ACTA COMISSIÓ PERMANENT Dia: 23 de gener de 2019 Hora: 18:00 - 20:30 h Lloc: Ajuntament de Barcelona, pl. Sant Miquel, 4. Sala del Mig de Lluís Companys Persones assistents Persones convidades Institucions significatives Amadeu Recasens Comissionat de Seguretat de Beatriz Julieta CJB l'Ajuntament de Barcelona Albert Recio FAVB Presidència Fitxer General d’Entitats Fernando Pindado Comissionat de Participació Àngels Guiteras ABD Josep Lluís Alonso Federació d’Entitats Vicepresidència Clot-Camp de l’Arpa Alejandro Goñi PIMEC Montserrat Morera CAB Persones d’Especial Rellevància Ciutadana Anna Balletbó Grups municipals Laura Rojas Carles Campdepedros C’s Montserrat Ballarín PSC Registre Ciutadà Raimond Blasi PDeCAT Delfí Cosialls Montserrat Ferrando Consells ciutadans de districte Joan Bordetas Eixample Secretaria Antonio Fortes Sant Andreu Andreu Parera Secretaria del Consell de Ciutat Alba Guerrero suport Secretaria del Consells sectorials de ciutat Consell de Ciutat Joan Martínez Consell Assessor Gent Gran S’excusa: Enric Francés. 1 Ordre del dia 1. Lectura i aprovació de l'acta anterior 2. Presentació del Comissionat de Seguretat de l'Ajuntament de Barcelona 3. Valoració del Plenari 2018 4. Proposta creació grups de treball 2019 4.1. Grup de Treball sobre la proposta de revisió, composició i funcions del Consell Consultiu i Assessor BTV 4.2. Grup de Treball amb Agenda dels Infants 4.3. Grup de Treball Accessibilitat i Participació 5. Estat dels grups de treball 5.1. Memòria 2018 5.2. Cooperació Publico-Privada 5.3. Visibilitat i Comunicació 5.4. Desigualtats i Vulnerabilitat 6. Proposta data proper plenari 7. Proposta dissolució Consell Municipal d’Entitats Barcelona 8. Torn obert de paraules Recull de continguts 1. Lectura i aprovació de l'acta anterior S’aprova l’acta anterior sense cap esmena. Es dona la benvinguda al Sr. Antonio Fortes, en representació del Consell Ciutadans de Districte de Sant Andreu, que ocupa la vacant del Sr. Jordi Gras. 2. Comissionat de Seguretat de l'Ajuntament de Barcelona Pren la paraula el Sr. Amadeu Recasens (Comissionat de Seguretat), i presenta les Polítiques de Convivència que s’estan portant a terme a la ciutat i Pla local de prevenció 2017-2019. Explica que el pla es regeix per 4 principis, que són: proximitat, territori, transparència i organització. En relació a l’organització, s’ha elaborat un Pla Director de Seguretat de la Guàrdia Urbana, que estableix els elements organitzacionals per a professionalitzar i modernitzar el cos. Aquest Pla és fruit de les demandes recollides en el procés participatiu per a l’elaboració del Programa d’Actuació Municipal (PAM) i que s’ha executat ja en un 92%. A continuació, detalla les accions que es porten a terme en relació al Pla Director de Seguretat: › Reforç del sistemes de serveis en benefici de la comunitat. › Impuls dels Consells de Seguretat i Prevenció. › Reforç dels serveis de mediació. › Elaboració de l'enquesta de victimització, que mostra una evolució dels conflictes de convivència. › Elaboració d'un mapa d'accions de la ciutat. 2 › Nou model Policia de barri. › Realització del retorn de les mesures preses al ciutadà. Amb freqüència es confonen problemes de seguretat amb problemes de conflictivitat, convivència, neteja, il·luminació. › Ampliació i modificació de la formació a les escoles. › Creació d'una Unitat Deontologia i Afers Interns › Desenvolupament del pla de formació a la guàrdia urbana en primers auxilis, discriminació, emergències, violència masclista, violència animal... › Preparació de un grup especial per resoldre possibles situacions de conflictivitat, com són atemptats. Aquesta formació va afavorir la resolució de l'atemptat Barcelona, per la ràpida coordinació i evacuació. › Modificació de la Unitat de Reforç i Proximitat d'Emergències que àmplia les seves funcions a temes d'ecologia, esdeveniments i grands masses