econòmic- financer, i és la següent: 1. Relació d’entitats dependents. 2. Informe d’avaluació d’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària emès per la Intervenció General. 3. Informació d’ingressos i despeses del pressupost que presenta desequilibri i les projeccions pressupostàries dels exercicis posteriors fins assolir l’equilibri. 4. Explicació individual dels ajustos practicats a les previsions pressupostàries d’ingressos i despeses per adequar-les als criteris establerts en el Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (SEC 10). 5. Memòria explicativa de les variacions interanuals en les previsions d’ingressos i despeses, amb indicació de les activitats i mesures concretes a adoptar en cada exercici i els efectes econòmics de les mateixes en l’exercici, i en els successius fins a la finalització del pla. La LOEPSF d’acord amb la disposició derogatòria única, deroga el Text Refós de la LGEP i quantes disposicions s’oposin a allò previst a la Llei Orgànica. A falta d’un reglament específic de desenvolupament de la Llei Orgànica, i addicionalment a allò que disposa l’article 20 del RLGEP-EL, l’article 21.2 de la LOEPSF estableix que els plans econòmics financers han de contenir, com a mínim, la següent informació: 1. Les causes d’incompliment de l’objectiu establert o, en el seu cas, d’incompliment de la regla de despesa. 2. Les previsions tendencials d’ingressos i despeses, sota el supòsit que no es produeixen canvis en les polítiques fiscals ni de despeses. 3. La descripció, quantificació i calendari d’aplicació de les mesures incloses al pla. 4. Les previsions de variables econòmiques i pressupostàries de les que parteix el pla, així com supòsits en els quals es basen les previsions. 5. Un anàlisi de sensibilitat considerant escenaris econòmics alternatius. Alhora, l’Ordre HAP/2105/2012 estableix en l’article 9.2, pel que fa als plans econòmic- financers, que a més d’allò previst a l’art. 21.1 de la LOEPSF, el pla contindrà, almenys, la següent informació: 1. Les mesures correctores aprovades, quantificades i fonamentades, assenyalant la data de la seva implementació. 2. La estimació i justificació dels ajustaments de comptabilitat nacional i la coherència amb el límit de despesa no financera, calculat en la forma que estableix la regla de despesa. 3. La evolució del deute, el compliment del límit d’endeutament, les magnituds d’estalvi brut i net, l’estimació dels saldos de tresoreria, l’excés de finançament afectat i el romanent de tresoreria per a despeses generals. El present Pla Econòmic i Financer 2019-2020 s’estructura en base a la informació prevista a l’Article 20 del RLGEP-EL, tot complint amb la informació que han de contenir els plans 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 econòmics financers d’acord amb l’art. 21.2 de la LOEPSF i l’art. 9.2 de l’Ordre HAP/2015/2012, si s’escau. En concret, atesa la projecció temporal del pla i els motius pel qual és necessària la seva tramitació, no s’han incorporat els apartats específics següents:  No s’ha incorporat, atesa la projecció temporal del pla, un apartat específic que realitzi un anàlisi de sensibilitat considerant escenaris econòmics alternatius.  No s’ha incorporat, atès que la causa de tramitació del pla és l’incompliment de la regla de despesa, un apartat específic de mesures correctores aprovades, quantificades i fonamentades, assenyalant la data de la seva implementació. Objectius d’estabilitat pressupostaria D’acord amb l’article 15 de la Llei orgànica d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera (LOESPSF), correspon al Govern de l’Estat, mitjançant acord del Consell de Ministres, fixar, al llarg del primer semestre de cada any, els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic referit als tres exercicis següents per al conjunt de les Administracions Públiques. La proposta de fixació d’aquests objectius s’ha d’acompanyar d’un informe d’avaluació de la situació econòmica prevista, el qual ha d’incloure, entre d’altres aspectes, la taxa de referència de l’economia espanyola prevista per poder determinar la regla de despesa. Aprovats aquests objectius, l’elaboració dels projectes de Pressupostos de les Administracions Públiques s’han d’acomodar als esmentats objectius. Per acord del Consell de Ministres de 7 de juliol de 2017, i aprovats en els tràmits parlamentaris posteriors, es van fixar els següents objectius en relació a les Entitats Locals pel període 2018-2020: Objectius per les Entitats Locals 2018 2019 2020 Objectiu d’Estabilitat Pressupostària Capacitat (+) Necessitat (-) de Finançament, 0,0 0,0 0,0 Comptabilitat Nacional, en % PIB Objectiu de Deute Públic, en % PIB (1) 2,7 2,6 2,5 Regla de despesa, en % 2,4 2,7 2,8 (1) Els límits d’endeutament aplicables a cada entitat local, no obstant, són els determinats al Text Refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, aprovada pel RDL 2/2004 (TRLRHL). Aquests “Objectius d’Estabilitat Pressupostària i deute públic 2018-2020” van estar informats favorablement per la Comissió Nacional d’Administració Local, en sessió de data 27 de juny de 2017. 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Per acord del Consell de Ministres de 7 de desembre de 2018, s’han aprovat els objectius d’estabilitat pressupostària pel període 2019-2021, d’acord amb el qual s’han fixat els següents objectius en relació a les Entitats Locals pel període 2019-2021: Objectius per les Entitats Locals 2018(2) 2019 2020 Objectiu d’Estabilitat Pressupostària Capacitat (+) Necessitat (-) de Finançament, Comptabilitat 0,0 0,0 0,0 Nacional, en % PIB Objectiu de Deute Públic, en % PIB (1) 2,7 2,3 2,2 Regla de despesa, en % 2,4 2,7 2,9 (1) Els límits d’endeutament aplicables a cada entitat local, no obstant, són els determinats al Text Refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, aprovada pel RDL 2/2004 (TRLRHL). (2) Aprovats pel Consell de Ministres de data 7 de juliol de 2017. Aquests objectius, malgrat haver estat informats favorablement per la Comissió Nacional d’Administració Local, en sessió de data 23 d’agost de 2018, resten pendents dels tràmits parlamentaris necessaris per a la seva aprovació definitiva. Per tant, a la data d’elaboració d’aquest pla econòmic-financer, resten vigents per als exercicis 2019 i 2020 els objectius aprovats pel Consell de Ministres de data 7 de juliol de 2017. L’objectiu d’Estabilitat Pressupostària fixat pel govern de l’Estat és coherent amb el mandat de la LOEPSF, que en el seu article 11.4 fixa la necessitat, per les corporacions locals, de mantenir una posició d’equilibri o superàvit pressupostari. 