Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica ANUNCI La Comissió de Govern, en sessió de data 12 de març de 2020, ha adoptat el següent acord: AUTORITZAR la despesa de 1.460.000,00 euros amb càrrec a les partides 0700-48901-43311 del Pressupost 2020; APROVAR la convocatòria 2020 per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Subvencions per a l’Impuls socioeconòmic del territori, que té per objectiu generar riquesa als barris i/o districtes de la ciutat a través de l’apoderament dels actors que hi desenvolupen la seva activitat socioeconòmica, promoure l’ús dels recursos endògens dels territoris per desenvolupar activitat socioeconòmica d’una forma sostenible en el temps, fent la ciutat més resilient a les fluctuacions econòmiques, que compta amb les modalitats següents: Modalitat 1: EMPRESA AL TERRITORI. Per impulsar l’activitat de les empreses i l’emprenedoria al territori, implicant l’ocupació de locals buits en planta baixa als districtes amb renda inferior a la mitjana de la ciutat. Modalitat 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ESS EN SECTORS ESTRATÈGICS. Per fomentar la innovació socioeconòmica i L’ESS vinculada al territori i amb dimensió comunitària a través de l’impuls de projectes en sectors estratègics i l’articulació territorial. Modalitat 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI. Per la creació de projectes, iniciatives o accions innovadores adreçades a col·lectius especialment vulnerables a l’atur, així com la promoció de l’ocupació de qualitat. Modalitat 4: INNOVACIO SOCIAL DIGITAL ALS TERRITORIS. Per l’impuls de l’ús de les tecnologies lliures i obertes per fomentar noves formes d’innovació i col·laboració que resolguin reptes socials i de sostenibilitat dels territoris. Modalitat 5: TURISME RESPONSABLE. Per desenvolupar projectes, iniciatives o actuacions en l’àmbit turístic adreçades a l’impuls de l’activitat econòmica, el foment de l’emprenedoria i l’empresa responsable, la creació i promoció de l’ocupació de qualitat, la generació de nova activitat i l’arrelament del turisme en els territoris, vinculant- se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i l’agenda 2030. Modalitat 6: MODELS AGROALIMENTARIS SOSTENIBLES I CONSUM RESPONSABLE. Per desenvolupar projectes o iniciatives socials i/o empresarials (compromeses amb els drets laborals, l’economia local, la sostenibilitat i el clima) que contribueixin a avançar cap un canvi de model de consum més responsable i en especial garantir una alimentació sana, justa i sostenible a la ciutat. PUBLICAR la convocatòria al BOPB i a la Gaseta Municipal. CONVOCATÒRIA 2020 DE SUBVENCIONS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA PER A L’IMPULS SOCIOECONÒMIC DEL TERRITORI La convocatòria de l’any 2020 està emmarcada en les Bases de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona per a l’impuls socioeconòmic del territori aprovades per Acord de la Comissió de Govern de data 16 de gener del 2020 i publicades al BOPB de data 21 de gener del 2020. 1 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 1-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 1. SOL·LICITANTS Podran ser beneficiaries de les subvencions les persones físiques i jurídiques que presentin projectes que compleixin els objectius i requisits de la convocatòria així com l'agrupació de persones jurídiques, públiques o privades, d'acord amb allò que disposa l'art. 3.2 de la NGRS. Els sol·licitants hauran d’adequar la seva activitat als principis ètics i a les regles de conducta que permetin assegurar el compliment dels principis d’igualtat, d’objectivitat i de transparència. En cas d'incompliment dels principis ètics i de les regles de conducta serà d'aplicació el règim sancionador que preveu la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, i les sancions que preveu l'article 84 pel que fa a beneficiaris d'ajuts, sense perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions. En cas d'incompliment dels principis ètics i de les regles de conducta serà d'aplicació el règim sancionador que preveu la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, i les sancions que preveu l'article 84 pel que fa a beneficiaris d'ajuts, sense perjudici d'aquelles altres possibles conseqüències previstes a la legislació vigent en matèria de subvencions.” Hauran de complir, en qualsevol cas abans de l’atorgament, els requisits exigits al punt 5 de les Bases indicades. 2. CRÈDIT PRESSUPOSTARI DE LA CONVOCATÒRIA Amb càrrec a la partida pressupostària 0700-48901-43311 de l’exercici 2020 es consignen com a import total de la convocatòria 1.460.000 euros 3. ÒRGAN INSTRUCTOR L’òrgan instructor d’aquesta convocatòria és la Gerència de l’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica. 4. TERMINI I FORMA DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS 4.1. El termini de presentació de sol·licituds serà des del dia .17 de març al 17 d’abril 2020. Qualsevol sol·licitud presentada fora d’aquest termini no serà admesa a tràmit. 4.2. La sol·licitud i els altres documents bàsics per concórrer a la convocatòria regulada per les Bases s'han de presentar per mitjans telemàtics, mitjançant els impresos establerts i han d'estar degudament emplenats i signats pel representant legal de la persona jurídica o física o per la persona acreditada a tal efecte en la sol·licitud. Els formularis s'hauran d'emplenar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament a l'adreça https://seuelectronica.ajuntament.barcelona.cat/oficinavirtual/ca seguint les instruccions indicades al portal de tràmits. La documentació per esmenar els documents bàsics 1, 2 i 3 també s’haurà de presentar telemàticament en el termini establert. 4.3. Podran presentar la sol·licitud de manera presencial les persones físiques d’acord amb el que disposa l’article 14.1 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici del que disposa l’article 16 de la Llei 39/2015 5. SOL·LICITUD La documentació mínima necessària per a sol·licitar la subvenció serà la següent: • Document bàsic 1: Instància de sol·licitud de subvenció. Conté una declaració responsable, la qual substitueix la presentació de documentació acreditativa d'aquesta declaració responsable en el moment de la sol·licitud. S’adjunta model en l’Annex. 2 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 2-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica • Document bàsic 2: formulari descriptiu de projecte. Cal presentar-lo conjuntament amb el document bàsic 1 i 3. S’adjunta model en l’Annex. • Document bàsic 3: formulari de pressupost. Cal presentar-lo conjuntament amb el document bàsic 1 i 2. S’adjunta model en l’Annex. • Declaració de transparència. S’adjunta model en l’Annex. • Acord signat entre les entitats agrupades, si s’escau, amb indicació de la participació i aportació de cada part de l’agrupació per a l’execució del projecte proposat i l’import de la subvenció a aplicar per cadascuna de les entitats sòcies. S’haurà de fer menció explícita del grau de complementarietat entre les organitzacions per a la constitució de l’agrupació. S’adjunta model en l’Annex. Els models d'aquests documents estaran disponibles a https://ajuntament.barcelona.cat/ca/informacio-administrativa/subvencions http://barcelonactiva.cat/impulsemelquefas Documents no obligatoris que es permeten annexar: cartes d’adhesió al projecte. Aquestes cartes tindran com a funció mostrar el recolzament de tercers agents o actors respecte el projecte presentat a la Convocatòria 2020. No es tindrà en compte cap documentació lliurada que no s'acompanyi de la corresponent sol·licitud, si no és per adjuntar-la a un procediment ja iniciat. En cas de resultar beneficiari/ària, es requerirà la presentació de la documentació acreditativa ja referenciada en la declaració responsable, sempre i quan no consti en els registres de l'Ajuntament o de les seves entitats municipals. 