Comissió Permanent Data: 23 de maig de 2018 Hora: 18:00h-20:00h Lloc: Sala del Mig, Ajuntament de Barcelona Assistents: Vicepresidències: Montserrat Morera (CAB) Institucions Significatives Vicenç Tarrats (CCOO) Beatriz Julieta Blanco (CJB) Registre Ciutadà Delfí Cosialls Consells Sectorials Enric Francès (CMAB) Joan Martínez (Consell Assessor de la Gent Gran) Fitxer General d’Entitats Àngels Guiteras (ABD) Josep Lluís Alonso (Federació d’Entitats Clot-Camp de l’Arpa) Grups Municipals Maria Magdalena Barceló (C’S) Raimond Blasi (PdeCat) Persones d’Especial Rellevància Laura Rojas Consell Ciutadà de Districte Jordi Gras (Sant Martí) Joan Bordetas (Eixample) Ajuntament de Barcelona Fernando Pindado Comissionat de Participació Andreu Parera, Secretaria del Consell de Ciutat Alba Guerrero, Secretaria del Consell de Ciutat Miriam Esteve, suport a la Secretaria del Consell de Ciutat 1 1. Lectura i aprovació de l’acta Esmena: Fernando Pindado indica que hi ha un error en l’acta anterior, concretament on posa Fernando Blasi és Fernando Pindado. Es dona per aprovada l’acta 2. Informació sobre l’estat dels grups de treball 2.1 Comunicació i Visibilitat Delfí Cosialls Recorda que el Pla de Comunicació es va enviar per correu a tots els membres de la Permanent. Montserrat Morera Indica que la idea és que en la propera Comissió Permanent vinguin els responsables de l’empresa Town. Explica que el Pla de Comunicació consta de l’anàlisi del Consell de Ciutat i exposa que en l’apartat vuit comencen les concrecions relacionades amb els objectius. Delfí Cosialls Comenta que al document hi ha una part de comunicació i fonaments del Consell que recull les inquietuds dels últims mesos. Informa que a la propera Comissió Permanent vindran a fer la presentació formal i proposa donar 15 dies a tota la Permanent perquè li doni temps a revisar aquest Pla. Indica que els consultors han reflectit bastant el que volia el Consell de Ciutat. Montserrat Morera Opina que és important venir a la propera reunió amb el document estudiat i començar a pensar el retorn per part dels polítics perquè es necessita empenta per tirar-lo endavant. Fernando Pindado Pregunta si poden fer un resum dels elements essencials del Pla de Comunicació. Montserrat Morera Explica que primer es va realitzar un DAFO, després es van determinar els objectius i a l’apartat vuit apareixen les accions concretes lligades als objectius. Joan Bordetas Indica que en l’apartat vuit s’ha de veure quin termini es dona i que costen els objectius i les accions que es plantegen. 2 Fernando Pindado Informa que el document es traslladarà a la Gerència de l’àrea perquè ho tingui en compte al moment de fer la proposta de pressupost del 2019 que ha de presentar el govern. Demana que això estigui més concretat abans de la propera sessió i demana que les persones membres facin comentaris online per aclarir conceptes del Pla de Comunicació per la propera Comissió Permanent. Indica que és necessari que el Consell de Ciutat tingui mes visibilitat, mes utilitat i idoneïtat. Delfí Cosialls Comunica que s’han d’intentar prioritzar les accions que es plantegen per mantenir la determinació i afegeix que aquella acció més costosa ja s’anirà realitzant amb el temps. Montserrat Morera Informa que els quatre primers punts de l’informe són consensuats pel grup i que en tot cas és necessari prioritzar el punt vuit i fer un cop d’ull a l’eslògan del punt quatre per veure si aquest es canvia o no. Andreu Parera Proposa fer una reunió del grup de treball enlloc de la proposta online per prioritzar, calendaritzar i pressupostar les accions abans de la propera Comissió Permanent. Informa que es dona una setmana de marge perquè qualsevol persona membre llegeixi el document i traslladi les esmenes al correu del Consell de Ciutat. Delfí Cosialls Proposa que en la reunió s’abordi directament l’apartat vuit perquè sinó serà un embolic. 