Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 A N U N C I L’Alcaldia, en data 23 de març de 2020, ha dictat el Decret que, transcrit en la seva integritat, és del següent tenor literal: DECRET D’ALCALDIA, de 23 de març de 2020, pel qual s’estableixen mesures i criteris addicionals en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de l’impacte econòmic i social per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Decret. 1 Mitjançant el Decret de l’Alcaldia de 17 de març de 2020, sobre afectacions en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de la declaració d’estat d’alarma per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (GMB 17-3-2020), s’han establert determinades mesures a implementar en els expedients de contractació en curs i en els contractes vigents, afectats per la declaració de l’estat d’alarma, amb independència del seu objecte, tipologia contractual i naturalesa administrativa o privada. L’objectiu d’aquest decret és que no es paralitzi cap contracte, llevat que sigui absolutament impossible per l’Administració municipal i el sector públic evitar- ne la paralització, fent-lo compatible amb les disposicions vigents i, en especial, la declaració de l’estat d’alarma, permetent la continuïtat dels contractes sempre que això sigui possible i garantint l’estabilitat laboral. El Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19 (BOE 18-3-2020), en el seu article 34, ha establert amb rang legal mesures per evitar els efectes negatius sobre l'ocupació, la viabilitat empresarial i els contractes públics, impedint sempre que sigui possible la seva resolució per part de totes les entitats que integren el sector públic municipal, i evitar que el COVID-19 i les mesures adoptades per les diferents administracions tinguin un impacte estructural negatiu sobre aquesta part del teixit productiu. En les properes setmanes moltes empreses s’enfrontaran a importants tensions de liquiditat derivades d’una caiguda de la seva activitat procedents tant d’una menor demanda com de la interrupció de la producció, com ara per falta de subministraments o per rescissió de determinats contractes. Per tant, les mesures i criteris adoptades en aquest decret estan orientades a reforçar la protecció les persones treballadores, les famílies i els col·lectius vulnerables i a donar suport a la continuïtat en l’activitat productiva i el manteniment de l’ocupació per contribuir a l’apaivagament dels efectes negatius d’aquest situació transitòria i excepcional. Davant la ràpida propagació del coronavirus SARS-Cov-2 (COVID-19), s’han d’establir mesures i criteris addicionals en la contractació del sector públic municipal, per al desplegament del Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020 i del B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 1-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 Reial decret llei 8/2020, per a la protecció adequada dels interessos públics que l’Ajuntament de Barcelona ha de protegir. 2 Aquest decret s’estructura en tres capítols, disset articles, quatre disposicions addicionals, una disposició final i dos annexos. El capítol 1 conté les disposicions generals relatives a l’objecte del decret i al seu àmbit d’aplicació. El decret s’aplica no només a l’Ajuntament de Barcelona sinó també a les entitats del grup municipal incloses en l’article 3 de la Llei 9/2017, de de 8 de novembre, de contractes del sector públic: els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les societats mercantils de capital íntegrament o majoritàriament municipal, i també els consorcis, les fundacions i les associacions adscrites a l’Ajuntament de Barcelona que s’hi relacionen. El decret s’aplica a tots els contractes públics, ja tinguin caràcter administratiu com privat, d’obres, de concessió d’obres, de concessió de serveis, de subministraments i de serveis, amb independència del tipus d’expedient de contractació utilitzat o el procediment d’adjudicació, incloent-hi per tant els contractes menors o els adjudicats en virtut d’un acord marc. També s’hi especifica, per a dotar de la màxima seguretat jurídica, els negocis, contractes i relacions jurídiques a què no és d’aplicació aquest decret. El capítol 2 conté les disposicions relatives als contractes públics d’obres, de concessió d’obres, de concessió de serveis, de subministraments i de serveis. L’article 3 es refereix als contractes d’obres, la gran majoria de les quals es troben suspeses per aplicació del Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, tot i que es contemplen algunes excepcions. S’hi regula el règim i el procediment per al càlcul de la indemnització derivada d’aquella suspensió, en què destaca la voluntat municipal de que els contractistes assumeixin el ferm compromís del manteniment dels contractes laborals del personal adscrit a les obres. Amb tot, es preveu un règim per a les obres que han perdut la seva finalitat, en què cal decretar-ne la resolució, si bé s’admet excepcionalment la possibilitat d’una modificació pactada del calendari d’execució dels treballs. L’article 4 es refereix als contractes públics de serveis i subministrament de prestació successiva considerats essencials i aquells altres susceptibles d’execució, en què s’estableix la seva continuació, tot garantint la salut de les persones treballadores. L’article 5 es refereix als contractes que hagin perdut la seva finalitat, en què cal decretar-ne la resolució, si bé també s’admet excepcionalment la possibilitat d’una modificació pactada del calendari d’execució de les prestacions. L’article 6 preveu el règim dels contractes públics de serveis i subministraments de prestació successiva d’execució impossible, els quals són sotmesos a suspensió contractual i, de forma similar a com es preveu per a les obres, s’hi regula el règim i el procediment per al càlcul de la indemnització derivada d’aquella suspensió, en B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 2-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 què destaca la voluntat municipal de que els contractistes assumeixin el ferm compromís del manteniment dels contractes laborals del personal adscrit. L’article 7 es refereix al règim especial d’altres contractes públics de serveis i de subministraments susceptibles d’execució, en què s’admet que es pacti, de comú acord entre les parts, una nova data d’inici de l’execució del contracte, i en aquests casos es concedirà una ampliació del termini d’execució o de la pròrroga en curs. L’article 8 regula el règim dels contractes de concessió de serveis i de concessió d’obra pública, que tenen característiques pròpies. El principi rector de la regulació parteix de la suspensió general de l’execució d’aquests contractes, amb l’excepció rellevant de les concessions relatives als serveis essencials. S’hi regula el règim i el procediment per al càlcul de la indemnització derivada d’aquella suspensió, i es preveuen les diverses mesures en què pot consistir. L’article 9 es refereix a les ordres excepcionals d’emergència a empreses contractistes amb contractes