©c [2019] Agència de Salut Pública de Barcelona Tots els drets reservats. No es permet la reproducció total ni parcial de las imatges o textos d’aquesta publicació sense prèvia autorització. https://www.aspb.cat/ Aquesta publicació està sota una llicència Creative Commons Reconeixement - NO Comercial - Compartir igual (BY-NC-ND) https://creativecommons.org/ 1 Aquest informe s’ha fet en virtut del conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) en matèria de prevenció de les col·lisions de trànsit a la ciutat de Barcelona Responsables de l’informe Elena Santamariña-Rubio Catherine Pérez. Cap del Servei de Sistemes d’Informació Sanitària Lucı́a Artazcoz. Directora de l’Observatori de la Salut Agència de Salut Pública de Barcelona Autoria i redacció Elena Santamariña-Rubio Catherine Pérez. Cap del Servei de Sistemes d’Informació Sanitària Agència de Salut Pública de Barcelona Col·laboradores Joe Fontova Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat. Ajuntament de Barcelona Cita suggerida: Santamariña-Rubio E, Pérez K. Anàlisi Geoespacial de les Col·lisions de Trànsit a Barcelona l’any 2017. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona, 2019 Edita: Agència de Salut Pública de Barcelona, 2019 2 Índex 1 Introducció i Objectiu 7 2 Metodologia 8 2.1 Població i disseny d’estudi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2.2 Fonts d’informació . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2.3 Anàlisi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 3 Resultats 11 3.1 Concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes per trams a Barcelona l’any 2017 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 3.1.1 Concentració total de col·lisions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 3.1.2 Concentració de col·lisions en dies laborables i horari diürn . . . . . . . . 15 3.1.3 Concentració de col·lisions en dies laborables i horari nocturn . . . . . . . 18 3.1.4 Concentració de col·lisions en cap de setmana i horari diürn . . . . . . . . 21 3.1.5 Concentració de col·lisions en cap de setmana i horari nocturn . . . . . . . 23 3.1.6 Concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta . . . . . . . 25 3.1.7 Concentració de col·lisions amb implicació d’algun vianant . . . . . . . . 27 3.1.8 Concentració de col·lisions amb implicació d’alguna motocicleta o ciclo- motor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 3.1.9 Concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 3.2 Risc de col·lisió de trànsit amb vı́ctimes per trams a Barcelona l’any 2017 . . . . . 35 4 Conclusions 38 4.1 Resum dels trams amb elevada concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes i dels trams amb elevat risc de col·lisió en dies laborables . . . . . . . . . 38 4.2 Trams a intervenir . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 3 Índex de taules 3.1 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb vı́ctimes. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 3.2 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.3 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en dies laborables horari diürn. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 3.4 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 3.5 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en dies laborables horari nocturn. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 3.6 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 3.7 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en cap de setmana horari diürn. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 3.8 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 3.9 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en cap de setmana horari nocturn. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 3.10 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 3.11 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implica- ció d’alguna bicicleta. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.12 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.13 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implica- ció d’algun vianant. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 3.14 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 3.15 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implica- ció d’alguna motocicleta o ciclomotor. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . 29 3.16 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomotor per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . 30 3.17 Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implica- ció d’alguna bicicleta i algun vianant. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . 32 3.18 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . 33 3.19 Nombre i percentatge de trams segons risc de col·lisió de trànsit en dies laborables. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 4 3.20 Trams amb el major risc de col·lisió de trànsit en dies laborables segons els vehicles-km recorreguts. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 4.1 Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 4.2 Continuació: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 4.3 Trams amb elevat risc de col.lisió de trànsit en dies laborables i una concentració de més de 1,36 col·lisions en dies laborables per 100m de via. Barcelona, 2017. . . 41 5 Índex de figures 3.1 Nombre de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 3.2 Nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 3.3 Nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 3.4 Nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 3.5 Nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 3.6 Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 3.7 Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.8 Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomo- tor per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.9 Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 3.10 Nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables per milió de vehicles-km recorreguts. Barcelona, 2017. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 6 1 Introducció i Objectiu Per tal de reduir el nombre de col·lisions de trànsit, i de persones lesionades, i millorar la seguretat vial és imprescindible conèixer com, on i quan es produeixen les col·lisions. Un millor coneixement dels patrons espacials de les col·lisions fa més efectius els esforços per reduir-les. Les col·lisions de trànsit no es distribueixen aleatòriament a l’espai i al temps, sinó que freqüentment s’agrupen a l’espai geogràfic, formant “clusters”. Això és degut a que la concentració de les col·lisions a un determinat segment de via en àmbit urbà està àmpliament relacionat amb la mobilitat tant motoritzada com a peu, les caracterı́stiques de l’entorn (infraes- tructures, disseny i manteniment de la via, clima, etc.) i les activitats que s’hi realitzen. Aquests factors presenten determinats patrons espacials i temporals. La identificació dels punts de la via amb una major concentració de col·lisions i un major risc segons la mobilitat dels vehicles és el primer pas per una adequada distribució de recursos en la millora de la seguretat vial. La identificació i localització d’aquests ”punts de risc”(”hot spots”) ha millorat molt en els últims anys, gràcies a l’aplicació de sistemes de identificació geogràfica (GIS, Geografic Iden- tificaction System). A Barcelona es disposa del Registre d’Accidents i Vı́ctimes de la Guàrdia Urbana amb la geolocalització de totes les col·lisions de trànsit a la ciutat. Aquest document té com objectiu realitzar una anàlisi geoespacial de les col·lisions de trànsit a Barcelona l’any 2017 per tal de detectar zones d’elevada concentració de col·lisions i zones de major risc tenint en compte la intensitat diària de trànsit. 