Informe Subvencions Grup Treball Finançament Consell de Ciutat, juliol de 2017 Aprovat pel grup de treball juliol de 2017 PREÀMBUL Des del Consell d’Associacions de Barcelona vam proposar al Consell de Ciutat debatre sobre el model de subvencions de la ciutat. Fruit d’aquesta proposta es va creure oportú iniciar un procés amb les respectives entitats membres, per replantejar-se quin model de relació econòmica volien com associacions. Per poder consensuar i proposar un model compartit entre totes es va plantejar un pla de treball amb 4 sessions, 3 de presencial i una no presencial. A més de les sessions presencials es va habilitar un espai virtual per fer el seguiment i continuar participant. L’espai virtual es va ubicar dintre de la plataforma Moodel de Torre Jussana. El pla de treball seguit va ser: 1a sessió: 12 de juny Els objectius d’aquesta sessió van ser:  Posar en context a les entitats participants sobre el procés que es volia dur a terme.  Validar les propostes sorgides d’altres processos de participació dins del mateix sector sobre aquesta mateixa temàtica. En aquesta sessió es va comptar amb la Fundació Ferrer i Guàrdia a qui se’ls va demanar que fessin una explicació dels resultats obtinguts dels darrers informes elaborats sobre la diagnosi de la convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona. En aquesta primera sessió es va comptar amb la participació del Comissionat de Participació Fernando Pindado el qual ens va fer una presentació del marc polític. Els documents treballats en aquesta primera sessió van ser:  Memòria del 2n Congrés d’Associacions de Barcelona1.  Diagnosi de les Subvencions per a la realització de projectes, activitats i serveis de l’Ajuntament de Barcelona 20162.  Posicionament 2017 del Consell d’Associacions de Barcelona sobre la convocatòria de subvencions actual de l’Ajuntament de Barcelona3. En l’última part de la sessió es va treballar la convocatòria actual amb la idea d’exposar els pros i contres que aquesta té per així, poder-los tenir en compte en la nova proposta. I també es van valorar i validar, o no, les propostes existents en els documents anteriorment citats. Per poder facilitar la feina en l’elaboració del contingut es va creure convenient treballar la proposta en eixos (objecte i finalitats, requisits a aplicar, procés i pagament i justificació). 1 http://www.cab.cat/send/2-2n-congres-de-les-associacions/48-memoria-2n-congres 2 http://www.cab.cat/send/6-publicacions/82-diagnosi-de-les-subvencions-per-a-la-realitzacio-de- projectes-activitats-i-serveis-de-l-ajuntament-de-barcelona-2016 3 http://www.cab.cat/send/7-posicionaments-cab/84-el-cab-demana-impulsar-i-reforcar-les- subvencions-a-projectes-associatius-de-barri-i-acabar-amb-les-subvencions-a-empreses-privades 2 Tota la documentació i el buidatge de la sessió es va posar a disposició del grup de treball a través de correu electrònic i de l’espai virtual. 2a sessió: 19 de juny Els objectius d’aquesta sessió van ser:  Conèixer altres models de relació econòmica amb l’administració  Treballar i començar a consensuar una primera proposta de contingut per a cada eix. La sessió es va dur a terme en dues parts. En la primera part ens va acompanyar l’Alexandra Mariné, experta en captació de fons públics i privats. Ella va ser l’encarregada de presentar-nos una comparativa sobre els models de relació econòmica amb l’administració a escala europea, catalana i de Madrid. La segona part va consistir en el treball en grup per dotar de contingut i propostes als diferents eixos plantejats. Al final de la sessió van posar en comú el contingut perquè totes les persones participants poguessin validar la feina de la resta de companyes i, proposar idees que no haguessin sorgit o fer aportacions a aquestes. La presentació feta i el contingut elaborat per les persones participants d’aquesta sessió es va facilitar a la resta d’integrants del grup a través de correu electrònic i de l’aula virtual amb l’objectiu de continuar treballant el contingut d’aquesta través de l’espai virtual i, que les persones que no van poder venir a la sessió poguessin fer les seves aportacions a través d’aquesta eina. 3a sessió: 29 de juny Els objectius d’aquesta sessió eren:  Validar i matisar el document elaborat en la sessió anterior  Treballar les aportacions i comentaris deixats en l’espai virtual En aquesta sessió es va treballar sobre el contingut elaborat en la sessió anterior amb les incorporacions de les aportacions realitzades en l’espai virtual. L’objectiu era validar el seu contingut i fer les aportacions, propostes i canvis que es consideressin necessaris per tal que la proposta contemplés totes les idees sorgides al llarg de les altres sessions. El buidatge de la sessió i la proposta de document final que recollia totes les idees i propostes de la sessió es va facilitar al grup de treball a través de correu electrònic i a l’espai virtual. 