DICTAMEN Sobre les Ordenances fiscals de l'Ajuntament de Barcelona 2020 Índex I. Antecedents II. Contingut II.1 Introducció II.2 Modificacions II.2.1 Ordenança fiscal general II.2.2 Impostos II.2.3 Taxes III. Valoracions III.1 De caràcter general III.2 De caràcter específic 1 El Consell Econòmic i Social de Barcelona (CESB), d'acord amb les competències atribuïdes per la Carta Municipal de Barcelona i pels seus Estatuts, aprovats pel Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona el 22 de desembre del 2004, amb tramitació i estudi previs fets per la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos, d'acord amb l'article 22 del Reglament de Funcionament, i amb l'aprovació del Ple, a l'empara de l'article 9.A, emet el següent DICTAMEN I. Antecedents L’objecte d’aquest dictamen preceptiu del Consell Econòmic i Social de Barcelona és el projecte de ordenances fiscals de l'Ajuntament de Barcelona per a 2020, que van ser dictaminades favorablement per la Comissió d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament del dia 15 d’octubre i aprovades inicialment pel Plenari de l’Ajuntament de 25 d’octubre i presentades a la Comissió Executiva i a la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos del CESB el dia 28 d’octubre de 2019. Els textos posats a disposició de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos i de la Comissió Executiva del CESB en la presentació del projecte d’Ordenances fiscals i Pressupostos municipals 2020 feta per els responsables de l’Ajuntament de Barcelona el dia 28 d’octubre de 2019, així com en correus posteriors, són els següents: • Presentació Projecte d’Ordenances fiscals 2020 • Llista d’Ordenances fiscals modificades al projecte d’Ordenances fiscals 2020 A la reunió de la Comissió de Fiscalitat i Pressupostos celebrada el dia 3 de desembre de 2019 es va debatre el contingut del projecte de les Ordenances fiscals 2020 i es va aprovar una proposta de dictamen, el qual va ser debatut i aprovat per la Comissió Executiva el dia 9 de desembre de 2019 para ser posteriorment sotmès a l'aprovació del Ple del CESB del dia 16 de desembre de 2019. 2 II. Contingut II.1 Introducció Destacar a les Ordenances fiscals per a l’any 2020 que es presenten a aprovació regulen el 45,66% dels ingressos corrents de l’Ajuntament. Les previsions d’ingressos per impostos, taxes, i altres ingressos del capítol 3 s’han realitzat en termes de comptabilitat nacional, que, en aquestes figures, equival a criteri de caixa o estimació SEC. Això és, considerar els drets que es preveu recaptar durant l’exercici, ja corresponguin a l’exercici corrent o a tancats. La previsió inicial d’aquests ingressos ascendeix a 1.520 milions d’euros, que representen un increment del 6,9% respecte de la previsió d’ingressos en termes SEC per a 2019. La previsió inicial per impostos locals (no incloent la participació en els impostos estatals) es xifra en 1.066,5 milions d’euros (un 0,5% més en relació a la previsió d’ingressos del pressupost 2019). L’Impost sobre Béns Immobles (IBI) presenta una previsió de 687,7 milions d’euros, dels quals 674,5 milions d’euros corresponen a l’IBI- urbana i 13,1 a l’IBI dels béns de característiques especials (BICE). L’import d’IBI- urbana i dels BICE suposa un increment del 4,7% respecte de la previsió inicial del pressupost de 2019. Pel càlcul de l’import 2020 es té en compte que, després de l’entrada en vigor de la revisió cadastral per 2018, s’elimina la bonificació per topalls que existia des de la revisió cadastral de 2001 i, també, es compensa amb una reducció del tipus impositiu del 0,75% al 0,66%. També, destacar que s’incrementa el tipus impositiu dels BICE fins al 0,8%. En la resta d’impostos, només remarcar que s’incrementa el coeficient dels turismes i motocicletes en l’impost de vehicles, i s’augmenta també el tipus impositiu de l’impost sobre construccions i obres. No hi ha canvis normatius substancials en l’impost de plusvàlues a l’espera que es modifiqui la normativa estatal del mencionat impost per donar compliment a les sentències del Tribunal Constitucional i Tribunal Suprem. En aquest sentit, per al 2020 es preveu, doncs, un increment important de l’IBI i també de la recaptació derivada de l’entrada en vigor del recàrrec sobre l’impost de les estades en establiments turístics (a l’espera que el Parlament