Dictamen sobre les Ordenances fiscals i el Pressupostos Prorrogat, 2016 Aprovat al Plenari del Consell de Ciutat de 17 de desembre de 2015 Índex 1. Introducció .................................................................................................................................. 3 2. Ordenances Fiscals, 2016 .......................................................................................................... 4 3. Consideracions a la pròrroga pressupostària, 2016 ................................................................ 8 4. Recomanacions finals sobre la transparència i la participació en els pressupostos municipals ..................................................................................................................................... 11 5. Annex ......................................................................................................................................... 12 Composició de la Comissió de Pressupostos i Ordenances fiscals, 2016 ........................... 12 2 1. Introducció El Consell de Ciutat es manifesta, un any més, davant de la importància de l’aprovació de les Ordenances Fiscals, 2016, prorrogades des de l’any 2012, i la no aprovació del pressupost municipal de l’Ajuntament de Barcelona, 2016. Aquest Dictamen és, per tant, fruit d’unes deliberacions i reflexions consensuades amb les persones que han format part de la Comissió de Pressupostos i Ordenances fiscals, 20161 i, per extensió, amb les entitats que representen. Reunides en 3 sessions de treball compartit amb el personal tècnic de l’Ajuntament de Barcelona, el qual ha facilitat informació i ha explicat el decurs del projecte d’Ordenances Fiscals, 2016, i també, de la pròrroga dels pressupostos 2016. La documentació a la qual ha tingut accés aquesta Comissió de Treball és la següent:  Recomanacions sobre els pressupostos 2013  Recomanacions sobre els pressupostos 2014  Dictamen sobre l’estat de la ciutat i prioritats pressupostàries municipals, 2015  Projecte d’Ordenances Fiscals, 2016  Nota de premsa: El Plenari dóna tràmit a les Ordenances Fiscals per al 2015 El Consell de Ciutat vol agrair a l’Observatori Ciutadà Municipal de Barcelona la participació en aquest grup de treball i les seves aportacions en matèria de transparència i participació dels pressupostos municipals. 1 La relació de persones i entitats representades que han format part d’aquesta Comissió de treball, es a l’Annex 1. 3 2. Ordenances Fiscals, 2016 El Consell de Ciutat vol emetre unes consideracions sobre el projecte d’Ordenances Fiscals 2016:  És important fer constar que el projecte actual parteix de les Ordenances Fiscals (OOFF) del 2012, ja que va ser el darrer any en què es van aprovar. Aquest nou projecte 2016 incorpora un compendi de totes les propostes dels anys anteriors així com una adaptació als canvis normatius. De tota manera, es vol destacar que tot i que s’incrementen els beneficis fiscals d’alguns impostos, parlar de progressivitat, no és correcte.  Sobre l’IBI, de béns de naturalesa urbana es fa avinent que amb la revisió del Valor Cadastral dels habitatges, al 2001, aquest ha augmentat significativament en els darrers 10 anys i l’impost, ha anat repercutint-se any a any. Es considera una mesura positiva que aquest any, 2016, es marquin uns topalls en base a tres criteris: el primer, els habitatges amb valor cadastral igual o inferior a 100.000 euros, s’aplicarà un 0%, és a dir, les persones contribuents mantindran el mateix rebut que l’any passat; d’aquesta mesura es beneficiaran el 80% de les persones contribuents; el segon, de 100.000€ a 300.000€, s’incrementarà un 4% el rebut de l’IBI i, el tercer, els habitatges amb un valor cadastral superior a 300.000€, es repercutirà un IBI del 6%.  També és important assenyalar que s’amplia la bonificació als habitatges de protecció oficial, passant d’una bonificació de 3 primers anys a 5 anys. Així, es manté la bonificació del 50% els 3 primers anys i s’amplia al quart any el 30% de bonificació i el cinquè any, del 10% de bonificació.  