Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona La Gerenta de l’Institut Municipal de Serveis Socials, per delegació de la Presidenta mitjançant Decret de data 17 de juny de 2019, ha aprovat la següent Resolució: APROVAR la creació d’un fons extraordinari per a ajuts puntuals d’urgència social, de conformitat amb el previst a la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de Prestacions socials de caràcter econòmic, per tal d’oferir un recurs econòmic a les famílies de Barcelona que es troben en situació de vulnerabilitat, per cobrir les necessitats bàsiques de subsistència. L’import total d’aquest fons és de TRES CENTS MIL (300.000,00€) EUROS amb càrrec a la partida 0100/48011/23133 del pressupost de l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’any 2020 i el seu objectiu és oferir la possibilitat de fer front al pagament urgent d’un servei de suport als cuidadors de persones grans en situació de dependència, que requereixen un suport continuat per a poder desenvolupar les activitats bàsiques de la vida diària. Aquest suport es podrà gaudir en forma d’una estada temporal limitada en un centre residencial privat per a persones grans, o bé mitjançant el pagament d’hores de servei privat d’atenció domiciliaria. ESTABLIR que els requisits, criteris i procediment per atorgar els ajuts d’aquest fons són els que consten als annexos I i II adjunts, que s’aproven. AUTORITZAR la despesa de 300.000,00€ amb càrrec a la partida 0100/48011/23133 del pressupost de l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’any 2020. DECLARAR LA URGENCIA del procediment i, d’acord amb el que estableix l’art. 33 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu de les Administracions Públiques, reduir a la meitat els terminis que s’estableixen per a la seva tramitació. PUBLICAR aquest Acord íntegrament al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i a la Gaseta Municipal, i sotmetre’l a informació publica per un termini de deu dies hàbils a comptar des de l’endemà de la publicació a l’anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, de conformitat amb l’article 83.2 la Llei 39/15, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. TENIR PER APROVAT DEFINITIVAMENT aquest Fons, cas de no presentar-se al·legacions durant el període d’informació pública. ANNEX I REQUISITS, CRITERIS I PROCEDIMENT PER A L’ATORGAMENT DELS AJUTS. 1. La finalitat. La finalitat d’aquest fons és l’atorgament d’ajuts econòmics directes a les persones susceptibles de participar en el programa Respir Plus, amb la finalitat que aquestes puguin fer front al pagament d’un servei de suport puntual amb l’objecte de millorar la qualitat de vida de la persona dependent i la dels seus cuidadors. Aquests serveis es podran gaudir en dues modalitats: 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 1-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona - En forma d’estada temporal limitada, en un centre residencial privat per a gent gran, de la seva elecció, durant un màxim de quaranta cinc dies naturals a gaudir dins l’any 2020. - En forma d’hores de servei privat d’atenció domiciliària, amb un màxim de 186 hores a gaudir dins l’any 2020. Els dies o hores màxims atorgats en cada una de les modalitats, que preveu l’ajut del Respir Plus, no hauran de ser obligatòriament consecutius, podent-se repartir en períodes diferents, sumant en total el màxim de dies naturals atorgats o d’hores, en funció de la modalitat escollida. Aquests diferents períodes possibles es podran portar a terme amb proveïdors de serveis diferents. L'atorgament dels ajuts esmentats té caràcter voluntari i eventual, i no genera cap dret a l'obtenció d'altres ajuts en anys posteriors. 2. L’objecte de l’ajut. L’objecte de l’ajut és atorgar una quantia econòmica única i puntual, per a millorar la qualitat de vida de les persones grans que pateixen una situació de dependència i la dels seus cuidadors. L’ajut econòmic cerca facilitar a la persona la possibilitat de fer front al pagament de serveis privats de suport, ja sigui gaudint d’una estada limitada en el temps en un centre residencial per a gent gran, o bé mitjançant un servei privat d’atenció a domicili. 3. Naturalesa jurídica dels ajuts. D’acord amb el què disposa la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de Prestacions Socials de caràcter econòmic de Catalunya, aquests ajuts són prestacions econòmiques d’urgència social . El seu caràcter és temporal i correspon al termini establert entre el mes de gener i el mes de novembre de 2020 (ambdós inclosos). 4. Persones beneficiàries i requisits Per poder atorgar l’ajut, les persones sol·licitants hauran de complir els requisits que es detallen a continuació: a) Tenir 65 anys o més, o bé entre 60 i 64 anys acreditant excepcionalitat: es considerarà que compleixen aquest requisit les persones nascudes durant l’any 1955, i que per tant compleixen 65 anys al llarg de l’any 2020. Es contemplarà com excepcionalitat, aquelles persones amb edat compresa entre els 60 i els 64 anys (nascudes entre els anys 1956 i 1960), sempre que acreditin el compliment de la resta de requisits obligatoris per gaudir del servei. En cap cas podran optar a participar al programa Respir Plus les persones nascudes després de l’any 1960. b) Residir a la ciutat de Barcelona: Les persones beneficiàries dels ajuts hauran d’acreditar la seva residència a la ciutat de Barcelona de manera continuada, durant els cinc anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud. La residència podrà haver estat en un sòl o diferents domicilis, però haurà de ser continuada. El termini de cinc anys es començarà a comptar de manera regressiva des del mateix dia en què es registri l’entrada de la sol.licitud de l’ajut. Aquesta dada es comprovarà mitjançant la consulta del padró d’habitants de la ciutat de Barcelona. El buit d’un sol dia en que la persona no hagi estat empadronada a la ciutat de Barcelona, es considerarà motiu d’incompliment del present criteri. No es preveu cap excepcionalitat en el compliment d’aquest criteri. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 2-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona c) Residir en un domicili particular, quedant així excloses de la possibilitat de gaudir d’aquest ajut, aquelles persones que es trobin institucionalitzades, ja sigui en un recurs de salut o bé assistencial per a gent gran, en el moment de presentació de la sol.licitud i de gaudiment del servei. Així doncs, aquelles persones que ja es troben ingressades en una residència de gent gran privada, o bé en un centre sociosanitari de llarga estada, sense previsió de sortida, no podran optar aquest ajut. Recordem que l’objecte de l’ajut és proporcionar un suport en forma de temps de descans al cuidador principal de la persona gran en situació de dependència, prioritzant aquells que conviuen en el mateix domicili. Aquesta dada serà comprovada mitjançant consulta al padró d’habitants de l’Ajuntament de Barcelona, al sistema de seguiment d’usuaris de residències de gent gran de la Generalitat de Catalunya o bé a la base de dades de pacients de salut, si es considera necessari. d) Necessitat de suport les 24 hores: Per tal d’acreditar la necessitat de suport intensiu per part d’un cuidador, es tindran en compte dues possibilitats: 1. Si la persona sol·licitant té certificat de dependència Grau II o Grau III, quedarà automàticament acreditada aquesta necessitat. Caldrà adjuntar a la sol·licitud la copia de la resolució acreditativa de dependència. El procés de valoració i atorgament de grau, forma part del sistema regulador de la llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia i suport a la dependència (LAPAD) i és qui ens proporciona aquesta dada. 2. Si la persona no pot acreditar aquesta situació en el moment de presentació de la sol.licitud per diferents motius: - Perquè no s’ha realitzat la valoració (sens perjudici que s’hagi formulat o no la sol·licitud de valoració). - Per què la persona té una resolució de dependència inferior a un Grau II (Grau I o no grau). - Perquè la persona es troba en procés de revisió de grau encara no resolt. En aquests supòsits, serà un/a treballador/a social de l’Institut Municipal de serveis socials de l’Ajuntament de Barcelona qui haurà d’acreditar la necessitat de suport les 24 hores, mitjançant la consulta