de Catalunya aprovi la modificació de la llei d’aquest impost autonòmic), que permet compensar la previsió de fort decrement de la recaptació de l’impost de plusvàlues. Quant a l’estructura dels impostos locals, quantitativament, en primer lloc es situa l’IBI, amb un pes del 58,5% respecte el total, seguit de la “plusvàlua” (import sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana) amb 169,4 milions d’euros i un pes del 14,4% i l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE), amb 92,3 milions d’euros i un pes del 7,8%. Els ingressos per capítol 3 s’estimen en 345 milions d’euros, el que suposa un 27,5% d’increment en relació a la previsió inicial d’ingressos de 2019 en termes SEC. D’aques total correspon a taxes un total de 196,5 milions d’euros. En la majoria de figures es parteix de la hipòtesi que, en absència de canvis normatius, el rendiment seria en general similar al de la previsió de 2019. 3 En el cas de les taxes, preus i altres ingressos, les variacions més rellevants que es produeixen entre la previsió inicial de 2019 i de 2020 són atribuïbles, bàsicament, a: 1) Un increment del nivell de cobertura del servei de clavegueram fins a un 75% dels seus costos, que implica una major recaptació prevista de 17,3 milions d’euros. 2) Un augment de les taxes de la grua i de l’aparcament a la via pública per recuperar els costos de l’IPC com a conseqüència de la congelació d’aquestes taxes des de 2012. Això suposa una previsió de 15,2 milions d’euros de majors ingressos. 3) Un increment de les taxes per ocupació de l’espai públic d’uns 11 milions d’euros, degut, bàsicament, a l’adequació de les taxes de terrasses al valor econòmic d’aprofitar l’espai públic. 4) Un increment de 10,2 milions d’euros en els ingressos previstos per infraccions de trànsit. 5) Un augment de 18 milions d’euros degut a l’entrada en vigor per a 2020 d’una nova taxa per a la recollida domiciliària dels residus sòlids urbans. 6) Finalment, comentar que desapareix del pressupost de 2020 la taxa dels serveis de cementiris (d’uns 12 milions d’euros) al canviar la seva naturalesa tributària i convertir-se en una prestació patrimonial pública no tributària, que no té un reflex en el pressupost de l’Ajuntament. Les tarifes proposades per a les taxes per a la prestació de serveis se situen per sota dels costos reals que generen els serveis, en tots els casos, com es pot comprovar en el document de costos que figura en l’expedient. Pel que fa a la utilització o l’aprofitament especial del domini públic els imports de les taxes proposades són inferiors al valor de mercat. D’aquesta manera es dóna compliment a allò que estableix l’article 24 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. 4 II.2 Modificacions Seguidament es descriuen les modificacions que pel proper exercici econòmic de 2020 es proposen incloure dins de cadascuna de les ordenances fiscals. II. 2.1 Ordenança fiscal general S’amplia l’àmbit d’aplicació i competència de l’ordenança. S’actualitza tota l’ordenança amb l’entrada en vigor de la Llei 39/2015 de Procediment administratiu comú de les administracions públiques, sobretot en allò referent a l’ús de les noves tecnologies i tràmits telemàtics. Com a principals novetats, s’haurien de citar: • Es modifica els procediments de devolució i de comprovació de valors. • Actualització de la domiciliació bancària segons tipus de comptes i el seu IBAN. • S’incorpora algun canvi en el procediment d’imposició de sancions tributàries i el seu venciment. • S’elimina la bonificació per domiciliació bancària de l’IBI, IVTM i preu públic de la recollida comercial de residus. II. 2.2 Impostos L'Impost sobre béns immobles experimenta importants variacions respecte al text actualment vigent. S’han de citar primer un seguit de millores i actualitzacions del redactat de l’ordenança, així com aspectes relacionat amb la seva gestió, com són: S’actualitza el redactat a la revisió cadastral vigent de 2018 (el text actual encara fa esment a la ponència de 2001). La redacció de la bonificació potestativa als habitatges de protecció oficial que s’aplica a partir del 4t any té incoherències en el seu règim vigent i es millora el seu redactat. Es modifica el text de bonificacions de l’impost per incorporar els equipaments participats per l’Ajuntament i per circumstàncies foment de l’ocupació (Fira de Barcelona). S’elimina la bonificació per domicialització bancària d’aquest impost. Quant a les principals novetats en el contingut de l’ordenança, cal destacar que es proposa la supressió dels topalls, tornant a un increment anual equivalent als d’abans de la revisió cadastral. Per mitigar l’impacte d’aquesta mesura, es fa una reducció paral·lela del tipus impositiu del 0,75% al 0,66%. Al marge d’aquest rellevant canvi, s’han de mencionar altres modificacions, menys substancials: S’incrementa el tipus impositiu per als BICES del Port (port comercial, Enagas, Gas natural). Els tipus actual són del 0,682% i el 0,618% i es proposa el tipus de 0,8%. Recàrrec pisos buits: es millora el redactat del recàrrec previst sobre habitatges desocupats a partir del RD que permet la seva aplicació. 5 Ampliació del concepte residencial a altres usos i millor definició del caràcter de les instal·lacions voluntàries en relació a la bonificació per aprofitament de l’energia solar. Revisió i actualització dels llindars de valor cadastral segons usos per poder aplicar el tipus específic. L’Ordenança fiscals reguladora de l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica presenta tres canvis respecte al text actualment vigent: Modificació de la bonificació per a vehicles menys contaminants, restringint-la només als vehicles sense emissions i els ECO. Increment del coeficient als turismes i motocicletes. Eliminació de la bonificació als vehicles de més de 25 anys. Respecte l’ordenança que regula l’Impost sobre l’increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, les modificacions incloses en el projecte presentat són les següents: En relació a la transmissió del domicili habitual del causant, s’elimina el límit de 10 anys en els casos d’internament en centre residencial o sanitari, d’acord amb el criteri del Consell Tributari, si l’immoble es destina a lloguer social (si l’immoble està buit el límit és de 5 anys). Es soluciona la llacuna que existeix actualment a l’ordenança en relació a la forma de càlcul de transmissió de l’úsdefruït. A la bonificació del 95% per transmissió d’una activitat econòmica, s’afegeix el requisit de la continuïtat de l’activitat per l’adquirent. L’Impost d’activitats econòmiques només presenta dues lleugeres variacions, ambdues de millora del redactat de l’ordenança: Introducció d’aclariments a la bonificació per l’aprofitament de l’energia solar per determinar quan estem davant de sistemes voluntaris. Especificació de l’òrgan davant el qual s’han d’interposar els recursos contra actes censals dictats per la Inspecció de Tributs municipals, que és el TEAR (Tribunal Econòmic Administratiu Regional). A l’Ordenança que regula l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres, el canvi més substancial és l’increment del tipus impositiu que s’aplica a la base liquidable, passant del vigent 3,35% fins al màxim permès per llei del 4%. Al marge d’aquesta modificació, s’introdueixen altres de caràcter tècnic: Millores en la delimitació del fet imposable: ampliació dels actes subjectes per incorporar obres de rehabilitació i reforma (solucionant així els problemes interpretatius detectats per la Inspecció de Tributs). Aclariments a la bonificació per aprofitament de l’energia solar, per tal de facilitar la seva aplicació (quan es tracta de sistemes voluntaris). Modificació de la bonificació per circumstàncies socials i històrico- artístiques, atès que el redactat actual impedeix la seva aplicació a obres realitzades en determinades qualificacions urbanístiques. 6 II. 2.3 Taxes El criteri general en relació a la tarificació que es proposa a les ordenances reguladores de les taxes municipals per prestació de serveis i per la utilització o l’aprofitament especial del domini públic local és el manteniment de les tarifes, amb algunes excepcions justificades tècnicament d’increments i reduccions de les tarifes. En el cas de les reduccions de tarifes, la causa és, normalment, la millora dels processos de gestió de la taxa, mentre que en els casos d’increment de les mateixes el motiu ha estat assolir un determinat objectiu de cobertura de cost i actualitzar-les segons els seus costos. També s’ha de mencionar la creació de noves taxes per regular determinats fets imposables. 