ACTA DEL PLENARI DEL CONSELL DE CIUTAT Saló de Cent, 12 de desembre del 2011, 19:30 hores Actua com a president l’Il·lm. Sr. Joaquim Forn, primer tinent d’alcalde de la ciutat, el qual dóna la benvinguda a tothom i excusa l’assistència de l’Excm. Sr. Xavier Trias, alcalde de la ciutat, que per motius de darrera hora no hi pot ser present. Presenta l’ordre del dia del plenari, que conté les aprovacions dels informes del Programa d’Actuació Municipal (PAM) i dels Pressupostos, i agraeix la feina que ha fet el Consell de Ciutat quant a l’elaboració dels informes (en el cas dels Pressupostos, el Dictamen). Dóna per acabat el procés participatiu, que també ha comptat amb una audiència pública. Obre la sessió a les 19:40 hores. Hi concorren Vicepresidència primera: Sr. Pau González, president del Consell de la Joventut de Barcelona (CJB). Vicepresidència segona: Sr. Alejandro Goñi Febrer, president de PIMEC- Comerç. En representació dels grups municipals Sr. Guillem Espriu, en representació del Grup Municipal Socialista; Sr. Joaquim Mestre, en representació del Grup Municipal d’Iniciativa Verds-Esquerra Unida i Alternativa; Sr. Joaquim Forn i Chiariello, en representació del Grup Municipal de Convergència i Unió; Sr. Jordi Portabella i Calvete, en representació del Grup Municipal Unitat per Barcelona. En representació dels consells ciutadans de districte Sr. Enric Sánchez Arias, en representació del Consell Ciutadà del Districte de Ciutat Vella; Sra. Roser Vallhonesta Molins, en representació del Consell Ciutadà del Districte d’Horta-Guinardó; Sr. Jordi Gras Mateu, en representació del Consell Ciutadà del Districte de Sant Martí; Sr. Antonio Fortes, en representació del Consell Ciutadà de Sant Andreu; Sr. Joan Bordetas, en representació del Consell ciutadà de l’Eixample. 1 En representació dels consells sectorials de la ciutat Sr. Enric Francès Gaspar, en representació del Consell Municipal d’Associacions de Barcelona; Sr. Vicenç Gasca i Grau, en representació del Consell de Ciutat i Comerç; Sr. Antoni Lucena i Cruz, en representació del Consell de Cultura de Barcelona; Sra. Maria Dolors Martí Solà, en representació del Consell Escolar Municipal de Barcelona; Sr. Antoni Navarro Monteys, en representació del Consell Assessor de la Gent Gran; Sr. Enric Piquet Miquel, en representació del Consell de l’Esport; Sr. Manuel Cases, en representació del Consell de Defensa dels Animals; Sr. Joan Cuyàs i Robinson, en representació del Consell dels Animals; Sra. Huma Jamshed, en representació del Consell d’Immigració; Sra. Roser Vallhonesta, en representació del Consell de Formació Professional; Sr. Antoni Lucena, en representació del Consell de Cultura; Sr. Manuel Ruiz Sánchez, en representació del Consell de Consum. En representació de les institucions rellevants de la ciutat Sra. Marisol Marqués, en representació de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); Sr. Daniel Serra de la Figuera, en representació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF); Sr. Àngel Crespo Sánchez, secretari general de Comissions Obreres del Barcelonès (CCOO); Sr. Juan José Casado (UGT); Sra. Àngels Guiteres Mestres, en representació de la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya; Sr. Joan Fuster Sobrepere, en representació de l’Associació Barcelona Consell de Cent; Sra. Victòria Miquel, en representació del Consell d’Associacions de Barcelona; Sr. Francesc Cabana, en representació de l’Ateneu Barcelonès; Sr. Lluís Vendrell, en representació de la Cambra de Comerç, Industria i Navegació de Barcelona; i Sr. Jordi Bonet, en representació de la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona. En representació de les entitats del Fitxer General d’Entitats Ciutadanes Sra. Alba Cuevas, portaveu de SOS Racisme; Sr. Javier García Bonomi, president de la Federació d’Entitats Llatinoamericanes