Gerència Pressupostos i Hisenda ANUNCI El Plenari del Consell Municipal, en sessió del dia 28 de febrer de 2020 adoptà el següent acord: RESOLDRE les al•legacions formulades durant el període d’exposició publica del REGLAMENT de funcionament del Consell Municipal de Cooperació Internacional, aprovat inicialment per acord de la Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció de 20 de novembre de 2019, d’acord amb l’informe que obra a l’expedient i es dona per reproduït a efectes de motivació. INCORPORAR les al•legacions estimades en el text que es sotmet a aprovació definitiva. APROVAR definitivament el Reglament de funcionament del Consell Municipal de Cooperació Internacional. PUBLICAR-LO al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, a la Gaseta Municipal i al web municipal. APROVAR el canvi de denominació del Consell, de Consell Municipal de Cooperació internacional per al desenvolupament a Consell Municipal de Cooperació internacional. REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL ÍNDEX PREÀMBUL Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Objecte del Reglament Article 2. Naturalesa del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 3. Funcions del Consell Municipal de Cooperació Internacional Capítol 2 Membres del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 4. Composició del Consell Article 5. Nomenament, designació i renovació dels i de les membres del Consell Article 6. Cessament dels i de les membres del Consell Capítol 3 Drets i obligacions dels i de les membres del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 7. Drets dels i de les membres del Consell Article 8. Obligacions dels i de les membres del Consell Capítol 4 Organització i funcionament del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 9. Òrgans del Consell Article 10. Funcions de la Presidència del Consell 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 1-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda Article 11. Funcions de la Vicepresidència del Consell Article 12. Naturalesa i composició del Ple del Consell Article 13. Funcions del Ple del Consell Article 14. Funcionament i règim de sessions del Ple del Consell Article 15. Convocatòria de les sessions del Ple del Consell. Article 16. La Comissió Permanent del Consell. Naturalesa, composició i funcions Article 17. Funcionament de la Comissió Permanent del Consell. Article 18. Secretaria del Consell i suport tècnic. Article 19. Grups de treball Article 20. Dissolució del Consell Disposició addicional: Habilitació a la Presidència per a adoptar decisions sobre el funcionament del Consell. Disposició transitòria: Composició inicial del Ple i Comissió Permanent del Consell Disposició derogatòria: Derogació del Reglament de funcionament intern del “Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament” Disposició final primera: Aprovació de normes bàsiques de funcionament i criteris d’actuació interna del Consell. Disposició final segona: Entrada en vigor PREÀMBUL Els òrgans de participació, d’àmbit territorial o sectorial, són creats de conformitat amb el que estableix el capítol 4 del Reglament de participació ciutadana, en desenvolupament d’allò que es preveu en els articles 30 i següents de la Carta municipal de Barcelona i d’acord amb el compromís assumit per l’Ajuntament amb la subscripció de la Carta europea de salvaguarda dels drets humans a la ciutat, la qual no només es fixa com a objectiu la garantia de la participació ciutadana, sinó també la seva promoció activa. El primer òrgan municipal de participació en l’àmbit de la cooperació internacional, va ser el Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, creat el 27 de febrer del 1998. La seva constitució va suposar la materialització d’una de les fites contingudes en el Pla d’actuació municipal 1995-99, que proposava la creació d’un organisme de caràcter consultiu, de participació i de debat, que aplegués les diferents instàncies implicades en l’àmbit de la cooperació internacional a la ciutat i que canalitzés així els esforços d’aquest compromís i la contribució al desenvolupament equilibrat. Deu anys després, es van substituir les normes reguladores d’aquest Consell per un Reglament de funcionament intern, aprovat el 9 de desembre de 2008, en un procés motivat per tant per la necessitat d’adaptar-se als canvis que s’estaven succeint en el sector de la cooperació internacional, amb l’aparició de nous agents, com per la d’adequar-se a les noves Normes reguladores de la participació ciutadana, que havien estat aprovades pel Consell Municipal el 22 de novembre de 2002, i que dedicava els seus articles 19 i següents a regular els consells sectorials. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 2-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda D’aleshores ençà, l’àmbit objecte del Consell, la cooperació internacional, ha sofert una evolució molt important, tant pel que fa al seu enfocament, basat actualment en la justícia global, com a les seves fites i als subjectes que les han de fer possibles. Aquesta nova perspectiva és ben palesa en el Pla Director de Cooperació per a la Justícia Global de Barcelona 2018-2021, l’instrument principal de planificació de la cooperació internacional de l’Ajuntament, que incorpora un seguit d’orientacions referides al Consell sota aquest nou paradigma de la justícia global. D’altra banda, el nou Reglament de participació ciutadana, aprovat pel Consell Municipal el dia 6 d’octubre del 2017, obliga els òrgans de participació existents a adaptar les seves normes de funcionament a l’establert a la nova normativa en el termini d’un any des de la seva entrada en vigor (disposició transitòria primera). En aquest entorn, el mateix Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, en el seu Pla de treball de 2018, va contemplar la revisió i l’actualització del seu Reglament de funcionament intern mitjançant la creació d’un grup de treball en el qual participaren representants de les entitats i també de l’Ajuntament. Aquest grup de treball elaborà un esborrany de Reglament de funcionament que va ser aprovat primer per la Comissió Permanent, en la seva sessió del 24 de gener de 2019, i posteriorment, pel Ple del Consell, el dia 11 de febrer de 2019. Més enllà de dur a terme l’actualització necessària per obsolescència i l’adaptació obligatòria al Reglament de participació ciutadana, la finalitat d’aquest nou reglament és també la d’incloure en la normativa reguladora del funcionament d’aquest òrgan de participació els acords que han de fer possible la interacció entre diferents agents de la ciutat, públics i privats, que intervenen en la cooperació internacional i la seva capacitat d’intervenció en els processos de presa de decisions en relació a aquesta política pública. Aquest reglament consta de vint articles, dividits en quatre capítols, i amb una part final constituïda per una disposició addicional, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i dues disposicions finals. En el capítol 1, de disposicions generals, s’estableixen l’objecte i les funcions del Consell Municipal de Cooperació Internacional; en el capítol 2, es regula la composició del Consell i la selecció, nomenament, renovació i causes de cessament dels seus i les seves membres; en el capítol 3 s’enumeren els drets i obligacions dels membres del Consell; i en el capítol 4 es regula l’organització i funcionament del Consell, així com la seva dissolució. En compliment del que estableix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, aquest reglament s’adequa als principis de bona regulació que estableix l’art. 129 de l’esmentada Llei: els de necessitat i eficàcia, perquè està justificat per una raó d’interès general; proporcionalitat, perquè conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat a cobrir amb la norma; seguretat jurídica, perquè la iniciativa normativa s’exerceix de manera coherent amb la resta de l’ordenament jurídic; transparència, perquè es possibilita l’accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d’elaboració i perquè les potencials persones destinatàries de la norma han participat activament en la seva elaboració; i eficiència, perquè s’eviten càrregues innecessàries o accessòries i es preveu una gestió racional els recursos públics. Capítol 1 Disposicions generals Article 1. Objecte del Reglament L’objecte del present reglament és regular les funcions, l’organització i el funcionament intern del Consell Municipal de Cooperació Internacional, en desplegament del Títol IV de la Carta municipal de Barcelona 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 3-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda aprovada per la Llei 22/1988, de 30 de desembre, i del capítol 4 del Reglament de participació ciutadana, aprovat definitivament per acord 6 d’octubre de 2017 del plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament. Article 2. Naturalesa del Consell Municipal de Cooperació Internacional 1. El Consell Municipal de Cooperació Internacional és un òrgan consultiu i de participació sectorial de ciutat, de caràcter permanent i durada indefinida, que actua en els àmbits relacionats amb la cooperació i l’educació per a la justícia global. 