6. DURADA DEL PROJECTE, IMPORT MÀXIM A SOL·LICITAR, NOMBRE MÀXIM DE PROJECTES I INCOMPATIBILITATS Els projectes s’iniciaran durant l’any 2020 i tindran una durada màxima de dotze mesos. En el cas dels projectes emmarcats en la tipologia d’acció e) de la modalitat 3, el període d’execució podrà abastar des de l’1 de gener de 2020 al 31 de desembre de 2021. La quantitat màxima a subvencionar serà per un import inferior o igual a 40.000 euros. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del Projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del pressupost (20% restant). En el cas que la sol·licitud de subvenció presentada sobrepassi els 40.000 euros es considerarà com a import sol·licitat el màxim de l'establert a la convocatòria. Cada persona física o jurídica podrà presentar a la convocatòria un número il·limitat de projectes, però com a màxim es podrà atorgar la subvenció per un únic projecte. Ara bé, una persona física o jurídica podrà ser beneficiari d’un altre projecte subvencionat de la mateixa modalitat en tant que membre d’una agrupació. 3 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 3-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 7. MODALITATS DE PROJECTE Cada projecte s’ha d’emmarcar en una de les modalitats que es llisten a continuació. Si durant el moment de la valoració del Projecte s'apreciés un error en la modalitat escollida per part de la persona sol·licitant, la sol·licitud es podrà incloure en la modalitat a la qual millor s'adeqüi. Modalitat 1: EMPRESA AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: projectes que impulsin l’activitat de les empreses i l’emprenedoria al territori, i que impliquin l’ocupació de locals buits en planta baixa als districtes amb renda inferior a la mitjana de la ciutat1. En aquesta modalitat, els projectes podran incloure com a costos la compra de maquinària, la compra d’estocs o el cost de rehabilitació de locals 2, així com la resta de despeses elegibles llistada a la clàusula 11.5 de les bases. L’import d’aquests costos en el seu conjunt no podrà excedir en cap cas el 50% del pressupost total del projecte (el pressupost màxim dels projectes no superarà els 50.000 euros). Tipologies d’accions: Als sis districtes amb renda familiar disponible inferior a la mitjana de la ciutat, projectes que combinin qualsevol d’aquestes accions: a. oferir productes i/o serveis directament adreçats a les necessitats de veïns/es en aquestes zones, sempre i quan la seva activitat no contribueixi a saturar l’oferta comercial o de serveis al territori3 b. contribuir al desenvolupament econòmic de l’entorn on s’ubiquen. Exemple: projectes empresarials o d’emprenedoria que contracten veïns/es d’aquestes zones, que tenen proveïdors o són proveïdores d’empreses dels voltants, que formen part d’entitats de comerç associat, que s’impliquen en accions de caràcter comunitari, entre d’altres c. contribuir, per mitjà de la seva activitat, a fer front o prevenir el fenomen de la desertificació comercial o de la gentrificació4 amb alguna d’aquestes altres: 1 Ciutat vella, Sants-Montjuïc, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí 2 Els projectes que s’emmarquin en aquesta modalitat podran incloure en el pressupost els següents costos previstos a la clàusula 11.5 de les bases de la convocatòria: - Estocs o qualsevol altre actiu circulant imprescindible pel desenvolupament de del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos següents, serà el 50% del cost total del projecte) . - Béns d’equipament (maquinària o similar) destinats a produir béns de consum o d’inversió que es van desgastant en el procés productiu en un període de temps dilatat, sempre i quan siguin imprescindibles per l’assoliment dels objectius del projecte (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb l’anterior i posterior, serà el 50% del cost total del projecte) - Obres menors de rehabilitació en els immobles utilitzats en el projecte, sempre i quan tinguin per objectiu l’adequació o la millora dels locals necessaris pel desenvolupament del projecte. (el percentatge màxim subvencionable per aquest concepte, juntament amb els dos anteriors, serà el 50% del cost total del projecte) 3 Veure Inventari de locals de Barcelona: https://opendata-ajuntament.barcelona.cat/data/ca/dataset?q=&name=cens-activitats-comercials. 4 Gentrificació: en una zona concreta, fenomen que combina algunes de les situacions següents: a) encariment de l’habitatge i dels locals comercials; b) expulsió de veïns i veïnes dels barris; c) substitució de comerços i serveis adreçats a la clientela local per d’altres adreçats a la població flotant; d) desertització de baixos comercials; e) erosió del teixit social del territori. 4 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 4-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica a. l’ocupació d’un local inactiu en planta baixa5 b. el trasllat d’una activitat empresarial situada en un entresol o planta superior d’una finca, a un local inactiu en planta baixa Modalitat 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ECONOMIA SOCIAL I SOLIDÀRIA EN SECTORS ESTRATÈGICS OBJECTIU DE LA MODALITAT: l’objectiu de la modalitat és fomentar la innovació socioeconòmica i l’economia social i solidària vinculada al territori i amb dimensió comunitària a través de l’impuls de projectes en sectors estratègics i l’articulació territorial. S’entén com innovació socioeconòmica la generació de noves idees, pràctiques, organitzacions, serveis, productes o models per resoldre necessitats econòmiques, generant canvis en les relacions socials i noves formes de col·laboració. Els projectes presentats en aquesta modalitat han de tenir en compte la participació d’agents comunitaris en els processos d’innovació i partir de necessitats detectades en el territori i impulsades des d’aquest i han de contribuir al desenvolupament dels objectius i línies estratègiques de l’Estratègia ESS de ciutat 2030. Tipologies d’accions: 1) Accions orientades a escalar iniciatives a) Escalar iniciatives d’economies comunitàries i innovació social per tal d’incrementar el seu impacte i abast, que permetin economies d’escala, ampliació de volum i perfils de participants i dinàmiques de professionalització (com per exemple, incrementar significativament el nombre de membres d’un grup de consum o de la xarxa d’intercanvi o la cooperativa d’energia). 2) Projectes amb arrelament al territori b) Impulsar projectes per promoure la circulació de Moneda Ciutadana als barris de l’Eix Besòs on s’utilitza i el seu ús per part de la ciutadana i les entitats i empreses del territori. c) Projectes de desenvolupament econòmic de proximitat que permetin l’enxarxament i articulació de l’ecosistema de l’Economia Social i Solidària (ESS) en un barri o districte incorporant elements innovadors, ja sigui per a generar un producte o servei des d’entitats del territori, o bé, per a que vàries entitats i empreses impulsin actuacions, eines o materials per a posicionar i visibilitzar l’ESS en el territori. 3) Projectes amb impacte en col·lectius específics d) Fomentar accions d’emprenedoria en clau d’Economia Social i Solidària en el col·lectiu de joves i de persones en situació de vulnerabilitat socioeconòmica, des d’accions formatives, la promoció d’iniciatives socioeconòmiques col·lectives, el suport en la seva posada en marxa, etc. 4) Accions vinculades a sectors estratègics e) Promocionar experiències de cooperatives d’habitatge amb cessió d’ús a partir de l’articulació de diferents grups, l’adopció i creació d’eines de gestió i desenvolupament de cooperatives d’habitatge, o bé, mitjançant la creació d’instruments que facilitin el finançaments de vàries experiències i l’accessibilitat per col·lectius vulnerables, entre d’altres. 