de Catalunya (FEDELATINA); Sra. Maria Rosa Lunas Masnou, presidenta de la Federació d’Organitzacions Catalanes de Gent Gran, Dones i Família (FOCAGG); Sr. Fabià Mohedano, en representació del Moviment Laic i Progressista; Sra. Felisa Pérez Antón, en representació de l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD); Sra. Concepció Pujolar Contijoch, presidenta de l’Associació de Familiars Alzheimer de Barcelona; Sr. Daniel Celma, en representació de la Federació d’Entitats del Clot-Camp de l’Arpa; Sr. Manel Mora, en representació de la Federació ECOM de Barcelona; Sr. Jordi Puig i Martín, en representació de la Xarxa Comunitària de Sant Antoni. 2 Persones d’especial rellevància ciutadana Sr. Joaquim Calvo Jaques; Sra. Núria Galàn Orriols; Sr. Enric Estrenjer Mortes; Sr. Miquel Àngel Fraile; Sra. Elisenda Rius Berga; Sra. Rosa Romeu Tarragona; Sr. Ignasi Parody; Sra. Trinitat Capdevila i Burniol; Sr. Josep Güell Ramón; Sr. Rafael Manzanera López; Sr. Jordi Porta Ribalta. Persones del Registre Ciutadà Sr. Carlos Aledo Torres; Sra. Cristina Dacruz Rovira; Sra. Carmen Fisse Segarra; Sr. Jacint Ribàs Deix; Sr. Emilio Ruiz Pérez; Sra. Mercedes Cerdà Ramos; Sra. Estel Muñoz Diez; Sra. Mayte Regodon Muñoz. Assistits per la Sra. Berta Clemente, secretària del Consell de Ciutat, i pel Sr. Carles Agustí, Comissionat de Participació Ciutadana i Associacionisme. Han excusat la seva assistència a aquesta sessió Sr. Antonio Guillen Martínez, en representació del Consell Ciutadà de Sants- Montjuïc; Sr. Josep Ortiz, en representació del Consell Ciutadà de Nou Barris; Sr. Albert Paluzie, en representació del Consell Ciutadà de Sarrià-Sant Gervasi; Sra. Montse Benito, en representació del Consell de Cooperació; Sra. Maria Pilar Díaz, en representació del Consell Municipal de Discapacitats; Sra. Anna González, en representació del Consell de les Dones; Sr. Josep Molina, en representació del Consell de l’Habitatge; Sr. Ricard Riol, en representació del Pacte per la Mobilitat; Sr. Jordi Roglà de Leuw, en representació del Consell de Benestar Social; Sr. Carles Duarte i Montserrat; Sra. Adela Subirana Canterell; Sra. Lluïsa Bertran Martí; Sra. Marta Galceran Vercher; Sr. Luis Martín Garcia; Sra. Anna de Guia, en representació de la Federació Catalana de Voluntariat Social; Sr. Enric Canet, en representació del Casal d’Infants per l’Acció Social als Barris; Sr. Miguel Angel Essomba, en representació del Centre UNESCO Catalunya; Sra. Eulàlia Perarnau Clarasó, en representació del Secretariat d’Entitats de Sants, Hostafrancs i la Bordeta; Sr. Amadeu Quintana Jolonch, en representació de la Federació d’Entitats Excursionistes de Catalunya; Sr. Bonaventura Bassegoda i Hugas, en representació de Transferència Social i Cultural; Sr. Antoni Cabré, en representació de la Federació Catalana d’ONG per al Desenvolupament; Sr. Josep Maria Martí, en representació del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Sr. Julio Ríos Gavira, en representació de la Federación de Casas Regionales y Entidades Culturales de Catalunya; Sr. Joaquim Gay, en representació del Foment Nacional del Treball. 3 ORDRE DEL DIA 1. Aprovació de les actes anteriors. 2. Funcionament del Consell de Ciutat. 3. Debat i aprovació de l’informe valoratiu del Programa d’Actuació Municipal (PAM). 4. Debat i aprovació del Dictamen dels Pressupostos. 5. Precs i preguntes. 6. Cloenda. 1. Aprovació de les actes anteriors El Sr. Joaquim Forn comenta que les actes anteriors es van enviar per correu electrònic, per la qual cosa les esmenes rebudes ja s’han incorporat a les versions que els assistents tenen a les carpetes. Atès que no hi ha cap intervenció, es donen per aprovades. 