2. Els informes, els dictàmens, les objeccions, els actes i propostes que elabori el Consell Municipal de Cooperació Internacional tenen caràcter de recomanació i en cap cas són vinculants per als òrgans de govern municipals. 3. Els òrgans de govern municipal han de donar resposta fonamentada al Consell Municipal de Cooperació Internacional de les propostes que li formuli aquest Consell que siguin rebutjades o modificades per aquells òrgans. Article 3. Funcions del Consell Municipal de Cooperació Internacional El Consell Municipal de Cooperació Internacional desenvolupa les funcions descrites amb caràcter general a l’article 42 del Reglament de participació ciutadana, aprovat per acord del plenari del Consell Municipal el dia 6 d’octubre de 2017, i de manera específica les següents: a) Fomentar la incidència política del Consell en temes i continguts que es deriven del valor de la solidaritat i del concepte de justícia global, donant-hi visibilitat i implicant-hi a la ciutadania barcelonina. b) Emetre informes i dictàmens sobre temes relacionats amb la cooperació i l’educació per a la justícia global per pròpia iniciativa o a petició de l’Ajuntament. c) Impulsar iniciatives per a l’aprovació de disposicions municipals referents a l’àmbit de competència del Consell. d) Assessorar l’Ajuntament i promoure el debat per a la definició de les polítiques, plans i programes municipals. e) Conèixer anualment l’execució del pla o dels plans en què es concreten la política de cooperació per a la justícia global i la seva execució pressupostària i fer propostes i suggeriments per a la seva millora, si escau. f) Generar iniciatives de col•laboració amb altres consells sectorials o territorials per tal de fomentar la coherència de polítiques públiques. g) Vetllar perquè els diferents agents de la ciutat compromesos amb la justícia global tinguin una presència representativa en el Consell. Capítol 2 Membres del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 4. Composició del Consell 1. La composició del Consell es basa en els criteris de pluralitat i diversitat per tal de facilitar la més àmplia varietat d’opcions i d’opinions, així com la paritat de gènere i la participació de persones d’origen divers. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 4-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda 2. El Consell Municipal de Cooperació Internacional és presidit per l’alcalde o alcaldessa, que pot delegar en la persona que tingui atribuïdes les responsabilitats polítiques en matèria de cooperació internacional. 3. El Consell compta amb una Vicepresidència, que és assumida per una persona representant d’alguna de les entitats, institucions o organitzacions membres del Consell. 4. A més, el Consell compta amb els o les membres següents: a) Un regidor o una regidora, o persona en qui delegui, de cada grup municipal. b) La persona responsable del departament o direcció competent en matèria de cooperació internacional. c) La persona responsable del departament o direcció competent en matèria de relacions internacionals. d) Fins a un màxim de sis persones representants dels departaments o direccions municipals que tinguin una dedicació rellevant a projectes de cooperació internacional. e) Les següents entitats, institucions i organitzacions especialment significatives en l’àmbit de la cooperació internacional o que executin projectes i/o desenvolupin activitats en aquest àmbit: ¾ LaFede.cat-Organitzacions per a la Justícia Global, amb tres vocals en el Ple. ¾ Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, amb un o una vocal en el Ple. ¾ Consell de la Joventut de Barcelona, amb un o una vocal en el Ple. ¾ Fundació Centre d’Informació i Documentació Internacionals a Barcelona (CIDOB), amb un o una