de les dades de la persona sol·licitant incloses al Sistema d’Informació d’Acció Social (SIAS) i/o de les seves dades de salut per interoperabilitat. En el supòsit que la persona sol·licitant no hagi estat atesa mai pels serveis socials municipals i per tant no tingui expedient obert al SIAS o bé la informació que hi figuri sigui insuficient per acreditar la necessitat de suport continuat, es podrà requerir un informe mèdic i/o social al sol·licitant. El requeriment serà per escrit i especificarà el contingut necessari de l’informe per acreditar la necessitat de suport 24h. En el supòsit que la informació consultada acrediti un grau d’autonomia incompatible amb l’ajut, aquest quedarà denegat per incompliment de criteris. e) Convivència entre la persona sol·licitant de l’ajut i la persona cuidadora: Aquest criteri es tindrà en compte de manera diferent en funció de la modalitat d’ajut de Respir Plus sol·licitada; - En el cas del Respir Plus per estades residencials en centres assistencials per a gent gran, la convivència entre ambdós no serà un requisit d’imprescindible compliment, però 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 3-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona determinarà el nombre màxim possible de dies a gaudir. Així, tal i com especifiquen les presents bases, el nombre màxim de dies a gaudir, quan s’acrediti convivència entre sol·licitant i cuidadora, serà de 45 dies, i si no queda acreditada la convivència serà de 30 dies. Aquesta dada es comprovarà mitjançant padró municipal, fet pel qual la sol.licitud haurà de ser obligatòriament signada per ambdues parts. - En el cas del Respir Plus per a servei d’atenció a domicili privat, serà requisit imprescindible, i per tant d’obligat compliment, acreditar la convivència entre la persona cuidada i la cuidadora. Igualment, aquesta dada es comprovarà mitjançant padró municipal, fet pel qual la sol.licitud haurà de ser obligatòriament signada per ambdues parts. 5. Nivell de renda disponible del/ de la sol·licitant: La persona sol·licitant (persona gran amb dependència que requereix de suport les 24h i es troba en un domicili particular) haurà d’acreditar el seu nivell de renda disponible mitjançant una declaració responsable d’ingressos ( segons model inclòs a la sol.licitud). El nivell de renda declarat serà tingut en compte per establir la quantia total a percebre. Malgrat tot, per calcular el nivell de renda disponible es tindran en compte dos concepte: 5.1 El llindar mínim de renda no computable: Per tal de garantir la lliure disposició de diners, per part de la persona usuària, durant el període de gaudiment del Respir Plus en la modalitat d’estades residencials, així com d’afavorir les persones amb rendes més baixes i per tant que viuen una situació de major vulnerabilitat, s’estableix un nivell d’ingressos, per sota del qual no es tindran en compte, i la persona podrà gaudir de l’ajut previst per les dues modalitats possible de Respir Plus, al 100%. Aquest nivell vindrà determinat pel: El 35% de l’indicador de renda de suficiència de Catalunya ( RSC1) vigent en el moment de publicació d’aquestes bases, en cas d’usuaris sense persones a càrrec. Per a usuaris amb una persona al seu càrrec, es mantindrà el mateix criteri indicat en el punt anterior, així com un coeficient del 1,0 per a la persona a càrrec. Per a usuaris amb més d’una persona al seu càrrec, es mantindrà el mateix criteri indicat en els punts anteriors, així com un coeficient del 0’7 per a cada persona a càrrec, a partir de la segona. En el cas de que alguna d’aquestes persones a càrrec tinguin certificat de discapacitat el coeficient a mantenir serà sempre del 1,0. Taula resum de nivell d’ingressos no computable : Usuària sense cap Disposició mínima del 35% 2788,80 persona a càrrec del IRSC2 euros/anuals o 232,39 1 IRSC : Per a l'exercici 2017, la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya fixa el valor de l'indicador de renda de suficiència de Catalunya en 569,12 euros mensuals i 7.967,73 euros anuals. Mentre no s'aprovi la Llei de pressuposts de la Generalitat de Catalunya per a l'exercici 2019, continua vigent el valor de l'indicador de renda de suficiència de Catalunya de l'any 2017. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 4-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona euros/mensuals o 7,74 euros/diaris Usuària amb una Disposició mínima del 35% 10.988,82 persona a càrrec del IRSC + 1,0 del IRSC euros/anuals o 915.73 euros/mensuals o 30,52 euros/diaris Usuària amb més Disposició mínima del 35% 12.354,66 d’una persona a càrrec del IRSC + 1,0 del IRSC + euros/anuals o (*) 0’7 del IRSC per persona 1.029,55 euros/mensuals o 34,31 euros/diaris Usuària amb més Disposició mínima del 35% 18.956,55 d’una persona a càrrec del IRSC + 1,0 del IRSC + euros/anuals o amb discapacitat (*) 1,0 del IRSC per cada 1.148,12 persona amb discapacitat euros/mensuals o 38,27 euros/diaris (*) en cas de tenir més persones a càrrec es realitzarà el càlcul de l’aportació de manera proporcional. - En el cas que les rendes disponibles de l’usuari superin l’import màxim previst com a quantia de nivell d’ingressos no computables, la persona rebrà l’import proporcional a la seva capacitat econòmica, fins el màxim previst possible que preveu l’ajut, de 60 euros/dia per a prestació de Respir Plus en estades en residències i de 14,50 euros/hora, per a prestació d’ajut a domicili. - No es preveu la possibilitat de computar despeses fixes o esporàdiques de la persona usuària ni del seu nucli de convivència, a excepció del cas en que l’usuari estigui separat per sentència legal i aquesta estableixi un règim econòmic específic. En aquest supòsit, no es consideraran ingressos computables les quantitats que la sentència esmentada dictamini que ha de pagar al seu cònjuge. Per tal d’acreditar aquest aspecte, la persona sol·licitant haurà d’adjuntar a la sol.licitud copia de la sentència acreditativa. - A efectes de còmput de rendes de la persona sol·licitant no es tindrà en compte el patrimoni disponible, ni per part de al persona sol·licitant ni dels convivents. 5.2 Topall màxim d’ingressos anuals disponibles: A partir d’uns topalls determinats la persona sol·licitant quedarà exclosa de la percepció de l’ajut. Aquest criteri s’aplicarà en tots els casos que superin el llindar descrit a continuació : Taula resum topall d’ingressos màxims per percebre l’ajut Usuària sense cap persona Renda màxima disponible 3’5 27.888 a càrrec vegades el IRSC euros/anuals Usuària amb una persona a Renda màxima disponible 4’5 31.871 càrrec vegades el IRSC euros/anuals 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 5-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona Usuària amb més d’una Renda màxima disponible 5’2 41.432 persona a càrrec vegades el IRSC (sumant un 0’7 del euros/anuals IRSC per cada membre més) Usuària amb més d’una Renda màxima disponible 5’5 43.822 persona a càrrec amb vegades el IRSC euros/anuals discapacitat El nivell de rendes disponibles de la persona i/o dels diferents membres de la unitat familiar s’hauran d’acreditar mitjançant declaració responsable d’ingressos, en l’apartat establert a tal efecte a la sol.licitud. Sens perjudici de l’anterior, tal i com s’explicita a la sol.licitud, l’Ajuntament de Barcelona en l'exercici de les seves competències pròpies i delegades en matèria de serveis socials, podrà comprovar, d'ofici i sense consentiment previ de les persones interessades, les dades personals declarades pels sol·licitants de les prestacions regulades per la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, i pel Decret que aprova la Cartera de serveis socials, i, si escau, les dades identificadores, la residència, el parentiu, la situació de discapacitat o dependència, el patrimoni i els ingressos dels membres de la unitat econòmica de convivència, amb la finalitat de comprovar si es compleixen en tot moment les condicions necessàries per a la percepció de les prestacions i en la quantia legalment reconeguda; en virtut del previst a l'article 102 de la Llei 3/2015, d'11 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic. A l'efecte del que s'estableix a l'apartat anterior, s'entén per unitat econòmica de convivència la formada per la persona beneficiària amb el seu cònjuge o parella de fet i els familiars fins al segon grau de consanguinitat que hi conviuen en el mateix domicili. En el cas que després d’interoperar les dades econòmiques de la persona sol·licitant amb l’Agència Tributària, s’obtingui un resultat diferent al que figura en la sol.licitud, s’utilitzarà a efectes de càlcul la dada econòmica obtinguda de l’Agència Tributària. En el supòsit que un cop feta la consulta a l’Agència Tributaria, la persona sol·licitant figuri com a obligada a declarar i no estigui al corrent de la dita obligació tributària, se la podrà requerir perquè aporti més informació al respecte. En tots els casos en els que la persona sol·licitant acrediti tenir una o més persones a càrrec i/o la discapacitat de les mateixes, serà imprescindible que la sol.licitud de l’ajut estigui signada per tots els membres, autoritzant així automàticament la consulta de dades dels mateixos, així com que s’aporti fotocòpia de la documentació acreditativa d’aquesta condició. El fet de no presentar la doble signatura pot ser motiu de no contemplació de les possibles deduccions. 