5 S’entén per local , un establiment a peu de carrer amb activitat econòmica, així com tots aquells espais d'activitat econòmica en l'interior dels Mercats Municipals i Galeries Comercials. S’entén per local inactiu aquell que es troba tancat i a la persiana hi figura un rètol que indica que està en lloguer, en venda, en traspàs o disponible, inclosos també aquells locals que es troben en reforma. Veure locals inactius o sense informació a l’Inventari de locals de Barcelona: https://opendata- ajuntament.barcelona.cat/data/ca/dataset?q=&name=cens-activitats-comercials. 5 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 5-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica f) Impulsar projectes d’emprenedoria col·lectiva amb pràctiques d’ESS en el sector tèxtil, especialment aquells liderats per col·lectius de dones (projectes d’intercooperació, exploració de plans de viabilitat econòmica, accions per articular el sector tèxtil des de la mirada de l’ESS,...) g) Fomentar projectes d’innovació socioeconòmica en l’àmbit cultural, d’arrelament territorial, que incloguin dinàmiques de professionalització, consolidació de definició de nous serveis, productes o noves formes d’organitzar-se. h) Fomentar projectes d’emprenedoria des de l’ESS que tinguin activitat en sectors que faciliten la transició ecològica de la economia de la ciutat i l’economia circular (energia, residus, aigua, mobilitat...) en el marc de l’Estratègia d’Impuls al Consum Responsable. i) Impulsar projectes d’innovació socioeconòmica que s’emmarquin en les economies col·laboratives amb enfocament procomú en l’àmbit digital, amb impacte en el territori i que tinguin en compte la dimensió comunitària. Modalitat 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI OBJECTIU DE LA MODALITAT: creació de projectes, iniciatives o accions innovadores adreçades a col·lectius especialment vulnerables a l’atur6, així com la promoció de l’ocupació de qualitat. Els diferents projectes –que incorporaran tots ells la perspectiva de gènere de forma transversal- podran ser actuacions d’orientació per l’ocupació; actuacions de formació i capacitació; programes d’experienciació; actuacions de mercat de treball i intermediació o de qualitat de l’ocupació i abordatge de la precarietat laboral. Tipologies d’accions: a) Preparar, mitjançant accions de tipus prelaborals, la posterior participació en mesures ocupacionals de Barcelona Activa i/o d’altres existents adequades a les necessitats identificades. b) Generar accions integrades que contemplin espais i mesures de suport a l’apoderament individual i col·lectiu enfocats a la recerca de feina. c) Dissenyar i implementar accions innovadores quant a les metodologies, espais d’intervenció i que suposin la implicació d’agents de proximitat. d) Crear tastets d’oficis i accions que contemplin la connexió amb referents de les persones joves, generant accions i xarxes generadores de confiança i activació ocupacional. 6 Es consideren col·lectius especialment vulnerables a l’atur:  Persones perceptores de renda mínima d'inserció  Persones amb discapacitat reconeguda igual o superior al 33%  Dones en situació de violència masclista (física o psicològica) i persones víctimes de violència domèstica  Joves més grans de setze anys i de menys de trenta provinents d'institucions de protecció de menors  Persones internes de centres penitenciaris la situació de les quals els permeti accedir a una ocupació, persones en llibertat condicional i persones exrecluses.  Persones amb problemes de drogoaddicció o alcoholisme en procés de rehabilitació i reinserció social  Persones refugiades o demandants d'asil  Persones en situació irregular administrativa  Persones participants en programes municipals d'inserció sociolaboral per a col·lectius en risc d'exclusió o amb dificultats especials  Persones que no puguin accedir a la renda mínima d'inserció identificades, però que es trobin, segons informe dels serveis públics competents, en situació o risc d'exclusió social. Com per exemple: mare o pare de família monoparental, persones de famílies desnonades i persones sense sostre, persones en situació d’atur de llarga durada més grans de 45 anys, persones en situació d'atur que no tenen dret a cap prestació o subsidi, joves de menys de 25 anys amb dificultats particulars d’inserció, persones immigrades extracomunitàries, persones que hagin exercit (o estiguin exercint) la prostitució, persones transsexuals o d’altres en situació o risc d’exclusió.  Projectes, iniciatives o accions adreçades a persones i/o col·lectius amb activitat laboral i/o subocupats que tenen necessitats de formació per a mantenir el seu lloc de treball i/o millorar la qualitat de la seva feina per sortir de l’anomenada “pobresa laboral” sempre tenint en compte els recursos existents al territori. 6 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 6-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica e) Implementar accions ocupacionals que impliquin contractar laboralment a persones en situació irregular administrativa, tot millorant la seva ocupabilitat mitjançant l’experienciació laboral7 f) Dissenyar i implementar accions de seguiment al procés d’inserció, inclòs l’acompanyament durant la primera fase d’incorporació a l’empresa. g) Ampliar competències professionals (específiques i tècniques d’un sector d’activitat i/o competències transversals), tant a nivell presencial com online o mixt. h) Donar suport a la recerca de feina, treballant a partir de les capacitats i no de les mancances de les persones, i tenint en compte el context socioeconòmic per col·lectius vulnerables. i) Potenciar i difondre el coneixement del mercat de treball: on hi ha feina, de què hi ha feina i de què no. j) Crear i/o donar a conèixer instruments i mecanismes útils per a la recerca de feina: cv, l’entrevista de treball, les plataformes d’ofertes, les xarxes socials i altres xarxes. k) Realitzar accions d’alfabetització digital per a col·lectius amb un grau de coneixement de les TIC molt baix, per a incrementar la competència digital en l’ús d’eines específiques que afavoreixen la inserció social i laboral. l) Realitzar accions d’alfabetització lingüística quan la intervenció ocupacional amb el col·lectiu diana ho requereixi. m) Dissenyar i implementar projectes que abordin les diferents formes de la precarietat laboral i el seu impacte als territoris. Aquests projectes poden adoptar el format de: estudis, formacions i/o sensibilització. i. Realitzar estudis i recerques sobre accions de foment de l’ocupació a barris i/o districtes de la ciutat de Barcelona. ii. Promoure projectes de R+D+i (Recerca+Desenvolupament+innovació) que donin resposta a una problemàtica en termes d’ocupació i/o a una necessitat del territori. n) Dissenyar i implementar projectes de formació-capacitació ocupacional amb impacte comunitari. Això vol dir, projectes que combinen la millora de l’ocupabilitat dels/les participants, amb la millora de la convivència i la cohesió social del territori on el projecte esdevé. o) Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 4: INNOVACIÓ SOCIAL DIGITAL ALS TERRITORIS OBJECTIU DE LA MODALITAT: impuls de l’ús de les tecnologies lliures i obertes per fomentar noves formes d’innovació i col·laboració que resolguin reptes socials i de sostenibilitat dels territoris. Es pretén assolir aquest impuls mitjançant: projectes que explotin la connectivitat digital i les eines de col·laboració per co-crear solucions basades en tecnologies de fabricació digital; tecnologia distribuïda (com blockchain, IoT, edge computin, etc.); cibernèticament segura: que respecti i protegeixi els drets digitals; robòtica i intel·ligència artificial; dades obertes, coneixement obert, codi obert, maquinari obert, o “bottom-up networks”, principalment en temàtiques com la inclusió social, l’educació per a l’empoderament digital de la ciutadania, així com solucions per a nous estils de vida més 7 En el cas d’aquests projectes, atès que la contractació haurà d’anar acompanyada de la realització del procés de sol·licitud d’autorització de residència temporal per circumstàncies excepcionals d’arrelament social davant de les institucions pertinents, el període d’execució podrà anar més enllà dels 12 mesos i abastar des de l’1 de gener de 2020 al 31 de desembre de 2021. 