4a sessió: espai virtual obert durant 5 dies L’objectiu d’aquesta sessió era:  Validar l’informe elaborat 3 Per dur a terme aquesta sessió es va facilitar la proposta d’informe a través de l’aula virtual. Concretament dins l’aplicació de treball col·laboratiu (WIKI) que disposa l’aula. Aquesta aplicació permet, a les persones participants, poder fer canvis in situ al document i fer comentaris i suggeriments. També es va obrir un espai de fòrum per si sorgia algun aspecte nou. En aquest grup de treball hi van participar un total de 9 entitats, concretament:  Associació ESCLAT  AVV Joan Maragall del Guinardó  Consell d’Associacions de Barcelona (CAB)  Consell de Joventut de Barcelona (CJB)  Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS)  Federació Catalana de Drogodependències (FCD)  Federació de Casas Regionales en Cataluña (FECARECAT)  Federació ECOM  Taula d’Entitats de Sarrià A més, en alguna sessió i en l’espai virtual es va comptar amb la presència del Secretari del Consell de Ciutat. El document final sorgit del procés de treball abans exposat és el següent: 4 INFORME GRUP DE TREBALL SUBVENCIONS CONSELL DE CIUTAT Des del Grup de treball de Subvencions format per entitats del Consell de Ciutat i del Consell d’Associacions de Barcelona, proposem a l’Ajuntament de Barcelona un replantejament de la convocatòria general de subvencions per activitats, serveis i projectes a Districte i Ciutat. Cal destacar que hi ha aspectes que la convocatòria actual de subvencions ja contempla i, per tant, s’han tingut en compte a l’hora de fer la proposta de nou model de convocatòria. Amb tot considerem que l’actual model presenta mancances i per aquest motiu, a partir de diferents sessions participatives, hem volgut anar més enllà, i on es plantegen algunes propostes de millora que poden afectar a la convocatòria com a la mateixa oficina de subvencions. Considerem que una nova proposta hauria de contemplar: 1. En relació a les finalitats els objectius que es planteja el govern municipal en el seu Pla Estratègic de mandat a nivell de sector i Districte. Aquest Pla ha de ser elaborat de forma participada, comptant amb la ciutadania i les entitats. Tenir aquests objectius estratègics clars per a tota la legislatura (4 anys) permet a les entitats poder planificar, preveure i desenvolupar projectes, serveis i activitats que contribueixin a l’assoliment d’aquests objectius de forma conjunta. 2. En relació a l’objecte de la convocatòria, considerem que aquest ha de continuar sent els projectes, serveis i activitats. Ara bé, aquests haurien de ser sense afany de lucre i generar un impacte en la millora de les condicions de vida de la ciutadania. També veiem convenient que dins d’aquesta convocatòria existeixin o es treballi cap a la incorporació de diferents línies o modalitats que contemplin: o La dimensió del projecte: línies diferenciades segons si són activitats puntuals, projectes que es realitzen de forma continuada en el temps, prestació de serveis, inversió, entre altres. Com per exemple a partir d’una certa quantitat diferenciar el que seria una subvenció anual d’un conveni. o Altres formes de finançament: nova línia on l’aportació per part de l’administració no és econòmica sinó que és en recursos (materials, recursos humans, etc.) o Àmbit específics com és l’estructura (plans de participació, qualitat democràtica, autonomia financera, ...), excel·lència i innovació (processos de qualitat, plans estratègics, plans d’innovació...), infraestructures (obres, manteniment de locals, despeses notarials, compravenda...) Disposar de modalitats o línies diferenciades permetria també matisar o establir criteris de valoració diferents a l'hora de puntuar els projectes, fer el seguiment i la justificació i d’especificar els requisits que caldria que complissin les entitats beneficiàries de cadascuna d’elles. 