DICTAMEN Sobre les Ordenances fiscals 2016 de l’Ajuntament de Barcelona DICTAMEN Sobre les Ordenances fiscals 2016 Índex I. Antecedents 3 II. Contingut 3 II.1 Introducció 3 II.2 Ordenances fiscals 4 II.2.1 Ordenança fiscal general 4 II.2.2 Impostos 4 II.2.3 Taxes 7 II.2.4 Contribucions especials 12 III. Valoracions 12 III.1 De caràcter general 12 III.2 De caràcter específic 12 2 Consell Económic i Social de Barcelona El Consell Econòmic i Social de Barcelona (CESB), d’acord amb les competències atribuïdes per la Carta Municipal de Barcelona i pels seus Estatuts, amb tramitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos, d’acord amb l’article 22 del Reglament de Funcionament, i amb l’aprovació de la Comissió Executiva, a l’empara de l’article 9.A, emet el següent DICTAMEN I. Antecedents En les reunions de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos celebrades els dies 26 de novembre i 4 de desembre de 2015 es va debatre el contingut del Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016, i es va aprovar una proposta de dictamen per a l’anàlisi i el debat corresponents de la Comissió Executiva. Els textos posats a disposició de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos i la Comissió Executiva del CESB són els següents: -Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 -Resum de Presentació del projecte al Consell Econòmic i Social de Barcelona En la reunió de la Comissió Executiva celebrada el dia 4 desembre de 2015 es va fer l’aprovació prè- via del text definitiu del dictamen sobre el Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016, el qual va ser aprovat posteriorment pel Ple del CESB del 10 de desembre de 2015. II. Contingut II. 1 Introducció Les ordenances fiscals inclouen l’ordenança fiscal general (la qual conté els principis bàsics i les nor- mes generals de la gestió tributària), les taxes, els impostos locals i les contribucions especials. En- tenem com a taxes, per una banda les contraprestacions per la utilització privativa o l’aprofitament especial del domini públic local, i per l’altra, les derivades de la prestació d’un servei públic o de la realització d’una activitat administrativa que no sigui de sol·licitud o recepció voluntària pels admi- nistrats (llicències urbanístiques, clavegueram, cementiris i serveis funeraris, grua, mercats, aprofita- ment del domini públic, etc). Els preus públics, és a dir, les tarifes per serveis de sol·licitud i/o recepció voluntària prestats per l’Ajuntament no s’hi troben inclosos. El Projecte d’Ordenances Fiscals per a l’any 2016 presentat per l’Ajuntament de Barcelona es centra en dos principis fonamentals. Per una banda, la contenció i l’equitat de la càrrega impositiva sobre el contribuent, i per l’altra, una corresponsabilitat més gran de l’usuari i una major transparència de cost dels serveis. Per tal de garantir la contenció i l’equitat de la càrrega impositiva es mantenen els tipus a tots els impostos (tret d’uns quants, que a més, veuen incrementats els beneficis fiscals), ai es fa una aposta per la fiscalitat ambiental. Les mesures per tal d’aconseguir una major corresponsabilitat de l’usuari i millorar la transparència a l’hora de determinar el cost dels serveis es centren en l’increment de la cobertura del cost en determinades taxes (taxes GUB i SPEIS, de permisos d’armes i de circulacions especials) i en la creació de noves taxes, com ara les que graven els informes de sinistres dels SPEIS, el préstec de roba i equips SPEIS, l’homologació de plans d’autoprotecció de protecció civil, la sol·licitud d’ocupació de la via pública per a rodatges i mudances, l’autorització sanitària d’establiments de ta- tuatge, piercing i similars, el trasllat de vehicles al dipòsit definitiu o l’enganxament de la grua abans d’iniciar la marxa. 