1. L’Ordenança núm. 3.1 de Serveis Generals inclou les taxes per llicències, guies i altres documents (targetes, compulses, reproducció plànols urbanístics, consultes arxius i biblioteca, etc.), dipòsit municipal, serveis de grua i parany, serveis de recollida, trasllat i dipòsit d’elements a la via pública sense autorització i productes d’informació de base (estadístiques, plotejat de bases cartogràfiques, cartografia digital en suport magnètic, etc.). En termes generals manté els tipus actuals, amb una sèrie d’excepcions: Es redueix l’import de la tarifa en el casos següents: - Proves de drogues, al reduir-se els costos del laboratori que realitza les proves de drogo-test. - Tarifes taxa per a mudances, degut a millores de gestió. - Reducció de la tarifa dels Plans d’Autoprotecció degut a millores en els seus processos de gestió. S’incrementa l’import de la tarifa en el casos següents: - Taxes per autoritzacions d’establiments de tatuatges. - Tarifes per fotocòpia de documents. - Tarifes de la grua i dipòsit municipal. - Tarifa de les anàlisis clíniques en sang. - Tarifa dels informes tècnics SPEIS. S’incorporen noves tarifes, per: - Impressions de documents de nous formats. - El duplicat o modificació específica de l’autorització sanitària en establiments de pírcing. 2. L’Ordenança fiscal núm. 3.2 de les taxes del Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament manté les tarifes actuals. L’únic canvi al seu contingut és la creació de noves taxes, per al Parc de la Prevenció i pel lloguer de parcs de bombers per a filmacions. 7 3. En l’Ordenança núm. 3.3 de Serveis urbanístics s’aplica el criteri general de manteniment de les tarifes vigents. Com a novetat, es proposa l’eliminació de la taxa per verificació i control d’activitats sotmeses a comunicació o declaració responsable. En aquest sentit, es proposa retornar el 50% en els casos de desistiment i caducitat, i no retornar en cas de denegació. Per altra banda, es creen tres noves tarifes: per tramitar llicència d’edifici d’HUT, per informes previs regulats al PEUAT i pels informes previs de Patrimoni. 4. En l’Ordenança fiscal 3.4 reguladora de la taxa per l’homologació d’empreses del sector privat per a la gestió de residus municipals i d’altres serveis mediambientals no hi ha canvis ni a la tarifa ni al redactat. 5. L’Ordenança fiscal 3.5, que regula la taxa de clavegueram incrementa la seva tarifa per tal de millorar la cobertura del seu cost. El grau de cobertura actual és del 33% del cost del servei, i la proposta per a 2020 és incrementar aquest grau fins al 75%. 6. L’Ordenança fiscal núm. 3.6, reguladora de les taxes de mercats, proposa noves tarifes per gravar actes lúdics i culturals en els mercats (s’incorpora també una exempció per a ESAL), així com noves tarifes per repercutir serveis de neteja i vigilància. Quant als imports de les tarifes (cànons, cambres frigorífiques, recollida brossa,...), el criteri general és augmentar-les un 10,69% per a adequar-les al cost real del servei, amb l’excepció de les taxes del Mercat Encants de Sant Antoni, que es redueixen fins a equiparar-les a les taxes de traspàs del Mercat Sant Antoni d’Alimentació, a més de racionalitzar les categories de parades d’aquest mercat. També es preveu la creació de dues noves taxes, una per recollida de brossa als magatzems (que es calcularà en funció de la superfície del local) i altra per esdeveniments singulars, que variarà en funció de la categoria del mercat. 7. En l’Ordenança fiscal núm. 3.7, de les taxes per serveis de registre, prevenció i intervenció sanitària relatius a animals de companyia, es mantenen les tarifes vigents. Només s’actualitza l’ordenança per incorporar la tarifa de recollida d’animals a la via pública. 8. L’Ordenança fiscal núm. 3.8 de prestacions de la Guàrdia Urbana i circulacions especials presenta com a modificació la reducció de les tarifes per autoritzacions anuals dels serveis de la GUB, degut als menors costos de gestió. En canvi, augmenta la tarifa per a motoristes que acompanyin un servei especial. Per altra banda, s’ha millorat el redactat de l’ordenança respecte al concepte de serveis especials de la GUB i el de definició dels subjectes passius. 9. L’Ordenança fiscal núm. 3.10 de les taxes per utilització privativa del domini públic municipal i la prestació d’altres serveis presenta un seguit de modificacions tendents a millorar el seu redactat i la seva gestió. En aquest sentit, s’incorpora una exempció pels vehicles del Banc de Sang i Teixits i s’elimina la referència d’entitats financeres als caixers automàtics. 