7 2 Metodologia 2.1 Població i disseny d’estudi La població d’estudi són les persones que es van desplaçar per Barcelona l’any 2017. Es dur a terme un estudi descriptiu de disseny transversal a partir d’un sistema d’informació geogràfica per estudiar la distribució geoespacial de les col·lisions a Barcelona el 2017. 2.2 Fonts d’informació El Registre d’Accidents i Vı́ctimes de la Guàrdia Urbana de Barcelona, proporciona infor- mació sobre les col·lisions i persones lesionades per trànsit a la ciutat i informació exhaustiva sobre les circumstàncies en les que han tingut lloc. Aquest Registre també proporciona la geo- localització de totes les col·lisions a la ciutat en les que hi ha hagut alguna persona lesionada, amb el sistema de coordenadas ED50 UTM 31N (European Datum 1950 per la zona 31N del sistema Universal Transversa de Mercator). El Departament d’Estratègia de la Mobilitat, Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, proporciona l’estimació de la Intensitat Mitjana Diària de trànsit (IMD), només per dies feiners, de la qual s’obté el nombre de quilòmetres que els vehicles rea- litzen en dies feiners per la ciutat, els vehicles-quilòmetres recorreguts (veh-km). La informació de les IMD també està georeferenciada, de manera que es disposa d’un mapa amb la mesura IMD per trams de carrers i amb informació sobre els trams (nom i tipus de la via, longitud, etc.) que estan geocodificats amb el sistema de coordenadas GRS 1980 UTM Zone 31N. El Real Decreto 1071/2007, regula el sistema de referència geodèsic sobre el que s’ha de compil·lar tota la informació geogràfica i cartografia oficial a España (article 1r). A l’article 3r s’adopta el sistema ETRS89 com sistema de referència geodèsic oficial a Espanya per la refe- renciació geogràfica i cartogràfica en l’àmbit de la Penı́nsula Ibèrica i les Illes Balears. Per la representació planimètrica de la cartografia oficial el Real Decreto estableix l’ús del sistema de referència de coordenadas ETRS-Cónica Conforme de Lambert per cartografia d’escala igual o inferior a 1:500.000, i el sistema ETRS-Transversa de Mercator per cartografia d’escala supe- rior a 1:500.000 (article 5è). S’especifica que tota la cartografia i bases de dades d’informació geogràfica i cartogràfica produı̈da o actualitzada per les Administracions Públiques s’haurà de compilar i publicar conforme al que es disposa en el present ”Real Decreto”a partir de l’1 de gener de 2015. 8 2.3 Anàlisi En primer lloc s’ha construı̈t un Sistema d’Informació Geogràfica (GIS) integrant totes les fonts de dades anteriors, transformant les dades del registre de la GUB i el mapa amb les me- sures IMD al sistema de coordenades ETRS89, tal com ordena el Real Decreto 1071/2007. S’han utilitzat les dades de les col·lisions de trànsit i de les IMDs del 2017. Les col·lisions representa- des per punts es projecten sobre el mapa de trams amb IMD. A continuació, a partir de la projecció de les col·lisions sobre el mapa de trams amb IMD, a cada col·lisió se li assigna un tram i es determina el nombre de col·lisions a cada tram i es calcula, per cada tram: • la concentració de col·lisions de trànsit, nombre de col·lisions per 100 metres de via, a partir del càlcul de la ratio [(no col·lisions /(longitud del tram en quilòmetres * 10))]. • el risc de col·lisió de trànsit en dia feiner, nombre de col·lisions per milió de vehicles-km recorreguts, a partir del càlcul de la ratio [(no col·lisions /(IMD * longitud del tram * 260 dies laborables en un any) * 1.000.000]. Només es pot estimar el risc de col·lisió en dia feiner ja que les estimacions de les IMDs només es disposen per dies feiners. Per tal de comparar el nombre de col·lisions en diferents trams amb diferents longituds s’utilitza la mesura concentració de col·lisions per 100 metres de via en lloc del nombre absolut de col·lisions. Aquesta mesura de concentració de col·lisions s’interpreta com el nombre de col·lisions que hi hauria a cada tram si tots tinguessin 100 metres de longitud. D’aquesta ma- nera aquest valor és totalment comparable entre trams. Quan es parla de trams es fa referència a la divisió de trams de via usada per estimar les mesures de IMD. Al 2017 s’han definit uns 18.378 trams amb mesura de IMD i tot i que no co- breixen la totalitat de vies de la ciutat, la cobertura es molt elevada. Aquests trams corresponen a segments de via de diferents longituds. L’anàlisi espacial de la concentració de col·lisions i del risc de col·lisió, s’ha desenvolupat mitjançant la visualització dels trams pintats per rangs sobre el mapa de la ciutat. La definició dels rangs ve determinada pels talls naturals de Jenks, que es basen en les agrupacions natu- rals inherents a les dades, agrupant els valors similars i maximitzant les diferències dels valors entre grups. Es consideren trams prioritaris per intervenir aquells trams amb un elevat risc de col·lisió de trànsit en dies laborables (nombre de col·lisions per milió de veh-km) que a més tenen una concentració considerable de col·lisions de trànsit en dies laborables. La concentració de col·lisions es calcula per diferents grups de col·lisió, segons dia, horari i mode de transport. L’estimació del risc només es pot realitzar per dies laborables, ja que no es disposa de mesures IMD per la resta de grups. Aquesta anàlisi s’ha dut a terme amb el programa ArcGis 10.3 Els resultats es mostren en dos apartats, corresponent a l’anàlisi de concentració de col·lisions i de risc de col·lisió, per trams. 9 3 Resultats 3.1 Concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes per trams a Barcelona l’any 2017 Les figures 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8 i 3.9, mostren un mapa de la ciutat de Barce- lona en el que les vies estan dividides per trams de diferents longituds, que corresponen als trams pels quals es disposa de la Intensitat Mitjana Diària de trànsit (IMD). S’han pintat els trams en funció de la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes, és a dir del nombre de col·lisions per 100 metres de via. Els colors dels trams representen els rangs de concentració. Les taules 3.1, 3.3, 3.5, 3.7, 3.9, 3.11, 3.13, 3.15 i 3.17, mostren els diferents rangs de concen- tració de col·lisions, el nombre de trams a cada rang i el percentatge que aquests representen sobre el total de trams a la ciutat (trams pels quals es disposa de mesura de IMD). Les taules 3.2, 3.4, 3.6, 3.8, 3.10, 3.12, 3.14, 3.16 i 3.18, mostren els llistats dels trams que es troben als rang de major concentració de col·lisions, rangs que a les figures 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8 i 3.9, estan pintats de color negre. En aquestes taules també es mostra el nombre de col·lisions que han tingut lloc a cada tram, aixı́ com la concentració. 