GASETA MUNICIPAL 31 de gener del 2020 CSV: a083-befa-126a-c0e4 Disposicions generals – Instruccions INSTRUCCIÓ per a l'aplicació del Portal de Contractació Electrònica de l'Ajuntament de Barcelona. Antecedents: La Llei 9/2017, de 8 de novembre, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, (d’ara endavant LCSP), preveu a la seva disposició addicional quinzena apartat tercer que la presentació d’ofertes i sol·licituds de participació es realitzarà utilitzant mitjans electrònics. Aquesta obligatorietat ha estat ratificada per multitud de resolucions de tribunals de recursos en matèria de contractació1 , fins al punt que la no utilització de mitjans electrònics fora de les excepcions previstes a la disposició addicional tercera pot comportar l’anul·lació del procediment de contractació, amb el greu perjudici i complicació administrativa i pressupostària que pot comportar l’anul·lació d’una licitació. Aquest plantejament s’emmarca dins les previsions de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, que contemplen l’arquitectura jurídica i tecnològica necessària per a fer efectiu el dret dels administrats i l’obligació de les administracions de relacionar-se per mitjans electrònics, i en aquest mateix sentit l’ordenança de l’administració electrònica aprovada pel Plenari del Consell Municipal, en sessió del dia 21 de desembre de 2018 i publicada al Butlletí oficial de la província de data 1 de febrer de 2019 i a la Gaseta de data 5 de febrer de 2019. En el marc del desplegament de l’administració electrònica en l’àmbit de la contractació i per tal d’atendre a les necessitats de dotar-se de noves eines que permetin la incorporació i control de seguiment acurat de les polítiques públiques que utilitzen la contractació per assolir les seves finalitats, es va decidir iniciar un desplegament progressiu del projecte anomenat SICE (Sistema Integral de Contractació Electrònica) en dos estadis o fites i suportat en dos entorns que donessin resposta a tots aquests requeriments. La primera fita o estadi és articular una arquitectura informàtica enfocada en un gestor intern per a l’aprovació d’expedients de contractació i una plataforma o portal extern per als contractistes que permeti donar resposta als requeriments jurídics i de governabilitat de la nova contractació segons el que preveu la LCSP. La segona fita o estadi és l’evolució d’aquestes eines o suports informàtics que permetin l’aplicació de la intel·ligència artificial a l’àmbit de la contractació, de tal forma que un procés automatitzat de gestió de dades obtingudes durant tot el procés d’un 1 Resolució TACRC 632/2018, de 29/06 sobre l’anul·lació de la licitació per permetre la presentació d’ofertes en paper (alternativament a l’electrònica).Resolució TACRC 808/2018, de 14/09, i 1023/2018, de 12/11 sobre l’exclusió d’ofertes presentades en paper. Resolució TARCCYL 104/2018, de 22/10 sobre l’ anul·lació de licitació per no exigir presentació d’ofertes per mitjans electrònics. Resolució TCCSP 260/2018, de 5/12 sobre l´obligatorietat de justificar la manca d’ús de mitjans electrònics en la licitació. Resolució TACRC 869/2018, d’1/10 sobre l´anul·lació de la licitació per manca d’informe específic destinat a justificar les raons per no exigir la presentació electrònica. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 31 de gener del 2020 CSV: a083-befa-126a-c0e4 contracte incloent la seva execució ofereixi la proposta d’un nou expedient de contractació millorat, facilitant així la tasca d’elaboració i reducció de temps per tramitar nous expedients de contractació que s’han de licitar i una homogeneïtzació del procés d’elaboració que garanteixi una millor qualitat tècnica i jurídica, que permeti una planificació i gestió de recursos més versemblant. Per tal d’atendre la primera fita consistent en l’obligatorietat de respondre tecnològicament als requeriments de les esmentades normes, l’Ajuntament va contractar un gestor de tramitació de contractes que substituirà al SAP contractes pel nou gestor SICE de tramitació i una plataforma electrònica de licitació o portal que permet a qualsevol licitador presentar ofertes en qualsevol procediment d’adjudicació. Aquest Portal que ja funciona en altres entitats del sector públic s’ha pogut provar, i s’han realitzat les formacions i proves pilot per al seu ús, obtenint un resultat satisfactori. Correspon per tant la seva utilització generalitzada a tot el grup municipal per a qualsevol procediment d’adjudicació, motiu pel qual es dicta aquesta instrucció municipal. 