suspesos per a l’execució de treballs o posada a disposició dels seus recursos i capacitats per atendre altres necessitats per fer front a qualsevol tipus de prestació per evitar, tractar o pal·liar els efectes de la pandèmia. En l’annex 1, hi ha un llistat orientatiu de prestacions susceptibles de ser incorporades en aquestes ordres. El capítol 3 conté les disposicions relatives a l’impacte de la situació d’alarma en la tramitació dels expedients de contractació que no es tramitin per procediment d’emergència, entre altres relatives a l’inici de nous expedients de contractació, la publicació d’anuncis de licitacions, la celebració de meses de contractació, els requeriments per esmenes, baixes anormals i acreditació de solvències i constitució de garanties, les adjudicacions dels contractes, les formalitzacions, les pròrrogues i la continuació excepcional de procediments. En la disposició addicional primera es preveu un règim excepcional d’indemnitzacions en el cas que l’empresa contractista sol·liciti l’aplicació de l’expedient de regulació temporal d’ocupació. En la disposició addicional segona s’habilita al gerent d’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica per atendre les consultes i propostes en matèria de contractació que les diferents gerències demandin. La disposició addicional tercera conté regles sobre la disposició de crèdit per atendre les obligacions derivades del reconeixement d’indemnitzacions. La disposició addicional quarta es refereix als criteris i models dirigits als òrgans gestors en matèria de tramitació d’emergència, que es despleguen a l’annex 2. Per últim, la disposició final decreta l’entrada en vigor immediata del decret en funció de les circumstàncies especials derivades de la crisi sanitària. 3 Aquest decret respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, com exigeix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així, es dona compliment als principis de necessitat i eficàcia atès l’interès general en què es fonamenten les mesures i criteris que s’estableixen, i aquest decret és l’instrument més immediat per a garantir la seva consecució. La norma és conforme amb el B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 3-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament mencionats. Igualment, s’ajusta al principi de seguretat jurídica, i és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Pel que fa al principi de transparència, la norma està exempta dels tràmits de consulta pública, audiència i informació pública que no són aplicables a la tramitació i aprovació d’aquest decret quan concorren raons greus d’interès públic que ho justifiquen. Per últim, en relació amb el principi d’eficiència, en aquest decret s’ha procurat que la norma generi les menors càrregues administratives per a la ciutadania. Per tot això, en ús de les atribucions conferides pels articles 26 i 13.1, lletres a), h) i l), de la Carta municipal de Barcelona, en relació a la direcció del govern i l’administració municipals i l’impuls i la direcció dels serveis i les obres municipals, a la direcció superior de tot el personal municipal i la prefectura de la Guàrdia Urbana, així com a l’adopció de les mesures necessàries i adequades en el cas de catàstrofe o d’infortuni públic, o de risc greu d’aquests, Disposo, Capítol 1. Disposicions generals Article 1. Objecte Aquest decret té per objecte establir les mesures i els criteris addicionals per a l’aplicació del Decret d’Alcaldia de 17 de març de 2020 sobre afectacions en la contractació del sector públic municipal amb ocasió de la declaració d'estat d'alarma per la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, amb les adaptacions derivades de l’aprovació del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19. Article 2. Àmbit d’aplicació 1. Aquest decret és d’aplicació a l’Ajuntament de Barcelona i a les entitats del grup municipal incloses en l’article 3 de la Llei 9/2017, de de 8 de novembre, de contractes del sector públic (en endavant, LCSP): els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les societats mercantils de capital íntegrament o majoritàriament municipal, i també els consorcis, les fundacions i les associacions adscrites a l’Ajuntament de Barcelona relacionades en l’enllaç: https://ajuntament.barcelona.cat/entitats/sites/default/files/organitzacio_ens_dependen ts_ca.pdf. També és d’aplicació al Consorci de Turisme de Barcelona. 2. Aquest decret és d’aplicació exclusiva als contractes públics d’obres, de concessió d’obres, de concessió de serveis, de subministraments i de serveis, amb independència del tipus d’expedient de contractació utilitzat o el procediment d’adjudicació. En conseqüència, també estan inclosos els contractes que tinguin, si s’escau, la condició de menors o els contractes adjudicats en virtut d’un acord marc (contractes basats o derivats). B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 4-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 3. Aquest decret no és d’aplicació als negocis i contractes exclosos de l’aplicació de la legislació de contractes del sector públic. En conseqüència estan exclosos, entre altres: 1) Els negocis i contractes a què es refereix la secció 2a del capítol I del títol preliminar de la LCSP, com ara les autoritzacions i concessions sobre béns de domini públic municipal. 2) Els convenis de cooperació horitzontal a què es refereix l’article 31.1.b de la LCSP. 3) La gestió cívica, regulada pel Decret de la Comissió de Govern de 9 de maig de 2019, pel qual s’aprova el model de bases de la gestió cívica d’equipaments, per activitats i serveis municipals de l’Ajuntament de Barcelona (procediment de pública concurrència). 4) Les subvencions i altres convenis de col·laboració. Aquests negocis, contractes i altres relacions jurídiques podran ser objecte de tractament en decrets o instruccions posteriors. Capítol 2. Disposicions relatives als contractes públics d’obres, de concessió d’obres, de concessió de serveis, de subministraments i de serveis Article 3. Contractes d’obres 1. Suspensió d’obres i excepcions a. Totes les obres públiques de la ciutat estan suspeses amb caràcter general, de conformitat amb l’article 7.1 del Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, d'establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus COVID-19. b. Les úniques excepcions a aquesta suspensió decretada amb caràcter general, que s’han d’interpretar de manera estricta, són: 1) Els treballs necessaris per mantenir les condicions de seguretat de persones, materials i espai públic, en les obres suspeses. Aquests treballs s’han d’especificar a l’acta de suspensió a formalitzar de conformitat amb l’article 3.2. 2) Les obres que siguin considerades essencials de manera expressa per part de l’Ajuntament. c. La regulació continguda en aquest precepte s’entén sense perjudici del règim previst en l’article 9 del present Decret en matèria d’ordres excepcionals d’emergència. 