10 3.1.1 Concentració total de col·lisions En aquest apartat es mostra la concentració total de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes, nom- bre total de col·lisions amb vı́ctimes per 100 metres de via. A la taula 3.1 s’observa que hi ha 306 trams al rang de major concentració total de col·lisions (de 8,76 a 45,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.1 estan pintats de co- lor negre. D’aquests 306 trams, els 32 que es llisten a la taula 3.2 són els que presenten una concentració per sobre de 19. Taula 3.1: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb vı́ctimes. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 13.172 71,67 0,04-1,49 1.993 10,84 1,50-2,73 1.456 7,92 2,74-4,50 800 4,35 4,51-8,75 651 3,54 8,76-45,00 306 1,67 Total 18.378 100,00 11 Taula 3.2: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N Conc 1 1874 Girona Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 9 45,0 2 2310 Padilla Ribes Gran Via de les Corts Catalanes 8 40,0 3 1786 Plaça Joan Carles I Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 7 35,0 4 37046 Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal Passeig Sant Joan 7 35,0 5 1726 Pau Claris Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 7 35,0 6 33862 Badajoz Plaça de les Glòries Gran Via de les Corts Catalanes 6 30,0 7 21370 Ronda General Mitre Ronda Mig Via Augusta 8 26,7 8 38651 Via Augusta Avinguda Diagonal (tronc central) Avinguda Diagonal (lateral muntanya) 5 25,0 9 11327 Consell de Cent Joan I / Avinguda Meridiana 5 25,0 10 1252 Comte d’Urgell Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 4 20,0 11 1767 València Passeig Gràcia Passeig Gràcia 4 20,0 12 3021 Avinguda Diagonal Via Augusta 4 20,0 13 1800 Aragó Passeig Gràcia Passeig Gràcia 2 20,0 14 3539 Numància Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 6 20,0 15 37771 Colom Pg. Colom Pg. (calça mar) Plaça Duc de Medinacelli 4 20,0 16 4039 Aribau Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 2 20,0 17 1822 Pau Claris Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 4 20,0 18 36390 Pau Gargallo Pascual i Vila 2 20,0 19 10727 Passeig Sant Joan Avinguda Diagonal Mallorca 2 20,0 20 37033 Campins Clarà Beat Domènec Savio 2 20,0 21 1729 Consell de Cent Passeig Gràcia Passeig Gràcia 4 20,0 22 2120 Lepant Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 4 20,0 23 34137 Lluı́s Sagnier Garcilaso Ronda del Guinardó 2 20,0 24 10290 Bosch i Gimpera Bisbe Català Avinguda Espasa 2 20,0 25 18825 Elisi Tarragona (Lateral) València 2 20,0 26 4076 Balmes Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 2 20,0 27 33893 Via Laietana Colom Pg. Colom Pg. 2 20,0 28 1645 Diputació Passeig Gràcia Passeig Gràcia 4 20,0 29 3555 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 8 20,0 30 36792 Pedrosa S’Agaró Avinguda Meridiana 4 20,0 31 34953 Vilamarı́ Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel 2 20,0 32 1903 Plaça Tetuan Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 10 20,0 N: Nombre de col·lisions amb vı́ctimes; Conc: Concentració, nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via 12 Figura 3.1: Nombre de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 13 3.1.2 Concentració de col·lisions en dies laborables i horari diürn En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes ocurregu- des en dies laborables (de dilluns a divendres) i horari diürn, és a dir, el nombre de col·lisions en dies laborables i horari diürn per 100 metres de via. A la taula 3.3 s’observa que hi ha 156 trams al rang de major concentració de col·lisions en dies laborables horari diürn (de 8,34 a 30,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.2 estan pintats de color negre. D’aquests 156 trams, els 33 que es llisten a la taula 3.4 són els que presenten una concentració per sobre de 10. Taula 3.3: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en dies laborables horari diürn. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 14.462 78,69 0,08-1,36 1.477 8,04 1,37-2,63 1.380 7,51 2,64-4,38 542 2,95 4,39-8,33 361 1,96 8,34-30,00 156 0,85 Total 18.378 100,00 14 Taula 3.4: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N Lab Dia Conc Lab Dia 1 37046 Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal Passeig Sant Joan 6 30,0 2 2310 Padilla Ribes Gran Via de les Corts Catalanes 5 25,0 3 11327 Consell de Cent Joan I / Avinguda Meridiana 5 25,0 4 1786 Plaça Joan Carles I Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 5 25,0 5 1726 Pau Claris Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 5 25,0 6 1874 Girona Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 4 20,0 7 10727 Passeig Sant Joan Avinguda Diagonal Mallorca 2 20,0 8 1822 Pau Claris Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 4 20,0 9 34137 Lluı́s Sagnier Garcilaso Ronda del Guinardó 2 20,0 10 21370 Ronda General Mitre Ronda Mig Via Augusta 5 16,7 11 38651 Via Augusta Avinguda Diagonal (tronc central) Avinguda Diagonal (lateral muntanya) 3 15,0 12 1645 Diputació Passeig Gràcia Passeig Gràcia 3 15,0 13 1729 Consell de Cent Passeig Gràcia Passeig Gràcia 3 15,0 14 1828 Roger de Llúria Avinguda Diagonal Rosselló 3 15,0 15 5759 Rambla Onze de Setembre Josep Soldevila 3 15,0 16 9298 Ferran Plaça Sant Miquel Avniyó 6 15,0 17 9541 Avinguda Diagonal Plaça Joan Carles I 3 15,0 18 7691 Plaça Espanya Avinguda Paral.lel Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 19 2120 Lepant Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 20 1767 València Passeig Gràcia Passeig Gràcia 3 15,0 21 1252 Comte d’Urgell Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 22 3555 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 6 15,0 23 1903 Plaça Tetuan Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 7 14,0 24 18269 Plaça Ildefons Cerdà Passeig Zona Franca Gran Via de les Corts Catalanes 4 13,3 25 461 Plaça Ildefons Cerdà Rambla Badal Gran Via de les Corts Catalanes 8 13,3 26 3829 Avinguda Sarrià Avinguda Josep Tarradellas Avinguda Josep Tarradellas 4 13,3 27 35550 Mallorca Ptge. Font Sardenya 8 13,3 28 3539 Numància Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 4 13,3 29 2614 Aragó Avinguda Meridiana Corunya 4 13,3 30 10583 Berlı́n Marquès de Sentmenat Avinguda Josep Tarradellas 4 13,3 31 1421 Aragó Balmes Plaça Doctor Letamendi 9 12,9 32 499 Gran Via de les Corts Catalanes Plaça Espanya Carretera Bordeta 11 11,0 33 2107 Aragó Padilla Lepant 14 10,8 N Lab Dia: Nombre de col·lisions en laborable diürn; Conc Lab Dia: Nombre de col·lisions en laborable diürn per 100m de via 15 Figura 3.2: Nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 16 3.1.3 Concentració de col·lisions en dies laborables i horari nocturn En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes ocurregu- des en dies laborables (de dilluns a divendres) i horari nocturn, és a dir, el nombre de col·lisions en dies laborables i horari nocturn per 100 metres de via. A la taula 3.5 s’observa que hi ha 43 trams al rang de major concentració de col·lisions en dies laborables horari nocturn (de 6,68 a 15,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.3 estan pintats de color negre. Aquests 43 trams són els que es llisten a la taula 3.6. Taula 3.5: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en dies laborables horari nocturn. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 17.014 92,58 0,06-0,65 144 0,78 0,66-1,33 577 3,14 1,34-2,86 440 2,39 2,87-6,67 160 0,87 6,68-15,00 43 0,23 Total 18.378 100,00 17 Taula 3.6: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N Lab Nit Conc Lab Nit 1 1874 Girona Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 2 9903 Viaducte de Vallcarca Sant Eudald Passeig Mare de Déu del Coll 1 10,0 3 1372 Aribau Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 2 10,0 4 2310 Padilla Ribes Gran Via de les Corts Catalanes 2 10,0 5 4044 Muntaner Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 10,0 6 18490 Passeig Calvell Rambla del Poblenou Rambla del Poblenou 1 10,0 7 11318 Pintor Casas Esultor Llimona Cartellà 1 10,0 8 36390 Pau Gargallo Pascual i Vila 1 10,0 9 37024 Passeig Andreu Nin Passeig Andreu Nin Pintor Alsamora 1 10,0 10 8009 Tordera Progrés Torrent de l’Olla 1 10,0 11 34972 Casp Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1 10,0 12 383 Carrer Gaiarre Sants Sant Crist 1 10,0 13 35037 Tenor Masini Tenor Masini Sants 1 10,0 14 5940 Malats Gran de Sant Andreu Segre 1 10,0 15 1726 Pau Claris Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 2 10,0 16 33893 Via Laietana Colom Pg. Colom Pg. 1 10,0 17 42 Cisell Passeig Zona Franca Passeig Zona Franca 1 10,0 18 7786 Carrer Francesc Alegre Mare de Déu de Montserrat 1 10,0 19 33862 Badajoz Plaça de les Glòries Gran Via de les Corts Catalanes 2 10,0 20 8266 Pàdua Ronda General Mitre Ronda General Mitre 1 10,0 21 18825 Elisi Tarragona (Lateral) València 1 10,0 22 10290 Bosch i Gimpera Bisbe Català Avinguda Espasa 1 10,0 23 10769 Escar Passeig Joan Borbó Comte Barcelona 1 10,0 24 1786 Plaça Joan Carles I Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 2 10,0 25 18642 Princesa Passeig Picasso Passeig Picasso 1 10,0 26 10645 Plaça dels Paı̈ssos Catalans Tarragona (Lateral) Avinguda Roma 1 10,0 27 4039 Aribau Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 10,0 28 34328 Avinguda Vallcarca Avinguda Vallcarca Gomis 1 10,0 29 1982 Bailèn Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 2 10,0 30 33911 Josep Carner Plaça del Portal de la Pau 2 10,0 31 1687 Via Laietana Fontanella 1 10,0 32 171 Moianès Vilardell 1 10,0 33 36792 Pedrosa S’Agaró Avinguda Meridiana 2 10,0 34 11501 Simancas Antonio Machado Artesania 1 10,0 35 18766 Almirall Cervera Guitert Grau i Torras 1 10,0 36 3585 Gran Via Carles III Manel Girona 1 10,0 37 10624 Avinguda Drassanes Nou de la Rambla Sant Oleguer 1 10,0 38 18484 Bisbe Climent Carmen Amaya Carmen Amaya 1 10,0 39 707 Rambla Brasil Badal Blanco 4 8,0 40 10592 Avinguda Diagonal Rosselló Roger de Llúria 3 7,5 41 36985 Sant Adrià Sant Adrià Ferran Junoy 3 7,5 42 4111 Ronda General Mitre Ronda General Mitre Balmes 3 7,5 43 29295 Avinguda Diagonal Plaça Joan Carles I 3 7,5 N Lab Nit: Nombre de col·lisions laborable nocturn; Conc Lab Nit: Nombre de col·lisions laborable nocturn per 100m de via 18 Figura 3.3: Nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 19 3.1.4 Concentració de col·lisions en cap de setmana i horari diürn En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes ocurregu- des en cap de setmana (dissabte i diumenge) i horari diürn, és a dir, el nombre de col·lisions en cap de setmana horari diürn per 100 metres de via. A la taula 3.7 s’observa que hi ha 19 trams al rang de major concentració de col·lisions en cap de setmana horari diürn (de 6,68 a 20,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.4 estan pintats de color negre. Aquests 19 trams són els que es llisten a la taula 3.8. Taula 3.7: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en cap de setmana horari diürn. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 17.240 93,81 0,06-0,65 152 0,83 0,66-1,33 482 2,62 1,34-3,00 357 1,94 3,01-6,67 128 0,70 6,68-20,00 19 0,10 Total 18.378 100,00 Taula 3.8: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N CdS Dia Conc CdS Dia 1 33862 Badajoz Plaça de les Glòries Gran Via de les Corts Catalanes 4 20,0 2 503 Creu Coberta Creu Coberta Sant Roc 2 10,0 3 9902 Viaducte de Vallcarca Passeig Mare de Déu del Coll Carrer Gustavo Bécquer 1 10,0 4 33550 Jaume I Plaça de l’Àngel Via Laietana 1 10,0 5 34976 Alı́ Bei Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1 10,0 6 37424 La Rambla Pas vianants Plaça Reial 1 10,0 7 1800 Aragó Passeig Gràcia Passeig Gràcia 1 10,0 8 1277 Calàbria Avinguda Roma Avinguda Roma 1 10,0 9 37033 Campins Clarà Beat Domènec Savio 1 10,0 10 1118 Plaça del Portal de la Pau La Rambla Josep Carner 1 10,0 11 3619 Ronda General Mitre Ronda General Mitre Doctor Fleming 1 10,0 12 6572 Ginebra Atlàntida Baluard 1 10,0 13 18825 Elisi Tarragona (Lateral) València 1 10,0 14 4076 Balmes Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 10,0 15 11414 Llull Rambla Prim Alfons el Magnànim 1 10,0 16 2028 Roger de Flor Passeig Pujades Buenaventura Muñoz 1 10,0 17 5994 Ginebra Carbonell Bruguera 1 10,0 18 5515 Passeig Maragall Dante Alighieri Santa Amàlia 1 10,0 19 11138 Via Favència Via Júlia Ronda de Dalt entrada 2 1 10,0 N CdS Dia: Nombre de col·lisions cap de setmana diürn; Conc CdS Dia: Nombre de col·lisions cap de setmana diürn per 100m de via 20 Figura 3.4: Nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari diürn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 21 3.1.5 Concentració de col·lisions en cap de setmana i horari nocturn En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes ocurregu- des en cap de setmana (dissabte i diumenge) horari nocturn, és a dir, el nombre de col·lisions en cap de setmana horari nocturn per 100 metres de via. A la taula 3.9 s’observa que hi ha 15 trams al rang de major concentració de col·lisions en cap de setmana horari nocturn (de 6,68 a 10,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.5 estan pintats de color negre. Aquests 15 trams són els que es llisten a la taula 3.10. Taula 3.9: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions en cap de setmana horari nocturn. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 17.714 96,39 0,04-0,63 79 0,43 0,64-1,33 306 1,67 1,34-2,86 185 1,01 2,87-6,67 79 0,43 6,68-10,00 15 0,08 Total 18.378 100,00 Taula 3.10: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N CdS Nit Conc CdS Nit 1 598 Carreras i Candi Sants Bassegoda 2 10,0 2 1558 Via Laietana Bòria Princesa 1 10,0 3 2600 Pallars Rambla del Poblenou 1 10,0 4 3021 Avinguda Diagonal Via Augusta 2 10,0 5 4076 Balmes Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 10,0 6 5493 Ronda General Mitre Modolell Camp 1 10,0 7 5743 Josep Soldevila Rambla Onze de Setembre 1 10,0 8 9765 Sant Germà Gran Via de les Corts Catalanes Sant Roc 1 10,0 9 10290 Bosch i Gimpera Bisbe Català Avinguda Espasa 1 10,0 10 10849 Sant Paulı́ Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 1 10,0 11 18574 Marià Cubı́ Via Augusta 1 10,0 12 19168 Harmonia Plaça d’Herrera el Vell Passeig Vall d’Hebron 1 10,0 13 34267 Alcúdia plaça dels Jardins d’Alfàbia Bunyola 1 10,0 14 34953 Vilamarı́ Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel 1 10,0 15 38374 Indústria Cartagena Dos de Maig 1 10,0 N CdS Nit: Nombre de col·lisions cap de setmana nocturn; Conc CdS Nit: Nombre de col·lisions cap de setmana nocturn per 100m de via 22 Figura 3.5: Nombre de col·lisions de trànsit en cap de setmana horari nocturn per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 23 3.1.6 Concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes en les que hi ha hagut implicada alguna bicicleta, és a dir, el nombre de col·lisions amb implicació d’algu- na bicicleta per 100 metres de via. A la taula 3.11 s’observa