1. Relació d’entitats dependents L’article 20.a) del RLGEP-EL preveu que el Pla Econòmic i Financer contingui la relació d’entitats dependents, amb indicació expressa a la forma jurídica, la participació total o parcial, directa o indirecta i la delimitació sectorial de cada una d’elles d’acord amb el SEC 10. Els ens dependents de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb l’article 2 del RLGEP-EL, i que figuren com classificats a l’inventari d’ens del Sector Públic Local de l’Ajuntament de Barcelona a la data, són els següents: Participació Delimitació sectorial Denominació social d’acord amb SEC 10 (1) % Tipus Organismes autònoms locals IM de Persones amb Discapacitat 100,00 Directa S.13 AAPP IM de Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Educació de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Informàtica de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Participació Delimitació sectorial Denominació social d’acord amb SEC 10 (1) % Tipus Organismes autònoms locals IM d’Hisenda de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM de Mercats de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP Institut Barcelona Esports 100,00 Directa S.13 AAPP IM de Serveis Socials 100,00 Directa S.13 AAPP Entitats públiques empresarials Institut de Cultura de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM Parcs i Jardins de Barcelona 100,00 Directa S.13 AAPP IM Fundació Mies van der Rohe 100,00 Directa S.13 AAPP IM d’Urbanisme 100,00 Directa S.13 AAPP Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona 100,00 Directa S.11 SNF Societats mercantils Barcelona d’Infraestructures Municipals, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Foment de Ciutat, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Informació i Comunicació de Barcelona, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Barcelona Activa, SA, SPM 100,00 Directa S.13 AAPP SM Barcelona Gestió Urbanística, SA (2) 100,00 Directa S.13 AAPP Barcelona Cicle de l’Aigua, SA 100,00 Directa S.13 AAPP Barcelona de Serveis Municipals, SA 100,00 Directa S.11 SNF Parc d’Atraccions Tibidabo, SA 100,00 Indirecta S.11 SNF Cementiris de Barcelona, SA 100,00 Indirecta S.13 AAPP Tractament i Selecció de Residus, SA 58,64 Indirecta S.13 AAPP Selectives Metropolitanes, SA 58,64 Indirecta S.13 AAPP Solucions Integrals per als Residus, SA 58,64 Indirecta S.13 AAPP Barcelona Regional, SA 29,41 Indirecta S.13.AAPP Mercados de Abastecimientos de Barcelona, SA 50,69 Indirecta S.11SNF 7 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Participació Delimitació sectorial Denominació social d’acord amb SEC 10 (1) % Tipus Consorcis Consorci Institut Infància i Adolescència de Barcelona Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci del Campus Interuniversitari Diagonal – Besòs Nota (3) Directa S.13 AAPP Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona Nota (3) Directa S.13 AAPP Agència Local d’Energia de Barcelona Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci del Besòs Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci de les Biblioteques de Barcelona Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci LocalRet Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci del Mercat de les Flors / Centre de les Arts de Moviment Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci Museu de Ciències Naturals Nota (3) Directa S.13 AAPP Museu d’Art Contemporani de Barcelona Nota (3) Directa S.13 AAPP Consorci de l’Auditori i l’Orquestra Nota (3) Directa S.13 AAPP C. Fira Internacional de Barcelona Nota (3) Directa S.11 SNF C. Turisme de Barcelona Nota (3) Directa (6) Fundacions i altres entitats Fundació Privada per la Navegació Oceànica Barcelona Nota (4) Directa S.13 AAPP Fundació Barcelona Cultura Nota (4) Directa S.13 AAPP Asociación Red Internacional de CiudadesEducadoras Nota (4) Directa S.13 AAPP Red de Juderías Nota (4) Directa S.13 AAPP Fundació Carles Pi i Sunyer d’estudis autonòmics i locals Nota (4) Directa S.13 AAPP Fundació Barcelona Mobile World Capital Nota (4) Directa S.13 AAPP Fundació Casa Amèrica Catalunya Nota (4) Directa S.13 AAPP Fundació Julio Muñoz Ramonet Nota (4) Directa S.13 AAPP Institute of Technology for the Habitat Barcelona (Fundació BITHABITAT) Nota (4) Directa S.13 AAPP 8 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Participació Delimitació sectorial Denominació social d’acord amb SEC 10 (1) % Tipus Fundacions i altres entitats Consorci Barcelona Mobile World Capital Nota (4)(5) Directa S.13 AAPP Consorci Organitzador Fórum Universal de les Nota (4)(5) Directa S.13 AAPP Cultures Barcelona 2004 F. Museu Picasso de Barcelona Nota (4) Directa (6) (1) S.13 AAPP: inclou totes les institucions públiques de no mercat, és a dir, aquelles que els seus ingressos de no mercat siguin superiors al 50% dels costos de producció. S.11 SNF (societat no financera): inclou, entre d’altres, les institucions públiques de mercat, és a dir, aquelles que els seus ingressos de mercat siguin superiors al 50% dels costos de producció. (2) Entitat Dissolta. (3) Consoliden amb l’Ajuntament de Barcelona per la seva participació majoritària en funció del nombre de membres de l’Ajuntament de Barcelona o els seus ens dependents en els òrgans de govern. (4) Consoliden amb l’Ajuntament de Barcelona per la composició dels seus òrgans de govern i/o les seves fonts de finançament. (5) Sense activitat (6) Entitats pendents de classificació sectorial. No incloses en el perímetre de consolidació SEC10. L’article 4.1 del RLGEP-EL estableix que les entitats locals, el seus organismes autònoms i els ens públics dependents, que prestin serveis o produeixin béns no finançats majoritàriament amb ingressos comercials (entitats que corresponen a la delimitació sectorial S.13 AAPP), aprovaran, executaran i liquidaran els seus pressupostos consolidats ajustant-se al principi d’estabilitat pressupostària entès com la situació d’equilibri o de superàvit en termes de capacitat de finançament d’acord amb la definició continguda en el SEC 10. La resta d’entitats dependents aprovaran, executaran i liquidaran els seus respectius pressupostos o aprovaran els seus respectius comptes de pèrdues i guanys en situació d’equilibri financer, d’acord amb els criteris del pla de comptabilitat que els sigui d’aplicació. Per tant, el perímetre de consolidació del Pla Econòmic i Financer és el format per entitats que corresponen a la delimitació S.13 AAPP del SEC 10. 