3 II. 2 Ordenances fiscals II. 2.1 Ordenança fiscal general Els principals aspectes a destacar en l’ordenança fiscal general, relacionats amb la gestió i la recapta- ció de les figures impositives, són els següents: - dari de dos contribuents (un deute superior a 24.000 euros i que no superi els 30.000). En ha- ver augmentat a 24.000 euros la dispensa de garantia, s’adequa al mateix llindar de l’import per avals personals. D’aquesta manera es trasllada a les ordenances fiscals el que disposen la normativa i la juris- prudència. - cipals de cobrament periòdic per canvis normatius de caràcter general. Així s’adeqüen les ordenances fiscals al que disposa la normativa aplicable (Llei 16/2012). didàctica amb voluntat de difusió adreçada als tributaris obligats. - des un cop ja s’han iniciat actuacions inspectores motivades per l’incompliment de les obli- gacions tributàries. S’aclareix així a les ordenances fiscals la normativa aplicable a l’efecte. - tables a l’obligat tributari provocarà la baixa de la domiciliació. - diment de constrenyiment. Són despeses que exigeix el procediment d’execució i que no constaven a les ordenances fiscals. sol·licita l’ajornament/fraccionament en període executiu, tret dels casos excepcionals en què ja s’hagi anotat l’embargament al registre corresponent amb l’objectiu d’evitar l’aixecament de les anotacions d’embargaments i així poder alienar els béns abans embargats. en el termini per resoldre’l(com per exemple el termini del dictamen preceptiu del Consell Tributari). - II.2.2 Impostos El projecte d’Ordenances Fiscals per l’any 2016 determina el següent en relació als impostos muni- cipals: Impost sobre béns immobles (IB 4 Consell Económic i Social de Barcelona Així mateix, es manté el tipus específic dels immobles d’ús no residencial amb més valor urbans i n’exclou els d’ús residencial, que tenen assignats els usos establerts en la normativa cadastral per a la valoració de les construccions. Aquesta valoració només preveu que es més valor cadastral, segons els valors i usos que s’indiquen a l’ordenança. Es van identificar ús, tenen el valor més gran. L’ordenança estableix el llindar però deixa un marge d’entre 3 i 5 punts percentuals, a fi d’assegurar que les alteracions cadastrals que es produeixin no padró, es repeteix l’operació per comprovar el compliment de la regla. En l’ús d’aparcament, el percentatge escollit és més petit ja que es considera que els immobles urbans d’aquest ús, i amb un valor cadastral inferior a 15.000 euros, tenen caràcter residencial i no se’ls pot aplicar el tipus específic de referència. Quant als topalls 1, el Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 n’estableix un de zero per a tots els immobles residencials de valor cadastral fins als 100.000 euros (rebut idèntic a l’any anterior), i d’altres de progressius per a la resta d’immobles, amb la següent gradació: de serà igual al rebut de l’any 2015 per als immobles residencials amb valors cadastrals inferiors Per a l’any 2016, l’establiment del nou sistema de topalls només afecta els immobles d’ús residencial, mentre que es mantenen els topalls establerts a la resta d’immobles. Per tant, els límits d’increment màxims de la quota líquida de l’any anterior (topalls) previstos al Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 són els següents: Tipus d’immobles Límits (de valor cadastral) Topall Residencial Fins a 100.000 euros 0% De 100.000 a 300.000 euros 4% Més de 300.000 euros 6% Aparcaments Fins a 15.000 euros 10% Més de 15.000 euros 20% Altres activitats Fins a 60.000 euros 10% Més de 60.000 euros 20% Altres modificacions previstes en el Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 són les se- güents: Un increment de 3 a 5 anys en la bonificació als habitatges de protecció oficial. Quant a les bonificacions de l’impost, i atès que es calculen en funció del valor cadastral de cada immoble, s’actualitzen els valors cadastrals per a la bonificació a famílies nombroses 1 El topall és el límit màxim d’increment anual en la quota de l’impost, encara que pogués correspon- dre un percentatge superior a causa de l’increment de la base imposable derivada de l’actualització dels valors cadastrals de l’any 2001.. En aquest cas s’aplicaria el topall, i l’import de la bonificació atorga- da per l’Ajuntament resultaria de la diferència entre allò que correspondria pagar i el resultat d’aplicar l’increment màxim que marca el topall. 