que hi ha 2 trams al rang de major concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta (de 10,01 a 30,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.6 estan pintats de color negre, i hi ha 20 trams en el segon rang de major concentració (de 6,68 a 10,00), que estan pintats de color vermell en el mapa de la figura 3.6. Aquests 22 trams es llisten a la taula 3.12. Taula 3.11: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 17.689 96,25 0,14-1,33 359 1,95 1,34-3,00 217 1,18 3,01-6,67 91 0,50 6,68-10,00 20 0,11 10,01-30,00 2 0,01 Total 18.378 100,00 Taula 3.12: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N Bici Conc Bici 1 3565 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 9 30,0 2 10139 Carrer Nicaragua Avinguda Josep Tarradellas Avinguda Josep Tarradellas 9 22,5 3 11 Viladomat Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel 1 10,0 4 38366 Travessera de Gràcia Travessera de Gràcia Joaquim Ruyra 1 10,0 5 39216 Passeig Gràcia Passeig Gràcia Diputació 1 10,0 6 171 Moianès Vilardell 1 10,0 7 1718 Passeig Gràcia Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 2 10,0 8 4044 Muntaner Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 10,0 9 1639 Passeig Gràcia (calçada Besòs) Diputació Consell de Cent 1 10,0 10 5994 Ginebra Carbonell Bruguera 1 10,0 11 519 Sants Tenor Masini Sant Jordi 1 10,0 12 1119 Rambla del Raval Hospital Aurèlia Capmany 1 10,0 13 6414 Tamarit Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel 2 10,0 14 8468 Rambla del Raval Aurèlia Capmany Hospital 1 10,0 15 35932 Bilbao Ramon Turró Amistat 1 10,0 16 9765 Sant Germà Gran Via de les Corts Catalanes Sant Roc 1 10,0 17 11327 Consell de Cent Joan I / Avinguda Meridiana 2 10,0 18 34976 Alı́ Bei Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan 1 10,0 19 2017 Avinguda Icària Marina 1 10,0 20 8467 Rambla Catalunya Gran Via de les Corts Catalanes Ronda Universitat 2 10,0 21 36985 Sant Adrià Sant Adrià Ferran Junoy 3 7,5 22 37560 Avinguda Meridiana Avinguda Meridiana Aragó 6 7,5 N Bici: Nombre de col·lisions amb bicicleta; Conc Bici: Nombre de col·lisions amb bicicleta per 100m de via 24 Figura 3.6: Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 25 3.1.7 Concentració de col·lisions amb implicació d’algun vianant En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes en les que hi ha hagut implicat algun vianant, és a dir, el nombre de col·lisions amb implicació d’algun vianant per 100 metres de via. A la taula 3.13 s’observa que hi ha 3 trams al rang de major concentració de col·lisions amb implicació d’algun vianant (de 10,01 a 30,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.7 estan pintats de color negre i hi ha 63 trams al segon rang de major concentració de col·lisions amb implicació d’algun vianant (de 4,30 a 10,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.7 estan pintats de color vermell. D’aquests 66 trams, a la taula 3.14 es llisten els 19 trams que presenten una concentració per sobre de 9. Taula 3.13: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implicació d’algun vianant. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 17.289 94,07 0,08-1,05 464 2,52 1,06-1,82 338 1,84 1,83-4,29 221 1,20 4,30-10,00 63 0,34 10,01-30,00 3 0,02 Total 18.378 100,00 Taula 3.14: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N Vianant Conc Vianant 1 3565 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 9 30,0 2 10139 Carrer Nicaragua Avinguda Josep Tarradellas Avinguda Josep Tarradellas 9 22,5 3 37033 Campins Clarà Beat Domènec Savio 2 20,0 4 38374 Indústria Cartagena Dos de Maig 1 10,0 5 38657 Travessera de Gràcia Travessera de Gràcia Julià Romea 1 10,0 6 38853 Olot Larrard Marianao 1 10,0 7 39216 Passeig Gràcia Passeig Gràcia Diputació 1 10,0 8 26146 Parlament Avinguda Paral.lel Calàbria 2 10,0 9 9551 Travessera de Dalt Riera de Can Toda Ca l’Alegre de Dalt 1 10,0 10 18475 Doctor Trueta Rambla del Poblenou 1 10,0 11 37075 Via Augusta Nou de Santa Eulàlia Institut Quı́mic de Sarrià 1 10,0 12 18490 Passeig Calvell Rambla del Poblenou Rambla del Poblenou 1 10,0 13 35037 Tenor Masini Tenor Masini Sants 1 10,0 14 19748 Almassora Almassora Finestrelles 1 10,0 15 1689 Fontanella Avinguda Portal de l’Àngel Estruc 3 10,0 16 38366 Travessera de Gràcia Travessera de Gràcia Joaquim Ruyra 1 10,0 17 1687 Via Laietana Fontanella 1 10,0 18 34267 Alcúdia plaça dels Jardins d’Alfàbia Bunyola 1 10,0 19 519 Sants Tenor Masini Sant Jordi 1 10,0 N Vianant: Nombre de col·lisions amb vianant; Conc Vianant: Nombre de col·lisions amb vianant per 100m de via 26 Figura 3.7: Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 27 3.1.8 Concentració de col·lisions amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomotor En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes en les que hi ha hagut implicada alguna motocicleta o algun ciclomotor, és a dir, el nombre de col·lisions amb implicació d’alguna moto per 100 metres de via. A la taula 3.15 s’observa que hi ha 191 trams al rang de major concentració de col·lisions amb implicació d’alguna moto (de 8,58 a 40,00 col·lisions per 100m de via) que en el mapa de la figura 3.8 estan pintats de color negre. D’aquests 191, a la taula 3.16 es llisten els 35 trams amb una concentració de més de 14. Taula 3.15: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomotor. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 14.699 79,98 0,04-1,36 1.358 7,39 1,37-2,63 1.220 6,64 2,64-4,44 513 2,79 4,45-8,57 397 2,16 8,58-40,00 191 1,04 Total 18.378 100,00 28 Taula 3.16: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomotor per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N Moto Conc Moto 1 2310 Padilla Ribes Gran Via de les Corts Catalanes 8 40,0 2 37046 Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal Passeig Sant Joan 7 35,0 3 1726 Pau Claris Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 7 35,0 4 1874 Girona Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 6 30,0 5 1786 Plaça Joan Carles I Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 5 25,0 6 33862 Badajoz Plaça de les Glòries Gran Via de les Corts Catalanes 4 20,0 7 1767 València Passeig Gràcia Passeig Gràcia 4 20,0 8 1903 Plaça Tetuan Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 10 20,0 9 10727 Passeig Sant Joan Avinguda Diagonal Mallorca 2 20,0 10 33893 Via Laietana Colom Pg. Colom Pg. 2 20,0 11 3539 Numància Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 6 20,0 12 34953 Vilamarı́ Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel 2 20,0 13 1729 Consell de Cent Passeig Gràcia Passeig Gràcia 4 20,0 14 1800 Aragó Passeig Gràcia Passeig Gràcia 2 20,0 15 3555 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 8 20,0 16 1252 Comte d’Urgell Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 4 20,0 17 2614 Aragó Avinguda Meridiana Corunya 5 16,7 18 21370 Ronda General Mitre Ronda Mig Via Augusta 5 16,7 19 11327 Consell de Cent Joan I / Avinguda Meridiana 3 15,0 20 1822 Pau Claris Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 3 15,0 21 1870 Roger de Llúria Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 22 598 Carreras i Candi Sants Bassegoda 3 15,0 23 3021 Avinguda Diagonal Via Augusta 3 15,0 24 461 Plaça Ildefons Cerdà Rambla Badal Gran Via de les Corts Catalanes 9 15,0 25 37123 Casp Pau Claris 3 15,0 26 9541 Avinguda Diagonal Plaça Joan Carles I 3 15,0 27 1828 Roger