Per últim, respecte de l’IBI, es considera que és positiva la bonificació per a famílies nombroses amb discapacitat d’entre el 33% i el 65%, tot i que aquesta mesura s’hauria de fer extensiva també a altres tipus de famílies, com famílies nombroses sense discapacitat i famílies monoparentals. Com la Llei no permet una bonificació directa, el Consell de Ciutat proposa que hi hagi una equiparació via subvencions, és a dir, a través dels Pressupostos municipals.  Sobre l’Impost als vehicles de tracció mecànica es consideren positives les mesures que bonifiquen tots els tipus de vehicles elèctrics per reduir les emissions de CO2 i que es deixi de bonificar el vehicle dièsel pel seu negatiu impacte mediambiental. 4  És favorable que es doni una resposta a una demanda expressada pel Consell de Ciutat en el seu informe sobre les OOFF del 2012, on es posava de manifest que les sol·licituds de beneficis fiscals presentades fora de termini s’admetin sempre que la inspecció no hagi notificat l’inici d’actuacions.  Sobre la bonificació transmissió mortis causa de l’habitatge habitual causant. Les OOFF del 2016 consideren com habitatge habitual aquell que ho hagi estat dins els 10 anys anteriors a la mort del causant, sense que s’hagués cedit a 3rs mitjançant contraprestació. Tot i que s’amplia la definició actual, que passa d’un període de 2 a 10 anys (en el supòsits en què el causant ha estat residint en centre sociosanitari), el Consell de Ciutat vol que es tingui en consideració la realitat actual de moltes famílies, les quals han de llogar l’habitatge habitual quan la o les persones que hi residien passen a viure a una residència o centre sociosanitari i necessiten la contraprestació del lloguer per poder fer front a les despeses de la residència o centre sociosanitari.  Sobre l’Impost sobre Activitats Econòmiques, la proposta de bonificació gradual (del 20% al 50%) per l’increment de plantilla indefinida (del 10%v al 25%), es considera que és una mesura positiva que pot incentivar la generació de nous llocs de treball. Es recomana que es posi en marxa una campanya de comunicació d’aquesta bonificació gradual adreçada a les micro, petites i mitjanes empreses que, sovint, no els hi arriba aquesta informació i se’n podrien beneficiar. També s’insisteix en què siguin efectius els mecanismes de control i verificació dels llocs de treball derivats d’aquesta bonificació.  Sobre l’Impost de Construccions, Instal·lacions i Obres, destinades a la conservació, millora o rehabilitació d’edificis amb nivell de protecció A (és a dir, Bé Cultural d'Interès Nacional) de substituir l’exempció per una bonificació del 95%, es considera que tot i ser una mesura favorable, és insuficient perquè deixa moltes construccions, instal·lacions i obres necessàries sense bonificació. És a dir, el Consell de Ciutat proposa que donada l’extensió i afectació de la aluminosis a la nostra ciutat les obres de rehabilitació relacionades amb aquest problema s’haurien de bonificar i, si la llei no ho permet, disposar d’una subvenció similar que faciliti la seva rehabilitació integral.  Respecte a la taxa per trasllat de vehicles del dipòsit de transit al dipòsit definitiu, tot i que el Consell Tributari de Barcelona no ha situat cap reserva al respecte, es proposa un mecanisme de verificació, àgil i senzill, per tal que les persones que demostrin la 5 impossibilitat, per raons personals o econòmiques, de no haver retirat el vehicle del dipòsit de transit en el temps determinat, siguin excusades d’abonar aquesta nova taxa.  El Consell de Ciutat manifesta que s’ha de donar solució a una vella reivindicació de moltes entitats de la ciutat pel que fa a la taxa d'ús de l'espai públic, la Taxa 3.1 per serveis generals: treure la taxa per ocupació de la via pública a entitats no lucratives que impulsin activitats socials i culturals, que s'aplica actualment en alguns districtes, introduint entre els perfils exempts de pagament les associacions que impulsin activitats no lucratives als carrers i places de la ciutat.  