ciutadania. › Renovació de vehicles, amb tecnologia híbrida, i proveïts de desfibril·lador. › Reforma del Reglament de Recompenses i Honors. › Convocatòria de places al cos i promocions internes. Exposa una dada rellevant de 2018: Baixada del nivell de conflictes de convivència a la ciutat però augment de l'activitat de furts i robatoris amb força concentrada bàsicament a Ciutat Vella i Eixample. Aquest augment ve determinat per les següents causes: › Problemes en l'administració de justícia. D'una banda existeix una paràlisi judicial. Com a mesura, s'ha demanat un segon jutjat de reforç per a temes de judicis ràpids, que serà hàbil al mes de febrer. D'altra banda, no es pot aplicar el delicte per reincidència, com a mesura s'està tractant en fase experimental com delicte continuat, però no hi ha quòrum entre les parts, jutjats i policies. › Atemptat. Això ha provocat que es creïn nous punts d'interès policial fixes. › Increment de les manifestacions, i per tant de les hores de dedicació per a l’ordenació del transit. › Aplicació 155. Va paralitzar el desenvolupament de polítiques públiques. › Increment de narcotràfic en pisos a Ciutat Vella, que se centren en aquesta zona perquè hi ha pisos buits i els veïns no denuncien el problema. › No es poden incrementar els efectius. Relació dels problemes de futur en els quals s'està treballant: › Reforç de 75 policies que són places vacants d'altres funcionaris que s’ha acordat amb els sindicats poder-les utilitzar per convocar places de Guàrdia Urbana però que limita futurs creixements perquè caldrà retornar aquestes places quan s’incrementi la possibilitat de convocar nou personal funcionari. › Jubilació als 60 anys, de cop marxaran funcionaris 200 policies. El problema és la previsió de temps, perquè per preparar un policia es necessiten 18 mesos. › Dedicació d'hores extraordinàries com a solució pal·liativa davant de la necessitat de l'incrementi d'efectius. S'han dedicat 13 milions d'euros en 2018 › Elaboració d'un Pla de Xoc a Ciutat Vella desenvolupat en tres fases entre 2017 i 2018 que implica més presència de mossos d'esquadra. Un dels 3 efectes d'aquest Pla de Xoc és la baixada de la quantitat de narcopisos i problemes associats. Al seu torn, increment d'usuaris a la sala de venopunció. S’obre torn obert de paraules. Es demana informació relativa al Casal Pou de la Figueres, i com afecta al veïnat. Es respon, que s'ha produït un increment de presència policial. També es manifesta la inquietud del cos per l'increment dels menors no acompanyats. En relació al problemàtica de manters a l’intercanviador de la Plaça Catalunya, es demana el "Protocol de funcionament de l'estació de la Plaça de Catalunya". Es contesta que un intercanviador és una infraestructura ferroviària, i la competència és de mossos d'esquadra, encara que s'està treballant conjuntament. Es manifesta la preocupació per problemes de convivència en zones com la Barceloneta i la Vila Olímpica derivats dels sorolls, excrements de gossos i pressió turística. S'explica que no es pot aplicar solucions de convivència a programes de seguretat, ni solucions de seguretat a programes de convivència. Es proposa la dedicació d'una plantilla de funcionaris, en qualitat d'agents cívics per a resoldre incidències de poca intensitat a nivell de convivència. El Comissionat respon que és millor poder ampliar la plantilla de guàrdia urbana i no crear nous organismes. Es pregunta com s'ha plantejat el tema de seguretat amb la gent gran. Es respon que s'ha posat en marxa un telèfon per a poder resoldre els problemes en els quals no cal que assisteixi una patrulla. S'afirma que ha augmentat el nombre de persones sense recursos al carrer, concretament a l’entorn a de la Sala Baluard i es demana un treball coordinat entre totes les parts implicades. Es respon expressant la preocupació en aquest tema, que és un tema en el qual es treballa però està pendent de resoldre. Es qüestiona si estar en un nivell 4 sobre 5 d'alerta terrorista és preocupant. S'explica que s'està en aquest nivell, però és situació d'alerta controlada. S’agraeix la presència del Comissionat de Seguretat però es lamenta l’absència de la regidora responsable de seguretat, l'alcaldessa. S'aclareix que es va convidar al Comissionat de Seguretat. 