DICTAMEN REVISIÓ DEL NOU REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA Aprovat Plenari del 4 de juliol de 2017 Índex 1. Introducció ................................................................................................................................ 3 2. Síntesi Bloc 1 ............................................................................................................................ 4 a) La Iniciativa Ciutadana ............................................................................................................. 4 b) Els Processos Participatius ........................................................................................................ 5 c) Òrgans de Participació .............................................................................................................. 5 3. Síntesi Bloc 2 ............................................................................................................................ 6 d) Altres canals de Participació ..................................................................................................... 6 e) Les consultes ciutadanes ........................................................................................................... 6 f) Participació Ciutadana en la gestió dels serveis municipals .................................................... 7 4. Síntesi Bloc 3 ............................................................................................................................ 7 g) L’enfortiment comunitari ......................................................................................................... 7 h) La plataforma digital ................................................................................................................ 8 5. Conclusions i recomanacions ................................................................................................... 8 6. Annexos .................................................................................................................................. 10 Annex 1. Composició de la Comissió, 2017. .................................................................. 10 Annex 2. Relació de documentació ............................................................................... 11 2 1. Introducció Aquest Dictamen sorgeix, des de l’interès expressat pel Consell de Ciutat, de la necessitat d’analitzar el contingut del nou Reglament de Participació Ciutadana. Aquest grup té com a objectius conèixer el contingut del Reglament de Participació Ciutadana i elaborar propostes per enriquir la nova normativa i fer- la més democràtica així com plantejar recomanacions concretes a l’Ajuntament. Cal afegir que la revisió de la normativa es va dur a terme l’any 2013-2014 però no va ser aprovada per manca de consens polític. El 2015, les entitats que havien participat en l’anterior procés i la totalitat dels Grups Municipals, van sol·licitar elaborar un nou Reglament de Participació. Així doncs, aquest grup de treball, que ha tingut la participació de molts membres que ja eren representats a la Comissió Impulsora del procés d’elaboració del nou Reglament, s’ha estructurat en tres sessions i ha tingut accés a la informació que es detalla en l’Annex d’aquest document. En cada sessió s’ha treballat un bloc diferent per garantir que es conegués i revisés la totalitat del contingut d’aquest nou Reglament de Participació Ciutadana així com facilitar el seu seguiment. És important afegir que també s’han proporcionat als i les participants del grup altres recursos per millorar la comprensió d’un document que pot esdevenir complexa pel seu llenguatge jurídic. 3 Finalment, es procedeixen a realitzar les següents consideracions: 2. Síntesi Bloc 1 a) La Iniciativa Ciutadana El Consell de Ciutat proposa reduir el nombre de signatures per la tramitació d’una consulta ciutadana que apareix en l’article 9.2.a). Es tracta el tema dels fedataris en els processos de signatures de les iniciatives ciutadanes, recollit en l’article 15. Es proposa facilitar una acreditació que els identifiqui en el procés d’autentificació de signatures. Es destaca la importància del retorn com a eina de foment de la participació i es vincula aquest concepte a la rellevància dels mecanismes de comunicació. S’explica la necessitat d’una campanya de divulgació de la participació ciutadana per fer-la accessible des d’etapes primerenques del desenvolupament. Constituir un concepte d’iniciativa ciutadana que serveixi com a garantia d’expressió individual i col·lectiva. A l’article 9 es proposa establir un rang inferior i un rang superior pel nombre de signatures que necessita la