8 En el cas de les mudances, rodatges, grues,... s’incorpora la definició de la tipologia de fet imposable, es modifica algun paràmetre de la taxa i s’incorpora una taxa de mitja jornada. Per altra banda, s’incorpora una nova bonificació als usuaris de mercats de segona mà a l’atur i, finalment, es rectifica un error material a les tarifes de Quioscos de premsa. Respecte a les tarifes, només s’observa un canvi: l’increment de les tarifes de Terrasses i vetlladors. Aquest increment, que vol apropar les tarifes a les existents en ciutats europees similars a Barcelona, variarà en funció de la zona de la ciutat on estigui la terrassa, i va del 30% a la zona 5 al 319% en el cas de la zona 0, la més cara de la ciutat. En termes monetaris, això vol dir passar de pagar 0,46 euros/m2/dia a 1,95 euros/m2/dia. 10. L’Ordenança fiscal núm. 3.11 reguladora de l’aprofitament del vol, sòl i subsòl no experimenta cap variació. 11. L’Ordenança 3.12 de regulació de l’estacionament de vehicles experimenta importants canvis quant a tarifes. En aquest sentit, s’incrementen les tarifes de l’àrea blava i verda (no residents) per incorporació d’un nou sistema tarifari, amb unes tarifes amb un component fix + component variable (segons etiqueta DGT). El projecte d’ordenances inclou també un pagament per a l’horari de migdia (actualment gratuït), augmenta la tarifa d’anul·lació de denúncies de 7 a 9 euros i la tarifa de la ZonaBus, segons etiquetes DGT, que a més incorpora una nova tarifa per a la Font Màgica. Per altra banda, a l’àrea verda per a residents s’elimina la bonificació per bon conductor i s’inclou un pagament a l’agost de 0,20 euros/dia. 12. L’Ordenança 3.13 de les taxes per serveis culturals presenta com a modificació una sèrie d’ajustos a les tarifes. S’ajusten alguns preus de lloguer d’espais, s’amplia el descompte, del 50% fins al 100%, per formar part del registre “Gaudir més Barcelona”, i se suprimeix l’entrada combinada Pedralbes/Muhba. 13. En l’Ordenança fiscal núm. 3.14 dels serveis especials d’enllumenat no hi ha cap modificació respecte al seu redactat o les seves tarifes. 14. L’Ordenança fiscal núm. 3.15, d’utilització privada del funcionament de les fonts ornamentals no presenta cap modificació respecte al seu redactat o les seves tarifes. 15. A l’Ordenança fiscal núm. 3.16, per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic municipal a favor d'empreses explotadores de serveis de telefonia mòbil es modifica la fórmula de la quota íntegra per adequar-la a la realitat de la facturació de les empreses de telefonia mòbil. 16. A l’Ordenança fiscal núm. 3.17, per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic local de les instal·lacions de transport d'energia elèctrica, gas, aigua i hidrocarburs se substitueix l’autoliquidació per una declaració amb les dades necessàries per calcular la liquidació de les empreses de transport d’energia. 9 III. Valoracions III.1 De caràcter general III. Valoracions III.1 De caràcter general El Consell Econòmic i Social de Barcelona constata que el projecte d’Ordenances fiscals del 2020 hi ha un seguit d’augments dels tipus impositius de determinades taxes i impostos. Considerem que en un context d’alentiment del cicle econòmic, l’increment que presenten algunes figures impositives s’hauria de temperar en el temps, atès el seu impacte sobre el consum, l’activitat econòmica i l’ocupació de la ciutat. Constatem que es produeixen increments significatius en alguns impostos, arribant al màxim legal, i en determinades taxes. En aquest sentit, al marge de l’efecte que tindrà sobre la quota de l’IBI la supressió dels topalls, cal destacar que l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres incrementa el seu tipus impositiu un 19%, passant del vigent 3,35% fins al màxim permès per llei del 4%, i que a l’Impost sobre vehicles de tracció mecànica també s’augmenta el tipus impositiu fins al màxim legal, al marge de reduir- se les bonificacions al vehicles ECO. Per la seva part, observem augments en determinades taxes, com la de clavegueram (que incrementa la seva tarifa, passant d’un grau de cobertura actual del 33% del cost del servei fins al 75%), les