vocal en el Ple. ¾ Associacions o federacions de persones migrades amb seu a Barcelona, amb tres vocals en el Ple. ¾ Universitats públiques de la ciutat que executin projectes i/o desenvolupin activitats en l’àmbit de la cooperació internacional, amb dos vocals en el Ple. ¾ Organitzacions sindicals més representatives amb seu a Barcelona que executin projectes i/o desenvolupin activitats en l’àmbit de la cooperació internacional, amb dos vocals en el Ple. ¾ Col·legis professionals amb seu a Barcelona que executin projectes i/o desenvolupin activitats en l’àmbit de la cooperació internacional, amb dos vocals en el Ple. El nombre total de les entitats, institucions i organitzacions a les quals es refereix aquesta lletra e) no pot ser superior a una tercera part del total dels i de les membres del Ple. f) Entre cinc i deu entitats que comparteixin els eixos de treball que inclogui el Pla director de cooperació internacional vigent i que estiguin inscrites en el Fitxer General d’Entitats Ciutadanes de Barcelona. g) Entitats representants dels consells de cooperació internacional o assimilats dels districtes en els quals existeixin aquests espais de participació. 5. El Consell es pot ampliar amb sis membres més com a màxim, mitjançant resolució de la Presidència, previ acord del Ple i havent seguit el procediment que el Consell hagi fixat per a aquest supòsit. Article 5. Nomenament, designació i renovació dels i de les membres del Consell. 1. El nomenament dels membres i de les membres del Consell correspon a la Presidència, d’acord amb les regles establertes en els apartats següents. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 5-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda 2. El vicepresident o la vicepresidenta és elegit o elegida per majoria absoluta del Ple de Consell, a proposta de les associacions, entitats, institucions o organitzacions membres del Consell, entre una persona representant d’aquestes. L’elecció del vicepresident o de la vicepresidenta s’ha de produir en la primera sessió del Ple del Consell que se celebri just després de les eleccions municipals. La durada del seu càrrec és de quatre anys, renovable una sola vegada, per quatre anys més. 3. Els regidors o les regidores membres del Consell són designats o designades pels grups municipals respectius a l’inici de cada mandat municipal per un període de quatre anys com a màxim. 4. La designació de les persones representants dels departaments o direccions municipals als quals es refereix la lletra d) de l’apartat 4 de l’article anterior, correspon a les persones responsables d’aquests departaments o direccions. A l’inici de cada mandat municipal l’Ajuntament decideix quins departaments o direccions han de ser representats al Consell; decisió que, si s’estima convenient, pot modificar-se en el transcurs del mandat. 5. La designació de les associacions o federacions de persones migrades i, quan s’escaigui, de les universitats públiques, de les organitzacions sindicals més representatives i dels col·legis professionals membres del Consell correspon a la Presidència, escoltada la Comissió Permanent, per un període màxim de vuit anys. La designació d’aquestes entitats, institucions i organitzacions com a membres del Consell s’ha de revisar al principi de cada mandat municipal i, si es considera adient, modificar-se d’acord amb els criteris definits a l’article 4.4. 6. La selecció de les entitats a les quals es refereix l’article 4, apartat 4, lletra f) es realitza a través d’un procés d’elecció i per sorteig, d’acord amb el que estableix l’article 40.2 del Reglament de participació ciutadana i el procediment acordat a tal efecte. Aquestes entitats són nomenades per un període màxim de quatre anys i han de renovar-se durant el primer any posterior a la celebració de les eleccions municipals. 7. La designació de les entitats representants dels Consells de cooperació internacional o assimilats dels districtes correspon als mateixos Consells als quals representen. Article 6. Cessament dels i de les membres del Consell 1. Són causes de cessament dels i de les membres del Consell els següents: ¾ La indignitat en l’exercici de les seves funcions. ¾ La manca d’assistència no justificada a dues sessions seguides del Ple o a quatre d’alternes durant el període de tres anys. ¾ L’incompliment de forma reiterada i sense causa justificada dels deures que comporta al condició de membre del Consell. ¾ La discriminació per raó de sexe, diversitat sexual i/o gènere; i la reproducció d’actituds sexistes i/o perpetuadores de desigualtats de gènere. 