Respecte a la taxa per autoritzacions per ocupació de via publica per rodatges, sessions fotogràfiques, etc., es valora que els imports d’aquesta taxa reverteixin en els districtes on es produeixin les activitats i amb ús finalista de millores socials pels esmentats districtes.  També es considera que cal contemplar l’exempció de l’Impost sobre Béns Immobles i altres tributs locals per a les entitats sense finalitat lucrativa que persegueixen finalitats d’interès general que no hagin optat per acollir-se al règim fiscal especial de la Llei de mecenatge.  Sobre el mecenatge, es planteja millorar els incentius fiscals al mecenatge a les entitats no lucratives, de la següent manera: o Incrementar al 100% el percentatge de deducció per als primers 150€ o Incrementar al 65% el percentatge de deducció per als imports que superin els primers 150 € i elevar fins a un 75% quan els donatius s'han mantingut durant els dos anys anteriors per imports iguals o superiors. Increment del 10% al 30% de límit de la base liquidable de l'IRPF del donant. o Que totes les entitats culturals es puguin acollir al tractament fiscal dels Convenis de Col·laboració de la Llei 49/2002.  Es defensa que s’hauria d’establir l’exempció per a les entitats sense finalitat lucrativa, quant al pagament de taxes per las sol·licitud de la llicències municipals per iniciar una activitat, taxes d’escombraries o les taxes del registre d’associacions i fundacions.  El Consell de Ciutat es mostra en desacord amb la disminució de la taxa d’animals de companyia per a la inscripció en el registre i l’atorgament de renovació de la tinença i 6 conducció de gossos potencialment perillosos. Entenen que la via de les bonificacions no és la millor opció per resoldre un tema de civisme que, en molts casos, crea problemes de neteja a la ciutat i que en d’altres pot afectar la seguretat de terceres persones.  Respecte les taxes per UPAE-DPL (3.10) al factor corrector d’aprofitament per a Fires i esdeveniments de gran format, el Consell de Ciutat es mostra d’acord amb el mateix però proposa que els imports d’aquesta taxa reverteixin en els districtes on es produeixin les activitats i amb us finalista de millores socials pels esmentats districtes. Per cloure, el Consell de Ciutat proposa que en aquelles casuístiques socials que la Llei per ser restrictiva no preveu bonificar, l’Ajuntament de Barcelona, prengui en consideració que és possible equiparar aquestes bonificacions via subvencions a través dels pressupostos municipals. 7 3. Consideracions a la pròrroga pressupostària, 2016 El Consell de Ciutat vol manifestar el seu desacord i preocupació davant la pròrroga pressupostària prevista pel proper any, 2016. Com ja es va pronunciar l’any 2012 en relació a la pròrroga del pressupost del 2013, la ciutadania de Barcelona mereix el màxim esforç, per part de totes les forces polítiques, per arribar a un acord pressupostari que permeti tirar endavant totes les polítiques municipals. En primer lloc cal especificar que quan no existeix consens polític que permeti aprovar el pressupost municipal, es procedeix a prorrogar el pressupost de l’exercici vigent. El pressupost prorrogat té per objectiu que l’administració no es paralitzi a través de la dotació de crèdit pressupostari per a la realització de serveis recurrents. El pressupost prorrogat, per tant, permet que l’administració continuï funcionant però no permet dotar nous serveis o projectes nous d’inversió. Tal com preveu la normativa vigent en matèria pressupostària, Reial Decret legislatiu 2/2004, 5 de març, text refós de la llei Reguladora d’Hisendes Locals, l’article 163.6, el fet de prorrogar el pressupost municipal no significa que no es