5 En relació a qui hauria de ser receptora d’aquesta convocatòria considerem que podrien optar a ella les organitzacions sense ànim de lucre (associacions, fundacions, cooperatives i grups informals) amb seu social o delegació a la ciutat de Barcelona. Els requisits que se’ls haurien de demanar són els mateixos que es tenen en compte en la les bases de la convocatòria general de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona. 3. En relació al procés, com en qualsevol convocatòria, aquesta conté un període de presentació de sol·licituds, resolució, justificació i pagament. Respecte a aquestes qüestions les nostres propostes són:  Una subvenció amb dues convocatòries. Una primera convocatòria que contemplés un 70%, per exemple, del pressupost global i una segona on es contemplés el 30% del pressupost restant i se li afegís tots els diners provinents de les renúncies de la primera convocatòria. La primera convocatòria s’obriria durant l’últim trimestre de l’any per presentar projectes per a l’any següent i la segona convocatòria, s’obriria durant el mes de setembre de l’any objecte de convocatòria.  Resolució de la primera convocatòria a principis de gener amb la finalitat de poder conèixer a principis d’any si es disposarà o no dels recursos necessaris per desenvolupar el projecte. Aquestes propostes, per a la fase de convocatòria i per a la fase de resolució fan, també, necessaris canvis en altres aspectes com són la definició i clarificació d’un procés de renúncia a la subvenció i la reformulació dels projectes presentats a convocatòria. Establir per les reformulacions un termini clar i unificat on es permeti presentar-les fins dos mesos abans de finalitzar el projecte.  Justificació: el model actual ja respon a les condicions i característiques que considerem apropiades. Només volem remarcar que la justificació s’hauria de poder realitzar al llarg de tot l’any i, com a termini màxim, fins al trimestre de l’any següent (31 de març). Els models de documentació haurien d’estar disponibles a partir de la mateixa convocatòria o, com a tard, a partir de la resolució d’aquesta. Respecte a què és i què no és subvencionable cal mantenir els conceptes existents actualment però afegint com a noves despeses un percentatge de despeses indirectes i despeses d’interessos i altres costos afegits (comissions bancàries) derivats del retard del pagament de l’administració o de les sol·licituds de crèdit.  Pagament: Considerem que el pagament s’ha de garantir a principis d’any per evitar així problemes de tresoreria a les entitats i que aquestes no hagin de recórrer a crèdits per poder garantir el bon desenvolupament del projecte. A més, d’identificar els pagaments per agilitzar, d’aquesta manera, la feina administrativa i de justificació. 6 Amb aquesta idea de millorar la nostra gestió i administració cal que en la nova convocatòria tots els processos citats anteriorment puguin realitzar-se a través de mitjans telemàtics. A més, proposem la creació d’un portal específic per la convocatòria i una aplicació, fàcil, clara, entenedora i disponible tot l’any, que permeti fer tots els tràmits (entregar sol·licituds, descarregar documents, resoldre dubtes, presentar documentació requerida, justificacions, etc.), poder conèixer en tot moment l’estat de les sol·licituds i trobar recursos i eines de suport en cada procés. Finalment, cal recordar que des de l’administració s’ha de treballar per fer pedagogia a les entitats i per donar-les suport per anar treballant i incorporant aspectes nous que es valoren en els projectes. És important que, com a sector, anem creixent i millorant els nostres projectes i incorporant els valors que perseguim però, cal recordar que no totes les entitats estem professionalitzades i que per tant, com a procés públic, l’administració ha de vetllar i posar eines i recursos perquè totes les entitats, grans o petites, de gent jove o gran, disposem de les mateixes oportunitats. Per això, demanem a l’administració que treballi per ampliar o aportar més suport i recursos al procés de la convocatòria de subvencions. No només en el període d’entrega de sol·licituds si no també, en el procés de justificacions i elaboració dels mateixos, a més de tenir un tracte més proper amb les persones responsables de cada sector i districte. Document elaborat per les següents entitats: AVV Joan Maragall del Guinardó, Consell de la Joventut de Barcelona (CJB), Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS), Associació ESCLAT, Federació Catalana de Drogodependències (FCD), Federación de Casas Regionales en Cataluña (FECARECAT), Federació ECOM, Taula d’Entitats de Sarrià i Consell d’Associacions de Barcelona (CAB). 7