ACTA GRUP DE TREBALL MEMÒRIA CDC 2019 Dia: 5/ febrer / 2020 Hora: 17:00 – 19:00 hores Lloc: Sala 3 de l’entresòl, Edifici Novíssim (Plaça Sant Miquel, 4). Assistents Institucions més significatives de la ciutat Montse Morera Consell d’Associacions de Barcelona Luís Fernández CJB Fitxer general d’entitats Àngels Guiteras ABD Consells sectorials de ciutat Joan Martínez Consell Assessor de la Gent Gran Registre ciutadà Delfí Cosialls Secretaria tècnica Andreu Parera Secretaria del Consell de Ciutat Yolanda Jiménez Suport tècnic EIDOS Dinamització Social Carol Blesa Suport tècnic EIDOS Dinamització Social Ordre del dia Presentació de les dades de funcionament del Consell durant l’any 2019. Conclusions, reflexions i propostes de millora. 1 Principals idees Conclusions, reflexions i propostes de millora Es recullen en aquest apartat els elements a incloure o modificar a l’esborrany de la memòria, reflexions, conclusions i propostes de millora per afegir, i els continguts de la presentació que s’haurà de realitzar de la memòria en el plenari municipal. A incloure o modificar en la memòria - Diferenciar els grups de treball per: a) Grups tancats; b) Grups oberts, c) Grups ad hoc; i d) Grups tancats. S’afegeix, doncs, els grups ad hoc per incloure aquells que només es convoquen puntualment per a tractar algun aspecte en concret. Seria el cas dels grups de Comunicació i visibilitat i Implementació de normes de participació. - En relació amb els grups pendents, indicar que a desembre de 2019 ho estaven però afegir informació sobre si ja s’han realitzat. Seria el cas de la sessió informativa sobre el RDL 14/2019. - En relació amb la mitjana de persones assistents, es comenta que no s’inclouen les persones de secretaria del Consell. Per a evitar dubtes, s’acorda canviar “persones assistents” per “membres integrants del Consell”. - En els grups oberts, modificar el concepte “ultimant el dictamen” per “en procés d’elaboració del dictamen”. - A la infografia de dades generals, incloure informació sobre els retorns realitzats, els quals han estat més i de major qualitat que en altres ocasions. També s’hauria d’incloure la carta a alcaldia sol·licitant el retorn als dictàmens. - A l’apartat de balanç, i en relació amb els resultats dels qüestionaris de valoració, incloure que es van recollir 19 qüestionaris de 56 persones assistents. - Afegir en algun apartat la informació sobre les presentacions que s’han fet del Consell de Ciutat en altres consells sectorials de la ciutat, així com tots els temes de comunicació que s’han desenvolupat o iniciat durant el 2019 (actualització del Pla de comunicació, modificació de la pàgina web, etc.). - A les conclusions del grup de treball Desigualtats i Vulnerabilitat evitar la sectorialització (alguna fa referència a infants i famílies). Per això, deixar només els principals titulars i eliminar la resta d’informació. Conclusions i reflexions En relació amb la participació en el Consell: 2  Tenim un índex de participació molt baix, també a la Comissió Permanent. Moltes persones no participen potser per manca d’estímul. En aquest sentit, s’explica que al Consell Assessor de la Gent Gran poden participar en els grups de treball persones i entitats que no pertanyen al Consell, fet que es podria estudiar.  Reprenent un debat que es va iniciar a la Comissió Permanent, es destaca la poca participació que va haver-hi al Plenari de desembre, segurament perquè es percep com a molt formal. Tanmateix, es recorda que la participació s’ha de donar en els grups de treball, que són els espais reservats per a desenvolupar els debats necessaris. D’altra banda, la Permanent hauria d’estudiar fórmules i vies per a apropar el Consell a tots els membres del Plenari, convidant-los a participar en els grups, i concretant algunes petites iniciatives per a promoure una mica més de participació en les reunions del mateix Plenari. En relació amb temes de comunicació:  Es percep que la presentació del Consell de Ciutat en altres consells sectorials no acaba de funcionar. S’han donat casos en què sembla que les persones assistents no estan escoltant, i fins i tot el regidor o regidora present ha tallat la nostra explicació perquè acabéssim el més ràpid possible.  Per al darrer Plenari, es va demanar a BTV que fes cobertura de la reunió, cosa que va fer. En aquest sentit, posar-ho en valor i demanar que se segueixi fent. En relació amb l’avaluació del consell:  Es comenta sobre la conveniència d’incloure informació relativa al retorn realitzat; és a dir, si es pot incloure la valoració que ha fet l’Ajuntament de les nostres recomanacions, i així avaluar l’impacte dels dictàmens realitzats. En aquest sentit, es comenta que no s’ha fet anterioritat i que no sempre és fàcil. Molt sovint, els grups estan formats per persones molt heterogènies amb interessos molt diferents, fins i tot i en alguns casos oposats. Això fa que per arribar a un consens es formulin recomanacions molt genèriques i, per tant, molt difícilment avaluables.  