6. Quanties a atorgar que preveu l’ajut: A) Per a la modalitat de Respir Plus d’estada temporal en residència privada de gent Gran: L’import màxim de l’ajut serà el de 60 euros/dia. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 6-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona El màxim de dies possibles pels que es podrà atorgar aquest ajut es calcularà a raó de: I. Dies sol·licitats per l’usuari, amb un màxim de 30 dies possibles, en aquells casos en que la persona no acrediti convivència amb el cuidador. II. Dies sol·licitats per l’usuari, amb un màxim de 45 dies possibles, en aquells casos en que la persona acrediti convivència amb la persona cuidadora. En aquest supòsit la convivència acreditada es comprovarà mitjançant consulta del padró municipal. No presentar la sol.licitud signada per ambdós membres, pot ser motiu de no acceptació de l’acreditació de la situació de convivència, passant a ser valorada la sol.licitud amb un màxim de 30 dies possibles d’atorgament. III. En el supòsit que la persona sol·licitant no especifiqui el número exacte de dies que vol gaudir, el càlcul corresponent i la notificació de l’assignació es farà a partir del màxim possible que pugui correspondre a la persona. La quantitat resultant a atorgar a cada sol·licitant, es calcularà en funció del nivell de rendes disponibles declarat de manera responsable per la persona, i pel període de dies sol·licitats, tenint en compte la garantia de renda a disposició i el topall màxim establert en el punt anterior, d’acord amb la següent fórmula: - Nivell de renda anual màxim admès = 27.888 euros - La fórmula de càlcul s’aplicarà per valors de renda que no superin aquest nivell. - El preu mínim a pagar és de 6 euros/dia, que es correspondrà amb el nivell màxim de renda admès de 27.888 euros. - El preu màxim a pagar és de 60 euros/dia, que es correspondrà amb un nivell de renda anual de 2788,80 euros (35% del IRSC). - Per una renda inferior també aplicarà la mateixa quantitat de 60 euros/dia. La fórmula que calcula el preu/dia a assignar és la següent: Preu dia (euros) = ( (27888 – Renda Base ) / 464,8 ) + 6 On Renda Base és el valor màxim entre: renda anual i 2788,80. (és a dir, equival a la renda si aquesta és major o igual a 2788,80 i en cas de ser inferior equival a 2788,80 ) Com ja s’ha dit, la fórmula s’aplica per valors de renda entre 0 i 27 .888 euros anuals. Exemples: 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 7-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona Renda anual = 0 euros Preu dia = 60 euros Renda anual = 2.000 euros Preu dia = 60 euros Renda anual = 5.000 euros Preu dia = 55,24 euros Renda anual = 10.000 euros Preu dia = 44,49 euros Renda anual = 20.000 euros Preu dia = 22,97 euros Renda anual = 25.000 euros Preu dia = 12,21 euros Renda anual = 27.888 euros Preu dia = 6 euros Renda anual = 30.000 euros Preu dia = 0 euros Les estades atorgades en cap cas poden sobrepassar els 30 o 45 dies naturals màxims possibles. Serà la persona sol·licitant de l’ajut qui estableixi quants dies vol gaudir de l’estada Respir Plus, a raó dels quals es calcularà l’ajut a atorgar i s’haurà de justificar l’ús de l’ajut rebut. Si la persona decideix gaudir d’una estada superior al màxim previst per l’ajut, el cost dels dies addicionals seran al seu càrrec, i en cap cas seran subvencionats per l’ajut Respir Plus 2020. En el supòsit de que la persona decideixi gaudir d’un nombre inferior de dies dels sol·licitats i atorgats, aquests hauran de ser acreditats en el moment de justificació de l’ajut, quedant la resta de dies pendents de possible gaudiment i justificació, amb les mateixes condicions. La justificació haurà de fer constar el preu/ dia de l’estada de manera explicita. L’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament atorga un màxim de 60 euros /dia i si la persona gaudeix d’una estada on el cost del preu dia és superior, la diferència resultant serà al seu càrrec. Si la persona gaudeix d’una estada amb un preu/dia inferior a l’ato rgat per l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, el preu a raó del qual es pagarà l’ajut serà el de menor quantia. A efectes de notificació, i justificació de l’estada, seran només vàlides aquelles factures corresponents a estades iniciades i finalitzades en dates posteriors a la notificació de l’atorgament de l’ajut, i en cap cas s’acceptaran factures justificatives corresponents a estades portades a terme en dates anteriors a la notificació d’atorgament. Així doncs el mateix dia en que la persona sol·licitant rebi la notificació d’atorgament de l’ajut, per la via escollida, serà el primer en que es podrà comptabilitzar l’aplicació de l’ajut. En cas de presentar factures justificatives emeses amb dates anteriors, o bé on hi figurin dades referents a estades amb dates anteriors, quedaran invalidades totalment. Com es poden gaudir el total de dies atorgats: La persona sol·licitarà el nombre de dies dels que vol gaudir amb l’ajut, amb els màxims possibles anteriorment establerts de 30 o 45 dies, en funció de la convivència amb el cuidador. L’Ajuntament atorgarà un màxim possible de dies a raó dels quals percebrà l’ajut, i serà la persona sol·licitant qui decidirà en quants períodes vol estructurar el gaudiment d’aquests dies. Així doncs es poden gaudir en una sola estada, o en tantes estades diferents com la persona sol·licitant requereixi, sense excedir en cap cas el total dels dies concedits. Cada un d’aquests possibles períodes diferents de gaudiment, poden ser en un mateix centre o en tants centres diferents com la persona decideixi. En el cas de gaudir de la totalitat de dies en diferents períodes i/o centres, la persona podr à justificar cada una de les estades per separat, o bé en una sola justificació conjunta, tal i com s’especifica en l’apartat 7.3 del present document. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 8-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona B) Per a la modalitat de Respir Plus de prestació d’ajut privat a domicili per a Gent Gran: L’import màxim de l’ajut serà el de 14,50 euros/hora de servei de suport d’atenció domiciliària. El màxim d’hores possibles pels què es podrà atorgar aquest ajut serà de 186 hores, i caldrà tenir en compte que: I. La notificació d’atorgament favorable serà del màxim possible que pugui correspondre a la persona en tots els casos, ( 186 hores) però l’ajut econòmic final es rebrà en funció de les hores realment gaudides i justificades, sense que s’estableixi un mínim obligatori i no poden ser aquestes en cap cas superior a 186h. II. La quantitat resultant a atorgar a cada sol·licitant, es calcularà en funció del nivell de rendes disponibles declarat de manera responsable per la persona, i per la quantitat d’hores de servei sol·licitades, tenint en compte la garantia de renda a disposició i el topall màxim establert en el punt anterior, d’acord amb la següent fórmula: - Nivell de renda anual màxim admès = 27.888 euros - La fórmula de càlcul s’aplicarà per valors de renda que no superin aquest nivell. - El preu mínim a pagar és de 1,45 euros la hora, que es correspondrà amb el nivell màxim de renda admès de 27.888 euros. - El preu màxim a pagar és de 14,50 euros/hora, que es correspondrà amb un nivell de renda anual de 2788,80 euros (35% del