iniciativa ciutadana per la incorporació d’un o diversos punts a tractar en l’ordre del dia del Consell Municipal o dels Consells de Districte, la convocatòria d’un procés participatiu determinat, la realització d’un fòrum ciutadà en format presencial i/o en format digital, la creació d’un òrgan de participació, l’aprovació d’una disposició de caràcter general, la celebració d’una consulta ciutadana i la convocatòria d’un Consell de Barri. En general, es considera rebaixar el nombre de signatures per tots els casos. A l’article 17 punt 4, sobre els efectes de les iniciatives ciutadanes, es proposa que s’afegeixi a l’articulat que la Comissió Promotora pot retirar la seva proposta sempre que sigui per motius justificats. Concretament: 4. Quan les iniciatives ciutadanes consisteixin en proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, la Comissió Promotora pot retirar la seva 4 proposta abans de la seva votació (...)-, per, -4. Quan les iniciatives consisteixin en proposar l’aprovació d’una disposició de caràcter general, la Comissió pot retirar la seva proposta abans de la seva aprovació sempre que argumenti els motius pels quals ho retira (...). b) Els Processos Participatius A l’article 18, sobre el concepte de procés participatiu, s’hauria d’incorporar el següent: (...) a fi de recollir les seves opinions i propostes respecte d’una determinada actuació municipal, iniciativa ciutadana o acord de govern. El grup insta que hi hagi un punt d’atenció que protocol·litzi i centralitzi tota la informació en un mateix lloc quan hi hagi un procés participatiu i doni suport a les persones que per raons de coneixement, edat o origen que no tinguin accés a la plataforma digital. El grup també acorda incloure a l’article 23 que s’ampliïn les convocatòries a tots els ciutadans i ciutadanes perquè es conegui millor el que s’està fent. c) Òrgans de Participació El Consell de Ciutat aposta per regular i garantir la qualitat d’altres espais de participació com l’Acord Ciutadà, l’IMD (Institut Municipal de Persones amb Discapacitat), etc. En general, es destaca que s’haurien de convocar mínim dos consells de barri, és per aquest motiu, que es proposa que hi hagi més suport tècnic per fer convocatòries extraordinàries i que es defineixin bé les funcions d’aquest òrgan de participació. Aquesta aportació genera divergències d’opinió. Es proposa millorar i definir les atribucions de tots els òrgans de participació i fer-les públiques i accessibles. El grup de treball comenta que a l’article 38 punt 2 en el que s’enumeren els òrgans de participació d’àmbit territorial, no es fa referència a altres consells sectorials com poden ser el Consell de Joventut, el Consell de Mobilitat, el Consell de Seguretat, etc. Es proposa garantir el seu reconeixement al document. A l’article 39 punt 1, pel que fa a la composició dels òrgans de participació, s’especifica que les persones vinculades a l’Ajuntament que hi participin han de ser personal tècnic. Concretament: -les persones vinculades a l’Ajuntament han de ser regidors o regidores, o consellers o conselleres i personal municipal-, per, -les persones vinculades a 5 l’Ajuntament han de ser regidors o regidores, o consellers o conselleres i personal municipal -. A l’article 40 punt 1 que estableix l’emissió d’un informe de la unitat o òrgan administratiu competent en matèria de participació ciutadana i de la Comissió Permanent del Consell de Ciutat sobre la pertinència de la creació d’un òrgan de participació, es debat si ha de ser la Comissió Permanent del Consell de Ciutat la que tingui jurisdicció per se , o depenent de l’àmbit d’actuació d’aquest nou òrgan hauria d’assumir-se a escala de districte. Es recullen diferències al respecte. En l’article 41 sobre les funcions dels òrgans de participació es parla sobre si es cal especificar més l’objecte d’aquestes funcions. Es decideix deixar-lo tal qual i postergar aquesta decisió a la possible adequació del període de prova que estableix el Reglament. A l’article 52, punt 1, secció h), es comenta la importància d’establir un òrgan extern que garanteixi la fiabilitat del procés d’aleatorització en la composició del Consell de Ciutat quant al sorteig de les quinze persones inscrites en el Registre Ciutadà i les altres deu provinents del padró municipal, cercant la proporcionalitat d’edat, gènere i procedència. Així mateix, respecte a la secció f) del mateix article i punt, es qüestiona la representativitat de dades del Fitxer General d’Entitats Ciutadanes. Es proposa fer un sedàs de la informació que es disposa amb el fi d’actualitzar-la i poder arribar vertaderament a tothom. Es proposa disposar recursos humans i econòmics a aquestes comeses. A l’article 56 seccions g), i) i j), es planteja canviar el nom de Consell Municipal pel de Plenari del Consell Municipal, perquè no doni lloc a confusió. D’altra banda es comenta que no cal posar les funcions del Consell de Ciutat en aquest reglament, sinó tan sols fer referència a l’article 3r sobre les atribucions del Reglament Intern del Consell de Ciutat. 