2. Efectes i procediment de la suspensió de contractes d’obres: indemnització (article 34 del Reial decret llei 8/2020) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 5-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 a. Acordada la suspensió de les obres per Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020, d’ofici o a sol·licitud del contractista s’ha d’aixecar acta de suspensió del contracte amb efectes 14 de març de 2020. L’acta de suspensió, degudament formalitzada, ha de contenir les previsions següents: 1) L’estat de l’obra a data de la seva suspensió i el personal adscrit i la seva dedicació a l’execució del contracte abans del 14 de març de 2020. 2) La determinació expressa que l’obra no ha perdut la seva finalitat. 3) Les actuacions necessàries a desenvolupar per tal de mantenir la seguretat de les persones, els materials i l’espai públic. 4) Els conceptes indemnitzables, de conformitat amb aquest article. b. Aquesta suspensió comporta el dret de les empreses contractistes a percebre exclusivament les indemnitzacions pels conceptes següents: 1r. Les despeses salarials que efectivament aboni el contractista al personal adscrit a l’execució ordinària del contracte, durant el període de suspensió. Aquestes despeses s’han de calcular en base als conceptes que estableix el segon paràgraf de l’article 34.3.1r del Reial decret llei 8/2020 i només són abonables com a indemnització les corresponents al personal que s’hagi fet constar a l’acta de suspensió. L’abonament d’aquestes despeses, si representen el 100% dels salaris corresponents, serà incompatible amb la inclusió dels contractes laborals a què es refereixin en un expedient de regulació temporal d’ocupació i exigeix la presentació d’una declaració responsable conforme es compromet a mantenir els contractes laborals del personal adscrit quan es reprengui el contracte d’obres. 2n. Les despeses per manteniment de la garantia definitiva, durant el període de suspensió. 3r. Les despeses per lloguers o manteniment de maquinària, instal·lacions i equips sempre que el contractista acrediti que aquests mitjans no s’han pogut emprar en altres finalitats diferents de l’execució del contracte suspès i el seu import sigui inferior al cost de la resolució de tals contractes de lloguer o manteniment de maquinària, instal·lacions i equips. 4t. Les despeses corresponents a les pòlisses d’assegurances previstes als plecs, vinculades a l’objecte del contracte, subscrites i vigents en el moment de la suspensió. c. Per acollir-se a aquest règim d’indemnitzacions, s’ha de presentar la sol·licitud corresponent acompanyada de la documentació acreditativa de l’efectivitat i quantia dels danys i perjudicis pels conceptes esmentats i de la declaració responsable indicada anteriorment a punt 1r de l’apartat b. També han d’acreditar: B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 6-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 1) Que tant el contractista principal com els subcontractistes i proveïdors estaven al corrent de les seves obligacions laborals i socials a 14 de març de 2020. 2) Que el mateix contractista estava al corrent del pagament a subcontractistes i proveïdors a 14 de març de 2020, en els termes previstos als articles 216 i 217 de la LCSP. d. L’abonament de la indemnització resta condicionat a la verificació de la realitat dels danys i perjudicis i del compliment de la resta de requisits. S’admeten els pagaments a compte de la indemnització, que poden tenir periodicitat mensual, mitjançant la presentació de la documentació justificativa de les despeses efectivament abonades durant el període en curs. 3. Obres que han perdut la seva finalitat Quan, com a conseqüència de la situació de fet creada pel COVID-19 o les mesures adoptades per fer-hi front, les obres haguessin perdut la seva finalitat, caldrà resoldre el contracte. Excepcionalment, en els casos d’obres vinculades a esdeveniments ajornats es pot optar per la modificació del calendari d’execució del contracte en els termes que estableixin les parts, quan per part de l’òrgan de contractació es consideri viable aquesta opció. En aquests casos no són d’aplicació les previsions que s’estableixen en l’apartat anterior relatives a la suspensió de les obres a l’empara del Reial decret llei 8/2020 ni les contingudes a l’article 208 de la LCSP. Article 4. Contractes públics de serveis i subministrament de prestació successiva considerats essencials i aquells altres susceptibles d’execució 1. Continuació dels contractes considerats essencials a) S’ha de continuar amb l’execució, segons les respectives clàusules, dels contractes formalitzats de serveis i de subministraments de prestació successiva l’objecte dels quals sigui la prestació de serveis essencials, segons la definició continguda en el Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020. Així mateix, s’han d’ajustar al pla de contingència presentat a la gerència corresponent o a la persona responsable del contracte en el termini de 5 dies naturals, comptadors a partir del requeriment efectuat per la persona responsable del contracte. El responsable del contracte ha de validar el seu contingut. La persona responsable del contracte ha de comunicar a l’empresa contractista en cada cas els contractes que tenen aquest caràcter essencial. b) En l’execució s’ha de garantir la salut de les persones treballadores i el compliment dels requeriments del Reial decret 463/2020, així com la resta de prevencions establertes per les autoritats sanitàries. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 7-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 c) En el cas que l’execució de les prestacions o els subministraments sigui únicament factible de manera parcial, l’empresa contractista ha de presentar factura per la part susceptible d’execució. Pel que fa a la part no executable, llevat que s’acordi una modificació contractual o ampliació del termini del contracte, l’empresa contractista pot sol·licitar indemnització per la part no executada de les prestacions, amb les condicions i seguint el procediment previst a l’article 6 d’aquest decret. En tot cas, s’ha de deduir dels conceptes indemnitzables la part corresponent a les tasques efectivament executades. 