2. Funcionament del Consell de Ciutat Intervé la Sra. Berta Clemente (secretària del Consell de Ciutat). Explica que durant aquests dies s’ha demanat als membres del Consell de Ciutat que proposin temes per tractar el 2012. Alguns temes, com ara el PAM, són a demanda del govern, i també està previst treballar la revisió del Reglament del Consell de Ciutat. Proposa enumerar els temes rebuts per treballar: temes de cultura a escala de ciutat; el patrimoni cultural; el futur de la Rambla; la qualitat de vida a Barcelona. El govern ha proposat, conjuntament amb algunes entitats, que es treballi el tema de la racionalització dels òrgans. Explica que tot seguit s’hi referirà el Sr. Carles Agustí, Comissionat de Participació Ciutadana i Associacionisme. Intervé el Sr. Carles Agustí (Comissionat de Participació Ciutadana i Associacionisme). Recorda que és el segon plenari del mandat, que s’han fet 4 o 5 permanents, i que dos grups de treball han emès un informe. Assenyala que els governs sols no arriben a tot arreu, i que el Consell de Ciutat és clau en la nova manera de fer política que anunciava el govern. És important que el Consell de Ciutat intervinguí fent informes quan els processos 4 no han conclòs, per tal d’exercir certa influència. La seva feina, com el seu nom indica, se situa entre la ciutadania i el govern. Respecte als temes per al curs que ve, hi ha pendent l’actualització del Reglament del Consell, l’ús de l’espai públic i la racionalització dels òrgans. Sobre aquest darrer punt vol aclarir que va ser un diagnòstic de totes les forces polítiques del darrer mandat: calia reorganitzar els òrgans de participació, ja que a la ciutat n’hi ha uns 560. Finalment comenta que l’alcalde va anar a Porto Alegre, Brasil, d’on va tornar amb una sèrie d’acords, com el de les Smart Cities, l’exportació d’un model urbanístic concret a Porto Alegre, o mantenir la seu de Metròpolis a Barcelona. En temes de Participació vol destacar que es va aprovar un acord per codirigir l’Observatori Internacional de la Democràcia Participativa –amb seu a Barcelona i una subseu a Porto Alegre–, que organitzarà el congrés del 2012. Es tracta d’una iniciativa que ens permetrà aprendre i innovar en temes de participació. 3. Debat i aprovació de l’informe valoratiu del Programa d’Actuació Municipal (PAM) Intervé el Sr. Pau González (vicepresident primer del Consell de Ciutat). Comença fent una reflexió sobre el procediment. El grup de treball del PAM va ser nombrós i es va valorar de manera positiva que es pogués fer el Dictamen quan encara hi havia capacitat d’influència, tot i que no va ser fàcil elaborar el dictamen d’un tema tant obert, segurament perquè encara no es té la dinàmica de treballar així. Per això, el document no és un dictamen, sinó un informe valoratiu. Procedeix a llegir la totalitat del document. Intervé el Sr. Joaquim Forn (primer tinent d’alcalde), que obre un torn de paraules.  SR. JORDI PORTA (PERSONA D’ESPECIAL RELLEVÀNCIA CIUTADANA) Comenta que l’informe parla molt de processos de participació, però poc de continguts i dels temes prioritaris en què el Consell de Ciutat ha de centrar la seva participació.  SR. ANTONI NAVARRO (CONSELL ASSESSOR DE LA GENT GRAN) No entén el concepte de personalitzar la butlleta. 5  SR. CARLES AGUSTÍ (COMISSIONAT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I ASSOCIACIONISME) Vol felicitar el grup de treball per la feina exhaustiva que ha dut a terme. Quant al que comentava el vicepresident primer, Sr. Pau González, assenyala que aquesta qüestió ja es va explicar al grup de treball i a la permanent, i que abans ja ho ha comentat: aquesta vegada es treballa amb uns timings diferents, ja que el PAM va paral·lel als pressupostos i al Pla d’Inversió Municipal. També vol recordar que aquest document no parla de continguts –cosa que es farà més endavant–, sinó del procés. De fet, elaborant-lo així, es garanteix que tingui una veritable influència, ja que quan es dictamina sobre un procés ja realitzat, l’impacte real és molt reduït, perquè