GASETA MUNICIPAL 27 de març del 2020 CSV: ed8b-ccf9-41cb-5a32 Disposicions generals – Instruccions INSTRUCCIÓ del gerent de Persones i Desenvolupament Organitzatiu, de 25 de març de 2020, relativa a les peticions de dies d’assumptes personals i vacances en el període d’estat d’alarma. Per Resolució del gerent de Recursos Humans i Organització, 26 de març de 2019, es va aprovar la Instrucció sobre la regulació de les vacances d’estiu, publicada a la Gaseta Municipal el 29 de març de 2019, que estableix al punt 2.2: “Les vacances són irrenunciables i s’han de gaudir de forma obligatòria dins l’any natural. Si les situacions del permís de maternitat, paternitat, incapacitat temporal, risc durant la lactància o risc durant l’embaràs impedeixen iniciar el gaudiment de les vacances dins de l’any natural al qual corresponguin, o si una vegada iniciat el període de vacances sobrevé una de les situacions esmentades, el període de vacances es pot gaudir encara que hagi acabat l’any natural a què corresponguin i sempre que no hagin transcorregut més de divuit mesos a partir del final de l’any en què s’hagin originat.” Així mateix, l’article 5 de l’esmentada Instrucció, relatiu al període de gaudiment, preveu que: “5.1 Les vacances es gaudiran sempre dins l’any natural, i d’acord amb les necessitats del servei durant els mesos de juliol a setembre, preferentment en els mesos de juliol i agost. Pel que fa als dies de lliure disposició a compte de les vacances d’estiu, aquests es podran gaudir fins al 5 de gener de l’any següent i, excepcionalment i/o per raons del servei, aquest període es podrà ampliar fins al 15 de gener. 5.2. A petició de l’empleat i d’acord amb les necessitats del servei, es podrà autoritzar el gaudiment de les vacances en altres períodes. 5.3 Els empleats que per necessitats del servei gaudeixin de les vacances fora del període comprès entre l’1 de juliol al 30 de setembre tindran dret a un dia addicional de vacances per cada fracció de quinze dies naturals realitzats fora d’aquests mesos. No s’aplicarà aquest increment quan les vacances es gaudeixen fora del període habitual a petició pròpia previst al punt 5.2. (...)” Per altra banda, per Resolució del gerent de Recursos Humans i Organització, de 18 de juliol de 2019 es va aprovar la Instrucció de regulació de permisos i llicències, publicada a la Gaseta Municipal de 26 de juliol de 2019. Segons aquesta instrucció, en el cas dels dies de permís per assumptes personals sense justificació (punt 14) i dels dies addicionals per compensació horària (punt 15), el límit de gaudiment màxim serà el dia 15 de gener de l’any següent. 1 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de març del 2020 CSV: ed8b-ccf9-41cb-5a32 En el marc d’aquesta normativa, el passat 5 de març es va publicar la Nota informativa relativa a les “Vacances 2020”, per la qual es va preveure el circuit de petició i autorització i la Circular núm. 1/2020, de 5 de març, per la qual es van establir els torns de lliurança de la Setmana Santa d’enguany, així com el corresponent circuit de tramitació i aprovació dels dies sol·licitats. L’evolució del coronavirus COVID-19 ha suposat l’adopció d’un seguit de mesures organitzatives orientades tant a preservació de la salut dels empleats i empleades municipals com, a la vegada, a la garantia de la prestació dels serveis declarats essencials. D’aquesta manera, hi ha persones treballadores en situació d’aïllament, suspensions temporals d’activitats en unitats o centres de treball, serveis que es presten en la modalitat de teletreball o serveis que han d’intensificar la seva activitat, entre altres situacions. En aquest sentit, el Decret d’Alcaldia, de 14 de març de 2020, d'establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus COVID-19 estableix a l’article 4 que cada gerència de l’organització municipal establirà, a través dels plans de contingència, els serveis essencials per tal de preservar i garantir la continuïtat en la seva prestació, amb la determinació del contingut, abast i el dimensionament dels efectius personals per poder ser prestats amb garantia com també amb criteris de seguretat. D’acord amb el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per COVID-19, així com el Reial Decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19, l’Ajuntament de Barcelona ha de fer front a mesures orientades a reforçar la protecció dels ciutadans, en especial als col·lectius vulnerables, i a donar suport a la continuïtat en l’activitat de