Es valora que molt poques persones van emplenar el qüestionari d’avaluació, i que aquest no convida a justificar les respostes. Per exemple, aquelles persones que han respost que el Consell de Ciutat aconsegueix poc els seus objectius no han tingut possibilitat del perquè de la seva resposta. Per obtenir més respostes, se suggereixen les següents possibilitats:  Reservar 5 minuts finals per a demanar que emplenin el qüestionari, i avisar que les persones de Secretaria passaran a recollir-lo. 3  Afegir a l’ordre del dia un punt final per a fer una reflexió de 5 minuts sobre el funcionament del Plenari.  Considerant el nou sistema de votació que es va implantar al darrer Plenari, fer el qüestionari en format digital per a emplenar des del telèfon mòbil.  Relacionada amb les dues darreres propostes, que es pugui fer una “votació” per a cada pregunta, i un cop vist el resultat obrir un breu espai de debat per a raonar la resposta. En relació amb altres temes a destacar de l’any:  Incloure informació sobre la resta d’acords que s’han pres al plenari més enllà dels dictàmens aprovats.  Informar de la carta que es va trametre a alcaldia sol·licitant el retorn dels dictàmens presentats, i de la resposta de l’alcaldessa al respecte en el darrer Plenari.  Afegir informació relativa al treball realitzat conjuntament amb altres consells sectorials (Consell de Benestar Social i Consell d’Habitatge Social).  Destacar la utilització d’eines digitals per a la presa de decisions en el Plenari (votació mitjançant els mòbils). Propostes de millora i reptes per al 2020  Mitjançant la renovació de membres que està prevista, aconseguir una major diversitat augmentant la presència femenina i incorporant a persones més joves.  Plantejar-se fer una valoració del Consell més profunda en el Plenari i aconseguir recollir més qüestionaris d’avaluació.  Indicar que el Consell de Ciutat es compromet amb la participació en la ciutat i amb allò que estableix el Reglament de Participació, motiu pel qual es procedirà a renovar els seus membres d’acord amb el que aquest estableixi, i s’ofereix a col·laborar amb l’Ajuntament en el procés de debat i reflexió sobre la resta de consells i òrgans de participació de la ciutat.  Buscar fórmules i eines per a augmentar l’índex de participació del Consell en els grups. Durant aquest mandat, incrementar en un 25% la mitjana de participació en els grups, que enguany està en 8,6. En aquest sentit, recordar que poden participar totes les entitats que formen part, i que ho poden fer mitjançant aquelles persones que així ho vulguin encara que no sigui el seu representant al Plenari. Així mateix, proposar que en els grups puguin participar altres entitats i persones externes al Consell que estiguin relacionades amb el tema. 4  Continuar amb la difusió i comunicació del Consell, amb l’objectiu de millorar la seva visibilitat.  En els dictàmens, formular recomanacions més concretes que permetin obtenir un retorn més clar.  En relació amb el punt anterior, fer recomanacions que puguin ser quantificables; això és, acompanyar-les d’indicadors que permetin avaluar el seu impacte. És una novetat respecte a anys anteriors i que, en molts casos, serà molt difícil a causa de l’heterogeneïtat dels grups que es comentava anteriorment. Tanmateix, i en aquells casos que sigui possible, s’hauria d’intentar establir objectius i acordar indicadors.  Com a reflexió final, es comparteix que sovint fem arribar recomanacions a l’Ajuntament sobre temes que no són de la seva competència, en tant que ho gestionen però no ho decideixen. Caldria donar suport a l’Ajuntament i demanar que s’atorguin més competències a l’entitat municipal per a desenvolupar correctament les seves tasques. Continguts per a la presentació de la Memòria al Plenari Municipal Després de la seva aprovació al Plenari del Consell de Ciutat, es disposarà de 10-12 minuts al següent Plenari Municipal per a presentar les principals actuacions i reflexions de l’any 2019. Aquesta presentació serà realitzada per la Montse Morera i el Luís Fernández. No es tracta d’explicar el nombre de reunions o persones que han participat, sinó de compartir aquells aspectes que volem destacar i compartir amb el Plenari. D’acord amb això, s’acorda presentar una valoració general de les recomanacions formulades en els dictàmens, a més de fer una menció especial sobre els següents temes:  Destacar els retorns realitzats durant l’any i recordar la tramesa de la carta a l’alcaldessa sol·licitant la resposta a les recomanacions formulades i presentades. En aquest sentit, agrair la metodologia utilitzada per a respondre al primer dictamen de cooperació, i en la presentació del pressupost que s’ha fet enguany, en la que es va començar donant resposta a les nostres recomanacions d’anys anteriors per procedir a presentar el projecte de pressupost i ordenances municipals per al 2020.  