2. Altres contractes susceptibles d’execució a) Comprenen aquesta categoria aquells altres contractes formalitzats de serveis i subministraments que, tot i no ser considerats serveis essencials, es puguin continuar desenvolupant totalment o parcialment per mitjans electrònics o a distància, sempre que es garanteixi la salut de les persones treballadores i es compleixi amb els requeriments del Reial decret 463/2020, així com la resta de prevencions establertes per les autoritats sanitàries. En aquest supòsit les empreses hauran d’aportar en el termini de cinc (5) dies naturals, comptadors a partir del requeriment efectuat per qualsevol mitjà per la persona responsable del contracte, un pla de contingència a la gerència corresponent o al responsable del contracte, i aquest últim ha de validar el seu contingut. b) En cas que l’execució de les prestacions o subministraments sigui únicament factible de manera parcial, l’empresa contractista ha de presentar factura per la part susceptible d’execució. Pel que fa a la part no executable, llevat que s’acordi una modificació contractual o ampliació del termini del contracte, l’empresa contractista pot sol·licitar indemnització per la part no executada de les prestacions, amb les condicions i seguint el procediment previst a l’article 6 d’aquest decret. En tot cas, s’ha de deduir dels conceptes indemnitzables la part corresponent a les tasques efectivament executades. Article 5. Resolució dels contractes públics de serveis i subministraments per pèrdua de la seva finalitat o suspensió per ajornament de la seva execució Comprenen aquesta categoria aquells contractes públics de serveis i subministraments que hagin perdut la seva finalitat a conseqüència del COVID-19 o les mesures adoptades per fer-hi front i que, per tant, no es puguin executar. En aquests supòsits caldrà resoldre el contracte. Excepcionalment, en els casos de serveis o subministraments vinculats a esdeveniments ajornats es pot optar per la modificació del calendari d’execució del contracte en els termes que estableixin les parts quan per part de l’òrgan de contractació es consideri viable aquesta opció. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 8-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 En aquests casos no són d’aplicació les previsions que s’estableixen a continuació relatives a la suspensió de serveis o subministraments a l’empara del Reial decret llei 8/2020, ni les contingudes a l’article 208 de la LCSP. Article 6. Contractes públics de serveis i subministraments de prestació successiva d’execució impossible 1. Comprenen aquesta categoria els contractes de serveis i subministraments de prestació successiva, l’execució dels quals esdevingui impossible com a conseqüència del COVID-19 o les mesures adoptades per l'Estat, les comunitats autònomes o l'Administració local per a combatre'l. 2. Aquests contractes resten automàticament suspesos des del 14 de març de 2020 i fins que es notifiqui al contractista la fi de la suspensió. La suspensió s’ha de formalitzar mitjançant l’acta corresponent que ha de ser signada o acceptada, sempre que sigui possible, per mitjans telemàtics. L’acta ha d’expressar l’estat d’execució del contracte, la relació i dedicació del personal adscrit a aquesta execució, que el contracte no ha perdut la seva finalitat, els conceptes indemnitzables, així com la resta d’informació que es consideri procedent en funció de les circumstàncies de cada contracte. 3. Aquesta suspensió comporta el dret de l’empresa contractista a percebre exclusivament les indemnitzacions pels conceptes següents: 1r Les despeses salarials efectivament abonades al personal adscrit a l’execució del contracte. L’abonament d’aquestes despeses, si representen el 100% dels salaris corresponents, és incompatible amb la inclusió dels contractes laborals a què es refereixin en un expedient de regulació d’ocupació i exigeix la presentació de declaració responsable conforme es compromet a mantenir els contractes laborals del personal adscrit quan es reprengui el contracte 2n Les despeses per manteniment de la garantia definitiva. 3r Les despeses de lloguers o costos de manteniment de maquinària, instal·lacions i equips adscrits directament a l'execució del contracte, sempre que acrediti que no van poder ser emprats per a altres finalitats diferents durant la suspensió del contracte. 4t Les despeses corresponents a les pòlisses d'assegurança previstes en el plec i vinculades a l'objecte del contracte, subscrites pel contractista i vigents en el moment de la suspensió. 4. Per acollir-se al règim d’indemnització previst en aquest article, l’empresa contractista ha de presentar una sol·licitud d’indemnització amb la documentació següent: a) Una declaració responsable en la qual consti: 1r) La relació del personal adscrit a l’execució del contracte amb data 14 de març de 2020. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 9-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 2n) El compromís conforme aquest personal estarà en disposició immediata de realitzar les prestacions objecte del contracte en el moment en què es notifiqui l’aixecament de la suspensió per part de l’òrgan de contractació. 3r) El compromís de no sol·licitar la iniciació de cap expedient de regulació d’ocupació (sigui temporal o no) respecte al personal adscrit a l’execució del contracte durant el període de suspensió, en el cas previst a l’apartat 3.1r d’aquest article. 4t) La documentació acreditativa dels danys i perjudicis efectivament soferts pels conceptes relacionats en l’apartat 3 del present article durant el període de suspensió a conseqüència del COVID-19 o de les mesures adoptades per l'Estat, les comunitats autònomes o l’Ajuntament per a combatre'l. 5è) També han de presentar la documentació acreditativa conforme: a) Tant el contractista principal com els subcontractistes i proveïdors estaven al corrent de les seves obligacions laborals i socials a 14 de març de 2020. b) El mateix contractista estava al corrent del pagament a subcontractistes i proveïdors a 14 de març de 2020, en els termes previstos als articles 216 i 217 de la LCSP. 5. L’abonament de la indemnització resta condicionada a la verificació de la realitat dels danys i perjudicis i del compliment de la resta de requisits. S’admeten els pagaments a compte de la indemnització, que poden tenir periodicitat mensual, mitjançant la presentació de la documentació justificativa de les despeses efectivament abonades o suportades durant el període en curs. 6. La regulació continguda en aquest precepte s’entén sense perjudici del règim previst en l’article 9 del present Decret en matèria d’ordres excepcionals d’emergència. Article 7. Altres contractes públics de serveis i de subministraments susceptibles d’execució 1. S’inclouen en aquesta categoria els contractes públics de serveis i de subministraments que es trobin en situacions diferents de les previstes en els articles precedents, sempre que no hagin perdut la seva finalitat com a conseqüència de la situació de fet creada pel COVID-19 i l’empresa contractista incorri en demora en el compliment dels terminis previstos en el contracte a conseqüència del COVID-19 o les mesures adoptades per combatre'l. 2. En aquests casos, quan el contractista i l’òrgan de contractació, de comú acord, acordin una nova data d’inici de l’execució del contracte, s’ha de concedir una ampliació del termini d’execució o de la pròrroga en curs, previ informe, on es determini que el retard no és per causa imputable al contractista, sinó a conseqüència del COVID-19. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 10-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 3. L’empresa contractista ha de presentar una sol·licitud per a l’abonament de les despeses salarials addicionals, amb acreditació fefaent de la realitat, efectivitat i quantia d'aquestes despeses per a l’empresa contractista, fins a un límit màxim del 10 per 100 del preu inicial del contracte. 