1. Denominació de l’eina. La plataforma o portal de contractació electrònica és el sistema d´informació municipal que permet l´ús de mitjans electrònics, informàtics i telemàtics en els procediments regulats en la LCSP, en els termes establerts en les disposicions addicionals quinzena, setzena i dissetena. Esdevé l´únic dispositiu d´interacció entre els licitadors i adjudicataris i òrgans de contractació amb l´Ajuntament de Barcelona i el seus ens dependents que, progressivament, implementin la seva utilització. Cal tenir present però, que es tracta d´un entorn electrònic complementari pel que fa a l’obligació de publicar al perfil del contractant, també anomenat Plataforma de contractació del sector públic, que actualment ja utilitza l’Ajuntament i tots els seus ens dependents. Per aquest motiu, i per tal d’evitar confusions terminològiques l‘eina municipal s’anomenarà “Portal de Contractació electrònica de l’Ajuntament de Barcelona” i serà accessible des de la seu electrònica de l’Ajuntament de Barcelona. 2. Interacció del Portal de Contractació electrònica amb altres aplicatius per a la gestió de contractes. La gestió de tramitació, aprovació i adjudicació dels contractes es realitzarà al corresponent entorn SAP contractes o sistema equivalent que disposi l’entitat municipal i fins que no sigui substituït pel Gestor SICE d’acord amb el calendari que proposi la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa i l’Institut Municipal d’Informàtica. El Portal de Contractació electrònica és una eina disponible durant 24 hores i 365 dies a l’any per tal que qualsevol persona interessada pugui presentar ofertes electròniques, aclariments o justificacions d’ofertes anormalment baixes, acreditació de solvències i si s’escau, formalitzar electrònicament els contractes. La publicació de la corresponent licitació al perfil del contractant s’haurà de fer de forma prèvia a la publicació en el Portal de contractació. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 31 de gener del 2020 CSV: a083-befa-126a-c0e4 3. Àmbit d’aplicació. L’àmbit d’aplicació del Portal de contractació electrònica ha d’incloure a tota l’organització municipal, incloses les seves entitats vinculades o dependents. No obstant, considerant la infraestructura informàtica dels ens i les integracions amb eines pròpies, s’estableix el següent calendari d’aplicació: 1 de febrer de 2020: a) Ajuntament de Barcelona (Gerències d’àrees, sectors i districtes). b) Organismes autònoms locals: 1. Institut Municipal d’Informàtica. c) Societats mercantils: 1. Barcelona d’Infraestructures Municipals, S.A. 1 de maig de 2020: a) Organismes autònoms locals: 1. Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. 2. Institut Municipal d’Educació. Institut Municipal de Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida. 3. Institut Municipal de Mercats de Barcelona. 4. Institut Barcelona Esports. 5. Institut Municipal de Serveis Socials. b) Entitats públiques empresarials: 1. Institut de Cultura de Barcelona. 2. Institut Municipal de Parcs i Jardins. 3. Institut Municipal Fundació Mies van der Rohe. 4. Institut Municipal d’Urbanisme. 5. Institut Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació de Barcelona. 1 de juny de 2020: a) Organismes autònoms locals: 1. Institut Municipal d’Hisenda. 1 d’octubre de 2020: a) Societats mercantils: 1. Informació i Comunicació de Barcelona, S.A. 2. SPM Barcelona Activa, S.A. 3. Foment de Ciutat, S.A. 4. Barcelona Cicle de l’Aigua, S.A. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 31 de gener del 2020 CSV: a083-befa-126a-c0e4 5. Tractament i Selecció de Residus, S.A. 6. Selectives Metropolitanes, S.A. 7. Solucions Integrals per als Residus, S.A. b) Consorcis: 1. Consorci Campus Interuniversitari del Besòs. 2. Agència Local de l’Energia de Barcelona. 3. Consorci del Besòs. 4. Consorci de Biblioteques de Barcelona. 5. Consorci del Mercat de les Flors/Centre de les Arts de Moviment. 6. Consorci Museu de Ciències Naturals. 7. Consorci de l’Auditori i l’Orquestra. c) Fundacions: 1. Fundació Carles Pi i Sunyer d’Estudis Autonòmics i Locals. 2. Fundació Barcelona Institute of Technology for the Habitat. 3. Fundació Museu Picasso de Barcelona. 1 de juny 2021: Societats mercantils: 1. Barcelona Serveis Municipals S.A. 2. Cementiris de Barcelona S.A. 3. Parc Atraccions Tibidabo S.A. 4. Barcelona Regional Agencia Metropolitana de Desenvolupament Urbanístic i d’Infraestructures S.A. 5. Mercats de Proveïments de Barcelona, SA Fundacions: 1. Fundació Barcelona Cultura. 2. Fundació Casa Amèrica Catalunya. 3. Fundació Navegació Oceànica de Barcelona. 