2. Informe d’avaluació de l’incompliment de la regla de despesa emès per la Intervenció General L’article 20.b) del RLGEP-EL preveu que el Pla Econòmic i Financer contingui l’informe d’avaluació de l’incompliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària emès per la Intervenció General. D’altra banda, l’art. 21.2 apartat 1 de la LOEPSF ho complementa establint que el pla econòmic i financer inclourà les causes d’incompliment de l’objectiu establert o, en el seu cas, d’incompliment de la regla de despesa. L’expedient que acompanya la present memòria inclou el preceptiu informe emès per la Intervenció General. 9 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 3. Informació d’ingressos i despeses dels exercicis tancats i projeccions pressupostàries dels exercicis posteriors fins a assolir l’equilibri L’article 20.c) del RLGEP-EL estableix que el Pla Econòmic i Financer contingui la informació d’ingressos i despeses, a nivell de capítol, del pressupost i les projeccions pressupostàries d’ingressos i despeses de l’exercici o exercicis posteriors fins a assolir el reequilibri. Les projeccions pressupostàries han d’incloure les previsions d’inversió i la proposta per al seu finançament. Aquesta informació ha de ser consolidada i ha de contenir el desglossament individual que permeti verificar l’agregació de les diferents entitats dependents integrades i els corresponents ajustos de consolidació. Seguint aquestes disposicions, a continuació es mostra el Pla Econòmic i Financer 2019-2020 en termes consolidats: PLA ECONÒMIC I FINANCER CONSOLIDAT 2019-2020 INGRESSOS 2017 2018 2019 2020 1. Impostos directes 1.075.150.555 1.053.778.966 1.048.410.439 1.066.693.600 2. Impostos indirectes 71.447.282 76.885.528 98.985.215 83.415.516 3. Taxes i altres ingressos, dels quals: 416.344.730 480.867.488 445.712.043 512.842.589 contribucions especials i quotes urbanístiques 5.141.855 5.334.455 15.218.262 5.131.178 4. Transferències corrents 1.112.052.281 1.154.555.249 1.160.073.445 1.235.722.771 5. Ingressos patrimonials 75.560.213 40.076.817 39.568.328 36.401.239 Total operacions corrents 2.750.555.062 2.806.164.049 2.792.749.471 2.935.075.715 6. Vendes d’inversions reals 2.643.957 4.431.242 8.870.877 103.687 7. Transferències de capital 12.823.491 47.431.353 31.334.697 19.991.882 Total operacions de capital 15.467.448 51.862.594 40.205.574 20.095.568 8. Actius financers 144.814 0 73.369 1.887.434 9. Passius financers 129.473.585 54.085.695 3.400.000 165.641.035 Total operacions financeres 129.618.400 54.085.695 3.473.369 167.528.469 TOTAL INGRESSOS 2.895.640.909 2.912.112.339 2.836.428.414 3.122.699.752 10 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 DESPESES 2017 2018 2019 2020 1. Despeses de personal 657.504.180 708.339.680 768.495.146 778.117.727 2. Despeses en béns corrents i serveis 1.005.333.628 1.022.951.568 1.075.533.630 1.098.253.230 3. Despeses financeres 18.326.095 12.783.984 14.409.629 16.014.636 4. Transferències corrents 582.893.470 618.795.001 598.925.773 613.960.201 Total operacions corrents 2.264.057.374 2.362.870.232 2.457.364.179 2.506.345.794 5. Fons de contingència 0 0 0 0 6. Inversions reals 375.956.130 376.163.433 365.220.757 434.404.314 7. Transferències de capital 42.860.066 53.620.794 8.703.454 8.703.454 Total operacions de capital 418.816.196 429.784.227 373.924.211 443.107.768 8. Actius financers 19.489.127 22.194.825 28.889.817 22.196.056 9. Passius financers 127.801.508 51.622.739 59.268.056 84.944.979 Total operacions financeres 147.290.635 73.817.563 88.157.872 107.141.035 TOTAL DESPESES 2.830.164.204 2.866.472.022 2.919.446.262 3.056.594.597 INDICADORS 2017 2018 2019 2020 Estalvi brut 481.355.834 437.959.363 320.167.029 423.598.744 Estalvi brut en % ingressos corrents 17,57% 16% 12% 14% Estalvi brut desprès d’ajustos SEC-10 446.969.193 400.730.756 335.775.969 439.207.683 % Estalvi brut/ingressos corrents desprès ajustos 16% 15% 12% 15% SEC-10 Ingressos no financers (1 a 7) 2.766.022.510 2.858.026.643 2.832.955.045 2.955.171.283 Despeses no financeres (1 a 7) 2.682.873.570 2.792.654.459 2.831.288.390 2.949.453.562 Superàvit (Dèficit) no financer 83.148.940 65.372.185 1.666.655 5.717.722 Ajustos Comptabilitat Nacional -52.821.459 -60.985.886 2.079.558 -3.953.745 Capacitat (Necessitat) de finançament (CNF) 30.327.481 4.386.299 3.746.213 1.763.976 CNF en % ingressos no financers 1,10% 0,15% 0,13% 0,06% Estalvi brut després d’amortitzacions 355.230.834 387.415.850 263.983.785 342.153.765 Endeutament (A 31 de desembre) 836.979.183 837.305.575 781.469.391 862.145.769 Endeutament / Ingressos corrents (1), en % 30,54% 30% 28% 29% Endeutament + avals (A 31 de desembre) 838.681.996 838.014.635 782.508.650 863.001.450 Endeutament + avals / Ingressos corrents (1), en % 30,61% 30% 28% 29% (1) Ingressos corrents excloent-ne contribucions especials i quotes urbanístiques. 11 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 A l’annex 1 figura el formulari PR-1.2 de sol·licitud a la Generalitat de Catalunya d’aprovació del Pla Econòmic i Financer 2019-2020, d’acord amb l’Ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril, sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals. Les dades de 2018 corresponen a la liquidació de l’exercici3. Les dades de 2019 corresponen a les dades d’avançament de liquidació dels pressupostos consolidats del 2ón trimestre, i es corresponen amb les dades comunicades a través de la OVELL4, corregides amb informacions addicionals en base a la execució i millor informació disponible. Les dades del 2020 corresponen a la previsió de liquidació del pressupost en termes consolidats. Els detalls dels diferents ens que formen part del perímetre de consolidació, així com els ajustos i eliminacions necessaris per obtenir les dades pressupostàries consolidades dels exercicis 2019 i 2020 es troben en els annexos 2 i 3 respectivament. 