5 propietàries. S’actualitzen també per al càlcul de les subvencions equivalents que existeixen per a famílies nombroses en règim de lloguer, famílies monoparentals i vidus i vídues, ja que pel fet de ser subvencions i no bonificacions s’aproven al marge de les ordenances fiscals. En aquest sentit, s’ha de dir que el projecte d’ordenances manté el disseny de les bonifi- cacions de l’IBI per als subjectes passius (propietaris) que tinguin la condició de titulars de família nombrosa (tractament que també es mantindrà en les subvencions a famílies mono- famílies nombroses sense un discapacitat al seu càrrec). S’anirà escalant en funció del valor per a vidus i vídues pensionistes amb ingressos que no superin 1,5 vegades el salari mínim interprofessional i l’ajut equivalent per als llogaters que acreditin que en el preu de lloguer s’incorpora l’IBI i que es trobin en els col·lectius esmentats (famílies nombroses, monoparen- tals o vidus i vídues pensionistes). impost sobre activitats econòmiques (IAE) modi- fiquen la bonificació aprovada l’any anterior a favor dels subjectes passius que tributin per quota municipal i que hagin incrementat la mitjana de llur plantilla d’indefinits. Si fins ara era - estableixen límits absoluts en funció del tram de xifra de negocis. impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) es modifiquen les bonificacions per incloure criteris de contami- s’amplia a tota mena de vehicles elèctrics (també motocicletes), híbrids, bimodals o amb combustible biogàs, gas natural comprimit i semblants. També es modifica la bonificació poc contaminants. Finalment, s’amplia l’àmbit subjectiu de les bonificacions ja existents per potenciar l’ús d’aquests tipus de vehicles menys contaminants, sobretot vehicles elèctrics i de benzina. Es deixa de bonificar el vehicle dièsel. impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana (IIVTNU), s’inclouen un seguit de modificacions. En primer lloc, per tal de millorar la seguretat jurídica, es concreten els percentatges d’increment de valor en les transmis- sions oneroses amb període inferior a un any, en funció dels mesos de generació. També, per tal de garantir la seguretat jurídica, es detalla amb precisió la documentació requerida per a l’atorgament de l’exempció a les entitats sense finalitats lucratives. S’especifica que s’admetran les sol·licituds de beneficis fiscals presentades fora de termini, sempre que la ins- pecció no hagi notificat l’inici d’actuacions (així es dóna resposta a una demanda expressada pel Consell de Ciutat en el seu informe sobre les ordenances fiscals del 2012). S’incorpora així mateix l’exempció de l’impost per a persones que transmetin el seu habi- tatge habitual mitjançant la dació en pagament o com a conseqüència d’un procediment de la dació en pagament. Es mantenen les bonificacions en les transmissions mortis causa de l’habitatge habitual. Als mortis causa de l’habitatge habitual del causant a favor d’ascendents, descendents o cònjuges, el concepte d’habitatge habitual in- clou el traster i dues places d’aparcament, sempre que es trobin al mateix edifici. D’aquesta manera s’equipara a la regulació existent per a l’impost sobre successions i donacions i la que hi ha per a l’impost sobre la renda de les persones físiques. 6 Consell Económic i Social de Barcelona Pel que fa a aquesta bonificació en la transmissió mortis causa de l’habitatge habitual del causant, el Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 inclou una sèrie de modificacions, per ajustar la redacció de les ordenances fiscals a la normativa i la jurisprudència. S’hi especifica que el domicili habitual del causant serà el d’empadronament, llevat de prova en contra. Els béns immobles del causant afectes a l’activitat d’arrendament o venda no podran tenir aquesta consideració pel que fa a la bonificació en la transmissió mortis causa de l’habitatge habitual. També, en relació a la determinació de l’habitatge habitual del causant, es considera com habitatge habitual aquell que ho hagi estat dins els 10 anys anteriors a la mort del causant, sense