7 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 7-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica sostenibles i d’economia circular, que protegeixin el dret a la privacitat tant de persones usuàries com de ciutadania, tot alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible. 8 Tipologies d’accions: Quant a tecnologies: a) És imprescindible l’ús de tecnologies lliures i obertes, com les mencionades anteriorment, i es valorarà positivament la combinació de vàries d’aquestes. b) Demostrar l’efectivitat de les solucions proposades, la seva sostenibilitat i escalabilitat, així com el respecte pels drets i la privacitat en l’entorn digital. c) Explotar les potencialitats de l’efecte de xarxa en l’ús de tecnologies obertes i distribuïdes. d) Explorar tecnologies emergents o la combinació de tecnologies que hagin demostrat gran impacte social en d’altres sectors. e) Promoure projectes de R+D+i (Recerca+Desenvolupament+innovació) que donin resposta a una problemàtica sectorial i/o a una necessitat del territori. Quant a temàtiques: Seguint els requeriments tecnològics explicitats (tecnologia lliure i oberta), es cerquen projectes d’innovació social digital que proposin noves solucions, nous negocis o nous models econòmics en els següents àmbits d'actuació: a) Proposar nous models d'innovació col·laborativa per a l'economia i la societat, i nous models de desenvolupament econòmic local, que explorin la sostenibilitat econòmica dels projectes d’innovació social digital i en maximitzin l’impacte en el territori. b) Cercar noves maneres de promoure i oferir educació i capacitació digital, així com, més genèricament, que afavoreixin l’apoderament digital i la sobirania tecnològica de la ciutadania. c) Presentar nous models de lliurament d’informació i tractament de les dades. d) Realitzar estudis i recerques sobre el foment i desenvolupament de la Innovació Social Digital i la seva implementació a les realitats dels districtes i barris de la ciutat de Barcelona. e) Fomentar el consum i la producció col·laborativa. f) Promoure un acostament a la sobirania energètica, la sobirania alimentària, la reutilització intel·ligent, i/o altres solucions per a estils de vida més sostenibles o que permetin desenvolupar un millor entorn urbà. Quant a models de governança: a) Fomentar la participació efectiva de la ciutadania en la presa de decisions, la gestió col·lectiva, que plantegin nous models de democràcia i d'autoregulació. 8 Referències sobre el concepte ISD (DSI en anglès) i exemples de projectes a http://digitalsocial.eu/ 8 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 8-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica b) Presentar millores apreciables de la cooperació entre la ciutadania, els moviments socials i els diferents agents socioeconòmics (investigadors/dores, autoritats públiques, empreses privades, entitats sense ànim de lucre o qualsevol altra organització de la societat civil), i que assegurin la multidisciplinarietat dels actors implicats en els projectes. c) Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 5: TURISME RESPONSABLE I SOSTENIBLE OBJECTIU DE LA MODALITAT: desenvolupar projectes, iniciatives o actuacions en l’àmbit turístic adreçades a l’impuls de l’activitat econòmica, el foment de l’emprenedoria i l’empresa responsable, la creació i promoció de l’ocupació de qualitat, la generació de nova activitat i l’arrelament del turisme en els territoris, vinculant-se a la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible i l’agenda 2030. a) Projectes que contribueixin a la creació o consolidació de nous imaginaris, continguts o escenaris que es puguin incorporar al catàleg turístic de la ciutat (accessibilitat universal dels productes i serveis turístics, protecció o recuperació d’atractius turístics, etc.). b) Accions per fomentar la corresponsabilització del sector turístic en el territori on s’ubica i l’àmbit geogràfic de la seva influència (reducció de la petjada ecològica, creació d’aliances, etc.). c) Projectes de R+D+i (Recerca+Desenvolupament+innovació), que de manera individual o col·laborativa, desenvolupin un nou producte, servei o línia d’activitat econòmica vinculada al turisme. Aquesta innovació pot respondre a una problemàtica d’un sector, d’un col·lectiu o bé d’un territori. d) Projectes per fomentar la creació de llocs de treball de qualitat i la inserció laboral a l’àmbit turístic o per al foment i la promoció econòmica activa d’emprenedoria responsable i innovadora en el marc de les activitats turístiques. e) Activitats que enforteixin els vincles del turisme amb altres àmbits econòmics i agents socials i culturals del territori per generar noves oportunitats, fomentant especialment la vinculació amb els sectors estratègics de la ciutat com les industries creatives. f) Iniciatives de component socioeconòmic que fomentin la trobada intercultural, la relació i l’intercanvi d’experiències entre la comunitat local i els turistes. g) Qualsevol altre projecte que, malgrat no s’emmarqui en cap dels objectius específics, estigui alineat amb l’objectiu general de la modalitat. Modalitat 6: MODELS AGROALIMENTARIS SOSTENIBLES I CONSUM RESPONSABLE OBJECTIU DE LA MODALITAT: desenvolupar projectes o iniciatives socials i/o empresarials (compromeses amb els drets laborals, l’economia local, la sostenibilitat i el clima) que contribueixin a avançar cap un canvi de model de consum més responsable i en especial garantir una alimentació sana, justa i sostenible a la ciutat, ajudant a posicionar Barcelona com a capital mundial de l’alimentació sostenible 2021. 9 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 9-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Així doncs, aquest nou model de consum responsable i alimentació sostenible, alineat amb els compromisos del Pacte de Milà9 i els Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)10, es basa en les següents premisses: - Relocalització - enfortiment de l’economia i agricultura local - Lluita contra el canvi climàtic - Transició agroecològica i Sobirania Alimentària - Sostenibilitat de la vida de les persones - Respecte pel territori i foment de la cultura pagesa i de la terra - Participació i gestió democràtica Sota aquestes premisses, l’Ajuntament de Barcelona disposa de diversos plans estratègics sectorials (Pla d’Impuls de l’Economia Social i Solidària, Estratègia d’Impuls de la Política Alimentària, Estratègia d’Impuls del Consum Responsable) que es poden consultar als corresponents espais web: Economia Social i Solidària (ajuntament.barcelona.cat/economia-social-solidaria/) i Alimentació Sostenible (alimentaciosostenible.barcelona) Els projectes presentats hauran d’estar necessàriament alineats amb aquest enfoc i justificar accions encaminades a l’assoliment dels objectius específics especificats en les diferents tipologies d’accions. Per aquest motiu, en el formulari de sol·licitud cal especificar la tipologia preferent a la qual es presenta el projecte. Tipologies d’accions: A. COMERCIALITZACIÓ I DISTRIBUCIÓ D’ALIMENTACIÓ SANA, JUSTA I SOSTENIBLE Accions encaminades als següents objectius específics: ● Facilitar els circuits curts de comercialització és a dir promoure la comercialització, venda o consum de productes locals de petits i mitjans productors/res que garanteixin preus i condicions estables i justes per a productores. ● Consolidar i ampliar l’oferta de productes (frescos o elaborats) de proximitat i ecològics a la ciutat. ● Fomentar menús saludables i sostenibles que tinguin en compte l’impacte climàtic. ● Promoure i facilitar la intercooperació i el treball en xarxa entre actors de la cadena alimentària per la consecució de la resta d’objectius. Subtipologies d’accions i principals destinataris: a) Projectes per a promoure el consum i la venda de productes de proximitat, ecològics i directe del productor/ora o circuit curt a les parades dels mercats municipals (paradistes verds) o al petit i mitjà comerç de proximitat d’alimentació, especialment propostes presentades col·lectivament per més d’una iniciativa (associacions de comerciants, gremis, etc) b) Instruments o accions promogudes per restaurants i càterings encaminades a una alimentació sana, justa i sostenible, especialment propostes presentades col·lectivament per més d’una iniciativa (xarxes o associacions de restauradors/ores). c) Programes o accions de formació i acompanyament sobre alimentació sostenible promogudes per consultores o empreses especialitzades en dinamització local agroecològica o similar adreçades a xarxes i associacions de comerciants, restauradors/ores, etc. que hagin manifestat el seu interès en la implementació d’accions i millores en la sostenibilitat ambiental i social dels seus establiments alineades amb els objectius d’aquesta. d) Accions per a millorar la sostenibilitat de l’oferta d’aliments de proximitat i ecològics per part d’empreses distribuïdores i majoristes (dins o fora de Mercabarna). 