2.2 Rellançar Barcelona Andreu Parera Excusa a l’Anna Balletbò i li demana al Vicenç Tarrats que expliqui l’estat d’aquest grup de treball. Vicenç Tarrats Informa que el grup porta un ritme força intens ja que s’han dut a terme sis o set reunions que han comptat amb persones expertes de diferents sectors. Afegeix que aquestes persones, a través del que representen, han transmès la seva visió del que esta passant a Barcelona i han proposat actuacions per prioritzar. Informa que hi ha un primer esborrany de document amb quatre grans àmbits de proposta: o Economia i Empresa o Mobilitat i Infraestructures o Coneixement, Investigació i Innovació o Benestar Social 3 Comunica que en base als grups s’ha de fer la discussió final. Informa que esperen acabar a finals d’estiu per presentar un document que estableixi les propostes estratègiques pensant en la Barcelona vint anys enllà i després les recomanacions que el Consell de Ciutat faria com a conclusions. Delfí Cosialls Posa sobre la taula que l’esforç del grup es basa en trobar el fil argumental de les aportacions que s’estan fent per una reflexió intensa. 2.3 Desigualtats i vulnerabilitats Delfí Cosialls Informa que es van reunir amb l’Acord Ciutadà per veure si hi havia algun tema per entomar. Indica que la presentació va ser extensa però que només eren dues persones del grup i afegeix que van arribar a la conclusió que no tenien temes a tractar perquè aquests ja s’aborden en la xarxa, els projectes o en les línies del propi Acord Ciutadà. Per tant, explica que no tenia lògica continuar amb el grup de treball però que a finals d’any els diferents grups de treball de l’Acord traslladin a la Comissió Permanent els resultats i que aquesta fes seves les recomanacions per dur-les al Consell de Ciutat. En relació a això, explica que la idea és la de transformar el grup en una reunió de l’Acord Ciutadà amb l’objectiu que el Consell de Ciutat reculli els resultats. Informa que hi ha una xarxa dins l’Acord que es la de resiliència on si que es podria treballar. Andreu Parera Recorda que segons l’exposat anteriorment no tindria sentit el grup tal i com està format en aquests moments. Es proposa que des de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva o des del Consell Municipal de Benestar Social, puguin assistir a finals d’any a presentar a la Comissió Permanent les conclusions de la seva feina. Si s’està d’acord amb les conclusions presentades, el Consell Ciutadà podria fer d’altaveu o ressò de les esmentades recomanacions. Angels Guiteras Informa que demà hi ha l’Assemblea de l’Acord on es tractaran tres temes clau: la gentrificació, la renda bàsica i el salari mínim. Afegeix que l’Acord Ciutadà també es va presentar l’estratègia compartida i insisteix en la forma que ha d’adoptar la coordinació del Consell de Ciutat amb altres òrgans com un Acord Ciutadà o un Consell de Benestar Social. Enric Francès Remarca que s’han d’evitar les duplicitats. Fernando Pindado Indica que a la Comissió Permanent anterior es va obrir el debat sobre quina havia de ser la interacció entre el Consell de Ciutat i els altres òrgans de participació. Informa que el Reglament de Participació li dona un rol molt rellevant al Consell de Ciutat ja que, a mode d’exemple, el Reglament de 4 Participació estableix que per crear un nou òrgan cal un informe de la Comissió Permanent. Proposa fer una trobada per pensar en aquests elements. Fernando Pindado Exposa que es podria aprofitar de fer aquesta sessió a la Permanent del juliol en cas que no hi hagués plenari. Argumenta que el Consell de Ciutat és l’únic òrgan que té la possibilitat d’anar directament al plenari municipal, per tant, és important que la resta dels òrgans traslladin les propostes al Consell de Ciutat. Joan Bordetas Proposa l’elaboració d’un diagrama per plasmar de forma esquemàtica els consells. Maria Magdalena Barceló Excusa a la Trini Capdevila del Grup Municipal d’ERC. Fernando Pindado Proposa que algú del grup de desigualtats vagi demà a l’Assemblea de l’Acord. Andreu Parera Informa que cal inscripció per la Jornada de l’Acord Ciutadà de demà al carrer Fontana a les 12:30h. 2.4 Subvencions Monterrat Morera Recorda que a l’informe constava que hi hauria una reunió específica i que vindria alguna persona experta en l’àmbit de les subvencions a l’Ajuntament de Barcelona on es parlaria a més del tema de l’IBI. Fernando Pindado Respon que les subvencions de l’any vinent no es posaran en marxa fins al novembre i que s’ha d’esbrinar el termini per incorporar canvis ja que si es abans de l’estiu llavors es farà abans aquesta reunió específica . 