no es pot canviar res. Pel que fa a la butlleta, vol aclarir que físicament encara no és una realitat, però que, tal com es va explicar al grup de treball, contindrà una sèrie d’actuacions –segurament cinc–, que corresponen als set grans eixos en què es basa el Programa d’Actuació Municipal, i un calaix obert perquè els ciutadans i ciutadanes opinin. Vol exposar quins punts del dictamen han estat acceptats: la butlleta inclourà una referència a participar en els espais col·lectius de participació presencial, com ara els consells de barri; es podrà trobar en llocs molt concorreguts, com els mercats, i hi haurà uns equips mòbils per la ciutat; a més, recull el tema del braille. Totes les aportacions tindran resposta, tant si són individuals com col·lectives. El tema dels moviments socials es té en compte, però no només de cara al PAM, sinó en termes generals. Es comunicarà l’inici del procés. S’ha preparat un pla de comunicació, però es vol arribar a més amb menys despesa i aprofitant a fons les noves tecnologies. La butlleta serà la mateixa per al PAM i per al PAD. Intervé el Sr. Pau González (vicepresident primer del Consell de Ciutat). Respon al Sr. Navarro dient-li que la comissió que ha elaborat l’informe valora el fet que aquesta vegada la butlleta sigui, segurament, més quantificable, tot i que d’altra banda es pot personalitzar menys. Per això el Consell de Ciutat demana que s’hi inclogui un espai obert, per tal de poder- hi posar el que es consideri oportú. En aquest punt s’obre un debat sobre el concepte de «personalitzar», i si en aquest cas és oportú o no emprar aquest mot. 6  SRA. ELISENDA RIUS (PERSONA D’ESPECIAL RELLEVÀNCIA CIUTADANA) Vol fer una aportació que la Secretaria del Consell de Ciutat li va demanar que exposés al plenari: demanar que el govern es comprometi a fer una consulta ciutadana cada mandat, com es va fer amb la Diagonal, encara que aquest potser no sigui el millor exemple.  SR. CARLES AGUSTÍ (COMISSIONAT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I ASSOCIACIONISME) Vol aclarir que el govern no està en contra de les consultes, ja que són uns instruments que permeten conèixer què pensa la ciutadania, i que el cas de la Diagonal va servir perquè tothom aprengués una sèrie de coses. Intervé la Sra. Berta Clemente (secretària del Consell de Ciutat). Explica que es procedirà a la votació, començant pels vots en contra i continuant per les abstencions i els vots a favor. D’un total de 53 membres del plenari es van obtenir 2 vots en contra, 4 abstencions i 47 vots a favor. La secretària dóna per aprovat l’informe. 4. Debat i aprovació del Dictamen dels Pressupostos Intervé el Sr. Alejandro Goñi (vicepresident segon del Consell de Ciutat), que llegeix el Dictamen dels Pressupostos. Intervé la Sra. Sònia Recasens (segona tinent d’alcalde de la ciutat). Comença agraint la feina feta pel grup de treball del Consell de Ciutat. És conscient que el canvi de govern de la ciutat i les eleccions estatals han endarrerit tot el procés d’ordenances i de pressupostos. A més, cal tenir en compte la dificultat afegida del canvi de normativa econòmica, i el fet que algunes àrees s’hagin reagrupat o hagin canviat de nom. Tot plegat ha fet que aquest any l’anàlisi hagi estat més difícil. Recorda que a la permanent del Consell de Ciutat del 22 de novembre ja es va tractar el tema del canvi de normativa al sistema SEC95, i valora molt positivament que el Consell de Ciutat hagi volgut cercar informació sobre el Sistema Europeu de Comptes, que bàsicament vol garantir que una Administració no gasti més del que té o del que sap segur que cobrarà, amb la qual cosa es garanteix un màxim rigor en les finances públiques. Afegeix que 7 és conscient que això ha fet que enguany hagi estat difícil fer comparatives entre aquest any i l’anterior. Vol avançar que l’Ajuntament està treballant