2. Correspon al Ple del Consell valorar aquestes situacions, acordar el cessament i sol•licitar, si s’escau, a l’entitat, institució o organització corresponent la substitució del seu/ de la seva representat representant. 3. L’acord de cessament s’ha d’adoptar prèvia audiència de la persona afectada. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 6-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda Capítol 3 Drets i obligacions dels i de les membres del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 7. Drets dels i de les membres del Consell Són drets dels i de les membres del Consell els següents: 1. Proposar la convocatòria d’una reunió extraordinària del Ple del Consell. 2. Proposar la inclusió de punts a l’ordre del dia de les reunions del Consell com a molt tard fins a dos dies abans de la reunió. 3. Exercir el seu dret a vot sobre els assumptes sotmesos a l’acord del Consell quan no hagi estat possible aprovar-lo per consens i expressar els motius que justifiquen el sentit del seu vot. 4. Rebre les convocatòries, l’ordre del dia i la documentació corresponent, i les actes de les reunions del Consell amb l’antelació establerta en aquest reglament. 5. Participar en els debats de les sessions. 6. Participar en els grups de treball del Consell i encarregar-se de la seva coordinació. 7. Acudir a la Comissió d’Empara regulada a l’article 114 i següents del Reglament de participació ciutadana, quan procedeixi. 8. Formular precs i preguntes. 9. Obtenir la informació precisa per complir amb les funcions que tenen assignades. Article 8. Obligacions dels i de les membres del Consell Són obligacions dels i de les membres del Consell les següents: 1. Assistir a les reunions del Ple del Consell i a les dels altres òrgans o grups de treball del Consell del qual formin part, excepte en els casos degudament justificats i comunicats per escrit a la Secretaria del Consell. 2. Respectar el torn de paraula quan participin en els debats de les reunions del Consell i expressar-se evitant ofendre ningú. 3. En cas de baixa voluntària, comunicar-la per escrit a la Secretaria del Consell. 4. En el cas de les persones representants d’una entitat, institució o organització membre, garantir el vincle entre el Consell i l’entitat o organització, i la comunicació bidireccional dels acords sobre els temes d’interès comú dels respectius òrgans de govern. 5. Les entitats, institucions i organitzacions membres han de vetllar perquè l’actuació de les persones que les representen en el Consell s’ajusti a allò que preveu aquest reglament. 6. Les entitats, institucions i organitzacions membres han de vetllar perquè l’actuació de les persones que les representen no sigui perpetuadora de les desigualtats, ni discrimini per raó de sexe, diversitat sexual i de gènere, origen i/o classe social. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 7-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda Capítol 4 Organització i funcionament del Consell Municipal de Cooperació Internacional Article 9. Òrgans del Consell 1. Són òrgans de participació i direcció del Consell la Presidència, la Vicepresidència, el Ple i la Comissió Permanent. 2. Ateses les seves funcions, i per tal d'aconseguir una major operativitat, el Consell pot funcionar en Ple i en Comissió Permanent. A més, d’acord amb el que estableix l’article 19, el Ple i la Comissió Permanent del Consell poden crear grups de treball. 3. L’Ajuntament ha de donar, directament o indirectament, el suport administratiu ordinari per a garantir el funcionament correcte del Consell i la seva màxima autonomia. Article 10. Funcions de la Presidència del Consell 1. Són funcions de la Presidència del Consell: a) Dirigir i representar el Consell b) Convocar i presidir les sessions del Ple i de la Comissió Permanent. c) Establir l’ordre del dia dels òrgans col·legiats que presideix. d) Traslladar als òrgans de govern i de gestió municipal les propostes, els informes i les iniciatives del Consell. e) Dirimir amb el seu vot els empats. f) Nomenar el vicepresident o vicepresidenta i la resta de membres del Consell, així com el secretari o la secretària. g) Designar les associacions o federacions de persones migrades i, quan s’escaigui, de les universitats, de les organitzacions sindicals més representatives, dels col·legis professionals membres del Consell, d’acord amb l’establert l’article 5.5. h) La resta de funcions que li atribueix aquest reglament i les que, en el seu cas, se li atribueixin d’acord amb l’establert al capítol 4 del Reglament de participació ciutadana, així com les funcions que li són pròpies amb relació al funcionament d’un òrgan col·legiat. 