Acta Comissió Permanent extraordinària: MONOGRÀFIC ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ Dia: 2 de juliol de 2018 Hora: 17:00-19:00h Lloc: Sala del Mig, (pl. Sant Miquel, 2a planta) Persones Assistents: Vicepresidències Montserrat Morera Consell d’Associacions de Barcelona Grups Polítics Eulàlia Reguant CUP Mari Fernández PSC Institucions Significatives Vicenç Tarrats CCOO Albert Recio FAVB Consells Sectorials Joan Martínez Consell Assessor de la Gent Gran Enric Francesc CMAB Consells de Districte Joan Bordetas Consell Ciutadà de l’Eixample Delfí Cosialls Registre Ciutadà Fitxer General d’Entitats Àngels Guiteras ABD Josep Lluís Alonso Consell Ciutadà de Sant Martí Ajuntament de Barcelona Andreu Parera Secretari del Consell de Ciutat Alba Guerrero Tècnica del Consell de Ciutat Orland Blasco Responsable de la coordinació dels consells sectorials Miriam Esteve Consultoria MiT- suport al Consell de Ciutat 1 NOTA ACLARATÒRIA: Es convoca una sessió monogràfica amb tots/es els membres de la Comissió Permanent, per tractar la situació actual dels diferents òrgans de participació a Barcelona. A continuació es citen les diferents aportacions recollides: 1) Principals idees sobre el funcionament dels òrgans de participació a) Consells sectorials i territorials - Actualment hi ha 18 consells sectorials i 3 xarxes. - El CMAB no funciona des del 2016 i les entitats només estan representades als consells sectorials- Per tant, és necessari plantejar si cal reprendre aquest òrgan que tracta de qüestions associatives. - A les Normes de Participació no es parla dels òrgans de participació dels districtes perquè estan regulats en una altra normaNo s’ha despelgat suficientment encara, la fase de repensar els òrgans de participació. - - Els òrgans que no tenen sentit acaben decaient per si sols en un context de ciutat amb òrgans territorials, sectorials i espais puntuals. - Falta claredat en el retorn positiu o negatiu dels òrgans de participació. - Distorsió entre la descentralització del districte i la centralització de l’ajuntament. - És necessària la separació entre l’òrgan de participació, per una banda, i dels partits polítics per l’altra i al seu lloc trobar una estructura comuna. - Cal esbrinar quants òrgans de participació funcionen així com la seva incidència. - La conclusió de cada tema pot ser diferent en cada consell de participació i aquest és un tema a resoldre. - Sorgeix la necessitat de donar més espai d’interlocució a les entitats en els consells plenaris. - Els espais on la ciutadania té veu no es vinculen a polítiques executives o es fa difícil més enllà de la multiplicitat d’òrgans que hi ha i la vinculació que tenen. - És necessària una interlocució més activa entre entitats, veïnat i part política en el marc dels espais de participació. - La part tècnica i política han de motivar les persones membres dels espais de participació perquè funcionin i tant al govern com a l’oposició els correspon aquesta part d’impuls. - Les entitats voldrien participar més, però manquen recursos i el que acaben fent és prioritzant la participació allà on és més eficient. - Es valoren alguns sistemes de participació útils com és el cas del Consell de Benestar Social amb el tema de les drogodependències i que ara destaca com un espai tècnic, d’incidència política i de consens. - En aquests moments alguns consells estan repensant els seus reglaments i el seu funcionament. 2 - En el si de la participació es prenen decisions vinculants que després no tenen relació amb el que consideren les persones membres dels consells, per tant, és necessari que el retorn es dugui a terme també dins aquests òrgans de participació. - Respecta a la organització dels consells sectorials es detecta que hi ha òrgans que tenen molts grups de treball, altres que realitzen una Permanent a l’any i, per últim, els que disposen de mecanismes urgents per estar a l’actualitat. - Manca de sentit dels Consells Ciutadans de Districte. - El procés de selecció dels consells sectorials es pot realitzar de diverses maneres: a través de elecció o accés directe a els membres o entitats dels àmbit. - La ciutat de Barcelona acull moltes entitats però no és relacionen tan com voldrien entre elles i aquesta és una de les grans mancances. - És rellevant obrir espais de reflexió de proximitat als districtes i establir certa obligatorietat als òrgans perquè incorporin el debat de ciutat. - Fer participar als òrgans de les decisions que es prenguin sobre espai públic. - Promoure l’equilibri entre les tecnologies i la participació: consulta digital ràpida. - Manca la gent jove i la paritat de gènere en alguns dels òrgans de participació. - Els òrgans de participació i els canals no poden dependre de la capacitat política. b) Consell de Ciutat - Paper rellevant del Consell de Ciutat com a òrgan màxim de representació ciutadana. - És necessari apoderar més al Consell de Ciutat i repensar altres espais de participació. - El Consell de Ciutat hauria de recollir el que passa als districtes, per tant, cal ressò del que passa a les instàncies més territorials i donar-se a conèixer a la ciutadania com un òrgan que recull la seva veu. - Generar retorn, evitar la duplicació de tasques i donar potència a la Permanent i al Consell. - Obrir la possibilitat que altres òrgans de participació puguin traslladar el missatge al Consell de Ciutat. - El Consell de Ciutat és l’únic òrgan on hi ha persones individuals ja que en els altres òrgans de participació són persones expertes. - Aquest òrgan té una funció de protecció dels altres òrgans de participació perquè si el govern vol modificar el sistema de normes de participació, aquesta modificació ha de passar pel Consell de Ciutat que haurà de fonamentar la seva separació d’aquesta proposta. 2) Propostes en relació a les funcions que atorga el Reglament de Participació al Consell de Ciutat: 3 - Obrir la possibilitat de traslladar les recomanacions dels consells més petits al Consell de Ciutat. - Fer del Consell de Ciutat un òrgan de consells perquè aquest té atribucions singulars com per exemple la dels pressupostos. - Realitzar una tria de la feina que s’ha de desenvolupar al Consell de Ciutat i prioritzar-la per intentar donar compliment a totes les funcions. - Donar a conèixer el Consell de Ciutat a la resta d’òrgans de participació. - Informar de manera clara de les funcions del Consell de Ciutat a la resta d’espais per fer visibles les seves atribucions. - Utilitzar el mecanisme de la Comissió d’Empara per garantir el retorn dels informes o dictàmens en cas que aquest no es produeixi. - Donar cert grau de concreció a les funcions que atorga el Reglament de Participació Ciutadana al Consell de Ciutat. - Realitzar una trobada d’òrgans de participació per donar a conèixer les funcions de l’òrgan de màxima participació ciutadana. - És necessari concretar tres o quatre objectius perquè el plantejament és molt ambiciós. - Traslladar al llenguatge humà a les normes de participació. - És necessari un Consell de Ciutat més ciutadà i no tant administrativista. - El Consell de Ciutat no hauria de ser un consell de consells: principi de coordinació i no de jerarquia amb una mirada global, amb capacitat de fer altaveu de les recomanacions del altres consells. La propera reunió de la Comissió Permanent serà el dia 18 de juliol a les 18.00h a la Sala del Guinovart, (pl. Sant Miquel, 2a planta). 4