que s’hagués cedit a 3rs mitjançant contraprestació (o contraprestació vinculada a un lloguer social)S’amplia, doncs, l’extensió temporal de la definició actual, que conside- rava un període de 2 anys. Es pretén així adaptar les ordenances fiscals a la realitat, ja que cada vegada hi ha més supòsits en què el causant ha estat residint en un centre sociosa- nitari els darrers anys de la seva vida, amb l’obligació de traslladar a aquests centres el seu empadronament. Amb aquesta modificació s’amplia fins als 10 anys la possibilitat de tenir dret a la bonificació a la mort del causant malgrat aquest canvi d’empadronament. impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO), - cions de lloguer, dret de superfície, altres formes de cessió d’ús i allotjaments de col·lectius - blica o promogudes per entitats sense afany de lucre. Com a modificacions, el projecte d’ordenances fiscals per al 2016 estableix: En les obres destinades a la conservació, millora o rehabilitació d’edificis amb nivell de pro- S’aclareix que el cost dels treballs de prospecció, excavació, documentació i conservació arqueològicss no forma part de la base imposable. Com a supòsit de no subjecció a l’impost, s’afegeix el desmantellament i la modificació sense impacte visual de les instal·lacions de radiocomunicació.Així s’adeqüen les orde- nances fiscals a la proposta d’ordenança d’intervenció municipal en instal·lacions de ra- diocomunicacions. Per tal de millorar la transparència normativa, es reestructura tot l’article dedicat a les bonificacions. I es proposa perllongar el període de sol·licitud de bonificacions fins el mo- ment d’inici de les obres, ja que actualment s’ha de sol·licitar entre el moment de demanar la llicència i el moment de l’atorgament. Finalment, per impulsar la fiscalitat ambiental, es crea una bonificació per a obres (no obra nova, ni rehabilitacions) d’aprofitament de l’energia solar. II. 2.3 Taxes 1. Ordenança núm. 3.1 de serveis generals. S’inclouen dins d’aquest apartat les taxes per lli- cències, guies i altres documents (targetes, compulses, reproducció de plànols urbanístics, consultes d’arxius i biblioteca, etc.); dipòsit municipal; serveis de grua i parany; serveis de recollida, trasllat i dipòsit d’elements situats a la via pública sense autorització; productes d’informació de base (estadístiques, plotejat de bases cartogràfiques, cartografia digital en suport magnètic, etc.). Al Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 s’inclouen els següents canvis: 7 S’incrementen significativament les tarifes d’informes d’accidents, targetes d’armes i cro- quis d’accidents. L’objectiu és que en aquestes activitats administratives s’assoleixi un Es crea una taxa per l’emissió d’un informe tècnic per a l’homologació de plans - ponsabilitat de l’usuari en el finançament de les prestacions de serveis. El rendiment pre- S’instaura una taxa per l’emissió d’un informe tècnic sobre els sinistres en què hagin in- l’usuari en el finançament de les prestacions de serveis. El rendiment previst d’aquesta mesura és de 78.320 euros, si el nombre de prestacions és constant. Simplificació de les taxes de l’Arxiu municipal, sense increments tarifaris, per tal de millo- rar la transparència de la regulació de les taxes. Es crea una taxa pel trasllat de vehicles des del dipòsit de trànsit al dipòsit definitiu (Cas- el mateix dia del seu ingrés o l’endemà. A partir del 3r dia d’estada al dipòsit es comunica la circumstància al propietari i se l’insta a retirar el vehicle. En cas que no el recullin, el ve- hicle és traslladat al dipòsit de custòdia (Castellbisbal), amb el consegüent cost. Es pretén recuperar part d’aquest cost i evitar la saturació dels dipòsits de trànsit. Es recupera la taxa en cas d’enganxament,abans que s’iniciï la marxa. L’import d’aquesta - Es crea una tarifa per retirada d’una bicicleta pel servei de grua (40 euros) diferent de la taxa aplicada a la motocicleta. Actualment, la retirada de bicicleta per la grua paga el ma- teix que una motocicleta (60 euros). menor estructura de costos de prestació dels serveis. Creació