de Llúria Avinguda Diagonal Rosselló 3 15,0 28 2120 Lepant Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 29 4040 Aribau Avinguda Diagonal Moià 3 15,0 30 36792 Pedrosa S’Agaró Avinguda Meridiana 3 15,0 31 38651 Via Augusta Avinguda Diagonal (tronc central) Avinguda Diagonal (lateral muntanya) 3 15,0 32 1785 Rosselló Passeig Gràcia Passeig Gràcia 3 15,0 33 1820 Pau Claris Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 3 15,0 34 2167 Sicı́lia Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 3 15,0 35 5759 Rambla Onze de Setembre Josep Soldevila 3 15,0 N Moto: Nombre de col·lisions amb motocicleta i ciclomotor; Conc Moto: Nombre de col·lisions amb motocicleta o ciclomotor per 100m de via 29 Figura 3.8: Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomotor per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 30 3.1.9 Concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant En aquest apartat es mostra la concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes en les que hi ha hagut implicada alguna bicicleta i algun vianant, és a dir, el nombre de col·lisions amb implicació de bicicleta i vianant per 100 metres de via. A la taula 3.17 s’observa que hi ha 3 trams al rang de major concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant (de 6,26 a 10,00 col·lisions per 100m de via), hi ha 9 trams en el segon rang de major concentració (de 3,34 a 6,25) i hi ha 21 trams al tercer rang de major concentració (de 1,68 a 3,33), que en el mapa de la figura 3.9 estan pintats de color negre, vermell i taronja, respectivament. Aquests 33 trams es llisten a la taula 3.18. Taula 3.17: Nombre i percentatge de trams segons concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant. Barcelona, 2017. Concentració N % 0 18.231 99,20 0,32-1,00 77 0,42 1,01-1,67 37 0,20 1,68-3,33 21 0,11 3,34-6,25 9 0,05 6,26-10,00 3 0,02 Total 18.378 100,00 31 Taula 3.18: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a N BiciVian Conc BiciVian 1 519 Sants Tenor Masini Sant Jordi 1 10,0 2 39216 Passeig Gràcia Passeig Gràcia Diputació 1 10,0 3 38366 Travessera de Gràcia Travessera de Gràcia Joaquim Ruyra 1 10,0 4 37560 Avinguda Meridiana Avinguda Meridiana Aragó 5 6,3 5 27434 Carretera Sant Cugat Passeig Vall d’Hebron 1 5,0 6 11327 Consell de Cent Joan I / Avinguda Meridiana 1 5,0 7 26146 Parlament Avinguda Paral.lel Calàbria 1 5,0 8 8467 Rambla Catalunya Gran Via de les Corts Catalanes Ronda Universitat 1 5,0 9 9302 Ferran Avinyó Pg. La Rambla 2 5,0 10 37542 Travessera de Dalt Travessera de Dalt Granja 2 5,0 11 37771 Colom Pg. Colom Pg. (calça mar) Plaça Duc de Medinacelli 1 5,0 12 6602 Passeig Maragall Passeig Maragall Sabastida 2 4,0 13 10031 Tallers Tallers Gravina 1 3,3 14 1577 Avinguda Marquès de l’Argentera Pla de Palau Duana 1 3,3 15 1689 Fontanella Avinguda Portal de l’Àngel Estruc 1 3,3 16 37671 Marroc Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 3,3 17 5251 Trinxant Sant Antoni Maria Claret Juan de Garay 1 3,3 18 37239 Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel Viladomat 2 2,9 19 9400 Avinguda Marquès de l’Argentera Duana Pla de Palau 1 2,5 20 3543 Numància Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal 1 2,5 21 33817 Cantàbria Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 1 2,5 22 38658 Travessera de Gràcia Julià Romea Via Augusta 1 2,5 23 1480 Provença Nàpols Roger de Flor 3 2,3 24 506 Creu Coberta Llobet Moianès 1 2,0 25 3122 Munné Riera Blanca Passatge Paca Soler 1 2,0 26 5404 Felip II Olesa Concepción Arenal 1 2,0 27 1951 Bailèn Còrsega Rosselló 1 2,0 28 33558 Passeig Pujades Passeig Pujades Roger de Flor 1 2,0 29 34981 Passeig Lluı́s Companys Trafalgar Comerç 1 2,0 30 37404 Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel Parlament 1 2,0 31 37411 Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel Comte Borrell 1 2,0 32 14460 Guineueta Via Favència Via Favència 1 2,0 33 751 Santa Caterina Valladolid Badalona 1 2,0 N BiciVian: Nombre de col·lisions amb bicicleta i vianant; Conc BiciVian: Nombre de col·lisions amb bicicleta i vianant per 100m de via 32 Figura 3.9: Nombre de col·lisions de trànsit amb implicació d’alguna bicicleta i algun vianant per 100 metres de via. Barcelona, 2017. 33 3.2 Risc de col·lisió de trànsit amb vı́ctimes per trams a Barcelona l’any 2017 La figura 3.10 mostra un mapa de la ciutat de Barcelona amb els trams de carrer pels quals es diposa de mesura de IMD pintats segons el risc de col·lisió de trànsit amb vı́ctimes en dies laborables, és a dir segons el nombre de col·lisions en dies laborables per milió de vehicles-km recorreguts. La taula 3.19, mostra els diferents rangs de risc de col·lisió de trànsit en dies laborables, el nombre de trams a cada rang i el percentatge que aquests representen sobre el total de trams a la ciutat (trams pels quals es disposa de mesura de IMD). S’observa que el 75,53% dels trams pels quals es disposa de mesura de IMD, no han tingut cap col·lisió en dies laborables o no es disposava de mesura vàlida de IMD, i que hi ha un 24,35% de trams que se situan en el rang de menor risc. També s’observa que la resta de trams, que són 22 es distribueixen en la resta de rangs de risc, representant conjuntament el 0,12%. La taula 3.20 mostra aquests 22 trams i s’observa que n’hi ha 7 que mostren un elevat risc perquè tenen valors de veh-km molt baixos, que caldria validar. 34 Figura 3.10: Nombre de col·lisions de trànsit en dies laborables per milió de vehicles-km recorreguts. Barcelona, 2017. 35 Taula 3.19: Nombre i percentatge de trams segons risc de col·lisió de trànsit en dies laborables. Barcelona, 2017. Col·lisions per 10 milions de veh-km N % 0 13.881 75,53 0,1-9009,0 4.475 24,35 9009,1-38461,5 11 0,06 38461,6-100000,0 4 0,02 100000,1-200000,0 3 0,02 200001,0-333333,3 4 0,02 Total 18.378 100,00 Taula 3.20: Trams amb el major risc de col·lisió de trànsit en dies laborables segons els vehicles-km recorreguts. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a Long Veh-Km N Lab Risc Lab 1 22038 Fernando Primo de Rivera Fernando Primo de Rivera Avinguda Pedralbes 0,02 3 1 333333,31 2 8249 Puig-reig Ronda General Mitre Rı́os Rosas 0,09 3 1 333333,31 3 35464 Maria Zambrano Maria Zambrano Portlligat 0,02 3 1 333333,31 4 35895 Democràcia Edison Guatemala 0,10 3 1 333333,31 5 18716 Almirall Aixada Carrer Pescadors Carrer Comte de Santa Clara 0,02 5 1 200000,00 6 34357 Maria Zambrano Portlligat Portlligat 0,06 5 1 200000,00 7 15240 Plaça Pedralbes Avinguda Espasa Bisbe Català 0,10 5 1 200000,00 8 17120 George Collins Pere Duran Farell Av. Pedralbes 0,08 10 1 100000,00 9 9351 Passeig Gràcia (lateral Besòs) Dipuitació Consell de Cent 0,11 16 1 62500,00 10 10943 Ulldecona Cal Cisó Pontils 0,11 16 1 62500,00 11 33834 Gran Via de les Corts Catalanes Bilbao Espronceda 0,13 21 1 47619,00 12 4371 Jorge Manrique Avinguda Cardenal Vidal i Barraquer Avinguda Estatut de Catalunya 0,28 26 1 38461,50 13 1035 Rbla. Poblenou Plaça Poblenou Gran Via de les Corts Catalanes 0,08 29 1 34482,80 14 14362 Ronda Litoral Número 50 Carretera Prat 0,03 47 1 21276,60 15 1320 Indı́bil Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 0,01 52 1 19230,80 16 11501 Simancas Antonio Machado Artesania 0,01 57 1 17543,90 17 5638 Passeig Valldaura Passeig Vall d’Hebron Passeig Universal 0,13 68 1 14705,90 18 1796 Passeig Gràcia Aragó València 0,14 216 3 13888,90 19 36525 Argentera