en un nou sistema que ja es podrà veure en els pressupostos del 2013; un sistema en línia, molt més transparent, i que facilitarà molt més la comprensió i la comparativa. Afegeix que vol fer un comentari sobre la reducció dels ingressos i sobre com aquest fet podria obligar l’Ajuntament a fer restriccions. Explica que l’Ajuntament s’està redimensionant cap a una racionalització de l’estructura administrativa, cap a una optimització de la despesa pública, la qual cosa li permetrà gestionar millor tot allò que se sap que es pot gestionar millor, i fent que els recursos siguin més eficients. El govern municipal no ha volgut traspassar la pressió fiscal a la ciutadania; per això les ordenances fiscals tenen rebaixes o no experimenten augments. Vol fer referència a l’exempció del pagament de la taxa de residus per part dels autònoms. El govern està treballant perquè s’eximeixi d’aquest impost als treballadors autònoms sense persones a càrrec que destinin 25 m2 a treballar a casa i que no generin residus. Respecte als vehicles, s’ha intentat fer un escalat en la reducció de l’impost en els vehicles menys contaminants, per tal d’intentar potenciar un sector que passa per un moment de crisi. Respecte al servei «porta a porta», vol deixar clar que es tracta d’un servei complementari al transport públic. En aquests moments el 100 % dels autobusos estan adaptats, i també el 83 % de les estacions de metro. El «porta a porta» està finançat, en la seva major part, per l’Àrea Metropolitana. Quant a les polítiques socials, l’Ajuntament està fent un gran esforç en aquest sentit, i és voluntat de l’alcalde –com ha dit en moltes ocasions– fomentar les polítiques socials, malgrat el moment de restricció a causa dels fons que provenen d’altres administracions publiques. En el cas de les polítiques d’ocupació, la major part dels fons provenen de la Generalitat i de l’Estat; per tant, l’Ajuntament està negociant per garantir els recursos. El tema del Consell de Cent del Planeta surt de manera reiterativa, i la Sra. Sònia Recasens vol avançar que aquesta partida s’eliminarà i passarà a polítiques socials. També vol fer constar les reduccions en comunicació, i recorda que, per observar la davallada en la despesa en aquesta partida, la comparativa cal fer-la amb el pressupost executat amb el que realment s’ha gastat el 2011. Amb relació al tema del Mobile World Congress, vol aclarir que li sembla que el Consell de Ciutat no està d’acord amb els 5 milions d’euros que s’hi destinen; ara bé, aquest import és fruit dels compromisos adquirits com a ciutat quan es va presentar la candidatura. Sobre la reducció d’inversions vol puntualitzar que l’any passat l’Ajuntament es va endeutar, ja que es va fer una inversió de 600 milions d’euros que va dur a 8 elaborar un Pla Econòmic Financer que ara cal complir. Moltes d’aquestes inversions eren de caràcter plurianual, la qual cosa vol dir que ara en cal executar una part. A més, la reforma constitucional obliga les administracions al dèficit zero; per tant, cal anar en aquest sentit. Està d’acord amb la necessitat que la ciutadania rebi una resposta per part de l’Administració. Quant a l’impost a les entitats creditícies, es compromet a estudiar la proposta; també cal renovar el Consell Tributari. Respecte a les bonificacions i les domiciliacions dels impostos, el govern té la intenció d’eliminar la bonificació de què es beneficien els ciutadans per domiciliació de l’impost sobre béns immobles (IBI), ja que no incentiva cap comportament, atès que el 98 % dels rebuts ja estan domiciliats. Finalment, la taxa de turisme està sobre la taula aquests darrers dies, i la Generalitat ha anunciat que posarà un import arreu. Considera que el fet que ho tiri endavant la Generalitat és positiu, perquè s’aconseguirà que hi hagi un consens en el sector turístic. Intervé el Sr. Miquel