d’una taxa per autoritzacions de sol·licitud d’ocupació de la via pública per a ro- datges, sessions fotogràfiques, mudances, bastides, grues, etcètera. L’expedició d’aquests documents administratius suposa un cost fins ara no repercutit al beneficiari, de manera que fins ara les productores de pel·lícules i les empreses de mudances realitzaven reserves d’espai que després anul·laven i no els suposava cap cost. - nicipal d’Arxius per a estudiants, jubilats i persones en atur. Es vol adequar aquesta bonifi- cació a la que ja existeix en els equipaments de l’Arxiu que depenen de l’ICUB. Es permet també, d’aquesta manera, la utilització del mateix imprès de sol·licitud, amb la igualació de tracte als ciutadans que això comporta. Creació d’una taxa d’autorització sanitària per als establiments de tatuatge, piercing i d’aquest tipus d’establiments així com l’exercici de les competències de vigilància i con- trol. 2. Ordenança fiscal núm. 3.2 sobre les taxes del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS). Es preveu un increment de tarifes en funció de quin sigui el grau de cobertura de cost de les ordenances fiscals del 2012. Per altra banda, es crea un nou supòsit de subjecció, la cessió d’equips i material a tercers per a la realització de filmacions i espots publicitaris. El material que es presta, una vegada retornat, s’ha de repassar i netejar. 8 Consell Económic i Social de Barcelona 3. Ordenança núm. 3.3 de serveis urbanístics. Aquesta ordenança fiscal ja es va modificar de manera important i es va aprovar a finals de 2014. L’any 2014 es van aprovar canvis per tal d’adaptar aquesta ordenança a les novetats ECA de l’Ajuntament de Barcelona s’han d’habilitar per part del mateix Ajuntament. Fins a l’aprovació d’aquest canvi, l’Ajuntament pagava al Col·legi d’Arquitectes per realitzar els in- formes i tràmits previs o inicials a la tramitació d’un expedient. Amb la modificació, el ciutadà ha de contractar una ECA i li pagarà un preu en base a unes tarifes comunicades que oscil·len entre un preu mínim i un de màxim. Pel que fa a l’aplicació de les taxes de l’Ajuntament, cal- drà descomptar-ne el preu pagat pels serveis prestats per les ECA. A les ordenances fiscals per al 2016 només s’inclouen petites modificacions del text per adaptar-lo a les novetats legislatives, per raons d’estil, per diversos errors gramaticals co- mesos i per una racionalització en l’estructura de l’articulat. 4. Ordenança fiscal 3.4 reguladora de la taxa per a l’homologació d’empreses del sector privat per a la gestió de residus municipals i d’altres serveis medioambientals. Es supri- meix la taxa per homologació d’empreses privades de recollida i transport de residus, comer- cials i industrials, per tal d’adequar la normativa al nou marc legislatiu en matèria de residus 5. L’ordenança fiscal 3.5 que regula la taxa de clavegueram no presenta cap modificació. 6. A l’ordenança fiscal 3.6 que regula les taxes pels serveis dels mercats, per tal de facilitar de titularitat de la parada en el supòsit de transmissions entre cònjuges o de pares a fills. Com a modificacions, elProjecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 inclou les següents: Adquiriran caràcter de preu privat (informe CTB 152/13). Eliminació de les tarifes de la Fira de Bellcaire i del Llibre al carrer Diputació, pel tancament d’aquests equipaments. Incorporació de la tarifa corresponent a l’ús de la sala polivalent del mercat dels Encants, i per l’ocupació temporal per a usos comercials d’espais del mercat de la Boqueria. brossa, ocupacions temporals, cànons, aparcaments, tràmits, etcètera. per tal de no dismi- nuir el nivell de cobertura del cost. 7. Ordenança fiscal núm. 3.7 de les taxes pels serveis d’inspecció i prevenció sanitària i per la inscripció en el registre censal d’animals de companyia. Disminució de la taxa per - sos potencialment perillosos. Es vol incentivar tant la regularització del cens com la tinença responsable d’aquests gossos,. 