GASETA MUNICIPAL 24 de març del 2020 CSV: 7547-105d-3362-fb1e Disposicions generals – I INSTRUCCIÓ del gerent de Persones i Desenvolupament Organitzatiu, de 23 de març de 2020, relativa a la suspensió de la reducció de jornada del personal que presta serveis essencials de forma presencial El Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020 estableix que els Plans de Contingència de cada gerència de l’organització municipal han d’establir els serveis essencials d’acord amb l’article 4. El RDL 8/2020 de 17 de març preveu mesures d’adaptació d’horari pels treballadors per compte aliena, entre les quals la renúncia a reduccions de jornada per cura de familiars. Concretament l’apartat 4 de l’article 6 estipula: “En el cas que la persona treballadora es trobi gaudint ja d’una adaptació de la seva jornada per conciliació, o de reducció de jornada per cura de fills o familiars, o d’algun dels drets de conciliació previstos en l’ordenament laboral, inclosos els establerts en el propi article 37, pot renunciar temporalment a ell o té dret a què es modifiquin els termes del gaudi sempre que concorrin les circumstàncies excepcionals previstes en l’apartat primer d’aquest article, i la sol·licitud s’ha de limitar al període excepcional de durada de la crisi sanitària i ajustar-se a les necessitats concretes de cura que ha de dispensar la persona treballadora, degudament acreditades, així com les necessitats d’organització de l’empresa, i es presumeix que la sol·licitud està justificada, es raonable i proporcionada llevat prova en contra. Aquesta disposició està prevista per al sector privat i per a les relacions de treball regulades per l’Estatut dels Treballadors, però no és directament aplicable al personal funcionari . No obstant, aquesta necessitat també sorgeix en l’àmbit de l’ocupació pública municipal per aquell personal funcionari que es troba en una situació anàloga, tenint en compte la situació complexa derivada de la crisi sanitària pel COVID-19 pel que fa al personal disponible per atendre als serveis essencials i que s’han de prestar de forma presencial. Per això, en el marc de les mesures extraordinàries i excepcionals derivades de l’estat d’alarma declarada en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, per la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i atès que la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu té competències en matèria de gestió de personal, es considera convenient aplicar aquesta mesura també a tot el personal municipal que presta serveis essencials, i en virtut de l’article 5.1 c) de la Regulació per la qual s’ordenen els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes i es crea el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars, aprovada per Acord de la Comissió de Govern de 15 d’abril de 2015, 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de març del 2020 CSV: 7547-105d-3362-fb1e Resolc, Aprovar la instrucció relativa a la suspensió de la reducció de jornada del personal que presta serveis essencials de forma presencial 1. Àmbit d’aplicació Aquesta instrucció és d’aplicació al personal que presta serveis a l’Ajuntament de Barcelona, organismes autònoms i ens instrumentals adherits a l’Acord vigent de condicions de treball 2017-2020, sense perjudici que pugui adoptar-se en termes similars per al personal de la resta d’ens del grup municipal (empreses, consorcis, fundacions o associacions), prèvies les adaptacions i els procediments que corresponguin. 2. Suspensió de les reduccions de jornada Aquelles persones treballadores que tinguin reconeguda la reducció de jornada per cura de familiars d’acord amb la normativa vigent i actualment prestin serveis essencials de forma presencial poden sol·licitar, de forma voluntària, la suspensió de la reducció de jornada pel període en què es mantingui la situació d’estat d’alarma, incloses les seves pròrrogues. 3. Procediment Aquelles persones que vulguin suspendre la reducció de jornada per cura de familiars han de: 1. Comunicar-ho a la persona que exerceixi les funcions de comandament del personal sol·licitant per acordar el nou horari de servei i l’assignació de funcions. 2. Enviar un correu electrònic a la direcció oap@bcn.cat, posant en còpia a la persona que exerceixi les funcions de comandament i la persona referent de personal en el seu àmbit o sector. La suspensió s’entendrà concedida, prèvia comunicació en els termes descrits anteriorment, i tindrà efectes a partir del moment i en els termes que s’estableixin amb la persona que exerceixi les funcions de comandament. 4. Durada de la suspensió de la reducció Les suspensions de la reducció de jornada que s’estableixin en virtut d’aquesta instrucció s’aixecaran automàticament en el moment de finalitzar l’estat d’alarma, o alguna de les seves pròrrogues, i en aquell moment es podrà, si escau, sol·licitar la renúncia definitiva a la reducció de jornada. Disposició final. Eficàcia, vigència i publicació 1. Aquesta resolució entra en vigor el dia de la seva publicació i té vigència indefinida fins a la seva derogació, revisió o modificació segons l’evolució de la situació epidemiològica i d’acord amb les instruccions o directrius de l’autoritat sanitària. En tot cas, es mantindrà en vigor durant la vigència de l’estat d’alarma declarat pel RD 463/2020, de 14 de març, incloses les seves pròrrogues. 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 24 de març del 2020 CSV: 7547-105d-3362-fb1e 2. Aquesta resolució es publicarà a la Gaseta municipal i al lloc web de l’Ajuntament i, en el seu cas, de les entitats del grup municipal. 3. Donar-ne compte de la present resolució a l’Alcaldia i al Consell Municipal. Barcelona, 23 de març de 2020. El gerent de Persones i Desenvolupament Organitzatiu, Javier Pascual Gurpegui. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007