puguin fer modificacions i canvis en les partides que puguin ajudar a desenvolupar els programes en marxa. Per tant, mentre no s’aprovi el pressupost definitiu 2016, el prorrogat pot ser objecte de qualsevol de les modificacions previstes per la Llei. Si s’aprovés el pressupost definitiu, aquest tindrà efectes a 1 de gener i els crèdits que s’hi incloguin tindran la consideració de crèdits inicials. Totes les modificacions i ajustaments que s’hagin efectuat sobre el pressupost prorrogat s’entendran fetes sobre el pressupost definiu, llevat que el Ple disposi, en el mateix acord d’aprovació, que determinades modificacions o ajustaments es considerin incloses en els crèdits inicials, que en aquest cas, s’haurien d’anul·lar els mateixos. Per tant, si s’aprova el pressupost definitiu hi ha tres opcions a seguir davant de les modificacions de crèdit efectuades en el decurs de l’execució: la primera, que poden seguir apareixent com a tals en el pressupost definiu; la segona, que poden ser incloses en els crèdits inicials i, la tercera, una combinació de les dues anteriors. 8 El Consell de Ciutat insta a que aquestes modificacions de les partides pressupostàries que poden ser aprovades per Junta de Govern, siguin informades, amb un format accessible i un llenguatge entenedor, per tal que la ciutadania pugui fer un seguiment real del pressupost de l’ajuntament de Barcelona. Algunes consideracions a la inicial proposta de pressupost prorrogat 2016:  En relació als ingressos, l’import del pressupost inicial de l’any 2015 va ser d’un total 2.550.566.299,50€. El pressupost prorrogat per al 2016, comptaria amb uns ingressos de 2.525.967.603,87€, una xifra inferior, amb una diferència de 24.598.695,63€.  Aquesta diferència es deu a necessàries variacions en el capítol 4 (Transferències corrents), i els capítols 6 (Venda inversions reals) i 7 (Transferències de capital) d’operacions de capital.  En relació al capítol 4, existeix una reducció per un import total de 1.250.723€ ja que es prorroga per la totalitat de la previsió inicial al Pressupost 2015 excepte en aquells ingressos que només es puguin percebre en l’exercici anterior. En aquest cas, els ingressos no prorrogables equivalen a 1.250.723€; la resta, són subvencions recurrents que financen despesa recurrent i per tant es prorroguen.  Pel que fa al capítol 6, hi ha una diferència de 400.000€ ja que no es prorroga un import que correspon a una venda concreta realitzada el 2015 (10% indivís carrer Negrell 3-11).  El capítol 7, al seu torn, queda prorrogat en 10.000.000€ que és l’anualitat 2016 conveniada amb la Generalitat de Catalunya corresponent al Centre Cultural del Disseny. La resta, és a dir 19.106.639€ no són prorrogables al ser ingressos afectats a l’anualitat 2015 sense continuïtat el 2016. El pressupost prorrogat de l’Ajuntament de Barcelona, porta al superàvit de l’any anterior, però dificulta tirar endavant noves polítiques d’inversió municipal. Aquest superàvit es pot destinar, com a romanent de tresoreria, i sempre hi quan hi hagi estabilitat pressupostària, a operacions financerament sostenibles, es a dir, a operacions que no comportin una despesa de manteniment. El Consell de Ciutat insta a l’Ajuntament a invertir en polítiques socials i de generació d’ocupació, aquest superàvit informant a la ciutadania. Tal i com es van recollir a les recomanacions sobre els pressupostos 2013, el Consell de Ciutat reitera de manera contundent les següents reflexions: 9 1. Continuem en un moment de gran crisis econòmica, aquest fet té una gran conseqüència d’impacte social i econòmic en el benestar de la ciutadania; 2. És per aquest fet, que des del coneixement de la realitat de la ciutat, és necessari l’aprovació d’un pressupost que ajudi, a través de la provisió de fons a les partides pressupostàries, a impulsar polítiques de tot tipus per produir un efecte corrector de la situació i millorar la ciutat, un pressupost que inverteixi en polítiques socials, generació d’ocupació i reactivació econòmica, com a eixos estratègics per a lluitar contra la crisi. 