8. Ordenança fiscal núm. 3.8 de prestacions de la Guàrdia Urbana i circulacions especials. S’incrementen les tarifes pels serveis extraordinaris i circulacions, que s’han calculat de forma Ordenança fiscal núm. 3.9 que regula les taxes dels cementiris i la cremació. Es manté la taxa pel tractament de les cendres, que es fixa en 60€, en el supòsit en què és la família, i no l’empresa, qui aporta l’urna, ja que és necessari realitzar operacions alienes al procediment normal. Quant a la bonificació en les taxes dels cementiris per a les famílies amb manca de recursos econòmics , es manté la de 400 euros. Els requisits són que els serveis siguin de primera inhu- 9 mació, que es llogui durant 5 anys un nínxol del 5è pis o superior, que la petició d’enterrament - terprofessional. Les principals novetats que estableix el Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 són: Nova exempció per als titulars de dret funeraris quan les taxes es meritin per procedi- ments administratius iniciats per l’Ajuntament en compliment de les seves funcions de conservació dels cementiris. Quota zero per a les taxes d’autorització per a inscripcions i col·locacions d’elements de- coratius, amb l’objectiu de reduir costos i aconseguir que els marbristes puguin ser més competitius. Així el client final pot pagar un preu menor. - va a la Llei 33/2003 de Patrimoni de les Administracions Públiques. 10. Ordenança fiscal núm. 3.10 de les taxes per utilització privativa del domini públic mu- nicipal i la prestació d’altres serveis. Es manté invariable el preu base que serveix per de- terminar la quota de guals, vetlladors i altres, i per tant, tots els aspectes inclosos en les orde- nances actuals des de l’any 2014: Incorporació d’un mòdul bàsic reduït de vetlladors (una taula i dues cadires) d’1,2 m2. Fórmula de determinació de la quota referent als guals d’ús general en immobles desti- nats a l’habitatge i per al cas específic del barri de Les Planes, amb un coeficient corrector del 0,22 en la fórmula de la quota tributària, per tal d’adequar-la a la realitat del barri. Quant a les taxes dels quioscos de diaris, s’adapta l’actual classificació de grups d’emplaçaments dels quioscos a la realitat de la ciutat. La modificació de les tarifes passa - ració i estan ubicats en espais estratègics de la ciutat. Per a la resta de grups s’aplica la mateixa tarifa, agafant l’actual del grup 1, que és la més baixa. Es vol compensar així la disminució de facturació que han patit els quioscos en els darrers anys. Al Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 s’inclouen, com a canvis; Creació d’un tipus de taxa per a terrassa-vetllador de més de 250 m2. Incorporació d’un nou factor corrector d’aprofitament (FCA) per a fires i esdeveniments de gran format. Es tracta d’un coeficient reductor per evitar tarifes excessives en fires que ocupin molta superfície.. 11. L’ordenança fiscal núm. 3.11 reguladora de l’aprofitament especial del domini públic municipal a favor d’empreses explotadores de serveis de subministraments d’interès general, no presenta modificacions. 12. En l’ordenança 3.12 de regulació de l’estacionament de vehicles es manté la gratuïtat en la taxa d’àrea verda per als residents que no hagin estat sancionats per infraccions de trànsit en els 12 mesos anteriors. El Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 estableix l’increment de 6 a 7 euros, en la tarifa d’anul·lació de denúncia, que es manté invariable des de fa molts anys. Es desitja que l’esmentada tarifa tingui més força dissuassòria a l’hora de no posar el tiquet. La resta de canvis són només millores tècniques i de redactat (vehicle elèctric, deno- minació de les places), per fer-ho més comprensible després de la darrera modificació de l’OF per fomentar l’ús del vehicle elèctric. 13. Ordenança 3.13 de les taxes pels serveis culturals. Aquesta OF ja es va modificar i aprovar el juny de 2015. Es manté, per tant, la cessió gratuïta d’espais per a les Entitats sense ànim de 10 Consell Económic i Social de Barcelona lucre, amb un màxim d’un cop a l’any. Quant als museus, es mantenen les tarifes d’entrada, (els imports de les quals, de l’any 2012, són els vigents actualment), així com l’entrada gra- tuïta la tarda dels diumenges i la reduïda per als majors de 65 anys. 14. L’ordenança fiscal núm. 3.14 dels serveis especials d’enllumenat no presenta modifica- cions. 