IRSC). - Per una renda inferior també aplicarà la mateixa quantitat de 14,50 euros/hora. La fórmula que calcula el preu/hora a assignar és la següent: Preu hora (euros) = 15,95 – ( (13,05 * Renda Base) / 25099,2) On Renda Base és el valor màxim entre: renda anual i 2788,80. (és a dir, equival a la renda si aquesta és major o igual a 2788,80 i en cas de ser inferior equival a 2788,80 ) Com ja s’ha dit, la fórmula s’aplica per valors de renda entre 0 i 27.888 euros anuals. Exemples: Renda anual = 0 euros Preu hora = 14,50 euros 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 9-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona Renda anual = 2.000 euros Preu hora = 14,50 euros Renda anual = 5.000 euros Preu hora = 13,35 euros Renda anual = 10.000 euros Preu hora = 10,75 euros Renda anual = 20.000 euros Preu hora = 5,55 euros Renda anual = 25.000 euros Preu hora = 2,95 euros Renda anual = 27.888 euros Preu hora = 1,45 euros Renda anual = 30.000 euros Preu hora = 0 euros Nota: Aquesta fórmula del preu hora, de la mateixa manera que la fórmula del preu dia per a residències [ Preu dia (euros) = ( (27888 – Renda Base ) / 464,8 ) + 6 ], són les fórmules bàsiques sense considerar les persones a càrrec (amb o sense discapacitat). Si és aquest el cas, la fórmula s’ajusta a les ampliacions del valor màxim de renda segons les persones a càrrec i discapacitats. La quantitat d’hores atorgades en cap cas poden sobrepassar les 186 hores, màximes possibles Si la persona decideix gaudir d’una quantitat d’hores superior al màxim previst per l’ajut, el cost de les hores addicionals seran al seu càrrec, i en cap cas seran subvencionades per l’ajut Respir Plus 2020. En el supòsit de que la persona decideixi gaudir d’un nombre inferior d’hores de les atorgades, aquestes hauran de ser acreditades en el moment de justificació de l’ajut, quedant la resta d’hores pendents de possible gaudiment i justificació, amb les mateixes condicions. La justificació haurà de fer constar el preu/ hora del servei gaudit de manera explícita. Les fraccions que es facturaran per unitats d’hores senceres, sent per tant el mínim possible a facturar el de una hora amb un cost màxim de 14,50 euros L’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament atorga un màxim de 14,50 euros/hora i si la persona gaudeix d’un servei d’atenció domiciliaria, en què el cost hora és superior, la diferència resultant serà al seu càrrec. Si la persona gaudeix d’un servei d’atenció domiciliaria amb un preu/hora inferior a l’atorgat per l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, el preu a raó del qual es pagarà l’ajut serà el de menor quantia, i que consti en la documentació acreditativa ( annex de justificació i factura ) A efectes de notificació, i justificació del gaudiment del servei de suport en l’atenció domiciliaria, seran només vàlides aquelles factures corresponents als serveis prestats i finalitzats en dates posteriors a la notificació de l’atorgament de l’ajut, i en cap cas s’acceptaran factures justificatives corresponents a serveis d’atenció domiciliaria gaudits en dates anteriors a la notificació d’atorgament. Així doncs el mateix dia en què la persona sol·licitant rebi la notificació d’atorgament de l’ajut, per la via escollida, serà el primer en què es podrà comptabilitzar l’aplicació de l’ajut. En cas de presentar factures justificatives emeses amb dates anteriors, o bé on hi figurin dades referents a serveis prestats amb dates anteriors, quedaran invalidades totalment. Serà necessari que en la factura es faci constar el domicili exacte on s’han prestat els serveis, i aquest haurà de coincidir amb el domicili declarat com habitual per a la persona sol·licitant i la persona cuidadora, i que per tant consti en la sol.licitud presentada. Com es poden gaudir el total d’hores atorgades: 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 10-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona L’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, atorgarà el màxim possible d’hores a raó de les quals es percebrà l’ajut, ( 186 hores) i serà la persona sol·licitant qui decidirà com vol estructurar el gaudiment d’aquestes hores de servei. Així doncs es poden gaudir de manera consecutiva a, o en tants períodes diferents com la persona sol·licitant requereixi, sense excedir en cap cas del total d’hores de servei de suport domiciliari atorgades. Cadascun d’aquests serveis, estructurats en diferents períodes de gaudiment, poden ésser prestats per un mateix proveïdor de serveis o bé per diferents proveïdors. En el cas de gaudir de la totalitat d ’hores en diferents períodes i/o prestats per diferents proveïdors, la persona podrà justificar cadascun dels serveis per separat, o bé en una sola justificació conjunta, tal i com s’especifica a l’apartat 7.3 del present document. Els serveis de suport d’atenció a domicili han de ser prestats en un domicili particular, i caldrà fer constar l’adreça exacte on s’han portat a terme. Aquesta ha de coincidir amb l’adreça acreditada on resideixen habitualment la persona sol·licitant i la persona cuidadora. No serà necessari justificar, ni fer esment, a la tipologia de servei prestat durant aquestes hores, i per tant el tipus de servei serà establert en l’acord privat que estableixi la persona sol·licitant i/o el seu familiar de referència. 7. Procediment de concessió de l’ajut. La concessió de l’ajut l’efectuarà l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, un cop resolta la sol.licitud. S’emetrà resolució en tots els casos, tant si l’ajut s’atorga com si es denega. Un cop revisades les seves circumstàncies sòcio-econòmiques, l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona, efectuarà la corresponent comunicació als beneficiaris. Les comunicacions s’efectuaran prioritàriament mitjançat l’adreça de correu electrònic facilitada per la persona sol·licitant a tal efecte, a no ser que expressament la persona sol·liciti rebre les comunicacions per correu postal. Aquesta darrera opció caldrà fer -la constar en el full de la sol.licitud. En aquest segon cas, cal tenir en compte les possibles demores que es poden produir en les comunicacions via correu postal, especialment en determinades èpoques de l’any, quedant l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona exonerat de qualsevol responsabilitat en el cas que el sol·licitant pateixi cap per perjudici per aquesta raó. Els beneficiaris dels ajuts, pel fet de signar la sol·licitud, accepten de manera explicita la percepció de l’ajut i els drets i obligacions inherents a la seva percepció, així com es comprometen a declarar de forma expressa qualsevol canvi respecte les circumstàncies manifestades en la sol.licitud. Les persones que compleixin els requisits de l’apartat 4 d’aquest Acord, siguin o no usuàries de Serveis Socials, podran portar a terme el tràmit de sol.licitud directament a l’oac, o qualsevol altre registre oficial, tal i com estableixen les presents bases en l’apartat 7.1., sempre d’acord amb la disponibilitat pressupostària. 7.1 Sol·licitud, lloc i termini de presentació : 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 11-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona Les persones susceptibles de ser beneficiàries d’aquests ajuts, hauran de presentar a qualsevol registre de les Oficines d’Atenció al Ciutadà (OAC) de l’Ajuntament de Barcelona, la corresponent sol.licitud degudament complimentada i signada, així com la documentació acreditativa que es requereix en cada supòsit, o bé a qualsevol dels registres previstos a la Llei 39/2015, de d’1 d’octubre de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. Les bases de la convocatòria, així com els models de sol.licitud es podran descarregar del portal de tràmits de l’Ajuntament de Barcelona, o bé obtenir en paper a l’oficina de prestacions socials i econòmiques de l’IMSS, situada al C. Aragó 344 i a l’oficina municipal “Barcelona cuida” (situada provisionalment a l’Avinguda del Marquès de l’Argentera i amb previsió de trasllat durant l’any 2020 al C/ Viladomat) El termini per presentar les sol·licituds començarà l’endemà de la publicació de l’aprovació definitiva del present Acord, i finalitzarà el 15 de novembre del 2020. No podrà ser admesa a tràmit cap sol.licitud amb data de registre d’entrada posterior aquesta data. Un cop revisades