4. Explicació individual dels ajustos practicats a les previsions pressupostàries d’ingressos i despeses per adequar-les als criteris establerts en el SEC 10 L’article 20.d) del RLGEP-EL estableix que el Pla Econòmic i Financer ha d’incloure una explicació individual dels ajustos practicats a les previsions pressupostàries d’ingressos i despeses, en cada un dels anys de vigència del pla, a l’objecte d’adequar la informació pressupostària als criteris establerts en el Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (SEC-10), quan resulti procedent. L’Ajuntament de Barcelona realitza els citats ajustos en el moment de la liquidació del pressupost. En el cas del pressupost inicial, l’Ajuntament pressuposta els seus ingressos aplicant els criteris SEC10, i es determina la capacitat / necessitat de finançament, bàsicament, per la diferència entre els capítols 1 a 7 d’ingressos i els capítols 1 a 7 de despeses. No obstant, en aquells casos que no es possible pressupostar inicialment amb criteris de comptabilitat nacional, s’expliciten els ajustaments aplicats per tal d’obtenir la capacitat de finançament. Els ajustaments han estat calculats d’acord amb el “Manual de cálculo del déficit en Contabilidad Nacional adaptado a las Entidades Locales“ del Ministeri d’Economia i Hisenda. 3 Comunicades a la Generalitat de Catalunya el 7 de maig de 2019 i al Ministeri d’Hisenda mitjançant la OVELL el 30 d’abril de 2019. 4 OVELL: Oficina Virtual de Coordinación Financiera Entidades Locales, del Ministerio de Hacienda. 12 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Els ajustaments realitzats i/o previstos es resumeixen a continuació: AJUNTAMENT DE BARCELONA 2017 2018 2019 2020 Criteri de caixa de fiscalitat local -41.817.769 -51.046.818 Fons Complementari de Finançament i cessió de 15.608.940 15.608.940 15.608.940 15.608.940 tributs Devolució ingressos indeguts pendents de -56.454 -479.805 pagament Ingressos per transferències corrents i capital -8.121.358 -1.310.924 pendents cobrament (Generalitat; Diputació; UE) Criteri de meritament de despeses financeres 509.799 4.162 171.660 Ampliacions de capital -8.000.044 -22.164.825 -22.699.018 -19.562.685 Despeses de personal (Provisió 1%) -10.000.000 9.000.000 Total Ajustaments AB -51.876.886 -59.389.269 2.081.582 -3.953.745 Ajustaments grup -944.573 -1.596.617 -2.024 TOTAL AJUSTAMENTS CONSOLIDAT -52.821.459 -60.985.886 2.079.558 -3.953.745 Per la banda dels ingressos:  Criteri de caixa de fiscalitat local: Els capítols 1. Impostos directes, 2. Impostos indirectes i 3. Taxes i altres ingressos, s’han de registrar segons el criteri de caixa, tenint en compte tant la recaptació corresponent a l’exercici corrent com la corresponent a exercicis tancats. L’import per aquest concepte reflectit a les columnes 2017 i 2018 corresponen l’ajust per passar de drets liquidats a recaptació. Pel que fa al 2019 i 2020, els ajustaments no apliquen en tant les projeccions s’han realitzat en termes de caixa.  Fons Complementari de Finançament i cessió de tributs: Els ingressos procedents de l’Estat per aquest conceptes s’han de registrar segons el criteri de caixa, tenint en compte tant els corresponents a l’exercici corrent com els corresponents a exercicis tancats. No obstant, s’han de practicar ajustaments positius que es corresponen a la retenció que l’Estat practica per compensar les liquidacions negatives dels exercicis 2008 i 2009. Els ajustaments per aquest concepte practicats o previstos són de 15.608.939,76€ pels anys 2017 a 2020. En el següent quadre es mostra l’impacte d’aquests ajustaments en els diferents anys: Detall ajustaments (PIE) 2017 2018 2019 2020 Liquidació negativa 2008 3.079.581 3.079.581 3.079.581 3.079.581 Liquidació negativa 2009 12.529.359 12.529.359 12.529.359 12.529.359 Total Ajustaments (PIE) 15.608.940 15.608.940 15.608.940 15.608.940 13 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189  Devolució d’ingressos indeguts: d’acord amb la Instrucció de comptabilitat, les operacions de devolució d’ingressos indeguts aprovats no s’han de reflectir en el pressupost fins que el pagament no es fa efectiu. Per aquest motiu, en comptabilitat nacional procedeix ajustar com menor ingrés l’import comptabilitzat com creditors per devolució d’ingressos pendents de pagament.  La resta de transferències corrents i les transferències de capital s’han de registrar seguint el mateix criteri de comptabilització que utilitza el pagador de la transferència. Els ajustaments corresponents als exercicis 2017 i 2018 s’han realitzat en aplicació dels criteris de comptabilització d’ens públics com la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona; i als imports efectivament certificats derivats de transferències de fons europeus. No s’ha previst cap ajust per aquests conceptes pels exercicis 2019 i 2020, atesa la naturalesa del càlcul. Per la banda de les despeses:  Criteri de meritament de despeses: Les despeses s’han de registrar segons el criteri de meritament. Per tant, s’ha de realitzar un ajust que respon a la diferència entre les despeses meritades i les aplicades al pressupost. Els supòsits de les projeccions 2019 i 2020 són que les despeses meritades coincideixen amb els imports pressupostaris.  Ampliacions de capital: Respecte a les despeses del capítol “8. Actius financers” en cas que es tracti d’una ampliació de capital per a cobrir pèrdues d’una societat, s’hauran de tractar com si fossin una transferència de capital. Els imports corresponents als exercicis 2018, 2019 i 2020, responen a subscripcions d’ampliacions de capital previstes a Fira 2000, S.A. i a aportacions patrimonials a Barcelona Sagrera Alta Velocitat d’acord amb els convenis signats i les disposicions plurianuals comptabilitzades.  