3. Memòria del consell de ciutat Andreu Parera Informa que només podrà assistir formalment una persona al plenari municipal del 25 de maig a les 10 del matí per la presentació de la memòria del Consell de Ciutat. Fernando Pindado Si es valora que no està bé, que es faci constar en acta ja que es farà arribar a la Secretaria General. 5 Enric Francès Demana que consti en acta que no s’està d’acord i s’informi a la Secretaria. Vicenç Tarrats Proposa que es traslladi que s’accepta que vagi una persona al plenari municipal però que en el futur es contempli la possibilitat que vagin dues. S’acorda per unanimitat. 4. Informe comissió d’empara de la multiconsulta Enric Canet Indica que l’informe de la Comissió d’Empara té unanimitat de tots els membres de l’òrgan. David Bondia Explica que l’informe és el resultat d’una petició d’entitats en relació al rebuig de les dues consultes al Consell Municipal on la Comissió d’Empara considera que el resultat de la votació no s’ajusta al Reglament de Participació Ciutadana. Explica que el 4 d’abril es convocà una sessió del Plenari Municipal on es plantegen consultes ciutadanes que finalment no s’aproven tot i disposar els grups municipals dels informes previs que avalaven l’adequació de les iniciatives a l’ordenament jurídic. En les votacions es donen vots negatius sense justificar que no s’ajusten a dret ja que l’article 74.3 del Reglament de Participació exposa que: “aquelles iniciatives que hagin recollit el número suficient de signatures només es podran denegar per majoria simple si no s’adeqüen a l’ordenament jurídic”. Indica que el problema recau en no creure’s el Reglament de Participació o fer una lectura inadequada. Recorda que una de les iniciatives feia referència a la remunicipalització de l’aigua i l’altra al canvi de nom de la plaça Antonio López. Informa que els vots a favor van ser de Barcelona en Comú i ERC, els vots en contra fonamentats van ser de C’s, PP i PSC i els vots sense fonamentar van ser del PDeCat i la CUP. Explica que el que planteja la Comissió d’Empara és dur a terme un recompte de vots ja que hi ha vots que no tenen validesa perquè determinats regidors i regidores no van justificar el perquè votaven en contra que es fonamenta en l’article 74.3 del Reglament de Participació. Consideren que hi ha partits que podrien haver fonamentat més la seva argumentació de perquè votaven en contra i l’article 14.3 indica que el vot no es pot utilitzar com oportunitat política sinó com la no adequació a l’ordenamnet jurídic. Indica que l’informe de la Comissió d’Empara no té caràcter vinculant però que esperaven una reacció perquè el Reglament de 6 Participació posa sobre la taula que les decisions municipals que s’apartin dels criteris de la Comissió d’Empara s’han de justificar o fonamentar i fins ara ningú s’ha pronunciat. Delfí Cosialls Indica si ho ha entès bé la diferència recau en si el vot és o no fonamentat. Vicenç Tarrats Exposa que davant les circumstancies i sent la primera vegada que la Comissió d’Empara realitza un treball d’aquest tipus considera oportú que la Comissió Permanent doni suport i faci seu l’informe per portar-lo a l’Ajuntament juntament amb la petició de demanar a qui correspongui que els grups municipals fonamentin la seva resposta en relació a l’informe de la Comissió d’Empara. Raimond Blasi Informa que el seu grup municipal no ha rebut aquest informe de manera oficial. Exposa que no sap si li pertoca a ell posicionar-se respecte l’informe justificatiu