Argentera Cambrils 0,04 73 1 13698,60 20 33842 Gran Via de les Corts Catalanes Fluvià Selva de Mar 0,27 81 1 12345,70 21 6453 Entença Avinguda Josep Tarradellas 0,02 91 1 10989,00 22 8590 Venècia Campoamor Carles Collet 0,08 91 1 10989,00 Long: km de via; Veh-km: Vehicles-km recorreguts; N Lab: Nombre col·lisions en laborable; Ris Lab: Nombre de col·lions laborable per milió de veh-km 36 4 Conclusions 4.1 Resum dels trams amb elevada concentració de col·lisions de trànsit amb vı́ctimes i dels trams amb elevat risc de col·lisió en dies laborables Dels trams amb major concentració de col·lisions (nombre de col·lisions per 100m de via) llistats a les taules 3.2, 3.4, 3.6, 3.8, 3.10, 3.12, 3.14, 3.16 i 3.18, i dels trams amb major risc de col·lisió en dies laborables llistats a la taula 3.20, es resumeixen a les taula 4.1 i 4.2, que en total són 177 trams. Per cada tram es mostra marcat amb una X si es tracta d’un tram amb elevada concen- tració total de col·lisions (columna Cols), i/o amb elevada concentració de col·lisions en dies laborables horari diürn (columna LabDia) o nocturn (columnaLabNit), i/o en cap de setma- na horari diürn (columna CdSDia o nocturn (columna CdSNit), i/o amb elevada concentració de col·lisions amb implicació d’alguna bicicleta (columna Bici), i/o d’algun vianant (columna Vian), i/o d’alguna moto (motocicleta o ciclomotor) (columna Moto), i/o d’alguna bicicleta i vi- anant (columna BiciVian) i/o si es tracta d’un tram amb elevat risc de col·lisió en dies laborables (columna RiscLab). Quan hi ha una casella buida vol dir que el tram no és d’elevada concen- tració en aquella categoria. Per exemple, el primer tram (Tram amb ID 1726) és un dels trams amb elevada concentració total de col·lisions, de col·lisions en dies laborables horari diürn i nocturn, i de col·lisions amb implicació d’alguna motocicleta o ciclomotor, però no és un dels trams amb elevada concentració de col·lisions en en cap de setmana horari diürn ni nocturn, ni amb implicació d’alguna bicicleta o d’algun vianant, ni amb elevat risc de col·lisió en dies laborables. 37 Taula 4.1: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a Cols LabDia LabNit CdSDia CdSNit Vian Moto Bici BiciVian RiscLab 1 1726 Pau Claris Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X X X X 2 1786 Plaça Joan Carles I Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X X X 3 1874 Girona Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X X X X 4 2310 Padilla Ribes Gran Via de les Corts Catalanes X X X X 5 11327 Consell de Cent Joan I / Avinguda Meridiana X X X X X 6 1252 Comte d’Urgell Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X X X 7 1729 Consell de Cent Passeig Gràcia Passeig Gràcia X X X 8 1767 València Passeig Gràcia Passeig Gràcia X X X 9 1822 Pau Claris Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X X 10 1903 Plaça Tetuan Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X X X 11 2120 Lepant Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X X X 12 3539 Numància Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X X 13 3555 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X X 14 10727 Passeig Sant Joan Avinguda Diagonal Mallorca X X X 15 21370 Ronda General Mitre Ronda Mig Via Augusta X X X 16 37046 Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal Passeig Sant Joan X X X 17 38651 Via Augusta Avinguda Diagonal (tronc central) Avinguda Diagonal (lateral muntanya) X X X 18 1645 Diputació Passeig Gràcia Passeig Gràcia X X 19 34137 Lluı́s Sagnier Garcilaso Ronda del Guinardó X X 20 33862 Badajoz Plaça de les Glòries Gran Via de les Corts Catalanes X X X X 21 18825 Elisi Tarragona (Lateral) València X X X 22 10290 Bosch i Gimpera Bisbe Català Avinguda Espasa X X X 23 33893 Via Laietana Colom Pg. Colom Pg. X X X 24 36792 Pedrosa S’Agaró Avinguda Meridiana X X X 25 4039 Aribau Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X 26 36390 Pau Gargallo Pascual i Vila X X 27 4076 Balmes Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X X 28 37033 Campins Clarà Beat Domènec Savio X X X 29 1800 Aragó Passeig Gràcia Passeig Gràcia X X X 30 3021 Avinguda Diagonal Via Augusta X X X 31 34953 Vilamarı́ Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel X X X 32 37771 Colom Pg. Colom Pg. (calça mar) Plaça Duc de Medinacelli X X 33 461 Plaça Ildefons Cerdà Rambla Badal Gran Via de les Corts Catalanes X X 34 1828 Roger de Llúria Avinguda Diagonal Rosselló X X 35 2614 Aragó Avinguda Meridiana Corunya X X 36 5759 Rambla Onze de Setembre Josep Soldevila X X 37 9541 Avinguda Diagonal Plaça Joan Carles I X X 38 499 Gran Via de les Corts Catalanes Plaça Espanya Carretera Bordeta X 39 1421 Aragó Balmes Plaça Doctor Letamendi X 40 2107 Aragó Padilla Lepant X 41 3829 Avinguda Sarrià Avinguda Josep Tarradellas Avinguda Josep Tarradellas X 42 7691 Plaça Espanya Avinguda Paral.lel Gran Via de les Corts Catalanes X 43 9298 Ferran Plaça Sant Miquel Avniyó X 44 10583 Berlı́n Marquès de Sentmenat Avinguda Josep Tarradellas X 45 18269 Plaça Ildefons Cerdà Passeig Zona Franca Gran Via de les Corts Catalanes X 46 35550 Mallorca Ptge. Font Sardenya X 47 1687 Via Laietana Fontanella X X 48 18490 Passeig Calvell Rambla del Poblenou Rambla del Poblenou X X 49 35037 Tenor Masini Tenor Masini Sants X X 50 171 Moianès Vilardell X X 51 4044 Muntaner Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X 52 36985 Sant Adrià Sant Adrià Ferran Junoy X X 53 11501 Simancas Antonio Machado Artesania X X 54 42 Cisell Passeig Zona Franca Passeig Zona Franca X 55 383 Carrer Gaiarre Sants Sant Crist X 56 707 Rambla Brasil Badal Blanco X 57 1372 Aribau Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 58 1982 Bailèn Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X 59 3585 Gran Via Carles III Manel Girona X 60 4111 Ronda General Mitre Ronda General Mitre Balmes X 61 5940 Malats Gran de Sant Andreu Segre X 62 7786 Carrer Francesc Alegre Mare de Déu de Montserrat X 63 8009 Tordera Progrés Torrent de l’Olla X 64 8266 Pàdua Ronda General Mitre Ronda General Mitre X 65 9903 Viaducte de Vallcarca Sant Eudald Passeig Mare de Déu del Coll X 66 10592 Avinguda Diagonal Rosselló Roger de Llúria X 67 10624 Avinguda Drassanes Nou de la Rambla Sant Oleguer X 68 10645 Plaça dels Paı̈ssos Catalans Tarragona (Lateral) Avinguda Roma X 69 10769 Escar Passeig Joan Borbó Comte Barcelona X 70 11318 Pintor Casas Esultor Llimona Cartellà X 71 18484 Bisbe Climent Carmen Amaya Carmen Amaya X 72 18642 Princesa Passeig Picasso Passeig Picasso X 73 18766 Almirall Cervera Guitert Grau i Torras X 74 29295 Avinguda Diagonal Plaça Joan Carles I X 75 33911 Josep Carner Plaça del Portal de la Pau X 76 34328 Avinguda Vallcarca Avinguda Vallcarca Gomis X 77 34972 Casp Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan X 78 37024 Passeig Andreu Nin Passeig Andreu Nin Pintor Alsamora X 79 5994 Ginebra Carbonell Bruguera X X 80 34976 Alı́ Bei Passeig Sant Joan Passeig Sant Joan X X 81 503 Creu Coberta Creu Coberta Sant Roc X 82 1118 Plaça del Portal de la Pau La Rambla Josep Carner X 83 1277 Calàbria Avinguda Roma Avinguda Roma X 84 2028 Roger de Flor Passeig Pujades Buenaventura Muñoz X 85 3619 Ronda General Mitre Ronda General Mitre Doctor Fleming X 86 5515 Passeig Maragall Dante Alighieri Santa Amàlia X 87 6572 Ginebra Atlàntida Baluard X 88 9902 Viaducte de Vallcarca Passeig Mare de Déu del Coll Carrer Gustavo Bécquer