Despeses de personal (provisió de l’1%). D’acord amb el mencionat anteriorment, en comptabilitat nacional el principi de meritament s’enuncia amb caràcter general per al registre de qualsevol flux econòmic i, en particular, per a les obligacions. En aquest sentit, la sentencia 528/2017, de 12 de setembre de 2017, va estimar el recurs d’apel·lació interposat per diversos treballadors, reconeixement el dret a que l’Ajuntament de Barcelona abones els corresponents interessos de les quantitats corresponents als exercicis 2007-2008, estimat 10 milions d’euros i enregistrat en termes de comptabilitat nacional a l’exercici 2017. En conseqüència, es procedeix a ajustar en l’exercici 2019, l’import que es preveu liquidar pressupostàriament corresponent a la citada provisió. 14 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 5. Memòria sobre les previsions de variables econòmiques i pressupostàries de les que parteix el pla, així com supòsits en els quals es basen les previsions informació Com ja s’ha explicat anteriorment, i atès que la causa de tramitació del pla és l’incompliment de la regla de despesa, i per tant no es tracta d’un pla d’ajust, en aquest apartat no s’inclouen ni detallen mesures correctores aprovades, quantificades i fonamentades, assenyalant la data de la seva implementació. Si s’inclouen les previsions de les variables econòmiques i pressupostàries de les que parteix el pla, així com els supòsits en els quals es basen les previsions, informació a que fa referència l’article 21.2 de la LOEPSF. I. Projecció de liquidació consolidada de l’exercici 2019 La projecció de liquidació del pressupost consolidat 2019 s’ha realitzat utilitzant la darrera previsió de tancament de l’Ajuntament de Barcelona, i la previsió de tancament dels ens dependents realitzada d’acord amb la informació rebuda en compliment de l’article 16 de l’Ordre HAP/2015/2012 corresponent al segon trimestre de l’exercici. En els següents punts es detallen les principals magnituds d’aquestes projeccions per conceptes, comparades en determinats casos amb la previsió del pressupost aprovat inicialment per tal de facilitar-ne el seu anàlisi: A. Ingressos corrents  Impostos locals, taxes i altres ingressos: D’acord amb el mencionat anteriorment, les projeccions d’aquests ingressos s’han realitzat en termes de caixa. En aquest sentit, l’estimació de les recaptacions d’impostos locals inclou les projeccions efectuades per l’Institut Municipal d’Hisenda al tancament d’agost de 2019 en aplicació de les Ordenances fiscals vigents per l’exercici. En el següent quadre es pot observar, en detall per cada figura impositiva, la previsió del pressupost aprovat inicialment (que recull els ajustos de comptabilitat nacional estimats), i la previsió de recaptació tant d’exercicis corrents com tancats: Impost Pressupost inicial Recaptació (dades en milers d’euros) prorrogat 2019 prevista 2019 IBI 644.299 651.376 IAE 91.698 90.725 IVTM 56.970 54.054 IIVT (Plusvàlua) 230.728 193.555 ICIO 37.961 56.542 Total 1.061.656 1.046.252 15 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Quant a les taxes i altres ingressos, el quadre següent mostra comparativament les dades pressupostades, i l’estimació dels cobraments esperats de l’Ajuntament: Pressupost Taxes i altres ingressos inicial Recaptació (dades en milers d’euros) prorrogat prevista 2019 2019 Ingressos per taxes 145.772 131.498 Multes 53.548 62.512 Altres ingressos 71.324 92.508 Total 270.644 286.518  Participació en els tributs de l’Estat (Cessió dels Tributs de l’Estat i Fons Complementari de Finançament): L’estimació de liquidació pel 2019 inclou la millor informació disponible quant a la participació en els tributs de l’Estat (PIE). El següent quadre s’inclouen els detalls per conceptes comparant les xifres incloses en el pressupost inicial amb les que es preveu liquidar: Concepte Previsions 2019 (dades en milers d’euros) Inicials (1) Cessió de tributs de l’Estat 90.056 99.751 Bestreta de l’any 91.451 101.146 Devolució Liquidacions Negatives 2008 i 2009 -1.395 -1.395 Liquidació definitiva n-2 Fons Complementari de Finançament 1.009.457 1.009.551 Bestreta de l’any 1.023.671 1.023.765 Devolució Liquidacions Negatives 2008 i 2009 -14.214 -14.214 Liquidació definitiva n-2 Total PIE 1.099.513 1.109.302 (1) Pressupost prorrogat de l’exercici 2018. Atès que l’Estat no ha aprovat els seus pressupostos per a l’exercici 2019 i per tant els seus pressupostos vigents són els prorrogats de l’exercici 2018, la bestreta de l’exercici 2019 es correspon amb l’import prorrogat de l’exercici 2018 i no es disposa de les dades de la liquidació definitiva de l’exercici 2017. En el moment d’elaboració del present pla econòmic financer, i malgrat hi ha un debat a l’entorn de la capacitat d’un govern en funcions d’actualitzar les bestretes de la PIE i procedir a la liquidació definitiva de l’any n-2, aquest fet no ha estat contrastat.  Altres transferències corrents i ingressos patrimonials. 16 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Correspon amb les previsions realitzades al pressupost 2019, corregides amb les generacions de crèdit realitzades fins a la data i/o actualitzades amb les informacions comunicades pels centres gestors. B. Despeses corrents L’estimació de liquidació de despeses de l’exercici 2019 incorpora les modificacions de crèdit realitzades o previstes fins a la data d’emissió del control econòmic i financer del mes d’agost5, i incorpora les següents singularitats:  Les despeses de personal de 2019 previstes responen, quant a l’Ajuntament de Barcelona, a la projecció de la nòmina fins a final d’any realitzada per la Gerència de Recursos Humans i Organització en base a la plantilla actual. S’inclou en aquesta previsió el pagament de 9 milions d’euros en compliment de la sentencia 528/2017, de 12 de setembre de 2017 explicada anteriorment.  Les compres de béns i serveis estimades per 2019 s’han projectat en base al pressupost modificat i considerant un grau d’execució del 96,8% en conjunt.  