les sol·licituds, i després de la comprovació dels requisits de la convocatòria, es dictarà resolució amb l’atorgament dels ajuts fins a l’exhauriment de la dotació pressupostària del mateix. L’atorgament dels ajuts estarà sotmès a disponibilitat pressupostària. Amb la signatura de la sol.licitud, les persones beneficiàries dels ajuts accepten expressament la percepció de l’ajut i els drets i obligacions inherents a la seva percepció, així com declarar de forma expressa que reuneixen els requisits establerts a l’apartat 4. Aquelles persones que requereixin d’assessorament per tal de poder presentar la sol.licitud de l’ajut, així com per a plantejar possibles dubtes derivats de l’exposat en les presents bases, o requereixin un suport específic per a la gestió de l’ajut atorgat ( cerca de recurs, dubte sen la justificació, incidències que cal comunicar a l’òrgan gestor, etç ...) podran: - Anar personalment a l’oficina de prestacions socials i econòmiques de l’IMSS, situada al C. Aragó 344, amb un horari d’atenció de dilluns, dimecres i divendres de 8:30h a 14h, i dimarts i dijous de 8:30h fins a les 17h, fins el 24 de juny i a partir del 25 de setembre, i en horari de dilluns a divendres de de 9 a 14h, entre el 24 de juny i el 24 de setembre. No serà necessari fer reserva de cita prèvia per a fer aquest tràmit. - Trucar per telèfon a la mateixa oficina de prestacions socials i econòmiques, al 932 56 56 48 en el mateix horari d’oficina. - Anar personalment a l’espai d’informació i orientació per a persones cuidadores, “Barcelona cuida”, ubicat provisionalment a l’Avda. Marquès de l’Argentera, 22, i amb previsió de trasllat al C/ Viladomat al llarg de l’any 2020. L’horari d’atenció de l’espai és de dilluns a divendres de 10 a 13.30h i de 15 a 18.30h i el primer cap de setmana de cada més, els dissabtes de 16 a 19.30h i els iumenges de 10 a 13.30h. - Trucar per telèfon a la mateixa oficina de l’espai Barcelona Cuida, al 93413 21 21 en el mateix horari d’oficina. 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 12-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona El fet de sol·licitar o rebre aquest assessorament no eximirà en cap cas de l’obligació de compliment de la totalitat dels requisits aquí exposats, així com dels processos descrits. L’oficina de prestacions socials i econòmiques de l’IMSS, portarà a terme una tasca de suport però no de registre, sent responsabilitat del sol·licitant fer arribar a l’IMSS tota la documentació mitjançant registre oficial, com s’esmenta en aquest mateix apartat. Un cop registrades i recepcionades, totes les sol·licituds seran trameses al Departament d’atenció social per a la gent gran i per a la promoció de l’autonomia personal de l’IMSS, on es comprovaran, i si s’escau es faran els requeriments de documentació necessaris, i s’aplicaran els criteris d’atorgament establerts. 7.2. La resolució de les sol.licitud i atorgament de l’ajut si s’escau: La resolució de l’ajut serà comunicada, en un termini màxim de tres mesos, des del moment de la seva presentació correcte i/o resolució d’esmenes si s’escau, exclusivament a la persona especificada en la sol·licitud a tal efecte, i per la via igualment esmentada en la sol.licitud, sent preferent la via de comunicació per correu electrònic, tal i com s’estableix en l’apartat 7 del present document La resolució pot ser de dues tipus: Comunicació desfavorable, que comportaria per tant la denegació de l’ajut sol·licitat. En aquest cas seran exposats els motius que fonamentin aquesta resolució. Contra les resolucions de denegació dels ajuts sol·licitats, podran interposar-se els recursos ordinaris previstos a la Llei 39/2015, d’1 d’octubre de procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. Comunicació favorable, en la que es comunicarà a la persona: - La tipologia d’ajut de Respir Plus atorgada. - L’import/dia atorgat, la quantitat de dies atorgats i per tant l’import total econòmic màxim que la persona tindrà dret a percebre, o be l’import/hora de SAD atorgat, la quantia d’hores atorgades i per tant l’import total econòmic màxim a pe rcebre la persona sol·licitant, un cop justifiqui el compliment de l’estada i/o estades d’ingrés en un o diversos centres residencials per a gent gran, o be la quantia d’hores de SAD percebudes, tal i com s’especifica en la present convocatòria. Un cop comunicada la resolució favorable, la persona sol·licitant i/o els seus familiars de referència, buscaran el centre on gaudir de l’estada Respir, o l’empresa prestadora de SAD, sense que l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona intervingui ni participi en la contractació privada del servei que se’n deriva. En cap cas l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona es farà responsable de possibles conseqüències derivades del citat acord entre privats. Per tant, sempre serà el sol·licitant o la persona en qui aquest delegui, qui hagi de fer la cerca del centre residencial on gaudir de l’estada o de l’empresa privada prestadora del SAD, i establir amb ells els acords referents a les característiques del servei contractat. Cal tenir en compte que: - En la modalitat de Respir Plus d’estada en centre residencial: El centre residencial per a gent gran on es porti a terme l’estada haurà de figurar en el registre de centres residencials per a gent gran de la Generalitat de Catalunya, sigui quina sigui la seva titularitat. 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 13-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona - En la modalitat de Respir Plus per atenció domiciliaria privada: l’empresa prestadora del servei, haurà de constar registrada en el registre d’establiments socials de la Generalitat de Catalunya, com a empresa prestadora de servei d’atenció domiciliària. 7.3 Justificació de l’ajut i cobrament: L’usuari percebrà la quantia corresponent a l’ajut atorgat, obligatòriament mitjançant transferència bancaria, un cop aquest haguí estat gaudit i justificat. En el moment de notificació de l’atorgament de l’ajut, es remetrà al sol·licitant el model de document justificatiu, així com les instruccions d’emplenament i entrega del mateix, en funció de la tipologia d’ajut sol·licitat i atorgat. Serà imprescindible que la documentació correctament emplenada i seguint instruccions pertinents sigui entregada a l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona mitjançant entrada per registre, quedant invalidada qualsevol altre via de remissió. El procediment que cal seguir és el següent: a) En el cas del Respir Plus corresponent a una estada residencial: - Un cop l’usuari hagi gaudit d’una estada, presentarà per registre la següent documentació adreçada a l’oficina de prestacions socials i econòmiques de l’IMSS: El model de justificació correctament complimentat. El full de petició de transferència bancaria correctament signat i segellat pel banc, i amb una antiguitat màxima de 30 dies. Factura original emesa pel centre on s’ha portat a terme l’estada. Tota la documentació haurà de ser original. La no presentació correcte d’aquesta documentació pot constituir motiu de denegació del cobrament de l’ajut. - El termini per a gaudir de les estades en centre residencial per a gent gran cofinançades pel Respir Plus 2020, finalitzarà el 15 de desembre del 2020, i el termini per justificar les estades de Respir portades a terme al llarg del l’any 2020, finalitzarà el 20 de desembre del 2020. En el cas que no s’hagi presentat la corresponent justificació en aquestes dates, es considerarà que s’ha desistit de l’ajut, i la persona perdrà el dret a percebre l’ajut atorgat. No s’acceptarà com a vàlida cap justificació amb registre d’entrada posterior al dia 20 de desembre del 2020. - Un cop s’hagi presentat la corresponent justificació, serà competència del Departament d’atenció social per a la gent gran i per a la promoció de l’autonomia personal, de l’IMSS, la comprovació de la mateixa i emetre informe favorable per a fer efectiva l’ordre de pagament al sol·licitant i/o si s’escau fer els corresponents requeriments de documentació. - Aquest requeriments seran igualment fets de manera prioritària per correu electrònic, tal i com es descriu en l’apartat 4 del present document. - En cas de diferència entre l’import atorgat i el justificat, l’ingrés correspondrà sempre a l’import justificat no podent ser aquest en cap cas superior a l’atorgat. 