X 38 Taula 4.2: Continuació: Trams amb el major nombre de col·lisions de trànsit per 100 metres de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a Cols LabDia LabNit CdSDia CdSNit Vian Moto Bici BiciVian RiscLab 89 11138 Via Favència Via Júlia Ronda de Dalt entrada 2 X 90 11414 Llull Rambla Prim Alfons el Magnànim X 91 33550 Jaume I Plaça de l’Àngel Via Laietana X 92 37424 La Rambla Pas vianants Plaça Reial X 93 34267 Alcúdia plaça dels Jardins d’Alfàbia Bunyola X X 94 38374 Indústria Cartagena Dos de Maig X X 95 598 Carreras i Candi Sants Bassegoda X X 96 9765 Sant Germà Gran Via de les Corts Catalanes Sant Roc X X 97 1558 Via Laietana Bòria Princesa X 98 2600 Pallars Rambla del Poblenou X 99 5493 Ronda General Mitre Modolell Camp X 100 5743 Josep Soldevila Rambla Onze de Setembre X 101 10849 Sant Paulı́ Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 102 18574 Marià Cubı́ Via Augusta X 103 19168 Harmonia Plaça d’Herrera el Vell Passeig Vall d’Hebron X 104 519 Sants Tenor Masini Sant Jordi X X X 105 38366 Travessera de Gràcia Travessera de Gràcia Joaquim Ruyra X X X 106 39216 Passeig Gràcia Passeig Gràcia Diputació X X X 107 3565 Entença Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X X 108 10139 Carrer Nicaragua Avinguda Josep Tarradellas Avinguda Josep Tarradellas X X 109 1689 Fontanella Avinguda Portal de l’Àngel Estruc X X 110 26146 Parlament Avinguda Paral.lel Calàbria X X 111 9551 Travessera de Dalt Riera de Can Toda Ca l’Alegre de Dalt X 112 18475 Doctor Trueta Rambla del Poblenou X 113 19748 Almassora Almassora Finestrelles X 114 37075 Via Augusta Nou de Santa Eulàlia Institut Quı́mic de Sarrià X 115 38657 Travessera de Gràcia Travessera de Gràcia Julià Romea X 116 38853 Olot Larrard Marianao X 117 1785 Rosselló Passeig Gràcia Passeig Gràcia X 118 1820 Pau Claris Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X 119 1870 Roger de Llúria Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 120 2167 Sicı́lia Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 121 4040 Aribau Avinguda Diagonal Moià X 122 37123 Casp Pau Claris X 123 8467 Rambla Catalunya Gran Via de les Corts Catalanes Ronda Universitat X X 124 37560 Avinguda Meridiana Avinguda Meridiana Aragó X X 125 11 Viladomat Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel X 126 1119 Rambla del Raval Hospital Aurèlia Capmany X 127 1639 Passeig Gràcia (calçada Besòs) Diputació Consell de Cent X 128 1718 Passeig Gràcia Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 129 2017 Avinguda Icària Marina X 130 6414 Tamarit Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel X 131 8468 Rambla del Raval Aurèlia Capmany Hospital X 132 35932 Bilbao Ramon Turró Amistat X 133 506 Creu Coberta Llobet Moianès X 134 751 Santa Caterina Valladolid Badalona X 135 1480 Provença Nàpols Roger de Flor X 136 1577 Avinguda Marquès de l’Argentera Pla de Palau Duana X 137 1951 Bailèn Còrsega Rosselló X 138 3122 Munné Riera Blanca Passatge Paca Soler X 139 3543 Numància Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X 140 5251 Trinxant Sant Antoni Maria Claret Juan de Garay X 141 5404 Felip II Olesa Concepción Arenal X 142 6602 Passeig Maragall Passeig Maragall Sabastida X 143 9302 Ferran Avinyó Pg. La Rambla X 144 9400 Avinguda Marquès de l’Argentera Duana Pla de Palau X 145 10031 Tallers Tallers Gravina X 146 14460 Guineueta Via Favència Via Favència X 147 27434 Carretera Sant Cugat Passeig Vall d’Hebron X 148 33558 Passeig Pujades Passeig Pujades Roger de Flor X 149 33817 Cantàbria Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 150 34981 Passeig Lluı́s Companys Trafalgar Comerç X 151 37239 Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel Viladomat X 152 37404 Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel Parlament X 153 37411 Avinguda Paral.lel Avinguda Paral.lel Comte Borrell X 154 37542 Travessera de Dalt Travessera de Dalt Granja X 155 37671 Marroc Avinguda Diagonal Avinguda Diagonal X 156 38658 Travessera de Gràcia Julià Romea Via Augusta X 157 1035 Rbla. Poblenou Plaça Poblenou Gran Via de les Corts Catalanes X 158 1320 Indı́bil Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes X 159 1796 Passeig Gràcia Aragó València X 160 4371 Jorge Manrique Avinguda Cardenal Vidal i Barraquer Avinguda Estatut de Catalunya X 161 5638 Passeig Valldaura Passeig Vall d’Hebron Passeig Universal X 162 6453 Entença Avinguda Josep Tarradellas X 163 8249 Puig-reig Ronda General Mitre Rı́os Rosas X 164 8590 Venècia Campoamor Carles Collet X 165 9351 Passeig Gràcia (lateral Besòs) Dipuitació Consell de Cent X 166 10943 Ulldecona Cal Cisó Pontils X 167 14362 Ronda Litoral Número 50 Carretera Prat X 168 15240 Plaça Pedralbes Avinguda Espasa Bisbe Català X 169 17120 George Collins Pere Duran Farell Av. Pedralbes X 170 18716 Almirall Aixada Carrer Pescadors Carrer Comte de Santa Clara X 171 22038 Fernando Primo de Rivera Fernando Primo de Rivera Avinguda Pedralbes X 172 33834 Gran Via de les Corts Catalanes Bilbao Espronceda X 173 33842 Gran Via de les Corts Catalanes Fluvià Selva de Mar X 174 34357 Maria Zambrano Portlligat Portlligat X 175 35464 Maria Zambrano Maria Zambrano Portlligat X 176 35895 Democràcia Edison Guatemala X 177 36525 Argentera Argentera Cambrils X 39 4.2 Trams a intervenir Es consideren trams prioritaris per intervenir aquells trams amb un elevat risc de col·lisió de trànsit en dies laborables (nombre de col·lisions per milió de veh-km) que a més tenen una elevada concentració de col·lisions de trànsit en dies laborables. Dels 22 trams amb el major risc de col·lisió llistats a la taula 3.20 de l’apartat 3.2, se selec- cionen aquells trams amb una concentració de col·lisions per sobre de 1,36 (superior al primer rang de Jenks per la concentració de col·lisions en dies laborables que va de 0,08 a 1,36), és a dir trams que hagin tingut més de 1,36 col·lisió per cada 100 metres de via. La taula 4.3 mostra en una llista els 10 trams amb més de 9.009,0 col·lisions per milió de veh-km i una elevada concentració, major a 1,36 col·lisions per 100m de via. Es considera que aquests 10 trams són prioritaris per intervenir ja que són trams amb un nombre de col·lisions per sobre de l’esperat segons la mobilitat que hi ha en ells i que si s’inter- venen efectivament es poden prevenir un elevat nombre de col·lisions, ja que són trams amb una elevada concentració de col·lisions. Taula 4.3: Trams amb elevat risc de col.lisió de trànsit en dies laborables i una concentració de més de 1,36 col·lisions en dies laborables per 100m de via. Barcelona, 2017. ID Tram Carrer Des de Fins a Long Veh-Km N Lab Conc Lab Risc Lab 1 22038 Fernando Primo de Rivera Fernando Primo de Rivera Avinguda Pedralbes 0,02 3 1 5,00 333333,31 2 35464 Maria Zambrano Maria Zambrano Portlligat 0,02 3 1 5,00 333333,31 3 18716 Almirall Aixada Carrer Pescadors Carrer Comte de Santa Clara 0,02 5 1 5,00 200000,00 4 34357 Maria Zambrano Portlligat Portlligat 0,06 5 1 1,67 200000,00 5 14362 Ronda Litoral Número 50 Carretera Prat 0,03 47 1 3,33 21276,60 6 1320 Indı́bil Gran Via de les Corts Catalanes Gran Via de les Corts Catalanes 0,01 52 1 10,00 19230,80 7 11501 Simancas Antonio Machado Artesania 0,01 57 1 10,00 17543,90 8 1796 Passeig Gràcia Aragó València 0,14 216 3 2,14 13888,90 9 36525 Argentera Argentera Cambrils 0,04 73 1 2,50 13698,60 10 6453 Entença Avinguda Josep Tarradellas 0,02 91 1 5,00 10989,00 40