Les despeses financeres es basen en l’import i estructura previstos de l’endeutament, projectant les operacions de crèdit vigents i les previstes fins 31 de desembre de 2019. Les dades són reals fins a 31 d’agost de 2019.  Les transferències corrents projecten una execució del 100% de la previsió actual. En el cas de l’AMB, d’acord amb l’aprovació del Plenari, l’aportació correspon al 7,6% de la participació en els ingressos de l’Estat per cessió de tributs i Fons complementari de finançament, exclosa la compensació per la reforma de l’impost sobre activitats econòmiques i, per tant, la seva evolució va aparellada a l’evolució prevista dels conceptes citats. C. Ingressos i despeses de capital  Els ingressos de capital (capítols 6 i 7) inclouen la previsió d’execució per vendes d’inversions reals i per transferències de capital que rep l’Ajuntament de Barcelona procedents d’altres administracions públiques per finançar determinades inversions. La previsió d’execució respon a compromisos d’ingrés d’aportacions per finalitats concretes de la Generalitat de Catalunya i la Unió Europea mitjançant fons Feder. Pel que fa a les vendes d’inversions reals, s’han inclòs 3,08 milions d’euros corresponents a la alienació de la finca del Carrer Sancho d’Àvila (Antic Tanatori Municipal).  Les despeses de capital pel 2019, als efectes del present pla, s’han projectat estimant una execució del 100% de la previsió inicial del pressupost, i les modificacions de crèdit aprovades, o en tràmit d’aprovació. 5 20 de setembre de 2019. 17 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 D. Operacions financeres  El capítol 8 de despeses inclou les aportacions aprovades pel 2019 per atendre els compromisos per l’adquisició d’accions de Fira 2000, SA, i Habitatge Metròpolis Barcelona, SA, així com, les aportacions patrimonials a Barcelona Sagrera Alta Velocitat.  El capítol 9 d’ingressos no inclou la concertació de l’endeutament previst per al finançament de les inversions per l’exercici 2019. Quant al capítol 9 de despeses, inclou 55,87 milions d’euros corresponents a les amortitzacions contractuals de les operacions de finançament amb venciment al 2019. La resta correspon a la previsió de devolucions de dipòsits i fiances a llarg termini. II. Previsió pressupost 2020 consolidat Per la elaboració de la previsió del pressupost 2020 consolidat, s’ha actualitzat la informació elaborada en compliment de l’article 13.3 de la Ordre HAP-2015-2012 i, en particular, s’han emprat les següents hipòtesis. Hipòtesis macroeconòmiques Les hipòtesis macroeconòmiques utilitzades en el Pla Econòmic i Financer per a l’exercici 2020 són les publicades per l’Estat en el marc del Programa d’Estabilitat 2019-2022 de 30 d’abril de 2019: Hipòtesis macroeconòmiques (*) 2020 PIB real 1,9% PIB nominal 3,6% Deflactor PIB 1,7% (*) S’han utilitzat aquestes dades atès que una part molt significativa dels ingressos de l’Ajuntament de Barcelona corresponen a la Participació en els Tributs de l’Estat, i les bestretes a compte que es fixen en els Pressupostos Generals de l’Estat estan altament correlacionades amb aquest escenari macroeconòmic. D’altra banda, d’acord amb l’esmentat anteriorment, els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic d’aplicació a l’administració local pel 2020, aprovats per acord del Consell de Ministres de 7 de juliol de 2017 són els següents: Objectius per les Entitats Locals 2020 Objectiu d’Estabilitat Pressupostària Capacitat (+) Necessitat (-) de Finançament, Comptabilitat 0,0 Nacional, en % PIB Objectiu de Deute Públic, en % PIB (*) 2,5 Regla de despesa, en % 2,8 18 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 La projecció d’ingressos i despeses consolidats és fonamenta en les previsions del marc financer 2019-2023: Ingressos a) Impostos locals: La previsió dels ingressos per impostos locals de l’exercici 2020 s’ha estimat a partir dels ingressos projectats pel 2019. En el cas de l’Impost sobre béns immobles es preveu una baixada de tipus impositius (del 0,75% al 0,66%) i la supressió de topalls, tornant a un increment anual equivalent als d’abans de la revisió cadastral, així com, un recàrrec per pisos buits. Respecte a l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, es preveu la modificació de les bonificacions amb criteris medi ambientals i l’increment del tipus impositiu. Pel que fa a la resta d’impostos locals, s’estima en conjunt que els ingressos es mantindran estables tot el període. Qualsevol canvi normatiu que suposi l’augment o la disminució de la recaptació permanent implicaria un impacte sobre el sostre de despesa computable, augmentant-lo o disminuint-lo en la mateixa proporció respectivament. b) Participació en els ingressos de l’Estat: La projecció dels ingressos corresponents a la participació en els ingressos de l’Estat s’ha fet partint de les següents hipòtesis: Els avançaments a compte de la Cessió en els Tributs de l’Estat (CTE) i del Fons Complementari de Finançament (FCF) de l’exercici 2020 creixeran a una taxa equivalent al PIB nominal previst per l’exercici. Així mateix, s’ha projectat també l’efecte de la devolució d’una anualitat resultant de dividir l’import pendent de retornar de les liquidacions negatives corresponents als anys 2008 i 2009 a 1/1/2017 en 180 mensualitats, en aplicació de la disposició addicional única del RDL 12/2014 (15,6 milions d’euros anuals). Pel que respecte a la liquidació definitiva de l’exercici 2018 s’ha previst un import positiu de 32 milions d’euros. El següent quadre mostra la previsió d’ingressos pressupostaris previstos en concepte de participació en els tributs de l’Estat pel 2020: Concepte 2020 (dades en milers d’euros) Cessió de tributs de l’Estat 103.493 Bestreta de l’any 104.888 Devolució Liquidacions Negatives 2008 i 2009 -1.395 Liquidació definitiva n-2 0 Fons Complementari de Finançament 1.079.430 Bestreta de l’any 1.061.644 Devolució Liquidacions Negatives 2008 i 2009 -14.214 Liquidació definitiva n-2 32.000 Total PIE 1.182.923 19 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 c) Taxes i altres ingressos: La previsió s’ha fet en termes de recaptació i es preveu que, en termes generals, augmentin al mateix ritme que el deflactor del PIB 2020, és a dir, a