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 14-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona - La persona podrà gaudir dels dies totals atorgats en el nombre d’estades diferents que desitgi. En aquest supòsit podrà presentar la justificació final de l’ús de l’ajut en dues modalitats possibles: Justificació de l’ajut un cop gaudit la totalitat de dies, en tants períodes com desitgi. En aquest cas haurà de presentar un document acreditatiu per cada un dels períodes diferents, poden ser aquests també emesos per un mateix centre o per diferents centres, seguint els mateixos requeriments de forma descrits anteriorment en aquest punt. Justificació de l’ajut cada vegada que gaudeix d’un període. En aquest cas el pagament s’anirà fent també de manera progressiva, lligat a cada justificació, i en cap cas els dies justificats i cobrats poden excedir la totalitat de l’import i dies atorgats. b) En el cas del Respir Plus corresponent a servei d’atenció domiciliària privat : - Un cop l’usuari, hagi gaudit de la totalitat de les hores atorgades, o bé d’una part d’elles, presentarà per registre la següent documentació adreçada a l’oficina de prestacions socials i econòmiques de l’IMSS: El model de justificació correctament complimentat. El full de petició de transferència bancaria correctament signat i segellat pel banc, i amb una antiguitat màxima de 30 dies. Factura original emesa pel prestador del servei d’atenció a domicili, on s’especifiquin el nombre d’hores prestades, en fraccions senceres d’una hora i l’adreça del domicili on s’ha prestat el servei. Tota la documentació haurà de ser original. La no presentació correcte d’aquesta documentació pot constituir motiu de denegació del cobrament de l’ajut. - S’estableix un mínim d’una hora de servei privat d’atenció a domicili per poder presentar la corresponent justificació. La persona beneficiària de l’ajut pot estructurar el servei amb la continuïtat i la periodicitat que desitgi i pot presentar la primera justificació immediatament després de gaudir de la primera hora atorgada. En tot cas el màxim d’hores que es podran gaudir i justificar es correspondran amb el màxim d’hores atorgades, que serà de 186 hores. - El termini per gaudir del servei de suport a domicili finalitzarà el 15 de desembre del 2020, i el termini per justificar el gaudiment de les hores de servei d’atenció a domicili finalitzarà el 20 de desembre del 2020. En el cas que no s’hagi presentat la corresponent justificació en aquestes dates, es considerarà que s’ha desistit de l’ajut, i la persona perdrà el dret a percebre l’ajut atorgat. No s’acceptarà com a vàlida cap justificació amb registre d’entrada posterior al dia 20 de desembre del 2020. - Un cop s’hagi presentat la corresponent justificació, serà competència del Departament d’atenció social per a la gent gran i per a la promoció de l’autonomia personal, de l’IMSS, la comprovació de la mateixa i emetre informe favorable per a fer efectiva l’ordre de pagament al sol·licitant i/o si s’escau fer els corresponents requeriments de documentació. 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 15-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona - Aquest requeriments seran igualment fets de manera prioritària per correu electrònic, tal i com es descriu en l’apartat 4 del present document. - En cas de diferència entre l’import atorgat i el justificat, l’ingrés correspondrà sempre a l’import justificat no podent ser aquest en cap cas superior a l’atorgat. - La persona podrà gaudir del nombre total d’hores atorgades, en les modalitats organitzatives que desitgi. En aquest supòsit, de gaudir les hores en diferents períodes, podrà presentar la justificació final de l’ús de l’ajut en dues modalitats possibles: Justificació de l’ajut un cop gaudides la totalitat d’hores de suport a domicili atorgades. En aquest cas haurà de presentar un document acreditatiu únic amb la totalitat d’hores gaudides. Igualment el servei podrà ser prestat per un sol o diferents proveïdors, podent ser per tant els documents acreditatius ( annex i factura) emesos per un mateix proveïdor o per diferents proveïdors, seguint els mateixos requeriments de forma descrits anteriorment en aquest punt. Justificació de l’ajut cada vegada que gaudeix d’un servei de suport d’atenció domiciliaria, o bé d’un seguit d’hores, que sent organitzats com desitgi, no exhaureixen la totalitat d’hores concedides. En aquest cas el pagament s’anirà fent també de manera progressiva, lligat a cada justificació, i en cap cas les hores justificades i cobrades poden excedir la totalitat de l’import i hores atorgades. - Els serveis de suport d’atenció a domicili han de ser prestats en un domicili particular, sent aquest obligatòriament el domicili declarat com a domicili habitual de convivència de la persona sol·licitant i la persona cuidadora. - El model de factura justificativa ha de deixar clarament palès el lloc (adreça exacte) on s’ha prestat el servei, l’horari i durada en què s’ha prestat, així com especificant clarament el nom cognom i D.N.I. del beneficiari/a del servei, que ha de ser la persona sol·licitant en tots els casos, malgrat la persona cuidador sigui també qui es vegi beneficiada de poder gaudir d’aquest espa i de suport personal. 8. Incompatibilitats La present convocatòria preveu dues incompatibilitats possibles: 1) No seran compatibles ambdues modalitats de Respir Plus, així doncs la persona en el moment de presentar la sol.licitud haurà d’optar per una de les dues modalitats: Respir Plus en estades Residencials privades per a gent gran; o bé Respir Plus per a fer front al pagament d’un servei privat de suport a domicili. Serà en la pròpia sol.licitud en la què la persona ha d’indicar, marcant l’opció corresponent, la preferència per una o altra modalitat. El fet de no deixar clara aquesta opció serà motiu de requeriment, prèviament a l’inici del procés de valoració i atorgament de l’ajut. 2) Qualsevol de les dues modalitats, seran incompatibles amb la possibilitat de gaudir d’una estada en el programa Respir de la Diputació de Barcelona en qualsevol període 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 16-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona de l’any 2020, suposant per tant que l’atorgament i acceptació de l’ajut econòmic del Respir Plus (en qualsevol de les dues modalitats) exclou automàticament a la persona de la possibilitat de sol·licitar i gaudir d’una estada de Respir al recinte residencial de Llars Mundet gestionat per la Diputació de Barcelona. En el supòsit que les persones sol·licitants de l’ajut econòmic del Respir Plus ja hagin sol·licitat, i encara no hagin gaudit, d’una estada en el programa Respir de la Diputació de Barcelona per l’any 2020; si obtenen una resolució favorable de l’ajut econòmic del Respir Plus, l’Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona donarà en el moment de comunicació de l’atorgament, l’opció a la persona d’escollir de quina de les dues opcions vol quedar exclosa per a l’any 2020. Donat que la convocatòria dels ajuts econòmics del Respir Plus, es farà efectiva al llarg del primer trimestre de l’any 2020, es pot donar la circumstància de què la persona sol·licitant ja hagi gaudit d’una estada residencial al recurs de Respir de la Diputació, només en aquest cas, d’estades iniciades abans de l’1 de Febrer del 2020, s’estudiarà cada cas de manera individual, emetent resolució de concessió o denegació del Respir Plus i comunicant la mateixa al sol·licitant. En cap cas aquesta resolució podrà atorgar un nombre de dies o hores de servei que excedeixi el màxim possible previst per l’ajut econòmic Respir Plus. El fet de que la persona sol·licitant sigui també beneficiari de qualsevol altre servei d’atenció domiciliaria ( SAD establert per lapad, SAD social, teleassistència, àpats a domicili, etç ...) no serà en cap cas motiu d’incompatibilitat amb la percepció de l’ajut econòmic del Respir Plus, en cap de les dues modalitats possibles. 