de resposta al dictamen. Personalment i com a grup municipal exposa que li hagués agradat que la Comissió d’Empara li hagués demanat alguna justificació entenent que als plenaris municipals es pot dir el que es vulgui amb l’afegit que només disposa de tres o quatre minuts per a fonamentar el seu vot. Expressa la seva decepció amb el resultat de l’informe tot i que agraeix la tasca de la Comissió d’Empara i opina que la immediatesa és una cosa que no li acaba d’encaixar i agrairia que els formalismes fossin els correctes. Informa que no participarà en la votació que proposi elevar aquest dictamen més enllà. Maria Magdalena Barceló Agraeix l’informe i les explicacions que s’han donat. Comenta que en reunions prèvies al Plenari de la multiconsulta es va explicar a la regidora i a l’Alcaldessa que hi havia inseguretat jurídica i uns recursos interposats i que, per tant, com a grup van demanar que s’aplacés la multiconsulta fins que hi haguessin les garanties jurídiques que permetessin dur-la a terme. Sobre la fonamentació o no del vot, opina que al final el que compta és el sentit de la votació i no la fonamentació i afegeix que els grups municipals que van votar en contra es referien bàsicament a la falta de garanties jurídiques del procediment. Proposa fer una multiconsulta amb garanties jurídiques, amb preguntes neutrals i d’interès del conjunt de la ciutadania. Informa que el govern no ha volgut tornar a parlar amb els grups. David Bondia Respon que la Comissió d’Empara és un òrgan independent que arrel de la petició d’una sèrie d’entitats ha dut a terme aquesta tasca mitjançant l’anàlisi del Reglament. Demana fer pedagogia del Reglament i corregir errades. 7 Informa que no es poden pronunciar entorn les reunions prèvies perquè no són competents només es poden pronunciar sobre el que va passar en el Ple Municipal. Indica que segons el visionat del plenari hi ha grups que van justificar el vot. Insisteix que hi ha grups que no van fonamentar el seu vot en aquest sentit. Respon que la Comissió d’Empara resta oberta per parlar i recorda que aquest òrgan no és polític i que es pronuncia davant uns fets que van tenir lloc al Plenari Municipal. Raimond Blasi Pregunta a la Comissió d’Empara si ha llegit el que es votava a l’expedient perquè eren fins a sis qüestions diferents, és a dir, no es votava només la pregunta i aquest és un error de base. Opina que la fonamentació de la Comissió d’Empara és pobre i recorda que ell al plenari va preguntar que era exactament el que es votava i qui va respondre va ser el Secretari, en relació a això, explica que aquest fet també pot ser clau per l’informe. Opina que el procés que s’ha dut a terme per la multiconsulta és un nyap jurídic i afegeix que li hagués agradat traslladar aquestes conclusions en el moment de la deliberació de l’informe en el si de la Comissió d’Empara. David Bondia Indica que li sap greu haver vingut a la Permanent sense que els grups disposessin de l’informe de la Comissió d’Empara. Explica que s’ha d’argumentar bé el que es diu, és a dir, adaptat a l’ordenament jurídic. Maria Magdalena Barceló Opina que va quedar molt clar quin era el posicionament del Raimond Blasi i afegeix que al final el que compta és el sentit de la votació en cada proposta. Enric Canet Explica que tothom ha de fer autocrítica de com s’han de fer les coses i recorda que a la Comissió d’Empara hi ha gent escollida per l’Oposició, la Síndica, el Govern i el Consell de Ciutat. Exposa que queda clar que tothom desitja la participació però que cal veure que és el que ha fallat i demana als grups del Ple Municipal a veure que s’ha de fer perquè les coses vagin millor. Delfí Cosialls S’alegra de la presentació del dictamen i del debat en el si de la permanent. Afegeix que aquest paper d’àrbitre del Consell de Ciutat li alegra encara més però li preocupa l’arbitrarietat del vot fonamentat i no fonamentat perquè aquest tipus de conceptes generen conflictes. Fernando Pindado Sobre l’informe de la Comissió d’Empara opina personalment que no es pot considerar que un vot sigui nul o no en funció de si està ben fonamentat o no; tot i així creu que l’acord del ple del 10 d’abril, rebutjant la consulta proposada per les iniciatives ciutadanes és un acte nul perquè vulnera el reglament de participació. 