una taxa del 1,7%. S’inclou addicionalment l’adequació de determinades taxes amb la finalitat d’afavorir la transició ecològica i de caràcter ambiental i influir sobre l’ús intensiu de l’espai públic i turisme global. d) Ingressos patrimonials: S’estima que els ingressos patrimonials, en conjunt, creixeran al mateix ritme que deflactor del PIB previst pel 2020. e) Altres transferències: S’estima que l’exercici 2020 les transferències corrents, excloses les transferències corrents derivades del Fons Complementari de Finançament, es mantindran estables. La projecció està feta sobre les xifres previstes al tancament de pressupost de l’exercici 2019. No obstant, es preveu que les aportacions finalistes de la Generalitat de Catalunya derivades del Contracte Programa de Serveis Socials creixin un 1,5% l’exercici 2020. Aquesta projecció no inclou els ingressos finalistes derivats del Fons per al foment del turisme, que s’aniran incorporant als respectius pressupostos, mitjançant generacions de crèdits d’ingrés, a mesura que es materialitzi la seva recaptació. f) Ingressos de capital: Quant als ingressos de capital, s’estima uns ingressos de transferències de capital per finançar inversions de 19,99 milions d’euros al 2020. En cas de rebre ingressos de capital finalistes addicionals, aquests es podrien destinar a augmentar les despeses de capital, sense que suposi un augment de la despesa computable de l’Ajuntament. Despeses L’estimació de les despeses corrents pel període 2020 s’ha realitzat, en termes globals, aplicant la restricció del compliment dels objectius d’estabilitat vigents per al 2020: estabilitat (dèficit 0) i regla de despesa (2,8%); i aplicant la restricció de l’obtenció d’un estalvi brut equivalent, com a mínim, al 15% dels ingressos corrents en termes de comptabilitat nacional, en línia amb els objectius financers establerts, que son els criteris a aplicar en el projecte de pressupostos 2020. Sota aquesta premissa, i partint de l’estructura de les despeses corrents resultant de l’estimació de la liquidació de pressupost per l’exercici 2019, la distribució de les despeses corrents per epígrafs s’ha realitzat sobre la base de les següents hipòtesis: a) la previsió que les despeses de personal augmentin un 2,5% per actualitzacions salarials i per la relaxació dels criteris de reposició per jubilacions i baixes. Qualsevol desviació a l’alça d’aquestes estimacions, en compliment de l’objectiu d’assolir un estalvi brut del 15%, impactaria en la capacitat de dotar pressupostàriament les previsions dels capítols 2 i/o 4 de despeses; 20 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 b) les despeses financeres es basen en l’import i l’estructura de l’endeutament previst i considerant un cost mig del deute del 2% al 2020; c) quant a les despeses en béns corrents i serveis, i transferències corrents la capacitat per cada exercici s’estima per la diferència entre l’objectiu d’estalvi brut i les magnituds estimades de despeses de personal. L’estimació de les despeses de capital de l’exercici 2020 són el resultat de l’estalvi brut que s’estima generar més l’estimació dels ingressos de capital previstos i més la variació resultant de l’endeutament net previst. Els valors resultants suposen el mínim disponible aplicant la restricció de l’objectiu d’un estalvi brut del 15%. III. Endeutament financer 2018-2020 A la taula següent es desglossa l’endeutament consolidat de l’Àmbit d’Administració Pública de l’Ajuntament de Barcelona en dos grups: (i) el deute de l’Ajuntament de Barcelona ; i (ii) el deute dels seus ens dependents del Pressupost Municipal, és a dir, aquells que no es financen majoritàriament amb ingressos de mercat. Endeutament financer consolidat, a 31 de desembre (dades euros) 2018 2019 Previsió 2020 Previsió Curt termini - - - Llarg termini 836.041.666,67 780.173.611,12 860.869.667,12 Ajuntament de Barcelona 836.041.666,67 780.173.611,12 860.869.667,12 Curt termini 948.718,76 1.000.000 1.000.000 Llarg termini 315.189,23 295.780,00 276.102,00 Ens dependents 1.263.907,99 295.780,00 276.102,00 Ajuntament de Barcelona - - - Ens dependents 136.440,15 - - Factoring sense recurs 136.440,15 0,00 0,00 Endeutament (a 31/12) (PDE*) 837.442.014,81 780.469.391,12 861.145.769,12 * Endeutament d’acord amb el Protocol de Dèficit Excessiu. L’endeutament PDE ha d’incloure, si s’escau, emissions, operacions de préstecs, crèdits, valors representatius de deute en moneda diferent de l’euro i factoring sense recurs del conjunt d’entitats pertanyents al Sector Administració Pública, d’acord amb la delimitació del Sistema Europeu de Comptes (SEC). Els imports referents a factoring sense recurs corresponen a cessions de drets de cobrament pendents de pagament a 31 de desembre de 2018 comunicades a l’Ajuntament de Barcelona o als ens dependents. L’endeutament a curt termini correspon als saldo disposat d’una pòlissa de crèdit a curt termini de la Fundació Privada Barcelona Navegació Oceànica; i l’endeutament a llarg termini d’ens dependents correspon a un préstec hipotecari de la Fundació Casa Amèrica. 21 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Compliment dels objectius de deute públic L’objectiu de deute públic pel conjunt de les corporacions locals ha estat fixat en el 2,6% del PIB pel 2019 i el 2,5% pel 2020. No obstant, es tracta d’un límit pel conjunt de les corporacions locals i que no es pot mesurar individualment. Així, els límits d’endeutament aplicables a cada entitat local són els determinats al Text Refós de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, aprovat pel RDL 2/2004, fixats en el 110%6. 