4. Fundació Mobile World Capital Foundation. Associacions: 1. Asociación Red Internacional de Ciudades Educadoras. Aquest calendari podrà ser modificat per dificultats tècniques que comportin la necessitat d’incrementar els recursos disponibles. Correspondrà a l’Institut Municipal d’Informàtica i a la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa l’actualització o reajustament del calendari que s´aprovarà mitjançant resolució del titular de la Gerència a la que estigui adscrita la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 31 de gener del 2020 CSV: a083-befa-126a-c0e4 4. Procediments d’adjudicació i tipologia de contractes que requereixen l’ús del Portal de contractació electrònica. De conformitat amb allò previst a la disposició addicional quinzena de la LCSP, és obligatori utilitzar el Portal de contractació electrònica per a tota classe de contractes administratius o privats sotmesos a la LCSP i per als següents procediments: - Contractes menors, amb o sense concurrència, de valor estimat igual o superior a 5.000.- euros. - Procediments oberts. - Procediments restringits. - Procediments amb negociació, amb o sense publicitat. - Diàleg competitiu. - Associació per a la innovació. - Concursos de projectes No serà d’obligació la presentació d’ofertes a través del Portal en els casos previstos a la LCSP. Així mateix, estaran excepcionades de presentació a traves del Portal, aquelles ofertes que continguin fitxers que superin la capacitat màxima del Portal de contractació, fixada en 250 Megabytes (MB).El límit màxim global de l’oferta es de 1GB o 1024 MB En tots aquests casos, les ofertes es presentaran dins el termini corresponent, en el Registre general a través de les Oficines d’atenció a la Ciutadania. 5. Procediment de publicació al perfil del contractant i al Portal de contractació electrònica. Amb excepció del contracte menor i dels procediments negociats sense publicitat que no requereixen publicació obligatòria al perfil del contractant, la resta de procediments d’adjudicació han de ser publicats prèviament en el perfil del contractant i posteriorment publicats en el Portal de contractació electrònica d’acord amb els manuals que es troben disponibles a l’àrea d’ajuda d’aquest entorn. En els contractes menors de valor estimat igual o superior a 5.000.- euros així com en els procediments amb negociació sense publicitat també serà obligatòria la sol·licitud d’ofertes mitjançant el Portal de contractació electrònica malgrat no hi hagi pública concurrència. En aquests casos l’eina permet que la publicació només sigui visible per als licitadors determinats prèviament. En la tramitació dels contractes menors sense publicitat i sense concurrència cal donar compliment a l’art. 118 de la LCSP i el que preveuen les bases d’execució de pressupost d’aquest Ajuntament. Per aquesta raó serà necessari que les unitats tècniques promotores verifiquin amb els departaments d’Administració corresponents si el contractista al qual pretenen sol·licitar oferta ha superat o no els límits que per import i objecte del contracte pot resultar adjudicatari. En el cas que superi el límit establert a les Bases s’haurà de consultar un altre proveïdor o contractista. En el cas que el contracte menor es tramiti amb concurrència al Portal de contractació electrònica no restarà sotmès a les limitacions que per import es contemplen a les Bases d’execució, sens perjudici que el contracte respecti els requisits fixats a l’art. 118 de la LCSP i 5 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 31 de gener del 2020 CSV: a083-befa-126a-c0e4 la consideració d’unitat funcional de la prestació a contractar sense la necessitat de cap altra prestació complementaria o accessòria que permeti el seu aprofitament individual, singular i no recurrent. Es considera recurrent si coincideix la tramitació d’un menor amb idèntic objecte i unitat orgànica en un interval de temps inferior a 24 mesos. 6. Suport. Correspon al Servei d’Atenció a l’Usuari de l’Institut Municipal d’Informàtica la recepció de trucades i ajudes als usuaris (treballadors i treballadores) de l’Ajuntament i dels ens del Grup Municipal de l’Ajuntament de Barcelona. Els licitadors s’hauran d’adreçar a l’apartat de Suport que figura al Portal de Contractació i que és gestionat per l’empresa proveïdora del Portal de Contractació. 7. Administració del Portal de Contractació Electrònica. Correspon a la Direcció de Coordinació de Contractació Administrativa de l’Ajuntament l’assignació de rols als usuaris i usuàries de l’Ajuntament, així com les seves actualitzacions o substitucions. Correspon a les unitats tècniques promotores la gestió de la publicació en el Portal de contractació dels respectius contractes menors i als Departaments de Secretaria i Administració respectivament, d’acord amb les seves funcions assignades, la publicació de la resta de procediments d’adjudicació 6 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007