3. Valoració del Plenari del 12 de desembre de 2018 El Sr. Raimon Blasi proposa:  Retransmissió dels plenaris en streaming, llançant la proposta d'emetre-ho en BTV.  Manifesta disconformitat pels temps marcats en els plenaris, expressant que no afavoreixen la participació. Aquest punt no és compartit per la resta de membres.  Posa de manifest que els participants no poden fer atacs directes als representants, i agraeix la intervenció de l'alcaldessa. S'expressa el malestar per la coincidència de la data de la convocatòria amb la setmana de comissions i que no van poder assistir les vicepresidències. 4 El Sr. Fernando Pindado explica que els membres del plenari del Consell de Ciutat poden fer arribar les propostes d'incorporació de nous punts en l'ordre del dia. 4. Proposta creació grups de treball 2019 4.1. Grup de Treball sobre la proposta de revisió, composició i funcions del Consell Consultiu i Assessor BTV S’explica la darrera reunió del Consell Assessor i Consultiu BTV, en la qual es va acordar la incorporació dels dos membres proposats a formar part del consell d’administració, a proposta dels grups C's i CUP. S'informa que el Sr. Jordi Martí (gerent municipal) va explicar la internalització dels treballadors de BTV a l'Ajuntament. En relació a visibilitat del Consell de Ciutat en BTV, es posa de manifest que el Sr. Sergi Vicente, (director de BTV), ha obert un canal directe amb Sra. Montse Morera, per a veure que manera es pot materialitzar la visibilitat del CdC a través de BTV. Finalment, es trasllada a la permanent del CdC, la proposta de creació d'un grup de treball per a analitzar el funcionament i composició del Consell Assessor i Consultiu BTV. S'accepta la proposta de creació del grup, i es proposa unir-lo al grup de visibilitat i comunicació ja existent i obrint la possibilitat d'incorporar nous membres, especialment experts del món de la comunicació. 4.2. Grup de Treball amb Agenda dels Infants D'acord a l'alt nivell d'activitat del Consell de Ciutat s’acorda aturar l'inici d'aquest grup. Igualment, s'acorda fer el retorn al grup dels infants d'aquesta decisió i convidar-los a la Permanent. 4.3. Grup de Treball Accessibilitat i Participació Pels mateix motius es proposa aturar, de moment, l'inici del grup. 5. Estat dels grups de treball 5.1. Memòria 2018 El Comissionat proposa diverses modificacions que remetrà per escrit a totes les persones membres de la comissió permanent per a la seva presa en consideració en la redacció de la memòria que s’haurà d’aprovar definitivament a la propera Permanent › Es proposa també: Afegir l'elecció de les persones triades pel Consell de Ciutat per a atorgar-los la Medalla d'Honor. › Dedicar un apartat d'agraïment a les persones que han comparegut tant en la comissió permanent com en els grups de treball. 5.2. Cooperació Publico-Privada Es plantejant els 4 objectius de treball que el grup va definir: › Analitzar els avantatges de les empreses d'economia social i del tercer sector, i les entitats sense afany de lucre en la contractació pública. › Promoure l'externalització dels serveis públics com un instrument de millora de polítiques públiques. › Els criteris d'adjudicació en els serveis anomenats d'atenció a les persones han de valorar l’eficàcia d'aquests. 