2019 2020 (dades en milers d’euros) 2018 Previsió Previsió Endeutament financer (a 31/12)7 837.305.574,66 780.469.391,12 861.145.769,12 Avals financers 1.209.174,40 1.039.258,78 855.681,09 Endeutament total (als efectes del 838.514.749,06 781.508.649,90 862.001.450,21 TRLRHL)(*) % Deute (incloent avals) s/ ingressos 29,92% 28,02% 29,40% corrents (rati TRLRHL) (*) Inclou l’endeutament i avals del Sector Administració Pública de l’ajuntament de Barcelona. Pel que fa als avals, els imports corresponen a avals prestats per TERSA (per préstecs a llarg termini de l’Ecoparc Besòs i l’Ecoparc Barcelona, dels quals té una participació del 5%), i s’han imputat pel risc garantit per l’entitat que concedeix de l’aval. El risc directe de l’Ajuntament de Barcelona es limita al seu percentatge de participació en la societat (58,54%). IV. Regla de despesa projectada 2019 i 2020 L’article 12 de la LOEPSF estableix que la variació de la despesa computable de les corporacions locals no podrà superar la taxa de referència de creixement del Producte Interior Brut a mig termini de l’economia espanyola, fixat segons acord del Consell de Ministres de 7 de juliol de 2017 en l’2,7% per a l’exercici 2019 i en el 2,8% per a l’exercici 2020. S’entén per despesa computable els usos no financers definits en termes de Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals, exclosos els interessos del deute, la part de la despesa finançada amb fons finalistes procedent de la Unió Europea o d’altes administracions públiques, així com les transferències vinculades als sistemes de finançament. Per al càlcul d’aquesta despesa computable la Intervenció General de l’Administració de l’Estat ha publicat una “Guía para la determinación de gasto del artículo 12 de la ley 2/2012 orgánica de estabilidad presupuestaria y sostenibilidad financiera para corporaciones locales” que serveix de referencia per al seu càlcul. Així, sota els supòsits i consideracions d’execució detallades en apartats anterior, la despesa computable consolidada prevista per als exercicis 2019 i 2020 es preveu com segueix: 6 No obstant, quan s’excedeixi el límit del 75% o s’hagi incomplert els objectius d’estabilitat pressupostària i/o deute públic, totes les operacions d’endeutament a llarg termini precisaran l’autorització de l’Estat o de la Comunitat Autònoma que tingui atribuïda la tutela financera. 7 L’endeutament financer correspon a l’estimació de l’endeutament total a final de l’exercici. 22 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 2018 2019 2020 Despesa computable liquidació “n-1” 2.633.526.480 2.704.622.714 Increment previst (%) 2,70% 2,80% Increment previst (€) 71.105.215 75.729.436 Augments permanent de recaptació 0 49.002.557 Aplicació superàvit “n-1” per a inversions financerament sostenibles 0 0 (IFS) Límit despesa computable any “n” 2.571.286.293 2.704.631.695 2.829.354.707 Despesa computable prevista any “n” 2.633.526.480 2.704.622.714 2.829.162.136 Diferència (incompliment si la xifra és -62.240.187 8.980 192.572 negativa) D’acord amb l’establert l’article 12.4 de la Llei 2/2012 orgànica d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, quan s’aprovin canvis normatius que suposin augments o disminucions permanents de la recaptació, el nivell de despesa computable resultant de l’aplicació de la regla es modificarà al alça o la baixa, respectivament, en la quantia derivada del citat canvi normatiu. Atès l’anterior, es recull per aquest concepte en l’exercici 2020, 49 milions d’euros que obeeixen a l’estimació de l’impacte sobre els ingressos estimats que es deriven de canvis normatius. En aquest sentit, es preveuen increments permanents de la recaptació com a conseqüència de l’efecte de l’aplicació de l’article 68 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals sobre el canvi de deducció aplicable sobre la Base Liquidable de l’IBI per aplicació de la nova ponència de valors, així com, la previsió de la modificació d’ordenances fiscals en el sentit de:  Impost sobre béns immobles: Modificació del tipus impositiu (del 0,75% al 0,66%) i eliminació de topalls, eliminació de la bonificació per domiciliació bancària, aplicació del recàrrec sobre habitatges permanentment desocupats,  Impost sobre vehicles de tracció mecànica: Modificació de les bonificacions dels vehicles amb criteris medi ambientals, increment del tipus impositiu i eliminació de la bonificació de vehicles de més de 25 anys.  Taxa de clavegueram: Increment de les tarifes augmentant el grau de cobertura dels costos dels serveis.  Taxa de grua i parany: Increment de les tarifes augmentant el grau de cobertura dels costos dels serveis.  Taxes d’altres ocupacions de via pública: Revisió i actualització dels coeficients de gravamen de les terrasses, caixers automàtics, D’acord amb l’anterior, el càlcul efectuat en el present pla econòmic i financer es resumeix en el següent quadre, amb el benentès que a la liquidació definitiva de l’exercici 2020 caldrà quantificar amb dades reals l’import a considerar efectivament quant al càlcul de la regla de la despesa: 23 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 23 de gener del 2020 CSV: 9e60-2979-2718-3189 Projecció Estimació Impacte Descripció liquidació P2020 Ingressos P2019 IBI de naturalesa urbana 651.376.000 674.515.900 23.139.900 Impost sobre vehicles tracció mecànica 54.054.000 57.810.200 3.756.200 Taxa de clavegueram 15.069.543 32.598.000 17.528.457 Taxa de grua i parany (I/D) 16.500.000 17.900.000 1.400.000 Taxes d'altres ocupacions via pública 2.630.000 5.808.000 3.178.000 TOTAL 739.629.543 788.632.100 49.002.557 En tot cas, qualsevol desviació de la projecció de despeses de l’exercici 2019 derivada d’una menor execució de la estimada suposaria un augment de la Capacitat de Finançament de l’exercici. Aquest augment de la capacitat de l’exercici (superàvit) es podria destinar, si es prorroga per l’exercici 2020 allò establert en la DA 6ª de la LOEPSF (“Reglas especiales para el destino del superávit presupuestario”), a inversions financerament sostenibles. Aquest possible augment de la despesa d’inversió no comptaria com a despesa computable als efectes del compliment de la regla de despesa. El sostre de despesa computable previst en el present Pla econòmic financer per cada anualitat s’haurà d’ajustar a l’alça en el cas que es produeixi una variació del perímetre del sector Administració Pública de l’Ajuntament de Barcelona per la incorporació de noves entitats al mateix. En sentit contrari, i d’acord amb el Manual PEFEL 2, els imports dels ens que puguin ser donats de baixa en exercicis posteriors s’addicionaran als imports de l’ens principal. 24 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007