3. Síntesi Bloc 2 d) Altres canals de Participació Es debat sobre les aplicacions dels Fòrums o Audiències i del seu impacte sobre les polítiques públiques. Es proposa una garantia de seguiment i transcendència del fet tractat, com es pot fer amb altres tipologies d’òrgans de participació. e) Les consultes ciutadanes 6 En matèria de consultes ciutadanes i referint-se a l’article 70 punt 2 sobre l’àmbit territorial d’aquestes, es reivindica que no es contempli fer consultes a escala de barri. Es debat, i es conclou que no és pertinent desgastar aquesta eina de participació en àmbit reduït i que existeixen eines més apropiades al respecte, com són els processos participatius. Tothom coincideix. f) Participació Ciutadana en la gestió dels serveis municipals Respecte a la participació ciutadana en la gestió dels serveis municipals i més concretament en la secció 1 sobre les eines de millora, es reflexiona sobre la importància del retorn davant la queixa, reclamació i proposta. Es proposa fixar un termini màxim de 20 dies hàbils per donar resposta per part del servei. 4. Síntesi Bloc 3 g) L’enfortiment comunitari Pel que fa a l’article 107 punt 1 en relació al suport als projectes associatius, es proposa afegir els mitjans tècnics. Concretament: 1. L’Ajuntament ha de posar a disposició de les associacions ciutadanes mitjans materials i econòmics per a la millor realització dels seus projectes i les seves activitats-, per,- 1. L’Ajuntament ha de posar a disposició de les associacions ciutadanes mitjans materials, tècnics i econòmics per a la millor realització dels seus projectes i les seves activitats. A l’article 103 d’Àmbits de suport i concretament a l’apartat d’enfortiment democràtic s’hauria de fer menció al codi ètic de les associacions i la llei de transparència. A l’article 109 punt 4, el grup exposa que cal aclarir aquest apartat, ja que condueix a la confusió. Concretament: 4. S’ha de facilitar i promoure la concertació amb el teixit associatiu per a la gestió dels programes sectorials o equipaments que determini l’Ajuntament en l’exercici de les seves funcions. No està clar quin és el paper de l’Ajuntament, és a dir, si determina la gestió dels programes sectorials o els equipaments, o quines són aquestes entitats que concerten. Es comenta que la interlocució de l’Ajuntament es dóna per fet en altres apartats i que no s’entén perquè ací s’especifica. D’altra banda, i pel que fa a l’article 110 sobre la utilitat pública al Reglament, el grup no troba el sentit d’incloure’l perquè considera que aquesta no és jurisdicció de l’Ajuntament. En tot cas s’hauria de proposar una altra fórmula com entitat d’utilitat pública municipal. 7 En relació a l’article 112 punt 2 sobre el suport tècnic a la participació, es proposa que no només la ciutadania no associada pugui disposar de l’assessorament tècnic sinó també per aquelles associacions que no es troben a l’alçada del nivell mitjà de coneixements. En relació a aquest punt, es considera que s’ha de donar a conèixer el CRAJ (Centre de Recursos per a les Associacions Juvenils de Barcelona) i Torre Jussana, entre d’altres centres de recursos que poden assumir aquesta tasca, i que a més cada districte ha de disposar d’un punt d’assessorament a l’OAC per la gestió dels recursos municipals. h) La plataforma digital A l’article 103, en relació a les característiques de la Plataforma Digital, es qüestiona si s’hauria de parlar més de principis que de característiques. Concretament: Característiques de la Plataforma Digital-, per, -Principis de la Plataforma Digital. A continuació, en el mateix article el grup acorda que s’ha d’afegir un altre punt sobre l’accessibilitat i usabilitat de la Plataforma tenint en compte la diversitat funcional i cognitiva i la capacitat intel·lectual. En relació a l’article 105, sobre continguts mínims de la plataforma digital i concretament a l’epígraf d), es debat sobre la garantia d’identitat de les persones signants i es comenta que s’hauria d’especificar mitjançant quins mecanismes es pot garantir. Es proposa la creació d’un servei d’atenció per a incidències amb la plataforma digital. 