2. La Presidència i la Vicepresidència són responsables de promoure i articular la participació de les associacions del sector en el funcionament i el debat del Consell. Article 11. Funcions de la Vicepresidència del Consell El vicepresident o la vicepresidenta du a terme funcions de col·laboració i d’assistència a la Presidència, i presideix el Ple i la Comissió Permanent en cas d’absència o malaltia del president o presidenta. Article 12. Naturalesa i composició del Ple del Consell 1. El Ple és l’òrgan de màxima representació, debat i decisió del Consell Municipal de Cooperació Internacional. 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 8-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda 2. S’integra per tots els i totes les membres del Consell, segons la composició d’aquest que s’estableix a l’article 4 d’aquest reglament . 3. El Ple també s’integra pel Secretari o la Secretària del Consell, amb veu però sense vot. Article 13. Funcions del Ple del Consell El Ple, com a òrgan de màxima representació del Consell, té encomanades les funcions següents: a) Adoptar els acords relatius a les funcions del Consell relacionades amb l’article 3 d’aquest reglament. b) Elegir el vicepresident o la vicepresidenta. c) Elegir, entre les persones representants d’entitats, institucions o organitzacions membres del Consell, la persona representant del Consell Municipal de Cooperació Internacional en el Consell de Ciutat. d) Elegir les entitats, institucions organitzacions que han d’integrar la Comissió Permanent del Consell. e) Aprovar les incorporacions de nous i noves membres del Consell, així com les baixes que es produeixin f) Aprovar el Pla de treball del Consell, per a cada mandat. g) Aprovar la memòria anual del Consell. h) Aprovar inicialment el reglament de funcionament del Consell, abans de l’aprovació per part del Consell Municipal de l’Ajuntament. i) Aprovar dictàmens i informes, en els termes establerts a l’article 42 del Reglament de participació ciutadana. j) Aprovar la proposta de dissolució del Consell a sotmetre a l’aprovació del Consell Municipal de l’Ajuntament, quan aquesta proposta de dissolució sigui a iniciativa del propi Consell. Article 14. Funcionament i règim de sessions del Ple del Consell 1. El Ple es reuneix de forma ordinària almenys dos cops l’any. Pot fer sessions extraordinàries, per iniciativa de la Presidència, del propi Consell o a petició d’una tercera part de les persones que en són membres. 2. Les sessions del Ple són públiques, i, en la mesura dels recursos disponibles, s’han de transmetre en directe, a través d’internet. 3. El Ple es constitueix vàlidament, en una única convocatòria, amb l’assistència d’una cinquena part dels seus i de les seves membres amb dret a vot. Cal igualment l’assistència de les persones que realitzin les funcions de Presidència i Secretaria o de les que, en cada cas, les substitueixin. 4. En els casos d’absència, vacant o malaltia o per qualsevol altra causa justificada, la persona que ocupa la Presidència ha de ser substituïda per la que ocupi la Vicepresidència. Els regidors i regidores i la resta de vocals del Ple poden ser substituïts per la persona que hagi estat designada com a suplent de cadascun o cadascuna d’elles o, si ho prefereixen, poden delegar els seu vot en qualsevol altre o altra vocal del Ple. La persona que exerceix les funcions de Secretaria pot ser substituïda per una altra persona que presti els seus serveis a l’Ajuntament. 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 9-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda 5. Poden assistir a les sessions del Ple, com a observadores, amb veu però sense vot, persones que no en formin part, prèvia autorització de la Presidència. 