8 Pel que fa a l’argument relacionat amb els diferents recursos administratius i judicials interposats contra la multiconsulta, considera que no se li pot exigir a cap resolució administrativa la garantia de la seva realització, perquè totes estan sotmeses al principi de legalitat i per tant totes poden ser recorregudes. Tanmateix, són vàlides fins que un tribunal declari la seva nul·litat. Malgrat els recursos presentats contra la multiconsulta no hi ha cap resolució judicial contrària i per tant l’administració no es pot aturar automàticament quan es presenten recursos. Informa que al Ple es votaven sis coses perquè el Reglament obliga a decidir determinats aspectes de la multiconsulta com les preguntes i el nomenament de membres de la comissió de seguiment de la consulta, o la convocatòria per demanar la consideració d’entitat interessada. Exposa que no s’esperava el vot negatiu dels grups però creu que és important explicar que el disseny del Reglament es va fer d’aquesta forma, seguint la llei catalana de consultes no referendàries, per impedir la generació de dubtes a l’hora de tirar endavant una consulta vàlida a nivell de signatures. Posa que tot i així, van copiar el model navarrès per donar més garanties. Explica que ara no hi ha consulta fins que el Ple digui que ha d’haver-la o un jutge consideri que l’acord rebutjant-la és nul. Indica que no es pot fer res amb l’informe de la Comissió d’Empara perquè no fa referència a l’acció del Govern sinó a l’acció del Ple i és el Ple qui ha de respondre l’informe, acceptant o no les seves recomanacions. Joan Bordetas Proposa introduir un sistema perquè les consultes tirin endavant ja que darrere hi ha l’esforç d’entitats recollint les signatures. Afegeix que la ciutadania d’aquesta ciutat necessita una via perquè se l’escolti en qüestions rellevants que tenen gran afectació en el seu dia a dia. Montserrat Morera Expressa que és una llàstima que moltes persones que s’han posicionat en una línia no puguin ser més escoltades o més reconegudes a nivell de participació i associació. Li sembla que la Comissió d’Empara ha treballat de forma objectiva i pregunta que es pot fer perquè el Plenari Municipal s’ho torni a plantejar i recolza la proposta del Vicenç d’emetre un posicionament de la Permanent majoritari. Maria Magdalena Barceló Expressa que també li sap greu per les persones que han recollit les signatures i afegeix que a data d’avui no sap el cost econòmic de la multiconsulta que és un tema també a tenir en compte perquè són diners de la ciutadania de Barcelona. Enric Canet Proposa que el Consell de Ciutat que és l’òrgan màxim de participació ciutadana miri a veure que es pot fer perquè això pot generar frustració. 9 Joan Martínez Li preocupa que la consulta no serveixi per res juntament amb el resultat de l’informe de la Comissió d’Empara. Raimond Blasi Indica que les normes de participació no fan referència únicament a la consulta i multiconsulta perquè aquestes van molt més enllà. Fernando Pindado Explica que a Grenoble , recentment s’ha demostrat la dificultat de posar en marxa aquests canals de participació. Van fer una norma municipal per facilitar iniciatives i consultes i un tribunal, a instàncies del govern francès, l’ha declarada nul·la. Posa de relleu que la participació és un sistema, un conjunt d’eines, no només consultes. Però que s’han fet poques consultes i per això interessava que sortís alguna bé en un cas com ara que hi hagut mobilització ciutadana on no es fàcil aconseguir 15.000 signatures vàlides. Informa que ara mateix el ple de l’Ajuntament ha dit no i La Comissió d’Empara ha fet un informe que mostra el seu desacord. Les entitats que hi ha darrere les iniciatives