3. La manca d’aprovació del pressupost municipal, tot i permetre la gestió ordinària, no dóna marge de maniobra per impulsar noves polítiques, noves accions i nous programes necessaris per caminar cap a endavant. 4. La manca d’aprovació del pressupost municipal afecta a la imatge que Barcelona projecta davant de la ciutadania i vers el món, ja que és un símptoma de feblesa i falta de lideratge que la ciutat no és pot permetre en aquests moments. 5. L’Ajuntament de Barcelona presenta una economia sanejada i compta amb un superàvit d’aproximadament, de més de100 milions d’euros. Malgrat que, a priori, és una bona notícia econòmica, el Consell de Ciutat vol expressar que ens trobem en un moment excepcional, i que no ens podem permetre no invertir tot allò que siguem capaços de generar. En aquest sentit, volem proposar que aquest import de superàvit o una gran part del mateix, es destini a polítiques socials i de suport a la creació de llocs de treball. El tercer sector ha vist incrementat el seu volum de feina, havent de donar més cobertura social i tot i que el pressupost social s’ha incrementat, considerem que encara no és suficient. El Consell de Ciutat alerta que la manca d’aprovació del pressupost per al 2016 equival a crear una percepció de paràlisi econòmica i social de la ciutat, incomprensible des del punt de vista de la ciutadania. El pressupost municipal, una de les principals eines de què disposa Barcelona per a promoure la creació de llocs de treball i sortir de la crisi, no pot ser moneda de canvi ni ser objecte de negociacions parcials que comporten contrapartides polítiques. El Govern i l’oposició, per tant, tenen l’obligació d’arribar a un acord que permeti l’aprovació urgent del pressupost municipal. 10 4. Recomanacions finals sobre la transparència i la participació en els pressupostos municipals El Consell de Ciutat proposa en matèria de transparència dels pressupostos municipals de la ciutat de Barcelona les propostes que planteja l’entitat de l’Observatori Municipal de Barcelona que fa seves:  Publicació dels pressupostos municipals complerta i en format obert i editable, tant de l’Ajuntament de Barcelona com de les empreses municipals. Aquest format i editable contempla la possibilitat de descàrrega, com a mínim en Excel i Open Document Format.  Publicació dels pressupostos projectats aprovats, consolidats i l’execució mensual del pressupost de l’any en curs, així com l’execució pressupostària d’anys anteriors.  La publicació de la informació ha de ser a nivell de partida pressupostària, és a dir, els 5 dígits per poder arribar al nivell màxim de detall i identificar els conceptes;  Publicació de la memòria d’inversions reals  Publicació dels pressupostos d’enguany i dels anys anteriors 11 5. Annex Composició de la Comissió de Pressupostos i Ordenances fiscals, 2016  Emilio Ruiz, en representació de l’apartat del Registre Ciutadà  Carlos Aledo, en representació de l’apartat del Registre Ciutadà  Marisa López, en representació de Comissions Obreres  Mireia Recio, en representació de Foment del Treball  David Nachèr, en representació del Consell de la Joventut de Barcelona  Albert Riera, en representació de FAPAC  Albert Recio, en representació de la FAVB  Montserrat Morera, en representació del CAB  Elisenda Rius; en representació de l’àmbit de persones rellevants  Antonio Fortes, en representació de Consell Ciutadà de Sant Andreu  Vicenç Gasca, en representació de Consell Municipal de Ciutat i Comerç Amb la col·laboració de:  Enric Pons, en representació de l’Observatori Municipal de Barcelona  Iolanda Fresnillo, en representació de l’Observatori Municipal de Barcelona. Amb el suport tècnic de:  Orland Blasco, Secretari del Consell de Ciutat, Ajuntament de Barcelona  Blanca Moreno, Assessorament metodològic 12