9. Documentació que cal presentar La sol·licitud per percebre l’ajut, omplerta amb la totalitat de les dades que es demanen i signada (s’adjunta model com a Annex II) haurà d’anar acompanyada dels següents documents : a) Fotocòpia del DNI/NIE/passaport de la persona sol·licitant de l’ajut. b) Fotocòpia del DNI/NIE de la persona cuidadora c) Si s’escau, fotocòpia de la resolució acreditativa de dependència si la persona beneficiària te certificat de dependència Grau II o Grau III (molt important no entregar documents originals en aquest cas). d) Si s’escau: Certificat de separació o divorci on consti el pacte econòmic. e) Si s’escau: Si hi ha convivència del cuidador principal amb la persona dependent, caldrà que ambdues persones signin el document de sol·licitud, permetent així la consulta de dades de convivència al padró municipal. f) Si s’escau: En cas que a la unitat familiar hi hagi un o més membres amb discapacitat, i s’acrediti aquesta condició per a tenir-la en compte en el càlcul del copagament, cal adjuntar copia de la resolució de reconeixement de grau de discapacitat emesa per la Generalitat de Catalunya. 10. Obligacions del beneficiari - Acceptar l’ajut amb la finalitat de complir les condicions fixades en l’acord d’atorgament. - Destinar l’ajut al pagament d’una estada residencial o bé del servei de suport d’atenció prestat a domicili, durant el nombre de dies u hores reconeguts. - Col·laborar en les actuacions de comprovació i informació que dugui a terme l’òrgan gestor. - Justificar el compliment de la finalitat per la qual es va atorgar l’ajut i l’aplicació dels fons rebuts, seguint les instruccions facilitades a tal efecte. 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 17-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona - Conservar els documents justificatius de l’aplicació de l’ajut rebut, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control. - Respondre aquells requeriments o demandes de més informació que pugui formular l’òrgan gestor de l’ajut. 11. Justificació i control Un cop presentada pel beneficiari la justificació de l’ús de l’ajut d’acord amb el què disposa l’apartat 7.3, l’òrgan gestor comprovarà la destinació de les quantitats atorgades en relació amb les seves finalitats. En el cas de els documents presentats com a justificació fossin incorrectes o incomplerts, es comunicarà al perceptor, per qualsevol mitjà vàlid en dret, sent d’ús prioritari el correu electrònic, la necessitat d'esmenar les anomalies detectades en un termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils. En cas de no fer-ho es procedirà a l’anul·lació de la sol.licitud. El perceptor de l’ajut haurà de presentar documentació original justificativa de l’ajut, i en cas de no fer-ho aquests podran ser requerits. 12. Extinció, suspensió i reintegrament de l’ajut Són causes d’extinció o suspensió automàtica de l’ajut les regulades a l’article 9 de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de Prestacions Socials de Caràcter Econòmic, estant obligats els beneficiaris a comunicar al Departament d’atenció social per a la gent gran i per a la promoció de l’autonomia personal, de l’IMSS, de l’Ajuntament de Barcelona, que s’ha produït alguna de les causes d’extinció o suspensió. La manca de justificació o la justificació incompleta de l’ajut rebut podrà comportar les responsabilitats que en cada cas corresponguin i el reintegrament total o parcial de l’ajut. A més dels supòsits establerts a la normativa, l’òrgan gestor exigirà el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes indegudament, en els supòsits d’incompliment següents: - De l’obligació de destinar l’ajut a l’objecte pel qual ha estat concedit: satisfer l’estada en un centre residencial per a gent gran en la modalitat a, o bé el pagament d’hores de serveis de suport rebudes a domicili en la modalitat b. - De les obligacions fiscals comptables o de la presentació correcta de documents justificatius. - La resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control. Per fer efectiu l’import corresponent al reintegrament, es podrà procedir a exercir la via de constrenyiment quan l’import no es faci efectiu de forma voluntària, amb afegiment dels interessos de demora que corresponguin. 13. El crèdit pressupostari La quantitat que es destina a aquest fons és de TRES-CENTS MIL EUROS (300.000 EUR), càrrec a la partida 0100/48011/23133 del pressupost de l’Institut Municipal de serveis socials de l’any 2020, ampliable 200.000 euros més, fins a una quantitat total de 500.000 euros destinats a la campanya Respir Plus 2020. 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 18-29 https://bop.diba.cat A Àrea de Drets Socials Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) C/ València, 344 08009 Barcelona El procediment será el de s’atorgaran els 300.000 euros inicials, i en cas de que l’atorgament favorable del ajuts superi aquest import inicial, i encara estiguem pendents de resolució de sol.licituds rebudes, o be en període de possibles noves entrades de sol.licituds, aquest fons podrà ser ampliable en fins a 200.000 euros més, permeten així atendre un major nombre de persones grans en situació de vulnerabilitat. L’atorgament dels ajuts resta condicionat a l’existència de crèdit adequat, suficient i disponible al pressupost de l’exercici 2020. En el cas que hi hagi risc d’exhaurir el pressupost total disponible, abans de finalitzar el termini de presentació de sol·licituds, es prioritzaran aquells casos que corresponguin a persones amb un major grau de dependència (Grau II i Grau III) i en que la persona cuidadora convisqui amb la persona cuidada. 14. Transparència L’atorgament d’aquests ajuts queda sotmès a les obligacions de publicació establertes a la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i en concret, a l’obligació de fer pública la informació que estableix l’article 15 de la mateixa preservant en tot cas la identitat dels beneficiaris i de llurs familiars. Barcelona, 21 de febrer de 2020 Rosa Martín Niubó Secretària Delegada de l’IMSS PD 4 de març de 2019 Annex II. Document de Sol·licitud de l’Ajut. 19 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 19-29 https://bop.diba.cat A B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 20-29 https://bop.diba.cat A B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 21-29 https://bop.diba.cat A B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 22-29 https://bop.diba.cat A B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 23-29 https://bop.diba.cat A B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 24-29 https://bop.diba.cat A Hoja 1/5 PROGRAMA RESPIR PLUS 1. DATOS DE LA PERSONA USUARIA Nombre: Apellidos: Fecha de nacimiento: Edad: DNI/ pasaporte: Sexo: H M Domicilio actual: Nº: Piso: Población: Código postal: Teléfono del Otros domicilio: teléfonos: 2. DATOS FAMILIARES Principal persona de referencia de la persona usuaria (cuidador/a) Nombre: Apellidos: Fecha de nacimiento: Edad: DNI/Pasaporte: Sexo: H M Domicilio actual: Nº: Piso: Población: Código postal: Teléfono móvil: Parentesco: Correo electrónico: ¿Convive con la persona solicitante? Si la respuesta es afirmativa, recuerde que usted también debe firmar la presente solicitud. SI NO El contacto se efectuará mediante correo electrónico a la dirección facilitada: Marque la casilla solo si desea recibir comunicaciones por correo postal: B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 25-29 https://bop.diba.cat A Hoja 2/5 Referente de contacto a efectos de comunicación (ÚNICAMENTE en caso de que sean diferentes del apartado anterior) Nombre: Apellidos: Fecha de nacimiento: Relación: Sexo: Dirección: Nº: Piso: Población: Código postal: Teléfono móvil: DNI/ Pasaporte: Correo electrónico: 3. VALORACIÓN DE DEPENDENCIA (Marque con una X la casilla correspondiente) Grado I Grado II Grado III No se le ha reconocido grado de dependencia ni se ha solicitado nunca Valoración o revisión en trámite TIPO DE AYUDA SOLICITADA Tal y como especifican las bases de la presente convocatoria, la persona solicitante debe escoger en cual de las posibles opciones quiere disfrutar la ayuda del Respir Plus. No especificar que tipo de ayuda se solicita puede ser motivo de invalidez de la presente solicitud. Solicito la ayuda del RESPIR PLUS PARA ESTANCIAS RESIDENCIALS EN CENTROS RESIDENCIALES PERA PERSONAS MAYORES Número de días que solicita para disfrutar de la estancia de Respir El límite de días solicitado será de 45, en caso de acreditar convivencia con el/la cuidador/a, y de 30, en caso contrario. No hay un periodo mínimo obligatorio de días. Solicito la ayuda del RESPIR PLUS para SERVICIO DE