6. Els i les responsables polítiques municipals han de comparèixer davant el Consell quan ho demani el Ple per majoria simple dels i de les seves membres perquè expliquin alguna actuació concreta relacionada amb l’objecte o el sector propi del mateix Consell. Quan sigui necessària una explicació de caràcter més tècnic, poden assistir- hi acompanyades de la persona responsable tècnica competent. Aquesta compareixença s’ha de produir en un termini màxim de 30 dies des de la recepció de la sol·licitud. Igualment, els òrgans competents de l’Ajuntament han de donar resposta a les propostes o peticions presentades pel Consell en un termini màxim de 30 dies, prorrogables fins a 30 dies més per causes justificades. 7. La Sindicatura de Greuges també pot assistir a les sessions del Ple per pròpia iniciativa. 8. Els acords del Ple del Consell s’han d’adoptar preferentment per consens i, quan no sigui possible, per majoria simple de les persones presents. En aquest cas, s’ha de fer constar a l’acta el sentit dels vots emesos pels seus o per les seves membres. En cas d’empat, el vot de la Presidència és diriment. Article 15. Convocatòria de les sessions del Ple del Consell 1. El Ple és convocat per la Presidència del Consell. 2. El Ple s’ha de convocar per mitjans telemàtics, sempre que sigui possible, acompanyat de l’ordre del dia corresponent, amb un mínim de quinze dies hàbils d’antelació, excepte en el cas de les sessions extraordinàries, que es convoquen amb una antelació mínima de dos dies hàbils. 3. La documentació de cada sessió s’ha d’enviar als i a les membres del Ple del Consell amb una antelació mínima de tres dies hàbils, llevat de les sessions extraordinàries, en què s’ha d’enviar juntament amb la convocatòria. 4. Per a la inclusió d’algun punt a l’ordre del dia del Ple a proposta dels o de les membres del Consell, s’ha de procedir d’acord amb el que disposa l’article 43.3 del Reglament de participació ciutadana. Article 16. La Comissió Permanent del Consell. Naturalesa, composició i funcions 1. La Comissió Permanent és l’òrgan encarregat de vetllar per l’impuls i bon funcionament del Consell Municipal de Cooperació Internacional i assumeix les funcions d’informar, estudiar i deliberar els assumptes que s’han de debatre en el Ple. 2. Igualment, la Comissió Permanent té la responsabilitat d’articular els mecanismes que facin possible el compliment de les funcions que té assignades el Consell. 3. La Comissió Permanent està integrada per la Presidència, la Vicepresidència, un mínim de vuit entitats, institucions o organitzacions, elegits pel Ple d’entre les candidatures presentades, i un mínim de tres tècnics o tècniques municipals designats o designades per l’Ajuntament. 4. Assisteix a les seves reunions la persona que exerceix les funcions de Secretaria del Consell, la qual actua també com a secretari o secretària de la Comissió Permanent, amb veu però sense vot. 5. Les entitats, institucions o organitzacions membres de la Comissió Permanent són elegides pel Ple, d’entre les candidatures presentades, en la primera sessió del mandat, per majoria simple. 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 10-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda Article 17. Funcionament de la Comissió Permanent del Consell. 1. La Comissió Permanent del Consell es reuneix de manera ordinària com a mínim un cop cada trimestre i pot fer reunions extraordinàries quan la Presidència les convoqui, per iniciativa pròpia o a petició d’una tercera part del total de les persones que en són membres. 2. Les sessions de la Comissió Permanent no són públiques. 3. La convocatòria de les sessions de la Comissió Permanent ha d’anar acompanyada amb l’ordre del dia corresponent i la documentació, si escau, i s’ha d’enviar per correu electrònic als seus i a les seves membres amb una antelació mínima de cinc dies hàbils. Les sessions extraordinàries s’han de convocar amb dos dies hàbils d’antelació, com a mínim. 4. La Presidència de la Comissió Permanent pot convidar les persones responsables dels grups de treball a les seves reunions, i també aquelles persones que cregui oportú i que tinguin alguna vinculació amb els temes objecte de la reunió. 