9 http://www.milanurbanfoodpolicypact.org/ 10 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/ 10 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 10-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica e) Creació o enfortiment de centrals de distribució, centrals de compres, aplicacions informàtiques o altres estratègies per a facilitar la logística i distribució d’aliments de proximitat, ecològic i circuit curt. f) Fórmules innovadores de comercialització d’alimentació sana, justa i sostenible com els supermercats cooperatius o projectes promoguts per grups de consum que permetin arribar a públics nous (com per exemple famílies de renda baixa, joves, etc.). g) Fórmules de venda directa alimentària de la pagesia del territori com ara mercats o parades de pagès sempre i quan comptin amb la validació del districte corresponent i l’Institut Municipal de Mercats sobre la seva ubicació (que valorarà la seva relació i impacte sobre el comerç i mercats municipals propers). En cas que el projecte vulgui canviar d’ubicació, caldrà la validació del Districte i de l’Institut Municipal de Mercats (per a valorar-ne la seva relació i impacte sobre el comerç i mercats municipals propers)11. h) Projectes d’intercooperació entre productors/ores locals interessades en comercialitzar els seus productes a Barcelona a través dels cooperatives de consum, mercats municipals, Xarxa pel Dret a una alimentació adequada, etc. i) Projectes d’intercooperació entre cooperatives de consum per a compartir recursos, fer compres conjuntes a productors/ores, etc. j) Projectes per a facilitar l’accés a una alimentació adequada (que integri producte fresc, de proximitat, circuit curt, ecològic) especialment a persones en situació de vulnerabilitat. Amb la voluntat d’estendre una alimentació sana, justa i sostenible al sector més tradicional i arribar així a una major diversitat de públics, dins d’aquest apartat es prioritzaran les subtipologies a, b, c, d i e. B. CONSUM RESPONSABLE L’objectiu específic d’aquesta tipologia és estendre les pràctiques de consum responsable, generant un increment de la demanda de productes, serveis i iniciatives que faciliten estils de vida sostenibles. Orientacions sobre les característiques dels projectes: - Projectes enfocats a la pràctica i d’impacte mesurable. - Accions dirigides a públics nous i amplis, però també a col·lectius específics, com la comunitat educativa i persones en situació de vulnerabilitat. - Els productes, serveis o iniciatives han de ser preferentment d’origen local, de producció sostenible i que garanteixin condicions laborals dignes. I també preferentment productes i serveis bàsics (finances ètiques, joguines, tèxtil, compra a granel, electrònica, higiene, alimentació, etc.). - També han de ser projectes innovadors (per exemple, que incorporin nous sectors poc vinculats amb el consum responsable), originals, i d’alt impacte, i/o que impliquin intercooperació entre diversos agents impulsors. Subtipologies d’accions: a) Campanyes o altres accions o instruments de sensibilització d’alt impacte, destinades al gran públic, i especialment, encaminades a obrir nous nínxols de mercat i/o nous sectors potencials de consumidores, interpel·lant directament a la ciutadania a incorporar pràctiques de consum responsable. b) Projectes de comercialització i consum que apropin les opcions de consum responsable a la ciutadania, especialment a grups socials nous. Per exemple, l’obertura de nous punts de 11 A partir del 3r any d’activitat no seran subvencionables les despeses de gestió, materials o dinamització del mercat. Només seran subvencionables projectes per a impulsar accions de millora o innovació com per exemple dinamització d’espais de governança, foment de l’articulació de les productores, accions i projectes de comunicació ben articulades. 11 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 11-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica comercialització, l’agrupament i/o escalabilitat d’iniciatives ja existents, eines virtuals o incorporació d’elements significatius que millorin la sostenibilitat i accessibilitat de l’oferta per a les persones consumidores, etc. Els projectes han d’estar enfocats en la relació amb el consum, garantint la connexió amb les persones usuàries i consumidores. Queden exclosos projectes en relació a la producció. c) Altres projectes que facilitin, apropin i ampliïn la pràctica d’estils de vida més sostenibles adreçats a persones o col·lectius en situació de vulnerabilitat o amb dificultat d’accés (per motius econòmics, de costums, de manca d’oferta propera o altres) a aquest tipus de pràctiques, productes i serveis. C. CONSUM RESPONSABLE A LES ESCOLES Accions promogudes per AFAs, institucions educatives, empreses de càtering, restauració col·lectiva o entitats que promouen l’alimentació sostenible i el consum responsable, encaminades a implementar canvis cap a models de menjadors més sans i sostenibles als centres educatius i promoure la pràctica del consum responsable. Subtipologies: a) Accions o programes per a la implementació de canvis en els menús que integrin producte fresc, de proximitat, directa del productor/ora, temporada i/o ecològic. Queden excloses les despeses directament relacionades amb el menú i amb la pròpia gestió del menjador. b) Programes de formació i acompanyament sobre alimentació sana, justa i sostenible per sensibilitzar, formar i capacitar a la comunitat educativa i altres agents implicats en la gestió dels menjadors (personal de cuina, monitoratge, etc.) vers aquest canvi de model i la importància d’una alimentació sana, justa i sostenible. c) Programes educatius o campanyes de comunicació per a sensibilitzar a la comunitat educativa sobre els beneficis d’una alimentació sana, justa i sostenible fent del menjador una part del projecte pedagògic del centre educatiu. d) Altres projectes educatius per a promoure la pràctica del consum responsable als centres educatius. Han d’implicar diferents actors de la comunitat educativa i de l’entorn proper i estar especialment centrats en l’ús i proveïment de productes i serveis relacionats amb la quotidianitat del centre (bosses, roba, llibres, material fungible, embolcalls sostenibles, electrònica, energia, aigua, telefonia, etc) 8. ÀMBIT TERRITORIAL DEL PROJECTE Els projectes presentats en totes les modalitats hauran de localitzar la seva intervenció en qualsevol barri/s o districte/s de la ciutat. 