ATENCIÓN DOMICILIÁRIA PRIVADO B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 26-29 https://bop.diba.cat A Hoja 3/5 DECLARACIÓN RESPONSABLE DE INGRESOS INGRESOS DE LA PERSONA USUÁRIA: Es necesario especificar la suma total de TODOS los ingresos que percibe la persona solici- tante, sea cual sea su procedencia ( pensión, ayuda económica, rendimientos de inmuebles ...) Importe Número Importe total mensual de pagas anual TOTAL NÚCLEO DE CONVIVENCIA ¿Hay uno o más miembros con discapacidad en el núcleo de convivencia? SI NO En caso de respuesta afirmativa: Cuántos Quién/es Grado POSSIBLES DEDUCCIONS La persona solicitante está obligada a pagar una pensión compensatoria y de alimentos entre conyugues? SI NO En caso de respuesta afirmativa es necesario presentar fotocopia de la sentencia de separación o divorcio donde conste el acuerdo económico La persona solicitante tiene personas a cargo? SI NO Se considerará persona a cargo al/a la cónyuge o conviviente estable en pareja, a los ascendentes mayores de 65 años y a los descendientes o personas vinculadas por razón de tutela o acogida que tengan menos de 25 años o sean mayores de 25 y tengan un grado de discapacidad igual o superior al 33 %, siempre que convivan con la persona usuaria y que no tengan ingresos o estos sean iguales o inferiores al IRSC (indicador de renta de suficiencia catalán para el año 2017 = 7.967,73 €/año). B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 27-29 https://bop.diba.cat A Hoja 4/5 ACEPTACIÓN DE LA AYUDA Y DECLARACIÓN DE VERACIDAD DE DATOS El/la señor/a con DNI número como persona usuaria y solicitante de la ayuda, DECLARA que los datos consignados en esta solicitud son ciertos. El/la señor/a con DNI número como representante legal o tutor, de la persona usuaria con DNI y solicitante de la ayuda económica del programa Respir Plus, DECLARA que los datos consignados en esta solici- tud son ciertos. Fecha: , de de 20 Firma de la persona usuaria o tutor legal Firma de la persona cuidadora 4. DOCUMENTACIÓN NECESARIA PARA TRAMITAR LA SOLICITUD • Fotocopia del DNI o del pasaporte de la persona usuaria. • Si procede: fotocopia del DNI del conviviente en caso de acreditar convivencia. • Si procede: fotocopia de la resolución de grado y/o inicio del trámite de dependencia. • Si procede: fotocopia del certificado de discapacidad de los miembros del núcleo de convivencia. • Si procede: fotocopia de la sentencia de separación o divorcio donde conste el acuerdo económico • En caso de que la persona solicitante esté legalmente incapacitada y no pueda firmar la solicitud, será necesario adjuntar fotocopia de la sentencia de incapacitación donde se acredita a la persona firmante de la solicitud como tutor legal. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 28-29 https://bop.diba.cat A Hoja 5/5 CONSENTIMIENTO INFORMADO DE TRATAMIENTO DE DATOS. De acuerdo con el Reglamento general de protección de datos (Reglamento UE 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de abril de 2016) y la Ley orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos y garantía de los derechos digitales (BOE, n.º 294, de 6 de diciembre de 2018), Ha recibido la información y dado su consentimiento expreso respecto a que sus datos se gestionen mediante el tratamiento “Atención social básica”. Las finalidades del tratamiento son las siguientes: • La gestión de las competencias propias y delegadas en materia de servicios sociales, de acuerdo con lo previsto en la Ley 12/2007, de 11 de octubre, de servicios sociales; además de la gestión de otros servicios y prestaciones del sistema público de servicios sociales en Cataluña, incluidos en la cartera de servicios sociales (Decreto 142/2010, de 11 de octubre), ofrecidos por el Ayuntamiento de Barcelona, de acuerdo con la Ley municipal y de régimen local de Cataluña (Decreto legislativo 2/2003, de 28 de abril) y la Carta municipal de Barcelona 22/1998, de 30 de diciembre. • Estadísticas, con el fin de obtener datos necesarios para la planificación de dichos servicios y prestaciones. El responsable del tratamiento de sus datos es el Ayuntamiento de Barcelona. Sus datos únicamente serán cedidos a otras administraciones públicas que lo requieran en el uso de sus compe- tencias, previstas en una norma con rango de ley, para dar cumplimiento a las finalidades recogidas en el presente documento o a empresas que resulten adjudicatarias de servicios externalizados. El consentimiento aquí otorgado podrá ser retirado en cualquier momento, sin que ello afecte a la licitud del tratamien- to basado en el consentimiento previo a la retirada. Sus datos se conservarán hasta la revocación de dicho consentimiento, hasta la finalización de la prestación o gestión de los servicios sociales ofrecidos por el Ayuntamiento de Barcelona o durante el plazo necesario para el cumplimien- to de las obligaciones legales exigibles al Ayuntamiento de Barcelona. Puede ejercer sus derechos de acceso, rectificación, supresión, oposición al tratamiento y solicitud de limitación, dirigiéndose por escrito al Registro General del Ayuntamiento (pl. Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona), o bien mediante correo electrónico dirigido al delegado de Protección de Datos del Ayuntamiento de Barcelona, en la dirección dele- gat_proteccio_dades@bcn.cat. Puede consultar información adicional sobre este tratamiento y protección de datos y obtener los formularios corres- pondientes en la web: www.bcn.cat/ajuntament/protecciodadeswww.bcn.cat/ajuntament/protecciodades. Por lo que respecta al intercambio de datos y documentación entre este Ayuntamiento y otras administraciones, le informamos de lo siguiente: - En el ejercicio de sus competencias propias y delegadas en materia de servicios sociales, el Ayuntamiento de Barcelona podrá comprobar, de oficio y sin consentimiento previo de las personas interesadas, los datos personales declarados por los solicitantes de las prestaciones reguladas por la Ley 12/2007, de 11 de octubre, de servicios so- ciales, y por el decreto que aprueba la cartera de servicios sociales, y, si procede, los datos identificadores, la resi- dencia, el parentesco, la situación de discapacidad o dependencia, el patrimonio y los ingresos de los miembros de la unidad económica de convivencia, con la finalidad de comprobar si se cumplen en todo momento las condiciones necesarias para la percepción de las prestaciones y en la cuantía legalmente reconocida, en virtud de lo previsto en la disposición adicional séptima de la Ley 2/2014, de 27 de enero, de medidas fiscales, administrativas, financieras y del sector público. A efectos de lo que se establece en el apartado anterior, se entiende por unidad económica de convivencia la formada por la persona beneficiaria con su cónyuge o pareja de hecho y los familiares hasta el segundo grado de consangui- nidad que convivan en el mismo domicilio. - Podrá acceder a sus datos de salud incluidos en la Historia Clínica (HCCC) del Servicio Catalán de Salud, en virtud de lo previsto en el art. 9.2.h del Reglamento general de protección de datos y en el art. 28.21 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del procedimiento administrativo común de las administraciones públicas (en su nueva redacción, dada por la disposición final duodécima de la Ley orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de protección de datos y garantía de los derechos digitales), con la finalidad de gestionar los servicios y prestaciones del sistema público de servicios sociales en Cataluña incluidos en la cartera de servicios sociales (Decreto 142/2010, de 11 de octubre), ofrecidos por el Ayuntamiento de Barcelona, de acuerdo con la Ley municipal y de régimen local de Cataluña (Decreto legislativo 2/2003, de 28 de abril) y la Carta municipal de Barcelona 22/1998, de 30 de diciembre. Las personas que acceden a los servicios sociales, o sus representantes legales si son menores de 14 años, tienen el deber de facilitar datos personales, convivenciales y familiares veraces y presentar los documentos fidedignos que sean imprescindibles para valorar y atender la situación, en cumplimiento de lo previsto en el art. 13.1 a) de la Ley 12/2007, de 11 de octubre, de servicios sociales. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 25-2-2020 CVE 2020006432 Pàg. 29-29 https://bop.diba.cat A