5 › La cooperació públic-privada ha d'avançar cap a la concertació. La Sra. Àngels Guiteras explica que la darrera sessió va comptar amb la presència de Jordi Ayala, Gerent de Presidència i Economia, el qual va donar informació detallada de la contractació como una eina per fer polítiques econòmiques. Es comenta que ja s'han realitzat dues sessions presencials i queden dues ponències i la sessió de tancament. A més, s'informa de la intencionalitat de tancar el grup abans del pròxim Plenari per poder presentar l'Informe. S'informa que per a ampliar la mirada i diversitat del grup, es va realitzar una anomenada a altres membres de la permanent i al sector de la universitat, però no va haver-hi incorporacions. S'acorda fer extensiva a la permanent el recordatori de les sessions programades. 5.3. Visibilitat i Comunicació Es fa un resum de l'activitat del grup al llarg d'aquest any passat: › Elaboració d'un Pla de Comunicació per part de l'empresa Town. › Creació del fulletó. › Coordinació amb els consells sectorials per a fer difusió del Consell de Ciutat. Els membres del grup seran els responsables de fer les xerrades informatives. › Aprofitant la nova llei de protecció de dades, es demana l'autorització per a realitzar els carnets, que ja estan aprovats. Només mancada que un mínim del 90% dels membres ens facin arribar la seva documentació. S'està cridant a cada membre que no l'ha enviat. › Seguiment del Plec de Condicions, en el qual es contempla la figura del periodista. › Producció del manual de benvinguda, només mancada l'aprovació del grup. Es proposa incorporar a les funcions del grup, poder fer recomanacions de caràcter públic a BTV. 5.4. Desigualtats i Vulnerabilitat Segueixen en contacte amb el Consell Municipal de Benestar Social i l’Acord ciutadà. 6. Proposta data proper plenari Es proposa traslladar a alcaldia triar una data durant la setmana de l'11 al 15 de Març. S’acorda l'ordre del dia:  Presentació de la Memòria 2018  Proposta de dissolució Consell Municipal d’Entitats Barcelona  Presentació de l’Informe del Grup de Treball de Cooperació Publico Privada 7. Proposta dissolució Consell Municipal d’Entitats Barcelona Es presenta l'Informe elaborat per la Direcció de Democràcia Activa sobre la proposta de dissolució del Consell Municipal d'Entitats de Barcelona. 6 S'explica que el procés de dissolució de l'òrgan consta de 4 fases: Informe de la Direcció Democràcia Activa i Descentralització, Valoració de la permanent del Consell de Ciutat, Reunió amb la permanent de l'òrgan per a poder fer arribar les al·legacions que consideri i Plenari del Consell de Ciutat. S'acorda traslladar la proposta de dissolució al Consell d'Entitats la propera setmana, i si hi ha acord es portarà a Plenari, sinó hi ha acord es debat novament en la permanent del Consell de Ciutat 8. Torn obert de paraules Es proposa convocar al grup de pressupostos amb els responsables del Ajuntament de Barcelona, per demanar informació de l’execució del exercici 2018 Acords › Unificar els grups de treball Visibilitat i comunicació amb Revisió, composició i funcions del Consell Assessor y Consultiu BTV. › Incorporar al grup de Visibilitat i Comunicació a la Sra. Neus Bonet i Sra. Anna Balletbó. › Aturar, fins a la constitució del nou Consell de Ciutat en el proper mandat, l’inici dels grups de treball Agenda dels Infants i Accessibilitat i participació › Comunicar al grup dels infants la decisió de posposar l’inici del grup i convidar- los a la Permanent. › Afegir les modificacions proposades respecte a la memòria del CdC i establir una data límit per poder presentar esmenes. › Fer extensiva a la permanent el recordatori de les sessions programades del grup de treball Cooperació Publico-Privada. › Traslladar a Alcaldia triar una data en la setmana de l'11 al 15 de Març per fer el Plenari. › Traslladar la proposta de dissolució del Consell Municipal d’Entitats Barcelona. › Convocar al grup de treball de seguiment del pressupost amb els responsables de l’Ajuntament de Barcelona. › Cancel·lar la reunió de la Comissió Permanent del dia 20 de Març, per que hi ha Plenari en aquest mes. Es tanca la sessió. 7