9. VALORACIÓ DEL PROJECTE PER MODALITATS Per a la valoració tècnica del document bàsic 2 i el document bàsic 3 es tindrà en compte l'adequació del Projecte a uns criteris de valoració generals, que són comuns a totes les modalitats i que en el seu conjunt mai podran superar els 5 punts. A més, cada projecte serà valorat en funció d’uns criteris de valoració específics (CVE), que són propis de cada modalitat. La suma global dels CVE no podrà superar els 5 punts. La valoració final que s'atorgarà al projecte resultarà de la suma de la puntuació obtinguda en ambdós grups de criteris i serà com a màxim de 10 punts. Vindrà acompanyada o explicitada amb elements qualitatius o comentaris tècnics que quedaran reflectits en l'informe tècnic de valoració. 12 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 12-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Els projectes, en tot cas, hauran d'assolir una puntuació mínima de 4 punts globals per poder optar a la subvenció. Per tant, no podran rebre subvenció aquells projectes que hagin obtingut una puntuació inferior a aquesta xifra. 9.1 Criteris de valoració generals del projecte (CVG) BLOC 1: FORTALESA DEL PROJECTE (3 punts) CVG núm. 1. Coneixement i/o experiència de l’entitat o persona sol·licitant en l’àmbit del projecte (1 punt) Es valorarà:  L’experiència prèvia de l’entitat o persona sol·licitant en projectes similars al plantejat.  La presentació d’elements que justifiquin coneixements en relació al projecte presentat.  Les aliances per a dur a terme el projecte (contemplant les diferents vessants del mateix).  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 2. Coherència i viabilitat del projecte (1 punt) Es valorarà:  Si el projecte ja ha rebut finançament en alguna edició anterior de la convocatòria,12 el grau de compliment dels requisits especificats al punt 6 de les bases per a projectes que aspiren a repetir finançament  Una estructura lògica entre els objectius, resultats i indicadors que assegurin la consistència interna del projecte fins la seva finalització.  Una relació consistent entre els objectius del projectes i els recursos plantejats per assolir-los.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 3. Sostenibilitat en el temps del projecte (1 punt) Es valorarà:  Que el sol·licitant justifiqui com el projecte serà sostenible econòmicament més enllà de la subvenció i l’existència d’elements que permetin la seva sostenibilitat econòmica en el futur.  La generació d’efectes més enllà de la finalització del projecte.  L’existència de mecanismes que potenciïn la perdurabilitat del projecte i el manteniment dels seus efectes en el temps  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. BLOC 2: COMPLEMENTARIETAT (1 punt) 12 No se subvencionaran projectes que hagin obtingut una subvenció en l’edició de l’any anterior de la convocatòria d’impuls socioeconòmic del territori, a excepció dels casos següents:  Que el projecte presentat a la convocatòria en curs incorpori innovacions substancials en relació al subvencionat en la o les darreres convocatòries. En aquest cas, caldrà indicar en la descripció del projecte quines són les innovacions substancials.  Que el projecte presentat a la convocatòria en curs sigui una evolució de l’anterior finançat. En aquest cas, caldrà justificar en la descripció del projecte de quina manera ha evolucionat.  Que el projecte incorpori mesures per garantir la seva sostenibilitat un cop exhaurida la subvenció En cap cas se subvencionarà un mateix projecte en més de tres convocatòries (seguides o no). 13 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 13-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVG núm. 4. Complementarietat amb les polítiques municipals (1 punt) Es valorarà:  L’alineació del projecte amb una o diverses estratègies municipals de desenvolupament econòmic: - Objectius de desenvolupament sostenible de Nacions Unides.13 - Estratègia de Desenvolupament de Proximitat de Barcelona Activa 2018-19.14 - Estratègia per l'Ocupació de Barcelona (EOB 2016-2020).15 - Pla d’impuls de l’economia social i solidària.16 - Pla Barcelona Ciutat Digital.17 - Pla de Desenvolupament de Districte (PAD) en els districtes de Les Corts, Sarrià - Sant Gervasi, Gràcia i L’Eixample.18 - Pla de Desenvolupament Econòmic (PDE) en els districtes de Ciutat Vella, Sants - Montjuïc, Sant Andreu, Sant Martí, Nou Barris i Horta – Guinardó.19 - Pla de Barris, als 16 barris on es desenvolupa.20 - Pla Estratègic de Turisme 2020 (PET20)21 i Estratègia Territorial de Gestió Turística22. - Pla per la Justícia de Gènere23 i Estratègia contra la Feminització de la Pobresa i la Precarietat24. - Mesura de Govern per una Democratització de la Cura25. - Estratègia d’impuls del Consum Responsable 2016-2019.26 - Estratègia d’impuls de la Política Alimentària 2016-2019.27 13 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/ 14 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix una nova Estratègia per 2020 i anys successius https://www.barcelonactiva.cat/barcelonactiva/images/cat/WEB-Estrategia-Proximitat-2018-2019-CAT_tcm101- 50056.pdf 15 https://www.barcelonactiva.cat/barcelonactiva/images/cat/Estrategia-Ocupacio-Barcelona-Final-OK_tcm101-46509.pdf 16 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix un nou Pla per 2020 i anys successius http://eldigital.barcelona.cat/wp-content/uploads/2016/11/plaAltresEconomies.pdf 17 https://ajuntament.barcelona.cat/digital/sites/default/files/pla_ciutat_digital_mdgovern.pdf 18 Disponibles als llocs web dels Districtes referenciats. 19 Disponibles a https://www.barcelonactiva.cat/barcelonactiva/cat/que-es-barcelona-activa/estudis-i-publicacions/index.jsp 20 https://pladebarris.barcelona/ca 21 https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/ca/pla-estrategic 22 https://ajuntament.barcelona.cat/economiatreball/sites/default/files/documents/180510_-_etgt_mesuradegovern.pdf 23 https://ajuntament.barcelona.cat/feminismes-lgtbi/sites/default/files/documentacio/p_4.2_pla_per_la_justicia_de_genere_0.pdf 24 https://ajuntament.barcelona.cat/dones/sites/default/files/documentacio/estrategia-contra-feminitzacio-pobresa-precarietat- barcelona-2016-2024.pdf 25 https://media-edg.barcelona.cat/wp-content/uploads/2017/06/05124906/MGDCures_web.pdf 26 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix una nova Estratègia per 2020 i anys successius https://ajuntament.barcelona.cat/premsa/wp-content/uploads/2017/02/Economia-170214-Estrat%C3%A8gia- consum-responsable.pdf 14 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 14-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica - Estratègia Global de l’Agricultura Urbana a Barcelona.28  Que les entitats o persones sol·licitants es comprometin a bescanviar un percentatge de la subvenció rebuda -en euros-, per una quantitat equivalent en moneda ciutadana de Barcelona (REC, Recurs Econòmic Ciutadà29). El percentatge s’haurà d’indicar en el document del pressupost del projecte (Document Bàsic 3); posteriorment, en el moment de justificació econòmica del projecte, caldrà presentar la corresponent documentació justificativa del canvi i la despesa realitzada en RECs. BLOC 3: GÈNERE, BALANÇ SOCIAL I SOSTENIBILITAT AMBIENTAL (1 punt) CVG núm. 5. Perspectiva de gènere (0,5 punts) Es valorarà:  L’enfocament de gènere en la definició d’objectius dels projectes, processos, accions i resultats.  Que el projecte incorpori la paritat de gènere en les actuacions que incloguin perfils i categories professionals.  La incorporació d’elements d’acompanyament que garanteixin la possibilitat i sostenibilitat de la participació de les dones en el projecte.  La garantia que en les activitats emmarcades en el projecte es vetlli per la prevenció i detecció de casos d’assetjament sexual i/o per raó de sexe i que no s’utilitzi llenguatge o imatges sexistes.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVG núm. 6. Eines de Balanç Social, Ambiental i/o de Transparència i Bon Govern (0,5 punts) Es valorarà:  Que el sol·licitant hagi aplicat en la seva organització, durant els anys 2018 o 2019, alguna de les eines relatives al Balanç Social, Balanç d’Economia del Bé Comú o qualsevol altra eina semblant que contempli simultàniament aspectes ambientals, socials i de bon govern (0,25 punts).  