CURS PETITS 20192020 TALENTS CIENTÍFICS Programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària Petits talents científics és un programa que vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària. L’objectiu és proporcionar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que ajudin els i les mestres a implantar metodologies més participatives i creatives a l’aula i que permetin la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part de l’alumnat. A qui s’adreça? Amb l’objectiu d’afavorir el treball cooperatiu entre l’equip de mestres de la mateixa escola, es prioritzaran les demandes d’aquells centres que inscriguin dos dels seus docents. Petits Talents Científics s’adreça als docents d’educació infantil i primària dels centres públics i concertats de la ciutat de Barcelona. Què s’ofereix? Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científics quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Consorci d’Educació de Barcelona . A ssessorament personalitzat per desenvolupar projectes a l’escola. Encontres i Fires d’experimentació de Petits talents científics, com a cloenda dels cursos, que es realitzaran a CosmoCaixa, per tal que les escoles mostrin els projectes elaborats i puguin intercanviar vivències. Organització Col·laboració Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona LAB 0_6 d’educació infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (UVic-UCC) EduCaixa - Obra Social “la Caixa” EXPLORA 0-6 del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) FPCEE Blanquerna (Universitat Ramon Llull) Més informació de la proposta a: www.bcn.cat/educacio, www.fundaciorecerca.cat i www.educaixa.com PETITS TALENTS CIENTÍFICS Formadores: Carme Alemany, mestra i col·laboradora del Grau en Educació Infantil, Fundació Universitària del Bages de la FUB. Elena Boadas, professora de Didàctica de les Ciències, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i Directora d’AULACRAM. Jordi Aloy, d’Edu- Caixa-Obra Social “la Caixa”. Primer cicle d’educació infantil Horari: Dijous de 17.45 a 19.45 h. JOC I DESCOBERTA AL 03 Llocs: Les sessions 1 i 2 tindran lloc a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). La resta de sessions seran a l’IMEB (Plaça d’Espanya, 5). La curiositat per descobrir i conèixer apareix des del naixement. És a través Es clourà el curs amb les Fires d’experiències del 31 de març i 1 d’abril de de les activitats espontànies i del joc com els nens i les nenes aprenen i fan 2020 a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). Les Fires són trobades d’intercanvi ciència en els seus primers anys de vida. en les que hi haurà un espai d’exploració lliure de les propostes de ciència Des de la mirada particular i alhora complementària de Sònia Kliass, Marta elaborades per les i els mestres del curs, més les propostes del Lab sobre Portero i Montserrat Pedreira, analitzarem el valor del joc i com es desenvo- rodes (Umanresa) on podran experimentar l’alumnat de les escoles partici- lupa l’aprenentatge en els primers anys de vida. La importància de l’activitat pants i activitats científi ques per a infants de 3 a 7 anys. espontània de l’infant, el funcionament del cervell i la presència i paper A cada grup escolar se li assignarà una de les dues dates. Caldrà reservar de l’adult seran els eixos de cadascuna de les sessions que duran a terme els dies 31 de març i 1 d’abril de 2020 com a dia de sortida amb l’alumnat. aquestes formadores. La formació constarà de tres sessions: Sessió 1 21/01/2020 El valor de l’activitat espontània de l’infant, a càrrec de Sònia Kliass, Cicle mitjà i superior d’educació primària psicòloga i especialista en desenvolupament en la primera infància. LA TERRA: UN SISTEMA DINÀMIC Sessió 2 24/02/2020 E l funcionament del cervell durant els tres primers anys de vida, Les formes del relleu, l’erosió, els terratrèmols, els minerals…. El currículum a càrrec de Marta Portero, doctora en Neurociències, i professora de de Primària n’és ple, d’aquests