INFORME DEL GRUP DE TREBALL SOBRE L’ESTAT DE LA CIUTAT 2017 Aprovat al Plenari del Consell de Ciutat del Abril 2018 1. Introducció El proper dia 24 d’abril de 2018 està prevista la celebració d’un Plenari extraordinari del Consell de Ciutat, per donar compliment a l’article 59 del nou reglament de participació ciutadana (aprovat el 06/10/2017), el qual estableix que: “S’ha de fer una sessió anual del Consell de Ciutat sobre l’estat de la ciutat, en la qual el govern municipal ha de retre comptes sobre l’any finalitzat i ha de presentar les actuacions previstes per a l’any següent”. En aquest sentit, des de la permanent del Consell de Ciutat, s’acorda convocar una reunió dels seus membres (excloent els representants dels partits polítics) per tal d’analitzar en profunditat l’informe aportat per part de l’equip de govern sobre l’Estat de la Ciutat. A l’esmentada reunió també es va aprofitar per fer un breu anàlisi en relació als documents que van aportar algunes de les formacions polítiques que estan a l’oposició. Finalment, la reunió es va realitzar el passat dia 3/04/2018 i les conclusions que se’n desprenen es van estructurar en 3 eixos: 1. Dades que s’haurien d’ampliar o millorar 2. Principals problemes a destacar a la ciutat 3. Propostes o recomanacions 2. Dades que s’haurien d’ampliar o millorar Entenem l’estat de la ciutat com l’estat de les seves veïnes i veïns. Aquest enfocament implica recuperar i incorporar informació procedent d’altres Administracions. 2.1. Participació. Es troben a faltar les dades del Panoràmic de les Associacions de Barcelona que és una eina col·laborativa creada des del propi món associatiu per tal de generar coneixement útil per enfortir les associacions de la ciutat. 2.2. Cultura. A l’informe només es parla de 3 grans equipaments de ciutat. Es troba a faltar les dades d’altres espais com són els Ateneus, Centres Cívics,.... com a generadors de cultura. 2.3. Serveis Socials. Manquen dades especialment dels col·lectius més vulnerables. Es recomana poder poder-les presentar mapificades segons l’ús que en fan les persones de la cartera social de serveis. S’aconsella un apartat específic per les persones que viuen en Residències geriàtriques: condicions, llista d’espera. 2.4. Diversitat Funcional i Desigualtats. Recollir les dades sobre l’accessibilitat als espais i als mecanismes de participació política i, sobre els mitjans i recursos posats a disposició per garantir aquests drets. 2.5. Salut Pública. Fora d’interès incorporar dades lligades amb la població vulnerables: cronicitat, fragilitat, malaltia avançada, ús de l’atenció domiciliària, salut mental... Desagregat per envelliment, sobreenvelliment i creuada amb l’ús de Serveis social. 2.6. Períodes Temporals. S’haurien de fer coincidir els períodes temporals de les dades que es recullen, per tal de poder facilitar les comparatives. 2.7. Construcció de les dades No canviar els paràmetres de càlcul quan es presenten dades d’un determinat aspecte. 2.8. Atur. Volem reconèixer les limitacions de l’ús de l’atur registrat (INEM) que en general subestima l’atur real, especialment en el cas dels joves. En aquest sentit es proposa poder utilitzar altres fonts de coneixement (EPA). 2.9. Educació. Manquen les dades de Formació Professional o Cicles formatius i Batxillerat. També s’haurien de recollir dades sobre Fracàs escolar. 2.10. Perspectiva de Gènere. Desagregar sistemàticament les dades per aquest aspecte. 2.11. Situar les xifres en el seu context. Incorporar em cada bloc una anàlisi qualitativa que el relacioni amb altres aspectes relacionats o afectats. 2.12. Dades dels Consorci on hi participa l’Ajuntament conjuntament amb la Generalitat de Catalunya: Educació, Salut, Social... 3. Principals problemes a destacar de la ciutat 3.1. Habitatge. Problemes greus de gentrificació, expulsió per canvi d’ús o per especulació. Fora d’interès orientar l’anàlisi d’aquest problema pels tres factors indicats evitant una anàlisi massa descriptiva 3.2. Treball i Desigualtats. Mercat laboral molt inestable amb contractacions temporals i amb sous molt baixos. Aquest fet és el principal motor que genera les desigualtats socials a la ciutat i als barris. Aquelles desigualtats que estan ben mesurades als barris, expressen tant les pròpies desigualtats del mercat laboral com la insuficiència de polítiques públiques de suport. 3.3. Mediambient. Elevats nivells de contaminació, que generen importants problemes de salut a la ciutadania. Cal incorporar el impacte d’instal·lacions properes: aeroport, port... 3.4. Persones Vulnerables. Manquen recursos socials suficients especialment per als col·lectius més vulnerables (sense sostre, gent gran, joves, infància,...). L’anàlisi d’aquest col·lectiu ha de ser relacionant els diversos aspectes que l’afecten. 3.5. Turisme. Tot i tractar-se d’un fet molt localitzat a determinats barris o Districtes de la ciutat, es considera que les situacions problemàtiques que genera al seu entorn més immediat són molt preocupants. L’anàlisi d’aquest aspecte ha de ser relacionant els diversos aspectes que l’afecten. 4. Propostes o Recomanacions 4.1. Clarificar la competència administrativa de les fonts que recullen les dades (INEM, ICS, IMSS,IMEB,....). Especialment, entre aquelles que depenen directament de l’ajuntament de Barcelona i aquelles que depenen d’altres Administracions Públiques. 4.2. Presentació segregada de les dades a àmbit de Districte (aquestes dades podrien anar incorporades en un document annex). 4.3. Les dades exposades a l’Estat de la Ciutat són de tipus descriptiu i quantitatiu. En aquest sentit, es troba a faltar un anàlisi de caire més Qualitatiu i relacionant aspectes propers. 4.4. També es troba a faltar, per part de l’equip de govern, un posicionament de caire polític que reculli el punt de partida, així com les actuacions previstes de cara a l’any següent. És a dir, un “Resum Executiu” sobre què estan fent i què tenen previst fer en relació als problemes detectats a la ciutat. 4.5. Finalment, en relació als documents aportats pels diferents grups polítics de l’oposició (concretament van ser PSC, PP, Ciutadans, Partit Demòcrata i ERC), volem traslladar una sèrie de recomanacions: a) Que facin arribar les seves aportacions amb un posicionament polític que estigui més ben argumentat tècnicament. b) Que el duguin terme tots els partits c) Que evitin barrejar valoracions nacionals o estatals amb les barcelonines a fi de centrar el debat i d’aportar valor a la Ciutat Barcelona, 4 d’abril de 2018 Membres del grup de treball Delfi Cosialls Vicenç Tarrats Albert Recio Montse Morera Josep Martinez Joan Bordetas Reunions 3/04/2018 Encarregats de realitzar la presentació al proper plenari Montse Morera Albert Recio