4. Sempre que es compleixin tots els requeriments previstos en el present article, no procedeix la imposició de penalitats ni la resolució del contracte. Article 8. Contractes de concessió de serveis i de concessió d’obra pública 1. Àmbit d’aplicació S’inclouen els contractes de concessió de serveis i les concessions d’obra pública, sotmeses a la LCSP o a la legislació anterior, l’execució de les quals esdevingui impossible com a conseqüència del COVID-19 o les mesures adoptades per l'Estat, les comunitats autònomes o l'Administració local per a combatre'l. 2. Suspensió de l’execució, llevat serveis essencials L’execució d’aquests contractes resta suspesa des del 14 de març de 2020, en aplicació del Decret d’Alcaldia d’igual data i de conformitat amb el Reial decret llei 8/2020, llevat que per la seva consideració de serveis essencials s’hagi decidit la continuació de la seva execució. 3. Sol·licitud i tramitació de les indemnitzacions en el cas de suspensió a. Els conceptes indemnitzables i la tramitació per al reconeixement de la indemnització és el mateix que l’establert amb caràcter general en aquest decret per als contractes de serveis i subministraments de prestació successiva amb les particularitats que s’indiquen en els apartats següents. En especial, resulta aplicable l’exigència de la formalització d’un acta conforme a allò disposat a l’article 6.2 del present decret. b. El concessionari ha de presentar una sol·licitud acompanyada de la documentació següent: 1) Relació de les persones directament vinculades a l’execució del contracte, amb indicació de la seva jornada, modalitat de contracte i dedicació total o parcial al contracte amb data anterior al dia 14 de març de 2020. 2) Relació de despeses salarials de les persones esmentades al paràgraf 1), i també relació de despeses salarials corresponents al mateix termini de l’exercici anterior. 3) Relació de despeses diferents de les compreses en el paràgraf 2) corresponents al termini de suspensió, i també relació de despeses corresponents al mateix termini de suspensió de l’exercici anterior. 4) Relació dels ingressos no produïts durant el termini de suspensió, i també relació dels ingressos corresponents al mateix termini de suspensió de l’exercici anterior. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 11-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 c. La persona responsable del contracte ha de quantificar la indemnització i ha de proposar a l’òrgan de contractació les mesures adients per tal de fer-la efectiva. Les mesures que es poden adoptar de forma singular o cumulativa són les següents: 1) Prorroga del termini de la vigència del contracte fins a un 15% més del termini inicial. 2) Reducció o eliminació de cànons durant el termini necessari per assolir la quantitat de la indemnització. 3) Assumpció per part de l’Ajuntament de subministraments, serveis, obres o qualsevol altre obligació prevista en el contracte, tals com ara: serveis de neteja, vigilància, obres d’adequació, conservació, manteniment o rehabilitació, serveis de manteniments preventius i correctius durant el temps necessari o imports establerts fins assolir la quantitat econòmica a indemnitzar. 4) Alliberaments o exoneració de fons de reposició o dotació per a inventaris que seran assumits per l’Ajuntament 5) Aportació o increments de la subvenció a l’explotació per l’import que es determini. 6) Qualsevol altre condició econòmica prevista en el contracte que pugui ser quantificable. d. Considerant la situació d’estat d’alarma i les seves conseqüències, es poden establir pagaments immediats a compte i per l’import de les despeses salarials una vegada presentada la petició d’indemnització per part del concessionari, condicionats a la liquidació que resulti un cop examinada tota la documentació aportada o, si s’escau, la liquidació definitiva del contracte a la seva finalització. En aquest cas, l’informe tècnic de quantificació de l’import a indemnitzar ha d’indicar i acreditar que la mesura per restablir l’equilibri del contracte no contempla en cap cas l’increment de benefici industrial a favor del concessionari. Article 9. Ordres excepcionals d’emergència a empreses amb contractes suspesos per a l’execució de treballs o posada a disposició dels seus recursos i capacitats 1. La suspensió de l’execució de contractes de prestacions no essencials no impedeix que l’empresa contractista pugui rebre ordres d’emergència per atendre altres necessitats per fer front a qualsevol tipus de prestació per evitar, tractar o pal·liar els efectes de la pandèmia. 2. En el cas que, per l’evolució dels fets sigui necessari continuar l’execució d’un servei, subministrament o obra, que no va ser considerat essencial, cal sol·licitar l’autorització a la Gerència Municipal per aixecar la suspensió sempre que es motivi fonamentadament la necessitat de ser considerat com a prestació essencial. En el cas que l’adjudicatari d’un contracte suspès hagi de realitzar B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 12-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 altres tasques amb les quals pugui emprar els seus mitjans i recursos, s’ha de tramitar l’ordre d’emergència corresponent. 3. L’objecte de l’ordre d’emergència pot ser per execució material o de posada a disposició de recursos tècnics i humans en situació de reserva a l’espera d’atendre qualsevol eventualitat. 4. En tot cas les ordres que es dictin no podran tenir la mateixa finalitat o resultat del contracte que resta en suspensió. A tal efecte s’entén que no és la mateixa finalitat o resultat qualsevol servei, subministrament o obra, que tingui com a objecte el suport, treballs de logística i informàtics, transport, vigilància, informació, comunicació, aprovisionaments de béns o equips, la posada a disposició de recursos humans professionals o tècnics, maquinària o equips, i qualsevol altre destinats a fer efectiva directe o indirectament qualsevol mesura per evitar, tractar o pal·liar els efectes del coronavirus. 5. Les empreses contractistes a què s’ordenin aquestes prestacions han de disposar de la seva capacitat tècnica. 6. Totes les ordres que per emergència i a l’empara del Decret d’Alcaldia d’11 de març de 2020 i de l’article 120 de la LCSP puguin recaure en adjudicataris que tenen els seus contractes suspesos, s’han de tramitar d’acord amb el que preveu el Decret per a la contractació d’emergència, i el preu de realització d’aquestes treballs que es dictin per ordres, s’ha de procurar que sigui l’equivalent, en la mesura que sigui possible, a la facturació mensual del contracte suspès. 7. L’ordre de posar a disposició a favor de l’Ajuntament qualsevol servei, subministrament o recursos de qualsevol contractista amb un contracte suspès però susceptible de ser destinats a atendre qualsevol eventualitat per ordre d’emergència, ha de comportar també el pagament d’un preu equivalent a la facturació mensual del contracte suspès en la mesura que sigui possible i descomptant en tot cas els materials. 