tarifes de la taxa de mercats, que augmenten un 10,7% com a criteri general, o les tarifes de Terrasses i vetlladors, amb increments que, en funció de la zona de la ciutat on estigui la terrassa, van del 30% al 319%. Per altra banda, valorem positivament els esforços de millora de la gestió i reducció del frau fiscal (Pla Frau 0) que contempla l’Ajuntament, ja que aquest tipus d’actuacions són positives per tal d’afavorir l’equitat i la transparència del sistema tributari, al marge dels seus efectes positius sobre la recaptació. III.2 De caràcter específic Sobre l’IBI Quant a l’IBI, el CESB valora positivament tant la reducció del tipus impositiu com l’adequació de l’IBI als nous valors cadastrals de la ciutat, tot i que la recaptació prevista per aquest impost s’incrementa un 6,7% per actuacions com la supressió dels topalls. Respecte a aquesta supressió dels topalls, la principal modificació observada en aquest impost, caldria tenir una informació més acurada, abans de poder emetre la nostra valoració respecte al seu impacte sobre la ciutadania, especialment sobre les persones i famílies de menor nivell de renda. En tot cas, considerem que l’augment no hauria de ser superior al 10% de la quota anual final que haurien de pagar els diferents contribuents. 10 Enguany s’introdueix a l’impost un recàrrec als pisos buits de cara a reduir l’existència d’habitatges desocupats a la ciutat, mesura que podria contribuir a incrementar l’oferta, i per tant ajudar a pal·liar el problema de l’habitatge a la ciutat. En qualsevol cas, seria necessari informar a la ciutadania amb major claredat de la tipologia dels pisos objecte d’aquest recàrrec. El CESB considera que la bonificació prevista per la utilització d’energia solar en edificis d’usos terciaris pot contribuir al desenvolupament de les activitats vinculades a l’ús d’energies renovables, i alhora millorar la qualitat mediambiental de la ciutat. Atès que es tracta d’una mesura positiva, proposem a l’ajuntament que aquest benefici s’ampliï de 3 a 5 anys. El CESB valora positivament el manteniment de les bonificacions de l’IBI a persones amb rendes baixes, vídues o famílies monoparentals...), que segons les estimacions de l’Ajuntament beneficiaran a més de 10.000 famílies i tindran un impacte per sobre de 2 milions d’euros. Sobre taxes Constatem que en relació a la tarificació que es proposa a les ordenances reguladores de les taxes municipals per prestació de serveis i per la utilització o l’aprofitament especial del domini públic local en la majoria dels casos, el criteri és el manteniment de les tarifes, amb algunes excepcions justificades tècnicament d’increments i reduccions de les tarifes. Valorem positivament les reduccions de tarifes derivades de la millora dels processos de gestió de les taxes, mentre que en els casos d’increment de les mateixes considerem que si bé resulta eficient assolir l’objectiu d’actualitzar les tarifes per millorar la cobertura del seu cost també s’hauria d’analitzar el seu impacte sobre l’activitat econòmica a l’hora d’aplicar la mesura, especialment en els casos de les tarifes de terrasses i vetlladors, i les de mercats. Vot particular CCOO En referència al paràgraf de les valoracions generals on es detallen les pujades de les figures impositives, impostos i taxes, tals com l’IBI, l’Impost sobre construccions, instal·lacions i obres, l’Impost sobre vehicles mecànics i les taxes sobre Clavegueram, Mercats i les tarifes de terrasses i vetlladors, CCOO considera que caldria aprofundir i fer-ne un seguiment de les seves repercussions i impactes en les activitats que fan un ús intensiu de l’espai públic, i en l’economia de les persones més vulnerables. Així mateix proposem iniciar un debat sobre les figures impositives regulades a les ordenances fiscals per adaptar el seu contingut a les necessitats, context i demandes socials i econòmiques de la societat actual. 11 Respecte a l’IBI valorem positivament que el model fiscal que es proposa per a la seva actualització i bonificacions sigui una proposta basada en la línia d’intentar assolir una justícia tributària, que es tradueix en mesures per tal de què les rendes més baixes puguin fer front a aquest impost. Barcelona, 16 de desembre de 2019 Vist i plau, José A. Fernández Manrique Juan José Casado Secretari general del CESB President del CESB 12