Àngel Fraile (en nom del Gremi de Comerciants/Foment del Treball). Vol manifestar que està d’acord amb el fet que es destinin més recursos a les polítiques socials, però no està gens d’acord amb el fet que s’incrementin els impostos d’activitat econòmica. Troba a faltar la demanda de més participació en l’IVA de la ciutat. Creu que aplicar mesures contra els promotors que volen fer grans esdeveniments va en contra d’incentivar l’activitat econòmica, i farà que els promotors marxin a altres ciutats. Creu que no té sentit aplicar una taxa a les entitats bancàries que instal·len caixers a la via pública. Assenyala que és la primera vegada que no està d’acord amb la Comissió Permanent del Consell de Ciutat. Creu que el Dictamen és poc sensible a l’activitat econòmica, i diu que en la votació s’abstindrà. Intervé el Sr. Joan Bordetas (en nom del Consell Ciutadà de l’Eixample). Vol deixar constància que al Consell Ciutadà del Districte de l’Eixample han analitzat els pressupostos amb partides assimilables a anys anteriors. Intervé la Sra. Elisenda Rius (persona d’especial rellevància ciutadana). Respon al Sr. Miquel Àngel Fraile que el Dictamen no afirma que s’estigui en contra del Mobile World Congres; només es deixa constància que l’única quantitat pressupostada és, justament, la del Congrés. 9 També assenyala que tothom que vulgui pot anar al Grup de Treball de Pressupostos i donar la seva opinió. El resultat, per tant, és fruit del treball dels que hi han participat. A títol personal vol dir que, en la seva opinió, les despeses corrents s’haurien de situar al mateix nivell que l’IPC, i no pas per sobre. Intervé el Sr. Àngel Crespo (en nom de Comissions Obreres de Barcelona). Comença dient que està d’acord amb el Dictamen, que és molt semblant al de l’any passat. Tot seguit fa algunes reflexions sobre els pressupostos. En primer lloc comenta que el 50 % dels ingressos de l’Ajuntament són propis i l’altre 50 % són externs. Per tant, a banda de demanar més participació de l’IVA, creu que és important que no es renunciï a la taxa turística ni a cobrar per instal·lar caixers a la via pública. No s’ha de renunciar a la capacitat pròpia de gestionar recursos i legislar. En segon lloc fa referència a l’increment del transport públic, que trenca amb la tendència anterior de potenciar aquest transport per davant del transport privat. En tercer lloc diu que li sembla difícil poder trobar els tres pilars als quals es refereix l’alcalde en les seves intervencions quan parla de prioritats de ciutat: cohesió social, ocupació i benestar. Considera que el pressupost és de continuïtat. Manifesta que li sembla molt bé l’eliminació de la partida al Consell de Cent del Planeta. Finalment parla de la reducció de la despesa. Ell aposta per un canvi de model productiu i una economia no tan basada en grans esdeveniments que aporten gent, com ara el torneig de tennis Comte Godó i els congressos, perquè també generen despesa. Intervé la Sra. Àngels Guiteras (en nom de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya). Vol manifestar que ens trobem davant d’un cas d’emergència social. A la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya consideren que les polítiques socials, més enllà de ser solidàries, també són una inversió, perquè contribueixen a preservar la cohesió social. En aquests moments a Catalunya hi ha 742.000 aturats, xifra que representa el 19,43 %, i una taxa de pobresa del 19,9 %. Creu que l’Ajuntament de Barcelona és un ajuntament competent, però no troba bé que, a causa d’un canvi de normativa, no es puguin comparar adequadament els pressupostos del 2011 amb els del 2012. 