8. Quan, conforme a aquest article, es dictin ordres excepcionals d’emergència a empreses amb contractes suspesos, aquestes han de destinar a les ordres excepcionals el personal adscrit al contracte suspès. Atès que la facturació d’aquests treballs ja ha d’incloure les despeses salarials del personal adscrit i les corresponents despeses directes i indirectes, no s’ha d’indemnitzar cap despesa salarial del mateix personal que provingui d’un contracte suspès. 9. En l’annex 1, figura un llistat orientatiu de prestacions susceptibles de ser incorporades en ordres excepcionals d’emergència, que s’ha d’interpretar en el sentit que es poden estendre a altres prestacions de caire similar. S’autoritza a la Gerència Municipal a ampliar aquest llistat, i la decisió adoptada ha de ser publicada en els mateixos mitjans que aquest Decret. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 13-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 Capítol 3. Disposicions relatives a l’impacte de la situació d’alarma en la tramitació dels expedients de contractació que no es tramitin per procediment d’emergència Article 10. Inici de nous expedients de contractació Es poden iniciar i per tant les unitats poden treballar en la redacció de plecs i la resta de documentació legalment exigible per la LCSP. Article 11. Publicació d’anuncis de licitacions No es poden publicar anuncis de licitacions, atès que els termes i terminis per la presentació de les proposicions resten suspesos en virtut de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Article 12. Celebració de meses de contractació Es poden celebrar reunions de les meses de contractació, sempre que no siguin presencials i que el termini de presentació d’ofertes hagi finalitzat a l’entrada en vigor de l’estat d’alarma. Article 13. Requeriments per esmenes, baixes anormals i acreditació de solvències i constitució de garanties No és admissible realitzar requeriments per esmenes, baixes anormals i acreditació de solvències i constitució de garanties, llevat que s’hi pugui donar compliment de forma telemàtica i l’interessat manifesti la seva conformitat. Article 14. Adjudicacions dels contractes És podrà procedir a l’adjudicació dels contractes de prestacions essencials de caràcter inajornable i aquells que continguin prestacions que puguin realitzar-se a distància i que no siguin susceptibles de recurs especial en matèria de contractació o respecte dels que, d’acord amb l’article 53 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, la interposició d’aquest recurs no provoqui la suspensió automàtica de la tramitació del procediment. En la resta de contractes, el tràmit resta suspès en virtut de la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020. Article 15. Formalitzacions Només es pot procedir a la formalització dels contractes següents: a) Contractes en què hagin finalitzat els terminis per a presentar recursos administratius contra l’adjudicació abans de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma i sempre que siguin susceptibles d’execució conforme al present Decret. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 14-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 b) Contractes de prestacions essencials de caràcter inajornable i contractes que continguin prestacions que puguin realitzar-se a distància que no siguin susceptibles de recurs especial en matèria de contractació. Article 16. Pròrrogues Es poden acordar pròrrogues però tot mantenint el mateix criteri que per a les formalitzacions. Per tal d’assegurar la continuïtat de les prestacions necessàries o susceptibles d’executar-se, quan es produeixi el venciment dels contractes de serveis i subministraments de prestació successiva sense la prèvia formalització del nou contracte com a conseqüència de la suspensió de procediments de licitació per l’aplicació de l’estat d’alarma, es pot prorrogar el contracte originari sense modificar les seves condicions inicials fins que comenci l’execució del nou i, en tot cas, per un temps màxim de 9 mesos. Article 17. Continuació excepcional de procediments Excepcionalment, es pot acordar motivadament la continuació d’aquells procediments de contractació que vinguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l’estat d’alarma o que siguin indispensables per a la protecció de l’interès general o pel funcionament bàsic dels serveis, d’acord amb la disposició addicional tercera del Reial decret 463/20, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-11, en la redacció donada pel Reial decret 465/2020, de 17 de març. Disposició addicional primera. Règim excepcional d’indemnitzacions Quan per raó de les circumstàncies específiques d’un contracte en què s’hagi decretat la suspensió no resulti adequada l’aplicació del règim d’indemnització de les despeses salarials previst en aquest decret i l’empresa contractista sol·liciti l’aplicació de l’expedient de regulació temporal d’ocupació previst en el Reial decret llei 8/2020, podrà sol·licitar la indemnització, com a despeses salarials, per les millores o complements abonats al personal adscrit a l’execució ordinària del contracte a 14 de març de 2020 fins al límit del 100% del salari fixat en el contracte laboral. En tot cas, aquesta previsió resta condicionada al compliment de les garanties laborals previstes en el Reial decret llei 8/2020 esmentat i en la resta de legislació laboral d’aplicació i, en especial, en allò que es refereix al manteniment dels contractes. Disposició addicional segona. Habilitació al gerent d’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica Les gerències municipals poden elevar al gerent d’Àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica les consultes i propostes en matèria de contractació que considerin necessàries, perquè siguin objecte de tractament específic, prèvia l’emissió si s’escau dels informes corresponents. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 15-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 Disposició addicional tercera. Disposició de crèdit per atendre obligacions derivades del reconeixement d’indemnitzacions Totes les indemnitzacions que en l’aplicació d’aquest decret s’hagin de satisfer han d’anar amb càrrec a la disposició de crèdit dels contractes suspesos totalment o parcialment i amb dret a la indemnització. En el cas que la disposició de crèdit no pugui cobrir les eventuals indemnitzacions i posterior execució dels contractes, una vegada finalitzat l’estat d’alarma, s’haurà de dotar del crèdit adequat i suficient. Disposició addicional quarta. Tramitació d’emergència En l’annex 2, es detallen els criteris i models dirigits als òrgans gestors en matèria de tramitació d’emergència. Disposició final. Eficàcia, publicació i inscripció Aquest Decret entra en vigor el dia de la seva publicació en la Gaseta Municipal de Barcelona i resta vigent mentre ho sigui l’estat d’alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, o de les seves pròrrogues. S’ha de fer una publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i també en el web municipal i en el de les entitats del sector públic municipal. Barcelona, 23 de març de 2020. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 16-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 ANNEX 1. Llistat orientatiu de prestacions susceptibles de ser incorporades en ordres excepcionals d’emergència Contractes suspesos total o Ordres que es poden executar parcialment Informadors turístics Serveis d’Informació de qualsevol tipus adreçat a la ciutadania. Subministrament d’àpats a domicili Subministrament d’àpats a qualsevol lloc de la ciutat o equipament de la ciutat provisional o estable Atenció de serveis de cura a gent gran Serveis d’atenció i cura a qualsevol lloc o equipament de la ciutat provisional o estable. Serveis de transport per a persones Serveis de transport de persones a discapacitades o no. qualsevol lloc de la ciutat o de l’Estat. Serveis d’atenció a la mobilitat o Serveis d’atenció a la mobilitat o dependència de persones grans o dependència de persones grans o discapacitades discapacitades en qualsevol lloc o equipament provisional o estable de la ciutat Serveis d’atenció domiciliària Serveis d’atenció a qualsevol lloc o equipament provisional o estable de la ciutat. Transports o paqueteria intern Transports de qualsevol bé o equip dins i fora de la ciutat. Serveis de vigilància Vigilància de recintes o espais de qualsevol mena en qualsevol lloc de la ciutat. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 17-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 Serveis de Jardineria Neteja d’espais que no impliquin mesures, recursos o tècniques especialitzades. Implica també la disposició de maquinària o equips per a tasques auxiliars de qualsevol altre prestació, tals com vehicles, bufadors, motoserres i desbroçadores. Renting de fotocopiadores Posada a disposició de fotocopiadores, inclou el servei de reposició de tonner i el seu transport i instal·lació. Renting de vehicles que no siguin destinats Posada a disposició de vehicles, inclou els a Guardia Urbana. serveis de manteniment, reparació i substitució en qualsevol punt de la ciutat. Contractes suspesos total o Ordres que es poden executar parcialment Subministraments de tòtems informatius Subministrament de cartells o punts informació estàtics en qualsevol punt de la ciutat. Subministrament de vestuaris Subministrament de qualsevol mena de vestuari en qualsevol punt de la ciutat. Subministrament de tanques Subministrament o posada a disposició tanques en qualsevol punt de la ciutat. Inclou el seu transport, retirada i col·locació. Serveis de reparació, instal·lació de xarxes Subministrament o posada a disposició informàtiques, manteniment, substitució i dels esmentats serveis en qualsevol aprovisionament d’equips informàtics. equipament provisional de la ciutat per fer front al coronavirus. També inclou tasques necessàries per garantir comunicacions informàtiques i telemàtiques per al funcionament dels serveis municipals. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 18-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 Subministraments de grups electrògens Subministraments o posada a disposició de grups electrògens en qualsevol punt de la ciutat. Inclou el seu transport i reposició de carburant. Subministrament de lavabos portàtils Subministraments o posada a disposició de lavabos portàtils en qualsevol punt de la ciutat. Inclou el seu transport, manteniment i substitució. Subministrament de material oficina Subministrament o posada a disposició de material d’oficina en qualsevol punt de la ciutat, inclou el seu transport. Subministrament de paper oficina Subministrament o posada a disposició de paper en qualsevol punt de la ciutat, inclou el seu transport. Subministraments de mobiliari Subministrament de qualsevol tipologia de mobiliari Qualsevol altre servei i subministrament Qualsevol altre servei i subministrament suspès que per la seva especialització, capacitat tècnica de recursos, béns i equips de l’adjudicatari pugui desenvolupar. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 19-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 ANNEX 2. Criteris i models en matèria de tramitació d’emergència A. Supòsits susceptibles de la tramitació d’emergència 1. La tramitació d’emergència que preveu l’article 120 de la LCSP i el Decret d’Alcaldia d’11 de març de 2020 s’ha d’aplicar als supòsits següents: a) Subministraments de materials farmacèutics o mèdic per a la detecció, prevenció o cura de contagis tals com detectors, medicaments, mascaretes, guants, sabó higiènic i dispensadors, també inclou qualsevol altre element complementari dels equips de prevenció individual, així com els serveis per a la seva instal•lació, transport i si s’escau formació. b) Subministrament d’ordinadors portàtils i telèfons mòbils, adquisició de llicencies, softwares, línies telefòniques i qualsevol altre que tingui com a finalitat dotar de les eines i canals informàtics per al personal que s’hagi de mantenir desplaçat o confinat. c) Serveis de desinfecció o neteja d’equips, instal·lacions o immobles, de subministrament de detergents o d’altre mena que siguin necessaris realitzar en dependències municipals o equipaments municipals per a preveure i eliminar l’existència del virus. d) Serveis, obres, transports o subministraments de tot tipus, telefonies o xarxes telemàtiques, inclòs allotjaments, dietes, assistència domiciliaria, confinaments i desplaçaments, per atendre necessitats d’usuaris i usuàries de serveis socials i/o educatius per preveure contagis o que pateixin els efectes del virus. e) Redacció de projectes, construcció o adquisició de mòduls prefabricats o qualsevol tipus d’obres, serveis i subministraments per atendre el confinament o cura de persones, en el cas que els serveis de salut de la Generalitat de Catalunya no siguin suficients. 2. Sens perjudici de l’apartat 1, els òrgans de contractació poden dictar ordres relatives a altres objectes contractuals d’acord amb les competències que tenen atribuïdes i de conformitat amb l’article 120 de la LCSP, com ara campanyes de comunicació, reparació o manteniment de vehicles, manteniment de fotocopiadores, etc., sempre que l’import dels contractes no superi els 500.000 euros, impost sobre el valor afegit exclòs, i prèvia autorització de la Gerència Municipal. B. Documentació relativa a la tramitació d’emergència 1. La tramitació d’emergència ha de contenir els documents següents: a) Informe tècnic: L’informe tècnic ha d’indicar la necessitat urgent i inajornable de procedir a l’execució dels serveis, subministraments o obres que siguin necessaris i ha de contemplar una breu descripció dels treballs a ordenar, el seu import màxim o B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 20-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 aproximat, així com també el nom de l’empresa amb capacitat i solvència tècnica adient. Els tècnics municipals han d’advertir a l’empresa que el pagament dels treballs resta condicionat a què es trobi al corrent de les obligacions tributàries i de Seguretat Social i a què no incorri en cap supòsit de prohibició de contractar. b) Ordre d’execució: Les gerències corresponents, a la vista de l’informe tècnic, han d’ordenar al contractista indicat que executi els treballs. Aquesta ordre podrà ser comunicada mitjançant qualsevol canal o sistema de comunicació, fins i tot verbalment. Excepcionalment, en casos de greu infortuni, i per tal d’evitar conseqüències més greus, les gerències podran dictar les ordres que considerin adients sense l’informe tècnic. 