Que el sol·licitant hagi incorporat criteris d’ambientalització i/o de compra i/o contractació sostenible en les activitats del projecte i/o estructura organitzativa (0,25 punts). 9.2 Criteris de valoració específics (CVE) MODALITAT 1: EMPRESA AL TERRITORI (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte econòmic al territori (3 punts) Es valorarà:  La presentació d’elements que demostrin per què el projecte té o tindrà un impacte en l’oferta de productes i/o serveis directament adreçats a les necessitats de veïns i/o veïnes, sense saturar l’oferta comercial o de serveis al territori.  La presentació d’elements que demostrin per què l’empresa contribueix o contribuirà al desenvolupament econòmic de la zona. Ex: contracta/rà persones residents a la zona, té/tindrà proveïdors o és/serà proveïdora d’empreses dels voltants, entre d’altres. 27 Document vigent per a projectes que es presentin en aquesta edició, atès que encara no existeix una nova Estratègia per 2020 i anys successius https://ajuntament.barcelona.cat/omic/sites/default/files/eipa_web.pdf 28 http://www.agriculturaurbana.cat/wp-content/uploads/estrategia_globar_agricultura_urbana.pdf 29 Més informació sobre el REC a https://rec.barcelona/ 15 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 15-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica  La presentació d’elements que demostrin per què el projecte contribuirà a fer front o prevenir el fenomen de la desertificació comercial o la gentrificació.  La presentació d’elements que demostrin que l’activitat econòmica a desenvolupar suposarà l’ocupació d’un local inactiu (inclòs, si s’escau, el trasllat d’una activitat empresarial d’un entresol o planta superior), a un districte per sota de la renda mitjana de la ciutat.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Vincle amb el teixit socioeconòmic del territori (2 punts) Es valorarà:  Que l’entitat / empresa sol·licitant sigui o esdevingui membre d’una entitat de comerç associat (tipologia d’accions a)  Que l’entitat / empresa sol·licitant s’impliqui en la dinamització econòmica de la zona (ex. participació en l’organització d’esdeveniments, ...)  Que l’entitat / empresa sol·licitant participi en accions de caràcter comunitari.  En general, el suport mostrat per part d’entitats del territori cap al projecte de l’entitat / empresa sol·licitant (per mitjà de cartes d’adhesió o d’altres).  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 2: INNOVACIÓ SOCIOECONÒMICA I ESS EN SECTORS ESTRATÈGICS (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte econòmic i vinculació al territori (1,5 punts) Es valorarà:  La presentació d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori.  La presentació d’elements mesurables i justificats que demostrin fins a quin punt el projecte impacta en la dimensió econòmica.  La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà .  La participació prèvia en programes d’ emprenedoria de BA o serveis de Barcelona Activa o Ateneu Cooperatiu de Barcelona que demostrin una vocació i treball sòlid en maximitzar les possibilitats de viabilitat del projecte  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat en els destinataris i destinatàries del projecte (1,5 punts) Es valorarà:  L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) i quantitatius (en termes, per exemple, d’augmentar l’escala del nombre de destinataris).  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Capacitat d'enfortir processos de treball col·laboratiu i comunitari (1 punt) Es valorarà:  L’existència de mecanismes i processos que potenciïn l’enxarxament i la intercooperació.  L’efecte previst que tingui sobre el treball col·laboratiu i comunitari en relació a la situació prèvia del teixit.  La inclusió de dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori.  El lideratge i gestió directa de la pròpia comunitat en el projecte. 16 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 16-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica CVE núm. 4. Grau d’innovació del projecte (1 punt) Es valorarà:  La presentació d’elements que justifiquin els elements innovadors del projecte.  L’existència de mecanisme per avaluar l’assoliment del grau d’innovació així com indicadors d’avaluació del seu impacte o retorn (social, econòmic, mediambiental, etc.).  L’existència d’elements que permetin la gestió de la innovació en el projecte i la seva sostenibilitat en el temps.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 3: FOMENT DE L’OCUPACIÓ DE QUALITAT AL TERRITORI (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte en les necessitats d’ocupació de qualitat al territori i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà:  La presentació d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol les necessitats del territori.  La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà.  Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat sobre les possibilitats d’inserció sociolaboral de les persones destinatàries del projecte i/o en les seves condicions laborals (2 punts) Es valorarà:  El nombre de persones destinatàries del projecte.  L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) i quantitatius (nombre de destinataris i destinatàries).  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Innovació de la proposta i tipus de complementarietat amb altres recursos ocupacionals, especialment els programes i serveis de Barcelona Activa (1 punt). Es valorarà:  La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu fins al moment.  Que la resposta estigui en relació amb els programes, serveis, projectes i recursos de Barcelona Activa en l’àmbit de l’ocupació.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 4: Innovació Social Digital (ISD) als territoris (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Innovació i viabilitat tecnològica (3 punts) Es valorarà:  Viabilitat i grau d’innovació tecnològica del projecte presentat: o Potencial de realització de la solució mitjançant la tecnologia proposada. o Nous usos i/o nous camps d’aplicació de la tecnologia. Aquesta ha de ser lliure i oberta i ha de respectar i protegir els drets digitals tant de les persones usuàries de la solució com de la resta de la ciutadania.  La combinació de diferents tendències tecnològiques per resoldre un repte específic. 17 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 17-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica  La proposta d’un model de negoci que faci sostenible i escalable el projecte en el temps.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat en la comunitat destinatària del projecte (impacte social) (1 punt) Es valorarà:  L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana).  Capacitat d’enfortir noves formes de treball i nous models econòmics amb retorn social i/o ambiental mesurable.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Vinculació al territori (1 punt) Es valorarà:  La selecció d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori i aprofita les oportunitats del territori.  La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà.  Que el projecte incorpori dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb els diferents agents del territori mitjançant l’ús de tecnologies digitals obertes.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 5: TURISME RESPONSABLE I SOSTENIBLE (fins a 5 punts) CVE núm. 1. Impacte econòmic i vinculació al territori (2 punts) Es valorarà:  La selecció d’elements que demostrin fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori.  La presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà.  Que el projecte inclogui dinàmiques de participació, cooperació i col·laboració amb diferents agents del territori.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte esperat en destinataris i destinatàries del projecte (2 punts) Es valorarà:  L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana).  