ciutadanes han anunciat que faran un recurs però fins que aquest recurs no es resolgui no es pot fer res. Anuncia que hores d’ara s’ha de buscar un mecanisme per determinar qui ha d’enviar l’informe als grups municipals, si el Govern o la Comissió d’Empara, perquè no torni a passar. En referència a la proposta del Vicenç Tarrats, informa que la Permanent té prou sobirania per decidir si fa seu aquest informe, és a dir, es tractaria que les persones membres de la Permanent manifestessin la seva opinió per traslladar- la a Alcaldia i a la resta de Grups Municipals. Beatriz Julieta Proposa traslladar l’informe al Ple i que es discuteixi a allà. Àngels Guiteras Explica que un tema és recolzar la Comissió d’Empara i una altra cosa és recolzar l’informe. En relació a això, indica que s’abstindrà de votar l’informe perquè no disposa d’informació suficient tot i que recolza positivament la tasca de la Comissió d’Empara. Proposa buscar les mesures per desencallar la situació. Laura Rojas Indica que seria convenient que tots aprenguéssim del procés perquè en el futur puguin tirar endavant les iniciatives. Mostra el seu desacord en relació a la proposta del Vicenç. 10 Enric Francès Dona el suport a la Comissió d’Empara però també indica que necessita més informació per votar i li sembla interessant les posicions tant dels grups municipals com de la Comissió d’Empara. Vicenç Tarrats Pensa que s’hauria d’avalar la feina de la Comissió d’Empara i anuncia que les funcions del Consell de Ciutat han canviat i ara són unes altres més complexes i polítiques en la mesura de les seves competències. En relació a això, demana que es valori positivament el debat i proposa que es voti a favor o en contra. Fernando Pindado Proposa fer un escrit que expressi que la Comissió Permanent agraeix la feina de la Comissió d’Empara, reconeix la dificultat de la seva tasca i l’encoratja a continuar fent aquesta tasca de manera autònoma, segura i independent sense entrar en el contingut de l’informe. S’acorda per unanimitat. 5. Proper plenari ordinari Fernando Pindado Informa que s’ha d’acordar si fer el plenari abans de l’estiu o a finals d’any i en funció d’això establir el calendari de les properes permanents. S’acorda fer el plenari després de l’estiu. S’acorda una Permanent el 2 de juliol de 17:30h a 20:30h i una altra el 18 de juliol. S’acorda que el 2 de juliol es farà un sopar del Consell de Ciutat. 6. Torn obert de paraules Jordi Gras Llegeix el seu discurs de renuncia com a membre de la Permanent del Consell de Ciutat. Fernando Pindado Diu que creu que parla en nom de totes les persones membres de la Permanent i del Conslel de Ciutat per agrair-li la feina feta i la dedicació esmerçada. 11 Acords: o Fer una reunió del grup de treball de Comunicació i Visibilitat per prioritzar, calendaritzar i pressupostar les accions del Pla de Comunicació abans de la propera Comissió Permanent. o Averiguar quin és el termini de modificacions de les Subvencions, per incorporar les recomanacions que va fer el grup de subvencions. Es recorda que l’aprovació sol ser al novembre. o Traslladar al Secretari que s’accepta que vagi una persona al Plenari Municipal però que en el futur es contempli la possibilitat que vagin dues. o Transformar el grup de treball de Desigualtats i Vulnerabilitats en visites de l’Acord i/o el CMBS a la Permanent per traslladar les seves conclusions. o Es proposa una trobada per parlar dels elements de coordinació entre el Consell de Ciutat i els altres òrgans. o Elaborar un escrit que expressi que la Comissió Permanent, per unanimitat, agraeix la feina de la Comissió d’Empara, reconeix la dificultat de la seva tasca i l’encoratja a continuar fent aquesta tasca de manera autònoma, segura i independent sense entrar en el contingut de l’informe. o Realitzar el Plenari del Consell de Ciutat després de l’estiu. o Les properes sessions de la Comissió Permanent seran: 2 de juliol i 18 de juliol. o El 2 de juliol es farà sopar de la Permanent. ANNEX 12