2. El contingut de les ordres d’execució per a la tramitació d’emergència s’ha d’ajustar al model següent: “De conformitat amb l’article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i el Decret d’Alcaldia d’11 de març de 2020, d’acord amb les facultats que m’han estat atribuïdes, aprovo la següent ORDRE: Primer.- Declarar la tramitació d’emergència per a la contractació dels treballs consistents en ... Segon.- Ordenar a ... que realitzi els treballs consistents en.., per l’import màxim de... euros. Tercer.- Establir que s’iniciïn les prestacions immediatament en el moment de rebre aquesta ordre. Quart.- Procedir al pagament dels treballs d’acord amb la factura que presenti l’empresa contractista i prèvia la seva comprovació i recepció. Cinquè.- Notificar o comunicar aquesta ordre de forma immediata al contractista per a la seva execució sense demora.” C. Facturació, comptabilitat i control pressupostari i intern 1. Criteris generals a. La contractació per emergència implica que caldrà fer front a despeses sobrevingudes de manera extraordinària sense el procediments de contractació ordinaris i amb la possibilitat de rebre factures de treballs ja executats malgrat no disposar de crèdit pressupostari. Com a criteri de prudència, cal evitar que cada districte, àrea o organisme autònom es comprometi a més obligacions que les que el seu pressupost contempla. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 21-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 b. Els crèdits disponibles actuals de cada àrea, districte o organisme autònom es destinaran de manera prioritària a atendre aquestes despeses derivades de l’emergència del COVID-19. c. No es poden incorporar o imputar les factures relatives als contractes i obligacions vigents per fer front a situacions d’emergència per atendre les necessitats ocasionades pel coronavirus. Són dos supòsits i procediments totalment diferents malgrat puguin coincidir en els mateixos idèntics proveïdors, i per tant no poden anar amb càrrec de la disposició de crèdit autoritzada en el moment de la seva adjudicació. d. En el cas que un districte, àrea o organisme autònom hagi de fer front a necessitats per emergència que excedeixen del seu pressupost disponible, caldrà que prèviament a l’encàrrec de prestacions o serveis es disposi de l’autorització de la Gerència Municipal. 2. Control pressupostari a. Les gerències d’àrees, sectors, districtes o organismes autònoms obriran expedients ad hoc per aquestes despeses. Aquests expedients són als efectes de contemplar la magnitud pressupostària o impacte pressupostari de la contractació per emergència. b. Les gerències dels organismes autònoms comunicaran diàriament a les gerències de l’àrea a què estiguin adscrits funcionalment les despeses que han de tramitar per emergència. A la vegada, les gerències d’àrees, sectors i districtes comunicaran diàriament a la Gerència de Pressupostos i Hisenda (Direcció de Serveis de Pressupostos i Inversions), tant les despeses de tramitació d’emergència en que han d’incórrer ells com els seus organismes autònoms. c. En aquests comunicats ha de figurar l’informe tècnic que acrediti les necessitats urgents i inajornables d’aquestes despeses així com el seu import cert o estimat, això com la signatura de la gerència corresponent del sector, districte o organisme autònom ordenant l’execució dels treballs o prestacions. La informació d’aquesta despesa s’haurà de donar separada segons dues modalitats: 1) Despeses assumides pel sector, districte o organisme autònom derivada de crèdit disponible en les seves partides (es a dir crèdit no compromès), ja que les despeses derivades d’aquesta situació passen per davant de les programades i no compromeses. 2) Despeses totalment necessàries i sense crèdit per vinculació jurídica. d. La Gerència de Pressupostos i Hisenda ha de disposar de la informació sobre les despeses que les àrees, els sectors, els districtes i els organismes autònoms assumeixen amb el seu propi pressupost, i a la vegada ha d’articular les modificacions pressupostàries que siguin necessàries per dotar-los del corresponent crèdit en el cas d’aquelles despeses que no han pogut assumir pressupostàriament utilitzant els fons de contingència de capítol V que figuren al pressupost. B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 22-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 e. El model de text a incorporar en les autoritzacions als i a les gerents per executar ordres d’emergència és el següent: 1) Sense superar el crèdit disponible (el pressupost no compromès podrà satisfer import factures) “Vist l’informe que consta a l’expedient acreditant la necessitat inajornable i supòsit previst al decret d’alcaldia relatiu a la contractació per emergència aprovat el dia 11 de març de 2020, es proposa l’execució dels treballs indicats i per l’import indicat. Signatura administrador/a Signatura del/la Gerent que ordena:“. 2) Amb necessitat de superar el crèdit disponible (el pressupost disponible de l’orgànic NO podrà satisfer import de les factures) “Vist l’informe que consta a l’expedient acreditant la necessitat inajornable i supòsit previst al decret d’alcaldia relatiu a la contractació per emergència aprovat el dia 11 de març de 2020, es proposa l’execució dels treballs indicats i per l’import indicat. Signatura administrador/a Signatura del/la Gerent peticionari/ària: Signatura de la Gerent Municipal que ordena:” 3. Tractament comptable en SAP i facturació Tots els expedients d’emergència requeriran la incorporació en el mòdul de SAP- contractes sota la modalitat ADO dels documents següents: 1) els documents acreditatius de l’ordre dictada i autorització de la gerent municipal en el seu cas, 2) la factura, i 3) la conformitat i recepció per part dels tècnics. 4. Control intern El control intern de les despeses originades en els expedients de contractació amb tramitació d’emergència es regeix pel que disposa el Decret d’Alcaldia de 20 de B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 23-24 https://bop.diba.cat A Secretaria General Pl. Sant Miquel, s/n, 3ª pl., Edifici Nou 08002- Barcelona Telèfon 93 402 32 41 Fax 93 402 70 74 març de 2020, pel qual s’autoritza a la Intervenció General l’exercici del control intern mitjançant control financer en determinats supòsits amb ocasió de l’impacte econòmic i social derivat de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Barcelona, 24 de març de 2020. El Secretari General.- Jordi Cases i Pallarès Powered by TCPDF (www.tcpdf.org) B Butlletí Oficial de la Província de Barcelona Data 26-3-2020 CVE 2020009683 Pàg. 24-24 https://bop.diba.cat A