L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els beneficiaris en termes quantitatius.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Grau d’innovació en la proposta presentada (1 punt) Es valorarà:  La generació d’una resposta a la necessitat detectada que fins ara no s’ha aplicat a aquell territori o aquell col·lectiu fins al moment.  La participació en el projecte de col·lectius vulnerables (veure col·lectius definits a la Modalitat 3).  La promoció d’iniciatives amb els valors i objectius de l’ESS. 18 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 18-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica  El desenvolupament de mesures de reducció de l’impacte ambiental.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. MODALITAT 6: MODELS AGROALIMENTARIS SOSTENIBLES I CONSUM RESPONSABLE CVE núm. 1. Transformació del model de consum (1,25 punts) Es valorarà:  La justificació sobre el grau de contribució del projecte a la transformació de model de consum en general i, en particular, el grau d’assoliment dels objectius específics que es plantegen en les diferents subtipologies.  La justificació sobre el grau de contribució del projecte presentat a l’enfortiment i visibilitat de les activitats i accions previstes en el marc de la capitalitat mundial de l’alimentació sostenible 2021. (en el cas dels projectes del sector agroalimentari)  Qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 2. Impacte econòmic (1 punt) Es valorarà:  Capacitat de generar i consolidar llocs de treball, i/o dignificar condicions laborals de les persones treballadores.  Capacitat de generar activitat socioeconòmica sota criteris de sostenibilitat ambiental i social.  Capacitat tractora del projecte i la seva potencialitat de rèplica i escalabilitat.  Qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 3. Vinculació al territori (0,75 punts). Es valorarà:  La justificació sobre fins a quin punt el projecte resol necessitats del territori o aprofita les oportunitats del territori.  La descripció i justificació dels agents del territori que estan interessats i/o donen suport a la realització del projecte. S’acreditarà mitjançant la presentació de cartes d’adhesió o suport al projecte presentat per part d’entitats vinculades al territori on es desplegarà. En el cas de mercats de pagès, l’aprovació prèvia per part del districte esdevé un requisit, tal i com s’especifica a la tipologia A – subtipologia g).  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 4. Impacte esperat en els destinataris i destinatàries del projecte (1 punt). 19 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 19-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Es valorarà:  L’efecte esperat que tingui el projecte sobre els seus destinataris i destinatàries, siguin persones o actors socioeconòmics, en termes qualitatius (és a dir, quina és la profunditat del canvi que suposa el projecte en el seu col·lectiu diana) o quantitatius (en termes, per exemple, d’augmentar l’escala del nombre de destinataris).  Mesures de sensibilització i fidelització adreçades a la clientela/ciutadania i a nous públics.  Qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 5. Foment o enfortiment de processos de treball col·laboratiu i comunitari (0,75 punts). Es valorarà:  Projectes d’intercooperació promoguts per diverses entitats (especialment entre aquelles de l’Espai participatiu Agròpolis) o bé per entitats de 2n grau.  Existència de mecanismes i processos que potenciïn l’enxarxament i la intercooperació entre diversos agents.  El lideratge i participació de la pròpia comunitat en la presa de decisions o desenvolupament del projecte (per exemple, persones consumidores o treballadores, etc.) i l’efecte previst del projecte sobre el treball col·laboratiu i comunitari en relació a la situació prèvia del teixit.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. CVE núm. 6. Grau d’innovació (0,25 punts). Es valorarà:  La originalitat, la capacitat de ser pioners/eres en sectors on manquen experiències similars i la capacitat d’arribar a nous públics i sectors de la població.  O qualsevol altre element que contribueixi a justificar el criteri. 11. QUANTIA DE LA SUBVENCIÓ I CONCEPTES SUBVENCIONABLES La quantia de la subvenció màxima que s'atorgarà per projecte serà per un import inferior o igual a 40.000 euros, destinada a projectes amb un import final màxim de 50.000 euros. Modalitat Pressupost disponible Modalitat 1: Empresa al territori 360.000 € Modalitat 2: Innovació socioeconòmica i ESS en sectors estratègics 250.000 € Modalitat 3: Foment de l’ocupació de qualitat al territori 250.000 € Modalitat 4: Innovació Social Digital als territoris 100.000 € Modalitat 5: Turisme responsable i sostenible 200.000 € Modalitat 6: Models agroalimentaris sostenibles i consum responsable 300.000 € En cas quan no s’exhaureixi el pressupost d’una modalitat amb els projectes atorgats, amb caràcter general es podrà destinar el romanent a la resta de modalitats. Se subvencionarà un màxim del 80% del pressupost del projecte presentat. Quedarà a càrrec de la persona física o jurídica sol·licitant l'aportació de la resta del cost (20% restant). Pel que fa als costos que podran ser objecte de subvenció, seran subvencionables amb caràcter general les despeses que es relacionen a la clàusula 11.5 de les bases. Ara bé, les despeses per compra d’estocs, béns d’equipament o realització d’obres menors només seran acceptats com a costos elegibles en projectes de la modalitat 1: Empresa al territori. 20 B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 20-21 https://bop.diba.cat A Àrea d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica 12. PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE LA SUBVENCIÓ L’òrgan instructor del procediment serà la Gerència de l’àmbit material, en aquest cas, la d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica. La competència per a l’atorgament i denegació de les subvencions correspondrà al Primer Tinent d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona. La competència per a l’autorització, la disposició i l’obligació de les corresponents despeses correspondrà al Gerent de l’àmbit material, en aquest cas al Gerent d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica, per a les subvencions atorgades, mitjançant la tramitació dels corresponents documents comptables. 13. COMISSIÓ DE VALORACIÓ Com a òrgan col·legiat, la Comissió de Valoració elevarà l'informe per a la proposta de resolució provisional. La composició de la Comissió serà la següent: - Direcció Executiva d’Estratègies de Foment d’Ocupació - Direcció Executiva de Desenvolupament Socioeconòmic de Proximitat - Comissionat d’Innovació Digital, Administració Electrònica i Bon Govern - Direcció de Turisme La Comissió de valoració podrà consultar d’altres interlocutors i informadors vinculats als territoris, com per exemple les Direccions de Serveis a les Persones i al Territori i la Direcció de Comerç, per a la valoració dels projectes presentats. 14.- JUSTIFICACIÓ I CONTROL En relació amb l’article 16 de les Bases reguladores de la convocatòria, en el moment de la justificació s'hauran d'aportar les factures originals de les subvencions atorgades. També és permet justificar el 10% de l’import atorgat en tiquets, fins a un màxim de 300 euros de l’import total del projecte. En el cas de presentació de factures electròniques, caldrà adjuntar una declaració jurada de la persona beneficiària i/o representant legal de l’entitat conforme les factures aportades són les úniques originals (no hi ha altres impressions de les mateixes factures presentades al mateix temps, als efectes i amb les condicions de la justificació de la subvenció municipal, en altres administracions públiques). Joan Rabaixet Pérez Secretari Delegat Barcelona, 12 de març del 2020 21 Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 17-3-2020 CVE 2020009201 Pàg. 21-21 https://bop.diba.cat A