5. Quant a la resta de les qüestions relatives al règim de sessions i adopció d’acords, és d’aplicació el que es disposa a l’article 14 d’aquest reglament per al funcionament del Ple. Article 18. Secretaria del Consell i suport tècnic 1. La Presidència del Consell nomena la persona que proposi l’Ajuntament com a secretària o secretari del Consell, la qual, entre altres funcions pròpies del càrrec, assumeix les corresponents a la Secretaria del Ple i de la Comissió Permanent. 2. La persona que assumeixi la Secretaria del Consell s’encarrega de l’enviament de les convocatòries, en la forma i termini que estableixen els articles 15 i 17 d’aquest reglament i de l’elaboració i tramesa, en el termini màxim de 30 dies hàbils, de les actes del Ple i de la seva publicació en el web municipal i en la plataforma digital per al coneixement general i, si és el cas, per recollir aportacions o comentaris de qualsevol persona que pugi estar interessada. Les actes dels òrgans del Consell poden ser aprovades per canals electrònics. 3. L’Ajuntament ha de proporcionar suport administratiu i recursos humans i materials ordinaris per a la realització de les reunions i les activitats del Consell. Article 19. Grups de treball 1. El Ple i la Comissió Permanent del Consell poden crear grups de treball i també espais puntuals de treball per abordar un assumpte d’interès del Consell. 2. Previ acord dels seus i de les seves membres, en aquests grups de treball poden participar-hi persones que no formen part del Consell però que tenen interès a col•laborar en la seva tasca. 3. En cada grup de treball hi ha d’haver una persona membre del Ple que assumeixi la funció de coordinació del grup i que s’ocupi de traslladar la informació sobre els seus treballs i resultats si ho demana la Comissió Permanent o el Ple. Article 20. Dissolució del Consell 1. Si no s’ha reunit almenys una vegada en un any, el Consell Municipal, a proposta de la Comissió de Govern, previ informe del Consell de Ciutat, pot suprimir-lo motivadament. 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 11-12 https://bop.diba.cat A Gerència Pressupostos i Hisenda 2. El Ple del Consell Municipal de Cooperació Internacional pot proposar a l’Ajuntament, de forma argumentada, que acordi la dissolució del Consell o la seva integració en algun altre òrgan municipal de participació. Disposició addicional: Habilitació a la Presidència per a adoptar decisions sobre el funcionament del Consell. La Presidència del Consell pot adoptar la decisió que consideri més adequada sobre el funcionament del Consell, d’acord amb el Reglament de participació ciutadana, la resta de normativa aplicable, i, si s’escau, el Decret de la Comissió de Govern i els criteris d’actuació interna als qual es fa referència a la disposició final primera d’aquest reglament. Disposició transitòria: Composició inicial del Ple i Comissió Permanent del Consell Un cop aprovat aquest reglament, i fins que no s’efectuïn els canvis derivats en la composició del Ple i de la Comissió Permanent del Consell Municipal de Cooperació Internacional d’acord amb allò que s’hi estableix, la composició d’aquests òrgans són la del Ple i de la Comissió Permanent del fins ara vigent “Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament” Disposició derogatòria: Derogació del Reglament de funcionament intern del “Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament” Queda derogat el Reglament de funcionament intern del Consell Municipal de Cooperació Internacional per al Desenvolupament, de 18 de desembre de 2008 (BOP de 20-12-2008). Disposició final primera: Aprovació de normes bàsiques de funcionament i criteris d’actuació interna del Consell. 1. Tal com preveu l’article 41.4 del Reglament de participació ciutadana, la Comissió de Govern pot, mitjançant decret, concretar les normes bàsiques de funcionament del Consell Municipal de Cooperació Internacional. 2. Així mateix, el Ple del Consell pot aprovar els seus propis criteris d’actuació interna, complementaris a aquest reglament i a les normes bàsiques de funcionament a les quals es refereix l’apartat anterior, si s’escau. Disposició final segona: Entrada en vigor Aquest reglament entra en vigor l’endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. Barcelona, 06 de març de 2020 Beatriz Julve Suero Secretària delegada de la Gerència de Pressupostos i Hisenda 12 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 16-3-2020 CVE 2020008513 Pàg. 12-12 https://bop.diba.cat A