15. L’ordenança fiscal núm. 3.15 d’utilització privada del funcionament de les fonts orna- mentals no presenta modificacions. 16. Ordenança fiscal núm. 3.16. d’utilització privativa o d’aprofitament especial del domi- ni públic municipal, a favor d’empreses explotadores de serveis de telefonia mòbil. Les sentències del Tribunal Suprem (sentències del 15/03/13 i del 5/04/13), que van anul·lar els articles 2, 3.1. i 6 d’aquesta ordenança, referits al fet imposable, als subjectes passius i al càlcul de la quota, per tal d’acomplir la directiva comunitària, i les posteriors sentències dels Tribunals Superiors de Justícia de diverses comunitats autònomes, en aplicació d’aquesta sentència del TJUE, havien provocat que des del segon semestre de 2012 no s’hagués pogut liquidar la taxa, ja que havien quedat anul·lats els articles que donaven cobertura a les liqui- dacions. Per tal d’acomplir aquestes sentències, en el Projecte d’Ordenances Fiscals es modifica el fet imposable, l’obligat tributari, la base imposable (valor de la utilitat derivada de l’ocupació del domini públic local, per part dels obligats tributaris) i la quota tributària. Fins ara, l’ordenança fiscal 3.16 establia que estaven subjectes a la taxa tant les empreses titulars de les xarxes com les que només se’n aprofiten. I que la quota es determinava en funció dels ingressos obtinguts i el nombre de línies mòbils de cadascuna de les empreses de telefonia mòbil. Les sentències dictades sobre aquesta qüestió pel Tribunal Suprem determinen que no es pot quantificar aquesta utilització privativa o aquest aprofitament especial del domini públic municipal segons la regla general de quantificació establerta a les anteriors ordenances fis- cals basada en els ingressos obtinguts o amb dades a nivell espanyol extretes dels informes A partir d’aquestes sentències, es proposa calcular la base i la quota de l’impost a partir d’uns nous paràmetres. El Projecte d’Ordenances Fiscals per al 2016 determina que la base impo- sable estarà constituïda pel valor de la utilitat derivada de l’ocupació del domini públic local per part dels obligats tributaris. L’esmentat valor de la utilitat derivada de l’ocupació del do- mini públic local es quantificarà amb l’aplicació de la següent fórmula: BI=LXT*S*CPTM*VMS*CR sent: LXT: la longitud de xarxa de telecomunicacions de cada obligat tributari, determinada en metres lineals. - cions a la ciutat de Barcelona, i que és de 0,60m2. CPTM: el coeficient de ponderació dels serveis de telefonia mòbil que cada obligat tributari presta, respecte de la totalitat dels seus serveis. Aquest percentatge es determina, per a cada obligat tributari, en funció del nombre de línies mòbils, de prepagament i de postpagament, sobre el total de les línies de telefonia, tant fixa com mòbil, dels seus abonats amb domicili al municipi de Barcelona a data 1 de gener de cada exercici. VMS: el valor de mercat del sòl unitari per metre quadrat. Aquest valor és el resultat de mul- tiplicar el valor cadastral del sòl unitari /m2 del municipi de Barcelona pel coeficient de com- 11 provació assignat a aquest municipi a efectes de l’impost sobre les transmissions patrimo- nials i l’impost sobre les successions i les donacions. CR: el coeficient del 0,06 que es determina com a rendibilitat mínima de l’arrendament dels béns patrimonials. La quantia de la quota tributària de la taxa per a cada operador de serveis de telefonia mòbil serà el resultat d’aplicar el coeficient del 0,85 a la base imposable calculada segons l’apartat anterior. II. 2.3 Contribucions especials No s’ha formulat cap proposta de modificació respecte a les ordenances fiscals de l’any 2012. III. Valoracions El Projecte d’Ordenances Fiscals per a l’any 2016 no presenta diferències significatives respecte a les vigents l’any 2015, que bàsicament són les aprovades l’any 2012, amb un seguit de canvis introduïts en anys posteriors. Cal destacar-hi que s’han inserit al text