l’Administració per contribuir a l’apaivagament dels efectes negatius d’aquest situació transitòria i excepcional. Altrament, es constata una ràpida propagació del COVID-19 al nostre territori i s’han d’establir mesures i criteris addicionals Aquestes circumstàncies justifiquen flexibilitzar els límits actualment previstos pel que fa al període de gaudiment de dies de vacances, assumptes personals i compensació horària i, alhora, adoptar mesures en relació amb les peticions de dies ja tramitades, però pendents de gaudiment. Per això, en el marc de les mesures extraordinàries i excepcionals derivades de l’estat d’alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, i atès que la Gerència de Persones i Desenvolupament Organitzatiu té competències en matèria de gestió de personal, es considera convenient adoptar mesures en relació al gaudiment dels dies de vacances i assumptes personals i compensació horària, i en virtut de l’article 5.1 c) de la Regulació per la qual s’ordenen els documents municipals que incideixen sobre la interpretació i l’aplicació de les normes i es crea el Registre Municipal d’Instruccions i Circulars, aprovada per Acord de la Comissió de Govern de 15 d’abril de 2015, 2 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de març del 2020 CSV: ed8b-ccf9-41cb-5a32 Resolc Aprovar la instrucció relativa a les peticions de dies d’assumptes personals i vacances en el període d’estat d’alarma. 1. Àmbit d’aplicació Aquesta instrucció és d’aplicació al personal que presta serveis a l’Ajuntament de Barcelona organismes autònoms i ens instrumentals adherits a l’Acord vigent de condicions de treball 2017-2020, sense perjudici que pugui adoptar-se en termes similars per al personal de la resta d’ens del grup municipal (empreses, consorcis, fundacions o associacions), prèvies les adaptacions i els procediments que corresponguin. Aquesta instrucció no és d’aplicació als membres i cossos de la Guàrdia Urbana de Barcelona, al Servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de l’Ajuntament de Barcelona i al personal adscrit a centres docents, que es regirà per les seves pròpies instruccions. A efectes d’aquesta instrucció, els dies de vacances comprenen també els dies addicionals per antiguitat i els dies d’assumptes personals fan referència també als dies addicionals per triennis així com els dies de compensació horària. 2. Peticions de vacances i dies d’assumptes personals pendents de gaudiment. Es deixen sense efecte totes aquelles peticions de dies d’assumptes personals i vacances que estiguin pendents de gaudiment a la data d’entrada en vigor d’aquesta Instrucció, hagin estat validades o no pel comandament corresponent. Aquelles persones que, tot i el contingut de la present Instrucció, tinguin interès a mantenir, totalment o parcialment, els dies sol·licitats, hauran de tornar a sol·licitar-ho a partir de l’endemà de l’entrada en vigor d’aquesta Instrucció mitjançant l’aplicació electrònica “el meu temps”. Així mateix aquelles persones que, a la data d’entrada en vigor de la present Instrucció, tinguin interès a gaudir d’un o diversos dies durant el període d’estat d’alarma o les seves pròrrogues, hauran sol·licitar-ho de la forma habitual. Una vegada finalitzat el període d'estat d’alarma o les seves pròrrogues es prendran les mesures oportunes per facilitar el gaudiment dels dies pendents, tenint en compte les necessitats dels serveis públics. Disposició derogatòria Es deixen sense efectes la Nota informativa “Vacances 2020”, per la qual es va preveure el circuit de petició i autorització de les vacances i la Circular núm. 1/2020, de 5 de març, per la qual es van establir els torns de lliurança de la Setmana Santa d’enguany, així com el corresponent circuit de tramitació i aprovació dels dies sol·licitats. 3 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007 GASETA MUNICIPAL 27 de març del 2020 CSV: ed8b-ccf9-41cb-5a32 Disposició final. Eficàcia, vigència i publicació 1. Aquesta resolució entra en vigor el dia de la seva publicació i només fa referència als dies de vacances, assumptes personals i compensació horària meritats l’any 2020. 2. Aquesta resolució es publicarà a la Gaseta municipal i al lloc web de l’Ajuntament i, en el seu cas, de les entitats del grup municipal. 3. Donar-ne compte de la present resolució a l’Alcaldia i al Consell Municipal. Barcelona, 25 de març de 2020. El gerent de Persones i Desenvolupament Organitzatiu. 4 gaseta@bcn.cat barcelona.cat/gasetamunicipal DLB-5.656-2007