conceptes, però ¿com podem treballar-los a Psicobiologia de la UAB. l’aula d’una forma indagadora i signifi cativa pels infants? Aquest curs abor- darà la Terra com un sistema dinàmic, que canvia contínuament, i explo- Sessió 3 23/03/2020 rarà diverses metodologies (de la construcció de maquetes a la simulació Els processos d’aprenentatge dels infants i la intervenció de l’adult, dels fenòmens geològics a l’aula) per tal de fer-ne un aprenentatge actiu a càrrec de Montse Pedreira, mestra, psicòloga i doctora en Educació, i experimental de temes com ara la formació de valls i muntanyes, de les i professora d’educació infantil a la Facultat de Ciències Socials de la roques i d’altes aspectes del nostre medi físic. UVIC-UCC. Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions: Horari: de 9 h a 13 h. Sessió 1 23/10/19 Llocs: Sala d’actes de l’IMEB (Plaça d’Espanya, 5). Barcelona Aprendre a investigar i investigar per comprendre el relleu i l’origen La sessió 3 tindrà lloc a l’Explora 0-6 de mNACTEC (Rbla d’Egara, 270. Terrassa) de les roques. Sessió 2 06/11/19 Com es formen les roques: modelitzem el cicle de les roques. Segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària Sessió 3 20/11/19 INDAGUEM SOBRE EL SO EN ESPAIS DE CIÈNCIA Geologia urbana: l’ús de l’arquitectura per identifi car els principals L’objectiu d’aquest curs és facilitar als centres educatius un seguit tipus de roca. de recursos i orientacions per promoure experiències positives Sessió 4 04/12/19 d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de la imple- Experiments per treballar l’erosió, el transport i la sedimentació. mentació de l’organització en espais de ciència a l’aula. El tema central dels espais serà el so i com es pot afavorir la indagació Sessió 5 15/01/20 amb els infants per comprendre’l. Quines característiques han de La formació dels paisatge geològic barceloní. tenir les propostes per què siguin enriquidores pels infants des del Sessió 6 1 /0 /20 punt de vista de la ciència?, amb quins materials?, quins processos d’apre- Comuniquem les investigacions sobre geologia. nentatge ens interessa que passin?, quin hauria de ser el nostre paper com adults? Durant el curs es donarà resposta a aquests reptes a partir de l’anàli- Formadors: Arnau Amat, professor del Departament de Didàctica de les Arts i si d’experiències i de la creació de noves propostes, d’una manera dinàmica les Ciències de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic). Íngrit i participativa. Soriguera, professora de geologia i biologia a secundària, professora associada a la Universitat de Barcelona i a la UVic, fundadora de Geòleg.cat. Jordi Vilà, professor Sobre aquestes temàtiques durem a terme les següents sessions: associat a la Universitat de Barcelona i a la UVic, fundador de geòleg.cat. Sessió 1 24/10/19 Com treballem el so en un espai de ciència Horari: Dimecres de 17.30 a 19.30 h. Lloc: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació Sessió 2 07/11/19 (passeig Lluís Companys 23, Barcelona) Taller pràctic sobre el so: experimentació, indagació i el paper de l’adult en un espai de ciència. El curs fi nalitzarà amb els Encontres d’experiències que es realitzaran el 4 i el 5 de maig de 2020, a CosmoCaixa (Isaac Newton, 26). Els Encontres Sessió 3 21/11/19 consistiran en diferents congressos científi cs en els quals l’alumnat Com dissenyar un espai de so: objectius, recursos i materials. presentarà els projectes realitzats, en Sessió 4 23/01/20 una mostra de pòsters sobre els Gestió de l’aula i pautes d’avaluació. projectes elaborats i activitats cien- Sessió 5 13/02/20 tífi ques per als grups dels docents Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es participants. desenvolupin a les aules. A cada grup escolar se li assignarà Sessió 6 27/02/20 una de les dues dates. Caldrà reser- var els dies 4 i 5 de maig de 2020 com Intercanvi d’experiències i seguiment de les propostes que es a dia de sortida amb l’alumnat. desenvolupin a les aules.