millores derivades de modificacions nor- matives així com qüestions aclaridores del text anterior. També s’hi incorporen bonificacions fiscals en determinats supòsits i situacions que es troba justificats i que són compartits pel CESB. III.1 De caràcter general El CESB valora positivament que el Projecte d’Ordenances Fiscals per a l’any 2016 presentat per l’Ajuntament de Barcelona aposti tant per la contenció com per l’equitat de la càrrega impositiva sobre el contribuent. Així, es mantenen els tipus en tots els impostos i se n’incrementen els beneficis fiscals d’alguns, a més d’oferir un vessant reforçat de caire medioambiental en determinades figures tributàries. També el CESB creu positiva l’aposta per una major corresponsabilitat de l’usuari i una major trans- parència quant al coneixement del cost dels serveis, amb mesures per tal d’incrementar la cobertura del cost en determinades taxes (taxes GUB i SPEIS, de permisos d’armes i de circulacions especials), sense un impacte gaire rellevant sobre l’equitat. Considerem positiu en els diferents impostos el manteniment de les bonificacions i l’increment, en el seu cas, dels ajuts prevists per a determinats col·lectius i situacions. En relació a aquesta matèria el CESB creu necessari, malgrat la dificultat del procés, que cal disposar de més informació sobre les quanties i beneficiaris de tots aquests beneficis fiscals. Instem de nou, tant l’Ajuntament com la resta d’autoritats competents, a facilitar aquesta informació, ja que permetria una anàlisi més acurada per part del CESB, alhora que donaria resposta a una major transparència en l’execució pressupostària. III.2 De caràcter específic Sobre l’IBI Els tipus impositius es mantenen. En aplicació de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat, si no hi el cas de Barcelona (revisió cadastral del 2001). Per això el CESB valora positivament que es disposi d’unes noves ordenances fiscals per l’any 2016. També valora la graduació de l’augment dels valors cadastrals en el pagament de l’impost. Així les ordenances fiscals per al 2016 permeten esmorteir aquest augment mitjançant els topalls a la quota líquida. - dastral inferior a 100.000 euros (per tant, al 2016 pagaran el mateix import que a l’any 2015), i topalls 12 Consell Económic i Social de Barcelona El CESB posa també en valor l’existència de les bonificacions a famílies nombroses i els ajuts a les mo- noparentals, així com el fet que es graduï en funció del valor cadastral de l’habitatge. També creiem positiu que es mantingui l’ajut als vidus i a les vídues pensionistes amb ingressos que no superin Sobre l’ICIO i l’IAE El CESB valora positivament el manteniment de les bonificacions per creació d’ocupació estable en aquests dos impostos, ja que considerem que pot ser una mesura que podria contribuir a crear llocs de treball. Sobre les taxes Es considera positiu l’aclariment del redactat d’algunes taxes per tal de facilitar-ne la interpretació així com les millores en la gestió i el pagament, elements que el CESB creu necessaris per tal de fo- mentar l’eficiència i la modernització de l’Administració. El CESB estima que caldria valorar si és oportuna la nova taxa de trasllat de vehicles al dipòsit defi- nitiu, atès que el ciutadà ja ha abonat la corresponent taxa pel trasllat al dipòsit municipal, amb in- dependència del qualificatiu (de trànsit o definitiu) que faci l’Ajuntament de l’organització d’aquest servei . - ques i similars, proposem que els imports d’aquesta taxa reverteixin en els districtes on es produei- xin les activitats i que tinguin un ús finalista relacionat amb millores socials en aquestes àrees. En el mateix sentit, i respecte al factor corrector d’aprofitament per a fires i esdeveniments de gran format, hi estem d’acord, però proposem que els imports d’aquesta taxa reverteixin igualment en els districtes on es produeixin les activitats i que hi tinguin també un ús finalista relacionat amb millores socials. Barcelona, 10 de desembre de 2015 Vist i plau José A. Fernández Manrique Vicenç Tarrats Secretari general del CESB President en funcions del CESB 13