Fer referència al compromís del Consell de Ciutat amb el Reglament de Participació, i que ens posem a disposició de l’Ajuntament per a col·laborar en aquest sentit, a més d’oferir suport en la reflexió sobre els òrgans de participació de la ciutat.  Esmentar el projecte de revisió de funcions i de nou reglament de funcionament de BTV, el qual es va trametre a l’Ajuntament i del que no hem obtingut encara resposta. 5 Segons aquesta nova proposta que vàrem presentar, es crearia un nou òrgan que no dependria del Consell de Ciutat. Cal ara l’impuls polític per a la creació de l’esmentat òrgan.  Fer una reflexió final amb relació que hi ha aspectes que gestiona la ciutat però que no depenen directament de l’Ajuntament, generant dificultats. Es tracta d’impostos, taxes, tributs, etc., que afecten la ciutadania de la ciutat, a entitats, empreses i comerços. El Consell es posa a disposició del govern municipal per a acompanyar-lo i presentar les propostes que calguin davant l’administració que correspongui.  Per tancar, fer un agraïment especial a totes les persones que formen part del Consell de Ciutat, per la seva implicació i participació: a les ciutadanes i ciutadans, a les entitats, a les persones expertes que ens acompanyen, etc., recordant que seguirem treballant perquè el Consell de Ciutat continuï sent realment el màxim òrgan de participació de Barcelona. En relació amb els aspectes a destacar dels dictàmens aprovats, s’acorda que des de Secretaria es farà una proposta de breu paràgraf que es farà arribar al grup per a la seva aprovació. Davant la dificultat de realitzar alguna projecció durant la presentació, es proposa elaborar una infografia o resum visual amb els principals continguts de cada dictamen, que es pugui lliurar en paper a totes les regidores i regidors. Per als continguts del dictamen sobre Desigualtats i Vulnerabilitat, es proposa: “Des del Consell de Ciutat hem analitzat i revisat les fites que es va marcar la ciutat en l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. En aquest sentit, hem detectat que en molts aspectes no hem arribat a aconseguir allò que ens havíem marcat, fet que ens mostra que, tot i els esforços que s’estan duent a terme, encara ens queda molt per fer. Pendents de les seves recomanacions, ens erigim com a altaveu del Consell de Benestar Social i de les seves conclusions, i com a Consell de Ciutat ens comprometem a fer un seguiment anual sobre el compliment de les fites de l’Acord (intentant aterrar-les i aportant concreció) per reduir la desigualtat en la distribució de la renda i les desigualtats socials territorials, garantir els drets socials i l’accés a l’habitatge i augmentar les oportunitats d’ocupació digna, inclusiva i de qualitat, incrementar l’equitat educativa i les oportunitats formatives i culturals, eliminar l’estigmatització i la segregació social, i abordar la salut des d’una mirada transversal i comunitària”. 6 Referent al grup de Cooperació Publico Privada I, destacar el següent: “La ciutat la fem entre totes i tots: ciutadania, administració municipal, i entitats. Des d’aquesta perspectiva, som corresponsables en treballar per a reduir les desigualtats de la nostra ciutat. Cal posar en valor el treball que moltes entitats porten a terme, motiu pel qual cal incloure-les i considerar-les en l’establiment de les regles del joc. És per això que és bàsic potenciar la concertació de serveis públics i privats en tot allò que té a veure amb el sistema d’acreditació i homologació, els sistemes mixts de control, la formació de personal tècnic, la llei de mecenatge i el marc legal de contractació.” Acords Convertir la presentació de les dades utilitzada per la reunió, en un resum executiu que podria publicar-se més endavant en el web. Per això, s’hauran d’incloure també en ella la resta de modificacions que es proposin per a la memòria. Afegir a la memòria les conclusions, reflexions i propostes de millora concretades a la reunió. Des de Secretaria: o Preparar un paràgraf de resum sobre les recomanacions del grup de treball Pressupostos i Ordenances Municipals 2020 i enviar-lo al grup per a la seva aprovació. o Redactar els paràgrafs resum de les conclusions dels altres dos grups: Cooperació Publico Privada i Desigualtats i Vulnerabilitat. 7