5. Conclusions i recomanacions El propòsit d'aquesta comissió de representació i participació ciutadana no ha sigut altre que la realització d'una aportació constructiva i intensiva al document marc elaborat pel Comissionat de Participació Ciutadana. És per això que aquest grup de treball ha estimat pertinent formular el present dictamen amb les observacions, propostes i conclusions recollides al llarg del cos de l’escrit així com en el present apartat de conclusions després de l’anàlisi del Reglament. Aspectes a tenir en compte són: Les divergències presentades als articulats relacionats amb territori i concretament sobre la convocatòria dels òrgans de participació del Consell de Barri i el Consell de Districte. 8 La proposta d’afegir en el preàmbul una mostra de processos participatius que hagin sigut referents d’èxit a la ciutat. Pel que fa a les conclusions, des d'una perspectiva més general, però, no menys important, s’exposa: Que les normes de participació contemplin un llenguatge inclusiu amb la utilització d’expressions neutres amb la intenció que no s’ignoren totes les altres identitats no binàries. S’al·ludeix a què es contempli totes les diversitats LGTBI i de gènere. Facilitar l’accés al contingut del reglament i a totes les formes de participació, a persones amb diversitat funcional i cognitiva. Es fa referència també a la bretxa digital i als col·lectius amb risc d'exclusió social. Que la participació arribi al nivell primari de ciutadania i que s’estructurin mecanismes de participació que abasten la ciutadania no associada. La importància del retorn com a eina de foment de la participació i es vincula aquest concepte a la rellevància dels mecanismes de comunicació. La necessitat d’una campanya de divulgació de la participació ciutadana per fer-la accessible des d’etapes primerenques del desenvolupament. Que es reflecteixi una promoció més activa de la participació dels infants i adolescents. Que els aspectes relacionats amb les normatives del Consell de Districte no es tracten al Reglament de participació, sinó que es deriven directament a l’actualització prevista sobre la Regulació de les normes de districte, i que en tot cas, si es tracten, s’elaborin més. Finalment, aquest grup de treball ressenya que els objectius d'aquesta resolució estan encaminats a respondre a les demandes de tota la ciutadania barcelonina i a promoure la millora de la participació en la nostra ciutat. I perquè tingui els efectes oportuns, s'emet el present Dictamen. 9 6. Annexos Annex 1. Composició de la Comissió, 2017. Aitor Urquiola, Consell de Cooperació. Mari Angles, ciutadana del Consell de Ciutat. Alejandro Pérez, Consell de Joventut de Mari Carmen, Gremi de Tallers de Reparació Barcelona. d’Automòbils. Amadou Bocar, Coordinadora de l’Associació Maria Teresa Pamio, UAB. de Senegalesos. Miquel Aragó, Consell d’Associacions de Ana Maria Novella, coordinadora del grup Barcelona. d'igualtats d'oportunitats en la Infància. Mireia Recio, Foment del Treball. Anna Balletbó, Fundació Internacional Olof Montse Garcia, Consell d’Associacions de Palme. Barcelona. Delfí Cosialls, Registre Ciutadà. Montserrat Pallarés, Coordinadora Red de Dolors Luna, ONCE. Ciudades por la Bicicleta RCxB. Emiliano Maroto, Agrupament de Botiguers i Montserrat Morera, Consell d’Associacions de Comerciants de Catalunya. Barcelona. Enric Francès, CMAB. Mònica Enrich, Amics de la UNESCO Inma González, Registre Ciutadà. Barcelona. Joan Bordetas, Consell Ciutadà del Districte de Nacho Padró , Coordinador Pedagògic d'ESO – l’Eixample. Maristes. Joan Maria, FAVB. Nuria Paricio, Barcelona Oberta. Joan Martínez, Consell Assessor de la Gent Rosa Maria Sainz Pardo, AVDA. Gran. Salva Vendrell, Fundació Barcelona Comerç. Joan Vidal, Associació Músic Cultural Más Salvador Fuentes, Oficina Tècnica de Canvi Guinardó. Climàtic i Sostenibilitat. Josep Panadès, OCUC. Salvadó Fuentes, Diputació de Barcelona. Lydia Chaparro, Ecologistes en acció. Toni Mateo, Associació de Veins de Montbau. Manel Cases. Xavier Martí, membre del Consell Municipal de Manel Ferri, Gerència de Serveis de Medi Cooperació al Desenvolupament. Ambient Diputació de BCN. 10 Annex 2. Relació de documentació Dictamen de la proposta de Reglament de la Participació Ciutadana i de Reglament d’Organització i de Funcionament dels districtes. Aprovat pel plenari del Consell de Ciutat (08-04-2014). Informe sobre les bases per a les normes reguladores de la participació ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona. (Mercè Pérez Salanova, 27 de gener de 2017). Normes Reguladors de la Participació Ciutadana. 2002. Projecte normatiu Reglament de Participació Ciutadana. 2017. Posicionament Normes de Participació (13/01/2017). Les associacions de Barcelona reclamem que es mantingui el consens dels grups municipals per impulsar la nova normativa de participació. 11