10 Considera que, atesa la situació social, un increment del 6 % en partides socials és insuficient. Demana tenir la informació dels consorcis. Intervé la Sra. Dolors Martí (en nom del Consell Escolar Municipal). Només vol intervenir per explicar el seu vot. Ja que els consells escolars no s’han constituït, s’abstindrà en la votació. Intervé el Sr. Rafael Manzanera (en nom de persones d’especial rellevància ciutadana). Diu que votarà a favor. Creu que per poder fer un bon dictamen cal tota la informació, i que el grup de treball la podria haver transmès d’una manera més gràfica. Es compromet, l’any vinent, a formar part del grup de treball. Seguint en la línia de la consulta del Sr. Àngel Crespo, de CCOO, vol tenir més informació sobre què passarà amb el funcionariat. Intervé el Sr. Pau González (vicepresident primer del Consell de Ciutat). Únicament vol intervenir per recordar que els grups de treball no només els forma la Comissió Permanent, sinó que estan oberts a tots els membres del plenari. Intervé la Sra. María Rosa Luna (en nom de la Federació d’Organitzacions Catalanes de Gent Gran, Dones i Família). Demana que no s’elimini la bonificació del 2 % pels rebuts de l’IBI domiciliats. Creu que és una mesura que afecta molt a persones soles, com les vídues, que només tenen el seu habitatge. Intervé la Sra. Sònia Recasens (segona tinent d’alcalde de la ciutat). Vol explicar que ella sempre diu que sense progrés econòmic no hi haurà progrés social, i que sense progrés social no hi haurà progrés econòmic. En aquest sentit, l’Ajuntament ha fet un gran esforç per incrementar un 6 % les partides de polítiques socials, i més tenint en compte que ens trobem en un context molt complicat en què, com abans ja ha explicat, cal anar cap al dèficit zero i, per tant, garantir una estabilitat pressupostària. Afegeix que és gràcies al turisme i al comerç que la ciutat prospera, ja que els 220 milions d’euros pagats amb Visa a la ciutat de Barcelona es van gastar a les botigues i als restaurants de la ciutat; per tant, generen riquesa i ocupació. Respecte a les polítiques d’ocupació, vol deixar constància que amb el rigor del Sistema Europeu de Comptes, l’Ajuntament només pot pressupostar d’acord amb els ingressos que té segurs. Per tant, els 14, 15 o 20 milions que ha de rebre de la Generalitat i de l’Estat per fer polítiques d’ocupació els pressupostarà quan els rebi. 11 Quant a la comparativa, vol reiterar que cal mirar l’executat del 2011 amb l’inicial del 2012, ja que no té sentit valorar el que s’ha previst gastar si després no és realment el que s’ha gastat. De fet, quan d’aquí a sis mesos el Consell de Ciutat revisi els pressupostos, el govern actual també haurà de respondre de l’estat d’execució del pressupost. Pel que fa a la bonificació de l’IBI, cal tenir en compte que els pressupostos s’estan treballant amb un altre grup polític. Finalment vol deixar clar que està d’acord amb el fet que cal fer pedagogia dels pressupostos i convertir-los en una eina transparent. Intervé la Sra. Berta Clemente (secretària del Consell de Ciutat). Explica que es procedirà a la votació començant pels vots en contra, continuant per les abstencions i finalment pels vots a favor. Votaran un total de 46 persones, ja que alguns membres han abandonat la sala. D’un total de 46 membres del plenari es van obtenir 9 vots en contra i 37 vots a favor. La secretària dóna per aprovat l’informe. Intervé el Sr. Miquel Àngel Fraile (en nom del Gremi de Comerciants/Foment del Treball). Demana, com fa anys, desglossar el que és l’IBI del que és la taxa d’escombraries, per tal que la ciutadania sàpiga quin import es destina a les despeses d’escombraries, en cas de fer polítiques actives de sensibilització. Intervé la Sra. Sònia Recasens (segona tinent d’alcalde de la ciutat). Dóna la raó al Sr. Miquel Àngel Fraile i diu que, efectivament, cal fer pedagogia del que costen els serveis de la ciutat. El Sr. Joaquim Forn dóna per finalitzat el plenari a les 21:35. Agraeix l’assistència a tots els presents i els desitja un bon Nadal i unes bones festes. 12